Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARIRE nr. 437 din 4 august 1992  pentru modificarea si completarea   Hotaririi Guvernului nr. 340/1992 privind regimul de import al deseurilor si reziduurilor de orice natura, precum si al altor marfuri periculoase pentru sanatatea populatiei si pentru mediul inconjurator    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARIRE nr. 437 din 4 august 1992 pentru modificarea si completarea Hotaririi Guvernului nr. 340/1992 privind regimul de import al deseurilor si reziduurilor de orice natura, precum si al altor marfuri periculoase pentru sanatatea populatiei si pentru mediul inconjurator

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 201 din 18 august 1992
Guvernul României hotãrãşte:
<>Hotãrîrea Guvernului nr. 340/1992 privind regimul de import al deşeurilor şi reziduurilor de orice natura, precum şi al altor mãrfuri periculoase pentru sãnãtatea populaţiei şi pentru mediul înconjurãtor, se modifica şi se completeazã, avînd conţinutul alãturat.
PRIM-MINISTRU

THEODOR STOLOJAN



Contrasemneazã:

---------------

Ministrul mediului,

Marcian Bleahu



Ministrul comerţului şi turismului,

Constantin Fota



Ministrul economiei şi finanţelor,

George Danielescu



Ministrul industriei,

Dan Constantinescu



Ministrul agriculturii şi alimentaţiei,

Petru Marculescu



p. Ministrul de interne,

Nicolae Craciun



Ministrul transporturilor,

Traian Basescu



p. Ministrul sãnãtãţii,

George Iacob



<>HOTĂRÎREA Nr. 340 din 20 iunie 1992

privind regimul de import al deşeurilor şi reziduurilor de orice natura, precum şi al altor mãrfuri periculoase pentru sãnãtatea populaţiei şi pentru mediul înconjurãtor
ART. 1
Importul în România de deşeuri şi reziduuri de orice natura, în stare bruta sau prelucrata, este interzis.
Prin deşeuri şi reziduuri de orice natura, în sensul prezentei hotãrîri, se înţeleg resturile tehnologice de orice natura, produsele şi materialele cu termene de garanţie depasite, produsele uzate fizic care nu mai au valoare de întrebuinţare, precum şi resturile menajere.
ART. 2
Fac excepţie de la prevederile art. 1 anumite categorii de deşeuri: de minereuri, de metale feroase sau neferoase, precum şi alte deşeuri, care urmeazã a fi prelucrate de importatori prin capacitatile de producţie existente, pentru obţinerea unor materii prime şi materiale utile, cu condiţia ca prin transport, depozitare şi prelucrare pe teritoriul tarii aceste deşeuri sa nu prezinte risc toxicologic şi ecologic.
Categoriile de deşeuri exceptate prin dispoziţiile alin. 1 sînt prevãzute în anexa nr. 1.
Anexa nr. 1 poate fi revizuitã la propunerea ministerelor interesate, cu acordul Ministerului Mediului, prin hotãrîre a Guvernului.
ART. 3
Importul deşeurilor menţionate la art. 2 se face pe baza licenţei de import, care se elibereazã numai cu acordul Ministerului Mediului şi al Ministerului Sãnãtãţii.
Licenta de import va conţine obligatoriu declaraţia importatorului, facuta pe proprie rãspundere, prin care se specifica denumirea produsului ce urmeazã a fi introdus în ţara, cu menţiunea expresã "deşeuri de ...".
ART. 4
Importatorul este obligat sa se asigure la contractare, ambalare, încãrcare şi expediere, pentru categoriile de deşeuri prevãzute la art. 2, ca acestea corespund în totalitate caracteristicilor din documentaţia prezentatã Ministerului Mediului şi Ministerului Sãnãtãţii, în vederea obţinerii acordului prevãzut la art. 3 alin. 1.
Totodatã, importatorul este obligat sa obţinã, de la organismele autorizate din ţara de origine, declaraţia de conformitate, certificate care sa ateste ca aceste mãrfuri nu prezintã risc toxicologic şi ecologic, precum şi viza organelor vamale din ţara exportatorului.
ART. 5
La încheierea contractului de vînzare-cumpãrare, importatorul este obligat sa punã în mod expres în vedere exportatorului necesitatea verificãrii, la încãrcare şi expediţie, a existenţei documentelor de transport internaţional, precum şi a celor prevãzute la art. 4.
Documentele de transport, inclusiv cele prevãzute la art. 4, vor însoţi incarcatura pe tot timpul transportului.
Intrarea în ţara a mijloacelor de transport, încãrcate cu astfel de mãrfuri, va fi permisã de organele vamale, numai dacã li se prezintã licenta de import, cu acordul scris al Ministerului Mediului şi Ministerului Sãnãtãţii, precum şi documentele prevãzute la art. 4.
În lipsa oricãruia dintre aceste documente, nu se va permite intrarea pe teritoriul României a mijloacelor de transport în cauza.
Importatorul este obligat ca, la încheierea contractului de vînzare-cumpãrare, sa punã în mod expres în vedere exportatorului necesitatea ca acesta:
a) sa menţioneze în documentul de transport dispoziţia de returnare la punctul de încãrcare a mijlocului de transport, în cazul în care continuarea transportului pe teritoriul României este interzisã de cãtre autoritãţile publice romane, din cauza nerespectãrii prevederilor prezentei hotãrîri;
b) sa înscrie elementele prevãzute la art. 3 şi 4 în rubricile special rezervate din documentul de transport.
În cazul transportului pe cãile ferate, în lipsa oricãruia dintre documentele prevãzute în prezentul articol, mijlocul de transport va fi primit şi reţinut în punctele de frontiera de intrare ale României, urmînd ca importatorul sa prezinte documentele necesare în cel mult 48 de ore, în caz contrar, mijlocul de transport fiind redirijat în afarã teritoriului tarii, potrivit convenţiilor internaţionale feroviare la care România este parte.
ART. 6
Importul mãrfurilor periculoase pentru sãnãtatea populaţiei şi pentru mediul înconjurãtor, prevãzute în anexa nr. 2, se va putea face numai pe baza documentelor şi avizelor stabilite prin dispoziţiile legale pentru fiecare grupa de mãrfuri, pe baza certificatelor de calitate eliberate de organismele autorizate din ţara de origine, anexate declaraţiei de conformitate, precum şi a inscriptionarii, dupã caz, a termenului de garanţie sau de valabilitate.
În lipsa oricãruia dintre aceste documente, organele vamale nu vor permite intrarea mãrfurilor pe teritoriul României.
Importatorul este obligat ca, la încheierea contractului de vînzare-cumpãrare sau a înţelegerii de livrare, sa punã în mod expres în vedere exportatorului necesitatea ca acesta:
a) sa menţioneze în documentul de transport dispoziţia de returnare la punctul de încãrcare a mijlocului de transport, în cazul în care continuarea transportului pe teritoriul României este interzisã de cãtre autoritãţile publice romane, din cauza nerespectãrii prevederilor prezentei hotãrîri;
b) sa înscrie elementele prevãzute la alin. 1 în rubricile special rezervate din documentul de transport.
În cazul transportului pe cãile ferate, în lipsa oricãruia dintre documentele prevãzute în prezentul articol, mijlocul de transport va fi reţinut în punctele de frontiera de intrare ale României, urmînd ca importatorul sa prezinte documentele necesare în cel mult 48 de ore, în caz contrar, mijlocul de transport fiind redirijat în afarã teritoriului tarii, potrivit convenţiilor internaţionale feroviare la care România este parte.
ART. 7
Pentru mãrfurile care, pe baza documentelor prevãzute la art. 4, 5 şi 6 din prezenta hotãrîre, îndeplinesc condiţiile de a intra în ţara, mijloacele de transport vor fi dirijate la unitãţile vamale din interiorul tarii, în vederea efectuãrii operaţiunilor de vamuire.
La controlul vamal participa, la solicitarea organelor vamale, împreunã cu acestea, specialişti din cadrul Comisiei Naţionale pentru Standarde, Metrologie şi Calitate, Ministerului Mediului, Ministerului Sãnãtãţii, Ministerului Industriei, Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei, precum şi ai altor ministere şi organe centrale ale administraţiei publice, dupã caz.
ART. 8
Transporturile care, la punctele de trecere a frontierei, creeazã suspiciuni privind conţinutul mãrfurilor, vor fi controlate la frontiera, conform prevederilor art. 7 alin. 2.
ART. 9
În cazurile în care, la control, se constata încãlcãri ale prevederilor legale, toate cheltuielile ocazionate de operaţiunile de verificare, expertizare, returnare a mãrfurilor şi de stationare a mijloacelor de transport vor fi suportate de importator.
ART. 10
Pentru aducerea la îndeplinire a prevederilor prezentei hotãrîri, Ministerul Economiei şi Finanţelor - Direcţia Generalã a Vamilor, Comisia Nationala pentru Standarde, Metrologie şi Calitate, Ministerul Mediului, Ministerul Sãnãtãţii, Ministerul Industriei, Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, Ministerul Comerţului şi Turismului, precum şi alte ministere şi organe centrale ale administraţiei publice vor aplica normele metodologice prevãzute în anexa nr. 3 şi vor asigura pregãtirea personalului de specialitate.
ART. 11
În termen de 30 de zile de la publicarea prezentei hotãrîri, agenţii economici care au încheiat contracte pentru importul mãrfurilor prevãzute în anexa nr. 1 sînt obligaţi sa obţinã avizele de la Ministerul Mediului şi Ministerul Sãnãtãţii şi sa solicite reconfirmarea licenţelor de import.
ART. 12
Nerespectarea regimului de import al mãrfurilor ce fac obiectul prezentei hotãrîri atrage rãspunderea contravenţionalã, civilã sau penalã, dupã caz, a persoanelor vinovate.
ART. 13
Constituie contravenţii, dacã, potrivit legii penale, nu sînt infracţiuni, şi se sancţioneazã cu amenda de la 250.000 la 1.000.000 lei urmãtoarele fapte:
a) omisiunea înscrierii în documentaţia importatorului a datelor complete privind caracteristicile şi denumirea exactã a produsului ce urmeazã a se importa;
b) neluarea, de cãtre importator, a mãsurilor de asigurare la contractare, ambalare, încãrcare şi expediere, pentru ca mãrfurile prevãzute în anexele nr. 1 şi 2 sa corespundã în totalitate caracteristicilor prevãzute în documentaţia de aprobare a importului;
c) omisiunea importatorului de a pune, în mod expres, în vedere exportatorului sa verifice, la încãrcare şi expediţie, existenta documentelor de transport internaţional, precum şi a certificatelor prevãzute de prezenta hotãrîre;
d) încãlcarea, de cãtre transportator, a obligaţiilor prevãzute în art. 5;
e) permiterea intrãrii pe teritoriul României, de cãtre functionarii organelor vamale, a mijloacelor de transport încãrcate cu produse din cele prevãzute la art. 2 şi art. 6, în lipsa oricãruia dintre documentele cerute prin prezenta hotãrîre;
f) nerespectarea termenului de reconfirmare a licenţelor de import şi a obţinerii avizelor de la Ministerul Mediului şi Ministerul Sãnãtãţii;
g) primirea, de cãtre persoane fizice sau juridice, spre depozitare, sub orice forma, a deşeurilor şi reziduurilor prevãzute la art. 1 şi provenite din import.
ART. 14
Constatarea contravenţiilor prevãzute la art. 13 lit. a), b), c), d), f) şi g) şi aplicarea amenzilor se fac de cãtre organele vamale, ofiţerii şi subofiterii de poliţie, precum şi de cãtre personalul anume împuternicit din cadrul Ministerului Mediului, Ministerului Sãnãtãţii, Comisiei Naţionale pentru Standarde, Metrologie şi Calitate şi al Ministerului Comerţului şi Turismului.
Constatarea contravenţiei prevãzute la art. 13 lit. e) şi aplicarea amenzii se fac de cãtre ofiţerii şi subofiterii de poliţie.
Impotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiei se poate face plîngere în termen de 15 zile de la data comunicãrii acestuia.
Plîngerea, însoţitã de copia procesului-verbal de constatare a contravenţiei, se depune la organul din care face parte agentul constatator, care o înainteazã judecãtoriei în a carei raza teritorialã a fost sãvîrşitã contravenţia, spre soluţionare.
ART. 15
Contravenţiilor prevãzute în prezenta hotãrîre le sînt aplicabile dispoziţiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor.
ART. 16
În cazuri deosebite, în afarã raspunderilor prevãzute la art. 12 şi 13, Ministerul Comerţului şi Turismului, la propunerea Ministerului Mediului, este autorizat sa refuze agentului economic în cauza eliberarea licenţei de import pe o perioada de la 2 la 10 ani ori, dupã caz, sa-i retragã avizul acordat, potrivit legii, de a efectua operaţiuni de comerţ exterior.
ART. 17
Organele Ministerului de Interne şi ale Garzii Financiare sînt obligate sa acorde sprijin organelor de control prevãzute la art. 7, la solicitarea acestora, în timpul exercitãrii atribuţiilor ce le revin.
ART. 18
Anexele nr. 1, 2 şi 3 fac parte integrantã din prezenta hotãrîre.
ART. 19
La data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrîri, orice prevederi contrare îşi înceteazã aplicarea.
ANEXA 1
CATEGORII

de deşeuri valorificabile, admise la import, condiţionat



1. Deşeuri din oţel (fier vechi);
2. Deşeuri din fonta (fonta veche);
3. Deşeuri din cupru;
4. Deşeuri din alama;
5. Deşeuri din bronz;
6. Deşeuri din plumb;
7. Deşeuri din zinc;
8. Deşeuri din aluminiu;
9. Deşeuri din metale dure;
10. Deşeuri din metale preţioase;
11. Deşeuri din cioburi de sticla, incolore şi mate;
12. Deşeuri din hirtii şi cartoane;
13. Deşeuri din filatura de bumbac şi de lina cu conţinut 100% fibra naturala şi curate;
14. Deşeuri din fabricile de tricotaje tip bumbac şi tip lina curata.
NOTA:
a) Se interzice prezenta în deşeuri a substanţelor nominalizate în anexa nr. 1 a documentului elaborat de a II-a Sesiune a O.E.C.D., din 17-20 septembrie 1991, privind importul de compuşi chimici periculosi.
b) La categoriile de deşeuri, de la poz. 1-11, nu se admite prezenta substanţelor organice (materiale plastice, uleiuri şi altele).
c) Licentele de import se elibereazã numai agenţilor economici comunicaţi Ministerului Comerţului şi Turismului de cãtre ministerele de resort.



ANEXA 2
CATEGORII

de produse periculoase pentru sãnãtatea populaţiei şi pentru mediul înconjurãtor, codificate prin poziţiile vamale ale acestora


Nr. Categoria de produse Cod poziţii
crt. - denumire generica - (de la ....... inclusiv -
la ........... inclusiv)
--------------------------------------------------------------------------------
0 1 2
--------------------------------------------------------------------------------
1. Diverse produse de origine animala 05.01-05.11
2. Seve şi extracte vegetale 13.02
3. Gudroane, uleiuri, cocs de petrol, bitum 27.06-27.10; 27.13-27.15
4. Produse chimice anorganice şi compuşi organici 28.01; 28.04.70-28.04.90;
şi anorganici 28.05-28.09; 28.11.11;
28.11.19; 28.11.23; 28.11.29
5. Sulfuri de metaloizi 28.13
6. Baze anorganice şi oxizi, hidroxizi şi peroxizi 28.14-28.16; 28.22; 28.24
7. Saruri ale acizilor anorganici 28.28; 28.29; 28.37; 28.38
8. Diversi compuşi anorganici 28.43.90; 28.44; 28.45;
28.48; 28.50; 28.51
9. Hidrocarburi şi derivati 29.02-29.04
10. Fenoli şi derivati 29.07; 29.08
11. Eteri şi epoxizi 29.09; 29.10
12. Acizi carboxilici, halogenuri, peroxizi,
peroxiacizi şi esteri 29.18-29.20
13. Compuşi cu azot 29.24; 29.27-29.29
14. Compuşi organo-anorganici, compuşi 29.31; 29.34; 29.35
heterociclici
15. Vitamine şi hormoni 29.36; 29.37
16. Heteroide şi alcaloide 29.38; 29.39
17. Antibiotice şi alţi compuşi organici 29.41; 29.42
18. Produse farmaceutice 30.01-30.06
19. Îngrãşãminte 31.01-31.05
20. Coloranti, culori, lacuri şi vopsele 32.04-32.10
21. Uleiuri esenţiale, produse şi preparate de
parfumerie şi cosmetice 33.01-33.07
22. Sapunuri, preparate pentru spãlat şi paste
pentru modelat 34.01; 34.02; 34.07
23. Substanţe albuminoide, amidon, enzime 35.01-35.07
24. Diverse articole din materiale inflamabile 36.06
25. Lesii reziduale şi gudroane 38.04; 38.07
26. Pesticide 38.08
27. Produse diverse ale industriei chimice 38.11; 38.13; 38.14; 38.17;
38.21; 38.23.90
28. Materiale plastice şi articole din materiale 39.01-39.14; 39.17.10
plastice
29. Piei brute 41.01-41.03
30. Blanuri brute 43.01
31. Diverse sprayuri 96.16
-------------------------------------------------------------------------------


NOTA: Importurile acestor produse pot fi efectuate numai de agenţi economici abilitaţi de cãtre ministerele de resort, conform anexei nr. 3.

ANEXA 3
NORME METODOLOGICE

privind regimul de import al deşeurilor şi reziduurilor de orice natura, precum şi al altor mãrfuri periculoase pentru sãnãtatea populaţiei şi pentru mediul înconjurãtor
CAP. 1
Atribuţii ale ministerelor
I. 1. Ministerul Mediului
1. Emite, prin Direcţia evaluare impact ecologic şi avizare, acordul scris necesar eliberãrii sau reconfirmarii licenţei de import pentru categoriile de deşeuri prevãzute în anexa nr. 1 a hotãrîrii, pe baza documentaţiei specificate în anexa A.
2. Înscrie, prin Direcţia evaluare impact ecologic şi avizare, în cazul acceptãrii importului, pe versoul celor trei exemplare ale cererii de licenta, urmãtoarele: "Se avizeazã favorabil pentru importul de ........".
3. Refuza emiterea, suspenda sau, dupã caz, anuleazã acordul, dacã importatorul nu respecta condiţiile legale şi informeazã Direcţia Generalã a Vamilor şi Ministerul Comerţului şi Turismului asupra mãsurii luate.
4. Participa la controlul vamal cu personal de specialitate, instruit şi împuternicit în aplicarea hotãrîrii, la solicitarea organelor vamale.
5. Înainteazã Guvernului proiectul de hotãrîre privind revizuirea anexei nr. 1 a hotãrîrii, pe baza propunerilor ministerelor interesate.
I. 2. Ministerul Sãnãtãţii
6. Emite, prin Direcţia medicinii preventive sau, dupã caz, Direcţia farmaceutica, acordul scris necesar eliberãrii sau reconfirmarii licenţei de import pentru deşeurile prevãzute în anexa nr. 1 a hotãrîrii, precum şi pentru produsele din anexa nr. 2 a hotãrîrii, la poziţiile cu urmãtoarele coduri: 29.36; 29.37; 29.41; 29.42; 30.01-30.06; 33.01-33.07; 34.01; 34.02; 34.07; 38.08, pe baza documentaţiei specificate în anexa B.
7. Înscrie, prin Direcţia medicinii preventive sau, dupã caz, Direcţia farmaceutica, în cazul acceptãrii importului, pe versoul celor trei exemplare ale cererii de licenta, urmãtoarele: "Se avizeazã favorabil importul de ...... " (se specifica obligatoriu denumirea comercialã a fiecãrui produs admis la import).
8. Refuza emiterea, suspenda sau, dupã caz, anuleazã acordul, dacã importatorul nu respecta condiţiile legale şi informeazã Direcţia Generalã a Vamilor şi Ministerul Comerţului şi Turismului asupra mãsurii luate.
9. Abiliteaza agenţii economici, pe baza documentaţiei specificate în anexa C, pentru importul de produse prevãzute în anexa nr. 2 a hotãrîrii, la poziţiile cu urmãtoarele coduri: 29.35; 29.36; 29.37; 29.41; 29.42; 30.01-30.06; 33.01-33.07; 34.01; 34.02; 34.07; 38.08; 38.21; 96.16.
10. Participa la controlul vamal cu personal de specialitate, instruit şi împuternicit în aplicarea hotãrîrii, la solicitarea organelor vamale.
I. 3. Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei
11. Emite, prin Direcţia de protecţie a plantelor şi carantina fitosanitara sau, dupã caz, prin Direcţia generalã sanitarã veterinara, acordul scris pe baza documentaţiei specificate în anexa D şi înscrie pe versoul celor trei exemplare ale cererii de licenta de import, în cazul acceptãrii importului, pentru produsele prevãzute în anexa nr. 2 a hotãrîrii, la nr. crt. 15, 18, 26 urmãtoarele: "Se avizeazã favorabil importul de ............" (se specifica obligatoriu denumirea comercialã a fiecãrui produs admis la import).
12. Abiliteaza agenţii economici, pe baza documentaţiei specificate în anexa E, pentru importul de produse prevãzute în anexa nr. 2 a hotãrîrii, la nr. crt. 1, 15, 18, 19, 23, 26, 29 şi 30.
13. Participa la controlul vamal cu personal de specialitate, instruit şi împuternicit în aplicarea hotãrîrii, la solicitarea organelor vamale.
I. 4. Ministerul Industriei
14. Abiliteaza agenţii economici, pe baza documentaţiei specificate în anexa F, pentru importul de deşeuri prevãzute în anexa nr. 1 a hotãrîrii şi de produse prevãzute în anexa nr. 2 a hotãrîrii (cu excepţia celor de la nr. crt. 1, 15, 18, 19, 23 şi 26).
15. Participa, dupã caz, la controlul vamal, cu personal de specialitate instruit şi împuternicit în aplicarea hotãrîrii, la solicitarea organelor vamale.
I. 5. Ministerul Comerţului şi Turismului
16. Elibereazã, prin Direcţia generalã de politica comercialã, pentru deşeurile prevãzute în anexa nr. 1 a hotãrîrii, licenţe de import agenţilor economici care au obţinut acordul Ministerului Mediului şi al Ministerului Sãnãtãţii, precum şi certificatul de abilitare, emis de Ministerul Industriei.
17. Elibereazã, prin Direcţia generalã de politica comercialã, pentru produsele de la nr. crt. 15, 17, 18, 21, 22 şi 26 din anexa nr. 2 a hotãrîrii, licenţe de import agenţilor economici care au obţinut, dupã caz, acordul Ministerului Sãnãtãţii sau al Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei, precum şi certificatul de abilitare emis de ministerul de resort.
18. Elibereazã licentele de import în stricta conformitate cu acordurile obţinute şi metodologia prevãzutã în anexa G.
19. Tine evidenta şi comunica "lista neagra" a agenţilor economici cãrora li s-au aplicat sancţiuni sau restrictii în desfãşurarea de activitãţi de comerţ exterior prin mass-media, inclusiv la ministerele şi organismele guvernamentale interesate.
I. 6. Ministerul Economiei şi Finanţelor - Direcţia Generalã a Vamilor
20. Dispune unitãţilor vamale de frontiera interzicerea intrãrii în ţara a mijloacelor de transport încãrcate cu deşeuri şi reziduuri de orice natura, potrivit hotãrîrii şi prezentelor norme.
21. Dispune unitãţilor vamale de frontiera interzicerea intrãrii în ţara a mijloacelor de transport încãrcate cu deşeuri prevãzute în anexa nr. 1 a hotãrîrii, precum şi cu produse prevãzute în anexa nr. 2 a hotãrîrii, în cazul nerespectãrii condiţiilor prevãzute la art. 5 şi 6 din hotãrîre.
22. Solicita unitãţilor ministerelor de resort, în scris sau pe baza de nota telefonica, participarea la controlul vamal a specialiştilor instruiti şi împuterniciţi, potrivit dispoziţiilor art. 7 şi 8 din hotãrîre, conform modelului din anexa J.
23. Instruieste organele vamale pentru efectuarea controlului vamal, în sensul respectãrii dispoziţiilor hotãrîrii.
I. 7. Comisia Nationala pentru Standarde, Metrologie şi Calitate
24. Participa la controlul vamal cu personal de specialitate, instruit şi împuternicit în aplicarea hotãrîrii, la solicitarea organelor vamale.
CAP. 2
Metodologii de avizare a importurilor, de abilitare a agenţilor economici şi de emitere şi reconfirmare a licenţelor de import
Metodologiile sînt prezentate dupã cum urmeazã:
1. Ministerul Mediului
Anexa A - metodologie de emitere a acordului de mediu
2. Ministerul Sãnãtãţii
Anexa B - metodologie de emitere a acordului
Anexa C - metodologie de abilitare a agenţilor economici
3. Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei
Anexa D - metodologie de emitere a acordului
Anexa E - metodologie de abilitare a agenţilor economici
4. Ministerul Industriei
Anexa F - metodologie de abilitare a agenţilor economici
5. Ministerul Comerţului şi Turismului
Anexa G - metodologie de emitere şi reconfirmare a licenţelor de import.
CAP. 3
Procedura de control
Procedura de control se aplica în unitãţile vamale din punctele de frontiera şi din interiorul tarii, precum şi, dupã caz, la importator.
Terminologia utilizata în procedura de control este definitã în anexa H.
Unitãţile vamale solicita, dupã caz, prin convocare scrisã sau nota telefonica (anexa I), specialiştii împuterniciţi sa participe la controlul vamal, potrivit art. 7 şi 8 din hotãrîre, care au obligaţia sa se prezinte la data fixatã prin apel.
La stabilirea datei efectuãrii controlului, unitãţile vamale vor tine seama de timpul efectiv necesar deplasarii specialiştilor împuterniciţi, solicitati la punctele de control.
Convocarea specialiştilor împuterniciţi pentru participarea la controlul vamal se va face conform anexei J.
III. 1. Condiţii prealabile
III. 1. 1. Ministerele de resort vor pune la dispoziţia unitãţilor vamale şi organelor interesate urmãtoarele documente:
- Lista organismelor autorizate în alte tari sa emita certificate care sa ateste ca deşeurile din anexa nr. 1 a hotãrîrii nu prezintã risc toxicologic şi ecologic.
Lista va fi elaborata pînã la 1 septembrie 1992, actualizatã şi transmisã anual prin grija Ministerului Comerţului şi Turismului.
- Lista detaliatã a produselor prevãzute la nr. crt. 26 din anexa nr. 2 a hotãrîrii, elaborata şi avizatã de cãtre Ministerul Sãnãtãţii şi Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, pe baza reglementãrilor în vigoare.
- Lista substanţelor nominalizate prin documentul elaborat de a II-a sesiune a O.E.C.D., din 17-20 septembrie 1991, a cãror prezenta în deşeuri este interzisã.
Lista va fi transmisã prin grija Ministerului Mediului.
III. 1.2. Importatorul are obligaţia sa asigure originalul şi traducerea în limba romana, pe proprie rãspundere, a urmãtoarelor documente: declaraţia de conformitate, certificatul de calitate, certificatul de garanţie sau valabilitate, precum şi certificatul care atesta ca deşeurile nu prezintã risc toxicologic sau ecologic.
III. 2. Desfãşurarea controlului
Potrivit art. 1 al hotãrîrii, unitãţile vamale interzic introducerea în România a produselor şi materialelor cu termen depãşit de garanţie sau de valabilitate, precum şi a produselor uzate fizic.
Unitãţile vamale interzic introducerea în România a produselor uzate fizic, dacã acestea nu sînt nominalizate prin anexa nr. 1 a hotãrîrii.
III. 2.1. La unitãţile vamale de frontiera
------------------------------------------
III. 2.1.1. Organele vamale
A. La intrarea în ţara a mijloacelor de transport încãrcate cu mãrfuri, organele vamale vor efectua controlul dupã cum urmeazã:
a) Dacã mãrfurile nu se încadreazã în nici una din categoriile prevãzute în hotãrîre, se procedeazã în conformitate cu reglementãrile vamale în vigoare.
b) Dacã mãrfurile se încadreazã în categoria celor prevãzute în art. 1 alin. 2 şi nu sînt nominalizate în anexa nr. 1 a hotãrîrii, nu se va permite intrarea pe teritoriul României a mijloacelor de transport.
c) Dacã mãrfurile fac parte din listele cuprinse în anexele nr. 1 şi 2 ale hotãrîrii, organele vamale verifica, pe lîngã documentele de transport internaţional, şi existenta urmãtoarelor documente:
c.1) pentru deşeurile din anexa nr. 1 a hotãrîrii:
- licenta de import, cu înscrierea acordurilor Ministerului Mediului şi Ministerului Sãnãtãţii;
- certificatul de abilitare a agentului economic, eliberat de Ministerul Industriei;
- declaraţia de conformitate;
- certificatul care atesta ca deşeurile nu prezintã risc toxicologic şi ecologic;
c.2) pentru produsele din anexa nr. 2 a hotãrîrii:
- licenta de import, numai pentru produsele de la nr. crt. 15, 17, 18, 21, 22 şi 26, avînd înscrise acordurile ministerelor de resort, astfel:
. acordul Ministerului Sãnãtãţii, pentru produsele de la nr. crt. 17 (cod vamal 29.41; 29.42), 21 (cod vamal 33.01-33.07) şi 22 (cod vamal 34.01; 34.02 şi 34.07);
. acordul Ministerului Sãnãtãţii sau al Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei, pentru produsele de la nr. crt. 15, 18 şi 26*);
- certificatul de abilitare a agentului economic, eliberat, dupã caz, de ministerul de resort, în conformitate cu anexele C, E şi F;
- declaraţia de conformitate;
- certificatul de calitate;
- dupã caz, inscriptionarea termenului de garanţie sau valabilitate.
În lipsa oricãruia dintre documentele menţionate, unitãţile vamale nu vor permite intrarea în ţara a mijloacelor de transport.
*) Pentru produsele de uz uman, acordul se emite de Ministerul Sãnãtãţii; pentru produsele de uz zoo-veterinar, acordul se emite de Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei.
Pentru pesticidele utilizate în profilaxia sanitar-umanã, acordul se emite de Ministerul Sãnãtãţii; pentru pesticidele utilizate în agricultura şi zootehnie, acordul se emite de Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei.
B. În cazul în care mijloacele de transport încãrcate cu mãrfuri sînt însoţite de toate documentele menţionate la pct. III 2.1.1. lit. A.c), organele vamale de frontiera le vor dirija la unitãţile vamale din interiorul tarii, în vederea efectuãrii operaţiunilor de vamuire.
Dacã transporturile creeazã suspiciuni privind conţinutul mãrfurilor sau dificultãţi de încadrare în prevederile hotãrîrii, organele vamale vor solicita specialiştii împuterniciţi conform anexei J şi vor proceda, împreunã cu aceştia, la efectuarea controlului.
III. 2.1.2. Specialiştii împuterniciţi de cãtre ministerele de resort
A. Verifica documentele de însoţire care atesta calitatea produselor (declaraţie de conformitate, certificat de calitate), urmãrind:
a) valabilitatea acestora (antet, ştampila, data emiterii, conţinutul lizibil, existenta traducerii în limba romana, pe propria rãspundere, dacã se referã la lotul de mãrfuri transportate etc.);
b) în cazul deşeurilor din anexa nr. 1 a hotãrîrii, dacã certificatele atesta ca acestea nu prezintã risc toxicologic şi ecologic şi dacã sînt emise de organismele autorizate din ţara de origine, prevãzute în lista existenta la vama.
B. Verifica, dupã desigilarea efectuatã de organele vamale:
- identitatea mãrfurilor;
- inscriptionarea pe etichete, ambalaje sau pe produse a denumirii produselor, a termenului de valabilitate sau garanţie, a denumirii furnizorului etc.;
- încadrarea în termenul de valabilitate sau de garanţie;
- tipul şi starea ambalajelor şi a mijloacelor de transport, pentru asigurarea menţinerii integritãţii şi calitãţii mãrfurilor, precum şi pentru protecţia mediului, pînã la destinaţie.
C. Preleveaza esantioane pentru verificare, în cazurile de prezumţie de neconformitate cu documentele de însoţire care atesta calitatea (conform procedurii de aplicare a Hotãrîrii Guvernului nr. 545/1991 privind supravegherea calitãţii produselor şi serviciilor, în scopul prevenirii şi combaterii faptelor care pot afecta viata sau sãnãtatea oamenilor, animalelor ori calitatea mediului înconjurãtor):
a) Orice prelevare conţine, de regula, trei esantioane bune, identificabile oricind, în afarã cazurilor cînd natura produselor sau cantitatea lor nu permite prelevarea decît a unui singur esantion. Din aceste esantioane, unul este destinat verificãrii în laboratorul de încercãri, al doilea este destinat pãstrãrii la laborator ca proba martor, iar al treilea, pãstrãrii de cãtre deţinãtorul produselor, ca proba martor.
Mãrimea esantioanelor, modul de prelevare, ambalare, transport şi pãstrare a acestora vor fi în stricta conformitate cu standardele sau normele de produs şi cu metodele de încercãri ale laboratoarelor autorizate sau acreditate şi vor fi menţionate în procesul-verbal de constatare-esantionare-contravenţie (anexa K).
Importatorul este obligat sa emita comanda pentru testarea, de cãtre un laborator autorizat sau acreditat, comanda care va fi specificatã în procesul-verbal.
Agentul constatator se va asigura ca transportul şi conservarea esantioanelor sa se facã la timp şi corect, eliminindu-se astfel posibilitatea deprecierii acestora.
În toate cazurile, esantioanele prelevate vor fi corect sigilate. Aceste sigilii se vor aplica pe o eticheta compusa din doua taloane (anexa L), ce se vor separa dupã completare şi semnare, astfel:
- un talon va fi preluat de cãtre specialistul laboratorului, dupã ce acesta verifica integritatea sigiliului;
- cel de-al doilea talon rãmîne la agentul constatator.
Posesorii celor 3 esantioane nu au dreptul sa distruga sau sa modifice starea esantionului dat în grija lor.
Agentul constatator este obligat sa se asigure ca esantioanele vor ajunge la laboratoarele în profilul cãrora intra efectuarea încercãrilor în maximum 24 de ore de la prelevare, dacã perisabilitatea probei sau normativele de produse nu obliga un termen mai scurt de ajungere a esantioanelor la laborator.
b) Dupã prelevarea esantioanelor, mijlocul de transport cu mãrfuri poate pãrãsi unitatea vamalã spre destinaţia importatorului, numai însoţit de un proces-verbal (anexa K), în care se specifica expres interdicţia de comercializare sau utilizare a produselor respective pînã la sosirea şi interpretarea raportului de încercãri (buletinului de analiza) de la laborator, de cãtre specialiştii împuterniciţi.
Totodatã, agentul constatator va comunica (fax, telex, telefon etc.), la inspectiile teritoriale de specialitate pe raza cãrora se afla destinatarul mãrfii, interdicţia de comercializare sau utilizare pînã la sosirea de la laborator a rezultatelor analizelor.
c) Laboratoarele de încercãri autorizate sau acreditate sînt obligate sa efectueze imediat analiza sau încercarea esantioanelor trimise de organele de control.
Pentru verificarea esantioanelor, laboratoarele vor folosi numai metodele precizate în procedurile tehnice specifice, menţionate în documentele de autorizare sau acreditare a laboratoarelor respective.
Laboratorul desemnat pentru a efectua analizele unui anumit esantion va întocmi un raport de încercãri (buletin de analiza) imediat ce a terminat examinarile respective, dar nu mai tirziu de 3 ore de la încheierea incercarii esantionului, consemnind rezultatele examinarilor şi analizelor ajutatoare efectuate asupra esantionului.
Raportul de încercãri sau buletinul de analiza vor fi puse la dispoziţia organului care a prelevat esantioanele imediat ce a fost întocmit, dar nu mai tirziu de a doua zi dimineata pînã la orele 9,00.
D. Stabilesc mãsuri în funcţie de rezultatele operaţiunilor de mai sus:
a) Neconformitãţile, rezultate în urma verificãrilor de la pct. III. 2.1.2., lit. A şi B, vor fi menţionate în procesul-verbal (anexa K) şi se va stabili returnarea transportului de mãrfuri. Dacã nu sînt neconformitãţi, transportul va fi dirijat spre punctul de destinaţie. Procesul-verbal, întocmit în 4 exemplare, va fi transmis:
- unitãţii vamale;
- importatorului şi transportatorului;
- unitãţii din care face parte specialistul împuternicit care a efectuat constatarea;
- organelor de cercetare penalã, dupã caz.
b) În cazul pct. III. 2.1.2. lit. C, pe baza rezultatelor din raportul de încercãri (buletin de analiza), sosit de la laboratorul autorizat sau acreditat, organele de control din judeţul de destinaţie al transportului stabilesc una dintre mãsurile:
b.1) ridicarea interdicţiei de comercializare sau utilizare şi acordarea liberului de vama;
b.2) menţinerea interdicţiei de comercializare sau utilizare, cu aplicarea sancţiunilor prevãzute de lege şi dispunerea mãsurii de returnare a transportului la furnizor.
În ambele cazuri, mãsura se aduce la cunostinta importatorului prin proces-verbal (anexa K).
c) În cazul de neconformitãţi constatate la pct. III. 2.1.2. lit. A, B sau C, dupã caz, se va extinde controlul la importator, pentru verificarea respectãrii prevederilor art. 4, 5 şi 6 din hotãrîre.
III. 2.2. La unitãţile vamale din interiorul tarii
--------------------------------------------------
Organele vamale, împreunã cu specialiştii împuterniciţi conform anexei J, efectueazã controlul mãrfurilor, aplicind procedura de la pct. III. 2.1.
Dacã nu se constata neconformitãţi, organele de control acorda liberul de vama pe declaraţia vamalã de import, care va fi semnatã şi de specialiştii împuterniciţi.
CAP. 4
Dispoziţii finale
Dispoziţiile prezentelor norme se aplica şi pentru deşeurile şi produsele prevãzute în hotãrîre, care urmeazã sa fie introduse în ţara sub forma de ajutoare şi donaţii, importuri temporare şi în regim de mostre.
Produsele înscrise în anexa nr. 2 a hotãrîrii, care urmeazã sa fie introduse în ţara sub forma de ajutoare cu caracter umanitar, medical şi social, vor fi admise pe baza urmãtoarelor documente:
- avizul emis de Comisia interdepartamentala pentru coordonarea activitãţii cu caracter umanitar, medical şi social, desfasurata de persoane fizice, persoane juridice şi organizaţii neguvernamentale din strãinãtate;
- declaraţia donatorului de ajutoare umanitare, prin care sa certifice, pe proprie rãspundere, ca produsele nu prezintã risc toxicologic şi ecologic;
- dupã caz, inscriptionarea termenului de garanţie sau de valabilitate.
În cazul în care organele de control constata ca faptele sãvîrşite de cãtre agenţii economici sau alte persoane constituie infracţiuni, procesele-verbale de constatare-esantionare-contravenţie vor fi înaintate imediat organelor de cercetare penalã, care vor acţiona, în continuare, conform Codului de procedura penalã.

ANEXA A

MINISTERUL MEDIULUI



METODOLOGIE

de emitere a acordului de mediu



1. Modul de eliberare a acordului de mediu
Acordul de mediu se emite numai pentru importul categoriilor de deşeuri valorificabile, cuprinse în anexa nr. 1 a hotãrîrii, în termen de 20 de zile de la data depunerii documentaţiei dupã modelul din anexa A 1.
2. Conţinutul documentaţiilor ce se prezintã pentru obţinerea acordului de mediu
2.1. Cerere scrisã a agentului economic importator.
2.2. Declaraţia agentului economic importator, facuta pe propria rãspundere, prin care specifica: denumirea deseului ce urmeazã a fi introdus în ţara, furnizorul, cantitatea, mijlocul de transport folosit, modul de ambalare, locul de depozitare final şi de tranzit, caracteristicile fizico-chimice, bacteriologice şi de radioactivitate.
2.3. Declaraţia de accept a beneficiarului pentru produsul importat, referitor la calitate şi cantitate, şi asumarea responsabilitãţii asupra respectãrii legislaţiei în vigoare din punct de vedere al protecţiei mediului şi sãnãtãţii în procesul de transport, valorificare şi depozitare a deseului importat, precum şi a subproduselor rezultate.
2.4. Avizul Ministerului Sãnãtãţii.
2.5. Certificat de abilitare, eliberat de Ministerul Industriei.
2.6. Certificat de înmatriculare de la Camera de Comerţ şi Industrie.
2.7. Declaraţia de conformitate din ţara de origine a deseului, cu traducere în limba romana, pe propria rãspundere, a importatorului.
2.8. Certificat care sa ateste ca deseul importat nu prezintã risc toxicologic şi ecologic, eliberat de organisme autorizate din ţara de origine, cu traducerea în limba romana, pe propria rãspundere, a importatorului.
2.9. Punctul de vedere al agentiilor judeţene sau al Agenţiei municipiului Bucureşti pentru supravegherea şi protecţia mediului, care sa ateste ca deseul şi subprodusele rezultate din prelucrare îndeplinesc condiţiile legale de protecţie a mediului.
3. Direcţia de evaluare impact ecologic şi avizare va solicita, dupã caz, agentului economic importator referinte şi alte acte suplimentare referitoare la deşeurile importate, inclusiv buletine de analiza şi certificate de calitate.
4. Refuzul emiterii, suspendarea sau, dupã caz, anularea acordului de mediu se fac în urmãtoarele cazuri:
- documentaţie incompleta;
- documente prezentate cu modificãri, ştersãturi sau care creeazã suspiciuni;
- anularea unuia din acordurile, accepturile sau buletinele de calitate solicitate;
- nerespectarea condiţiilor impuse.
ANEXA A 1
MINISTERUL MEDIULUI

Direcţia evaluare impact

ecologic şi avizare

Nr. ....... / ..........



ACORD DE MEDIU

Nr. ........ din .........



Se avizeazã agentul economic (denumire, localitate, certificat de înmatriculare la Camera de Comerţ şi Industrie) pentru importul urmãtoarelor categorii de deşeuri valorificabile conform anexei nr. 1 din <>Hotãrîrea Guvernului nr. 340/1992 , dupã cum urmeazã:

Denumirea deseului Nr. crt. din anexa nr. 1 Cantitatea

U/M

................. ........................ .............

................. ........................ .............

În urmãtoarele condiţii obligatorii:

...............................................................................

Prezentul acord de mediu este valabil pînã la data de ................

Director,

..............

ANEXA B
MINISTERUL SĂNĂTĂŢII



METODOLOGIE

de emitere a acordului



Acordul Ministerului Sãnãtãţii reprezintã actul de autoritate sanitarã de stat, care conditioneaza obţinerea licenţei de import de cãtre agenţii economici care importa deşeuri admise condiţionat (anexa nr. 1 a hotãrîrii) şi produse periculoase pentru sãnãtatea populaţiei (nr. crt. 15, 17, 18, 21, 22 şi 26 din anexa nr. 2 a hotãrîrii).
Acordul Ministerului Sãnãtãţii se emite în baza prevederilor Legii nr. 73/1969 privind regimul stupefiantelor, Legii nr. 3/1979 privind asigurarea sãnãtãţii populaţiei, Legii nr. 5/1982 privind regimul pesticidelor, Decretului nr. 466/1979 privind regimul substanţelor toxice, Hotãrîrii Guvernului nr. 961/1990 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sãnãtãţii, precum şi a prezentei hotãrîri.
Acordul Ministerului Sãnãtãţii are drept scop prevenirea importului de deşeuri admise condiţionat, contaminate chimic sau biologic (bacteriologic), şi de produse considerate periculoase, care nu corespund normelor în vigoare în România, deci produse care ar influenta negativ sãnãtatea populaţiei.
Sînt supuse avizãrii:
1. deşeurile valorificabile, admise condiţionat, prevãzute în anexa nr. 1 a hotãrîrii;
2. urmãtoarele categorii de produse din anexa nr. 2 a hotãrîrii:



Nr. crt din Categoria de produse Poziţia din tariful vamal
anexa nr. 2
-------------------------------------------------------------------------------
15 Vitamine şi hormoni 29.36; 29.37
17 Antibiotice şi alţi compuşi organici 29.41; 29.42
18 Produse farmaceutice 30.01-30.06
21 Uleiuri esenţiale, produse şi preparate
de parfumerie şi cosmetice 33.01-33.07
22 Sapunuri, preparate pentru spãlat şi
paste pentru modelat 34.01; 34.02; 34.07
26 Pesticide (pentru profilaxia
sanitar-umanã) 38.08
-------------------------------------------------------------------------------


Acordul se solicita de cãtre agentul economic abilitat de ministerul de resort sa facã importul respectiv.
Documentaţia pe baza cãreia se emite acordul:
1. Cerere scrisã, în care se menţioneazã numele agentului economic importator (firma), adresa, numãrul de telefon, telex, fax, denumirea comercialã a produsului şi poziţia din tariful vamal în care se încadreazã, furnizorul extern, beneficiarul produsului din ţara, caracteristicile fizico-chimice, bacteriologice şi de radioactivitate.
2. Certificatul de abilitare emis de ministerul de resort.
3. Certificatul de înmatriculare la Camera de Comerţ şi Industrie.
4. Declaraţia de conformitate din ţara de origine pentru deşeuri, cu traducerea în limba romana, pe propria rãspundere, a importatorului.
5. Certificatul emis de organisme autorizate din ţara de origine, prin care sa ateste ca deşeurile nu prezintã risc toxicologic, bacteriologic şi ecologic, cu traducerea în limba romana, pe propria rãspundere, a importatorului.
Acordul se emite de cãtre:
A. Direcţia medicinii preventive, pentru deşeurile prevãzute în anexa nr. 1 a hotãrîrii şi pentru produsele prevãzute în anexa nr. 2 a hotãrîrii la nr. crt. 22: sapunuri, preparate pentru spãlat şi paste pentru modelat şi nr. crt. 26: pesticide (pentru profilaxia sanitar-umanã).
B. Direcţia farmaceutica, pentru produsele prevãzute în anexa nr. 2 a hotãrîrii la nr. crt. 15: vitamine şi hormoni; nr. crt. 17: antibiotice şi alţi compuşi organici; nr. crt. 18: produse farmaceutice; nr. crt. 21: uleiuri esenţiale, produse şi preparate de parfumerie şi cosmetice.
Acordul se emite în cazul existenţei tuturor documentelor menţionate mai sus, a conţinutului lor corespunzãtor şi a concordanţei cu prevederile legislaţiei din România (norme).
Pe cererea prezentatã de agentul economic se înscrie concluzia-referat. Acordul se formuleazã conform modelului anexat, în 2 exemplare, din care un exemplar se înainteazã agentului economic şi un exemplar rãmîne la emitent.
Pe versoul fiecãrui exemplar al cererii de licenta de import se înscrie: "Se avizeazã favorabil importul de ......." (se înscrie, dupã caz, denumirea deseului sau denumirea comercialã şi forma de prezentare a produselor).
Termenul maxim de la prezentarea documentaţiei complete pînã la emiterea acordului nu trebuie sa depãşeascã 10 zile.

ANEXA B 1

MINISTERUL SĂNĂTĂŢII



ACORD

nr. ..... din ......



Avînd în vedere cererea (denumirea agentului economic) nr. ...... din ....., înregistratã la Ministerul Sãnãtãţii sub nr. ..... din ........,

în baza prevederilor <>H.G. nr. 340/1992 privind regimul de import al deşeurilor şi reziduurilor de orice natura, precum şi al altor mãrfuri periculoase pentru sãnãtatea populaţiei şi pentru mediul înconjurãtor şi a H.G. nr. 961/1990 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sãnãtãţii,

expertizind documentaţia prezentatã,

SE AVIZEAZĂ FAVORABIL IMPORTUL DE:

...............................................................................

...............................................................................

În urmãtoarele condiţii obligatorii:

...............................................................................

Prezentul acord este valabil pînã la data de: .............................

Director,


ANEXA C

MINISTERUL SĂNĂTĂŢII



METODOLOGIE

de abilitare a agenţilor economici



1. Domeniu de aplicare
Prezenta metodologie se aplica tuturor agenţilor economici avînd ca obiect de activitate importul, care au intenţia sa importe produse cuprinse în anexa nr. 2 a hotãrîrii la urmãtoarele poziţii din tariful vamal: 29.35; 29.36; 29.37; 29.41; 29.42; 30.01-30.06; 33.01-33.07; 34.01; 34.02; 34.07; 38.08; 38.21; 96.16.
În acest scop funcţioneazã, în cadrul Ministerului Sãnãtãţii, Comisia de abilitare a agenţilor importatori, numita prin ordin al ministrului sãnãtãţii, care emite certificate de abilitare, conform modelului din anexa C 1 la prezenta metodologie.
2. Condiţii de acordare a certificatelor de abilitare
În scopul obţinerii certificatelor de abilitare, agenţii economici importatori vor prezenta la Ministerul Sãnãtãţii, cu menţiunea "pentru Comisia de abilitare", urmãtoarele documente:
a) solicitarea în scris a agentului economic importator, din care sa rezulte:
- numele şi sediul social al firmei;
- numãrul de înregistrare la Camera de Comerţ şi Industrie;
- scopul, obiectul şi profilul de activitate;
- grupa de produse şi poziţia din tariful vamal pentru care solicita abilitarea;
- experienta în domeniu a firmei;
b) copie xeroxata dupã certificatul de înmatriculare a agentului economic la Camera de Comerţ şi Industrie;
c) fişa de prezentare a specialiştilor angajaţi ai agentului economic, ce urmeazã a se ocupa de importul produselor pentru care solicita abilitarea; se vor anexa în copie carnetele de munca;
d) declaraţia agentului economic, facuta pe propria rãspundere, ca nu a suferit sancţiuni în legatura cu activitatea pentru care solicita abilitarea;
e) declaraţia agentului economic ca şi-a insusit prevederile hotãrîrii.
Nu se elibereazã certificate de abilitare agenţilor economici care:
- depun documentaţie incompleta fata de cele prezentate mai sus;
- nu sînt autorizaţi sa desfãşoare activitate de comerţ exterior;
- nu au angajat farmacist în cazul importului de medicamente şi specialist în comerţ exterior pentru toate categoriile de produse.
3. Desfãşurarea activitãţii de abilitare
Certificatele de abilitare se elibereazã în 5-7 zile de la depunerea documentaţiei.
Comisia are dreptul sa solicite agenţilor economici importatori informaţii suplimentare legate de profilul de activitate, experienta în domeniu, cu respectarea prevederilor Legii sanitare, a prezentei hotãrîri şi a altor prevederi legale privind circulaţia produselor din anexa nr. 2 a hotãrîrii.
Abilitarea agentului economic se concretizeazã în eliberarea, de cãtre comisie, a certificatului de abilitare (anexa C 1).
4. Anularea certificatului de abilitare
Încãlcarea prevederilor hotãrîrii, precum şi a legislaţiei în domeniul circulaţiei produselor farmaceutice, a regimului pesticidelor şi a regimului substanţelor toxice atrage dupã sine - la sesizarea agenţilor constatatori prevãzuţi în art. 14 din hotãrîre - anularea sau, dupã caz, suspendarea, pe o perioada limitatã, a certificatului de abilitare.
Comisia de abilitare va comunica Ministerului Comerţului şi Turismului, Direcţiei Generale a Vamilor, Ministerului Mediului şi Ministerului de Interne, în termen de 48 de ore, mãsura luatã.
Comisia de abilitare are obligaţia de a tine şi actualiza evidenta agenţilor economici cãrora li s-au eliberat, anulat sau suspendat, temporar, certificatele de abilitare.


ANEXA C 1

MINISTERUL SĂNĂTĂŢII

Comisia de abilitare

Nr. ...... din .......



CERTIFICAT DE ABILITARE



Se abiliteaza agentul economic (denumire, localitate, certificat de înmatriculare la Camera de Comerţ şi Industrie) pentru importul urmãtoarelor grupe de produse:

Denumirea grupei de produse Poziţia din tariful vamal

--------------------------- -------------------------

Prezentul certificat este valabil pînã la data de ........, cu drept de prelungire.

Prezentul certificat nu exonereaza agentul economic importator de rãspunderile ce-i revin, potrivit legii, pentru introducerea în ţara şi utilizarea în mod necorespunzãtor a produselor pentru importul cãrora a fost abilitat.

Agentul economic abilitat este obligat sa anunţe Comisia de abilitare despre orice modificare intervenita în documentaţia solicitatã la abilitare, în termen de 15 zile de la schimbarea produsã.

Preşedinte/Director,

ANEXA D

MINISTERUL AGRICULTURII
ŞI ALIMENTAŢIEI



METODOLOGIE

de emitere a acordului



A. Condiţii de import de produse de origine animala (nr. crt. 1 din anexa nr. 2 a hotãrîrii) şi de alte produse de uz veterinar (nr. crt. 15 şi 18 din anexa nr. 2 a hotãrîrii)
Acordul se emite de Direcţia generalã sanitarã veterinara din Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei agenţilor economici care sînt abilitaţi sa importe asemenea produse.
Importatorul are obligaţia de a solicita Direcţiei generale sanitare veterinare condiţiile sanitare veterinare pentru realizarea operaţiunii de import anterior contractãrii importului.
În baza Legii sanitare veterinare nr. 75/1991, a convenţiilor şi acordurilor sanitare veterinare încheiate între România şi ţãrile exportatoare, Direcţia generalã sanitarã veterinara stabileşte condiţiile specifice şi le transmite solicitantului. Acesta are obligaţia de a trata aceste condiţii cu exportatorul şi de a comunica emitentului acceptarea lor asa cum au fost stabilite de acesta sau cu modificãrile propuse de autoritatea tarii exportatoare. Aceste modificãri se analizeazã de Direcţia generalã sanitarã veterinara şi, dupã caz, se decide.
Produsele menţionate la nr. crt. 15 şi 18 din anexa nr. 2 a hotãrîrii sînt acceptate la import numai dacã sînt înregistrate în România pe baza certificatului de înregistrare a produsului în cauza, emis de Direcţia generalã sanitarã veterinara din Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei.
Dupã stabilirea condiţiilor, Direcţia generalã sanitarã veterinara emite şi transmite în scris importatorului acordul sanitar veterinar de import şi modelul de certificat sanitar veterinar care va însoţi marfa. Aceste documente se comunica în scris şi inspectoratelor de poliţie sanitarã veterinara de la punctele de trecere a frontierei şi direcţiilor sanitare veterinare din judeţele beneficiare a importurilor.
B. Condiţii de import de pesticide (nr. crt. 26 din anexa nr. 2 a hotãrîrii)
Se emite acordul pentru importul (şi introducerea în România) a pesticidelor de cãtre Direcţia de protecţie a plantelor şi carantina fitosanitara din Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, cu respectarea întocmai de cãtre cei abilitaţi a urmãtoarei metodologii:
1. se admite importul (şi introducerea în ţara) a pesticidelor numai la parametrii de calitate prezentaţi la omologare şi cu termen de garanţie pentru o perioada în care ele pot fi folosite;
2. pesticidele nu se importa (şi nu se introduc în ţara) în ambalaje folosite în România pentru ambalarea produselor alimentare, farmaceutice şi cosmetice;
3. pesticidele se pot introduce în ţara în urmãtoarele categorii de ambalaje:
- butoaie de tabla (vernisate în interior), capacitate maxima 200 l, cu minimum doua cercuri sau nervuri pentru protecţia la rostogolire;
- bidoane din polietilena sau din tabla (vernisata în interior), capacitate maxima 60 l, cu 1-2 minere (în funcţie de capacitate) comode pentru manipulare normalã;
- saci de polietilena (cu minimum o folie rezistenta şi cu maximum doua suduri la capete) sau de hirtie (cu minimum patru foi în interior) cusuti sau legaţi la gura de umplere cu sfoara, capacitate maxima 30 kg;
- sticle, flacoane, pungi de polietilena (minimum doua folii), fiole (una sau mai multe bucãţi într-o punga de plastic transparent, etansata perfect);
4. ambalajele trebuie sa îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
- anterior sa nu fi fost folosite pentru alte produse;
- sa reziste la multiple manipulari pe timpul de garanţie al conţinutului şi sa asigure în aceasta perioada integritatea calitãţilor fizico-chimice ale pesticidului;
- sa poarte (prin inscriptionare sau turnare) însemnele STAS: CAP DE MORT - OTRAVA, INFLAMABIL (dacã este cazul) şi chiar unele delimitari sau gradatii de conţinut de ml sau grame;
- sa fie etansate şi cu posibilitãţi de sigilare a orificiilor de umplere şi de aerisire; sigiliul aplicat trebuie sa prezinte siguranta pe timpul transportului şi al depozitarii la beneficiar;
- dopul şi busonul (unde este cazul) sa aibã imprimat însemnul STAS: CAP DE MORT - OTRAVA;
- ambalajele pentru pulberi şi granule sa aibã o singura gura de umplere;
- tipul şi dimensiunea ambalajului sînt la dispoziţia importatorului, dar trebuie sa corespundã celor menţionate mai sus; în prealabil, se solicita avizul Direcţiei de protecţie a plantelor şi carantina fitosanitara din Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei;
- fiecare ambalaj va avea (dacã este posibil) culoarea grupei de toxicitate din care face parte conţinutul sau alta culoare, în afarã de roşu, verde, albastru sau negru;
- mai multe sticle, flacoane, fiole, pungi pot fi livrate în cutii (de carton, tabla, plastic etc.), cu cartoane sau alte plãci izolatoare între ele; cutiile trebuie sa fie rezistente la multiple manipulari şi sa poarte - bine lipita - cîte o eticheta cu instrucţiunile cuprinse în anexa D 1 şi anexa D 2;
- conţinutul ambalajului trebuie sa corespundã cantitativ cu datele înscrise pe eticheta, precum şi în actul de transport;
5. este interzis transportul pesticidelor cu cisterne (cai ferate, auto etc.) sau în ambalaje care nu îndeplinesc condiţiile prezentei metodologii;
6. fiecare ambalaj ce conţine pesticide va purta obligatoriu doua etichete scrise în limba romana şi cît mai vizibil:
- eticheta a) (anexa D 1): prezentarea pesticidului;
- eticheta b) (anexa D 2): cu instrucţiuni de manipulare, transport, depozitare, folosire, protecţie a muncii, prevenire şi stingere a incendiilor, modul de decontaminare sau de distrugere a ambalajului dupã golire.
Textul pentru etichetele a) şi b) se inscriptioneaza pe fond alb, în culoarea grupei de toxicitate din care face parte pesticidul respectiv, şi trebuie sa se refere la legislaţia valabilã pentru România; se pot introduce şi pictograme acceptate pentru România;
7. personalul folosit la manipularea şi transportul pesticidelor trebuie sa fie instruit în acest sens de cãtre importator sau expeditor, iar mijlocul de transport trebuie sa corespundã pentru aceste produse;
8. importatorii de pesticide rãspund de respectarea întocmai a obligaţiilor de mai sus, care au ca scop pãstrarea sãnãtãţii oamenilor şi protecţia mediului înconjurãtor.
NOTA:
Aceasta metodologie se aplica şi pentru pesticidele care intra în ţara sub forma de "ajutoare".



ANEXA D 1
ETICHETA a)

Producãtor ........... Furnizor ...............

Denumire comercialã

conţine % s.a.

Inflamabil

Toxic Grupa .........

Pentru ........ de toxicitate

Omologat cu autorizaţia nr. ........../anul

Lot nr. ........ data fabricaţiei .........

Termen de garanţie ..... conţine ....+(-) 1

Atentie, înainte de folosirea conţinutului

consultaţi recomandãrile din eticheta

alãturatã!.




ANEXA D 2
ETICHETA b)

Producãtor ............... Furnizor ...............

Inflamabil

Punct de inflamabilitate ......grade C OTRAVA

CAP DE MORT

Denumire comercialã

Grupa de toxicitate

...................

- conform omologãrii -

Omologat în România cu autorizaţia nr. ........./ anul

Toxic pentru albine, pãsãri, animale de curte, vinat, peşti - dupã caz.

Proprietãţi fizico-chimice

(..... produsul .....) este un concentrat emulsionabil, o pulbere muiabila ....... ce conţine ........% s.a. (se trece numele comun internaţional al s.a.) şi se prezintã sub forma de lichid limpede, omogen, mobil (sau pulbere fina, omogenã sau .......) de culoare ........., cu miros ....... . Este (sau nu) corosiv (se trec şi alte proprietãţi specifice).

Timp de pauza

Dupã aplicarea ultimului tratament şi pînã la recoltare trebuie sa treacã ....... zile.

Mod de acţiune

(.... produsul.....) acţioneazã prin contact, ingestie, sistemic etc.

Mod de întrebuinţare

(.... produsul.....) se aplica prin stropiri-prafuiri (la avertizare) în timpul de repaus, vegetaţie, la urmãtoarele culturi ..... şi în doza de ..... (se trec culturile, testele şi dozele omologate pentru România).

Compatibilitate

(.... produsul.....) este compatibil cu majoritatea insectofungicidelor folosite în mod curent în România, cu excepţia ..........

Mãsuri de igiena şi protecţie a muncii
A se evita inhalarea sau contactul produsului cu ochii şi pielea. În timpul lucrului se poarta obligatoriu echipament de protecţie, nu se bea, nu se maninca şi nu se fumeaza.
Dupã terminarea lucrului se spala bine miinile şi fata cu multã apa şi sapun, fãrã a freca.
În caz de intoxicare prin ingestie, cutanat sau inhalare, se iau urmãtoarele mãsuri:
- scoaterea accidentatului din mediul toxic sau poluat;
- scoaterea imbracamintei contaminate;
- spalarea tegumentelor cu apa multã sau cu soluţii alcaline, dacã sînt la indemina;
- transportarea de urgenta a accidentatului la cea mai apropiatã unitate sanitarã: tratament sub supraveghere medicalã.
Nu se foloseşte lapte ca antidot.
A nu se lasa produsul la indemina copiilor, persoanelor bolnave, femeilor gravide sau care alapteaza, batrinilor etc.
A nu se contamina apa, alimentele, furajele, seminţele şi ambalajele acestora.
A nu se imprastia produsul în apropierea surselor de apa sau pe alte culturi decît pe cea recomandatã.
Mãsuri de prevenire şi stingere a incendiilor
Se trec mãsurile specifice fiecãrui produs, dar cu aplicabilitate în România.
Condiţii de depozitare şi transport
Produsul se depoziteaza în ambalajul original, sigilat, în încãperi uscate, destinate în exclusivitate pentru pesticide, fãrã acţiunea directa a razelor solare şi a caldurii (pesticidele din grupa I de toxicitate se depoziteaza separat de alte pesticide). Transportul se efectueazã ferit de intemperii şi caldura. Pe timpul manipulãrii, transportului şi al depozitarii se iau obligatoriu toate mãsurile de protecţie a muncii, p.s.i. etc.
Se trec metode de decontaminare sau distrugere a ambalajelor dupã golire, precum şi alte obligaţii specifice.
Temperatura de depozitare între ....... grade C şi ....... grade C.
Termen de garanţie

Produsul este garantat ...... luni de la livrare, în condiţiile de depozitare menţionate mai sus.

.............................. Nota: Orice nerespectare a indicaţiilor de

mai sus va duce la diminuarea

eficacitatii sau la un esec total.

Textul de mai sus poate fi Pentru lãmuriri suplimentare va

completat şi cu alte date adresati la ........................

C. Documentaţia de baza necesarã emiterii acordului
Acordul se solicita de cãtre agentul economic abilitat de ministerul de resort sa facã importul respectiv.
Documentaţia pe baza cãreia se emite acordul:
1. Cerere scrisã, în care se menţioneazã numele agentului importator (firma), adresa, nr. telefon, telex, fax, denumirea comercialã a produsului şi poziţia din tariful vamal în care se încadreazã, furnizorul extern, beneficiarul produsului din ţara, caracteristicile fizico-chimice, bacteriologice şi radioactivitatea.
2. Certificatul de abilitare emis de ministerul de resort.
3. Certificatul de înmatriculare la Camera de Comerţ şi Industrie.
4. Declaraţia de conformitate din ţara de origine pentru produse, cu traducerea în limba romana, pe propria rãspundere, a importatorului.
Acordul se emite de cãtre Direcţia de protecţie a plantelor şi carantina fitosanitara din cadrul Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei.
ANEXA D 3
MINISTERUL AGRICULTURII ŞI ALIMENTAŢIEI

Direcţia ...............



ACORD

nr. ...... din ..........



Avînd în vedere cererea (denumirea agentului economic) nr. ...... din ........., înregistratã la Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei sub nr. ...... din ..............,

în baza prevederilor <>H.G. nr. 340/1992 privind regimul de import al deşeurilor şi reziduurilor de orice natura, precum şi al altor mãrfuri periculoase pentru sãnãtatea populaţiei şi pentru mediul înconjurãtor,

expertizind documentaţia prezentatã,

SE AVIZEAZĂ FAVORABIL IMPORTUL DE:

...............................................................................

...............................................................................

În urmãtoarele condiţii obligatorii:

...............................................................................

Prezentul acord este valabil pînã la data de ................

Director,


ANEXA E

MINISTERUL AGRICULTURII ŞI ALIMENTAŢIEI



METODOLOGIE

de abilitare a agenţilor economici



1. Domeniul de aplicare
Prezenta metodologie se aplica agenţilor economici avînd ca obiect de activitate importul de produse prevãzute în anexa nr. 2 a hotãrîrii, care intra în sfera de competenta a Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei.
În acest scop funcţioneazã, în cadrul Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei, Comisia de abilitare a agenţilor importatori, numita prin ordin al ministrului, care va elibera certificate de abilitare, conform modelului din anexa E 1.
2. Condiţii de acordare a certificatelor de abilitare
În scopul obţinerii certificatului de abilitare, agenţii economici importatori vor prezenta la Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, cu menţiunea "pentru Comisia de abilitare", urmãtoarele documente:
a) solicitarea, în scris, a agentului economic importator pentru abilitare, din care sa rezulte:
- numele şi sediul firmei;
- numãrul de înregistrare la Camera de Comerţ şi Industrie;
- scopul, obiectul şi profilul de activitate;
- produsele pentru care solicita abilitarea;
- experienta în domeniu a firmei;
b) copie xeroxata dupã certificatul de înmatriculare a agentului economic la Camera de Comerţ şi Industrie;
c) fişa de prezentare a specialiştilor angajaţi ai agentului economic, ce urmeazã a se ocupa de importul produselor pentru care solicita abilitarea;
d) declaraţia agentului economic, facuta pe propria rãspundere, ca nu a suferit sancţiuni în legatura cu activitatea pentru care solicita abilitarea;
e) lista agenţilor economici interni specializaţi, utilizatori direcţi ai produselor pentru care se efectueazã importul, însoţitã de angajamentul scris al acestora de preluare a produselor ce fac obiectul importului;
f) declaraţia agentului economic, facuta pe propria rãspundere, ca şi-a insusit prevederile hotãrîrii.
Nu se elibereazã certificate de abilitare agenţilor economici care:
- depun documentaţie incompleta fata de cele solicitate mai sus;
- nu sînt autorizaţi sa desfãşoare activitate de comerţ exterior;
- nu au angajaţi specialişti în domeniul importului de produse pentru care solicita abilitarea.
3. Desfãşurarea activitãţii de abilitare
Certificatele de abilitare se elibereazã în 5-7 zile de la depunerea documentaţiei.
Comisia are dreptul sa solicite agenţilor economici importatori şi alte informaţii legate de profilul de activitate şi de experienta în domeniu.
4. Anularea certificatului de abilitare
Comiterea de cãtre agentul economic a unor contravenţii în sensul prevederilor hotãrîrii, precum şi al legislaţiei în domeniul circulaţiei produselor, atrage anularea sau, dupã caz, suspendarea pe o perioada limitatã a certificatului de abilitare.
Comisia de abilitare va comunica celorlalte ministere interesate, în termen de 48 de ore, decizia luatã.
Comisia de abilitare are obligaţia de a tine şi actualiza evidenta agenţilor economici cãrora li s-au eliberat, anulat sau suspendat temporar certificatele de abilitare.
ANEXA E 1
MINISTERUL AGRICULTURII ŞI ALIMENTAŢIEI

Comisia de abilitare

Nr. ....../..........



CERTIFICAT DE ABILITARE



Se abiliteaza agentul economic (denumire, localitate, certificat de înmatriculare la Camera de Comerţ şi Industrie) pentru importul urmãtoarelor grupe de produse:

Denumirea grupei de produse Poziţia din tariful vamal

--------------------------- -------------------------

Prezentul certificat este valabil pînã la data de ............, cu drept de prelungire.

Prezentul certificat nu exonereaza agentul economic importator de rãspunderile ce-i revin, potrivit legii, pentru introducerea în ţara şi utilizarea în mod corespunzãtor a produselor pentru importul cãrora a fost abilitat.

Agentul economic abilitat este obligat sa anunţe Comisia de abilitare despre orice modificare intervenita în documentaţia solicitatã la abilitare, în termen de 15 zile.

Director,

ANEXA F
MINISTERUL INDUSTRIEI



METODOLOGIE

de abilitare a agenţilor economici



1. Domeniul de aplicare
Prezenta metodologie se aplica agenţilor economici avînd ca obiect de activitate importul de produse prevãzute în anexele nr. 1 şi nr. 2 ale hotãrîrii, care intra în sfera de competenta a Ministerului Industriei.
În acest scop funcţioneazã, în cadrul Ministerului Industriei, Comisia de abilitare a agenţilor importatori, numita prin ordin al ministrului, care va elibera certificatul de abilitare, conform modelului din anexa F 1.
2. Documentaţii necesare
În scopul obţinerii certificatului de abilitare, agenţii economici vor prezenta la Ministerul Industriei, cu menţiunea "pentru Comisia de abilitare", urmãtoarea documentaţie:
a) solicitarea, în scris, a agentului economic importator pentru abilitare, din care sa rezulte: denumirea şi sediul firmei; numãrul de înregistrare la Camera de Comerţ şi Industrie; scopul, obiectul şi profilul de activitate; produsele pentru care solicita abilitarea şi codul vamal al acestora; experienta în domeniu a firmei;
b) copie xeroxata dupã certificatul de înmatriculare a agentului economic la Camera de Comerţ şi Industrie;
c) fişa de prezentare a specialiştilor angajaţi ai agentului economic ce urmeazã a se ocupa de importul substanţelor pentru care solicita abilitarea; se vor anexa în copie carnetele de munca;
d) declaraţia agentului economic, facuta pe propria rãspundere, ca nu a suferit sancţiuni în legatura cu activitatea pentru care solicita abilitare;
e) declaraţia agentului economic, facuta pe propria rãspundere, ca şi-a insusit prevederile hotãrîrii.
Nu se elibereazã certificate de abilitare agenţilor economici care:
- depun documentaţii incomplete fata de cele prezentate mai sus;
- nu sînt autorizaţi sa desfãşoare activitate de comerţ exterior;
- nu au angajaţi specialişti în domeniul importului de substanţe pentru care solicita abilitarea.
3. Desfãşurarea activitãţii de abilitare
Certificatele de abilitare se elibereazã în maximum 7 zile de la depunerea documentaţiei.
Comisia solicita agenţilor economici importatori, dupã caz, informaţii suplimentare legate de profilul de activitate, experienta în domeniu, caracteristicile produselor pentru care solicita abilitarea, potentialii consumatori ai acestor produse, cu respectarea prevederilor hotãrîrii.
Abilitarea agentului economic se concretizeazã în eliberarea de cãtre comisie a certificatului de abilitare, prezentat în anexa F 1.
4. Anularea certificatului de abilitare
Comiterea de cãtre agentul economic a unor contravenţii în sensul prevederilor hotãrîrii atrage dupã sine, la solicitarea agenţilor constatatori prevãzuţi în art. 14 al hotãrîrii, anularea sau, dupã caz, suspendarea pe o perioada limitatã a certificatului de abilitare.
Comisia de abilitare va comunica Ministerului Comerţului şi Turismului şi Ministerului Economiei şi Finanţelor - Direcţia Generalã a Vamilor, în termen de 48 de ore de la primirea înştiinţãrii, decizia luatã.
Comisia de abilitare are obligaţia de a tine şi actualiza permanent evidenta agenţilor economici cãrora li s-au eliberat anual sau suspendat temporar certificate de abilitare.
ANEXA F 1
MINISTERUL INDUSTRIEI

Comisia de abilitare

Nr. ..... / .........



CERTIFICAT DE ABILITARE



Se abiliteaza agentul economic (denumire, localitate, numãrul de înmatriculare la Camera de Comerţ şi Industrie) pentru importul urmãtoarelor categorii de deşeuri şi/sau produse periculoase pentru sãnãtatea populaţiei şi pentru mediul înconjurãtor.

Denumirea categoriei de deşeuri/produse Poziţie

--------------------------------------- -------

(Nr. crt. din anexa nr. 1)

(Poziţia din tariful vamal

- anexa nr. 2)

Prezentul certificat este valabil pînã la data de ............., cu drept de prelungire.

Prezentul certificat nu exonereaza agentul economic importator de rãspunderile ce-i revin, potrivit legii, pentru introducerea în ţara şi utilizarea în mod necorespunzãtor a deşeurilor şi produselor periculoase pentru importul cãrora a fost abilitat.

Agentul economic abilitat este obligat sa anunţe Comisia de abilitare despre orice modificare intervenita în documentaţia solicitatã la abilitare, în termen de 15 zile.

Preşedinte/director,

ANEXA G

MINISTERUL COMERŢULUI ŞI TURISMULUI



METODOLOGIE

de emitere şi reconfirmare a licenţelor de import



1. Importul deşeurilor prevãzute în anexa nr. 1 şi al produselor prevãzute în anexa nr. 2, nr. crt. 15, 17, 18, 21, 22 şi 26 este supus, conform Ordinului ministrului comerţului şi turismului nr. 62/1992, licenţelor de import emise de Ministerul Comerţului şi Turismului.
2. Eliberarea licenţelor de import, în conformitate cu Ordinul ministrului comerţului şi turismului nr. 49/1991, pentru deşeurile prevãzute la anexa nr. 1, se face prin Direcţia generalã de politica comercialã, numai cu condiţia prezentãrii de cãtre agenţii economici solicitanti a urmãtoarelor:
- certificatul de abilitare a agentului economic pentru efectuarea acestor importuri, emis de Ministerul Industriei;
- acordurile Ministerului Mediului şi Ministerului Sãnãtãţii, care trebuie menţionate şi certificate cu semnatura şi ştampila pe versoul tuturor celor 3 exemplare ale cererilor de licenta.
3. Eliberarea licenţelor de import, în conformitate cu Ordinul ministrului comerţului şi turismului nr. 49/1991, pentru produsele prevãzute în anexa nr. 2 la nr. crt. 15, 17, 18, 21, 22 şi 26, se face prin Direcţia generalã de politica comercialã, numai cu condiţia prezentãrii de cãtre agenţii economici solicitanti a urmãtoarelor:
- certificatul de abilitare a agentului economic pentru efectuarea acestor importuri, emis de ministerele de resort, dupã caz;
- avizul Ministerului Sãnãtãţii sau al Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei, dupã caz. Acordurile trebuie menţionate şi certificate cu semnatura şi ştampila pe versoul tuturor celor 3 exemplare ale cererilor de licenta şi vor conţine, în mod obligatoriu, denumirea comercialã a produselor admise la import prin acordul respectiv.
4. Eliberarea licenţelor de import se va face în stricta conformitate cu avizele obţinute.
ANEXA H
TERMINOLOGIA

utilizata în procedura de control



- Declaraţie de conformitate - declaraţie scrisã, facuta de un furnizor din ţara de origine informind, pe propria rãspundere, ca produsul este conform unei norme sau altui document specificat.
- Certificat de calitate (raport de încercãri sau buletin de analiza) - document care prezintã rezultatele şi concluziile tuturor încercãrilor şi alte informaţii referitoare la acestea, eliberat de un laborator de încercãri autorizat din ţara de origine.
- Esantion - porţiunea sau cantitatea de produse extrase dintr-un anumit lot, pe baza unor criterii stabilite prin standarde sau proceduri specifice, şi care, ca urmare a încercãrilor (verificãrilor) efectuate asupra sa, permite sa se estimeze calitatea întregului lot.
În lipsa altor prevederi ale unor proceduri sau norme specifice, modul de prelevare a esantioanelor va fi în conformitate cu metodele prevãzute în STAS 6085/1986.
- Neconformitate - abatere de la caracteristicile calitative declarate de furnizor, de la condiţiile contractuale sau de la alte cerinţe devenite obligatorii prin reglementãri legale.
- Termen de garanţie - limita de timp stabilitã de cãtre producãtor, în cadrul cãruia produsul achiziţionat trebuie sa-şi pãstreze caracteristicile calitative prescrise, iar cumpãrãtorul are dreptul la remedierea sau înlocuirea acestuia, dacã defecţiunile nu-i sînt imputabile.
- Termen de valabilitate - limita de timp stabilitã de cãtre producãtor, în care produsul poate fi consumat şi în care acesta trebuie sa-şi menţinã caracteristicile calitative prescrise, dacã au fost respectate condiţiile de transport, manipulare, depozitare şi consum.
ANEXA I
DIRECŢIA GENERALĂ A VAMILOR

Vama ......................

Nr. ......./...............



CONVOCARE

(Nota telefonica)



În conformitate cu prevederile <>art. 7 şi 8 din Hotãrîrea Guvernului nr. 340/1992 , va solicitam participarea la controlul vamal al importului de ..........., importat de ..................., încãrcat pe mijlocul de transport .................., în ziua de .............. pînã la ora ............, la sediul nostru situat în .................... .



Nr. Organul teritorial*) de control Numele şi prenumele Semnatura
crt. specialistului
-------------------------------------------------------------------------------
1. Inspectoratul judeţean şi al municipiului
Bucureşti pentru calitatea produselor şi
serviciilor

2. Inspecţia judeteana şi a municipiului
Bucureşti din Agenţia pentru supravegherea
şi protecţia mediului

3. Centrul judeţean şi al municipiului
Bucureşti de medicina preventivã

4. Inspecţia Nationala a Medicamentului -
laboratoarele interjudetene

5. Poliţia judeteana şi a municipiului
Bucureşti sanitar-veterinara

6. Poliţia judeteana şi a municipiului
Bucureşti fitosanitara din inspectoratele
de protecţie a plantelor şi carantina
fitosanitara.
-------------------------------------------------------------------------------
Şef vama,

*) Specialiştii Ministerului Industriei vor fi convocaţi, dupã caz, în situaţii speciale, întrucît acesta nu are organe teritoriale.




ANEXA J

DIRECŢIA GENERALĂ A VAMILOR


REPARTIZAREA

specialiştilor împuterniciţi, potrivit competentelor, sa participe la controlul vamal


Nr. Organul teritorial de control*) Nr. crt. din anexa Nr. crt. din anexa
crt. nr. 1 a hotãrîrii nr. 2 a hotãrîrii
-------------------------------------------------------------------------------
1. Inspectoratul judeţean şi al 1, 2, 3, 4, 5, 6, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8,
municipiului Bucureşti pentru 7, 8, 9, 10, 11, 10, 11, 12, 13, 14,
calitatea produselor şi 12, 13, 14. 15, 16, 17, 20, 22,
serviciilor 23, 24, 25, 27, 28,
31.

2. Inspecţia judeteana şi a 1, 2, 3, 4, 5, 6, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8,
municipiului Bucureşti din Agenţia 7, 8, 9, 10, 11, 9, 10, 11, 12, 13,
pentru supravegherea şi protecţia 12, 13, 14. 14, 17, 20, 24, 25,
mediului 26, 27, 28.

3. Centrul judeţean şi al municipiu-
lui Bucureşti de medicina
preventivã 12, 13, 14. 22, 26.

4. Inspecţia Nationala a Medicamentului
- laboratoarele interjudetene - 15, 17, 18, 21, 31.

5. Poliţia judeteana şi a municipiului 1, 15, 18, 23, 29,
Bucureşti sanitar-veterinara - 30.

6. Poliţia judeteana şi a municipiului
Bucureşti fitosanitara din
inspectoratele de protecţie a
plantelor şi carantina fitosanitara. - 19, 26.
-------------------------------------------------------------------------------

*) Specialiştii împuterniciţi ai Ministerului Industriei vor fi convocaţi, dupã caz, în situaţii speciale, avînd competente pentru toate categoriile de deşeuri din anexa nr. 1 a hotãrîrii, precum şi pentru produsele din anexa nr. 2 a hotãrîrii, cu excepţia celor prevãzute la nr. crt. 1, 15, 18, 19, 23 şi 26.



ANEXA K

DENUMIREA ORGANULUI ÎMPUTERNICIT CU APLICAREA

<>HOTĂRÎRII GUVERNULUI Nr. 340/1992

.................................

.................................



PROCES-VERBAL

DE CONSTATARE-ESANTIONARE-CONTRAVENŢIE

Nr. ............



Încheiat azi ........... 199..., orele ........, la unitatea vamalã .................. . Firma transportatoare .....................................

(denumirea completa, adresa, telefon, fax, telex). Reprezentantul transportatorului .................................... (numele, prenumele, actul de identitate, seria/nr). Mijlocul de transport .............. seria/nr. .......

A. Elemente referitoare la produsele supuse verificãrii

Produsul ..........................., cantitatea supusã controlului: ......;

metoda de control aplicatã: .............; mãrimea esantionului ................

Documente la baza controlului ......................... .

B. S-au preluat esantioane pentru analizarea/încercarea în laborator


Persoanele
care au fost
prezente la
Nr. Produsul/ Cantitatea aflatã Mãrimea Marcajul/sigiliul esantionare
crt. producãtor la deţinãtor esantionului şi au primit
spre pãstrare
probele martor
-------------------------------------------------------------------------------
...............................................................................
...............................................................................
-------------------------------------------------------------------------------
Agentul economic a emis comanda nr. ............/.......
Esantioanele au fost expediate prin ...................
Rezultatele analizelor şi încercãrilor vor fi comunicate telex/prin B.A., pînã la data de ...........................

C. Constatãri fãcute în timpul desfãşurãrii controlului:

..............................................................................
...............................................................................

D. Mãsuri stabilite în baza constatãrilor:

...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................

E. S-au aplicat urmãtoarele sancţiuni contravenţionale:

-------------------------------------------------------------------------------
Numele şi prenumele Actul de Valoarea Articolul din Luat
persoanei, ocupaţia Adresa identitate amenzii Hotãrîrea cunostinta
şi locul de munca completa nr., data, Guvernului Nr.
emitentul nr. 545/1991 chitanţa
H.G. nr. achitat
340/1992
-------------------------------------------------------------------------------



-------------------------------------------------------------------------------

NOTA:

Conform Legii nr. 32/1968, cel în cauza poate achitã în termen de 48 de ore jumãtatea amenzii în contul B.C. 60.22.1.03, judeţ (sector) Ministerul Finanţelor, iar chitanţa va fi prezentatã la .................. în termen de 10 zile.

În caz contrar, se va proceda la executarea silitã, prin Administraţia financiarã, cu amenda integrala.

MARTOR OCULAR

(cînd se referã la semnarea P.V.)

D-l (d-na) ......................, domiciliat(a) în ......................,
str. ........... nr. ......., bloc ........, scara ......., apartament ........,
sector .........., telefon ............, act de identitate ............ seria ..... nr. ........., emis de ............., la data de .............. .

Semnatura
.......................
.......................

Prezentul proces-verbal s-a întocmit în ......... exemplare, din care au fost difuzate la ......................... .

Agent constatator Importator/transportator

.................. Am luat cunostinta de conţinutul

(semnatura) procesului-verbal ................

(nume, prenume, funcţie) .............

......................................

Am urmãtoarele observaţii ............

......................................

Semnatura ............................




ANEXA L

ORGANUL ÎNSĂRCINAT CU APLICAREA
<>HOTĂRÎRII GUVERNULUI nr. 340/1992



ETICHETA PENTRU ESANTION



(Talonul care rãmîne pe esantion - la agentul constatator)

Denumirea produsului ....................................................

Locul prevalarii ........................................................

Data prevalarii ............................. ora .......................

Numerele aplicate esantioanelor prevalate ...............................

.........................................................................

Proces-verbal de prevalare: nr. .................. data .................

Nr. de înregistrare la laborator ........................................

Data .............. ora ........... valoarea esantioanelor ..............

Declarata de deţinãtorul mãrfii .........................................

Numele, funcţia şi semnatura agentului constatator,

.........................................................................

Numele, funcţia şi semnatura primitorului de la laborator,

.........................................................................



ORGANUL ÎNSĂRCINAT CU APLICAREA

<>HOTĂRÎRII GUVERNULUI nr. 340/1992

Loc pentru

sigiliu



ETICHETA PENTRU ESANTION

(Talonul volant - pentru laborator)



Nr. de înregistrare la laborator .........................................

Data ................. ora ........... denumirea produsului ..............

..........................................................................

Denumirea destinatarului mãrfii: .........................................

Denumirea expeditorului: .................................................

Denumirea transportatorului: .............................................

Numele, funcţia şi semnatura Semnatura transportatorului

agentului constatator, mãrfii,

............................. ...........................

Numele, funcţia şi semnatura

primitorului de la laborator,

.............................

Nr. P.V. de prelevare ...........................


--------------------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016