Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARIRE nr. 375 din 31 mai 1991  privind infiintarea Societatii comerciale Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARIRE nr. 375 din 31 mai 1991 privind infiintarea Societatii comerciale "Presa nationala" - S.A.

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 132 din 19 iunie 1991
Guvernul României hotãrãşte:

ART. 1
Se înfiinţeazã Societatea comercialã "Presa nationala" - S.A., persoana juridicã, cu sediul în Bucureşti, piata Presei Libere nr. 1, sector 1.
ART. 2
Societatea comercialã "Presa nationala" - S.A. se organizeazã în conformitate cu prevederile Legii nr. 15/1990 şi funcţioneazã potrivit statutului prevãzut în anexa, parte integrantã din prezenta hotãrîre.
ART. 3
Capitalul social iniţial al Societãţii comerciale "Presa nationala" - S.A. este de 46,3 milioane lei, stabilit pe baza bilanţului întocmit la data de 31 decembrie 1990, urmînd sa fie definitivat pe baza reevaluarii patrimoniului, în condiţiile legii.
Structura capitalului social iniţial este urmãtoarea:
- fonduri fixe în valoare de 25 milioane lei;
- fonduri circulante în valoare de 21,3 milioane lei.
ART. 4
Societatea comercialã "Presa nationala" - S.A. are ca obiect de activitate:
- editarea de ziare, reviste, publicaţii, cãrţi şi alte tiparituri;
- servicii de receptionare şi transmitere de ştiri şi informaţii;
- difuzarea prin reţeaua proprie de cãrţi şi publicaţii;
- contractarea de reclama şi publicitate din ţara şi strãinãtate;
- export de carte şi presa;
- export-import de materii prime, materiale şi aparatura specifice activitãţii de presa şi tipãrire;
- realizarea de centre de presa şi tipografii;
- investiţii de capital pentru realizarea de obiective social-culturale;
- administrarea pe baza de contract de ziare, reviste şi alte publicaţii care nu fac parte din structura societãţii.
ART. 5
Pe data constituirii Societãţii comerciale "Presa nationala" - S.A., se desfiinţeazã Editura "Presa libera".
Activul şi pasivul, împreunã cu contractele economice ale unitãţii care se desfiinţeazã, se preiau pe baza de protocol de cãtre Societatea comercialã "Presa nationala" - S.A.
ART. 6
Personalul fostei edituri "Presa libera", este trecut la societatea comercialã înfiinţatã, se considera transferat în interesul serviciului şi beneficiazã timp de trei luni de salariul tarifar şi sporul de vechime, dupã caz, avute anterior, dacã este încadrat în funcţii cu niveluri de salarizare mai mici.
ART. 7
Departamentul informaţiilor din cadrul Guvernului îndeplineşte atribuţiile ministerului de resort fata de Societatea comercialã "Presa nationala" - S.A.
Consiliul imputernicitilor statului va aplica mãsurile corespunzãtoare pentru autofinantarea integrala, pînã la sfîrşitul anului 1991, a activitãţii publicaţiilor din propria structura.

PRIM-MINISTRU
PETRE ROMAN

ANEXA 1

STATUTUL

Societãţii comercialã "Presa nationala" - S.A.

CAP. 1
Denumirea, forma juridicã, sediul, durata
ART. 1
Denumirea societãţii
Denumirea societãţii este Societatea comercialã "Presa nationala".
În toate actele, facturile, anunţurile, publicaţiile şi alte acte emanind de la societate, denumirea societãţii va fi precedatã sau urmatã de cuvintele "societate pe acţiuni" sau initialele "S.A.", de capitalul social, numãrul de înregistrare din registrul comerţului şi sediul societãţii.
ART. 2
Forma juridicã a societãţii
Societatea comercialã "Presa nationala" - S.A. este persoana juridicã romana, avînd forma de societate pe acţiuni.
Aceasta îşi desfãşoarã activitatea în conformitate cu legile romane şi cu prezentul statut.
ART. 3
Sediul societãţii
Sediul societãţii este în România, municipiul Bucureşti, piata Presei Libere nr. 1, sector 1.
Sediul societãţii poate fi schimbat în alta loc din România, pe baza hotãrîrii adunãrii generale a actionarilor, potrivit legii.
În cadrul Societãţii comerciale "Presa nationala" - S.A. funcţioneazã Agenţia de publicitate "UNIPRES", cu sediul în Bucureşti, str. 13 Decembrie (Ion Cimpineanu) nr. 24, sector 1.
ART. 4
Durata societãţii
Durata societãţii este nelimitatã, cu începere de la data înmatriculãrii în registrul comerţului.

CAP. 2
Scopul şi obiectul de activitate al societãţii
ART. 5
Scopul societãţii
Scopul societãţii este realizarea de active din afaceri contractate în ţara şi strãinãtate, în condiţii de eficienta economico-financiarã, precum şi asigurarea unui înalt nivel calitativ al lucrãrilor şi produselor cu durate minime de execuţie.
ART. 6
Obiectul de activitate al societãţii
Obiectul de activitate al societãţii consta în:
- editarea de ziare, reviste, publicaţii, cãrţi şi alte tiparituri;
- administrarea, pe baza de contract, de ziare, reviste şi alte publicaţii care nu fac parte din structura societãţii;
- difuzarea, prin reţeaua proprie, a publicaţiilor ce aparţin societãţii comerciale şi a altor publicaţii preluate pe baza de contract;
- contractarea de reclama şi publicitate din ţara şi strãinãtate pentru publicaţiile proprii şi pentru cele preluate pe baza de contract;
- realizarea de centre de presa şi tipografii;
- organizarea de servicii de receptionare şi transmitere de ştiri şi informaţii;
- export de carte şi presa;
- export-import de materii prime, materiale şi aparatura specifice activitãţii de presa şi tipãrire;
- investiţii de capital pentru realizarea de obiective social-culturale.

CAP. 3
Capitalul social, acţiunile
ART. 7
Capitalul social
Capitalul social iniţial, fixat pe baza datelor din bilanţul Editurii "Presa libera" la 46,3 milioane lei, împãrţit în 9.260 acţiuni nominative cu valoare nominalã de 5.000 lei fiecare, este în întregime subscris de statul roman şi vãrsat în întregime la data constituirii societãţii.
Capitalul social iniţial este deţinut integral de statul roman, în calitate de acţionar unic, pînã la transmiterea acţiunilor, în condiţiile legii, din proprietatea statului cãtre terţe persoane fizice ori juridice, romane sau strãine.
Capitalul social va fi stabilit în termen de 30 de zile de la corectare şi definitivarea capitalului.
ART. 8
Acţiunile
Societatea va emite acţiuni şi va inmina actionarilor titlurile (acţiunile), cuprinzînd:
- denumirea şi durata societãţii;
- data constituirii societãţii;
- numãrul de ordine din registrul comerţului şi numãrul Monitorului Oficial în care s-a fãcut publicarea infiintarii societãţii;
- capitalul social, numãrul acţiunilor şi numãrul de ordine, valoarea nominalã a acţiunilor şi vãrsãmintelor efectuate;
- denumirea (numele şi prenumele), sediul (domiciliul) acţionarului.
Acţiunile ce reprezintã alte aporturi decît numerar vor purta şi menţiunea netransmisibilitatii lor timp de doi ani de la data constituirii societãţii.
Dupã elaborarea şi intrarea în vigoare a legislaţiei speciale pentru privatizare, transmiterea acţiunilor din proprietatea statului - în calitate de acţionar unic - cãtre terţe persoane fizice se va face în primele şase luni, numai în favoarea salariaţilor societãţii.
Dupã trecerea perioadei de şase luni, acţiunile pot fi achiziţionate şi de alte persoane fizice sau juridice din afarã societãţii, fãrã însã ca vreun acţionar sa detina mai mult de 10% din numãrul total al acţiunilor societãţii.
Acţiunile vor purta timbrul sec al societãţii şi semnatura a doi administratori.
Societatea va tine evidenta acţiunilor într-un registru numerotat, sigilat şi parafat, care se pãstreazã la sediul societãţii.
ART. 9
Majorarea capitalului
Capitalul social poate fi majorat pe baza hotãrîrii adunãrii generale a actionarilor, prin emiterea de noi acţiuni, reprezentind aport în numerar sau în natura, sau din beneficiile cuvenite actionarilor.
Majorarea capitalului se poate face, parţial sau total, în natura, prin hotãrîrea adunãrii generale a actionarilor, pe baza evaluãrii efectuate de experţi desemnaţi de acţionari.
ART. 10
Reducerea capitalului
Reducerea capitalului se poate face pe baza hotãrîrii adunãrii generale a actionarilor.
Propunerea de reducere a capitalului trebuie comunicatã de cãtre consiliul de administraţie comisiei de cenzori cu cel puţin 30 de zile înainte de data adunãrii generale a actionarilor care decide asupra acestei reduceri. Comisia de cenzori va trebui sa refere asupra cauzelor şi condiţiilor reducerii.
ART. 11
Drepturile şi obligaţiile decurgind din acţiuni
Fiecare acţiune subscrisã şi vãrsatã de acţionari conferã acestora dreptul la un vot în adunarea generalã a actionarilor, dreptul de a alege şi de a fi ales în organele de conducere, dreptul de a participa la distribuirea beneficiilor, conform prezentului statut şi dispoziţiilor legale, precum şi alte drepturi prevãzute în statut.
Deţinerea acţiunii implica adeziunea de drept la statut, cu toate modificãrile suferite.
Drepturile şi obligaţiile legate de acţiuni urmeazã acţiunile în cazul trecerii lor în proprietatea altor persoane.
Obligaţiile societãţii sînt garantate cu patrimoniul social iar actionarii sînt obligaţi numai la echivalentul acţiunilor lor.
Patrimoniul societãţii nu poate fi grevat de datorii sau alte obligaţii personale ale actionarilor. Un creditor al unui acţionar poate formula pretenţii asupra partii din beneficiul societãţii ce i se va repartiza de cãtre adunarea generalã a actionarilor sau a cotei-pãrţi cuvenite acestuia la lichidarea societãţii, efectuatã în condiţiile prezentului statut.
ART. 12
Cesiunea acţiunilor
Acţiunile sînt indivizibile cu privire la societate, care nu recunoaşte decît un proprietar pentru fiecare acţiune.
Cesiunea parţialã sau totalã a acţiunilor între acţionari sau cãtre terţi se face potrivit legii.
Cesiunea acţiunilor se înregistreazã în registrul de evidenta a acţiunilor şi se menţioneazã pe titlu.
ART. 13
Pierderea acţiunilor
În cazul pierderii unor acţiuni, proprietarul va trebui sa anunţe consiliul de administraţie şi sa facã public faptul prin presa.
Dupã şase luni va putea obţine un duplicat al acţiunii.

CAP. 4
Adunarea generalã a actionarilor
ART. 14
Atribuţii
Adunarea generalã a actionarilor este organul de conducere al societãţii care decide asupra activitãţii acesteia şi asigura politica ei comercialã şi economicã.
Adunarea generalã a actionarilor are urmãtoarele atribuţii principale:
a) aproba structura organizatoricã a societãţii şi numãrul de posturi, precum şi normativul de constituire a compartimentelor functionale şi de producţie;
b) alege membrii consiliului de administraţie şi ai comisiei de cenzori, inclusiv cenzorii supleanţi, le stabileşte remunerarea, îi descarca de activitate şi îi revoca;
c) numeşte directorul general şi directorii adjuncţi ai acestuia, le stabileşte remunerarea, îi descarca de activitate şi îi revoca; directorul şi directorii adjuncţi pot fi numiţi şi dintre membrii consiliului de administraţie;
d) stabileşte competentele şi rãspunderile consiliului de administraţie şi ai comisiei de cenzori;
e) aproba şi modifica programele de activitate şi bugetul societãţii;
f) hotãrãşte cu privire la contractarea de împrumuturi bancare şi la acordarea de garanţii;
g) examineazã, aproba sau modifica bilanţul şi contul de profit şi pierderi dupã analizarea raportului consiliului de administraţie, al comisiei de cenzori sau al expertului de gestiune, dupã caz; aproba repartizarea beneficiilor între acţionari;
h) hotãrãşte cu privire la înfiinţarea şi desfiinţarea de sucursale, filiale şi agenţii;
i) hotãrãşte cu privire la mãrirea sau reducerea capitalului social, la modificarea numãrului de acţiuni sau a valorii nominale a acestora, precum şi la cesiunea acţiunilor;
j) hotãrãşte cu privire la schimbarea obiectului de activitate şi a formei juridice a societãţii, precum şi la completarea sau modificarea statutului societãţii;
k) hotãrãşte cu privire la comasarea, divizarea sau dizolvarea şi lichidarea societãţii;
l) hotãrãşte cu privire la executarea de reparaţii capitale şi realizarea de investiţii noi;
m) hotãrãşte cu privire la actionarea în justiţie a membrilor consiliului de administraţie, a directorului general şi a adjunctilor acestuia sau a cenzorilor pentru pagube pricinuite societãţii;
n) hotãrãşte în orice alte probleme privind societatea.
ART. 15
Convocarea adunãrii generale a actionarilor
Adunãrile generale ale actionarilor sînt de doua feluri: ordinare şi extraordinare.
Ele se convoacã de preşedintele consiliului de administraţie sau de cãtre unul dintre vicepreşedinţi pe baza împuternicirii date de preşedinte.
Adunãrile generale ordinare au loc cel puţin o data pe an, la doua luni de la încheierea exerciţiului economico-financiar, pentru examinarea bilanţului contabil şi a contului de profit şi pierderi pe anul precedent şi pentru stabilirea programului de activitate şi a bugetului pe anul în viitor.
Adunãrile generale extraordinare se convoacã la cererea actionarilor reprezentind cel puţin 1/3 din capitalul social, la cererea comisiei de cenzori, precum şi în cazul în care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de doi ani consecutiv, cu excepţia primilor doi ani de la înfiinţarea societãţii.
Adunarea generalã extraordinarã va fi convocatã de administratori de cîte ori va fi nevoie, în conformitate cu dispoziţiile din statut.
Termenul de întrunire nu poate fi în nici un caz mai mic de 15 zile de la publicarea convocãrii.
Convocarea va fi publicatã în Monitorul Oficial şi într-unul din ziarele difuzate în municipiul Bucureşti.
Convocarea va cuprinde locul şi data ţinerii adunãrii, precum şi ordinea de zi, cu arãtarea explicita a tuturor problemelor care vor face obiectul dezbaterilor adunãrii.
Cînd în ordinea de zi figureazã propuneri pentru modificarea statutului, convocarea va trebui sa cuprindã textul integral al propunerilor.
Adunarea generalã a actionarilor se întruneşte la sediul societãţii sau în alt loc din municipiul Bucureşti.
ART. 16
Organizarea adunãrii generale a actionarilor
Adunarea generalã a actionarilor este prezidata de preşedintele consiliului de administraţie, iar în lipsa acestuia, de cãtre unul din vicepreşedinţi, desemnat de preşedinte.
Preşedintele consiliului de administraţie desemneazã, dintre acţionari, doi secretari care vor verifica prezenta actionarilor la adunare şi vor întocmi procesul-verbal al şedinţei.
Procesul-verbal se va scrie într-un registru sigilat şi parafat. Procesul-verbal va fi semnat de persoana care a prezidat şedinţa şi de secretarul care l-a întocmit.
La şedinţele ordinare şi extraordinare ale adunãrii generale a actionarilor în care se dezbat probleme privitoare la raporturile de munca cu personalul societãţii pot fi invitaţi şi reprezentanţii sindicatului.
ART. 17
Exercitarea dreptului de vot în adunarea generalã a actionarilor
Adunarea generalã ordinarã este constituitã valabil şi poate lua hotãrîri dacã la prima convocare actionarii prezenţi deţin cel puţin 2/3 din capitalul social, iar la a doua convocare, dacã deţin cel puţin 1/2 din capitalul social.
Adunarea generalã extraordinarã este constituitã valabil şi poate lua hotãrîri dacã la prima convocare actionarii prezenţi deţin cel puţin 3/4 din capitalul social, iar la a doua convocare, dacã deţin cel puţin 1/2 din capitalul social.
Adunarea generalã a actionarilor statutar constituitã ia hotãrîri cu majoritatea absolutã de voturi a celor prezenţi. De regula, hotãrîrile adunãrii generale sînt luate prin vot deschis. În mod excepţional, la propunerea persoanei care prezideazã sau a unui grup de acţionari prezenţi sau reprezentaţi ce deţin cel puţin 1/4 din capitalul social, se va putea decide ca votul sa fie secret.
Votul secret este obligatoriu pentru alegerea membrilor consiliului de administraţie şi a cenzorilor, pentru revocarea lor şi pentru luarea hotãrîrilor referitoare la rãspunderea administratorilor.
Hotãrîrile adunãrii generale sînt obligatorii chiar pentru actionarii absenţi.
ART. 18
Consiliul imputernicitilor statului
În perioada în care statul este acţionar unic, atribuţiile adunãrii generale a actionarilor vor fi exercitate de consiliul imputernicitilor statului.
Consiliul imputernicitilor statului îşi desfãşoarã activitatea în conformitate cu statutul societãţii şi regulamentul propriu de organizare şi funcţionare.
Consiliul imputernicitilor statului îşi înceteazã activitatea, de drept, la data la care se tine şedinţa de constituire a adunãrii generale a actionarilor.

CAP. 5
Gestiunea societãţii
ART. 19
Comisia de cenzori
Gestiunea societãţii este controlatã de acţionari şi de comisia de cenzori formatã din trei persoane alese de adunarea generalã a actionarilor, din care cel puţin una trebuie sa fie expert contabil sau contabil autorizat.
Adunarea generalã alege, de asemenea, trei cenzori supleanţi care vor înlocui în caz de nevoie pe cenzorii titulari.
Pentru a putea exercita dreptul de control, actionarilor şi comisiei de cenzori li se pot prezenta, la cerere, date privind activitatea, situaţia patrimoniului, a beneficiilor şi pierderilor.
Pînã la transferul acţiunilor din patrimoniul statului cãtre terţe persoane fizice sau juridice, cenzorii vor fi reprezentanţii Ministerului Economiei şi Finanţelor. Cenzorii vor depune, la începutul mandatului lor, o garanţie, potrivit legii.
Comisia de cenzori are urmãtoarele atribuţii principale:
- în cursul exerciţiului financiar verifica gospodãrirea fondurilor fixe şi a mijloacelor circulante, a portofoliului de efecte, casa şi registrele de evidenta contabila şi informeazã consiliul de administraţie asupra neregulilor constatate;
- la încheierea exerciţiului financiar controleazã exactitatea inventarului, a documentelor şi informaţiilor prezentate de consiliul de administraţie asupra conturilor societãţii, a bilanţului şi a contului de profit şi pierderi, prezentind adunãrii generale a actionarilor un raport scris, prin care propune aprobarea sau modificarea bilanţurilor şi a contului de profit şi pierderi;
- la lichidarea societãţii controleazã operaţiunile de lichidare;
- prezintã adunãrii generale a actionarilor punctul sau de vedere la propunerile de reducere a capitalului social sau de modificare a statutului şi obiectului de activitate al societãţii.
Comisia de cenzori se întruneşte la sediul societãţii şi ia decizii în unanimitate. Dacã nu se realizeazã unanimitatea, raportul cu divergenţe se înainteazã adunãrii generale.
Comisia de cenzori poate cere convocarea adunãrii generale a actionarilor în cazul în care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de doi ani consecutiv (cu excepţia primilor doi ani de la constituirea societãţii) sau ori de cîte ori considera necesar pentru alte situaţii.
Obligaţiile şi atribuţiile cenzorilor şi ale comisiilor de cenzori se completeazã şi cu alte obligaţii prevãzute de lege.
Cenzorii se numesc pe o perioada de maximum 3 ani.

CAP. 6
Consiliul de administraţie
ART. 20
Organizare
Societatea este administratã de consiliul de administraţie compus din 15 administratori, aleşi de adunarea generalã a actionarilor pe o perioada de 4 ani, cu posibilitatea de a fi realeşi pe noi perioade de 4 ani, care pot avea calitatea de acţionari.
Cînd se creeazã un loc vacant în consiliul de administraţie, adunarea generalã a actionarilor alege un nou administrator pentru completarea locului vacant.
Durata pe care este ales noul administrator pentru a ocupa locul vacant va fi egala cu perioada care a rãmas pînã la expirarea mandatului predecesorului sau.
Pînã la transmiterea acţiunilor din proprietatea statului cãtre terţe persoane fizice sau juridice, consiliul de administraţie al societãţii va fi numit de consiliul imputernicitilor statului.
Consiliul de administraţie este condus de un preşedinte ales de adunarea generalã a actionarilor.
Consiliul de administraţie se întruneşte la sediul societãţii ori de cîte ori este necesar, la convocarea preşedintelui sau a unei treimi din numãrul membrilor sãi, şi ia decizii cu majoritatea simpla de voturi din numãrul total al membrilor consiliului. El este prezidat de preşedinte, iar în lipsa acestuia, de unul dintre cei doi vicepreşedinţi, desemnat de preşedinte.
Preşedintele numeşte un secretar fie dintre membrii consiliului, fie din afarã acestuia.
Pentru valabilitatea deciziilor este necesarã prezenta a cel puţin 2/3 din numãrul membrilor consiliului de administraţie.
Dezbaterile consiliului de administraţie au loc conform ordinii de zi stabilite de consiliu, pe baza proiectului comunicat de preşedinte cu cel puţin 15 zile înainte. El se consemneazã în procesul-verbal al şedinţei, care se scrie într-un registru sigilat şi parafat. Procesul-verbal se semneazã de persoana care a prezidat şedinţa şi de secretar.
Consiliul de administraţie poate delega unuia sau mai multor membri ai sãi unele împuterniciri pe probleme limitate şi poate recurge la experţi pentru studierea anumitor probleme.
La prima şedinţa, consiliul de administraţie va alege dintre membrii sãi doi vicepreşedinţi.
Consiliul de administraţie poate delega o parte din atribuţiile sale unui comitet de direcţie compus din membrii aleşi dintre administratori, fixindu-le în acelaşi timp şi salariile.
Preşedintele îndeplineşte şi funcţia de director general, în care calitate conduce şi comitetul de direcţie, asigurind conducerea curenta a societãţii. Comitetul de direcţie aduce la îndeplinire hotãrîrile adunãrii generale şi ale consiliului de administraţie.
În relaţiile cu terţii, societatea este reprezentatã de cãtre preşedintele consiliului de administraţie, pe baza şi în limitele împuternicirilor date de adunarea generalã a actionarilor sau, în lipsa lui, de cãtre unul din vicepreşedinţi, desemnat de consiliu.
Cel ce reprezintã societatea semneazã actele care o angajeazã fata de terţi.
Membrii consiliului de administraţie vor putea exercita orice acţiune care este legat de administrarea societãţii în interesul acesteia, în limitele drepturilor care li se conferã.
Preşedintele consiliului de administraţie este obligat sa punã la dispoziţia actionarilor şi a comisiei de cenzori, la cererea acestora, toate documentele societãţii.
Preşedintele, vicepreşedinţii, membrii consiliului de administraţie, directorul general şi adjunctii acestuia sînt, individual sau solidar, dupã caz, rãspunzãtori fata de societate pentru prejudiciile rezultate din infracţiuni sau abateri de la dispoziţiile legale, pentru abaterile de la statut şi pentru greşeli în administrarea societãţii.
În astfel de situaţii, ei vor putea fi revocaţi prin decizia adunãrii generale a actionarilor.
Administratorii vor depune la începutul mandatului lor o garanţie egala cu 2 salarii.
ART. 21
Atribuţii
Consiliul de administraţie are urmãtoarele atribuţii:
a) stabileşte drepturile personalului societãţii;
b) stabileşte îndatoririle şi responsabilitãţile personalului societãţii pe compartimente;
c) aproba operaţiunile de încasãri şi plati care depãşesc suma de 1,5 mil. lei, pentru activitãţi necuprinse în bugetul de venituri şi cheltuieli aprobat;
d) analizeazã activitatea filialelor şi a celorlalte subunitati din structura şi ia mãsuri în conformitate cu mandatul acordat de adunarea generalã a actionarilor;
e) aproba politica societãţii în domeniul calitãţii produselor şi prestaţiilor;
f) hotãrãşte în probleme de aprovizionare tehnico-materialã, stocuri şi consum;
g) aproba politica de personal, de pregãtire tehnica, de calificare şi recalificare a personalului societãţii;
h) aproba sistemul propriu de salarizare şi protecţie socialã;
i) aproba operaţiunile de cumpãrare-vînzare de bunuri (cu excepţia mijloacelor fixe) a cãror valoare depãşeşte suma de 500 mii lei;
j) aproba încheierea de contracte de închiriere (luarea sau darea cu chirie);
k) stabileşte tactica şi strategia de marketing;
l) aproba încheierea sau rezilierea altor contracte a cãror valoare depãşeşte suma de 1,5 mil. lei;
m) supune anual adunãrii generale a actionarilor, în termen de 60 de zile de la încheierea exerciţiului economico-financiar, raportul cu privire la activitatea societãţii, bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi pe anul precedent, precum şi proiectul de program de activitate şi proiectul de buget al societãţii pe anul urmãtor;
n) aproba regimul preţurilor şi tarifelor practicat de societate;
o) rezolva orice alte probleme stabilite de adunarea generalã a actionarilor.

CAP. 7
Activitatea societãţii
ART. 22
Exerciţiul economico-financiar
Exerciţiul economico-financiar începe la 1 ianuarie şi se încheie la 31 decembrie ale fiecãrui an. Primul exerciţiu începe la data constituirii societãţii.
ART. 23
Personalul societãţii
Consiliul de administraţie al societãţii şi cenzorii sînt aleşi de adunarea generalã a actionarilor. Restul personalului este angajat de cãtre directorul general.
Consiliul de administraţie este împuternicit sa numeascã sau sa elibereze din funcţie pe directorul general sau împuternicitul acestuia. În perioada cît statul este acţionar unic, aceasta atribuţie este executatã de consiliul imputernicitilor statului, potrivit legii.
Nivelul salariilor pentru personalul societãţii, pe categorii de calificare şi funcţii, se stabileşte şi poate fi modificat de cãtre adunarea generalã a actionarilor în funcţie de studii şi munca efectiv prestatã, cu respectarea limitei minime de salarizare prevãzute de lege, inclusiv pentru perioada pînã la aprobarea legislaţiei în domeniu.
Drepturile şi obligaţiile personalului societãţii se stabilesc de consiliul de administraţie. Premiile, gratificatiile şi alte asemenea drepturi acordate anual personalului pot fi plãtite integral sau parţial în valuta, în limita disponibilitãţilor în valuta.
ART. 24
Amortizarea fondurilor fixe
La amortizarea fondurilor fixe se vor putea avea în vedere urmãtoarele:
- amortizarea se stabileşte prin aplicarea normelor de amortizare asupra valorii de achiziţie a fondurilor fixe şi se include, dupã caz, în preţul de cost al producţiei, al prestãrilor de servicii sau în cheltuielile de circulaţie şi se utilizeazã pentru înlocuirea mijloacelor fixe şi alte nevoi ale societãţii;
- prin valoarea de achiziţie a fondurilor fixe se înţelege suma cheltuielilor de cumpãrare şi a altor cheltuieli efectuate pentru punerea în funcţiune a fiecãrui fond fix;
- amortizarea se calculeazã de la data punerii în funcţiune a fondurilor fixe.
Dupã reevaluarea patrimoniului în conformitate cu legislaţia în vigoare, societatea va putea beneficia din partea statului de credite în valuta, potrivit legii.
ART. 25
Reparaţii capitale şi investiţii noi
Lucrãrile de reparaţii capitale şi de investiţii noi se vor executa pe baza hotãrîrii adunãrii generale a actionarilor. Fondurile necesare se asigura prin includerea cheltuielilor respective, dupã caz, în preţul de cost al producţiei, al prestãrilor de servicii sau în cheltuielile de circulaţie în anul în care au fost executate sau eşalonat pe mai mulţi ani.
ART. 26
Evidenta contabila şi bilanţul contabil
Societatea va tine evidenta contabila în lei şi va întocmi bilanţul anual şi contul de beneficii şi pierderi, avînd în vedere normele metodologice elaborate de Ministerul Economiei şi Finanţelor.
Bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi se publica în Monitorul Oficial, Partea a IV-a.
ART. 27
Calculul şi repartizarea beneficiilor
Beneficiul societãţii se stabileşte în bilanţul aprobat de adunarea generalã a actionarilor. Beneficiul impozabil se stabileşte ca diferenţa între suma totalã a veniturilor încasate şi suma cheltuielilor efectuate pentru realizarea acestor venituri.
Pentru determinarea beneficiului se va deduce din beneficiul anual, rezultat potrivit alin. 1, fondul de rezerva, fondul de dezvoltare, precum şi alte fonduri sau obligaţii prevãzute în reglementãrile în vigoare.
Din beneficiul net astfel rezultat se scade impozitul legal, rezultind beneficiul cuvenit actionarilor, care se repartizeazã între aceştia proporţional cu aportul la capitalul social, precum şi pentru alte nevoi ale societãţii.
Plata beneficiului cuvenit actionarilor se face de societate, în condiţiile legii, în cel mult 2 luni de la aprobarea bilanţului de cãtre adunarea generalã a actionarilor.
În cazul înregistrãrii de pierderi, pãrţile se obliga sa analizeze cauzele şi sa ia mãsuri de recuperare.
Suportarea pierderilor de cãtre acţionari se va face proporţional cu aportul la capital şi în limita capitalului subscris.

CAP. 8
Modificarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea cheltuielilor de
constituire, litigii
ART. 28
Modificarea formei juridice
Societatea va putea fi transformata în alta forma de societate prin hotãrîrea adunãrii generale a actionarilor.
Noua societate va îndeplini formalitãţile legale de înregistrare şi publicitate cerute la înfiinţarea societãţilor.
ART. 29
Dizolvarea societãţii
Urmãtoarele situaţii duc la dizolvarea societãţii:
- imposibilitatea realizãrii obiectului de activitate al societãţii;
- hotãrîrea adunãrii generale;
- pierderea a jumãtate din capitalul social, dupã ce s-a consumat fondul de rezerva, dacã adunarea generalã a actionarilor nu decide completarea capitalului sau reducerea lui la suma rãmasã;
- numãrul actionarilor a scãzut sub 5, timp de şase luni;
- falimentul;
- la cererea oricãrui acţionar, dacã împrejurãrile de forta majorã şi consecinţele lor dureazã mai mult de 10 luni, iar adunarea generalã a actionarilor constata ca funcţionarea societãţii nu mai este posibila;
- în orice alte situaţii, pe baza hotãrîrii adunãrii generale a actionarilor, luatã în unanimitate.
ART. 30
Lichidarea societãţii
În caz de dizolvare, societatea va fi lichidatã.
Lichidarea se face dupã procedura prevãzutã de lege.
Bilanţul de lichidare semnat de lichidator şi însoţit de raportul cenzorilor se va depune la Camera de Comerţ şi Industrie şi va fi publicat în Monitorul Oficial al României.
ART. 31
Litigii
Litigiile societãţii cu persoane fizice sau juridice romane sînt de competenta instanţelor judecãtoreşti din România.
Litigiile nãscute în raporturile contractuale dintre societãţi şi persoanele juridice romane pot fi soluţionate şi prin arbitraj, potrivit legii.

CAP. 9
Dispoziţii finale
ART. 32
Prevederile prezentului statut se completeazã cu dispoziţiile legale în materie.

-------------------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016