Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARIRE Nr. 354 din 2 aprilie 1990*) *** Republicata  privind infiintarea Fundatiei Culturale Romane    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARIRE Nr. 354 din 2 aprilie 1990*) *** Republicata privind infiintarea Fundatiei Culturale Romane

EMITENT: GUVERNUL ROMANIEI
PUBLICAT: Monitorul Oficial NR. 218 din 22 septembrie 1995
*) Republicatã în temeiul <>art. II din Hotãrîrea Guvernului nr. 346 din 26 mai 1995 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 114 bis din 6 iunie 1995.
<>Hotãrîrea Guvernului nr. 354 din 2 aprilie 1990 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 74 din 23 aprilie 1992 şi a mai fost modificatã prin <>Hotãrîrea Guvernului nr. 580 din 22 septembrie 1992 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 299 din 24 noiembrie 1992.

ART. 1
Pe baza prezentei hotãrîri se înfiinţeazã Fundaţia Culturalã Romana, persoana juridicã autonomã, cu sediul în Bucureşti.
Fundaţia are ca scop sa participe la promovarea cooperãrii culturale cu alte popoare, sa sprijine eforturile şi preocuparile unor uniuni de creaţie şi ale unor persoane, sa întreţinã legãturi cu organizaţiile romanilor stabiliţi în strãinãtate, precum şi cu asociaţiile de prietenie cu alte state. De asemenea, noul organism va rãspunde de administrarea şi îndrumarea activitãţii aşezãmintelor culturale ale statului roman în alte tari (centre culturale, biblioteci, institute etc.) şi va tine legãtura cu instituţiile similare strãine din România.
ART. 2
Ministerul Culturii şi Ministerul Afacerilor Externe vor acorda fundaţiei asistenta în domeniul culturii şi politicii culturale.
ART. 3
Modul de organizare şi funcţionare, precum şi atribuţiile Fundaţiei Culturale Romane se stabilesc prin statutul anexat (anexa nr. 1), care face parte din prezenta hotãrîre.
ART. 4
Sursele de finanţare a Fundaţiei Culturale Romane se constituie din cotizaţii şi alte venituri proprii, din donaţii sau ajutoare ale persoanelor fizice sau juridice din ţara şi strãinãtate, precum şi din alocaţii bugetare prin Ministerul Afacerilor Externe, aprobate anual.
ART. 5
Fundaţia Culturalã Romana poate produce, edita şi difuza reviste, cãrţi şi alte publicaţii de profil, material audiovizual, precum şi alte asemenea produse culturale.
Fundaţia, singura sau în asociere, poate înfiinţa, în condiţiile legii, entitãţi economice cu caracter lucrativ, ale cãror activitãţi sînt compatibile cu scopurile sale statutare, utilizînd profiturile realizate în satisfacerea acestor scopuri, dupã plata impozitului pe profit, stabilit potrivit dispoziţiilor legale.
Fundaţia poate înfiinţa filiale în ţara şi în strãinãtate.
ART. 6
Pentru asigurarea bazei materiale a fundaţiei, pe data prezentei hotãrîri, unitãţile şi activitãţile cuprinse în anexa nr. 2, cu întregul lor patrimoniu, trec în administrarea Fundaţiei Culturale Romane.
Activul şi pasivul unitãţilor preluate, stabilite pe baza de bilanţ la data prezentei hotãrîri, precum şi indicatorii economici şi financiari trec la Fundaţia Culturalã Romana, pe baza de protocol.
ART. 7
Pe data prezentei hotãrîri se abroga: H.C.M. nr. 474/1962 privind autorizarea înfiinţãrii Institutului Roman pentru Relaţiile Culturale cu Strãinãtatea, ca organizaţie obsteasca; H.C.M. nr. 600/1962 privind stabilirea unor mãsuri pentru asigurarea funcţionarii Institutului Roman pentru Relaţiile Culturale cu Strãinãtatea, ca organizaţie obsteasca; H.C.M. nr. 1.434/1972 privind autorizarea înfiinţãrii Asociaţiei "România" şi a organului ei de presa "Tribuna României", precum şi orice alte dispoziţii contrare.

ANEXA 1

STATUTUL DE FUNCŢIONARE SI ORGANIZARE
a Fundaţiei Culturale Romane

CAP. 1
Funcţionare
(Denumire, natura juridicã, sediu, obiect, scopuri, patrimoniu)
ART. 1
Fundaţia Culturalã Romana este persoana juridicã autonomã şi funcţioneazã ca instituţie culturalã de utilitate publica, apolitica, pe durata nelimitatã.
ART. 2
Fundaţia are sediul în Bucureşti, Aleea Alexandru nr. 38, putind deschide filiale în alte localitãţi din ţara sau din strãinãtate.
ART. 3
Obiectul activitãţii Fundaţiei Culturale Romane îl constituie desfãşurarea unor programe de schimburi cu caracter cultural, artistic, ştiinţific, educativ, documentar, între persoane fizice, instituţii neguvernamentale, asociaţii profesionale interesind sfera sa de activitate, pentru favorizarea cunoaşterii şi rãspîndirii culturii romane, stabilirii de legãturi culturale şi spirituale cu romanii şi originarii din România, precum şi stimularea cunoaşterii altor culturi, îndeosebi a celor interferate spaţiului spiritualitatii româneşti, oriunde în lume.
ART. 4
In acest scop, Fundaţia Culturalã Romana:
- menţine şi intareste legãturile cu romanii din afarã frontierelor tarii, precum şi cu persoanele care aparţin spaţiului spiritualitatii româneşti, în vederea pãstrãrii identitãţii lor culturale, de limba şi traditii;
- promoveazã şi sprijinã activitãţile de studiu şi cercetare cu privire la istoria şi civilizatia romanilor;
- menţine legãturi cu asociaţii culturale şi ligi de prietenie din strãinãtate;
- acorda burse şi organizeazã cursuri lingvistice, de istorie şi cultura, în ţara şi în strãinãtate;
- doteazã biblioteci, institute de învãţãmînt, centre culturale şi aşezãminte, din ţara şi strãinãtate, cu publicaţii, cãrţi, mobilier etc.;
- organizeazã sau participa la expoziţii, spectacole, concerte şi alte manifestãri cultural-artistice;
- produce, editeazã şi difuzeazã cãrţi şi reviste, material audiovizual, precum şi alte asemenea produse culturale;
- organizeazã orice alte acţiuni compatibile cu obiectul sau de activitate.
ART. 5
Patrimoniul Fundaţiei Culturale Romane se compune din bunurile imobiliare şi mobiliare trecute în administrarea sa prin actul de înfiinţare sau dobîndite ulterior, potrivit legii.
Finanţarea cheltuielilor de întreţinere şi funcţionare se asigura din:
- venituri proprii;
- donaţii acordate de persoane fizice şi juridice;
- subvenţii de la bugetul de stat.
Fundaţia Culturalã Romana dispune de cont bancar.
ART. 6
Liberalitãţile de orice fel vor putea fi acceptate, potrivit legii, numai dacã nu sînt grevate de condiţii sau sarcini care ar afecta autonomia fundaţiei sau de natura sa-i impunã o conduita morala contrarã obiectului de activitate şi scopurilor stabilite prin prezentul statut.
ART. 7
Fundaţia poate înfiinţa, potrivit legii, entitãţi economice proprii, cu capital exclusiv al fundaţiei, realizat din venituri proprii sau din donaţii, precum şi în asociere cu alte capitaluri, beneficiind de profiturile rãmase dupã plata impozitului pe profit datorat în condiţiile legii.
De asemenea, în îndeplinirea obiectivelor statutare, fundaţia va putea încheia convenţii de cooperare economicã sau cu caracter de mutualitate cu alte persoane juridice romane ori strãine.

CAP. 2
Organizare şi administrare
ART. 8
Organele de conducere şi administrare ale Fundaţiei Culturale Romane sînt:
- Consiliul director;
- Consiliul de administraţie;
- Forumul.
ART. 9
Consiliul director este organul de conducere al Fundaţiei Culturale Romane.
Consiliul este alcãtuit din preşedinte şi 24 de membri. In compunerea consiliului intra 4 vicepreşedinţi, secretarul executiv, conducãtorul Centrului de Studii Transilvane Cluj-Napoca, conducãtorul Centrului de Studii Româneşti Iaşi, conducãtorii departamentelor, conducãtorul Editurii Fundaţiei Culturale Romane, redactorii-şefi ai publicaţiilor fundaţiei, prin rotaţie, reprezentanţii unor instituţii publice cu activitãţi similare celei desfãşurate de fundaţie, precum şi 3 membri, personalitãţi prestigioase din lumea culturii.
Instituţiile publice reprezentate în consiliu sînt: Academia Romana, Ministerul Culturii, Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Învãţãmîntului.
Cei 3 membri, personalitãţi prestigioase din lumea culturii, sînt aleşi prin vot secret, cu majoritate simpla, de cãtre restul membrilor consiliului director.
La lucrãrile consiliului pot lua parte, cu vot consultativ, redactorii-şefi ai publicaţiilor fundaţiei, care nu fac parte din consiliu.
ART. 10
Atribuţiile consiliului director sînt urmãtoarele:
- alege şi revoca pe preşedintele fundaţiei;
- aproba şi modifica programele de activitate ale fundaţiei;
- face propuneri pentru bugetul de venituri şi cheltuieli, care se aproba în condiţiile prevãzute de lege;
- hotãrãşte, în condiţiile legii, înfiinţarea de entitãţi economice cu scop lucrativ;
- stabileşte structura organizatoricã, atribuţiile compartimentelor functionale şi ale angajaţilor;
- ia orice alta mãsura care nu este interzisã prin lege sau care nu este data prin statut în competenta unui alt organ.
ART. 11
Consiliul director îşi desfãşoarã activitatea în prezenta a cel puţin jumãtate plus unu din numãrul membrilor sãi şi adopta hotãrîri cu majoritate de doua treimi, afarã de cazurile în care prin statut se prevede altfel.
ART. 12
Preşedintele fundaţiei este o personalitate de prestigiu naţional şi internaţional, neangajata politic.
El este ales cu o majoritate de doua treimi din totalul numãrului membrilor consiliului director, pe o perioada de 4 ani.
Preşedintele poate fi revocat sau suspendat din funcţie pentru sãvîrşirea unor grave încãlcãri ale prevederilor statutului.
Mandatul preşedintelui se reînnoieşte la fiecare patru ani.
ART. 13
Preşedintele reprezintã fundaţia în toate actele sale şi realizeazã conducerea operativã a acesteia. Preşedintele conduce, de asemenea, activitatea consiliului de administraţie.
ART. 14
Vicepreşedinţii şi secretarul executiv sînt numiţi de preşedinte, la propunerea consiliului director.
ART. 15
Vicepreşedinţii coordoneazã sectoarele de activitate încredinţate de preşedinte.
In absenta preşedintelui, un vicepreşedinte desemnat de preşedinte îndeplineşte toate atribuţiile acestuia.
ART. 16
Secretarul executiv urmãreşte aducerea la îndeplinire a hotãrîrilor organelor de conducere ale fundaţiei şi coordoneazã activitatea personalului salariat al acesteia.
ART. 17
Consiliul de administraţie este organul de coordonare a activitãţii curente a Fundaţiei Culturale Romane.
Consiliul de administraţie este compus din 9 membri: preşedintele fundaţiei, 2 vicepreşedinţi desemnaţi de preşedinte, secretarul executiv, conducãtorul departamentului Coordonare logistica-secretariat, consilierul juridic şi trei conducãtori ai departamentelor functionale, prin rotaţie.
ART. 18
Atribuţiile consiliului de administraţie sînt urmãtoarele:
- elaboreazã programul de activitate al fundaţiei şi bugetul de venituri şi cheltuieli, care sînt supuse aprobãrii consiliului director;
- analizeazã şi aproba propunerile preşedintelui fundaţiei privind activitãţile curente ale acesteia, precum şi modul de organizare şi finanţare a activitãţilor;
- accepta liberalitãţile în condiţiile prevãzute de statut şi stabileşte destinaţia ce urmeazã a fi data acestora, ţinînd seama de clauzele ori sarcinile impuse de autor, precum şi de interesele de utilitate publica ale fundaţiei;
- la propunerea preşedintelui, înfiinţeazã publicaţii noi sau desfiinţeazã publicaţiile existente;
- întocmeşte raportul de activitate al fundaţiei şi bilanţul contabil, pe care le prezintã consiliului director;
- aproba Regulamentul interior de funcţionare a fundaţiei;
- îndeplineşte alte atribuţii stabilite de consiliul director.
ART. 19
Consiliul de administraţie se întruneşte în fiecare luna, precum şi la solicitarea preşedintelui.
Deciziile se iau cu majoritatea membrilor prezenţi.
ART. 20
Structura organizatoricã şi funcţionalã a fundaţiei este urmãtoarea:
a) departamente: Analiza şi programe; Relaţii internaţionale - Educaţie şi învãţãmînt; Schimburi culturale; Romanii din afarã graniţelor; Tiparituri - Difuzare; Analiza economic-financiarã şi contabilitate; Coordonare logistica - Secretariat; Publicaţii;
b) centre: Centrul de Studii Transilvane Cluj-Napoca şi Centrul de Studii Româneşti Iaşi.
ART. 21
Editura Fundaţiei Culturale Romane funcţioneazã ca instituţie publica finanţatã integral din venituri extrabugetare.
Editura este subordonata fundaţiei, care fixeazã şi aproba planul sau editorial, precum şi bugetul de venituri şi cheltuieli.
Fundaţia poate aloca editurii mijloace financiare pentru editarea de cãrţi, pe baza unor propuneri motivate cultural şi financiar, alocaţiile fiind prevãzute în planurile financiare trimestriale ale fundaţiei şi acordate la începutul fiecãrui trimestru, în condiţiile legii.
Fundaţia controleazã şi aproba executarea propunerilor editoriale şi modul de realizare a prevederilor bugetare.
Consiliul de administraţie al fundaţiei aproba regulamentul de organizare şi funcţionare a editurii, precum şi normativele privind relaţiile functionale dintre fundaţie şi editura.

CAP. 3
Membri de onoare. Forumul României
ART. 22
Fundaţia Culturalã Romana poate acorda titlu de membru de onoare al fundaţiei unor persoane care s-au ilustrat prin contribuţii remarcabile în promovarea culturii şi spiritualitatii româneşti sau care au consolidat, prin activitatea lor, prestigiul moral al fundaţiei şi nu susţin programatic şi activ puncte de vedere cu caracter extremist, de intoleranta naţionala, rasialã sau confesionala.
Membrii de onoare pot proveni dintre:
- reprezentanţii comunitãţilor etnice sau spirituale româneşti de pretutindeni, indiferent de apartenenţa statala, confesionala şi de opţiunile politice;
- personalitãţi culturale, artistice, ştiinţifice, din ţara şi strãinãtate, care contribuie la realizarea scopurilor formulate prin prezentul statut;
- membri ai uniunilor şi asociaţiilor de creaţie, organizaţiilor profesionale şi cultelor.
Titlul de membru de onoare este acordat de consiliul director, la propunerea consiliului de administraţie sau a preşedintelui fundaţiei.
ART. 23
Forumul se constituie prin participarea urmãtoarelor persoane:
- membrii consiliului director al fundaţiei şi membrii de onoare ai fundaţiei;
- reprezentanţi ai uniunilor şi asociaţiilor de creaţie;
- reprezentanţi ai organizaţiilor profesionale de ziarişti;
- membri ai asociaţiilor profesionale ale oamenilor de cultura, ştiinţa şi învãţãmînt;
- reprezentanţi ai principalelor culte din România;
- delegaţi ai comunitãţii româneşti sau de limba romana, din strãinãtate, interesate în realizarea scopurilor fundaţiei.
Hotãrîrile forumului au un caracter de recomandare.
ART. 24
Forumul fundaţiei se constituie în reuniuni ordinare o data la patru ani, iar în reuniuni extraordinare, ori de cîte ori este nevoie.
ART. 25
Modul de desemnare şi convocare a participanţilor, fixarea ordinii de zi, desfãşurarea dezbaterilor, precum şi procedura de adoptare a hotãrîrilor se stabilesc printr-un regulament aprobat de cãtre consiliul director.

CAP. 4
Dispoziţii finale şi tranzitorii
ART. 26
Fundaţia va pregati şi publica anual un raport general cu privire la activitatea desfãşurata.
ART. 27
Încetarea activitãţii Fundaţiei Culturale Romane poate avea loc numai ca urmare a hotãrîrii de dizolvare, luatã cu o majoritate de patru cincimi din numãrul membrilor consiliului director.
Condiţiile lichidãrii patrimoniului se stabilesc prin actul de dizolvare.
ART. 28
Pînã la alegerea consiliului director, fundaţia va fi condusã de un consiliu provizoriu, alcãtuit din preşedinte, vicepreşedinţi, secretar executiv, conducãtorii departamentelor functionale, ai publicaţiilor, editurii şi Centrului de Studii Transilvane.
In termen de o luna de la adoptarea statutului, consiliul provizoriu va proceda la organizarea şi definitivarea consiliului director, potrivit normelor prezentului statut.
ART. 29
Prevederile prezentului statut se completeazã cu dispoziţiile legale în vigoare.

ANEXA 2

1. Institutul Roman pentru Relaţiile Culturale cu Strãinãtatea
2. Asociaţia "România"
3. Revista "Tribuna României".

-----------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016