Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARIRE Nr. 256 din 28 mai 1994  pentru aprobarea Regulamentului privind asigurarea activitatii metrologice in constructii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARIRE Nr. 256 din 28 mai 1994 pentru aprobarea Regulamentului privind asigurarea activitatii metrologice in constructii

EMITENT: GUVERNUL ROMANIEI
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 152 din 17 iunie 1994
Guvernul României hotãrãşte:


ART. 1
Se aproba Regulamentul privind asigurarea activitãţii metrologice în construcţii, prevãzut în anexa la prezenta hotãrîre.
ART. 2
Prevederile hotãrîrii intra în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României.


PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU

Contrasemneazã:
-----------------
Ministrul lucrãrilor publice
şi amenajãrii teritoriului,
Marin Cristea

ANEXA 1

REGULAMENT
privind asigurarea activitãţii metrologice în construcţii

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Asigurarea activitãţii constituie metrologice în construcţii o componenta a sistemului calitãţii şi se desfãşoarã în conformitate cu prevederile legale.
ART. 2
Agenţii economici cu activitate în construcţii au obligaţia de a organiza şi conduce corespunzãtor activitatea metrologica în conformitate cu normele şi instrucţiunile de metrologie legalã, precum şi cu prevederile prezentului regulament.
ART. 3
Rolul activitãţii metrologice consta în a tine sub control şi a asigura trasabilitatea mijloacelor de mãsurare utilizate şi a mãsurilor efectuate la etaloanele naţionale sau la cele internaţionale, contribuind la obţinerea calitãţii produselor şi a serviciilor realizate.
ART. 4
Termenii folosiţi în cadrul regulamentului sînt definiţi în anexa la aceasta.

CAP. 2
Domeniul de aplicare

ART. 5
Prevederile prezentului regulament se aplica tuturor agenţilor economici care utilizeazã mijloace de mãsurare în executarea lucrãrilor de construcţii de orice natura.
ART. 6
Prezentul regulament stabileşte principiile şi politica generalã în conducerea (administrarea) activitãţii metrologice în construcţii şi defineste principalele reguli de aplicare a acestora.

CAP. 3
Conducerea activitãţii metrologice în construcţii

ART. 7
Elementele constitutive ale activitãţii metrologice pentru un agent economic cu activitate în construcţii sînt:
- inventarierea principalelor categorii de operaţiuni de mãsurare care intervin în executarea lucrãrilor de construcţii;
- analizarea necesitãţilor şi alegerea mijloacelor de mãsurare adecvate;
- recepţia, pãstrarea şi punerea în serviciu a mijloacelor de mãsurare;
- etalonarea, verificarea, urmãrirea comportãrii în timp şi intervenţii privind starea de funcţionalitate a mijloacelor de mãsurare.
ART. 8
Principalele categorii de operaţiuni de mãsurare, care intervin mai frecvent în executarea lucrãrilor de construcţii, se referã la determinarea unor marimi cum sînt:
- lungime;
- arie;
- volum;
- masa;
- timp;
- unghiuri;
- forta;
- presiune;
- densitate;
- capacitate;
- temperatura;
- umiditate;
- intensitate electrica;
- rezistenta electrica;
- tensiune electrica etc.
ART. 9
Inventarul operaţiunilor de mãsurare aferent acestor marimi se efectueazã pe fiecare obiect sau categorie de lucrãri de construcţii, pe baza documentaţiei şi a procedurilor tehnice de execuţie.
ART. 10
Analiza necesitãţii şi alegerea mijloacelor de mãsurare reprezintã principala componenta constitutivã a conducerii activitãţii metrologice la un agent economic cu activitate în construcţii.
În alegerea unui mijloc de mãsurare se recomanda luarea în considerare a urmãtoarelor aspecte:
- necesitãţile de ordin tehnic referitoare la complexitatea obiectelor de construcţii;
- concordanta nivelurilor de performanta şi precizie a mijloacelor de mãsurare cu exigenţele tehnologice ale execuţiei diferitelor categorii de lucrãri;
- modul de asigurare a mijloacelor de mãsurare (prin cumpãrare sau închiriere de la un laborator specializat şi acreditat) pentru efectuarea operaţiunilor de mãsurare;
- posibilitãţile de asigurare în timp a necesarului de mijloace de mãsurare;
- asigurarea condiţiilor de pãstrare şi menţinere a stãrii tehnice în concordanta cu cerinţele furnizorului de mijloace de mãsurare specificate în caietul de sarcini.
ART. 11
Identificarea, recepţia, pãstrarea şi punerea în serviciu a mijloacelor de mãsurare constituie principala preocupare a activitãţii metrologice, care intervine imediat dupã primirea, la agentul economic, a unui mijloc de mãsurare, şi consta în:
- verificarea existenţei cãrţii tehnice şi a instrucţiunilor de utilizare şi întreţinere a mijlocului de mãsurare;
- verificarea conformitatii comenzii cu specificaţiile constructorului aparatelor de mãsura;
- introducerea în intervalul agentului economic;
- etalonarea sau verificarea iniţialã a mijloacelor de mãsurare sau recunoaşterea verificãrii iniţiale executate de un laborator autorizat şi acreditat de Biroul Roman de Metrologie Legalã, înainte de punerea în serviciu;
- marcarea mijloacelor de mãsurare, în ce priveşte data efectuãrii etalonarii sau verificãrii iniţiale, precum şi data expirãrii valabilitãţii acestora.
ART. 12
Operaţiunile de etalonare şi de verificare a mijloacelor de mãsurare au la baza compararea cu un etalon, avînd ca scop:
a) în cazul inspectarii prescripţiilor tehnice ale mijloacelor de mãsurare:
- controlul performantelor şi determinarea clasei de precizie;
- stabilirea periodicitatii etalonarii/verificãrii;
- autorizarea de punere în serviciu;
b) în caz de neconformitate:
- ajustarea;
- repararea;
- casarea.
ART. 13
Operaţiunile de etalonare şi de verificare se efectueazã numai în laboratoare de metrologie specializate şi acreditate, pe baza unor prescripţii speciale emise de autoritatea metrologica nationala, iar intervenţiile prin ajustare şi reparare se fac numai de cãtre ateliere autorizate, operaţiuni trebuind sa fie urmate de o noua verificare şi/sau etalonare.
ART. 14
Organizarea activitãţii metrologice la un agent economic cu activitate în construcţii trebuie sa aibã, ca prim obiectiv, asigurarea independentei necesare, astfel încît activitãţile desfãşurate în acest domeniu şi personalul implicat în efectuarea acestor activitãţi sa asigure obiectivitatea asupra rezultatelor obţinute.
ART. 15
Organizarea activitãţii metrologice la un agent economic cu activitate în construcţii cuprinde dispoziţii şi mãsuri referitoare la:
- recepţia, pãstrarea şi punerea în serviciu a mijloacelor de mãsurare;
- personalul implicat în activitatea metrologica.
ART. 16
Recepţia, pãstrarea, evidenta şi supravegherea mijloacelor de mãsurare cuprind dispoziţii de ordin administrativ privind urmãtoarele operaţiuni: identificare, inventariere, înregistrare, marcare, întreţinere, depozitare, mişcare, transport etc., operaţiuni care se efectueazã pe baza de proceduri şi/sau instrucţiuni interne elaborate în conformitate cu reglementãrile metrologice generale, cu prevederile din cartea tehnica a fiecãrui mijloc de mãsurare, cît şi cu documentele corespunzãtoare din sistemul de conducere şi asigurare a calitãţii adoptat de agentul economic. Toate aceste operaţiuni sînt consemnate în documente, care trebuie ţinute la zi şi pãstrate de cãtre agentul economic.
Se interzice punerea în serviciu şi utilizarea mijloacelor de mãsurare înregistrate necorespunzãtor şi nemarcate.
Mijloacele de mãsurare trebuie pãstrate conform prescripţiilor din cartea tehnica data de fabricant.
ART. 17
Personalul implicat în activitatea metrologica şi în manevrarea mijloacelor de mãsurare trebuie sa posede cunoştinţele şi instruirea necesare efectuãrii operaţiunilor respective şi sa cunoascã obligaţiile şi rãspunderile ce-i revin din reglementãrile în vigoare.
În cazurile specificate de legislaţia în vigoare, personalul responsabil cu activitatea metrologica trebuie sa posede autorizaţia necesarã.
ART. 18
Evaluarea activitãţii metrologice a unui agent economic cuprinde analiza şi verificarea eficacitatii acestei activitãţi, printr-o examinare metodica, în raport cu obiectivele fixate în manualul de asigurare a calitãţii şi sa determine eventualele corective ce trebuie întreprinse.
Aceasta evaluare se face prin procedeul auditului, aplicat în cadrul sistemului de conducere şi asigurare a calitãţii (management) implementat la agentul economic.

CAP. 4
Obligaţii privind activitatea metrologica

ART. 19
Responsabilul cu metrologia al agentului economic are urmãtoarele obligaţii principale:
a) inventarierea tuturor categoriilor de operaţiuni de mãsurare necesare, conform art. 8 din prezentul regulament;
b) stabilirea tipurilor de mijloace de mãsurare necesare şi a clasei de precizie aferente, pentru efectuarea operaţiunilor de mãsurare, conform lit. a), şi determinarea necesarului de procurat prin cumpãrare sau închirierea, conform art. 10 din prezentul regulament;
c) recepţia, pãstrarea şi punerea în serviciu a mijloacelor de mãsurare conform art. 11 din prezentul regulament; elaborarea procedurilor şi/sau instrucţiunilor interne privind utilizarea mijloacelor de mãsurare din unitate;
d) efectuarea periodicã a operaţiunilor de etalonare şi verificare a mijloacelor de mãsurare, evidentiate prin marcarea lor în ce priveşte data efectuãrii sau data expirãrii valabilitãţii acestora, prin laboratoare specializate şi acreditate, a operaţiunilor de ajustare şi reparare, prin ateliere autorizate, conform legislaţiei metrologice în vigoare;
e) asigurarea evidentei supravegherii şi pãstrãrii mijloacelor de mãsurare, conform prevederilor art. 16 din prezentul regulament;
f) ţinerea la zi a evidentei instruirii şi autorizãrii personalului implicat în activitatea metrologica şi participarea la instruirea personalului care manevreaza mijloacele de mãsurare;
g) participarea la evaluarea activitãţii metrologice prin audit conform art. 18 din prezentul regulament;
h) participarea la activitãţile de control şi verificare din cadrul programului de asigurare a calitãţii a agentului economic, care implica operaţiuni cu mijloace de mãsurare;
i) elaborarea instrucţiunilor interne privind evidenta, supravegherea şi pãstrarea mijloacelor de mãsurare din dotarea agentului economic conform art. 16 din prezentul regulament;
j) aplicarea şi respectarea în activitatea metrologica a reglementãrilor din domeniul calitãţii.

CAP. 5
Dispoziţii finale

ART. 20
Urmãrirea aplicãrii şi controlul respectãrii prevederilor prezentului regulament se efectueazã, potrivit legii, de cãtre Biroul de Metrologie Legalã prin personal propriu împuternicit, de cãtre Inspecţia de Stat în Construcţii, Lucrãri Publice, Urbanism şi Amenajarea Teritoriului şi de cãtre alte persoane cu atribuţii de control.
ART. 21
Nerespectarea dispoziţiilor prezentului regulament atrage dupã sine sancţiuni disciplinare, materiale, civile şi penale, dupã caz, conform legii.
ART. 22
Prevederile regulamentului nu sînt limitative, agenţii economici putind adopta orice mãsura organizatoricã şi de funcţionare în cazuri deosebite, dar care sa nu contravina scopului desfãşurãrii normale a activitãţii metrologice.

ANEXA la regulament

Termenii utilizaţi
1. Activitatea metrologica = activitatea care are ca obiectiv fundamental asigurarea uniformitatii şi corectitudinii masurarilor, acestea realizindu-se printr-un sistem de structuri tehnice, ştiinţifice şi administrative, care funcţioneazã conform unor reglementãri tehnice şi juridice.
2. Mijloc de mãsurare = aparat, sistem, dispozitiv sau ansamblu de instrumente, destinate sa efectueze singure sau împreunã cu alte echipamente operaţiuni de mãsurare, în vederea determinãrii valorii unor marimi.
3. Operaţiune de mãsurare = mãsurare: ansamblu de operaţiuni avînd ca scop determinarea valorii unei marimi.
4. Operaţiune de etalonare - etalonare: ansamblu de operaţiuni care stabilesc, în condiţii specificate, relaţia dintre valorile indicate de un mijloc de mãsurare sau valorile reprezentate de o mãsura materializata şi valorile corespunzãtoare ale unei marimi mãsurate, determinate cu un etalon de referinta.
5. Procedura tehnica de execuţie = procedura: metoda (mod) specificatã de îndeplinire a unei activitãţi; procedura/instrucţiune tehnica de proces sau de execuţie, reprezentind documentul care descrie activitãţile necesare pentru executarea diverselor lucrãri şi operaţiuni din cadrul procesului de producţie (conceptie, fabricaţie sau execuţie, utilizare etc.), inclusiv responsabilitãţile şi controalele aferente.
6. Exigenta tehnologicã - cerinta referitoare la condiţii sau necesitaţi tehnologice (de execuţie).
7. Verificarea conformitatii - confirmarea, în urma unei examinari sistematice şi a unei eventuale probe, ca un produs (proces, serviciu, lucrare) satisface exigenţele specificate.
8. Ajustarea mijloacelor (aparatelor) de mãsura = operaţiune destinatã sa aducã un aparat de mãsura la o funcţionare şi justete convenabile pentru utilizarea prevãzutã.
9. Marcare - marca metrologica de verificare: este semnul distinctiv aplicat pe mijloacele de mãsurare declarate admise dupã verificarea/etalonarea metrologica, care atesta ca acestea sînt mijloace de mãsurare legale (în cazul celor supuse obligatoriu controlului metrologic al statului) sau care atesta ca acestea se încadreazã în prevederile tehnice de metrologie sau ale unor normative specificate (în cazul celor care nu sînt supuse controlului metrologic al statului.
10. Sistem de conducere şi asigurare a calitãţii = componenta principala a sistemului calitãţii în acest domeniu, care determina şi traduce în fapt politica şi strategia calitãţii, destinate sa previnã noncalitatea, sa asigure realizarea, atestarea şi garantarea calitãţii cerute, în condiţii rationale de cost şi termene.
11. Auditul calitãţii - examinarea sistematica şi independenta, întreprinsã pentru a determina dacã activitãţile şi rezultatele referitoare la calitate satisfac dispoziţiile prestabilite şi dacã aceste dispoziţii sînt aplicate în mod eficient şi sînt apte sa atinga obiectivele stabilite.

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016