Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARIRE nr. 211 din 26 martie 1991  cu privire la unele masuri in domeniul preturilor si tarifelor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARIRE nr. 211 din 26 martie 1991 cu privire la unele masuri in domeniul preturilor si tarifelor

EMITENT: Guvernul Romaniei
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL Nr. 66 din 29 martie 1991
In vederea limitarii cresterii preturilor si tarifelor, pentru dimensionarea temeinic fundamentata a acestora in cadrul procesului de liberalizare a preturilor, precum si pentru prevenirea si sanctionarea practicarii preturilor de specula si de monopol,

Guvernul Romaniei hotaraste:

ART. 1
Organele centrale si locale, imputernicite sa negocieze nivelul preturilor si tarifelor cu agentii economici potrivit reglementarilor legale in vigoare, vor respecta normele prevazute in anexa la prezenta hotarire.
Aceste norme pot fi utilizate si la dimensionarea preturilor si tarifelor ce se negociaza direct intre agentii economici.
ART. 2
Pentru produsele destinate consumului productiv care fac, temporar, obiectul sarcinilor de livrare stabilite prin balante, preturile cu ridicata vor fi stabilite de ministerul de resort producator prin negociere cu agentii economici.
La ambalajele care circula in regim de recuperare sau refolosire se vor stabili, de asemenea, de catre ministerul de resort, preturi de vinzare si de cumparare de la populatie si, dupa caz, preturi de inregistrare in evidenta agentilor economici.
ART. 3
Preturile cu ridicata si tarifele ce se stabilesc potrivit prevederilor art. 1 din prezenta hotarire sint maxime si se aplica de regiile autonome si societatile comerciale cu capital de stat pentru livrarea produselor si prestarea serviciilor catre toti agentii economici, indiferent de forma de proprietate.
ART. 4
Nivelurile adaosului comercial si al comisioanelor ce se stabilesc si se declara de agentii economici cu capital de stat in functie de reteaua de desfacere, natura produselor si categoria de incadrare a unitatilor nu vor putea depasi cotele in vigoare la 31 octombrie 1990, considerate limite maxime.
Adaosurile comerciale declarate si practicate peste nivelurile cotelor in vigoare la 31 octombrie 1990 vor fi corectate pentru incadrarea in aceste niveluri.
Ministerul Comertului si Turismului, Ministerul Resurselor si Industriei si celelalte ministere de resort impreuna cu Ministerul Finantelor - Departamentul pentru prognoza, urmarirea si liberalizarea preturilor vor putea adapta cotele maxime in functie de modificarile intervenite in structura unitatilor comerciale si a fondului de marfa, imbunatatirea organizarii activitatii de aprovizionare si desfacere, precum si a evolutiei cheltuielilor unitatilor comerciale.
Cotele de adaos si cele de comision stabilite de fiecare agent economic in cadrul limitelor prevazute de prezenta hotarire vor fi declarate de acestia organelor fiscale cu 5 zile inainte de aplicare.
ART. 5
Preturile si tarifele pentru produsele si serviciile executate si, respectiv, prestate de agentii economici din sectorul privat si cooperatist se stabilesc in mod liber, in functie de cerere si oferta, prin negocierea partilor.
Pentru produsele cumparate de la unitatile cu capital de stat de catre agentii economici prevazuti la alineatul precedent, in vederea revinzarii, preturile cu amanuntul nu vor putea depasi nivelul rezultat din preturile cu ridicata de cumparare si adaosurile comerciale maxime stabilite potrivit prevederilor art. 4 din prezenta hotarire, indiferent de numarul verigilor prin care circula marfurile.
In cazul desfacerii produselor din aceasta categorie prin unitatile de alimentatie publica din sectorul privat, adaosurile practicate nu vor putea depasi pe cele stabilite de ministerul de resort, pentru aceeasi grupa de produse, grad de prelucrare si categorie a unitatii.
ART. 6
Pentru unele bunuri de importanta deosebita in consumul populatiei importate din fondurile valutare ale statului se stabilesc preturi unice cu amanuntul de catre Ministerul Finantelor - Departamentul pentru prognoza, urmarirea si liberalizarea preturilor impreuna cu Ministerul Comertului si Turismului si celelalte ministere de resort prin negociere cu agentii economici.
Diferenta dintre preturile cu amanuntul stabilite potrivit alineatului precedent si preturile rezultate conform prevederilor <>art. 14 din Hotarirea Guvernului nr. 1109/1990 se regularizeaza cu fondul de stimulare a exportului constituit la Banca Romana de Comert Exterior.
ART. 7
Sint contraventii - daca fapta nu constituie, potrivit legii penale, infractiune - si se sanctioneaza cu amenda:
a) de la 2.500 la 5.000 lei, refuzul reprezentatului regiei autonome sau societatii comerciale cu capital de stat de a prezenta elementele necesare in vederea desfasurarii normale a actiunii de negociere a preturilor si tarifelor, respectiv datele prevazute de normele din anexa la prezenta hotarire;
b) de la 5.000 la 7.500 lei, refuzul imputernicitului regiei autonome sau societatii comerciale cu capital de stat de a negocia preturile cu ridicata sau tarifele pentru produsele si serviciile ce se livreaza sau se presteaza agentilor economici beneficiari, care potrivit legii, trebuie convenite intre parti;
c) de la 7.500 lei la 10.000 lei, dimensionarea incorecta de catre reprezentantul regiei autonome sau societatii comerciale cu capital de stat a preturilor si tarifelor supuse negocierii peste limitele maxime de pret legal aprobate prin nerespectarea prevederilor din normele anexa la prezenta hotarire;
d) de la 7.500 lei la 10.000 lei, urmatoarele abateri ale persoanelor fizice vinovate din cadrul unitatilor economice, indiferent de forma de proprietate;
- neafisarea in unitate la locurile de desfacere sau de servire, a preturilor si tarifelor, categoriei de calitate a produselor sau serviciilor, precum si neasigurarea de catre prestatorii de servicii a listelor de preturi si tarife sau a altor forme de aducere la cunostinta a acestora;
- practicarea de preturi cu ridicata si tarife peste nivelul negociat, precum si a unor preturi cu amanuntul si de desfacere prin unitatile de alimentatie publica mai mari decit cele care rezulta din aplicarea adaosurilor maxime prevazute de prezenta hotarire;
- intelegerea prealabila a reprezentantilor agentilor economici asupra nivelului de pret ce va fi supus negocierii in vederea impiedicarii actiunii conjugate a cererii si ofertei la produsul sau serviciul in cauza.
Preturile si tarifele stabilite sau practicate gresit se vor reduce corespunzator, iar sumele incasate necuvenit prin practicarea acestor preturi si tarife se vor vira integral la bugetul de stat.
ART. 8
Contraventiile prevazute la art. 7 se constata de catre organele imputernicite in acest scop al Ministerului Finantelor, Ministerului Resurselor si Industriei, Ministerului Agriculturii si Alimentatiei, Ministerului Comertului si Turismului, altor ministere si organe centrale de resort, prefecturilor si primariilor, precum si de catre organele politiei.
Persoanele imputernicite sa constate contraventia vor aplica si amenda, luind totodata masuri de varsare la buget a sumelor incasate necuvenit.
ART. 9
Contraventiile prevazute la <>art. 7 din prezenta hotarire le sint aplicabile si dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor.
ART. 10
Prevederile prezentei hotariri intra in vigoare incepind cu data de 1 aprilie 1991.
ART. 11
Orice prevederi contrare prezentei hotariri nu se aplica.

PRIM-MINISTRU
PETRE ROMAN

Bucureşti, 26 martie 1991.
Nr. 211.

ANEXĂ



NORME
cu privire la modul de negociere cu agenţii economici a preţurilor şi
tarifelor de cãtre organele centrale şi locale ale administraţiei de stat


În scopul acţionãrii în mod unitar, la negocierea preţurilor şi tarifelor cu agenţii economici este necesar sã se aibã în vedere urmãtoarele:

I. Cu privire la nivelul de preţ şi tarif ce se negociazã cu agenţii economici

Ministerele şi departamentele, prefecturile şi Primãria municipiului Bucureşti, împuternicite sã negocieze preţurile şi tarifele cu agenţii economici, vor avea în vedere în principal urmãtoarele:
a) preţurile negociate pentru materii prime şi materiale de bazã destinate consumului productiv nu pot fi mai mari decît preţurile externe ce se practicã pe pieţe reprezentative pentru produse comparabile transformate în lei, potrivit reglementãrilor legale în vigoare;
b) la negocierea preţurilor şi tarifelor pentru celelalte produse şi servicii nu vor fi luate în considerare consumuri materiale de muncã, pe unitatea de produs, mai mari decît cele realizate în anul precedent; preţurile negociate nu vor acoperi pierderile determinate de nefolosirea capacitãţilor de producţie şi a forţei de muncã, lipsurile de valori materiale etc.
Totodatã, la negocierea preţurilor acestor produse se va ţine seama şi de preţurile practicate la produse similare pe pieţe externe;
c) indicii de majorare a costurilor prezentate la negociere nu vor putea depãşi influenţele rezultate ca efect direct al majorãrii preţurilor la materii prime, materiale, combustibil şi energie, precum şi celelalte influenţe rezultate din aplicarea <>Hotãrîrii Guvernului nr. 1109/1990 ;
d) nivelul de preţ sau tarif sã fie astfel convenit de agenţii economici încît produsul sau prestarea sã prezinte eficienţã atît pentru beneficiari, cît şi pentru agenţii economici producãtori sau prestatori, încadrîndu-se în limitele stabilite conform Hotãrîrii Guvernului nr. 1355/1990 .

II. Cu privire la fundamentarea propunerilor de preţuri şi tarife ce se supun negocierii

În cadrul negocierii preţurilor şi tarifelor, la produsele şi serviciile executate în ţarã, organele împuternicite vor avea în vedere ca propunerile regiilor autonome şi societãţilor comerciale de stat sã fie însoţite, în principal, de urmãtoarele elemente de fundametare:
a) datele necesare identificãrii corecte şi complete a produsului, lucrãrii şi serviciului, precum şi a celor cu care este necesar sã se prezinte compararea: denumire, descriere, cod;
b) parametrii tehnici, constructivi şi funcţionali ai produselor noi sau a celor modernizate, respectiv gradul în care acestea satisfac cerinţele beneficiarilor, comparativ cu celelalte produse şi servicii. Parametrii vor fi cei prevãzuţi în certificatul de omologare sau în alte acte de calitate, dupã caz, determinaţi potrivit legii, pe bazã de analizã, probe, încercãri sau alte metode de verificare a caracteristicilor calitative;
c) aprecierea cu privire la nivelul şi caracterul producţiei (volumul prestaţiei) care sã permitã cunoaşterea ofertei, utilizarea produsului sau serviciului pentru producţie, populaţie, export, precum şi cuantumul cererii, respectiv posibilitãţile de desfacere (prestare) în perioada imediat urmãtoare şi în perspectivã, rezultate din sondarea pieţei şi din contractele cu eventualii agenţi economici beneficiari din ţarã şi din strãinãtate;
d) nivelul preţurilor şi tarifelor propuse spre negociere faţã de cele negociate şi practicate pe piaţa internã la produsele şi serviciile similare, astfel ca sã rezulte în ce mãsurã raportul dintre preţurile şi tarifele propuse faţã de cele cu care se comparã, se justificã de raportul între cerere şi ofertã, precum şi de caracteristicile calitative ale produselor şi serviciilor comparate;
e) nivelul preţurilor practicate pe pieţe externe reprezentative la produse identice sau similare;
f) nivelul costurilor justificate economic - dimensionate avîndu-se în vedere utilizarea corespunzãtoare a capacitãţilor de producţie şi luarea în calcul a reducerii consumurilor materiale şi de muncã - nivelul ratei profitului şi al impozitului pe circulaţia mãrfurilor, rezultate pe baza preţului şi tarifului supus negocierii;
g) nivelul adaosului comercial inclus în preţul cu amãnuntul supus negocierii, comparativ cu adaosurile practicate la produse similare la aceeaşi reţea de desfacere şi categorie de încadrare a unitãţii comerciale;
h) calcule de eficienţã la agenţii economici beneficiari şi respectiv la populaţie efectuate pe baza preţurilor şi tarifelor propuse spre negociere, comparativ cu nivelul cheltuielilor pe care aceştia le înregistreazã utilizînd alte produse şi servicii existente în circuitul economic;
i) date privind acţiunea conjugatã a cererii şi ofertei în perspectiva previzibilã pe piaţa internã şi externã, precum şi alte elemente care pot argumenta nivelul de preţ sau tarif în cadrul negocierilor de stabilire sau de modificare a nivelului existent;
j) în cazul propunerilor de adaptare a unor preţuri şi tarife existente în noile condiţii de aprovizionare sau desfacere, la intern sau extern, se vor prezenta şi factorii care determinã modificarea condiţiilor în care au fost stabilite anterior preţurile şi tarifele respective, precum şi influenţele ce rezultã la fiecare agent economic beneficiar, la populaţie şi la export.

Rezultatul negocierii va fi consemnat într-o notã semnatã de membrii comisiei de negociere a preţurilor constituitã potrivit <>Hotãrîrii Guvernului nr. 1109/1990 şi <>Hotãrîrii Guvernului nr. 1154/1990 şi care va sta la baza preţurilor şi tarifelor ce vor fi aduse la cunoştinţa agenţilor economiei din subordine, de cãtre departamentele economice producãtoare, prestatoare sau comerciale, dupã caz. Preţurile astfel negociate constituie limitã maximã.

---------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016