Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARIRE Nr. 19 din 17 ianuarie 1996  privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare si functionare a pietelor, tirgurilor si oboarelor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARIRE Nr. 19 din 17 ianuarie 1996 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare si functionare a pietelor, tirgurilor si oboarelor

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL NR. 21 din 30 ianuarie 1996
Guvernul României hotãrãşte:

ART. 1
Se aproba Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a pieţelor, tirgurile şi oboarelor, cuprins în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrîre.
ART. 2
În aplicarea atribuţiilor ce revin autoritãţilor publice locale potrivit <>Legii administraţiei publice locale nr. 69/1991 şi ţinînd seama de prevederile legale în domeniu, se recomanda consiliilor locale sa elaboreze regulamente proprii privind organizarea şi funcţionarea pieţelor, tirgurilor şi oboarelor, în termen de 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României a prezentei hotãrîri.

PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul comerţului,
Petru Crisan

Secretar de stat,
şeful Departamentului pentru
Administraţie Publica Localã,
Octav Cozmanca

ANEXA 1

REGULAMENTUL - CADRU
de organizare şi funcţionare a pieţelor, tirgurilor şi oboarelor

I. Dispoziţii generale
Obiectul şi scopul regulamentului-cadru
ART. 1
Prezentul regulament-cadru stabileşte modalitãţile de organizare a comerţului în zonele publice, condiţiile minime de dotare şi regulile generale de funcţionare a formelor specifice de comerţ şi de prestãri de servicii în aceste zone.
ART. 2
Scopul regulamentului-cadru este organizarea comerţului în zonele publice, în condiţii de protecţie optima a consumatorilor şi de concurenta loiala între agenţii economici.
ART. 3
Utilizatorii pieţei sînt:
- comercianţii cu amãnuntul, persoane fizice sau juridice, care presteazã activitate de comerţ cu amãnuntul;
- producãtorii agricoli individuali, care îşi comercializeazã propriile produse agroalimentare şi unele produse meşteşugãreşti;
- agenţii economici prestatori de servicii;
- alţi potenţiali utilizatori care exercita o activitate comercialã cu amãnuntul, potrivit legii.

II. Organizarea comerţului în zone publice
1. Forme de comerţ specifice zonelor publice
ART. 4
Comerţul în zone publice poate fi desfãşurat în pieţe locale, precum şi în perimetre teritoriale delimitate de consiliile locale, special amenajate pentru desfãşurarea unor activitãţi de comerţ cu amãnuntul sau de prestãri de servicii.
ART. 5
(1) Tipurile de pieţe care pot fi organizate în zone publice sînt:
a) pieţe agroalimentare: ansambluri sau, în unele cazuri, numai locuri special amenajate, organizate pentru aprovizionarea populaţiei cu legume, fructe, lapte şi produse lactate, carne şi preparate din carne, miere, produse conservate, peste, flori, seminţe, cereale, pãsãri şi animale mici şi altele asemenea, precum şi unele articole de uz gospodãresc, realizate de mica industrie sau de micii mestesugari, precum şi cu alte articole nealimentare de cerere curenta;
b) tîrguri: zone publice unde se vînd şi se cumpara legume, fructe, vite, lina, produse artizanale şi meşteşugãreşti, articole de îmbrãcãminte şi incaltaminte, materiale de construcţii, furaje etc.;
c) oboare: zone publice destinate comerţului cu ovine, caprine, porcine, bovine, bubaline, cabaline, precum şi cu furaje;
d) bilciuri: zone publice destinate comercializãrii produselor agroalimentare, artizanale, meşteşugãreşti, în asociere cu activitãţi de prestare de servicii destinate petrecerii timpului liber (jocuri distractive sau de noroc autorizate, unitãţi de alimentaţie publica cu servire rapida);
e) pieţe mixte: zone publice destinate comerţului specific în tîrguri şi oboare.
(2) Tipurile de pieţe prevãzute la alin. (1) se regãsesc în cuprinsul prezentului regulament-cadru sub denumirea generica de piata.

2. Piata: tipodimensiuni şi amplasare
ART. 6
(1) Piata agroalimentara va fi amplasata, cu precãdere, în mediul urban şi, potrivit necesitãţilor locale, funcţioneazã dupã un program zilnic, de doua-trei ori pe saptamina sau sãptãmînal.
(2) În funcţie de locul de amplasare şi de mãrimea localitãţii urbane, pieţele agroalimentare pot fi de mai multe tipuri:
a) pieţe de tipul I, cu peste 500 locuri de vînzare pe platoul pieţei; este eficient ca acestea sa fie organizate în marile aglomeratii urbane;
b) pieţe de tipul II, cu 250-500 locuri de vînzare; sînt specifice oraşelor mijlocii şi mici, precum şi în cartierele marilor aglomeratii urbane;
c) pieţe de tipul III, cu pînã la 250 locuri de vînzare; se pot organiza în oraşele mici şi mijlocii;
d) pieţe volante, amplasate, dupã necesitãţile locale, îndeosebi în apropierea centrelor comerciale şi cu durata limitatã de funcţionare în timpul zilei.
ART. 7
(1) Tirgul poate fi organizat în localitãţi urbane şi rurale, cu un program de funcţionare de doua-trei ori pe saptamina, o data pe saptamina sau la anumite date traditionale.
(2) Tirgurile pot fi de mai multe tipuri:
a) generale, cuprinzînd alãturi de grupele de produse specifice alimentare şi o gama mai mult sau mai puţin diversificata de produse industriale;
b) specializate, oferind spre vînzare o diversitate de produse din sectorul industrial;
c) strict specializate, organizate pentru o grupa de produse bine individualizata: de exemplu, tirgul de maşini auto, tirgul de ceramica etc.
ART. 8
Oborul se organizeazã în mediul rural şi, în cazuri excepţionale, la periferia localitãţilor urbane.
ART. 9
Bilciul se poate organiza în special în mediul rural, în anumite perioade sau la date traditionale ale anului.
ART. 10
La amplasarea şi la realizarea pieţei se va tine seama şi de urmãtoarele principii:
- încadrarea, inclusiv din punct de vedere constructiv, în planul urbanistic general;
- accesul facil al populaţiei în piata;
- asigurarea de legãturi cu arterele principale de penetratie din zonele de producţie;
- rezervarea unui spaţiu suficient pentru desfãşurarea întregii activitãţi;
- asigurarea locurilor de parcare pentru autovehicule şi a semnalizarilor corespunzãtoare.
ART. 11
În contextul general al necesitãţii încadrãrii în prevederile planului de urbanism general al unei localitãţi, se impune amplasarea pieţelor agroalimentare în zonele de locuit cu o densitate mare a populaţiei, pe artere de circulaţie majorã, pe artere de acces sau în punctele de convergenta ale traficului pietonal.

3. Administrarea şi gestionarea pieţei
ART. 12
Piata poate funcţiona numai în baza unei autorizaţii de funcţionare eliberate de primar, dupã obţinerea avizelor legale (certificat de urbanism, autorizaţie de construcţie, avizul Poliţiei sanitar-veterinare şi al Inspectoratului de Poliţie Sanitarã şi Medicina Preventivã, avizul poliţiei, al centrului judeţean de metrologie, al Agenţiei pentru protecţia mediului, al inspectiilor teritoriale de prevenire a incendiilor, avizele pentru utilitãţi etc.).
ART. 13
Piata se organizeazã şi funcţioneazã pe baza regulamentului propriu, elaborat de administraţia pieţei în concordanta cu prevederile legii, ale prezentului regulament-cadru şi aprobat de primar.
ART. 14
(1) Gestionarea activitãţilor care se desfãşoarã în perimetrul unei pieţe agroalimentare se realizeazã de cãtre administraţia pieţei, care poate sa reprezinte, dupã caz:
a) servicii publice ale consiliilor locale;
b) instituţii de interes public;
c) persoane juridice cu capital de stat, privat sau mixt.
(2) Administraţia pieţei se poate organiza numai în oraşele mari în care sînt organizate şi funcţioneazã un numãr minim de cinci pieţe agroalimentare. În celelalte localitãţi, autoritatea pieţei va fi denumita responsabil al pieţei.
ART. 15
(1) Pe raza unei localitãţi, funcţionarea fiecãrui tirg, bilci şi obor va fi supravegheatã de cãtre primar.
(2) Primarul poate numi o comisie pentru funcţionarea tirgurilor, bilciurilor şi a oboarelor, formatã din 2-3 persoane de specialitate, în funcţie de mãrimea şi de durata tirgului, bilciului şi oborului, cu sarcini concrete pentru buna funcţionare a acestora.

III. Disciplina pieţei
1. Atribuţiile şi responsabilitãţile administraţiei pieţei, precum şi ale Comisiei pentru funcţionarea tirgurilor, a bilciurilor şi a oboarelor
ART. 16
Pentru buna funcţionare a pieţei, trebuie respectate urmãtoarele reguli de tehnologie comercialã:
a) ansamblul unei pieţe se constituie dintr-un platou, acoperit sau descoperit, dimensionat în raport cu un anumit numãr de locuri de vînzare pentru comercianţi ambulanti şi producãtori, precum şi, unde este cazul, cu hale, magazine, unitãţi prestatoare de servicii, exploatate de societãţi comerciale;
b) platoul pieţei se realizeazã ca o platforma asfaltata şi amenajatã, cu posibilitãţi de control asupra mãrfurilor care intra în piata, cu utilitãţi, dotare şi echipare corespunzãtoare desfacerii mãrfurilor: instalaţii sanitare, electrice, de apa potabilã şi canalizare; mobilier specific; copertine; dotãri P.S.I.;
c) mobilierul din dotarea platourilor se recomanda a fi construit din mese realizate din plãci de beton mozaicat, fixate pe schelet metalic sau postament din beton, avînd prevãzute sub blaturi spaţii de pãstrare a mãrfurilor cu posibilitate de ventilare, închidere şi de asigurare a lor;
d) în funcţie de specificul local al ofertei de produse ce se comercializeazã în perimetrul pieţei, se impune ca platoul acesteia sa fie sectorizat pe grupa de produse, în relaţii compatibile de vecinãtate, cu asigurarea de utilitãţi şi dotãri adecvate. Pentru comercializarea produselor de uz gospodãresc, spaţiul ocupat trebuie sa fie de maximum 10% din suprafata platoului pieţei;
e) pentru vînzarea de lapte şi produse lactate este obligatorie asigurarea condiţiilor legale de igiena;
f) pe platoul tirgului sau al oborului se vor atribui sectoare distincte pentru vînzarea pasarilor şi a animalelor, dotate corespunzãtor cu custi, adapatori, tarusi pentru legarea animalelor etc.;
g) în cadrul halei sau în alte construcţii special amenajate, preponderenta va fi suprafata afectatã vinzarii produselor agroalimentare specifice: carne, preparate din carne, peste proaspãt şi congelat, brinzeturi, conserve şi semiconserve de orice fel, legume-fructe, flori; se poate realiza şi o secţie de preparate culinare în care sa se prelucreze, în vederea vinzarii, o parte din produsele alimentare care se aduc în piata.
ART. 17
(1) Piata va fi dotatã, dupã caz, cu toate serviciile care faciliteazã desfãşurarea activitãţii în condiţii optime, potrivit legii, dimensionate în funcţie de numãrul locurilor de vînzare şi de tipul de piata, respectiv:
- depozitarea mãrfurilor şi a ambalajelor;
- punct de control sanitar-veterinar;
- pãstrarea şi închirierea cintarelor;
- locuri pentru amplasarea cintarelor de control;
- bazine pentru spalarea produselor;
- ateliere de întreţinere şi de reparatie a instalaţiilor electrice, termice, frigorifice, de apa;
- fintini cu jeturi de apa potabilã amplasate pe platou;
- punct sanitar de prim-ajutor;
- birou administrativ;
- punct destinat activitãţilor organelor de control;
- posturi telefonice publice;
- spaţii pentru pãstrarea materialelor de întreţinere şi de curãţenie;
- teren de parcare;
- punct de stringere a deşeurilor (eventual crematoriu);
- spaţii pentru cazarea producãtorilor;
- punct cu mijloace de prima intervenţie pentru P.S.I.;
- punct de paza;
- WC-uri publice.
(2) Administraţia pieţei va stabili, dupã caz, şi atribuţii specifice ale serviciilor prevãzute la alin. (1), care intra în dotarea pieţei.
ART. 18
În oboare şi în pieţe mixte, pe lîngã dotãrile prevãzute la art. 17, se mai asigura şi:
- spaţiu special amenajat pentru animalele suspecte a fi bolnave;
- conteiner ermetic, preferabil din oţel, pentru animalele moarte.
ART. 19
Activitatea de alimentaţie publica în incinta pieţei se organizeazã numai prin unitãţi specializate şi clasificate, potrivit legii.
ART. 20
Pentru asigurarea unor informaţii de piata privind oferta, preţurile practicate etc., se poate organiza un serviciu adecvat acestui scop.
ART. 21
Boxele din hale, magazinele, unitãţile prestatoare de servicii din incinta pieţei pot fi date în administrare privatã prin licitaţie publica, pe baza de contract, potrivit legii.
ART. 22
Programul pieţei va fi stabilit şi va fi afişat vizibil în perimetrul biroului administrativ al pieţei.
ART. 23
Pentru desfãşurarea unui comerţ civilizat şi pentru menţinerea unor raporturi corecte între utilizatorii pieţei şi cumpãrãtori, se vor supraveghea corectitudinea cintaririlor efectuate, precum şi legalitatea mijloacelor de mãsurare folosite.
ART. 24
Salubrizarea pieţei va fi efectuatã zilnic şi ori de cîte ori este necesar.

2. Drepturile şi obligaţiile utilizatorilor pieţei
ART. 25
Activitãţile de comerţ şi de prestãri de servicii în piata se realizeazã numai în spaţiile afectate fiecãrui comerciant/producãtor/prestator de servicii. Sînt interzise vinzarile pe suprafata cãilor de circulaţie (strãzi, trotuare etc.) sau în parcari.
ART. 26
Orice persoana fizica sau juridicã, care doreşte sa exercite o activitate de comerţ şi/sau de prestãri de servicii pe platoul pieţei, se va prezenta la administraţia pieţei pentru înregistrarea sa într-un registru special al acesteia, primind un tichet nominal de utilizare a unui loc de vînzare în piata.
ART. 27
Fiecare utilizator va plati pentru locul ocupat în piata un tarif de utilizare stabilit şi fãcut public potrivit reglementãrilor legale în vigoare şi va declara - sub regimul confidenţialitãţii - cantitãţile de produse aduse spre comercializare.
ART. 28
Comercianţii şi producãtorii care vînd în piata sînt obligaţi sa posede documente legale privind calitatea de producãtor/comerciant, autorizaţia sanitar-veterinara şi/sau certificat sanitar-veterinar, documente de provenienta sau de origine a mãrfurilor: factura, aviz de însoţire a mãrfurilor etc.
ART. 29
(1) Utilizatorul autorizat sa desfãşoare comerţ sau prestãri de servicii în piata exploateazã spaţiile pe care le ocupa, pe propria rãspundere. Acestuia i se interzice sa permitã unui terţ sa utilizeze, chiar parţial, locul de vînzare atribuit, sau sa-l subinchirieze.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica şi în cazurile prevãzute la art. 21 din prezentul regulament.
ART. 30
Utilizatorii pieţei vor efectua cintarirea şi mãsurarea mãrfurilor numai cu mijloacele de mãsurare legale, verificate metrologic în termen şi adecvate scopului, potrivit legii.
ART. 31
Orice utilizator al pieţei va afişa datele de identificare a mãrfurilor, a preţurilor şi a tarifelor practicate, la loc vizibil şi pentru fiecare produs/serviciu comercializat.
ART. 32
Persoanele juridice cu activitate în perimetrul pieţei îşi vor afişa datele de identificare a societãţii comerciale pe care o reprezintã.
ART. 33
Este interzisã vînzarea în piata a substanţelor toxice, inflamabile sau explozive, de orice fel, a celor care dauneaza mãrfurilor aflate la vînzare, precum şi a armelor de foc şi a muniţiei.
ART. 34
Fiecare utilizator al pieţei va pãstra curãţenia în perimetrul în care îşi desfãşoarã activitatea.

IV. Dispoziţii finale
ART. 35
Extrase din regulamentul propriu referitoare la obligaţiile şi la drepturile utilizatorilor se vor afişa în perimetrul biroului administrativ al pieţei.
ART. 36
Administraţia pieţei va sprijini organele de control autorizate în activitatea acestora.
ART. 37
Nerespectarea de cãtre administraţia pieţei a atribuţiilor şi a responsabilitãţilor ce îi revin din prezentul regulament-cadru atrage rãspunderea disciplinarã, materialã, contravenţionalã sau penalã, dupã caz, potrivit prevederilor legale.
---------------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016