Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARIRE nr. 175 din 9 octombrie 1984  privind aprobarea normelor tehnice referitoare la receptia la fondul de stat a cerealelor, leguminoaselor boabe si semintelor oleaginoase si conditiile de calitate a acestora    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARIRE nr. 175 din 9 octombrie 1984 privind aprobarea normelor tehnice referitoare la receptia la fondul de stat a cerealelor, leguminoaselor boabe si semintelor oleaginoase si conditiile de calitate a acestora

EMITENT: GUVERNUL ROMANIEI
PUBLICAT: BULETINUL OFICIAL NR. 75 DIN 17/10/84
Guvernul României hotãrãşte:
CAP. 1
NORME TEHNICE
privind receptionarea la fondul de stat a cerealelor, leguminoaselor şi seminţelor
ART. 1
Organizarea recepţiei produselor agricole
1.1. În baza sarcinilor de plan privind fondul de stat defalcat pe subunitati de receptionare - baze şi silozuri - şi pe unitãţile agricole furnizoare de cãtre întreprinderea de contractare, achizitionare şi pãstrare a produselor agricole, împreunã cu direcţia pentru agricultura şi industria alimentara se va elabora graficul de livrare a cantitãţilor de cereale, leguminoase boabe şi seminţe oleaginoase pe anul în curs, cu eşalonarea pe luni a cantitãţilor pentru fondul de stat şi contul altor beneficiari (cont furaj etc.). Graficul de livrare se va întocmi odatã cu contractul economic de predare-preluare. Graficele operative de predare-preluare a produselor se vor întocmi de cãtre în întreprinderile de contractare, achizitionare şi pãstrare a produselor agricole furnizoare, cu 15 zile înainte de declanşarea campaniei de recoltare. Pe baza rezultatelor evaluãrii producţiei în cimp, graficele de livrare vor fi actualizate în funcţie de productiile stabilite a se livra la fondul de stat şi la alţi beneficiari.
1.2. În principiu, o unitate sau o subunitate furnizoare se va repartiza la o singura baza de receptionare. În situaţia cînd unitãţile furnizoare au ferme şi sole dispersate, o unitate agricolã furnizoare poate fi repartizata la doua sau mai multe subunitati de receptionare primitoare, chiar dacã acestea sînt situate pe teritoriul altui judeţ.
1.3. Pentru reducerea distantei de transport al porumbului stiuleti care se preda la fondul de stat, avînd în vedere livrarea acestuia în timp cît mai scurt şi concomitent cu recoltarea, la propunerea direcţiei pentru agricultura şi industrie alimentara şi a uniunii judeţene a cooperativelor de producţie, întreprinderile de contractare, achizitionare şi pãstrare a produselor agricole vor amplasa şi organiza baze sezoniere, în conformitate cu ordinele anuale emise de cãtre Departamentul pentru Contractarea, Achiziţionarea şi Pãstrarea Produselor Agricole, care vor trebui sa fie dotate cu: poduri bascula (în lipsa cãrora vor fi folosite basculele -cerificate ale unitãţilor apropiate); puncte de analiza dotate în mod corespunzãtor pentru stabilirea calitãţii porumbului stiuleti; puncte pentru determinarea randamentului de boabe pe stiuleti; aparatura, instrumente şi materiale pentru prevenirea şi stingerea incendiilor.
1.4. Pentru desfãşurarea recepţiei şi depozitarii produselor în condiţii corespunzãtoare, la baze de receptionare, silozuri, depozite independente şi baze sezoniere se vor lua urmãtoarele mãsuri:
a) asigurarea şi pregãtirea tehnica a spaţiilor pentru depozitarea produselor, remedierea defectiunilor, curãţirea şi, dupã caz, dezinsectizarea acestor spaţii;
b) organizarea punctelor de preluare mecanizata a produselor, în scopul depozitarii acestora în ritm rapid şi evitãrii stationarii mijloacelor de transport;
c) pregãtirea tehnica a instalaţiilor tehnologice şi utilajelor;
d) organizarea şi dotarea în mod corespunzãtor a laboratoarelor permanente şi sezoniere pentru determinarea calitãţii produselor agricole cu instrumente, aparatele şi materialele necesare pentru extragerea şi constituirea probelor şi efectuarea analizelor;
e) stabilirea unui flux raţional de circulaţie a mijloacelor de transport în incinta bazelor de receptionare, atît pentru mijloace de transport pline, cît şi pentru cele goale;
f) revizuirea, repararea, curãţirea şi reglarea cintarelor, aparatelor şi instrumentelor de mãsura şi control (bascule pod pentru vehicule rutiere, bascule romane sau balante zecimale obişnuite, balante analitice şi tehnice, umidometre, etuve, termosonde etc.);
g) organizarea, pe lîngã fiecare laborator şi punct de analiza a unei staţii pentru determinarea randamentului, dotatã cu o batoza mecanicã sau manualã, în scopul determinãrii proportiei de boabe pe ciocalai la porumb;
h) completarea şi instruirea personalului pentru îndeplinirea în cele mai bune condiţii a sarcinilor ce îi revin cu privire la stabilirea calitãţii, preluarea, depozitarea, condiţionarea, conservarea, controlul calitãţii şi livrarea produselor.
Direcţiile pentru agricultura şi industria alimentara şi trusturile întreprinderilor agricole de stat vor sprijini bazele de receptionare şi silozurile în pregãtirea campaniei de preluare a produselor la fondul de stat.
1.5. Predarea-preluarea produselor la fondul de stat se va face la subunitatile de receptionare nominalizate în contract şi cuprinse în procesul-verbal privind stabilirea distantelor, graficelor de livrare şi a timpilor de utilizare a mijloacelor de transport.
1.6. Unitãţile agricole furnizoare sînt obligate sa transporte produsele contractate, direct din lan, la subunitatea de receptionare şi sa le descarce în spaţiile de depozitare indicate de personalul subunitatii de receptionare.
Mijloacele de transport vor fi etansate pentru evitarea scurgerii şi risipei şi vor fi prevãzute cu prelate pentru protejarea produselor impotriva precipitatiilor.
ART. 2
1.7. Unitatea beneficiara de produse agricole vegetale este obligatã sa ia mãsuri de dotare corespunzãtoare a subunitatilor de receptionare pentru descãrcarea mecanizata a produselor, în scopul reducerii timpilor de stationare şi folosirii eficiente a mijloacelor de transport. Furnizorul are obligaţia descãrcãrii produselor în buncare, benzi transportoare, platforme betonate sau alte spaţii, la nivelul mijloacelor de transport, prin basculare sau manual.
Urcarea produselor în patule, poduri sau alte asemenea spaţii revine unitãţilor beneficiare. Pentru produsele livrate sub forma de boabe, unitãţile beneficiare vor asigura posibilitãţi de preluare şi descãrcare mecanizata.
În situaţia în care beneficiarul solicita descãrcarea produselor în alt mod, aceasta se va face de furnizor, în condiţiile prevederilor art. 12 din Legea nr. 1/1982.
1.8. Unitãţile agricole socialiste sînt obligate, în calitate de furnizor de produse agricole vegetale la fondul de stat, sa asigure la timp şi în totalitate forta de munca care va lucra la descãrcarea produselor din mijloacele de transport în baze şi silozuri, în cadrul timpilor stabiliţi. Retribuirea acestor muncitori se va suporta de cãtre unitatea agricolã furnizoare. În cazul cînd echipele de muncitori repartizate pentru descãrcarea produselor vor fi folosite la alte munci în cadrul bazei de receptionare, retribuirea pentru lucrãrile respective va fi suportatã de cãtre baza de receptionare.
Instruirea privind protecţia muncii a membrilor echipei care executa descãrcarea produselor din mijloacele de transport în unitãţile de receptionare se face de cãtre conducerea unitãţii furnizoare şi de responsabilul locului de munca.
1.9. Produsele se vor prelua la bazele de receptionare în prezenta delegaţilor unitãţilor furnizoare în prealabil instruiti, care în colaborare cu personalul unitãţilor primitoare vor stabili cantitatea şi calitatea produselor, inclusiv randamentul la porumb, şi vor semna documentele privind receptionarea calitativã şi cantitativã, precum şi cele în care se specifica ora sosirii şi plecãrii mijloacelor de transport.
1.10. În campania de recoltare a produselor agricole care fac obiectul prezentelor norme, activitatea bazelor de receptionare şi silozurilor se va desfasura zilnic între orele 5,00-22,00, iar cantitãţile intrate în acest interval se vor receptiona în aceeaşi zi, inclusiv duminica şi sãrbãtorile legale.
La solicitarea unitãţilor agricole furnizoare se va organiza receptionarea produselor şi în cursul nopţii.
1.11. Durata de la sosirea mijlocului de transport şi pînã la ieşirea acestuia gol de la cintar nu va depãşi 30 minute, la produsele boabe, pentru mijloacele de transport cu remorca. Pentru porumbul stiuleti care se descarca în patule, soproane şi alte spaţii asemãnãtoare, timpul de preluare a produsului poate fi de 45 minute pentru mijloacele de transport cu capacitate de pînã la 5 tone. Pentru capacitatile de transport mai mari de 5 tone, timpul de preluare va fi corelat cu volumul de produs transportat. Nerespectarea duratelor de stationare prevãzute atrage rãspunderea unitãţii în culpa, conform reglementãrilor în vigoare.
1.12. Reprezentanţii subunitatilor de receptionare şi delegaţii unitãţilor agricole furnizoare au obligaţia sa înscrie în documentele de recepţie şi transport ora sosirii mijlocului de transport la locul de recepţie (ora sosirii este ora la care autovehiculul a oprit în coloana care asteapta la rampa de sondare) şi cînd acesta a terminat descãrcarea. În cazurile cînd timpul normat pentru stationarea mijloacelor de transport la bazele de receptionare a fost depãşit, se vor face precizãri cu privire la cauzele care au provocat intirzierea, modul cum s-a respectat graficul şi ritmul de predare, numãrul de muncitori asiguraţi pentru descãrcarea produselor din mijloacele de transport, eventualele defectiuni şi întreruperi în funcţionarea punctelor de preluare etc. Precizãrile vor fi înscrise pe bonul de transport şi confirmate prin semnatura de cãtre lucrãtorul subunitatii şi delegatul unitãţii furnizoare. În cazul eventualelor neintelegeri, acestea vor fi soluţionate de cãtre delegatul direcţiei pentru agricultura şi industrie alimentara şi al întreprinderii de contractare, achizitionare şi pãstrare a produselor agricole.
ART. 3
Organizarea, îndrumarea şi dirijarea acţiunii de recepţie a produselor vor fi coordonate de şeful subunitatii care va urmãri efectuarea analizelor, cintarirea, descãrcarea produselor, compartimentarea acestora, completarea documentelor şi va lua mãsuri operative pentru descongestionarea punctelor aglomerate şi respectarea duratei de timp normata pentru fiecare operaţiune. În acest scop se va deplasa în permanenta la toate punctele de lucru, asigurind preluarea în ritm rapid a produselor. La fiecare baza de receptionare se va organiza o evidenta pe cartoteci a primirilor zilnice de la fiecare unitate furnizoare. Pe baza acestora, şeful bazei va atrage atenţia în scris unitãţilor furnizoare şi şeful formatiei complexe de lucru asupra eventualelor nereguli cu privire la predarea produselor (nerespectarea graficului orar, calitatea necorespunzãtoare a produselor cu indicarea defectiunilor, numãrul insuficient de muncitori la descãrcare, neprotejarea produselor pe timp de ploaie, scurgeri de produse pe timpul transportului etc.) şi va solicita lichidarea urgenta a acestor nereguli.
CAP. 2
ART. 4
2.1. Produsele care se predau la bazele de receptionare trebuie sa corespundã condiţiilor de calitate prevãzute în prezentele norme.
2.2. Cînd produsele aduse la baze nu se încadreazã în condiţiile de calitate, primul transport, se va prelua, dar se va atentiona imediat în scris şeful formatiei complexe de recoltare şi conducerea unitãţii furnizoare asupra deficienţelor de calitate. Dacã se aduc în continuare produse necorespunzãtoare se va proceda dupã cum urmeazã:
a) unitatea de receptionare va pune la dispoziţie furnizorului - în limita posibilitãţilor - utilaje pentru ca acesta sa conditioneze produsele pînã ce acestea sînt aduse la calitatea prevãzutã de norme, dupã care se va face recepţia cantitativã şi calitativã; pînã la recepţie, aceste produse rãmîn în administrarea furnizorului. Pentru folosirea utilajelor şi a spaţiului de depozitare, furnizorul va plati cheltuielile aferente (cota de amortizare, consum de energie, retributia personalului unitãţii de receptionare care supravegheazã utilajele etc.) pe baza calculatiilor întocmite de unitatea de receptionare, de comun acord cu furnizorul. Plata produselor se va face dupã condiţionarea şi recepţia produselor;
b) la cererea furnizorului, ţinînd seama de capacitatea instalaţiilor şi în limita spaţiului de depozitare disponibil şi a sarcinilor proprii de lucrãri, beneficiarul va putea executa prestãri de servicii pentru curãţirea şi uscarea produselor, în vederea aducerii acestora la calitatea prevãzutã în normele tehnice; produsele se preiau în mod provizoriu, intocmindu-se un proces-verbal prin care se stabilesc cantitatea, calitatea, precum şi operaţiile de manipulare, curãţire, uscare, etc. care urmeazã a se executa.
Dupã aducerea produselor la calitatea prevãzutã de normele tehnice, se face recepţia cantitativã şi calitativã definitiva.
Pentru operaţiile de condiţionare executate, furnizorul va suporta cheltuielile aferente, conform tarifelor în vigoare. Subprodusele rezultate din condiţionare se restituie fãrã plata furnizorului, care este obligat sa le ridice la termen de 10 zile de la recepţia produsului; dupã expirarea acestui termen unitatea de receptionare este indreptatita sa le valorifice, plãtind contravaloarea lor unitãţii furnizoare;
c) în cazul cînd produsele livrate prezintã instabilitate în conservare, la cererea beneficiarului, furnizorul îl va sprijini cu forta de munca, contra cost, pentru efectuarea operaţiunilor de condiţionare. Plata lucrãrilor efectuate de membrii cooperatori se va face potrivit art. 12 din Legea nr. 1/1982 privind retribuirea muncii în unitãţile agricole cooperatiste.
ART. 5
2.3. La solicitarea Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare, pe baza propunerilor direcţiilor pentru agricultura şi industrie alimentara, şeful Departamentului pentru Contractarea, Achiziţionarea şi Pãstrarea Produselor Agricole poate aproba preluarea în baze de receptionare şi silozuri a unor cantitãţi limitate de produse cu abateri calitative de la condiţiile prevãzute în normele tehnice, numai dacã prin condiţionare aceste produse pot fi aduse la condiţiile de livrare.
2.4. Luarea probelor, efectuarea analizelor, exprimarea rezultatelor (numãr de zecimale) şi orice lucrãri în legatura cu determinarea calitãţii la predarea-preluarea produselor la fondul de stat se vor face în conformitate cu standardele de stat, normele tehnice de ramura, ordinele şi instrucţiunile comune ale Departamentului pentru Contractarea, Achiziţionarea şi Pãstrarea Produselor Agricole şi Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare, în vigoare la data cînd se executa recepţia produselor.
2.5. La laborator sau la punctul de analiza se vor lua şi forma din fiecare mijloc de transport probele necesare verificãrii calitãţii, conform STAS 1068-75 "Seminţe pentru consum. Luarea probelor" şi N.T.R. 1375-73 "Luarea probelor la porumb stiuleti şi ciocalai. Determinarea proportiei de boabe pe ciocalai (randament)". Operaţiile de luare şi formare a probelor trebuie astfel executate încît sa se evite modificarea caracteristicilor produsului.
2.6. Operaţiile de luare şi formare a probelor se executa de personalul instruit în acest scop (laborantii din cadrul bazelor de receptionare şi silozuri, împuterniciţi de cãtre întreprinderea de contractare, achizitionare şi pãstrare a produselor agricole de care aparţin) şi de delegatul unitãţii agricole furnizoare.
2.7. La probele luate şi construite reglementar se vor face imediat urmãtoarele determinãri:
- examenul organoleptic (STAS 6253-80);
- conţinutul de umiditate (STAS 6124/1-73, STAS 6124/2-74 şi instrucţiunile de folosire a umidometrului "Electronic T1"). La determinarea umiditatii cu umidometru "Electronic T1" pentru obţinerea unor valori cît mai corecte, înainte de cintarirea probei de analiza, se vor elimina manual impuritatile mari, cum sînt: bucãţi de paie, frunze, panuse, fragmente de ciocalai, de capitule, de rahis, mãtase de porumb, ariste, corpurile minerale mai mari decît seminţele produsului, precum şi daunatorii animali (exemplu: plosnita cerealelor, carabusul cerealelor etc.);
- masa hectolitrica (STAS 6123/2-73);
- la determinarea masei hectolitrice se foloseşte proba de laborator luatã conform STAS 1068-75, omogenizata şi pregatita pentru determinarea masei hectolitrice, eliminindu-se corpurile strãine mari care stinjenesc efectuarea analizei (tulpini de plante, ariste, bulgari mari de pãmînt, plosnite vii sau moarte, bucãţi de paie, fragmente de rahis);
- infestarea cu daunatori (STAS 1280-80);
- la porumbul stiuleti, rezultatele analizelor efectuate conform STAS 6253-80 "Determinarea caracteristicilor organoleptice", STAS 6124/2-74 "Porumb stiuleti. Determinarea umiditatii" şi instrucţiunile de folosire a umidometrului "Electronic T1", STAS 6280-80 "Determinarea stãrii sanitare", la probele luate la sosirea mijloacelor de transport vor servi pentru compartimentare şi identificarea eventualelor defectiuni calitative. Probele de porumb stiuleti provenite de la aceeaşi unitate furnizoare se vor introduce în recipienţi, care trebuie sa asigure pãstrarea nemodificata a umiditatii şi a celorlalte însuşiri calitative ale porumbului pînã la stabilirea randamentului. Pentru pãstrarea probelor se pot folosi lãzi din diferite materiale, care se inchid etans, adapostite de influenta factorilor externi (soare, vînt,ploaie etc.) în staţiile pentru stabilirea randamentului.
Recipientii vor avea capacitatea necesarã pentru pãstrarea probelor extrase din predarile efectuate în decurs de o zi de cãtre unitatea furnizoare şi vor fi în numãr corespunzãtor, în funcţie de unitãţile aferente. La cererea unitãţilor furnizoare se vor asigura recipienţi pentru pãstrarea separatã a probelor provenite de la fiecare ferma în parte.
ART. 6
Recipientii în care se pãstreazã probele vor fi prevãzuţi cu sisteme de închidere şi etichete ce cuprind denumirea unitãţii şi, dupã caz, a fermei furnizoare. În fiecare seara, la terminarea predarilor de porumb stiuleti, se va stabili proporţia de boabe pe ciocalai (randamentul). În acest scop se va colecta în cursul zilei o cantitate de minimum 100 kg porumb stiuleti, de la fiecare unitate agricolã sau ferma, astfel încît sa reprezinte fidel calitatea medie a loturilor din care a provenit, care se va cintari şi apoi se va batoza la o batoza din producţie sau de laborator, ori se vor separa manual boabele de pe ciocalai, cu condiţia asigurãrii de cãtre unitatea agricolã furnizoare a forţei de munca necesarã efectuãrii acestei operaţiuni. În cazul cînd dupã batozare rãmîn boabe pe ciocalai, acestea se vor separa manual sau se va repeta batozarea. Înainte de cintarirea boabelor şi a ciocalailor este obligatorie recuperarea în totalitate a boabelor şi sparturii (indiferent de mãrimea acesteia), inclusiv a celor risipite în timpul batozarii, precum şi a separarii din boabe a tuturor fragmentelor de ciocalai, în vederea obţinerii unor rezultate exacte. Spartura de porumb rezultatã în urma batozarii porumbului stiuleti, în vederea stabilirii randamentului, ce trece prin ciurul de tabla perforata nr. 2R, se considera corpuri strãine numai pînã la 2%, iar ceea ce depãşeşte 2% se considera ca boabe normale ale produsului de baza, platindu-se ca atare. Stabilirea randamentului se va efectua separat pentru porumbul provenit de la fiecare unitate furnizoare. Cintarirea probei de porumb stiuleti, batozarea, cintarirea cantitãţilor de boabe şi ciocalai care au rezultat din batozare, raportarea cantitãţii de boabe, precum şi a ciocalailor la proba de stiuleti introdusã în batozare, se vor face în prezenta delegatului unitãţii agricole furnizoare, cu respectarea prevederilor normelor tehnice nr. 1375-73.
Cintarirea probei de stiuleti înainte de batozare şi a componentelor (boabe, ciocalai, pleava etc.), rezultate din batozare, se va face la aceeaşi balanţa, iar rezultatul procentual al randamentului se va exprima obligatoriu cu doua zecimale. În baza randamentului stabilit, se va calcula echivalentul în boabe şi ciocalai al cantitãţii de porumb stiuleti predatã într-o zi de unitatea furnizoare respectiva. Din produsele rezultate în urma determinãrii randamentului se vor constitui probe reprezentative de boabe şi ciocalai conform normativelor în vigoare, la care se vor efectua imediat urmãtoarele determinãri:
- la boabe: examen organoleptic, conţinut de umiditate, conţinut de corpuri strãine (total şi pe componente), conţinut de boabe defecte (total şi pe componente);
- la ciocalai: examen organoleptic şi conţinutul de umiditate.
Examenul organoleptic se va face din punct de vedere al aspectului şi mirosului. Umiditatea se va determina cu etuva (STAS 6124/2-74) sau potrivit normelor interne. Rezultatele acestor analize se vor înscrie în "Buletinul de cintarire şi analiza", care se va semna în mod obligatoriu de cãtre gestionar, laborant şi delegatul unitãţii furnizoare. Pentru cantitãţile de produse reţinute în vederea efectuãrii analizelor de laborator, pentru determinarea proportiei de boabe pe ciocalai la porumbul stiuleti, se va întocmi buletin de cintarire şi analiza pe fiecare unitate furnizoare.
2.8. Rezultatele analizelor care se fac imediat în timpul receptionarii se vor înscrie într-un tichet care va fi prezentat de conducãtorul mijlocului de transport la statia de cintarire şi la descãrcare în spaţiul de depozitare indicat.
2.9. Din probele de produse boabe extrase din fiecare mijloc de transport, conform STAS 1068-75, se va separa o cantitate proporţionalã cu mãrimea lotului, ce se va pãstra în recipienţi care sa asigure integritatea cantitativã şi calitativã a produsului, separat pentru fiecare unitate agricolã sau ferma furnizoare, pentru determinarea conţinutului de corpuri strãine şi de seminţe defecte, conform STAS 1069-77. Separarea corpurilor strãine şi, respectiv a seminţelor defecte în componentele prevãzute în standardul sau norma interna a produsului se va face seara, la terminarea predarilor din ziua respectiva.
2.10. În buletinul de cintarire şi analiza a produselor boabe se vor înscrie mediile ponderate ale umiditatii şi mase hectolitrice, calculate pe baza tichetelor întocmite pe parcursul receptionarilor dintr-o zi, iar pentru celelalte analize (corpuri strãine etc.) se vor înscrie rezultatele obţinute la proba globalã analizata.
ART. 7
2.11. În buletinul de cintarire şi analiza, întocmit de gestionarul care cintareste produsul, laborantul înscrie rezultatul analizei conţinutului de corpuri strãine şi boabe defecte. Corpurile strãine vor fi menţionate atît în total, cît şi pe componentele specifice produsului respectiv, cu denumirea exactã şi completa, mentionindu-se în mod obligatoriu acele componente care au un regim special de plata. Boabele defecte, conform STAS-ului produsului, vor fi evidentiate separat în buletinul de cintarire şi analiza. Determinarile specifice unor produse vor fi înscrise obligatoriu în buletinul de cintarire şi analiza. În cazul porumbului stiuleti se înscriu conţinutul de umiditate, componentele corpurilor strãine şi boabele defecte determinate la probele luate din boabele rezultate din stabilirea randamentului.
La ciocalai se va înscrie în buletinul de cintarire şi analiza conţinutului de umiditate.
2.12. La luarea şi formarea probelor şi la efectuarea analizelor de laborator se vor folosi instrumente, aparate, instalaţii etc., în buna stare de funcţionare, care asigura precizia corespunzãtoare, iar aparatele supuse regimului metrologic trebuie sa aibã verificãrile efectuate în termenul prevãzut de normativele în vigoare.
2.13. Reprezentanţii unitãţilor furnizoare, precum şi gestionãrii din cadrul unitãţilor beneficiare, au dreptul şi obligaţia sa controleze dacã aparatele şi instrumentele folosite la analiza au fost verificate de organele de specialitate şi modul cum se executa analizele.
2.14. În cazul cînd se ivesc divergenţe la stabilirea calitãţii produselor, laborantii subunitatilor de receptionare, împreunã cu delegaţii unitãţilor furnizoare, vor lua 3 probe, constituite, ambalate şi sigilate reglementar, din care una se va trimite pentru analiza laboratorului judeţean pentru controlul seminţelor, una rãmîne la laboratorul subunitatii de receptionare şi una la delegatul unitãţii furnizoare. Rezultatele analizelor efectuate de laboratorul judeţean pentru controlul seminţelor sînt obligatorii pentru recepţia şi plata produselor. Costul analizei va fi suportat de cãtre partea ale carei obiecţiuni au fost infirmate prin analiza efectuatã de laboratorul neutru.
2.15. Produsele infestate cu daunatori specifici depozitelor: gargarite, tribolium, gindacul surinamian, gindacul roscat al grinelor etc., nu se admit la recepţie.
2.16. Produsele cu gust acru, cu miros de mucegai, de insecticide sau cu alte mirosuri strãine, deficiente care nu pot fi inlaturate pentru ca produsele sa corespundã condiţiilor de calitate pentru livrare, nu se admit la recepţie. Pentru acestea se vor întocmi procese-verbale de cãtre beneficiar şi furnizor, cu precizarea cantitãţii şi a cauzelor respingerii la recepţie.
CAP. 3
ART. 8
3.1. Recepţia cantitativã a produselor se va face exclusiv prin cintarire.
Se interzice recepţia cantitativã pe baza estimarii produselor prin cubaj sau prin alte unitãţi de mãsura volum-metrica.
3.2. Cintarirea produselor la recepţie se va face pe cintare pod-bascula, cintare romane cu pilnie şi cu mecanism de stantare a cantitãţii de produse pe tichet, cintare automate cu cupa basculanta sau orice alt tip de cintar care corespunde pentru cintarirea produselor agricole, aprobat şi verificat de organele de metrologie.
3.3. Stabilirea cantitãţii produselor se va face de cantaragii autorizaţi, din cadrul bazelor de receptionare, în prezenta delegatului unitãţii agricole furnizoare.
3.4. La cintarirea pe poduri-bascula, cantaragiul va stabili greutatea bruta (greutatea vehiculului cu produs), dupã care mijlocul de transport se va deplasa la locul de depozitare. Dupã descãrcarea produsului, cantaragiul va stabili ţara (greutatea vehiculului gol) şi va calcula greutatea neta a produsului. Toate aceste elemente (greutatea bruto, ţara şi neto) se vor înscrie de cantaragiu în documentul de recepţie, imediat dupã efectuarea operaţiilor.
Cintarele pod-bascula vor fi menţinute pe toatã perioada recepţiei în perfecta stare de curãţenie şi întreţinere, evitindu-se descompletarea platformei de cintarit, excesul de apa sub platforma, dereglarea acesteia, atingerea platformei de pereţii laterali etc. Înaintea cintaririi fiecãrui autovehicul, plin sau gol, se va proceda la echilibrarea balanţei cintarului pod-bascula. În cazul cintaririlor pe alte tipuri de cintare, la care determinarile se fac direct, fãrã ţara, în buletinul de cintarire şi analiza se va înscrie numai cantitatea neto, efectiv cintarita. Delegatul furnizorului participa la înscrierea rezultatului cintaririi fiecãrui autovehicul în bonul de transport, tichet şi registru de cintar, pe care le confirma prin semnatura.
3.5. Pe tichetul întocmit de laborant cantaragiul va înscrie ora plecãrii mijlocului de transport gol de la cintar, ora care se înscrie şi pe documentele de transport, în prezenta delegatului unitãţii furnizoare. La terminarea predarilor din fiecare zi, cantaragiul va totaliza cantitãţile primite şi va verifica, împreunã cu gestionarul primitor şi cu reprezentanţii permanenţi ai unitãţilor furnizoare, cantitãţile înscrise în documentele de receptionare pe care le confirma prin semnatura.
CAP. 4
ART. 9
4.1. Pentru evidenta produselor preluate la fondul de stat în baze şi silozuri, precum şi pentru raportarea intrãrilor de produse la fondul de stat, se vor utiliza indicatorii "cantitatea fizica preluatã" şi "cantitate STAS".
4.2. Condiţiile de calitate la recepţie pentru fiecare produs în parte sînt prevãzute în anexele nr. 1-31, care fac parte integrantã din prezentele norme tehnice.
4.3. La solicitarea Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare şi în baza aprobãrii Departamentului pentru Contractarea, Achiziţionarea şi Pãstrarea Produselor Agricole, întreprinderile de contractare, achizitionare şi pãstrare a produselor agricole vor putea receptiona cereale, leguminoase boabe şi seminţe oleaginoase în contul altor beneficiari (cont furaj etc.) sub forma de prestãri de servicii, conform reglementãrilor stabilite pentru astfel de activitãţi.
4.4. La data intrãrii în vigoare a prezentelor norme se abroga Normele interne nr. 150/1975 de calitate şi unele mãsuri referitoare la receptionarea produselor agricole în fondul de stat şi fond F.N.C., aprobate prin Ordinul nr. 95/1975 al ministrului agriculturii şi industriei alimentare, precum şi orice alte dispoziţii contrare.
----------------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016