Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARIRE nr. 1337 din 21 decembrie 1990  privind infiintarea Societatii comerciale pe actiuni Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARIRE nr. 1337 din 21 decembrie 1990 privind infiintarea Societatii comerciale pe actiuni "CASROM" - S.A.

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 3 din 10 ianuarie 1991
În temeiul <>Legii nr. 15/1990 privind reorganizarea unitãţilor economice de stat ca regii autonome şi societãţi comerciale,

Guvernul României hotãrãşte:

ART. 1
Se înfiinţeazã Societatea comercialã pe acţiuni "CASROM" - S.A., persoana juridicã romana, cu sediul în municipiul Bucureşti, soseaua Bucureşti - Ploiesti km 16,5, avînd un capital social iniţial de 22,128 milioane lei, stabilit pe baza bilanţului întocmit la data 30 iunie 1990, prin preluarea activului şi pasivului de la Întreprinderea "Catering Air Service" România.
Capitalul social iniţial are urmãtoarea structura:
- mijloace fixe în valoare de 15,666 milioane lei;
- mijloace circulante în valoare de 6,462 milioane lei.
Valoarea capitalului iniţial al societãţii va fi corectatã dupã finalizarea acţiunii de reevaluare a patrimoniului, dar nu mai tirziu de 31 decembrie 1990.
ART. 2
Societatea comercialã pe acţiuni "CASROM" - S.A. are ca obiect de activitate deservirea companiilor aeriene româneşti şi strãine cu produse de catering, comercializarea de mãrfuri prin magazinele proprii în lei şi în valuta, precum şi prin unitãţile cu regim duty-free, alimentaţie publica, organizarea de activitãţi turistice şi hoteliere legate de transportul aerian.
ART. 3
Societatea comercialã pe acţiuni "CASROM" - S.A., îşi desfãşoarã activitatea în conformitate cu legislaţia romana şi cu statutul anexat la prezenta hotãrîre.
ART. 4
Întreprinderea "Catering Air Service" România se desfiinţeazã, personalul acesteia fiind preluat de Societatea comercialã "CASROM" - S.A. şi considerat transferat în interesul serviciului, beneficiind timp de trei luni de salariul tarifar şi sporul de vechime, dacã este transferat în funcţii cu niveluri de salarizare mai mici.
ART. 5
Anexa face parte integrantã din prezenta hotãrîre.
ART. 6
Pe data prezentei hotãrîri se abroga orice dispoziţii contrare.

PRIM-MINISTRU
PETRE ROMAN

ANEXA 1

STATUTUL
Societãţii comerciale pe acţiuni "CASROM"

CAP. 1
Denumirea, forma juridicã, sediul, durata

ART. 1
Denumirea societãţii
Denumirea societãţii este Societatea comercialã "CASROM" - S.A.
În toate actele, facturile, anunţurile, publicaţiile şi alte acte emanind de la societate, denumirea societãţii va fi "CASROM" şi va fi urmatã de cuvintele "societate pe acţiuni" sau initialele "S.A.", de capitalul social, de numãrul de înregistrare şi sediul societãţii.
ART. 2
Forma juridicã a societãţii
Societatea comercialã "CASROM" - S.A. este persoana juridicã romana, avînd forma juridicã de societate pe acţiuni. Aceasta îşi desfãşoarã activitatea în conformitate cu legislaţia romana, inclusiv cu reglementãrile specifice aviaţiei civile şi cu prezentul statut.
ART. 3
Sediul societãţii
Sediul societãţii este în România, municipiul Bucureşti, soseaua Bucureşti - Ploiesti km 16,5. Sediul societãţii poate fi schimbat în alta localitate din România, pe baza hotãrîrii Adunãrii generale a actionarilor, potrivit legii.
Societatea poate avea sucursale, filiale, reprezentante, agenţii, situate în alte localitãţi din ţara şi strãinãtate.
ART. 4
Durata societãţii
Durata societãţii este nelimitatã, cu începere de la data înregistrãrii actului sau de înfiinţare la Camera de Comerţ şi Industrie.

CAP. 2
Scopul şi obiectul de activitate al societãţii

ART. 5
Scopul societãţii este deservirea companiilor româneşti şi strãine cu produse specifice de catering, comercializarea de produse în regim de alimentaţie publica şi duty-free, prestarea de servicii hoteliere şi de turism în vederea realizãrii de beneficii.
ART. 6
Obiectul de activitate al societãţii este:
a) deservirea companiilor aeriene româneşti şi strãine care opereazã pe aeroporturile din România cu produse specifice de catering necesare la bordul aeronavelor acestora;
b) aprovizionarea cu produse româneşti şi din import specifice activitãţii de catering;
c) comercializarea produselor româneşti - inclusiv obţinute din producţie proprie - şi din import, aprovizionate pe baza de contracte cu firme din ţara şi strãinãtate, prin hotelurile şi magazinele sale;
d) prelucrarea materiilor prime alimentare în scopul obţinerii preparatelor proprii de catering şi comercializarea acestora prin reţeaua de magazine şi de alimentaţie publica;
e) organizarea exclusiva de magazine cu vînzare în valuta şi în sistemul duty-free, pe aeroporturile din România;
f) achiziţionarea directa şi în consignaţie de produse de import şi indigene pentru valorificarea la bordul aeronavelor, în magazinele sale din zona de tranzit a aeroporturilor sau din alte spaţii autorizate, la preţurile de desfacere cu amãnuntul stabilite de societate, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare;
g) organizarea activitãţii de alimentaţie publica (baruri, restaurante) pe aeroporturile din ţara, precum şi de bufete în incinta unor unitãţi de aviatie;
h) organizarea şi efectuarea de activitãţi turistice şi hoteliere legate de transportul aerian.
În vederea îndeplinirii obiectului sau de activitate, Societatea comercialã "CASROM" - S.A. va deţine parc auto pentru nevoile sale de transport, oficiu de calcul şi, în funcţie de necesitaţi, va închiria spaţii hoteliere şi comerciale, ori va construi asemenea spaţii.
De asemenea, efectueazã activitãţi de reclama şi publicitate, de încasãri şi plati prin conturi deschise la bãnci din România şi strãinãtate.

CAP. 3
Capitalul social, acţiunile

ART. 7
Capitalul social
Capitalul social iniţial este în valoare de 22,128 milioane lei şi împãrţit în 4.425 acţiuni nominative, cu valoare nominalã de 5.000 lei fiecare, în întregime subscrise de acţionar la înfiinţare.
Capitalul social iniţial este deţinut de statul roman ca acţionar unic, pînã la transmiterea acţiunilor din proprietatea statului cãtre terţe persoane fizice sau juridice, romane sau strãine, în condiţiile legii.
ART. 8
Acţiunile
Acţiunile nominative ale societãţii vor cuprinde toate elementele prevãzute de lege.
Acţiunile vor purta timbrul sec al societãţii şi semnatura a 2 administratori.
Societatea va tine evidenta acţiunilor într-un registru numerotat, sigilat şi parafat de preşedintele Consiliului de administraţie, care se pãstreazã la sediul societãţii.
ART. 9
Reducerea sau mãrirea capitalului social
Capitalul social poate fi redus sau mãrit pe baza hotãrîrii Adunãrii generale extraordinare a actionarilor în condiţiile şi cu respectarea procedurii prevãzute de lege.
ART. 10
Drepturi şi obligaţii decurgind din acţiuni
Fiecare acţiune subscrisã şi vãrsatã de acţionari conferã acestora dreptul la un vot în Adunarea generalã a actionarilor, dreptul de a alege şi de a fi ales în organele de conducere, dreptul de a participa la distribuirea dividendelor, conform prevederilor prezentului statut.
Deţinerea acţiunii implica adeziunea de drept la statut.
Drepturile şi obligaţiile legate de acţiuni urmeazã acţiunile în cazul trecerii lor în proprietatea altor persoane.
Obligaţiile societãţii sînt garantate cu capitalul social al acesteia, iar actionarii romani rãspund în limita valorii acţiunilor pe care le deţin.
Patrimoniul societãţii nu poate fi grevat de datorii sau alte obligaţii personale ale actionarilor. Un creditor al unui acţionar poate formula pretenţii asupra partii din beneficiul societãţii ce i se va repartiza de cãtre Adunarea generalã a actionarilor sau a cotei-pãrţi cuvenite acestuia la lichidarea societãţii, efectuatã în condiţiile prezentului statut.
ART. 11
Cesiunea acţiunilor
Acţiunile sînt indivizibile cu privire la societate, care nu recunoaşte decît un proprietar pentru fiecare acţiune.
Cesiunea parţialã sau totalã a acţiunilor între acţionari sau terţi se poate face în condiţiile şi cu procedura prevãzute de lege.
ART. 12
Pierderea acţiunilor
În cazul pierderii unor acţiuni, proprietarul va trebui sa anunţe Consiliul de administraţie şi sa facã public faptul prin presa. Dupã 6 luni va putea obţine un duplicat al acţiunii.

CAP. 4
Adunarea generalã a actionarilor

ART. 13
Atribuţii
Adunarea generalã a actionarilor este organul de conducere al societãţii, care decide asupra activitãţii acesteia şi asigura politica ei economicã şi comercialã.
Adunãrile generale ale actionarilor sînt ordinare şi extraordinare şi au urmãtoarele atribuţii principale:
a) aproba structura organizatoricã a societãţii şi numãrul de posturi, precum şi normativul de constituire a compartimentelor functionale şi de producţie;
b) alege membrii Consiliului de administraţie şi ai Comisiei de cenzori, inclusiv cenzorii supleanţi, le stabileşte remunerarea, îi descarca de activitate şi îi revoca;
c) alege directorul general, îi stabileşte remunerarea, îl descarca de activitate şi îl revoca;
d) stabileşte competentele şi rãspunderile Consiliului de administraţie şi Comisiei de cenzori;
e) stabileşte nivelul de salarizare al personalului angajat la societate, în funcţie de studii şi munca efectiv prestatã, cu respectarea limitei minime de salarizare prevãzute de lege;
f) aproba şi modifica programele de activitate şi bugetul societãţii;
g) hotãrãşte cu privire la contractarea de împrumuturi bancare şi la acordarea de garanţii;
h) examineazã, aproba sau modifica bilanţul şi contul de beneficii şi pierderi dupã analizarea rapoartelor Consiliului de administraţie, al Comisiei de cenzori sau al expertului de gestiune, dupã caz, aproba repartizarea beneficiilor între acţionari;
i) hotãrãşte cu privire la înfiinţarea şi desfiinţarea de sucursale, filiale, agenţii;
j) hotãrãşte cu privire la mãrirea sau reducerea capitalului social, la modificarea numãrului de acţiuni sau a valorii nominale a acestora, precum şi la cesiunea acţiunilor;
k) hotãrãşte cu privire la adoptarea sau modificarea statutului, precum şi la transformarea formei juridice a societãţii;
l) hotãrãşte cu privire la comasarea, divizarea sau dizolvarea şi lichidarea societãţii;
m) hotãrãşte cu privire la executarea de reparaţii capitale şi realizarea de investiţii noi;
n) hotãrãşte cu privire la stabilirea normelor de amortizare a fondurilor fixe;
o) hotãrãşte cu privire la actionarea în justiţie a directorului general, a membrilor Consiliului de administraţie şi a cenzorilor, pentru paguba pricinuitã societãţii;
p) hotãrãşte în orice alte probleme privind societatea.
Hotãrîrile în problemele prevãzute la lit. k) şi l) vor putea fi aduse la îndeplinire numai dupã aprobarea lor de cãtre organul care a aprobat constituirea societãţii, în perioada în care statul este acţionar unic.
Atribuţiile adunãrilor generale ordinare şi extraordinare ale actionarilor se diferentiaza potrivit legii.
ART. 14
Convocarea Adunãrii generale a actionarilor
Adunarea generalã a actionarilor se convoacã de preşedintele Consiliului de administraţie sau de unul dintre vicepreşedinţi, pe baza împuternicirii date de preşedinte.
Adunãrile generale ordinare au loc o data pe an, la doua luni de la încheierea exerciţiului economic financiar pentru examinarea bilanţului şi a contului de beneficii şi pierderi pe anul precedent şi pentru stabilirea programului de activitate şi bugetului pe anul în curs.
Adunãrile generale extraordinare se convoacã, la cererea actionarilor reprezentind cel puţin 1/3 din capitalul social, la cererea Comisiei de cenzori, precum şi în cazul în care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10%, timp de 2 ani consecutiv, cu excepţia primilor 2 ani de la înfiinţarea societãţii.
Adunarea generalã va fi convocatã de administratori de cîte ori va fi nevoie, în conformitate cu dispoziţiile din statut, cu cel puţin 15 zile înainte de data stabilitã.
Convocarea va fi publicatã în Monitorul Oficial şi într-unul din ziarele de larga circulaţie din localitatea în care se afla sediul societãţii.
Convocarea va cuprinde locul şi data ţinerii adunãrii, precum şi ordinea de zi, cu arãtarea explicita a tuturor problemelor care vor face obiectul dezbaterilor adunãrilor.
Cînd în ordinea de zi figureazã propuneri pentru modificarea statutului, convocarea va trebui sa cuprindã textul integral al propunerilor.
Adunarea generalã a actionarilor se întruneşte în sediul societãţii sau în alt loc din aceeaşi localitate.
ART. 15
Organizarea Adunãrii generale a actionarilor
Pentru validarea deliberãrilor adunãrii ordinare este necesarã prezenta actionarilor care sa reprezinte cel puţin jumãtate din capitalul social, iar hotãrîrile sa fie luate de actionarii care deţin majoritatea absolutã din capitalul social reprezentat în adunare.
Dacã adunarea nu poate lucra din cauza neîndeplinirii condiţiilor de la alin. 1, adunarea ce se va întruni, dupã o a doua convocare, poate sa delibereze asupra problemelor puse la ordinea de zi a celei dintii adunãri, oricare ar fi partea de capital reprezentatã de actionarii prezenţi, cu majoritate.
Pentru validarea deliberãrilor adunãrii extraordinare sînt necesare:
- la prima convocare, prezenta actionarilor reprezentind trei pãtrimi din capitalul social, iar hotãrîrile sa fie luate cu votul unui numãr de acţionari care sa reprezinte cel puţin jumãtate din capitalul social;
- la convocãrile urmãtoare, prezenta actionarilor reprezentind jumãtate din capitalul social, iar hotãrîrile sa fie luate cu votul unui numãr de acţionari care sa reprezinte cel puţin o treime din capitalul social.
Adunarea generalã a actionarilor este prezidata de preşedintele Consiliului de administraţie, iar în lipsa acestuia, de cãtre unul dintre vicepreşedinţi, desemnat de preşedinte.
Preşedintele Consiliului de administraţie desemneazã dintre membrii Adunãrii generale doi secretari care sa verifice lista de prezenta a actionarilor şi sa întocmeascã procesul-verbal al adunãrii.
Procesul-verbal al adunãrii se va scrie într-un registru sigilat şi parafat. Procesul-verbal va fi semnat de persoana care a prezidat şedinţa şi de secretarul care l-a întocmit.
La şedinţele ordinare şi extraordinare ale Adunãrii generale a actionarilor în care se dezbat probleme privitoare la raporturile de munca cu personalul societãţii pot fi invitaţi şi reprezentanţii sindicatului.
ART. 16
Exercitarea dreptului de vot în Adunarea generalã a actionarilor
Hotãrîrile adunãrilor se iau prin vot deschis.
Actionarii voteazã, de regula, prin ridicarea de miini.
La propunerea persoanei care prezideazã sau a unui grup de acţionari prezenţi sau reprezentaţi, ce deţin cel puţin 1/4 din capitalul social, se va putea decide ca votul sa fie secret.
Votul secret este obligatoriu pentru alegerea membrilor consiliului de administraţie şi a cenzorilor, pentru revocarea şi pentru luarea hotãrîrilor referitoare la rãspunderea administratorilor.
Hotãrîrile Adunãrii generale sînt obligatorii chiar pentru actionarii absenţi sau nereprezentati.
ART. 17
În perioada în care statul este acţionar unic, atribuţiile Adunãrii generale a actionarilor vor fi exercitate de Consiliul imputernicitilor statului, alcãtuit şi numit potrivit legii.
Consiliul imputernicitilor statului îşi desfãşoarã activitatea în conformitate cu propriul sau regulament de organizare şi funcţionare, aprobat de organul care a înfiinţat societatea.
Consiliul imputernicitilor statului se va desfiinta de drept la data la care se va tine şedinţa de constituire a Adunãrii generale a actionarilor.

CAP. 5
Consiliul de administraţie

ART. 18
Organizare
Societatea pe acţiuni este administratã de Consiliul de administraţie compus din 7-15 administratori, aleşi de Adunarea generalã a actionarilor pe o perioada de 4 ani, cu posibilitatea de a fi numiţi pe noi perioade de 4 ani, care pot avea calitatea de acţionari.
Alegerea administratorilor se face dintre persoanele desemnate de acţionari în aceeaşi proporţie cu cota lor de participare la capital.
Cînd se creeazã un loc vacant în Consiliul de administraţie, Adunarea generalã a actionarilor alege un nou administrator pentru completarea locului vacant. Adunarea generalã a actionarilor va alege ca nou administrator o persoana indicatã de acelaşi acţionar care a desemnat pe predecesorul sau. Durata pe care este ales administratorul, pentru a ocupa locul vacant, este egala cu perioada care a rãmas pînã la expirarea mandatului predecesorului sau.
Pînã la transmiterea acţiunilor din proprietatea statului cãtre terţe persoane fizice sau juridice, Consiliul de administraţie al societãţii comerciale va fi numit de Consiliul imputernicitilor statului, cu acordul ministerului de resort.
Consiliul de administraţie este condus de un preşedinte. Componenta Consiliului de administraţie şi desemnarea membrilor acestuia se stabilesc de Adunarea generalã a actionarilor.
La prima şedinţa, Consiliul de administraţie va alege dintre membrii sãi un preşedinte şi 3 vicepreşedinţi.
Consiliul de administraţie se întruneşte ori de cîte ori este necesar, la convocarea preşedintelui sau a unei treimi din numãrul membrilor sãi. El trebuie sa se întruneascã cel puţin o data pe luna la sediul societãţii. La întrunirile Consiliului de administraţie directorii vor prezenta rapoarte scrise despre operaţiile ce au executat. Consiliul este prezidat de preşedinte, iar în lipsa acestuia, de unul din vicepreşedinţi desemnat de preşedinte. Preşedintele numeşte un secretar fie dintre membrii consiliului, fie din afarã acestuia.
Pentru valabilitatea deciziilor este necesarã prezenta a cel puţin 1/2 din numãrul membrilor Consiliului de administraţie şi deciziile se iau cu majoritatea absolutã a membrilor prezenţi.
Dezbaterile Consiliului de administraţie au loc conform ordinii de zi stabilitã pe baza proiectului comunicat de preşedintele acestuia cu cel puţin 15 zile înainte. Acestea se consemneazã în procesul-verbal al şedinţei, care se înscrie într-un registru sigilat şi parafat de preşedintele Consiliului de administraţie. Procesul-verbal se semneazã de persoana care a prezidat şedinţa şi de secretar.
Consiliul de administraţie poate delega unuia sau mai multor membri ai sãi unele împuterniciri de probleme limitate şi poate recurge la experţi pentru studierea anumitor probleme.
În relaţiile cu terţii, societatea este reprezentatã de cãtre preşedintele Consiliului de administraţie pe baza şi în limitele împuternicirilor date de Adunarea generalã a actionarilor sau în lipsa lui, de cãtre unul din vicepreşedinţi, desemnat de consiliu. Cel ce reprezintã societatea semneazã actele care o angajeazã fata de terţi.
Membrii Consiliului de administraţie vor putea exercita orice act care este legat de administrarea societãţii în interesul acesteia, în limita drepturilor care li se conferã.
Preşedintele Consiliului de administraţie este obligat sa punã la dispoziţia actionarilor şi Comisiei de cenzori, la cererea acestora, toate documentele societãţii.
Preşedintele, vicepreşedinţii şi membrii Consiliului de administraţie rãspund individual sau solidar, dupã caz, fata de societate pentru prejudiciile rezultate din infracţiuni sau abateri de la dispoziţiile legale, pentru abaterile de la statut sau pentru greşeli în administrarea societãţii.
ART. 19
Atribuţiile Consiliului de administraţie
Consiliul de administraţie are în principal urmãtoarele atribuţii:
a) angajeazã şi concediazã personalul şi stabileşte drepturile şi obligaţiile acestuia;
b) stabileşte îndatoririle şi responsabilitãţile personalului societãţii pe compartimente;
c) aproba operaţiunile de încasãri şi plati potrivit competentelor acordate;
d) aproba operaţiunile de cumpãrare şi vînzare de bunuri (cu excepţia mijloacelor fixe) potrivit competentelor acordate;
e) aproba înstrãinarea bunurilor imobile aparţinînd societãţii sau închirierea de tranzacţii în litigii, cu o valoare de pînã la zece milioane lei;
f) stabileşte mãsuri pentru protejarea patrimoniului şi a datelor;
g) stabileşte şi negociaza contractul individual şi colectiv de munca;
h) aproba încheierea de contracte de închiriere (luarea sau darea cu chirie);
i) stabileşte tactica şi strategia de marketing;
j) aproba încheierea sau rezilierea altor contracte potrivit competentelor acordate;
k) supune anual Adunãrii generale a actionarilor, în termen de 60 de zile de la încheierea exerciţiului economico-financiar raportul cu privire la activitatea societãţii, bilanţul şi contul de beneficii şi pierderi, pe anul precedent, precum şi proiectul de programe de activitate şi proiectul de buget al societãţii, pe anul în curs;
l) numeşte şi revoca directorii executivi, la propunerea Comitetului de direcţie sau a directorului general, dupã caz, dintre functionarii societãţii care nu sînt membri ai Consiliului de administraţie, stabileşte remuneraţia potrivit legii şi îi descarca de activitate;
m) rezolva orice alte probleme stabilite de Adunarea generalã a actionarilor.

CAP. 6

ART. 20
Comitetul de direcţie
Consiliul de administraţie poate delega o parte din puterile sale unui comitet de direcţie format din directorul general şi un numãr de adjuncţi, stabiliţi prin consiliu, dintre administratori, fixindu-le în acelaşi timp şi remuneraţia.
Preşedintele Consiliului de administraţie este şi director general, în care calitate conduce şi Comitetul de direcţie, asigurind conducerea curenta a societãţii, aducind la îndeplinire deciziile Consiliului de administraţie, în limitele activitãţii societãţii.
Deciziile Comitetului de direcţie se iau cu majoritatea absolutã a voturilor membrilor sãi.
Comitetul de direcţie este obligat sa comunice la fiecare şedinţa a Consiliului de administraţie registrul sau de deliberãri.
În Comitetul de direcţie votul nu poate fi dat prin delegaţie.
Consiliul de administraţie poate oricind revoca persoanele din comitetul de direcţie.

CAP. 7
Gestiunea societãţii

ART. 21
Comisia de cenzori
Gestiunea societãţii este controlatã de acţionari şi de Comisia de cenzori, aleşi de Adunarea generalã a actionarilor, formatã din 3 membri care trebuie sa fie asociaţi, cu excepţia cenzorilor contabili.
În perioada în care statul este acţionar unic, cenzorii sînt reprezentanţi ai Ministerului Finanţelor.
Adunarea generalã alege, de asemenea, cenzori supleanţi care vor înlocui, în caz de nevoie, pe cenzorii titulari.
Pentru a putea exercita dreptul de control, actionarilor li se pot prezenta, la cerere, date cu privire la activitatea societãţii, situaţia patrimoniului, a beneficiilor şi a pierderilor.
Comisia de cenzori are urmãtoarele atribuţii principale:
- în cursul exerciţiului financiar, verifica gospodãrirea fondurilor fixe şi a mijloacelor circulante, a portofoliului de efecte, casa şi registrele de evidenta contabila şi informeazã Consiliul de administraţie asupra neregulilor constatate;
- la încheierea exerciţiului financiar, controleazã exactitatea inventarului, a documentelor şi informaţiilor prezentate de Consiliul de administraţie asupra conturilor societãţii, a bilanţului şi a contului de beneficii şi pierderi, prezentind Adunãrii generale a actionarilor un raport scris;
- la lichidarea societãţii, controleazã operaţiunile de lichidare;
- prezintã Adunãrii generale a actionarilor punctul sau de vedere la propunerile de reducere a capitalului social sau de modificare a statutului şi a obiectivului societãţii.
Comisia de cenzori se întruneşte la sediul societãţii şi ia decizii în unanimitate. Dacã nu se realizeazã unanimitatea, raportul cu divergenţe se înainteazã Adunãrii generale.
Comisia de cenzori poate convoca Adunarea generalã extraordinarã a actionarilor, dacã aceasta nu a fost convocatã de Consiliul de administraţie, în cazul în care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de 2 ani consecutiv (cu excepţia primilor 2 ani de la constituirea societãţii) sau ori de cîte ori considera necesar pentru alte situaţii.
Atribuţiile şi modul de funcţionare a Comisiei de cenzori, precum şi drepturile şi obligaţiile cenzorilor, se completeazã conform dispoziţiilor legale în acest domeniu.
Cenzorii se numesc pe o perioada de maximum 3 ani, iar prima comisie este compusa din 5 membri.

CAP. 8
Activitatea societãţii

ART. 22
Exerciţiul economic financiar
Exerciţiul economic financiar începe la 1 ianuarie şi se încheie la 31 decembrie al fiecãrui an. Primul exerciţiu începe la data constituirii societãţii.
ART. 23
Personalul societãţii
Directorul general, membrii Consiliului de administraţie şi cenzorii sînt aleşi de Adunarea generalã a actionarilor. Restul personalului este angajat de cãtre Consiliul de administraţie sau de cãtre directorul general al societãţii comerciale.
Nivelul salariilor pentru personalul societãţii, pe categorii de calificare şi funcţii, se stabileşte şi poate fi modificat de cãtre Adunarea generalã a actionarilor, în funcţie de studii şi munca efectiv prestatã, cu respectarea limitei minime de salarizare prevãzutã de lege.
Plata salariilor, impozitelor pe acestea şi a cotei de asigurãri sociale se va face potrivit legii.
Drepturile şi obligaţiile personalului societãţii se stabilesc de Consiliul de administraţie. Premiile, gratificatiile şi alte asemenea drepturi acordate personalului pot fi plãtite integral sau parţial în valuta, în limita disponibilitãţilor, potrivit legii.
ART. 24
Amortizarea fondurilor
La amortizarea fondurilor fixe se vor avea în vedere urmãtoarele:
- amortizarea se stabileşte prin aplicarea normelor de amortizare asupra valorii de achiziţie a fondurilor fixe şi se include, dupã caz, în preţul de cost al producţiei, al prestãrilor de servicii sau în cheltuielile de circulaţie şi se utilizeazã pentru înlocuirea mijloacelor fixe şi alte nevoi ale societãţii;
- prin valoarea de achiziţie a fondurilor fixe se înţelege suma cheltuielilor de cumpãrare şi a altor cheltuieli efectuate pentru punerea în funcţiune a fiecãrui fond fix;
- amortizarea se calculeazã de la data punerii în funcţiune a fondurilor fixe.
ART. 25
Reparaţii capitale şi investiţii noi
Lucrãrile de reparaţii capitale şi de investiţii noi se vor executa pe baza hotãrîrii Adunãrii generale a actionarilor. Fondurile necesare se asigura prin includerea cheltuielilor respective, dupã caz, în preţul de cost al producţiei, al prestãrilor de servicii, sau în cheltuielile de circulaţie în anul în care au fost executate sau eşalonat pe mai mulţi ani.
ART. 26
Evidenta contabila şi bilanţul contabil
Societatea va tine evidenta contabila în lei şi va întocmi anual bilanţul şi contul de beneficii şi pierderi avînd în vedere normele metodologice elaborate de Ministerul Finanţelor.
ART. 27
Calculul şi repartizarea beneficiilor
Beneficiul societãţii se stabileşte pe baza bilanţului aprobat de Adunarea generalã a actionarilor. Beneficiul impozabil se stabileşte ca diferenţa între suma totalã a veniturilor încasate şi suma cheltuielilor efectuate pentru realizarea acestor venituri.
Pentru determinarea acestui beneficiu se va deduce din beneficiul anual fondul de rezerva care va fi de cel mult 5% din totalul beneficiului prevãzut în bilanţul anual (constituirea lui efectuindu-se pînã se va atinge a cincea parte din capitalul social), precum şi alte cote prevãzute în reglementãrile în vigoare.
Din beneficiul prevãzut în bilanţ se scade impozitul legal, rezultind beneficiul cuvenit actionarilor, care se repartizeazã între aceştia, proporţional cu aportul la capitalul social, precum şi pentru alte nevoi ale societãţii.
Plata beneficiului cuvenit actionarilor se face de societate în condiţiile legii în cel mult 2 luni de la aprobarea bilanţului de cãtre Adunarea generalã a actionarilor.
În cazul înregistrãrii de pierderi, pãrţile se obliga sa analizeze cauzele şi sa ia mãsuri de recuperare.
Suportarea pierderilor de cãtre acţionari se va face proporţional cu aportul la capital şi în limita capitalului subscris.
ART. 28
Registrele societãţii
Societatea tine registrele prevãzute de lege.

CAP. 9
Modificarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea, litigii

ART. 29
Modificarea formei juridice
Societatea va putea fi transformata în alta forma de societate prin hotãrîrea Adunãrii generale a actionarilor.
În perioada în care statul este unic acţionar, transformarea formei juridice a societãţii se va putea face prin hotãrîre a guvernului.
Noua societate va îndeplini formalitãţile legale de înregistrare şi publicitate cerute la înfiinţarea societãţilor.
ART. 30
Dizolvarea societãţii
Urmãtoarele situaţii duc la dizolvarea societãţii:
- imposibilitatea realizãrii obiectului social;
- hotãrîrea Adunãrii generale;
- faliment;
- pierderea unei jumãtãţi din capitalul social dupã ce s-a consumat fondul de rezerva dacã Adunarea generalã a actionarilor nu decide completarea capitalului sau reducerea lui la suma rãmasã;
- numãrul de acţionari va fi redus sub 5, mai mult de 6 luni;
- la cererea oricãrui acţionar, dacã împrejurãrile de forta majorã şi consecinţele lor dureazã mai mult de 8 luni, iar Adunarea generalã a actionarilor constata ca funcţionarea societãţii nu mai este posibila;
- în orice alte situaţii, pe baza hotãrîrii Adunãrii generale a actionarilor, luatã în unanimitate.
Dizolvarea societãţii comerciale trebuie sa fie înscrisã în registrul comerţului şi publicatã în Monitorul Oficial.
ART. 31
Lichidarea societãţii
În caz de dizolvare, societatea va fi lichidatã.
Lichidarea societãţii şi repartiţia patrimoniului se fac în condiţiile şi cu respectarea procedurii prevãzute de lege.
ART. 32
Litigii
Litigiile societãţii cu persoane fizice sau juridice romane sînt de competenta instanţelor judecãtoreşti din România.
Litigiile nãscute din raporturile contractuale dintre societate şi persoanele juridice romane pot fi soluţionate şi prin arbitraj, potrivit legii.

CAP. 10
Dispoziţii finale

ART. 33
Prevederile prezentului statut se completeazã cu dispoziţiile legale referitoare la societãţile comerciale.

--------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016