Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 972 din 26 iulie 2006  pentru aprobarea Statutului Casei Nationale de Asigurari de Sanatate    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 972 din 26 iulie 2006 pentru aprobarea Statutului Casei Nationale de Asigurari de Sanatate

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 680 din 8 august 2006

În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. 266 alin. (3) şi (4) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sãnãtãţii,

Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.

ARTICOL UNIC
(1) Se aprobã Statutul Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
(2) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abrogã <>Ordinul preşedintelui Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate nr. 222/2005 privind aprobarea Statutului Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.033 din 22 noiembrie 2005.

PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul sãnãtãţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolãescu

Preşedintele Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate,
Cristian Vlãdescu

Ministrul muncii, solidaritãţii sociale şi familiei,
Gheorghe Barbu

p. Ministrul finanţelor publice,
Bîtu Alice Cezarina,
secretar de stat

Bucureşti, 26 iulie 2006.
Nr. 972.


ANEXĂ
STATUTUL
Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Casa Naţionalã de Asigurãri de Sãnãtate, denumitã în continuare CNAS, este instituţie publicã autonomã, de interes naţional, cu personalitate juridicã, care administreazã şi gestioneazã sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate în vederea aplicãrii politicilor şi programelor Guvernului în domeniul sanitar.
(2) CNAS are sediul în municipiul Bucureşti, Calea Cãlãraşilor nr. 248, sectorul 3, şi funcţioneazã pe baza statutului propriu, avizat de consiliul de administraţie şi aprobat prin hotãrâre a Guvernului, şi are siglã proprie, conform anexei la prezentul statut.
(3) CNAS are ca principal obiect de activitate asigurarea funcţionãrii unitare şi coordonate a sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate din România şi are în subordine casele de asigurãri de sãnãtate judeţene şi Casa de Asigurãri de Sãnãtate a Municipiului Bucureşti.
ART. 2
(1) Casele de asigurãri de sãnãtate judeţene şi a municipiului Bucureşti, denumite în continuare case de asigurãri, sunt instituţii publice cu personalitate juridicã, cu bugete proprii, în subordinea CNAS.
(2) Casele de asigurãri se organizeazã şi funcţioneazã potrivit statutelor proprii, care respectã prevederile statutului-cadru aprobat de Consiliul de administraţie al CNAS.
(3) Casele de asigurãri colecteazã contribuţiile persoanelor fizice, altele decât cele pentru care colectarea veniturilor se realizeazã de cãtre Agenţia Naţionalã de Administrare Fiscalã, denumitã în continuare ANAF, şi gestioneazã bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate aprobat, cu respectarea prevederilor legii, asigurând funcţionarea sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate la nivel local. Casele de asigurãri pot derula şi activitãţi pentru valorizarea fondurilor gestionate, respectiv închirieri, proiecte, studii, manifestãri ştiinţifice, exploatarea patrimoniului propriu, precum şi alte activitãţi în acest sens, aprobate prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 3
(1) Asigurãrile sociale de sãnãtate reprezintã principalul sistem de finanţare a ocrotirii sãnãtãţii populaţiei, care asigurã accesul la un pachet de servicii de bazã pentru asiguraţi, sunt obligatorii şi funcţioneazã ca un sistem unitar.
(2) În scopul exercitãrii controlului asupra sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate de cãtre Ministerul Sãnãtãţii Publice, CNAS va transmite Ministerului Sãnãtãţii Publice, trimestrial şi anual, informaţii cu privire la furnizarea de servicii medicale, pe domenii de asistenţã medicalã, contractarea, decontarea şi finanţarea acestora. Informaţiile şi metodologia de raportare a acestora se stabilesc prin ordin comun al ministrului sãnãtãţii publice şi al preşedintelui CNAS.

CAP. II
Relaţiile CNAS cu asiguraţii

ART. 4
(1) Relaţiile ce se stabilesc între asiguraţi şi casele de asigurãri au la bazã urmãtoarele principii:
a) alegerea liberã de cãtre asiguraţi a casei de asigurãri;
b) solidaritatea şi subsidiaritatea în constituirea şi utilizarea fondurilor;
c) participarea obligatorie la plata contribuţiei de asigurãri sociale de sãnãtate pentru formarea Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate, denumit în continuare Fond;
d) acordarea unui pachet de servicii medicale de bazã, în mod echitabil şi nediscriminatoriu, conform legii;
e) transparenţa activitãţii sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate;
f) confidenţialitatea datelor, în ceea ce priveşte diagnosticul şi tratamentul.
(2) Drepturile şi obligaţiile asiguraţilor sunt stabilite prin lege.
(3) Fiecare asigurat are dreptul de a fi informat cel puţin o datã pe an, prin casele de asigurãri, asupra serviciilor de care beneficiazã, nivelului de contribuţie personalã şi modalitãţii de platã, precum şi asupra drepturilor şi obligaţiilor sale.
(4) Persoanele care au obligaţia sã se asigure, în condiţiile legii, încheie un contract de asigurare cu casele de asigurãri, direct sau prin angajator, al cãrui model se stabileşte prin ordin al preşedintelui CNAS, cu avizul consiliului de administraţie.
(5) Calitatea de asigurat şi drepturile de asigurare înceteazã odatã cu pierderea dreptului de domiciliu sau de şedere în România.

CAP. III
Atribuţiile Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate

ART. 5
(1) CNAS are urmãtoarele atribuţii:
1. gestioneazã Fondul, în condiţiile legii, prin preşedintele CNAS, împreunã cu casele de asigurãri, inclusiv Casa Asigurãrilor de Sãnãtate a Apãrãrii, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autoritãţii Judecãtoreşti şi Casa Asigurãrilor de Sãnãtate a Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, pânã la reorganizarea acestora;
2. propune, cu avizul Ministerului Sãnãtãţii Publice, proiecte de acte normative pentru asigurarea funcţionãrii sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate şi acordã aviz conform proiectelor de acte normative care au incidenţã asupra Fondului;
3. elaboreazã, implementeazã şi gestioneazã procedurile şi formularele unitare, avizate de Ministerul Sãnãtãţii Publice, pentru administrarea sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate;
4. elaboreazã şi actualizeazã Registrul unic de evidenţã a asiguraţilor;
5. elaboreazã şi publicã raportul anual, precum şi execuţia bugetarã pe capitole şi subcapitole şi planul de activitate pentru anul urmãtor;
6. asigurã organizarea sistemului informatic şi informaţional unic integrat pentru înregistrarea asiguraţilor şi pentru gestionarea şi administrarea Fondului. Indicatorii folosiţi în raportarea datelor în sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate sunt unitari şi se stabilesc de Ministerul Sãnãtãţii Publice, la propunerea CNAS, Colegiului Medicilor din România şi Colegiului Medicilor Dentişti din România;
7. rãspunde pentru activitãţile proprii sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate în faţa Guvernului şi faţã de asiguraţi;
8. elaboreazã strategia sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate cu privire la colectarea contribuţiilor de asigurãri sociale de sãnãtate care se aflã în administrarea CNAS, potrivit competenţelor stabilite de lege, precum şi cu privire la utilizarea şi administrarea acestuia în condiţiile legii;
9. participã la stabilirea obiectivelor programelor de sãnãtate publicã, în colaborare cu Ministerul Sãnãtãţii Publice, Colegiul Medicilor din România, Colegiul Farmaciştilor din România, reprezentanţi ai asiguraţilor, spitalelor şi clinicilor universitare, ai unitãţilor de cercetare, ai organizaţiilor neguvernamentale, ai sindicatelor şi patronatelor, ai ministerelor şi instituţiilor centrale cu reţea sanitarã proprie;
10. elaboreazã şi stabileşte, împreunã cu Ministerul Sãnãtãţii Publice, prin comisiile organizate la nivel naţional, metodologia şi nivelul de evaluare a furnizorilor de servicii medicale, de dispozitive medicale şi medicamente;
11. elaboreazã proiectul contractului-cadru, care se prezintã de cãtre Ministerul Sãnãtãţii Publice spre aprobare Guvernului;
12. elaboreazã proiectul normelor metodologice de aplicare a contractului-cadru, cu consultarea Colegiului Medicilor din România, Colegiului Farmaciştilor din România, Colegiului Medicilor Dentişti din România, Ordinului Asistenţilor Medicali şi Moaşelor din România, Ordinului Biochimiştilor, Biologilor şi Chimiştilor din România, precum şi a organizaţiilor patronale şi sindicale reprezentative din domeniul medical, pânã la data de 15 decembrie a anului în curs pentru anul urmãtor, care se aprobã prin ordin al ministrului sãnãtãţii publice şi al preşedintelui CNAS;
13. elaboreazã împreunã cu Ministerul Sãnãtãţii Publice criteriile privind calitatea asistenţei medicale acordate asiguraţilor referitoare la diagnostic şi tratamentul medico-chirurgical şi stomatologic;
14. elaboreazã condiţiile privind acordarea asistenţei medicale din cadrul sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate, cu consultarea Colegiului Medicilor din România şi a Colegiului Medicilor Dentişti din România;
15. participã anual şi ori de câte ori este nevoie la elaborarea listei de medicamente eliberate cu sau fãrã contribuţie personalã, pe baza prescripţiilor medicale, pentru persoanele asigurate;
16. administreazã şi întreţine bunurile imobile şi baza materialã din patrimoniu, în condiţiile legii;
17. analizeazã proiectele bugetelor de venituri şi cheltuieli ale caselor de asigurãri propuse de acestea;
18. elaboreazã caracteristicile tehnice ale cardului european de asigurãri sociale de sãnãtate, precum şi modalitãţile de elaborare şi implementare a acestuia;
19. îndeplineşte funcţia de organism de legãturã, care asigurã comunicarea cu organismele similare din statele care au încheiat cu România documente internaţionale cu prevederi în domeniul sãnãtãţii;
20. elaboreazã strategiile necesare şi acţioneazã pentru îndeplinirea condiţiilor de aderare impuse de Uniunea Europeanã ca parte integrantã a politicii guvernamentale în domeniul asigurãrilor sociale de sãnãtate;
21. realizeazã prognoze, strategii, studii şi analize privind dezvoltarea, funcţionarea, eficacitatea şi performanţele sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate din România, în vederea perfecţionãrii acestuia;
22. îndrumã metodologic şi controleazã modul de aplicare a dispoziţiilor legale de cãtre casele de asigurãri;
23. negociazã şi contracteazã cu instituţii abilitate de lege colectarea şi prelucrarea datelor privind unele servicii medicale furnizate asiguraţilor, în vederea contractãrii şi decontãrii acestora de cãtre casele de asigurãri;
24. acordã gratuit informaţii, consultanţã şi asistenţã în domeniul asigurãrilor sociale de sãnãtate persoanelor asigurate, angajatorilor şi furnizorilor de servicii medicale;
25. participã la licitaţii naţionale organizate de Ministerul Sãnãtãţii Publice pentru achiziţia de medicamente şi materiale specifice pentru realizarea programelor de sãnãtate;
26. încheie şi deruleazã contracte de achiziţii publice pentru medicamente şi materiale sanitare pentru derularea programelor de sãnãtate, precum şi contracte de furnizare de servicii medicale de dializã;
27. monitorizeazã şi controleazã modalitatea de eliberare a medicamentelor compensate şi gratuite;
28. organizeazã, împreunã cu Ministerul Sãnãtãţii Publice şi Ministerul Justiţiei, comisia centralã de arbitraj, care este condusã de un consiliu de conducere format din reprezentanţi ai Ministerului Sãnãtãţii Publice, CNAS, Colegiului Medicilor din România, Colegiului Farmaciştilor din România şi Colegiului Medicilor Dentişti din România;
29. aprobã bugetele de venituri şi cheltuieli ale caselor de asigurãri, în condiţiile legii;
30. asigurã evidenţa statisticã necesarã în activitatea specificã sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate şi colaboreazã cu instituţii care au atribuţii în domeniul statisticii;
31. efectueazã, direct sau prin intermediari specializaţi, sondaje în vederea evaluãrii gradului de satisfacţie a asiguraţilor şi de evaluare a interesului manifestat de aceştia faţã de calitatea serviciilor medicale şi asigurã controlul mãsurilor stabilite în gestionarea fondurilor pentru realizarea funcţionãrii sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate într-un mod coerent şi unitar;
32. iniţiazã, negociazã şi încheie cu instituţii similare documente de cooperare internaţionalã în domeniul sãu de activitate şi deruleazã programe finanţate de organisme internaţionale având ca specific asigurãrile de sãnãtate;
33. coopereazã cu partenerii sociali (patronate, sindicate, societate civilã) şi cu celelalte instituţii cu atribuţii în asigurarea şi promovarea sãnãtãţii;
34. asigurã informarea cel puţin o datã pe an a fiecãrui asigurat, prin casele de asigurãri, asupra serviciilor de care beneficiazã, nivelului de contribuţie şi modului de platã, dar şi asupra drepturilor şi obligaţiilor sale, precum şi asupra mijloacelor de pãstrare a sãnãtãţii, de reducere şi de evitare a cauzelor de îmbolnãvire şi asupra pericolelor la care se expun în cazul consumului de droguri, alcool şi tutun;
35. monitorizeazã şi controleazã modul de încheiere şi executare a contractelor încheiate între casele de asigurãri şi furnizorii de servicii medicale, de medicamente şi de dispozitive medicale;
36. monitorizeazã funcţionarea organelor de conducere ale caselor de asigurãri şi stabileşte atribuţiile acestora, în condiţiile legii;
37. asigurã logistica funcţionãrii unitare şi coordonate a sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate;
38. foloseşte mijloacele adecvate de mediatizare pentru reprezentarea, informarea şi susţinerea intereselor asiguraţilor;
39. organizeazã şi efectueazã împreunã cu casele de asigurãri controlul serviciilor medicale care se acordã asiguraţilor pe baza contractelor de furnizare de servicii încheiate, potrivit <>Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sãnãtãţii;
40. asigurã aplicarea unitarã a modalitãţilor de acordare a asistenţei medicale cetãţenilor statelor cu care România a încheiat acorduri;
41. asigurã logistica şi baza materialã necesare activitãţii de pregãtire şi formare profesionalã a personalului, din cheltuielile de administrare a Fondului;
42. prezintã un raport anual Guvernului privind starea sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate;
43. prezintã rapoarte Parlamentului, la solicitarea acestuia;
44. implementeazã programele naţionale de sãnãtate cu scop curativ finanţate din bugetul Fondului, conform strategiei aprobate de Ministerul Sãnãtãţii Publice;
45. rãspunde de asigurarea, urmãrirea şi controlul fondurilor alocate pentru derularea programelor şi subprogramelor de sãnãtate cu scop curativ, precum şi de monitorizarea, controlul şi analiza indicatorilor fizici şi de eficienţã, prin intermediul caselor de asigurãri de sãnãtate;
46. transmite Agenţiei Naţionale pentru Programe de Sãnãtate, trimestrial, anual şi ori de câte ori este nevoie, analiza modului în care au fost derulate programele naţionale de sãnãtate cu scop curativ finanţate din bugetul Fondului;
47. poate elabora, pentru furnizorii aflaţi în relaţii contractuale cu casele de asigurãri de sãnãtate, protocoale de practicã, ca bazã de decontare pentru servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale, cu consultarea Colegiului Medicilor din România, Colegiului Farmaciştilor din România, Colegiului Medicilor Dentişti din România şi Ordinului Asistenţilor Medicali şi Moaşelor din România;
48. alte atribuţii prevãzute de acte normative în domeniul sãnãtãţii.
(2) Realizarea atribuţiilor ce revin CNAS, potrivit legii, este supusã controlului organelor competente potrivit dispoziţiilor legale în vigoare.
(3) Organele de conducere ale CNAS împreunã cu structurile de specialitate asigurã realizarea atribuţiilor generale ale CNAS, potrivit legii, prezentului statut, Regulamentului de organizare şi funcţionare al CNAS, precum şi prin delegare de competenţã sau mandat, dupã caz, conform prevederilor legale în vigoare.
ART. 6
CNAS şi casele de asigurãri funcţioneazã având la bazã un sistem informatic şi informaţional unic integrat pentru înregistrarea asiguraţilor şi pentru gestionarea şi administrarea Fondului.
ART. 7
CNAS elaboreazã norme privind aplicarea mãsurilor de executare silitã şi de urmãrire a contribuţiilor datorate la Fond pentru persoanele fizice, potrivit limitei de competenţã stabilite de lege, precum şi norme tehnice privind constituirea şi utilizarea fondului pentru acordarea de stimulente personalului din cadrul CNAS şi caselor de asigurãri, în condiţiile stabilite de lege.
ART. 8
Pe lângã CNAS funcţioneazã experţi pentru implementarea programelor naţionale de sãnãtate curative, finanţate din Fond, precum şi alte activitãţi stabilite prin ordin al preşedintelui CNAS.

CAP. IV
Organele de conducere ale Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate

ART. 9
Organele de conducere ale CNAS, potrivit <>Legii nr. 95/2006 , sunt:
a) adunarea reprezentanţilor;
b) consiliul de administraţie;
c) preşedintele;
d) comitetul director;
e) 2 vicepreşedinţi;
f) directorul general.

SECŢIUNEA 1
Atribuţiile şi funcţionarea adunãrii reprezentanţilor

ART. 10
Adunarea reprezentanţilor CNAS are urmãtoarele atribuţii:
1. propune modificarea Statutului CNAS;
2. analizeazã repartizarea bugetului aprobat de cãtre cei în drept şi recomandã ordonatorului principal de credite luarea mãsurilor necesare pentru modificarea acestuia, în condiţiile legii;
3. analizeazã modul de utilizare a Fondului, costurile din cadrul sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate, serviciile medicale acordate şi tarifele practicate la contractarea pachetului de servicii de bazã şi recomandã mãsurile legale pentru folosirea cu eficienţã a fondurilor şi de respectare a drepturilor asiguraţilor;
4. aprobã propriul regulament de organizare şi funcţionare, la propunerea preşedintelui CNAS.
ART. 11
(1) În exercitarea atribuţiilor ce îi revin potrivit legii şi prezentului statut, Adunarea reprezentanţilor CNAS adoptã hotãrâri.
(2) Hotãrârile se pot adopta în prezenţa a douã treimi din numãrul membrilor, cu votul favorabil al majoritãţii membrilor prezenţi.

SECŢIUNEA a 2-a
Atribuţiile şi funcţionarea consiliului de administraţie

ART. 12
(1) Principalul rol al consiliului de administraţie este de a elabora şi de a realiza strategia naţionalã în domeniul asigurãrilor sociale de sãnãtate.
(2) Consiliul de administraţie are urmãtoarele atribuţii:
1. elaboreazã şi realizeazã strategia naţionalã în domeniul asigurãrilor sociale de sãnãtate;
2. avizeazã statutul propriu al CNAS, care se aprobã prin hotãrâre a Guvernului, şi aprobã statutul-cadru al caselor de asigurãri, la propunerea comitetului director;
3. aprobã propriul regulament de organizare şi funcţionare;
4. aprobã atribuţiile vicepreşedinţilor, la propunerea preşedintelui;
5. aprobã strategia sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate cu privire la colectarea şi utilizarea Fondului;
6. aprobã proiectul bugetului Fondului şi îl supune aprobãrii ordonatorului principal de credite, în condiţiile legii;
7. avizeazã, în condiţiile legii, repartizarea pe case de asigurãri a bugetului Fondului;
8. avizeazã utilizarea fondului de rezervã;
9. aprobã programul de investiţii;
10. aprobã încheierea de convenţii de cooperare şi finanţare de programe cu organisme internaţionale;
11. analizeazã semestrial stadiul derulãrii contractelor şi împrumuturilor;
12. avizeazã rapoartele de gestiune anuale, prezentate de preşedintele CNAS, contul de încheiere a exerciţiului bugetar, precum şi raportul anual de activitate;
13. aprobã, în baza raportului Curţii de Conturi, bilanţul contabil şi descãrcarea gestiunii anului precedent pentru CNAS şi pentru casele de asigurãri;
14. avizeazã proiectul contractului-cadru şi al normelor metodologice de aplicare a acestuia;
15. avizeazã lista medicamentelor de care beneficiazã asiguraţii cu sau fãrã contribuţie personalã;
16. aprobã criteriile privind calitatea asistenţei medicale acordate asiguraţilor;
17. aprobã criteriile de recrutare şi modalitãţile de formare a personalului din sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate;
18. aprobã planul anual de activitate pentru îndeplinirea prevederilor programului de asigurãri sociale de sãnãtate;
19. avizeazã organigrama CNAS şi organigrama-cadru a caselor de asigurãri, la propunerea comitetului director; organigramele se aprobã prin ordin al preşedintelui CNAS;
20. analizeazã structura şi modul de funcţionare ale caselor de asigurãri;
21. avizeazã normele privind desfãşurarea activitãţii de executare silitã a creanţelor datorate Fondului de cãtre persoanele fizice, altele decât cele pentru care colectarea veniturilor se face de ANAF, precum şi modelul contractului de asigurare socialã de sãnãtate;
22. aprobã regulamentul de organizare şi funcţionare a comisiilor de evaluare şi standardele de evaluare a furnizorilor de servicii medicale;
23. avizeazã atribuţiile Comitetului director al CNAS;
24. avizeazã organizarea la nivel regional a activitãţii de audit intern, exercitatã în condiţiile legii;
25. alte atribuţii prevãzute în acte normative în vigoare.
(3) În exercitarea atribuţiilor ce îi revin, Consiliul de administraţie al CNAS adoptã hotãrâri.
ART. 13
(1) Consiliul de administraţie al CNAS se întruneşte lunar şi ia hotãrâri valabile în prezenţa a cel puţin 13 membri şi cu votul a cel puţin 9 membri prezenţi.
(2) În condiţiile în care la prima convocare a unei şedinţe a consiliului de administraţie nu se îndeplineşte cvorumul prevãzut la alin. (1), preşedintele CNAS, în calitate de preşedinte al consiliului de administraţie, are dreptul sã convoace o nouã şedinţã în termen de maximum 7 zile, în cadrul cãreia hotãrârile sunt luate cu votul a cel puţin douã treimi din numãrul membrilor prezenţi.
ART. 14
(1) Consiliul de administraţie al CNAS se întruneşte în şedinţe ordinare, iar convocarea acestuia se face de cãtre preşedintele CNAS.
(2) Consiliul de administraţie se poate întruni şi în şedinţe extraordinare, la solicitarea preşedintelui sau a cel puţin unei treimi din numãrul membrilor acestuia.
(3) Şedinţele consiliului de administraţie sunt publice, cu excepţia cazurilor în care membrii consiliului decid prin vot ca acestea sã se desfãşoare cu uşile închise. Problemele legate de buget se vor discuta întotdeauna în şedinţe publice.
(4) La şedinţele consiliului de administraţie preşedintele CNAS poate invita persoane care au legãturã cu subiectele supuse dezbaterii.
(5) La fiecare întrunire a consiliului de administraţie se întocmeşte un proces-verbal semnat de toţi participanţii cu drept de vot.
ART. 15
(1) Consiliul de administraţie are 2 vicepreşedinţi aleşi de consiliul de administraţie prin vot secret, unul din partea confederaţiilor patronale reprezentative la nivel naţional şi celãlalt din partea confederaţiilor sindicale reprezentative la nivel naţional, stabilite potrivit legii.
(2) Vicepreşedinţii consiliului de administraţie sunt şi vicepreşedinţii CNAS.
ART. 16
(1) Membrii consiliului de administraţie al CNAS, cu excepţia preşedintelui şi vicepreşedinţilor, beneficiazã de o indemnizaţie lunarã în condiţiile prezenţei efective la şedinţele consiliului de administraţie.
(2) Cuantumul indemnizaţiei membrilor Consiliului de administraţie al CNAS este de 20% din indemnizaţia preşedintelui CNAS.
(3) Indemnizaţia prevãzutã la alin. (1) pentru membrii consiliului de administraţie se acordã proporţional, în funcţie de numãrul şedinţelor care au loc în cadrul unei luni şi de numãrul şedinţelor la care aceştia participã efectiv.
(4) În cazul în care în timpul şedinţelor unii membri se retrag fãrã avizul consiliului de administraţie, acestora nu li se va acorda indemnizaţia de şedinţã.
(5) Atunci când, în decursul a 12 luni, unii membrii se retrag fãrã avizul consiliului de administraţie de douã ori din şedinţe sau în cazul în care membrii lipsesc nemotivat de la cel mult douã şedinţe în decurs de 6 luni, preşedintele CNAS va informa instituţiile sau organizaţiile din care provin pentru a fi luate mãsurile necesare în vederea asigurãrii prezenţei la şedinţele consiliului de administraţie şi a bunei funcţionãri a acestuia.

SECŢIUNEA a 3-a
Atribuţiile preşedintelui

ART. 17
(1) Preşedintele consiliului de administraţie este preşedintele CNAS şi are rang de secretar de stat.
(2) Preşedintele CNAS are dreptul la organizarea cabinetului demnitarului în structura CNAS şi în limita numãrului de posturi prevãzut de lege pentru funcţia de secretar de stat.
(3) Preşedintele CNAS este numit de primul-ministru dintre membrii consiliului de administraţie, la propunerea ministrului sãnãtãţii publice.
(4) Preşedintele CNAS este ordonator principal de credite pentru administrarea şi gestionarea bugetului Fondului.
(5) În exercitarea atribuţiilor ce îi revin, precum şi pentru punerea în aplicare a hotãrârilor consiliului de administraţie, preşedintele CNAS emite ordine care devin executorii dupã ce sunt aduse la cunoştinţã persoanelor interesate. Ordinele cu caracter normativ se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(6) Preşedintelui CNAS îi sunt aplicabile prevederile <>Legii nr. 115/1999 privind responsabilitatea ministerialã, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 18
Atribuţiile principale ale preşedintelui CNAS sunt urmãtoarele:
1. prezideazã şedinţele Adunãrii reprezentanţilor CNAS;
2. asigurã supravegherea şi controlul funcţionãrii sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate;
3. organizeazã şi conduce activitatea CNAS;
4. asigurã coerenţa şi eficienţa gestiunii financiare a Fondului;
5. aprobã bugetele proprii de venituri şi cheltuieli ale CNAS şi ale caselor de asigurãri, în condiţiile legii;
6. repartizeazã creditele bugetare aprobate pentru bugetul propriu al CNAS şi pentru bugetele caselor de asigurãri, potrivit legii;
7. exercitã atribuţiile prevãzute de lege, în calitate de ordonator principal de credite, pentru administrarea şi gestionarea bugetului Fondului;
8. conduce şi coordoneazã realizarea parteneriatului pentru proiectarea, construirea şi operarea sistemului informatic unic integrat al asigurãrilor de sãnãtate din România;
9. aprobã normele, regulamentele şi procedurile administrative specifice îndeplinirii atribuţiilor CNAS;
10. organizeazã şi coordoneazã activitatea de audit şi control în sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate, potrivit atribuţiilor specifice ale CNAS şi ale caselor de asigurãri; activitatea de audit se poate desfãşura la nivel regional, în condiţiile stabilite prin ordin al preşedintelui CNAS, cu avizul consiliului de administraţie al CNAS;
11. numeşte, sancţioneazã şi elibereazã din funcţie, în condiţiile legii, personalul CNAS;
12. numeşte în funcţie, prin ordin, preşedinţii - directori generali ai caselor de asigurãri, manageri ai sistemului la nivel local, pe bazã de concurs sau cu delegaţie, îi sancţioneazã şi îi elibereazã din funcţie în condiţiile prevãzute în contractul de management, potrivit legii;
13. rãspunde de ducerea la îndeplinire a hotãrârilor Consiliului de administraţie al CNAS;
14. reprezintã CNAS în relaţiile cu terţii;
15. numeşte membrii din partea CNAS în Consiliul de conducere al Comisiei centrale de arbitraj;
16. aprobã prin ordin criteriile privind înfiinţarea de oficii de asigurãri de sãnãtate fãrã personalitate juridicã, la nivelul oraşelor, al municipiilor, respectiv al sectoarelor municipiului Bucureşti;
17. aprobã prin ordin activitãţile pentru care pe lângã CNAS funcţioneazã comisii de experţi;
18. promoveazã imaginea CNAS şi a sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate;
19. stabileşte organizarea concursului şi criteriile de selecţie pentru ocuparea postului de director general al CNAS, cu avizul consiliului de administraţie;
20. aprobã modelul contractului de management al preşedinţilor - directori generali ai caselor de asigurãri şi încheie cu aceştia contractul de management;
21. aprobã criteriile de performanţã pentru preşedintele director general al casei de asigurãri, manager al sistemului la nivel local;
22. aprobã nivelul de salarizare pentru funcţia specificã de preşedinte - director general al casei de asigurãri, manager al sistemului la nivel local, între limitele stabilite cu avizul Ministerului Finanţelor Publice şi al Ministerului Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei;
23. aprobã statele de funcţii ale CNAS şi ale caselor de asigurãri în urma definitivãrii bugetului Fondului şi în baza organigramelor aprobate, în condiţiile legii, şi aprobã normele specifice de personal pentru CNAS şi casele de asigurãri;
24. aprobã prin ordin Regulamentul de organizare şi funcţionare şi Regulamentul intern ale CNAS;
25. aprobã numãrul maxim de posturi pentru funcţionarii publici şi pentru personalul contractual şi redistribuirea numãrului de posturi pentru CNAS şi casele de asigurãri, conform organigramelor aprobate, în condiţiile legii;
26. aprobã normele metodologice pentru constituirea şi utilizarea fondului pentru acordarea de stimulente personalului din cadrul CNAS şi al caselor de asigurãri, în condiţiile legii;
27. aprobã acordarea de premii şi de stimulente pentru funcţionarii publici şi personalul contractual din cadrul CNAS, care au realizat sau au participat direct la obţinerea unor rezultate în activitate apreciate ca valoroase, în condiţiile legii;
28. organizeazã şi urmãreşte colectarea sumelor cuvenite Fondului, pentru care are aceastã competenţã legalã, potrivit procedurilor instituite de normele legale în vigoare;
29. aprobã structurile organizatorice ale CNAS şi ale caselor de asigurãri, conform organigramei-cadru a acestora;
30. aprobã necesarul de fonduri şi programele de perfecţionare profesionalã pentru personalul CNAS şi al caselor de asigurãri;
31. aprobã organigrama CNAS şi organigrama-cadru a caselor de asigurãri;
32. coordoneazã activitatea de evaluare a performanţelor profesionale ale personalului din cadrul CNAS şi al caselor de asigurãri, conform actelor normative în materie;
33. aprobã fişa postului pentru personalul din cadrul CNAS, conform actelor normative în materie;
34. analizeazã periodic activitatea CNAS şi a caselor de asigurãri, modul de realizare a sarcinilor şi obiectivelor şi dispune mãsuri pentru îmbunãtãţirea acesteia, conform actelor normative în materie;
35. aprobã caracteristicile tehnice ale cardului european de asigurãri sociale de sãnãtate, precum şi modalitãţile de elaborare şi implementare a acestuia;
36. aprobã Normele privind desfãşurarea activitãţii de executare silitã a creanţelor datorate Fondului de cãtre persoanele fizice, altele decât cele pentru care colectarea veniturilor se face de ANAF;
37. participã ca invitat la şedinţele Guvernului în care sunt dezbãtute aspecte referitoare la sãnãtatea populaţiei;
38. aprobã atribuţiile Comitetului director al CNAS, cu avizul consiliului de administraţie;
39. asigurã relaţia cu organizaţiile sindicale, negociazã şi încheie contractul colectiv de muncã sau, dupã caz, acordul privind raporturile de serviciu ale funcţionarilor publici, în condiţiile legii;
40. aprobã modelul contractului de asigurare socialã de sãnãtate încheiat de persoanele care au obligaţia sã se asigure, în condiţiile legii, dupã avizarea acestuia de cãtre Consiliul de administraţie al CNAS;
41. îndeplineşte alte atribuţii prevãzute de actele normative în vigoare.
ART. 19
Pe perioada absenţei sale, preşedintele CNAS îl poate mandata, prin ordin, pe unul dintre cei 2 vicepreşedinţi pentru a prelua atribuţiile preşedintelui în cadrul Consiliului de administraţie al CNAS.
ART. 20
Preşedintele CNAS poate delega prin ordin şi alte atribuţii, inclusiv de reprezentare, vicepreşedinţilor, directorului general, membrilor consiliului de administraţie sau oricãrei alte persoane din cadrul CNAS.
ART. 21
Mandatul preşedintelui CNAS înceteazã la expirarea acestuia, prin demisie, prin revocare de cãtre primul-ministru direct sau la propunerea ministrului sãnãtãţii publice ori prin deces.

SECŢIUNEA a 4-a
Atribuţiile şi funcţionarea Comitetului Director al CNAS

ART. 22
Conducerea operativã a CNAS este asiguratã de un comitet director alcãtuit din preşedinte, vicepreşedinţi, director general şi directorii generali adjuncţi. Atribuţiile Comitetului director al CNAS se aprobã prin ordin al preşedintelui CNAS, cu avizul consiliului de administraţie.

SECŢIUNEA a 5-a
Atribuţiile vicepreşedinţilor

ART. 23
Vicepreşedinţii Consiliului de administraţie al CNAS sunt aleşi de consiliul de administraţie prin vot secret, unul din partea confederaţiilor patronale reprezentative la nivel naţional şi celãlalt din partea confederaţiilor sindicale reprezentative la nivel naţional, stabilite potrivit legii. Vicepreşedinţii consiliului de administraţie sunt şi vicepreşedinţii CNAS.
ART. 24
Vicepreşedinţii CNAS au urmãtoarele atribuţii:
1. urmãresc punerea în aplicare a hotãrârilor consiliului de administraţie repartizate de cãtre preşedinte;
2. preiau atribuţiile preşedintelui în condiţiile prevãzute la art. 19 şi 20;
3. participã la elaborarea şi avizarea documentelor şi reglementãrilor care contribuie la funcţionarea sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate, în conformitate cu atribuţiile aprobate de consiliul de administraţie, la propunerea preşedintelui CNAS;
4. asigurã comunicarea cu confederaţiile patronale şi cu confederaţiile sindicale reprezentative la nivel naţional, precum şi cu Adunarea reprezentanţilor CNAS;
5. asigurã îndeplinirea condiţiilor legale şi ale prezentului statut cu privire la constituirea şi funcţionarea consiliilor de administraţie ale caselor de asigurãri;
6. îndrumã şi coordoneazã activitatea consiliilor de administraţie ale caselor de asigurãri sub aspectul legalitãţii activitãţii şi al respectãrii prevederilor prezentului statut şi informeazã periodic preşedintele CNAS şi Consiliul de administraţie al CNAS asupra celor constatate;
7. coordoneazã unitar relaţiile cu reprezentanţii confederaţiilor sindicale şi ai confederaţiilor patronale de la nivelul consiliilor de administraţie ale caselor de asigurãri;
8. participã la dezbateri cu partenerii sociali asupra contractului-cadru şi normelor metodologice aferente;
9. participã la efectuarea de analize privind funcţionarea şi performanţele CNAS;
10. participã la promovarea imaginii CNAS;
11. participã la elaborarea strategiilor şi politicilor CNAS.
ART. 25
Mandatele vicepreşedinţilor înceteazã la expirarea acestora, prin demisie, prin deces sau prin revocare de cãtre consiliul de administraţie, cu votul a cel puţin douã treimi din numãrul membrilor acestuia, ori prin revocarea ca membru al consiliului de administraţie de cãtre cei care i-au desemnat, precum şi în celelalte situaţii prevãzute de legislaţia muncii.

SECŢIUNEA a 6-a
Atribuţiile directorului general

ART. 26
Directorul general al CNAS are urmãtoarele atribuţii:
1. asigurã conducerea executivã a CNAS;
2. rãspunde de activitatea personalului care asigurã conducerea executivã a CNAS, în condiţiile legii şi ale normelor interne în vigoare;
3. stabileşte competenţele şi rãspunderile conducãtorilor de compartimente care asigurã conducerea executivã a CNAS, în condiţiile legii şi ale normelor interne în vigoare;
4. analizeazã periodic activitatea personalului care asigurã conducerea executivã a CNAS, modul de realizare a sarcinilor şi obiectivelor şi dispune mãsuri pentru îmbunãtãţirea acestora, în condiţiile legii şi ale normelor interne în vigoare;
5. stabileşte şi dispune personalului care asigurã conducerea executivã a CNAS mãsurile necesare realizãrii şi aplicãrii dispoziţiilor legale în vigoare, în condiţii de eficienţã, în condiţiile legii şi ale normelor interne în vigoare;
6. asigurã ducerea la îndeplinire a ordinelor preşedintelui CNAS;
7. participã ca invitat permanent la şedinţele Consiliului de administraţie al CNAS;
8. participã la elaborarea şi modificarea proiectelor de acte normative propuse de CNAS;
9. avizeazã propunerile privind necesarul de fonduri şi programele de perfecţionare profesionalã pentru personalul CNAS şi al caselor de asigurãri;
10. întocmeşte fişa postului pentru directorii generali adjuncţi;
11. avizeazã şi supune spre aprobare preşedintelui CNAS propunerile de modificare a structurilor organizatorice ale CNAS şi ale caselor de asigurãri, în conformitate cu organigramele aprobate;
12. aprobã delegarea de competenţã pentru personalul care asigurã conducerea executivã a CNAS, în condiţiile legii şi ale normelor interne în vigoare;
13. avizeazã şi supune spre aprobare preşedintelui CNAS statele de funcţii ale CNAS şi ale caselor de asigurãri, în baza organigramelor aprobate;
14. avizeazã şi supune spre aprobare preşedintelui CNAS normele specifice de personal la nivelul CNAS şi al caselor de asigurãri;
15. emite decizii în exercitarea atribuţiilor ce îi revin, precum şi pentru punerea în aplicare a ordinelor preşedintelui CNAS;
16. participã la elaborarea politicilor şi strategiilor CNAS;
17. organizeazã şi urmãreşte programele de achiziţii şi lucrãri de investiţii publice;
18. colaboreazã împreunã cu conducãtorii caselor de asigurãri la dezvoltarea, implementarea şi monitorizarea strategiilor CNAS;
19. coordoneazã elaborarea procedurilor necesare organizãrii concursurilor pentru încadrarea şi promovarea personalului din cadrul CNAS şi al caselor de asigurãri;
20. participã la promovarea imaginii CNAS;
21. asigurã aplicarea Regulamentului intern al CNAS;
22. participã la elaborarea şi prezentarea raportului anual de activitate;
23. îndeplineşte alte atribuţii prevãzute în actele normative în vigoare.

CAP. V
Modul de rezolvare a divergenţelor dintre preşedintele CNAS şi consiliul de administraţie

ART. 27
(1) Reprezintã divergenţe dezacordul de opinii dintre preşedintele CNAS şi majoritatea membrilor consiliului de administraţie, astfel încât nu pot fi îndeplinite atribuţiile stabilite prin lege, cât şi prin prezentul statut.
(2) Starea de divergenţã se constatã de cãtre preşedintele CNAS în timpul şedinţelor consiliului de administraţie şi se soluţioneazã dupã cum urmeazã:
a) În momentul constatãrii divergenţelor, preşedintele CNAS solicitã membrilor consiliului de administraţie cu care se gãseşte în divergenţã motivarea documentatã a susţinerilor, iar aceştia pot solicita preşedintelui CNAS date, rapoarte, informaţii suplimentare sau termen de consultare cu partenerii sociali.
Aspectele care fac obiectul divergenţelor vor fi consemnate într-o minutã, care va cuprinde în mod obligatoriu, dar fãrã a se limita la acestea: problema care a fãcut obiectul divergenţelor; justificarea opiniei fiecãrui membru al consiliului de administraţie, susţinutã în timpul şedinţei, care va fi asumatã de cãtre acesta prin semnãturã; precizarea, în mod distinct, a opiniilor pro, contra şi a abţinerilor.
Modelul minutei va fi aprobat prin ordin al preşedintelui CNAS.
În vederea soluţionãrii şi eliminãrii divergenţelor, respectiv în vederea aprobãrii proiectelor de hotãrâri propuse de preşedinte, acesta poate convoca consiliul de administraţie ori de câte ori este nevoie, în şedinţe ordinare sau extraordinare, dupã caz, la termenele stabilite de preşedinte.
b) În cazul în care soluţionarea şi eliminarea divergenţelor nu are loc în condiţiile prevãzute la lit. a), preşedintele CNAS va invita, în scris, la sediul CNAS, reprezentanţi ai ministerelor sau ai altor organe de specialitate competente în problema care a fãcut obiectul divergenţelor, pentru elucidarea argumentelor care au stat la baza divergenţelor.
(3) Proiectele de hotãrâri se aprobã în urma dezbaterilor, avându-se în vedere argumentele şi propunerile formulate în condiţiile alin. (2).

CAP. VI
Atribuţiile organelor de conducere ale caselor de asigurãri

ART. 28
Consiliile de administraţie ale caselor de asigurãri au urmãtoarele atribuţii generale:
a) aprobã proiectul statutului propriu, cu respectarea statutului-cadru;
b) avizeazã proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli anuale aferente Fondului;
c) aprobã rapoartele de gestiune semestriale şi anuale, prezentate de preşedintele - director general;
d) avizeazã politica de contractare de servicii medicale propusã de preşedintele - director general, cu respectarea contractului-cadru;
e) avizeazã programele de acţiuni de îmbunãtãţire a disciplinei financiare, inclusiv mãsurile de executare silitã, potrivit prevederilor legale în vigoare;
f) alte atribuţii prevãzute de lege sau prin statutul propriu.
ART. 29
(1) Atribuţiile preşedintelui - director general al casei de asigurãri sunt stabilite prin statutul-cadru şi contractul de management, avându-se în vedere un plan de management pentru asigurarea funcţionãrii sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate la nivel local.
(2) Preşedintele - director general al casei de asigurãri, în calitate de manager al sistemului la nivel local, realizeazã planul de management urmãrind execuţia obiectivelor şi indicatorilor de performanţã cuprinşi în contractul de management.
(3) Atribuţiile principale ale preşedintelui - director general, manager al sistemului la nivel local, sunt:
a) aplicã normele de gestiune, regulamentele de organizare şi funcţionare şi procedurile administrative unitare;
b) organizeazã şi coordoneazã activitatea de control al execuţiei contractelor de furnizare de servicii medicale;
c) organizeazã şi coordoneazã activitatea de urmãrire şi control al colectãrii contribuţiilor la Fond;
d) propune programe de acţiuni de îmbunãtãţire a disciplinei financiare, inclusiv executarea silitã, potrivit legii;
e) stabileşte modalitatea de contractare de servicii medicale, cu respectarea contractului-cadru;
f) organizeazã împreunã cu alte structuri abilitate controale privind respectarea drepturilor asiguraţilor şi propune mãsuri în caz de nerespectare a acestora;
g) supravegheazã şi controleazã organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate la nivel teritorial şi prezintã anual rapoarte, pe care le dã publicitãţii;
h) numeşte, sancţioneazã şi elibereazã din funcţie personalul casei de asigurãri.

CAP. VII
Relaţiile CNAS cu casele de asigurãri

ART. 30
(1) Sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate este un sistem naţional unitar, coordonat de CNAS în calitatea sa de gestionar al Fondului.
(2) Sistemul naţional de asigurãri sociale de sãnãtate este organizat prin casele de asigurãri aflate în subordinea CNAS, asigurând funcţionarea sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate la nivel local, în baza unui plan de management realizat de preşedintele - director general al casei de asigurãri.
ART. 31
(1) În calitate de ordonator principal de credite, preşedintele CNAS aprobã bugetele proprii de venituri şi cheltuieli ale caselor de asigurãri, la propunerea conducãtorilor acestora.
(2) Bugetul Fondului se aprobã de Parlament, la propunerea Guvernului, ca anexã la legea bugetului de stat.

CAP. VIII
Managementul raporturilor de muncã şi al raporturilor de serviciu

ART. 32
(1) Personalul CNAS şi al caselor de asigurãri este constituit din funcţionari publici şi personal contractual, în condiţiile legii, şi nu poate desfãşura activitãţi la furnizorii de servicii medicale.
(2) Salariul şi celelalte drepturi ale personalului prevãzut la alin. (1) sunt cele stabilite de actele normative în vigoare aplicabile celor douã categorii de personal.
(3) Personalului CNAS şi al caselor de asigurãri îi pot fi acordate stimulente din fondul constituit cu aceastã destinaţie, în cotã de 5% din sumele încasate la bugetul Fondului prin executare silitã desfãşuratã de casele de asigurãri şi 2,5% din sumele încasate la bugetul Fondului prin executare silitã desfãşuratã de ANAF.
(4) Evaluarea şi promovarea personalului numit în funcţii publice din cadrul sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate se fac cu respectarea dispoziţiilor <>Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Pentru personalul contractual evaluarea şi promovarea se realizeazã potrivit dispoziţiilor legale aplicabile acestei categorii de angajaţi ai CNAS şi ai caselor de asigurãri.
ART. 33
(1) Funcţia de preşedinte - director general al casei de asigurãri, manager al sistemului la nivel local, definitã pe baza obiectivelor şi criteriilor de performanţã ca cerinţe specifice ale postului, se ocupã prin concurs organizat în condiţiile legii.
(2) Metodologia privind selecţionarea managerilor, încheierea contractelor de management şi evaluarea activitãţii managerilor sistemului de la nivel local se aprobã prin ordin al preşedintelui CNAS.
(3) Preşedintele - director general al casei de asigurãri are obligaţia de a depune declaraţia de interese şi declaraţia de avere.
(4) Salarizarea şi celelalte drepturi ale preşedintelui director general se stabilesc prin contractul de management.
(5) Preşedintele - director general al casei de asigurãri poate delega atribuţiile, în totalitate sau în parte, unuia dintre directorii executivi de la nivelul casei de asigurãri, temporar, în situaţii temeinic justificate, doar cu aprobarea prealabilã a preşedintelui CNAS.

CAP. IX
Incompatibilitãţi şi conflicte de interese

ART. 34
(1) Membrii Consiliului de administraţie al CNAS şi ai consiliilor de administraţie ale caselor de asigurãri, precum şi personalul angajat al acestor case de asigurãri, indiferent de nivel, nu pot deţine funcţii de conducere în cadrul Ministerului Sãnãtãţii Publice, autoritãţilor de sãnãtate publicã, furnizorilor de servicii medicale din sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate ale cãror servicii se deconteazã din Fond, unitãţilor sanitare, cabinetelor medicale, funcţii alese sau numite în cadrul Colegiului Medicilor din România, colegiilor judeţene ale medicilor, respectiv al municipiului Bucureşti, în cadrul Colegiului Medicilor Dentişti din România, colegiilor judeţene ale medicilor dentişti, respectiv al municipiului Bucureşti, în cadrul Colegiului Farmaciştilor din România, colegiilor judeţene ale farmaciştilor, respectiv al municipiului Bucureşti, organizaţiilor centrale şi locale ale Ordinului Asistenţilor Medicali şi Moaşelor din România, organizaţiilor centrale şi locale ale Ordinului Biochimiştilor, Biologilor şi Chimiştilor sau funcţii în cadrul societãţilor comerciale cu profil de asigurãri, farmaceutic ori de aparaturã medicalã.
(2) Personalului din cadrul CNAS şi caselor de asigurãri, cu statut de funcţionar public, îi sunt aplicabile şi dispoziţiile <>Legii nr. 161/2003 privind unele mãsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnitãţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(3) Constituie conflict de interese deţinerea de cãtre membrii Consiliului de administraţie al CNAS şi ai consiliilor de administraţie ale caselor de asigurãri, precum şi de cãtre personalul angajat al acestor case de asigurãri de pãrţi sociale, acţiuni sau interese la furnizori care stabilesc relaţii contractuale cu casele de asigurãri. Aceastã dispoziţie se aplicã şi în cazul în care astfel de pãrţi sociale, acţiuni ori interese sunt deţinute de cãtre soţ, soţie, rudele sau afinii pânã la gradul al IV-lea inclusiv ai persoanei în cauzã.
(4) Membrii Consiliului de administraţie al CNAS şi ai consiliilor de administraţie ale caselor de asigurãri, care, fie personal, fie prin soţ, soţie, afini sau rude pânã la gradul al IV-lea inclusiv, au un interes patrimonial în problema supusã dezbaterii consiliului de administraţie, nu pot participa la dezbaterile consiliului de administraţie şi nici la adoptarea hotãrârilor.
(5) Persoanele care la data intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 95/2006 se aflã în una dintre incompatibilitãţile prevãzute la alin. (1) vor opta pentru una dintre funcţiile ocupate în termen de 30 de zile.
ART. 35
(1) Pe timpul executãrii mandatului preşedintele, vicepreşedinţii şi directorul general ai CNAS nu pot exercita nicio altã funcţie sau demnitate publicã, cu excepţia funcţiilor didactice din învãţãmântul superior.
(2) Membrii Consiliului de administraţie al CNAS, pe perioada exercitãrii mandatului, nu sunt salariaţi ai CNAS, cu excepţia preşedintelui şi a vicepreşedinţilor CNAS, şi nu pot ocupa funcţii în structurile executive ale caselor de asigurãri.
(3) Membrii Consiliului de administraţie al CNAS nu pot exercita activitãţi la societãţi comerciale sau la alte unitãţi care se aflã în relaţii contractuale cu casele de asigurãri.
ART. 36
Persoanele care prin activitatea desfãşuratã au produs CNAS sau caselor de asigurãri prejudicii constatate şi dovedite potrivit actelor normative în vigoare nu pot fi membri ai Consiliului de administraţie al CNAS, ai consiliilor de administraţie ale caselor de asigurãri ori angajaţi ai acestor instituţii şi nu pot intra în relaţii contractuale cu CNAS sau cu casele de asigurãri.
ART. 37
CNAS poate angaja experţi, în limita numãrului maxim de posturi aprobat în condiţiile legii, pentru implementarea programelor naţionale de sãnãtate curative, finanţate din Fond, precum şi pentru alte activitãţi stabilite prin ordin al preşedintelui CNAS, cu respectarea prevederilor <>Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

CAP. X
Serviciul medical. Controlul furnizãrii serviciilor

ART. 38
(1) În cadrul CNAS funcţioneazã serviciul medical, care este condus de un medic-şef.
(2) La nivelul caselor de asigurãri funcţioneazã un serviciu medical, dimensionat în raport cu numãrul asiguraţilor, care este condus de un medic-şef.
ART. 39
Serviciul medical al CNAS urmãreşte interesele asiguraţilor cu privire la calitatea serviciilor acordate de cãtre furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale, aflaţi în relaţii contractuale cu casele de asigurãri.
ART. 40
Atribuţiile principale ale serviciului medical sunt urmãtoarele:
1. participã la acţiunile de control în cadrul echipelor constituite prin ordin al preşedintelui CNAS cu privire la serviciile medicale care se acordã asiguraţilor pe baza contractelor de furnizare încheiate, potrivit legii;
2. coordoneazã activitatea de elaborare pe bazã de dovezi a protocoalelor de practicã care vor fi utilizate în vederea decontãrii, precum şi a normelor de monitorizare a aplicãrii acestora;
3. evalueazã sistematic tehnologiile medicale aplicate: proceduri diagnostice şi terapeutice, medicamente, tehnologiile costisitoare, servicii preventive şi screening şi sesizeazã practicile inadecvate;
4. fundamenteazã din punct de vedere financiar lista de medicamente compensate şi calculeazã preţurile de referinţã ale medicamentelor cu contribuţie personalã de care beneficiazã asiguraţii pe bazã de prescripţie medicalã;
5. elaboreazã anual propuneri de criterii privind calitatea asistenţei medicale acordate asiguraţilor referitoare la diagnosticul şi tratamentul medico-chirurgical şi stomatologic şi elaboreazã norme privind validarea şi monitorizarea acestora.
ART. 41
(1) CNAS şi casele de asigurãri organizeazã şi efectueazã controlul serviciilor medicale care se acordã asiguraţilor pe baza contractelor de furnizare de servicii încheiate, potrivit legii.
(2) În cadrul controalelor efectuate potrivit alin. (1) pot participa şi reprezentanţi ai Colegiului Medicilor din România, Colegiului Medicilor Dentişti din România, Colegiului Farmaciştilor din România şi ai Ordinului Asistenţilor Medicali şi Moaşelor din România.

CAP. XI
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 42
(1) Prevederile prezentului statut se aplicã şi Casei Asigurãrilor de Sãnãtate a Apãrãrii, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autoritãţii Judecãtoreşti şi Casei Asigurãrilor de Sãnãtate a Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, pânã la data reorganizãrii acestora în vederea privatizãrii.
(2) Pânã la data reorganizãrii, Casa Asigurãrilor de Sãnãtate a Apãrãrii, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autoritãţii Judecãtoreşti şi Casa Asigurãrilor de Sãnãtate a Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului îşi desfãşoarã activitatea potrivit organizãrii şi funcţionãrii caselor de asigurãri de sãnãtate judeţene.


ANEXĂ
__________
Notã C.T.C.E. S.A. Piatra Neamţ

Imaginea Siglei Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate se gãseşte în Monitorul Oficial Nr. 680 din 8 august 2006, Partea I, pag. 12. (a se vedea imaginea asociatã).

----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016