Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 950 din 5 septembrie 2002  privind aprobarea Normelor metodologice pentru punerea in aplicare a prevederilor   Ordonantei Guvernului nr. 19/1994 privind stimularea investitiilor pentru realizarea unor lucrari publice si constructii de locuinte    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 950 din 5 septembrie 2002 privind aprobarea Normelor metodologice pentru punerea in aplicare a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 19/1994 privind stimularea investitiilor pentru realizarea unor lucrari publice si constructii de locuinte

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 688 din 18 septembrie 2002
În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României şi ale <>art. III din Ordonanta Guvernului nr. 76/2001 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 19/1994 privind stimularea investiţiilor pentru realizarea unor lucrãri publice şi construcţii de locuinţe, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 734/2001 ,

Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.

ART. 1
Se aproba Normele metodologice pentru punerea în aplicare a prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 19/1994 privind stimularea investiţiilor pentru realizarea unor lucrãri publice şi construcţii de locuinţe, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 82/1995 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 2
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abroga:
a) <>Normele metodologice nr. 30.501/1.970MC/1994 pentru punerea în aplicare a prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 19/1994 privind stimularea investiţiilor pentru realizarea unor lucrãri publice şi construcţii de locuinţe, cu modificarea şi completarea corespunzãtoare a normelor metodologice aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 391/1993 , emise de Ministerul Finanţelor şi Ministerul lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 101 din 19 aprilie 1994, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
b) alin. (5) al art. 14 din Normele metodologice pentru punerea în aplicare a prevederilor <>Legii locuinţei nr. 114/1996 , aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.275/2000 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 690 din 22 decembrie 2000.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
---------------
p. Ministrul lucrãrilor publice,
transporturilor şi locuinţei,
Ileana Tureanu,
secretar de stat

Ministrul administraţiei publice,
Octav Cozmanca

Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu

Bucureşti, 5 septembrie 2002.
Nr. 950.


ANEXA 1

NORME METODOLOGICE
pentru punerea în aplicare a prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 19/1994 privind stimularea investiţiilor pentru realizarea unor lucrãri publice şi construcţii de locuinţe

CAP. 1
Acţiuni premergãtoare finalizarii şi dãrii în folosinta a locuinţelor aflate în diferite stadii de execuţie

ART. 1
Pentru partea executatã şi decontatã pana la data reluarii procesului investitional, la locuintele şi spaţiile cu alta destinaţie decât cea de locuinta, aflate în diferite stadii de execuţie, se vor aplica prevederile din <>Legea nr. 85/1992 privind vânzarea de locuinţe şi spaţii cu alta destinaţie construite din fondurile statului şi din fondurile unitãţilor economice sau bugetare de stat, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, în legatura cu condiţiile de avans, de plata integrala sau în rate a preţului şi de dobânzi.
ART. 2
Încasãrile obţinute de autoritãţile administraţiei publice locale din punerea în aplicare a prevederilor <>Legii nr. 85/1992 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 19/1994 privind stimularea investiţiilor pentru realizarea unor lucrãri publice şi construcţii de locuinţe, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 82/1995 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, din avansuri, plati integrale, rate, licitaţii, dobânzi, dupã deducerea comisionului, constituie venituri cu destinaţie specialã ale bugetelor locale şi judeţene, inclusiv ale bugetelor sectoarelor şi municipiului Bucureşti, respectiv "Venituri din fondul pentru locuinţe", şi se utilizeazã pentru finalizarea şi darea în folosinta a locuinţelor, precum şi pentru efectuarea lucrãrilor la spaţiile cu alta destinaţie decât cea de locuinta, care conditioneaza punerea în funcţiune a locuinţelor legate structural de acestea.
ART. 3
Anterior acţiunii de licitare a locuinţelor aflate în diferite stadii de execuţie, pentru care nu au fost emise repartiţii sau nu au fost încheiate precontracte ori contracte de vânzare-cumpãrare, autoritãţile administraţiei publice locale vor stabili prin protocoale locuintele în curs de execuţie care trec fãrã plata în patrimoniul Parlamentului României, Ministerului Apãrãrii Naţionale, Ministerului de Interne, Serviciului Roman de Informaţii, Serviciului de Protecţie şi Paza, Ministerului Justiţiei - Direcţia Generalã a Penitenciarelor, potrivit prevederilor <>art. 2 alin. 2 din Legea nr. 85/1992 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 4
În scopul finalizarii şi dãrii în folosinta a locuinţelor aflate în diferite stadii de execuţie la data reluarii procesului investitional, consiliile judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti, în colaborare cu consiliile locale şi cu unitãţile interesate, vor elabora şi vor aproba un program, dupã modelul cuprins în anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice, cu termene şi responsabilitãţi, care sa permitã garantarea continuãrii şi încheierii procesului investitional la blocurile de locuinţe aflate în diferite stadii de execuţie.

CAP. 2
Finalizarea şi darea în folosinta a locuinţelor aflate în diferite stadii de execuţie, repartizate, precontractate sau contractate

ART. 5
Plata lucrãrilor pentru finalizarea şi darea în folosinta a locuinţelor aflate în diferite stadii de execuţie se efectueazã în baza prevederilor <>art. 40 din Legea nr. 189/1998 privind finanţele publice locale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, prin unitãţile teritoriale ale trezoreriei statului, potrivit precizãrilor elaborate de Ministerul Finanţelor Publice.
ART. 6
(1) Consiliile judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti vor efectua cheltuieli reprezentând investiţii pentru realizarea unor lucrãri publice şi construcţii de locuinţe, prevãzute în bugetele acestora, de la capitolul bugetar "Cheltuieli cu destinaţie specialã", subcapitolul "Cheltuieli din fondul pentru locuinţe".
(2) Consiliile judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti, conform celor stabilite cu consiliile locale pe teritoriul cãrora se afla locuinţe în diferite stadii de execuţie, prin programul prevãzut la art. 4, vor repartiza acestora sumele necesare finalizarii lucrãrilor la locuinţe.
ART. 7
(1) În baza inventarierilor şi a evaluãrilor efectuate potrivit pct. 1 din Programul cu privire la realizarea şi darea în folosinta a locuinţelor din cadrul blocurilor aflate în diferite stadii de execuţie, prevãzut în anexa nr. 1, plãţile pe baza de acte justificative se vor efectua din bugetele comunelor, oraşelor, judeţelor, municipiului Bucureşti şi sectoarelor acestuia, prioritar pentru:
a) lucrãrile executate şi nedecontate şi rambursarea eventualelor credite bancare contractate de agenţi economici pentru realizarea construcţiilor de locuinţe aflate în stadiu de finisaj foarte avansat sau finalizate, cu regasirea în stadiile fizice realizate, ce vor fi certificate de respectivii agenţi economici;
b) finalizarea lucrãrilor la blocurile de locuinţe cu structura închisã, în faza avansatã de finisaj;
c) finalizarea lucrãrilor la blocurile de locuinţe cu structura închisã, în faza de început de finisaj, dupã plata lucrãrilor executate şi nedecontate şi rambursarea eventualelor credite bancare contractate pentru aceste locuinţe.
(2) În prima etapa se va asigura utilizarea integrala a depozitelor constituite iniţial pentru prioritãţile prevãzute la alin. 1 lit. a) şi b).
(3) Alocarea sumelor se va face pentru fiecare bloc de locuinţe, astfel încât sa se asigure finalizarea lui cu încadrare în plafonul valoric negociat pe baza de contract.
(4) La contractele încheiate între unitãţile în a cãror evidenta sunt înregistrate blocurile de locuinţe aflate în diferite stadii de execuţie şi agenţii economici constructori se vor adauga clauze speciale care vor prevedea:
a) termenul limita stabilit pentru recepţia şi punerea în funcţiune a construcţiei, care trebuie sa aibã în vedere un ritm de lucru susţinut, cu asigurarea aprovizionarii cu materiale, strict corelat cu ritmul execuţiei;
b) orice influente în costurile construcţiei, ca rezultat al depãşirii termenelor limita de recepţie în condiţii de inflaţie, vor fi suportate de constructor, beneficiarul având dreptul de a-l acţiona în justiţie în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
c) verificarea la fata locului de cãtre organele de specialitate ale consiliilor locale şi ale consiliilor judeţene a stadiului fizic de realizare a construcţiilor, corelat cu plãţile efective şi cu prevederile din documentaţie;
d) verificarea situaţiilor de lucrãri executate, denumite procese-verbale de recepţie provizorie, se va face de cãtre inspectorii de şantier nominalizaţi pentru fiecare lucrare de cãtre consiliile locale şi/sau de cãtre administratorii delegaţi în a cãror rãspundere a fost data derularea investiţiilor pentru construirea de locuinţe. Decontarea lunarã a lucrãrilor executate se va face prin trezoreriile teritoriale ale statului, în urma verificãrii şi însuşirii de cãtre inspectorii de şantier a situaţiilor de lucrãri şi avizãrii acestora de cãtre personalul de specialitate anume desemnat de Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei.
(5) Situaţiile de lucrãri se vor întocmi în baza Ordinului ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi amenajãrii teritoriului nr. 197/D/1990. În cazul finalizarii şi receptionarii lucrãrilor pe scãri şi tronsoane, se vor prezenta de cãtre constructor situaţiile de lucrãri întocmite potrivit Ordinului ministrului lucrãrilor publice şi amenajãrii teritoriului nr. 74/D/1993 .
(6) Orice abateri de la clauzele contractuale, concretizate în majorarea nejustificatã a costurilor construcţiei, cad în sarcina constructorului.
(7) În condiţiile în care pe plan local exista situaţii deosebite în ceea ce priveşte problema locuinţelor, autoritãţile administraţiei publice judeţene şi ale municipiului Bucureşti, precum şi celelalte autoritãţi ale administraţiei publice locale pot hotãrî includerea, ca prioritati, a unor blocuri care se afla cu structura în execuţie, condiţionat însã de asigurarea integrala a plãţilor pentru finalizarea blocurilor de locuinţe cu structura închisã.
ART. 8
Locuintele finalizate în condiţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 19/1994 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 82/1995 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se vor atribui de autoritãţile administraţiei publice locale, cu respectarea precontractelor şi a contractelor încheiate, precum şi a repartitiilor date de organele competente.
ART. 9
Agenţii economici şi/sau autoritãţile administraţiei publice locale în ale cãror evidente se afla investiţiile respective vor acţiona astfel încât, o data cu recepţia definitiva a locuinţelor, sa dispunã de urmãtoarele informaţii:
a) suma plãtitã de persoanele fizice deţinãtoare de contracte, precontracte sau repartiţii ca avans din surse proprii sau împrumutate şi credite pe termen lung contractate cu Casa de Economii şi Consemnaţiuni C.E.C. - S.A. sau plati integrale din surse proprii la preţul iniţial al locuinţei, stabilitã pe baza de acte doveditoare, cum ar fi: împrumutul contractat de cãtre persoanele fizice deţinãtoare de contracte, precontracte sau repartiţii pentru partea de locuinţe, executatã şi decontatã, în baza prevederilor <>Legii nr. 85/1992 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
b) suma care se mai datoreazã de cãtre persoanele fizice deţinãtoare de contracte, precontracte sau repartiţii, fie ca diferenţa între costul definitiv al apartamentului şi suma poziţiilor de la lit. a), fie ca diferenţa între costul definitiv al apartamentului şi suma reprezentând avansul şi plata parţialã fãcute de persoanele fizice deţinãtoare de repartiţii eliberate de autoritãţile administraţiei publice locale competente;
c) calitatea de salariat, taran sau pensionar a persoanei fizice beneficiare de contract, precontract sau repartiţie, dacã împreunã cu membrii familiei nu au avut şi nu au în proprietate o locuinta. Prin familie se înţelege soţul şi sotia, cu sau fãrã copii în întreţinere;
d) încadrarea celor care au solicitat locuinţe, pe baza de acte doveditoare, în una dintre urmãtoarele categorii:
1. tineri casatoriti care au fiecare varsta de pana la 35 de ani împliniţi pana la finele anului calendaristic în care are loc contractarea, precontractarea sau repartiţia locuinţei;
2. invalizi de gradele I şi II;
3. persoane cu handicap;
4. rãniţi, precum şi familii şi pãrinţi ai celor decedati ca urmare a participãrii la victoria Revoluţiei din Decembrie 1989;
5. persoane şi familii care îşi schimba domiciliul din oraşe la sate şi lucreazã în agricultura sau silvicultura;
6. personalul calificat din învãţãmânt şi sãnãtate, care are sau îşi schimba domiciliul la sate;
7. persoane şi familii care îşi schimba domiciliul dintr-un sat în alt sat pentru a lucra pãmântul pe care l-au primit conform <>Legii fondului funciar nr. 18/1991 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 10
(1) Autoritãţile administraţiei publice locale vor stabili şi vor aproba, o singura data, pentru familiile sau persoanele care au fost încadrate în una dintre categoriile prevãzute la art. 9 lit. d), cu excepţia celor prevãzute la pct. 4, subvenţii de la bugetul de stat pentru realizarea locuinţelor proprietate personalã, de pana la 30% din valoarea locuinţei la data finalizarii acesteia, în funcţie de venitul lunar mediu net pe membru de familie.
(2) Persoanele fizice care pot beneficia de subvenţii în sume fixe vor depune, o data cu cererea pentru construirea sau, dupã caz, cumpãrarea unei locuinţe, solicitarea acordãrii subventiei la care au dreptul potrivit legii. Solicitarile vor fi analizate de comisiile constituite în acest scop prin hotãrâre a consiliilor locale, pentru persoanele fizice cuprinse în listele de prioritati stabilite şi rãmase definitive conform prevederilor art. 8 şi 19, iar dupã verificare şi însuşire se vor înscrie în tabele nominale care vor fi supuse aprobãrii consiliilor locale. Listele astfel aprobate, cuprinzând solicitantii care au dreptul la subventie în condiţiile legii, vor fi comunicate administratorilor delegaţi în a cãror rãspundere a fost data derularea investiţiilor pentru construirea de locuinţe.
(3) Listele prevãzute la alin. (2) vor constitui baza de fundamentare a solicitãrii de cãtre ordonatorul principal de credite a subvenţiilor de la bugetul de stat cu aceasta destinaţie.
(4) Pe mãsura reluarii procesului investitional la locuintele aflate în diferite stadii de execuţie conform art. 4 şi încheierii contractelor cu constructorii, administratorii delegaţi pentru derularea investiţiilor vor calcula cuantumul procentual al subvenţiilor prevãzute la alin. (1), potrivit normelor aprobate de Guvern în aplicarea prevederilor <>art. 8 alin. 2 din Legea locuinţei nr. 114/1996 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, în funcţie de venitul mediu net lunar pe membru de familie, confirmat prin documente actualizate la zi, şi în funcţie de valoarea locuinţei la data precontractarii sau contractãrii acesteia, pe care le vor înscrie în tabele nominale şi le vor prezenta consiliului local, însoţite de acte justificative.
(5) În baza tabelelor nominale astfel întocmite şi avizate de consiliul local se vor determina sumele reprezentând subvenţiile prevãzute la <>art. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 19/1994 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 82/1995 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Subvenţiile astfel stabilite se vor solicita, în mod centralizat, de consiliile judeţene, respectiv de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, în al cãrui buget sunt prevãzute fondurile corespunzãtoare. Cererea de subvenţii se va face conform modelului prezentat în anexa nr. 2 la prezentele norme metodologice şi se va transmite Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, în sume actualizate la data fundamentarii proiectului bugetului de stat pentru anul în care se pun în funcţiune locuintele respectivilor beneficiari de subventie.
(6) Cererea de subvenţii, prezentatã conform modelului prevãzut în anexa nr. 2 la prezentele norme metodologice, se va reactualiza la data punerii în funcţiune a locuinţelor, dupã stabilirea valorii finale a acestora, şi se va transmite Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei în vederea alocãrii subvenţiilor cuvenite.
(7) Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei va transmite consiliilor judeţene şi Consiliului General al Municipiului Bucureşti subvenţiile cuvenite din creditele bugetare deschise în acest scop şi în limita alocaţiilor stabilite prin legea bugetului de stat, dar nu mai mult decât cele stabilite conform alin. (6), care vor fi înregistrate la "Venituri din fondul pentru locuinţe".
(8) La primirea sumelor în cont consiliile judeţene, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucureşti repartizeazã alocaţiile de la bugetul de stat la consiliile locale pentru care s-au solicitat sumele respective şi vor proceda la virarea acestor sume, conform anexei nr. 2 la prezentele norme metodologice, direct în contul "Venituri din fondul pentru locuinţe", în acelaşi cont deschis pe seama consiliilor locale. Operaţiunea se efectueazã prin ordin de plata pentru trezoreria statului - OPHT.
(9) Cheltuielile efectuate de consiliile locale în limita resurselor aprobate prin bugetele locale şi a creditelor bugetare deschise în acest scop se evidenţiazã în contul de cheltuieli al bugetului local nr. 26.96.02.04 "Cheltuieli din fondul pentru locuinţe", deschis la unitãţile trezoreriei statului.
(10) Sumele stabilite şi aprobate pentru a fi acordate ca subvenţii persoanelor îndreptãţite potrivit legii, reactualizate în funcţie de valoarea finala a locuinţelor la data punerii în funcţiune a acestora, se vor confirma de autoritãţile administraţiei publice locale administratorilor delegaţi sau unitãţilor specializate în a cãror rãspundere a fost data derularea investiţiilor pentru construirea de locuinţe, urmând ca acestea sa fie deduse din sumele care se datoreazã pentru locuintele construite, determinate potrivit prevederilor art. 9 lit. b).
(11) Pentru persoanele şi familiile prevãzute la <>art. 9 lit. d) pct. 4, stabilite în baza Legii nr. 42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri şi acordarea unor drepturi urmaşilor acestora, rãniţilor, precum şi luptãtorilor pentru victoria Revoluţiei din Decembrie 1989, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, subvenţiile în sume fixe se stabilesc, se aproba şi se suporta de la bugetul de stat prin Secretariatul de Stat pentru Problemele Revoluţionarilor din Decembrie 1989, astfel încât acestea nu se includ în cererile care se vor transmite Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei.
ART. 11
(1) În condiţiile în care, în cadrul programului anual, la nivelul unor localitãţi sunt finalizate toate obiectivele de investiţii, finanţate din surse ale bugetului de stat conform <>Ordonanţei Guvernului nr. 19/1994 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 82/1995 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, eventualele subvenţii, stabilite potrivit prevederilor art. 10 alin. (4), vor fi înscrise în tabele nominale care vor fi înaintate pentru avizare consiliilor locale.
(2) În baza tabelelor nominale întocmite şi avizate conform alin. (1) se vor stabili la data punerii în funcţiune a locuinţelor, dupã stabilirea valorii finale a acestora, sumele reprezentând subvenţiile ce vor fi acordate persoanelor îndreptãţite potrivit legii.
(3) Sumele stabilite şi aprobate ca subvenţii în condiţiile alin. (2) nu se cuprind în cererea de subvenţii de la bugetul de stat, prevãzutã la art. 10 alin. (5) şi (6), şi se confirma direct de autoritãţile administraţiei publice locale administratorilor delegaţi sau unitãţilor specializate în a cãror rãspundere a fost data derularea investiţiilor pentru construirea de locuinţe, urmând ca acestea sa fie deduse din sumele care se datoreazã pentru locuintele construite, determinate potrivit prevederilor art. 9 lit. b).
ART. 12
Pentru sumele datorate de persoanele beneficiare de locuinţe, stabilite potrivit art. 9 lit. b), şi care se vor diminua, dupã caz, cu subvenţiile în sume fixe acordate potrivit art. 10, respectiv art. 11, autoritãţile administraţiei publice locale sau agenţii economici în ale cãror evidente se afla construcţiile de locuinţe ce fac obiectul prezentelor norme metodologice vor încheia cu persoanele fizice deţinãtoare de contracte, precontracte sau repartiţii contracte de împrumut sau de vânzare, dupã caz, dupã modelul cuprins în anexa nr. 3 la prezentele norme metodologice, cu respectarea urmãtoarelor condiţii:
a) împrumutul urmeazã sa se ramburseze în termen de maximum 15 ani, în rate lunare;
b) dobanda la împrumutul acordat va fi de:
1. 5% pentru persoanele fizice care au achitat un avans de cel puţin 20% din valoarea locuinţei la data contractãrii acesteia, precum şi pentru persoanele fizice prevãzute la art. 9 lit. d), care au achitat un avans de minimum 10% din valoarea locuinţei la data contractãrii acesteia;
2. 8% pentru celelalte persoane fizice care nu se încadreazã la pct. 1;
c) pentru nerambursarea la termen a împrumutului, precum şi pentru neplata dobânzii beneficiarii de împrumuturi vor suporta penalitãţile şi celelalte consecinţe prevãzute de dispoziţiile legale, care se vor înscrie în clauzele contractuale;
d) dobânzile se vor calcula şi se vor incasa de la persoanele fizice beneficiare de locuinţe o data cu ratele scadente la împrumuturile acordate;
e) agenţii economici în a cãror evidenta se afla investiţiile respective şi în a cãror rãspundere s-au preluat evidenta, urmãrirea şi încasarea ratelor la împrumuturile acordate şi a dobânzilor la împrumuturile respective, pentru acoperirea cheltuielilor ocazionate de aceste operaţiuni, vor calcula un comision de 1% care se va aplica la suma încasatã ca rata la împrumutul acordat, comision ce se va retine din dobânzile plãtite de împrumutaţi;
f) încasãrile din ratele la împrumuturile acordate, precum şi din dobânzile aferente acestor împrumuturi, plãtite de persoanele fizice, dupã deducerea comisionului care se retine de cãtre agentul economic în evidenta cãruia se afla investiţia, se vor vira de cãtre fiecare agent economic chenzinal, la data de 15 a fiecãrei luni şi în ultima zi lucrãtoare a fiecãrei luni, în bugetele unitãţilor administrativ-teritoriale la "Venituri din fondul pentru locuinţe".
ART. 13
Autoritãţile publice locale sau agenţii economici în evidenta cãrora se afla investiţia, în a cãror rãspundere s-au preluat evidenta, urmãrirea şi încasarea ratelor la împrumuturile acordate, precum şi a dobânzilor la împrumuturile respective, pana la data de 6 a fiecãrei luni care urmeazã perioadei de execuţie, vor transmite consiliului judeţean, respectiv Consiliului General al Municipiului Bucureşti, situaţia operaţiunilor efectuate pentru realizarea locuinţelor şi a celor din derularea contractelor de împrumut, conform modelului prevãzut în anexa nr. 4 la prezentele norme metodologice.
ART. 14
Consiliile judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti, pana la data de 10 a fiecãrei luni, pe baza informaţiilor primite de la autoritãţile administraţiei publice locale sau de la agenţii economici, potrivit art. 13, a celor din extrasele de cont eliberate de trezoreriile teritoriale ale statului şi a datelor din contabilitatea proprie, vor transmite Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei situaţiile prevãzute în modelele cuprinse în anexele nr. 5 şi 6 la prezentele norme metodologice.
ART. 15
Trezoreriile teritoriale ale statului vor admite la plata cheltuielile pentru realizarea locuinţelor care fac obiectul prezentelor norme metodologice, în conformitate cu instrucţiunile sau cu metodologiile aprobate de Ministerul Finanţelor Publice.
ART. 16
(1) Sursele pentru realizarea locuinţelor aflate în diferite stadii de execuţie se constituie prin grija tuturor organelor implicate, din:
a) ratele încasate la împrumuturile pentru care autoritãţile administraţiei publice locale sau agenţii economici în a cãror evidenta se afla investiţiile au încheiat contracte potrivit prevederilor <>art. 12 şi ale Legii nr. 85/1992 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
b) dobânzile plãtite de împrumutaţi, diminuate cu comisioanele reţinute de agenţii economici în a cãror evidenta se afla investiţiile, în condiţiile prevãzute de <>art. 12 şi de Legea nr. 85/1992 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
c) subvenţiile în sume fixe acordate din bugetul de stat ca protecţie socialã pentru construcţiile de locuinţe;
d) contribuţia adusã de beneficiarii de locuinţe ca avans, în cazul persoanelor care nu au participat iniţial cu avansuri din surse proprii sau împrumutate, precum şi plati parţiale sau integrale fãcute de beneficiarii de locuinţe care doresc sa reducã împrumutul ori sa nu contracteze împrumut pentru locuinţe;
e) sumele nete obţinute din vânzarea la licitaţie a spaţiilor cu alta destinaţie decât cea de locuinta, situate în blocurile de locuinţe finalizate şi date în folosinta sau aflate în diferite stadii de execuţie;
f) sumele nete obţinute din vânzarea la licitaţie a apartamentelor pentru care nu au fost încheiate precontracte ori contracte de vânzare-cumpãrare cu populaţia, nu au fost repartizate prin comunicãri oficiale populaţiei sau nu au fost încheiate protocoale de trecere ca locuinţe de serviciu potrivit prevederilor <>art. 2 alin. 2 din Legea nr. 85/1992 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Sumele obţinute din licitaţiile care se vor organiza pentru spaţiile cu alta destinaţie decât cea de locuinta şi pentru locuinţe vor fi virate dupã deducerea cheltuielilor ocazionate de organizarea licitaţiilor. Organizarea licitaţiilor, precum şi efectuarea cheltuielilor ocazionate de organizarea licitaţiilor se vor face cu respectarea reglementãrilor legale în vigoare.
ART. 17
Pe mãsura ce disponibilitãţile existente din sumele constituite potrivit art. 16 depãşesc nevoile de plati stabilite în ordinea prioritatilor prevãzute la art. 7, consiliile judeţene, Consiliul General al Municipiului Bucureşti şi consiliile locale, dupã caz, vor dispune reluarea lucrãrilor la blocurile de locuinţe, cuprinse în inventarierea de la pct. 1 al programului prevãzut la art. 4, care se afla în stadiul de structura în execuţie, pana la finalizarea şi darea în folosinta a acestora, dupã care se va proceda la valorificarea lor în aceleaşi condiţii, procesul urmând sa continue cu locuintele a cãror execuţie este la fundaţie sau la cota zero.
ART. 18
(1) Autoritãţile administraţiei publice locale, în cadrul competentelor conferite de prevederile <>Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, pot aproba ca din locuintele nerepartizate şi necontractate, la reluarea procesului investitional sau la finalizarea acestora, sa retina un numãr de locuinţe strict necesar pentru a rezolva unele probleme sociale deosebite, care vor avea destinaţie de locuinţe sociale sau de necesitate. Locuinta socialã şi locuinta de necesitate sunt definite conform <>Legii nr. 114/1996 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Locuintele sociale sau de necesitate prevãzute la alin. (1) se constituie domeniu public local al comunelor, oraşelor şi municipiilor în care sunt amplasate, prin hotãrâre a consiliului local, în condiţiile legii.
(3) Locuintele finalizate şi necontractate sau care nu sunt reţinute ca locuinţe sociale şi de necesitate în condiţiile prevederilor alin. (1) şi (2) pot fi valorificate prin:
a) repartizare şi vânzare, în condiţiile prevederilor <>art. 7 şi 10 din Legea nr. 114/1996 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
b) închiriere tinerilor şi familiilor de tineri;
c) vânzare prin licitaţie publica, în condiţiile prevãzute de legislaţia în vigoare, în cazul în care nu sunt valorificate potrivit prevederilor lit. a) şi b).
(4) În vederea valorificãrii locuinţelor potrivit prevederilor alin. (3), acestea se constituie patrimoniu privat al unitãţii administrativ-teritoriale în care sunt amplasate, în condiţiile legii.

CAP. 3
Reluarea procesului investitional la blocurile de locuinţe aflate în diverse stadii de execuţie, nerepartizate şi necontractate, şi construirea de locuinţe noi în vederea accesului la proprietate al tinerilor casatoriti şi al altor categorii de persoane defavorizate

ART. 19
(1) Consiliile locale vor stabili mãsurile necesare pentru luarea în evidenta şi analiza solicitãrilor de locuinţe pentru ţinerii casatoriti şi celelalte categorii de persoane prevãzute la <>art. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 19/1994 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 82/1995 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare. În acest scop se vor stabili şi se vor da publicitãţii locul de primire a solicitãrilor şi actele justificative necesare obţinerii facilitãţilor prevãzute de ordonanta menţionatã mai sus.
(2) Solicitarile privind construirea de locuinţe vor fi înregistrate în ordinea primirii acestora şi vor fi analizate de comisii sociale care se vor constitui în acest scop prin ordin al primarilor localitãţilor, respectiv ai sectoarelor municipiului Bucureşti. În componenta comisiei pot fi cooptati conducãtorul direcţiei, respectiv al sectorului/serviciului unde sunt primite şi înregistrate solicitarile de locuinţe, un reprezentant al agentului economic de administrare şi întreţinere a fondului locativ de stat, un reprezentant al direcţiei, respectiv al serviciului care administreazã fondurile de investiţii pentru construcţii de locuinţe ce se realizeazã pe teritoriul judeţului, un reprezentant al direcţiei de munca şi solidaritate socialã teritoriale, un reprezentant al consiliului local, precum şi doi reprezentanţi ai solicitanţilor.
(3) În urma analizei comisiile sociale vor prezenta consiliilor locale propuneri privind modul de soluţionare a cererilor primite, luând în considerare folosirea spaţiului locativ existent, vânzarea unor locuinţe nerepartizate sau necontractate dintre cele finalizate, reluarea procesului investitional la locuinţe aflate în diverse stadii de execuţie, nerepartizate şi necontractate, în condiţiile prevãzute la cap. II, precum şi construirea de locuinţe noi, cu prioritate pentru cei cu situaţii deosebite.
(4) La stabilirea ordinii de prioritate se va tine seama de:
a) evaluarea disponibilitãţilor de resurse financiare, dupã finalizarea blocurilor de locuinţe aflate în diferite faze de execuţie, repartizate, precontractate sau contractate, ţinându-se seama de sumele efective disponibile, precum şi de încasãrile care se vor realiza în continuare pentru reîntregirea surselor potrivit art. 16;
b) condiţiile de locuit ale solicitanţilor;
c) numãrul copiilor sau al altor persoane aflate în întreţinerea acestora;
d) starea sãnãtãţii soţilor sau a unor membri ai familiei, care sa impunã o mãsura de urgenta;
e) suma disponibilã pentru plata avansului şi nivelul ratei lunare pe care solicitantul se angajeazã sa o achite în vederea cumpãrãrii locuinţei solicitate.
(5) Listele privind solicitarile de locuinţe, precum şi hotãrârile consiliilor locale în legatura cu acordarea prioritatilor vor fi date publicitãţii prin afişare la un loc accesibil publicului.
(6) Contestaţiile cu privire la acordarea prioritatilor se vor adresa primarului, care le va soluţiona în termen de 15 zile de la primire.
ART. 20
(1) Pentru finalizarea unor locuinţe aflate în diferite stadii de execuţie, nerepartizate şi necontractate, precum şi pentru realizarea unor construcţii noi de locuinţe consiliile locale, în temeiul atribuţiilor ce le revin potrivit <>Legii nr. 215/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, vor stabili şi vor da publicitãţii numãrul, structura dupã mãrime, confortul şi amplasamentul locuinţelor prevãzute sa se construiascã pentru categoriile de persoane menţionate la <>art. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 19/1994 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 82/1995 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sau potrivit <>art. 7 din Legea nr. 114/1996 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Oferirea spre contractare a locuinţelor prezentate solicitanţilor se va face în ordinea înscrierii acestora în listele de prioritati, asa cum au fost aprobate de consiliile locale.
(3) Construcţiile noi de locuinţe se realizeazã în condiţiile prevãzute la <>art. 7-19 din Legea nr. 114/1996 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(4) Lista construcţiilor propuse sa fie realizate, însoţitã de tabelul ce cuprinde solicitantii pentru construirea unei locuinţe în proprietate, se va inainta consiliului judeţean în vederea obţinerii unui sprijin din bugetul de stat, în completarea resurselor constituite conform art. 16, potrivit prevederilor <>art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 19/1994 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 82/1995 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sau, pentru construcţii noi, potrivit <>art. 9 din Legea nr. 114/1996 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

CAP. 4
Dispoziţii finale

ART. 21
(1) Realizarea lucrãrilor tehnico-edilitare conexe ansamblurilor de locuinţe este în responsabilitatea consiliilor locale şi se va efectua corelat cu programul de realizare şi de punere în funcţiune a locuinţelor. Finanţarea lucrãrilor tehnico-edilitare se va asigura din sursele proprii ale beneficiarilor, din credite bancare angajate de agenţii economici şi din alocaţii de la bugetele locale, conform prevederilor legale în vigoare.
(2) Pentru lucrãrile tehnico-edilitare ai cãror beneficiari finali sunt agenţi economici, autoritãţile publice locale, în condiţiile în care pentru realizarea acestor lucrãri contribuie cu fonduri din bugetele locale, vor încheia convenţii pentru recuperarea de la agenţii economici respectivi a sumelor astfel avansate; sumele încasate pe baza unor asemenea convenţii se vor face venit la bugetele locale ale unitãţilor administrative în a cãror raza teritorialã au fost realizate investiţiile respective.
ART. 22
(1) În situaţiile în care la unele blocuri de locuinţe se impune realizarea de spaţii cu alta destinaţie decât cea de locuinta, pentru activitãţi comerciale, de prestãri de servicii şi altele asemenea, finanţarea lucrãrilor corespunzãtoare acestor spaţii se va realiza de cãtre viitorii beneficiari. Sumele necesare executãrii lucrãrilor se vor incasa de la viitorii beneficiari de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale, prin administratorii delegaţi în a cãror rãspundere a fost data urmãrirea investiţiilor, conform unui grafic de plati convenit între pãrţi, şi se vor urmãri distinct fata de sumele alocate pentru construcţia de locuinţe.
(2) Finanţarea şi execuţia lucrãrilor pentru aceste spaţii se vor realiza astfel încât sa permitã punerea în funcţiune şi darea în exploatare a locuinţelor din clãdire la termenele prevãzute în contract.
ART. 23
(1) Autoritãţile administraţiei publice locale sau agenţii economici în a cãror responsabilitate a fost încredinţatã derularea investiţiilor pentru construcţia de locuinţe vor încheia, la data constituirii fondurilor necesare şi aprobãrii reluarii sau începerii execuţiei, cu persoanele fizice care au încheiat precontracte/contracte sau au primit repartiţii înainte de 24 septembrie 1993 pentru locuintele aflate în diverse stadii de execuţie şi cu persoanele stabilite potrivit art. 20 precontracte/contracte de construire sau de vânzare, dupã caz.
(2) Avansul minim obligatoriu nu se actualizeazã la valoarea locuinţei de la data încheierii contractului de împrumut sau, dupã caz, a contractului de vânzare conform art. 12, cu excepţia cazului în care se achitã o data cu semnarea acestor contracte.
(3) Contractul de construire sau de vânzare a unei locuinţe, prevãzut la alin. (1), se încheie la preţul corespunzãtor valorii de deviz a locuinţei la data contractãrii/precontractarii, preţul definitiv fiind stabilit la finalizarea şi punerea în funcţiune a locuinţei, în funcţie de valoarea lucrãrilor executate.
(4) Pentru reluarea procesului investitional la construcţiile de locuinţe aflate în diferite stadii de execuţie, nerepartizate şi necontractate, deschiderea finanţãrii şi începerea lucrãrilor se efectueazã dupã contractarea cu viitorii beneficiari a cel puţin 70% din numãrul locuinţelor prevãzute a fi începute.
ART. 24
(1) Beneficiarii de credite, în condiţiile prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 19/1994 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 82/1995 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sunt scutiţi de plata impozitului pe clãdiri timp de 10 ani de la data dobândirii locuinţelor.
(2) Persoanele fizice beneficiare de credite care au dobândit locuinţe conform prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 19/1994 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 82/1995 , înainte de intrarea în vigoare a prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 76/2001 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 19/1994 privind stimularea investiţiilor pentru realizarea unor lucrãri publice şi construcţii de locuinţe, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 734/2001 , beneficiazã de scutirea de la plata impozitului pe clãdiri începând cu data intrãrii în vigoare a prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 76/2001 pana la împlinirea termenului de 10 ani, calculat începând cu data dobândirii locuinţelor.
(3) Scutirea se acorda pe baza de cerere, începând cu luna urmãtoare celei în care persoanele beneficiare prezintã originalul şi copia actelor doveditoare ce le atesta aceasta calitate, respectiv contractul de dobândire a locuinţei şi procesul-verbal de predare-primire a locuinţei în cauza.
(4) În cazul înstrãinãrii locuinţelor prin acte între vii, urmãtorii proprietari nu mai beneficiazã de scutire la plata impozitului pe clãdiri.
(5) Declaraţiile de impunere se depun la compartimentele de specialitate ale unitãţilor administrativ-teritoriale în a cãror raza sunt situate clãdirile, în termen de 30 de zile de la data dobândirii acestora sau de la data de la care au intervenit schimbãri care conduc la modificarea impozitului datorat. Scutirea de la plata impozitului pe clãdiri nu exonereaza proprietarii locuinţelor de depunerea declaraţiei de impunere. Nedepunerea declaraţiei de impunere se sancţioneazã potrivit legii.
ART. 25
(1) Prin dispoziţie a preşedinţilor consiliilor judeţene şi, respectiv, a primarului general al municipiului Bucureşti, care va fi emisã în termen de 15 zile de la data intrãrii în vigoare a prezentelor norme metodologice, se vor infiinta pe lângã consiliile judeţene şi, respectiv, pe lângã Consiliul General al Municipiului Bucureşti, comisiile de analiza a cererilor de locuinţe şi a modului de rezolvare a acestora, care, dupã examinarea propunerilor fãcute de consiliile municipale, orãşeneşti, comunale şi, respectiv, ale sectoarelor municipiului Bucureşti, vor prezenta spre aprobare consiliilor judeţene, respectiv Consiliului General al Municipiului Bucureşti, pentru fiecare localitate, respectiv sector, propuneri cu privire la desfãşurarea în continuare a programelor de finalizare a construcţiilor de locuinţe.
(2) Propunerile prevãzute la alin. (1) se vor elabora cu consultarea Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, cãruia i se vor transmite pentru avizare:
a) lista obiectivelor de investiţii care, potrivit prevederilor <>art. 9 alin. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 19/1994 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 82/1995 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sunt propuse a fi preluate în programul de construcţie de locuinţe pentru tineri, destinate închirierii. În analizarea şi stabilirea acestor propuneri se va tine seama de solicitarile luate în evidenta de consiliile locale, stabilite în condiţiile prevãzute la art. 14 şi 15 din Normele metodologice pentru punerea în aplicare a prevederilor <>Legii nr. 152/1998 privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 962/2001 ;
b) lista obiectivelor de investiţii în construcţia de locuinţe, la care se continua procesul investitional în condiţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 19/1994 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 82/1995 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Pentru asigurarea resurselor de finanţare necesare finalizarii acestor locuinţe se vor avea în vedere în principal resursele disponibile din cele care se constituie în condiţiile art. 16 la nivelul fiecãrui consiliu local;
c) lista obiectivelor de investiţii în construcţia de locuinţe cuprinse în inventarul din programul întocmit conform prevederilor art. 4 şi propunerile de construcţii noi care vor fi finanţate din fondurile disponibile în bugetele locale, conform prevederilor <>art. 7-19 din Legea nr. 114/1996 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. În analizarea fondurilor disponibile la nivelul bugetelor locale se vor avea în vedere aplicarea prevederilor <>art. 8 din Ordonanta Guvernului nr. 19/1994 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 82/1995 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi fondurile angajate în finanţarea investiţiilor prevãzute la lit. b);
d) lista obiectivelor de investiţii în construcţia de locuinţe cuprinse în inventarul din programul întocmit conform prevederilor art. 4, care nu pot face obiectul programelor de finanţare prevãzute la lit. a), b) şi c), cu precizarea modului de valorificare a acestora. În analizarea şi stabilirea modului în care se valorifica aceste construcţii aflate în diferite faze de execuţie se va avea în vedere posibilitatea de includere în programe de construcţie a locuinţelor sociale sau de serviciu şi numai dupã aceea schimbarea de destinaţie şi/sau vânzarea pe piata libera, în condiţiile prevederilor legale în vigoare. Anterior acţiunii de vânzare prevederile art. 3 se aplica în mod corespunzãtor.
ART. 26
(1) Folosirea sumelor existente în bugetele unitãţilor administrativ-teritoriale este de competenta consiliilor locale respective care pot, în limita sumelor constituite în condiţiile <>art. 16, sa finanteze, în ordinea prevãzutã de Ordonanta Guvernului nr. 19/1994 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 82/1995 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, noi blocuri de locuinţe cuprinse în inventarierea de la pct. 1 al programului prevãzut la art. 4, urmãrind asigurarea fondurilor necesare pentru finalizarea lucrãrilor începute, în condiţiile art. 20, 23 şi art. 25 alin. (2) lit. b).
(2) Sumele disponibile în bugetele locale, constituite în condiţiile art. 16 şi neutilizate ca resurse de finanţare în aplicarea programelor întocmite şi avizate conform prevederilor art. 25 alin. (2) lit. b) şi c), se pot utiliza pentru dezvoltarea fondului de locuinţe sociale şi de necesitate sau a celui de locuinţe pentru tineri, destinate închirierii, prin achiziţia unor locuinţe din fondul construit, prin achiziţia unor construcţii începute şi nefinalizate şi finalizarea acestora conform prevederilor legislaţiei în vigoare, precum şi prin finanţarea unor obiective noi de investiţii cu aceasta destinaţie.
(3) Sumele constituite conform art. 16 şi rãmase disponibile în condiţiile neutilizarii acestora conform alin. (1) şi (2) se fac venituri la bugetul local, în contul "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetarã a anilor precedenti", cod 24.22.02.05 ...
ART. 27
(1) Preluarea obiectivelor de investiţii, inventariate şi nominalizate în programul elaborat şi aprobat conform prevederilor art. 4, şi introducerea lor în programul de construcţii de locuinţe pentru tineri, destinate închirierii, se fac ca obiective de investiţii în continuare, pentru care s-a sistat finanţarea din cauza inexistentei sau insuficienţei unor resurse disponibile cu aceasta destinaţie.
(2) În vederea analizarii şi avizãrii propunerilor de preluare a obiectivelor de investiţii prevãzute la alin. (1) lista prevãzutã la art. 25 alin. (2) lit. a) va fi însoţitã de:
a) studiul de fezabilitate reactualizat în cazul în care obiectivul de investiţie se referã la reconstruirea sau reabilitarea unor construcţii de locuinţe aflate în diferite stadii de execuţie la data de 1 ianuarie 1990 şi la care s-a reluat procesul investitional dupã aceasta data;
b) devizul general al investiţiei pentru construcţia de locuinţe şi distinct pentru lucrãri tehnico-edilitare aferente, cu precizarea valorii cheltuielilor şi lucrãrilor efectuate, din care cele efectuate şi nedecontate, şi valoarea actualizatã la zi a lucrãrilor şi cheltuielilor rãmase de efectuat. Valoarea cheltuielilor şi lucrãrilor efectuate şi nedecontate este necesar sa se regaseasca în stadiile fizice realizate, care vor fi certificate de beneficiarii de investiţii;
c) procesul-verbal, în copie, încheiat în aplicarea prevederilor art. 31 din Regulamentul de recepţie a lucrãrilor de construcţii şi instalaţii aferente acestora, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 273/1994 , şi/sau orice alt document prin care sa se confirme, în condiţiile legii, proprietatea asupra terenului şi construcţiei, starea pãrţilor de lucrãri executate, precum şi orice documente prin care se consemneazã existenta, întreruperea sau sistarea unor relaţii contractuale ale investitorului cu proiectantul şi/sau executantul lucrãrilor;
d) în cazul în care în construcţiile care fac obiectul propunerilor de preluare conform prevederilor alin. (1) sunt prevãzute a se realiza şi spaţii cu alta destinaţie decât cea de locuinta, se va preciza statutul juridic al construcţiei şi al terenului cota-parte aferent, precum şi toate informaţiile cu privire la acest obiect sau obiectiv de investiţie, conform celor precizate la lit. a), b) şi c).
(3) Preluarea şi cuprinderea în lista de investiţii a Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe a obiectivelor din lista elaborata şi avizatã conform prevederilor art. 25 alin. (2) lit. a) se vor efectua în urma analizarii şi avizãrii studiilor de fezabilitate, reactualizate la nivelul solicitãrilor consiliilor locale, în Consiliul tehnico-economic al Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei. În aceasta analiza exigenţele referitoare la numãrul de camere şi suprafata utila a locuinţelor, precum şi la regimul de înãlţime al construcţiilor, impuse la analizarea şi avizarea obiectivelor noi de investiţii, nu sunt obligatorii.
(4) O data cu preluarea investiţiei Agenţia Nationala pentru Locuinţe îşi asuma toate drepturile şi obligaţiile care revin investitorului, conform documentelor şi sarcinilor preluate, inclusiv plata lucrãrilor realizate şi nedecontate şi care se regãsesc în stadiile fizice realizate şi certificate de beneficiarii de investiţii.
(5) Contractele de proiectare, de antrepriza generalã şi, eventual, cele de asociere în realizarea lucrãrilor se preiau de Agenţia Nationala pentru Locuinţe prin cesionarea lor de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale şi/sau agenţii economici în evidenta cãrora se afla construcţiile de locuinţe care fac obiectul preluãrii. La preluarea acestor contracte Agenţia Nationala pentru Locuinţe va încheia acte adiţionale cu pãrţile semnatare, în care se vor consemna: preluarea contractului în calitate de investitor, lucrãrile rãmase de executat fizic şi valoric, printre care eventuale renunţãri sau lucrãri suplimentare, durata de execuţie, precum şi alte clauze speciale rezultate prin aplicarea prevederilor legale referitoare la derularea programului de construcţii de locuinţe pentru tineri, destinate închirierii.
(6) Preluarea obiectivelor de investiţii, înscrierea lor în lista de investiţii a Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe, precum şi derularea finanţãrii şi realizãrii construcţiilor de locuinţe pentru tineri se fac în condiţiile prevãzute de prezentele norme metodologice şi de Normele metodologice pentru punerea în aplicare a prevederilor <>Legii nr. 152/1998 privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 962/2001 .
ART. 28
Anexele nr. 1-6 fac parte integrantã din prezentele norme metodologice.




ANEXA 1


la normele metodologice
-----------------------

PROGRAM
cu privire la finalizarea şi darea în folosinta a locuinţelor
aflate în diferite stadii de execuţie



────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Coordoneazã
crt. Obiectivele Executa şi rãspund Termene
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Încheierea inventarierii Agenţii economici Consiliile judeţene 15 zile de
blocurilor de locuinţe, în ale cãror şi Consiliul General la intrarea
precum şi a lucrãrilor evidente se afla al Municipiului în vigoare
tehnico-edilitare aferente investiţiile Bucureşti, precum şi a Normelor
acestora, aflate în respective, consiliile locale pe metodologi-
diferite faze de execuţie, împreunã cu teritoriul cãrora se ce pentru
şi evaluarea cheltuielilor constructorii afla locuintele, în punerea în
necesare pentru finalizare colaborare cu aplicare a
şi darea în folosinta: Ministerul Lucra- prevederi-
a) Ordinea de realizare: rilor Publice, lor
- blocuri cu structura Transporturilor Ordonanţei
închisã, în faza de şi Locuinţei Guvernului
finisaj foarte avansat nr. 19/1994
sau finalizate şi cu
lucrãri executate şi
nedecontate, precum şi
credite bancare
contractate de agenţii
economici beneficiari ai
investiţiilor de
locuinţe;
- blocuri cu structura
închisã, în faza de
finisaj avansat;
- blocuri cu structura
închisã, în faza de
început de finisaj;
- blocuri cu structura
în execuţie;
- blocuri la fundaţie
sau cu cota zero
terminatã.
b) În cadrul evaluãrii
preliminare a cheltuielilor
pentru finalizarea
lucrãrilor se vor evidenţia
distinct pe structurile
de la lit. a) de mai sus:
- cheltuielile aferente
finalizarii locuinţelor,
din care, dacã sunt cazuri,
cheltuieli pe baza de
situaţii definitive de
lucrãri rãmase nedecontate
şi decontãrile efectuate
pe seama creditelor
bancare contractate în
acest scop de agenţii
economici beneficiari
ai locuinţelor;
- cheltuielile aferente
finalizarii spaţiilor
cu alta destinaţie
decât cea de locuinta,
situate în blocuri
de locuinţe, din care,
dacã sunt cazuri,
cheltuieli pe baza de
situaţii definitive
de lucrãri.
c) Pentru lucrãrile
tehnico-edilitare
aferente locuinţelor
aflate în diferite
stadii de execuţie
se vor face evaluãri
separate.

2. Analiza şi pregãtirea Agenţii economici Consiliile judeţene Lucrãrile
tuturor informaţiilor în ale cãror şi Consiliul General se vor rea-
referitoare la evidente se afla al Municipiului liza pe
cheltuielile efectuate investiţiile Bucureşti, precum şi structurile
pentru partea executatã, respective, consiliile locale pe şi în ace-
pe baza cãrora sa se aplice împreunã cu teritoriul cãrora se leasi ter-
prevederile Legii constructorii afla locuintele, în mene pre-
nr. 85/1992, republicatã, colaborare cu vazute la
cu modificãrile şi Ministerul Lucra- pct. 1 din
completãrile ulterioare, rilor Publice, prezentul
ţinând seama de Transporturilor program.
precizãrile cap. I din şi Locuinţei
prezentele norme
metodologice

3. Constituirea resur- Ministerul Direcţia generalã 5 zile de la
selor bugetelor locale lucrãrilor Publice, pentru construcţii aprobarea
în scopul finanţãrii Transporturilor locuinţe din cadrul Hotãrârii
locuinţelor aflate în şi Locuinţei Ministerului Guvernului
stadii finale de execuţie lucrãrilor Publice, nr. 391/1993
Transporturilor şi
Locuinţei

4. Repartizarea sumelor Ministerul Idem 3 zile de la
pe judeţe şi pe lucrãrilor Publice, alimentarea
municipiul Bucureşti Transporturilor depozitului
şi virarea lunarã a şi Locuinţei
acestora în bugetele
judeţelor şi al
municipiului Bucureşti,
pe baza informaţiilor
cuprinse în anexa
nr. 6 la normele
metodologice şi a
plafoanelor anuale
aprobate de Ministerul
Lucrãrilor Publice,
Transporturilor şi
Locuinţei

5. Repartizarea sumelor Ministerul Consiliile judeţene 3 zile de la
şi virarea acestora în lucrãrilor Publice, şi Consiliul General primirea în
bugetele unitãţilor Transporturilor şi al Municipiului cont a sumei
administrativ-teritoriale Locuinţei Bucureşti repartizate
pentru finalizarea
locuinţelor aflate în
diferite stadii de
execuţie, cu defalcarea
pe blocuri

6. Formularea cererilor Consiliile locale, Consiliile judeţene Pana la data
pentru subvenţiile în consiliile judeţene şi Consiliul General 20 a
sume fixe care se acorda şi Consiliul al Municipiului fiecãrei
din bugetul de stat General al Bucureşti luni
potrivit anexei nr. 2 Municipiului
la normele metodologice Bucureşti

7. Solicitarea Direcţia generalã Ministerul Pana la data
deschiderilor de credite pentru construcţii lucrãrilor Publice, de 25 a
pentru subvenţiile în locuinţe din cadrul Transporturilor şi fiecãrei
sume fixe la Ministerului Locuinţei luni
Ministerul Finanţelor lucrãrilor Publice,
Publice Transporturilor şi
Locuinţei

8. Virarea sumelor Direcţia generalã Ministerul În aceeaşi
reprezentând subvenţii pentru construcţii lucrãrilor Publice, zi în care
în sume fixe la nivelul locuinţe din cadrul Transporturilor şi se aproba
deschiderilor de credite Ministerului Locuinţei deschiderea
aprobate judeţelor şi lucrãrilor Publice, Consiliile judeţene de credite
municipiului Bucureşti şi, Transporturilor şi şi Consiliul General
unde este cazul, de cãtre Locuinţei al Municipiului
acestea consiliilor locale Bucureşti

9. Comunicarea Consiliile judeţene,Consiliile judeţene, Pana în
subvenţiilor în sume fixe Consiliul General Consiliul General ultima zi
agenţilor economici al Municipiului al Municipiului lucrãtoare
beneficiari ai Bucureşti şi Bucureşti şi din fiecare
investiţiilor consiliile locale, consiliile locale, luna
dupã caz. dupã caz.

10. Virarea la bugetele Autoritãţile publice Directorul şi La data de
locale a sumelor şi agenţii economici organul financiar- 15 şi în
încasate drept rate în evidenta cãrora contabil ultima zi
pentru împrumuturile se afla investiţiile lucrãtoare
acordate, precum şi a de locuinţe din luna
dobânzilor aferente
acestor împrumuturi
plãtite de persoanele
fizice

11. Transmiterea Autoritãţile publice Directorul şi Pana la data
situaţiei lunare a şi agenţii economici organul financiar- de 6 a
operaţiunilor efectuate în evidenta cãrora contabil fiecãrei
pentru finalizarea se afla investiţiile luni
locuinţelor şi a celor de locuinţe
din derularea
contractelor de
împrumut, potrivit
anexei nr. 4 la
normele metodologice

12. Transmiterea Consiliile judeţene Consiliile judeţene Pana la
situaţiei lunare şi Consiliul General şi Consiliul General data de 10
privind rulajul al Municipiului al Municipiului a fiecãrei
contului special Bucureşti Bucureşti luni
deschis pentru
finalizarea şi darea
în folosinta a
locuinţelor aflate
în diferite stadii
de execuţie,
potrivit anexei
nr. 5 la normele
metodologice

13. Transmiterea Consiliile judeţene Consiliile judeţene Pana la
situaţiei lunare şi Consiliul General şi Consiliul General data de 6
privind producţia al Municipiului al Municipiului a fiecãrei
realizatã în anul în Bucureşti Bucureşti luni
curs pentru darea în
folosinta a locuinţelor
aflate în diferite
stadii de execuţie,
potrivit anexei nr. 6
la normele metodologice

14. Finalizarea şi darea Agenţii economici Consiliile judeţene, Potrivit
în folosinta a constructori, precum Consiliul General programelor
locuinţelor aflate în şi autoritãţile al Municipiului stabilite
diferite stadii de locale şi agenţii Bucureşti şi şi aprobate
execuţie la data economici în evidenta consiliile locale, pe plan
elaborãrii programului: cãrora se afla dupã caz. local
a) - blocuri pentru care investiţiile de
sunt emise repartiţii, locuinţe
sunt încheiate
precontracte sau
contracte de
vânzare-cumpãrare;
- blocuri de locuinţe
cu structura închisã,
în faza de finisaj
foarte avansat sau
finalizate;
- blocuri de locuinţe
cu structura închisã,
în faza de finisaj
avansat;
- blocuri de locuinţe
cu structura închisã,
în faza de început de
finisaj;
- blocuri de locuinţe
cu structura în
execuţie;
- blocuri de locuinţe
la fundaţie sau cu
cota zero terminatã;
b) blocuri pentru care
se încheie precontracte
sau contracte de
vânzare-cumpãrare dupã
finalizarea la nivel
local a blocurilor
prevãzute la lit. a),
în aceeaşi ordine
de prioritate.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



NOTA:
Autoritãţile administraţiei publice locale sau agenţii economici în ale cãror evidente sunt locuintele aflate în diferite stadii de execuţie vor încheia contracte cu constructorii pentru finalizarea şi darea în folosinta a blocurilor de locuinţe, cu eşalonarea în timp a lucrãrilor, iar agenţii economici constructori vor prezenta autoritãţilor administraţiei publice locale programe concrete şi detaliate, inclusiv pentru lucrãrile tehnico-edilitare necesare functionarii locuinţelor.
Termenele care vor fi prevãzute în cadrul acestui punct din program sunt considerate limite maxime, putând fi devansate dacã pe plan local se vor asigura condiţiile materiale, financiare şi de forta de munca.
Începerea unor construcţii de locuinţe noi, cu protecţia statului prin subvenţii în sume fixe şi facilitãţi în plata dobânzilor, se va putea realiza pe baza prevederilor <>art. 7 din Legea locuinţei nr. 114/1996 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.




ANEXA 2


la normele metodologice
-----------------------

CONSILIUL JUDEŢEAN ....................................../
CONSILIUL GENERAL AL MUNICIPIULUI BUCUREŞTI


CERERE
de subvenţii în sume fixe de la bugetul de stat pentru
construcţii de locuinţe



──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Numãr Subvenţia Subvenţia
crt. Categorii de beneficiari de totalã medie pe
cazuri - mii beneficiar
lei - - mii lei -
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Tineri casatoriti care au fiecare varsta
de pana la 35 de ani împliniţi pana la
finele anului calendaristic în care are loc
contractarea, precontractarea sau repartiţia
locuinţei ........ ........ ........
2. Invalizi de gradele I şi II ........ ........ ........
3. Persoane cu handicap ........ ........ ........
4. Persoane şi familii care îşi schimba
domiciliul din oraşe la sate şi lucreazã
în agricultura sau silvicultura ........ ........ ........
5. Personal calificat din învãţãmânt şi
sãnãtate care are sau îşi schimba
domiciliul la sate ........ ........ ........
6. Persoane sau familii care îşi schimba
domiciliul dintr-un sat în alt sat pentru
a lucra pãmântul pe care l-au primit
conform <>Legii fondului funciar nr. 18/1991 ,
republicatã, cu modificãrile şi
completãrile ulterioare ........ ........ ........

TOTAL: ............................


Preşedinte, Director economic,
(Primar general) ......................
Control financiar preventiv
.................. ............................

L.S.



NOTA:
Subvenţii în sume fixe se pot solicita pentru persoanele prevãzute la nr. crt. 4, 5 şi 6 numai în condiţiile în care acestea au precontractat, au contractat ori li s-au repartizat locuinţe aflate în diferite stadii de execuţie în satele în care îşi stabilesc/îşi schimba domiciliul.


ANEXA 3
-------
la normele metodologice
-----------------------


CONTRACT DE ÎMPRUMUT
nr. ..... din ....... anul .......

Între ........................*), reprezentat prin ....................., pe de o parte, şi ............................................., nãscut/nascuta în ..............................., judeţul ......................., la data de ....................., fiul/fiica lui ...................... şi al/a .........., cu domiciliul în ................................, str. ...................... nr. ..., bl. ..., sc. ...., et. ...., ap. ....., posesor/posesoare al/a buletinului/cãrţii de identitate seria ..... nr. ....................., eliberat/eliberata de ....................., la data de ...................., pe de alta parte, a intervenit urmãtorul contract de împrumut:

1. ..........................................................*), pe baza resurselor avansate temporar de cãtre stat în vederea realizãrii şi punerii în funcţiune a locuinţelor aflate în diferite stadii de execuţie, acorda beneficiarului ........................................ un împrumut de ................. lei, pe termen de ... ani, cu o dobanda de ........ % pe an.
Rata curenta la împrumut de ................. lei + dobanda curenta datoratã de beneficiarul de împrumut de ................. lei = .................. lei.
Rata ultima la împrumut de .................. lei + dobanda ultima datoratã de beneficiarul de împrumut de ................ lei = ................... lei.

2. Împrumutul acordat, precum şi dobanda, stabilite în rate lunare de .. lei, se vor retine pe statul de plata de cãtre unitatea de la care beneficiarul de împrumut are de încasat drepturi bãneşti, începând cu luna ......... anul .......... şi pana în luna ............. anul .................... .
Pentru perioada în care beneficiarul de împrumut nu are de încasat drepturi bãneşti rata lunarã în suma de ................................ lei se achitã prin bãncile comerciale sau Casa de Economii şi Consemnaţiuni C.E.C. - S.A. în contul nr. ...................al .....................................*) ori direct la casieria .............................................*).
Ca alternativa:
achitarea împrumutului, precum şi a dobânzilor aferente se face în urmãtoarele condiţii:
.........................................................................
.........................................................................
.........................................................................

3. Neplata la termenul de scadenta a 6 rate lunare atrage executarea silitã asupra locuinţei şi evacuarea deţinãtorilor acesteia. Executarea silitã se face în baza prezentului contract care are valoare de înscris autentic şi constituie titlu executoriu.

4. Pentru nerambursarea la scadenta a împrumutului se aplica penalitãţile prevãzute de reglementãrile în vigoare pentru sumele datorate bugetului de stat.

5. Alte clauze**):
-
-
-
-

6. Pana la restituirea integrala a sumelor datorate se instituie ipoteca asupra locuinţei.
Înstrãinarea prin acte între vii, în decurs de 10 ani, a locuinţelor pentru realizarea cãrora s-au acordat subvenţii se poate face numai dupã restituirea integrala a sumelor datorate şi pe baza dovezii depunerii integrale a contravalorii sumelor obţinute ca subvenţii de la bugetul de stat, potrivit <>art. 4, 5 şi 6 din Ordonanta Guvernului nr. 19/1994 privind stimularea investiţiilor pentru realizarea unor lucrãri publice şi construcţii de locuinţe, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 82/1995 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

Încheiat la data de .................. în ... exemplare, din care .... exemplare au fost înaintate beneficiarului împrumutului.


.....................*) Beneficiarul împrumutului,
Director,
Director financiar-contabil, Garant,
Compartiment juridic


NOTA:
La contract se anexeazã declaraţia garantului.

----------------
*) Autoritatea administraţiei publice locale sau agentul economic desemnat de aceasta.
**) Convenite între pãrţi pentru a asigura garantarea rambursarii împrumutului.





ANEXA 4


la normele metodologice
-----------------------


............................*)


SITUAŢIA
operaţiunilor efectuate pentru realizarea locuinţelor şi a celor
din derularea contractelor de împrumut pentru locuinţe la finele
lunii ........ anul .......


- mii lei -
-------------

I. Operaţiuni efectuate pentru realizarea locuinţelor:

1. Încasãri din sumele virate de autoritãţile publice locale .......
2. Plati pentru realizarea locuinţelor, .......
din care pentru:
2.1. locuinţe cu structura închisã, în faza de finisaj
foarte avansat sau finalizate .......
2.2. locuinţe cu structura închisã, în faza de finisaj
avansat .......
2.3. locuinţe cu structura închisã, în faza de început
de finisaj .......
2.4. locuinţe cu structura în execuţie .......
2.5. locuinţe la fundaţie sau cu cota zero terminatã .......
3. Disponibil (1-2) .......


- mii lei -
-----------------------------
Sume virate
Sume încasate pentru
reconstituirea
resurselor
-----------------------------

II. Operaţiuni privind derularea
contractelor de împrumut:
1. Rate la împrumuturile acordate ......... .........1)
2. Dobânzi plãtite de populaţie la
împrumuturile acordate ......... .........
3. Contribuţii aduse de beneficiarii de
locuinţe ca avans, plati parţiale sau
integrale - dupã punerea în aplicare
a <>Legii nr. 85/1992 privind vânzarea
de locuinţe şi spaţii cu alta destinaţie
construite din fondurile statului şi
din fondurile unitãţilor economice
sau bugetare de stat, republicatã,
cu modificãrile şi completãrile ulterioare ......... .........2)
4. Sume obţinute din licitarea spaţiilor cu
alta destinaţie decât cea de locuinta ......... .........2)
5. Sume obţinute din licitarea locuinţelor ......... .........


- mii lei -
---------------
Date informative:
-----------------
1. Restante la ratele scadente pentru împrumuturile
acordate populaţiei ...........
2. Dobânzi restante la împrumuturile acordate populaţiei ...........
3. Subvenţii în sume fixe plãtite din bugetul de stat ...........
4. Comisionul reţinut de agenţii economici în a cãror
evidenta se afla investiţia ...........
5. Cheltuieli efectuate cu organizarea licitaţiilor
pentru spaţiile cu alta destinaţie decât
cea de locuinta ...........
6. Cheltuieli efectuate cu organizarea licitaţiilor
pentru locuinţe ...........

Numãr de apartamente
--------------------
7. Locuinţe finalizate şi date în funcţiune ..........
din care:
7.1. peste program ..........
7.2. sub program ..........


Primar, Director economic,
(Director) Control financiar preventiv


-------------
*) Autoritatea administraţiei publice locale sau agentul economic.
1) Sume încasate din care se deduc comisioanele (pct. 4 din datele
informative).
2) Sume încasate din care se deduc cheltuielile efectuate cu licitaţiile
(pct. 5 şi 6, dupã caz, din datele informative).






ANEXA 5


la normele metodologice
-----------------------

CONSILIUL JUDEŢEAN ........................../
CONSILIUL GENERAL AL MUNICIPIULUI BUCUREŞTI


SITUAŢIA
rulajului contului special deschis pentru finalizarea şi darea
în folosinta a locuinţelor aflate în diferite stadii de execuţie
la finele lunii .... anul .....


- mii lei -
-----------
I. Resurse .........
din care:
1. Alimentari primite din bugetul de stat, inclusiv din
subvenţiile în sume fixe .........
2. Încasãri din ratele scadente la împrumuturile acordate .........
3. Încasãri din dobânzile plãtite de populaţie la
împrumuturile acordate .........
4. Contribuţii aduse de beneficiarii de locuinţe ca avans,
plati parţiale sau integrale .........
5. Încasãri nete din vânzarea la licitaţie a spaţiilor cu
alta destinaţie decât cea de locuinta .........
6. Încasãri nete din vânzarea la licitaţie a locuinţelor .........

II. Cheltuieli .........
din care:
- locuinţe cu structura închisã, în faza de finisaj foarte
avansat sau terminate, dar nedecontate .........
- locuinţe cu structura închisã, în faza de finisaj avansat .........
- locuinţe cu structura închisã, în faza de început de finisaj .........
- locuinţe cu structura în execuţie .........
- locuinţe în faza de fundaţie sau cu cota zero terminatã .........

III. Disponibil (I - II) .........

Date informative:
-----------------
1. Restante la datele scadente pentru împrumuturile
acordate populaţiei .........
2. Dobânzi restante la împrumuturile acordate populaţiei .........
3. Subvenţii în sume fixe plãtite din bugetul de stat .........
4. Comisionul reţinut de agenţii economici în evidenta
cãrora se afla investiţia .........
5. Cheltuieli efectuate cu organizarea licitaţiilor
pentru spaţiile cu alta destinaţie decât cea de locuinta .........
6. Cheltuieli efectuate cu organizarea licitaţiilor
pentru locuinţe .........

Numãr de apartamente
--------------------
7. Locuinţe finalizate şi date în funcţiune .........
din care:
7.1. peste program .........
7.2. sub program .........


Preşedinte, Director economic,
(Primar general) Control financiar preventiv

NOTA:
La raportarile pe structurile de la cap. II "Cheltuieli" se vor avea în
vedere stadiile de execuţie la data reluarii procesului investitional.






ANEXA 6


la normele metodologice
-----------------------

CONSILIUL JUDEŢEAN ......................../
CONSILIUL GENERAL AL MUNICIPIULUI BUCUREŞTI


SITUAŢIA
producţiei realizate în anul ......... pana la finele
lunii ..........., pentru finalizarea şi darea în folosinta a
locuinţelor aflate în diferite stadii de execuţie


- milioane lei -
----------------

I. Producţie realizatã cumulat de la
începutul anului .................. ............
II. Producţie decontatã cumulat de la
începutul anului .................... ............
III. Producţie realizatã şi nedecontata
la finele lunii ......................... ............


Preşedinte, Director economic,
(Primar general) Control financiar preventiv

NOTA:
Raportarea acestei situaţii se va face cumulat numai pentru producţia
realizatã în anul în curs.



--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016