Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 942 din 10 august 1990 (*republicata*)  privind organizarea si functionarea Ministerului Culturii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 942 din 10 august 1990 (*republicata*) privind organizarea si functionarea Ministerului Culturii

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 240 din 28 septembrie 1992

Guvernul României hotãrãşte:

ART. 1
Ministerul Culturii este organul central de specialitate al administraţiei publice, care are misiunea de a asigura aplicarea strategiei culturale în folosul tuturor categoriilor sociale, al întregii societãţi româneşti.
ART. 2
Ministerul Culturii îşi desfãşoarã activitatea pe baza urmãtoarelor principii fundamentale:
a) Principiul autonomiei culturii şi artei
Ministerul Culturii asigurã crearea condiţiilor materiale şi morale necesare pentru libera manifestare a legilor proprii şi criteriile specifice de valoare şi de selecţie ale artei şi culturii, protejeazã activitatea creatoare şi acţiunea cultural-artisticã de ingerinţele unor criterii care le sînt strãine, cum sînt angajarea politicã, funcţionalitatea propagandisticã, spiritul comercial.
b) Principiul libertãţii de creaţie
Ministerul Culturii protejeazã libertatea de creaţie şi vegheazã asupra respectãrii ei neîngrãdite. Orice creator se bucurã de libertate deplinã în alegerea mijloacelor de expresie, în transmiterea mesajului artistic, pentru care poartã întreaga rãspundere.
c) Principiul primordialitãţii valorii
Ministerul Culturii sprijinã buna funcţionare a mecanismului selecţiei valorice, înlesnind afirmarea talentelor autentice, înscrierea în circuitul cultural naţional şi internaţional a operelor şi realizãrilor artistice de certã valoare.
d) Principiul şansei egale la culturã
Ministerul Culturii asigurã repartizarea echitabilã a mijloacelor financiare, tehnice, organizatorice, gestionarea, gospodãrirea şi utilizarea eficientã a acestora în vederea accesului liber la culturã al tuturor cetãţenilor ţãrii, indiferent de apartenenţa politicã, categorie socialã, convingeri religioase, naţionalitate, sex şi vîrstã.
e) Principiul neangajãrii politice
Activitatea Ministerului Culturii şi a salariaţilor acestuia nu este guvernatã de nici o ideologie politicã, nu exprimã şi nici nu faciliteazã exprimarea intereselor vreunui partid, vreunei formaţiuni sau grupãri politice.
f) Principiul identitãţii culturale naţionale în circuitul mondial de valori
Ministerul Culturii stimuleazã difuziunea, în ţarã şi în strãinãtate, a valorilor spirituale româneşti şi faciliteazã circulaţia pe plan naţional a valorilor spirituale universale.
ART. 3
Pentru aplicarea acestor principii, Ministerul Culturii are urmãtoarele atribuţii principale:
- concepe şi realizeazã prioritãţi, direcţii de acţiune, programe, în toate domeniile culturii şi artei, elaborînd, potrivit reglementãrilor legale, norme şi normative pentru domeniul sãu de activitate, aplicabile tuturor instituţiilor şi aşezãmintelor culturale, indiferent de subordonare;
- ocroteşte dezvoltarea personalitãţii creatoare în folosul individului şi al societãţii;
- apãrã drepturile şi interesele oamenilor de culturã şi artã din România, în ţarã şi în strãinãtate;
- acţioneazã pentru dezvoltarea bazei materiale, pentru diversificarea, modernizarea şi optimizarea serviciilor culturale ale statului;
- organizeazã, încurajeazã şi finanţeazã activitãţi de creaţie prin achiziţii, concursuri şi alte modalitãţi specifice;
- organizeazã şi finanţeazã, în condiţiile legii, acţiuni de interes naţional în toate domeniile culturii şi artei, achiziţii muzeale şi de altã naturã, precum şi expoziţii interne şi externe;
- organizeazã concursuri internaţionale de creaţie şi interpretare şi faciliteazã participarea artiştilor români la manifestãri similare din strãinãtate;
- contribuie la crearea cadrului şi la asigurarea unor şanse egale pentru dezvoltarea artei şi culturii minoritãţilor naţionale din România;
- promoveazã acţiuni culturale cu participarea diasporei româneşti, pentru întãrirea prestigiului culturii noastre în ţarã şi în strãinãtate;
- asigurã condiţii pentru conservarea şi valorificarea bunurilor din patrimoniul cultural naţional, a ansamblurilor, monumentelor şi siturilor istorice, precum şi a caselor de creaţie;
- acţioneazã, prin mãsuri protecţioniste, pentru revitalizarea şi consolidarea tradiţiilor şi obiceiurilor locale, potrivit calendarului religios şi ocupaţiilor specifice rurale;
- stimuleazã formarea de specialişti şi meseriaşi în domeniul artizanatului autentic şi al meşteşugurilor tradiţionale;
- protejeazã spaţiul cultural de efectele prostului gust, ale diletantismului şi incompetenţei;
- elaboreazã prognoza necesarului de personal de specialitate în domeniul sãu de activitate şi colaboreazã cu Ministerul Învãţãmîntului şi Ştiinţei la definitivarea programelor anuale, specifice, de învãţãmânt;
- organizeazã atestarea artiştilor liber-profesionişti şi a traducãtorilor;
- asigurã perfecţionarea pregãtirii personalului din domeniul culturii şi artei, organizeazã forme de pregãtire postlicealã şi postuniversitarã pentru specialişti şi meserii specifice necuprinse în sistemul învãţãmîntului public;
- stabileşte normele unitare de structurã pentru aşezãmintele şi unitãţile cultural-artistice de stat, precum şi criteriile de clasificare specifice;
- coordoneazã activitatea instituţiilor şi aşezãmintelor culturale din teritoriu, încurajînd specificul şi autonomia localã;
- coordoneazã şi controleazã activitatea unitãţilor direct, subordonate, inclusiv a unitãţilor de cercetare ştiinţificã;
- propune Guvernului înfiinţarea de noi unitãţi în subordinea Ministerului Culturii şi avizeazã înfiinţarea instituţiilor culturale publice din teritoriu;
- stabileşte condiţiile şi avizeazã înfiinţarea instituţiilor culturale private, organizeazã atestarea specialiştilor din domeniul respectiv şi elaboreazã norme privind obligaţiile de naturã culturalã şi statisticã ale acestora faţã de stat;
- suspendã temporar sau retrage definitiv avizele şi atestatele emise instituţiilor de culturã particulare şi specialiştilor acestora, în cazul nerespectãrii prevederilor legale şi normelor care le reglementeazã funcţionarea;
- avizeazã înfiinţarea de ligi, fundaţii, asociaţii etc. culturale cu scop lucrativ sau nelucrativ;
- gestioneazã, în perioada de tranziţie la economia de piaţã, cantitatea de hîrtie repartizatã anual domeniului culturii, inclusiv pentru sectorul particular, asigurînd, cu prioritate, necesarul publicaţiilor şi editurilor publice, al uniunilor de creaţie şi asociaţiilor de breaslã;
- evalueazã şi decide asupra oportunitãţii înfiinţãrii şi continuitãţii activitãţii publicaţiilor culturale al cãror editor este;
- coopereazã cu uniunile şi asociaţiile de creaţie, utilizeazã competenţa membrilor acestora în cadrul comisiilor de experţi ale Ministerului Culturii;
- asigurã cadrul instituţional necesar protecţiei dreptului de autor şi a celorlalte drepturi adiacente, în ţarã şi în strãinãtate;
- colaboreazã cu ministere, alte autoritãţi publice centrale sau locale, uniuni, ligi, asociaţii, fundaţii, în vederea realizãrii unor acţiuni comune în ţarã şi în strãinãtate;
- iniţiazã şi încheie, cu avizele legale necesare, acorduri culturale bilaterale, cu ministere ale culturii, organisme guvernamentale sau neguvernamentale culturale din alte ţãri, participã la elaborarea de convenţii culturale internaţionale;
- coordoneazã activitatea de impresariat artistic;
- coordoneazã, asigurã şi urmãreşte, potrivit reglementãrilor legale, iniţierea şi realizarea investiţiilor în domeniul sãu de activitate;
- numeşte şi revocã, dupã caz, directorii instituţiilor publice direct subordonate şi avizeazã numirea sau revocarea directorilor instituţiilor publice de gradul I;
- iniţiazã proiecte de acte normative şi alte reglementãri prevãzute de lege în domeniul sãu de activitate şi avizeazã proiectele de acte normative promovate de celelalte ministere, de organele centrale şi locale ale administraţiei publice, cu implicaţii în sfera culturii;
- este abilitat sã solicite şi sã primeascã de la ministere, organe centrale şi locale ale administraţiei publice, asociaţii, ligi, societãţi, uniuni, fundaţii, unitãţi de stat şi particulare cu profil cultural, din domeniul artelor şi informãrii publice, avize de specialitate, date şi documente necesare îndeplinirii atribuţiilor sale;
- elaboreazã, potrivit legii, normative privind stabilirea preţurilor şi tarifelor pentru domeniul sãu de activitate;
- îndeplineşte orice alte atribuţii în domeniul sãu de activitate.
ART. 4
(1) Structura organizatoricã a Ministerului Culturii este prevãzutã în anexa nr. 1.
(2) Numãrul-maxim de posturi este de 240, exclusiv demnitarii. Posturile de conducere pot fi stabilite pînã la cel mult 20% din numãrul maxim de posturi al ministerului.
(3) În acest numãr maxim de 240 posturi nu este inclus personalul unitãţilor subordonate şi consilierii teritoriali şefi.
ART. 5
(1) În structura organizatoricã a ministerului pot funcţiona departamente, direcţii generale, direcţii, servicii, oficii şi birouri.
(2) Numãrul posturilor de specialitate de grade superioare se stabileşte potrivit legii.
ART. 6
(1) Conducerea ministerului se exercitã de ministru, ajutat de un colegiu, ca organ consultativ.
(2) Ministrul reprezintã ministerul în raporturile cu celelalte ministere şi organizaţii din ţarã, precum şi în relaţiile internaţionale.
(3) Structura organizatoricã a compartimentelor, statul de funcţiuni, atribuţiile şi sarcinile aparatului propriu se aprobã prin ordin al ministrului culturii.
ART. 7
Salarizarea personalului din aparatul propriu şi instituţiile subordonate Ministerului Culturii se face potrivit reglementãrilor legale.
ART. 8
Personalul transferat la alte unitãţi sau trecut în funcţii cu niveluri de salarizare mai mici, precum şi cel rãmas disponibil, ca urmare a aplicãrii prevederilor prezentei hotãrîri, are dreptul la salariul tarifar avut, sporul de vechime şi indemnizaţia de conducere, dupã caz, timp de 3 luni dupã intrarea în vigoare a prezentei hotãrîri.
ART. 9
Unitãţile publice direct subordonate Ministerului Culturii sînt prevãzute în anexa nr. 2.
ART. 10
(1) Atribuţiile Ministerului Culturii în planul activitãţii cultural-artistice din teritoriu sînt exercitate de cãtre consilieri şefi delegaţi, care îndeplinesc atribuţiile serviciilor descentralizate ale Ministerului Culturii şi sînt numiţi de ministru, cu avizul prefectului judeţului, respectiv al municipiului Bucureşti.
(2) Numirea celorlalţi consilieri teritoriali care au atribuţii în domeniul cultural se face cu avizul ministrului culturii.
(3) Salariile consilierilor şefi delegaţi se suportã din bugetul Ministerului Culturii.
ART. 11
Pe data prezentei hotãrîri, centrele de librãrii judeţene şi al municipiului Bucureşti trec, cu activul şi pasivul existent conform bilanţului de la 30 iunie 1990, din subordinea primãriilor judeţene şi a municipiului Bucureşti în subordinea Companiei pentru Difuzarea Cãrţii din sistemul Ministerului Culturii. Cu aceeaşi datã, activitatea de difuzare a discurilor şi casetelor audio trece de la Ministerul Comerţului şi Turismului la Ministerul Culturii.
ART. 12
Ministerul Culturii utilizeazã un parc propriu de transport pentru aparatul central şi unitãţile subordonate, stabilit potrivit reglementãrilor legale. Pentru activitãţile specifice de transport desfãşurate de minister şi unitãţile subordonate, parcul auto se stabileşte prin ordin al ministrului.
ART. 13
În aplicarea prevederilor prezentei hotãrîri ministrul culturii poate emite ordine şi instrucţiuni.
ART. 14
Ministerul Economiei şi Finanţelor va introduce modificãrile corespunzãtoare în indicatorii economici şi financiari care decurg din aplicarea prezentei hotãrîri.
ART. 15
Prezenta hotãrîre intrã în vigoare la data de 10 august 1990*). Pe aceeaşi datã se abrogã orice alte reglementãri contrare.
___________
*) Prevederile art. 3 subalin. 1, 5, 6, 21, 22, 28, 30, art. 5 alin. 2, art. 6 alin. 1, art 7, art. 10 alin. 1 şi 2 şi art. 12, astfel cum au fost modificate şi completate prin <>Hotãrîrea Guvernului nr. 528/1992 , se aplicã începînd cu data de 15 septembrie 1992.

ANEXA 1







MINISTERUL CULTURII

┌─────────────────┐ ┌───────────────────────────────┐
│ CONSILIER ├───────┤ MINISTRU │
└─────────────────┘ └───────────────┬───────────────┘
┌───────────────┴───────────────┐
│ COLEGIUL MINISTERULUI │
└───────────────┬───────────────┘
┌───────────────┴───────────────┐
│ SECRETAR DE STAT │
└───────────────┬───────────────┘
┌───────────────┴───────────────┐
│ SUBSECRETAR DE STAT │
└───────────────┬───────────────┘
┌───────────┬──────────┬────────────┬───────────┴┬───────────┬──────────┬───────────┬───────────┐
│ │ │ │ │ │ │ │ │
┌──────┴──────┐┌───┴────┐┌────┴────┐┌──────┴──────┐┌────┴─────┐┌────┴────┐┌────┴─────┐┌────┴────┐┌─────┴──────┐
│ Direcţia ││ ││ ││ Direcţia ││ Direcţia ││Direcţia ││ Direcţia ││ ││ Direcţia │
│ generalã a ││Direcţia││Direcţia ││ generalã ││ generalã ││animaţie ││ pentru ││Direcţia ││organizare, │
│instituţiilor││ arte ││ memorie ││ dialog ││ culturã ││culturalã││minoritãţi││generalã ││privatizare,│
│ de ││vizuale ││culturalã││ cultural ││ scrisã ││teritoriu││naţionale ││economicã││ salarizare │
│ spectacol ││ ││ ││internaţional││ ││ ││ ││ ││ │
└──────┬──────┘└────────┘└─────────┘└──────┬──────┘└────┬─────┘└─────────┘└──────────┘└───┬─────┘└────────────┘
│ ┌────────┘ │ └──────┐
┌──┴──────┐ ┌─────┴──────┐ ┌──┴───────┬───────────┐ ┌─────┴─────┐
┌───┴────┐┌───┴────┐ ┌─────┴──────┐┌────┴────┐ ┌───┴────┐┌────┴─────┐┌────┴─────┐ ┌─────┴─────┐┌────┴─────┐
│ ││ │ │ ││Direcţia │ │ ││ ││ │ │ Direcţia ││ Direcţia │
│Direcţia││Direcţia│ │ Director ││programe,│ │Direcţia││ Direcţia ││ Direcţia │ │dezvoltare,││investiţii│
│ teatre ││ muzicã │ │documentare,││acorduri,│ │ carte ││biblioteci││publicaţii│ │ tarife, ││finanţare │
│ ││ │ │ prospectare││schimburi│ │ ││ ││ │ │ control ││ │
│ ││ │ │ ││culturale│ │ ││ ││ │ │ ││ │
└────────┘└────────┘ └────────────┘└─────────┘ └────────┘└──────────┘└──────────┘ └───────────┘└──────────┘




ANEXA 2


INSTITUŢII PUBLICE
subordonate Ministerului Culturii




────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Denumirea instituţiei Sediul instituţiei
crt.
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
0 1 2
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
I. Instituţii publice subordonate, ale cãror
cheltuieli de funcţionare şi investiţii se
finanţeazã integral din bugetul de stat
1. Direcţia Muzeelor şi Colecţiilor - Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1, Bucureşti
2. Direcţia Monumentelor, Ansamblurilor şi Siturilor - Str. Enachita Vacarescu nr. 16, sector 4,
Istorice Bucureşti
3. Biblioteca Naţionalã - Str. Ion Ghica nr. 4, sector 3, Bucureşti
4. Agenţia Românã pentru Protejarea Drepturilor de - Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1, Bucureşti
Autor
5. Centrul de Conservare şi Valorificare a Tradiţiei - Str. Take Ionescu nr. 25, sector 1, Bucureşti
şi Creaţiei Populare

II. Instituţii publice subordonate, ale cãror
cheltuieli de funcţionare şi investiţii se
finanţeazã din veniturile extrabugetare şi
subvenţii acordate de la bugetul de stat
1. Muzeul Naţional de Artã al României - Calea Victoriei nr. 49-53, sector 1, Bucureşti
2. Muzeul Naţional de Istorie al României - Calea Victoriei nr. 12, sector 1, Bucureşti
3. Muzeul "Brukenthal" Sibiu - Piaţa Mare nr. 4-5, Sibiu
4. Muzeul "Peleş" Sinaia - Str. Peleşului nr. 2, Sinaia
5. Muzeul Civilizaţiei Populare Tradiţionale Sibiu - Piaţa Mica nr. 11 (Dumbrava Sibiului), Sibiu
8. Muzeul Satului - Sos. Kiseleff nr. 28-30, sector 1, Bucureşti
7. Muzeul Ţãranului Român - Sos. Kiseleff nr. 3, sector 1, Bucureşti
8. Muzeul Literaturii Române - Str. Fundaţiei nr. 4, sector 1, Bucureşti
9. Muzeul Bran - Comuna Bran, judeţul Braşov
10. Muzeul Cotroceni - B-dul Geniului nr. 1, sector 6, Bucureşti
11. Muzeul "George Enescu" - Calea Victoriei nr. 141, sector 1, Bucureşti
12. Memorialul Ipoteşti - Centrul Naţional de Studii - Comuna Ipoteşti, judeţul Botoşani
"Mihai Eminescu"
13. Teatrul Naţional "I.L. Caragiale" Bucureşti - B-dul N. Balcescu nr. 2, sector 1, Bucureşti
14. Teatrul Naţional Cluj-Napoca - Str. Ştefan cel Mare nr. 24, Cluj-Napoca
15. Teatrul Naţional "Vasile Alecsandri" Iaşi - Str. Agatha Barsescu nr. 15, Iaşi
16. Teatrul Naţional "Matei Millo" Timişoara - Str. Marãşeşti nr. 2, Timişoara
17. Teatrul Naţional Craiova - Str. "Al. I. Cuza" nr. 11, Craiova
18. Teatrul Naţional Tirgu Mures - Str. Teatrului nr. 1, Tirgu Mureş
19. Teatrul Maghiar de Stat Cluj-Napoca - Str. Emil Isac nr. 26-28, Cluj-Napoca
20. Teatrul de Proiecte Culturale "Teatrum Mundi" - Str. M. Eminescu nr. 89, sector 2, Bucureşti
21. Teatrul "Masca" Bucureşti - Str. General Berthelot nr. 22, sector 1,
Bucureşti
22. Opera Românã Bucureşti - B-dul M. Kogalniceanu nr. 70-72, sector 8,
Bucureşti
23. Teatrul "Excelsior" Bucureşti - Str. Academiei nr. 28, sector 1, Bucureşti
24. Opera Romãnã Cluj-Napoca - Str. Ştefan cel Mare nr. 24, Cluj-Napoca
25. Opera Maghiarã Cluj-Napoca - Str. 1 Mai nr. 26, Cluj-Napoca
26. Opera Româna Iaşi - Str. Agatha Barsescu nr. 18, Iaşi
27. Opera Româna Timişoara - Str. Mãrãşeşti nr. 2, Timişoara
28. Teatrul de Operetã "Ion Dacian" Bucureşti - B-dul N. Bãlcescu nr. 2, sector 1, Bucureşti
29. Filarmonica "George Enescu" Bucureşti - Str. Franklin nr. 1, sector 1, Bucureşti
30. "Tinerimea Românã" - Centrul de Culturã - Str. Gutemberg nr. 19, sector 5, Bucureşti
31. Oficiul Naţional pentru Documentare şi Expoziţii - B-dul N. Bãlcescu nr. 2, sector 1, Bucureşti
de Artã
32. Studioul de Creaţie Cinematograficã - Str. Pictor Verona nr. 2, sector 1, Bucureşti
33. Editura "Video" - Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1, Bucureşti
34. Trustul "Domus" pentru Administrarea şi - Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1, Bucureşti
Valorificarea Caselor de Creaţie a Imobilelor
Ministerului Culturii

III. Instituţii publice subordonate, ale cãror
cheltuieli de funcţionare şi investiţii se
finanţeazã din venituri extrabugetare
1. Direcţia pentru Prestãri Editoriale "Romlibri" - Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1, Bucureşti
2. Direcţia pentru Presa, Publicitate şi Tipãrituri - Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1, Bucureşti
3. Centrul de Perfecţionare a Personalului din - Calea Dorobantilor nr.99A, sector 2, Bucureşti
Culturã şi Artã, Pregãtire Postlicealã şi
Postuniversitarã
4. Centrul de Informaticã şi Memorie Culturalã - Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1, Bucureşti
5. Intreprinderea de Comerţ Exterior "Artexim" - Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1, Bucureşti

IV. Alte instituţii publice subordonate, ale cãror
cheltuieli de funcţionare şi investiţii se
finanţeazã integral din fondul de cercetare
1. Institutul de Studii Orientale "Sergiu Al. George" - Calea Victoriei nr. 107, sector 1, Bucureşti
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


_________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016