Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 922 din 12 august 2009  pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a   Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei circulatii a cetatenilor romani in strainatate, aprobate prin   Hotararea Guvernului nr. 94/2006     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 922 din 12 august 2009 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei circulatii a cetatenilor romani in strainatate, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 94/2006

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 622 din 16 septembrie 2009
HOTĂ?RÂRE nr. 922 din 12 august 2009
pentru modificarea şi completarea <>Normelor metodologice de aplicare a <>Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetãţenilor români în strãinãtate, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 94/2006
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 622 din 16 septembrie 2009


În temeiul <>art. 108 din Constituţia României, republicatã , şi al <>art. VII din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 207/2008 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetãţenilor români în strãinãtate, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.

ART. I
<>Normele metodologice de aplicare a <>Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetãţenilor români în strãinãtate, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 94/2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 76 din 27 ianuarie 2006, cu modificãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Articolul 1 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - Prezentele norme metodologice stabilesc actele necesare, procedura, condiţiile şi termenele de soluţionare a cererilor pentru eliberarea documentelor de cãlãtorie în strãinãtate prevãzute la <>art. 6 alin. (1) din Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetãţenilor români în strãinãtate, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, denumitã în continuare lege, emise de autoritãţile române, precum şi procedurile pentru îndeplinirea condiţiilor privind regimul liberei circulaţii a cetãţenilor români în strãinãtate, necesare exercitãrii dreptului la libera circulaţie."
2. Articolul 3 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3. - (1) Paşaportul diplomatic şi paşaportul de serviciu, inclusiv cele electronice, sunt documentele de cãlãtorie care se elibereazã de Ministerul Afacerilor Externe, prin Direcţia Generalã Afaceri Consulare, la solicitarea instituţiilor sau autoritãţilor publice interesate ori, dupã caz, a organismelor interesate, în cazurile şi în condiţiile prevãzute de lege.
(2) Solicitãrile privind eliberarea paşapoartelor diplomatice sau de serviciu, inclusiv a celor electronice, trebuie sã fie însoţite de note justificative în care se precizeazã scopul şi calitatea în care titularii urmeazã sã se deplaseze în strãinãtate, întocmite de instituţiile sau autoritãţile ori, dupã caz, de organismele interesate.
(3) Procedurile, documentele necesare şi termenele de eliberare a paşapoartelor diplomatice şi a paşapoartelor de serviciu, inclusiv a celor electronice, se stabilesc prin instrucţiuni ale Ministerului Afacerilor Externe, care se comunicã instituţiilor, organismelor şi autoritãţilor interesate."
3. La capitolul II, secţiunea a 2-a, alcãtuitã din articolele 4-15, se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"SECŢIUNEA a 2-a
Paşaportul simplu, paşaportul simplu electronic şi paşaportul simplu temporar
Art. 4. - (1) Cererile pentru eliberarea paşapoartelor simple şi a paşapoartelor simple electronice se depun la serviciile publice comunitare pentru evidenţa persoanelor, în sistem de ghişeu unic, ori la serviciile publice comunitare pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple pe a cãror razã titularii au domiciliul sau, dupã caz, reşedinţa, iar în strãinãtate, la misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României.
(2) Cererile pentru eliberarea paşapoartelor simple în regim de urgenţã se depun numai la serviciile publice comunitare pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple.
(3) Serviciile publice comunitare pentru evidenţa persoanelor, misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României prevãzute la alin. (1) primesc cereri pentru eliberarea paşapoartelor simple electronice numai pe mãsura dotãrii cu echipamentele tehnice corespunzãtoare.
(4) Dupã dotarea tuturor serviciilor publice comunitare pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple cu echipamentele tehnice necesare eliberãrii paşapoartelor simple electronice, cererile pentru eliberarea acestor documente pot fi depuse la cel mai apropiat serviciu public comunitar pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple, în condiţiile prevãzute de art. 15 alin. (3) din lege.
(5) Cererile pentru eliberarea paşapoartelor simple temporare se depun, în ţarã, la serviciul public comunitar pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple pe a cãrui razã teritorialã titularii au domiciliul sau, dupã caz, reşedinţa, iar în strãinãtate, la misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României.
(6) În situaţia în care sunt incidente dispoziţiile prevãzute de art. 15 alin. (3) şi, dupã caz, alin. (4) din lege, cererile pentru eliberarea paşapoartelor simple şi a paşapoartelor simple temporare pot fi depuse, în ţarã, la cel mai apropiat serviciu public comunitar pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple.
Art. 5. - (1) Cererile pentru eliberarea paşapoartelor simple se depun personal de cãtre solicitanţi, însoţite de urmãtoarele documente:
a) cartea de identitate, cartea de identitate provizorie sau, dupã caz, buletinul de identitate, aflate în termen de valabilitate, în original şi în fotocopie. Cartea de identitate provizorie trebuie însoţitã de certificatul de naştere, în original şi în fotocopie;
b) dovada achitãrii taxelor şi tarifelor de emitere a paşaportului, precum şi, dupã caz, a tarifului suplimentar pentru eliberarea paşaportului simplu în regim de urgenţã prevãzut de lege, completate pe numele titularului, în original;
c) paşaportul anterior, dacã acesta existã.
(2) Cererile pentru eliberarea paşapoartelor simple se pot depune şi de cãtre reprezentantul legal sau autoritãţile medicale române, în situaţia în care titularul este lipsit temporar de capacitatea de exerciţiu. În aceastã situaţie, cererile trebuie însoţite şi de documente privind situaţia medicalã a titularului pe numele cãruia se solicitã eliberarea paşaportului simplu, care sã ateste imposibilitatea depunerii personale a cererii, emise sau avizate de autoritãţile medicale române.
Art. 6. - (1) Cererile pentru eliberarea paşapoartelor simple electronice se depun personal de cãtre solicitanţi, însoţite de documentele prevãzute la art. 5 alin. (1).
(2) La depunerea cererii, solicitantului i se preiau impresiunile digitale şi imaginea facialã.
(3) Impresiunile digitale se preiau sub forma unei amprente plane a degetului arãtãtor de la ambele mâini. În cazul în care calitatea impresiunilor digitale este necorespunzãtoare şi/sau degetele arãtãtoare prezintã rãni, se preia amprenta planã, de bunã calitate, a degetelor mijlocii, inelare sau mari ale solicitantului, dupã caz. În situaţia în care calitatea amprentelor de la aceste degete este necorespunzãtoare sau preluarea amprentelor este temporar imposibilã, solicitantului i se poate elibera un paşaport simplu temporar, în condiţiile legii.
(4) La preluarea imaginii faciale, solicitantul nu trebuie sã aibã capul acoperit, ochii închişi ori sã poarte ochelari, iar expresia feţei acestuia trebuie sã reprezinte o stare comunã. Prin excepţie, preluarea imaginii faciale se poate realiza cu capul acoperit, pentru motive religioase, cu condiţia ca faţa titularului, de la baza bãrbiei şi pânã la frunte, sã fie vizibilã în mod clar şi fãrã umbre de luminã.
(5) Impresiunile digitale şi imaginea facialã colectate în scopurile prevãzute la art. 4 alin. (3) din Regulamentul (CE) nr. 2.252/2004 al Consiliului din 13 decembrie 2004 privind standardele pentru elementele de securitate şi elementele biometrice integrate în paşapoarte şi în documente de cãlãtorie emise de statele membre se includ în mediul de stocare electronicã a paşaportului simplu electronic şi se stocheazã în baza de date a Sistemului naţional informatic de evidenţã a paşapoartelor simple şi în bazele de date de producţie gestionate potrivit <>art. 4 lit. c) din Hotãrârea Guvernului nr. 1.319/2008 privind organizarea şi funcţionarea Centrului Naţional Unic de Personalizare a Paşapoartelor Electronice.
(6) Dupã personalizarea paşaportului simplu electronic şi transmiterea acestuia la organul competent sã îl elibereze, datele biometrice stocate în bazele de date de producţie se şterg prin procedurã automatã.
(7) Impresiunile digitale stocate în baza de date a Sistemului naţional informatic de evidenţã a paşapoartelor simple se şterg prin procedurã automatã imediat dupã ridicarea paşaportului simplu electronic în condiţiile art. 14 sau, dacã nu a fost ridicat în astfel de condiţii, cel târziu la împlinirea unui termen de 3 luni de la data programatã pentru eliberarea acestuia.
Art. 7. - (1) Cererile care privesc eliberarea unui paşaport simplu pentru minorii care nu au împlinit vârsta de 14 ani se formuleazã de cãtre:
a) ambii pãrinţi;
b) pãrintele împuternicit de celãlalt pãrinte printr-o procurã specialã ori care are acordul scris al celuilalt pãrinte;
c) pãrintele cãruia i-a fost încredinţat minorul prin hotãrâre judecãtoreascã rãmasã definitivã şi irevocabilã;
d) pãrintele în favoarea cãruia s-a pronunţat o hotãrâre judecãtoreascã rãmasã definitivã şi irevocabilã, prin care instanţa a suplinit acordul celuilalt pãrinte;
e) unul dintre pãrinţi, chiar dacã nu existã acordul celuilalt pãrinte, numai pentru situaţiile prevãzute la art. 17^1 alin. (1) lit. e) din lege;
f) pãrintele supravieţuitor;
g) reprezentantul legal al minorului;
h) persoana împuternicitã printr-o procurã specialã de persoanele prevãzute la lit. a), c), d), f) şi g).
(2) Cererile formulate de persoanele prevãzute la alin. (1) se depun însoţite de urmãtoarele documente:
a) certificat de naştere al minorului, în original şi în fotocopie;
b) document(e) de identitate ale pãrinţilor sau al unuia dintre pãrinţi, al reprezentantului legal sau, dupã caz, al persoanei împuternicite, aflate în termen de valabilitate, în original şi în fotocopie;
c) hotãrâre judecãtoreascã de încredinţare a minorului rãmasã definitivã şi irevocabilã, în original şi în fotocopie, numai pentru cererile formulate de persoanele prevãzute la alin. (1) lit. c) sau g) ori pentru cele formulate de persoana împuternicitã de cãtre acestea potrivit alin. (1) lit. h);
d) hotãrâre judecãtoreascã prin care instanţa a suplinit acordul celuilalt pãrinte, rãmasã definitivã şi irevocabilã, în original şi în fotocopie, numai pentru cererile formulate de pãrintele prevãzut la alin. (1) lit. d) ori pentru cele formulate de persoana împuternicitã de cãtre acesta potrivit alin. (1) lit. h);
e) documente emise de instituţia care organizeazã studiile sau concursul, documente emise ori avizate de o autoritate administrativã românã cu competenţe în domeniu sau, dupã caz, documente emise ori avizate de o autoritate medicalã românã, din care sã rezulte perioada şi statul sau statele în care se vor desfãşura studiile, concursurile oficiale ori tratamentul medical, numai pentru cererile formulate de pãrintele prevãzut la alin. (1) lit. e) ori pentru cele formulate de persoana împuternicitã de acesta potrivit alin. (1) lit. h), în original şi în fotocopie;
f) act de deces al pãrintelui, pentru cererile formulate de pãrintele supravieţuitor prevãzut la alin. (1) lit. f) ori pentru cele formulate de cãtre persoana împuternicitã de acesta potrivit alin. (1) lit. h), în original şi în fotocopie;
g) procurã specialã sau declaraţie privind acordul celuilalt pãrinte, pentru cererile formulate de pãrintele prevãzut la alin. (1) lit. b), în original;
h) procurã specialã, pentru cererile formulate de persoana împuternicitã potrivit alin. (1) lit. h), în original;
i) dovada achitãrii taxelor şi tarifelor de emitere a paşaportului, precum şi, dupã caz, a tarifului suplimentar pentru eliberarea paşaportului simplu în regim de urgenţã, prevãzut de lege, completate pe numele minorului, în original;
j) paşaportul anterior al minorului, dacã acesta existã;
k) douã fotografii color identice ale minorului, având dimensiunile 3,5 x 4,5 cm, numai pentru situaţiile în care acesta nu este prezent la depunerea cererii.
(3) Cererile care privesc eliberarea unui paşaport simplu electronic pentru minorii care nu au împlinit vârsta de 14 ani se formuleazã de persoanele prevãzute la alin. (1), prezenţa minorului la depunerea acestor cereri fiind obligatorie. Cererile trebuie însoţite de documentele prevãzute la alin. (2) lit. a)-j), dupã caz.
(4) Cererile care privesc eliberarea paşaportului simplu sau a paşaportului simplu electronic pentru minorii care au împlinit vârsta de 14 ani se formuleazã de aceştia numai cu acordul:
a) ambilor pãrinţi;
b) pãrintelui cãruia i-a fost încredinţat minorul prin hotãrâre judecãtoreascã rãmasã definitivã şi irevocabilã;
c) pãrintelui în favoarea cãruia s-a pronunţat o hotãrâre judecãtoreascã rãmasã definitivã şi irevocabilã, prin care instanţa a suplinit acordul celuilalt pãrinte;
d) unui pãrinte, chiar dacã nu existã acordul celuilalt pãrinte, doar în situaţiile prevãzute la art. 17^1 alin. (1) lit. e) din lege;
e) pãrintelui supravieţuitor;
f) reprezentantului legal al minorului.
(5) Cererile care privesc eliberarea paşaportului simplu sau a paşaportului simplu electronic pot fi formulate şi de minorul cãsãtorit în condiţiile legii, fãrã a mai fi necesar acordul pãrinţilor sau al reprezentantului legal.
(6) Cererile formulate de persoanele prevãzute la alin. (4) sau (5) se depun însoţite de urmãtoarele documente:
a) cartea de identitate sau, dupã caz, cartea de identitate provizorie a minorului, aflate în termen de valabilitate, în original şi în fotocopie. Cartea de identitate provizorie, precum şi cartea de identitate având forma şi conţinutul stabilite potrivit <>Hotãrârii Guvernului nr. 839/2006 privind forma şi conţinutul actelor de identitate, ale autocolantului privind stabilirea reşedinţei şi ale cãrţii de imobil, cu modificãrile ulterioare, trebuie însoţite de certificatul de naştere, în original şi în fotocopie;
b) declaraţie, hotãrâre judecãtoreascã sau act de stare civilã, astfel:
1. declaraţie privind acordul de eliberare a paşaportului pentru minor datã de ambii pãrinţi, în original; sau
2. declaraţie privind acordul de eliberare a paşaportului pentru minor datã de pãrintele sau reprezentantul legal cãruia i-a fost încredinţat minorul prin hotãrâre judecãtoreascã rãmasã definitivã şi irevocabilã, în original, însoţitã de hotãrârea instanţei, în original şi fotocopie; sau
3. declaraţie privind acordul de eliberare a paşaportului pentru minor datã de un pãrinte, chiar dacã nu existã acordul celuilalt pãrinte, în original, însoţitã de documentele emise de instituţia care organizeazã studiile sau concursul, documente emise ori avizate de o autoritate administrativã românã cu competenţe în domeniu sau, dupã caz, documente emise ori avizate de o autoritate medicalã românã, din care sã rezulte perioada şi statul sau statele în care se vor desfãşura studiile, concursurile oficiale ori tratamentul medical, în original şi fotocopie; sau
4. declaraţie privind acordul de eliberare a paşaportului pentru minor datã de pãrintele supravieţuitor, în original, însoţitã de actul de deces al celuilalt pãrinte, în original şi în fotocopie; sau
5. declaraţie privind acordul de eliberare a paşaportului pentru minor datã de un pãrinte şi hotãrâre judecãtoreascã prin care instanţa a suplinit acordul celuilalt pãrinte, rãmasã definitivã şi irevocabilã, în original şi în fotocopie; sau
6. certificat de cãsãtorie al minorului cãsãtorit în condiţiile legii, în original şi în fotocopie.
c) dovada achitãrii taxelor şi tarifelor de emitere a paşaportului, precum şi, dupã caz, a tarifului suplimentar pentru eliberarea paşaportului simplu în regim de urgenţã, prevãzut de lege, completatã pe numele minorului, în original;
d) paşaportul anterior, dacã acesta existã.
Art. 8. - (1) Cererile pentru eliberarea paşapoartelor simple temporare se depun de cãtre persoanele prevãzute la art. 5 sau, dupã caz, art. 7, însoţite de urmãtoarele documente:
a) documentele prevãzute la art. 5 sau, dupã caz, art. 7 alin. (2) sau alin. (6);
b) dovada achitãrii tarifului suplimentar pentru eliberarea paşaportului simplu temporar, în condiţiile prevãzute de lege;
c) douã fotografii color identice ale titularului, având dimensiunile 3,5 x 4,5 cm, pentru cererile depuse în strãinãtate şi pentru cei aflaţi în situaţia prevãzutã la art. 15 alin. (4) din lege.
(2) În cazul cererilor depuse în strãinãtate, pentru dovedirea identitãţii, solicitantul paşaportului simplu temporar poate prezenta şi documente eliberate de autoritãţile române care îi atestã identitatea, expirate de cel mult 6 luni, însoţite de declaraţia pe propria rãspundere cã nu a pierdut cetãţenia românã.
(3) În situaţia în care solicitantul nu posedã documente eliberate de autoritãţile române care sã îi dovedeascã identitatea, funcţionarul consular are obligaţia de a efectua la autoritãţile competente române verificãrile necesare pentru stabilirea identitãţii persoanei pentru care se solicitã eliberarea paşaportului simplu temporar, precum şi pentru verificarea îndeplinirii condiţiilor necesare soluţionãrii cererilor pentru eliberarea paşapoartelor simple temporare. În acest sens, Direcţia Generalã Afaceri Consulare din cadrul Ministerului Afacerilor Externe încheie protocol de colaborare cu Direcţia Generalã de Paşapoarte, Inspectoratul Naţional pentru Evidenţa Persoanelor şi Centrul Naţional pentru Administrarea Bazelor de Date privind Evidenţa Persoanelor din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor.
Art. 9. - (1) Cererile pentru eliberarea paşapoartelor simple, a paşapoartelor simple electronice şi a paşapoartelor simple temporare sunt acceptate numai dacã îndeplinesc urmãtoarele condiţii:
a) au fost completate corespunzãtor, prin parcurgerea tuturor rubricilor;
b) datele înscrise corespund cu datele din documentele care însoţesc cererea;
c) sunt însoţite de toate documentele corespunzãtoare cerute potrivit prezentelor norme metodologice;
d) preluarea imaginii faciale a fost posibilã, în cazul cererilor care privesc eliberarea paşaportului simplu electronic.
(2) Cererile pentru eliberarea paşapoartelor simple temporare depuse în strãinãtate pot fi acceptate fãrã îndeplinirea condiţiilor prevãzute la alin. (1) lit. c), dacã în urma verificãrilor realizate potrivit art. 8 alin. (3) a fost posibilã stabilirea identitãţii solicitantului, iar acesta îndeplineşte condiţiile necesare soluţionãrii cererii.
(3) Declaraţiile privind acordul de eliberare a paşaportului simplu, a paşaportului simplu electronic şi a paşaportului simplu temporar pentru minor se dau în faţa funcţionarului care primeşte cererea, caz în care este obligatorie prezentarea documentelor de identitate ale pãrinţilor, al unuia dintre pãrinţi, al reprezentantului legal, aflate în termen de valabilitate, în original şi fotocopie.
(4) Declaraţiile privind acordul de eliberare a paşaportului simplu, a paşaportului simplu electronic şi a paşaportului simplu temporar pentru minor, date în alte condiţii decât cele prevãzute la alin. (3), precum şi procura specialã trebuie sã fie autentificate, în ţarã de notarul public, iar în strãinãtate de misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României ori de autoritãţile strãine.
(5) Hotãrârile judecãtoreşti pronunţate în strãinãtate trebuie sã îndeplineascã condiţiile prevãzute de lege pentru recunoaştere şi punere în executare.
(6) Actele de stare civilã ale cetãţenilor români eliberate de autoritãţi strãine trebuie sã fie înscrise sau transcrise în registrele de stare civilã române, potrivit legii.
(7) Declaraţiile şi procura specialã prevãzute la alin. (4), precum şi actele de stare civilã ale strãinilor şi ale cetãţenilor statelor membre ale Uniunii Europene şi Spaţiului Economic European emise de autoritãţile strãine, trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
a) documentele eliberate de autoritãţile statelor semnatare ale Convenţiei cu privire la suprimarea cerinţei supralegalizãrii actelor oficiale strãine, adoptatã la Haga la 5 octombrie 1961, la care România a aderat prin <>Ordonanţa Guvernului nr. 66/1999 , aprobatã prin <>Legea nr. 52/2000 , cu modificãrile ulterioare, se apostileazã;
b) documentele eliberate de autoritãţile statelor cu care România a încheiat tratate de asistenţã judiciarã sunt scutite de supralegalizare, apostilare sau de orice altã formalitate, potrivit prevederilor cuprinse în tratatele respective;
c) documentele care nu se încadreazã în categoriile prevãzute la lit. a) şi b) se supralegalizeazã în condiţiile prevãzute de <>art. 162 din Legea nr. 105/1992 cu privire la reglementarea raporturilor de drept internaţional privat.
(8) Declaraţiile prevãzute la alin. (4), precum şi documentele emise de instituţia strãinã care organizeazã studiile sau concursurile ori care urmeazã sã efectueze tratamentul medical trebuie sã fie însoţite de o traducere legalizatã.
(9) Fotografiile prevãzute la art. 7 şi 8 se confirmã în faţa funcţionarului care primeşte cererea, de cãtre persoana care o formuleazã, şi trebuie sã reprezinte fizionomia actualã a titularului, sã fie realizate din faţã, pe un fond clar, neutru şi de o singurã culoare, astfel încât sã permitã identificarea conturului capului. Titularul fotografiei nu trebuie sa aibã capul acoperit, ochii închişi ori sã poarte ochelari, iar expresia feţei acestuia trebuie sã reprezinte o stare comunã. Prin excepţie, fotografia poate fi realizatã cu capul acoperit, pentru motive religioase, cu condiţia ca faţa titularului, de la baza bãrbiei şi pânã la frunte, sã fie vizibilã în mod clar şi fãrã umbre de luminã.
Art. 10. - (1) Declaraţiile date în condiţiile art. 9 alin. (3), datele înscrise în formular, precum şi documentele prezentate în fotocopie se certificã de funcţionarul care primeşte cererea. În cazul cererilor depuse la misiunile diplomatice sau la oficiile consulare ale României în strãinãtate ori prin procurã specialã autentificatã de acestea, documentele prezentate în fotocopie şi fotografiile se certificã de funcţionarul consular, caz în care cererea transmisã spre soluţionare autoritãţilor competente din ţarã trebuie însoţitã numai de copiile documentelor, respectiv fotografiile astfel certificate.
(2) Funcţionarul care primeşte cererea verificã îndeplinirea condiţiilor prevãzute la art. 9, iar în cazul în care pe baza documentelor prezentate nu se poate stabili cu certitudine dacã datele de identitate ale titularului sunt reale solicitã suplimentar prezentarea oricãruia dintre urmãtoarele documente, dupã caz:
a) certificat de naştere;
b) certificat de cãsãtorie;
c) permis de conducere auto;
d) livret militar;
e) alte documente care pot servi la stabilirea identitãţii titularului.
(3) În situaţia în care se constatã îndeplinirea condiţiilor legale pentru eliberarea paşaportului simplu electronic, autoritãţile competente sã soluţioneze cererile transmit datele necesare la Direcţia Generalã de Paşapoarte din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor, în vederea validãrii acestora.
(4) În cazul cererilor depuse în ţarã, documentele prezentate în original, cu excepţia procurii speciale, a declaraţiei privind acordul pãrinţilor, a dovezii achitãrii taxelor şi tarifelor aferente eliberãrii paşaportului şi, dupã caz, a tarifului suplimentar, se restituie solicitantului împreunã cu un tichet care conţine menţiuni privind data primirii cererii, numele şi prenumele solicitantului, data programatã pentru eliberarea paşaportului şi, dupã caz, numele şi prenumele persoanei împuternicite sã ridice paşaportul.
(5) În cazul cererilor depuse în strãinãtate, misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României aplicã procedurile de lucru pentru eliberarea paşapoartelor, stabilite prin norme interne, şi restituie solicitantului documentele prezentate în original, cu excepţia procurii speciale şi a declaraţiei privind acordul pãrinţilor.
(6) Paşapoartele anterioare prezentate la depunerea cererii se anuleazã şi se restituie titularului. Paşapoartele simple temporare se anuleazã şi în urmãtoarele situaţii:
a) la înmânarea cãtre titular a paşaportului simplu electronic, pentru paşapoartele simple temporare eliberate potrivit prevederilor art. 17^1 alin. (1) lit. a), e) şi f) din lege;
b) la predarea de cãtre titular a paşaportului simplu temporar, pentru cele eliberate potrivit prevederilor art. 17^1 alin. (1) lit. b)-d) din lege, cu excepţia situaţiei în care acesta solicitã, în scris, pãstrarea la autoritatea emitentã, pe perioada valabilitãţii documentului, cu scopul de a fi utilizat pentru aceleaşi motive pentru care a fost eliberat.
Art. 11. - (1) În situaţia în care preluarea imaginii faciale nu a fost posibilã în condiţiile art. 6 alin. (4), solicitantul va fi informat despre posibilitatea eliberãrii unui paşaport simplu temporar.
(2) În situaţia în care în urma verificãrilor realizate potrivit art. 8 alin. (3) nu a fost posibilã stabilirea identitãţii solicitantului, acesta va fi informat despre posibilitatea eliberãrii unui titlu de cãlãtorie.
Art. 12. - (1) Competenţa de soluţionare a cererilor pentru eliberarea paşapoartelor simple, a paşapoartelor simple electronice şi a paşapoartelor simple temporare revine serviciilor publice comunitare pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple pe a cãror razã teritorialã solicitanţii au domiciliul sau, dupã caz, reşedinţa.
(2) În cazul cererilor pentru eliberarea paşapoartelor simple, a paşapoartelor simple electronice şi a paşapoartelor simple temporare depuse la cel mai apropiat serviciu public comunitar pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple, potrivit art. 4 alin. (4) şi (6), competenţa de soluţionare revine acestora.
(3) În cazul cererilor prevãzute la alin. (1) şi (2) depuse, dupã caz, la serviciile publice comunitare pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple pe a cãror razã teritorialã solicitanţii au reşedinţa sau la cel mai apropiat serviciu public comunitar pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple, eliberarea documentelor solicitate se face numai dupã consultarea evidenţelor serviciului public comunitar pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple pe a cãrui razã teritorialã solicitanţii au domiciliul. Dupã înmânarea paşaportului simplu, a paşaportului simplu electronic sau a paşaportului simplu temporar, cererea împreunã cu documentaţia care o însoţeşte se transmit la serviciul public comunitar pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple pe a cãrui razã teritorialã solicitanţii au domiciliul.
(4) Competenţa de soluţionare a cererilor pentru eliberarea paşapoartelor simple temporare depuse în strãinãtate revine misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare ale României.
Art. 13. - Cererile se soluţioneazã de autoritãţile competente, în termene care curg de la data depunerii acestora şi care nu pot depãşi:
a) 3 zile lucrãtoare, în cazul cererilor privind eliberarea paşapoartelor simple, în regim de urgenţã, depuse în ţarã, şi în cazul cererilor privind eliberarea paşapoartelor simple temporare;
b) 20 de zile lucrãtoare, în cazul cererilor privind eliberarea paşapoartelor simple depuse în ţarã;
c) 30 de zile lucrãtoare, în cazul cererilor privind eliberarea paşapoartelor simple electronice depuse în ţarã;
d) 90 de zile lucrãtoare, în cazul cererilor privind eliberarea paşapoartelor simple şi a paşapoartelor simple electronice depuse în strãinãtate.
Art. 14. - (1) Paşaportul simplu, paşaportul simplu electronic şi paşaportul simplu temporar se ridicã de la serviciul public comunitar sau, dupã caz, de la misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României în strãinãtate unde a fost depusã cererea, de titular sau de persoana care a formulat cererea ori de persoana împuternicitã de aceştia printr-o procurã specialã care respectã condiţiile prevãzute la art. 9.
(2) Paşapoartele care nu au fost ridicate de titulari de la serviciile publice comunitare pentru evidenţa persoanelor la data programatã se pãstreazã pentru o perioadã de 60 de zile, dupã care se transmit la serviciile publice comunitare pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple pe a cãror razã teritorialã solicitantul are domiciliul, pentru a fi luate mãsuri de anunţare a titularului. Paşapoartele neridicate se pãstreazã pe întreaga perioadã de valabilitate a acestora.
(3) La eliberarea paşaportului simplu, a paşaportului simplu electronic şi a paşaportului simplu temporar, persoanele prevãzute la alin. (1) prezintã un document de identitate valabil, însoţit, dupã caz, de certificatul de naştere al minorului sub 14 ani, în original.
(4) La ridicarea paşaportului simplu electronic, titularul poate solicita verificarea datelor înscrise în mediul de stocare electronicã, sens în care i se asigurã condiţiile corespunzãtoare de securitate şi confidenţialitate.
(5) Informaţiile privind eliberarea unui paşaport simplu temporar se transmit de cãtre misiunea diplomaticã sau oficiul consular unde a fost depusã cererea Direcţiei Generale de Paşapoarte, care le va comunica serviciului public comunitar pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple pe a cãrui razã teritorialã solicitanţii au domiciliul sau, dupã caz, au avut ultimul domiciliu.
Art. 15. - Împotriva deciziei de respingere a cererii, comunicatã în condiţiile prevãzute la art. 21 alin. (2) din lege, solicitantul poate adresa plângere prealabilã, în condiţiile <>Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
4. La capitolul II, secţiunea a 3-a, alcãtuitã din articolele 16-18, se abrogã.
5. Articolul 19 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 19. - (1) Titlul de cãlãtorie este documentul care se elibereazã de misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României cetãţenilor români aflaţi în strãinãtate, care nu mai posedã document de cãlãtorie valabil, pentru ca titularul sã îşi poatã continua cãlãtoria, reglementa şederea pe teritoriul unui stat ori pentru a se întoarce în ţarã. De la data stabilitã potrivit art. 6 alin. (3) din lege, titlul de cãlãtorie se elibereazã cetãţenilor români aflaţi în strãinãtate, care nu mai posedã un document de cãlãtorie valabil, numai pentru ca titularul sã se întoarcã în ţarã.
(2) Ministerul Afacerilor Externe stabileşte proceduri pentru stabilirea identitãţii cetãţenilor români care solicitã titlu de cãlãtorie şi pentru eliberarea acestor documente.
(3) În situaţia în care în urma verificãrilor realizate potrivit art. 8 alin. (3) nu a fost posibilã stabilirea identitãţii solicitantului, se elibereazã un titlu de cãlãtorie având menţiunea "identitate incertã", iar solicitantul va fi îndrumat sã se deplaseze în România pentru clarificarea situaţiei."
6. Articolul 20 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 20. - (1) Soluţionarea cererilor pentru eliberarea unor noi documente de cãlãtorie în cazul pierderii sau furtului documentelor de cãlãtorie este condiţionatã de prezentarea unei adeverinţe care sã ateste declararea evenimentului, în condiţiile prevãzute de art. 25 din lege. În cazul declarãrii furtului paşaportului simplu, al paşaportului simplu electronic sau al paşaportului simplu temporar la cea mai apropiatã unitate de poliţie din strãinãtate, adeverinţa va fi însoţitã şi de o traducere a acesteia, efectuatã de un traducãtor autorizat.
(2) Obligaţia declarãrii pierderii poate fi realizatã, în cazul paşaportului simplu, al paşaportului simplu electronic sau al paşaportului simplu temporar, şi cu ocazia depunerii cererii pentru eliberarea unui nou paşaport, situaţie în care titularul va declara pe propria rãspundere împrejurãrile producerii evenimentului.
(3) În cazul distrugerii parţiale a paşaportului simplu, a paşaportului simplu electronic sau a paşaportului simplu temporar, soluţionarea cererii pentru eliberarea unui nou paşaport este condiţionatã de prezentarea paşaportului distrus sau a fragmentelor din acesta, cu condiţia ca acestea sã cuprindã elemente de conţinut care sã facã posibilã identificarea documentului.
(4) În situaţia în care misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României în strãinãtate au fost înştiinţate de pierderea, distrugerea sau furtul unui document de cãlãtorie, acestea au obligaţia de a comunica situaţia, de îndatã, Direcţiei Generale de Paşapoarte."
7. Articolul 23 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 23. - (1) În vederea îndeplinirii obligaţiei prevãzute la art. 29 alin. (4) din Lege, Direcţia Generalã de Paşapoarte poate furniza, la cerere, cu achitarea taxelor prevãzute de lege, date privind cetãţenia românã cuprinse în Registrul Naţional de Evidenţã a Paşapoartelor Simple.
(2) În comunicãrile prevãzute la alin. (1) se înscriu numai datele deţinute în evidenţele Direcţiei Generale de Paşapoarte, referitoare la solicitant."
8. Articolul 28 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 28. - (1) Cetãţeanul român care şi-a stabilit domiciliul în strãinãtate poate depune cerere pentru eliberarea unui paşaport simplu, a unui paşaport simplu electronic sau a unui paşaport simplu temporar, cu menţionarea statului de domiciliu.
(2) Cererile prevãzute la alin. (1) se depun personal, în strãinãtate, la misiunile diplomatice sau la oficiile consulare ale României, iar în ţarã, la serviciile publice comunitare pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple pe a cãror razã titularul a avut ultimul domiciliu sau, dupã caz, reşedinţa.
(3) În situaţia în care sunt incidente dispoziţiile art. 15 alin. (3) şi, dupã caz, alin. (4) din lege, cererile pentru eliberarea paşapoartelor simple şi a paşapoartelor simple temporare pot fi depuse, în ţarã, la cel mai apropiat serviciu public comunitar pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple.
(4) În situaţia în care sunt incidente dispoziţiile art. 15 alin. (3) din lege, cererile pentru eliberarea paşapoartelor simple electronice pot fi depuse, în ţarã, la cel mai apropiat serviciu public comunitar pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple.
(5) Cererile prevãzute la alin. (1) trebuie însoţite de urmãtoarele documente:
a) paşaportul anterior, dacã acesta existã;
b) dovada achitãrii taxelor şi tarifelor de emitere a paşaportului prevãzute de lege, completatã pe numele titularului;
c) certificate de stare civilã, în original şi fotocopie;
d) documente eliberate de autoritãţile statului de domiciliu, în original şi fotocopie, împreunã cu traducerea în limba românã, dupã caz, din care sã rezulte una dintre urmãtoarele situaţii:
1. a dobândit un drept de şedere pentru o perioadã de cel puţin un an sau, dupã caz, i s-a prelungit succesiv dreptul de şedere, în decurs de un an, pe teritoriul statului respectiv;
2. a dobândit un drept de şedere pe teritoriul statului respectiv, în scopul reunificãrii familiale cu o persoanã care domiciliazã pe teritoriul acelui stat;
3. a dobândit un drept de lungã şedere sau, dupã caz, un drept de şedere permanentã pe teritoriul statului respectiv;
4. a dobândit şi cetãţenia statului respectiv;
5. a dobândit un drept de muncã ori este înscris într-o instituţie privatã sau publicã cu scopul principal de a urma studii, inclusiv de formare profesionalã;
6. a dobândit un certificat de înregistrare sau document care atestã rezidenţa într-un stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European.
e) douã fotografii color identice ale titularului, având dimensiunile 3,5 x 4,5 cm, care respectã condiţiile prevãzute la art. 9.
(6) În cazul în care existã diferenţe între numele şi prenumele înscrise în documentele prezentate potrivit alin. (5) şi cele solicitate a fi înscrise în paşaportul simplu, paşaportul simplu electronic sau paşaportul simplu temporar, cu menţionarea statului de domiciliu, ca urmare a schimbãrii numelui sau prenumelui intervenite în strãinãtate, cererea poate fi acceptatã numai dupã înscrierea menţiunii privitoare la aceastã schimbare pe actul de stare civilã, potrivit prevederilor Legii nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
9. Articolul 29 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 29. - (1) Domiciliul cetãţeanului român minor se stabileşte de drept, în condiţiile legii, în statul în care au domiciliul ambii pãrinţi, pãrintele supravieţuitor, pãrintele cãruia i-a fost încredinţat prin hotãrâre judecãtoreascã rãmasã definitivã şi irevocabilã ori reprezentantul legal. În situaţia în care pãrinţii nu au acelaşi domiciliu, domiciliul minorului este cel stabilit de comun acord de aceştia sau, în situaţia în care existã neînţelegeri între pãrinţi, de instanţa de judecatã.
(2) Dovada domiciliului în strãinãtate al minorului se face cu:
a) paşaportul acestuia, în care este menţionat statul de domiciliu;
b) paşaportul pãrinţilor, unuia dintre pãrinţi sau reprezentantului legal, dupã cum urmeazã:
1. paşapoartele ambilor pãrinţi, în cazul în care aceştia au domiciliul în acelaşi stat; sau
2. paşaportul unuia dintre pãrinţi şi declaraţia celuilalt pãrinte, prin care îşi exprimã acordul cu privire la domiciliul minorului sau, dupã caz, hotãrârea judecãtoreascã prin care instanţa a suplinit acordul celuilalt pãrinte, rãmasã definitivã şi irevocabilã;
3. paşaportul pãrintelui supravieţuitor;
4. paşaportul pãrintelui cãruia i-a fost încredinţat minorul prin hotãrâre judecãtoreascã rãmasã definitivã şi irevocabilã;
5. paşaportul reprezentantului legal.
(3) Dispoziţiile art. 9 se aplicã în mod corespunzãtor şi cu privire la paşapoartele simple, paşapoartele simple electronice sau paşapoartele simple temporare, cu menţionarea domiciliului în strãinãtate. Documentele originale se restituie solicitantului, cu respectarea dispoziţiilor art. 10 alin. (4) şi (5)."
10. Articolul 31 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 31. - (1) Competenţa de soluţionare a cererilor pentru eliberarea paşaportului simplu şi a paşaportului simplu electronic, cu menţionarea ţãrii de domiciliu, revine serviciilor publice comunitare pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple la care acestea au fost depuse potrivit art. 28 alin. (2)-(4), cu aplicarea, dupã caz, a dispoziţiilor art. 12 alin. (3), sau Direcţiei Generale de Paşapoarte.
(2) În vederea soluţionãrii, cererile pentru eliberarea paşaportului simplu şi a paşaportului simplu electronic, cu menţionarea ţãrii de domiciliu, depuse la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României, certificate de funcţionarul consular, se transmit împreunã cu documentele cerute potrivit art. 28 alin. (5) la Direcţia Generalã de Paşapoarte.
(3) Competenţa de soluţionare a cererilor pentru eliberarea paşaportului simplu temporar, cu menţionarea ţãrii de domiciliu, depuse în ţarã, revine serviciilor publice comunitare pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple la care acestea au fost depuse potrivit art. 28 alin. (2) sau alin. (3), cu aplicarea, dupã caz, a dispoziţiilor art. 12 alin. (3), iar a celor depuse în strãinãtate revine misiunilor diplomatice ori oficiilor consulare ale României."
11. Articolul 32 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 32. - (1) Ridicarea paşaportului simplu, a paşaportului simplu electronic sau a paşaportului simplu temporar, cu menţionarea ţãrii de domiciliu, se face cu aplicarea corespunzãtoare a dispoziţiilor art. 14.
(2) Eliberarea paşaportului simplu, a paşaportului simplu electronic sau a paşaportului simplu temporar, cu menţionarea ţãrii de domiciliu, se face concomitent cu prezentarea urmãtoarelor documente ale titularului:
a) actul de identitate care atestã domiciliul în România emis de autoritãţile române competente;
b) paşaportul anterior, dacã este cazul.
(3) Actul de identitate prezentat se transmite serviciului public comunitar pentru evidenţa persoanelor care l-a emis, pentru a fi retras. Paşaportul anterior se anuleazã şi se restituie titularului."
12. Articolul 33 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 33. - (1) Cetãţeanul român care are domiciliul în strãinãtate îşi poate stabili oricând, în mod liber, domiciliul în România.
(2) Cetãţeanul român care şi-a stabilit domiciliul în România poate depune, la serviciul public comunitar pentru evidenţa persoanelor competent potrivit legii, o cerere pentru eliberarea cãrţii de identitate, care va face dovada domiciliului în România.
(3) Serviciul public comunitar pentru evidenţa persoanelor competent sã elibereze cartea de identitate retrage documentul de cãlãtorie, cu menţionarea domiciliului în strãinãtate, în vederea anulãrii menţiunii sau, dupã caz, a paşaportului de cãtre structura de paşapoarte emitentã sau, dacã documentul de cãlãtorie nu existã, solicitã celui în cauzã darea unei declaraţii cuprinzând motivele pentru care nu-l poate preda. Documentul de cãlãtorie sau, dupã caz, declaraţia solicitantului se transmit structurii de paşapoarte emitente."
13. Dupã articolul 33 se introduc douã noi articole, articolele 33^1 şi 33^2, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 33^1. - Titularii paşapoartelor simple, paşapoartelor simple electronice şi ai paşapoartelor simple temporare au drept de acces, de intervenţie şi de opoziţie asupra prelucrãrilor de date cu caracter personal, în condiţiile prevãzute de <>Legea nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Art. 33^2. - Personalul care prelucreazã date cu caracter personal în scopurile prevãzute de lege are obligaţia de a respecta confidenţialitatea şi securitatea datelor cu caracter personal prelucrate, în condiţiile prevãzute de <>Legea nr. 677/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
14. Articolul 34 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 34. - Modelul formularelor necesare pentru eliberarea paşapoartelor simple, a paşapoartelor simple electronice şi a paşapoartelor simple temporare, modelul declaraţiei privind acordul pãrinţilor/celuilalt pãrinte cu privire la eliberarea unui paşaport pentru minor, precum şi modelul declaraţiei în cazul pierderii, furtului sau deteriorãrii paşaportului se stabilesc prin dispoziţie a directorului general al Direcţiei Generale de Paşapoarte, iar modelul declaraţiei pe propria rãspundere, prezentatã în punctul de trecere a frontierei, precum şi modelul declaraţiei privind acordul pãrinţilor pentru ieşirea din ţarã a minorului însoţit de o persoanã fizicã majorã se stabilesc prin dispoziţie a inspectorului general al Inspectoratului General al Poliţiei de Frontierã."
ART. II
Menţiunile privind includerea minorilor în paşapoartele pãrinţilor rãmân valabile şi permit ieşirea din ţarã a minorului în condiţiile <>Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetãţenilor români în strãinãtate, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, pânã la expirarea valabilitãţii acestora sau, dupã caz, pânã la împlinirea vârstei de 14 ani.


PRIM-MINISTRU
EMIL BOC

Contrasemneazã:


───────────────
Viceprim-ministru,
ministrul administraţiei şi internelor,
Dan Nica

Ministrul afacerilor externe,
Cristian Diaconescu

Ministrul muncii,
familiei şi protecţiei sociale,
Marian Sârbu

Secretarul general al Guvernului,
Daniela Nicoleta Andreescu

Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea


Bucureşti, 12 august 2009.
Nr. 922.
________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016