Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 92 din 15 februarie 1996  privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 15/1996 privind intarirea disciplinei financiar-valutare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 92 din 15 februarie 1996 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 15/1996 privind intarirea disciplinei financiar-valutare

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 34 din 16 februarie 1996

    În temeiul art. 16 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/1996,

    Guvernul României hotărăşte:

    ARTICOL UNIC
    Se aprobă Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 15/1996 privind întărirea disciplinei financiar-valutare, anexa la prezenta hotărâre.

             PRIM-MINISTRU
            NICOLAE VĂCĂROIU

                     Contrasemnează:
                     ---------------
             Ministru de stat, ministrul finanţelor,
                     Florin Georgescu

            p. Ministru de stat, ministrul muncii şi
                     protecţiei sociale,
                     Dorel Mustăţea,
                     secretar de stat

                p. Ministrul comerţului,
                     Ion Pârgaru,
                     secretar de stat

          p. Guvernatorul Băncii Naţionale a României,
                     Emil Iota Ghizari

    Bucureşti, 15 februarie 1996
    Nr. 92.


    ANEXĂ

                               NORME METODOLOGICE
              pentru aplicarea prevederilor Ordonanţei Guvernului
          nr. 15/1996 privind întărirea disciplinei financiar-valutare


    I. Referitor la art. 1
    Agenţii economici care au datorii la intern neachitate de peste 60 de zile şi care deţin valută în cont la societăţile bancare şi/sau la societăţile comerciale prin care îşi derulează operaţiunile de export-import sunt obligaţi ca, într-un termen de maximum 5 zile lucrătoare, să o schimbe în lei pentru a-şi asigura astfel resursele necesare pentru plata datoriilor restante, în primul rând către furnizorii de energie electrică, energie termică şi gaze naturale, şi apoi a celorlalte datorii, potrivit prevederilor Legii nr. 76/1992, republicată.
    De la această regulă fac excepţie numai cazurile în care agenţii economici dovedesc, prin contracte externe de import, contracte de împrumut în valută încheiate cu societăţi bancare etc., că au obligaţii de plata la extern, cu scadenţă de până la 30 de zile pentru importuri de producţie şi investiţii, precum şi pentru achitarea ratelor de credit şi a dobânzilor aferente împrumuturilor externe angajate.

    II. Referitor la art. 2
    Agenţii economici, indiferent de forma de organizare şi de natura capitalului social, au obligaţia de a-şi plăti toate datoriile către furnizori, acordându-se prioritate furnizorilor de energie electrică, energie termică şi gaze naturale. Pentru a demonstra că şi-au plătit datoriile, în limita posibilităţilor băneşti, agenţii economici au obligaţia de a prezenta societăţilor bancare cu capital de stat sau privat de la care solicită ridicarea drepturilor salariale, cu 3 zile lucrătoare înainte de plata chenzinei a 2-a, a declaraţiei conform modelului din anexa nr. 1, semnată de persoanele împuternicite să angajeze agentul economic respectiv, care răspund de realitatea datelor înscrise în aceasta.
    Cu ocazia eliberării efective a drepturilor salariale, aferente chenzinei a 2-a, agenţii economici sunt obligaţi să prezinte societăţii bancare copii de pe ordinele de plată semnate şi stampilate de societatea bancară plătitoare, care să confirme achitarea datoriilor mai vechi de 60 de zile către furnizorii de energie electrică, energie termică şi gaze naturale, din disponibilităţile care exced necesarul de plăţi pentru salarii.

    III. Referitor la art. 4
    Pentru produsele livrate la export, agenţii economici sunt obligaţi să negocieze şi să prevadă în contractele de export condiţii de plată care să garanteze încasarea într-un termen cît mai scurt a contravalorii produselor respective.
    În cazul operaţiunilor de export de mărfuri cu plata la termen, conform uzanţelor internaţionale, încasarea şi repatrierea valutei aferente se vor efectua în maximum 5 zile de la termenele prevăzute în contractele externe, termene corelate cu dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 18/1994, aprobată şi modificată prin Legea nr. 12/1995.
    Agenţii economici pot efectua operaţiuni legate de import-export în condiţiile prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 276/1995, precum şi operaţiuni de export-import decurgând din prevederile acordurilor comerciale şi de plăţi guvernamentale cu decontare în conturile de cliring, barter şi cooperare economică internaţională, conform Ordonanţei Guvernului nr. 59/1994, numai pe bază de licenţe eliberate de Ministerul Comerţului.
    Pentru a putea beneficia de bonificaţii de dobândă pentru creditele bancare angajate pentru producţia de export şi pentru export, potrivit art. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/1996, agenţii economici au obligaţia de a prezenta Băncii de Export-Import a României - S.A. (Eximbank), în cadrul documentaţiei de fundamentare a solicitării de bonificatii, şi declaraţia prevăzută în anexa nr. 2.
    Declaraţia menţionată va fi confirmată de băncile comerciale prin care s-au derulat exporturile şi s-a efectuat încasarea valutei aferente conform declaraţiilor de încasare valutară avizate de acestea.

    IV. Referitor la art. 5 şi 6
    Operaţiunile de încasări şi plăţi între persoanele juridice se efectuează numai prin instrumente de plată fără numerar, cu următoarele excepţii:
    a) plata salariilor şi a altor drepturi de personal;
    b) alte operaţiuni de plăţi ale persoanelor juridice către persoane fizice;
    c) plăţi către persoane juridice, în limita unui plafon zilnic maxim de 5.000.000 lei.
    Prin plafon zilnic se înţelege totalitatea plăţilor efectuate în numerar de persoana juridică într-o singură zi.
    Încasările zilnice în numerar nu pot depăşi plafonul de 5.000.000 lei de la o singura persoană juridică. Nerespectarea acestor prevederi constituie contravenţie şi se sancţionează cu confiscarea sumei ce depăşeşte plafonul de 5.000.000 lei şi cu amenzile prevăzute la art. 6. alin. 2, după caz.
    Încasările totale în numerar ale zilei, care depăşesc plafonul de 5.000.000 lei, se depun la societatea bancară în termenele prevăzute în art. 5 alin. 5 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/1996.

    V. Referitor la art. 9
    Unităţile patrimoniale prevăzute la art. 1 din Legea contabilităţii nr. 82/1991 sunt obligate să păstreze, la sediul declarat, documentele justificative care stau la baza înregistrărilor în contabilitate, precum şi registrele contabile legale şi să le pună la dispoziţia organelor în drept în cadrul exercitării atribuţiilor legale.
    În vederea intăririi disciplinei cu privire la evidenţa şi utilizarea documentelor financiare şi contabile cu caracter fiscal, care stau la baza determinării veniturilor unităţilor patrimoniale, se instituie regimul unitar de numerotare, evidenţă şi gestionare a acestora cu ajutorul "Fişei de magazie a documentelor fiscale" (cod 14-3-8/b), conform modelului prezentat în anexa nr. 3.
    Documentele financiare şi contabile cu caracter fiscal care intră în acest regim de numerotare, evidenţă şi gestionare sunt:
    - factura şi avizul de însoţire a mărfii;
    - chitanţa, nota de plată şi alte documente de această natură;
    - nota de recepţie şi de constatare de diferenţe;
    - alte documente care stau la baza stabilirii volumului de activitate, în funcţie de specificul fiecărei unităţi patrimoniale.
    Documentele care stau la baza determinării veniturilor unităţilor patrimoniale menţionate mai sus se asigură, începând cu data de 1 iunie 1996, prin Regia Autonomă "Imprimeria Naţională" sau de către alte unităţi tipografice, sub supravegherea acesteia.
    Înregistrarea în fişa de magazie a formularelor fiscale se face o dată cu recepţionarea acestora de către unitatea patrimonială, pe baza seriilor şi a numerelor cuprinse în factura care însoţeşte imprimatele respective.
    Pe baza acestor formulare se va asigura permanent controlul concordanţei dintre documentele fiscale intrate în unităţile patrimoniale şi cele eliberate de către Regia Autonomă "Imprimeria Naţională" sau de către unităţile tipografice autorizate de aceasta să tiparească formulare cu caracter fiscal.
    Eliberarea din gestiune a formularelor fiscale se face pe baza bonului de consum dintr-un bonier distinct, în care se înscriu, în mod obligatoriu, seria şi numerele aferente formularelor respective.
    Unităţile patrimoniale care utilizează în prezent tehnica de calcul pentru emiterea formularelor cu regim special se vor supune prezentelor norme metodologice. Aprobările obţinute de la direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti pentru emiterea formularelor cu regim fiscal rămân valabile în anul 1996. Începând cu anul 1997, unităţile patrimoniale vor folosi formulare fiscale pretipărite şi numerotate, tehnica de calcul utilizîndu-se numai pentru completarea acestora.
    Administratorii unităţilor patrimoniale, ordonatorii de credite şi celelalte persoane care au obligaţia gestionării patrimoniului răspund de organizarea acestei evidenţe, astfel încât, în orice moment, să poată fi justificate existenţa şi utilizarea formularelor fiscale.
    Formularele fiscale numerotate pierdute sau sustrase se declară nule în Monitorul Oficial al României, după sesizarea organelor în drept.

    VI. Referitor la art. 10
    Explicaţiile ce urmează după art. 13 şi art. 17 din Hotărîrea Guvernului nr. 172/1995 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 13/1995, aprobată şi modificată prin Legea nr. 119/1995, se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    (Explicaţiile de la art. 13)
    "În aplicarea prevederilor de mai sus se va proceda astfel:
    1. Băncile comerciale cu capital majoritar de stat, pe baza cererilor fundamentate prezentate de agenţii economici prevăzuţi la art. 2 din ordonanţa, vor întocmi grafice de reeşalonare a creditelor restante existente în sold la data aprobării, conform art. 4, a programelor de restructurare şi redresare financiară, pe care le vor supune analizei şi aprobării consiliilor de administraţie.
    2. Stabilirea perioadei de rambursare a creditelor restante, a ratelor de rambursat şi a perioadei de graţie va fi fundamentată pe calcule privind evaluarea performanţei financiare a debitorilor, pe baza ultimului bilanţ contabil sau raportare contabilă trimestrială, după caz, şi a programelor de restructurare şi redresare financiară prevăzute la art. 3 din ordonanţă.
    3. Băncile comerciale cu capital majoritar de stat vor analiza posibilitatea reducerii sau anulării dobînzilor aferente creditelor restante datorate şi neachitate la data aprobării programelor de restructurare şi redresare financiară ale agenţilor economici prevăzuţi la art. 2 din ordonanţa, pe baza cererii fundamentate a acestora, a analizei rezultatelor financiare ale debitorilor în cauză, precum şi a impactului financiar asupra situaţiei societăţii bancare, rezultat din aplicarea acestor măsuri.
    Cuantumul sumelor reprezentând reduceri sau anulări de dobânzi se aprobă de către consiliul de administraţie al societăţii bancare.
    4. Băncile comerciale cu capital majoritar de stat vor transmite Băncii Naţionale a României situaţia reeşalonării creditelor şi situaţia dobânzilor reduse sau anulate potrivit art. 13*) din ordonanţă, împreună cu calculul impactului asupra lichidităţii şi rezultatelor financiare ale societăţii bancare.
------------
    *) Art. 13 şi 17 din Ordonanţa Guvernului nr. 13/1995 au fost modificate prin Ordonanţa Guvernului nr. 15/1996, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 24 di 31 ianuarie 1996.

    Totodată, vor prezenta propuneri privind sprijinul necesar pe linia refinanţării din partea Băncii Naţionale a României, întemeiate pe calcule concrete privind volumul necesar de surse suplimentare şi nivelul de costuri al acestora.
    5. Sumele asupra cărora s-a căzut de acord cu băncile comerciale să fie reesalonate, reduse sau anulate vor fi reflectate în programele de restructurare şi redresare financiară şi în bugetele de venituri şi cheltuieli ale agenţilor economici la care s-a instituit regimul special de supraveghere economico-financiară potrivit art. 2 din ordonanţă.
    În contabilitate, dobînzile la creditele restante pentru investiţii acordate agenţilor economici şi neachitate la data aprobării programelor de restructurare şi redresare financiară se vor reflecta astfel:
    a) cele reduse sau anulate potrivit prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 13/1995 vor fi evidenţiate potrivit Hotărârii Guvernului nr. 3/1995 privind întocmirea bilanţului contabil pe anul 1994 şi unele măsuri cu caracter financiar-contabil pe anul 1995;
    b) cele reduse sau anulate potrivit art. 13*) din ordonanţă se vor reflecta în creditul contului 758 "Alte venituri din exploatare" prin debitul contului 168 "Dobânzi aferente împrumuturilor şi datoriilor asimilate".
------------
    *) Art. 13 şi 17 din Ordonanţa Guvernului nr. 13/1995 au fost modificate prin Ordonanţa Guvernului nr. 15/1996, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 24 di 31 ianuarie 1996.

    Dobânzile la creditele restante pentru producţie, acordate agenţilor economici şi neachitate la data aprobării programelor de restructurare şi redresare financiară, reduse sau anulate de către băncile comerciale cu capital majoritar de stat, vor fi reflectate în creditul contului 758 "Alte venituri din exploatare" prin debitul contului 5186 "Dobânzi de plătit", respectiv 5198 "Dobânzi aferente creditelor bancare pe termen scurt", după caz.
    (Explicaţiile de la art. 17)
    "Pentru aplicarea prevederilor din articolul de mai sus se va proceda astfel:
    1. Regiile autonome şi societăţile comerciale cu capital majoritar de stat, pentru care s-a instituit regimul special de supraveghere economico-financiară, pot solicita Ministerului Finanţelor, Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale sau consiliilor locale ori judeţene, după caz, în baza prevederilor art. 17*) din ordonanţă, acordarea unor înlesniri la plata impozitelor, a taxelor şi a altor obligaţii datorate bugetului de stat, bugetului trezoreriei statului, bugetelor locale, bugetului asigurărilor sociale de stat şi Fondului pentru plata ajutorului de şomaj, datorate şi neachitate până la data aprobării, conform art. 4, a programelor de restructurare şi redresare financiară.
    2. Prin înlesniri la plata obligaţiilor, în sensul legii, se înţelege:
    - amânări şi eşalonări la plata impozitelor şi taxelor datorate bugetului de stat, bugetului trezoreriei statului şi bugetelor locale;
    - amânări şi eşalonări la plata contribuţiei de asigurări sociale şi a contribuţiei de 5% la Fondul pentru plata ajutorului de şomaj;
    - amânări, eşalonări, reduceri şi scutiri de majorări de întârziere pentru neplata în termen a impozitelor şi a taxelor datorate bugetului de stat şi bugetelor locale, bugetului asigurărilor sociale de stat, precum şi Fondului pentru plata ajutorului de şomaj;
    - reducerea de 15% a impozitului pe profit din suma neplatită la data aprobării programelor de restructurare şi redresare financiară.
    3. Agenţii economici menţionaţi la pct. 1 vor depune cererile privind acordarea unor înlesniri la plată, astfel:
    - la organele fiscale teritoriale în raza cărora îşi desfăşoară activitatea, pentru obligaţiile datorate bugetului de stat;
    - la direcţiile judeţene de muncă şi protecţie socială sau la Direcţia generală de muncă şi protecţie socială a municipiului Bucureşti, pentru contribuţia de asigurări sociale şi pentru contribuţia de 5% la Fondul pentru plata ajutorului de şomaj;
    - la consiliile locale sau judeţene, după caz, pentru obligaţiile datorate bugetelor locale respective;
    - la Ministerul Finanţelor - Direcţia generală de contabilitate publică şi trezoreria statului, pentru sumele datorate bugetului trezoreriei statului.
    Cererea trebuie sa cuprindă, pe lângă elementele de identificare a agentului economic, natura obligaţiei şi debitul restant pentru care se solicită înlesnirea la plată. În cazul în care se solicită înlesniri la plata majorărilor de intârziere, se vor evidenţia distinct majorările de întârziere pentru fiecare fel de venit în parte.
    Prin debite restante se înţelege obligaţiile cu termen de plata scadent pînă la aprobarea programelor de restructurare şi redresare financiară.
    Cererea prevăzută mai sus va fi însoţită de ultima raportare contabilă, împreună cu anexa referitoare la obligaţiile fiscale.
    Organul fiscal teritorial, precum şi direcţiile teritoriale de muncă şi protecţie socială vor verifica, în termen de 15 zile, corectitudinea sumelor pentru care s-a solicitat înlesnirea la plată, întocmind în acest sens o notă de constatare. În cazul în care se stabilesc diferenţe, vor efectua corecţiile necesare şi le vor cuprinde în nota respectivă.
    Nota întocmită va cuprinde:
    - confirmarea sumelor pentru care agentul economic solicită înlesnirea la plată;
    - modul de respectare a disciplinei financiare, avându-se în vedere prevederile art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/1996;
    - situaţia creditelor angajate de agentul economic la data efectuării verificării;
    - îndeplinirea obligaţiilor privind depunerea lunară a deconturilor privind impozitele, potrivit legii.
    Cererile agenţilor economici privind acordarea unor înlesniri la plata obligaţiilor către bugetul de stat, împreună cu anexele menţionate şi cu nota întocmită de organul fiscal teritorial, aprobată de conducerea unităţii fiscale, vor fi transmise prin direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti cu propuneri proprii de soluţionare a acestora, în termenul prevăzut la alin. 4, la Ministerul Finanţelor.
    Cererile privind obligaţiile către bugetul asigurărilor sociale de stat şi către Fondul pentru plata ajutorului de şomaj, împreună cu anexele şi cu nota întocmită de către corpurile de control în domeniul asigurărilor sociale şi al şomajului, aprobate de conducerea direcţiei teritoriale de muncă şi protecţie socială, cuprinzînd propuneri proprii de soluţionare, vor fi transmise la Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale.
    4. Prin excepţie de la prevederile menţionate mai sus, regiile autonome şi societăţile comerciale cu capital majoritar de stat, care au filiale sau sucursale fără personalitate juridică în ţară şi care sunt plătitoare de impozite şi de taxe conform legii, vor proceda după cum urmează:
    - pentru impozitele, taxele şi majorările aferente acestora, cuvenite bugetului de stat, pentru care se solicită înlesniri la plată, regia autonomă sau societatea comercială cu capital majoritar de stat va cumula toate cererile unităţilor fără personalitate juridică din componenţa acestora, împreună cu documentaţia întocmită de organul fiscal teritorial, conform metodologiei prevăzute la pct. 3, şi le va prezenta centralizat Ministerului Finanţelor.
    În mod similar se va proceda şi pentru obligaţiile datorate bugetului asigurărilor sociale de stat şi Fondului pentru plata ajutorului de şomaj:
    - pentru impozitele, taxele şi majorările aferente acestora, cuvenite bugetelor locale, unităţile fără personalitate juridică din componenţa regiilor autonome vor depune cererile pentru acordarea înlesnirilor la plată la consiliile locale, care pot adopta aceeaşi metodologie de soluţionare a acestora.
    5. Ministerul Finanţelor va analiza cererile de acordare a înlesnirilor la plată obligaţiilor datorate bugetului de stat, la solicitarea societăţilor comerciale cu capital majoritar de stat sau a regiilor autonome, împreună cu Agenţia de Restructurare sau cu ministerul de resort, după caz, prin Direcţia generală de evaluare şi executare silită a veniturilor statului, direcţiile generale de control financiar şi trezoreriile statului pentru obligaţiile cuvenite bugetului trezoreriei statului.
    Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, prin compartimentele de control în domeniul asigurărilor sociale şi al şomajului, va analiza cererile de acordare a înlesnirilor la plata obligaţiilor datorate bugetului asigurărilor sociale de stat şi Fondului pentru plata ajutorului de şomaj la iniţiativa şi împreună cu Agenţia de Restructurare, pentru societăţile comerciale, sau cu ministerul de resort, pentru regiile autonome.
    Analiza efectuată atât de către Ministerul Finanţelor cît şi de către Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale va avea în vedere:
    - posibilităţile reale de plată ale agenţilor economici;
    - prevederile programelor de restructurare şi redresare financiară;
    - prevederile acordurilor de conciliere încheiate;
    - orice alte elemente utile aprecierii corecte a oportunităţii înlesnirilor la plata obligaţiilor ce urmează a fi acordate agentului economic.
    În urma analizei efectuate, cu avizul Agenţiei de Restructurare, pentru societăţile comerciale, sau al ministerului de resort, pentru regiile autonome, Ministerul Finanţelor sau Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale va acorda una sau mai multe dintre înlesnirile la plată prevăzute în ordonanţă. Înlesnirile respective vor fi incluse în programele de restructurare şi redresare financiară ale agenţilor economici aflaţi în regim special de supraveghere economico-financiară, ce vor fi prezentate spre aprobare potrivit art. 4 din ordonanţă.
    Consiliile locale vor putea adopta aceeaşi metodologie pentru impozitele, taxele şi majorările aferente, datorate bugetelor locale.
    6. De la data depunerii cererilor de acordare a înlesnirilor la plata obligaţiilor bugetare de către agenţii economici şi pînă la soluţionarea acestora nu se vor mai urmări silit debitele şi majorările aferente care fac obiectul cererilor respective."

    VII. Referitor la art. 11
    1. Ordonatorii principali de credite, finanţaţi din bugetul local cu ocazia solicitării alocării de transferuri de la subcapitolul 85.01 "Transferuri din bugetul de stat către bugetele locale, pentru asigurarea protecţiei sociale pentru energia termică şi transportul urban de călători", prezintă anexa nr. 4 la prezentele norme metodologice, pentru fiecare regie autonomă de interes local, societate comercială cu capital de stat sau serviciu public, care beneficiază de subvenţii de la bugetul local.
    2. Direcţia generală teritorială a finanţelor publice şi controlului financiar de stat, după verificarea şi analiza efectuate, cu respectarea Normelor metodologice nr. 3.950/1993, stabileşte nivelul transferului din bugetul de stat către bugetul local, din care reţine suma reprezentând datorii către furnizorii de energie electrică, energie termică şi gaze naturale mai vechi de 30 de zile, efectuându-se următoarele operaţiuni:
    a) În judeţele în care funcţionează trezorerii ale statului:
    - se repartizează creditele bugetare din bugetul de stat cu dispoziţie bugetară pe seama bugetului local de la subcapitolul 85.01.01 "Transferuri din bugetul de stat către bugetele locale, pentru asigurarea protecţiei sociale pentru energia termică şi transportul urban de călători". O dată cu dispoziţia bugetară se transmite şi situaţia datoriilor neachitate către furnizorii de energie electrică, energie termică şi gaze naturale;
    - trezoreria statului alimentează contul bugetului local cu suma totală a transferului aprobat şi întocmeşte câte un ordin de plată pe baza situaţiei datoriilor menţionate în anexa nr. 4, prin care virează sumele în contul unităţilor beneficiare. Suma virată se înregistrează de către trezorerie în contul 24 "Cheltuielile bugetului local", capitolul 63.02 "Servicii şi dezvoltare publică şi locuinţe" sau capitolul 68.02 "Transporturi şi comunicaţii", după caz;
    - suma reprezentând diferenţa dintre transferul aprobat şi suma virată în contul unităţii beneficiare se virează de către ordonatorul principal de credite cu ordin de plată în contul regiilor autonome beneficiare de subvenţie, potrivit normelor stabilite în acest scop.
    b) În judeţul Mehedinţi, în municipiul Bucureşti, în sectorul agricol Ilfov şi în municipiul Constanţa, în care nu funcţionează trezorerii ale statului, direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat procedează potrivit pct. 4 lit. e) din Normele metodologice nr. 3.950/1993, având în vedere următoarele precizări:
    - nota de fundamentare privind solicitarea transferului din bugetul de stat către bugetul local va fi însoţită şi de situaţia datoriilor către furnizorii de energie electrică, energie termică şi gaze naturale (anexa nr. 4);
    - din suma transferului virată în contul 63 ... "Disponibil al bugetului local", deschis pe seama organelor financiare teritoriale ale Ministerului Finanţelor, acestea virează, cu ordin de plată, suma aferentă datoriilor restante în contul unităţilor beneficiare;
    - suma rămasă după operaţiunea de virare prevăzută mai sus se pune la dispoziţia ordonatorului principal de credite, care o alocă regiilor autonome beneficiare de subvenţii, conform normelor stabilite în acest scop.
    Organul financiar va transmite ordonatorului principal de credite, finanţat din bugetul local, următoarele date în legătură cu transferul aprobat, şi anume: suma aprobată ca transfer, suma reţinută reprezentând datorii către furnizorii de energie electrică, energie termică şi gaze naturale; suma rămasă de alocat regiilor autonome, societăţilor comerciale cu capital de stat sau serviciilor publice, beneficiare de subvenţii.
    Aceste elemente vor fi înscrise pe versoul ordinului de plată de către ordonatorul de credite prin care se virează subvenţiile regiilor autonome, societăţilor comerciale cu capital de stat sau serviciilor publice, beneficiare.
    3. Instituţiile publice din administraţia locală, finanţate din bugetele locale, care sunt prevăzute cu transferuri din bugetul de stat (sume defalcate din impozitul pe salarii) au obligaţia să achite cu prioritate costul energiei electrice, al energiei termice şi al gazelor naturale livrate, în care scop vor proceda astfel:
    a) În limita creditelor bugetare aprobate şi deschise pe capitole la titlul "Cheltuieli materiale şi servicii" vor dispune plata datoriilor mai vechi de 30 de zile către furnizorii de energie electrică, energie termică şi gaze naturale.
    Ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale vor urmări permanent ca în bugetele de venituri şi cheltuieli aprobate pentru cheltuielile proprii, precum şi ale instituţiilor publice din subordine, să fie asigurate fondurile necesare achitării la timp a livrărilor de energie electrică, energie termică şi gaze naturale.
    b) Instituţiile publice din administraţia locală vor prezenta, la începutul fiecărei luni, la trezoreria statului la care au deschise conturile de cheltuieli bugetare sau la unităţile Băncii Comerciale Romane - S.A. (în localităţile în care nu funcţionează trezorerii ale statului), confirmarea de la unităţile care au livrat energie electrică, energie termică şi gaze naturale, după caz (conform anexei nr. 4), că nu au datorii mai vechi de 30 de zile.
    Trezoreriile statului sau unităţile Băncii Comerciale Romane - S.A., după caz, nu vor admite efectuarea de plăţi dispuse de către ordonatorii de credite din conturile menţionate mai sus, fără prezentarea confirmării de la unităţile care au livrat energie electrică, energie termică şi gaze naturale.
    c) Trezoreriile statului, precum şi organele teritoriale ale Ministerului Finanţelor (în judeţele în care nu funcţionează trezorerii ale statului) vor asigura disponibilităţile corespunzătoare în bugetele locale din care sunt finanţate instituţiile publice respective, din sumele defalcate din impozitul pe salarii, în limita prevederilor aprobate în bugetul de stat.
    4. Normele metodologice aprobate prin Hotărîrea Guvernului nr. 857/1995 se abrogă.

    VIII.
    La sediile caselor/punctelor de schimb valutar sunt considerate sume ce aparţin caselor/punctelor de schimb valutar doar acele sume care sunt incluse în evidenţele acestora. Alte sume care sunt păstrate la sediile mai sus menţionate trebuie evidenţiate zilnic într-un registru separat ca "sume personale" aparţinând patronilor ori angajaţilor casei/punctului de schimb valutar respectiv; evidenţierea sumelor se va face sub semnătura persoanei la începutul activităţii.

    ANEXA 1
    la normele metodologice


    Regia Autonomă .................
    Societatea Comercială ..........
    Localitatea ....................
    Codul fiscal ...................
    Nr. ..... din ..................


                                   DECLARAŢIE

    Către,

                            Banca Comercială .......


    În conformitate cu art. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/1996, declarăm pe propria răspundere că la data de .... disponibilităţile în lei şi în valută existente în conturile noastre deschise la societăţi bancare, precum şi cele aflate în conturile societăţilor comerciale prin care derulăm operaţiunile de export, se prezintă astfel:
    I.

───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
     Denumirea Disponibilităţi Datorii mai
     societăţii ─────────────────────────────────── Total vechi de 60
Nr. bancare sau în lei în valută echivalentul disponi- de zile către
crt. a societăţii (mil. lei) echivalent în lei al bilităţi furnizorii
     comerciale U.S.D. valutei în lei de energie
     comisionare (mii U.S.D.)*) (mil. lei)**) (mil.lei)electrică,
                                                                   energie
                                                                   termică şi
                                                                   gaze naturale
                                                                   (mil. lei)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 0 1 2 3 4 5=2+4 6
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 1. Societatea bancară
 2. Societatea bancară
 3. .........
 4. Societatea comercială
 5. .........
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
    II. Modul de utilizare a disponibilităţilor în lei şi în valută
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
  Plata Plata Plata Plata Plata Plata
  salariilor ratelor ratelor datori- furni- celor-
  şi a drepturi- scadente scadente ilor la zorilor lalte
  lor asimilate şi a şi a do- extern de ener- datorii
  acestora, valorii bânzilor cu sca- gie elec- potrivit
  inclusiv C.A.S., dobînzilor aferente denţa trică, Legii nr.
  ajutorul de aferente împrumu- până la energie 76/1992,
  şomaj, impozitul împrumu- turilor 30 de termică republi-
  pe salarii etc. turilor în valută zile şi gaze cată
   (mil. lei) externe acordate (mii U.S.D. naturale (mil. lei)
                    (mii U.S.D. de so- echivalent) mai vechi
                    echivalent) cietăţi de 60 de
                                 bancare zile
                                 (mii U.S.D. (mil. lei)
                                 echivalent)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
       1 2 3 4 5 6
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
     Manager (Director), Director economic,


---------
    *) Transformarea în U.S.D. a disponibilităţilor în alte valute se face la cursurile valutare din ziua întocmirii declaraţiei, comunicate de Banca Naţională a României.
    **) Echivalentul în lei al disponibilităţilor în valută se stabileşte pe baza cursului de referinţa al Băncii Naţionale a României în vigoare la data întocmirii declaraţiei.
    ***) Tabelele se completează de către agenţii economici care au datorii neachitate.


    ANEXA 2
    la normele metodologice

    Denumirea societăţii comerciale sau a regiei autonome
    (fără prescurtări) ................
    Localitatea .......................
    Codul fiscal ......................
    Nr. ...............................


                                   DECLARAŢIE


    Declarăm pe propria răspundere, sub sancţiunea legilor din România, că, potrivit evidenţelor contabile proprii, până la data prezentei solicitări de bonificaţii aferente trim. .../1995 şi/sau trim ..../1996, societatea comercială (regia autonomă) a încasat şi a repatriat în totalitate valuta aferentă exporturilor anterioare, la termenele scadente stipulate în contractele externe, termene corelate cu dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 18/1994, conform art. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/1996.
    Am luat cunoştinţă de faptul că, dacă în urma verificărilor efectuate de către organele abilitate, prezenta declaraţie nu corespunde cu realitatea, aceasta atrage, în condiţiile legii, răspunderea civilă, contravenţională sau penală, după caz, a celor vinovaţi.
    De asemenea, bonificaţia primită nejustificat va fi recuperată şi vărsată la bugetul de stat după regimul de urmărire a sumelor datorate acestuia.
    Declarăm că derularea încasării exporturilor până la data prezentei solicitări de bonificaţie s-a făcut numai prin următoarele bănci comerciale:
    a) ......(denumirea completa a băncii comerciale)................
    b) ...............................................................
    c) ..............................................................,
    care certifică sub semnătură şi ştampilă cele declarate mai sus.

      Manager (Director), Director economic,
      (numele şi prenumele) (numele şi prenumele)

    Confirmăm:
    a) Banca comercială ............ data ...........
    b) Banca comercială ............ data ...........
    c) Banca comercială ............ data ...........


    ANEXA 3
    la normele metodologice

──────────────────────────────────┬─────────────────────┬──────────────────────
     FIŞA DE MAGAZIE │ Rezervat numerele │ Pentru
  A DOCUMENTELOR FISCALE │ (seriile) │ compartimentul
                                  ├──────────┬──────────┼───────────┬──────────
  Denumirea documentului │ de la │ până la │ │
   ................... ├──────────┼──────────┼───────────┼──────────
    Codul documentului │__________│__________│___________│__________
  ...... formatul ......... │__________│__________│___________│__________
   Preţul unitar ........ U.M. │__________│__________│___________│__________
  .......... codul ............. │__________│__________│___________│__________
                                  │ │ │ │
─────┬──────────┬──────────┬──────┼──────────┼──────────┼───────────┼──────────
     │ Felul şi │ │ │ │Numele şi │Formularele│Data şi
     │ numărul │Cantitatea│ │ Numerele │prenumele │ anulate │semnătura
     │ documen- │ │ │ (seria) │primito- │ (numărul │Celui care
Data │ tului │ │ Stoc │ │rului │ şi seria)│predă
     │ │ │ │ │ │ │Formulare-
     │ │ │ │ │ │ │le anulate
     ├──────────┼────┬─────┤ ├────┬─────┼──────────┼───────────┼──────────
     │de primire│pri-│eli- │ │ de │ până│ │ │
     │ sau de │mită│bera-│ │ la │ la │ │ │
     │ eliberare│ │ tă │ │ │ │ │ │
─────┼──────────┼────┼─────┼──────┼────┼─────┼──────────┼───────────┼──────────
_____│__________│____│_____│______│____│_____│__________│___________│__________
_____│__________│____│_____│______│____│_____│__________│___________│__________
_____│__________│____│_____│______│____│_____│__________│___________│__________
_____│__________│____│_____│______│____│_____│__________│___________│__________



    ANEXA 4
    - model -
    la normele metodologice

    Denumirea *)
    .............
    .............

                      Către Regia Autonomă ..............
                      ...................................

    Va rugăm a ne confirma situaţia obligaţiilor de plată reprezentând livrările de energie electrică/energie termică/gaze naturale mai vechi de 30 de zile, menţionate mai jos:

───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 Nr. Numărul şi data Sumele datorate Termenul de Numărul de
crt. facturii mai vechi de plată prevăzut zile de
                             30 de zile în contract intârziere**)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 ... ... ... ... ...
 ... ... ... ... ...
 ... ... ... ... ...
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
           TOTAL [ ] x x
-──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
    Certificăm exactitatea datelor pe propria răspundere.

       Director, CONFIRMARE FURNIZOR ............
                               Director, Contabil-şef,
      Contabil-şef,


------------
    *) Se înscrie denumirea regiei autonome de interes local sau a instituţiei publice consumatoare de energie electrică, energie termică şi gaze naturale.
    **) Termenul de plată, mai vechi de 30 de zile, se stabileşte pornind de la termenul de plată stabilit prin contract sau de la data emiterii facturii.

                                -----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016