Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 918 din 22 august 2002  privind stabilirea procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului si pentru aprobarea listei proiectelor publice sau private supuse acestei proceduri    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 918 din 22 august 2002 privind stabilirea procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului si pentru aprobarea listei proiectelor publice sau private supuse acestei proceduri

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 686 din 17 septembrie 2002
În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României şi ale <>art. 8 alin. 4 din Legea protecţiei mediului nr. 137/1995 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.

ART. 1
(1) Prezenta hotãrâre stabileşte proceduracadru de evaluare a impactului asupra mediului, aplicatã în scopul emiterii acordului de mediu, pentru anumite proiecte publice sau private care pot avea efecte semnificative asupra mediului prin natura, dimensiunea sau localizarea lor.
(2) Evaluarea impactului asupra mediului este parte integrantã din procedura de obţinere a acordului de mediu.
ART. 2
Termenii specifici utilizaţi în prezenta hotãrâre sunt definiţi dupã cum urmeazã:
- acord de mediu - decizia autoritãţii competente pentru protecţia mediului, care da dreptul titularului de proiect sa realizeze proiectul. Acordul de mediu este un act tehnico-juridic eliberat în scris, prin care se stabilesc condiţiile de realizare a proiectului din punct de vedere al protecţiei mediului;
- proiect - execuţia lucrãrilor de construcţii sau alte instalaţii ori amenajãri, alte intervenţii asupra cadrului natural şi peisajului, inclusiv cele care implica extragerea resurselor minerale;
- titularul proiectului - solicitantul acordului de mediu pentru un anumit proiect sau autoritatea publica ce iniţiazã un proiect; titularul de proiect poate fi atât persoana fizica, cat şi juridicã.
ART. 3
(1) Evaluarea impactului asupra mediului identifica, descrie şi evalueaza, în mod corespunzãtor şi pentru fiecare caz, efectele directe şi indirecte ale proiectului asupra urmãtorilor factori:
a) fiinţe umane, fauna şi flora;
b) sol, apa, aer, clima şi peisaj;
c) bunuri materiale şi patrimoniu cultural;
d) interactiunea dintre factorii mentionati la lit. a), b) şi c).
(2) Evaluarea impactului asupra mediului urmãreşte stabilirea mãsurilor de reducere sau de evitare a impactului negativ al proiectului asupra factorilor enumerati la alin. (1) şi determina decizia de realizare sau de nerealizare a proiectului pe amplasamentul ales.
(3) Evaluarea impactului asupra mediului se efectueazã în faza de pregãtire a documentaţiei care fundamenteazã fezabilitatea proiectului.
(4) Evaluarea impactului asupra mediului se realizeazã în etape, dupã cum urmeazã:
a) etapa de încadrare a proiectului în procedura de evaluare a impactului asupra mediului;
b) etapa de definire a domeniului evaluãrii şi de realizare a raportului privind studiul de evaluare a impactului asupra mediului;
c) etapa de analiza a calitãţii raportului la studiul de evaluare a impactului asupra mediului.
ART. 4
(1) Procedura de emitere a acordului de mediu pe baza evaluãrii impactului asupra mediului este condusã de autoritãţile competente pentru protecţia mediului, cu participarea autoritãţilor publice centrale sau locale, dupã caz, care au atribuţii şi raspunderi specifice în domeniul protecţiei mediului.
(2) Participarea autoritãţilor prevãzute la alin. (1) la emiterea acordului de mediu se realizeazã în cadrul unui colectiv de analiza tehnica constituit la nivel central prin ordin al conducatorului autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului şi la nivelul fiecãrui judeţ şi al municipiului Bucureşti, inclusiv în cazul Administraţiei Rezervatiei Biosferei "Delta Dunãrii", prin ordin semnat de prefect şi de preşedintele consiliului judeţean.
(3) Autoritãţile competente pentru protecţia mediului asigura informarea şi organizarea şedinţelor colectivului de analiza tehnica în scopul aplicãrii prevederilor prezentei hotãrâri.
(4) Autoritãţile competente pentru protecţia mediului percep taxe în cuantum de 200.000 lei pentru emiterea acordului de mediu. Taxele se vãrsa în contul Fondului pentru mediu, în condiţiile legii.
ART. 5
(1) Prevederile prezentei hotãrâri nu se aplica:
a) proiectelor destinate apãrãrii naţionale;
b) proiectelor ale cãror detalii sunt adoptate printr-un act normativ specific, dacã cerinţele prezentei hotãrâri, inclusiv cele referitoare la furnizarea informatiei, sunt îndeplinite în procesul legislativ respectiv.
(2) Autoritatea publica centrala pentru protecţia mediului poate excepta de la evaluarea impactului asupra mediului anumite proiecte sau pãrţi ale acestora, în cazuri excepţionale, precum asigurarea ordinii publice sau siguranţei naţionale; exceptarea se acorda pe baza solicitãrii motivate a autoritãţii publice care iniţiazã proiectul, cu îndeplinirea urmãtoarelor condiţii:
a) sa aplice o alta metoda de evaluare corespunzãtoare şi sa aducã la cunostinta publicului informaţiile astfel dobândite;
b) sa informeze publicul interesat despre excepţia procedurala şi motivele care au dus la aceasta.
(3) Decizia de exceptare este comunicatã titularului de proiect, dupã îndeplinirea condiţiilor prevãzute la alin. (2).
ART. 6
(1) Autoritãţile competente pentru protecţia mediului analizeazã proiectele publice sau private supuse evaluãrii impactului asupra mediului conform prevederilor prezentului articol.
(2) Proiectele publice sau private prevãzute în anexa nr. 1 se supun evaluãrii impactului asupra mediului.
(3) Proiectele publice sau private pentru care trebuie stabilitã necesitatea efectuãrii evaluãrii impactului asupra mediului sunt prevãzute în anexa nr. 2.
(4) Proiectele prevãzute la alin. (3) se supun etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului, prevãzutã la art. 3 alin. (4) lit. a). Aceasta etapa se realizeazã cu consultarea autoritãţilor din colectivul de analiza tehnica prevãzut la art. 4 alin. (2).
(5) Autoritatea competenta pentru protecţia mediului decide asupra necesitãţii efectuãrii evaluãrii impactului asupra mediului prin examinarea, caz cu caz, a oricãrui proiect prevãzut în anexa nr. 2, folosind anumite valori de prag sau criteriile prevãzute în anexa nr. 3.
(6) Autoritatea competenta pentru protecţia mediului aduce la cunostinta publicului decizia luatã în cursul etapei de încadrare.
ART. 7
(1) Analizarea proiectelor conform prevederilor art. 6 se face de cãtre autoritãţile competente pentru protecţia mediului, luând în considerare memoriul de prezentare a proiectului depus o data cu solicitarea de emitere a acordului de mediu.
(2) Memoriul de prezentare a proiectului cuprinde:
a) descrierea şi caracteristicile amplasamentului ales;
b) descrierea şi caracteristicile proiectului şi ale activitãţii la punerea în funcţiune a proiectului: mãrime, tehnologii şi materiale folosite, utilizarea resurselor naturale, utilizarea sau producerea substanţelor chimice periculoase, generarea, utilizarea şi prelucrarea deşeurilor şi a altor substanţe chimice, emisii poluante, inclusiv zgomotul, interactiunea posibila cu activitãţi existente, probabilitatea producerii accidentelor de mediu şi prevenirea acestora.
ART. 8
(1) Dupã stabilirea obligativitatii evaluãrii impactului asupra mediului pentru un proiect se trece la etapa de definire a domeniului evaluãrii impactului asupra mediului. În acest scop autoritatea competenta pentru protecţia mediului pregãteşte şi transmite titularului de proiect un îndrumar referitor la problemele de mediu care trebuie tratate în evaluarea de impact şi la gradul de extindere al acestora.
(2) La elaborarea indrumarului prevãzut la alin. (1) autoritatea competenta pentru protecţia mediului consulta titularul de proiect şi celelalte autoritãţi publice implicate în procedura de emitere a acordului de mediu pentru proiectul respectiv.
(3) Oricare dintre autoritãţile publice implicate în procedura de emitere a acordului de mediu şi care deţine informaţii relevante pentru evaluarea efectelor directe şi indirecte ale proiectului are obligaţia sa punã aceste informaţii la dispoziţie titularului de proiect.
(4) Îndrumarul transmis titularului de proiect nu exclude solicitarea furnizarii de cãtre acesta a unor informaţii suplimentare.
ART. 9
(1) Pentru toate proiectele supuse evaluãrii impactului asupra mediului titularii acestora au obligaţia de a furniza în cadrul raportului la studiul de evaluare informaţiile prevãzute în anexa nr. 4.
(2) Autoritãţile competente pentru protecţia mediului verifica dacã titularul proiectului a furnizat informaţiile prevãzute în anexa nr. 4, într-o forma adecvatã.
(3) În îndeplinirea atribuţiilor prevãzute la alin. (2) autoritãţile competente pentru protecţia mediului ţin seama de urmãtoarele aspecte:
a) sa fie solicitate şi furnizate informaţii relevante stadiului dat al proiectului supus procedurii de evaluare şi caracteristicilor specifice acelui tip de proiect şi mediului care poate fi afectat;
b) sa fie solicitate informaţiile pe care titularul de proiect le poate furniza având în vedere, printre altele, nivelul curent al informaţiilor disponibile şi metodele de evaluare.
ART. 10
Informaţiile furnizate de cãtre titularul de proiect conform prevederilor art. 9 alin. (1) includ în mod obligatoriu urmãtoarele:
a) descrierea proiectului, cuprinzând date referitoare la amplasament, soluţii tehnice adoptate şi mãrimea proiectului;
b) descrierea mãsurilor avute în vedere pentru a evita, a reduce şi, dacã este posibil, a remedia efectele negative asupra mediului;
c) date necesare pentru identificarea şi evaluarea principalelor efecte pe care proiectul le poate avea asupra mediului;
d) prezentarea generalã a principalelor alternative studiate de titularul de proiect, cu indicarea motivelor alegerii sale, având în vedere efectele asupra mediului;
e) rezumatul informaţiilor prevãzute la lit. a)-d).
ART. 11
(1) Efectuarea studiului de evaluare a impactului asupra mediului se realizeazã pe baza indrumarului prevãzut la art. 8 alin. (1), prin agenţi economici specializaţi, persoane fizice sau juridice independente de titularul proiectului, şi atestaţi în condiţiile legii. Rezultatele studiului de evaluare a impactului asupra mediului sunt prezentate în raportul care se înainteazã autoritãţii competente pentru protecţia mediului şi al cãrui conţinut de informaţii respecta prevederile art. 9 alin. (1).
(2) Raportul la studiul de evaluare este supus comentariilor publicului, ale cãrui observaţii pertinente sunt luate în considerare pe tot parcursul evaluãrii impactului asupra mediului.
(3) Autoritatea competenta pentru protecţia mediului, împreunã cu autoritãţile participante în colectivul de analiza tehnica, analizeazã calitatea raportului la studiul de evaluare a impactului asupra mediului şi ia decizia de acceptare sau de refacere a raportului şi de emitere, respectiv de respingere motivatã a emiterii acordului de mediu.
ART. 12
(1) Autoritãţile competente pentru protecţia mediului aduc la cunostinta publicului orice solicitare de acord de mediu pentru proiecte supuse evaluãrii impactului asupra mediului, într-un interval de timp care sa permitã publicului exprimarea opiniilor înaintea deciziei de emitere a acordului de mediu.
(2) Modalitãţile detaliate de informare şi participare a publicului se stabilesc în funcţie de caracteristicile particulare ale proiectelor sau amplasamentelor respective. Procedura de informare şi participare a publicului la evaluarea impactului asupra mediului este coordonata de autoritãţile competente pentru protecţia mediului şi include urmãtoarele aspecte:
a) identificarea publicului interesat;
b) specificarea locului unde pot fi consultate informaţiile disponibile;
c) specificarea modalitatii de informare a publicului, ca de exemplu: prin afişe pe o anumitã zona teritorialã, publicaţii în presa localã, organizarea unor expoziţii cu planuri, schite, tabele, grafice, modele referitoare la proiectul respectiv;
d) determinarea modalitatii de consultare a publicului, ca de exemplu informãri scrise sau dezbateri publice;
e) fixarea unui interval de timp limita corespunzãtor pentru diferite etape ale procedurii, cu scopul de a asigura luarea deciziei într-o perioada rezonabila.
ART. 13
(1) Atunci când un proiect este posibil sa aibã un efect semnificativ asupra mediului altui stat sau când un alt stat posibil sa fie afectat semnificativ solicita informaţii asupra proiectului, autoritatea publica centrala pentru protecţia mediului transmite autoritãţii centrale de mediu din acel stat, în cadrul relaţiilor bilaterale, pe baza de reciprocitate şi în condiţii de echivalenta, cat mai curând posibil şi nu mai târziu de momentul când este informat publicul din ţara, cel puţin urmãtoarele informaţii referitoare la proiect:
a) o descriere a proiectului împreunã cu orice informaţie disponibilã asupra posibilului impact transfrontier al acestuia;
b) informaţii privind natura deciziei care urmeazã sa fie luatã, acordându-se acelui stat un interval de timp suficient în care sa indice dacã doreşte sa participe la procedura de evaluare a impactului asupra mediului şi, eventual, modalitatea de participare la consultare.
(2) Dacã statul care a primit informaţiile prevãzute la alin. (1) comunica intenţia de participare la procedura de evaluare a impactului asupra mediului, autoritatea publica centrala pentru protecţia mediului îi va transmite, de asemenea, informaţiile despre proiect prevãzute la art. 9 şi 10 şi cele privind procedura, inclusiv solicitarea de acord de mediu.
(3) Pe durata derulãrii procedurii de evaluare a impactului asupra mediului autoritatea publica centrala pentru protecţia mediului trebuie:
a) sa punã la dispoziţie autoritãţilor implicate în procedura de emitere a acordului de mediu şi, prin intermediul acestora, publicului interesat din statul posibil sa fie semnificativ afectat informaţiile prevãzute la alin. (1) şi (2);
b) sa asigure autoritãţilor din acel stat şi, prin intermediul acestora, publicului interesat oportunitatea sa înainteze observaţiile cu privire la informaţiile furnizate, într-un interval rezonabil de timp, înainte de emiterea acordului de mediu.
(4) Autoritatea publica centrala pentru protecţia mediului va iniţia consultãri cu autoritatea competenta a statului posibil sa fie semnificativ afectat de proiect, printre altele şi asupra mãsurilor avute în vedere pentru a reduce sau a elimina astfel de efecte, şi se înţeleg asupra unui interval de timp rezonabil privind durata consultãrilor.
(5) Ministerul Integrãrii Europene şi Ministerul Afacerilor Externe sprijinã demersurile autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului prevãzute la alin. (1)-(4) şi fac demersurile necesare pentru aplicarea acestor prevederi, inclusiv în cazul proiectelor cu posibile efecte semnificative pe teritoriul României, iniţiate în alte state.
ART. 14
Rezultatele consultãrii publicului şi informaţiile obţinute conform prevederilor art. 7-11 şi 13 se iau în considerare în procedura de emitere a acordului de mediu pentru anumite proiecte publice sau private.
ART. 15
(1) Autoritãţile competente pentru protecţia mediului fac publica decizia de emitere sau de respingere a solicitãrii de emitere a acordului de mediu pentru anumite proiecte publice sau private şi pun la dispoziţie publicului urmãtoarele informaţii:
a) conţinutul acordului şi orice condiţii prevãzute în acesta, cu excepţia celor care afecteazã confidenţialitatea informaţiilor stabilitã pentru a proteja un interes legitim, conform legislaţiei în vigoare;
b) principalele motivatii şi consideratii pe care se bazeazã aceasta decizie;
c) descrierea, dupã caz, a principalelor mãsuri pentru prevenirea, reducerea şi, dacã este posibil, eliminarea efectelor adverse.
(2) Autoritatea publica centrala pentru protecţia mediului informeazã asupra acestei decizii orice stat care a fost consultat conform prevederilor art. 13 şi transmite acestui stat informaţiile prevãzute la alin. (1).
ART. 16
Proiectele transmise unei autoritãţi competente pentru protecţia mediului în vederea obţinerii acordului de mediu şi supuse evaluãrii impactului asupra mediului prin studiu de impact, înainte de intrarea în vigoare a prezentei hotãrâri, se supun procedurii de autorizare aflate în vigoare la momentul depunerii solicitãrii.
ART. 17
Încãlcarea prevederilor prezentei hotãrâri atrage rãspunderea civilã, contravenţionalã sau penalã, dupã caz, conform prevederilor <>Legii nr. 137/1995 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 18
(1) Metodologia de aplicare a prezentei proceduri-cadru de evaluare a impactului asupra mediului, conţinând competentele, durata etapelor procedurale şi instrucţiuni privind informarea şi participarea publicului la evaluarea impactului asupra mediului, se aproba prin ordin al conducatorului autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului în termen de 90 de zile de la data publicãrii prezentei hotãrâri în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Modalitãţile de realizare a etapelor prevãzute la art. 3 alin. (4) se expliciteaza în Ghidul privind încadrarea proiectului în procedura de evaluare a impactului asupra mediului, stabilirea domeniului evaluãrii şi revizuirea calitãţii raportului la studiul de evaluare, aprobat prin ordin al conducatorului autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului în termen de 90 de zile de la data publicãrii prezentei hotãrâri în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) Metodologia de aplicare a prevederilor art. 13 se aproba prin ordin al conducatorului autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului în termen de 90 de zile de la data publicãrii prezentei hotãrâri în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(4) Stabilirea componentei colectivului de analiza tehnica la nivel central se aproba prin ordin al conducatorului autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului în termen de 90 de zile de la data publicãrii prezentei hotãrâri în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 19
(1) Anexele nr. 1-4 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.
(2) Anexele la prezenta hotãrâre se completeazã prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului, cu orice aspect nou, necunoscut la data întocmirii anexelor.
ART. 20
Prezenta hotãrâre intra în vigoare la 120 de zile de la publicarea ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 21
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abroga orice alte dispoziţii contrare referitoare la procedura de emitere a acordului de mediu pentru obiective şi activitãţi care necesita studii de impact, din cuprinsul <>Ordinului ministrului apelor, pãdurilor şi protecţiei mediului nr. 125/1996 pentru aprobarea Procedurii de reglementare a activitãţilor economice şi sociale cu impact asupra mediului înconjurãtor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 73 din 11 aprilie 1996, cu modificãrile ulterioare.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
---------------
p. Ministrul apelor
şi protecţiei mediului,
Florin Stadiu,
secretar de stat

p. Ministrul afacerilor externe,
Cristian Diaconescu,
secretar de stat

Ministrul industriei şi resurselor,
Dan Ioan Popescu

Ministrul lucrãrilor publice,
transporturilor şi locuinţei,
Miron Tudor Mitrea

Ministrul agriculturii,
alimentaţiei şi pãdurilor,
Ilie Sarbu

Bucureşti, 22 august 2002.
Nr. 918.

ANEXA 1

LISTA
proiectelor supuse evaluãrii impactului asupra mediului

1. Agricultura
1.1. Instalaţii pentru creşterea intensiva a porcilor, cu o capacitate cel puţin egala cu:
a) 900 locuri pentru scroafe;
b) 3.000 locuri pentru creşterea porcilor mai mari de 30 kg
1.2. Instalaţii pentru creşterea intensiva a pasarilor, cu o capacitate cel puţin egala cu:
a) 85.000 locuri pentru creşterea pasarilor de carne;
b) 60.000 locuri pentru pãsãri ouatoare.
2. Industria extractiva a petrolului, gazelor naturale, carbunelui şi turbei
2.1. Extractia petrolului, când cantitatea extrasa depãşeşte 500 t/zi
2.2. Extractia gazelor naturale, când cantitatea extrasa depãşeşte 500.000 mc/zi
2.3. Extractia carbunelui în exploatãri miniere de suprafata, când suprafata amplasamentului depãşeşte 25 ha
2.4. Extractia turbei, când suprafata amplasamentului depãşeşte 150 ha.
3. Industria energetica
3.1. Termocentrale şi alte instalaţii de ardere, inclusiv instalaţii industriale pentru producerea electricitatii, caldurii, aburului sau apei calde, cu o putere de cel puţin 300 MW
3.2. Centrale nucleare şi alte reactoare nucleare, inclusiv dezafectarea sau dezasamblarea acestora, sau reactoare*1) (cu excepţia instalaţiilor de cercetare pentru producerea şi conversia materialelor fisionabile şi a celor radioactive, a cãror putere maxima nu depãşeşte 1 kW putere termica continua)

-------------
*1) Centralele nucleare şi alte reactoare nucleare înceteazã de a mai fi considerate ca atare atunci când tot combustibilul nuclear şi alte elemente contaminate radioactiv au fost indepartate definitiv de pe amplasamentul instalaţiei.

3.3. Instalaţii pentru reprocesarea combustibilului nuclear iradiat
3.4. Instalaţii pentru:
a) producerea sau imbogatirea combustibilului nuclear;
b) procesarea combustibilului nuclear iradiat sau pentru procesarea deşeurilor cu nivel ridicat de radioactivitate;
c) depozitarea finala a combustibilului nuclear iradiat;
d) depozitarea finala a deşeurilor radioactive, exclusiv;
e) stocarea, planificata pentru o perioada mai mare de 10 ani, a combustibilului nuclear iradiat sau a deşeurilor radioactive, pe un amplasament diferit de cel de producţie, exclusiv
3.5. Construirea liniilor aeriene de tensiune electrica, cu o tensiune de cel puţin 220 kV şi o lungime de cel puţin 15 km.
4. Producerea şi prelucrarea metalelor
4.1. Instalaţii integrate pentru producerea fontei primare şi a otelului
4.2. Instalaţii pentru obţinerea metalelor brute neferoase din minereuri, concentrate sau din materiale secundare prin procese metalurgice, chimice sau electrolitice.
5. Industria materialelor minerale de construcţii
5.1. Instalaţii pentru extractia azbestului şi pentru prelucrarea şi transformarea azbestului şi a produselor care conţin azbest:
a) instalaţii pentru produsele de azbociment, cu o producţie anuala de cel puţin 20.000 t produs finit;
b) instalaţii pentru materiale de frictiune, cu o producţie anuala de cel puţin 50 t produs finit;
c) instalaţii pentru alte utilizãri ale azbestului, cu un consum de cel puţin 200 t anual
5.2. Cariere şi exploatãri miniere de suprafata, când suprafata amplasamentului depãşeşte 25 ha.
6. Industria chimica şi petrochimica
6.1. Instalaţii chimice integrate, cum sunt instalaţiile pentru producerea substanţelor pe scara industriala folosind procese de conversie chimica, în care mai multe unitãţi tehnologice alãturate sunt legate funcţional una de cealaltã şi sunt utilizate pentru:
a) producerea substanţelor chimice organice de baza;
b) producerea substanţelor chimice anorganice de baza;
c) producerea ingrasamintelor pe baza de fosfor, azot sau potasiu (îngrãşãminte simple sau complexe);
d) obţinerea produselor de uz fitosanitar şi a biocidelor;
e) obţinerea produselor farmaceutice de baza folosind procese chimice sau biologice
6.2. Producerea explozibililor
6.3. Rafinarii de ţiţei (cu excepţia celor care produc numai lubrifianţi din ţiţei)
6.4. Instalaţii pentru depozitarea petrolului, a produselor petrochimice sau chimice, cu o capacitate de cel puţin 200.000 t
6.5. Gazeificarea şi lichefierea a cel puţin 500 t de cãrbune sau sisturi bituminoase pe zi
6.6. Construirea conductelor pentru transportul gazelor, petrolului sau al substanţelor chimice, având un diametru mai mare de 800 mm şi o lungime de cel puţin 40 km.
7. Industria lemnului şi a hârtiei
7.1. Instalaţii industriale pentru producerea celulozei din cherestea sau materiale fibroase similare
7.2. Instalaţii industriale pentru producerea hârtiei şi a cartonului, cu o capacitate de producţie mai mare de 200 t/zi.
8. Proiecte de infrastructura
8.1. Construcţia de linii pentru traficul feroviar de lungã distanta
8.2. Construirea aeroporturilor*2) dotate cu o pista principala lungã de cel puţin 2.100 m
8.3. Construirea de autostrazi şi de drumuri expres*3)
8.4. Construirea drumurilor noi cu cel puţin 4 benzi sau realinierea şi/sau lãrgirea unui drum existent de doua sau mai putine benzi pana la 4 sau mai multe benzi, în cazul în care aceste drumuri noi sau realinierea lor şi/sau secţiunea largita a acestora este de cel puţin 10 km lungime continua
8.5. Cai navigabile interioare şi porturi pentru traficul fluvial interior care permit trecerea vaselor mai mari de 1.350 t
8.6. Porturi comerciale, cheiuri pentru încãrcare şi descãrcare legate de uscat şi porturi exterioare (exclusiv cheiuri pentru feribot), care permit intrarea vaselor de cel puţin 1.350 t.
9. Alte tipuri de proiecte
9.1. Sisteme de captare a apelor subterane, acolo unde volumul anual de apa captata este de cel puţin 10 milioane mc
9.2. Sisteme artificiale de reîncãrcare a acviferului, acolo unde volumul anual de apa reincarcata este de cel puţin 10 milioane mc
9.3. Lucrãri de transfer al resurselor de apa între bazinele hidrografice, executate în scopul prevenirii deficitului de apa, pentru un volum anual de apa transferata de cel puţin 100 milioane mc; se excepteazã transferul prin conducte al apei potabile.
9.4. Lucrãri de transfer al resurselor de apa între bazinele hidrografice, pentru un debit mediu multianual al bazinului de captare de cel puţin 2.000 milioane mc/an şi pentru o cantitate de apa transferata de cel puţin 5% din acest debit; se excepteazã transferul prin conducte al apei potabile.
9.5. Baraje şi lacuri de acumulare cu o cantitate de apa reţinutã sau stocata de cel puţin 10 milioane mc
9.6. Staţii pentru epurarea apelor uzate pentru aglomerari umane de cel puţin 150.000 echivalenti locuitor*4)

-----------
*2) Aeroport - aeroporturile care se conformeazã definitiei din Convenţia de la Chicago (1944) privind înfiinţarea Organizaţiei Aviaţiei Civile Internaţionale (anexa nr. 14).
*3) Drumuri expres - drumuri care se conformeazã definitiei din Acordul european privind arterele principale de trafic internaţional, din 15 noiembrie 1975.
*4) Echivalenti locuitor exprima încãrcarea cu poluanti a apelor uzate, conform definitiei din <>Hotãrârea Guvernului nr. 188/2002 pentru aprobarea unor norme privind condiţiile de descãrcare în mediul acvatic a apelor uzate.

9.7. Instalaţii pentru eliminarea deşeurilor prin incinerare sau tratare chimica, operaţiune definitã în anexa nr. IIA pct. 9 din <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deşeurilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 426/2001 , sau depozite pentru deşeuri periculoase
9.8. Instalaţii cu o capacitate mai mare de 100 t/zi pentru eliminarea deşeurilor nepericuloase prin incinerare sau tratare chimica, operaţiune definitã în anexa nr. IIA pct. 9 din <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 78/2000 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 426/2001 .

ANEXA 2

LISTA
proiectelor pentru care trebuie stabilitã necesitatea
efectuãrii evaluãrii impactului asupra mediului

1. Agricultura, silvicultura şi piscicultura
a) Proiecte pentru restructurarea exploataţiilor agricole
b) Proiecte pentru utilizarea terenului necultivat sau a suprafeţelor parţial antropizate în scop agricol intensiv
c) Proiecte de gospodãrire a apelor pentru agricultura, inclusiv proiecte de irigaţii şi desecãri
d) Impadurirea terenurilor pe care nu a existat anterior vegetaţie forestierã
e) Defrişare în scopul schimbãrii categoriei de folosinta a terenului
f) Instalaţii pentru creşterea intensiva a vitelor, altele decât cele incluse în anexa nr. 1 la hotãrâre
g) Crescatorii pentru piscicultura intensiva
h) Recuperarea terenurilor neagricole, inclusiv a celor din mare.
2. Industria extractiva
a) Cariere, exploatãri miniere de suprafata şi de extracţie a turbei, altele decât cele incluse în anexa nr. 1 la hotãrâre
b) Exploatãri miniere subterane
c) Extractia mineralelor prin dragare fluviala sau marina
d) Foraje de adancime, în special:
(i) foraje geotermale;
(ii) foraje pentru depozitarea deşeurilor nucleare;
(iii) foraje pentru alimentarea cu apa, cu excepţia forajelor pentru investigarea stabilitatii solului
e) Instalaţii industriale de suprafata pentru extractia carbunelui, petrolului, gazelor naturale şi minereurilor, precum şi a sisturilor bituminoase.
3. Industria energetica
a) Instalaţii industriale pentru producerea energiei electrice şi termice, altele decât cele incluse în anexa nr. 1 la hotãrâre
b) Instalaţii industriale pentru transportul gazelor, aburului şi apei calde; transportul energiei electrice prin cabluri aeriene, altele decât cele incluse în anexa nr. 1 la hotãrâre
c) Stocarea la suprafata a gazelor naturale
d) Stocarea subterana a gazelor combustibile
e) Stocarea la suprafata a combustibililor fosili
f) Brichetarea industriala a carbunelui şi lignitului
g) Instalaţii pentru prelucrarea şi stocarea deşeurilor radioactive, altele decât cele incluse în anexa nr. 1 la hotãrâre
h) Instalaţii pentru producerea energiei hidroelectrice
i) Instalaţii cu care sunt echipate centralele eoliene în scopul producerii energiei.
4. Producerea şi prelucrarea metalelor
a) Instalaţii pentru producerea fontei sau otelului prin fuziune primara sau secundarã, inclusiv turnare continua
b) Instalaţii pentru topirea metalelor feroase:
(i) laminoare la cald;
(ii) forjerii cu ciocane;
(iii) acoperiri metalice de protecţie prin topire
c) Topitorii de metale feroase
d) Instalaţii pentru forjarea, inclusiv alierea metalelor neferoase, cu excepţia metalelor preţioase, sau pentru revalorificarea produselor (finisare, turnare în forme etc.)
e) Instalaţii pentru tratarea suprafeţelor metalice şi a materialelor plastice prin procese chimice sau electrolitice
f) Fabricarea şi asamblarea de autovehicule şi fabricarea motoarelor pentru autovehicule
g) Santiere navale
h) Instalaţii pentru construcţia şi repararea aeronavelor
i) Fabricarea echipamentelor feroviare
j) Forjare la cald prin explozie
k) Instalaţii pentru coacerea şi sinterizarea minereurilor metalice.
5. Industria mineralelor
a) Cuptoare de cocs (distilarea uscata a carbunelui)
b) Instalaţii pentru fabricarea cimentului
c) Instalaţii pentru producerea azbestului şi fabricarea produselor din azbest, altele decât cele incluse în anexa nr. 1 la hotãrâre
d) Instalaţii pentru fabricarea sticlei, inclusiv a fibrelor de sticla
e) Instalaţii pentru topirea substanţelor minerale, inclusiv producţia fibrelor minerale
f) Fabricarea produselor ceramice prin ardere, în special a tiglelor, caramizilor, caramizilor refractare, placilor, gresiilor ceramice sau portelanului.
6. Industria chimica
a) Tratarea produselor intermediare şi producerea substanţelor chimice, altele decât cele incluse în anexa nr. 1 la hotãrâre
b) Producerea produselor de uz fitosanitar, produselor farmaceutice, vopselelor şi lacurilor, elastomerilor şi peroxizilor, altele decât cele incluse în anexa nr. 1 la hotãrâre
c) Instalaţii de depozitare a produselor petroliere, petrochimice şi chimice, altele decât cele incluse în anexa nr. 1 la hotãrâre.
7. Industria alimentara
a) Fabricarea uleiurilor şi a grasimilor vegetale şi animale
b) Ambalarea şi conservarea produselor animale şi vegetale
c) Fabricarea produselor lactate
d) Fabricarea maltului şi a berii
e) Fabricarea produselor de cofetarie şi a siropului
f) Abatoare
g) Instalaţii industriale pentru fabricarea amidonului
h) Fabrici de fãina şi ulei de peste
i) Fabrici de zahãr.
8. Industria textila, a pielariei, a lemnului şi hârtiei
a) Instalaţii industriale pentru producerea hârtiei şi a cartonului, altele decât cele incluse în anexa nr. 1 la hotãrâre
b) Instalaţii pentru pretratarea (operaţii ca spalarea, inalbirea, mercerizarea) sau vopsirea fibrelor ori textilelor
c) Instalaţii pentru tabacirea/argasirea pieilor şi blanurilor
d) Instalaţii de producere şi prelucrare a celulozei.
9. Industria cauciucului
Fabricarea şi tratarea produselor pe baza de elastomeri.
10. Proiecte de infrastructura
a) Proiecte de dezvoltare a unitãţilor industriale
b) Proiecte de dezvoltare urbana, inclusiv construcţia centrelor comerciale şi a parcarilor auto
c) Construcţia cãilor ferate, altele decât cele incluse în anexa nr. 1 la hotãrâre, a instalaţiilor de transbordare intermodala şi a terminalelor intermodale
d) Construcţia aerodromurilor, altele decât cele incluse în anexa nr. 1 la hotãrâre
e) Construcţia drumurilor, porturilor şi instalaţiilor portuare, inclusiv a porturilor de pescuit, altele decât cele incluse în anexa nr. 1 la hotãrâre
f) Construcţia cãilor navigabile interioare, altele decât cele incluse în anexa nr. 1 la hotãrâre, lucrãri de canalizare şi lucrãri impotriva inundatiilor
g) Baraje şi alte instalaţii proiectate pentru reţinerea sau stocarea apei pe termen lung, altele decât cele incluse în anexa nr. 1 la hotãrâre
h) Linii de tramvai, cai ferate subterane şi de suprafata, linii suspendate sau linii similare specifice, utilizate exclusiv sau în principal pentru transportul de persoane
i) Instalaţii de conducte pentru gaze şi petrol, altele decât cele incluse în anexa nr. 1 la hotãrâre
j) Instalaţii de apeducte de lungime mare
k) Lucrãri pentru combaterea eroziunii costiere şi lucrãri maritime ce pot modifica profilul costier prin construcţia, de exemplu, de diguri, chei, pontoane, debarcadere sau alte lucrãri de apãrare marina, exclusiv întreţinerea şi reconstructia unor astfel de lucrãri
l) Instalaţii de extracţie a apei subterane şi de reîncãrcare artificiala a rezervelor de apa subterana, altele decât cele incluse în anexa nr. 1 la hotãrâre
m) Lucrãri pentru transferul resurselor de apa între bazine hidrografice, altele decât cele incluse în anexa nr. 1 la hotãrâre.
11. Alte proiecte
a) Piste permanente de curse şi testare a vehiculelor cu motor
b) Instalaţii pentru eliminarea deşeurilor, altele decât cele incluse în anexa nr. 1 la hotãrâre
c) Staţii pentru epurarea apelor uzate, altele decât cele incluse în anexa nr. 1 la hotãrâre
d) Amplasamente pentru depozitarea namolurilor provenite de la staţiile de epurare
e) Depozite de fier vechi, de vehicule uzate, inclusiv deşeuri de vehicule
f) Bancuri de proba pentru motoare, turbine sau reactoare
g) Instalaţii pentru fabricarea fibrelor minerale artificiale
h) Instalaţii pentru recuperarea sau distrugerea substanţelor explozive
i) Centre de ecarisaj.
12. Turism şi recreare
a) Partii de schi, instalaţii schilift, telecabine şi amenajãrile aferente
b) Amenajãri marine de agrement
c) Sate de vacanta şi complexuri hoteliere în afarã zonelor urbane şi amenajãrile aferente
d) Campinguri permanente şi amplasamente pentru caravane
e) Parcuri tematice.
13. a) Orice modificare sau extindere de proiecte prevãzute în anexa nr. 1 la hotãrâre sau în prezenta anexa, deja autorizate, executate sau în curs de a fi executate, care poate avea efecte semnificative asupra mediului
b) Proiectele stabilite în anexa nr. 1 la hotãrâre, efectuate exclusiv sau în principal pentru elaborarea şi testarea de metode sau produse noi şi care sa nu fie utilizate pe o perioada mai mare de 2 ani.

ANEXA 3

CRITERII DE SELECŢIE
pentru stabilirea necesitãţii efectuãrii evaluãrii impactului
asupra mediului

1. Caracteristicile proiectelor
La identificarea caracteristicilor proiectelor se iau în considerare urmãtoarele aspecte:
a) mãrimea proiectului;
b) cumularea cu alte proiecte;
c) utilizarea resurselor naturale;
d) producţia de deşeuri;
e) emisiile poluante, inclusiv zgomotul;
f) riscul de accident, ţinându-se seama în special de substantele şi de tehnologiile utilizate.
2. Localizarea proiectelor
Se ia în considerare sensibilitatea mediului în zona geograficã posibil afectatã de amplasamentul ales pentru proiect, avându-se în vedere în special:
2.1. utilizarea existenta a terenului;
2.2. relativã abundenta a resurselor naturale din zona, calitatea şi capacitatea regenerativa a acestora;
2.3. capacitatea de absorbţie a mediului, cu atentie deosebita pentru:
a) zonele umede;
b) zonele costiere;
c) zonele montane şi cele împãdurite;
d) parcurile şi rezervaţiile naturale;
e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislaţia în vigoare, cum sunt: zone de protecţie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale şi bazine piscicole amenajate etc.;
f) zonele de protecţie specialã, mai ales cele desemnate prin Legea nr. 462/2001 pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 236/2000 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi a faunei sãlbatice sau zonele în care se efectueazã determinãri pentru includerea lor în zone clasificate de legea menţionatã anterior, zonele desemnate prin <>Legea nr. 5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor <>Legii apelor nr. 107/1996 ;
g) ariile în care standardele de calitate a mediului stabilite de legislaţie au fost deja depasite;
h) ariile dens populate;
i) peisajele cu semnificatie istorica, culturalã şi arheologicã.
3. Caracteristicile impactului potenţial
Se iau în considerare efectele semnificative posibile ale proiectelor, în raport cu criteriile stabilite la pct. 1 şi 2, cu accent deosebit pe:
a) extinderea impactului: aria geograficã şi numãrul persoanelor afectate;
b) natura transfrontiera a impactului;
c) mãrimea şi complexitatea impactului;
d) probabilitatea impactului;
e) durata, frecventa şi reversibilitatea impactului.

ANEXA 4

INFORMAŢII
solicitate titularului proiectului pentru proiectele supuse
evaluãrii impactului asupra mediului

1. Descrierea proiectului, incluzând, mai ales:
a) descrierea caracteristicilor fizice ale întregului proiect şi a cerinţelor de amenajare a terenului în timpul fazelor de construcţie şi funcţionare;
b) descrierea principalelor caracteristici ale proceselor de producţie, de exemplu natura şi cantitatea materialelor utilizate;
c) estimarea, pe tipuri şi cantitãţi, a deşeurilor preconizate şi a emisiilor (poluare în apa, aer şi sol, zgomot, vibratii, lumina, caldura, radiatii etc.) rezultate din funcţionarea proiectului propus
2. Rezumatul principalelor variante studiate şi indicarea principalelor motive pentru alegerea finala, luând în considerare efectele asupra mediului
3. Descrierea aspectelor de mediu probabil afectate în mod semnificativ prin proiectul propus, în special a populaţiei, faunei, florei, solului, apei, aerului, factorilor climatici, bunurilor materiale, inclusiv patrimoniul arhitectural şi arheologic, peisajul şi interconexiunile dintre factorii de mai sus
4. Descrierea*1) efectelor semnificative probabile ale proiectului propus asupra mediului, rezultând din:
a) existenta proiectului;
b) utilizarea resurselor naturale;
c) emisiile de poluanti, zgomot şi eliminarea deşeurilor; şi descrierea metodelor de prognoza utilizate în evaluarea efectelor asupra mediului
5. Descrierea mãsurilor preconizate pentru prevenirea, reducerea şi, unde este posibil, compensarea oricãror efecte adverse semnificative asupra mediului
6. Un rezumat care nu are caracter tehnic al informaţiilor furnizate la punctele precedente
7. Indicarea dificultãţilor (deficiente tehnice sau lipsa de know-how) intampinate de titularul proiectului în prezentarea informatiei solicitate.

---------
*1) Aceasta descriere trebuie sa acopere efectele directe şi indirecte, secundare, cumulative, pe termen scurt, mediu şi lung, permanente şi temporare, pozitive şi negative asupra mediului.

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016