Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 9 din 11 ianuarie 2012  pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 9 din 11 ianuarie 2012 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 29 din 13 ianuarie 2012

    În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al art. 14 din Legea nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule,

    Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.

     ARTICOL UNIC
    Se aprobã Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.

                                 PRIM-MINISTRU
                                    EMIL BOC

                                Contrasemneazã:
                                ---------------
                        Ministrul mediului şi pãdurilor,
                                 Laszlo Borbely

                    Ministrul administraţiei şi internelor,
                             Constantin-Traian Igaş

                 Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
                              Anca Daniela Boagiu

                         Ministrul afacerilor europene,
                                 Leonard Orban

                         Ministrul finanţelor publice,
                              Gheorghe Ialomiţianu

    Bucureşti, 11 ianuarie 2012.
    Nr. 9.


    ANEXĂ
                               NORME METODOLOGICE
                 de aplicare a Legii nr. 9/2012 privind taxa
             pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule.

    CAP. I
    Sfera de aplicare a taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule

    ART. 1
    (1) Taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, denumitã în continuare taxã, reglementatã de Legea nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, denumitã în continuare lege, se aplicã, în condiţiile art. 4 din actul normativ mai sus menţionat, autovehiculelor din categoriile M(1), M(2), M(3) şi N(1), N(2), N(3), autovehicule în cazul cãrora în rubrica 1 "Categoria" din cartea de identitate a vehiculului este înscris unul dintre codurile: M(1), M(1)G, M(2), M(2)G, M(3), M(3)G, N(1), N(1)G, N(2), N(2)G, N(3) sau N(3)G.
    (2) Pentru autovehiculele înmatriculate dupã 1 ianuarie 2007, pentru care se solicitã prima transcriere a dreptului de proprietate în România, taxa se achitã şi în cazul în care nu a fost achitatã taxa specialã pentru autoturisme şi autovehicule, conform Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sau taxa pe poluare pentru autovehicule şi care nu fac parte din categoria autovehiculelor exceptate ori scutite de la plata acestor taxe, potrivit reglementãrilor legale în vigoare la momentul înmatriculãrii.

    CAP. II
    Exceptarea de la plata taxei

    ART. 2
    (1) Excepţiile de la plata taxei, prevãzute la art. 3 alin. (1) din lege, se acordã pe baza menţiunilor speciale înscrise în cartea de identitate a vehiculului.
    (2) Pentru excepţia prevãzutã la art. 3 alin. (1) lit. b) din lege, în cazul autovehiculelor special modificate în scopul conducerii de cãtre persoanele cu handicap grav sau accentuat, precum şi în scopul preluãrii şi transportãrii acestora, la rubrica "Modificãri ce nu afecteazã performanţele şi caracteristicile de folosinţã ale vehiculului" este menţionat tipul dispozitivului cu care este echipat autovehiculul. Regia Autonomã "Registrul Auto Român" înscrie textul în cartea de identitate a vehiculului numai dacã dispozitivul este certificat şi numai dupã verificarea modului de fixare şi funcţionare a acestuia. În sensul art. 3 alin. (5) din lege, echiparea autovehiculului cu o cutie de viteze care poate funcţiona în regim automat nu constituie o modificare specialã a acestuia şi nu determinã singurã exceptarea de la plata taxei.
    (3) Pentru excepţiile prevãzute la art. 3 alin. (1) lit. d) din lege, menţiunile speciale înscrise de Regia Autonomã "Registrul Auto Român" în cartea de identitate a vehiculului sunt, dupã caz:
    a) la rubrica 1 "Categoria" este înscris textul "Autovehicul special", iar la rubrica 2 "Caroseria" este înscris textul "SC ambulanţã";
    b) la rubrica 1 "Categoria" este înscris textul "Autovehicul special", la rubrica 2 "Caroseria" este înscris textul "SG alte activitãţi", iar la rubrica "Modificãri ce nu afecteazã performanţele şi caracteristicile de folosinţã ale vehiculului" este înscris textul "Echipament servicii de medicinã";
    c) la rubrica 1 "Categoria" este înscris textul "Autovehicul special", la rubrica 2 "Caroseria" este înscris textul "SG alte activitãţi", iar la rubrica "Modificãri ce nu afecteazã performanţele şi caracteristicile de folosinţã ale vehiculului" este înscris textul "Echipament ajutor de urgenţã";
    d) la rubrica 1 "Categoria" este înscris textul "Autovehicul special", la rubrica 2 "Caroseria" este înscris textul "SG alte activitãţi", iar la rubrica "Modificãri ce nu afecteazã performanţele şi caracteristicile de folosinţã ale vehiculului" este înscris textul "Echipament descarcerare";
    e) la rubrica 1 "Categoria" este înscris textul "Autovehicul special", la rubrica 2 "Caroseria" este înscris fie textul "SG pompierã", fie textul "SG alte activitãţi", iar la rubrica "Modificãri ce nu afecteazã performanţele şi caracteristicile de folosinţã ale vehiculului" este înscris textul "Echipament de stingere a incendiilor".

    CAP. III
    Autoritatea competentã pentru calculul taxei

    ART. 3
    (1) Taxa se calculeazã de organul fiscal competent din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã, care reprezintã:
    a) în cazul persoanelor juridice, al persoanelor fizice care desfãşoarã activitãţi economice în mod independent sau exercitã profesii libere - organul fiscal la care persoana este înregistratã ca plãtitor de impozite şi taxe;
    b) în cazul persoanelor fizice - organul fiscal în a cãrui razã teritorialã persoana fizicã îşi are domiciliul fiscal.
    (2) În vederea calculãrii taxei de cãtre autoritatea fiscalã, persoana fizicã sau persoana juridicã în numele cãreia se efectueazã una dintre operaţiunile prevãzute la art. 4 din lege, denumitã în continuare contribuabil, trebuie sã prezinte, în copie şi în original, urmãtoarele documente:
    a) cartea de identitate a vehiculului;
    b) documente care atestã dobândirea autovehiculului pentru care se solicitã plata taxei de cãtre contribuabil;
    c) în cazul autovehiculelor rulate achiziţionate din alte state, un document din care sã rezulte data primei înmatriculãri a acestora şi, dupã caz, declaraţia pe propria rãspundere prevãzutã la art. 6 alin. (5), precum şi rezultatul expertizei tehnice efectuate de Regia Autonomã "Registrul Auto Român" ori rezultatul evaluãrii individuale efectuate potrivit art. 6 alin. (20).
    (3) Procedura de stabilire a taxei se aprobã prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã, în termen de 15 zile de la data intrãrii în vigoare a prezentelor norme metodologice. Ordinul se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    (4) În cazul autovehiculelor care fac obiectul contractelor de leasing, în locul cãrţii de identitate a vehiculului, prevãzutã la alin. (2) lit. a), va fi prezentat un document care sã conţinã elementele necesare calculului taxei de cãtre organul fiscal, al cãrui model va fi stabilit în ordinul prevãzut la alin. (3).
    (5) Taxa se achitã în lei de contribuabili, prin virament sau în numerar, la unitãţile Trezoreriei Statului din cadrul organului fiscal la care aceştia sunt înregistraţi ca plãtitori de impozite şi taxe sau îşi au domiciliul fiscal, în contul 51.16.10.09 "Disponibil din taxe pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule", codificat cu codul de identificare fiscalã a contribuabililor persoane fizice sau juridice.
    (6) În ultima zi lucrãtoare a lunii, unitãţile Trezoreriei Statului transferã în contul 50.17 "Disponibil al fondului pentru mediu", deschis pe numele Administraţiei Fondului pentru Mediu la Trezoreria Sectorului 6, sumele colectate în contul prevãzut la alin. (5).
    (7) Transferul sumelor se efectueazã din contul 51.16.10.09 "Disponibil din taxe pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule", codificat cu codul de identificare fiscalã atribuit Trezoreriei Statului (8609468), la nivelul soldului creditor al contului.
    (8) Concomitent cu efectuarea operaţiunilor de transfer prevãzute la alin. (6), unitãţile Trezoreriei Statului transmit în sistem electronic Administraţiei Fondului pentru Mediu un fişier conţinând toate operaţiunile efectuate prin contul 51.16.10.09 Disponibil din taxe pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule

    ART. 4
    (1) În cazul în care se solicitã prima transcriere a dreptului de proprietate în România pentru un autovehicul înmatriculat dupã 1 ianuarie 2007 şi pânã la intrarea în vigoare a legii, iar proprietarului plãtitor al taxei speciale pentru autoturisme şi autovehicule/taxei pe poluare pentru autovehicule nu i s-a restituit cuantumul acesteia sau valoarea rezidualã prevãzutã la art. 7 alin. (1) din lege, organul fiscal competent elibereazã un document care evidenţiazã aceastã situaţie.
    (2) Documentul prevãzut la alin. (1) se prezintã la Serviciul public comunitar regim permise de conducere şi înmatriculãri vehicule odatã cu solicitarea transcrierii dreptului de proprietate.
    (3) Procedura de întocmire şi eliberare a documentului prevãzut la alin. (1), precum şi forma acestuia se aprobã prin ordinul prevãzut la art. 10 alin. (2).

    CAP. IV
    Calculul taxei

    ART. 5
    Taxa se stabileşte în baza unei formule care cuprinde elementele de mai jos:
    a) norma de poluare Euro se regãseşte codificatã în cartea de identitate a autovehiculului la rubrica 5 "Numãrul de omologare", prin ultimele douã caractere din numãrul de omologare, dupã cum urmeazã:


 ┌──────────────────────────────────────┬─────────────────────────────────────┐
 │ Norma de poluare Euro │ Codificare │
 ├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
 │Non Euro │ E0 sau R0 │
 ├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
 │Euro 1/Euro I │ E1/R1 │
 ├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
 │Euro 2/Euro II │ E2/R2 │
 ├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
 │Euro 3/Euro III │ E3/R3 │
 ├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
 │Euro 4/Euro IV │ E4/R4 │
 ├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
 │Euro 5/Euro V │ E5/R5 sau RE │
 ├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
 │Euro 6/Euro VI │ E6/R6 │
 └──────────────────────────────────────┴─────────────────────────────────────┘



    1. În cazul autovehiculelor electrice, codificarea este EE. Autovehiculele hibride au înscris în cartea de identitate a vehiculului, la rubrica 10 "Sursa de energie", textul "hibrid".
    2. Autovehiculelor speciale a cãror deplasare pe drumurile publice este în general limitatã numai la şi de la locul de muncã, ale cãror motoare respectã normele privind poluarea chimicã şi care, conform legii, sunt încadrate în categoria N3, având numãr de omologare înscris în cartea de identitate a vehiculului H0, H1, H2, H3, H4 şi H5, le corespund normele de poluare dupã cum urmeazã:


 ┌──────────────────────────────────────┬─────────────────────────────────────┐
 │ Codul specific autovehiculelor │ Norma Euro │
 │ cu motoare care respectã normele │ de echivalare │
 │ de poluare chimicã aplicabile │ │
 │ maşinilor mobile nerutiere │ │
 ├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
 │ HO │ Non Euro │
 ├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
 │ H1 │ Euro II │
 ├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
 │ H2 │ Euro III │
 ├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
 │ H3 │ Euro IV │
 ├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
 │ H4 │ Euro V │
 ├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
 │ H5 │ Euro VI │
 └──────────────────────────────────────┴─────────────────────────────────────┘



    b) valoarea combinatã a emisiei de CO(2), exprimatã în g/km, este valoarea înscrisã în cartea de identitate a autovehiculului la rubrica "Modificãri ce nu afecteazã performanţele şi caracteristicile de folosinţã ale vehiculului", pentru categoria "Autoturism M1" sau "Autoturism M1G" încadrat în norma de poluare Euro 3, Euro 4, Euro 5 sau Euro 6, cu excepţia celor prevãzute la art. 6 alin. (1) lit. c) din lege;
    c) cilindree/capacitatea cilindricã, exprimatã în cmc, se regãseşte înscrisã în cartea de identitate a autovehiculului;
    d) vechimea autovehiculului, calculatã ca diferenţã între data la care se efectueazã calculul şi data primei înmatriculãri.
    În cazul autovehiculelor rulate care se înmatriculeazã pentru prima datã în România, data primei înmatriculãri utilizatã la calculul taxei este data înscrisã la rubrica corespunzãtoare a documentului de înmatriculare strãin. În cazul în care din documentul de înmatriculare nu reiese data exactã a primei înmatriculãri, se va considera datã de referinţã prima zi a anului de fabricaţie;
    e) filtru de particule, în cazul autovehiculelor echipate cu motor diesel prevãzute din construcţie cu filtru de particule, cãrora li se aplicã o reducere de 25% doar dacã în cartea de identitate a acestora, la rubrica "Modificãri ce nu afecteazã performanţele şi caracteristicile de folosinţã ale vehiculului", este înscris textul "Filtru de particule". Regia Autonomã "Registrul Auto Român" înscrie textul în cartea de identitate a vehiculului numai dacã dispozitivul este prevãzut în documentaţia privind omologarea de tip a autovehiculului sau, pentru un autovehicul comercial, a motorului care îl echipeazã şi, suplimentar pentru autovehiculele rulate, în urma verificãrii existenţei şi stãrii tehnice a acestuia.

    CAP. V
    Determinarea deprecierii reale a unui autovehicul rulat

    Reducerea suplimentarã a taxei
    ART. 6
    (1) Suma reprezentând taxa ce urmeazã a fi plãtitã, calculatã potrivit prevederilor art. 6 din lege, poate fi ajustatã atunci când autovehiculul pentru care se solicitã una dintre operaţiunile prevãzute la art. 4 din lege nu se încadreazã în parametrii de referinţã ai unui autovehicul considerat standard şi care sunt:
    a) rulajul mediu anual standard:
    - M(1) - 15.000 km;
    - N(1) - 30.000 km;
    - M(2) şi N(2) - 60.000 km;
    - M(3) şi N(3) - 100.000 km;
    b) starea generalã standard, specificã unui autovehicul care îndeplineşte toate condiţiile tehnice impuse la omologare şi la inspecţia tehnicã periodicã, conform legislaţiei în vigoare, iar caroseria nu prezintã semne de coroziune şi deteriorare, autovehiculul nu a fost revopsit, tapiţeria este curatã şi fãrã deteriorãri, iar componentele de bord sunt în stare bunã;
    c) dotãrile standard: aer condiţionat, ABS şi airbag;
    d) vechimea autovehiculului.
    (2) În cazul prevãzut la alin. (1) lit. a), ajustarea se face pe baza declaraţiei pe propria rãspundere a persoanei care solicitã una dintre operaţiunile prevãzute la art. 4 din lege, cã rulajul mediu anual real al autovehiculului în cauzã este mai mare decât rulajul mediu anual considerat standard pentru categoria respectivã de autovehicule.
    (3) În cazul prevãzut la alin. (2), calculul taxei se face pe baza cotei de reducere rezultatã din cota prevãzutã în anexa nr. 4 la lege, majoratã cu reducerea suplimentarã prevãzutã în anexa nr. 5 din acelaşi act normativ. Atunci când noua cotã de reducere este mai mare de 90%, se aplicã cota de reducere de 90%.
    (4) Rulajul mediu anual real se calculeazã prin raportarea rulajului afişat de indicatorul de kilometraj al autovehiculului la vechimea calculatã în funcţie de data primei înmatriculãri.
    (5) Declaraţia pe propria rãspundere se întocmeşte de persoana în cauzã potrivit modelului prevãzut în anexã nr. 1 şi se depune la organul fiscal competent.
    (6) Suma reprezentând taxa ce urmeazã a fi plãtitã, calculatã potrivit prevederilor art. 6 din lege, poate fi ajustatã şi atunci când persoana care solicitã una dintre operaţiunile prevãzute la art. 4 din lege pentru un autovehicul rulat face dovada, pe baza expertizei tehnice efectuate de Regia Autonomã "Registrul Auto Român", cã deprecierea autovehiculului rulat este mai mare decât cea indicatã de grila fixã prevãzutã în anexa nr. 4 la lege.
    (7) În cazul prevãzut la alin. (6), deprecierea unui autovehicul în raport cu un autovehicul considerat "standard" se calculeazã dupã formula:


    D = (d1 x 0,30) + (d2 x 0,30) + (d3 x 0,40),



    unde:

    D - deprecierea totalã;
    d1 - deprecierea stabilitã în funcţie de vechime;
    d2 - deprecierea stabilitã în funcţie de starea generalã;
    d3 - deprecierea stabilitã în funcţie de nivelul de dotare.

    (8) Contribuabilul poate solicita ajustarea taxei pe baza oricãrui element dintre cele 3 elemente prevãzute la alin. (7), dupã caz. În aceastã situaţie, valoarea deprecierii neajustate (d1, d2 sau d3) este egalã cu 1.
    (9) Deprecierea stabilitã în funcţie de vechime (d1) se aplicã pentru autovehiculele în cazul cãrora existã diferenţe mai mari de un an între data primei înmatriculãri, stabilitã conform prevederilor art. 5 lit. d), şi anul de fabricaţie înscris în cartea de identitate a vehiculului la rubrica 5 "Anul fabricaţiei", dupã cum urmeazã:


 ┌──────────────────────────────────────┬─────────────────────────────────────┐
 │ Diferenţã vechime │ Coeficient d1 │
 │ (ani) │ │
 ├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
 │ > 1 - 2 │ 1,01 │
 ├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
 │ > 2 - 3 │ 1,02 │
 ├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
 │ > 3 - 4 │ 1,03 │
 ├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
 │ > 4 │ 1,04 │
 └──────────────────────────────────────┴─────────────────────────────────────┘



    (10) În cazul în care persoana care solicitã una dintre operaţiunile prevãzute la art. 4 din lege nu poate face dovada primei înmatriculãri a autovehiculului, se aplicã prevederile art. 6 alin. (7) din lege, luându-se în calcul ca datã de referinţã prima zi a anului de fabricaţie, coeficientul de depreciere d1 fiind 1.
    (11) Deprecierea stabilitã în funcţie de starea generalã (d2) are în vedere alte aspecte decât cele care fac obiectul omologãrii şi inspecţiei tehnice periodice, şi anume aspectul exterior şi interior al autovehiculului, ţinându-se cont de starea caroseriei, revopsirea autovehiculului, starea tapiţeriei şi a componentelor de bord.
    (12) Deprecierea stabilitã în funcţie de starea generalã (d2) se determinã ca produs al valorilor din tabelul de mai jos:


 ┌─────────────────────────┬──────────────────────────────────────────────────┐
 │ Aspectul/ │ Coeficient d2 │
 │ Starea generalã ├─────────────────────────┬────────────────────────┤
 │ │ Standard │ Inferioarã │
 ├─────────────────────────┼─────────────────────────┼────────────────────────┤
 │ Aspect exterior │ 1,0 │ 1,05 │
 ├─────────────────────────┼─────────────────────────┼────────────────────────┤
 │ Aspect interior │ 1,0 │ 1,05 │
 └─────────────────────────┴─────────────────────────┴────────────────────────┘



    (13) Deprecierea stabilitã în funcţie de nivelul de dotare (d3), respectiv pe baza dotãrilor considerate drept opţionale în raport cu cerinţele standard impuse prin legislaţia privind omologarea şi inspecţia tehnicã a autovehiculelor se determinã ca produs al valorilor din tabelul de mai jos:


 ┌──────────────────────────────────────┬─────────────────────────────────────┐
 │ Dotarea │ Coeficient d3 │
 ├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
 │ Fãrã aer condiţionat │ 1,05 │
 ├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
 │ Fãrã ABS │ 1,05 │
 ├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
 │ Fãrã airbag │ 1,05 │
 └──────────────────────────────────────┴─────────────────────────────────────┘



    (14) Coeficientul deprecierii totale (D), calculat conform formulei prevãzute la alin. (7), se înmulţeşte cu cota de reducere a taxei prevãzutã în anexa nr. 4 la lege, stabilitã iniţial, rezultând noua cotã de reducere pentru calculul taxei. Atunci când noua cotã de reducere este mai mare de 90%, se aplicã cota de reducere de 90%.
    (15) Tariful pentru efectuarea expertizei tehnice, care nu poate depãşi costul operaţiunilor de expertizã, se stabileşte prin decizie a Consiliului de administraţie al Regiei Autonome "Registrul Auto Român" şi se publicã pe site-ul acesteia, în termen de 15 zile calendaristice de la data publicãrii prezentelor norme metodologice.
    (16) Rezultatul expertizei tehnice se consemneazã într-un document eliberat de Regia Autonomã "Registrul Auto Român", care cuprinde informaţiile corespunzãtoare fiecãruia dintre elementele avute în vedere pentru stabilirea reducerii suplimentare şi cota de reducere care decurge din acestea.
    (17) Contribuabilul care urmeazã sã efectueze una dintre operaţiunile prevãzute la art. 4 din lege pentru un autovehicul rulat poate solicita ajustarea taxei atât pentru cazul prevãzut la alin. (1) lit. a), cât şi pentru cazul prevãzut la alin. (6). În aceastã situaţie, la calculul taxei se ia în considerare cota de reducere rezultatã din înmulţirea coeficientului de depreciere determinat potrivit alin. (7) cu suma dintre cota de reducere prevãzutã în anexa nr. 4 la lege şi reducerea suplimentarã prevãzutã în anexa nr. 5 din acelaşi act normativ. Atunci când noua cotã de reducere este mai mare de 90%, se aplicã cota de reducere de 90%.
    (18) Atunci când contribuabilul a plãtit taxa calculatã potrivit prevederilor art. 6 din lege, acesta poate solicita recalcularea sumei plãtite pe baza rezultatului expertizei tehnice efectuate potrivit prevederilor alin. (6).
    (19) În baza cererii şi a rezultatului expertizei tehnice eliberat de Regia Autonomã "Registrul Auto Român", autoritatea fiscalã competentã procedeazã la recalcularea sumei reprezentând taxa.
    (20) În situaţia în care contribuabilul considerã cã deprecierea autovehiculului sãu este mai mare decât deprecierea rezultatã pe baza cotei iniţiale de reducere şi/sau a cotei suplimentare de reducere a taxei, acesta poate contesta taxa în baza rezultatului unei expertize privind evaluarea individualã a autovehiculului în cauzã. În acest sens, contribuabilul va solicita efectuarea expertizei de cãtre un expert al Corpului experţilor tehnici, care în raportul de expertizã privind evaluarea individualã a autovehiculului va înscrie şi cota realã de reducere a taxei corespunzãtoare acelui autovehicul.
    (21) Pe baza cotei reale de reducere, stabilitã potrivit alin. (20), autoritatea fiscalã competentã va proceda la calcularea taxei.

    CAP. VI
    Restituirea sumelor reprezentând diferenţe de taxe plãtite şi a valorii reziduale a taxei

    Secţiunea 1
    Restituirea sumelor rezultate ca diferenţã între taxa pe poluare pentru autovehicule/taxa specialã pentru autoturisme şi autovehicule şi taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule

    ART. 7
    (1) Sumele prevãzute la art. 12 din lege se restituie, la cererea contribuabilului, persoanã fizicã sau juridicã, în conformitate cu prevederile art. 117 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    (2) Pentru restituirea sumelor prevãzute la alin. (1), contribuabilul va depune o cerere de restituire la organul fiscal competent, prevãzut la art. 3 alin. (1). Modelul cererii este prevãzut în anexa nr. 2.
    (3) La cererea de restituire se anexeazã, în original sau în copie, documentul doveditor al plãţii taxei pe poluare pentru autovehicule/taxei speciale pentru autoturisme şi autovehicule, respectiv chitanţa fiscalã/ordinul de platã şi extrasul de cont, dupã caz, care sã ateste efectuarea plãţii acesteia, precum şi copia cãrţii de identitate a vehiculului şi a certificatului de înmatriculare, cu prezentarea în original a acestora.
    (4) În cazul autovehiculelor care fac obiectul contractelor de leasing, la cererea de restituire se anexeazã, în copii conforme cu originalul, pe baza declaraţiei proprii, documentul doveditor al plãţii taxei pe poluare pentru autovehicule/taxei speciale pentru autoturisme şi autovehicule, precum şi cartea de identitate a vehiculului şi certificatul de înmatriculare.
    (5) Restituirea sumelor prevãzute la alin. (1) se face de cãtre organul fiscal competent, de la bugetul Fondului pentru mediu sau bugetul de stat, dupã caz, din contul de venituri bugetare în care a fost încasatã suma în contul bancar indicat de cãtre solicitant prin cererea sa de restituire.

    Secţiunea a 2-a
    Restituirea sumelor reprezentând valoarea rezidualã a taxei plãtite

    ART. 8
    (1) În situaţia în care un autovehicul pentru care s-a plãtit în România taxa pe poluare pentru autovehicule sau taxa prevãzutã de lege este scos ulterior din parcul auto naţional, contribuabilul care a plãtit taxa poate solicita restituirea valorii reziduale a acesteia, prevãzutã la art. 7 alin. (2) din lege.
    (2) Suma prevãzutã la alin. (1) se restituie, la cererea contribuabilului, persoanã fizicã sau juridicã, în conformitate cu prevederile art. 117 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    (3) Pentru restituirea sumei prevãzute la alin. (1), contribuabilul va depune o cerere de restituire la organul fiscal competent, prevãzut la art. 3 alin. (1). Modelul cererii este prevãzut în anexa nr. 2.
    (4) În sensul art. 7 alin. (3) din lege, la cererea de restituire se anexeazã urmãtoarele documente:
    a) copia legalizatã a cãrţii de identitate a autovehiculului;
    b) documentul eliberat de organele de poliţie competente, din care sã rezulte cã autovehiculul a fost scos din parcul auto naţional, în original şi copie;
    c) documentul care atestã faptul cã autovehiculul a fost transferat în alt stat membru, respectiv factura/contractul de vânzare-cumpãrare sau declaraţia vamalã de export, dupã caz, în original şi copie;
    d) dovada plãţii taxei/taxei pe poluare pentru autovehicule, în copie şi în original.
    (5) Cererea de restituire se soluţioneazã de organul fiscal competent, în termenul legal de soluţionare, potrivit legii, iar restituirea sumelor reprezentând valoare rezidualã a taxei se face din bugetul Fondului pentru mediu.
    (6) Suma reprezentând valoarea rezidualã a taxei se restituie de unitãţile Trezoreriei Statului, din contul 51.16.10.09 "Disponibil din taxe pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule", codificat cu codul de identificare fiscalã al contribuabililor persoane fizice sau juridice, cu încadrarea în soldul creditor al contului sintetic 51.16.10.09 "Disponibil din taxe pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule".
    (7) În cazul în care suma prevãzutã la alin. (6) nu se încadreazã în soldul creditor al contului sintetic 51.16.10.09 "Disponibil din taxe pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule", unitãţile Trezoreriei Statului vor solicita în scris Administraţiei Fondului pentru Mediu, pe baza unei adrese aprobate de conducãtorul unitãţii, transferarea în contul 51.16.10.09 "Disponibil din taxe pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule", codificat cu codul de identificare fiscalã atribuit Trezoreriei Statului (8609468), a sumei necesare efectuãrii restituirii. Administraţia Fondului pentru Mediu va vira suma astfel solicitatã, din contul 50.17 "Disponibil al Fondului pentru mediu", în termen de maximum douã zile lucrãtoare de la primirea adresei de la unitatea Trezoreriei Statului.
    (8) Documentele originale prevãzute la alin. (4) lit. b), c) şi d) se restituie dupã verificarea acestora.

    Secţiunea a 3-a
    Restituirea sumelor reprezentând diferenţele de taxã rezultate în urma contestãrii acesteia

    ART. 9
    (1) În cazul contestãrii taxei plãtite, contribuabilul poate solicita restituirea diferenţei de taxã faţã de cea plãtitã.
    (2) Sumele prevãzute la alin. (1) se restituie, la cererea contribuabilului, persoanã fizicã sau juridicã, în conformitate cu prevederile art. 117 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    (3) Pentru restituirea sumelor reprezentând diferenţã de taxã, contribuabilul va depune o cerere de restituire la organul fiscal competent, prevãzut la art. 3 alin. (1). Modelul cererii este prevãzut în anexa nr. 2.
    (4) La cererea de restituire se anexeazã, în original şi în copie, în vederea verificãrii acestora, urmãtoarele documente:
    a) dovada plãţii taxei;
    b) documentul eliberat de Regia Autonomã "Registrul Auto Român" privind rezultatul expertizei tehnice sau documentul eliberat de Corpul Experţilor Tehnici privind rezultatul evaluãrii individuale a autovehiculului.
    (5) Cererea de restituire se soluţioneazã de organul fiscal competent în termenul legal, iar restituirea sumelor reprezentând diferenţã de taxã se face din bugetul Fondului pentru mediu.
    (6) Suma reprezentând diferenţa de taxã se restituie de unitãţile Trezoreriei Statului din contul 51.16.10.09 "Disponibil din taxe pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule", codificat cu codul de identificare fiscalã a contribuabililor persoane fizice sau juridice, cu încadrarea în soldul creditor al contului sintetic 51.16.10.09 "Disponibil din taxe pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule".
    (7) În cazul în care suma prevãzutã la alin. (6) nu se încadreazã în soldul creditor al contului sintetic 51.16.10.09 "Disponibil din taxe pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule", unitãţile Trezoreriei Statului vor solicita în scris Administraţiei Fondului pentru Mediu, pe baza unei adrese aprobate de conducãtorul unitãţii, transferarea în contul 51.16.10.09 "Disponibil din taxe pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule", codificat cu codul de identificare fiscalã atribuit Trezoreriei Statului (8609468), a sumei necesare efectuãrii restituirii. Administraţia Fondului pentru Mediu va vira suma astfel solicitatã, din contul 50.17 "Disponibil al Fondului pentru mediu", în termen de maximum douã zile lucrãtoare de la primirea adresei de la unitatea Trezoreriei Statului.

    CAP. VII
    Dispoziţii finale

    ART. 10
    (1) Prin ordin comun al ministrului mediului şi pãdurilor, al ministrului finanţelor publice şi al ministrului transporturilor şi infrastructurii se vor emite instrucţiuni privind aplicarea prezentelor norme metodologice.
    (2) Modelul "Declaraţiei pe propria rãspundere" prevãzute la art. 6 alin. (5) şi procedura de restituire a sumelor prevãzute la cap. VI, împreunã cu formularele utilizate în acest scop, se aprobã prin ordin comun al ministrului mediului şi pãdurilor şi al ministrului finanţelor publice, în termen de 15 zile de la data intrãrii în vigoare a prezentelor norme metodologice.
    (3) Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezentele norme metodologice.


    ANEXA 1
    la normele metodologice

                                   DECLARAŢIE
                             pe propria rãspundere

    Subsemnatul, ............................, reprezentant al Societãţii Comerciale ........................, cu domiciliul/sediul în judeţul ................, municipiul/oraşul/comuna ................, satul ................., sectorul ............, codul poştal ........., str. .................... nr. ...., bl. ....., sc. ....., et. ....., ap. ....., telefon/fax ..................., e-mail ........................., posesor al (BI/CI) ..................... seria ................... nr. ................., cunoscând prevederile art. 292 din Codul penal privind falsul în declaraţii, declar pe propria rãspundere cã autovehiculul marca .................., tipul/varianta .................., numãrul de identificare ......................., culoarea ............., are un rulaj mediu anual, la data la care intervine una din situaţiile prevãzute la art. 4 din Legea nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, în România de ............ km, calculat potrivit prevederilor art. 5 din normele metodologice de aplicare a Legii nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule.
    Dau prezenta declaraţie în vederea calculului taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule.

         Data Semnãtura
     ............. ..............


    ANEXA 2
    la normele metodologice

                              CERERE DE RESTITUIRE

    Cãtre
    ..............................................
           (organul fiscal competent)

    Subsemnatul/Subscrisa ......................................., cu domiciliul/sediul în localitatea ................,
          (numele şi prenumele persoanei fizice/denumirea contribuabilului)
    str. ........................ nr. ...., bl. ......, sc. ....., ap. ....., judeţul/sectorul ....................., având C.N.P./C.U.I. ...................., în temeiul prevederilor Legii nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, coroborate cu prevederile art. 117 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, solicit/solicitãm restituirea sumei reprezentând*1):
    () diferenţã între suma achitatã anterior, cu titlu de taxã pe poluare pentru autovehicule, şi cuantumul rezultat din aplicarea prevederilor privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule;
    () diferenţã între suma achitatã anterior, cu titlu de taxã specialã pentru autoturisme şi autovehicule, şi cuantumul rezultat din aplicarea prevederilor privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule;
    () valoarea rezidualã a taxei pentru autovehiculul care a fost scos din parcul auto naţional şi pentru care s-a plãtit taxa pe poluare pentru autovehicule sau taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule;
    () diferenţe calculate în urma contestãrii taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule.
    Declar/Declarãm cã suma achitatã iniţial, cu titlu de taxã specialã pentru autoturisme şi autovehicule/taxã pe poluare/taxã pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, prin chitanţa/ordinul de platã la Trezoreria Statului nr. ............/............, în cuantum de ................ lei, a fost achitatã ca urmare a intervenirii uneia dintre situaţiile prevãzute de Codul fiscal, Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, aprobatã prin Legea nr. 140/2011, sau art. 4 din Legea nr. 9/2012, în cazul înmatriculãrii autoturismului/autovehiculului marca ..............., tipul/varianta ................, fabricat în anul ......., având numãrul de înmatriculare ..............., numãrul de identificare .........................., seria cãrţii de identitate ....................*2) .
    Faţã de acestea, vã rog/rugãm sã procedaţi la calcularea diferenţei/valorii reziduale, conform prevederilor Legii nr. 9/2012, cu menţiunea cã am luat cunoştinţã de faptul cã pentru suma de restituit se aplicã prevederile art. 117 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    Solicit/Solicitãm ca restituirea efectivã a sumelor cuvenite în continuare sã se efectueze*3):
    () în contul bancar nr. ..............., deschis la ...........................;
    () în numerar, la ghişeul unitãţii Trezoreriei Statului, în baza notei privind restituirea.

             Solicitantul/Reprezentantul legal al contribuabilului,
                        ...............................
                             (numele şi prenumele)


                                   Semnãtura
                                ................
                                      L.S.

                                ................
                                      Data

                                ................

__________
    *1) Se bifeazã situaţia în cauzã.
    *2) Nu se completeazã în situaţia în care se solicitã valoarea rezidualã a taxei.
    *3) Se indicã modalitatea agreatã pentru restituire.

                                      ----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016