Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 894 din 4 august 2005  pentru modificarea si completarea   Hotararii Guvernului nr. 1.559/2004 privind procedura de omologare a produselor de protectie a plantelor in vederea plasarii pe piata si a utilizarii lor pe teritoriul Romaniei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 894 din 4 august 2005 pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 1.559/2004 privind procedura de omologare a produselor de protectie a plantelor in vederea plasarii pe piata si a utilizarii lor pe teritoriul Romaniei

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 763 din 22 august 2005
HOTĂ?RÂRE nr. 894 din 4 august 2005
pentru modificarea şi completarea <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.559/2004 privind procedura de omologare a produselor de protecţie a plantelor în vederea plasarii pe piata şi a utilizãrii lor pe teritoriul României
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 763 din 22 august 2005


În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.

ART. I
<>Hotãrârea Guvernului nr. 1.559/2004 privind procedura de omologare a produselor de protecţie a plantelor în vederea plasarii pe piata şi a utilizãrii lor pe teritoriul României, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 955 din 19 octombrie 2004, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Dupã articolul 2 se introduc doua noi articole, articolele 2^1 şi 2^2, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 2^1. - Prezenta hotãrâre se aplica fãrã a aduce atingere prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 92/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice privind clasificarea, etichetarea şi ambalarea preparatelor chimice periculoase, prevederilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 200/2000 privind clasificarea, etichetarea şi ambalarea substanţelor şi preparatelor chimice periculoase, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 451/2001 , prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 490/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 200/2000 privind clasificarea, etichetarea şi ambalarea substanţelor şi preparatelor chimice periculoase şi prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 697/2004 privind aprobarea Procedurii de consimţãmânt prealabil în cunostinta de cauza pentru controlul importului şi exportului anumitor substanţe şi preparate chimice periculoase - procedura PIC, cu modificãrile ulterioare.
Art. 2^2. - Prevederile prezentei hotãrâri reglementeazã modul de acordare a autorizaţiei pentru plasarea pe piata a produselor de protecţie a plantelor care conţin sau sunt constituite din organisme modificate genetic, cu condiţia ca autorizaţia de diseminare a acestora în mediu sa fie acordatã dupã evaluarea riscului pentru mediu în conformitate cu prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 49/2000 privind regimul de obţinere, testare, utilizare şi comercializare a organismelor modificate genetic prin tehnicile biotehnologiei moderne, precum şi a produselor rezultate din acestea, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 214/2002 ."
2. La articolul 3 litera a), punctele 2 şi 4 vor avea urmãtorul cuprins:
"2. exercitarea unei acţiuni asupra proceselor vitale ale plantelor, alta decât o acţiune nutritiva, de exemplu regulatori de creştere;
.....................................................................
4. distrugerea plantelor nedorite; sau".
3. La articolul 3, litera t) va avea urmãtorul cuprins:
"t) notificarea unei substanţe active - procedura prin care persoana juridicã interesatã solicita includerea unei substanţe active în lista substanţelor active autorizate în Uniunea Europeanã."
4. Alineatele (1), (3) şi (4) ale articolului 4 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4. - (1) Se interzic plasarea pe piata şi utilizarea pe teritoriul României a produselor de protecţie a plantelor neomologate de Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor, cu excepţia utilizarilor prevãzute la art. 26.
.....................................................................
(3) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor impune ca produsele de protecţie a plantelor sa fie utilizate în mod adecvat, cu respectarea cerinţelor prevãzute la art. 9 şi cu aplicarea principiilor de buna practica fitosanitara şi de combatere integrata. Condiţiile prevãzute la art. 9 trebuie sa fie specificate pe eticheta.
(4) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor interzice plasarea pe piata a substanţelor active dacã:
a) acestea nu sunt clasificate, ambalate şi etichetate conform prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 490/2002 ;
b) nu a fost înaintat statelor membre ale Uniunii Europene şi Comisiei Europene un dosar, potrivit art. 16^2, împreunã cu o declaraţie prin care se specifica faptul ca substanta este destinatã unei utilizãri definite la art. 3 lit. a), pentru substantele active care nu se aflau pe piata Uniunii Europene la data de 25 iulie 1993. Aceasta condiţie nu se aplica substanţelor active destinate unei utilizãri reglementate de dispoziţiile art. 26."
5. Articolul 6 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. - Structura Comisiei Naţionale de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor, atribuţiile, modul de organizare şi procedura de lucru ale acesteia se stabilesc prin Regulamentul de organizare şi funcţionare a Comisiei Naţionale de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor, care se aproba prin ordin comun al ministrului agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale, al ministrului sãnãtãţii şi al ministrului mediului şi gospodãririi apelor, în termen de 180 de zile de la data publicãrii prezentei hotãrâri."
6. Articolul 7 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - (1) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor are, ca organism executiv, un secretariat tehnic care funcţioneazã în cadrul Compartimentului de produse fitosanitare şi fertilizanti din cadrul Direcţiei fitosanitare şi pentru selecţie vegetala din Ministerul Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale.
(2) Şeful Compartimentului produse fitosanitare şi fertilizanti este şi secretarul Comisiei Naţionale de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor."
7. Articolul 8 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor omologheaza produsele de protecţie a plantelor numai dacã acestea conţin substanţe active incluse în lista substanţelor active autorizate în Uniunea Europeanã."
8. La articolul 9 alineatul (1), partea introductivã a literei a) şi literele b) şi e) vor avea urmãtorul cuprins:
"a) din evaluarea dosarelor produselor de protecţie a plantelor reiese ca, în condiţii normale de utilizare şi potrivit art. 4 alin. (3), prezintã urmãtoarele caracteristici:
.....................................................................
b) natura şi conţinutul substanţelor sale active şi, dacã este cazul, ale impuritatilor şi coformulantilor semnificativi din punct de vedere toxicologic şi ecotoxicologic pot fi determinate cu ajutorul unor metode adecvate, armonizate conform legislaţiei Uniunii Europene sau, dacã nu, agreate de Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor;
.....................................................................
e) limitele maxime de reziduuri în produsele agricole sunt stabilite provizoriu de Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor, care le comunica Comisiei Europene, conform prevederilor art. 27. Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor nu poate interzice sau impiedica plasarea pe teritoriul României a produselor care conţin reziduuri de pesticide, dacã conţinutul acestora nu depãşeşte limitele maxime provizorii stabilite. Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor trebuie sa se asigure ca, prin aplicarea condiţiilor de omologare, aceste limite maxime admise nu sunt depasite."
9. Alineatul (3) al articolului 9 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor se asigura ca respectarea condiţiilor prevãzute la alin. (1) se realizeazã prin efectuarea de teste şi de analize oficiale sau recunoscute oficial, în condiţii agricole, fitosanitare şi de mediu adecvate folosirii produsului de protecţie a plantelor respectiv şi reprezentative pentru condiţiile preponderente din locurile în care produsul urmeazã sa fie utilizat pe teritoriul României."
10. Articolul 12 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - (1) Cererea de reinnoire a omologãrii trebuie adresatã Comisiei Naţionale de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor cu 12 luni înainte de expirarea termenului de valabilitate prevãzut la art. 11.
(2) Perioada prevãzutã la alin. (1) este necesarã Comisiei Naţionale de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor pentru a verifica dacã sunt respectate condiţiile prevãzute la art. 9 alin. (1)."
11. Articolul 14 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14. - (1) Prin excepţie de la prevederile art. 8 şi 9, în situaţii particulare, Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor poate autoriza, pentru o perioada care nu depãşeşte 120 de zile, plasarea pe piata a unor produse de protecţie a plantelor care nu respecta prevederile art. 9, în vederea unei utilizãri limitate şi controlate, dacã aceasta este necesarã în urma apariţiei unui pericol neprevãzut care nu poate fi înlãturat prin alte metode.
(2) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor este obligatã sa informeze imediat statele membre ale Uniunii Europene şi Comisia Europeanã despre mãsura prevãzutã la alin (1).
(3) Comisia Europeanã va decide fãrã întârziere dacã şi în ce condiţii mãsura luatã poate fi prelungitã pentru o perioada determinata, repetatã sau anulatã."
12. Alineatul (3) al articolului 15 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor retrage omologarea dacã au fost furnizate informaţii false sau inselatoare privind datele pe baza cãrora aceasta a fost acordatã."
13. Dupã articolul 16 se introduc doua noi articole, articolele 16^1 şi 16^2, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 16^1. - (1) Având în vedere starea cunoştinţelor ştiinţifice şi tehnice, o substanta activa este înscrisã în lista substanţelor active autorizate în Uniunea Europeanã pentru o perioada care nu poate depãşi 10 ani, numai dacã se presupune ca produsele de protecţie a plantelor care conţin aceasta substanta activa îndeplinesc urmãtoarele condiţii:
a) reziduurile lor, în urma unei aplicari efectuate în conformitate cu bunele practici fitosanitare, nu produc efecte nocive asupra sãnãtãţii umane, a animalelor sau asupra apelor subterane ori influente inacceptabile asupra mediului şi, în mãsura în care sunt semnificative din punct de vedere toxicologic sau ecologic, pot fi mãsurate prin metode utilizate în mod curent;
b) utilizarea lor, în urma unei aplicari efectuate în conformitate cu bunele practici fitosanitare, nu produce efecte nocive asupra sãnãtãţii umane sau a animalelor ori influente inacceptabile asupra mediului conform art. 9 alin. (1) lit. a) pct. 4 şi 5.
(2) Pentru a include o substanta activa în lista substanţelor active autorizate în Uniunea Europeanã trebuie sa se ţinã seama, în special, de urmãtoarele elemente:
a) o doza zilnica admisã (DZA) pentru om, dacã este cazul;
b) un nivel acceptabil de expunere a utilizatorului, dacã este necesar;
c) o estimare a distribuţiei şi comportãrii sale în mediu, precum şi impactul asupra speciilor netinta, dacã este cazul.
(3) Pentru prima înscriere a unei substanţe active în lista substanţelor active autorizate în Uniunea Europeanã, care nu se afla încã pe piata la data de 25 iulie 1993, cerinţele în cauza sunt considerate ca fiind respectate, dacã acest lucru s-a stabilit pentru cel puţin un preparat care conţinea aceasta substanta activa.
(4) Înscrierea unei substanţe active în lista substanţelor active autorizate în Uniunea Europeanã este condiţionatã de urmãtoarele cerinţe:
a) gradul de puritate minim al substanţei active;
b) conţinutul maxim de anumite impuritati şi natura acestora;
c) restricţiile care rezulta din evaluarea informaţiilor prevãzute la art. 16^2, ţinând seama de condiţiile agricole, fitosanitare şi de mediu, inclusiv de condiţiile climatice în cauza;
d) tipul preparatului;
e) modul de utilizare.
(5) La cerere, înscrierea unei substanţe active în lista substanţelor active autorizate în Uniunea Europeanã poate fi reînnoitã o data sau de mai multe ori pentru perioade care sa nu depãşeascã 10 ani, cererea de reinnoire putând fi revizuitã în orice moment dacã exista motive de nerespectare a criteriilor prevãzute la alin. (1) şi (2). În cazul introducerii cererii cu cel puţin 2 ani înaintea expirãrii perioadei de înscriere, reînnoirea se acorda pentru o durata necesarã realizãrii unei reexaminari şi furnizarii informaţiilor cerute conform art. 16^2 alin. (4).
Art. 16^2. - (1) La înscrierea unei substanţe active în lista substanţelor active autorizate în Uniunea Europeanã se au în vedere urmãtoarele:
a) condiţiile de înscriere;
b) modificãrile care trebuie efectuate, la nevoie, listei substanţelor active autorizate în Uniunea Europeanã;
c) eliminarea unei substanţe active din lista substanţelor active autorizate în Uniunea Europeanã, dacã ea nu mai îndeplineşte cerinţele prevãzute la art. 16^1 alin. (1) şi (2).
(2) În situaţia în care Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor primeşte o cerere de înscriere a unei substanţe active în lista substanţelor active autorizate în Uniunea Europeanã, se asigura ca un dosar considerat ca respectând cerinţele pe care trebuie sa le îndeplineascã dosarele substanţelor active, necesare evaluãrii în vederea omologãrii, este trimis fãrã întârziere de cãtre partea interesatã celorlalte state membre şi Comisiei Europene, însoţit de un dosar întocmit conform cerinţelor pe care trebuie sa le îndeplineascã dosarele produselor formulate, necesare evaluãrii în vederea omologãrii, privind cel puţin un preparat care conţine aceasta substanta activa. Comisia Europeanã înainteazã dosarul, în vederea examinãrii, Comitetului Permanent pentru Sãnãtatea Plantelor, organism înfiinţat în anul 1976, alcãtuit din reprezentanţi ai statelor membre şi prezidat de un reprezentant al Comisiei Europene, care asigura cooperarea dintre acestea în probleme privind produsele de protecţie a plantelor şi stabilirea nivelurilor maxime admise de reziduuri de pesticide.
(3) Fãrã a se aduce atingere prevederilor alin. (4), la cererea unui stat membru şi în termen de 3 sau 6 luni de la sesizarea comitetului prevãzut la alin. (2), se stabileşte dacã dosarul este prezentat în conformitate cu cerinţele pe care trebuie sa le îndeplineascã dosarele substanţelor active şi ale produselor formulate, necesare evaluãrii în vederea omologãrii.
(4) Dacã din evaluarea dosarului prevãzut la alin. (2) reiese ca sunt necesare informaţii suplimentare, Comisia Europeanã poate solicita aceste informaţii solicitantului. Solicitantul sau reprezentantul sau poate fi invitat sa prezinte Comisiei Europene observaţiile sale, în special când se preconizeaza o decizie nefavorabila. Aceste prevederi se aplica şi atunci când, dupã înscrierea unei substanţe în lista substanţelor active autorizate în Uniunea Europeanã, apar fapte care pun la indoiala conformitatea substanţelor active cu cerinţele prevãzute la art. 16^1 alin. (1) şi (2) sau dacã se ia în considerare acordarea reînnoirii în conformitate cu prevederile art. 16^1 alin. (5).
(5) Modalitãţile privind depunerea şi evaluarea cererilor de înscriere în lista substanţelor active autorizate în Uniunea Europeanã, stabilirea şi modificarea condiţiilor de înscriere sunt adoptate de Comisia Europeanã, asistatã de Comitetul Permanent privind Lantul Alimentar şi Sãnãtatea Animala, organism înfiinţat în anul 2002, care a preluat şi atribuţiile Comitetului Permanent pentru Sãnãtatea Plantelor."
14. Articolul 18 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 18. - Fiecare solicitant trebuie sa aibã un birou permanent în unul dintre statele membre ale Uniunii Europene."
15. Articolul 19 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 19. - (1) Fãrã a se aduce atingere prevederilor art. 23 şi 24, solicitantul omologãrii trebuie sa punã la dispoziţie, o data cu cererea de omologare, urmãtoarele:
a) un dosar pentru produsul de protecţie a plantelor, care sa cuprindã toate testele necesare pentru evaluare în vederea omologãrii;
b) un dosar pentru fiecare substanta activa continuta în produsul de protecţie a plantelor, care sa cuprindã toate testele necesare pentru evaluare în vederea omologãrii.
(2) Cerinţele pe care trebuie sa le îndeplineascã dosarele substanţelor active şi ale produselor formulate, necesare evaluãrii în vederea omologãrii, vor fi aprobate prin ordin comun conform art. 39."
16. Partea introductivã a alineatului (2) al articolului 20 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor acorda o extindere a domeniului de aplicare a unui produs de protecţie a plantelor omologat, atunci când exista un interes public, dacã:"
17. Alineatele (1) şi (5) ale articolului 21 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 21. - (1) Cererile de omologare şi documentele anexate acestora sunt redactate în limba romana sau în limba engleza.
....................................................................
(5) La cerere, Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor pune la dispoziţie statelor membre ale Uniunii Europene şi Comisiei Europene dosarele prevãzute la alin. (4) şi le va furniza acestora toate informaţiile solicitate. De asemenea, se asigura, dacã este necesar, ca solicitantii furnizeazã un exemplar al documentaţiei tehnice prevãzute la art. 19 lit. a)."
18. Alineatul (2) al articolului 22 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Pãrţile interesate au obligaţia sa comunice imediat aceste informaţii statelor membre ale Uniunii Europene şi Comisiei Europene."
19. Alineatul (2) al articolului 23 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Omologarea poate fi supusã prevederilor rezultate din implementarea altor prevederi legale, în conformitate cu legislaţia comunitara, referitoare la condiţiile de distribuire şi de folosire a produselor de protecţie a plantelor, care sa asigure protecţia sãnãtãţii distribuitorilor, utilizatorilor şi lucrãtorilor. De asemenea, omologarea poate fi însoţitã şi de restrictii de folosire, datorate unor diferenţe de obiceiuri alimentare, necesare pentru evitarea, în cazul consumatorilor de produse tratate, a unei expuneri la riscurile unei contaminari prin dieta, care depãşeşte doza zilnica admisã pentru reziduurile respective."
20. Dupã alineatul (2) al articolului 23 se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
"(3) Omologarea poate fi supusã, cu acordul solicitantului, unor modificãri ale condiţiilor de utilizare care intenţioneazã sa anuleze relevanta, pentru comparabilitate, în regiunile în cauza, a oricãror condiţii agricole, fitosanitare şi de mediu, inclusiv climatice, care nu sunt comparabile."
21. Alineatul (3) al articolului 24 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Omologarile, care fac obiectul art. 23, se acorda numai pana la data expirãrii certificatelor de omologare emise de statul membru la care solicitantul a fãcut referire."
22. Dupã alineatul (3) al articolului 24 se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmãtorul cuprins:
"(4) În cazul în care Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor refuza sa recunoascã comparabilitatea, sa accepte testele şi analizele sau sa autorizeze plasarea pe piata a unui produs de protecţie a plantelor în regiunile în cauza de pe teritoriul României, Comisia Europeanã, asistatã de Comitetul Permanent privind Lantul Trofic şi Sãnãtatea Animala, decide dacã exista comparabilitate sau nu şi, dacã nu, în ce condiţii de utilizare aceasta nu este relevanta. În aceasta procedura trebuie sa se ţinã seama, printre altele, de problemele grave de vulnerabilitate ecologica ce pot aparea în anumite regiuni sau zone ale Comunitãţii, care necesita, în acest caz, mãsuri de protecţie specifice. Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor trebuie sa accepte imediat testele sau analizele ori sa autorizeze introducerea pe piata a produsului de protecţie a plantelor sub rezerva, în ultimul caz, a condiţiilor prevãzute de decizia menţionatã anterior."
23. Alineatul (4) al articolului 26 va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Solicitantul va inainta Comisiei Naţionale de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor sau autoritãţii competente din statul membru unde se doreşte efectuarea experimentului, în termenele stabilite de aceasta, o cerere însoţitã de un dosar ce conţine toate informaţiile necesare care permit evaluarea eventualelor efecte asupra sãnãtãţii umane sau a animalelor ori impactul asupra mediului."
24. Dupã alineatul (6) al articolului 26 se introduce un nou alineat, alineatul (7), cu urmãtorul cuprins:
"(7) Dispoziţiile prezentului articol nu se aplica experimentelor sau testelor reglementate prin <>Ordonanta Guvernului nr. 49/2000 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 214/2002 ."
25. Alineatul (2) al articolului 28 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Prin excepţie de la prevederile art. 19 şi fãrã a se aduce atingere prevederilor art. 29 şi 29^1, solicitantul este scutit de furnizarea informaţiilor cerute conform prevederilor art. 19 lit. b), cu excepţia celor referitoare la identitatea substanţei active, dacã aceasta figureazã în lista substanţelor active autorizate în Uniunea Europeanã şi nu diferã semnificativ, în ceea ce priveşte gradul de puritate şi natura impuritatilor sale, de compozitia indicatã în dosarul care a însoţit cererea iniţialã, în urma cãreia substanta activa a fost autorizata pentru utilizare, respectându-se prevederile prezentei hotãrâri."
26. Articolul 29 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 29. - Atunci când acorda o omologare, Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor utilizeazã informaţiile prevãzute în dosarele substanţei active în avantajul altor solicitanti:
a) numai dacã solicitantul a convenit cu primul solicitant ca aceste informaţii pot fi utilizate; sau
b) numai dacã a trecut o perioada de 10 ani de la prima înscriere în lista substanţelor active autorizate în Uniunea Europeanã a unei substanţe active care nu se afla pe piata Uniunii Europene la data de 25 iulie 1993; sau
c) numai dacã a trecut o perioada de 10 ani de la data deciziei de omologare în România pentru o substanta activa care se afla deja pe piata Uniunii Europene la 25 iulie 1993; şi
d) dacã au trecut 5 ani de la data deciziei ce urmeazã depunerii informaţiilor suplimentare necesare pentru prima înscriere în lista substanţelor active autorizate în Uniunea Europeanã sau pentru modificarea condiţiilor de înscriere a unei substanţe active în aceasta lista ori pentru menţinerea acestei înscrieri, cu excepţia cazului în care aceasta perioada expira înaintea perioadei prevãzute la lit. b) şi c). În acest caz perioada de 5 ani este prelungitã, astfel încât data sa de expirare sa coincida cu cea a perioadelor prevãzute la lit. b) şi c)."
27. Dupã articolul 29 se introduc trei noi articole, articolele 29^1, 29^2 şi 29^3, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 29^1. - Atunci când acorda o omologare, Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor utilizeazã informaţiile prevãzute în dosarele produsului de protecţie a plantelor în avantajul altor solicitanti astfel:
a) solicitantul a convenit cu primul solicitant ca poate utiliza aceste informaţii; sau
b) numai dacã a trecut o perioada de 10 ani de la prima omologare a produsului de protecţie a plantelor într-un stat membru, dacã aceasta omologare urmeazã includerii în lista substanţelor active autorizate în Uniunea Europeanã a substanţei active conţinute în produs; sau
c) numai dacã a trecut o perioada de 10 ani de la prima omologare a produsului de protecţie a plantelor în România, dacã aceasta omologare preceda includerea în lista substanţelor active autorizate în Uniunea Europeanã a unei substanţe active conţinute în produs.
Art. 29^2. - Dacã în timpul examinãrii unei cereri de omologare Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor constata ca figureazã în lista substanţelor active autorizate în Uniunea Europeanã substanţe active care au fost produse de o alta persoana sau printr-un alt procedeu de fabricare decât cele menţionate în dosarul pe baza cãruia substanta activa a fost înscrisã în lista substanţelor active autorizate în Uniunea Europeanã, ea va informa Comisia Europeanã şi îi va transmite toate datele referitoare la identitatea şi impuritatile substanţei active.
Art. 29^3. - Prin derogare de la prevederile art. 19, pentru substantele active aflate deja pe piata Uniunii Europene la data de 25 iulie 1993, Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor poate continua, cu respectarea dispoziţiilor tratatului de aderare, sa aplice normele naţionale anterioare privind cerinţele în domeniul informaţiilor, atât timp cat aceste substanţe nu sunt înscrise în lista substanţelor active autorizate în Uniunea Europeanã."
28. La articolul 30 alineatul (2), litera g) va avea urmãtorul cuprins:
"g) metodele de analiza pentru determinarea substanţelor active, a produselor comerciale, impuritatilor şi reziduurilor, conform prevederilor art. 9 alin. (1) lit. b) şi c) şi ale art. 16^1 alin. (1)."
29. Alineatul (1) al articolului 31 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 31. - (1) Solicitantul unei omologari pentru un produs de protecţie a plantelor este obligat, cu respectarea prevederilor art. 19, 23 şi 24, ca, în cazul în care acesta conţine o substanta activa ce figureazã în lista substanţelor active autorizate în Uniunea Europeanã, sa consulte Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor înaintea începerii experimentelor asupra vertebratelor, dacã produsul de protecţie a plantelor pentru care cererea urmeazã sa fie introdusã este identic cu un produs de protecţie a plantelor deja omologat, şi sa solicite datele referitoare la numele şi adresa deţinãtorilor omologãrii sau ai omologarilor anterioare, corespondente. Solicitarea este însoţitã de acte justificative ce atesta ca solicitantul potenţial are intenţia sa înainteze aceasta cerere de omologare în nume propriu, respectând prevederile art. 28."
30. La articolul 34 alineatul (1), dupã litera q) se introduce o noua litera, litera r), cu urmãtorul cuprins:
"r) informaţiile privind mãsurile de prim ajutor."
31. Alineatul (6) al articolului 34 se abroga.
32. Articolul 38 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 38. - (1) Prin excepţie de la prevederile art. 8 şi 9, Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor poate, pentru a permite efectuarea unei evaluãri treptate a proprietãţilor unei substanţe active noi şi pentru a înlesni disponibilitatea noilor preparate pentru utilizare în agricultura, sa decidã omologarea provizorie, pentru o perioada de maximum 3 ani, a produselor de protecţie a plantelor conţinând substanţe active care nu sunt incluse în lista substanţelor active autorizate în Uniunea Europeanã şi care nu se aflau pe piata Uniunii Europene la data de 25 iulie 1993, în cazul în care:
a) ca urmare a implementarii prevederilor art. 16^2 alin. (2) şi (3), se constata ca dosarele substanţei active şi ale produsului de protecţie a plantelor cuprind toate testele necesare pentru evaluare în vederea omologãrii, pentru utilizarile preconizate;
b) stabileşte ca produsul de protecţie a plantelor îndeplineşte criteriile de omologare prevãzute la art. 9 alin. (1).
(2) În asemenea cazuri Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor are obligaţia sa informeze imediat statele membre ale Uniunii Europene şi Comisia Europeanã în legatura cu evaluarea pe care o face asupra dosarului şi condiţiilor de omologare, comunicând cel puţin informaţiile prevãzute la art. 27.
(3) În urma evaluãrii dosarului conform prevederilor art. 16^2 alin. (3), Comisia Europeanã, asistatã de Comitetul Permanent privind Lantul Alimentar şi Sãnãtatea Animala, poate decide ca substanta activa nu îndeplineşte cerinţele prevãzute la art. 16^1 alin. (1). În acest caz autorizaţiile vor fi retrase.
(4) Prin excepţie de la prevederile art. 16^2, dacã la expirarea termenului de 3 ani nu s-a luat nici o decizie cu privire la înscrierea unei substanţe active în lista substanţelor active autorizate în Uniunea Europeanã, Comisia Europeanã, asistatã de Comitetul Permanent privind Lantul Alimentar şi Sãnãtatea Animala, poate decide acordarea unui termen suplimentar, care sa permitã examinarea completa a dosarului, şi, dacã este cazul, a informaţiilor suplimentare cerute conform prevederilor art. 16^2 alin. (3) şi (4). Prevederile art. 9 alin. (2) şi (3), precum şi ale art. 13 şi 15 se aplica omologarilor acordate în temeiul prezentului alineat.
(5) Prin excepţie de la prevederile art. 8 şi 9 şi fãrã a se aduce atingere dispoziţiilor art. 40 alin. (1) şi ale Ordinului ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor, al ministrului sãnãtãţii şi familiei şi al ministrului apelor şi protecţiei mediului nr. 396/707/1.944/2002 privind interzicerea utilizãrii pe teritoriul României a produselor de uz fitosanitar conţinând anumite substanţe active, Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor poate, pe o perioada stabilitã de Comisia Europeanã, sa autorizeze plasarea pe piata, pe teritoriul României, a produselor de protecţie a plantelor ce nu sunt înscrise în lista substanţelor active autorizate în Uniunea Europeanã şi care se aflau deja pe piata Uniunii Europene la data de 25 iulie 1993.
(6) În cursul perioadei prevãzute la alin. (5) se poate decide, dupã examinarea substanţei active de cãtre Comitetul Permanent pentru Lantul Alimentar şi Sãnãtatea Animala, dacã substanta respectiva poate fi inclusã în lista substanţelor active autorizate în Uniunea Europeanã şi în ce condiţii sau, în cazul în care nu sunt respectate cerinţele prevãzute la art. 16^1 ori informaţiile şi datele cerute nu au fost prezentate în cursul perioadei prescrise, nu poate fi inclusã în lista substanţelor active autorizate în Uniunea Europeanã; în acest caz Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor se va asigura ca autorizaţiile respective sunt acordate, retrase sau modificate, dupã caz."
33. Articolul 40 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 40. - (1) Prin excepţie de la prevederile art. 8, omologarea produselor de protecţie a plantelor care conţin substanţe active notificate şi pentru care nu s-a luat încã o decizie de includere în lista substanţelor active autorizate în Uniunea Europeanã se face de cãtre Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor conform unei proceduri naţionale privind datele care trebuie furnizate, cu respectarea cerinţelor prevãzute la art. 9. Aceasta procedura nationala va fi aprobatã prin ordin comun al ministrului agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale, al ministrului sãnãtãţii şi al ministrului mediului şi gospodãririi apelor, în termen de 180 de zile de la data publicãrii prezentei hotãrâri în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Din momentul includerii în lista substanţelor active autorizate în Uniunea Europeanã a substanţelor active notificate, pe baza comunicãrii scrise primite de la Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor, deţinãtorii omologarilor au obligaţia sa depunã dosarele produselor de protecţie a plantelor omologate, care conţin acele substanţe active, pentru a fi reevaluate în vederea reomologarii în conformitate cu cerinţele prezentei hotãrâri. Depunerea dosarelor se va face cu respectarea termenelor limita stabilite de Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor şi comunicate în scris deţinãtorilor omologarilor.
(3) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor va hotãrî retragerea omologãrii produselor de protecţie a plantelor menţionate la alin. (2), ale cãror dosare nu respecta cerinţele prezentei hotãrâri. La luarea deciziei de retragere a omologãrii, Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor va aplica prevederile art. 16.
(4) Pe durata reevaluarii dosarelor produselor de protecţie a plantelor menţionate la alin. (2), omologarea şi plasarea lor pe piata se fac cu respectarea prevederilor procedurii naţionale de omologare prevãzute la alin. (1)."
34. Articolul 41 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 41. - Pentru produsele de protecţie a plantelor ale cãror substanţe active sunt deja incluse în lista substanţelor active autorizate în Uniunea Europeanã, reevaluarea dosarelor va începe odatã cu intrarea în vigoare a prezentei hotãrâri, fiecare deţinãtor de omologare având obligaţia de a informa Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor asupra substanţelor active pentru care se doreşte reevaluarea dosarelor."
35. Alineatul (1) al articolului 42 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 42. - (1) Prezenta hotãrâre transpune prevederile art. 1-18 şi ale art. 22-24 din Directiva Consiliului nr. 91/414/CEE privind plasarea pe piata a produselor de protecţie a plantelor, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene nr. L 230 din 19 august 1991."
ART. II
Termenul referitor la intrarea în vigoare prevãzut la <>art. 43 din Hotãrârea Guvernului nr. 1.559/2004 privind procedura de omologare a produselor de protecţie a plantelor în vederea plasarii pe piata şi a utilizãrii lor pe teritoriul României se proroga la data aderãrii României la Uniunea Europeanã.
ART. III
<>Hotãrârea Guvernului nr. 1.559/2004 privind procedura de omologare a produselor de protecţie a plantelor în vederea plasarii pe piata şi a utilizãrii lor pe teritoriul României, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 955 din 19 octombrie 2004, cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta hotãrâre, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o noua numerotare.


PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU

Contrasemneazã:


────────────────
Ministrul agriculturii,
pãdurilor şi dezvoltãrii rurale,
Gheorghe Flutur

Ministrul sãnãtãţii,
Mircea Cinteza

Ministrul mediului şi gospodãririi apelor,
Sulfina Barbu

Bucureşti, 4 august 2005.
Nr. 894.
____________

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016