Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 881 din 3 iunie 2004  pentru aprobarea Strategiei de privatizare a unor societati comerciale aflate in portofoliul Ministerului Economiei si Comertului, pentru anul 2004    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 881 din 3 iunie 2004 pentru aprobarea Strategiei de privatizare a unor societati comerciale aflate in portofoliul Ministerului Economiei si Comertului, pentru anul 2004

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 536 din 15 iunie 2004
În temeiul art. 108 din Constituţie, republicatã, şi al <>art. 4^1 alin. (2) lit. a) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societãţilor comerciale, aprobatã prin <>Legea nr. 44/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.

ART. 1
Se aprobã Strategia de privatizare a unor societãţi comerciale aflate în portofoliul Ministerului Economiei şi Comerţului, pentru anul 2004, prevãzutã în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 2
Privatizarea societãţilor comerciale cuprinse în programul ofertã de privatizare ce va fi iniţiat în anul 2004 de Ministerul Economiei şi Comerţului, pentru care se aprobã strategia prevãzutã la art. 1, se va realiza de Ministerul Economiei şi Comerţului, prin Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizãrii în Industrie.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE

Contrasemneazã:
---------------
p. Ministrul de stat, ministrul economiei şi comerţului,
Iulian Iancu,
secretar de stat

Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tãnãsescu

Bucureşti, 3 iunie 2004.
Nr. 881.


ANEXĂ
STRATEGIE
de privatizare a unor societãţi comerciale aflate în
portofoliul Ministerului Economiei şi Comerţului, pentru anul 2004

1. Obiectivele privatizãrii
În conformitate cu prevederile Programului de guvernare şi ale Planului de acţiune al Programului de guvernare pe perioada 2001-2004, cu Strategia naţionalã de dezvoltare energeticã a României pe termen mediu - 2001-2004, aprobatã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 647/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 444 din 7 august 2001, şi ale angajamentelor asumate de Guvern în relaţiile cu organismele financiare internaţionale, Ministerul Economiei şi Comerţului, prin Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizãrii în Industrie, îşi propune prin prezentul mandat realizarea strategiei de privatizare pentru anul 2004.
În portofoliul Ministerului Economiei şi Comerţului se aflã societãţi comerciale, companii şi societãţi naţionale, precum şi societãţi comerciale de interes strategic, astfel cum acestea sunt definite prin prevederile <>art. 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societãţilor comerciale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi prin prevederile <>art. 3 din Legea nr. 137/2002 privind unele mãsuri pentru accelerarea privatizãrii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, denumite în continuare societãţi comerciale.
În vederea realizãrii Strategiei de privatizare a unor societãţi comerciale aflate în portofoliul Ministerului Economiei şi Comerţului, pentru anul 2004, denumitã în continuare strategie de privatizare, se urmãreşte atingerea urmãtoarelor obiective:
a) continuarea parcurgerii de cãtre societãţile comerciale, acolo unde este cazul, a unor etape de restructurare şi externalizare a unor activitãţi şi/sau active împreunã cu personalul aferent şi constituirea de noi societãţi comerciale şi parteneriate, în vederea creşterii eficienţei şi pregãtirii procesului de privatizare;
b) armonizarea prezentei strategii de privatizare cu procesul de reindustrializare şi restructurare a societãţilor comerciale potrivit strategiilor de dezvoltare sectorialã;
c) consolidarea creşterii cantitative şi în special calitative a producţiei industriale, pentru atingerea standardelor Uniunii Europene;
d) continuarea procesului de privatizare a societãţilor comerciale din industrie prin atragerea de investitori români şi strãini, care demonstreazã un real potenţial financiar şi prezintã garanţii în realizarea de investiţii în perioada postprivatizare;
e) accelerarea privatizãrii în sectoarele de distribuţie şi furnizare a energiei electrice şi gazelor naturale, precum şi în cele de producere a energiei electrice, termice şi a produselor energetice, folosind soluţii flexibile, aşa cum prevede "Foaia de parcurs în domeniul energetic din România", aprobatã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 890/2003 ;
f) asocierea cu persoane fizice sau juridice.
În aplicarea şi realizarea strategiei de privatizare, Ministerul Economiei şi Comerţului, prin Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizãrii în Industrie, va avea în vedere:
- prezentarea şi desfãşurarea transparentã a activitãţii şi obiectivelor sale, în calitate de instituţie publicã implicatã în procesul de privatizare;
- mediatizarea eficientã, pe plan intern şi, dupã caz, internaţional, a ofertei de privatizare a societãţilor comerciale din portofoliu şi a filialelor acestora, aflate sub autoritatea sa;
- colaborarea cu partenerii de dialog economico-social (sindicate, patronate, organizaţii neguvernamentale, autoritãţi locale) pentru evidenţierea clarã a obiectivelor şi intenţiilor în domeniul privatizãrii şi atragerii investiţiilor.
2. Cadrul instituţional şi legislativ
2.1. Cadrul legislativ
Cadrul legal în vigoare în materie de privatizare este reprezentat de <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 88/1997 , aprobatã prin <>Legea nr. 44/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, <>Legea nr. 137/2002 privind unele mãsuri pentru accelerarea privatizãrii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi de <>Hotãrârea Guvernului nr. 577/2002 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societãţilor comerciale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi a <>Legii nr. 137/2002 privind unele mãsuri pentru accelerarea privatizãrii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
2.2. Cadrul instituţional
Prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 88/2001 privind înfiinţarea Oficiului Participaţiilor Statului şi Privatizãrii în Industrie, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 552/2001 , a fost înfiinţat Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizãrii în Industrie, în subordinea Ministerului Economiei şi Comerţului, care asigurã aplicarea strategiei Guvernului privind realizarea procesului de privatizare a societãţilor comerciale din portofoliul sãu, luând mãsurile necesare în acest scop.
2.3. Competenţe şi atribuţii
Competenţele şi atribuţiile în procesul de restructurare, privatizare sunt exercitate în cazul în care nu se stabileşte altfel, conform actelor normative în vigoare, astfel:
a) Privatizarea societãţilor comerciale înfiinţate ca filiale ale unor societãţi comerciale cu capital majoritar de stat se realizeazã de cãtre societãţile comerciale deţinãtoare de acţiuni/pãrţi sociale la respectiva filialã, pe baza mandatului acordat de Ministerul Economiei şi Comerţului, prin Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizãrii în Industrie, reprezentanţilor în adunarea generalã a acţionarilor, utilizându-se procedurile şi metodele potrivit prevederilor <>Legii nr. 137/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 88/1997 , aprobatã prin <>Legea nr. 44/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi ale Normelor metodologice de aplicare a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societãţilor comerciale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi a <>Legii nr. 137/2002 privind unele mãsuri pentru accelerarea privatizãrii, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 577/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
b) Vânzarea acţiunilor/pãrţilor sociale deţinute de societãţi comerciale cu capital majoritar de stat la societãţi comerciale, altele decât filialele, precum şi vânzarea acţiunilor/pãrţilor sociale deţinute de societãţi comerciale la care pachetul de acţiuni este deţinut de o societate comercialã cu capital majoritar de stat ori de regiile autonome şi institutele naţionale se vor face conform <>Legii nr. 31/1990 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi, dupã caz, <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 28/2002 privind valorile mobiliare, serviciile de investiţii financiare şi pieţele reglementate.
Cheltuielile legate de vânzarea acţiunilor/pãrţilor sociale deţinute de societatea comercialã cu capital majoritar de stat la alte societãţi comerciale, inclusiv filiale, se suportã de cãtre societatea comercialã cu capital majoritar de stat.
Cheltuielile legate de vânzarea acţiunilor/pãrţilor sociale deţinute de filialele societãţilor comerciale cu capital majoritar de stat la alte societãţi comerciale se suportã fie de societatea comercialã filialã, fie de societatea comercialã ale cãrei acţiuni fac obiectul vânzãrii.
c) Acordarea mandatului special reprezentanţilor Ministerului Economiei şi Comerţului în adunarea generalã a acţionarilor prin ordin al ministrului economiei şi comerţului pentru vânzarea acţiunilor/pãrţilor sociale deţinute de societãţile comerciale şi/sau filialele acestora la societãţile comerciale cu capital mixt.
d) Acordarea mandatului special reprezentanţilor Ministerului Economiei şi Comerţului în adunarea generalã a acţionarilor prin ordin al ministrului economiei şi comerţului la societãţile comerciale din portofoliul Ministerului Economiei şi Comerţului pentru constituirea unor noi societãţi comerciale, precum şi asocieri ale societãţilor comerciale/filialelor prin aporturi de capital (în naturã şi în numerar), conform legislaţiei în vigoare.
Ministerul Economiei şi Comerţului, prin Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizãrii în Industrie, coordoneazã întregul proces de gestionare a participaţiilor statului, reorganizare, restructurare, privatizare a companiilor/societãţilor naţionale, societãţilor comerciale şi a filialelor acestora care funcţioneazã sub autoritatea sa. Acesta va lua toate mãsurile şi va îndeplini orice alte activitãţi necesare pentru realizarea strategiei de privatizare a societãţilor comerciale şi a filialelor acestora, aflate sub autoritatea sa, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
În cadrul procesului postprivatizare, monitorizarea modului de îndeplinire a obligaţiilor izvorâte din contractele de privatizare se realizeazã astfel:
a) pentru societãţile comerciale la care Ministerul Economiei şi Comerţului, prin Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizãrii în Industrie, gestioneazã în numele statului participaţii, monitorizarea se va face în mod direct;
b) pentru filialele societãţilor comerciale la care Ministerul Economiei şi Comerţului, prin Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizãrii în Industrie, gestioneazã în numele statului participaţii, monitorizarea se va realiza de cãtre societãţile comerciale ale cãror filiale s-au privatizat.
Societãţile comerciale ale cãror filiale s-au privatizat vor transmite trimestrial rapoarte asupra modului de derulare a clauzelor din contractele de privatizare.
3. Portofoliul de agenţi economici
Portofoliul Ministerului Economiei şi Comerţului - Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizãrii în Industrie este format la data de 1 ianuarie 2004 din:
- 8 societãţi naţionale;
- 7 companii naţionale;
- 38 societãţi comerciale;
- 2 regii autonome;
- 7 institute, institute naţionale de cercetare şi dezvoltare;
- 64 societãţi comerciale la care acţionari sunt societãţi comerciale cu capital majoritar de stat din portofoliul Ministerului Economiei şi Comerţului.
Capitalul social/patrimoniul acestor agenţi economici pe domenii de activitate, la data de 1 ianuarie 2004, se prezintã astfel:

DOMENII DE ACTIVITATE, AGENŢI ECONOMICI, CAPITAL SOCIAL



───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Dome- Societãţi Companii Societãţi Regii Institute Filiale TOTAL
niul naţionale naţionale comerciale autonome naţionale
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Capi- Nr. Capi- Nr. Capi- Nr. Patri- Nr. Patri- Nr. Capital
tal tal tal moniu moniu social
social social social şi
patri-
moniu
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Ener- 1 12.359.950 1 6.294.949 4 91.992.521 1 948.000 39 111.595.421
gie
Pe- 1 38.210.382 3 1.086.140 39.296.522
tro-
lier
Gaze 2 4.858.619 2 4.160.365 9.018.984
natu-
rale
Mini- 3 816.747 5 4.022.852 14 1.464.385 1 85.601 10 6.688.637
er *)
Apã- 1 1.527.547 12 1.128.333 15 2.655.881
rare
Alte 1 19.323 3 214.760 7 43.208 277.291
acti-
vitãţi
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
TO- 8 56.265.021 38 100.046.505 7 43.208
TAL: 7 11.845.348 2 1.033.601 64 169.532.735
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
*) Totalul capitalului social în sectorul minier include şi capitalul social al
filialelor Companiei Naţionale "Minvest" - S.A.



4. Pregãtirea procesului de privatizare
În scopul pregãtirii procesului de privatizare, al stabilirii celei mai adecvate metode de diminuare a participaţiilor statului la societãţile comerciale din portofoliu, inclusiv sucursale şi filiale ale societãţilor comerciale, precum şi a momentului optim de demarare a privatizãrii, Ministerul Economiei şi Comerţului, prin Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizãrii în Industrie, va proceda la:
a) iniţierea unor acte normative care sã prevadã unele mãsuri pentru creşterea atractivitãţii societãţilor comerciale, în vederea stimulãrii interesului potenţialilor investitori;
b) clarificarea situaţiei juridice a bunurilor societãţilor comerciale şi a celor care alcãtuiesc domeniul public al statului şi care sunt utilizate de cãtre societãţile comerciale supuse privatizãrii;
c) clarificarea situaţiei juridice a bunurilor pe care le deţine societatea comercialã în vederea respectãrii prevederilor <>art. 136 alin. (4) din Constituţia României, republicatã, şi ale Legii nr. 213/1998 privind proprietatea publicã şi regimul juridic al acesteia, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
d) stimularea interesului potenţialilor investitori, prin iniţierea unor strategii specifice de restructurare şi privatizare, promovate prin acte normative, care sã prevadã mãsuri atractive pentru cumpãrãtorii pachetelor de acţiuni;
e) instituirea procedurii de administrare specialã şi supraveghere financiarã la societãţile comerciale la care Ministerul Economiei şi Comerţului, prin Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizãrii în Industrie, gestioneazã în numele statului, precum şi la filialele acestora la care societatea comercialã cu capital de stat este acţionar majoritar, în scopul creşterii atractivitãţii la privatizare. Competenţele, atribuţiile, drepturile şi rãspunderile administratorilor speciali se stabilesc prin mandat special, emis prin ordin al ministrului economiei şi comerţului;
f) încheierea de protocoale, convenţii şi alte acte juridice cu ministerele de resort şi alte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale sau locale, în scopul:
(i) accelerãrii privatizãrii societãţilor comerciale/filiale ale acestora;
(ii) stabilirii etapelor procedurale de aplicare a actelor normative promovate în vederea efectuãrii conversiei în acţiuni a creanţelor deţinute de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului şi/sau de alţi creditori bugetari, urmatã de vânzarea acestor acţiuni în pachet comun cu acţiunile deţinute de Ministerul Economiei şi Comerţului, prin Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizãrii în Industrie;
g) emiterea de cãtre Ministerul Economiei şi Comerţului a certificatelor de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor pentru societãţile comerciale din portofoliul sãu şi înregistrarea în capitalul social al societãţilor comerciale a valorii aferente respectivelor terenuri.
5. Metode de privatizare şi atragere de capital
Pentru realizarea strategiei de privatizare a societãţilor comerciale aflate în portofoliul Ministerului Economiei şi Comerţului, Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizãrii în Industrie va putea utiliza metodele de privatizare şi atragere de capital permise de prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 88/1997 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale <>Legii nr. 137/2002 şi ale Normelor metodologice de aplicare a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societãţilor comerciale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi a <>Legii nr. 137/2002 privind unele mãsuri pentru accelerarea privatizãrii, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 577/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, inclusiv combinaţii ale acestor metode, astfel:
a) atragerea de capital prin majorarea capitalului social la societãţile comerciale din domeniul utilitãţilor, cu acordarea pentru subscriptori a unui drept de opţiune la cumpãrarea unor pachete de acţiuni la aceste societãţi comerciale;
b) majorarea capitalului social al societãţilor comerciale prin subscripţie de noi aporturi;
c) atragerea de capital pentru finalizarea investiţiilor neterminate/reabilitarea unor obiective prin parteneriat public privat, utilizându-se metodele prevãzute de legislaţia în vigoare;
d) constituirea de societãţi comerciale cu capital mixt de cãtre societãţile comerciale la care Ministerul Economiei şi Comerţului, prin Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizãrii în Industrie, gestioneazã în numele statului acţiuni şi/sau de filialele acestor societãţi comerciale;
e) vânzarea de cãtre societãţile comerciale sau de cãtre filialele acestora a activelor şi/sau transferul cu titlu gratuit/vânzarea activelor cu caracter social;
f) vânzarea de cãtre societãţile comerciale de interes strategic, precum şi de cãtre societãţile comerciale care fac parte din ramuri ale economiei naţionale declarate strategice, precum şi de cãtre filialele acestora a activelor din patrimoniu, inclusiv a celor constituite ca sucursale, cu avizul prealabil al direcţiilor de specialitate din cadrul Ministerului Economiei şi Comerţului şi cu aprobarea ministrului economiei şi comerţului;
g) vânzarea pachetelor de acţiuni ale societãţilor comerciale, inclusiv a celor constituite ca filiale (prin negociere sau licitaţie);
h) vânzarea participaţiilor deţinute de cãtre societãţile comerciale la care Ministerul Economiei şi Comerţului, prin Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizãrii în Industrie, gestioneazã în numele statului acţiuni sau de cãtre filialele acestora, la societãţi comerciale constituite cu participare mixtã.
Ţinând cont de dimensiunea societãţii comerciale/filialei, pachetul de acţiuni oferit la privatizare, obiectul de activitate şi dispersia teritorialã a filialelor sau sucursalelor societãţii comerciale, volumul de investiţii necesar pentru dezvoltarea societãţii comerciale/filialei, volumul de investiţii necesar pentru îndeplinirea obligaţiilor de mediu, interesul manifestat de potenţialii investitori, eşecul înregistrat în tentativele anterioare de privatizare, acolo unde este cazul, Ministerul Economiei şi Comerţului, prin Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizãrii în Industrie, sau, dupã caz, societatea comercialã a cãrei filialã se privatizeazã poate stabili în grila de punctaj a ofertelor o pondere mai mare a componentei tehnice faţã de componenta financiarã din cadrul ofertelor finale depuse de potenţialii cumpãrãtori ai pachetelor de acţiuni scoase la vânzare prin metoda de negociere.
În cazul utilizãrii vânzãrii de acţiuni prin licitaţie/negociere, se pot stabili, dupã caz, criterii de precalificare.
6. Abordãri ale procesului de privatizare
Procesul de privatizare a societãţilor comerciale din portofoliul Ministerului Economiei şi Comerţului - Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizãrii în Industrie va fi abordat ţinându-se seama, în principal, de urmãtoarele elemente:
a) corelarea procesului de privatizare în sectorul energetic cu prevederile "Foii de parcurs în domeniul energetic din România";
b) restructurarea societãţilor comerciale înainte de privatizare, potrivit strategiei fiecãrui sector;
c) reducerea costurilor în sectorul energetic prin:
- gruparea în complexuri energetice a furnizorilor de combustibili şi servicii cu producãtorii de energie electricã şi termicã;
- dezvoltarea de grupuri energetice noi;
- finalizarea investiţiilor începute pentru producerea de energie electricã prin sistem hidro;
- externalizarea de activitãţi şi/sau active, împreunã cu personalul aferent, şi constituirea de noi societãţi comerciale şi parteneriate;
- continuarea investiţiilor la grupurile începute la Centrala Nuclearelectricã de la Cernavodã, prin atragere de capital;
d) realizarea de grupãri, alianţe, parteneriate între societãţile comerciale din industrie, care sã asigure:
- fluxuri industriale integrate în cadrul unei ramuri industriale;
- fluxuri integrate între diferite ramuri;
- complexuri industriale zonale (platforme industriale);
- privatizarea în pachet comun, în cadrul aceluiaşi proces de privatizare a unor societãţi comerciale cu profil de activitate asemãnãtor sau complementar;
e) necesitatea proiectãrii evoluţiei postprivatizare a societãţilor comerciale şi asigurãrii dezvoltãrii acestora prin prevederile şi clauzele din contractele de privatizare.
7. Privatizarea societãţilor comerciale cuprinse în programul PSAL II
În anul 2004 va continua procesul de privatizare şi atragere de capital, român sau strãin, pentru societãţile comerciale cuprinse în programul PSAL II şi cu respectarea prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 653/2003 pentru aprobarea Strategiei de privatizare a unor societãţi comerciale aflate în portofoliul Ministerului Industriei şi Resurselor, pentru anul 2003: Societatea Naţionalã a Petrolului "Petrom" - S.A. Bucureşti, Societatea Comercialã de Distribuţie a Gazelor Naturale "Distrigaz Nord" - S.A. Târgu Mureş, Societatea Comercialã de Distribuţie a Gazelor Naturale "Distrigaz Sud" - S.A. Bucureşti, filialele: Societatea Comercialã "Electrica Banat" S.A., Societatea Comercialã "Electrica Dobrogea" - S.A., angajat în urmãtoarele condiţii:
a) utilizarea serviciilor de consultanţã internaţionalã cu bãnci de investiţii de reputaţie internaţionalã;
b) recomandarea de cãtre consultant a strategiei de privatizare, care, în urma analizei din cadrul Ministerului Economiei şi Comerţului - Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizãrii în Industrie, se supune aprobãrii Guvernului;
c) privatizarea cu participarea investitorilor strategici.
● Privatizarea Societãţii Naţionale a Petrolului "Petrom" S.A. Bucureşti se va finaliza conform strategiei de privatizare a societãţii, aprobatã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 924/2003 privind aprobarea Strategiei de privatizare şi suplimentarea serviciilor de consultanţã pentru privatizarea Societãţii Naţionale a Petrolului "Petrom" - S.A. Bucureşti.
Privatizarea se va realiza prin oferirea cãtre un investitor strategic a unui pachet de acţiuni reprezentând 51% din acţiunile Societãţii Naţionale a Petrolului "Petrom" S.A. Bucureşti ("Tranzacţie strategicã"), care va fi implementatã dupã cum urmeazã:
a) vânzarea de cãtre Ministerul Economiei şi Comerţului, prin Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizãrii în Industrie, a unui pachet de acţiuni reprezentând 33,34% din capitalul social existent; şi
b) majorarea concomitentã a capitalului social şi plata de cãtre investitorul strategic pentru un numãr de acţiuni nou-emise, care sã permitã acestuia sã deţinã 51% din capitalul social majorat.
Strategia de privatizare a Societãţii Naţionale a Petrolului "Petrom" - S.A. Bucureşti prevede cã, la momentul încheierii tranzacţiei, Banca Europeanã pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare îşi va putea exprima opţiunea de a participa ca investitor financiar la capitalul societãţii comerciale, prin majorare de capital social într-o cotã de pânã la 5% prin conversia parţialã sau integralã a împrumutului acordat Societãţii Naţionale a Petrolului "Petrom" - S.A. Bucureşti, conform Acordului de împrumut din 1 august 2002 şi în concordanţã cu prevederile Acordului de sarcini semnat de Banca Europeanã pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare cu Ministerul Economiei şi Comerţului.
Finalizarea procesului de privatizare şi a tranzacţiilor aferente va fi aprobatã prin act normativ.
● Privatizarea Societãţii Comerciale "Electrica Banat" S.A. şi Societãţii Comerciale "Electrica Dobrogea" - S.A., filiale ale Societãţii Comerciale "Electrica" - S.A., se va finaliza în baza strategiei de privatizare, aprobatã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.377/2002 pentru aprobarea Strategiei de privatizare a societãţilor comerciale filiale de distribuţie şi furnizare a energiei electrice "Electrica Dobrogea" - S.A. şi "Electrica Banat" - S.A. Privatizarea se va face prin oferirea unui pachet de acţiuni reprezentând 51% din capitalul social al Societãţii Comerciale "Electrica Banat" - S.A. şi al Societãţii Comerciale "Electrica Dobrogea" - S.A. Aceasta se va realiza prin achiziţionarea unui numãr de acţiuni reprezentând 24,62% din capitalul social existent al fiecãreia dintre cele douã societãţi comerciale, combinatã cu achiziţionarea unui numãr de acţiuni nou-emise, printr-o majorare de capital, reprezentând 35% din capitalul social majorat al celor douã societãţi comerciale.
● Privatizarea Societãţii Comerciale "Electrica Oltenia" S.A. şi Societãţii Comerciale "Electrica Moldova" - S.A. se va realiza conform strategiei de privatizare propuse de consultant, elaboratã de Ministerul Economiei şi Comerţului Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizãrii în Industrie şi aprobatã prin hotãrâre a Guvernului.
● Va continua procesul de privatizare început pentru Societatea Comercialã "Electrica Muntenia Sud" - S.A. pe baza strategiei de privatizare propuse de consultant, elaboratã de Ministerul Economiei şi Comerţului - Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizãrii în Industrie şi aprobatã prin hotãrâre a Guvernului.
● Procesele de privatizare a Societãţii Comerciale de Distribuţie a Gazelor Naturale "Distrigaz Sud" - S.A. Bucureşti şi a Societãţii Comerciale de Distribuţie a Gazelor Naturale "Distrigaz Nord" - S.A. Târgu Mureş se vor desfãşura în continuare independent unul de celãlalt, conform strategiei aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.283/2003 privind aprobarea Strategiei de privatizare a Societãţii Comerciale de Distribuţie a Gazelor Naturale "Distrigaz Sud" - S.A. Bucureşti şi a Societãţii Comerciale de Distribuţie a Gazelor Naturale "Distrigaz Nord" - S.A. Târgu Mureş, prin oferirea cãtre un investitor strategic a unui pachet de acţiuni reprezentând 51% din acţiunile fiecãrei societãţi comerciale, astfel:
a) vânzarea directã cãtre un investitor strategic a unui pachet de acţiuni reprezentând 30% din capitalul social existent;
b) majorarea capitalului social, concomitent cu plata acţiunilor cumpãrate pânã la atingerea unei cote reprezentând 51% din capitalul social.
Subscrierea acţiunilor nou-emise prin majorarea de capital social se va face concomitent cu plata pachetului cumpãrat ce reprezintã 30% din acţiunile existente.
8. Privatizarea prin programe proprii
8.1. Sectorul producţiei de apãrare
● În anul 2004 va continua procesul de privatizare şi atragere de investiţii la societãţile comerciale din domeniul industriei de apãrare la care acest proces este în curs, şi anume: Societatea Comercialã "Avioane Craiova" - S.A., Societatea Comercialã "IOR" - S.A. Bucureşti, Societatea Comercialã "Şantierul Naval Mangalia" - S.A., Societatea Comercialã "Romaero" - S.A. Bucureşti, Societatea Comercialã "I.A.R." - S.A. Ghimbav, Societatea Comercialã "Uzina Mecanicã Orãştie" - S.A. Orãştie, Societatea Comercialã "Uzina Mecanicã Filiaşi" - S.A.
● Compania Naţionalã "Romarm" - S.A. şi filialele sale vor parcurge în anul 2004 un proces de reorganizare, restructurare şi privatizare. Reorganizarea şi restructurarea activitãţii de producţie a companiei şi a filialelor sale se vor realiza prin:
a) divizare (se va urmãri, în principal, separarea sectorului producţiei de apãrare de producţia civilã);
b) constituirea unor noi societãţi comerciale, precum şi asocieri ale societãţilor comerciale/filialelor prin aporturi de capital (în naturã şi în numerar), conform legislaţiei în vigoare;
c) alte metode (transfer cu titlu gratuit al activelor cu caracter social, parcuri industriale, vânzãri de active).
Ministerul Economiei şi Comerţului, prin Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizãrii în Industrie, coordoneazã şi monitorizeazã întregul proces de privatizare şi dispune mãsurile necesare în scopul realizãrii prezentei strategii de privatizare.
Procesul de privatizare a filialelor Companiei Naţionale "Romarm" - S.A. va fi realizat de Compania Naţionalã "Romarm" - S.A. ca unic acţionar, în baza mandatului special acordat prin ordin al ministrului economiei şi comerţului reprezentanţilor Ministerului Economiei şi Comerţului în adunarea generalã a acţionarilor.
O datã cu iniţierea procesului de privatizare, Compania Naţionalã "Romarm" - S.A. şi filialele sale vor beneficia de înlesniri la plata obligaţiilor bugetare, conform dispoziţiilor legale în vigoare.
Procesul de privatizare, atunci când acesta afecteazã capacitatea producţiei pentru apãrare, se poate realiza avându-se în vedere introducerea în contractul de privatizare a unor clauze speciale referitoare la capacitãţile cuprinse în inventarul capacitãţilor de producţie pentru apãrare.
Principalele obiective avute în vedere în realizarea strategiei de privatizare a Companiei Naţionale "Romarm" S.A. şi a filialelor acesteia sunt:
a) menţinerea obiectului de activitate, asigurarea pãstrãrii în funcţiune a capacitãţilor de producţie existente şi dezvoltarea acestora;
b) realizarea unor structuri de producţie flexibile şi eficiente;
c) atragerea unui volum important de investiţii şi a investitorilor strategici;
d) redimensionarea şi modernizarea capacitãţilor de producţie pentru apãrare, în acord cu cerinţele pieţei şi tendinţele mondiale în domeniu;
e) externalizarea etapizatã a unor capacitãţi de producţie, fãrã sarcini la apãrare şi mobilizare, şi trecerea acestora în sectorul producţiei de bunuri civile.
Pentru realizarea obiectivelor strategiei de privatizare, se vor putea utiliza urmãtoarele metode:
a) vânzarea de acţiuni;
b) majorarea capitalului social prin aport de capital;
c) vânzarea activelor, inclusiv a celor constituite ca sucursale cu avizul prealabil al direcţiilor de specialitate din cadrul Ministerului Economiei şi Comerţului şi cu aprobarea ministrului economiei şi comerţului, sau transferul cu titlu gratuit a activelor cu caracter social;
d) participarea la constituirea de societãţi comerciale cu capital mixt.
Sumele rezultate din vânzarea pãrţilor sociale/acţiunilor societãţilor mixte la care Compania Naţionalã "Romarm" S.A. deţine participaţii, precum şi din vânzarea pãrţilor sociale/acţiunilor la filialele Companiei Naţionale "Romarm" S.A. vor fi utilizate în urmãtoarea ordine, pentru:
a) plata datoriilor cãtre bugetul de stat şi bugetele locale, inclusiv a datoriilor provenind din plãţile efectuate de Ministerul Finanţelor Publice în contul garanţiilor executate pentru credite interne şi externe, precum şi din credite externe contractate direct de stat din care s-au fãcut subîmprumuturi;
b) plata datoriilor cãtre bugetul asigurãrilor sociale de stat şi bugetele fondurilor speciale;
c) plata altor datorii;
d) efectuarea de investiţii;
e) finanţarea activitãţilor cuprinse în obiectul de activitate;
f) efectuarea cheltuielilor legate de îndeplinirea obligaţiilor de conformare la cerinţele de protecţie a mediului, dupã caz;
g) alte destinaţii.
Sumele rezultate din vânzarea acţiunilor/pãrţilor sociale deţinute de filiale la societãţile nou-înfiinţate vor urma acelaşi regim.
Sumele de mai sus vor fi încasate de acţionarul societãţii comerciale ale cãrei acţiuni/pãrţi sociale se vând, înregistrat la oficiul registrului comerţului la data semnãrii contractului de privatizare.
Privatizarea companiei se va face conform strategiei de privatizare aprobate prin hotãrâre a Guvernului.
8.2. Sectorul energie electricã
Programul de restructurare şi de atragere de investiţii în sectorul producerii de energie electricã urmãreşte reabilitarea şi modernizarea capacitãţilor existente şi/sau realizarea de noi capacitãţi.
● Pentru Societatea Comercialã "Electrica Oltenia" S.A., Societatea Comercialã "Electrica Moldova" - S.A. şi Societatea Comercialã "Muntenia Sud" - S.A., în anul 2004 se va continua şi finaliza procesul de privatizare şi atragere de capital. La aceste societãţi comerciale procesul de privatizare se va finaliza conform strategiei de privatizare aprobate prin hotãrâre a Guvernului.
● Pentru anul 2004, Societatea Comercialã "Termoelectrica" - S.A. Bucureşti are în vedere realizarea atragerii de investiţii prin:
a) reorganizarea şi restructurarea activitãţii de producţie a energiei electrice pe bazã de lignit, prin crearea a trei complexuri energetice în care exploatãrile miniere sã fie integrate ca centre de cost ale producãtorului de energie, respectiv:
● Complexul Energetic Turceni - S.A.;
● Complexul Energetic Rovinari - S.A.;
● Complexul Energetic Craiova - S.A.
Metoda de privatizare şi/sau atragere de investiţii va fi stabilitã prin strategia de privatizare, care va fi supusã aprobãrii Guvernului;
b) constituirea de societãţi cu participare mixtã sau majoratã a capitalului social prin subscripţie de noi aporturi la complexurile energetice nou-înfiinţate, combinatã, dupã caz, şi cu vânzarea de acţiuni, cu potenţiali investitori care sã asigure infuzia de capital necesarã demarãrii investiţiilor de modernizare, construirii de noi capacitãţi şi realizãrii investiţiilor pentru protecţia mediului;
c) promovarea realizãrii de obiective noi de tip "green field" pe cogenerare la centralele de la Iernut, Palas, Bucureşti Sud, cu aport de capital, într-o structurã nouã de societate comercialã, care va funcţiona ca producãtor independent, în care Societatea Comercialã "Electrocentrale Bucureşti" - S.A. va aporta o parte din active şi surse de utilitãţi existente sau accesul la ele;
d) continuarea sau iniţierea, dupã caz, a acţiunilor de atragere de investiţii, precum şi a vânzãrii de sucursale/active cãtre potenţialii investitori la obiectivele energetice Borzeşti şi altele, dupã caz;
e) reorganizarea Societãţii Comerciale "Termoelectrica" S.A. prin înfiinţarea de filiale pe structura unor sucursale ale sale;
f) privatizarea filialelor TERMOSERV fie individual, fie împreunã cu centrala care o deserveşte;
g) vânzarea în pachet a acţiunilor deţinute de Societatea Comercialã "Termoelectrica" - S.A. la filialele sale, Societatea Comercialã "Termoserv Galaţi" - S.A. şi Societatea Comercialã "Electrocentrale Galaţi" - S.A., prin licitaţie cu strigare (cu criterii de precalificare);
h) vânzarea, prin Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizãrii în Industrie, a acţiunilor deţinute de Ministerul Economiei şi Comerţului la Societatea Comercialã "Termoelectrica Midia" - S.A., prin licitaţie cu strigare (cu criterii de precalificare).
Metoda de privatizare şi/sau atragere de investiţii, vânzarea de active pentru filialele/sucursalele Societãţii Comerciale "Termoelectrica" - S.A. se vor realiza conform Strategiei de accelerare a atragerii de investiţii şi privatizãrii în sectorul de producere a energiei termoelectrice, aprobatã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 102/2004 .
● Societatea Comercialã "Hidroelectrica" - S.A. Bucureşti, în conformitate cu Strategia naţionalã de dezvoltare energeticã a României pe termen mediu, şi-a propus ca soluţie pentru dezvoltarea sectorului atragerea de capital pentru finalizarea unor obiective hidroenergetice aflate în diverse faze de execuţie. În acest sens a fost publicatã intenţia de a se atrage capital prin parteneriat public privat. De asemenea, societatea va continua acţiunile de cooperare cu investitori privaţi pentru finalizarea proiectelor.
Obiectivele hidroenergetice aflate în diverse faze de execuţie vor fi definitivate prin proiecte ce urmeazã a fi realizate cu aport de capital, din surse proprii ale Ministerului Economiei şi Comerţului/Societãţii Comerciale "Hidroelectrica" - S.A. etc.
Pentru proiectele obiectivelor care la nivelul actual de costuri, în raport cu preţurile pieţei, nu au şanse de rentabilizare, nu se vor începe lucrãrile, iar dacã au început, se vor sista, iar obiectivele vor fi trecute în conservare.
Pentru microhidrocentrale, se au în vedere înfiinţarea de societãţi cu capital mixt, precum şi alte forme de parteneriate, vânzarea lor ca active şi alte forme de atragere de investiţii.
Societatea Comercialã "Hidroelectrica" - S.A., sub coordonarea Ministerului Economiei şi Comerţului - Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizãrii în Industrie, va iniţia procedurile de privatizare şi atragere de capital pentru microhidrocentrale, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
● Compania Naţionalã de Transport al Energiei Electrice "Transelectrica" - S.A. Bucureşti va promova privatizarea prin vânzarea participãrii la filiale şi/sau sucursale de servicii auxiliare, active, precum şi crearea unor societãţi cu capital mixt.
8.3. Sectorul petrol şi gaze
Se va continua restructurarea Societãţii Comerciale "Petrotrans" - S.A. Ploieşti. Dupã finalizarea restructurãrii se va iniţia privatizarea societãţii comerciale.
8.4. Sectorul minier
Strategia sectorului minier are ca principale obiective:
a) modernizarea, reabilitarea şi retehnologizarea exploatãrilor miniere viabile;
b) restructurarea capacitãţilor de producţie şi îmbunãtãţirea performanţelor tehnologice;
c) privatizarea exploatãrilor miniere viabile organizate ca societãţi comerciale, la care Ministerul Economiei şi Comerţului, prin Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizãrii în Industrie, gestioneazã în numele statului acţiuni, sau ca sucursale/filiale, în vederea asigurãrii surselor de finanţare necesare dezvoltãrii şi modernizãrii acestora;
d) închiderea operaţionalã şi conservarea unor mine şi cariere.
Pentru realizarea acestor obiective se va avea în vedere oferirea la privatizare a unitãţilor performante din sectorul minier, precum şi a carierelor de lignit organizate în societãţi comerciale sau a unitãţilor rezultate prin asociere termocentralã-carierã. Vor continua acţiunea de externalizare din sistem şi organizarea în societãţi comerciale a activitãţilor de prestãri de servicii, a personalului şi serviciilor, cum sunt serviciile mecanice, transport, foraje de apã, pazã şi alte activitãţi auxiliare potrivit strategiei sectorului minier.
8.5. Alte activitãţi
În sectorul produse primare, în anul 2004 va continua privatizarea Societãţii Comerciale "Melana IV" - S.A. Sãvineşti şi a Societãţii Naţionale "Plafar" - S.A. Bucureşti.
Privatizarea Societãţii Naţionale "Plafar" - S.A. are în vedere urmãtoarele obiective principale:
a) menţinerea obiectului de activitate al societãţii comerciale, precum şi asigurarea pãstrãrii în funcţiune a capacitãţilor de producţie existente şi dezvoltarea acestora;
b) atragerea unui volum important de investiţii şi a investitorilor strategici activi care sã fructifice oportunitãţile de utilizare profitabilã a societãţii comerciale.
Privatizarea Societãţii Naţionale "Plafar" - S.A. se va realiza conform strategiei care va fi aprobatã prin hotãrâre a Guvernului.
Institutele de cercetare şi proiectare din portofoliul Ministerului Economiei şi Comerţului vor putea fi restructurate, reorganizate, dupã caz, şi vor fi oferite la privatizare conform obiectivelor de dezvoltare ale acestora.
Societãţile comerciale care vor intra în portofoliul Ministerului Economiei şi Comerţului şi pentru care se va iniţia privatizarea vor fi stabilite prin ordin al ministrului economiei şi comerţului, în funcţie de obiectivele de dezvoltare ale fiecãrei unitãţi.
Ministerul Economiei şi Comerţului va oferi pe piaţa bursierã unele pachete de acţiuni minoritare de la unele societãţi comerciale din domeniul energetic, ca de exemplu: Societatea Comercialã "Transelectrica" - S.A., Societatea Comercialã "Electrica Transilvania Nord" - S.A., Societatea Comercialã "Electrica Muntenia Nord" - S.A., Societatea Comercialã "Romgaz" - S.A., Societatea Comercialã "Transgaz" - S.A., precum şi pentru alte societãţi comerciale stabilite prin ordin al ministrului economiei şi comerţului.
9. Dispoziţii finale
9.1. Pentru motive întemeiate, Ministerul Economiei şi Comerţului, prin Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizãrii în Industrie, ori, dupã caz, societãţile comerciale poate/pot modifica sau revoca oferta de vânzare şi/sau schimba metoda de privatizare a societãţii comerciale/filialei în urmãtoarele cazuri:
a) ca urmare a modificãrilor de orice naturã intervenite în termenii ofertei iniţiale de vânzare;
b) ca urmare a intervenţiei unor condiţii care ar putea influenţa negativ rezultatele procesului de privatizare;
c) ca urmare a neparticipãrii potenţialilor investitori la procesul de privatizare;
d) în funcţie de prevederile strategiilor specifice de restructurare şi privatizare stabilite de Ministerul Economiei şi Comerţului, prin Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizãrii în Industrie, aprobate, dupã caz, prin hotãrâre a Guvernului.
9.2. Societãţile comerciale/filialele se pot restructura în vederea privatizãrii, prin divizare sau fuziune potrivit legii, iar societãţile comerciale rezultate în urma reorganizãrii pot fi privatizate în condiţiile legii.
9.3. În perioada de privatizare se vor asigura protecţia patrimoniului şi continuarea activitãţii societãţilor comerciale oferite la privatizare, prin instituirea administrãrii speciale şi supravegherii financiare, în condiţiile legii.
În situaţia în care societatea comercialã/filiala aflatã în proces de privatizare nu dispune de fondurile necesare pentru plata cheltuielilor generate de pregãtirea şi realizarea privatizãrii, inclusiv cele privind întocmirea raportului de evaluare a societãţii comerciale, a bilanţurilor de mediu necesare pentru obţinerea avizului de mediu, la solicitarea societãţii comerciale, prin ordin al ministrului economiei şi comerţului, acestea vor fi suportate de Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizãrii în Industrie, în limita sumelor prevãzute în bugetul de venituri şi cheltuieli aprobat prin hotãrâre a Guvernului, la capitolul de cheltuieli pentru pregãtirea şi realizarea privatizãrii.
Competenţele şi atribuţiile administratorilor speciali se stabilesc prin mandat special, emis prin ordin al ministrului economiei şi comerţului.
Plata remuneraţiei administratorilor speciali se face de cãtre societãţile comerciale/filiale la care este instituitã administrarea specialã.
9.4. Pentru derularea procesului de privatizare se vor numi comisii de negociere şi secretariate tehnice ale acestora. Stabilirea numãrului de membri titulari şi supleanţi ai comisiilor de negociere şi ai secretariatelor (inclusiv reprezentanţi ai societãţilor comerciale care se privatizeazã), competenţele, atribuţiile, drepturile şi rãspunderile acestora se realizeazã prin ordine ale ministrului economiei şi comerţului şi prin decizii ale şefului Oficiului Participaţiilor Statului şi Privatizãrii în Industrie.
9.5. Deoarece Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizãrii în Industrie este instituţie publicã care are atribuţii privind privatizarea de societãţi de importanţã deosebitã pentru economia naţionalã, utilizeazã fondurile publice pentru efectuarea cheltuielilor necesare organizãrii şi funcţionãrii sale în bune condiţii şi vireazã lunar la Trezoreria Statului diferenţa dintre veniturile încasate, cheltuielile efectuate şi suma care rãmâne permanent la dispoziţia sa pentru desfãşurarea corespunzãtoare a activitãţilor sale, se va institui exercitarea controlului preventiv de cãtre Curtea de Conturi asupra resurselor financiare care se fac venit la Trezoreria Statului, precum şi cu privire la modul de gestionare a acestora de cãtre Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizãrii în Industrie.
Sumele încasate de societãţile comerciale, la care Ministerul Economiei şi Comerţului, prin Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizãrii în Industrie, gestioneazã, în numele statului, acţiuni, din vânzarea acţiunilor/pãrţilor sociale deţinute la societãţile comerciale cu capital mixt, societãţi comerciale/filiale vor fi utilizate în urmãtoarea ordine, pentru:
a) plata datoriilor cãtre bugetul de stat şi bugetele locale, inclusiv a datoriilor provenind din plãţile efectuate de Ministerul Finanţelor Publice în contul garanţiilor executate pentru credite interne şi externe, precum şi din credite externe contractate direct de stat din care s-au fãcut subîmprumuturi;
b) plata datoriilor cãtre bugetul asigurãrilor sociale de stat şi bugetele fondurilor speciale;
c) plata altor datorii;
d) efectuarea de investiţii;
e) finanţarea activitãţilor cuprinse în obiectul de activitate;
f) efectuarea cheltuielilor legate de îndeplinirea obligaţiilor de conformare la cerinţele de protecţie a mediului, dupã caz;
g) alte destinaţii.
Sumele rezultate din vânzarea acţiunilor/pãrţilor sociale deţinute de filiale la societãţile comerciale nou-înfiinţate vor urma acelaşi regim.
Sumele rezultate din vânzarea acţiunilor/pãrţilor sociale vor fi încasate de acţionarul societãţii comerciale ale cãrei acţiuni/pãrţi sociale se vând, înregistrat la oficiul registrului comerţului la data semnãrii contractului de privatizare.
9.6. În vederea depunerii de cãtre potenţialii investitori a scrisorilor de intenţie sau a expresiilor de interes, listele cuprinzând informaţii minime despre societãţile comerciale care se vor privatiza în baza prezentei strategii de privatizare se publicã în cotidiene locale, naţionale şi/sau internaţionale şi pe sistem Internet.
9.7. În vederea pregãtirii procesului de privatizare, Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizãrii în Industrie va asigura angajarea de consultanţi pentru asistenţã tehnicã pe perioada desfãşurãrii procesului de privatizare a societãţilor comerciale din portofoliu, inclusiv pentru efectuarea de analize şi strategii de restructurare şi privatizare, precum şi firme de avocaturã pentru activitatea de consultanţã juridicã de specialitate în vederea privatizãrii, inclusiv pentru asistenţã juridicã la elaborarea proiectelor de acte normative. Totodatã, acesta poate angaja consultanţi şi firme de avocaturã în vederea îndeplinirii celorlalte atribuţii legate de obiectul sãu de activitate.
9.8. În procesul de privatizare se va ţine cont de faptul cã societãţile comerciale aflate în portofoliul Ministerului Economiei şi Comerţului sunt obligate la restituirea în naturã sau la acordarea de mãsuri reparatorii prin echivalent, conform <>Legii nr. 10/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
De asemenea, în cadrul procedurii de privatizare prin restituire, astfel cum este reglementatã prin Normele metodologice de aplicare unitarã a <>Legii nr. 10/2001 , aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 498/2003 , instituţia publicã implicatã, respectiv Ministerul Economiei şi Comerţului, este obligatã sã acorde persoanelor îndreptãţite acţiuni. Aceastã procedurã de privatizare prin restituire se aplicã şi în cazul în care instituţiile publice implicate, conform prevederilor <>Legii nr. 10/2001 şi ale <>Hotãrârii Guvernului nr. 498/2003 , sunt obligate sã primeascã în platã titlurile de valoare nominalã pentru cumpãrarea de acţiuni şi active ale societãţilor comerciale în curs de privatizare. În ceea ce priveşte societãţile şi companiile naţionale rezultate din reorganizarea regiilor autonome, instituţiile publice implicate sunt obligate sã rezerve o cotã de pânã la 20% din capitalul social al acestora în vederea asigurãrii surselor pentru acordarea de mãsuri reparatorii prin echivalent sub formã de titluri de valoare nominalã sau de acţiuni.
Primirea în platã a titlurilor de valoare nominalã are ca efect diminuarea vãrsãmintelor instituţiilor publice implicate în privatizare cu contravaloarea titlurilor de valoare primite la platã.
9.9. În funcţie de condiţiile concrete în care se aflã şi funcţioneazã fiecare societate comercialã, Ministerul Economiei şi Comerţului poate iniţia şi promova acte normative care sã asigure cadrul legal pentru aplicarea unor strategii specifice de restructurare şi privatizare.
9.10. În aprecierea ofertelor investitorilor, în funcţie de metoda de privatizare utilizatã, vor fi luate în considerare elementele de bazã ale planurilor de afaceri prezentate de aceştia.
9.11. În cazul privatizãrii unor societãţi comerciale cu investitori strategici, prin hotãrâre a Guvernului, se poate acorda salariaţilor societãţilor comerciale şi/sau filialelor acestora, supuse privatizãrii, dreptul sã achiziţioneze de la Ministerul Economiei şi Comerţului, prin Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizãrii în Industrie, societatea comercialã, acţiuni la aceste societãţi la acelaşi preţ pe acţiune cu care acestea se vând în cadrul procesului de privatizare.
La societãţile comerciale/filiale procentul din capitalul social oferit spre vânzare salariaţilor, precum şi condiţiile de vânzare vor fi stabilite prin hotãrâre a Guvernului.
9.12. În activitatea de evaluare a societãţilor comerciale din portofoliul sãu, Ministerul Economiei şi Comerţului Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizãrii în Industrie va putea utiliza şi rezultatul altor metode, inclusiv cele specifice pieţei de capital, precum şi auditori independenţi ai raportului de evaluare şi auditori de pe piaţa de capital, rezultatele obţinute urmând sã fie utilizate pentru stabilirea preţului de ofertã.
Ministerul Economiei şi Comerţului - Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizãrii în Industrie va stabili preţul de ofertã pe baza oricãreia dintre metodele de evaluare utilizate, indiferent de valoarea rezultatã în urma evaluãrii, iar preţul de vânzare va ţine seama şi de celelalte elemente care compun oferta de vânzare (investiţii, majorãri de capital, capital de lucru, datorii preluate de cumpãrãtor, elemente de protecţie socialã, situaţia economico-financiarã a societãţii comerciale şi altele asemenea).
9.13. Pentru societãţile comerciale care se vor privatiza în baza prezentei strategii de privatizare, se va asigura consolidarea preţului în condiţiile inflaţiei şi devalorizãrii, dupã cum urmeazã:
a) pentru contractele de privatizare cu plata preţului în rate, în cazul în care preţul este stabilit şi plãtit în lei, la cuantumul fiecãrei rate se aplicã o dobândã care sã acopere inflaţia, la care se adaugã douã procente;
b) pentru contractele de privatizare cu plata preţului în rate, în cazul în care preţul este stabilit şi plãtit în valutã, la cuantumul fiecãrei rate se aplicã o dobândã LIBOR plus o marjã negociatã de pãrţi;
c) pentru contractele de privatizare cu plata integralã în lei sau în valutã, în cazul în care plata se va face într-un termen mai mare de 5 zile lucrãtoare, dar nu mai mult de 30 de zile lucrãtoare de la data intrãrii în vigoare convenitã de pãrţile contractante a contractului de privatizare, se vor aplica prevederile lit. a), respectiv lit. b), dupã caz;
d) pentru contractele de privatizare cu plata preţului în rate, în cazul în care plata avansului se va face într-un termen mai mare de 5 zile lucrãtoare, dar nu mai mult de 30 de zile lucrãtoare de la data intrãrii în vigoare convenitã de pãrţile contractante a contractului de privatizare, la cuantumul avansului se vor aplica prevederile lit. a), respectiv lit. b), dupã caz.
Dobânda se va calcula la suma datoratã, de la data semnãrii contractului de privatizare, pânã la data scadenţei.
Pentru vânzarea activelor societãţilor comerciale se vor aplica similar prevederile alin. 1 şi 3.
9.14. Dosarul de prezentare al societãţilor comerciale cu capital majoritar de stat supuse privatizãrii se întocmeşte de cãtre Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizãrii în Industrie.
Dosarul de prezentare al societãţilor comerciale la care o societate cu capital majoritar de stat este acţionar sau o filialã a acesteia se întocmeşte de cãtre societatea comercialã deţinãtoare a acţiunilor supuse vânzãrii.
Datele cuprinse în secţiunea A a dosarului de prezentare sunt prezentate pe baza declaraţiei pe propria rãspundere, autentificatã, a membrilor consiliului de administraţie/administratorului unic şi a cenzorilor/auditorilor financiari ai societãţii comerciale supuse privatizãrii.
Conducerea societãţii comerciale supuse privatizãrii are obligaţia sã prezinte potenţialilor investitori date referitoare la situaţia economicã, financiarã, tehnicã, juridicã, patrimonialã şi de mediu a societãţii comerciale şi sã permitã accesul direct la aceste date, care pot fi organizate sub forma unei "camere de date".
Accesul direct la datele şi informaţiile de naturã economicã, financiarã, tehnicã, juridicã, patrimonialã şi de mediu a societãţii comerciale supuse privatizãrii se face pe baza achitãrii în avans a unei taxe de acces.
Datele privind situaţia economicã, financiarã, tehnicã, juridicã, patrimonialã şi de mediu a societãţii comerciale supuse privatizãrii, cuprinse în contractul de privatizare, sunt prezentate în baza declaraţiei pe propria rãspundere, autentificatã, a membrilor consiliului de administraţie/ administratorului unic şi a cenzorilor/auditorilor financiari ai societãţii comerciale supuse privatizãrii.
Declaraţiile şi garanţiile acordate cumpãrãtorului prin contractul de privatizare, referitoare la situaţia economicã, financiarã, tehnicã, juridicã, patrimonialã şi de mediu a societãţii comerciale supuse privatizãrii, sunt date în baza declaraţiei pe propria rãspundere, autentificatã, a membrilor consiliului de administraţie/administratorului unic şi a cenzorilor/auditorilor financiari ai societãţii comerciale supuse privatizãrii.
9.15. La solicitarea societãţilor comerciale din portofoliu, în cazuri justificate, prin ordin al ministrului economiei şi comerţului, se pot acorda eşalonãri la plata dividendelor şi accesoriilor aferente, datorate Ministerului Economiei şi Comerţului - Oficiului Participaţiilor Statului şi Privatizãrii în Industrie, pe o perioadã de maximum 5 ani, cu o perioadã de graţie de 6 luni.
În cazul în care societãţilor comerciale aflate în portofoliul Ministerului Economiei şi Comerţului, precum şi filialelor acestora li se acordã facilitãţi care au caracter de ajutor de stat, va fi notificat Consiliul Concurenţei în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
9.16. Ministerul Economiei şi Comerţului va îndeplini orice alte activitãţi necesare în scopul realizãrii prezentei strategii de privatizare, potrivit prevederilor legale în vigoare.
9.17. Privatizarea societãţilor comerciale şi a filialelor acestora, aflate sub autoritatea Ministerului Economiei şi Comerţului, prin Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizãrii în Industrie, se desfãşoarã în conformitate cu prevederile cadrului legale general în domeniul privatizãrii, precum şi cu actele normative conexe aplicabile societãţilor comerciale/filialelor acestora în principal, din domeniul energetic, petrolier, al gazelor naturale, minier şi al apãrãrii.
9.18. Prevederile prezentului mandat pentru realizarea strategiei de privatizare a societãţilor comerciale aflate sub autoritatea Ministerului Economiei şi Comerţului, prin Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizãrii în Industrie, se extind şi asupra societãţilor comerciale ce urmeazã a fi constituite cu capital mixt, precum şi asupra societãţilor comerciale şi a filialelor acestora, înfiinţate prin reorganizarea şi restructurarea regiilor autonome, societãţilor/companiilor naţionale la care acesta gestioneazã în numele statului acţiuni, dupã data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri.

-----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016