Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTARARE nr. 87 din 29 ianuarie 2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 189/2002 privind operatiunile compensatorii referitoare la contractele de achizitii pentru nevoi de aparare, ordine publica si siguranta nationala
EMITENT: GUVERNUL PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 120 din 10 februarie 2004
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. 53 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 189/2002 privind operaţiunile compensatorii referitoare la contractele de achiziţii pentru nevoi de apãrare, ordine publicã şi siguranţã naţionalã, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 354/2003 ,
Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.
ARTICOL UNIC
Se aprobã Normele metodologice de aplicare a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 189/2002 privind operaţiunile compensatorii referitoare la contractele de achiziţii pentru nevoi de apãrare, ordine publicã şi siguranţã naţionalã, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 354/2003 , prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemneazã:
--------------
Ministrul economiei şi comerţului,
Dan Ioan Popescu
p. Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Ministrul administraţiei şi internelor,
Ioan Rus
Ministrul apãrãrii naţionale,
Ioan Mircea Paşcu
Bucureşti, 29 ianuarie 2004.
Nr. 87.
ANEXĂ
NORME METODOLOGICE
de aplicare a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 189/2002 privind operaţiunile compensatorii referitoare la contractele de achiziţii pentru nevoi de apãrare, ordine publicã şi siguranţã naţionalã
Ordonanţã de urgenţã:
1. Art. 4 lit. b)
b) operaţiuni compensatorii directe - participarea agenţilor economici români la realizarea de echipamente, tehnicã, tehnologie, materiale, produse ce fac obiectul contractului de achiziţie sau la prestarea de servicii care contribuie la implementarea şi exploatarea în bune condiţii a echipamentelor şi produselor achiziţionate. Operaţiunile compensatorii directe se pot realiza în urmãtoarele forme:
- producţia sub licenţã - producţia de echipamente, tehnicã, tehnologie, materiale, produse sau prestarea de servicii bazate pe transferul de informaţie tehnicã de la contractant cãtre agenţi economici români;
- subcontractarea - producerea de cãtre un agent economic român a unei pãrţi sau a unei componente a echipamentului, produsului sau serviciului care face obiectul contractului de achiziţie, cu sau fãrã licenţã de producţie acordatã de cãtre contractant;
- cumpãrarea de produse rezultate - forma de compensare prin care contractantul se obligã ca în contul obligaţiei compensatorii sã cumpere de la agenţi economici români produse sau servicii realizate cu echipamentele, tehnica, tehnologia, produsele şi materialele livrate;
- transferul de tehnologie - transferarea de cunoştinţe, asistenţã tehnicã sau alte activitãţi de transfer tehnologic, care sã permitã obţinerea de noi capacitãţi sau creşterea competitivitãţii pieselor de schimb şi a componentelor;
Norme metodologice:
Autoritatea contractantã include în caietul de sarcini specificaţii cu privire la clauza de compensare, respectiv valoarea obligaţiei de compensare şi perioada de îndeplinire a acesteia.
Clauzele privind operaţiunile compensatorii referitoare la producţia sub licenţã, subcontractarea, cumpãrarea de produse rezultate, transferul de tehnologie vor fi stabilite de Agenţie şi vor fi negociate cu contractantul de cãtre Agenţie şi agentul economic român, ţinându-se cont cu prioritate de solicitãrile autoritãţii contractante, dacã aceasta le formuleazã şi le transmite Agenţiei. Pentru susţinerea acestor solicitãri, autoritatea contractantã are dreptul de a desemna reprezentanţi în cadrul comisiei de negociere a acordului-cadru de compensare.
Ordonanţã de urgenţã:
2. Art. 4 lit. c), prima liniuţã:
- exportul de produse, servicii sau lucrãri care nu sunt legate de obiectul contractului de achiziţie;
Norme metodologice:
Prin contractul de achiziţie contractantul se va obliga sã cumpere direct sau printr-o entitate eligibilã produse, servicii ori lucrãri din industria de apãrare şi aerospaţialã, cu prioritate, precum şi din alte domenii de înaltã tehnologie, a cãror valoare de compensare, cumulatã cu valoarea de compensare aferentã operaţiunilor compensatorii directe, reprezintã cel puţin 80% din valoarea contractului de achiziţie, conform <>art. 6 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 189/2002 .
Ordonanţã de urgenţã:
3. Art. 4 lit. c), a 2-a liniuţã:
- schimbul de produse sau servicii stabilite de contractant şi un agent economic român la o valoare echivalentã;
Norme metodologice:
Constituie schimb la valoare echivalentã produsele şi serviciile importate în România ca obiect al contractului de achiziţie şi produsele şi serviciile exportate din România, luate în calcul ca valoare adãugatã local, pentru îndeplinirea obligaţiilor de compensare.
Ordonanţã de urgenţã:
4. Art. 4 lit. c), a 3-a liniuţã:
- cumpãrãrile în avans - forma operaţiunilor compensatorii indirecte, prin care contractantul cumpãrã produse sau servicii înaintea exportului propriilor produse, servicii sau lucrãri ce fac obiectul contractului de achiziţie, cu scopul de a crea capacitate de platã în beneficiul autoritãţii contractante, asigurându-se astfel resursele valutare pentru plata avansului la contractul de achiziţie;
Norme metodologice:
Agenţia va deduce din valoarea acordului-cadru de compensare, pe baza comunicãrilor primite, valoarea cumpãrãrilor în avans - ca valoare adãugatã local.
Ordonanţã de urgenţã:
5. Art. 4 lit. c), a 4-a liniuţã:
- asistenţã în marketing - activitãţi de sprijinire a agenţilor economici români în pãtrunderea pe pieţele externe;
Norme metodologice:
Asistenţa în marketing se ia în considerare ca operaţiune compensatorie la valoarea adãugatã local aferentã exportului realizat, generat de aceastã asistenţã.
Ordonanţã de urgenţã:
6. Art. 4 lit. c), a 5-a liniuţã:
- asistenţã financiarã - activitãţi legate de furnizarea sau sprijinirea obţinerii de fonduri pentru un agent economic român, în vederea realizãrii de exporturi;
Norme metodologice:
Asistenţa financiarã se ia în considerare ca operaţiune compensatorie la valoarea adãugatã local aferentã exportului realizat, generat de aceastã asistenţã.
Ordonanţã de urgenţã:
7. Art. 4 lit. c), a 6-a liniuţã:
- alte activitãţi în domeniil care nu sunt legate de produsul, serviciul sau lucrarea achiziţionatã, precum: transferul de tehnologie şi know-how, cooperarea în cercetare şi dezvoltare, noi investiţii, înfiinţarea de companii mixte, asistenţã pentru crearea de noi locuri de muncã, asistenţã pentru întreprinderi mici şi mijlocii;
Norme metodologice:
Se iau în considerare, ca operaţiuni compensatorii, alte activitãţi în domenii care nu sunt legate de produsul, serviciul sau lucrarea achiziţionatã, precum:
- transferul de tehnologie şi know-how;
- cooperare în cercetare şi dezvoltare;
- noi investiţii;
- înfiinţarea de companii mixte;
- asistenţã pentru crearea de noi locuri de muncã;
- asistenţã pentru întreprinderi mici şi mijlocii.
Aceste activitãţi se iau în considerare, ca operaţiuni compensatorii, la valoarea adãugatã local aferentã exportului realizat de ele.
Ordonanţã de urgenţã:
8. Art. 4 lit. l):
1. valoarea adãugatã local - valoarea totalã a exporturilor de produse, servicii sau lucrãri produse, prestate ori executate în România, rezultate în urma derulãrii operaţiunilor compensatorii, mai puţin costul tuturor materiilor prime, materialelor şi serviciilor importate de contractant şi, dacã este cazul, de o parte eligibilã, şi profiturile şi beneficiile distribuite contractantului şi transferate în afara ţãrii;
Norme metodologice:
8.1. Prin costul tuturor materiilor prime, materialelor şi serviciilor importate se înţelege valoarea importurilor realizate de agenţi economici români, necesare pentru realizarea producţiei de export.
8.2. Se considerã profituri distribuite contractantului şi transferate în afara ţãrii cele rezultate din activitatea de export, ca operaţiune compensatorie a unei persoane juridice române în care contractantul şi/sau o entitate eligibilã au calitatea de asociat sau acţionar, potrivit legislaţiei române privind societãţile comerciale. Ca bazã de calcul se ia valoarea netã transferatã în afara ţãrii, dupã plata impozitelor şi taxelor legale.
8.3. În cazul realizãrii operaţiunilor compensatorii directe prevãzute la <>art. 4 lit. b) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 189/2002 , sub forma producţiei sub licenţã, subcontractãrii sau transferului de tehnologie, ca valoare adãugatã local se considerã valoarea totalã, încasatã în urma derulãrii acestor operaţiuni, a participãrii agenţilor economici români la realizarea de echipamente, tehnologie, materiale, produse ce fac obiectul contractului de achiziţie sau la prestarea de servicii care contribuie la implementarea şi exploatarea în bune condiţii a echipamentelor şi produselor achiziţionate, mai puţin valoarea importurilor necesare pentru realizarea producţiei şi prestarea serviciilor, precum şi profiturile distribuite contractantului şi transferate în afara ţãrii.
-------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: