Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 867 din 29 iulie 2009  privind interzicerea muncilor periculoase pentru copii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 867 din 29 iulie 2009 privind interzicerea muncilor periculoase pentru copii

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 568 din 14 august 2009
HOTĂ?RÂRE nr. 867 din 29 iulie 2009
privind interzicerea muncilor periculoase pentru copii
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 568 din 14 august 2009

În temeiul <>art. 108 din Constituţia României, republicatã , şi al prevederilor <>art. 4 alin. (1) din Convenţia nr. 182/1999 - Convenţia privind interzicerea celor mai grave forme ale muncii copiilor şi acţiunea imediatã în vederea eliminãrii lor, adoptatã la cea de-a 87-a sesiune a Conferinţei Generale a Organizaţiei Internaţionale a Muncii la Geneva la 17 iunie 1999, ratificatã prin <>Legea nr. 203/2000 ,

Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Prezenta hotãrâre reglementeazã cadrul legal privind definirea, interzicerea şi eliminarea muncilor periculoase pentru copii, care, prin natura lor sau prin condiţiile în care se exercitã, dãuneazã sãnãtãţii, securitãţii sau moralitãţii copiilor.
(2) Dispoziţiile prezentei hotãrâri se aplicã tuturor categoriilor de angajatori, organizaţiilor neguvernamentale, persoanelor fizice autorizate şi asociaţiilor familiale, precum şi persoanelor fizice care utilizeazã munca copiilor în sectorul informal şi în cel formal.
(3) Prevederile prezentei hotãrâri se aplicã în domeniul muncii, asistenţei sociale şi protecţiei copilului, educaţiei, sãnãtãţii, precum şi în oricare alt domeniu cu incidenţã asupra copilului.
(4) În situaţia tinerilor angajaţi în sectorul formal cu contract individual de muncã se aplicã prevederile <>Hotãrârii Guvernului nr. 600/2007 privind protecţia tinerilor la locul de muncã, act normativ care se completeazã cu dispoziţiile prezentei hotãrâri.

CAP. II
Definiţii

ART. 2
În sensul prezentei hotãrâri, termenii şi noţiunile de mai jos au urmãtoarea semnificaţie:
a) copil - orice persoanã în vârstã de pânã la 18 ani;
b) munci periculoase - toate activitãţile din sectoarele formal şi informal, desfãşurate de cãtre copil sau realizate prin implicarea nemijlocitã a copilului, care, prin natura lor sau prin condiţiile în care se exercitã, dãuneazã sãnãtãţii, securitãţii, dezvoltãrii sau moralitãţii copiilor, având urmãtoarele caracteristici: se desfãşoarã în sectoare economice periculoase sau în ocupaţii periculoase în care munca copiilor este interzisã prin lege; au o frecvenţã, duratã şi/sau intensitate care împiedicã frecventarea învãţãmântului obligatoriu, participarea la programe de orientare sau de formare profesionalã aprobate de autoritatea competentã sau capacitatea copilului de a beneficia de instruire;
c) munci intolerabile - activitãţile desfãşurate de cãtre copil sau realizate prin implicarea nemijlocitã a copilului, care, prin natura lor sau condiţiile în care se exercitã, dãuneazã sãnãtãţii, securitãţii, dezvoltãrii sau moralitãţii copiilor, şi anume: toate formele de sclavie sau practicile similare - vânzarea de sau comerţul cu copii, servitutea pentru datorii şi munca de servitor - precum şi munca forţatã sau obligatorie, inclusiv recrutarea forţatã sau obligatorie a copiilor în vederea utilizãrii lor în conflictele armate; utilizarea, recrutarea sau oferirea unui copil în scopul practicãrii prostituţiei, producţiei de material pornografic sau de spectacole pornografice; utilizarea, recrutarea sau oferirea unui copil în scopul unor activitãţi ilicite, mai ales pentru producţia şi traficul de stupefiante, aşa cum le definesc convenţiile internaţionale;
d) sectorul formal - sectorul în care activitatea sau munca prestatã de un copil pentru persoane juridice sau fizice se realizeazã în baza unei forme contractuale reglementate de lege corespunzãtor vârstei sale;
e) sectorul informal - sectorul în care activitatea desfãşuratã de un copil pentru persoane fizice se realizeazã fãrã o formã contractualã reglementatã de lege, cum ar fi: activitãţile domestice în gospodãriile proprii sau în alte gospodãrii, activitãţile din agriculturã, activitãţile de pe stradã: spãlatul geamurilor în intersecţii, închirierea unui loc de parcare, distribuirea de pliante/reviste şi altele asemenea, pieţe, gãri şi porturi, activitãţile tradiţionale: topirea metalelor neferoase, fabricarea cãrãmizilor şi altele;
f) educaţie tehnologicã - disciplina de studiu din trunchiul comun pentru învãţãmânt obligatoriu, componentã a ariei curriculare Tehnologii, cu caracter interdisciplinar şi practic-aplicativ;
g) instruire practicã - activitate prevãzutã în planurile-cadru de învãţãmânt pentru învãţãmântul profesional, liceal - filiera tehnologicã şi postliceal, la aria curricularã Tehnologii, care asigurã achiziţia de competenţe de tip experienţe de muncã, corespunzãtoare unei anumite calificãri profesionale, şi care poate fi organizatã comasat sau în cadrul sãptãmânilor mixte: teorie, laborator tehnologic şi pregãtire practicã;
h) stagii de practicã la operatorii economici - activitate de instruire practicã, prevãzutã în planul-cadru de învãţãmânt, desfãşuratã la operatorii economici, în baza unei convenţii/protocol de colaborare între unitatea de învãţãmânt şi operatorul economic.

CAP. III
Tipuri de munci periculoase pentru copii

ART. 3
Muncile periculoase pentru copii sunt determinate de urmãtoarele criterii:
a) expunerea la riscuri fizice, psihologice sau sexuale;
b) efectuarea de activitãţi sub pãmânt, sub apã, la înãlţimi periculoase sau în spaţii restrânse;
c) efectuarea de activitãţi cu maşini, materiale sau instrumente periculoase, care implicã manipularea sau transportul unor greutãţi;
d) efectuarea de activitãţi într-un mediu în care copiii sunt expuşi la acţiunea unor substanţe, agenţi sau proceduri periculoase ori în condiţii de temperaturã, umiditate, zgomot sau vibraţii care le-ar prejudicia sãnãtatea şi în alte condiţii de aceeaşi naturã;
e) efectuarea de activitãţi în condiţii extrem de dificile, pe parcursul mai multor ore sau în timpul nopţii, ori pentru care copilul este reţinut într-un mod nejustificat de cãtre angajator şi în alte condiţii de aceeaşi naturã;
f) efectuarea de activitãţi în locurile cu condiţii deosebite sau speciale de muncã, stabilite potrivit legii;
g) expunerea la riscuri de accidentare sau de îmbolnãvire profesionalã;
h) orice formã de muncã care, prin natura acesteia, contravine scopurilor şi mãsurilor luate în vederea frecventãrii obligatorii a unei forme de învãţãmânt, potrivit legii.
ART. 4
(1) Lista cuprinzând tipurile de munci periculoase pentru copii este prevãzutã în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
(2) Lista cuprinzând tipurile de munci periculoase pentru copii va fi examinatã periodic de cãtre Comitetul naţional director pentru prevenirea şi combaterea exploatãrii copiilor prin muncã care, dupã caz, va propune revizuirea acesteia, în condiţiile legii, dupã consultãri cu organizaţiile interesate ale angajatorilor şi lucrãtorilor, precum şi ale societãţii civile.
ART. 5
Cazurile de copii implicaţi în munci intolerabile şi munci periculoase în sectorul formal şi informal sunt identificate de cãtre profesioniştii din diferite domenii de activitate, cum ar fi: inspecţia muncii, asistenţa socialã şi protecţia copilului, educaţia, sãnãtatea, poliţia.
ART. 6
(1) Toate cazurile de copii implicaţi în cele mai grave forme de muncã a copiilor, respectiv munci intolerabile şi munci periculoase, se raporteazã obligatoriu la direcţia generalã de asistenţã socialã şi protecţia copilului, care coordoneazã activitatea echipei intersectoriale locale pentru prevenirea şi combaterea exploatãrii copiilor prin muncã şi asigurã monitorizarea acestor cazuri.
(2) Compartimentul de intervenţie în situaţii de abuz, neglijare, trafic şi migraţie din cadrul direcţiei generale de asistenţã socialã şi protecţia copilului rãspunde de evaluarea cazurilor şi aprecierea muncilor în sectorul formal, desfãşurate în baza contractelor civile, şi a activitãţilor din sectorul informal ca fiind munci periculoase, ţinând cont de definiţia prevãzutã la art. 2, criteriile prevãzute la art. 3, lista prevãzutã în anexa la prezenta hotãrâre şi metodologia prevãzutã la alin. (4).
(3) Direcţia generalã de asistenţã socialã şi protecţia copilului evalueazã cazurile de copii implicaţi în munci intolerabile şi munci periculoase în vederea luãrii mãsurilor care se impun şi oferirii serviciilor necesare pentru copii şi familiile acestora, în baza unui plan de reabilitare şi/sau integrare socialã ori, în cazul în care copilul este separat de familie, a unui plan individualizat de protecţie.
(4) Metodologia de intervenţie multidisciplinarã şi interinstituţionalã, precum şi modalitatea prin care se realizeazã monitorizarea globalã a acestor cazuri, la nivel judeţean, respectiv local al sectoarelor municipiului Bucureşti, se aprobã prin hotãrâre a Guvernului, adoptatã în termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri.
ART. 7
Reglementarea prestãrii de cãtre copii de activitãţi în domeniile cultural, artistic, sportiv, publicitar, de modeling, în sectorul formal în baza contractelor civile, precum şi de activitãţi din cadrul educaţiei tehnologice, instruirii practice, stagiului la operatori economici, în vederea prevenirii muncilor periculoase, se aprobã prin hotãrâre a Guvernului, adoptatã în termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri.

CAP. IV
Contravenţii şi sancţiuni

ART. 8
(1) Pãrinţii sau reprezentanţii legali ai copilului depistaţi cã permit copilului sau folosesc copilul la efectuarea de munci periculoase sunt obligaţi sã frecventeze programe de educaţie parentalã sau, dupã caz, de consiliere, în baza serviciilor asigurate sau facilitate de direcţia generalã de asistenţã socialã şi protecţia copilului, potrivit prevederilor <>art. 92 lit. b) din Legea nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, cu modificãrile ulterioare.
(2) Serviciile menţionate la alin. (1) sunt destinate atât pãrinţilor sau reprezentanţilor legali ai copilului, cât şi copiilor, în baza unuia dintre planurile prevãzute la art. 6 alin. (3).
(3) Fapta pãrintelui sau a reprezentantului legal care refuzã serviciile prevãzute la alin. (1) sau care a beneficiat de programe de educaţie parentalã şi consiliere şi continuã sã foloseascã sau permite copilului efectuarea de munci periculoase constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 100 lei la 1000 lei.
ART. 9
Fapta persoanei fizice care foloseşte copiii la efectuarea de munci periculoase constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 500 lei la 1500 lei.
ART. 10
Constatarea contravenţiilor prevãzute la art. 8 alin. (3) şi art. 9 şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre poliţie, în urma sesizãrii scrise din partea direcţiei generale de asistenţã socialã şi protecţia copilului.
ART. 11
(1) Prevederile prezentului capitol referitoare la contravenţii se aplicã în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prevederilor prezentei hotãrâri şi se completeazã cu dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Contravenientul poate achita pe loc sau în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii ori comunicãrii procesului-verbal jumãtate din minimul amenzii prevãzut de lege, corespunzãtor faptei pentru care a fost sancţionat, agentul constatator fãcând menţiune despre aceastã posibilitate în procesul-verbal.

PRIM-MINISTRU
EMIL BOC

Contrasemneazã:
---------------
p. Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
Dumitru-Nicu Cornoiu,
secretar de stat

p. Ministrul sãnãtãţii,
Aurel Nechita,
secretar de stat

Ministrul educaţiei, cercetãrii şi inovãrii,
Ecaterina Andronescu

Viceprim-ministru,
ministrul administraţiei şi internelor,
Dan Nica

Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Vasile Puşcaş


Bucureşti, 29 iulie 2009.
Nr. 867.


ANEXÃ

LISTA
cu tipurile de munci periculoase pentru copii


I. Activitãţi/Munci în care copiii sunt expuşi acţiunii unor agenţi care dãuneazã securitãţii şi sãnãtãţii, precum:
1. Agenţi fizici:
a) radiaţiile ionizante;
b) expunere prelungitã la radiaţiile solare;
c) activitatea/munca în atmosferã hiperbaricã, de exemplu în incintele presurizate, la scufundãri subacvatice, precum şi în atmosferã cu presiune scãzutã;
d) activitãţi/munci ce pun în pericol sãnãtatea din cauza temperaturilor extreme (sub 0 grade Celsius, respectiv peste +37 grade Celsius) sau a umiditãţii crescute ori scãzute;
e) activitãţi/munci ce pun în pericol sãnãtatea din cauza zgomotului ori vibraţiilor;
f) expunere la ultrasunete;
g) activitãţi/munci în spaţii slab iluminate;
h) activitãţi/munci în locuri cu emisii de praf de cereale sau de legume.
2. Agenţi biologici: agenţii biologici din clasele 3 şi 4 în sensul prevederilor Hotãrârii Guvernului nr. 1.092/2006 privind protecţia lucrãtorilor împotriva riscurilor legate de expunerea la agenţi biologici în muncã.
3. Agenţi chimici:
a) substanţele şi preparatele care sunt clasificate în toxice, foarte toxice, corozive, caustice, inflamabile sau explozive;
b) substanţele şi preparatele care se clasificã în nocive şi prezintã urmãtoarele riscuri:
- pot determina efecte ireversibile foarte grave;
- pot determina efecte ireversibile;
- pot antrena o sensibilizare prin inhalare;
- pot antrena o sensibilizare prin contact cu pielea;
- pot cauza cancer;
- pot cauza modificãri genetice ereditare;
- pot avea efecte grave pentru sãnãtate în caz de expunere prelungitã;
- pot reduce fertilitatea;
- pot determina apariţia pe durata graviditãţii a unor efecte nocive pentru mama minorã şi copil;
c) substanţele şi preparatele care se clasificã în iritante şi prezintã urmãtoarele riscuri:
- sunt inflamabile;
- pot antrena o sensibilizare prin inhalare;
- pot antrena o sensibilizare prin contact cu pielea;
d) substanţele şi preparatele prevãzute de <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.093/2006 privind stabilirea cerinţelor minime de securitate şi sãnãtate pentru protecţia lucrãtorilor împotriva riscurilor legate de expunerea la agenţi cancerigeni şi mutageni la locul de muncã;
e) plumbul şi compuşii sãi, în mãsura în care agenţii respectivi pot sã fie absorbiţi de organismul uman;
f) azbestul.
II. Munci în care copiii sunt expuşi acţiunii unor procedee şi/sau activitãţi care dãuneazã securitãţii şi sãnãtãţii, precum:
1. procedee şi/sau activitãţi prevãzute în anexa nr. 1 la Hotãrârea Guvernului nr. 1.093/2006 ;
2. procedee şi/sau activitãţi de fabricaţie şi de manipulare a dispozitivelor, artificiilor sau diverselor obiecte care conţin explozivi;
3. procedee şi/sau activitãţi din menajeriile de animale feroce şi veninoase şi din crescãtoriile de animale;
4. procedee şi/sau activitãţi de tãiere industrialã şi în gospodãrii a animalelor şi pãsãrilor, manipularea şi depozitarea animalelor sacrificate;
5. procedee şi/sau activitãţi care presupun manipularea aparatelor de producere, de înmagazinare sau de folosire a gazelor comprimate, lichefiate sau dizolvate;
6. procedee şi/sau activitãţi care presupun folosirea cuvelor, bazinelor, rezervoarelor, recipientelor sau canistrelor care conţin agenţii chimici prevãzuţi la pct. I.3;
7. procedee şi/sau activitãţi care comportã risc de prãbuşire, surpare, cãdere de la înãlţime;
8. procedee şi/sau activitãţi care comportã riscuri electrice de înaltã tensiune;
9. procedee şi/sau activitãţi ce prezintã riscuri de accidentare (tãiere, lovire, cãdere, zdrobire, amputare, rãnire, asfixiere etc.) sau îmbolnãvire pe care copiii se presupune cã nu le pot identifica sau preveni din cauza atenţiei insuficiente pe care o acordã securitãţii în muncã sau a lipsei lor de experienţã ori de pregãtire;
10. procedee şi/sau activitãţi interzise în mod explicit pentru copii, prevãzute în legislaţia muncii;
11. procedee şi/sau activitãţi care presupun manipularea neprotejatã a dejecţiilor de animale şi pãsãri şi altele asemenea;
12. procedee şi/sau activitãţi care presupun manipularea neprotejatã a resturilor menajere şi/sau a gunoiului, inclusiv colectarea materialelor refolosibile;
13. procedee şi/sau activitãţi care presupun turnarea/prelucrarea de metale;
14. procedee şi/sau activitãţi care presupun fabricarea cãrãmizilor.
III. Activitãţi/Munci în care copiii sunt expuşi unor condiţii care dãuneazã securitãţii, sãnãtãţii şi moralitãţii, precum:
1. activitãţi/munci care se desfãşoarã pe timp de noapte;
2. activitãţi/munci ce depãşesc capacitatea fizicã a copilului, apreciatã de medicul de familie;
3. activitãţi/munci ce depãşesc capacitatea psihologicã a copilului, apreciatã de psiholog;
4. munca în acord sau alte munci la care se poate obţine, printr-un tempo de muncã crescut, o rãsplatã mai mare;
5. munca într-o grupã cu angajaţi adulţi, care lucreazã în acord (în sensul celor menţionate la punctul anterior);
6. munci în care tempoul de lucru nu este recomandat doar ocazional, ci este pretins sau obţinut prin metode de constrângere;
7. activitãţi/munci în subteran;
8. activitãţi/munci în cariere de piatrã, sare şi altele asemenea;
9. activitãţi/munci care implicã manipularea sau transportul unor greutãţi peste limitele maxime admise prevãzute în tabel;
10. activitãţi/munci la înãlţimi periculoase (peste 2 metri);
11. activitãţi/munci care presupun contactul cu obiecte/suprafeţe având temperaturã crescutã (peste +37 grade Celsius) sau scãzutã (sub 0 grade Celsius);
12. munci în cazinouri, sexy-cluburi, sex-shopuri şi altele asemenea;
13. activitãţi/munci pe stradã care expun copilul riscului de exploatare prin muncã sau sexualã şi/sau de comitere de infracţiuni;
14. activitãţi/munci în cimitire;
15. activitãţi/munci care presupun fabricarea bãuturilor alcoolice, îmbutelierea şi vânzarea alcoolului, în alte condiţii decât cele stabilite de lege;
16. activitãţi/munci desfãşurate în condiţii de vreme nefavorabile sau dezastre naturale.
IV. Orice muncã/activitate care împiedicã frecventarea unei forme de învãţãmânt, potrivit legii.


TABEL
Limite maxime admise pentru manipularea sau transportul unor greutãţi (în kg)





┌───────────────────┬───────────────────────┬─────────────────┬────────────┬────────────┐
│ │ │ Bãieţi şi fete │ Bãieţi │ Fete │
│ Tip de manipulare │ Frecvenţa operaţiilor ├─────────────────┼────────────┼────────────┤
│ │ │ Vârsta (ani) │Vârsta (ani)│Vârsta (ani)│
│ │ ├────────┬────────┼────────────┼────────────┤
│ │ │ 5-11 │ 12-15 │ 16-18 │ 16-18 │
├───────────────────┼───────────────────────┼────────┼────────┼────────────┼────────────┤
│Ridicare │Rar* │ 5 │ 8 │ 35 │ 13 │
│ ├───────────────────────┼────────┼────────┼────────────┼────────────┤
│ │Frecvent** │ - │ - │ 25 │ 9 │
│ ├───────────────────────┼────────┼────────┼────────────┼────────────┤
│ │Foarte frecvent*** │ - │ - │ 20 │ 8 │
├───────────────────┼───────────────────────┼────────┼────────┼────────────┼────────────┤
│Purtare │Rar* │ 5 │ 8 │ 30 │ 13 │
│ ├───────────────────────┼────────┼────────┼────────────┼────────────┤
│ │Frecvent** │ - │ - │ 20 │ 9 │
│ ├───────────────────────┼────────┼────────┼────────────┼────────────┤
│ │Foarte frecvent*** │ - │ - │ 15 │ 8 │
├───────────────────┼───────────────────────┼────────┼────────┼────────────┼────────────┤
│Tragere │Rar* │ 5 │ 8 │ 15 │ 10 │
│ ├───────────────────────┼────────┼────────┼────────────┼────────────┤
│ │Frecvent** │ - │ - │ 10 │ 7 │
├───────────────────┼───────────────────────┼────────┼────────┼────────────┼────────────┤
│Împingere │Rar* │ 5 │ 8 │ 16 │ 11 │
│ ├───────────────────────┼────────┼────────┼────────────┼────────────┤
│ │Frecvent** │ - │ - │ 11 │ 7,5 │
└───────────────────┴───────────────────────┴────────┴────────┴────────────┴────────────┘



* Rar: sub 5% din durata muncii.
** Frecvent: între 6-10% din durata muncii.
*** Foarte frecvent: peste 10% din durata muncii.

----------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016