Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 867 din 17 iulie 2003  pentru aprobarea Regulamentului privind racordarea utilizatorilor la retelele electrice de interes public    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 867 din 17 iulie 2003 pentru aprobarea Regulamentului privind racordarea utilizatorilor la retelele electrice de interes public

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 559 din 4 august 2003

În temeiul art. 107 din Constituţie şi al <>art. 11 alin. (2) lit. r) din Legea energiei electrice nr. 318/2003 ,

Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.

ART. 1
Se aproba Regulamentul privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public, prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 2
Instalaţiile de racordare şi instalaţiile de utilizare care se racordeaza la reţelele electrice de interes public vor fi proiectate, executate şi verificate sub supravegherea electricienilor autorizaţi şi de cãtre agenţi economici atestaţi.
ART. 3
Tarifele de emitere a avizelor tehnice de racordare şi tarifele de racordare practicate de agenţii economici se aproba de Autoritatea Nationala de Reglementare în Domeniul Energiei.
ART. 4
În termen de 4 luni de la publicarea prezentei hotãrâri în Monitorul Oficial al României, Partea I, Autoritatea Nationala de Reglementare în Domeniul Energiei va emite Regulamentul privind autorizarea electricienilor şi atestarea agenţilor economici pentru proiectarea, executarea şi verificarea instalaţiilor de racordare şi a instalaţiilor de utilizare care se racordeaza la reţelele electrice de interes public.
ART. 5
(1) Prezenta hotãrâre intra în vigoare la 4 luni de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abroga <>Hotãrârea Guvernului nr. 2/1992 privind realizarea lucrãrilor de alimentare cu energie electrica a noilor consumatori, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 16 din 10 februarie 1992.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:


────────────────
Ministrul economiei şi comerţului,
Dan Ioan Popescu

p. Ministrul transporturilor,
construcţiilor şi turismului,
Traian Panait,
secretar de stat

Preşedintele Autoritãţii Naţionale de Reglementare
în Domeniul Energiei,
Ion Lungu

Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu

Bucureşti, 17 iulie 2003.
Nr. 867.

ANEXA

REGULAMENT
privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Prin prezentul regulament se reglementeazã etapele şi procedurile necesare pentru asigurarea accesului nediscriminatoriu al utilizatorilor la reţelele electrice de interes public pentru transportul şi distribuţia energiei electrice.
ART. 2
Prezentul regulament se aplica în relaţiile dintre operatorii de reţea şi:
a) utilizatorii noi care solicita racordarea la reţeaua electrica;
b) utilizatorii existenţi care solicita un nou racord/ bransament la reţeaua electrica sau modificarea unuia existent;
c) utilizatorii existenţi la care s-au modificat elementele avute în vedere la racordarea la reţeaua electrica.
ART. 3
În sensul prezentului regulament, termenii şi expresiile utilizate se definesc potrivit anexei nr. 1.
ART. 4
(1) Utilizatorii permanenţi sau temporari ai reţelelor electrice pot fi:
a) producãtori;
b) distribuitori;
c) furnizori;
d) consumatori.
(2) Consumatorii pot fi:
a) mari consumatori;
b) mici consumatori;
c) consumatori casnici.

CAP. II
Tipuri de solicitãri privind racordarea la reţelele electrice

ART. 5
(1) Solicitantii de racordari la reţelele electrice se adreseazã operatorului de reţea, în oricare dintre urmãtoarele situaţii:
a) apariţia unui utilizator nou, definitiv sau temporar;
b) dezvoltarea unui utilizator existent;
c) separarea unui subutilizator de instalaţiile unui utilizator, în vederea racordarii directe la reţeaua electrica;
d) modificarea unor elemente de natura tehnica fata de situaţia iniţialã, cu sau fãrã depãşirea puterii aprobate prin avizul tehnic de racordare pentru acel loc de consum/producere;
e) modificarea unor elemente de natura administrativã fata de situaţia iniţialã, fãrã depãşirea puterii aprobate prin avizul tehnic de racordare pentru acel loc de consum/producere.
(2) Dezvoltarea unui utilizator existent implica oricare dintre urmãtoarele situaţii:
a) dezvoltarea activitãţii unui producãtor prin montarea de grupuri noi, înlocuirea unor grupuri existente cu altele având putere instalata mai mare, modernizarea/retehnologizarea grupurilor existente, cu creşterea puterii instalate;
b) dezvoltarea unui consumator, respectiv creşterea puterii solicitate din reţeaua electrica fata de puterea aprobatã anterior pentru locul de consum respectiv, determinata de extinderea activitãţii proprii, modernizarea sau înlocuirea tehnologiei, dotarea suplimentarã etc. sau de racordarea unui subconsumator la reţelele proprii;
c) dezvoltarea unui distribuitor existent.
(3) Modificarea unor elemente de natura tehnica fata de situaţia iniţialã, cu sau fãrã depãşirea puterii aprobate prin avizul tehnic de racordare pentru acel loc de consum/producere, implica oricare dintre urmãtoarele situaţii:
a) modificarea naturii, structurii, caracteristicilor grupurilor generatoare/receptoarelor iniţiale şi/sau a cerinţelor privind siguranta instalaţiilor de racordare;
b) racordarea unui subutilizator;
c) separarea unor consumatori racordati iniţial prin instalatie unica.
(4) Modificarea unor elemente de natura administrativã fata de situaţia iniţialã, fãrã depãşirea puterii aprobate prin avizul tehnic de racordare pentru acel loc de consum/producere, implica oricare dintre urmãtoarele situaţii:
a) schimbarea denumirii unui utilizator;
b) preluarea obiectivului de la un loc de consum/producere prin cumpãrare, moştenire etc.;
c) modificarea tipului consumatorului.

CAP. III
Avizul tehnic de racordare

ART. 6
Obţinerea avizului tehnic de racordare de cãtre un utilizator este obligatorie pentru fiecare loc de consum/producere, nou sau care se dezvolta, indiferent de perioada de timp solicitatã şi de mãrimea puterii absorbite/produse sau a sporului acesteia.
ART. 7
Utilizatorii reţelelor electrice au obligaţia obţinerii avizului tehnic de racordare înainte de a începe executarea sau modificarea instalaţiei de utilizare care urmeazã a fi racordata la reţeaua electrica.
ART. 8
Operatorii de reţea emit, la cerere, avize tehnice de racordare pentru obiectivele din zona în care deţin reţeaua conform licenţei.
ART. 9
(1) Avizul tehnic de racordare trebuie obţinut în toate situaţiile prevãzute la art. 5 alin. (1), cu excepţia situaţiei prevãzute la lit. e), când avizul se actualizeazã cu menţiunile de natura administrativã.
(2) În cazul pierderii sau deteriorarii de cãtre utilizator a avizului tehnic de racordare, operatorul de reţea va emite un duplicat.
ART. 10
În cazul construcţiilor noi, modificãrilor sau extinderilor, care, conform legii, necesita certificat de urbanism, avizul tehnic de racordare se va elibera dupã obţinerea acestui certificat pentru obiectivul utilizatorului care urmeazã a fi racordat la reţeaua electrica.
ART. 11
(1) Emiterea avizului tehnic de racordare se face contra cost, pe baza tarifelor de emitere a avizelor tehnice de racordare aprobate de autoritatea competenta.
(2) Stabilirea tarifelor se va face cu respectarea principiilor prevãzute în anexa nr. 2 pct. I.
(3) Achitarea tarifului de emitere a avizului tehnic de racordare se face conform opţiunii solicitantului: o data cu depunerea cererii, la ridicarea avizului sau 50% la depunerea cererii şi 50% la ridicarea avizului.

CAP. IV
Etapele procesului de racordare la reţelele electrice

ART. 12
Pentru realizarea racordarii unui utilizator la reţeaua electrica se parcurg, dupã caz, urmãtoarele etape:
a) depunerea cererii de emitere a avizului tehnic de racordare de cãtre viitorul utilizator;
b) emiterea avizului tehnic de racordare;
c) încheierea contractului de racordare;
d) contractarea şi executarea lucrãrilor de racordare la reţeaua electrica;
e) punerea în funcţiune a instalaţiei de racordare;
f) punerea sub tensiune a instalaţiei de utilizare.

SECŢIUNEA 1
Depunerea cererii şi a documentaţiei pentru obţinerea avizului tehnic de racordare

ART. 13
În vederea obţinerii avizului tehnic de racordare la reţeaua electrica, solicitantul se poate adresa operatorului de reţea care deţine reţeaua electrica din zona:
a) prin intermediul unui furnizor care deţine licenta de furnizare în zona;
b) prin intermediul unui consultant de specialitate atestat;
c) direct.
ART. 14
Cererea de emitere a avizului tehnic de racordare va cuprinde cel puţin urmãtoarele informaţii:
a) datele de identificare a utilizatorului şi, dacã este cazul, a consultantului de specialitate atestat/a furnizorului;
b) obiectul solicitãrii de racordare: grupuri generatoare, instalaţii de distribuţie, instalaţii consumatoare etc., inclusiv amplasamentul;
c) angajamentul solicitantului de a respecta normele în vigoare; pentru consumatorii mici şi consumatorii casnici acest angajament se face prin semnarea cererilor-tip care conţin cerinţele aplicabile categoriilor respective de utilizatori;
d) opţiunea pentru una dintre variantele posibile de racordare la reţeaua electrica, prezentate în studiul de soluţie şi avizate de operatorul de reţea;
e) lista documentelor anexate cererii.
ART. 15
(1) Documentaţia anexatã cererii de emitere a avizului tehnic de racordare are o structura ce depinde de categoria de utilizator din care face parte solicitantul. În funcţie de categoria de utilizator, documentaţia va cuprinde, dupã caz:
a) avizul de amplasament, în copie;
b) studiul de soluţie pentru racordarea la reţeaua electrica, avizat de operatorul de reţea;
c) datele tehnice şi energetice caracteristice utilizatorilor, conform reglementãrilor aprobate de autoritatea competenta;
d) certificatul de urbanism, în copie şi în original, care se restituie;
e) plan de situaţie la scara, cu amplasarea în zona a locului de consum/producere, atât pentru construcţiile existente, cat şi pentru construcţiile noi sau extinderi; pentru construcţiile noi sau modificãri la cele existente, planul va fi avizat de organismele competente potrivit legii. Pentru consumatorii casnici este suficienta schita de amplasament, cu coordonate din care sa rezulte precis poziţia locului de consum;
f) actele societãţii, dupã caz: certificat de înmatriculare, cod fiscal sau certificat de înregistrare;
g) act de proprietate sau orice alt înscris care atesta dreptul de folosinta asupra terenului/incintei/clãdirii în care se constituie locul de consum/producere pentru care se solicita avizul tehnic de racordare, în copie şi în original, care se restituie. În cazul spaţiilor închiriate este necesar şi acordul proprietarului pentru executarea de lucrãri în instalaţiile electrice;
h) avizul tehnic de racordare obţinut anterior, în situaţiile prevãzute la art. 5 alin. (1) lit. b)-d), în copie.
(2) În situaţia corespunzãtoare art. 5 alin. (1) lit. e), documentaţia anexatã cererii va cuprinde:
a) actele doveditoare ale încadrãrii în una dintre cele trei situaţii prevãzute de art. 5 alin. (4), în copie şi în original, care se restituie;
b) ultimul aviz tehnic de racordare anterior, în copie;
c) documentele prevãzute la alin. (1), dupã caz, în funcţie de tipul utilizatorului şi numai pentru cazurile în care se solicita şi spor de putere.
(3) Pentru toate categoriile de instalaţii, în documentaţie se vor specifica cerinţele privind nivelul de siguranta în punctul de delimitare pentru a fi avute în vedere la stabilirea soluţiei de racordare la reţeaua electrica.
ART. 16
Avizul de amplasament se emite pe baza unei metodologii aprobate de autoritatea competenta.
ART. 17
În cazuri justificate operatorul de reţea poate solicita date suplimentare dacã este necesar.
ART. 18
Documentaţia pentru obţinerea avizului tehnic de racordare va fi în mod obligatoriu semnatã şi de utilizator, chiar dacã aceasta a fost întocmitã de cãtre un consultant de specialitate atestat.
ART. 19
(1) Soluţia de racordare la reţeaua electrica de transport se stabileşte pe baza unui studiu de soluţie.
(2) Soluţia de racordare la reţeaua electrica de distribuţie pentru distribuitori sau grupuri generatoare, şi pentru consumatorii racordati la reţeaua electrica de 110 kV, se stabileşte pe baza unui studiu de soluţie.
(3) Soluţia de racordare la reţeaua electrica de distribuţie de medie sau joasa tensiune a consumatorilor se stabileşte astfel:
a) în cadrul unei fise de soluţie elaborate de operatorul de reţea; cheltuielile legate de elaborarea fisei de soluţie sunt incluse în tariful de emitere a avizului tehnic de racordare pe care îl plãteşte utilizatorul;
b) prin excepţie, în cazuri justificate, în care se impune o analiza complexa pentru stabilirea soluţiei de racordare, printr-un studiu de soluţie; necesitatea elaborãrii unui studiu de soluţie este stabilitã de cãtre operatorul de distribuţie şi comunicatã utilizatorului în termen de 7 zile calendaristice de la solicitarea avizului tehnic de racordare.
ART. 20
(1) Studiul de soluţie pentru racordarea la reţelele electrice se elaboreazã la comanda şi pe cheltuiala utilizatorilor de cãtre operatorul de reţea sau de alţi proiectanţi atestaţi în condiţiile legii.
(2) Studiul de soluţie se avizeazã de cãtre Comisia tehnica de avizare a operatorului de reţea.
(3) Avizul prevãzut la alin. (2) nu constituie aviz tehnic de racordare, acesta atestând numai calitatea documentaţiei tehnico-economice respective şi fiind avut în vedere la emiterea avizului tehnic de racordare.
(4) Refuzul avizãrii studiului de soluţie de cãtre Comisia tehnica de avizare a operatorului de reţea trebuie justificat.
ART. 21
(1) Operatorul de reţea va colabora cu utilizatorii pentru stabilirea celei mai avantajoase soluţii de racordare la reţeaua electrica din punct de vedere tehnic şi economic.
(2) În cazul grupurilor dispecerizabile racordate la reţeaua electrica de distribuţie şi al utilizatorilor racordati la reţeaua electrica de distribuţie cu tensiunea de 110 kV, operatorul de distribuţie şi operatorul de transport şi de sistem vor colabora pentru avizarea studiului de soluţie şi pentru stabilirea celei mai avantajoase soluţii de racordare.

SECŢIUNEA a 2-a
Emiterea avizului tehnic de racordare

ART. 22
(1) În termen de 7 zile de la data înregistrãrii cererii pentru emiterea avizului tehnic de racordare, operatorul de reţea verifica documentaţia depusa.
(2) În cazul în care constata ca documentaţia este incompleta, operatorul de reţea va comunica solicitantului în termenul prevãzut la alin. (1) necesitatea completãrii, indicând elementele şi piesele cu care aceasta trebuie facuta şi dând toate informaţiile necesare în acest scop.
(3) Documentaţia este consideratã incompleta şi în cazul în care a fost necorespunzãtor întocmitã, conţinând date contradictorii, planuri de situaţie neconcludente şi altele.
(4) Timpul necesar solicitantului pentru completarea documentaţiei se considera suplimentar duratei reglementate de emitere a avizului tehnic de racordare.
ART. 23
Pentru emiterea avizului tehnic de racordare, operatorul de reţea are în vedere, dupã caz, urmãtoarele:
a) capacitatea reţelei electrice;
b) posibilitãţile de racordare;
c) soluţiile privind instalatia de racordare în amplasamentul obiectivului solicitat de utilizator, din punct de vedere tehnic şi economic;
d) evaluarea modului de utilizare a capacitãţii reţelelor electrice existente;
e) selectarea soluţiei optime din punct de vedere al ansamblului reţelei electrice;
f) identificarea unor necesitaţi de intarire a reţelei electrice;
g) evaluarea costurilor în reţeaua electrica în urma racordarii instalaţiilor solicitanţilor;
h) îndeplinirea condiţiilor de racordare;
i) respectarea prevederilor normelor în vigoare.
ART. 24
(1) Emiterea avizului tehnic de racordare pentru utilizatorii ce se racordeaza la reţelele electrice cu tensiunea de 110 kV sau mai mare, precum şi pentru grupurile generatoare dispecerizabile se face în maximum 90 de zile calendaristice de la înregistrarea de cãtre operatorul de reţea a documentaţiei complete depuse de utilizator.
(2) Emiterea avizului tehnic de racordare la reţelele electrice de distribuţie de medie şi joasa tensiune se face în maximum 30 de zile calendaristice de la înregistrarea de cãtre operatorul de distribuţie a documentaţiei complete depuse de utilizator.
(3) În situaţiile în care emiterea avizului tehnic de racordare de cãtre operatorul de distribuţie se face cu consultarea operatorului de transport şi de sistem, termenul reglementat pentru emiterea avizului tehnic de racordare de cãtre operatorul de distribuţie se prelungeşte pana la primirea punctului de vedere al acestuia, dar nu cu mai mult de 30 de zile.
(4) Colaborarea dintre operatorul de distribuţie şi operatorul de transport şi de sistem se face în conformitate cu procedura întocmitã de operatorul de distribuţie în colaborare cu operatorul de transport şi de sistem şi aprobatã de autoritatea competenta.
ART. 25
Operatorul de reţea are obligaţia de a comunica în scris solicitantului, în termenele prevãzute la art. 24, imposibilitatea de a emite avizul tehnic de racordare şi motivele justificate ale refuzului, în urmãtoarele situaţii:
a) satisfacerea cererii utilizatorului ar conduce la încãlcarea normelor în vigoare;
b) nu a fost respectat avizul de amplasament.
ART. 26
(1) Pentru avizele tehnice de racordare operatorul de reţea este obligat sa întocmeascã un continutcadru al acestora, în funcţie de categoria utilizatorilor.
(2) Conţinutul-cadru al avizelor tehnice de racordare va fi aprobat de cãtre autoritatea competenta.
ART. 27
Avizul tehnic de racordare emis de cãtre operatorul de reţea va conţine, dupã caz, urmãtoarele:
a) puterea aprobatã pentru racordare şi evoluţia acesteia;
b) descrierea soluţiei de racordare, care include precizarea privind punctul de racordare, punctul de delimitare şi lucrãrile ce trebuie efectuate pentru extinderea sau întãrirea reţelei electrice impuse de realizarea sau modificarea instalaţiei de racordare respective;
c) condiţii specifice pentru racordare;
d) cerinţele operatorului de reţea privind instalaţiile de racordare ale utilizatorilor reţelelor electrice;
e) cerinţele de monitorizare şi reglaj, inclusiv interfata cu sistemele informatice de monitorizare, comanda şi achiziţie de date (SCADA) şi de telecomunicaţii;
f) date înregistrate care necesita verificarea în timpul functionarii;
g) evaluarea costurilor care vor fi suportate de solicitant pentru realizarea racordarii la reţeaua electrica;
h) nivelul de siguranta al reţelei electrice în punctul de delimitare;
i) obligaţiile solicitantului legate de participarea sa la menţinerea siguranţei în funcţionare a Sistemului electroenergetic naţional (SEN) şi la restaurarea functionarii SEN dupã o cadere totalã sau parţialã a acestuia;
j) cerinţe şi condiţii specifice pentru furnizarea de servicii tehnologice de sistem cãtre operatorul de transport şi de sistem şi/sau operatorii de distribuţie;
k) cerinţe privind protectiile şi automatizarile la interfata cu reţeaua electrica;
l) condiţiile în care utilizatorul poate fi decuplat de la reţeaua electrica de cãtre operatorul de reţea;
m) cerinţe pentru echipamentele principale de mãsurare, control, protecţie şi automatizare din instalaţiile utilizatorului;
n) cerinţe privind structura şi locul de montare a echipamentelor de mãsurare care servesc la stabilirea contravalorii serviciului de transport/distribuţie prestat de operatorul de reţea utilizatorului;
o) alte condiţii, în funcţie de cerinţele specifice solicitantului, posibilitãţile oferite de caracteristicile şi starea reţelelor existente sau impuse de normele în vigoare la data emiterii avizului;
p) cerinţe pentru fazele de execuţie, recepţie, punere în funcţiune, precum şi pentru perioada de funcţionare a instalaţiei;
q) nominalizarea altor avize şi acorduri, dupã caz;
r) durata de valabilitate a avizului tehnic de racordare.
ART. 28
(1) Locul şi, dupã caz, numãrul punctelor de delimitare se propun de cãtre operatorul de reţea, se stabilesc de comun acord cu utilizatorul, cu respectarea prevederilor legale în vigoare, şi se precizeazã în avizul tehnic de racordare.
(2) La stabilirea punctului de delimitare se vor avea în vedere:
a) tipul instalaţiei: de transport, de distribuţie, de utilizare şi altele;
b) limita de proprietate asupra terenurilor; instalaţiile operatorului de reţea nu se vor amplasa pe proprietatea utilizatorului;
c) probabilitatea de racordare a noi utilizatori la instalatia de racordare.
(3) În cazul în care, din motive tehnice sau economice, delimitarea instalaţiilor nu poate fi facuta conform alin. (2) lit. b), la limita de proprietate, utilizatorul nu va emite pretenţii financiare legate de existenta unor instalaţii realizate exclusiv în beneficiul lui şi amplasate pe proprietatea sa, dar care aparţin operatorului de reţea.
(4) În situaţia prevãzutã la alin. (2) lit. c), primul utilizator va primi, din partea urmãtorilor utilizatori racordati în primii 5 ani de la punerea în funcţiune a instalaţiei de racordare, o compensaţie bãneascã. Valoarea acestei compensaţii va fi stabilitã de operatorul de reţea, în baza unei metodologii aprobate de autoritatea competenta.
(5) Elementul fizic la care se stabileşte punctul de delimitare (borne, cleme, cordoane şi altele) trebuie sa permitã realizarea separarii instalaţiilor care aparţin operatorului de reţea de cele ale utilizatorului.
(6) Pentru blocurile de locuinţe nou-construite punctele de delimitare vor fi la bornele de ieşire din contoare, montate centralizat, la parter sau pe palier.
(7) Punctul de delimitare va fi stabilit astfel încât instalaţiile pentru racordarea utilizatorilor permanenţi, amplasate pe domeniul public, sa fie deţinute exclusiv de cãtre operatorul de reţea.
ART. 29
(1) Pentru utilizatorii permanenţi perioada de valabilitate a avizului tehnic de racordare este de minimum 25 de ani de la data emiterii.
(2) Pentru utilizatorii temporari perioada de valabilitate este perioada care a fost specificatã în avizul tehnic de racordare.
ART. 30
Avizul tehnic de racordare emis îşi înceteazã valabilitatea în urmãtoarele situaţii:
a) expira perioada pentru care a fost emis;
b) se modifica datele utilizatorului (energetice, de identitate sau de patrimoniu) care au stat la baza emiterii lui;
c) avizele organelor abilitate, emise ulterior emiterii avizului tehnic de racordare, respectiv autorizaţia de construire pentru obiectivul utilizatorului, impun schimbarea soluţiei de racordare la reţeaua electrica;
d) în termen de 18 luni de la emitere, pentru utilizatorii ce se racordeaza la reţelele electrice cu tensiunea de 110 kV sau mai mare şi pentru grupurile generatoare dispecerizabile, respectiv 12 luni de la emitere, pentru utilizatorii racordati la reţelele electrice de distribuţie de medie şi joasa tensiune, dacã nu a fost achitat tariful de racordare şi încheiat contractul de racordare sau formele de angajare a executãrii lucrãrilor din aval de punctul de delimitare, necesare pentru racordarea la reţeaua electrica.
ART. 31
Eventualele contestaţii ale avizelor tehnice de racordare emise pentru puteri pana la 100 kW inclusiv se rezolva de cãtre organele ierarhice ale emitentului, iar cele ale avizelor tehnice de racordare emise pentru puteri mai mari de 100 kW se rezolva de cãtre autoritatea competenta.

SECŢIUNEA a 3-a
Încheierea contractului de racordare

ART. 32
(1) Dupã primirea avizului tehnic de racordare, dacã accepta prevederile acestuia, utilizatorul solicita în scris operatorului de reţea încheierea contractului de racordare.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), încheierea contractului de racordare nu este necesarã în situaţia prevãzutã la art. 5 alin. (1) lit. e).
ART. 33
(1) Pentru realizarea racordarii, utilizatorii achitã operatorului de reţea, deţinãtor al reţelei electrice, tariful de racordare stabilit conform metodologiei emise de autoritatea competenta, pe baza propunerilor operatorilor de reţea.
(2) Metodologia prevãzutã la alineatul precedent va respecta principiile prevãzute în anexa nr. 2 pct. II.
(3) Tariful de racordare se achitã într-un interval de maximum 5 zile lucrãtoare de la data încheierii contractului de racordare, într-o singura transa, dacã pãrţile nu convin alte modalitãţi de plata, fãrã a se depãşi însã data punerii în funcţiune a instalaţiei de racordare.
ART. 34
Dupã plata tarifului de racordare, operatorul de reţea rezerva utilizatorului o parte a capacitãţii reţelei, corespunzãtoare puterii aprobate, în condiţiile avizului tehnic de racordare.
ART. 35
(1) Pentru încheierea contractului de racordare, utilizatorul va anexa la cerere urmãtoarele documente:
a) copie a avizului tehnic de racordare;
b) copie a certificatului de înregistrare la registrul comerţului, dacã este cazul;
c) acordurile proprietarilor terenului, în original;
d) celelalte avize şi acorduri prealabile nominalizate în avizul tehnic de racordare, în original;
e) autorizaţia de construire a obiectivului sau, în cazul construcţiilor existente, actul de proprietate, respectiv contractul de închiriere, în copie şi în original, care se restituie;
f) autorizaţia de construire a instalaţiilor de racordare la reţeaua electrica, în original;
g) autorizaţia de înfiinţare sau de funcţionare emisã de autoritatea competenta pentru obiectivele energetice prevãzute în legislaţia în vigoare, dacã este cazul, în copie.
(2) Pentru obţinerea de cãtre utilizator a acordurilor şi avizelor prevãzute la alin. (1) lit. c), d) şi f), operatorul de reţea are obligaţia întocmirii documentaţiei tehnice necesare.
(3) Autorizaţia prevãzutã la alin. (1) lit. f) se obţine de cãtre utilizator, o data cu autorizaţia de construire a obiectivului.
(4) Prin excepţie de la alin. (3), în situaţia în care utilizatorul nu poseda autorizaţia de construire a instalaţiilor de racordare la reţeaua electrica, operatorul de reţea are obligaţia efectuãrii demersurilor pentru obţinerea acesteia, iar termenele din contractul de racordare vor fi condiţionate şi decalate corespunzãtor.
ART. 36
În urma îndeplinirii cerinţelor prevãzute la art. 35, operatorul de reţea are obligaţia sa propunã utilizatorului proiectul de contract de racordare, în termen de maximum 30 de zile.
ART. 37
(1) În cazul în care, pentru racordarea unui utilizator, sunt necesare lucrãri de modificare sau deviere a instalaţiilor electrice existente ale operatorului de reţea, rezultate din avizul de amplasament, acestea se vor face de cãtre operatorul de reţea ca titular, pe cheltuiala utilizatorului, anterior încheierii contractului de racordare.
(2) În cazul în care lucrãrile de deviere sunt condiţionate de realizarea instalaţiei de racordare, cele doua categorii de lucrãri se vor corela prin etapizari corespunzãtoare care vor fi prevãzute în contractul de racordare.
ART. 38
Dupã încheierea contractului de racordare şi în condiţiile prevãzute în acesta, operatorul de reţea soluţioneazã toate problemele legate de realizarea racordarii la reţeaua electrica, respectiv: proiectarea, construirea şi punerea în funcţiune a instalaţiei de racordare, inclusiv realizarea, în instalaţiile din amonte de punctul de racordare, a tuturor condiţiilor tehnice pentru asigurarea capacitãţii necesare, în vederea preluãrii consumului suplimentar solicitat de utilizator la parametri calitativi corespunzatori normelor în vigoare.

SECŢIUNEA a 4-a
Contractarea şi executarea lucrãrilor

ART. 39
Pentru racordarea utilizatorilor la reţeaua electrica se executa, dupã caz, urmãtoarele categorii de lucrãri:
a) lucrãri de intarire a reţelei electrice, în amonte de punctul de racordare, pentru crearea condiţiilor tehnice necesare racordarii unui utilizator;
b) lucrãri pentru realizarea instalaţiilor cuprinse între punctul de racordare şi punctul de delimitare;
c) lucrãri pentru realizarea instalaţiilor din aval de punctul de delimitare.
ART. 40
(1) Operatorul de reţea executa cu forte proprii sau contracteazã, conform reglementãrilor legale, cu terţi atestaţi în condiţiile legii, lucrãrile din categoriile prezentate la art. 39 lit. a) şi b).
(2) Lucrãrile din categoria corespunzãtoare art. 39 lit. a) şi b) se pot contracta de cãtre operatorul de reţea şi direct cu un anumit proiectant/constructor atestat, dacã acesta a fost ales de cãtre utilizator, care a cerut în scris în mod expres acest lucru operatorului de reţea, înainte de încheierea contractului de racordare.
(3) În situaţia prevãzutã la alin. (2), tariful de racordare perceput de cãtre operatorul de reţea se va recalcula în mod corespunzãtor.
ART. 41
(1) Realizarea lucrãrilor din categoria corespunzãtoare art. 39 lit. c) este în responsabilitatea utilizatorului şi se face pe cheltuiala lui.
(2) Costul lucrãrilor prevãzute la alin. (1) nu este inclus în tariful de racordare, iar instalaţiile rezultate rãmân în patrimoniul utilizatorului.

SECŢIUNEA a 5-a
Receptionarea şi punerea în funcţiune a instalaţiilor

ART. 42
(1) Receptionarea instalaţiilor rezultate în urma lucrãrilor prevãzute la art. 39 lit. a) şi b) şi punerea lor în funcţiune se realizeazã în conformitate cu normele în vigoare pentru aceste operaţii, aferente lucrãrilor proprii ale operatorului de reţea.
(2) Aceste instalaţii rãmân în patrimoniul operatorului de reţea şi vor putea fi folosite pentru racordarea altor utilizatori, cu respectarea prevederilor art. 28 alin. (4).
ART. 43
(1) Punerea sub tensiune a instalaţiilor electrice ale utilizatorilor se face dupã depunerea la operatorul de reţea a documentaţiei instalaţiei de utilizare, încheierea convenţiei de exploatare şi a contractului pentru transportul/distribuţia/furnizarea energiei electrice, cu respectarea normelor şi procedurilor în vigoare.
(2) Documentaţia tehnica a instalaţiei de utilizare, întocmitã în conformitate cu normele şi procedurile în vigoare, cuprinde, dupã caz, documente care atesta respectarea cerinţelor din avizul tehnic de racordare, finalizarea execuţiei lucrãrilor conform proiectului, efectuarea recepţiei cu rezultate corespunzãtoare la terminarea lucrãrilor şi altele.
(3) În cazul în care operatorul de reţea a solicitat expertizarea instalaţiei de utilizare, documentaţia tehnica va cuprinde şi rapoartele de expertiza elaborate de organisme de expertiza sau de experţi atestaţi în condiţiile legii.
ART. 44
(1) Utilizatorul rãspunde pentru starea şi întreţinerea instalaţiilor din aval de punctul de delimitare.
(2) Operatorul de reţea rãspunde pentru starea şi întreţinerea instalaţiilor din amonte de punctul de delimitare.
ART. 45
Utilizatorul şi operatorul de reţea sunt obligaţi sa exploateze şi sa întreţinã în buna stare, în conformitate cu normele în vigoare, instalaţiile pe care le deţin.

CAP. V
Dispoziţii finale

ART. 46
Operatorii de reţea îşi vor organiza activitatea privind racordarea utilizatorilor la reţea pe baza unor proceduri proprii, conforme cu prezentul regulament, astfel încât aceasta sa se desfãşoare operativ, cu minimum de deplasãri din partea solicitanţilor, şi vor organiza un sistem de informare a acestora privind procesul de racordare.
ART. 47
(1) Operatorii de reţea vor oferi solicitanţilor sau imputernicitilor acestora, contra cost, date privind caracteristicile reţelei în punctul respectiv, în vederea alcãtuirii documentaţiei pentru racordarea la reţeaua electrica, şi vor pune la dispoziţie solicitanţilor, spre consultare, documentaţia folositã la fundamentarea soluţiei de racordare.
(2) Datele tehnice referitoare la reţeaua electrica, furnizate de operatorul de reţea conform alin. (1), au caracter de confidenţialitate.
ART. 48
Sumele provenite din perceperea tarifelor de racordare la reţelele electrice se vor constitui într-un cont special al fondului de investiţii, la nivelul fiecãrui operator de reţea. Acest cont va fi folosit numai pentru lucrãri de dezvoltare a reţelelor electrice.
ART. 49
Constituie contravenţii urmãtoarele fapte:
a) neobtinerea avizului tehnic de racordare sau nereactualizarea acestuia, dupã caz, de cãtre un utilizator care se încadreazã în una dintre situaţiile prevãzute la art. 5;
b) începerea executãrii instalaţiei de utilizare care urmeazã a fi racordata la reţeaua electrica sau modificarea acesteia fãrã obţinerea în prealabil a avizului tehnic de racordare;
c) emiterea avizului tehnic de racordare, în cazul în care lipseşte documentaţia anexatã cererii de emitere a avizului tehnic de racordare sau când aceasta este incompleta;
d) emiterea avizului tehnic de racordare fãrã stabilirea unei soluţii de racordare, conform prezentului regulament;
e) elaborarea studiului de soluţie de cãtre proiectanţi care nu sunt atestaţi în condiţiile legii;
f) realizarea instalaţiei de racordare pe baza unui aviz tehnic de racordare care şi-a încetat valabilitatea;
g) încãlcarea prevederilor art. 34, 47 şi 48;
h) refuzul nejustificat al Comisiei tehnice de avizare a operatorului de reţea de a aviza studiul de soluţie;
i) nerespectarea de cãtre operatorul de reţea a prevederilor art. 25;
j) nerespectarea de cãtre operatorul de reţea a prevederilor art. 35 alin. (2);
k) refuzul operatorului de reţea de a contracta direct cu un proiectant/constructor atestat, în condiţiile art. 40 alin. (2);
l) punerea sub tensiune a instalaţiilor electrice ale utilizatorilor cu încãlcarea prevederilor art. 43;
m) nerespectarea de cãtre operatorul de reţea a termenelor prevãzute la art. 22, 24 şi 36;
n) practicarea de cãtre operatorul de reţea a altor tarife decât cele aprobate de autoritatea competenta;
o) încheierea de cãtre un operator de reţea sau furnizor a unui contract cu un utilizator care se încadreazã în una dintre situaţiile prevãzute la art. 5, dacã acesta din urma nu a obţinut în prealabil un aviz tehnic de racordare.
ART. 50
(1) Contravenţiile prevãzute la art. 49 lit. a)-f) se sancţioneazã cu amenda de la 1.000.000 lei la 2.000.000 lei, în cazul persoanelor fizice, respectiv de la 100.000.000 lei la 150.000.000 lei, în cazul persoanelor juridice.
(2) Contravenţiile prevãzute la art. 49 lit. g)-o) se sancţioneazã cu amenda de la 2.000.000 lei la 5.000.000 lei, în cazul persoanelor fizice, respectiv de la 150.000.000 lei la 200.000.000 lei, în cazul persoanelor juridice.
(3) Contravenientul poate achitã, pe loc sau în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori, dupã caz, de la data comunicãrii acestuia, jumãtate din minimul amenzii prevãzute la alin. (1) şi (2).
ART. 51
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea amenzilor se fac prin reprezentanţi împuterniciţi de autoritatea competenta.
ART. 52
Contravenţiilor prevãzute la <>art. 49 şi 50 le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile ulterioare.
ART. 53
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezentul regulament.
ART. 54
Pana la intrarea în vigoare a prezentului regulament, autoritatea competenta aproba metodologiile şi procedurile prevãzute de art. 24 alin. (4), art. 28 alin. (4) şi art. 33 alin. (1).





ANEXA 1
────────
la regulament
─────────────
DEFINIŢII
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Amonte, aval Notiuni asociate sensului de parcurgere a
instalaţiilor dinspre instalaţiile operatorului de
reţea spre instalaţiile utilizatorului
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Autoritate competenta Autoritatea Nationala de Reglementare în Domeniul
Energiei - ANRE
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Aviz de amplasament Rãspunsul scris al operatorului de reţea la cererea
unui solicitant, în care se precizeazã
punctul de vedere al acestuia fata de propunerea de
amplasament a obiectivului solicitantului
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Aviz tehnic de racordare Avis scris valabil numai pentru un anumit
amplasament, care se emite de cãtre operatorul
de reţea, la cererea unui utilizator, asupra
posibilitãţilor şi condiţiilor de racordare la
reţeaua electrica, pentru satisfacerea cerinţelor
utilizatorului precizate la solicitarea avizului
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Bransament Instalatie de racordare la joasa tensiune
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Capacitate Încãrcarea maxima (A/kVA) în condiţii de
(de transport/ dimensionare şi funcţionare date, cu
distribuţie) satisfacerea parametrilor de calitate ai energiei
a reţelelor electrice electrice în punctele de delimitare

──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Cerere de racordare Document prin care se solicita accesul la reţeaua
electrica şi emiterea avizului tehnic de
racordare
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Consultant Persoana fizica sau juridicã ce obţine de la
de specialitate atestat organele abilitate prin lege dreptul de a
acorda asistenta tehnica, de a proiecta, a executa
şi/sau a conduce execuţia de instalaţii
electrice, în limita unor competente.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Consumator casnic Consumator care utilizeazã energie electrica în
exclusivitate în scopuri casnice (pentru
iluminat artificial în interiorul şi exteriorul
locuinţei, precum şi pentru funcţionarea
receptoarelor electrocasnice din propria locuinta).
Receptoarele electrocasnice cuprind tota-
litatea bunurilor de larg consum destinate uzului
propriu şi alimentate cu energie electrica
la tensiunea de 230/400 V
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Consumator temporar Consumator care utilizeazã energie electrica pentru
o perioada limitatã, în scopul construirii,
repararii, amenajãrii unor obiective, precum şi
pentru organizarea sau desfãşurarea
unor activitãţi limitate în timp
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Convenţie de exploatare Act juridic încheiat între operatorul de reţea şi
un utilizator, prin care se precizeazã aspecte
legate de delimitarea instalaţiilor, realizarea
conducerii operative prin dispecer, condiţiile de
exploatare şi întreţinere reciprocã a instalaţiilor,
reglajul protectiilor, executarea manevrelor,
intervenţii în caz de incidente etc.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Distribuitor Similar, operator de distribuţie
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Distribuţie Transmiterea energiei electrice prin reţelele de
distribuţie de la reţelele de transport sau
de la producãtori cãtre instalaţiile consumatorilor
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Fişa de soluţie Documentaţie tehnica în care se stabileşte şi se
propune soluţia de racordare la reţea a
unui utilizator, atunci când aceasta este unica şi
evidenta, şi care conţine un minim de elemente
şi date ale reţelei şi utilizatorului, prin care
se justifica soluţia propusã
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Grup (generator) Ansamblu de maşini rotative destinat sa transforme
energia de alta forma în energie electrica
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Instalatie de racordare Instalatie electrica realizatã între punctul de
racordare la reţeaua electrica şi punctul de
delimitare dintre operatorul de reţea şi utilizator
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Instalatie de utilizare Instalatie electrica a utilizatorului, în aval de
punctul de delimitare
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Licenta Act tehnic şi juridic emis de autoritatea
competenta, prin care se acorda o permisiune
unei persoane juridice, romana sau strãinã:
a) de exploatare comercialã a instalaţiilor
autorizate de producere, transport, dispecerizare,
distribuţie şi mãsurare a energiei electrice;
b) de furnizare (comercializare) a energiei
electrice
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Loc de consum Incinta sau zona în care sunt amplasate instalaţiile
de utilizare ale unui consumator, inclusiv ale
subconsumatorilor sãi, unde se consuma energie
electrica furnizatã prin una sau mai multe instalaţii
de racordare. Un consumator poate avea mai multe
locuri de consum
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Loc de producere Incinta în care sunt amplasate instalaţiile de
producere a energiei electrice ale unui
utilizator al reţelei electrice
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Mari consumatori Consumatori cu puteri contractate (pentru
consumatori noi - puterile maxime simultan
absorbite, solicitate prin cererea de aviz tehnic
de racordare) de peste 100 kW pe loc de consum
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Mici consumatori Consumatori cu puteri contractate (pentru
consumatorii noi - puterile maxime simultan
absorbite, solicitate prin cererea de aviz tehnic
de racordare) de 100 kW sau mai mici pe loc de
consum, cu excepţia consumatorilor casnici
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nivel de siguranta Capacitate a reţelei electrice de a asigura
continuitatea în alimentarea cu energie
electrica a consumatorilor, caracterizatã prin
indicatori (medii sau maximi, corespunzatori
unui anumit nivel de risc) determinati în punctele
de delimitare
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Norme Standarde, coduri, regulamente, reglementãri,
instrucţiuni, prescripţii energetice, hotãrâri şi
alte acte normative, precum şi contracte sau alte
documente oficiale
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Obiectiv (energetic) Ansamblu al instalaţiilor, construcţiilor şi
echipamentul aferent, care este proiectat sa
producã/sa consume, sa transporte şi/sau sa
distribuie energie electrica
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Operator de distribuţie Persoana juridicã, titulara a unei licenţe de
distribuţie, care deţine, exploateazã, întreţine,
(similar, distribuitor) modernizeazã şi dezvolta
reţeaua electrica de distribuţie
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Operator de transport Persoana juridicã, titulara de licenta pentru
şi de sistem transportul energiei electrice şi servicii de
sistem
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Operator de reţea Dupã caz, operatorul de transport şi de sistem sau
operatorul de distribuţie
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Producãtor Persoana fizica sau juridicã, titulara de licenta,
de energie electrica având ca specific activitatea de producere
a energiei electrice, inclusiv în cogenerare
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Punct de delimitare Loc în care instalaţiile utilizatorului se
delimiteaza ca proprietate de instalaţiile
operatorului de reţea
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Punct de mãsurare Locul de racordare a transformatoarelor de mãsurare
sau la care este conectata aparatura şi ansamblul
instalaţiilor care servesc la mãsurarea puterii şi
energiei electrice tranzacţionate
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Punct de racordare Punct fizic din reţeaua electrica la care se
(la reţeaua electrica) racordeaza un utilizator

──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Putere aprobatã Putere activa (aparenta) maxima pe care utilizatorul
o poate simultan absorbi sau evacua prin instalatia
de racordare la reţeaua electrica pentru care se
emite avizul tehnic de racordare. Se trece în avizul
tehnic de racordare şi este puterea luatã în
considerare la dimensionarea instalaţiei de
racordare a utilizatorului respectiv şi la
rezervarea de capacitate în reţeaua electrica
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Putere instalata Putere activa nominalã indicatã în documentaţia
tehnica a fabricii constructoare, care este
înscrisã pe placuta indicatoare sau care este
indicatã de fabricant
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Putere instalata totalã Suma a puterilor instalate ale tuturor
receptoarelor/grupurilor pentru un loc de
consum/producere
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Racord Instalatie de racordare la medie şi inalta tensiune
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Reţea electrica Reţeaua electrica la care se pot racorda cel puţin
de interes public doi utilizatori

──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
SCADA Sistem informatic de monitorizare, comanda şi
achiziţie de date pentru un proces
tehnologic/instalatie
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Serviciu tehnologic Serviciu de sistem asigurat, de regula, de cãtre
de sistem producãtori, la cererea operatorului de
transport şi de sistem
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Serviciu de distribuţie Serviciu care consta în exploatarea, întreţinerea,
dezvoltarea reţelei electrice de distribuţie
în scopul transmiterii energiei electrice de la
producãtori/operator de transport/alţi
distribuitori la utilizatori, conform contractelor
încheiate, în condiţii corespunzãtoare de
siguranta şi calitate
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Sistem electroenergetic Ansamblul instalaţiilor electroenergetice
interconectate prin care se realizeazã producerea,
transportul, conducerea operativã, distribuţia,
furnizarea şi utilizarea energiei electrice
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Solicitant Persoana fizica sau juridicã, actual sau potenţial
utilizator al reţelei electrice, care solicita
un aviz tehnic de racordare la reţeaua electrica
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Studiu de soluţie Documentaţie tehnico-economicã în care, pe baza
datelor şi cerinţelor unui utilizator şi a
caracteristicilor reţelei, se stabilesc, se
analizeazã şi se propun variante rationale, posibile
tehnic şi fezabile economic, pentru soluţii de
racordare la reţea a instalaţiei utilizatorului
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Subutilizator Producãtori, furnizori, distribuitori, consumatori,
orice persoana fizica sau juridicã ale carei
instalaţii electrice sunt racordate la instalaţiile
electrice ale unui utilizator aflat în apropierea sa
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Tarif de emitere Tarif reglementat care reprezintã cheltuiala medie
efectuatã de un operator de reţea a avizului tehnic
de racordare pentru emiterea unui aviz tehnic de
racordare, stabilitã pe baza de deviz.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



ANEXA 2


────────
la regulament
──────────────

I. Principii de stabilire a tarifelor de emitere a avizelor tehnice de racordare
Tarifele de emitere a avizelor tehnice de racordare se vor stabili pe baza cheltuielilor medii efectuate de operatorii de reţea, avându-se în vedere:
1. Tipul solicitãrii privind racordarea la reţelele electrice, în conformitate cu cap. II din regulament
2. Tensiunea reţelei la care se solicita racordarea
3. Gradul de dificultate în stabilirea soluţiei de racordare la reţea a instalaţiei utilizatorului
4. Durata şi complexitatea operaţiunilor şi acţiunilor desfãşurate pentru emiterea avizului tehnic de racordare.
II. Principii de calcul pentru tariful de racordare
Pentru racordarea la reţeaua electrica detinuta şi exploatatã de un operator de reţea, utilizatorii vor plati acestuia urmãtoarele tarife:
1. Utilizatorii racordati la o reţea electrica cu tensiunea de 110 kV sau mai mare, ori pe barele de medie tensiune ale statiilor de transformare vor plati un tarif care va fi egal cu valoarea lucrãrilor din categoriile prezentate la art. 39 lit. a) şi b) din regulament, stabilitã pe baza de deviz general.
2. Utilizatorii racordati la reţelele de distribuţie de medie şi/sau joasa tensiune vor plati un tarif T, având trei componente: T=A+B+C.
2.1. A = [a(l) x S] reprezintã componenta tarifului de racordare corespunzãtoare capacitãţii rezervate utilizatorului în reţeaua din amonte de punctul de racordare, determinata pe baza de costuri medii; a(l) sunt tarife reglementate, exprimate în lei/kVA, iar S este puterea/sporul de putere aprobat prin avizul tehnic de racordare la reţeaua electrica de distribuţie, în kVA.
Tarifele "a(l)" vor avea valori diferenţiate în funcţie de tensiunea şi tipul reţelei de racordare, de punctul de delimitare, punctul de racordare şi distanta acestuia fata de sursele de energie (post sau statie electrica de transformare).
2.2. B reprezintã componenta tarifului de racordare corespunzãtoare lucrãrilor din categoria prezentatã la art. 39 lit. b). Aceasta se stabileşte în funcţie de lungimea racordului (bransamentului), puterea aprobatã, tensiune, tipul reţelei, zona, pe baza unor indici specifici reprezentând costuri medii pe unitatea de mãsura (km, kVA, kW, buc. etc.).
2.3. C reprezintã componenta tarifului de racordare corespunzãtoare recepţiei lucrãrilor şi punerii sub tensiune a instalaţiei utilizatorului.
2.4. Tarifele reglementate "a(l)", "C" şi indicii specifici se propun de cãtre operatorii de distribuţie şi se aproba de autoritatea competenta. Ele vor fi revazute anual.

────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016