Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 865 din 3 decembrie 1998  pentru aprobarea Normelor metodologice privind privatizarea societatilor comerciale din turism    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 865 din 3 decembrie 1998 pentru aprobarea Normelor metodologice privind privatizarea societatilor comerciale din turism

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 464 din 4 decembrie 1998
În temeiul <>art. 21 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 32/1998 privind privatizarea societãţilor comerciale din turism,

Guvernul României hotãrãşte:

ART. 1
Se aproba Normele metodologice privind privatizarea societãţilor comerciale din turism, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 2
Ministerul Turismului şi Ministerul Privatizãrii vor lua mãsurile necesare pentru respectarea procedurii stabilite în normele metodologice aprobate prin prezenta hotãrâre.

PRIM-MINISTRU
RADU VASILE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul turismului,
Sorin Frunzaverde

p. Ministrul interimar al
privatizãrii,
Victor Eros,
secretar de stat


ANEXA 1

NORME METODOLOGICE
privind privatizarea societãţilor comerciale din turism

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
În sensul <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 32/1998 , denumita în continuare ordonanta de urgenta, se definesc urmãtorii termeni:
a) societãţi comerciale din turism - societãţile comerciale care presteazã servicii turistice, înfiinţate, în baza <>Legii nr. 15/1990 privind reorganizarea unitãţilor economice de stat ca regii autonome şi societãţi comerciale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, prin hotãrâri ale Guvernului, la care statul este acţionar, precum şi societãţile comerciale care au rezultat din divizarea acestora;
b) societãţi comerciale mari - societãţi cu un capital social mai mare de 18 miliarde lei;
c) societãţi comerciale mijlocii - societãţi cu un capital social cuprins între 2,5-18 miliarde lei;
d) preţul de piata - preţul care se calculeazã în baza raportului dintre cerere şi oferta;
e) valoarea contabila rãmasã - valoarea de înregistrare în contabilitate din care se scade amortizarea activului;
f) separarea capitalului social - împãrţirea patrimoniului societãţii comerciale supuse divizãrii, proporţional cu cota de participare la capitalul social, potrivit criteriilor menţionate la art. 2 alin. (3).

CAP. 2
Strategia de privatizare în turism. Principii şi criterii

ART. 2
(1) Societãţile comerciale din turism vor fi pregãtite pentru privatizare prin aplicarea unei proceduri prealabile de divizare a acestora, în vederea accelerarii şi eficientizarii procesului de privatizare. Ministerul Turismului împreunã cu Ministerul Privatizãrii vor putea hotãrî, pentru unele societãţi comerciale din turism, asupra vânzãrii întregului pachet de acţiuni deţinut de Fondul Proprietãţii de Stat la acestea înainte de divizare.
(2) Premergãtor divizãrii vor fi avute în vedere urmãtoarele:
a) procesul de divizare poate fi initiat de cãtre societatea comercialã din turism aflatã în situaţia prevãzutã la art. 4 alin. (2) din ordonanta de urgenta, din momentul în care aceasta şi-a majorat capitalul social cu valoarea terenurilor pentru care deţine titlu de proprietate;
b) societãţile comerciale de pe litoral, care au în patrimoniu diguri artificiale construite pentru apãrarea plajei de eroziune, construcţii şi alte amenajãri pentru întreţinerea plajei, vor proceda la inventarierea lor şi la transmiterea acestora, cu titlu gratuit, cãtre titularul dreptului de administrare a plajei şi vor proceda, dupã caz, la diminuarea corespunzãtoare a capitalului social.
(3) Principalele criterii care stau la baza divizãrii sunt:
a) separarea capitalului social deţinut de Fondul Proprietãţii de Stat şi de societãţile de investiţii financiare de capitalul social deţinut de ceilalţi acţionari;
b) separarea activelor în funcţie de modul de administrare a acestora, respectiv active în administrare directa şi active administrate în baza contractelor de locatie a gestiunii, de închiriere sau de asociere în participaţiune;
c) activele trecute în proprietatea statului prin legi şi prin alte acte normative de nationalizare, revendicate sau revendicabile, se vor transmite societãţilor comerciale cu capital majoritar de stat rezultate în urma divizãrii;
d) în situaţia în care societatea comercialã deţine un singur activ nu se va proceda la divizare chiar dacã acesta este un complex turistic;
e) divizarea societãţilor comerciale care deţin active amplasate în localitãţi diferite se va face pe structura amplasamentului acestora, cu respectarea criteriului apartenentei de unitatea administrativ-teritorialã (municipiu, oraş, staţiune etc.);
f) capitalul social al societãţilor comerciale din turism, rezultat în urma divizãrii, sa permitã privatizarea rapida şi eficienta;
g) la societãţile comerciale cu profil balnear divizarea se va face prin pãstrarea structurilor de baza ale complexurilor de turism balnear integrate şi a calitãţii pachetelor de servicii ce privesc cazarea, alimentaţia publica şi tratamentul.
ART. 3
(1) Coordonarea şi îndrumarea metodologicã a procesului de privatizare a societãţilor comerciale din turism se vor realiza de cãtre Ministerul Turismului şi Ministerul Privatizãrii prin acordarea de consultanţa de specialitate de care vor beneficia societãţile comerciale din turism şi potentialii investitori.
(2) În acest scop, în cadrul Ministerului Turismului se constituie prin ordin al ministrului turismului un colectiv special care are, în principal, urmãtoarele atribuţii:
- acordarea de consultanţa de specialitate;
- analizarea şi avizarea documentaţiei de divizare;
- colaborarea cu Ministerul Privatizãrii în vederea aplicãrii corecte şi rapide a reglementãrilor legale în vigoare privind privatizarea în turism.
ART. 4
În urma avizului Ministerului Turismului privind divizarea societãţilor comerciale din turism, Fondul Proprietãţii de Stat va lua mãsuri pentru înfiinţarea, în condiţiile <>Legii nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã, a societãţilor comerciale rezultate.
ART. 5
Societãţile comerciale divizate, precum şi cele rezultate în urma divizãrii se vor privatiza dupã cum urmeazã:
a) contractele de locatie a gestiunii, de închiriere sau de asociere în participaţiune vor fi transformate, la cererea partenerilor contractuali, în termenul prevãzut la art. 6 alin. (1) din ordonanta de urgenta, în contracte de leasing imobiliar cu clauza irevocabilã de vânzare sau activele care fac obiectul acestor contracte se vor vinde prin negociere directa cu titularul contractului în situaţia în care locatarii sau asociaţii şi-au respectat obligaţiile din contractele de locatie a gestiunii, de închiriere sau de asociere în participaţiune;
b) în cazul în care nu se încheie contractul de vânzare sau de leasing imobiliar cu clauza irevocabilã de vânzare cu titularul contractului, se va trece la vânzarea activelor respective prin licitaţie publica;
c) vânzarea activelor prin licitaţie publica, cu plata integrala sau în rate;
d) vânzarea pachetului de acţiuni deţinut de Fondul Proprietãţii de Stat pe piata de capital sau prin licitaţie publica, cu plata integrala sau în rate.
ART. 6
(1) Fondurile rezultate în urma vânzãrii activelor şi acţiunilor vor fi repartizate conform prevederilor art. 12 din ordonanta de urgenta.
(2) Capitalul social al societãţilor comerciale se va diminua în mod corespunzãtor cu valoarea activelor vândute.
ART. 7
(1) Cererile şi documentaţiile înaintate Fondului Proprietãţii de Stat cu privire la privatizarea societãţilor comerciale din turism vor fi transmise şi Ministerului Turismului, pentru ca în baza documentaţiei sa decidã asupra modalitatii de privatizare eficiente pentru fiecare caz în parte. Ministerul Turismului are obligaţia ca în termen de 7 zile calendaristice de la primirea documentaţiei sa comunice Fondului Proprietãţii de Stat decizia sa privind modalitatea de privatizare.
(2) Transformarea contractelor de locatie a gestiunii, de închiriere sau de asociere în participaţiune în contracte de leasing imobiliar cu clauza irevocabilã de vânzare sau vânzarea activelor care fac obiectul acestora prin negociere directa cãtre titularul contractului se va face cu avizul prealabil al Ministerului Turismului. Avizul va fi acordat în urma verificãrii respectãrii obligaţiilor din contractele de locatie a gestiunii, de închiriere sau de asociere în participaţiune.

CAP. 3
Procedura specialã a divizãrii

ART. 8
(1) Documentaţia pentru divizarea societãţilor comerciale din turism va fi elaborata de administratorii acestora şi se va depune la Ministerul Turismului în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentelor norme metodologice. Documentaţia va cuprinde:
- cererea pentru avizarea divizãrii şi
- studiul de prefezabilitate pentru divizarea societãţii comerciale.
(2) Avizul Ministerului Turismului privind oportunitatea divizãrii va fi eliberat în termen de 7 zile de la data înregistrãrii cererii.
(3) Dupã obţinerea avizului, consiliul de administraţie al societãţii comerciale va decide asupra efectuãrii divizãrii şi va emite hotãrârea pentru divizare. Aceasta se va publica într-un cotidian de interes naţional pentru informarea tuturor actionarilor. Contestaţiile la initiativa de divizare vor fi adresate consiliului de administraţie al societãţii comerciale în termen de maximum 20 de zile de la data publicãrii hotãrârii în mass-media.
(4) În cazul în care contestaţiile sunt formulate de acţionari care deţin 51% din capitalul social, consiliul de administraţie al societãţii comerciale va urma procedura de divizare prevãzutã în <>Legea nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã. În cazul în care acestea sunt formulate de acţionari care deţin mai puţin de 51% din capitalul social, administratorii societãţilor comerciale întocmesc, în termen de 10 zile de la data expirãrii termenului de contestare, proiectul de divizare, care va cuprinde:
- forma, denumirea şi sediul societãţii comerciale participante la acţiune;
- fundamentarea şi condiţiile divizãrii;
- stabilirea şi evaluarea activului şi pasivului, care se transmit societãţilor comerciale rezultate în urma divizãrii;
- cuantumul primei de divizare;
- drepturile care se acorda obligatarilor şi orice alte avantaje speciale;
- data bilanţului contabil de divizare, care va fi aceeaşi pentru toate societãţile comerciale participante;
- orice alte date care prezintã interes pentru divizare.
(5) Proiectul de divizare se depune la oficiul registrului comerţului la care este înmatriculatã societatea comercialã, însoţit de o declaraţie a societãţii comerciale care se divizeaza despre modul cum a hotãrât sa îşi împartã pasivul.
(6) Proiectul de divizare, vizat de judecãtorul delegat, se publica în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, pe cheltuiala pãrţilor, integral sau în extras, potrivit cererii pãrţilor.
(7) În termen de 15 zile de la data publicãrii proiectului de divizare în Monitorul Oficial al României, oricare creditor al societãţii comerciale care se divide, având o creanta anterioarã publicãrii acestuia, poate face opoziţie în condiţiile <>art. 62 din Legea nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã. Opoziţia suspenda executarea divizãrii pana la data la care hotãrârea judecãtoreascã a devenit irevocabilã, în afarã de cazul în care societatea comercialã debitoare face dovada plãţii datoriilor sau oferã garanţii acceptate de creditori ori convine cu aceştia un aranjament pentru plata datoriilor.
(8) În cazul în care nu exista creditori opozanti, administratorii societãţii comerciale elaboreazã actul adiţional de modificare care, vizat de consiliul de administraţie al societãţii comerciale, va fi înregistrat în registrul comerţului în a cãrui raza teritorialã se afla sediul societãţii comerciale, va fi vizat de judecãtorul delegat şi va fi transmis, din oficiu, la Monitorul Oficial al României spre publicare, pe cheltuiala societãţii comerciale.

CAP. 4
Dispoziţii speciale

ART. 9
(1) Investiţiile necesare creşterii calitãţii serviciilor prestate în activele cumpãrate cu plata în rate vor fi stabilite de la caz la caz, în funcţie de tipul structurii de primire turistica (hotel, restaurant, baza de tratament, cabana şi altele asemenea).
(2) Investiţiile vor consta în:
a) efectuarea de reparaţii capitale, în maximum 2 ani de la cumpãrare, pentru:
- hoteluri, dacã nu s-au efectuat reparaţii capitale în ultimii 20 de ani;
- restaurante, baruri şi discoteci, care funcţioneazã ca active independente, dacã nu s-au efectuat reparaţii capitale în ultimii 15 ani;
- complexuri de turism balnear, dacã nu s-au efectuat reparaţii capitale în ultimii 20 de ani;
- cabane, dacã nu s-au efectuat reparaţii capitale în ultimii 10 ani;
b) modernizãri şi dotãri necesare trecerii la un numãr superior de stele, ridicãrii gradului de confort, asigurãrii securitãţii turistului şi protecţiei mediului înconjurãtor, conform cerinţelor legislaţiei în vigoare, la hoteluri, restaurante, baruri, discoteci, cabane şi complexuri balneare la care s-au efectuat reparaţiile capitale în termenele prevãzute la alin. (2) lit. a).
(3) Contractul de vânzare-cumpãrare va cuprinde clauze cu privire la investiţiile pe care cumpãrãtorul se angajeazã sa le execute.
ART. 10
Perioada de eşalonare a ratelor se va stabili de la caz la caz, în funcţie de valoarea activelor şi a pachetelor de acţiuni cumpãrate, astfel:
a) maximum 10 ani pentru o valoare de pana la 10 miliarde lei;
b) maximum 15 ani pentru o valoare cuprinsã între 10,1-15 miliarde lei;
c) maximum 20 de ani pentru o valoare de peste 15,1 miliarde lei.
ART. 11
Vânzarea activelor şi acţiunilor cu plata în rate se face cu perceperea unei dobânzi anuale de 20%, care se actualizeazã anual, potrivit clauzelor contractuale, cu coeficientul ratei inflaţiei.

CAP. 5
Sancţiuni

ART. 12
(1) Nerespectarea prevederilor art. 9 şi 10 din prezentele norme metodologice se sancţioneazã potrivit art. 13 din ordonanta de urgenta.
(2) Fondul Proprietãţii de Stat va urmãri executarea contractelor încheiate în baza ordonanţei de urgenta şi, în cazul nerespectãrii clauzelor acestora, va trece la îndeplinirea procedurilor de reziliere a contractelor, potrivit legii.

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016