Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 834 din 25 iulie 1990  privind organizarea, atributiile si modul de functionare ale Ministerului Afacerilor Externe    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 834 din 25 iulie 1990 privind organizarea, atributiile si modul de functionare ale Ministerului Afacerilor Externe

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 295 bis din 21 noiembrie 1992
Guvernul României hotãrãşte:

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Ministerul Afacerilor Externe este organ central al administraţiei de stat şi are personalitate juridicã.
ART. 2
Ministerul Afacerilor Externe înfãptuieşte politica externã a României şi îşi desfãşoarã activitatea pe baza directivelor Guvernului şi a legilor în vigoare.
ART. 3
În îndeplinirea atribuţiilor sale de organ al administraţiei de stat avînd competenţã în domeniul relaţiilor externe, Ministerul Afacerilor Externe colaboreazã cu celelalte ministere şi organe centrale guvernamentale.

CAP. II
Atribuţii

ART. 4
Ministerul Afacerilor Externe are urmãtoarele atribuţii:
a) aduce la îndeplinire atribuţiile ce-i revin pentru înfãptuirea liniei generale a politicii externe a României şi a hotãrîrilor adoptate de Parlament, Preşedintele ţãrii şi Guvern în domeniul politicii externe;
b) asigurã înfãptuirea unitarã a politicii externe în acţiunile întreprinse în relaţiile internaţionale cu celelalte ministere sau alte organe centrale;
c) informeazã şeful statului şi Guvernul despre evenimentele internaţionale majore şi face propuneri privind poziţia României faţã de acestea;
d) urmãreşte evoluţia relaţiilor internaţionale ale României şi face propuneri pentru dezvoltarea lor;
e) promoveazã politica externã a României în relaţiile cu Organizaţia Naţiunilor Unite, instituţiile sale specializate şi cu alte organizaţii internaţionale;
f) promoveazã sau sprijinã promovarea intereselor României în domeniul relaţiilor economice, culturale, ştiinţifice, artistice şi de presã;
g) sprijinã celelalte ministere şi alte organe centrale guvernamentale în realizarea acţiunilor pe care acestea le desfãşoarã în domeniul relaţiilor externe;
h) apãrã în strãinãtate drepturile şi interesele poporului român, ale cetãţenilor români şi ale persoanelor juridice române, în baza legislaţiei române şi în conformitate cu practica internaţionalã şi acordurile bilaterale şi multilaterale la care România este parte;
i) negociazã în numele României sau participã la negocierea de tratate şi alte înţelegeri internaţionale;
j) face propuneri privind semnarea, ratificarea, aprobarea sau acceptarea înţelegerilor internaţionale, aderarea la acestea sau denunţarea lor; efectueazã schimbul instrumentelor de ratificare; depune instrumentele de ratificare sau de aderare; notificã aprobarea ori acceptarea înţelegerilor internaţionale sau denunţarea lor; elibereazã documentele, certificînd deplinele puteri;
k) urmãreşte, împreunã cu celelalte ministere şi organe centrale guvernamentale, aplicarea prevederilor tratatelor şi altor înţelegeri internaţionale la care România este parte şi prezintã propuneri;
l) elaboreazã sau participã la elaborarea proiectelor de acte normative care au legãturã cu relaţiile externe ale României;
m) pãstreazã originalele tuturor înţelegerilor internaţionale bilaterale, precum şi copiile certificate ale înţelegerilor internaţionale; pãstreazã originalele înţelegerilor internaţionale al cãror stat depozitar este România şi îndeplineşte atribuţiile ce decurg din aceastã calitate;
n) pãstreazã sigiliul de stat al României;
o) îndeplineşte atribuţiile de protocol care îi revin potrivit legii; supune spre aprobare scrisorile de acreditare şi cererile de agrement sau de exequatur;
p) ţine legãtura cu misiunile diplomatice şi oficiile consulare din România, în conformitate cu legislaţia internã, cu regulile şi uzanţele internaţionale;
r) organizeazã, îndrumã şi controleazã activitatea misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare ale României;
s) organizeazã curierul diplomatic;
t) îndeplineşte orice alte atribuţii care îi sînt conferite de lege.
ART. 5
Pentru înfãptuirea unitarã a politicii externe a României precum şi pentru realizarea de cãtre Ministerul Afacerilor Externe a atribuţiilor sale, celelalte ministere şi organe centrale:
a) consultã sau solicitã avizul Ministerul Afacerilor Externe în problemele care ţin de activitatea lor specificã, dar care au legãturã cu relaţiile internaţionale ale României;
b) solicitã avizul prealabil al Ministerului Afacerilor Externe cu privire la acordurile, convenţiile şi orice alte înţelegeri internaţionale pe care sînt împuternicite sã le încheie;
c) informeazã periodic sau la cerere Ministerul Afacerilor Externe în legãturã cu aplicarea de cãtre ele a înţelegerilor internaţionale la care România este parte;
d) transmit pentru depozitare la Ministerul Afacerilor Externe originalele tuturor acordurilor, convenţiilor şi altor înţelegeri internaţionale pe care le încheie.

CAP. III
Organizare şi funcţionare

ART. 6
Structura organizatoricã a Ministerului Afacerilor Externe se compune din administraţia centralã şi serviciul exterior.

Secţiunea I
Administraţia centralã

ART. 7
Administraţia centralã a Ministerului Afacerilor Externe se compune din:
- Departamentul Politic General pentru Europa şi America de Nord, cuprinzînd Direcţia generalã Europa şi America de Nord, cu direcţiile Europa, America de Nord şi Direcţia generalã pentru C.S.C.E. şi alte organizaţii europene, precum şi Direcţia analizã şi informare politicã şi Direcţia de coordonare şi planificare politicã.
- Departamentul Organizaţii Internaţionale de Drept Internaţional, cuprinzînd Direcţia generalã pentru organizaţii internaţionale şi politicã generalã, Direcţia juridicã şi a tratatelor, Compartimentul pentru drepturile şi libertãţile omului.
- Departamentul America Latinã, Asia, Africa, cuprinzînd direcţiile pentru America Latinã, Asia şi Orientul Îndepãrtat, Orientul Mijlociu, Africa de Nord şi Africa.
- Departamentul Culturã, Presã şi Probleme Consulare, cuprinzînd direcţiile pentru culturã, presã, consularã şi Compartimentul pentru relaţiile cu emigraţia.
- Departamentul Administrativ, Financiar şi Informaticã.
- Direcţia organizare şi personal.
- Direcţia protocol.
- Consiliul juridic.
Structura organizatoricã a Ministerului Afacerilor Externe şi a departamentelor componente este cuprinsã în anexa nr. 1*) şi are un numãr de 614 posturi.
___________
*) Anexa a fost transmisã organelor interesate.

Atribuţiile, normele de funcţionare şi structura organizatoricã a unitãţilor menţionate în anexa nr. 1 se stabilesc de cãtre Colegiul Ministerului Afacerilor Externe.

ART. 8
Departamentele şi direcţiile menţionate la art. 7 sînt încadrate cu personal diplomatic şi consular necesar.
ART. 9
Membrii personalului diplomatic şi consular pot avea urmãtoarele grade:
a) Grade diplomatice:
- ambasador;
- ministru plenipotenţiar;
- ministru consilier;
- consilier;
- prim-secretar;
- al doilea secretar;
- al treilea secretar;
- ataşat.
b) Grade consulare:
- consul general;
- consul;
- viceconsul;
- agent consular.
ART. 10
Gradul de ambasador şi cel de ministru plenipotenţiar sînt conferite prin decret al Preşedintelui României, la propunerea ministrului afacerilor externe.
Celelalte grade diplomatice şi consulare se acordã prin ordin al ministrului afacerilor externe, la recomandarea fãcutã de Comisia Ministerului Afacerilor Externe pentru acordarea de grade diplomatice şi consulare, în baza rezultatelor obţinute la examen sau concurs, cu respectarea reglementãrilor legale.
ART. 11
Ministerul Afacerilor Externe este condus de ministrul afacerilor externe, membru al Guvernului.
Pentru conducerea activitãţii ministerului se constituie consiliul, ca organ operativ de lucru, şi colegiul.
Consiliul Ministerului Afacerilor Externe este compus din ministru, secretarii de stat şi subsecretarii de stat. Din Colegiul Ministerului Afacerilor Externe fac parte membrii consiliului, directorii şi 2-3 reprezentanţi ai salariaţilor.
ART. 12
Pentru aplicarea hotãrîrilor colegiului şi ale consiliului şi în exercitarea atribuţiilor proprii, ministrul emite, potrivit legii, ordine, instrucţiuni şi alte acte prevãzute de lege.
ART. 13
În raporturile cu Parlamentul, cu ministerele, celelalte instituţii şi orice alte persoane fizice şi juridice, Ministerul Afacerilor Externe este reprezentat de ministru.
ART. 14
În subordinea Ministerului Afacerilor Externe funcţioneazã Oficiul de Prestãri de Servicii pentru Corpul Diplomatic, autofinanţat, şi Cãminul de Copii, pentru care cheltuielile de întreţinere se suportã de la bugetul statului.

Secţiunea a II-a
Serviciul exterior

ART. 15
Serviciul exterior al Ministerului Afacerilor Externe cuprinde misiunile diplomatice şi oficiile consulare.
Misiunile diplomatice sînt:
- ambasade;
- legaţii;
- misiuni permanente pe lîngã organizaţii internaţionale.
Oficiile consulare sînt:
- consulate generale;
- consulate;
- viceconsulate;
- agenţii consulare.
Lista misiunilor diplomatice şi a oficiilor consulare este prevãzutã în anexa nr. 2, care rãmîne la iniţiator.
ART. 16
Din serviciul exterior al Ministerului Afacerilor Externe fac parte şi centrele culturale ale României în strãinãtate.
ART. 17
Misiunile diplomatice, oficiile consulare şi centrele culturale ale României sînt încadrate cu personal diplomatic şi consular, precum şi cu personalul tehnico-administrativ şi de serviciu necesar.
În categoria personalului diplomatic şi consular sînt incluse şi persoane care asigurã reprezentarea comercialã permanentã în strãinãtate, în scopul facilitãrii dezvoltãrii şi diversificãrii relaţiilor comerciale ale României. Numãrul şi atribuţiile acestora se stabilesc cu acordul Ministerului Afacerilor Externe, respectîndu-se, totodatã, regulile dreptului internaţional aplicat în materie.
ART. 18
Înfiinţarea, desfiinţarea şi schimbarea rangului misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare se fac potrivit legii.
ART. 19
Misiunile diplomatice cu rang de ambasadã sînt conduse de ambasadori extraordinari şi plenipotenţiari.
Misiunile permanente pe lîngã organizaţiile internaţionale sînt conduse de reprezentanţi sau delegaţi permanenţi cu grad de ambasador sau alt grad diplomatic.
Oficiile consulare sînt conduse, potrivit rangului lor, de consuli generali, consuli, viceconsuli, agenţi consulari.
ART. 20
Ambasadorii extraordinari şi plenipotenţiari, trimişii extraordinari şi miniştrii plenipotenţiari, precum şi reprezentanţii sau delegaţii permanenţi pe lîngã organizaţii internaţionale, avînd gradul de ambasador sau de trimis extraordinar şi ministru plenipotenţiar, se numesc şi se recheamã potrivit legii.
Şefii oficiilor consulare sînt numiţi prin hotãrîre a Guvernului.
ART. 21
Şeful misiunii diplomatice este reprezentant unic al României în statul în care este acreditat.
Şeful misiunii diplomatice are, în statul în care este acreditat, o competenţã generalã de reprezentare a României şi de apãrare a intereselor statului român, ale persoanelor juridice şi ale cetãţenilor români, în conformitate cu normele dreptului internaţional.
În statul în care este acreditat, şeful misiunii diplomatice reprezintã statul român faţã de oricare cetãţean român trimis în misiune permanentã sau temporarã sau aflat în orice altã calitate în acel stat.
ART. 22
Ataşaţii militari şi adjuncţii acestora funcţioneazã în cadrul misiunilor diplomatice, sub conducerea şi îndrumarea generalã a şefului misiunii diplomatice.
ART. 23
Normele de funcţionare şi structura organizatoricã a misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare se stabilesc de cãtre colegiu, potrivit dispoziţiilor legale.

CAP. IV
Dispoziţii finale

ART. 24
Drepturile şi obligaţiile specifice personalului diplomatic şi consular vor fi stabilite prin Statutul Corpului Diplomatic şi Consular al României, elaborat de Ministerul Afacerilor Externe.

PRIM-MINISTRU
PETRE ROMAN

Bucureşti, 25 iulie 1990.
Nr. 834.



─────────-
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016