Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 8/90 din 14 iunie 2008  pentru modificarea si completarea Regulamentului de organizarea si functionarea Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 8/90 din 14 iunie 2008 pentru modificarea si completarea Regulamentului de organizarea si functionarea Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania

EMITENT: CORPUL EXPERTILOR CONTABILI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 466 din 23 iunie 2008

În temeiul:
- art. 20 lit. c) şi al <>art. 27 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitãţii de expertizã contabilã şi a contabililor autorizaţi, republicatã;
- Hotãrârii Conferinţei Naţionale a Corpului Experţilor Contabililor şi Contabililor Autorizaţi din România nr. 07/58/2007;
- pct. 3, 18, 25 şi 152 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România, aprobat prin Hotãrârea Conferinţei naţionale a experţilor contabili şi contabililor autorizaţi din România nr. 1/1995, republicat;
- avizelor primite din partea Ministerului Economiei şi Finanţelor (nr. 50.207 din 29 ianuarie 2008) şi a Ministerului Justiţiei (nr. 12.443 din 11 februarie 2008),

Consiliul Superior al Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România emite urmãtoarea hotãrâre:

ART. I
Regulamentul de organizare şi funcţionare a Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România, aprobat prin Hotãrârea Conferinţei naţionale a experţilor contabili şi contabililor autorizaţi din România nr. 1/1995, republicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 153 din 28 martie 2001, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Punctul 1 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"1. Corpul Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România, denumit în continuare Corpul, este persoanã juridicã de utilitate publicã şi autonomã, din care fac parte experţii contabili şi contabilii autorizaţi, precum şi societãţile comerciale de expertizã contabilã şi societãţile comerciale de contabilitate, în condiţiile prevãzute de lege."
2. La punctul 2, paragraful 1 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"2. Corpul, prin delegaţia primitã din partea autoritãţii publice, acordã şi retrage dreptul de exercitare a profesiei de expert contabil şi de contabil autorizat şi are dreptul sã controleze competenţa şi moralitatea membrilor sãi, precum şi calitatea serviciilor prestate de aceştia."
3. La punctul 4, paragraful 2 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Conferinţa naţionalã este constituitã din membrii Consiliului superior, membrii consiliilor filialelor Corpului, ai comisiilor de disciplinã, reprezentanţii Ministerului Economiei şi Finanţelor de pe lângã Consiliul superior şi consiliile filialelor, precum şi din reprezentanţi ai membrilor din fiecare filialã a Corpului, desemnaţi de adunãrile generale, conform normei de reprezentare de 1 la 100 membri înscrişi în Tabloul Corpului, in vigoare la 31 decembrie a anului expirat."
4. La punctul 5, paragraful 1 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"5. Conferinţa naţionalã este legal constituitã dacã este asiguratã participarea majoritãţii membrilor prevãzuţi la pct. 4 paragraful 2, iar hotãrârile sunt valabil adoptate cu votul majoritãţii membrilor prezenţi. Dacã la prima convocare nu se întruneşte numãrul necesar, este convocatã din nou Conferinţa naţionalã, care este legal constituitã cu participarea a cel puţin 30% din numãrul membrilor şi reprezentanţilor prevãzuţi la pct. 4 paragraful 2, iar hotãrârile sunt valabil adoptate cu votul majoritãţii membrilor prezenţi."
5. Punctul 6 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"6. Conferinţa naţionalã ordinarã se întruneşte anual prin grija Consiliului superior, care alege locul şi stabileşte data; convocarea Conferinţei naţionale ordinare se face cu cel puţin 20 de zile înaintea datei de desfãşurare a acesteia."
6. Punctul 7 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"7. Conferinţa naţionalã ordinarã are atribuţiile prevãzute de <>art. 31 din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitãţii de expertizã contabilã şi a contabililor autorizaţi, republicatã.
În exercitarea atribuţiilor sale legale, Conferinţa naţionalã ia şi urmãtoarele mãsuri:
a) aprobã prin vot deschis situaţiile financiare anuale, raportul cenzorilor sau auditorilor, execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli pentru exerciţiul financiar încheiat, precum şi bugetul de venituri şi cheltuieli al exerciţiului financiar viitor, prezentate de Consiliul superior;
b) aprobã prin vot deschis organigrama Corpului la nivel central şi teritorial, sistemul de salarizare pentru anul urmãtor, precum şi principiile şi criteriile de organizare şi de salarizare a personalului angajat al Corpului;
c) aprobã prin vot deschis sistemul de acordare şi cuantumul cheltuielilor de deplasare şi reprezentare;
d) alege şi revocã preşedintele şi membrii Consiliului superior şi ai comisiei de cenzori; alege şi revocã preşedintele şi 2 membri ai Comisiei superioare de disciplinã;
e) aprobã raportul Consiliului superior referitor la rezultatul alegerilor privind reînnoirea mandatelor membrilor consiliilor filialelor Corpului, inclusiv revocarea celor aleşi;
f) aprobã prin vot deschis nivelul indemnizaţiilor pentru organele alese ale Corpului;
g) aprobã normele privind controlul modului de respectare a normelor profesionale, constatarea abaterilor şi aplicarea sancţiunilor administrative şi/sau disciplinare membrilor sau personalului angajat;
h) stabileşte anual cotizaţiile datorate de membrii Corpului şi taxele de inscriere în evidenţele Corpului;
i) confirmã lista cuprinzând membrii de onoare ai Corpului, în conformitate cu anexa nr. 3 la pezentul regulament;
j) stabileşte mãsurile necesare şi urmãreşte îndeplinirea altor atribuţii prevãzute de actele normative, precum şi a propriilor hotãrâri."
7. Punctul 11 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"11. Consiliul superior cuprinde maximum 24 de membri, inclusiv preşedintele, şi 8 supleanţi. Reprezentarea experţilor contabili şi contabililor autorizaţi se stabileşte în funcţie de procentajul experţilor contabili în raport cu totalul membrilor Corpului la nivelul ţãrii, conform tabelului urmãtor:


┌──────────────────────────────┬───────────────────────┬───────────────────────┐
│Ponderea experţilor contabili │ Numãrul membrilor │ Numãrul membrilor │
│ în raport cu numãrul total │ titulari │ supleanţi │
│ al membrilor Corpului ├───────────┬───────────┼───────────┬───────────┤
│ la nivelul ţãrii │ Experţi │ Contabili │ Experţi │ Contabili │
│ │ contabili │autorizaţi │ contabili │autorizaţi │
├──────────────────────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│Pânã la 50% inclusiv │ 16 │ 8 │ 5 │ 3 │
├──────────────────────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│Peste 50% şi pânã la 65% │ 17 │ 7 │ 6 │ 2 │
│inclusiv │ │ │ │ │
├──────────────────────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│Peste 65% şi pânã la 85% │ 20 │ 4 │ 7 │ 1 │
│inclusiv │ │ │ │ │
├──────────────────────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│Peste 85% şi pânã la 100% │ 23 │ 1 │ 7 │ 1 │
├──────────────────────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│100% │ 24 │ - │ 8 │ - │
└──────────────────────────────┴───────────┴───────────┴───────────┴───────────┘



Stabilirea locurilor aferente celor douã categorii profesionale se face, potrivit paragrafului 1, de cãtre Biroul permanent, cu 3 luni înaintea datei stabilite pentru alegeri."
8. Punctul 14 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"14. Locurile vacante în Consiliul superior provin, de regulã, prin încetarea mandatului celor care au împlinit 4 ani în cadrul acestuia. Membrii cãrora le înceteazã mandatul pot sã îşi depunã candidatura şi sã fie realeşi dupã o perioadã cel puţin egalã cu cea a mandatului îndeplinit."
9. Punctul 17 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"17. Consiliul superior se convoacã cel puţin o datã pe semestru de cãtre preşedintele sãu şi ori de câte ori este necesar; de asemenea, poate fi convocat la cererea Biroului permanent, a majoritãţii membrilor Consiliului superior, precum şi la cererea Comisiei superioare de disciplinã. Şedinţele Consiliului superior au cvorum dacã sunt prezenţi sau reprezentaţi trei pãtrimi din numãrul membrilor titulari. Hotãrârile Consiliului superior sunt valabile dacã au fost luate cu douã treimi din numãrul membrilor prezenţi. Dacã nu s-a întrunit cvorumul, se organizeazã o altã şedinţã a Consiliului superior, cu o participare de cel puţin 40% din numãrul membrilor titulari, cu aceeaşi ordine de zi şi fãcând obiectul unei convocãri speciale în termen de 15 zile. În acest caz, hotãrârile se iau cu majoritatea voturilor membrilor prezenţi. La paritate de voturi, votul preşedintelui de şedinţã este hotãrâtor.
Deliberãrile Consiliului superior au caracter strict secret; hotãrârile sunt date publicitãţii în revista editatã de Corp şi/sau pe site-ul Corpului. Hotãrârile de interes general se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I."
10. Punctul 18 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"18. Consiliul superior are urmãtoarele atribuţii:
a) alege dintre membrii sãi 5 vicepreşedinţi ai Consiliului superior: 4 dintre aceştia sunt aleşi dintre experţii contabili, iar unul, dintre contabilii autorizaţi;
b) asigurã elaborarea şi completarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Corpului, solicitând avizele Ministerului Economiei şi Finanţelor şi Ministerului Justiţiei; regulamentul de organizare şi funcţionare nu va fi înaintat pentru aprobare fãrã avizele favorabile ale celor douã ministere;
c) asigurã elaborarea şi completarea Codului etic naţional al profesioniştilor contabili pe baza Codului etic IFAC;
d) asigurã administrarea şi gestionarea patrimoniului Corpului;
e) delibereazã asupra tuturor problemelor privind profesia de expert contabil şi de contabil autorizat;
f) vegheazã ca reglementãrile privind dobândirea calitãţii de expert contabil şi contabil autorizat sã fie aplicate strict;
g) asigurã coordonarea activitãţii consiliilor filialelor; aprobã metodologia de elaborare a bugetului de venituri şi cheltuieli al Corpului;
h) aprobã statele de funcţii ale Corpului la nivel central şi teritorial;
i) asigurã participarea membrilor sãi în cadrul unor comisii de studii şi cercetãri destinate a face sã progreseze profesia şi ştiinţa contabilã sau în diverse grupe de lucru din cadrul instituţiilor guvernamentale şi neguvernamentale, la solicitarea acestora;
j) decide în termen de 30 de zile asupra contestaţiilor fãcute împotriva hotãrârilor luate de Comisia superioarã de disciplinã;
k) aprobã normele privind desfãşurarea activitãţii curente a compartimentelor şi verigilor organizatorice ale Corpului;
l) ia toate mãsurile necesare pentru desfãşurarea în bune condiţii a activitãţii de acordare a vizei anuale pentru exercitarea profesiei şi a celei de asigurare a riscului profesional de cãtre toţi membrii Corpului;
m) analizeazã activitatea membrilor şi preşedinţilor comisiilor de disciplinã, experţi contabili, şi ia mãsuri administrative, organizatorice, inclusiv de naturã disciplinarã; pentru preşedintele şi membrii Comisiei superioare de disciplinã, experţi contabili, rezultatele analizei sunt prezentate Conferinţei naţionale, care hotãrãşte;
n) îndeplineşte alte atribuţii prevãzute de lege, de prezentul regulament şi de hotãrârile Conferinţei naţionale a experţilor contabili şi contabililor autorizaţi."
11. Punctul 24 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"24. Preşedintele Consiliului superior este ales de Conferinţa naţionalã dintre membrii Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România pentru un mandat de 4 ani şi poate fi reales pentru cel mult încã un mandat.
Persoana respectivã poate sã cumuleze aceastã funcţie numai dacã îşi desfãşoarã activitatea în domeniul cercetãrii sau în învãţãmântul universitar de profil şi se bucurã de autoritate profesionalã şi moralã deosebitã.
Pentru asigurarea continuitãţii, alegerea viitorului preşedinte se face cu un an înaintea expirãrii mandatului preşedintelui în funcţie, fãrã ca perioada respectivã sã influenţeze durata mandatului noului preşedinte."
12. Punctul 26 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"26. Preşedintele Consiliului superior are urmãtoarele atribuţii:
a) convoacã şi conduce şedinţele Consiliului superior şi ale Biroului permanent;
b) conduce şi coordoneazã dezbaterile potrivit condiţiilor prevãzute în anexa nr. 2 la prezentul regulament;
c) prezintã anual Consiliului superior, spre adoptare, proiectul de buget pentru exerciţiul viitor;
d) urmãreşte ca angajarea şi efectuarea cheltuielilor sã se facã cu încadrarea în bugetul aprobat de Conferinţa naţionalã;
e) prezintã situaţiile financiare anuale spre adoptare Consiliului superior şi spre aprobare Conferinţei naţionale;
f) reprezintã Corpul în faţa autoritãţilor publice, a terţilor sau organizaţiilor naţionale şi internaţionale, apãrând prestigiul şi independenţa profesionalã ale membrilor sãi;
g) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de Conferinţa naţionalã, de Consiliul superior şi de Biroul permanent."
13. Punctul 29 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"29. Preşedintele Consiliului superior are competenţa sã reuneascã preşedinţii consiliilor filialelor sau reprezentanţii lor, în vederea examinãrii unor probleme deosebit de importante ale apãrãrii unor interese generale ale profesiei, de studiere a oricãror mãsuri de ordin colectiv."
14. Punctul 30 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"30. Pentru urmãrirea punerii în aplicare a mãsurilor hotãrâte de Biroul permanent, de Consiliul superior şi de Conferinţa naţionalã şi asigurarea legãturii dintre organele alese şi organele executive ale Corpului se înfiinţeazã Secretariatul organelor de conducere ale Corpului. Modul de organizare şi funcţionare, precum şi atribuţiile Secretariatului organelor de conducere ale Corpului se stabilesc prin hotãrâre a Consiliului superior."
15. Punctul 31 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"31. Cenzorii sunt aleşi pentru o perioadã de 4 ani de Conferinţa naţionalã ordinarã, prin vot deschis, dintre membrii Corpului care nu fac parte din Consiliul superior. Cenzorii nu pot îndeplini mai mult de douã mandate consecutive."
16. La punctul 32, paragraful 1 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"32. Cenzorii au ca atribuţii verificarea gestiunii financiare a Corpului pentru exerciţiul financiar încheiat, a concordanţei dintre operaţiile înregistrate în contabilitate şi cele aprobate prin bugetul de venituri şi cheltuieli, raportând Conferinţei naţionale în legãturã cu regularitatea şi sinceritatea conturilor şi a execuţiei bugetare."
17. Punctul 33 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"33. Activitãţile Corpului se desfãşoarã în cadrul secţiunilor, subordonate birourilor permanente, precum şi departamentelor, direcţiilor şi sectoarelor, subordonate directorului general executiv şi directorilor executivi ai filialelor, dupã caz."
18. Punctul 34 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"34. Secţiunile Corpului se organizeazã pe categorii profesionale, şi anume: Secţiunea experţilor contabili şi Secţiunea contabililor autorizaţi. Atribuţiile acestora se stabilesc prin norme aprobate de Consiliul superior.
Conducerea fiecãrei secţiuni este asiguratã de cel mult 5 membri, desemnaţi din cadrul Consiliului superior, dintre care: un preşedinte (desemnat dintre vicepreşedinţii Biroului permanent), un supleant şi 1-3 membri. La propunerea vicepreşedinţilor de resort, în funcţie de necesitãţi, secţiunile se completeazã, prin decizia preşedintelui Consiliului superior, cu specialişti, chiar din afara Corpului, cunoscuţi pentru calificarea, competenţa şi lucrãrile lor; aceştia au în cadrul secţiunilor vot consultativ.
Secţiunile fac parte din structurile alese ale Corpului şi îşi desfãşoarã activitatea operativã prin structurile executive ale Corpului."
19. Punctul 35 se abrogã.
20. Punctul 36 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"36. Activitatea secţiunilor se desfãşoarã pe baza programelor de activitate aprobate de Consiliul superior; activitatea structurilor executive se desfãşoarã pe baza regulamentului intern, a normelor, programelor şi procedurilor de lucru aprobate de Consiliul superior."
21. Punctul 37 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"37. Structurile alese şi executive ale Corpului, în exercitarea funcţiilor lor, sunt rãspunzãtoare pentru pãstrarea secretului profesional."
22. Punctul 39 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"39. Sub coordonarea preşedintelui Biroului permanent, activitatea executivã a Corpului se realizeazã prin structuri operative şi administrative conduse de directorul general executiv, numit de Consiliul superior, care rãspunde de buna funcţionare a structurilor executive ale Corpului."
23. Punctul 40 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"40. Directorul general executiv are urmãtoarele atribuţii:
a) executã hotãrârile şi deciziile privind activitatea compartimentelor executive;
b) pregãteşte, analizeazã şi centralizeazã proiectele de buget ale filialelor; elaboreazã proiectul de buget al Corpului; dupã însuşirea acestora de cãtre Biroul permanent, prin preşedintele acestuia, le prezintã Consiliului superior pentru adoptare, cu cel puţin o lunã înainte de începerea exerciţiului financiar;
c) asigurã execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli, prezentând informãri periodice Biroului permanent; în acest sens asigurã şi rãspunde de organizarea şi ţinerea contabilitãţii la nivel central şi teritorial, potrivit legii;
d) asigurã executarea tuturor lucrãrilor administrative şi de secretariat;
e) organizeazã şi asigurã evidenţa centralizatã a experţilor contabili şi a contabililor autorizaţi înscrişi în Tabloul Corpului de cãtre filiale;
f) asigurã publicarea anualã în Monitorul Oficial al României a Tabloului Corpului;
g) organizeazã, asigurã şi urmãreşte publicitatea în legãturã cu exercitarea profesiei de expert contabil şi de contabil autorizat, în interesul profesiei membrilor Corpului; propune Comisiei superioare de disciplinã pe cei care se fac vinovaţi de încãlcarea reglementãrilor privind publicitatea;
h) asigurã publicarea, potrivit legii, a situaţiilor financiare anuale, dupã aprobarea lor de cãtre Conferinţa naţionalã;
i) asigurã condiţiile materiale pentru desfãşurarea activitãţilor tuturor structurilor Corpului;
j) propune preşedintelui Biroului permanent, anual, o datã cu proiectul de buget, schema de funcţii şi de salarizare a sectoarelor administrative şi a salariaţilor din subordine;
k) numeşte şi revocã, cu respectarea statelor de funcţii aprobate de Consiliul superior, personalul de execuţie al Corpului şi îi stabileşte salariile; pentru funcţiile de conducere face propuneri Biroului permanent;
l) asigurã publicarea hotãrârilor şi deciziilor organelor superioare ale Corpului, potrivit reglementãrilor şi normelor în vigoare;
m) participã fãrã drept de vot la şedinţele Biroului permanent şi ale Consiliului superior, luând cunoştinţã de deciziile şi hotãrârile adoptate."
24. Punctul 41 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"41. În subordinea directorului general executiv funcţioneazã compartimentele operative şi administrative care asigurã funcţionarea curentã a Corpului. Atribuţiile, competenţele, structura de personal şi relaţiile dintre compartimente se stabilesc prin regulamentul intern şi norme aprobate de Consiliul superior, la propunerea directorului general executiv."
25. Punctul 42 se abrogã.
26. Punctul 43 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"43. Comisia superioarã de disciplinã are urmãtoarele competenţe:
a) analizeazã plângerile referitoare la abateri de la conduita eticã şi profesionalã ale preşedinţilor şi membrilor consiliilor filialelor şi aplicã sancţiuni; analizeazã plângerile referitoare la abateri de la conduita eticã şi profesionalã ale membrilor Consiliului superior, fãcând propuneri de sancţionare a acestora Conferinţei naţionale, care hotãrãşte;
b) soluţioneazã plângerile referitoare la abaterile de la conduita eticã şi profesionalã a preşedinţilor şi membrilor comisiilor de disciplinã de pe lângã consiliile filialelor, precum şi a persoanelor fizice strãine cãrora le-a fost recunoscut dreptul de a exercita profesia de expert contabil sau contabil autorizat în România şi aplicã, dupã caz, sancţiunile prevãzute în <>art. 17 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994 , republicatã;
c) rezolvã contestaţiile formulate împotriva hotãrârilor disciplinare pronunţate de comisiile de disciplinã ale filialelor;
d) aplicã sancţiunea interzicerii dreptului de a exercita profesia de expert contabil sau contabil autorizat membrilor Corpului care au sãvârşit abateri grave, prevãzute de regulament."
27. Punctul 44 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"44. Comisia superioarã de disciplinã este formatã din 7 membri titulari şi 7 membri supleanţi, astfel:
a) preşedintele şi 2 membri, experţi contabili, aleşi de Conferinţa naţionalã dintre membrii Corpului, care se bucurã de autoritate profesionalã şi moralã deosebitã;
b) 2 membri desemnaţi de ministrul economiei şi finanţelor;
c) 2 membri desemnaţi de ministrul justiţiei.
În aceleaşi condiţii sunt desemnaţi supleanţii.
Mandatul membrilor Comisiei superioare de disciplinã este de 4 ani."
28. La punctul 48, paragraful 2 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"În cazurile prevãzute la pct. 43 lit. a) teza a doua, hotãrârea de sancţionare se supune dezbaterii Conferinţei naţionale, care o poate confirma sau infirma."
29. Punctul 52 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"52. Reprezentantul Ministerului Economiei şi Finanţelor pe lângã Consiliul superior participã la lucrãrile Conferinţei naţionale şi la şedinţele Consiliului superior, fãrã drept de vot.
În acest sens:
- primeşte convocãrile la lucrãrile Conferinţei naţionale şi ale Consiliului superior, materialele supuse dezbaterii fiindu-i trimise cu 7 zile înainte;
- primeşte deciziile şi hotãrârile luate în Biroul permanent, Consiliul superior şi Conferinţa naţionalã, iar la cerere, şi materialele care au stat la baza acestora, în cel mult 7 zile de la luarea lor;
- sesizeazã ministrul economiei şi finanţelor ori de câte ori hotãrârile şi mãsurile adoptate de Corp contravin reglementãrilor legale şi trimite spre înştiinţare Biroului permanent o copie a sesizãrii."
30. Punctul 55 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"55. Consiliul filialei cuprinde maximum 10 membri titulari, inclusiv preşedintele, şi 4 membri supleanţi.
Repartiţia locurilor între experţii contabili şi contabilii autorizaţi variazã de la o filialã la alta, în funcţie de procentajul experţilor contabili în raport cu numãrul total al membrilor Corpului la nivelul ţãrii şi de mãrimea filialei, conform tabelului de mai jos:


┌──────────────────────────────┬───────────────────────┬───────────────────────┐
│Ponderea experţilor contabili │ Numãrul membrilor │ Numãrul membrilor │
│ în raport cu numãrul total │ titulari │ supleanţi │
│ al membrilor Corpului ├───────────┬───────────┼───────────┬───────────┤
│ la nivelul ţãrii │ Experţi │ Contabili │ Experţi │ Contabili │
│ │ contabili │autorizaţi │ contabili │autorizaţi │
├──────────────────────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│Filiale cu peste 1.000 de │ 6 │ 4 │ 2 │ 2 │
│membri │ │ │ │ │
│Pânã la 50% inclusiv │ │ │ │ │
├──────────────────────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│Peste 50% şi pânã la │ 7 │ 3 │ 3 │ 1 │
│65% inclusiv │ │ │ │ │
├──────────────────────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│Peste 65% şi pânã la │ 8 │ 2 │ 3 │ 1 │
│85% inclusiv │ │ │ │ │
├──────────────────────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│Peste 85% şi pânã la │ 9 │ 1 │ 4 │ 0 │
│100% │ │ │ │ │
├──────────────────────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│100% │ 10 │ 0 │ 4 │ 0 │
├──────────────────────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│Filiale între 500-1.000 │ 4 │ 2 │ 3 │ 1 │
│membri │ │ │ │ │
│Pânã la 50% inclusiv │ │ │ │ │
├──────────────────────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│Peste 50% şi pânã la │ 5 │ 1 │ 3 │ 1 │
│65% inclusiv │ │ │ │ │
├──────────────────────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│Peste 65% şi pânã la │ 5 │ 1 │ 4 │ 0 │
│85% inclusiv │ │ │ │ │
├──────────────────────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│Peste 85% şi pânã la │ 6 │ 0 │ 4 │ 0 │
│100% inclusiv │ │ │ │ │
├──────────────────────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│Filiale sub 500 de │ 3 │ 1 │ 1 │ 1 │
│membri │ │ │ │ │
│Pânã la 65% inclusiv │ │ │ │ │
├──────────────────────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│Peste 65% şi pânã la │ 4 │ 0 │ 2 │ 0 │
│100% │ │ │ │ │
├──────────────────────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│100% │ 4 │ 0 │ 2 │ 0 │
└──────────────────────────────┴───────────┴───────────┴───────────┴───────────┘



La filialele care au sub 100 de membri, consiliul filialei este format din 3 membri titulari, dintre care 2 experţi contabili, şi 2 membri supleanţi, unul expert contabil şi celãlalt contabil autorizat."
31. La punctul 58, paragraful 1 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"58. Locurile vacante în consiliul filialei provin, de regulã, din încetarea mandatului celor care au împlinit 4 ani de activitate în cadrul consiliului; mandatul membrilor care au fost sancţionaţi disciplinar înceteazã."
32. Punctul 62 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"62. Cvorumul necesar pentru organizarea unei reuniuni a consiliului este de douã treimi din numãrul membrilor titulari.
Hotãrârile consiliului filialei sunt valabile dacã întrunesc un numãr de voturi mai mare de jumãtate din numãrul membrilor sãi. Dacã aceastã majoritate nu a fost asiguratã, se va organiza o şedinţã la care majoritatea voturilor celor prezenţi va fi suficientã dintr-o participare de cel puţin 40% din numãrul membrilor consiliului. La egalitate de voturi, votul preşedintelui este decisiv."
33. Punctul 64 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"64. Deliberãrile consiliului filialei au caracter strict secret; hotãrârile însã sunt date publicitãţii în revista editatã de Corp şi/sau pe site-ul filialei Corpului".
34. Punctul 65 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"65. Consiliul filialei are urmãtoarele atribuţii:
a) supravegheazã modul de exercitare a profesiilor de expert contabil şi de contabil autorizat în raza de activitate a filialei;
b) asigurã apãrarea intereselor filialei şi administrarea bunurilor acesteia;
c) asigurã prevenirea şi concilierea tuturor contestaţiilor sau conflictelor de ordin profesional;
d) hotãrãşte în ceea ce priveşte înscrierea în Tabloul Corpului sau asupra modificãrilor ce se aduc acestuia, potrivit precizãrilor Consiliului superior;
e) sesizeazã Consiliul superior cu propuneri şi sugestii privind exercitarea profesiilor de expert contabil şi de contabil autorizat;
f) sesizeazã comisia de disciplinã a filialei despre abaterile profesionale constatate în sarcina membrilor Corpului;
g) efectueazã sau autorizeazã pe întreg teritoriul filialei toate formele de publicitate colectivã considerate utile intereselor profesiei, conform hotãrârii Consiliului superior;
h) pronunţã radierea din Tabloul Corpului în cazurile prevãzute de prezentul regulament, precum şi încetarea provizorie a calitãţii de membru al Corpului, la cererea celui interesat;
i) analizeazã şi adoptã proiectul bugetului filialei, potrivit normelor emise de Consiliul superior;
j) urmãreşte realizarea programului de activitate al filialei, aprobat de Conferinţa naţionalã, precum şi execuţia Bugetului de venituri şi cheltuieli al filialei, luând sau propunând mãsurile corespunzãtoare în sarcina Biroului permanent sau a directorului executiv al filialei;
k) îndeplineşte alte atribuţii prevãzute de lege, de prezentul regulament, de hotãrârile şi deciziile organelor de conducere ale Corpului."
35. Punctul 69 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"69. Preşedintele consiliului filialei este ales de adunarea generalã dintre membrii filialei Corpului pentru un mandat de 4 ani şi poate fi reales o singurã datã.
Persoana respectivã poate sã cumuleze aceastã funcţie numai dacã îşi desfãşoarã activitatea în domeniul cercetãrii sau în învãţãmântul universitar de profil şi se bucurã de autoritate profesionalã şi moralã deosebitã.
Pentru asigurarea continuitãţii, alegerea viitorului preşedinte se face cu un an înaintea expirãrii mandatului preşedintelui în funcţie, fãrã ca perioada respectivã sã influenţeze durata mandatului noului preşedinte."
36. Punctul 70 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"70. Preşedintele Biroului permanent al filialei asigurã executarea hotãrârilor Consiliului superior şi ale consiliului filialei, precum şi buna desfãşurare a activitãţii membrilor filialei, având urmãtoarele atribuţii principale:
a) convoacã consiliul filialei şi conduce dezbaterile acestuia, potrivit prevederilor anexei nr. 2 la prezentul regulament;
b) reprezintã consiliul filialei pe lângã Consiliul superior şi pe lângã membrii Corpului;
c) reprezintã Corpul în faţa reprezentanţilor autoritãţilor publice şi ai colectivitãţilor diverse din cuprinsul teritoriului filialei sale, pe baza împuternicirilor stabilite de Consiliul superior;
d) asigurã urmãrirea încadrãrii cheltuielilor în bugetul aprobat;
e) asigurã organizarea alegerilor, potrivit prevederilor anexei nr. 1 la prezentul regulament;
f) supune spre aprobare adunãrii generale execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul expirat;
g) arbitreazã eventualele litigii dintre membrii filialei şi clienţii acestora, în cazul când aceştia din urmã acceptã acest arbitraj;
h) supune adunãrii generale anuale propunerile pentru acordarea de distincţii onorifice, conform procedurii prevãzute în anexa nr. 3 la prezentul regulament;
i) îndeplineşte alte atribuţii prevãzute de lege, de prezentul regulament, de hotãrârile şi de deciziile organelor de conducere ale filialei şi ale Corpului."
37. Punctul 75 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"75. Conducerea executivã a filialei se realizeazã de directorul executiv al filialei, salariat angajat prin concurs, responsabil cu buna funcţionare a compartimentelor operative şi administrative."
38. Punctul 76 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"76. Directorul executiv al filialei are urmãtoarele atribuţii:
a) executã hotãrârile consiliului filialei şi mãsurile stabilite de organele de conducere ale Corpului;
b) elaboreazã proiectul bugetului filialei conform normelor emise de Consiliul superior;
c) asigurã execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat şi angajeazã cheltuieli în limita bugetului aprobat;
d) asigurã executarea tuturor lucrãrilor administrative şi de secretariat ale filialei;
e) organizeazã şi asigurã evidenţa experţilor contabili şi a contabililor autorizaţi în cadrul Tabloului Corpului existent la filiale;
f) asigurã elaborarea documentelor primare şi a situaţiilor necesare în vederea ţinerii contabilitãţii, conform reglementãrilor legale şi normelor emise de Consiliul superior;
g) propune anual consiliului filialei schema de funcţiuni şi de salarizare a personalului necesar, care urmeazã sã fie supusã aprobãrii Consiliului superior;
h) participã fãrã drept de vot la şedinţele Biroului permanent şi ale consiliului filialei, luând cunoştinţã de deciziile adoptate;
i) îndeplineşte şi alte atribuţii prevãzute în actele normative, precum şi în hotãrârile şi deciziile organelor de conducere ale filialei şi ale Corpului."
39. Punctul 78 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"78. Activitãţile desfãşurate de filialã se organizeazã pe urmãtoarele verigi:
- Secţiunea experţi contabili şi Secţiunea contabililor autorizaţi, organe alese;
- sectoare, birouri şi compartimente, potrivit organigramei şi statelor de funcţii aprobate de Consiliul superior, reprezentând structurile executive ale filialei."
40. Punctul 83 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"83. Secţiunile îşi desfãşoarã activitatea pe bazã de programe aprobate de consiliul filialei.
Pentru asigurarea condiţiilor necesare realizãrii atribuţiilor organelor alese ale filialei, preşedintele împreunã cu directorul executiv desemneazã o persoanã din cadrul structurilor executive ale filialei."
41. Punctul 84 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"84. Activitãţile prevãzute la <>art. 6, 7 şi 10 din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994 , republicatã, pot fi desfãşurate numai de persoanele având calitatea de expert contabil, respectiv contabil autorizat, înscrise în Tabloul Corpului, doveditã cu legitimaţia de membru, vizatã anual."
42. Punctul 86 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"86. Candidatul depune la secretariatul filialei dosarul cuprinzând cererea sa şi documentele justificative din care sã rezulte îndeplinirea condiţiilor cerute de lege pentru exercitarea profesiei şi pentru înscrierea în Tabloul Corpului."
43. Punctul 87 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"87. Dosarul este verificat de compartimentul de specialitate în ceea ce priveşte îndeplinirea condiţiilor cerute de lege pentru exercitarea profesiei, precum şi în ceea ce priveşte îndeplinirea condiţiilor prevãzute de Codul etic naţional al profesioniştilor contabili. Acesta întocmeşte un raport cu constatãrile sale care este supus directorului executiv pentru aprobarea sau respingerea cererii de înscriere în Tabloul Corpului."
44. Punctul 88 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"88. Decizia luatã în legãturã cu înscrierea în Tabloul Corpului se trimite compartimentului de specialitate însãrcinat cu aceasta."
45. Punctul 89 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"89. În vederea garantãrii drepturilor de apãrare, înaintea deciziei de respingere a cererii, cel interesat are acces la dosar, inclusiv la raportul de verificare, şi este convocat, dacã este cazul, însoţit de un avocat sau un coleg, pentru a fi audiat în şedinţa consiliului filialei respective."
46. Punctul 90 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"90. Decizia privind refuzul de înscriere în Tabloul Corpului trebuie sã fie temeinic motivatã; cel interesat o poate contesta la secţiunea respectivã din cadrul consiliului filialei, în termen de 15 zile de la comunicare. Dacã este nemulţumit de decizia consiliului filialei, cel interesat poate contesta la Consiliul superior în termen de 30 de zile de la primirea acesteia."
47. Punctul 92 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"92. Procedura de înscriere a persoanelor fizice strãine şi a persoanelor juridice cu capital strãin sau mixt se face cu respectarea procedurii stabilite de Consiliul superior."
48. Punctul 93 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"93. Tabloul Corpului este împãrţit în 8 secţiuni, cuprinzând membrii Corpului cu drept de a exercita profesia de expert contabil sau de contabil autorizat, şi anume:
Secţiunea întâi - experţi contabili - liber-profesionişti care îşi desfãşoarã activitatea în mod individual sau ca persoane fizice autorizate.
Secţiunea a doua - experţi contabili care au statut de angajaţi în întreprinderi, instituţii bancare şi de asigurãri, educaţie şi cercetare şi instituţii centrale sau locale.
Secţiunea a treia - persoane fizice strãine care au obţinut calitatea de membru al Corpului.
Secţiunea a patra - experţi contabili care îşi desfãşoarã activitatea în cadrul unor societãţi, companii sau cabinete, membre ale Corpului:
A. cu capital strãin sau mixt;
B. cu capital autohton.
Secţiunea a cincea - contabili autorizaţi liber-profesionişti care îşi desfãşoarã activitatea în mod individual sau ca persoane fizice autorizate.
Secţiunea a şasea - contabili autorizaţi care au statut de angajaţi în întreprinderi, instituţii bancare şi de asigurãri, educaţie şi cercetare şi instituţii centrale şi locale.
Secţiunea a şaptea - contabili autorizaţi care îşi desfãşoarã activitatea în cadrul societãţilor comerciale de contabilitate, membre ale Corpului:
A. cu capital strãin sau mixt;
B. cu capital autohton.
Secţiunea a opta - Titluri onorifice:
A. preşedinţi de onoare;
B. experţi contabili de onoare;
C. contabili autorizaţi de onoare.
Structura pe secţiuni a Tabloului se aprobã prin hotãrâre a Consiliului superior şi se publicã anual în Monitorul Oficial al României, Partea I."
49. La punctul 94, dupã paragraful 1 se introduce un nou paragraf, paragraful 2, cu urmãtorul cuprins:
"Procedura de reactivare a membrilor inactivi se stabileşte de Consiliul superior."
50. La punctul 95, paragraful 2 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Atunci când un membru al Corpului transferã activitatea sa într-o altã filialã, el trebuie sã cearã transferarea dosarului sãu şi înscrierea în Tabloul Corpului la filiala pe teritoriul cãreia s-a transferat; la fel se va proceda şi în cazul societãţilor comerciale de expertizã contabilã şi societãţilor comerciale de contabilitate."
51. Punctul 96 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"96. Societãţile comerciale de expertizã contabilã şi societãţile comerciale de contabilitate, membre ale Corpului, au obligaţia sã comunice filialelor de care aparţin toate modificãrile intervenite în forma de organizare, locurile de desfãşurare a activitãţii, componenţa asociaţilor sau acţionarilor lor şi/sau în obiectul de activitate al acestora, în termen de 30 de zile de la producerea acestora."
52. Punctul 98 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"98. În exercitarea profesiei, experţii contabili şi contabilii autorizaţi rãspund disciplinar, administrativ, civil sau penal, potrivit legii şi prezentului regulament.
Membrii Corpului pot prevedea prin contractele încheiate în condiţiile legii cu clienţii limitarea rãspunderii civile a acestora.
Este interzisã efectuarea de cãtre experţii contabili şi contabilii autorizaţi de lucrãri specifice profesiei pentru operatorii economici sau pentru instituţiile unde sunt salariaţi sau pentru cei cu care acestea sunt în raporturi contractuale sau se aflã în concurenţã.
De asemenea, le este interzis sã efectueze lucrãri pentru operatorii economici, în cazul în care sunt rude sau afini pânã la gradul al patrulea inclusiv sau soţi ai administratorilor.
Situaţiile de incompatibilitãţi şi conflicte de interese pot fi detaliate de Consiliul superior şi Conferinţa naţionalã, în conformitate cu legislaţia europeanã şi cu standardele internaţionale ale profesiei."
53. Punctul 99 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"99. Consiliul filialei pronunţã radierea unui membru din Tabloul Corpului în urmãtoarele situaţii:
a) când membrul Corpului a fost condamnat definitiv pentru sãvârşirea unei infracţiuni care, potrivit legislaţiei în vigoare, interzice dreptul de administrare şi gestiune a societãţilor comerciale;
b) nedepunerea la bugetul statului a impozitului asupra onorariilor încasate de la persoanele fizice;
c) neplata cotizaţiei profesionale pe o perioadã de un an;
d) nerespectarea normelor referitoare la incompatibilitãţi şi conflicte de interese;
e) membrul Corpului a fost sancţionat cu interzicerea dreptului de exercitare a profesiei;
f) membrul Corpului a fost declarat inapt din punct de vedere medical pentru exercitarea profesiei."
54. Punctul 100 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"100. Orice membru al Corpului poate cere încetarea provizorie de a mai face parte din acesta. La cererea adresatã conducerii filialei, prin scrisoare recomandatã ori prin depunere la secţiunea de resort cu semnãturã de primire, se aratã motivele şi data de la care doreşte sã înceteze a mai fi membru al Corpului."
55. Punctul 104 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"104. Cel interesat poate, atunci când doreşte, dar nu mai târziu de 3 ani şi când sunt îndeplinite condiţiile necesare stabilite de Regulamentul de organizare şi funcţionare a Corpului, sã obţinã reînscrierea sa în Tabloul Corpului, dând curs procedurii prevãzute pentru înscriere.
În cazul în care a trecut o perioadã mai mare de 3 ani de la data renunţãrii la calitatea de expert contabil sau contabil autorizat ori a radierii din Tablou, persoana în cauzã va susţine din nou examenul de aptitudini pentru atribuirea calitãţii de expert contabil şi contabil autorizat, dacã celelalte condiţii pentru obţinerea calitãţii prevãzute de regulament sunt îndeplinite."
56. Punctul 106 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"106. Dacã, ca urmare a demisiei, a refuzului de a participa la deliberãri, a întreprinderii de acţiuni repetate prin care se încalcã Regulamentul şi normele Corpului, membrii consiliului filialei provoacã prin aceasta imposibilitatea funcţionãrii corespunzãtoare a structurilor organizatorice ale filialei, precum şi în situaţia în care, cu ocazia alegerilor generale sau parţiale, nu se prezintã nicio candidaturã, consiliul filialei se suspendã, iar atribuţiile acestuia vor fi exercitate de un administrator provizoriu desemnat de Consiliul superior din rândul membrilor filialei respective, pânã la organizarea de noi alegeri generale sau parţiale. Pe întreaga duratã a îndeplinirii mandatului de administrator, activitatea acestuia este desfãşuratã sub stricta îndrumare, coordonare şi supervizare a Biroului permanent al Consiliului superior şi a preşedintelui Corpului.
Exercitarea atribuţiilor provizorii menţionate nu implicã acte care sã angajeze finanţele filialei şi nici luarea de decizii definitive privind personalul."
57. Punctul 110 se abrogã.
58. Punctul 112 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"112. Adunarea generalã ordinarã se convoacã anual, în primele douã luni ale anului sau la datele stabilite de Consiliul superior, iar în cazuri excepţionale se convoacã adunarea generalã extraordinarã. Convocarea adunãrii generale se publicã într-un ziar local de mare tiraj, cu cel puţin 15 zile înainte de data fixatã pentru desfãşurarea adunãrii."
59. Punctul 115 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"115. Adunarea generalã are urmãtoarele atribuţii:
a) ia cunoştinţã, dezbate şi aprobã prin vot deschis raportul de activitate prezentat de consiliul filialei pentru perioada expiratã;
b) aprobã prin vot deschis bugetul de venituri şi cheltuieli al filialei pentru exerciţiul financiar viitor şi execuţia bugetului pentru exerciţiul financiar expirat însoţit de raportul cenzorilor asupra gestiunii filialei;
c) ia cunoştinţã de raportul consiliului filialei privind rezultatul analizei activitãţii profesionale a experţilor individuali şi a societãţilor comerciale controlate, în vederea asigurãrii bunei exercitãri a profesiei de expert contabil şi de contabil autorizat pe teritoriul filialei. Adunarea generalã aprobã lista experţilor individuali şi a societãţilor comerciale ce vor fi auditate calitativ în anul urmãtor;
d) alege şi revocã preşedintele şi 4 membri ai comisiei de disciplinã a filialei;
e) alege şi revocã preşedintele şi membrii consiliului filialei, precum şi cenzorii;
f) propune, dintre membrii sãi, candidaţi pentru funcţia de preşedinte şi de membru al Consiliului superior;
g) adoptã lista cuprinzând membrii de onoare ai filialei;
h) îndeplineşte orice alte atribuţii prevãzute de lege, regulament, de Codul etic naţional al profesioniştilor contabili sau hotãrâte de Consiliul superior."
60. Punctul 117 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"117. Cenzorii sunt aleşi pentru o perioadã de 4 ani de cãtre adunarea generalã, prin vot deschis, dintre membrii Corpului care nu fac parte din consiliul filialei. Cenzorii nu pot îndeplini mai mult de douã mandate consecutive."
61. La punctul 118, paragraful 1 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"118. Cenzorii au misiunea de a verifica şi de a raporta adunãrii generale cu privire la gestiunea financiarã a consiliului filialei pentru fiecare exerciţiu financiar din perioada pentru care au fost aleşi, cu privire la concordanţa dintre operaţiile înregistrate în contabilitate şi documentele aprobate prin bugetul de venituri şi cheltuieli, atestând regularitatea şi sinceritatea informaţiilor financiare şi a execuţiei bugetare."
62. Punctul 119 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"119. Comisia de disciplinã a filialei este formatã dintr-un preşedinte, 4 membri titulari şi 5 membri supleanţi, aleşi de adunarea generalã dintre membrii filialei, experţi contabili, care se bucurã de autoritate profesionalã şi moralã deosebitã.
Membrii supleanţi sunt desemnaţi în aceleaşi condiţii, odatã cu titularii. Mandatul membrilor comisiei este de 4 ani."
63. La punctul 120, paragraful 2 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Fac excepţie plângerile privitoare la fapte sãvârşite de membrii Consiliului superior şi ai consiliilor filialelor, de membrii şi preşedinţii comisiilor de disciplinã ale filialelor, de preşedinţii Consiliului superior şi ai consiliilor filialelor, precum şi de persoanele fizice strãine cãrora le-a fost recunoscut dreptul de a exercita profesia de expert contabil sau contabil autorizat în România, care se depun la Comisia superioarã de disciplinã. Plângerile privitoare la fapte sãvârşite de membrii şi preşedintele Comisiei superioare de disciplinã se depun la Consiliul superior, care le analizeazã şi le prezintã Conferinţei naţionale."
64. Punctul 121 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"121. Toate reclamaţiile privind fapte susceptibile de a antrena rãspunderea disciplinarã îndreptate contra unui membru al Corpului sau a unei societãţi recunoscute de Corp se adreseazã comisiei de disciplinã a filialei de care aparţine cel reclamat. Aceasta înştiinţeazã preşedintele consiliului filialei şi reprezentantul Ministerului Economiei şi Finanţelor cu privire la reclamaţiile primite.
Fac excepţie reclamaţiile îndreptate împotriva membrilor Consiliului superior, membrilor consiliilor filialelor, membrilor şi preşedinţilor comisiilor de disciplinã ale filialelor sau profesioniştilor şi ai societãţilor strãine care se adreseazã Comisiei superioare de disciplinã."
65. Punctul 122 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"122. Plângerea îndreptatã împotriva unui membru al Corpului se adreseazã filialei din care face parte acesta, cu excepţia situaţiilor în care competenţa aparţine Comisiei superioare de disciplinã, pentru care plângerile se depun la Consiliul superior.
Plângerea astfel primitã se transmite în termen de 48 de ore preşedintelui comisiei de disciplinã, care va desemna ca raportor pe unul dintre membrii titulari ai comisiei."
66. Punctul 123 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"123. Procedura de judecatã disciplinarã este reglementatã prin Regulamentul comisiilor de disciplinã, aprobat de Consiliul superior al Corpului şi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I."
67. Punctul 124 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"124. Fapta sãvârşitã de un membru al Corpului, indiferent de funcţia deţinutã în structurile alese şi funcţionale, prin care se încalcã dispoziţiile legii, ale Regulamentului de organizare şi funcţionare a Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România, ale Codului etic naţional al profesioniştilor contabili, hotãrârile organelor de conducere ale Corpului, constituie abatere disciplinarã.
Sunt abateri disciplinare urmãtoarele fapte:
a) comportament necuviincios faţã de membrii Corpului, reprezentanţii Ministerului Economiei şi Finanţelor sau faţã de alţi participanţi la reuniunile de lucru ale organelor de conducere şi control ale Corpului;
b) absenţa nemotivatã de la întrunirea adunãrii generale a filialei sau de la Conferinţa naţionalã;
c) nerespectarea dispoziţiilor Codului etic naţional al profesioniştilor contabili şi a normelor Corpului referitoare la publicitate;
d) absenţa nejustificatã de la acţiunile de pregãtire şi dezvoltare profesionalã reglementate prin normele emise de Corp;
e) prestarea de servicii profesionale fãrã viza anualã de exercitare a profesiei sau fãrã contract scris încheiat cu clientul sau pe baza unui contract în care nu a fost înscrisã calitatea profesionalã a celui care îl încheie: expert contabil sau contabil autorizat;
f) nerespectarea obligaţiei de pãstrare a secretului profesional;
g) nedeclararea sau declararea parţialã a veniturilor, în scopul sustragerii de la plata cotizaţiei prevãzute în prezentul regulament sau a impozitelor;
h) fapta membrului Corpului de a nu depune în termenele stabilite, la filiala de care aparţine, declaraţiile anuale; pentru persoanele juridice rãspunderea incumbã preşedintelui consiliului de administraţie sau administratorului unic, dupã caz;
i) încãlcarea dispoziţiilor cu privire la incompatibilitãţi sau conflicte de interese;
j) refuzul de a pune la dispoziţia organelor de control şi auditorilor de calitate ai Corpului documentele privind activitatea profesionalã;
k) nedepunerea declaraţiilor sau declaraţiilor neconforme cu realitatea, în relaţiile cu Corpul sau cu terţii;
l) înscrierea în rapoartele de expertizã contabilã sau în alte lucrãri efectuate pentru terţi de aprecieri la adresa altor membri ai Corpului, fãrã consimţãmântul acestora sau fãrã sã fi fost consultaţi;
m) nerespectarea normelor şi standardelor profesionale emise de Corp cu ocazia efectuãrii lucrãrilor pentru terţi;
n) neîndeplinirea obligaţiilor prevãzute în Regulamentul privind auditul calitãţii serviciilor profesionale;
o) orice alte încãlcãri ale normelor şi hotãrârilor luate de organele de conducere ale Corpului.
La stabilirea şi aplicarea sancţiunilor disciplinare se va ţine seama de gravitatea încãlcãrii şi de consecinţele acesteia."
68. Punctul 125 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"125. Urmãtoarele abateri disciplinare se sancţioneazã astfel:


┌────────────────────────────────────────┬─────────────────────────────────────┐
│ Abaterea │ Sancţiunea │
├────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
│ 1 │ 2 │
├────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
│a) Neplata cotizaţiei │Suspendarea dreptului de │
│profesionale sau/şi a celorlalte │exercitare a profesiei pânã la │
│obligaţii bãneşti, la termenele │plata efectivã, dar nu mai │
│stabilite, în cursul unui an │puţin de 3 luni şi nici mai mult │
│calendaristic │de un an │
│b) Condamnarea definitivã │Interdicţia dreptului de │
│pentru sãvârşirea unei │exercitare a profesiei │
│infracţiuni care, potrivit legii, │ │
│interzice dreptul de gestiune şi │ │
│de administrare a societãţilor │ │
│comerciale │ │
│c) Încãlcarea cu intenţie, prin │Interdicţia dreptului de │
│acţiune sau omisiune, a │exercitare a profesiei │
│normelor de lucru elaborate │ │
│de Corp privind exercitarea │ │
│profesiei, dacã fapta a avut ca │ │
│urmare producerea unui │ │
│prejudiciu moral sau material │ │
│d) Practicarea profesiei de │Interdicţia dreptului de │
│expert contabil sau contabil │exercitare a profesiei │
│autorizat fãrã viza anualã │ │
│pentru exercitarea profesiei, │ │
│legal acordatã │ │
│e) Nerespectarea standardelor │Suspendarea dreptului de a │
│profesionale şi a normelor │mai efectua expertize │
│emise de Corp cu privire │contabile pe 6-12 luni │
│la efectuarea expertizelor │ │
│contabile │Interdicţia dreptului de │
│ │exercitare a profesiei, în caz │
│ │de repetare" │
└────────────────────────────────────────┴─────────────────────────────────────┘



69. Punctul 130 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"130. Aplicarea unei sancţiuni disciplinare definitive trebuie sã fie adusã la cunoştinţa publicului prin:
a) afişarea unui extras al hotãrârii de sancţionare la sediul filialei Corpului, însoţitã de publicarea acestuia în revista Corpului;
b) comunicarea mãsurii, în scris, direcţiei generale a finanţelor publice judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, şi tribunalului, în cazul aplicãrii sancţiunilor prevãzute la <>art. 17 alin. (1) lit. c) şi d) din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994 , republicatã.
În cazul aplicãrii sancţiunii de suspendare a dreptului de exercitare a profesiei printr-o hotãrâre definitivã, cel în cauzã este obligat sã depunã, sub luare de semnãturã, la filiala de care aparţine carnetul de expert contabil sau de contabil autorizat şi parafa; acestea îi vor fi restituite la expirarea termenului de suspendare.
Aceeaşi obligaţie existã şi în cazul aplicãrii mãsurii de interzicere a dreptului de exercitare a profesiei.
Membrul care refuzã sã se conformeze va fi radiat din Tabloul Corpului, efectuându-se publicitatea corespunzãtoare."
70. Punctul 132 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"132. Reprezentantul Ministerului Economiei şi Finanţelor pe lângã consiliul filialei are urmãtoarele atribuţii:
- participã, fãrã drept de vot, la lucrãrile adunãrii generale şi ale consiliului filialei; materialele care se dezbat se vor transmite cu 7 zile înainte de data întrunirii;
- sesizeazã pe reprezentantul Ministerului Economiei şi Finanţelor de pe lângã Consiliul superior asupra hotãrârilor şi mãsurilor consiliului filialei care contravin reglementãrilor legale."
71. La punctul 133, paragraful 2 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Exercitarea profesiei de expert contabil şi de contabil autorizat se face cu respectarea principiului independenţei profesiei; expertul contabil şi contabilul autorizat nu trebuie niciodatã sã se gãseascã în situaţia de conflict de interese şi în nicio altã situaţie care ar putea aduce atingere integritãţii şi obiectivitãţii sale."
72. Punctul 140 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"140. Societãţile comerciale de expertizã contabilã şi societãţile comerciale de contabilitate pot fi constituite din unul sau mai mulţi asociaţi ori acţionari. Acestea executã întreaga gamã de lucrãri prevãzute de lege, cu respectarea dispoziţiilor legale.
În cazul în care experţii, membri sau colaboratori ai unei societãţi comerciale de expertizã, sunt solicitaţi şi numiţi sã efectueze expertize judiciare, operaţiuni de audit sau mandatul de cenzor, beneficiarii respectivi vor depune ori vor vira costul acestor lucrãri, inclusiv TVA, în contul acestei societãţi. Aceasta este rãspunzãtoare, alãturi de membrul sau colaboratorul sãu, de calitatea lucrãrii pe care o vizeazã.
În acelaşi timp, este obligatã sã reţinã şi sã vireze impozitul legal datorat bugetului."
73. Punctul 142 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"142. În aplicarea art. 2 alin. (1), <>art. 6 şi 7 din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994 , republicatã, lucrãrile ce se pot executa, fãrã a fi limitative, de cãtre experţii contabili în cadrul contractelor de prestãri de servicii sunt:
a) ţinerea sau supravegherea contabilitãţii şi întocmirea situaţiilor financiare;
- acordarea asistenţei privind organizarea şi ţinerea contabilitãţii, inclusiv în cazul sistemelor informatice;
- elaborarea şi punerea în aplicare de: procedee contabile, planul de conturi adaptat unitãţii, contabilitatea de gestiune, tabloul de bord, control de gestiune şi control prin buget, în baza şi cu respectarea normelor generale;
b) efectuarea de analize economico-financiare, ca:
- analiza structurilor financiare;
- analiza gestiunii financiare şi a rentabilitãţii capitalului investit;
- tehnici de analizã şi de gestiune a fondului de rulment;
- sistem de credit-leasing, factoring etc.;
- elaborarea de tablouri de finanţare şi planuri de trezorerie;
- elaborarea de tablouri de utilizãri şi resurse;
- asistenţa în prevenirea şi înlãturarea dificultãţilor unitãţii;
c) efectuarea de audit financiar-contabil, ca:
- diagnostic financiar - creşterea, rentabilitatea, echilibrul şi riscurile financiare;
- audit intern - organizarea sau controlul regularitãţii şi sinceritãţii sistemului;
- studii, asistenţã pentru realizarea de investiţii financiare;
- audit statutar şi certificarea bilanţului contabil, cu respectarea reglementãrilor specifice;
d) efectuarea de evaluãri potrivit standardelor internaţionale de evaluare, ca:
- evaluãri de bunuri şi active patrimoniale;
- evaluãri de întreprinderi şi de valori mobiliare, pentru vânzãri, succesiuni, partaje, donaţii sau la cererea celor interesaţi;
- evaluãri de elemente intangibile;
e) efectuarea de expertize contabile dispuse de organele judiciare sau solicitate de persoane fizice ori juridice în condiţiile prevãzute de lege, ca:
- expertize amiabile (la cerere);
- expertize contabil-judiciare;
- arbitraje în cauze civile;
- expertize de gestiune;
f) executarea de lucrãri cu caracter financiar-contabil, ca:
- întocmirea de situaţii periodice;
- consolidarea conturilor şi bilanţului;
- întocmirea de planuri de finanţare pe termen mediu şi lung;
g) executarea de lucrãri cu caracter fiscal, ca:
- studii şi consultaţii pe probleme de ordin fiscal;
- participarea la întocmirea şi depunerea declaraţiilor fiscale;
- asistenţã în probleme de TVA şi impozite;
- fiscalitate imobiliarã;
- asistenţã în aplicarea tarifului vamal;
- asistarea contribuabilului cu ocazia verificãrilor;
- vizarea declaraţiilor fiscale anuale ale operatorilor economici;
h) efectuarea de lucrãri de organizare administrativã şi informaticã, cum ar fi:
- organigrame, structuri, definiri de funcţii;
- legãturi între servicii, circulaţia documentelor şi informaţiilor;
- mecanizarea şi automatizarea prelucrãrii informaţiilor, alegerea echipamentelor;
- analiza şi organizarea fluxului informaţional;
- alegerea softurilor necesare;
- formarea profesionalã continuã;
- contribuţii la protecţia patrimoniului unitãţii;
i) îndeplinirea atribuţiilor prevãzute în mandatul de cenzor la societãţile comerciale, conform prevederilor legale;
j) îndeplinirea atribuţiilor prevãzute de lege în procedurile de reorganizare judiciarã şi faliment, cum ar fi:
- efectueazã lucrãri cu privire la reflectarea în contabilitate a principalelor operaţiuni de fuziune, divizare, dizolvare şi lichidarea societãţilor comerciale, precum şi reatragerea sau excluderea unor asociaţi din cadrul societãţilor comerciale;
k) acordarea de asistenţã de specialitate necesarã pentru înfiinţarea şi reorganizarea societãţilor comerciale, cum ar fi:
- activitãţi de studiere a pieţei şi de sondare a opiniei publice;
- studii de fezabilitate la înfiinţarea întreprinderilor;
- activitãţi ale holdingurilor;
l) efectuarea pentru persoane fizice şi juridice a oricãrui serviciu profesional care presupune cunoştinţe de contabilitate;
m) alte activitãţi şi servicii pentru întreprinderi cuprinse în clasele CAEN: 6209, 6420, 6619, 6920, 7022, 7320, 8299, 7490, 6831, 6621, precum şi altele stabilite de Biroul permanent al Consiliului superior."
74. Punctul 143 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"143. În aplicarea art. 2 alin. (3) şi <>art. 10 din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994 , republicatã, lucrãrile ce se pot executa de cãtre contabilii autorizaţi în cadrul contractelor de prestãri de servicii, individual sau prin societãţi comerciale de contabilitate, sunt:
- ţinerea contabilitãţii financiare şi de gestiune;
- pregãtirea lucrãrilor pentru întocmirea situaţiilor financiare;
- lucrãri, declaraţii şi operaţiuni fiscale lunare şi trimestriale (altele decât situaţiile financiare anuale ale societãţilor comerciale), lucrãri în partidã simplã pentru persoane fizice independente şi asociaţii familiale etc.;
- atribuţii de cenzor la asociaţii de proprietari/locatari, CAR-uri şi diferite asociaţii, fundaţii etc. fãrã scop patrimonial."
75. Punctul 145 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"145. Contabilitatea sinteticã şi analiticã a cheltuielilor se organizeazã distinct, potrivit bugetului aprobat.
Înregistrarea cheltuielilor se face pe baza documentelor justificative vizate pentru controlul financiar preventiv şi aprobate de directorul general executiv sau de directorii executivi ai filialelor."
76. Punctul 146 se abrogã.
77. Punctul 147 se abrogã.
78. Punctul 150 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"150. Cotizaţiile profesionale anuale, datorate de membrii Corpului, persoane fizice şi juridice, sunt fixe şi variabile, pe tranşe de venit, fiind stabilite anual de Conferinţa naţionalã, pe baza metodologiei aprobate de Consiliul superior.
Condiţiile şi termenele de achitare a cotizaţiilor se stabilesc prin normele de acordare a vizei anuale pentru exercitarea profesiei, aprobate de Consiliul superior."
79. Punctul 151 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"151. Cheltuielile Corpului se pot efectua numai pe bazã de documente justificative, legal întocmite, în limita bugetelor de venituri şi cheltuieli, cu respectarea dispoziţiilor legale şi a normelor privind disciplina financiarã în cadrul Corpului, aprobate de Consiliul superior."
80. Punctul 152 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"152. În exercitarea atribuţiilor prevãzute în prezentul regulament, Conferinţa naţionalã, adunarea generalã a filialei, Consiliul superior şi consiliul filialei emit hotãrâri, Biroul permanent al Consiliului superior sau al consiliului filialei, precum şi preşedinţii de filiale emit decizii, iar preşedintele Consiliului superior emite ordine.
Potrivit <>art. 44 din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994 , republicatã, hotãrârile şi deciziile de interes general, adoptate de Conferinţa naţionalã, Consiliul superior şi Biroul permanent al Consiliului superior se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I, în termen de 30 de zile de la adoptare.
Sunt hotãrâri şi decizii de interes general cele care se referã la:
- Regulamentul de organizare şi funcţionare a Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România şi toate modificãrile şi completãrile la acesta;
- Codul etic naţional al profesioniştilor contabili din România şi toate modificãrile şi completãrile la acesta;
- Regulamentul de organizare şi funcţionare a comisiilor de disciplinã de pe lângã consiliile filialelor şi Consiliul superior al Corpului şi toate modificãrile şi completãrile la acesta;
- Tabloul Corpului şi modificãrile la acesta;
- accesul la profesie: examenele de admitere la stagiu; efectuarea stagiului şi organizarea examenului de aptitudini;
- auditul calitãţii serviciilor profesionale executate de membrii Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România;
- alte hotãrâri şi decizii clasificate de organele emitente ca fiind de interes general."
81. Punctul 153 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"153. Prevederile prezentului regulament se aplicã tuturor membrilor Corpului, care îşi exercitã profesia individual sau sunt constituiţi în societãţi comerciale."
82. Anexa nr. 1 la regulament se modificã şi se înlocuieşte cu anexa nr. 1 la prezenta hotãrâre.
83. Anexa nr. 2 la regulament se modificã şi se înlocuieşte cu anexa nr. 2 la prezenta hotãrâre.
84. Anexa nr. 3 la regulament se modificã şi se înlocuieşte cu anexa nr. 3 la prezenta hotãrâre.
ART. II
Prezenta hotãrâre se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. III
Regulamentul de organizare şi funcţionare a Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România, aprobat prin Hotãrârea Conferinţei naţionale a experţilor contabili şi contabililor autorizaţi nr. 1/1995, republicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 153 din 28 martie 2001, cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta hotãrâre, va fi republicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouã numerotare.
ART. IV
Organele alese şi structurile executive ale Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România vor duce la îndeplinire dispoziţiile prezentei hotãrâri.

Preşedintele Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor
Autorizaţi din România,
Marin Toma

Bucureşti, 14 mai 2008.
Nr. 08/90.

ANEXA 1
(Anexa nr. 1 la regulament)

PROCEDURA ALEGERILOR
CAP. I
Dispoziţii generale

1. Alegerile pentru Consiliul superior şi, respectiv, pentru consiliile filialelor se fac prin vot secret, pentru o perioadã de 4 ani, cu reînnoirea bienalã a jumãtate din numãrul membrilor aleşi.
Preşedintele Consiliului superior şi preşedinţii consiliilor filialelor sunt aleşi prin vot secret, pentru 4 ani, de cãtre Conferinţa naţionalã, respectiv de adunarea generalã a filialei.
2. Au dreptul de a alege şi de a fi aleşi toţi membrii Corpului, persoane fizice înscrise în Tablou, cu excepţia celor care:
a) nu sunt la zi cu plata cotizaţiilor profesionale;
b) sunt membri de onoare;
c) sunt persoane fizice strãine cãrora le-a fost recunoscut dreptul de a exercita profesia de expert contabil sau de contabil autorizat în România;
d) au fost sancţionaţi sau sunt investigaţi pentru abaterile disciplinare prevãzute în regulament.
3. Votul este secret şi are loc la data fixatã de Consiliul superior.
4. Toţi membrii Corpului care au dreptul de a alege şi de a fi aleşi pot face declaraţii de candidaturã, care vor cuprinde, sub sancţiunea neînscrierii în listele cuprinzând candidaţii:
a) numele, prenumele şi adresa candidatului;
b) categoria profesionalã din care face parte: expert contabil sau contabil autorizat;
c) modul de exercitare a profesiei;
d) funcţiile deţinute anterior în cadrul Corpului şi perioadele respective;
e) funcţia pentru care candideazã, şi anume: membru al unui consiliu al Corpului sau preşedinte al Consiliului superior ori al consiliului filialei;
f) obiectivele şi strategia pe care şi le propune candidatul dacã va fi ales;
g) declaraţia pe propria rãspundere cã îndeplineşte cerinţele de eligibilitate prevãzute în regulament.
Regulile privind conţinutul-cadru şi modul de completare a declaraţiei de candidaturã se stabilesc de Consiliul superior.

CAP. II
Alegerile pentru consiliile filialelor

5. Declaraţiile de candidaturi, atât pentru Consiliul superior, cât şi pentru consiliile filialelor respective, se trimit prin scrisoare recomandatã cu confirmare de primire consiliului filialei, pânã la data-limitã stabilitã de preşedintele Consiliului superior. Declaraţiile de candidaturã pentru Consiliul superior pot fi trimise şi direct la Consiliul superior al Corpului.
Declaraţiile de candidaturi primite dupã data-limitã stabilitã sunt considerate tardive şi deci nu sunt luate în considerare, anexându-se însã la procesul-verbal de declarare a rezultatelor alegerilor.
6. O comisie formatã din cenzorul filialei, un membru al comisiei de disciplinã şi directorul executiv al filialei verificã îndeplinirea condiţiilor de eligibilitate a membrilor care au trimis declaraţii de candidaturi.
7. Preşedintele consiliului filialei trimite preşedintelui Consiliului superior declaraţiile de candidaturi pentru un loc în Consiliul superior, însoţite de o atestare, de cãtre preşedintele fiecãrei filiale, cã respectivul candidat îndeplineşte condiţiile de eligibilitate prevãzute de prezentul regulament.
8. Pentru candidaţii care îndeplinesc condiţiile legale, preşedintele consiliului filialei întocmeşte lista cuprinzând candidaţii - experţi contabili şi lista cuprinzând candidaţii - contabili autorizaţi.
Listele sunt întocmite în ordine alfabeticã şi cuprind urmãtoarele:
a) numele, prenumele şi adresa fiecãrui candidat;
b) numãrul total de locuri pentru care se candideazã, separat pentru titulari şi supleanţi;
c) datele calendaristice ale celor douã tururi de scrutin;
d) semnãturile membrilor comisiei prevãzute la pct. 6.
Un exemplar al listelor se transmite Consiliului superior.
9. Listele cuprinzând candidaţii vor fi afişate la sediul filialei, cu minimum 15 zile înaintea datei alegerilor. Împotriva omisiunilor, înscrierilor greşite sau oricãror erori se poate face întâmpinare la preşedintele filialei, în termen de 48 de ore de la afişare, care este obligat sã o soluţioneze în termen de 48 de ore de la înregistrarea ei. Soluţia datã întâmpinãrii poate fi atacatã la instanţa de judecatã competentã, potrivit legii.
10. Este interzis consiliilor în funcţiune şi personalului angajat al filialei sã facã orice fel de propagandã în favoarea unuia sau a mai multor candidaţi ori sã se asocieze la propaganda fãcutã în favoarea candidaturii unor membri ai Corpului.
11. Directorul executiv al filialei întocmeşte listele membrilor Corpului cu drept de vot în cadrul filialei, în ordine alfabeticã:
a) lista membrilor experţi contabili;
b) lista membrilor contabili autorizaţi.
Listele cuprind: numele şi prenumele, numãrul matricol, adresa şi douã coloane rezervate pentru înscrierea prezenţei la primul tur de scrutin şi, eventual, la al doilea.
Listele se afişeazã la sediul filialei, la loc vizibil, cu minimum 15 zile înainte de data alegerilor. Prevederile pct. 9 referitoare la întâmpinare se aplicã în mod corespunzãtor.
12. Pentru reînnoirea bienalã a consiliilor filialelor numãrul membrilor care vor fi aleşi este determinat în funcţie de efectivul existent, ţinându-se seama de numãrul membrilor înscrişi în Tabloul Corpului la filiala respectivã.
13. În fiecare listã întocmitã pe categorii profesionale, aşa cum se prevede la pct. 11, vor fi înscrişi numai experţii contabili şi contabilii autorizaţi din Tabloul Corpului având cotizaţia profesionalã achitatã la zi.
14. La data hotãrâtã pentru alegeri, preşedintele consiliului filialei, ajutat de membrii Biroului permanent, deschide adunarea generalã, constatând dacã este legal constituitã, potrivit prezentului regulament.
În caz afirmativ, fiecare participant va fi legitimat cu carnetul de membru şi se va verifica înscrierea sa în lista cuprinzând alegãtorii, dupã care va primi buletinul de vot.
15. Buletinul de vot va cuprinde toţi candidaţii, în ordine alfabeticã, identificaţi cu: nume, prenume şi calitatea profesionalã.
Buletinele de vot se imprimã, prin grija consiliului filialei, pe hârtie de aceeaşi densitate şi culoare, într-un numãr care trebuie sã acopere numãrul alegãtorilor; forma graficã şi dimensiunile acestora vor fi unitare. Buletinele de vot distribuite alegãtorilor vor purta ştampila filialei.
16. Votul este secret; în acest scop, se vor asigura de cãtre preşedintele consiliului filialei condiţiile necesare votãrii.
Modul de votare
17. În cazul în care alegãtorul nu voteazã un candidat oarecare, îşi exprimã voinţa prin anularea (bararea cu o linie) poziţiei respective de pe buletinul de vot, fãrã sã înscrie un alt candidat în loc. În acelaşi mod va anula toţi candidaţii înscrişi pe buletinul de vot peste numãrul locurilor vacante.
18. Numãrarea voturilor este asiguratã de o comisie formatã din 3-5 persoane alese de adunarea generalã.
19. Când toate buletinele de vot ale alegãtorilor au fost introduse în urnã, se procedeazã la deschiderea şi numãrarea voturilor. Buletinele considerate valabile sunt menţionate (bifate) pe lista candidaţilor.
20. Buletinele albe sau completate neciteţ, cele care cuprind mai multe nume decât locuri de ocupat, cele care nu cuprind o desemnare precisã a candidatului ori care nu poartã ştampila filialei, cele care conţin un semn de recunoaştere sau o menţiune referitoare la candidaţi ori la terţi nu sunt luate în seamã la stabilirea rezultatului, fiind anexate la procesul-verbal.
21. Comisia de numãrare a voturilor întocmeşte imediat un proces-verbal al operaţiunilor de numãrare a voturilor şi de stabilire a rezultatului votãrii, care se semneazã de toţi membrii sãi.
22. Procesul-verbal de numãrare a voturilor se întocmeşte în dublu exemplar de cãtre comisie şi cuprinde:
a) numãrul alegãtorilor, potrivit listelor de alegãtori;
b) numãrul alegãtorilor prezenţi la adunare;
c) numãrul total al voturilor valabil exprimate;
d) numãrul voturilor nule;
e) numãrul voturilor obţinute de fiecare candidat în parte;
f) numãrul total al buletinelor de vot imprimate;
g) numãrul buletinelor rãmase nefolosite şi anulate.
Un exemplar al acestuia se transmite preşedintelui Consiliului superior.
23. La primul tur de scrutin sunt declaraţi aleşi candidaţii care au obţinut minimum douã treimi din numãrul total al voturilor valabil exprimate. La cel de-al doilea tur de scrutin sunt aleşi candidaţii care au obţinut cel mai mare numãr de voturi.
Candidaţii care au obţinut numãrul de voturi prevãzut la paragraful 1 vor ocupa locurile vacante în limita numãrului acestora şi în ordinea descrescãtoare a numãrului de voturi obţinute. Mai întâi se vor ocupa locurile de titulari şi apoi cele de supleanţi.
24. Rezultatul votãrii, dupã controlarea numãrului de voturi şi alegãtori, este imediat declarat şi afişat la sediul consiliului filialei.
25. Preşedintele consiliului filialei unde au avut loc alegerile adreseazã candidaţilor aleşi, în maximum 4 zile, invitaţia sã participe la prima şedinţã a consiliului dupã alegeri.

CAP. III
Alegerile pentru Consiliul superior al Corpului

26. Alegerea Consiliului superior are loc în cadrul Conferinţei naţionale.
27. Pentru declaraţiile de candidaturi primite, preşedintele Consiliului superior întocmeşte cele douã liste de candidaţi, pentru experţi contabili şi, separat, pentru contabili autorizaţi, conform prevederilor pct. 11.
28. Preşedintele Consiliului superior trimite listele candidaţilor pentru Consiliul superior preşedinţilor consiliilor filialelor, care le vor afişa la sediile filialelor respective cu cel puţin 15 zile înaintea datei fixate pentru alegeri.
29. Prevederile pct. 10 se aplicã şi membrilor Consiliului superior, precum şi tuturor structurilor alese şi executive ale acestuia.
30. Modul de votare este identic cu cel arãtat la pct. 16 şi 17.
31. Prevederile pct. 13-15 şi 22 se aplicã şi pentru alegerile Consiliului superior.
32. Numãrarea voturilor pentru alegerea Consiliului superior se face potrivit procedurii prevãzute de pct. 18-21.

CAP. IV
Alegerea preşedintelui Consiliului superior şi a preşedinţilor consiliilor filialelor

33. Declaraţiile de candidaturi se transmit, prin scrisoare recomandatã cu confirmare de primire, Consiliului superior sau consiliului filialei, dupã caz, pânã la data-limitã stabilitã de Consiliul superior.
La nivelul Consiliului superior şi, respectiv, al consiliului filialei, primirea şi verificarea declaraţiilor de candidaturã, precum şi întocmirea listei candidaţilor se fac de cãtre o comisie de primire şi verificare a declaraţiilor, formatã din 3-5 membri desemnaţi cu 25 de zile înainte de data scrutinului de Consiliul superior sau de consiliul filialei, dupã caz; membrii comisiei nu pot fi în acelaşi timp şi candidaţi în alegeri.
34. Listele cuprinzând candidaţii se întocmesc în ordine alfabeticã şi vor cuprinde:
a) numele, prenumele şi adresa fiecãrui candidat;
b) categoria profesionalã cãreia îi aparţine;
c) datele calendaristice ale celor douã tururi de scrutin;
d) semnãtura preşedintelui şi a secretarului comisiei de primire şi verificare a declaraţiilor.
Listele se afişeazã la sediile filialelor cu cel puţin 15 zile înaintea datei alegerilor. Împotriva omisiunilor, înscrierilor greşite sau oricãror erori se poate face întâmpinare, care se depune în termen de 48 de ore de la afişare, la comisia desemnatã potrivit pct. 33; aceasta o va soluţiona în termen de cel mult 48 de ore de la înregistrare. Soluţia datã întâmpinãrii poate fi atacatã la instanţa de judecatã competentã, potrivit legii.
35. Pct. 10, 15-22 şi 24 se aplicã în mod corespunzãtor.
36. La primul tur de scrutin sunt declaraţi aleşi candidaţii care au obţinut cel puţin douã treimi din numãrul total al voturilor valabil exprimate; la cel de-al doilea tur de scrutin este suficientã majoritatea simplã a voturilor.
Aceste dispoziţii sunt valabile atât pentru alegerea preşedintelui Consiliului superior, cât şi pentru alegerea preşedinţilor consiliilor filialelor.

ANEXA 2
(Anexa nr. 2 la regulament)

ŞEDINŢELE ORGANELOR DE CONDUCERE

1. Şedinţele de lucru ale consiliilor Corpului şi birourilor permanente sunt legal constituite numai în condiţiile asigurãrii prezenţei majoritãţii legale a membrilor acestora.
2. Consiliile Corpului pot delibera numai asupra problemelor înscrise în ordinea de zi comunicatã, cu cel puţin 7 zile înainte, şi numai în mod excepţional asupra celor care, datoritã urgenţei lor, sunt supuse direct în şedinţã de cãtre preşedinte.
3. Preşedintele conduce deliberãrile; el nu poate refuza cuvântul unui participant.
Preşedintele poate atenţiona pe oricare participant care ia cuvântul fãrã a-l fi cerut şi obţinut, care depãşeşte timpul acordat sau care, dupã ce a fost invitat de preşedinte sã se limiteze la problema în curs de dezbatere, nu se conformeazã acestei invitaţii.
Preşedintele poate chema la ordine, cu menţionarea în procesul-verbal, pe oricare membru al Corpului care profereazã atacuri la persoanã sau provoacã dezordine.
4. Durata expozeului fiecãrui participant este limitatã la cel mult 7 minute, cu excepţia celui al preşedintelui, precum şi al preşedinţilor şi raportorilor secţiunilor şi comisiilor, inclusiv al reprezentantului Ministerului Economiei şi Finanţelor.
5. Şedinţa poate fi suspendatã de preşedinte dupã consultarea adunãrii sau la cererea majoritãţii participanţilor.
6. Votul se exprimã prin ridicarea mâinii. Secretarul de şedinţã procedeazã la numãrarea voturilor, iar rezultatul se comunicã de cãtre preşedinte. Totuşi, votul secret poate fi cerut ori de câte ori este cazul şi îndeosebi:
a) în cazurile avute în vedere la pct. 5;
b) când se procedeazã la o numire, dacã votul secret este cerut de preşedinte, de un membru al Consiliului sau de prezidiul şedinţei;
c) în alte cazuri, când este cerut de majoritatea membrilor prezenţi.
7. Dezbaterile se consemneazã în procese-verbale sau stenograme, dupã caz, şi vor cuprinde menţiuni referitoare la: data şi locul încheierii, numele şi prenumele membrilor prezenţi şi ale celor care absenteazã, ordinea de zi, dezbaterile din şedinţã şi hotãrârile adoptate. Acestea se semneazã de preşedinte şi de persoana care le-a întocmit.
8. Deliberãrile au un caracter strict secret. Cu toate acestea, consiliul poate, prin decizie specialã, sã admitã publicarea lor în extras sau în întregime.
9. Hotãrârile adoptate sunt fãcute publice.

ANEXA 3
(Anexa nr. 3 la regulament)

ACORDAREA DE DISTINCŢII ONORIFICE

1. Experţii contabili şi contabilii autorizaţi care au o activitate profesionalã în una dintre aceste calitãţi de cel puţin 30 de ani şi se bucurã de prestigiu profesional şi moral pot primi titlul de:
- "Expert contabil de onoare";
- "Contabil autorizat de onoare".
2. De asemenea, preşedinţii consiliilor filialelor şi preşedinţii Consiliului superior al Corpului pot primi titlul de:
- "Preşedinte de onoare al filialei";
- "Preşedinte de onoare al Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România", dacã îndeplinesc cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) au exercitat acest mandat timp de cel puţin 6 ani;
b) au fost timp de cel puţin 6 ani membri titulari ai unui consiliu al Corpului;
c) au fost înscrişi în evidenţa experţilor şi au activat în aceastã calitate timp de cel puţin 10 ani;
d) sã nu fi suferit sancţiuni disciplinare pe întreaga perioadã de viaţã activã ca profesionist contabil.
Acceptarea acestui titlu implicã pentru beneficiarul sãu renunţarea de a solicita un nou mandat de preşedinte.
3. Experţii contabili şi contabilii autorizaţi membri ai Corpului Contabililor Autorizaţi şi Experţilor Contabili, înfiinţat în anul 1921, precum şi experţii contabili care au obţinut calitãţile respective în baza decretelor nr. 434/1957 şi nr. 79/1971 pot primi titlul de "Expert contabil de onoare" şi "Contabil autorizat de onoare" dacã au o vechime cumulatã în aceste calitãţi de cel puţin 30 de ani, pe baza cererii proprii, a copiei carnetelor respective de membru depuse la filialele de care aparţin şi a copiei cazierului judiciar.
4. Procedeul de acordare a titlului de "Expert contabil de onoare" şi "Contabil autorizat de onoare" este urmãtorul:
a) preşedintele filialei supune propunerile de acordare a titlurilor onorifice adunãrii generale anuale; dupã aprobare, înainteazã lista spre confirmare Conferinţei naţionale anuale;
b) preşedintele Consiliului superior înscrie pe ordinea de zi a Conferinţei naţionale anuale lista membrilor de onoare aprobatã în adunãrile generale ale filialelor şi o supune confirmãrii acesteia;
c) dupã confirmarea Conferinţei naţionale, filialele fac transferarea din partea Tabloului Corpului în care membrii confirmaţi ca onorifici figureazã pânã atunci în partea corespunzãtoare din Tabloul Corpului destinatã membrilor de onoare, aceştia putând, de la acea datã, sã se bucure de drepturile ce le sunt conferite.
5. Experţii contabili de onoare şi contabilii autorizaţi de onoare pot asista la adunãrile generale ale filialelor de care aparţin.
Consiliile filialelor pot decide sã li se asigure, potrivit unor modalitãţi pe care le stabilesc, ca aceştia sã primeascã gratuit revista Corpului.
6. Membrii de onoare trebuie sã se abţinã de la orice acţiune de naturã sã desconsidere profesia al cãrei titlu de onoare le-a fost conferit.
7. Ei trebuie sã îl înştiinţeze pe preşedintele comisiei de disciplinã despre implicãrile, penalizãrile şi condamnãrile al cãror subiect sunt sau ar putea fi, pentru fapte calificate ca fiind de naturã penalã.
Aplicarea unei sancţiuni disciplinare conduce la pierderea titlului obţinut, care nu mai poate fi solicitat ulterior.
8. Membrii de onoare ai Corpului sunt exoneraţi de taxa de înscriere şi de cotizaţiile fixe.
----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016