Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 794 din 2 decembrie 1997  privind constituirea, administrarea si utilizarea Fondului de contrapartida    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 794 din 2 decembrie 1997 privind constituirea, administrarea si utilizarea Fondului de contrapartida

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 358 din 16 decembrie 1997
Guvernul României hotãrãşte:

ART. 1
Asistenta nerambursabila acordatã Guvernului României de cãtre guvernele ţãrilor membre ale Grupului celor 24, denumite în continuare donatori, poate lua forma unor programe de import şi programe de asistenta financiarã. Aceste programe sunt convenite pe baza unor acorduri bilaterale, care prevãd constituirea unor fonduri financiare, denumite în continuare fonduri de contrapartida.
Acordurile bilaterale privind programele de import sau programele de asistenta financiarã sunt avizate de Ministerul Finanţelor şi de Departamentul pentru Integrare Europeanã înainte de a fi încheiate.
Programele de import au ca obiect finanţarea de cãtre donatori a importului unor bunuri şi servicii deficitare pe piata interna, pentru susţinerea nivelului de trai al populaţiei şi pentru sprijinirea unor sectoare-cheie ale economiei naţionale.
Programele de asistenta financiarã au ca obiect acordarea de cãtre donatori a unor fonduri valutare pe care Guvernul României le utilizeazã pentru finanţarea importurilor de bunuri şi servicii ale unor beneficiari din sectoare-cheie ale economiei naţionale.
În cazul programelor de import, Guvernul României constituie fondurile de contrapartida din contravaloarea în moneda nationala a bunurilor şi serviciilor pe care le vinde pe piata interna sau unor agenţi economici conveniti cu donatorii.
În cazul programelor de asistenta financiarã, Guvernul României constituie fondurile de contrapartida din contravaloarea în moneda nationala a finanţãrii importurilor de bunuri şi servicii ale unor agenţi economici conveniti cu donatorii.
ART. 2
Toate fondurile de contrapartida sunt incluse în Fondul de contrapartida administrat de Ministerul Finanţelor.
ART. 3
Dobanda rezultatã din administrarea Fondului de contrapartida se vãrsa la acesta. Nivelul dobânzii este convenit prin acordurile bilaterale de constituire, administrare şi utilizare; în lipsa unei astfel de prevederi în acordurile bilaterale, este aplicatã rata anuala a dobânzii medii pasive, practicatã de bãncile comerciale pentru operaţiuni interbancare (inclusiv relaţiile cu Banca Nationala a României).
ART. 4
Obiectivele utilizãrii Fondului de contrapartida sunt stabilite prin acordurile bilaterale privind constituirea, administrarea şi utilizarea acestuia şi/sau prin convenţii încheiate ulterior cu donatorii.
ART. 5
Disponibilul din Fondul de contrapartida este alocat pe proiecte convenite cu donatorii şi se aproba prin hotãrâri guvernamentale, pe baza propunerilor Departamentului pentru Integrare Europeanã.
ART. 6
Ministerul Finanţelor încheie cu beneficiarii proiectelor convenţii de finanţare privind transferul, utilizarea şi controlul sumelor alocate acestora.
Ministerul Finanţelor poate sista transferul sumelor alocate în cazul în care constata nerespectarea de cãtre beneficiari a prevederilor convenţiilor încheiate, pana la soluţionarea problemelor care au determinat sistarea.
ART. 7
Ministerul Finanţelor va informa anual Guvernul României şi, dupã caz, donatorii, cu privire la constituirea, administrarea şi utilizarea Fondului de contrapartida.
ART. 8
Constituirea, administrarea şi utilizarea Fondului de contrapartida sunt reglementate prin instrucţiunile prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 9
La data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abroga <>Hotãrârea Guvernului nr. 470/1992 , completatã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 227/1994 , art. 2, 3, 4 şi 5 din Hotãrârea Guvernului nr. 356/1993, <>art. 2, 3 şi 4 din Hotãrârea Guvernului nr. 754/1994 şi <>art. 2, 3 şi 4 din Hotãrârea Guvernului nr. 649/1996 .

PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA

Contrasemneazã:
---------------
p. Ministru de stat,
ministrul finanţelor,
Corneliu Eugeniu Gorcea,
secretar de stat

Ministru delegat
pe lângã primul-ministru pentru
integrare europeanã,
Alexandru Herlea

ANEXA 1

INSTRUCŢIUNI
privind constituirea, administrarea şi utilizarea Fondului de contrapartida

I. Derularea importurilor

A. În cazul programelor de import
(1) Instituţiile guvernamentale coordonatoare de sector, denumite în continuare beneficiari intermediari, organizeazã licitaţii conform legislaţiei în vigoare pentru desemnarea agenţilor economici abilitaţi sa desfãşoare operaţiuni de comerţ exterior, denumiţi în continuare comisionari. Comisionarii deruleazã importurile în numele şi în contul beneficiarilor intermediari.
(2) Beneficiarii intermediari încheie cu comisionarii contracte de comision, în care sunt stabilite condiţiile de derulare.
(3) Importurile pot fi derulate şi de agenţii economici din cadrul sectorului pentru care a fost convenit programul de import, denumiţi în continuare cumpãrãtori.

B. În cazul programelor de asistenta financiarã
(1) Agenţii economici beneficiari de finanţare guvernamentalã în valuta, denumiţi în continuare beneficiari de finanţare, organizeazã licitaţii, conform legislaţiei în vigoare, pentru desemnarea agenţilor economici abilitaţi sa desfãşoare operaţiuni de comerţ exterior, denumiţi în continuare comisionari. Comisionarii deruleazã importurile în numele şi în contul beneficiarilor de finanţare.
(2) Beneficiarii de finanţare încheie cu comisionarii contracte de comision, în care sunt convenite condiţiile de derulare.
(3) Importurile pot fi derulate şi de cãtre beneficiarii de finanţare.

II. Vânzarea de cãtre Guvernul României a bunurilor şi serviciilor importate

(1) Beneficiarii intermediari vand pe piata interna bunurile şi serviciile importate, pe baza unor contracte de vânzare-cumpãrare, la preţuri calculate conform prevederilor din acordurile bilaterale de finanţare. Dacã nu exista astfel de prevederi în acordurile bilaterale de finanţare, preţurile vor fi calculate la cursul de schimb de la data eliberãrii declaraţiilor vamale de import.
(2) Dacã preţurile bunurilor şi serviciilor importate sunt mai mari decât cele practicate pe piata interna, ca urmare a unor preţuri subvenţionate sau a unor diferenţe de costuri, reducerile de preţ se stabilesc conform acordurilor bilaterale de finanţare a programelor de import. Dacã nu exista astfel de prevederi în acordurile bilaterale de finanţare, reducerile de preţ sunt convenite cu donatorii şi sunt adoptate prin ordine de preţ, la propunerile beneficiarilor intermediari.

III. Finanţarea în valuta a importurilor de bunuri şi servicii ale unor agenţi economici de cãtre Guvernul României

(1) Cu fondurile valutare puse la dispoziţie de donatori, Guvernul României finanţeazã importurile de bunuri şi servicii ale agenţilor economici conveniti între acesta şi donatori.
(2) Departamentul pentru Integrare Europeanã încheie convenţii cu beneficiarii de finanţare, în care sunt prevãzute condiţiile de finanţare în valuta a importurilor.

IV. Constituirea Fondului de contrapartida

(1) Contravaloarea în moneda nationala a bunurilor şi serviciilor importate şi a finanţãrii în valuta a importurilor de bunuri şi servicii este calculatã la cursul de schimb valutar de la data eliberãrii declaraţiilor vamale de import.
(2) Comisionarii sau, dupã caz, cumpãrãtorii plãtesc la Fondul de contrapartida contravaloarea în lei a bunurilor şi serviciilor cumpãrate, mai puţin comisioanele şi cheltuielile ocazionate de derularea importurilor (cheltuielile de transport intern, încãrcare/descãrcare, asigurare pe parcurs intern, control cantitativ şi calitativ, depozitare), stabilite în contractele de comision.
(3) Beneficiarii de finanţare în valuta plãtesc la Fondul de contrapartida contravaloarea în lei a bunurilor şi serviciilor importate, mai puţin comisioanele, stabilite în contractele de comision, pe care le plãtesc direct comisionarilor.
(4) Plãţile sunt efectuate în maximum 30 de zile de la datele de recepţie a bunurilor şi serviciilor sau de emitere a certificatelor de acceptare a plãţii.
În condiţiile existenţei unor reglementãri corespunzãtoare bilaterale de finanţare în valuta sau la propunerea donatorilor, plãţile pot fi efectuate eşalonat, pe baza unor convenţii încheiate între Ministerul Finanţelor şi cumpãrãtori/beneficiarii de finanţare, în valuta, cu perceperea de dobanda. Dobânzile sunt calculate prin aplicarea ratei anuale a dobânzii medii pasive, practicatã de bãncile comerciale pentru operaţiuni interbancare (inclusiv relaţiile cu Banca Nationala a României).
(5) Întârzierea plãţilor atrage dupã sine penalizãri, conform legislaţiei în vigoare privind creanţele bugetare.

V. Evidenta importurilor şi a intrãrilor la Fondul de contrapartida

(1) Pentru urmãrirea derulãrii importurilor se întocmeşte situaţia cuprinsã în anexa nr. 1 la prezentele instrucţiuni.
Aceasta situaţie este întocmitã lunar de cãtre cumpãrãtori/beneficiarii de finanţare în valuta şi înaintatã Ministerului Finanţelor în prima decada a lunii urmãtoare.
(2) Intrãrile la Fondul de contrapartida sunt evidentiate de Ministerul Finanţelor pe programe de import/programe de asistenta financiarã, respectiv pe fiecare program sau proiect, într-un subcont analitic.

VI. Utilizarea fondurilor de contrapartida

(1) Fondurile de contrapartida sunt utilizate conform acordurilor bilaterale privind constituirea, administrarea şi utilizarea lor, acordurilor bilaterale de finanţare a programelor de import sau acordurilor de asistenta financiarã. Alocarile pe proiecte sunt stabilite printr-un program indicativ anual, elaborat de Departamentul pentru Integrare Europeanã, convenit cu donatorii şi aprobat prin hotãrâre a Guvernului.
(2) Cererile de finanţare din Fondul de contrapartida sunt înaintate Departamentului pentru Integrare Europeanã, însoţite de lucrãri de fundamentare, detaliate şi structurate conform anexei A la prezentele instrucţiuni.
(3) Dupã aprobarea finantarilor prin hotãrâre a Guvernului, Ministerul Finanţelor încheie, în calitate de administrator, convenţii de finanţare cu instituţiile guvernamentale coordonatoare ale sectoarelor beneficiare, denumite în continuare beneficiari intermediari. Aceste convenţii sunt întocmite de Ministerul Finanţelor şi cuprind procedurile de finanţare, de raportare şi de control ale alocarilor şi cheltuielilor.
Beneficiarii intermediari încheie, la rândul lor, convenţii de finanţare cu beneficiarii finali ai alocarilor, cuprinzând cel puţin aceleaşi prevederi din convenţiile încheiate între Ministerul Finanţelor şi beneficiarii intermediari.
(4) Utilizarea de cãtre beneficiarii finali a fondurilor alocate are loc conform legislaţiei în vigoare privind organizarea şi desfãşurarea licitaţiilor pentru achiziţiile publice.

VII. Prevederi finale

(1) Beneficiarii intermediari primesc sumele alocate, în transe trimestriale, stabilite în bugetul de cheltuieli din cadrul convenţiilor, pe baza situaţiei justificative întocmite conform anexei B la prezentele instrucţiuni.
(2) Beneficiarii intermediari şi finali evidenţiazã cheltuielile din alocarile de la Fondul de contrapartida distinct de activitatea lor curenta, cu respectarea reglementãrilor stabilite pentru fondurile bugetului de stat. Aceste cheltuieli sunt înregistrate şi raportate conform anexelor C şi D la prezentele instrucţiuni.
(3) Ministerul Finanţelor şi beneficiarii intermediari controleazã modul de cheltuire a alocarilor ori de câte ori este necesar, dar cel puţin o data pe an.
(4) În cazul apariţiei unor situaţii neprevãzute în prezentele instrucţiuni, Ministerul Finanţelor şi, dupã caz, Departamentul pentru Integrare Europeanã analizeazã şi decide mãsurile şi procedurile necesare.

ANEXA 1
-------
la instrucţiuni
---------------



DONATOR:
ACORD:
PROIECT:
BENEFICIAR:

SITUAŢIA
obligaţiilor cãtre Fondul de contrapartida la data de ............


din care:
Suma Nu- Dife- -----------------
Produ- Nr. şi tran- ma- ren- Suma Suma O
sul/ data Valoa- Cursul Valoa- sfera- rul Data ta retinu- rãmasã b
servi- decla- rea lei/ rea ta la şi ex- fata ta pen- de s
ciul ratiei impor- valu- impor- Fondul data tra- de tru tran- e
impor- vamale tului ta tului de ordi- sului va- chel- sferat r
tat de în -lei- con- nului de loa- tuieli la v
import valuta tra- de cont rea de de- Fondul a
pãrţi- plata im- rulare, de con- t
da por- comi- trapar- i
-lei- tului sion tida i
-lei- -lei- -lei- *)
-------------------------------------------------------------------------------
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
-------------------------------------------------------------------------------





-------------------------------------------------------------------------------

*) - Defalcarea cheltuielilor de derulare (stabilite prin acordul de finanţare sau, dacã acesta nu specifica, a cheltuielilor de transport şi asigurare pe parcurs intern, de încãrcare-descãrcare, depozitare) şi specificarea comisionului reţinut pentru activitatea de import.
- Motivarea sumelor rãmase de transferat la Fondul de contrapartida.


ANEXA A

TERMENI DE REFERINTA

1. Date generale despre proiect (o pagina):
(1) titlul;
(2) localizarea;
(3) prioritatea proiectului în strategia de sector;
(4) organizaţia care coordoneazã implementarea proiectului (denumirea, adresa, numãrul de telefon, numãrul de fax, precum şi numele, prenumele, funcţia şi numãrul de telefon ale persoanei de contactat);
(5) organizaţia care implementeaza proiectul (denumirea, adresa, numãrul de telefon, numãrul de fax, precum şi numele, prenumele, funcţia şi numãrul de telefon ale persoanei de contactat);
(6) sursele de finanţare (interne şi externe);
(7) alte proiecte complementare proiectului propus.

2. Necesitatea proiectului (patru pagini):
(1) condiţiile actuale la nivel sectorial (o pagina);
(2) strategia şi politica sectoriala (o pagina);
(3) condiţiile actuale în zona de implementare a proiectului (o pagina);
(4) descrierea proiectului: rezultate, activitãţi pentru atingerea rezultatelor, indicatori de mãsurare a rezultatelor, resurse (o pagina).

3. Obiectivele proiectului (o pagina):
(1) pe termen scurt;
(2) pe termen mediu şi lung.

4. Localizarea proiectului (o jumãtate de pagina):
(1) zona;
(2) localitatea.

5. Activitãţile pe care le implica implementarea proiectului (patru pagini):
(1) dezvoltare legislativã şi institutionala, investiţii, consultanţa, formare etc. (o pagina);
(2) planul de implementare a proiectului (o pagina);
(3) planul financiar (o pagina);
(4) evaluarea proiectului: analiza economicã şi socialã, analiza organizationala (o pagina).

6. Estimarea costurilor (o pagina):
(1) bugetul proiectului;
(2) defalcarea detaliatã a bugetului pe categorii de costuri;
(3) bugetul programului din care face parte proiectul, dacã este cazul.

ANEXA B



SITUAŢIA
justificativã de plata

1. Beneficiarul Fondului de contrapartida .........................
2. Proiectul ......................................................
3. Valoarea ................................................... lei
- Proiecte (conform Hotãrârii Guvernului nr. ..../1996) .......... lei
4. Situaţia alocãrii şi utilizãrii Fondului de contrapartida

- lei -


Valoarea
------------------------------------------------------------------------------
5. Suma totalã alocata la data solicitãrii .............
6. Cheltuielile efectuate din sumele aprobate şi alocate .............
7. Suma solicitatã pe trimestrul ___________ .............
8. Suma aprobatã pe trimestrul _____________ .............
9. Rest de plata (3-5-8) .............
-------------------------------------------------------------------------------


ANEXA C



FORMULAR DE RAPORTARE DE PROIECT

Data ............./19 .........
Beneficiar: Denumirea proiectului:


Fonduri Fonduri Obligaţii de plata Plati
alocate transferate
Da- ---------- -------------- --------------------- -------------------
ta Numãrul Terme- Contrac- Numãrul Con-
Ref.: Suma ordinu- Suma nul tul Suma ordinu- trac- Su-
lui de lui de tul ma
plata plata
-------------------------------------------------------------------------------







-------------------------------------------------------------------------------
Total sume Total sume Total Total
alocate: transferate: angajamente: plati:
-------------------------------------------------------------------------------



-------------------------------------------------------------------------------


ANEXA D




RAPORTARE
cãtre Direcţia generalã creanţe şi angajamente interne şi externe ale statului

Jurnal de plati

Luna .............. Ministerul ...............


Denumirea Tipul Nr.
Nr. proiec- Numãrul Contractul/ de ordinului
documen- Data tului proiec- angaja- chel- Suma de plata
tului obiecti- tului mentul tuiala
vului
-------------------------------------------------------------------------------








-------------------------------------------------------------------------------
TOTAL:
-------------------------------------------------------------------------------

NOTA:
Documentele specificate (factura, chitanţa) se vor ataşa la acest formular.


----------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016