Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 783 din 14 iunie 2006  pentru modificarea si completarea anexei la   Hotararea Guvernului nr. 351/2005 privind aprobarea Programului de eliminare treptata a evacuarilor, emisiilor si pierderilor de substante prioritar periculoase    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 783 din 14 iunie 2006 pentru modificarea si completarea anexei la Hotararea Guvernului nr. 351/2005 privind aprobarea Programului de eliminare treptata a evacuarilor, emisiilor si pierderilor de substante prioritar periculoase

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 562 din 29 iunie 2006
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.

ART. I
Anexa la <>Hotãrârea Guvernului nr. 351/2005 privind aprobarea Programului de eliminare treptatã a evacuãrilor, emisiilor şi pierderilor de substanţe prioritar periculoase, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 428 din 20 mai 2005, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. La articolul 2, dupã litera r) se introduc şapte noi litere, literele s)-x), cu urmãtorul cuprins:
"s) HCH - izomerii 1, 2, 3, 4, 5, 6 - hexaclorciclohexanului;
ş) extracţia lindanului - separarea lindanului dintr-un amestec de izomeri ai hexaclorciclohexanului;
t) tratarea HCH - orice proces industrial care presupune producerea sau utilizarea HCH sau orice alt proces industrial în care prezenţa HCH este inerentã;
ţ) instalaţie industrialã - orice instalaţie în care se efectueazã tratarea oricãrei substanţe sau a unui compus ce conţine oricare dintre substanţele prevãzute în tabelul 1 din anexa B;
u) instalaţie existentã - instalaţia industrialã care este în funcţiune la data de:
- 1 iulie 1983 - pentru mercurul din sectorul electrolizei cloralcanilor;
- 26 septembrie 1985 - pentru cadmiu;
- 17 martie 1986 - pentru mercurul din alte sectoare decât cel al electrolizei cloralcanilor;
- 1 aprilie 1986 - pentru hexaclorciclohexan;
- 1 ianuarie 1989 - pentru tetraclorurã de carbon, DDT, pentaclorfenol, aldrin, dieldrin, endrin şi izodrin;
- 1 ianuarie 1990 - pentru hexaclorbenzen, hexaclorbutadienã şi cloroform;
- 31 ianuarie 1992 - pentru 1,2-dicloretan, tricloretilenã, percloretilenã şi triclorbenzen;
v) instalaţie nouã - instalaţia industrialã care a intrat în funcţiune sau a cãrei capacitate de producţie, prelucrare sau tratare a fost mãritã semnificativ dupã data de:
- 1 iulie 1983 - pentru mercurul din sectorul electrolizei cloralcanilor;
- 26 septembrie 1985 - pentru cadmiu;
- 8 martie 1986 - pentru mercurul din alte sectoare decât cel al electrolizei cloralcanilor;
- 1 aprilie 1986 - pentru hexaclorciclohexan;
- 1 ianuarie 1989 - pentru tetraclorurã de carbon, DDT, pentaclorfenol, aldrin, dieldrin, endrin şi izodrin;
- 1 ianuarie 1990 - pentru hexaclorbenzen, hexaclorbutadienã şi cloroform;
- 31 ianuarie 1992 - pentru 1,2-dicloretan, tricloretilenã, percloretilenã şi triclorbenzen;
x) evacuare - introducerea în apele menţionate la art. 1 a substanţelor periculoase din lista I şi II, cu excepţia evacuãrilor de materiale de dragare, a evacuãrilor operaţionale din nave în apele teritoriale şi a deversãrilor de deşeuri de pe nave în apele teritoriale."
2. Articolul 4 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4. - (1) Orice evacuare directã sau indirectã în apele prevãzute la art. 1 alin. (1), care ar putea conţine una sau mai multe dintre substanţele prevãzute la art. 1 alin. (2), trebuie sã fie autorizatã şi se stabileşte prin autorizaţia de gospodãrire a apelor emisã potrivit dispoziţiilor <>Legii apelor nr. 107/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Autorizarea se referã la:
a) valorile-limitã maxime ale standardelor de evacuare pentru familiile şi grupele de substanţe periculoase din lista I, prevãzute în art. 1 alin. (2), specifice sectorului de activitate şi tipului de produs, prevãzute în anexa C, exprimate atât drept concentraţie maximã admisibilã a substanţei în evacuare împãrţitã la factorul de diluţie, dacã existã diluţie, cât şi ca valoare a cantitãţii maxime admisibile a substanţei în evacuare, pe o perioadã de timp stabilitã sau pe unitatea de capacitate instalatã de produs;
b) valorile-limitã medii zilnice sunt de 4 ori mai mari decât valorile-limitã medii lunare corespunzãtoare prevãzute la lit. a); valorile limitã se aplicã în mod normal în punctul în care apele uzate care conţin substanţele prevãzute în anexa B pãrãsesc instalaţia industrialã sau în punctul în care apele uzate pãrãsesc staţia de tratare, dacã aceste ape uzate se trateazã în afara instalaţiei industriale într-o instalaţie destinatã eliminãrii acestor substanţe;
c) valorile-limitã ale standardelor de evacuare mai stricte decât cele stabilite în tabelul 1 din anexa B, dacã resursele de apã receptoare prezintã sau ar putea prezenta un risc semnificativ de poluare; aceste valori vor lua în considerare şi concentraţiile substanţei în sedimente şi/sau moluşte şi crustacee, precum şi valorile de toxicitate, persistenţã şi bioacumulare drept cerinţe minime pentru respectarea standardelor de calitate;
d) perioada de timp pentru care se acordã autorizarea este de pânã la 4 ani şi trebuie reexaminatã cel puţin la fiecare 4 ani sau în cazul modificãrii valorilor-limitã maxime pentru standardele de evacuare;
e) normele de calitate ale resursei de apã receptoare, în cazul în care aceastã apã are o anumitã utilizare care impune anumite standarde de calitate sau în cazul în care aceste norme de calitate sunt considerate suficiente pentru eliminarea sau reducerea poluãrii cu substanţele prevãzute la art. 1 alin. (3); evaluarea poluãrii resurselor de apã se realizeazã conform standardelor de calitate prevãzute în anexa B;
f) abordarea combinatã a programului de monitorizare, dacã este cazul.
(3) Autorizaţiile vor cuprinde şi procedurile de control adecvate fiecãrei activitãţi autorizate, care includ:
a) prelevarea zilnicã a unei probe reprezentative de evacuare pe o perioadã de 24 de ore, analiza probei compozite rezultate şi mãsurarea concentraţiei substanţei din probã;
b) mãsurarea debitului total evacuat pe perioada respectivã;
c) acurateţea necesarã pentru mãsurarea debitului efluenţilor este de minimum ± 20%.
(4) Fãrã a aduce atingere obligaţiilor care rezultã din alin. (2) şi (3), autorizaţiile pentru instalaţiile noi se vor acorda numai în cazul în care aceste autorizaţii conţin referinţe care corespund celor mai bune mijloace tehnice disponibile pentru prevenirea evacuãrilor substanţelor prevãzute în tabelul 1 din anexa B; în cazurile în care din motive tehnice mãsurile preconizate nu sunt conforme cu cele mai bune mijloace tehnice disponibile, oricare ar fi metoda pe care o adoptã, autoritatea responsabilã furnizeazã Comisiei Europene, înainte de acordarea oricãrei autorizaţii, o justificare a acestor motive.
(5) Orice evacuare de familii şi grupe de substanţe periculoase din lista I în reţele de canalizare va avea valori-limitã maxime de evacuare «0»."
3. Alineatele (3) şi (9) ale articolului 6 vor avea urmãtorul cuprins:
"(3) Orice lucrare sau activitate de eliminare a substanţelor periculoase sau de depozitare a acestora în vederea eliminãrii, care poate conduce la o evacuare indirectã în apele subterane, este supusã procedurii de avizare, respectiv autorizare, din punct de vedere al gospodãririi apelor, dupã cum urmeazã:
a) pentru substanţele periculoase din familiile şi grupele de substanţe din lista I autoritãţile de gospodãrire a apelor competente pot elibera avizul, respectiv autorizaţia de gospodãrire a apelor, numai dupã ce sunt luate toate mãsurile tehnice-constructive pentru prevenirea evacuãrii indirecte a acestora în apele subterane, în caz contrar interzicând execuţia/funcţionarea sau desfãşurarea lucrãrii sau activitãţii respective. În cazurile în care este deja autorizatã o lucrare sau activitate care, datoritã lipsei mãsurilor constructive preventive, evacueazã indirect substanţele periculoase din familiile şi grupele de substanţe din lista I, autorizaţia de gospodãrire a apelor va fi retrasã, iar funcţionarea trebuie opritã la data de 1 ianuarie 2007, cu excepţia cazurilor în care titularul autorizaţiei de gospodãrire a apelor face dovada cã evacuarea indirectã a fost stopatã prin noi mãsuri constructive sau cã aceasta continuã numai în apele subterane permanent improprii oricãrei alte utilizãri, în special utilizãrilor menajere sau agricole, iar prezenţa substanţelor periculoase nu împiedicã exploatarea resurselor subsolului;
b) pentru substanţele periculoase din familiile şi grupele de substanţe din lista II autoritãţile de gospodãrire a apelor competente pot elibera avizul, respectiv autorizaţia de gospodãrire a apelor, chiar dacã lucrãrile şi/sau activitãţile de eliminare sau de depozitare în vederea eliminãrii conduc inevitabil la evacuarea indirectã, în cazul în care, pe baza documentaţiilor prezentate de solicitant, autoritãţile competente de gospodãrire a apelor pot stabili cantitãţile permise de efluent şi concentraţiile acestuia pentru fiecare dintre substanţele periculoase din familiile şi grupele de substanţe din lista II conţinute, precum şi condiţiile care sã asigure monitorizarea efluentului evacuat şi monitorizarea calitãţii apelor subterane.
.........................................................................
(9) Autoritãţile de gospodãrire a apelor controleazã lucrãrile şi activitãţile prevãzute la alin. (2)-(5) şi (8) dupã cum urmeazã: personalul cu drept de inspecţie din unitatea care a eliberat autorizaţia de gospodãrire a apelor controleazã respectarea condiţiilor impuse prin autorizaţii, iar personalul cu atribuţii de hidrologie şi hidrogeologie controleazã efectele acestor lucrãri şi/sau activitãţi asupra apelor subterane; în cazul nerespectãrii condiţiilor impuse de autorizaţie, autoritãţile de gospodãrire a apelor impun mãsurile necesare pentru ca aceste condiţii sã fie îndeplinite, iar dacã este necesar, autorizaţia de gospodãrire a apelor se retrage."
4. Dupã alineatul (7) al articolului 10 se introduce un nou alineat, alineatul (8), cu urmãtorul cuprins:
"(8) Fãrã a aduce atingere prevederilor alin. (6) şi (7), metodele de analizã utilizate trebuie sã aibã o acurateţe minimã şi o precizie a metodei de ± 50% la concentraţia care reprezintã de douã ori valoarea limitei de detecţie; limita de detecţie trebuie sã fie:
a) în cazul evacuãrilor, o zecime din concentraţia cerutã la punctul de evacuare;
b) în cazul apelor care se supun standardelor de calitate:
- pentru apele de suprafaţã interioare, o zecime din concentraţia ce reprezintã standardul de calitate;
- pentru apele costiere şi apele marine teritoriale, o cincime din concentraţia indicatã în standardul de calitate pentru sedimente şi biota, respectiv: 1 æg/kg probã uscatã în cazul sedimentelor şi 1 æg/kg probã umedã în cazul organismelor vii."
5. Dupã articolul 10 se introduce un nou articol, articolul 10^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 10^1. - (1) Pentru fiecare standard de calitate selectat şi aplicat autoritatea responsabilã raporteazã Comisiei Europene date cu privire la:
a) punctele de evacuare şi mijloacele de dispersie;
b) zona în care se aplicã standardul de calitate;
c) amplasarea punctelor de prelevare;
d) frecvenţa prelevãrii;
e) metodele de prelevare şi de mãsurare;
f) rezultatele obţinute.
(2) Probele trebuie sã fie suficient de reprezentative pentru calitatea mediului acvatic în zona afectatã de evacuãri, iar frecvenţa prelevãrii trebuie sã fie suficientã pentru a pune în evidenţã eventualele modificãri ale mediului acvatic, avându-se în vedere, în special, variaţiile naturale ale regimului hidrologic; analiza peştilor de apã sãratã trebuie efectuatã pe un numãr suficient de reprezentativ de probe şi de specii.
(3) În privinţa standardelor de calitate pentru biota din tabelul 1 al anexei B, autoritatea responsabilã selecteazã speciile de peşti care trebuie luate în considerare ca indicatori pentru analizã; pentru apele sãrate speciile selectate dintre cele care trãiesc în ape litorale şi care sunt capturate local pot cuprinde codul, merlanul, plãtica, macroul, egrefinul şi cambula."
6. Articolul 11 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 11. - (1) În scopul asigurãrii unui nivel ridicat de protecţie, al reducerii sau eliminãrii poluãrii tuturor resurselor de apã pe tot cuprinsul ţãrii, cauzatã de evacuarea unor familii şi grupe de substanţe periculoase din listele I şi II şi substanţe prioritare/prioritar periculoase:
a) pânã la data de 31 decembrie 2006 se implementeazã programele de eliminare a poluãrii cu familiile şi grupele de substanţe din lista I la toate evacuãrile corespunzãtoare, cu excepţia celor cãrora li s-a acordat perioada de conformare prevãzutã la art. 5 alin. (2);
b) pânã la data de 31 decembrie 2006 se stabilesc programele de reducere a poluãrii cu familiile şi grupele de substanţe din lista II;
c) pânã la data de 31 decembrie 2008 se stabilesc programele de reducere a poluãrii cu substanţele prioritare/prioritar periculoase, pe baza liniilor directoare prevãzute în anexa F.
(2) În situaţia substanţelor care se regãsesc pe mai multe liste se vor lua în considerare prevederile cele mai severe din prezentul program.
(3) Toate programele de reducere a poluãrii cu familiile şi grupele de substanţe din lista II vor include un termen obligatoriu pentru implementarea lor de maximum 5 ani de la data elaborãrii; aceste programe sunt anexate autorizaţiei de gospodãrire a apelor.
(4) Programele de reducere a poluãrii pentru familiile şi grupele de substanţe din lista II se vor actualiza anual pe baza rezultatelor monitorizãrii resurselor de apã de suprafaţã, în funcţie de progresele în domeniu şi de apariţia de noi tehnologii şi practici industriale cu impact redus asupra mediului.
(5) Programele specifice de reducere sau eliminare a poluãrii pentru evacuãrile de mercur provenite din surse multiple, care nu sunt instalaţii industriale şi pentru care valorile-limitã de emisie prevãzute în tabelul 1 din anexa B nu se pot aplica, trebuie sã stabileascã mãsurile şi tehnicile cele mai adecvate pentru a asigura substituirea, reţinerea şi reciclarea mercurului; eliminarea deşeurilor de mercur se efectueazã în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare privind deşeurile toxice şi periculoase.
(6) Programele specifice se pun în aplicare începând cu datele prevãzute la alin. (1) şi sunt comunicate Comisiei Europene.
(7) Programele de reducere a poluãrii trebuie sã cuprindã:
a) prevederi de înlocuire a solvenţilor cloruraţi utilizaţi în tratarea suprafeţelor în industria chimicã;
b) proceduri corespunzãtoare de monitorizare, prin care autoritatea de implementare urmãreşte respectarea valorilor-limitã la evacuare;
c) situaţia curentã a evaluãrii riscului familiilor şi grupelor de substanţe din listele I şi II şi a substanţelor prioritare/prioritar periculoase asupra resursei de apã de suprafaţã şi subterane şi a mediului acvatic, sediment şi biocenozã, conform unei metodologii specifice, aprobatã prin ordin al ministrului mediului şi gospodãririi apelor;
d) situaţia curentã a impactului asupra resursei de apã receptoare şi a mediului acvatic, sediment şi biocenozã, determinat conform unei metodologii specifice, aprobatã prin ordin al ministrului mediului şi gospodãririi apelor şi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(8) În scopul realizãrii obiectivelor prevãzute la alin. (1), valorile-limitã maxime de evacuare pentru familiile şi grupele de substanţe periculoase din lista II şi lista de substanţe prioritare/prioritar periculoase, prevãzute în tabelele 2 şi 3 din anexa A, aplicabile tuturor apelor afectate de poluare sau anumitor zone ale acestora, vor lua în considerare:
a) caracteristicile de toxicitate, persistenţa şi capacitatea de bioacumulare ale substanţelor prevãzute;
b) specificitatea tipului de activitate sau produs realizat;
c) dezvoltarea recentã a celor mai bune tehnici disponibile corespunzãtoare domeniului, impuse de cerinţele de siguranţa mediului;
d) condiţiile de mediu din zonele respective;
e) cantitatea maximã a substanţei permisã a fi evacuatã în resursele de apã de suprafaţã, exprimatã ca unitate de greutate a poluantului pe unitatea elementului specific al activitãţii poluatoare;
f) standardele de calitate pentru resursele de apã de suprafaţã, prevãzute în anexa B."
7. Dupã alineatul (4) al articolului 12 se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmãtorul cuprins:
"(5) La interval de 3 ani autoritatea responsabilã va trimite un raport Comisiei Europene, care va cuprinde informaţii privind implementarea prevederilor prevãzute în prezentul program de eliminare treptatã a evacuãrilor, emisiilor şi pierderilor de substanţe prioritar periculoase; raportul se realizeazã în conformitate cu prevederile legale în domeniu şi va fi transmis Comisiei Europene în termen de 9 luni de la finalizarea perioadei cuprinse în respectivul raport. Primul raport acoperã perioada 2004-2006."
8. La anexa A Tabelul 2 "Familii şi grupe de substanţe din lista II", punctul II.1 va avea urmãtorul cuprins:
"II.1. Urmãtorii metaloizi, metale şi compuşii lor:
1. Zinc
2. Cupru
3. Crom
4. Plumb
5. Seleniu
6. Arsen
7. Antimoniu
8. Molibden
9. Titan
10. Vanadiu
11. Staniu
12. Bariu
13. Beriliu
14. Bor
15. Uraniu
16. Cobalt
17. Taliu
18. Telur
19. Nichel
20. Argint"
ART. II
<>Hotãrârea Guvernului nr. 351/2005 privind aprobarea Programului de eliminare treptatã a evacuãrilor, emisiilor şi pierderilor de substanţe prioritar periculoase, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 428 din 20 mai 2005, cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta hotãrâre, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouã numerotare.

PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemneazã:


────────────────
Ministrul mediului şi gospodãririi apelor,
Sulfina Barbu

p. Ministrul integrãrii europene,
Adrian Ciocãnea,
secretar de stat

p. Ministrul economiei şi comerţului,
Eugen Ţapu-Nazare,
secretar de stat

Bucureşti, 14 iunie 2006.
Nr. 783.
__________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016