Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 775 din 27 iulie 2011  privind stabilirea masurilor pentru supravegherea pietei aparatelor consumatoare de combustibili gazosi si stabilirea conditiilor de introducere pe piata a acestora    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 775 din 27 iulie 2011 privind stabilirea masurilor pentru supravegherea pietei aparatelor consumatoare de combustibili gazosi si stabilirea conditiilor de introducere pe piata a acestora

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 595 din 23 august 2011
    În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al art. 13 din Ordonanţa Guvernului nr. 20/2010 privind stabilirea unor mãsuri pentru aplicarea unitarã a legislaţiei Uniunii Europene care armonizeazã condiţiile de comercializare a produselor,

    Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.

    ART. 1
    (1) Prevederile prezentei hotãrâri se aplicã aparatelor consumatoare de combustibili gazoşi, denumite în continuare aparate, precum şi accesoriilor.
    (2) Pentru aplicarea prezentei hotãrâri, termenii şi expresiile de mai jos semnificã dupã cum urmeazã:
    a) aparate - aparatele consumatoare de combustibili gazoşi, utilizate pentru gãtit, încãlzire, producerea apei calde, refrigerare, iluminare sau spãlare şi care au, dacã este cazul, o temperaturã normalã a apei care nu depãşeşte 105°C. Se considerã aparate arzãtoarele cu aer insuflat şi corpurile de încãlzire care urmeazã sã fie echipate cu astfel de arzãtoare;
    b) accesorii - dispozitivele de siguranţã, de control sau dispozitivele de reglaj, altele decât arzãtoarele cu aer insuflat şi corpurile de încãlzire care urmeazã sã fie echipate cu astfel de arzãtoare, comercializate separat pe piaţã pentru uz special şi proiectate sã fie încorporate într-un aparat consumator de combustibili gazoşi sau asamblate pentru a constitui un astfel de aparat;
    c) combustibil gazos - orice combustibil care este în stare gazoasã la o temperaturã de 15°C la o presiune de pânã la 1 bar;
    d) aparatul utilizat în mod normal - un aparat, corect instalat şi întreţinut regulamentar, în conformitate cu instrucţiunile producãtorului, sau utilizat la o variaţie normalã a calitãţii gazelor şi cu o fluctuaţie normalã a presiunii de alimentare a acestuia ori utilizat în conformitate cu destinaţia sa sau într-un mod care poate fi prevãzut în mod rezonabil.
    (3) Autoritatea pentru supravegherea pieţei care verificã respectarea prevederilor prezentei hotãrâri este Inspecţia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat (ISCIR).
    (4) Se exclud din domeniul de aplicare a prezentei hotãrâri aparatele proiectate special pentru utilizarea în procese industriale care se desfãşoarã în incinte industriale.
    ART. 2
    (1) Se admit introducerea pe piaţã şi punerea în funcţiune a aparatelor care utilizate în mod normal nu pun în pericol siguranţa persoanelor, animalelor domestice şi proprietãţii.
    (2) Nu se pot interzice, limita sau împiedica introducerea pe piaţã şi punerea în funcţiune a aparatelor care îndeplinesc cerinţele prezentei hotãrâri şi care poartã marcajul CE prevãzut la art. 10.
    (3) Nu se poate interzice, limita sau împiedica introducerea pe piaţã a accesoriilor însoţite de certificatul prevãzut la art. 8 alin. (4).
    ART. 3
    (1) Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri elaboreazã şi actualizeazã lista cuprinzând tipurile de gaze şi presiunile de alimentare corespunzãtoare utilizate pe teritoriul României, dupã obţinerea acestor informaţii de la Autoritatea Naţionalã de Reglementare în Domeniul Energiei.
    (2) Lista cuprinzând tipurile de gaze şi presiunile de alimentare corespunzãtoare utilizate pe teritoriul României se aprobã prin ordin al ministrului economiei, comerţului şi mediului de afaceri şi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    (3) Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri comunicã celorlalte state membre şi Comisiei Europene lista cuprinzând tipurile de gaze şi presiunile de alimentare corespunzãtoare utilizate pe teritoriul României.
    ART. 4
    Aparatele şi accesoriile trebuie sã îndeplineascã cerinţele esenţiale aplicabile acestora, prevãzute în anexa nr. 1.
    ART. 5
    (1) Se considerã cã aparatele şi accesoriile îndeplinesc cerinţele esenţiale prevãzute în anexa nr. 1 dacã acestea sunt conforme cu:
    a) standardele naţionale ale statelor membre, care pun în aplicare standarde armonizate, ale cãror numere de referinţã au fost publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene;
    b) standardele naţionale relevante, în mãsura în care în domeniile acoperite de astfel de standarde nu existã standarde armonizate.
    (2) Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri transmite Comisiei Europene standardele naţionale din categoria celor prevãzute la alin. (1) lit. b), pe care le considerã cã respectã cerinţele esenţiale prevãzute în anexa nr. 1.
    (3) Lista cuprinzând standardele naţionale prevãzute la alin. (1) lit. b) şi numerele de referinţã ale standardelor prevãzute la alin. (1) lit. a) se aprobã prin ordin al ministrului economiei, comerţului şi mediului de afaceri, se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi se actualizeazã ori de câte ori este necesar.
    ART. 6
    (1) În situaţia în care Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri constatã cã standardele menţionate la art. 5 alin. (1) nu respectã în totalitate cerinţele esenţiale prevãzute în anexa nr. 1, transmite o informare motivatã Comitetului permanent de pe lângã Comisia Europeanã, denumit în continuare Comitetul permanent, prevãzut la art. 13 alin. (1) din Hotãrârea Guvernului nr. 1.016/2004 privind mãsurile pentru organizarea şi realizarea schimbului de informaţii în domeniul standardelor şi reglementãrilor tehnice, precum şi al regulilor referitoare la serviciile societãţii informaţionale între România şi statele membre ale Uniunii Europene, precum şi Comisia Europeanã, cu modificãrile ulterioare.
    (2) În situaţia în care Comisia Europeanã notificã asupra deciziei Comitetului permanent privind retragerea standardelor respective din publicaţiile naţionale ale statelor membre, Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri dispune prin ordin al ministrului retragerea acestora din lista prevãzutã la art. 3 alin. (3).
    ART. 7
    (1) În situaţia în care autoritatea de supraveghere a pieţei constatã cã utilizarea normalã a aparatelor care poartã marcajul CE poate sã punã în pericol siguranţa persoanelor, a animalelor domestice sau a proprietãţii, dispune toate mãsurile necesare pentru retragerea aparatelor respective de pe piaţã şi interzicerea sau restrângerea introducerii acestora pe piaţã.
    (2) În situaţia prevãzutã la alin. (1), autoritatea pentru supravegherea pieţei informeazã Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri despre orice mãsurã de acest fel, motivând decizia sa, şi, în special, dacã neconformitatea se datoreazã:
    a) neîndeplinirii cerinţelor esenţiale prevãzute în anexa nr. 1, ca urmare a faptului cã aparatul nu corespunde standardelor prevãzute la art. 5 alin. (1);
    b) aplicãrii incorecte a standardelor prevãzute la art. 5 alin. (1);
    c) deficienţelor din standardele prevãzute la art. 5 alin. (1).
    (3) Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri informeazã Comisia Europeanã asupra mãsurilor adoptate potrivit prevederilor alin. (1).
    (4) În cazul în care autoritatea de supraveghere a pieţei constatã cã un aparat care nu este conform poartã marcajul CE, ia mãsurile necesare şi informeazã Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri în legãturã cu decizia.
    ART. 8
    (1) Metodele prin care se certificã conformitatea aparatelor fabricate în serie sunt:
    a) examinarea CE de tip, prevãzutã la pct. 1 din anexa nr. 2;
    şi
    b) anterior introducerii pe piaţã, la alegerea producãtorului, unul dintre urmãtoarele mijloace: declaraţia de conformitate CE cu tipul, prevãzutã la pct. 2 din anexa nr. 2, sau declaraţia de conformitate CE cu tipul (asigurarea calitãţii producţiei), prevãzutã la pct. 3 din anexa nr. 2 ori declaraţia de conformitate CE cu tipul (asigurarea calitãţii produsului), prevãzutã la pct. 4 din anexa nr. 2, sau verificarea CE, prevãzutã la pct. 5 din anexa nr. 2.
    (2) În cazul fabricaţiei unui aparat ca unicat sau în cantitãţi mici, producãtorul poate sã aleagã verificarea CE pentru fiecare produs, prevãzutã la pct. 6 din anexa nr. 2.
    (3) Dupã realizarea procedurilor prevãzute la alin. (1) lit. (b) şi alin. (2), se aplicã marcajul CE de conformitate pe aparatele conforme, cu respectarea dispoziţiilor art. 11.
    (4) Metodele de certificare a conformitãţii prevãzute la alin. (1) se aplicã şi accesoriilor, cu excepţia cerinţei de aplicare a marcajului CE de conformitate şi, dacã este cazul, întocmirii declaraţiei de conformitate. Certificarea conformitãţii se realizeazã prin emiterea unui certificat, care însoţeşte accesoriul, prin care se atestã conformitatea accesoriilor cu prevederile aplicabile acestora din prezenta hotãrâre şi în care se precizeazã caracteristicile accesoriilor şi modul în care acestea trebuie sã fie încorporate în aparat sau asamblate pentru a rãspunde cerinţelor esenţiale prevãzute în anexa nr. 1, aplicabile aparatelor finite.
    (5) În acest caz, în documentele, notele sau în instrucţiunile prevãzute de cadrul legal în vigoare şi care însoţesc aceste aparate trebuie specificate referinţele directivelor aplicate, aşa cum sunt publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
    (6) Înregistrãrile şi corespondenţa referitoare la metodele de certificare a conformitãţii se redacteazã în limba oficialã a statului membru unde este stabilit organismul responsabil pentru realizarea evaluãrii sau într-o limbã acceptatã de cãtre organismul care evalueazã conformitatea.
    ART. 9
    (1) Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri notificã Comisiei Europene şi celorlalte state membre organismele pe care le-a desemnat sã îndeplineascã procedurile menţionate la art. 8, împreunã cu sarcinile specifice stabilite în responsabilitatea acestor organisme şi numerele de identificare atribuite în prealabil acestora de cãtre Comisia Europeanã.
    (2) Lista organismelor notificate, inclusiv numerele de identificare atribuite acestora, este publicatã şi actualizatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
    (3) Pentru a fi notificate Comisiei Europene, organismele trebuie sã îndeplineascã criteriile minime prevãzute în anexa nr. 5.
    (4) Evaluarea organismelor de evaluare a conformitãţii ce solicitã a fi desemnate şi notificate şi monitorizarea celor notificate se realizeazã de cãtre organismul naţional de acreditare în sensul şi în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 765/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 iulie 2008 de stabilire a cerinţelor de acreditare şi de supraveghere a pieţei în ceea ce priveşte comercializarea produselor şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 339/93 .
    (5) Procedura privind desemnarea şi notificarea organismelor de evaluare a conformitãţii aparatelor şi accesoriilor se aprobã prin ordin al ministrului economiei, comerţului şi mediului de afaceri şi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    (6) Se considerã cã organismele care îndeplinesc criteriile de evaluare precizate în standardele armonizate aplicabile satisfac criteriile prevãzute în anexa nr. 5.
    (7) Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri retrage notificarea în cazul în care constatã cã un organism nu mai îndeplineşte criteriile prevãzute în anexa nr. 5 şi informeazã imediat Comisia Europeanã şi celelalte state membre cu privire la aceastã mãsurã.
    ART. 10
    (1) Marcajul CE şi inscripţionãrile stabilite în anexa nr. 3 se aplicã într-o formã vizibilã, uşor lizibilã şi de neşters pe aparat sau pe o placã de timbru fixatã pe acesta. Placa de timbru se proiecteazã astfel încât sã nu poatã fi reutilizatã.
    (2) Se interzice aplicarea pe aparate a marcajelor care pot induce în eroare pãrţile terţe în privinţa semnificaţiei şi formei marcajului CE. Pe aparatele sau pe plãcile de timbru se poate aplica oricare alt marcaj, cu condiţia ca vizibilitatea şi lizibilitatea marcajului CE sã nu fie reduse.
    ART. 11
    Fãrã a se aduce atingere prevederilor art. 7:
    a) în cazul în care autoritatea de supraveghere a pieţei constatã cã marcajul CE a fost aplicat în mod incorect, producãtorul ori reprezentantul sãu autorizat are obligaţia de a asigura conformitatea produsului cu prevederile referitoare la marcajul CE şi de a opri încãlcarea prevederilor prezentei hotãrâri, în condiţiile stabilite de autoritatea de supraveghere a pieţei;
    b) în cazul în care neconformitatea continuã, autoritatea de supraveghere a pieţei ia mãsurile necesare pentru a restrânge sau a interzice introducerea pe piaţã a aparatului în cauzã ori pentru a asigura cã acesta este retras de pe piaţã în conformitate cu procedura prevãzutã la art. 7.
    ART. 12
    (1) Orice decizie luatã în temeiul prezentei hotãrâri care prevede restricţii la introducerea pe piaţã şi/sau punerea în funcţiune a unui aparat trebuie sã stabileascã temeiul legal care a stat la baza acesteia.
    (2) Decizia prevãzutã la alin. (1) se notificã în termen de 72 de ore pãrţii în cauzã şi poate fi contestatã la instanţa competentã potrivit legii.
    ART. 13
    În cazul în care producãtorul ori reprezentantul sãu autorizat nu este stabilit în România, responsabilitãţile acestuia referitoare la introducerea pe piaţã în România a aparatelor şi accesoriilor revin importatorului sau persoanei responsabile cu introducerea pe piaţã a acestora.
    ART. 14
    (1) Constituie contravenţii urmãtoarele fapte şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
    a) nerespectarea de cãtre producãtor a prevederilor art. 4 referitoare la cerinţele esenţiale şi a prevederilor art. 5 alin. (1) referitoare la aplicarea standardelor armonizate, cu amendã de la 10.000 lei la 20.000 lei, retragerea de pe piaţã, interzicerea utilizãrii şi a introducerii pe piaţã a produselor neconforme;
    b) nerespectarea de cãtre producãtor a prevederilor art. 8 referitoare la respectarea procedurilor pentru evaluarea conformitãţii, cu amendã de la 5.000 lei la 10.000 lei şi interzicerea comercializãrii pânã la o datã stabilitã de organismul de supraveghere a pieţei de comun acord cu producãtorul sau cu reprezentantul autorizat al acestuia, dupã caz, pentru eliminarea neconformitãţilor;
    c) nerespectarea de cãtre producãtor a prevederilor art. 10 referitoare la aplicarea marcajului, cu amendã de la 5.000 lei la 10.000 lei, retragerea de pe piaţã şi interzicerea introducerii pe piaţã a produselor nemarcate sau marcate incorect pânã la eliminarea neconformitãţilor.
    (2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la alin. (1) se realizeazã de ISCIR prin personalul împuternicit.
    (3) Contravenientul poate achita pe loc sau în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori, dupã caz, de la data comunicãrii acestuia jumãtate din minimul amenzii prevãzute la alin. (1), agentul constatator fãcând menţiune despre aceastã posibilitate în procesul-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei.
    (4) Dispoziţiile referitoare la contravenţii, prevãzute la alin. (1)-(3), se completeazã cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 180/2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    (5) Orice decizie luatã de ISCIR în baza prezentei hotãrâri, din care rezultã sancţiuni şi restricţii de introducere pe piaţã sau punere în funcţiune a aparatelor şi accesoriilor, menţioneazã temeiul legal al deciziei, în condiţiile prezentei hotãrâri, şi se aduce la cunoştinţa Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri.
    ART. 15
    Anexele nr. 1-5 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.
    ART. 16
    Prezenta hotãrâre intrã în vigoare în 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    ART. 17
    La data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, Hotãrârea Guvernului nr. 453/2003 privind stabilirea condiţiilor de introducere pe piaţã a aparatelor consumatoare de combustibili gazoşi, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 489 din 9 iunie 2005, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se abrogã.
                           *
    Prezenta hotãrâre transpune în legislaţia naţionalã prevederile Directivei 2009/142/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 30 noiembrie 2009 privind aparatele consumatoare de combustibili gazoşi, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 330 din 16 decembrie 2009.

                       PRIM-MINISTRU
                         EMIL BOC

                      Contrasemneazã:
                      ---------------
               Ministrul economiei, comerţului
                  şi mediului de afaceri,
                        Ion Ariton

              Preşedintele Autoritãţii Naţionale
              de Reglementare în Domeniul Energiei,
                     Iulius Dan Plaveti

          Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
                        Bogdan Mãnoiu

    Bucureşti, 27 iulie 2011.
    Nr. 775.

    ANEXA 1

                    CERINŢE ESENŢIALE

    NOTÃ:
    Obligaţiile care rezultã din cerinţele esenţiale pentru aparatele din prezenta anexã se aplicã şi accesoriilor la care existã un risc asemãnãtor.
    1. Condiţii generale
    1.1. Aparatele trebuie proiectate şi fabricate astfel încât sã funcţioneze în siguranţã şi sã nu prezinte pericol pentru persoane, animale domestice sau proprietate când se utilizeazã în mod normal, conform definiţiei prevãzute la art. 1 alin. (2) din hotãrâre.
    1.2. Atunci când sunt introduse pe piaţã, aparatele trebuie:
    a) sã fie însoţite de instrucţiunile tehnice pentru instalator;
    b) sã fie însoţite de instrucţiunile de utilizare şi de întreţinere pentru utilizator;
    c) sã poarte etichete de atenţionare, care trebuie sã existe şi pe ambalaj.
    Instrucţiunile şi etichetele de atenţionare trebuie sã fie redactate în limba sau în limbile oficiale ale statelor membre de destinaţie.
    1.2.1. Instrucţiunile tehnice pentru instalator trebuie sã conţinã toate instrucţiunile de instalare, reglare şi întreţinere necesare pentru a se asigura cã aceste operaţii sunt efectuate corect şi cã aparatul poate fi utilizat în siguranţã. Instrucţiunile trebuie sã specifice, în special:
    a) tipul de gaz utilizat;
    b) presiunea de alimentare cu gaz;
    c) debitul de aer proaspãt necesar:
    (i) pentru alimentarea cu aer de combustie;
    (ii) pentru evitarea formãrii amestecurilor periculoase de gaze nearse la aparatele care nu sunt prevãzute cu dispozitivul menţionat la pct. 3.2.3;
    d) condiţiile de evacuare a gazelor de ardere;
    e) caracteristicile şi cerinţele privind asamblarea pentru arzãtoarele cu aer insuflat şi corpurile de încãlzire care vor fi dotate cu astfel de arzãtoare, care asigurã conformitatea cu cerinţele esenţiale aplicabile aparatelor finite şi, dacã este cazul, cu lista combinaţiilor recomandate de producãtor.
    1.2.2. Instrucţiunile de utilizare şi întreţinere pentru utilizator trebuie sã conţinã toate informaţiile necesare utilizãrii în siguranţã şi trebuie, în special, sã atragã atenţia utilizatorului asupra oricãror restricţii privind utilizarea.
    1.2.3. Etichetele de atenţionare de pe aparat şi ambalajul acestuia trebuie sã indice clar tipul de gaz utilizat, presiunea de alimentare cu gaz şi orice restricţii privind utilizarea, în special restricţia potrivit cãreia aparatul trebuie instalat numai în zonele în care existã ventilaţie suficientã.
    1.3. Accesoriile destinate a fi utilizate într-un aparat trebuie sã fie proiectate şi fabricate astfel încât sã corespundã în totalitate destinaţiei când sunt încorporate conform instrucţiunilor de instalare.
    Instrucţiunile de instalare, reglare, funcţionare şi întreţinere trebuie sã fie furnizate împreunã cu accesoriile aferente.
    2. Materiale
    2.1. Materialele trebuie sã corespundã scopului pentru care sunt utilizate şi trebuie sã reziste la condiţiile mecanice, chimice şi termice la care sunt prevãzute a fi supuse.
    2.2. Producãtorul sau furnizorul aparatului trebuie sã garanteze proprietãţile materialelor care sunt importante pentru siguranţa aparatului.
    3. Proiectarea şi fabricaţia
    3.1. Generalitãţi
    3.1.1. Aparatele trebuie sã fie fabricate astfel încât atunci când se utilizeazã în mod normal sã nu poatã sã aparã instabilitate, deformare, rupere sau uzurã care ar putea diminua siguranţa acestora.
    3.1.2. Condensul produs la pornire şi/sau în timpul utilizãrii nu trebuie sã afecteze siguranţa aparatelor.
    3.1.3. Aparatele trebuie sã fie proiectate şi fabricate astfel încât riscul exploziei, în cazul unui incendiu de origine externã, sã fie minim.
    3.1.4. Aparatele trebuie sã fie fabricate astfel încât sã se evite pãtrunderea apei şi a aerului fals în circuitul de gaze.
    3.1.5. În eventualitatea unei fluctuaţii de energie auxiliarã în limite normale, aparatele trebuie sã continue sã funcţioneze în condiţii de siguranţã.
    3.1.6. Fluctuaţia anormalã sau întreruperea în alimentarea cu energie auxiliarã ori restabilirea acestei alimentãri nu trebuie sã constituie o sursã de pericol.
    3.1.7. Aparatele trebuie sã fie proiectate şi fabricate astfel încât riscurile de origine electricã sã fie evitate. În domeniile aplicabile, conformarea cu obiectivele de siguranţã privind riscurile electrice prevãzute în Legea nr. 245/2004 privind securitatea generalã a produselor, republicatã, trebuie sã fie echivalentã cu îndeplinirea prezentei cerinţe.
    3.1.8. Toate componentele sub presiune ale unui aparat trebuie sã reziste la solicitãrile mecanice şi termice la care sunt supuse, fãrã nicio deformare care sã afecteze siguranţa.
    3.1.9. Aparatele trebuie sã fie proiectate şi fabricate astfel încât o defecţiune a dispozitivului de siguranţã, de control sau de reglaj sã nu constituie o sursã de pericol.
    3.1.10. Dacã un aparat este dotat cu dispozitive de siguranţã şi control, funcţionarea dispozitivelor de siguranţã nu trebuie sã fie influenţatã de funcţionarea dispozitivelor de control.
    3.1.11. Toate pãrţile aparatelor care sunt instalate sau reglate în faza de fabricaţie şi asupra cãrora nu trebuie sã se intervinã de cãtre utilizator ori de cãtre instalator trebuie sã fie protejate corespunzãtor.
    3.1.12. Manetele şi alte dispozitive de comandã şi de reglaj trebuie sã fie marcate clar şi sã aibã instrucţiuni corespunzãtoare, astfel încât sã se previnã orice eroare de manevrã. Acestea trebuie sã fie concepute astfel încât sã împiedice manevrarea accidentalã.
    3.2. Degajarea gazelor nearse
    3.2.1. Aparatele trebuie sã fie fabricate astfel încât viteza de degajare a gazelor sã nu prezinte pericol.
    3.2.2. Aparatele trebuie sã fie fabricate astfel încât degajarea de gaze în timpul aprinderii, reaprinderii şi dupã stingerea flãcãrii sã fie limitatã, pentru a se evita acumularea periculoasã de gaze nearse în aparat.
    3.2.3. Aparatele destinate utilizãrii în spaţii închise şi în camere trebuie sã fie dotate cu un dispozitiv special pentru a se evita acumularea periculoasã de gaze nearse în astfel de spaţii sau camere. Aparatele care nu sunt dotate cu aceste dispozitive trebuie sã fie folosite doar în locurile unde existã ventilaţie suficientã pentru a se evita acumularea periculoasã de gaze nearse. Condiţiile specifice de ventilaţie a spaţiului pentru instalarea acestor aparate, ţinând cont de caracteristicile speciale ale acestora, sunt prevãzute în Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 5/2009 privind aprobarea Normelor tehnice pentru proiectarea, executarea şi exploatarea sistemelor de alimentare cu gaze naturale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Aparatele de gãtit de uz profesional şi aparatele alimentate cu gaze care conţin componente toxice trebuie sã fie dotate cu dispozitivele menţionate anterior.
    3.3. Aprinderea
    Aparatele trebuie sã fie fabricate astfel încât atunci când sunt utilizate în mod normal sã îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
    a) aprinderea şi reaprinderea sã se efectueze lin;
    b) sã fie asiguratã interaprinderea.
    3.4. Arderea
    3.4.1. Aparatele trebuie sã fie fabricate astfel încât atunci când se utilizeazã în mod normal sã fie asiguratã stabilitatea flãcãrii şi produsele de combustie sã nu conţinã concentraţii inadmisibile de substanţe nocive pentru sãnãtate.
    3.4.2. Aparatele trebuie sã fie fabricate astfel încât atunci când se utilizeazã în mod normal sã nu existe degajãri accidentale de produse de combustie.
    3.4.3. Aparatele conectate la un coş de evacuare a produselor de combustie trebuie sã fie fabricate astfel încât în condiţii de tiraj anormal sã nu aparã degajãri de produse de combustie în cantitãţi periculoase în camera în care este utilizat aparatul.
    3.4.4. Aparatele cu încãlzire independentã pentru uz casnic şi încãlzitoarele instantanee de apã neracordate la un coş de evacuare a produselor de combustie nu trebuie sã producã, în camera sau în spaţiul de funcţionare, o concentraţie de monoxid de carbon care ar putea prezenta un pericol pentru sãnãtatea persoanelor expuse, avându-se în vedere durata previzibilã de expunere a acestora.
    3.5. Utilizarea raţionalã a energiei
    Aparatele trebuie sã fie fabricate astfel încât sã asigure utilizarea raţionalã a energiei corespunzãtor nivelului tehnic al acestora şi sã ţinã seama de aspectele legate de siguranţã.
    3.6. Temperaturile
    3.6.1. Pãrţile aparatelor destinate sã fie amplasate în apropierea podelei sau a altor suprafeţe nu trebuie sã atingã temperaturi care sã prezinte un pericol pentru zona înconjurãtoare.
    3.6.2. Temperatura suprafeţei butoanelor şi a manetelor aparatelor destinate manipulãrii nu trebuie sã prezinte un pericol pentru utilizator.
    3.6.3. Temperatura suprafeţelor pãrţilor exterioare ale aparatelor pentru uz casnic, cu excepţia suprafeţelor sau pãrţilor prevãzute pentru transmiterea cãldurii, nu trebuie sã prezinte în condiţiile de funcţionare un pericol pentru utilizator, în special pentru copii, motiv pentru care trebuie sã se ia în considerare un timp de reacţie corespunzãtor.
    3.7. Produsele alimentare şi apa folosite în scopuri sanitare Fãrã a aduce atingere legislaţiei în materie, materialele şi componentele utilizate la fabricarea unui aparat, care pot sã vinã în contact cu produsele alimentare sau cu apa folositã în scopuri sanitare, nu trebuie sã afecteze calitatea acestora.

    ANEXA 2

             PROCEDURA PENTRU ATESTAREA CONFORMITÃŢII

    1. Examinarea CE de tip
    1.1. Examinarea CE de tip constituie acea parte a procedurii prin care un organism notificat verificã şi certificã cã un aparat, reprezentativ pentru producţia avutã în vedere, îndeplineşte dispoziţiile aplicabile prevãzute în hotãrâre.
    1.2. Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia stabilit în România ori într-un alt stat membru al Uniunii Europene trebuie sã depunã cererea pentru examinarea de tip la un singur organism notificat.
    1.2.1. Cererea trebuie sã conţinã urmãtoarele:
    a) numele şi adresa producãtorului şi, dacã cererea este depusã de reprezentantul autorizat, numele şi adresa acestuia;
    b) o declaraţie scrisã din care sã reiasã cã cererea nu a fost depusã la un alt organism notificat;
    c) dosarul tehnic de fabricaţie, aşa cum este prevãzut în anexa nr. 4 la hotãrâre.
    1.2.2. Producãtorul trebuie sã punã la dispoziţia organismului notificat un aparat, reprezentativ pentru producţia avutã în vedere, denumit în continuare tip. Organismul notificat poate sã solicite mai multe mostre ale tipului, dacã îi sunt necesare pentru programul de încercãri.
    Tipul poate acoperi suplimentar şi alte variante ale produsului, cu condiţia ca aceste variante sã nu aibã caracteristici diferite în ceea ce priveşte tipurile de risc.
    1.3. Organismul notificat trebuie:
    1.3.1. sã examineze dosarul tehnic de fabricaţie şi sã verifice dacã tipul a fost fabricat în conformitate cu dosarul tehnic de fabricaţie şi sã identifice elementele care au fost proiectate în conformitate cu dispoziţiile relevante ale standardelor prevãzute la art. 5 din hotãrâre şi cu cerinţele esenţiale prevãzute în hotãrâre;
    1.3.2. sã efectueze sau sã dispunã efectuarea examinãrilor corespunzãtoare şi/sau a încercãrilor pentru a verifica dacã soluţiile adoptate de producãtor îndeplinesc cerinţele esenţiale, acolo unde nu au fost aplicate standardele prevãzute la art. 5 din hotãrâre;
    1.3.3. sã efectueze sau sã dispunã efectuarea examinãrilor şi/sau a încercãrilor corespunzãtoare pentru a verifica dacã standardele relevante sunt aplicate efectiv, atunci când producãtorul a ales sã procedeze astfel, asigurându-se în acest mod conformitatea cu cerinţele esenţiale.
    1.4. Dacã tipul îndeplineşte dispoziţiile hotãrârii, organismul notificat trebuie sã emitã solicitantului un certificat de examinare CE de tip. Certificatul trebuie sã conţinã concluziile examinãrii, condiţiile, dacã este cazul, de valabilitate a acestuia şi datele necesare pentru identificarea tipului certificat şi, dacã este relevant, descrieri ale funcţionãrii acestuia. La certificat se anexeazã elemente tehnice relevante, cum ar fi desene şi diagrame.
    1.5. Organismul notificat trebuie sã informeze de îndatã celelalte organisme notificate cu privire la emiterea certificatului de examinare CE de tip şi la orice modificãri aduse tipului menţionat, aşa cum se prevede la pct. 1.7. Acestea pot sã obţinã o copie a certificatului de examinare CE de tip şi/sau a anexelor acestuia şi, în urma unei cereri justificate, a rapoartelor privind examinãrile şi încercãrile efectuate.
    1.6. Un organism notificat care refuzã sã emitã sau retrage un certificat de examinare CE de tip trebuie sã informeze Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri şi celelalte organisme notificate cu privire la aceasta, motivându-şi decizia.
    1.7. Solicitantul trebuie sã informeze permanent organismul notificat care a emis certificatul de examinare CE de tip cu privire la toate modificãrile aduse tipului certificat care ar putea sã afecteze conformitatea cu cerinţele esenţiale. Modificãrile aduse tipului certificat trebuie sã primeascã o aprobare suplimentarã de la organismul notificat care a emis certificatul de examinare CE de tip atunci când astfel de modificãri afecteazã conformitatea cu cerinţele esenţiale sau cu condiţiile prescrise pentru utilizarea aparatului. Aceastã aprobare suplimentarã este acordatã sub forma unei anexe la certificatul original de examinare CE de tip.
    2. Declaraţia de conformitate CE cu tipul
    2.1. Declaraţia de conformitate CE cu tipul este acea parte a procedurii prin care producãtorul declarã cã aparatele în cauzã sunt conforme cu tipul descris în certificatul de examinare CE de tip şi corespund cerinţelor esenţiale aplicabile prevãzute în hotãrâre. Producãtorul ori reprezentantul sãu autorizat stabilit în cadrul Comunitãţii Europene aplicã marcajul CE pe fiecare aparat şi întocmeşte o declaraţie de conformitate. Declaraţia de conformitate poate acoperi unul sau mai multe aparate şi trebuie sã fie pãstratã de cãtre producãtor. Marcajul CE trebuie însoţit de numãrul de identificare al organismului notificat responsabil pentru verificãrile aleatorii precizate la pct. 2.3.
    2.2. Producãtorul trebuie sã ia toate mãsurile necesare pentru a se asigura cã procesul de fabricaţie, inclusiv verificarea şi încercarea finalã a produsului, are drept rezultat omogenitatea producţiei şi conformitatea aparatelor cu tipul descris în certificatul de examinare CE de tip şi cu cerinţele corespunzãtoare prevãzute în hotãrâre. Un organism notificat, ales de producãtor, trebuie sã efectueze verificãri aleatorii ale aparatelor, conform specificaţiilor prevãzute la pct. 2.3.
    2.3. Organismul notificat trebuie sã efectueze verificãri ale aparatelor la faţa locului prin sondaj, la intervale de un an sau mai puţin. Pentru a se asigura conformitatea cu cerinţele esenţiale corespunzãtoare prevãzute în hotãrâre, trebuie sã se examineze un numãr adecvat de aparate şi trebuie sã se efectueze încercãrile corespunzãtoare stabilite în standardele relevante menţionate la art. 5 din hotãrâre sau încercãri echivalente. Organismul notificat determinã în fiecare caz dacã încercãrile menţionate trebuie efectuate în totalitate sau parţial. Atunci când unul sau mai multe aparate sunt respinse, organismul notificat trebuie sã ia mãsurile corespunzãtoare pentru a împiedica comercializarea acestora.
    3. Declaraţia de conformitate CE cu tipul (asigurarea calitãţii producţiei)
    3.1. Declaraţia de conformitate CE cu tipul (asigurarea calitãţii producţiei) este procedura prin care un producãtor care îndeplineşte obligaţiile prevãzute la pct. 3.2 declarã cã aparatele în cauzã sunt conforme cu tipul descris în certificatul de examinare CE de tip şi îndeplinesc cerinţele esenţiale aplicabile prevãzute în hotãrâre. Producãtorul ori reprezentantul sãu autorizat stabilit în cadrul Comunitãţii Europene trebuie sã aplice marcajul CE pe fiecare aparat şi sã întocmeascã o declaraţie de conformitate. Aceastã declaraţie poate acoperi unul sau mai multe aparate şi trebuie sã fie pãstratã de producãtor. Marcajul CE trebuie însoţit de numãrul de identificare al organismului notificat responsabil cu supravegherea conformitãţii CE.
    3.2. Producãtorul aplicã un sistem de calitate care sã asigure conformitatea aparatelor cu tipul descris în certificatul de examinare CE de tip şi cu cerinţele esenţiale aplicabile prevãzute în hotãrâre. Producãtorul este supus supravegherii CE specificate la pct. 3.4.
    3.3. Sistemul calitãţii
    3.3.1. Producãtorul trebuie sã înainteze unui organism de certificare ales de el o cerere pentru aprobarea sistemului sãu de calitate pentru aparatele în cauzã. Cererea trebuie sã conţinã urmãtoarele:
    a) documentaţia sistemului calitãţii;
    b) un angajament de îndeplinire a obligaţiilor care decurg din sistemul calitãţii aprobat;
    c) un angajament de menţinere a sistemului calitãţii aprobat, pentru a asigura eficacitatea şi corectitudinea continuã ale acestuia;
    d) documentaţia referitoare la tipul certificat şi o copie a certificatului de examinare CE de tip.
    3.3.2. Toate elementele, cerinţele şi dispoziţiile adoptate de producãtor trebuie sã figureze într-o documentaţie sistematizatã şi ordonatã sub formã de mãsuri, metode de lucru şi instrucţiuni scrise. Aceastã documentaţie a sistemului calitãţii trebuie sã permitã o interpretare uniformã a programelor, planurilor, manualelor şi înregistrãrilor privind calitatea. Aceasta trebuie sã conţinã, în special, o descriere corespunzãtoare a:
    a) obiectivelor sistemului calitãţii, structurii organizatorice şi responsabilitãţilor conducerii şi prerogativelor acesteia cu privire la calitatea aparatelor;
    b) proceselor tehnologice de fabricaţie, controlului calitãţii şi tehnicilor de asigurare a calitãţii şi acţiunilor sistematice care vor fi folosite;
    c) examinãrilor şi încercãrilor care vor fi efectuate înainte de, în cursul şi dupã fabricaţie şi frecvenţa cu care acestea vor fi efectuate;
    d) metodei de urmãrire a realizãrii calitãţii aparatelor şi a funcţionãrii efective a sistemului calitãţii.
    3.3.3. Organismul notificat procedeazã la examinarea şi evaluarea sistemului calitãţii pentru a stabili dacã acesta îndeplineşte cerinţele menţionate la pct. 3.3.2. Organismul notificat considerã conformitatea cu cerinţele respective pentru sistemele calitãţii care pun în aplicare standardele armonizate corespunzãtoare. Organismul notificat trebuie sã notifice producãtorului decizia sa şi sã informeze celelalte organisme notificate cu privire la aceasta. Notificarea pentru producãtor trebuie sã conţinã concluziile examinãrii, numele şi adresa organismului notificat şi decizia motivatã referitoare la aparatele şi accesoriile în cauzã.
    3.3.4. Producãtorul trebuie sã informeze permanent organismul notificat care a aprobat sistemul calitãţii cu privire la orice actualizare a sistemului calitãţii în funcţie de modificãrile aduse, de exemplu noi tehnologii şi concepte de calitate. Organismul notificat trebuie sã examineze modificãrile propuse şi sã decidã dacã sistemul calitãţii modificat respectã dispoziţiile relevante sau dacã este necesarã reevaluarea. Organismul notificat comunicã producãtorului decizia sa. Notificarea trebuie sã includã concluziile inspecţiei şi decizia motivatã a evaluãrii.
    3.3.5. Un organism notificat care îşi retrage aprobarea pentru un sistem de calitate trebuie sã informeze celelalte organisme notificate şi sã prezinte motivele deciziei sale.
    3.4. Supravegherea CE
    3.4.1. Scopul supravegherii CE este asigurarea îndeplinirii corecte de cãtre producãtor a cerinţelor ce decurg din sistemul calitãţii aprobat.
    3.4.2. Producãtorul trebuie sã permitã accesul organismului notificat pentru inspecţie la locurile de producţie, control, încercare şi depozitare şi trebuie sã îi furnizeze toate datele necesare, în special:
    a) documentaţia sistemului calitãţii;
    b) înregistrãrile privind calitatea, de exemplu rapoarte ale controalelor şi date privind încercãrile, date despre calibrare, rapoarte privind calificãrile personalului în cauzã.
    3.4.3. Organismul notificat trebuie sã efectueze o verificare cel puţin o datã la 2 ani pentru a se asigura cã producãtorul menţine şi aplicã sistemul de calitate aprobat şi trebuie sã prezinte acestuia un raport al verificãrii.
    3.4.4. În plus, organismul notificat poate sã facã vizite inopinate la producãtor. În cadrul acestor vizite, organismul notificat poate sã efectueze sau sã dispunã efectuarea de încercãri pe aparate. Organismul notificat trebuie sã furnizeze producãtorului un raport al inspecţiei şi, dacã este cazul, un raport al încercãrilor.
    3.4.5. La cerere, producãtorul trebuie sã punã la dispoziţia organismului de supraveghere a pieţei raportul organismului notificat.
    4. Declaraţia de conformitate CE de tip (asigurarea calitãţii produsului)
    4.1. Declaraţia de conformitate CE de tip (asigurarea calitãţii produsului) este acea parte a procedurii prin care un producãtor care îndeplineşte obligaţiile prevãzute la pct. 4.2 declarã cã aparatele în cauzã sunt conforme cu tipul descris în certificatul de examinare CE de tip şi îndeplinesc cerinţele esenţiale aplicabile prevãzute în hotãrâre. Producãtorul ori reprezentantul sãu autorizat stabilit în cadrul Comunitãţii Europene trebuie sã aplice marcajul CE pe fiecare aparat şi sã întocmeascã o declaraţie de conformitate. Declaraţia menţionatã poate acoperi unul sau mai multe aparate şi trebuie sã fie pãstratã de producãtor. Marcajul CE trebuie însoţit de numãrul de identificare al organismului notificat responsabil cu supravegherea CE.
    4.2. Producãtorul trebuie sã aplice un sistem de calitate aprobat, conform pct. 4.3, pentru inspecţia finalã a aparatelor şi testãrii, şi este supus supravegherii CE conform pct. 4.4.
    4.3. Sistemul calitãţii
    4.3.1. Conform prezentei proceduri, producãtorul trebuie sã depunã la un organism notificat ales de el o cerere pentru aprobarea sistemului sãu de calitate pentru aparatele în cauzã. Cererea trebuie sã conţinã urmãtoarele:
    a) documentaţia sistemului calitãţii;
    b) un angajament de îndeplinire a obligaţiilor care decurg din sistemul calitãţii aprobat;
    c) un angajament de menţinere a sistemului calitãţii aprobat, pentru a asigura eficacitatea şi corectitudinea acestuia;
    d) documentaţia referitoare la tipul certificat şi o copie a certificatului de examinare CE de tip.
    4.3.2. Ca parte a sistemului calitãţii, este necesar sã se examineze fiecare aparat şi sã se efectueze încercãrile corespunzãtoare prevãzute în standardul (standardele) relevant(e) menţionat(e) la art. 5 din hotãrâre sau încercãrile echivalente pentru a verifica conformitatea aparatului cu cerinţele esenţiale aplicabile prevãzute în hotãrâre. Toate elementele, cerinţele şi dispoziţiile adoptate de producãtor trebuie sã figureze într-o documentaţie sistematizatã şi ordonatã sub formã de mãsuri, proceduri şi instrucţiuni scrise. Aceastã documentaţie a sistemului calitãţii trebuie sã permitã o interpretare uniformã a programelor, planurilor, manualelor şi înregistrãrilor privind calitatea. Documentaţia sistemului calitãţii trebuie sã conţinã, în special, o descriere corespunzãtoare a:
    a) obiectivelor sistemului calitãţii, structurii organizatorice şi responsabilitãţilor conducerii şi prerogativelor acesteia cu privire la calitatea aparatului;
    b) verificãrilor şi încercãrilor ce urmeazã sã se realizeze dupã fabricaţie;
    c) metodelor de verificare a funcţionãrii efective a sistemului calitãţii.
    4.3.3. Organismul notificat trebuie sã examineze şi sã evalueze sistemului calitãţii pentru a stabili dacã acesta îndeplineşte cerinţele menţionate la pct. 4.3.2. Organismul notificat prezumã conformitatea cu cerinţele respective pentru sistemele calitãţii care implementeazã standardele armonizate corespunzãtoare. Organismul notificat trebuie sã notifice decizia sa producãtorului şi sã informeze celelalte organisme notificate cu privire la aceasta. Notificarea pentru producãtor trebuie sã conţinã concluziile examinãrii, numele şi adresa organismului notificat şi decizia motivatã a evaluãrii efectuate asupra aparatelor în cauzã.
    4.3.4. Producãtorul trebuie sã informeze permanent organismul notificat care a aprobat sistemul calitãţii cu privire la orice modificare a sistemului calitãţii care este necesarã, de exemplu cu privire la tehnologii şi concepte noi privind calitatea. Organismul notificat trebuie sã examineze modificãrile propuse şi sã decidã dacã sistemul calitãţii modificat respectã dispoziţiile relevante sau dacã este necesarã o reevaluare. Organismul notificat trebuie sã comunice producãtorului decizia sa. Notificarea trebuie sã conţinã concluziile inspecţiei şi decizia motivatã a evaluãrii.
    4.3.5. Un organism notificat care retrage aprobarea pentru un sistem de calitate trebuie sã informeze celelalte organisme notificate cu privire la aceasta şi sã îşi motiveze decizia.
    4.4. Supravegherea CE
    4.4.1. Scopul supravegherii CE este de a se asigura cã producãtorul îndeplineşte în totalitate obligaţiile care îi revin din sistemul calitãţii aprobat.
    4.4.2. Producãtorul trebuie sã permitã accesul organismului notificat în vederea inspecţiei la locurile de control, de încercare şi depozitare şi trebuie sã îi furnizeze toate datele necesare, în special:
    a) documentaţia sistemului calitãţii;
    b) înregistrãrile privind calitatea, de exemplu rapoartele controalelor şi datele etalonãrilor, rapoartele privind calificãrile personalului în cauzã.
    4.4.3. Organismul notificat trebuie sã efectueze o verificare cel puţin o datã la 2 ani pentru a se asigura cã producãtorul menţine şi aplicã sistemul de calitate aprobat şi trebuie sã prezinte acestuia un raport al verificãrii.
    4.4.4. În plus, organismul notificat poate face vizite inopinate la producãtor. În cursul acestor vizite, organismul notificat poate sã efectueze sau sã dispunã efectuarea de încercãri pe aparate. Organismul notificat trebuie sã îi furnizeze producãtorului un raport al inspecţiei şi, dacã este cazul, un raport al încercãrilor.
    4.4.5. La cerere, producãtorul trebuie sã punã la dispoziţia organismului de supraveghere a pieţei raportul organismului notificat.
    5. Verificarea CE
    5.1. Verificarea CE este procedura prin care producãtorul ori reprezentantul sãu autorizat stabilit în cadrul Comunitãţii Europene asigurã şi declarã cã aparatele care fac obiectul dispoziţiilor pct. 3 sunt conforme cu modelul descris în certificatul de examinare CE de tip şi corespund cerinţelor aplicabile prevãzute în hotãrâre.
    5.2. Producãtorul ori reprezentantul sãu autorizat stabilit în cadrul Comunitãţii Europene trebuie sã ia toate mãsurile necesare în aşa fel încât procesul de producţie sã asigure conformitatea aparatelor cu tipul descris în certificatul de examinare CE de tip şi cu cerinţele aplicabile prevãzute în hotãrâre. Producãtorul ori reprezentantul sãu autorizat stabilit în cadrul Comunitãţii Europene aplicã marcajul CE pe fiecare aparat şi întocmeşte o declaraţie de conformitate. Declaraţia de conformitate se poate referi la unul sau mai multe aparate şi trebuie sã rãmânã în posesia producãtorului ori a reprezentantului sãu autorizat stabilit în cadrul Comunitãţii Europene.
    5.3. Organismul notificat trebuie sã efectueze examinãrile şi testele corespunzãtoare pentru a verifica conformitatea aparatului cu cerinţele prevãzute în hotãrâre, fie prin examinarea şi testarea fiecãrui aparat, dupã cum se specificã la pct. 5.4, fie prin examinarea şi testarea aparatelor pe bazã statisticã, dupã cum se specificã la pct. 5.5, la alegerea producãtorului.
    5.4. Verificarea prin controlul şi examinarea fiecãrui aparat
    5.4.1. Toate aparatele trebuie examinate individual şi trebuie efectuate testele corespunzãtoare, precizate în standardele menţionate la art. 5 din hotãrâre sau testele echivalente, în scopul verificãrii conformitãţii lor cu tipul descris în certificatul de examinare CE de tip şi cu cerinţele aplicabile prevãzute în hotãrâre.
    5.4.2. Organismul notificat trebuie sã aplice sau sã asigure aplicarea numãrului de identificare pe fiecare aparat şi sã întocmeascã un certificat de conformitate în legãturã cu testele efectuate. Certificatul de conformitate se poate referi la unul sau mai multe aparate.
    5.4.3. Producãtorul ori reprezentantul sãu autorizat trebuie sã asigure cã poate furniza certificatele de conformitate emise de organismul notificat, la cerere.
    5.5. Verificarea statisticã
    5.5.1. Producãtorii trebuie sã prezinte aparatele fabricate sub formã de loturi de producţie uniforme şi trebuie luate toate mãsurile necesare în aşa fel încât procesul de producţie sã asigure uniformitatea fiecãrui lot de producţie realizat.
    5.5.2. Controlul statistic se efectueazã dupã cum urmeazã: Aparatele fac obiectul controlului statistic în funcţie de parametrii tehnico-funcţionali. Acestea trebuie grupate în loturi de producţie identificabile, conţinând aparate de un singur model, produs în aceleaşi condiţii. Un lot se examineazã la intervale alese în mod aleatoriu. Aparatele care constituie un eşantion se examineazã individual şi sunt supuse încercãrilor corespunzãtoare, conform standardelor aplicabile menţionate la art. 5 din hotãrâre sau se efectueazã încercãri cu efect echivalent pentru a se stabili dacã lotul se acceptã sau se respinge. Se aplicã un sistem de eşantionare cu urmãtoarele caracteristici:
    a) un nivel de calitate corespunzãtor unei probabilitãţi de acceptare de 95%, cu un procent de neconformitate cuprins între 0,5 şi 1,5%;
    b) o calitate limitã corespunzãtoare unei probabilitãţi de acceptare de 5%, cu un procent de neconformitate cuprins între 5 şi 10%.
    5.5.3. În cazul în care loturile de producţie sunt acceptate, organismul notificat trebuie sã aplice sau sã dispunã aplicarea numãrului sãu de identificare pe fiecare aparat şi sã întocmeascã un certificat de conformitate pentru încercãrile efectuate. Toate aparatele din lotul respectiv pot fi introduse pe piaţã, cu excepţia acelor aparate din eşantion care au fost gãsite neconforme. În cazul în care un lot este respins, organismul notificat trebuie sã ia mãsurile corespunzãtoare pentru a împiedica introducerea pe piaţã a acelui lot. În cazul respingerii frecvente a loturilor, organismul notificat poate suspenda verificarea statisticã. Producãtorul poate, cu aprobarea organismului notificat, sã aplice numãrul de identificare al acestuia în timpul fabricaţiei.
    5.5.4. Producãtorul ori reprezentantul sãu autorizat trebuie sã fie în mãsurã sã prezinte, la cerere, organismului de supraveghere a pieţei certificatele de conformitate emise de organismul notificat.
    6. Verificarea CE a fiecãrui produs
    6.1. Verificarea CE a fiecãrui produs este procedura prin care producãtorul ori reprezentantul sãu autorizat stabilit în cadrul Comunitãţii Europene asigurã şi declarã cã aparatul în cauzã, pentru care s-a emis certificatul menţionat la pct. 2, este conform cu cerinţele aplicabile prevãzute în hotãrâre. Producãtorul sau reprezentantul sãu autorizat trebuie sã aplice marcajul CE pe aparat şi sã întocmeascã o declaraţie de conformitate scrisã pe care sã o pãstreze.
    6.2. Organismul notificat trebuie sã examineze aparatul şi sã efectueze încercãrile corespunzãtoare, ţinând seama de documentaţia de proiectare, pentru a asigura conformitatea acestuia cu cerinţele esenţiale prevãzute în hotãrâre. Organismul notificat trebuie sã aplice sau sã dispunã aplicarea numãrului sãu de identificare pe aparatul certificat şi trebuie sã întocmeascã un certificat de conformitate cu privire la încercãrile efectuate.
    6.3. Scopul documentaţiei tehnice cu privire la proiectarea aparatului, aşa cum se menţioneazã în anexa nr. 4 la hotãrâre, este de a permite evaluarea conformitãţii cu cerinţele prevãzute în hotãrâre şi o înţelegere a proiectului, fabricaţiei şi funcţionãrii aparatului.
    Documentaţia de proiectare menţionatã în anexa nr. 4 la hotãrâre trebuie sã fie pusã la dispoziţia organismului notificat.
    6.4. Dacã organismul notificat considerã necesar, examinãrile şi încercãrile pot fi efectuate dupã instalarea aparatului.
    6.5. Producãtorul ori reprezentantul sãu autorizat trebuie sã se asigure cã este în mãsurã sã prezinte, la cerere, organismului de supraveghere a pieţei certificatele de conformitate emise de organismul notificat.

    ANEXA 3

           MARCAJUL CE DE CONFORMITATE ŞI INSCRIPŢIONÃRI

    1. Marcajul CE de conformitate constã din iniţialele "CE" în forma urmãtoare:

    ----------
    NOTÃ(CTCE)
    Marcajul CE se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 595 din 23 august 2011 la pagina 14 (a se vedea imaginea asociatã).

    Marcajul CE trebuie urmat de numãrul de identificare al organismului notificat implicat în faza de control al producţiei.
    2. Aparatul sau placa de timbru trebuie sã poarte marcajul CE alãturi de urmãtoarele inscripţionãri:
    a) denumirea producãtorului sau simbolul de identificare;
    b) denumirea comercialã a aparatului;
    c) tipul de alimentare electricã folosit, dacã este aplicabil;
    d) categoria aparatului;
    e) ultimele douã cifre ale anului în care s-a aplicat marcajul CE.
    Pot fi adãugate informaţiile necesare instalãrii aparatului, în funcţie de natura acestuia.
    3. În cazul în care marcajul CE este micşorat sau mãrit, trebuie respectate proporţiile date în desenul la scarã de mai sus.
    Componentele marcajului CE trebuie sã aibã aceeaşi dimensiune pe verticalã, care nu poate fi mai micã de 5 mm.

    ANEXA 4

                DOSARUL TEHNIC DE FABRICAŢIE

    Dosarul tehnic de fabricaţie trebuie sã conţinã urmãtoarele informaţii, în mãsura în care organismul notificat le solicitã pentru efectuarea evaluãrii:
    a) o descriere generalã a aparatului;
    b) proiecte de execuţie, desene de fabricaţie şi diagrame ale componentelor, subansamblurilor, circuitelor;
    c) descrieri şi note explicative necesare pentru înţelegerea celor de mai sus, inclusiv a funcţionãrii aparatelor;
    d) o listã cu standardele prevãzute la art. 5 din hotãrâre, aplicate total sau parţial, şi descrieri ale soluţiilor adoptate pentru îndeplinirea cerinţelor esenţiale, atunci când nu au fost aplicate standardele prevãzute la art. 5 din hotãrâre;
    e) rapoarte de încercare;
    f) instrucţiuni pentru instalare şi utilizare.
    Dacã este cazul, documentaţia tehnicã trebuie sã conţinã urmãtoarele elemente:
    a) certificatele accesoriilor încorporate în aparate;
    b) certificate referitoare la metodele de fabricaţie şi/sau de inspecţie şi control al aparatelor;
    c) orice alt document care face posibil ca organismul notificat sã îşi îmbunãtãţeascã evaluarea.

    ANEXA 5

                    CRITERII MINIME
        pentru evaluarea organismelor notificate

    Organismele notificate desemnate de Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele condiţii minime:
    a) sã dispunã de personal şi de mijloace şi aparaturã necesare;
    b) personalul acestora trebuie sã dea dovadã de competenţã tehnicã şi integritate profesionalã;
    c) personalul de conducere şi tehnic al acestora trebuie sã dea dovadã de independenţã în efectuarea încercãrilor, pregãtirea rapoartelor, emiterea certificatelor şi efectuarea supravegherii prevãzute în hotãrâre în raport cu toate cercurile, grupurile sau persoanele implicate direct ori indirect în domeniul aparatelor;
    d) personalul acestora trebuie sã pãstreze secretul profesional;
    e) sã deţinã o asigurare de rãspundere civilã, cu excepţia cazului în care rãspunderea este asumatã de stat, conform legislaţiei naţionale.
    Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri trebuie sã verifice periodic îndeplinirea condiţiilor prevãzute la lit. a) şi b).

                          ----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016