Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 752 din 18 iulie 2002  privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata a echipamentelor sub presiune    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 752 din 18 iulie 2002 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata a echipamentelor sub presiune

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 622 din 22 august 2002
În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României şi ale <>art. 5 din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor,

Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.

CAP. 1
Domeniu de aplicare şi definiţii

ART. 1
(1) Prezenta hotãrâre stabileşte condiţiile de introducere pe piata a echipamentelor sub presiune şi a ansamblurilor care cuprind echipamente sub presiune.
(2) Prevederile prezentei hotãrâri se aplica la proiectarea, fabricarea şi evaluarea conformitatii echipamentelor sub presiune şi a ansamblurilor care au o presiune admisibilã PS mai mare de 0,5 bar.
ART. 2
(1) În sensul prezentei hotãrâri, urmãtorii termeni se definesc astfel:
a) echipamente sub presiune - recipiente, conducte, accesorii de securitate şi accesorii pentru reglarea presiunii. Echipamentele sub presiune includ, de asemenea, elemente fixate la pãrţile solicitate la presiune, ca de exemplu: flanse, racorduri/stuturi, cuplaje, elemente de sustinere, urechi pentru ridicare;
b) recipient - o incinta închisã, proiectata şi fabricata pentru a conţine fluide sub presiune, inclusiv toate componentele fixate limitat la dispozitivele de legare la alte echipamente. Un recipient poate fi compus din una sau mai multe incinte;
c) conducte - elemente tubulare destinate pentru transportul fluidelor, atunci când sunt montate într-un sistem sub presiune. Acestea cuprind ţevi, sisteme de ţevi, tubulatura, fitinguri, compensatoare de dilatare, furtunuri şi alte componente sub presiune, dupã caz. Schimbatoarele de caldura cu ţevi destinate încãlzirii sau racirii sunt considerate conducte;
d) accesorii de securitate - dispozitive destinate protejãrii echipamentelor sub presiune impotriva depãşirii limitelor admisibile. Aceste dispozitive cuprind:
- dispozitive de limitare directa a presiunii, cum ar fi: ventile de siguranta, sigurante cu elemente de rupere, sisteme de siguranta comandate; şi
- dispozitive de limitare a presiunii, temperaturii şi a nivelului de fluid, care fie determina acţiuni de corectare, fie inchid sau inchid şi blocheaza, cum ar fi: presostate, termostate sau nivostate, precum şi dispozitive de mãsura şi control cu funcţie de securitate;
e) accesorii pentru reglarea presiunii - dispozitive cu rol funcţional, care au o incinta pentru suprapresiune;
f) ansamblu - grup de echipamente sub presiune, pe care producãtorul le asambleaza pentru a constitui o unitate integrata şi funcţionalã;
g) presiune - presiunea relativã la presiunea atmosferica de 1.013 mbar, respectiv presiunea masurata; o presiune în domeniul vacuumului se exprima printr-o valoare negativa;
h) presiune maxim admisibilã PS - presiunea maxima pentru care a fost proiectat echipamentul sub presiune, asa cum este specificatã de producãtor. Aceasta presiune se mãsoarã în locul specificat de producãtor, care trebuie sa fie locul unde sunt fixate dispozitivele de protecţie şi/sau de limitare ori locul cel mai înalt al echipamentului sub presiune sau, dacã acest loc nu este adecvat, oricare alt loc specificat;
i) temperatura minim/maxim admisibilã TS - temperatura minima/maxima pentru care echipamentul sub presiune a fost proiectat, asa cum este specificatã de producãtor;
j) volum V - volumul interior al incintei sub presiune, inclusiv volumul stuturilor pana la prima legatura sau sudura, exclusiv volumul componentelor interioare fixe;
k) diametru nominal DN - mãrime numericã a diametrului, care este comuna pentru toate componentele dintr-un sistem de conducte, altele decât componentele pentru care se indica diametrul exterior sau mãrimea filetului. Acesta este, în mod convenţional, un numãr întreg, care serveşte în scop de referinta şi este aproximativ egal cu dimensiunea de fabricaţie. Diametrul nominal se exprima prin simbolul DN urmat de o mãrime numericã;
l) fluide - gaze, lichide şi vapori în stare pura, precum şi amestecuri ale acestora. Un fluid poate conţine şi o suspensie de substanţe solide;
m) asamblari nedemontabile - asamblari care pot fi demontate numai prin metode distructive;
n) aprobare europeanã de material - document tehnic care se emite pentru materiale care nu fac obiectul unui standard armonizat, în care sunt definite caracteristicile materialelor destinate utilizãrii repetate pentru fabricarea echipamentelor sub presiune;
o) practici inginereşti - ansamblul de activitãţi de la proiectarea echipamentelor sub presiune şi a ansamblurilor pana la recepţia produsului finit, incluzând activitãţi de control şi verificare, desfãşurate şi consemnate în documentele producãtorului.
(2) Termenii definiţi la alin. (1) se completeazã cu termenii definiţi la <>art. 4 din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor.
ART. 3
Prevederile prezentei hotãrâri nu se aplica:
a) conductelor formate din ţevi sau dintr-un sistem de ţevi, destinate pentru transportul fluidelor sau al substanţelor de la sau cãtre instalaţii terestre ori marine, începând cu şi incluzând ultimul dispozitiv de închidere aflat în perimetrul instalaţiei şi tuturor echipamentelor auxiliare montate pe aceste conducte, mai puţin echipamentelor sub presiune standard, aflate în staţiile de reglare a presiunii sau în staţiile de compresoare;
b) reţelelor de alimentare, distribuţie şi descãrcare a apei şi echipamentelor auxiliare, precum şi aductiunilor hidrocentralelor, cum sunt: conducte forţate, puţuri forţate sau galerii sub presiune, şi accesoriilor specifice asociate acestora;
c) echipamentelor reglementate de actele normative în vigoare prevãzute la lit. A din anexa nr. 1;
d) echipamentelor care, conform prevederilor art. 12, ar putea fi cel mult de categoria I şi care sunt reglementate de actele normative în vigoare prevãzute la lit. B din anexa nr. 1;
e) echipamentelor care fac obiectul producţiei sau comerţului cu arme, muniţii ori materiale pentru rãzboi;
f) produselor special proiectate pentru utilizare în scop nuclear şi a cãror defectare ar putea produce emisii radioactive;
g) echipamentelor pentru controlul forajelor de explorare şi extracţie în industria petrolului, gazului natural sau explorarilor geotermale, industriei extractive, precum şi al depozitelor subterane destinate menţinerii şi/sau reglarii presiunilor la gurile de sonda, cum ar fi: capete de eruptie, prevenitoare de eruptie, manifolduri, precum şi echipamentele acestora montate în amonte;
h) echipamentelor cuprinzând carcase sau maşini, la care dimensionarea, alegerea materialelor şi regulile de fabricaţie se bazeazã în principal pe cerinţele privind rezistenta mecanicã, rigiditate şi stabilitate pentru a se realiza efectele functionale statice şi dinamice sau alte caracteristici functionale şi la care presiunea nu reprezintã un factor esenţial pentru proiectare. Din aceste echipamente pot face parte urmãtoarele:
- motoare, inclusiv turbine şi motoare cu ardere interna;
- maşini cu aburi, turbine de gaz sau abur, turbogeneratoare, compresoare, pompe şi dispozitive de comanda;
i) furnalelor, inclusiv sistemelor de rãcire al acestora, recuperatoarelor de caldura pentru preincalzirea aerului, separatoarelor de praf, epuratoarelor de gaze, cuptoarelor de reducere directa, inclusiv sistemului de rãcire al acestora, convertizoarelor cu gaz, oalelor de topire, retopire, degazare şi de turnare pentru oţel şi metale neferoase;
j) carcaselor pentru echipament electric de inalta tensiune, cum ar fi: echipamentele de comutare, echipamentele de control, transformatoarele şi maşinile rotative;
k) conductelor sub presiune pentru camasuirea sistemelor de transmisie, cum ar fi: cablurile electrice şi telefonice;
l) platformelor marine mobile, navelor, rachetelor şi aeronavelor, precum şi echipamentelor special destinate pentru a fi montate pe acestea sau destinate propulsarii lor;
m) echipamentelor sub presiune care constau dintr-o manta flexibila, cum ar fi: anvelope, perne de aer, mingi destinate activitãţilor sportive, barci gonflabile şi alte echipamente asemãnãtoare;
n) amortizoarelor de zgomot pentru evacuare şi admisie;
o) sticlelor sau dozelor pentru bãuturi carbogazoase destinate consumului public;
p) recipientelor pentru transportul şi distribuţia bãuturilor, care au valoarea produsului PS x V de pana la 500 bar x litru şi o presiune maxim admisibilã care nu depãşeşte 7 bar;
q) echipamentelor care fac obiectul reglementãrilor europene şi internaţionale de transport prevãzute la lit. C din anexa nr. 1;
r) caloriferelor şi conductelor pentru sisteme de încãlzire cu apa calda;
s) recipientelor proiectate sa conţinã lichide la care presiunea gazului aflat deasupra lichidului nu depãşeşte 0,5 bar.

CAP. 2
Condiţii de introducere pe piata a echipamentelor sub presiune

ART. 4
(1) Se admit introducerea pe piata şi punerea în funcţiune a echipamentelor sub presiune şi a ansamblurilor definite conform prevederilor art. 2 alin. (1), numai dacã, atunci când sunt instalate, întreţinute corespunzãtor şi utilizate conform scopului lor, nu afecteazã securitatea şi sãnãtatea persoanelor sau, dupã caz, ale animalelelor şi proprietatea.
(2) Autoritãţile competente pot emite, dacã este necesar, reglementãri care cuprind cerinţe specifice pentru protecţia persoanelor şi în special a muncitorilor care utilizeazã echipamente sub presiune sau ansambluri. Respectivele reglementãri nu vor cuprinde dispoziţii referitoare la echipamente sub presiune şi ansambluri, care sa contravina prevederilor prezentei hotãrâri.
(3) Cu ocazia targurilor, expozitiilor sau a demonstratiilor tehnice echipamentele sub presiune sau ansamblurile care nu sunt conforme cu prevederile prezentei hotãrâri pot fi expuse cu condiţia ca un anunţ vizibil sa indice clar faptul ca astfel de echipamente sub presiune sau ansambluri nu sunt conforme cu prevederile prezentei hotãrâri şi nu pot fi puse în vânzare dacã nu sunt aduse în stare de conformitate de cãtre producãtor sau de reprezentantul autorizat al acestuia, persoana juridicã cu sediul în România, dupã caz. În timpul demonstratiilor tehnice se vor lua mãsuri corespunzãtoare de securitate pentru a se asigura protecţia sãnãtãţii şi a integritãţii fizice a persoanelor.
ART. 5
(1) Se considera ca sunt respectate cerinţele esenţiale de securitate prevãzute în anexa nr. 2, precum şi toate cerinţele stabilite de prezenta hotãrâre şi se admit introducerea pe piata şi punerea în funcţiune a echipamentelor sub presiune şi a ansamblurilor, dacã:
a) poarta marcajul naţional de conformitate CS, prevãzut în anexa nr. 2 la <>Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, aplicat de producãtor sau de reprezentantul autorizat al acestuia, care semnifica conformitatea produsului cu cerinţele impuse potrivit prezentei hotãrâri, inclusiv cu procedurile pentru evaluarea conformitatii prevãzute la art. 13, şi pentru care a fost întocmitã declaraţia de conformitate CS prevãzutã în anexa nr. 3, redactatã în limba romana; sau
b) poarta marcajul european de conformitate CE, prevãzut în anexa nr. 3 la <>Legea nr. 608/2001 , aplicat de un producãtor dintr-un stat membru al Uniunii Europene, şi pentru care a fost întocmitã declaraţia de conformitate CE, tradusa în limba romana.
(2) Se considera ca echipamentele sub presiune şi ansamblurile respecta cerinţele esenţiale de securitate prevãzute în anexa nr. 2, atunci când sunt conforme prevederilor standardelor romane aplicabile, care adopta standarde europene armonizate ale cãror numere de referinta au fost publicate în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene.
ART. 6
(1) Organismul de control nu poate interzice, restrânge sau impiedica introducerea pe piata sau punerea în funcţiune, în condiţiile stabilite de producãtor, a echipamentelor sub presiune sau a ansamblurilor care sunt conforme prevederilor prezentei hotãrâri şi care poarta marcajul CS sau CE.
(2) Organismul de control nu poate interzice, restrânge sau impiedica, din motive legate de riscurile cauzate de presiune, introducerea pe piata sau punerea în funcţiune a echipamentelor sub presiune sau a ansamblurilor care corespund prevederilor art. 10.
(3) Pentru o utilizare sigura şi corecta a echipamentelor sub presiune şi a ansamblurilor informaţiile prevãzute în anexa nr. 2. pct. 3.3 şi 3.4 trebuie furnizate în limba romana.
ART. 7
(1) În cazul în care organismul de control constata ca echipamentele sub presiune sau ansamblurile care poarta marcajul CS sau CE, folosite conform scopului prevãzut, pot pune în pericol siguranta persoanelor şi, dupã caz, a proprietãţii, ia mãsuri corespunzãtoare de retragere de pe piata, de interzicere a introducerii pe piata sau a punerii în funcţiune ori a utilizãrii acestora sau limiteazã libera circulaţie a acestora.
(2) Organismul de control va informa imediat în scris Ministerul Industriei şi Resurselor cu privire la deciziile luate, indicând motivele care au stat la baza deciziei şi în special dacã neconformitatea rezulta din:
a) nerespectarea cerinţelor esenţiale prevãzute la art. 8, 9 şi 10;
b) aplicarea incorectã a standardelor prevãzute la art. 5 alin. (2).
(3) În cazul în care organismul de control constata ca un echipament sub presiune sau un ansamblu care poarta marcajul CS sau CE nu este conform prevederilor prezentei hotãrâri, ia mãsuri impotriva celui care a aplicat marcajul şi informeazã Ministerul Industriei şi Resurselor despre decizia sa.

CAP. 3
Cerinţe tehnice, clasificare şi evaluarea conformitatii

ART. 8
(1) Echipamentele sub presiune, definite conform art. 2 alin. (1) lit. a), trebuie sa satisfacã cerinţele esenţiale de securitate prevãzute în anexa nr. 2 şi în prevederile alin. (2)-(5).
(2) Recipientele, cu excepţia celor prevãzute la alin. (3), destinate sa conţinã:
a) gaze, gaze lichefiate, gaze dizolvate sub presiune, vapori şi lichide a cãror presiune de vaporizare la temperatura maxim admisibilã depãşeşte cu cel puţin 0,5 bar presiunea atmosferica şi care:
(i) pentru fluidele din grupa 1 au volumul mai mare de 1 litru şi produsul PS x V mai mare de 25 bar x litru sau presiunea PS mai mare de 200 bar, se clasifica într-o categorie de evaluare a conformitatii potrivit anexei nr. 4 diagrama 1;
(ii) pentru fluidele din grupa 2 au volumul mai mare de 1 litru şi produsul PS x V mai mare de 50 bar x litru sau presiunea PS mai mare de 1.000 bar, precum şi toate stingatoarele portabile şi buteliile pentru echipamentele de respiratie se clasifica într-o categorie de evaluare a conformitatii potrivit anexei nr. 4 diagrama 2;
b) lichide a cãror presiune de vaporizare la temperatura maxim admisibilã nu depãşeşte cu mai mult de 0,5 bar presiunea atmosferica şi care:
(i) pentru fluidele din grupa 1 au volumul mai mare de 1 litru şi produsul PS x V mai mare de 200 bar x litru sau presiunea PS mai mare de 500 bar, se clasifica într-o categorie de evaluare a conformitatii potrivit anexei nr. 4 diagrama 3;
(ii) pentru fluidele din grupa 2 au presiunea PS mai mare de 10 bar şi produsul PS x V mai mare de 10.000 bar x litru sau presiunea PS mai mare de 1.000 bar, se clasifica într-o categorie de evaluare a conformitatii potrivit anexei nr. 4 diagrama 4.
(3) Echipamentele sub presiune cu arzator sau incalzite în alt mod, la care exista pericol de supraincalzire, destinate pentru producerea aburului sau a apei calde la o temperatura mai mare de 110°C şi având un volum mai mare de 2 litri, precum şi oalele de gãtit sub presiune se clasifica într-o categorie de evaluare a conformitatii potrivit anexei nr. 4 diagrama 5.
(4) Conductele destinate pentru:
a) gaze, gaze lichefiate, gaze dizolvate sub presiune, vapori şi acele lichide a cãror presiune de vaporizare la temperatura maxim admisibilã depãşeşte cu cel puţin 0,5 bar presiunea atmosferica şi care:
(i) pentru fluidele din grupa 1, DN este mai mare de 25 se clasifica într-o categorie de evaluare a conformitatii potrivit anexei nr. 4 diagrama 6;
(ii) pentru fluidele din grupa 2, DN este mai mare de 32 şi produsul PS x DN depãşeşte 1.000 bar se clasifica într-o categorie de evaluare a conformitatii potrivit anexei nr. 4 diagrama 7;
b) lichide a cãror presiune de vaporizare la temperatura maxim admisibilã nu depãşeşte cu mai mult de 0,5 bar presiunea atmosferica şi care:
(i) pentru fluidele din grupa 1, DN este mai mare de 25 şi produsul PS x DN depãşeşte 2.000 bar se clasifica într-o categorie de evaluare a conformitatii potrivit anexei nr. 4 diagrama 8;
(ii) pentru fluidele din grupa 2, presiunea PS este mai mare de 10 bar, DN mai mare de 200 şi produsul PS x DN depãşeşte 5.000 bar se clasifica într-o categorie de evaluare a conformitatii potrivit anexei nr. 4 diagrama 9.
(5) Accesoriile de securitate şi accesoriile pentru reglarea presiunii, destinate echipamentelor prevãzute la alin. (2)-(4), incluzând şi cazurile în care astfel de echipamente fac parte dintr-un ansamblu funcţional, se clasifica într-o categorie de evaluare a conformitatii potrivit anexei nr. 4 pct. 2 şi 3.
ART. 9
(1) Ansamblurile prevãzute la art. 2 alin. (1) lit. f), care conţin cel puţin un echipament sub presiune, trebuie sa satisfacã cerinţele esenţiale de securitate aplicabile, prevãzute în anexa nr. 2, în condiţiile în care:
a) ansamblurile sunt destinate pentru producerea aburului sau a apei calde la o temperatura ce depãşeşte 110°C şi care conţin cel puţin un echipament sub presiune cu arzator sau incalzite în alt mod, la care exista pericol de supraincalzire;
b) ansamblurile, altele decât cele prevãzute la lit. a), pe care producãtorul intenţioneazã sa le introducã pe piata şi sa le punã în funcţiune ca ansambluri.
(2) Prin derogare de la prevederile alin. (1), ansamblurile destinate pentru producerea apei calde la o temperatura care nu depãşeşte 110°C, care sunt alimentate manual cu combustibil solid şi la care produsul PS x V este mai mare de 50 bar x litru, trebuie sa satisfacã cerinţele esenţiale de securitate prevãzute în anexa nr. 2 pct. 2.10, 2.11, 3.4 şi la pct. 5 lit. a) şi d).
ART. 10
Echipamentele sub presiune şi/sau ansamblurile care în funcţionare ating valori mai mici sau egale cu valorile limita prevãzute la art. 8 alin. (2)-(4) şi, respectiv, cele prevãzute la art. 9 trebuie sa fie proiectate şi fabricate în conformitate cu practicile inginereşti, pentru a se putea asigura utilizarea acestora în deplina securitate. Echipamentele sub presiune şi/sau ansamblurile din aceasta categorie trebuie însoţite de instrucţiuni de utilizare adecvate şi trebuie sa fie marcate astfel încât sa poatã fi identificat producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia. Astfel de echipamente şi/sau ansambluri nu trebuie sa poarte marcajul de conformitate CS sau CE, dupã caz, prevãzut la art. 20.
ART. 11
(1) Producãtorii de echipamente sub presiune şi ansambluri sau persoanele responsabile cu introducerea pe piata a acestora trebuie sa informeze în scris organismul de control cu privire la toate tipurile de echipamente sub presiune şi ansambluri prevãzute la art. 10 pe care le produc sau pe care intenţioneazã sa le producã, respectiv sa le introducã pe piata.
(2) Atunci când organismul de control considera, din diverse motive legate de securitate, ca:
a) un echipament sub presiune sau o familie de echipamente sub presiune dintre cele prevãzute la art. 10 trebuie supusã cerinţelor prevãzute la art. 8; sau
b) un ansamblu sau o familie de ansambluri dintre cele prevãzute la art. 10 trebuie supusã cerinţelor prevãzute la art. 9; sau
c) un echipament sub presiune sau o familie de echipamente sub presiune trebuie clasificate, prin derogare, de la cerinţele prevãzute în anexa nr. 2 în alta categorie, va inainta Ministerului Industriei şi Resurselor o informare documentata şi mãsurile corespunzãtoare.
ART. 12
(1) Echipamentele sub presiune prevãzute la art. 8 se clasifica în categorii, conform prevederilor anexei nr. 4, în funcţie de creşterea potenţialului de pericol.
(2) În scopul realizãrii clasificarii prevãzute la alin. (1) fluidele se împart în doua grupe:
a) grupa 1 cuprinde fluidele periculoase. Un fluid periculos este o substanta sau un preparat chimic definit la <>art. 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 200/2000 privind clasificarea, etichetarea şi ambalarea substanţelor şi preparatelor chimice periculoase, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 451/2001 . Din grupa 1 fac parte fluidele definite în <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 200/2000 ca explozive [art. 7 lit. a)], extrem de inflamabile [art. 7 lit. c)], foarte inflamabile [art. 7 lit. d)], inflamabile, la care temperatura maxim admisibilã este mai mare decât punctul de aprindere [art. 7 lit. e)], foarte toxice [art. 7 lit. f)], toxice [art. 7 lit. g)], oxidante [art. 7 lit. b)];
b) grupa 2 cuprinde celelalte fluide care nu sunt prevãzute la lit. a).
(3) În cazul în care un recipient se compune din mai multe incinte, recipientul se clasifica în categoria cea mai severã care se poate aplica unei incinte, luatã individual. Dacã într-o incinta se afla fluide diferite, clasificarea se face în funcţie de fluidul care impune categoria cea mai severã.
ART. 13
(1) Înainte de introducerea pe piata a echipamentelor sub presiune producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia trebuie sa supunã fiecare echipament sub presiune unei proceduri de evaluare a conformitatii, prevãzutã în anexa nr. 5, în condiţiile prezentului articol.
(2) Procedura de evaluare a conformitatii unui echipament sub presiune în vederea aplicãrii marcajului de conformitate CS se stabileşte în funcţie de categoria de clasificare a echipamentului prevãzut la art. 12.
(3) Procedurile de evaluare a conformitatii, prevãzute în anexa nr. 4, care se aplica pentru diferite categorii de echipamente sub presiune, sunt urmãtoarele:
a) pentru categoria I, modulul A - Controlul intern al producţiei;
b) pentru categoria II:
(i) modulul A1 - Verificãri interne ale fabricaţiei cu supravegherea evaluãrii finale; sau
(ii) modulul D1 - Asigurarea calitãţii producţiei; sau
(iii) modulul E1 - Asigurarea calitãţii produsului;
c) pentru categoria III:
(i) modulul B1 - Examinarea CS a proiectului împreunã cu modulul D - Asigurarea calitãţii producţiei; sau
(ii) modulul B1 - Examinarea CS a proiectului împreunã cu modulul F - Verificarea produsului; sau
(iii) modulul B - Examinarea CS de tip împreunã cu modulul E - Asigurarea calitãţii produsului; sau
(iv) modulul B - Examinarea CS de tip împreunã cu modulul C1 - Conformitatea cu tipul; sau
(v) modulul H - Asigurarea calitãţii;
d) pentru categoria IV:
(i) modulul B - Examinarea CS de tip împreunã cu modulul D - Asigurarea calitãţii producţiei; sau
(ii) modulul B - Examinarea CS de tip împreunã cu modulul F - Verificarea produsului; sau
(iii) modulul G - Verificarea CS a unitãţii de produs;
sau
(iv) modulul H1 - Asigurarea calitãţii suplimentat cu examinarea proiectului şi supravegherea specialã a evaluãrii finale.
(4) Producãtorul trebuie sa aleagã aplicarea unei proceduri de evaluare a conformitatii potrivit categoriei corespunzãtoare echipamentului sub presiune. Producãtorul poate sa decidã sa aplice o procedura corespunzãtoare unei categorii mai severe, dacã este posibil.
(5) În cadrul procedurilor din modulele de asigurare a calitãţii pentru echipamente sub presiune din categoriile III şi IV, stabilite conform prevederilor art. 8 alin. (2) lit. a), lit. b) pct. (i) şi alin. (3), organismul notificat, cu ocazia unor vizite inopinate pe care le efectueazã la producãtor, va preleva un exemplar din echipamentele sub presiune aflate în spaţiile de producţie sau în depozite, pentru a efectua sau pentru a dispune efectuarea evaluãrii finale prevãzute în anexa nr. 2 pct. 3.2.2. În acest scop producãtorul trebuie sa informeze organismul notificat cu privire la programul sau de fabricaţie. Organismul notificat trebuie sa efectueze cel puţin doua vizite în primul an de fabricaţie. Frecventa vizitelor ulterioare va fi stabilitã de organismul notificat pe baza criteriilor prevãzute în anexa nr. 5 pct. 4.4 din modulele aplicabile.
(6) În cazul producerii în regim de unicat a recipientelor şi echipamentelor din categoria III, stabilite conform prevederilor art. 8 alin. (3), aplicându-se procedura "Asigurarea calitãţii", conform modulului H, organismul notificat va efectua sau va dispune efectuarea evaluãrii finale pentru fiecare unitate de produs, conform prevederilor anexei nr. 2, pct. 3.2.2. În acest scop producãtorul trebuie sa informeze organismul notificat cu privire la programul sau de fabricaţie.
(7) Pentru ansamblurile prevãzute la art. 9 trebuie aplicatã o procedura globalã de evaluare a conformitatii, care sa cuprindã:
a) evaluarea individualã a fiecãrui echipament sub presiune care intra în componenta ansamblului şi care anterior includerii în ansamblu nu a fost supus unei proceduri de evaluare a conformitatii şi nu poarta marcaj CS; procedura de evaluare a conformitatii trebuie stabilitã în funcţie de categoria fiecãrui echipament sub presiune;
b) evaluarea modului în care sunt montate componentele în ansamblu, conform prevederilor anexei nr. 2 pct. 2.3, 2.8 şi 2.9, care va fi determinata de categoria cea mai severã aplicabilã echipamentului sub presiune respectiv, alta decât cea aplicabilã oricãror accesorii de securitate;
c) evaluarea protecţiei ansamblului impotriva depãşirii limitei admisibile de funcţionare, conform prevederilor anexei nr. 2 pct. 2.10 şi 3.2.3, care va fi efectuatã ţinându-se seama de categoria cea mai severã aplicabilã echipamentului sub presiune care trebuie protejat.
(8) Prin derogare de la prevederile alin. (1)-(7), în cazuri justificate, organismul de control poate permite introducerea pe piata şi punerea în funcţiune a unor echipamente sub presiune sau ansambluri, la care nu au fost aplicate procedurile prevãzute în prezentul articol, pentru a fi utilizate în scopuri experimentale.
(9) Documentele şi corespondenta realizate în legatura cu procedurile de evaluare a conformitatii, prevãzute la alin. (1)-(8), se redacteazã sau, dupã caz, se traduc în limba romana.
ART. 14
Procedurile pentru evaluarea conformitatii sunt redate schematic în anexa nr. 6.
ART. 15
(1) Pentru echipamentele sub presiune şi ansamblurile introduse pe piata cu marcaj CS sau CE, producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia are obligaţia sa întocmeascã şi sa pãstreze 10 ani de la data ultimei fabricatii a acestora documentele ce atesta conformitatea, care vor fi prezentate spre examinare, la cerere, organismului de control.
(2) Documentele prevãzute la alin. (1) vor cuprinde:
a) dosarul tehnic de fabricaţie întocmit conform cerinţelor din modulele de evaluare a conformitatii, prevãzute în anexa nr. 5;
b) declaraţia de conformitate CS sau CE, dupã caz, întocmitã de producãtor sau de reprezentantul autorizat al acestuia, prevãzutã la art. 5 alin. (1);
c) certificatele de conformitate emise de organisme notificate de cãtre Ministerul Industriei şi Resurselor sau de organisme notificate ale Uniunii Europene, dupã caz;
d) adresele spaţiilor de depozitare de pe teritoriul României;
e) copii de pe rapoartele de încercãri, prin care se demonstreaza conformitatea cu standardele menţionate la art. 5 alin. (2) sau cu standardele europene armonizate, dupã caz.
(3) În cazul în care producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia nu are sediul în România, importatorul are obligaţia sa detina documentele prevãzute la alin. (2), care vor fi prezentate spre examinare, la cerere, organismului de control.
ART. 16
(1) Se considera ca materialele care sunt utilizate pentru fabricarea echipamentelor sub presiune respecta cerinţele esenţiale aplicabile, prevãzute în anexa nr. 2, în cazul în care sunt conform aprobãrilor europene de material, ale cãror numere de referinta au fost publicate în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene.
(2) Aprobarea europeanã de material prevãzutã la alin. (1) se acorda la cererea unuia sau a mai multor producãtori de materiale ori echipamente sub presiune, de cãtre un organism notificat în Uniunea Europeanã, desemnat special în acest scop.
(3) Ministerul Industriei şi Resurselor aproba prin ordin al ministrului lista aprobãrilor europene de material prevãzute la alin. (1), care se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.

CAP. 4
Organisme pentru evaluarea conformitatii

ART. 17
(1) Ministerul Industriei şi Resurselor desemneazã organismele pentru evaluarea conformitatii, având în vedere criteriile minime prevãzute în anexa nr. 7, pe baza unei proceduri specifice de evaluare, stabilitã conform prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 487/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind desemnarea şi notificarea nationala a laboratoarelor de încercãri, precum şi a organismelor de certificare şi de inspecţie care realizeazã evaluarea conformitatii produselor din domeniile reglementate prevãzute în <>Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor.
(2) Ministerul Industriei şi Resurselor va publica pana la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri şi va actualiza periodic în Monitorul Oficial al României, Partea I, lista organismelor notificate, desemnate conform alin. (1), sa efectueze procedurile prevãzute la art. 13.
(3) În condiţiile în care se constata ca un organism notificat nu mai întruneşte criteriile minime prevãzute în anexa nr. 7, Ministerul Industriei şi Resurselor retrage desemnarea şi notificarea organismului.
ART. 18
(1) Ministerul Industriei şi Resurselor desemneazã organizaţiile de terta parte pentru efectuarea încercãrilor prevãzute în anexa nr. 2 pct 3.1.3 şi 3.2.2, având în vedere criteriile minime prevãzute în anexa nr. 7.
(2) Ministerul Industriei şi Resurselor va actualiza periodic şi va publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, lista organizaţiilor de terta parte desemnate conform alin. (1), aprobatã prin ordin al ministrului, cu indicarea sarcinilor specifice pentru care au fost desemnate.
(3) În condiţiile în care se constata ca o organizaţie de terta parte nu mai întruneşte criteriile minime enunţate în anexa nr. 7, Ministerul Industriei şi Resurselor retrage desemnarea organizaţiei.
ART. 19
(1) Prin derogare de la prevederile privind sarcinile organismelor notificate, utilizatorii de echipamente sub presiune şi ansambluri pot introduce pe piata şi pot pune în funcţiune echipamente sub presiune şi ansambluri, a cãror conformitate cu cerinţele esenţiale a fost evaluatã de cãtre un inspectorat al utilizatorilor desemnat în conformitate cu criteriile prevãzute la alin. (7).
(2) Organismul de control nu poate interzice, restrânge sau impiedica, din motive legate de riscurile datorate presiunii, introducerea pe piata sau punerea în funcţiune în condiţiile prezentului articol a echipamentelor sub presiune sau a ansamblurilor a cãror conformitate a fost evaluatã de un inspectorat al utilizatorilor desemnat.
(3) Echipamentele sub presiune şi ansamblurile a cãror conformitate a fost evaluatã de un inspectorat al utilizatorilor nu vor avea aplicat marcajul CS.
(4) Echipamentele sub presiune şi ansamblurile din aceasta categorie se pot utiliza numai în spaţiile unde activeazã grupul de firme din care face parte inspectoratul respectiv. Acest grup de firme trebuie sa aplice o politica de securitate comuna în care sunt incluse prevederile legate de condiţiile tehnice de proiectare, fabricaţie, inspecţie, întreţinere şi utilizare a echipamentelor sub presiune şi a ansamblurilor.
(5) Inspectoratele utilizatorilor funcţioneazã, cu atribuţiile stabilite conform prezentului articol, în exclusivitate pentru grupul de firme din care fac parte.
(6) Inspectoratele utilizatorilor aplica urmãtoarele proceduri pentru evaluarea conformitatii prevãzute în anexa nr. 5:
a) modulul A1 - Verificãri interne ale producţiei şi monitorizarea evaluãrii finale;
b) modulul C1 - Conformitatea cu tipul;
c) modulul F - Verificarea produsului; şi
d) modulul G - Verificarea CS a unitatii de produs.
(7) Competenta inspectoratelor utilizatorilor este recunoscuta de Ministerul Industriei şi Resurselor, în vederea desemnãrii, pe baza unui proces de evaluare, având în vedere criteriile minime prevãzute în anexa nr. 8. Ministerul Industriei şi Resurselor va lua mãsuri corespunzãtoare pentru a se asigura ca grupul de firme cãruia îi aparţine inspectoratul aplica cerinţele prevãzute la alin. (4).
(8) Ministerul Industriei şi Resurselor va publica şi va actualiza periodic în Monitorul Oficial al României, Partea I, lista inspectoratelor utilizatorilor pe care le-a desemnat, aprobatã prin ordin al ministrului, cu specificarea, pentru fiecare inspectorat, a sarcinilor pentru care a fost desemnat şi a spaţiilor care satisfac prevederile alin. (4).
(9) În condiţiile în care se constata ca un inspectorat al utilizatorilor nu mai întruneşte criteriile prevãzute la alin. (7), Ministerul Industriei şi Resurselor retrage desemnarea acestuia.
(10) Ministerul Industriei şi Resurselor va supraveghea şi va evalua consecinţele aplicãrii prevederilor prezentului articol pentru o perioada de 3 ani de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri. Ca urmare a evaluãrii, în funcţie de natura neconformitatilor constatate, se vor propune mãsurile administrative necesare, dupã caz.

CAP. 5
Marcaje de conformitate

ART. 20
(1) Marcajul de conformitate CS, respectiv CE, trebuie sa fie însoţit de numãrul de identificare al organismului notificat implicat în faza de control al producţiei, conform prevederilor art. 17.
(2) Marcajul CS, respectiv CE, trebuie aplicat în mod vizibil, uşor lizibil şi durabil direct pe echipamentele sub presiune prevãzute la art. 8 sau pe ansamblurile prevãzute la art. 9, care sunt fabricate complet sau care sunt într-un stadiu de fabricaţie care permite evaluarea finala, conform prevederilor anexei nr. 2 pct. 3.2.
(3) Nu este necesarã aplicarea marcajului CS, respectiv CE, individual pe fiecare echipament sub presiune care compune un ansamblu. Echipamentele sub presiune individuale care poarta deja marcajul CE, respectiv CS, dupã caz, continua sa îşi pãstreze marcajul atunci când sunt montate într-un ansamblu.
(4) În cazul în care pentru echipamentul sub presiune sau ansamblu se aplica şi alte reglementãri care acoperã alte cerinţe care, de asemenea, prevãd aplicarea marcajului CS, respectiv CE, acest marcaj indica conformitatea echipamentului sub presiune sau a ansamblului cu prevederile tuturor reglementãrilor aplicabile. În aceste cazuri în documentele, notele şi instrucţiunile prevãzute de prezenta hotãrâre se vor indica şi reglementãrile respective, prin trimitere la numerele de referinta cu care au fost publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, respectiv în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene.
(5) Este interzisã aplicarea pe echipamente sub presiune sau pe ansambluri a marcajelor asemãnãtoare cu marcajele CS sau CE, care pot fi confundate cu aceste marcaje. Orice alt marcaj poate fi aplicat pe echipamente sub presiune sau pe ansambluri, cu condiţia ca vizibilitatea şi lizibilitatea marcajelor CS sau CE sa nu fie redusã.
ART. 21
(1) În cazul în care organismul de control constata ca marcajul a fost aplicat în mod eronat, producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va fi obligat sa realizeze produsul în conformitate cu prevederile privind aplicarea marcajului.
(2) În cazul în care organismul de control constata ca neconformitatea continua, acesta trebuie sa ia toate mãsurile necesare de limitare sau interzicere a introducerii pe piata sau sa asigure retragerea de pe piata a produsului, în conformitate cu prevederile art. 7.

CAP. 6
Raspunderi şi sancţiuni

ART. 22
(1) Constituie contravenţii şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) nerespectarea prevederilor art. 5, 8, 9, 10 sau 16, dupã caz, cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei, retragerea de pe piata, interzicerea utilizãrii şi a introducerii pe piata şi a punerii în funcţiune a produselor neconforme;
b) nerespectarea prevederilor art. 15, cu amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei şi interzicerea comercializãrii pana la o data stabilitã de organismul de control de comun acord cu producãtorul sau cu reprezentantul autorizat al acestuia, dupã caz, pentru eliminarea neconformitatilor;
c) nerespectarea prevederilor art. 20, cu amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei, limitarea, retragerea, interzicerea comercializãrii sau interzicerea introducerii pe piata şi a punerii în funcţiune a produselor nemarcate sau marcate incorect, pana la eliminarea neconformitatilor.
(2) Contravenţiilor prevãzute la alin. (1) le sunt aplicabile şi dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 .
(3) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la alin. (1) se fac de cãtre personalul împuternicit din cadrul organismului de control.

CAP. 7
Supravegherea pieţei

ART. 23
Organismul de control care verifica respectarea prevederilor prezentei hotãrâri şi este responsabil pentru supravegherea pieţei este Inspecţia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat - Departamentul supraveghere piata - ISCIR-SP.
ART. 24
(1) Orice decizie luatã în baza prezentei hotãrâri de cãtre ISCIR-SP, din care rezulta limitarea introducerii pe piata şi a punerii în funcţiune sau necesitatea retragerii de pe piata a echipamentelor sub presiune sau a ansamblurilor, va mentiona temeiul legal al deciziei şi va fi adusã la cunostinta persoanelor interesate, în termen de 15 zile lucrãtoare, precum şi Ministerului Industriei şi Resurselor.
(2) Impotriva deciziei se poate face plângere în termen de 15 zile de la data primirii deciziei, la instanta judecãtoreascã competenta teritorialã, în condiţiile legii.

CAP. 8
Dispoziţii finale

ART. 25
(1) Lista standardelor romane care adopta standardele europene armonizate, prevãzute la art. 5 alin. (2), ale cãror numere de referinta au fost publicate în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene, se elaboreazã în termen de 10 luni de la data publicãrii prezentei hotãrâri şi se aproba prin ordin al ministrului industriei şi resurselor, care se actualizeazã periodic şi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Procedurile de evaluare a organismelor în vederea desemnãrii şi notificãrii, a organizaţiilor de terta parte şi a inspectoratelor utilizatorilor, în vederea desemnãrii, se elaboreazã de cãtre Ministerul Industriei şi Resurselor în termen de 6 luni de la data publicãrii prezentei hotãrâri şi se aproba prin ordin la ministrului industriei şi resurselor, care se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) Reglementãrile prevãzute în anexa nr. 9 îşi înceteazã valabilitatea la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri.
(4) Prevederile prezentei hotãrâri intra în vigoare la 1 ianuarie 2004.
(5) Anexele nr. 1-9*) fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.

-------------
*) Anexele nr. 2-8 se publica ulterior.


PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
---------------
p. Ministrul industriei şi resurselor,
Mihai Berinde,
secretar de stat

Bucureşti, 18 iulie 2002.
Nr. 752.


ANEXA 1


LISTA ACTELOR NORMATIVE
în vigoare care reglementeazã produse excluse din domeniul de aplicare al prezentei hotãrâri

A. Recipiente simple sub presiune, recipiente-butelii şi echipamente destinate functionarii vehiculelor, prevãzute la art. 3 lit. c)

1. <>Hotãrârea Guvernului nr. 571/2001 privind stabilirea condiţiilor de introducere pe piata a recipientelor simple sub presiune
2. <>Ordinul ministrului industriei şi comerţului nr. 1.613/1998 privind aprobarea Prescripţiilor tehnice pentru proiectarea, execuţia, repararea, transportul, depozitarea şi verificarea recipientelor-butelii pentru gaze comprimate, lichefiate sau dizolvate sub presiune: C5 - 98, Colecţia ISCIR art. 1.1.2 lit. f), Nota referitoare la dispersoare de aerosoli
3. <>Ordinul ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 1.938/2001 pentru aprobarea reglementãrilor privind condiţiile tehnice pe care trebuie sa le îndeplineascã vehiculele rutiere în vederea admiterii în circulaţie pe drumurile publice din România - RNTR 2

B. Echipamente prevãzute la art. 3 lit. d)

4. <>Ordinul ministrului muncii şi protecţiei sociale nr. 388/1996 privind aprobarea Normelor metodologice în aplicarea prevederilor <>Legii protecţiei muncii nr. 90/1996 , respectiv secţiunea A referitoare la certificarea calitãţii din punct de vedere al securitãţii muncii, a echipamentelor tehnice şi secţiunea B referitoare la certificarea calitãţii din punct de vedere al securitãţii muncii, a echipamentelor şi sistemelor protectoare destinate a fi utilizate în atmosfere potenţial explozive
5. <>Hotãrârea Guvernului nr. 225/2002 privind stabilirea condiţiilor de introducere pe piata a ascensoarelor
6. <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.337/2000 **) privind asigurarea securitãţii utilizatorilor de echipamente electrice de joasa tensiune
7. <>Legea nr. 176/2000 privind dispozitivele medicale
8. <>Hotãrârea Guvernului nr. 761/2001 privind stabilirea condiţiilor de introducere pe piata pentru aparatele consumatoare de combustibili gazosi

C. Echipamente prevãzute la art. 3 lit. q)

9. <>Legea nr. 31/1994 pentru aderarea României la Acordul european referitor la transportul rutier internaţional al mãrfurilor periculoase (A.D.R.), încheiat la Geneva la 30 septembrie 1957, şi <>Ordonanta Guvernului nr. 77/1998 pentru aderarea României la Protocolul de amendare a articolelor 1.a), 14(1) şi 14(3) ale Acordului european din 30 septembrie 1957 referitor la transportul rutier internaţional de mãrfuri periculoase (A.D.R.), încheiat la Geneva la 28 octombrie 1993, aprobatã prin <>Legea nr. 4/1999
10. <>Ordonanta Guvernului nr. 49/1999 privind transportul mãrfurilor periculoase pe calea feratã, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 788/2001
11. <>Decretul nr. 194/1965 privind aderarea Republicii Populare Romane la Convenţia privind aviaţia civilã internationala - I.C.A.O., semnatã la Chicago la 7 decembrie 1944, şi <>Legea nr. 107/1998 pentru ratificarea de cãtre România a Protocolului referitor la amendarea Convenţiei privind aviaţia civilã internationala, adoptat la Montreal la 10 mai 1984.

---------------
**) <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.337/2000 a fost abrogatã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 567/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 458 din 27 iunie 2002.


ANEXA 9

LISTA REGLEMENTĂRILOR
care îşi înceteazã aplicabilitatea la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri



──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Prescripţie Titlul Documentul
crt. tehnica PT prescripţiei tehnice prin care a fost aprobatã
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. C1-99 PT pentru proiectarea, execuţia, Ordinul ministrului industriei
montarea, repararea, instalarea, şi comerţului nr. 77/2000
exploatarea şi verificarea
cazanelor cu abur şi cazanelor
de apa fierbinte

2. C4-90 PT pentru proiectarea, execuţia, Decizia ministrului economiei
instalarea, exploatarea, repararea naţionale nr. 4/1990
şi verificarea recipientelor
metalice stabile sub presiune

3. C5-98 PT pentru proiectarea, execuţia, Ordinul ministrului industriei
repararea, transportul, şi comerţului nr. 1.613/1998
depozitarea şi verificarea
recipientelor-butelii pentru
gaze comprimate, lichefiate
sau dizolvate sub presiune

4. C8-97 PT pentru proiectarea, execuţia, Ordinul ministrului industriei
instalarea, exploatarea, repararea şi comerţului nr. 1.528/1997
şi verificarea recipientelor
stabile de stocare şi alimentare
în instalaţii cu gaze petroliere
lichefiate, cu capacitate
pana la 5.000 l

5. C12-95 PT pentru recipiente stabile sub Ordinul ministrului
presiune pentru depozitarea industriilor nr. 1.552/1995
clorului sau dioxidului de sulf,
lichefiate

6. C15-2000 PT pentru proiectarea, execuţia, Ordinul ministrului industriei
montarea, exploatarea, repararea, şi comerţului nr. 172/2000
şi verificarea conductelor de
abur şi apa fierbinte sub presiune

7. C16-99 PT pentru autoclave cu foc direct Ordinul ministrului industriei
şi comerţului nr. 174/1999

8. C20-97 PT pentru proiectarea, execuţia, Ordinul ministrului industriei
montarea, exploatarea, repararea şi comerţului nr. 1.529/1997
şi verificarea conductelor
tehnologice metalice pentru unele
gaze lichefiate din industria
chimica şi petrochimica

9. C22-94 PT pentru proiectarea, execuţia, Ordinul ministrului
verificarea, montarea şi industriilor nr. 1.559/1994
exploatarea dispozitivelor de
siguranta cu membrana de rupere

10. C23-94 PT pentru proiectarea, execuţia, Ordinul ministrului
instalarea, exploatarea, industriilor nr. 1.513/1994
repararea şi verificarea
recipientelor cilindri - uscatori

11. C24-94 PT pentru recipientii fierbatori Ordinul ministrului
din industria celulozei şi hârtiei industriilor nr. 1.510/1995

12. C25-99 PT pentru recipiente metalice Ordinul ministrului industriei
stabile sub presiune din industria şi comerţului nr. 61/1999
oxigenului

13. C27-91 PT pentru recipiente-cisterne, Ordinul ministrului economiei
recipiente-containere şi butoaie naţionale nr. 1.592/1991
metalice pentru gaze comprimate,
lichefiate sau dizolvate sub
presiune

14. C28-97 PT pentru proiectarea, execuţia, Ordinul ministrului industriei
instalarea, repararea şi şi comerţului nr. 1.644/1997
verificarea generatoarelor
de acetilena

15. C30-99 PT privind proiectarea, execuţia, Ordinul ministrului industriei
instalarea, exploatarea, repararea şi comerţului nr. 183/1999
şi verificarea cazanelor mici
de abur

16. C31-84 PT pentru proiectarea, execuţia, Ordinul ministrului aprovi-
montarea, instalarea, exploatarea, zionarii tehnico-materiale
repararea şi verificarea cazanelor şi controlului fondurilor
de abur de joasa presiune şi a fixe nr. 632/1984
cazanelor de apa calda

17. C37-96 PT pentru proiectarea, execuţia, Ordinul ministrului
încercarea în vederea omologãrii industriilor nr. 1.663/1996
şi exploatarea supapelor de
siguranta destinate echiparii
cazanelor şi recipientelor
sub presiune
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



NOTA:
-----
Prescripţiile tehnice care fac obiectul actelor normative corespunzãtoare au fost publicate de Editura Tehnica.

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016