Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 7/58 din 24 martie 2007  pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a comisiilor de disciplina de pe langa consiliile filialelor si Consiliul Superior al Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 7/58 din 24 martie 2007 pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a comisiilor de disciplina de pe langa consiliile filialelor si Consiliul Superior al Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania

EMITENT: CORPUL EXPERTILOR CONTABILI SI CONTABILILOR AUTORIZATI DIN ROMANIA - CONFERINTA NATIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 305 din 8 mai 2007

În temeiul:
- art. 19 lit. c), art. 26 alin. (1) şi al <>art. 30 şi 39^3 din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea
activitãţii de expertizã contabilã şi a contabililor autorizaţi, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 42/1995 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
- prevederilor pct. 3, 4, 7 şi 152 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România, republicat,
- dezbaterilor din cadrul lucrãrilor Conferinţei naţionale în legãturã cu materialele prezentate şi în baza stenogramei din 24 martie 2007,

Conferinţa naţionalã hotãrãşte:

ART. 1
Se aprobã Regulamentul de organizare şi funcţionare a comisiilor de disciplinã de pe lângã consiliile filialelor şi Consiliul Superior al Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România, prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 2
Consiliul Superior al Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România, consiliile filialelor, precum şi structurile executive ale Corpului de la nivel central şi teritorial vor lua mãsuri de aplicare a prezentei hotãrâri.
ART. 3
Prezenta hotãrâre se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Preşedintele Corpului Experţilor
Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România,
Marin Toma

Bucureşti, 24 martie 2007.
Nr. 07/58.


ANEXĂ

REGULAMENT
de organizare şi funcţionare a comisiilor de
disciplinã de pe lângã consiliile filialelor
şi Consiliul Superior al Corpului Experţilor
Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România

CAP. I
Dispoziţii generale

1. Potrivit <>art. 35 din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitãţii de expertizã contabilã şi a contabililor autorizaţi, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 42/1995 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi pct. 119 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România, republicat, denumit în continuare Regulament de organizare şi funcţionare, pe lângã consiliul fiecãrei filiale a Corpului funcţioneazã o comisie de disciplinã, compusã din 5 membri titulari şi 5 supleanţi, astfel: preşedintele şi 4 membri aleşi de Adunarea generalã pentru un mandat de 4 ani dintre membrii experţi contabili, care se bucurã de autoritate profesionalã şi moralã deosebitã.
Membrii supleanţi sunt aleşi, respectiv desemnaţi, în aceleaşi condiţii.
Mandatul membrilor comisiei este de 4 ani.
2. Potrivit <>art. 32 din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 42/1995 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, pe lângã Consiliul Superior al Corpului funcţioneazã Comisia superioarã de disciplinã, compusã din 7 membri titulari şi 7 supleanţi, astfel:
a) preşedintele şi 2 membri experţi contabili aleşi de Conferinţa naţionalã pentru un mandat de 4 ani dintre experţii înscrişi în evidenţa Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România, care se bucurã de autoritate profesionalã şi moralã deosebitã;
b) 2 membri, desemnaţi de ministrul finanţelor publice;
c) 2 membri, desemnaţi de ministrul justiţiei.
Membrii supleanţi sunt aleşi, respectiv desemnaţi, în aceleaşi condiţii.
Mandatul membrilor Comisiei superioare de disciplinã este de 4 ani.
3. În cazul vacantãrii unora dintre locurile membrilor titulari în cursul mandatului, din motive obiective, neimputabile acestora, înlocuitorii vor fi desemnaţi dintre membrii supleanţi de cãtre Consiliul Superior sau de cãtre consiliul filialei, respectiv de cãtre ministrul finanţelor sau ministrul justiţiei, dupã caz.
În funcţie de necesitãţi, membrii supleanţi pot fi desemnaţi de preşedintele comisiei de disciplinã în soluţionarea cauzelor supuse judecãţii, situaţie în care acestora le sunt aplicabile prevederile prezentului regulament.
4. Comisiile de disciplinã vor fi sprijinite în activitatea lor de cãtre un secretar (referent de specialitate) pentru executarea lucrãrilor de secretariat.
Secretarul (referentul) comisiei de disciplinã participã la dezbaterile în completul de judecatã, fãrã drept de vot la adoptarea hotãrârilor.
Atribuţiile de secretariat pot fi îndeplinite de un salariat al filialei (Corpului) desemnat de preşedintele consiliului respectiv sau de un membru al comisiei de disciplinã titular ori supleant, prin rotaţie, desemnat de preşedintele acelei comisii.
În funcţie de volumul de activitate a comisiei de disciplinã, generat de numãrul şi de complexitatea cauzelor primite spre soluţionare, la cererea preşedintelui comisiei de disciplinã se poate angaja o persoanã, cu program permanent, pe postul de secretar al Comisiei de disciplinã, care va asigura buna funcţionare a activitãţii administrative a comisiei de disciplinã.
5. Activitatea comisiilor de disciplinã este o activitate internã aplicabilã exclusiv membrilor şi stagiarilor Corpului; ea nu poate fi invocatã în cauzele aflate pe rol la instanţele de drept comun ale statului.

CAP. II
Atribuţiile comisiilor de disciplinã

A. Comisia de disciplinã de pe lângã consiliul filialei
6. Comisia de disciplinã de pe lângã consiliul filialei este competentã sã sancţioneze abaterile disciplinare sãvârşite de cãtre experţii contabili şi contabilii autorizaţi, membri ai filialei, cu domiciliul în raza teritorialã a acesteia, chiar dacã abaterile au fost sãvârşite în raza teritorialã a altei filiale (pct. 120 primul alineat din Regulamentul de organizare şi funcţionare).
Încetarea provizorie de a mai face parte din Corp la cererea sa ori din iniţiativa consiliului filialei nu îl exonereazã de rãspundere disciplinarã pe cel în cauzã pentru abaterile sãvârşite anterior (pct. 100-102 din Regulamentul de organizare şi funcţionare).
7. Acţiunea disciplinarã poate fi exercitatã în termen de un an de la sãvârşirea faptei (pct. 126 din Regulamentul de organizare şi funcţionare) şi în acelaşi termen de un an de la data rãmânerii definitive a hotãrârii judecãtoreşti în cazurile în care un membru al Corpului a fost condamnat pentru infracţiuni care sunt sancţionabile şi disciplinar potrivit legii şi Regulamentului de organizare şi funcţionare.
În cazurile în care faptelor sancţionabile disciplinar, incriminate de autorul reclamaţiei, nu li se poate atribui o datã certã a sãvârşirii lor de cãtre profesionistul contabil (expert contabil sau contabil autorizat membru al Corpului), termenul de un an în care poate fi exercitatã acţiunea disciplinarã curge de la:
- data predãrii Raportului de expertizã cãtre beneficiar, în cazul lucrãrilor contabile extrajudiciare, executate pe bazã de contract încheiat cu beneficiarul (clientul), precum şi în cazul expertizelor judiciare solicitate de organele de cercetare;
- data actului emis de instanţã (încheiere, hotãrâre etc.) prin care se constatã depunerea Raportului de expertizã, în cazul expertizelor efectuate în cauze care se gãsesc în faze de judecatã.
8. În cazul în care în interiorul termenului în care acţiunea disciplinarã poate fi exercitatã a apãrut o cauzã de întrerupere doveditã cu înscrisuri oficiale, cel în drept va fi repus în termenul legal de un an, în momentul încetãrii cauzei de întrerupere. Repunerea în termen se va face la cererea pãrţii interesate. Toate obligaţiile privind dovada întreruperii termenului aparţine celui care solicitã repunerea în termen. Din termenul de un an se va scãdea perioada deja scursã care nu a fost afectatã de o cauzã de întrerupere.
9. Potrivit prevederilor pct. 43 lit. a) şi b) şi pct. 120 alineatul al doilea din Regulamentul de organizare şi funcţionare, nu sunt de competenţa de soluţionare a comisiilor de disciplinã de pe lângã consiliile filialelor:
a) plângerile referitoare la fapte sãvârşite de membrii Consiliului Superior şi ai consiliilor filialelor, inclusiv de preşedinţii acestora;
b) plângerile referitoare la fapte sãvârşite de persoane fizice strãine cãrora le-a fost recunoscut dreptul de a exercita profesia de expert contabil sau de contabil autorizat în România.
În situaţiile de mai sus, plângerile se depun la Comisia superioarã de disciplinã.
10. În raport de gravitatea abaterilor sãvârşite şi de urmãrile acestora, comisia de disciplinã de pe lângã consiliul filialei, potrivit <>art. 35 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 42/1995 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, aplicã urmãtoarele sancţiuni disciplinare:
a) mustrare;
b) avertisment scris;
c) suspendarea dreptului de exercitare a profesiei de expert contabil sau de contabil autorizat pe o perioadã de la 3 luni la un an.

B. Comisia superioarã de disciplinã
11. Comisia superioarã de disciplinã are urmãtoarele competenţe:
a) analizeazã plângerile referitoare la abateri de la conduita eticã şi profesionalã ale membrilor Consiliului Superior şi ai consiliilor filialelor, inclusiv ale preşedinţilor acestora, fãcând, dacã este cazul, propunere de sancţionare Conferinţei naţionale, care hotãrãşte [<>art. 30 lit. g) din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 42/1995 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, pct. 7 lit. g), pct. 43 lit. a) şi pct. 120 alineatul al doilea din Regulamentul de organizare şi funcţionare];
b) soluţioneazã plângerile referitoare la abaterile de la conduita eticã şi profesionalã ale persoanelor fizice strãine cãrora le-ar fi fost recunoscut dreptul de a exercita profesia de expert contabil sau de contabil autorizat în România şi aplicã, dupã caz, sancţiunile prevãzute la <>art. 16 din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 42/1995 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare [art. 43 lit. b) şi pct. 120 alineatul al doilea din Regulamentul de organizare şi funcţionare];
c) aplicã sancţiunea privind interzicerea dreptului de a exercita profesia de expert contabil sau de contabil autorizat membrilor Corpului care au sãvârşit abateri grave, atât în cauzele judecate de Comisia superioarã de disciplinã, cât şi în cauzele judecate de comisiile de disciplinã ale filialelor, dacã este cazul, la propunerea acestora [pct. 43 lit. d) din Regulamentul de organizare şi funcţionare];
d) judecã şi soluţioneazã contestaţiile formulate împotriva hotãrârilor disciplinare pronunţate de comisiile de disciplinã ale filialelor [pct. 43 lit. c) din regulamentul sus-menţionat];
e) soluţioneazã plângerile referitoare la abateri de la conduita eticã şi profesionalã ale membrilor comisiilor de disciplinã de pe lângã consiliile filialelor (inclusiv ale preşedinţilor acestora), aplicând, dupã caz, sancţiunile prevãzute la <>art. 16 din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 42/1995 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
12. Plângerile referitoare la abateri de la conduita eticã şi profesionalã ale membrilor şi ale preşedintelui Comisiei superioare de disciplinã se depun la Consiliul Superior al Corpului, care le analizeazã şi le prezintã Conferinţei naţionale.

C. Atribuţii comune Comisiei superioare şi comisiilor de disciplinã ale filialelor
13. Comisiile de disciplinã judecã abaterile disciplinare constând în fapte sau omisiuni sãvârşite de membrii Corpului, prin nerespectarea obligaţiilor ce le revin şi a normelor de conduitã eticã şi profesionalã, prevãzute în <>Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 42/1995 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, în Regulamentul de organizare şi funcţionare, în Codul etic naţional al profesioniştilor contabili şi în hotãrârile organelor de conducere ale Corpului.
De asemenea, comisiile de disciplinã pot judeca şi sancţiona disciplinar abaterile sãvârşite de membrii Corpului prin încãlcarea prevederilor din alte acte normative a cãror aplicare este gestionatã de alte organe abilitate, în mãsura în care abaterile respective aduc atingere conduitei etice şi profesionale, prestigiului şi credibilitãţii profesiei contabile.
14. Comisiile de disciplinã, din punct de vedere al profilului activitãţii şi al procedurii folosite, sunt asimilabile cu instanţele de judecatã şi, ca urmare, acestea judecã şi hotãrãsc pe baza probelor depuse de cei interesaţi sau abilitaţi ori administrate de comisiile de disciplinã (documente, declaraţii ale martorilor şi alte probe administrate pe parcursul elaborãrii raportului şi al judecãrii cauzei).
În cadrul activitãţii lor, comisiile de disciplinã nu sunt abilitate sã efectueze lucrãri contabile, de control sau expertizã contabilã care sã constituie probe în soluţionarea plângerilor ori sesizãrilor primite. Nemulţumirile care vizeazã probleme de naturã tehnico-contabilã în lucrãrile executate de membrii Corpului, a cãror soluţionare presupune completarea sau refacerea lucrãrilor pentru stabilirea adevãrului, sunt soluţionabile de pãrţi potrivit clauzelor prevãzute în contractele încheiate de profesioniştii contabili cu clienţii, în cazul expertizelor contabile şi al altor lucrãri extrajudiciare, ori de cãtre organele de cercetare sau de cãtre instanţele de judecatã care au dispus efectuarea expertizelor contabile judiciare, aceste organe putând dispune, dacã apreciazã cã este cazul, completarea expertizei sau efectuarea de contraexpertize în aceeaşi cauzã.
15. Dacã sunt sesizate cu reclamaţii vizând calitatea lucrãrilor de expertizã contabilã, comisiile de disciplinã trebuie sã apeleze la serviciile experţilor verificatori de la nivelul filialei sau de la nivelul Corpului, dupã caz, care, potrivit art. 9 lit. b) din Normele privind activitatea de expertizã contabilã judiciarã au ca atribuţie şi "întocmirea referatelor de verificare tehnico-profesionalã asupra lucrãrilor de expertizã contabilã aflate pe rol la comisiile de disciplinã ale filialelor, la cererea acestor comisii".
16. Abaterile sancţionabile disciplinar, enumerate la pct. 124 şi 125 din Regulamentul de organizare şi funcţionare, acoperã o mare parte din prevederile cu caracter dispozitiv sau restrictiv stipulate în prezentul regulament, precum şi în actul normativ menţionat la pct. 10 din prezentul regulament. Faptul cã abaterile enumerate nu sunt exhaustive rezultã şi din finalul textului de la lit. k) al pct. 124 din Regulamentul de organizare şi funcţionare, având enunţul "precum şi orice alte încãlcãri ale conduitei etice şi profesionale".
Astfel, încãlcarea unor norme de conduitã eticã şi profesionalã şi nerespectarea unor cerinţe prevãzute în Codul etic naţional al profesioniştilor contabili, care pot afecta calitatea lucrãrilor, credibilitatea, reputaţia, prestigiul şi onoarea profesioniştilor contabili şi ale Corpului în general, sunt de naturã a constitui abateri sancţionabile disciplinar, ca de exemplu:
- nerespectarea cerinţelor referitoare la integritate şi obiectivitate în profesia contabilã;
- nerespectarea normelor de conduitã şi a cerinţelor pentru asigurarea independenţei în profesia contabilã;
- nerespectarea unor obligaţii referitoare la relaţiile cu colegii liber profesionişti, constând în respectul reciproc, abţinerea de la orice cuvinte jignitoare, imputãri rãuvoitoare, manifestãri dure şi necuviincioase, precum şi de la orice alte acţiuni susceptibile a aduce daune altor profesionişti contabili.
Enumerãrile de mai sus nu sunt limitative.
Comisiile de disciplinã, respectiv completele de judecatã, trebuie sã analizeze cu discernãmânt şi obiectivitate abaterile reclamate, încadrarea lor în prevederile actelor normative care reglementeazã activitatea şi conduita eticã şi profesionalã ale profesioniştilor contabili menţionate la pct. 10 din prezentul regulament, sã asigure o judecatã dreaptã şi sã aplice, unde este cazul, sancţiunea disciplinarã corespunzãtoare, în raport cu natura şi gravitatea abaterilor, cu consecinţele acestora şi cu gradul de vinovãţie a fãptuitorului.

CAP. III
Primirea, analiza şi punerea în lucru a reclamaţiilor (plângerilor, sesizãrilor)

17. Se pot adresa comisiilor de disciplinã cu reclamaţii (plângeri, sesizãri), pentru abateri disciplinare sãvârşite de membrii Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi:
- persoanele fizice şi juridice interesate;
- Consiliul Superior, consiliile filialelor şi birourile permanente ale acestora;
- secretarul general al Corpului este abilitat sã propunã Comisiei superioare de disciplinã pe cei care se fac vinovaţi de încãlcarea reglementãrilor privind publicitatea [pct. 40 lit. g) din Regulamentul de organizare şi funcţionare];
- preşedinţii consiliilor filialelor Corpului, pentru abaterile constatate în acţiunile efectuate potrivit Regulamentului privind controlul de calitate în profesia contabilã, în condiţiile prevãzute în prezentul regulament, precum şi în alte situaţii;
- ceilalţi membri ai Corpului.
Reclamaţiile vor cuprinde:
a) datele de identificare a pãrţilor, respectiv numele (denumirea), domiciliul sau reşedinţa, numãrul telefonului la care aceştia pot fi contactaţi şi profesia reclamantului şi pârâtului;
b) obiectul reclamaţiei şi motivele de drept şi de fapt pe care se întemeiazã reclamaţia;
c) dovezile, probele pe care se sprijinã fiecare capãt de acuzare.
În cazurile în care dovada, probele constau în înscrisuri, acestea vor fi nominalizate în reclamaţie şi anexate la aceasta, iar pentru proba cu martori, aceştia vor fi nominalizaţi, cu precizarea datelor de identificare menţionate la lit. a) de mai sus.
18. Reclamaţia îndreptatã împotriva mai multor membri ai Corpului va forma obiectul unui singur dosar, dacã obiectul reclamaţiei îl constituie o obligaţie comunã ori dacã obligaţiile au aceeaşi cauzã.
19. Comisiile de disciplinã se pot autosesiza pe baza materialelor apãrute în mass-media, în care se fac referiri la abateri disciplinare care ar fi fost sãvârşite de profesioniştii contabili membri ai Corpului, procedând la analiza, instrumentarea şi judecarea cazurilor respective potrivit prevederilor prezentului regulament, cu respectarea competenţelor prevãzute la paragrafele 5, 7 şi 10-12.
20. Reclamaţiile se înregistreazã la filiala sau la aparatul central la care au fost primite şi se transmit comisiei de disciplinã pendinte în termen de 48 de ore.
Asupra reclamaţiilor primite preşedintele comisiei de disciplinã îl înştiinţeazã lunar pe preşedintele consiliului filialei, pânã la data de 5 a lunii urmãtoare.
21. Preşedintele comisiei de disciplinã analizeazã reclamaţia, urmãrind dacã:
- sunt menţionate toate datele de identificare a pãrţilor şi martorilor, prevãzute la pct. 14;
- obiectul reclamaţiei şi motivele pe care aceasta se întemeiazã sunt clare;
- persoanele reclamate intrã în competenţa de judecatã a comisiei de disciplinã cãreia i-a fost adresatã reclamaţia; în caz contrar, reclamaţia se transmite în termen de 10 zile comisiei de disciplinã competente sã o soluţioneze sau Comisiei superioare de disciplinã.
22. În funcţie de rezultatele analizei prevãzute la pct. 17, preşedintele comisiei de disciplinã desemneazã ca raportor pe unul dintre membrii aleşi ai comisiei de disciplinã.

CAP. IV
Procedura de judecatã disciplinarã

23. Raportorul desemnat de preşedintele comisiei de disciplinã analizeazã dosarul cauzei şi, dacã este cazul, convoacã la sediul comisiei pe reclamant, pârât şi martori pentru clarificarea tuturor aspectelor din reclamaţie şi probe. Raportorul va proceda în aşa fel încât sã fie complet edificat asupra realitãţii în cauza respectivã.
Raportul se întocmeşte şi se depune la comisia de disciplinã în termen de 30 de zile. Dacã este necesar, preşedintele comisiei de disciplinã poate prelungi acest termen sau poate desemna un nou raportor din rândul membrilor aleşi, titulari sau supleanţi.
24. Dupã depunerea raportului, preşedintele comisiei de disciplinã fixeazã termenul de judecatã, dispune citarea pãrţilor şi stabileşte completul de judecatã în vederea judecãrii cauzei.
25. Completul de judecatã este format din 3 membri ai comisiei de disciplinã.
Unul dintre membrii completului de judecatã este desemnat preşedintele acestuia.
Membrii completului de judecatã şi raportorul sunt obligaţi sã completeze o declaraţie de independenţã, pe propria rãspundere, potrivit modelului prevãzut în anexa la prezentul regulament.
26. Pentru judecarea cauzei, se citeazã pârâtul, reclamantul şi eventualii martori şi avocaţi propuşi de pãrţi.
Citaţia este trimisã celor în cauzã cu cel puţin 10 zile înainte de termenul de judecatã, iar dosarul cauzei, cuprinzând în special concluziile raportului, este pus la dispoziţia acestora, la secretariatul comisiei de disciplinã, cu 7 zile înainte de acelaşi termen.
Citarea trebuie fãcutã prin scrisoare recomandatã cu confirmare de primire.
27. Dacã la primul termen de judecatã procedura de citare a fost legal îndeplinitã, iar pârâtul nu se prezintã ori nu este reprezentat legal (procurator sau avocat), completul de judecatã va dispune amânarea judecãrii cauzei la un termen de cel mult 45 de zile, cu repetarea procedurii de citare.
Dacã pârâtul nu se prezintã nici la al doilea termen de judecatã şi nu face dovada imposibilitãţii fizice de a fi prezent, prin certificat medical sau o altã probã relevantã, şi nici nu şi-a desemnat un reprezentant, judecata se va face în lipsa acestuia.
Audierea pãrţilor şi a martorilor nu este publicã.
28. La primul termen de judecatã pãrţile pot recuza pentru motive temeinice, prezentate în scris în urmãtoarele 5 zile, pe preşedintele sau pe unii dintre membrii completului de judecatã.
De asemenea, dacã unul dintre membrii completului de judecatã se aflã în una dintre situaţiile care pot duce la recuzare, acesta se poate abţine printr-o cerere scrisã, motivatã, adresatã preşedintelui comisiei de disciplinã, în termen de 5 zile de la desemnare.
Motivele temeinice care pot duce la recuzarea membrilor completului de judecatã şi, respectiv, la cererea de abţinere a acestora sunt:
a) existã relaţii de rudenie, pânã la gradul al II-lea inclusiv, între membrul completului de judecatã vizat şi una dintre pãrţi;
b) membrul completului de judecatã vizat şi-a manifestat anterior opiniile în legãturã cu abaterile reclamate;
c) alte situaţii care pot determina ca membrul completului de judecatã sã nu se poatã exprima obiectiv în cauza supusã judecãţii.
Dacã motivele de recuzare sau de abţinere sunt temeinice, preşedintele comisiei de disciplinã va dispune înlocuirea membrului completului de judecatã vizat.
Dacã cel vizat este preşedintele comisiei de disciplinã, cererea de recuzare sau de abţinere se soluţioneazã de cãtre Comisia superioarã de disciplinã sau de cãtre Consiliul Superior (în cazul preşedintelui Comisiei superioare de disciplinã).
29. Cauza se aflã în stare de judecatã dacã pãrţile au fost legal citate conform prevederilor prezentului regulament, au fost soluţionate cererile cu privire la recuzare sau abţinere şi pãrţile nu au solicitat administrarea altor probe decât cele prezentate anterior şi administrate de raportor.
În mod excepţional, la primul termen de judecatã pãrţile pot solicita completarea probelor, situaţie în care, dacã aceastã cerere va fi încuviinţatã, cauza se va întoarce la raportor pentru suplimentarea raportului în funcţie de noile probe admise.
Raportorul va proceda la completarea raportului în termen de 15 zile de la încuviinţarea administrãrii de noi probe.
30. Dezbaterile au loc fãrã publicitate, în prezenţa pãrţilor, şi sunt conduse de preşedintele completului de judecatã, dupã cum urmeazã:
- raportorul prezintã oral sinteza raportului;
- reclamantul, dacã este prezent, îşi susţine oral faptele sesizate în reclamaţie, având totodatã libertatea de a renunţa, parţial sau total, la incriminãrile din reclamaţie şi, respectiv, la depoziţiile martorilor;
- pârâtul îşi prezintã apãrãrile, personal sau prin reprezentant;
- pe parcursul dezbaterilor, în funcţie de oportunitate, sunt chemaţi martorii pentru depoziţii, dacã aceştia au fost propuşi de pãrţi.
Cu încuviinţarea preşedintelui, ceilalţi membri ai completului de judecatã, în virtutea rolului lor activ, pot interveni pe parcursul dezbaterilor pentru solicitarea unor lãmuriri sau pentru clarificarea unor aspecte prezentate în cadrul dezbaterilor.
31. În urma dezbaterilor, secretarul (referentul) comisiei de disciplinã redacteazã o încheiere în care sunt consemnate prezenţa, depoziţiile pãrţilor şi, dupã caz, ale martorilor şi intervenţiile membrilor completului de judecatã.
32. În termen de 15 zile de la încheierea dezbaterilor, completul de judecatã se va pronunţa prin hotãrâre asupra admiterii plângerii şi aplicãrii de sancţiuni sau respingerii acesteia ca nefondatã, prescrisã sau din alte motive.
Membrii completului de judecatã hotãrãsc, fãrã publicitate, cu majoritate de voturi. Hotãrârea se semneazã de toţi membrii completului de judecatã şi de secretarul (referentul) comisiei.
În hotãrâre se vor face referiri la: identitatea reclamantului şi a pârâtului, obiectul reclamaţiei pe scurt, abaterile disciplinare confirmate sau neconfirmate, sancţiunea disciplinarã aplicatã ori neaplicarea de sancţiuni, menţiunea referitoare la dreptul şi termenul de contestare a hotãrârii şi unde se adreseazã contestaţia.
33. Hotãrârile comisiilor de disciplinã (adoptate de completele de judecatã) se comunicã în termen de 15 zile de la data adoptãrii lor, prin scrisoare recomandatã, persoanelor interesate (reclamant şi pârât).
Hotãrârile comisiei de disciplinã a filialei se comunicã şi preşedintelui consiliului filialei.
În cazul hotãrârii comisiei de disciplinã a filialei prin care s-a concluzionat cã în cauza supusã judecãrii este aplicabilã sancţiunea privind interzicerea dreptului de exercitare a profesiei de expert contabil sau de contabil autorizat (pentru care nu este competentã a o aplica), aceastã hotãrâre şi dosarul cauzei vor fi înaintate în acelaşi termen Comisiei superioare de disciplinã, care va hotãrî şi va comunica hotãrârea luatã reclamantului, pârâtului şi comisiei de disciplinã a filialei.
34. Împotriva hotãrârilor comisiilor de disciplinã se pot fac contestaţii astfel:
a) hotãrârile comisiei de disciplinã a filialei pot fi contestate de cei interesaţi, precum şi de consiliul filialei la Comisia superioarã de disciplinã în termen de 30 de zile de la data comunicãrii (pct. 45 din Regulamentul de organizare şi funcţionare).
În perioada de judecare a contestaţiei se suspendã aplicarea prevederilor hotãrârii de sancţionare.
În situaţia în care un membru al Corpului este sancţionat cu suspendarea dreptului de exercitare a profesiei, perioada de suspendare va începe sã curgã de la:
- expirarea perioadei de contestare, în cazul în care hotãrârea nu a fost contestatã;
- data pronunţãrii Comisiei superioare de disciplinã pentru menţinerea hotãrârii de suspendare, în urma judecãrii contestaţiei.
Contestaţia se depune la comisia de disciplinã a filialei, care o va trimite la Comisia superioarã de disciplinã, în termen de 15 zile de la înregistrare, împreunã cu dosarul cauzei, care va conţine şi punctul de vedere documentat al comisiei de disciplinã a filialei referitor la toate problemele care fac obiectul contestaţiei.
Comisia superioarã de disciplinã analizeazã contestaţia, punctul de vedere al comisiei de disciplinã a filialei referitor la problemele contestate şi celelalte documente din dosarul cauzei şi hotãrãşte fie:
- respingerea contestaţiei şi menţinerea hotãrârii comisiei de disciplinã a filialei, dacã în contestaţie nu au fost aduse elemente noi faţã de cele existente la dosar şi numai dupã ce, în urma analizei dosarului, s-a ajuns la concluzia cã în primã instanţã s-a ţinut seama de toate elementele cuprinse în contestaţie; fie
- admiterea contestaţiei; în acest caz se procedeazã la judecarea cauzei, respectându-se procedurile prevãzute la pct. 19-29 de mai sus. Dupã judecare se poate hotãrî modificarea sau anularea hotãrârii comisiei de disciplinã a filialei ori anularea acestei hotãrâri urmatã de restituirea cauzei pentru rejudecare de cãtre comisia de disciplinã a filialei.
Hotãrârea Comisiei superioare de disciplinã se comunicã celui care a fãcut contestaţia şi comisiei de disciplinã a filialei, în termen de 15 zile de la data adoptãrii;
b) hotãrârile Comisiei superioare de disciplinã pot fi contestate la Consiliul Superior în termen de cel mult 15 zile lucrãtoare de la luarea la cunoştinţã.
Contestaţia nu suspendã aplicarea hotãrârii (pct. 50 din Regulamentul de organizare şi funcţionare).
Consiliul Superior analizeazã în plenul sãu contestaţia şi dosarul cauzei, inclusiv punctul de vedere al Comisiei superioare de disciplinã referitor la problemele contestate, şi se pronunţã fie pentru respingerea contestaţiei şi menţinerea hotãrârii Comisiei superioare de disciplinã, fie pentru admiterea contestaţiei şi restituirea cauzei spre rejudecare de cãtre Comisia superioarã de disciplinã într-un complet de 3 membri, alţii decât cei care s-au pronunţat anterior.
Hotãrârile Consiliului Superior privind menţinerea sancţiunii aplicate, precum şi hotãrârile Comisiei superioare de disciplinã pronunţate dupã rejudecare sunt definitive şi se comunicã de cãtre preşedintele Comisiei superioare de disciplinã celor interesaţi, în termen de 10 zile de la data adoptãrii lor.
35. Toate actele care emanã de la comisiile de disciplinã sunt semnate de cãtre preşedinţii comisiilor respective sau de înlocuitorii desemnaţi de aceştia, iar hotãrârile pronunţate se semneazã de preşedintele completului de judecatã şi de ceilalţi membri ai acestuia, precum şi de secretarul (referentul) comisiei de disciplinã.

CAP. V
Drepturile şi obligaţiile membrilor comisiilor de disciplinã

36. Preşedinţii comisiilor de disciplinã şi membrii completelor de judecatã au dreptul de acces la informaţiile şi datele necesare soluţionãrii cauzelor ce le sunt adresate.
37. Preşedinţii comisiilor de disciplinã, în cauzele mai complexe, cu consultarea preşedintelui consiliului filialei sau al Consiliului Superior, dupã caz, pot antrena experţi contabili şi jurişti care se bucurã de autoritate profesionalã şi moralã pentru a sprijini raportorul în întocmirea raportului în astfel de cauze. Persoanele antrenate în acest scop pot fi retribuite în condiţiile stabilite de Biroul permanent al Consiliului Superior.
38. Membrii comisiilor de disciplinã antrenaţi în soluţionarea cauzelor au dreptul la o indemnizaţie stabilitã şi revizuitã periodic de Biroul permanent al Consiliului Superior.
39. Membrii comisiilor de disciplinã au dreptul la o ţinutã adecvatã (robã) care li se va asigura gratuit şi care va fi folositã cu prilejul dezbaterilor în şedinţele completului de judecatã.
40. Completele de judecatã au dreptul sã hotãrascã obligarea membrului Corpului sancţionat la suportarea cheltuielilor de judecatã, care se vor stabili în funcţie de complexitatea cauzei.
41. Membrii comisiilor de disciplinã, precum şi secretarul (referentul) acestora sunt rãspunzãtori de pãstrarea secretului profesional în exercitarea mandatului şi atribuţiilor care le-au fost conferite.
De asemenea, au obligaţia sã respecte confidenţialitatea informaţiilor, documentelor şi lucrãrilor despre care iau cunoştinţã sau la care participã, atât personal, cât şi de cãtre alte persoane antrenate în diferitele etape ale soluţionãrii cauzelor, potrivit prezentului regulament.
42. Membrii comisiilor de disciplinã care, în mod repetat, nu rãspund sarcinilor repartizate de preşedinte sau nu dovedesc obiectivitate şi imparţialitate în soluţionarea cauzelor vor fi înlocuiţi de cãtre Consiliul Superior, la propunerea preşedintelui Comisiei superioare de disciplinã. În acest scop, pentru filiale, preşedinţii comisiilor de disciplinã vor înainta propunerile motivate la Comisia superioarã de disciplinã; pentru membrii Comisiei superioare de disciplinã desemnaţi de Ministerul Finanţelor Publice şi Ministerul Justiţiei, propunerile de înlocuire vor fi înaintate de Corp celor douã ministere.
La proxima adunare generalã de la filiale şi, respectiv, la proxima Conferinţã naţionalã, membrii comisiilor de disciplinã înlocuitori, numiţi de Consiliul Superior potrivit alineatului precedent, vor fi supuşi confirmãrii acestor organe ori vor fi aleşi alţi membri.
43. Potrivit <>art. 39^1 din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 42/1995 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, comisiile de disciplinã au obligaţia sã transmitã reprezentanţilor Ministerului Finanţelor Publice pe lângã Consiliul Superior şi consiliile filialelor, dupã caz, cu 7 zile înainte, materialele supuse dezbaterilor acelor comisii (alte eventuale dezbateri decât cele referitoare la soluţionarea reclamaţiilor pentru abateri disciplinare).
44. Comisiile de disciplinã vor întocmi anual un proiect de buget propriu, care se înglobeazã în bugetul filialei, respectiv al Corpului, unde se conduce evidenţa executãrii acestuia.
45. Pentru constituirea jurisprudenţei disciplinare, Comisia superioarã de disciplinã va întocmi o culegere cu soluţiile proprii pronunţate, cât şi cu cele pronunţate de comisiile de disciplinã ale filialelor, care se va publica anual în revista Corpului.
46. În vederea perfecţionãrii activitãţii comisiilor de disciplinã, Comisia superioarã de disciplinã va organiza periodic întâlniri de lucru şi de schimb de experienţã cu preşedinţii comisiilor de disciplinã de la filiale, la sediul Consiliului Superior sau pe zone teritoriale.

CAP. VI
Dispoziţii finale

47. Consiliile filialelor şi Consiliul Superior al Corpului vor asigura spaţiul şi dotãrile necesare desfãşurãrii activitãţii comisiilor de disciplinã şi dezbaterilor în şedinţele de judecatã.
48. Preşedinţii comisiilor de disciplinã vor organiza evidenţa şi circuitul optim al documentelor legate de activitatea comisiei, înregistrarea într-un registru de intrare-ieşire a corespondenţei primite şi expediate (reclamaţii, contestaţii, comunicãri ale hotãrârilor completului de judecatã şi alte corespondente), îndosarierea corespondenţei şi materialelor scrise adiacente în dosare ale fiecãrei cauze primite pentru soluţionare sau în dosare distincte pe naturi de probleme la care se referã, în cazul celorlalte corespondenţe, şi materiale interne care nu au legãturã cu cauzele disciplinare.
Registrul de intrare-ieşire al comisiei de disciplinã va fi conceput şi completat astfel încât sã reflecte, pentru fiecare document înregistrat, numãrul curent şi data primirii-ieşirii la şi de la comisie, numãrul de referinţã şi data de intrare sau de ieşire de la registratura filialei (sau a Corpului, dupã caz), expeditorul sau destinatarul, conţinutul pe scurt, modul de soluţionare, unde este cazul, şi alte eventuale elemente considerate necesare.
Materialele şi documentele interne, produse în cadrul comisiei de disciplinã, cum ar fi raportul raportorului, încheierile privind dezbaterile în completul de judecatã, hotãrârile completului de judecatã şi alte materiale interne, nu se înregistreazã în registrul de intrare-ieşire cu numere de ordine distincte (acestea nefiind înregistrate nici la registratura generalã a filialei sau a Corpului, dupã caz); astfel de materiale trebuie sã fie datate şi semnate de autori sau de cei obligaţi sã le semneze şi se îndosariazã la dosarul fiecãrei cauze la care se referã sau în dosare distincte, pe naturi de probleme, cum s-a arãtat mai sus.
Hotãrârile completului de judecatã se numeroteazã cronologic, anual, începând cu nr. 1 pânã la numãrul ultimei hotãrâri adoptate în anul respectiv, evidenţiate într-un caiet-opis, indicându-se în dreptul fiecãreia cauza la care se referã.
Arhiva comisiei de disciplinã va fi pãstratã ordonat, în fişete metalice şi în deplinã siguranţã.
49. Activitatea membrilor comisiilor de disciplinã, inclusiv a preşedinţilor acestora, este analizatã de Consiliul Superior al Corpului, care ia mãsuri administrative, organizatorice, inclusiv de naturã disciplinarã, care sã asigure cã acţiunile de investigare şi de sancţionare a abaterilor se efectueazã potrivit regulamentelor, reglementãrilor şi normelor profesionale în vigoare.
Mãsuri de naturã disciplinarã ce pot fi luate de Consiliul Superior sunt:
a) recomandarea de abţinere de a mai face parte din completele de judecatã în urmãtoarele 3-5 cauze;
b) suspendarea activitãţii pânã la urmãtoarea adunare generalã sau conferinţã naţionalã.
50. În toate cazurile în care în prezentul regulament este folositã sintagma "comisiile de disciplinã" fãrã a se preciza apartenenţa acestora, se înţelege atât comisia de disciplinã de pe lângã consiliul filialei, cât şi Comisia superioarã de disciplinã de pe lângã Consiliul Superior al Corpului.
51. Prezentul regulament se completeazã cu dispoziţiile Codului de procedurã civilã.
52. Prezentul regulament a fost aprobat de Conferinţa naţionalã a Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România în şedinţa din 24 martie 2007.
La data adoptãrii prezentului regulament se abrogã orice reglementare contrarã.


ANEXĂ
la regulament

DECLARAŢIE

Subsemnatul ......................., preşedinte/membru al comisiei de disciplinã/Comisiei Superioare de Disciplinã în legãturã cu cauza care face obiectul dosarului nr. ........../............ al ....................., declar urmãtoarele:
a) nu mã aflu în niciuna dintre situaţiile de incompatibilitate sau conflict de interese prevãzute de <>art. 11 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 42/1995 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
b) faţã de prevederile reglementãrilor sus-menţionate mã aflu în urmãtoarele situaţii:
* ......................................................................
......................................................................
* ......................................................................
......................................................................
* ......................................................................
......................................................................

Prezenta declaraţie este datã pe propria rãspundere, fiind conformã cu realitatea, având în vedere prevederile legii privind falsul în înscrisuri şi declaraţii.

Data Semnãtura
................. ...................

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016