Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 697 din 8 octombrie 1998  pentru aprobarea Contractului-cadru privind conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului asigurarilor sociale de sanatate pe anul 1998    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 697 din 8 octombrie 1998 pentru aprobarea Contractului-cadru privind conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului asigurarilor sociale de sanatate pe anul 1998

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 400 din 21 octombrie 1998
În temeiul prevederilor <>art. 11 alin. (2) din Legea asigurãrilor sociale de sãnãtate nr. 145/1997 ,

Guvernul României hotãrãşte:

ART. 1
Se aproba Contractul-cadru privind condiţiile acordãrii asistenţei medicale în cadrul sistemului asigurãrilor sociale de sãnãtate pe anul 1998, prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 2
(1) Prevederile contractului-cadru se aplica pe mãsura ce noul cadru legal şi mecanismele sistemului asigurãrilor sociale de sãnãtate devin operante.
(2) Pana la îndeplinirea acestor condiţii, plata serviciilor şi a cheltuielilor aferente îngrijirii sãnãtãţii populaţiei se va face din fondul iniţial de asigurãri de sãnãtate, conform legislaţiei în vigoare.
ART. 3
În termen de 30 de zile de la data publicãrii prezentei hotãrâri în Monitorul Oficial al României, Ministerul Sãnãtãţii împreunã cu Colegiul Medicilor din România vor elabora norme metodologice de aplicare a contractului-cadru.
ART. 4
De la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abroga orice dispoziţii contrare.

PRIM-MINISTRU
RADU VASILE


Contrasemneazã:
---------------
Ministrul sãnãtãţii,
Hajdu Gabor

Preşedintele Colegiului
Medicilor din România,
Mircea Cinteza

Ministrul muncii şi
protecţiei sociale,
Alexandru Athanasiu

p. Ministrul finanţelor,
Dan Radu Rusanu,
secretar de stat

ANEXA 1

CONTRACT - CADRU
privind condiţiile acordãrii asistenţei medicale în cadrul sistemului asigurãrilor sociale de sãnãtate în anul 1998

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Condiţiile acordãrii asistenţei medicale în cadrul sistemului asigurãrilor sociale de sãnãtate sunt reglementate în prezentul contract-cadru, elaborat de Colegiul Medicilor din România şi de Ministerul Sãnãtãţii care, în anul 1998, îndeplineşte rolul Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate.
ART. 2
(1) Medicii şi personalul sanitar sunt obligaţi:
a) sa respecte confidenţialitatea prestaţiei medicale;
b) sa respecte criteriile medicale de calitate;
c) sa informeze asiguraţii despre serviciile oferite şi modul în care vor fi furnizate;
d) sa furnizeze tratamentul adecvat şi sa prescrie medicamentele prevãzute în Nomenclatorul de medicamente, conform reglementãrilor în vigoare;
e) sa utilizeze, în condiţii de eficienta, fondurile primite de la direcţiile sanitare judeţene, respectiv a municipiul Bucureşti.
(2) Direcţiile sanitare judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, sunt obligate:
a) sa verifice acreditarea şi/sau autorizarea furnizorilor de servicii medicale;
b) sa verifice prescrierea medicamentelor în conformitate cu reglementãrile în vigoare şi sa asigure decontarea acestora cãtre furnizorii de medicamente;
c) sa deconteze furnizorilor de servicii medicale contravaloarea serviciilor contractate şi prestate cãtre persoane care au dovedit calitatea de asigurat;
d) sa verifice calitatea actului medical prestat, prin intermediul comisiei mixte pe care o formeazã împreunã cu Colegiul Medicilor din România, conform <>Legii asigurãrilor sociale de sãnãtate nr. 145/1997 ;
e) sa asigure un sistem de rambursare a costurilor educaţiei medicale continue;
ART. 3
(1) Pentru a obţine drepturile prevãzute de <>Legea nr. 145/1997 , beneficiarii serviciilor de îngrijiri primare de sãnãtate urmeazã:
a) sa se înscrie pe lista unui medic de familie acreditat;
b) sa anunţe medicul de familie ori de câte ori apare o modificare în starea lor de sãnãtate;
c) sa anunţe medicul de familie în cazul în care se decid sa se înscrie pe lista altui medic de familie, pentru a putea fi radiati de pe listele celui dintâi;
d) sa se prezinte la controalele preventive periodice;
e) sa respecte cu stricteţe tratamentul şi indicaţiile medicului de familie;
f) sa anunţe medicul de familie atunci când apar modificãri ale datelor de identitate sau modificãri referitoare la încadrarea lor într-o anumitã categorie de asigurat;
g) sa aibã o conduita civilizata în relaţiile cu personalul medical.
(2) Medicul de familie poate refuza un asigurat de pe lista, dacã acesta nu respecta prevederile alin. (1) lit. d), e) şi g). Nerespectarea prevederilor lit. d), e) şi g) va fi supusã analizei şi deciziei comisiei paritare organizate de Colegiul Medicilor din România şi de direcţiile sanitare judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.

CAP. 2
Asistenta medicalã primara

ART. 4
(1) Asistenta medicalã primara se acorda în cabinete medicale individuale şi în cabinete medicale din cadrul dispensarelor, din sistemul public şi privat, autorizate şi/sau acreditate, conform prevederilor legale.
(2) Criteriile minime de dotare şi de funcţionare ale unui cabinet medical sunt stabilite prin ordin al ministrului sãnãtãţii.
ART. 5
(1) Asistenta medicalã primara se acorda de medicul de familie. Rolul acestuia este îndeplinit de medicul de medicina generalã din sistemul public şi privat, acreditat potrivit legii sa furnizeze servicii medicale primare persoanelor înscrise pe lista proprie, indiferent de sex, varsta sau afectiune medicalã, în mod permanent.
(2) Lista cuprinzând asiguraţii înscrişi la fiecare medic de familie se depune de cãtre acesta la direcţia sanitarã judeteana sau, dupã caz, a municipiului Bucureşti, pentru verificare şi avizare.
(3) Asistenta medicalã primara se poate acorda şi în cadrul formelor asociative ale medicilor de familie, în condiţiile stabilite prin contractele individuale pentru furnizarea de servicii medicale.
ART. 6
Medicul de familie are urmãtoarele obligaţii:
a) sa respecte dreptul la libera alegere de cãtre asigurat a medicului, în limitele de calitate impuse de activitatea medicalã, şi dreptul acestuia de a-şi schimba medicul de familie dupã expirarea a cel puţin 3 luni de la data înscrierii; transferul fisei medicale a asiguratului care a solicitat scoaterea de pe lista medicului se face prin serviciul poştal, iar medicul de la care pleacã asiguratul va pãstra o copie de pe fişa medicalã a acestuia;
b) sa actualizeze lista proprie a asiguraţilor înscrişi ori de câte ori apar modificãri în cuprinsul acesteia;
c) sa-şi stabileascã programul de activitate în cadrul cabinetului medical şi sa-l aducã la cunostinta asiguraţilor şi direcţiei sanitare judeţene sau, dupã caz, a municipiului Bucureşti;
d) sa solicite asiguraţilor înscrişi pe lista proprie documentele justificative care atesta calitatea de asigurat;
e) sa-şi organizeze activitatea astfel încât sa poatã acorda asistenta medicalã curenta şi de urgenta asiguraţilor înscrişi pe lista sa ori de câte ori este necesar, inclusiv în zilele de sambata, duminica sau sarbatori legale, acolo unde este posibil.
ART. 7
(1) Lista serviciilor de asistenta medicalã primara care se acorda de cãtre medicul de familie persoanelor asigurate în cabinetul de consultaţii sau, în cazuri justificate, la domiciliul acestora cuprinde:
a) servicii profilactice;
b) servicii de urgenta;
c) servicii medicale curative;
d) servicii speciale;
e) alte activitãţi.
(2) Lista detaliatã a acestor servicii şi activitãţi se stabileşte prin norme metodologice elaborate de Ministerul Sãnãtãţii şi de Colegiul Medicilor din România.
ART. 8
Modalitãţile de plata a furnizorilor de servicii în asistenta medicalã primara sunt:
a) tarif pe persoana asigurata sau per capita;
b) tarif pe serviciu medical, dupã caz.
ART. 9
(1) Plata prin tarif pe persoana asigurata se face în raport cu numãrul de puncte, calculat în funcţie de numãrul şi de structura pe grupe de varsta a asiguraţilor înscrişi pe listele proprii.
(2) Numãrul de puncte acordate pentru fiecare persoana înscrisã corespunde asigurãrii de cãtre medic a asistenţei medicale primare pe durata unui an calendaristic. Acest numãr de puncte va fi stabilit şi va putea fi ajustat în funcţie de anumite criterii stabilite prin norme metodologice elaborate de Ministerul Sãnãtãţii şi de Colegiul Medicilor din România.
(3) Medicii de familie nou-veniti într-o localitate, cu avizul Colegiului Medicilor din România, care stabilesc relaţii contractuale cu direcţia sanitarã judeteana şi, respectiv, a municipiului Bucureşti, pot fi plãtiţi cu un salariu de baza echivalent pregãtirii şi gradului profesional din sistemul sanitar bugetar - timp de maximum 3 luni -, perioada acordatã pentru întocmirea listei de asiguraţi.
ART. 10
Plata prin tarif pe serviciu medical se face pentru anumite servicii şi activitãţi profilactice, contractate cu direcţia sanitarã judeteana sau, dupã caz, a municipiului Bucureşti, având ca scop stimularea medicului în realizarea acestor servicii. Numãrul de puncte acordat pentru serviciile medicale realizate se stabileşte prin norme metodologice elaborate de Ministerul Sãnãtãţii şi de Colegiul Medicilor din România.
ART. 11
Prestaţiile medicale acordate suplimentar asiguraţilor, conform competentei, cu acordul direcţiei sanitare judeţene sau, dupã caz, a municipiului Bucureşti, pe baza contractelor pentru furnizare de servicii medicale, se vor plati direct de cãtre asigurat.
ART. 12
(1) Medicul de familie va contracta cu direcţia sanitarã judeteana sau, dupã caz, a municipiului Bucureşti serviciile de asistenta medicalã primara pe care le asigura persoanelor înscrise pe listele proprii, serviciile profilactice şi alte activitãţi sanitare prevãzute la art. 7.
(2) Sumele plãtite medicului de familie de cãtre direcţia sanitarã judeteana sau, dupã caz, a municipiului Bucureşti reprezintã contravaloarea numãrului de puncte obţinut potrivit numãrului de asiguraţi înscrişi şi serviciilor medicale efectuate.
(3) Medicii de familie beneficiazã de concediu legal de odihna plãtit şi de concediu medical. Pentru perioada concediului de odihna şi a concediilor medicale, medicii de familie au obligaţia de a organiza preluarea activitãţii medicale de cãtre un alt medic de familie. În cazul în care acest lucru nu este posibil, direcţia sanitarã judeteana sau, dupã caz, a municipiului Bucureşti are dreptul de a numi un înlocuitor. Pentru concediile de odihna, concediile medicale prelungite mai mari de 30 de zile calendaristice şi concediile fãrã plata, medicul care îl înlocuieşte va fi plãtit pentru asistenta medicalã acordatã, în cadrul fondului de asigurãri de sãnãtate aprobat.
(4) În anul 1998 valoarea punctului este unica pe ţara şi se va stabili, trimestrial, de cãtre Ministerul Sãnãtãţii, pe baza sumelor stabilite cu aceasta destinaţie şi a numãrului de puncte efectiv realizate.
ART. 13
(1) Pentru realizarea serviciilor medicale primare, medicul este ajutat de personal sanitar mediu şi auxiliar, angajat pe baza de contract individual de munca de cãtre direcţia sanitarã judeteana sau, dupã caz, a municipiului Bucureşti, pentru cabinetele medicale din sistemul public, şi de cãtre medic, în cabinetele private, în cazul medicilor care au relaţii contractuale cu direcţia sanitarã judeteana sau, dupã caz, a municipiului Bucureşti.
(2) Numãrul de personal sanitar mediu şi auxiliar se stabileşte pe baza normelor elaborate de Ministerul Sãnãtãţii, cu avizul Colegiului Medicilor din România.
(3) Pentru acordarea serviciilor medicale contractate şi pentru funcţionarea cabinetelor medicale, medicul de familie sau grupul de medici care se asociaza în acest scop au dreptul la un buget de practica medicalã, care este prevãzut în contractul de furnizare de servicii încheiat de aceştia cu direcţia sanitarã judeteana sau, dupã caz, a municipiului Bucureşti. Modul de administrare a acestui buget se stabileşte prin norme metodologice elaborate de Ministerul Sãnãtãţii şi de Colegiul Medicilor din România.
(4) Bugetul de practica medicalã cuprinde:
a) cheltuielile de personal aferente personalului sanitar mediu şi auxiliar;
b) cheltuielile de întreţinere şi de funcţionare a cabinetului medical;
c) cheltuielile cu medicamentele şi materialele sanitare pentru trusa de urgenta.
(5) În anul 1998, plata personalului sanitar mediu şi auxiliar se face conform reglementãrilor privind salarizarea personalului din sistemul bugetar. Plata drepturilor salariale se face de cãtre direcţia sanitarã judeteana sau, dupã caz, a municipiului Bucureşti ori de cãtre unitatea sanitarã la care este arondat dispensarul medical.
(6) În anul 1998, carnetele de munca ale medicilor şi ale personalului sanitar mediu şi auxiliar din asistenta medicalã primara în sistemul public şi privat se preiau de direcţia sanitarã judeteana sau, dupã caz, a municipiului Bucureşti, ori de unitatea sanitarã plãtitoare, respectiv de spitalul la care este arondata unitatea.
(7) Bugetul de practica medicalã pentru cabinetele din sistemul public se stabileşte pe baza istorica, ţinându-se seama de numãrul de puncte realizate potrivit art. 9, şi are în vedere fondurile prevãzute cu aceasta destinaţie în bugetul fondului iniţial de asigurãri sociale de sãnãtate şi utilizarea acestora cu maximum de eficienta.
(8) În sistemul privat, bugetul de practica medicalã se stabileşte pe baza aceloraşi criterii valorice ca în sistemul public.
ART. 14
(1) Medicii de familie care îşi desfãşoarã activitatea exclusiv într-un cabinet medical individual privat şi stabilesc relaţii contractuale cu direcţia sanitarã judeteana sau, dupã caz, a municipiului Bucureşti au toate obligaţiile şi drepturile medicului de familie din sistemul public.
(2) Medicii de familie din sistemul privat care desfãşoarã în acelaşi spaţiu şi alte activitãţi decât cele contractate cu direcţia sanitarã judeteana sau, dupã caz, a municipiului Bucureşti beneficiazã de un buget de practica medicalã, în cuantumul stabilit în contractele individuale încheiate cu aceste direcţii.
ART. 15
(1) Persoanele asigurate vor suporta contravaloarea serviciilor medicale solicitate şi prestate la domiciliu, în situaţia în care solicitarile la domiciliu nu sunt justificate.
(2) Persoanele care nu fac dovada calitãţii de asigurat, precum şi persoanele care nu au achitat contribuţia de asigurãri sociale de sãnãtate suporta costul serviciilor medicale.
(3) Lista tarifelor serviciilor medicale acordate în asistenta medicalã primara se stabileşte prin norme metodologice elaborate de Ministerul Sãnãtãţii şi de Colegiul Medicilor din România. Sumele încasate constituie venituri proprii ale cabinetului medical.

CAP. 3
Asistenta medicalã de specialitate ambulatorie

ART. 16
Asistenta medicalã de specialitate ambulatorie se realizeazã de cãtre medicii specialişti acreditaţi sau de cãtre asociaţiile de medici specialişti, din cadrul policlinicilor, centrelor de diagnostic şi tratament, al ambulatoriilor spitalelor şi al altor unitãţi sanitare independente, autorizate şi/sau acreditate conform legii, din sistemul public şi privat.
ART. 17
(1) Asiguraţii au dreptul la asistenta medicalã de specialitate ambulatorie numai la indicaţia medicului de familie, cu respectarea liberei alegeri de cãtre asigurat a medicului specialist acreditat.
(2) Asiguraţii se pot prezenta şi direct la medicul specialist acreditat, în cazurile când:
a) necesita tratament prespitalicesc, la recomandarea medicului specialist;
b) necesita tratament postcura, dacã acest lucru este menţionat în biletul de externare;
c) necesita tratament şi supraveghere medicalã activa la nivel de medic specialist, pentru afecţiuni care se stabilesc prin ordin al ministrului sãnãtãţii, cu avizul Colegiului Medicilor din România.
ART. 18
(1) Asiguraţii care se prezintã direct la medicul specialist acreditat fãrã bilet de trimitere de la medicul de familie, cu excepţia cazurilor prevãzute la art. 17 alin. (2), vor suporta o contribuţie personalã, denumita în continuare coplata.
(2) Tarifele serviciilor medicale acordate în asistenta medicalã de specialitate şi nivelul coplatii prevãzute la alin. (1) se stabilesc prin norme metodologice elaborate de Ministerul Sãnãtãţii şi de Colegiul Medicilor din România.
ART. 19
Medicul specialist din ambulatoriu are obligaţia sa informeze medicul de familie, prin scrisoare medicalã expediatã direct sau prin intermediul pacientului, despre diagnosticul şi tratamentele recomandate.
ART. 20
Serviciile medicale de specialitate la care au dreptul asiguraţii cuprind:
a) stabilirea diagnosticului;
b) tratament medical;
c) îngrijiri medicale;
d) recuperare medicalã;
e) prescrierea de medicamente, materiale sanitare, proteze, orteze.
ART. 21
Alte activitãţi prestate de medicul specialist acreditat din ambulatoriu constau în:
a) îndrumarea şi eliberarea biletelor de trimitere cãtre alte specialitãţi ambulatorii sau cãtre asistenta spitaliceasca;
b) eliberarea certificatelor de concediu medical şi a certificatelor medicale pentru îngrijirea copilului bolnav, conform prevederilor legale;
c) eliberarea prescripţiilor medicale;
d) eliberarea actelor medicale solicitate de asigurat, altele decât cele prevãzute la lit. a)-c), precum şi a actelor medicale solicitate de autoritãţi publice şi de alte instituţii care, prin activitatea lor, au dreptul sa cunoascã starea de sãnãtate a asiguraţilor;
e) organizarea şi asigurarea activitãţii de evidenta şi de raportare statistica.
ART. 22
(1) Acordarea serviciilor în asistenta medicalã ambulatorie de specialitate asiguraţilor se face în baza contractului de furnizare de servicii medicale, care se încheie între conducerea unitãţii sanitare de specialitate şi direcţia sanitarã judeteana sau, dupã caz, a municipiului Bucureşti.
(2) În cazul unitãţilor sanitare ambulatorii de specialitate fãrã personalitate juridicã, contractul de furnizare de servicii medicale se încheie de spitalul la care sunt arondate acestea şi de direcţia sanitarã judeteana, sau dupã caz, a municipiului Bucureşti.
(3) Unitãţile sanitare ambulatorii de specialitate cu personalitate juridicã încheie contractul de furnizare de servicii medicale direct cu direcţia sanitarã judeteana sau, dupã caz, a municipiului Bucureşti.
(4) În anul 1998, în contractele încheiate cu spitalele care au în structura lor şi unitãţi sanitare de asistenta medicalã de specialitate ambulatorie se prevede în mod distinct suma aferentã acestora.
(5) Contractarea serviciilor de asistenta medicalã ambulatorie de specialitate are la baza cheltuielile prevãzute cu aceasta destinaţie în bugetul fondului iniţial de asigurãri sociale de sãnãtate pe anul 1998, stabilite pe baza cheltuielilor anului precedent.
(6) Salarizarea personalului din asistenta medicalã ambulatorie de specialitate se face potrivit reglementãrilor aplicabile privind salarizarea personalului din sistemul bugetar sanitar.

CAP. 4
Servicii medicale spitaliceşti

ART. 23
Asistenta medicalã spitaliceasca se realizeazã în cadrul spitalelor autorizate şi/sau acreditate, dacã tratamentul ambulatoriu sau la domiciliu nu este eficace sau spitalizarea se impune potrivit diagnosticului.
ART. 24
Tratamentul în spital se acorda prin spitalizare integrala sau parţialã şi cuprinde:
a) consultaţii;
b) investigaţii;
c) stabilirea diagnosticului;
d) tratament medical, chirurgical şi/sau fizic recuperator;
e) îngrijire, medicamente şi materiale sanitare, cazare şi masa.
ART. 25
(1) Serviciile medicale se acorda în spital şi urmãresc rezolvarea cazurilor internate într-o anumitã perioada de spitalizare, optima pentru afectiunea tratata.
(2) Continuarea tratamentului spitalicesc se poate face cu mãsuri de îngrijire sau de recuperare, acordate de medic în unitãţi ambulatorii de specialitate sau la domiciliu, în condiţiile stabilite prin norme metodologice elaborate de Ministerul Sãnãtãţii şi de Colegiul Medicilor din România.
ART. 26
Serviciile medicale spitaliceşti sunt:
a) de profil medical;
b) de profil chirurgical;
c) servicii speciale;
d) alte servicii.
ART. 27
(1) Serviciile medicale spitaliceşti acordate asiguraţilor pe baza recomandarii medicului de familie sau a medicului specialist acreditat, precum şi urgentele medicale se suporta din bugetul fondului iniţial de asigurãri sociale de sãnãtate şi din alte surse, potrivit legii.
(2) În anul 1998 din bugetul fondului iniţial de asigurãri sociale de sãnãtate se acoperã anumite servicii medicale de inalta performanta, stabilite prin norme metodologice elaborate de Ministerul Sãnãtãţii şi de Colegiul Medicilor din România.
ART. 28
Insotitorii copiilor bolnavi în varsta de pana la 3 ani nu vor suporta contravaloarea serviciilor hoteliere, în condiţiile prevãzute de criteriile stabilite de Ministerul Sãnãtãţii şi de Colegiul Medicilor din România.
ART. 29
Asiguraţii care nu au recomandare medicalã acordatã potrivit prezentei hotãrâri şi persoanele care nu dovedesc calitatea de asigurat suporta costurile serviciilor medicale, stabilite de fiecare unitate furnizoare de servicii medicale.
ART. 30
(1) Asiguraţii suporta contravaloarea:
a) serviciilor hoteliere care au grad înalt de confort. Contribuţia personalã se stabileşte de cãtre conducerea fiecãrui spital;
b) unor servicii medicale de inalta performanta. Contribuţia personalã are la baza tarifele pentru investigaţiile cu aparatura de inalta performanta, stabilite prin ordin al ministrului sãnãtãţii. Lista serviciilor medicale de inalta performanta se stabileşte prin norme metodologice elaborate de Ministerul Sãnãtãţii şi de Colegiul Medicilor din România.
(2) Pentru asiguraţii care, potrivit unor prevederi legale cu caracter special, au dreptul la gratuitatea asistenţei medicale, echivalentul contribuţiei personale se suporta din fondurile prevãzute cu aceasta destinaţie sau, dupã caz, din alte fonduri decât fondul iniţial de asigurãri sociale de sãnãtate.
ART. 31
(1) Asigurarea asistenţei medicale spitaliceşti se realizeazã în baza contractului de furnizare de servicii medicale încheiat între spital şi direcţia sanitarã judeteana sau, dupã caz, a municipiului Bucureşti.
(2) Contractarea serviciilor spitaliceşti are la baza sumele prevãzute cu aceasta destinaţie în bugetul fondului iniţial de asigurãri sociale de sãnãtate stabilit pe baza istorica, urmãrindu-se utilizarea la maximum a bazei materiale existente, eliminarea cheltuielilor neeconomice şi ineficiente.
(3) Bugetul global pentru alocarea resurselor pe baza istorica se stabileşte în contractul de furnizare de servicii medicale încheiat între direcţia sanitarã judeteana, respectiv a municipiului Bucureşti, şi furnizorii de servicii medicale şi cuprinde cheltuielile de personal şi cheltuielile materiale. Medicamentele se vor evidenţia distinct. Din bugetul pentru medicamente al spitalului se va aloca o suma distinctã care sa acopere cheltuielile cu medicamentele compensate, prescrise la externarea bolnavului.
(4) Salarizarea personalului din asistenta medicalã spitaliceasca se face potrivit reglementãrilor aplicabile privind salarizarea personalului din sistemul bugetar sanitar.
(5) În bugetul stabilit nu se includ cheltuielile pentru dotarea cu aparatura de inalta performanta şi cheltuielile pentru reparaţii capitale. Aceste cheltuieli se stabilesc separat prin negocieri.

CAP. 5
Asistenta medicalã ambulatorie stomatologica

ART. 32
Serviciile medicale stomatologice se acorda de cãtre medicul stomatolog din cabinetele de stomatologie şi din serviciul de chirurgie bucomaxilofaciala, acreditate şi/sau autorizate pentru acest tip de activitate medicalã.
ART. 33
Serviciile medicale stomatologice se asigura de cãtre medicii stomatologi, individual sau în asociaţii de medici stomatologi din sistemul public şi privat, acreditaţi conform legii.
ART. 34
Serviciile medicale stomatologice cuprind servicii stomatologice preventive, corective, curative, lucrãri protetice şi urgente stomatologice. Urgentele stomatologice se vor asigura de cãtre medicii stomatologi printr-un sistem organizat de aceştia, cu avizul direcţiilor sanitare judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.
ART. 35
Serviciile medicale stomatologice preventive, suportate de direcţiile sanitare judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, sunt prevãzute la <>art. 17 din Legea nr. 145/1997 .
ART. 36
(1) Tratamentele stomatologice se suporta de cãtre direcţiile sanitare judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, astfel:
a) 60%, în cazul asiguraţilor care se prezintã la controalele profilactice impuse de serviciul stomatologic;
b) 40%, pentru asiguraţii care nu respecta indicaţiile preventive;
c) integral, în cazul copiilor în varsta de pana la 16 ani.
(2) Pentru asiguraţii care, potrivit unor prevederi legale cu caracter special, au dreptul la gratuitatea asistenţei medicale, echivalentul contribuţiei personale pentru serviciile stomatologice în situaţia prevãzutã la alin. (1) lit. a) se suporta din fondurile prevãzute cu aceasta destinaţie sau, dupã caz, din alte fonduri decât fondul iniţial de asigurãri sociale de sãnãtate.
ART. 37
Lista serviciilor medicale stomatologice şi a tratamentelor stomatologice, precum şi tarifele aferente acestora se stabilesc prin norme metodologice elaborate de Ministerul Sãnãtãţii şi de Colegiul Medicilor din România.
ART. 38
(1) În anul 1998, contractarea serviciilor medicale stomatologice atât în cazul cabinetelor stomatologice din cadrul dispensarelor, cat şi din policlinici se realizeazã între direcţiile sanitare judeţene sau, dupã caz, a municipiului Bucureşti şi persoana juridicã din structura cãreia fac parte cabinetele stomatologice respective.
(2) La încheierea contractelor de furnizare de servicii medicale se evidenţiazã separat sumele aferente serviciilor stomatologice.
(3) Plata personalului din asistenta medicalã ambulatorie stomatologica se face potrivit reglementãrilor privind salarizarea personalului din sistemul bugetar sanitar.
(4) Pentru anul 1998, decontarea serviciilor medicale şi a tratamentelor stomatologice, cuprinse în lista de servicii medicale stomatologice furnizate prin sistemul de asigurãri de sãnãtate, efectuate în cabinetele medicale private, se face în baza contractelor de furnizare de servicii medicale, încheiate cu o unitate furnizoare de servicii medicale, la un nivel comparabil cu cel din sectorul public.
(5) Fondul aferent asistenţei medicale stomatologice reprezintã o suma distinctã, alocata din fondul iniţial de asigurãri sociale de sãnãtate.

CAP. 6
Servicii medicale de urgenta

ART. 39
Asistenta medicalã de urgenta se acorda în toate cazurile de îmbolnãviri care pun în pericol imediat viata bolnavului, cum sunt: accidente, traumatisme, hemoragii, intoxicatii, afecţiuni acute cu dezechilibru respirator sau circulator sau în alte situaţii.
ART. 40
(1) Pe timpul transportului medical de urgenta se acorda asistenta medicalã de urgenta prin serviciile de ambulanta, în urmãtoarele situaţii:
a) la locul accidentului sau al imbolnavirii;
b) în timpul transportului pana la unitãţile sanitare.
(2) Lista serviciilor medicale de urgenta şi unele tipuri de transporturi medicale se stabilesc prin ordin al ministrului sãnãtãţii, la propunerea serviciilor de ambulanta.
(3) În situaţiile de urgenta, se recomanda ca asiguratul sa apeleze întâi la medicul de familie sau la medicul care asigura permanenta, conform prevederilor stabilite în contractele de furnizare de servicii medicale. În cazuri grave, asiguratul poate apela serviciile de urgenta direct la serviciul de ambulanta, care are contract încheiat cu direcţia sanitarã judeteana sau, dupã caz, a municipiului Bucureşti.
ART. 41
(1) Plata serviciilor medicale de urgenta se asigura din bugetul fondului iniţial de asigurãri sociale de sãnãtate, pe baza contractelor de furnizare de servicii medicale care se încheie între serviciile de ambulanta şi direcţiile sanitare judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.
(2) În cazul pacientilor neasigurati, precum şi în situaţiile care se dovedesc ca nu sunt urgente, plata serviciilor prevãzute la alin. (1) se face direct de cãtre solicitant, potrivit tarifelor aprobate prin ordin al ministrului sãnãtãţii, la propunerea serviciului de ambulanta.
(3) Serviciile de ambulanta pot asigura şi alte tipuri de transporturi medicale.

CAP. 7
Servicii medicale de reabilitare a sãnãtãţii

ART. 42
Asiguraţii au dreptul la asistenta medicalã de recuperare într-o unitate specialã pentru o perioada şi potrivit unui ritm stabilite de medicul curant în programul de reabilitare, cu contribuţie personalã.
ART. 43
Asistenta medicalã de recuperare şi reabilitare cuprinde:
a) mãsuri de recuperare în spital, în ambulatoriu sau în sanatoriu, dupã caz;
b) tratament fizio-hidro-kineto-climato-terapeutic, pe baza prescripţiilor medicilor de specialitate, în condiţiile prevãzute de contractul de furnizare de servicii medicale;
c) alte servicii medicale complementare pentru reabilitare.
ART. 44
(1) Plata serviciilor medicale de reabilitare a sãnãtãţii, prestate de unitatea de specialitate, se stabileşte în contractul de furnizare de servicii medicale, încheiat între aceasta şi direcţia sanitarã judeteana sau, dupã caz, a municipiului Bucureşti şi are la baza fondurile prevãzute cu aceasta destinaţie în bugetul fondului iniţial de asigurãri sociale de sãnãtate, stabilite pe baza istorica.
(2) Contribuţia personalã a asiguraţilor şi modul de decontare a serviciilor medicale de reabilitare a sãnãtãţii se stabilesc prin norme metodologice elaborate de Ministerul Sãnãtãţii şi de Colegiul Medicilor din România.

CAP. 8
Asistenta cu medicamente, materiale sanitare şi alte servicii în tratamentul ambulatoriu

ART. 45
(1) Asiguraţii au dreptul la medicamente în tratamentul ambulatoriu, pe baza de prescripţie medicalã, cu sau fãrã contribuţie personalã.
(2) Pentru asiguraţii care, potrivit unor prevederi legale cu caracter special, au dreptul la gratuitate în asistenta cu medicamente în tratament ambulatoriu, echivalentul contribuţiei personale este suportat din fondurile prevãzute cu aceasta destinaţie sau, dupã caz, din alte fonduri decât fondul iniţial de asigurãri sociale de sãnãtate.
ART. 46
(1) Lista cu denumirile comune internaţionale ale medicamentelor din Nomenclatorul de medicamente, de care beneficiazã asiguraţii pe baza de prescripţie medicalã, cu sau fãrã contribuţie personalã, se elaboreazã în anul 1998 de cãtre Ministerul Sãnãtãţii, cu avizul Colegiului Medicilor din România şi al Colegiului Farmacistilor din România.
(2) Lista cu denumirile comune internaţionale şi preţurile de referinta ale medicamentelor corespunzãtoare denumirilor comune internaţionale se aproba prin ordin al ministrului sãnãtãţii.
ART. 47
(1) Medicamentele se compenseazã de cãtre direcţiile sanitare judeţene sau, dupã caz, a municipiului Bucureşti, în proporţie de pana la 80% din preţul de referinta, diferenţa fiind suportatã de cãtre asigurat.
(2) Medicamentele care presupun o valoare a tratamentului lunar mai mare decât un anumit prag sau medicamentele special nominalizate pot fi prescrise doar de cãtre medicii şefi de secţie din specialitatea respectiva.
(3) Unele medicamente special nominalizate pot fi prescrise numai de comisiile naţionale speciale.
(4) Un medic poate prescrie medicamente compensate numai în limita unui plafon maxim de preţ pe reteta.
(5) Plafoanele prevãzute la alin. (1)-(4) se stabilesc şi se modifica periodic prin ordin al ministrului sãnãtãţii, cu avizul Colegiului Medicilor din România şi al Colegiului Farmacistilor din România.
ART. 48
Prescrierea de medicamente cu sau fãrã contribuţie personalã se face de medicul de familie şi de medicul de specialitate.
ART. 49
(1) Decontarea medicamentelor prescrise în tratament ambulatoriu se face pe baza preţurilor de referinta în vigoare la data achiziţionãrii medicamentului de cãtre farmacie şi se suporta din bugetul fondului iniţial de asigurãri sociale de sãnãtate.
(2) În situaţiile în care preţul de vânzare cu amãnuntul al medicamentului prescris se situeaza sub preţul de referinta în vigoare la data achiziţionãrii acestuia, cotele de contribuţie personalã a asiguratului se aplica la preţul de vânzare cu amãnuntul al medicamentului.
ART. 50
(1) Plata cheltuielilor aferente medicamentelor prescrise în tratamentul ambulatoriu se face în baza contractului de furnizare de servicii medicale, încheiat între direcţia sanitarã judeteana sau, dupã caz, a municipiului Bucureşti şi farmacie.
(2) În contractele de furnizare de servicii medicale încheiate, care au la baza sumele prevãzute cu aceasta destinaţie în bugetul fondului iniţial de asigurãri sociale de sãnãtate, se vor evidenţia separat bugetul aferent medicamentelor gratuite şi bugetul aferent medicamentelor prescrise cu contribuţie personalã.
(3) În cazul depãşirii bugetului alocat pentru compensarea medicamentelor în tratamentul ambulatoriu, direcţiile sanitare judeţene sau, dupã caz, a municipiului Bucureşti vor analiza prescripţiile medicale ale medicilor, care au avut valorile cele mai ridicate pentru retetele prescrise. În cazurile nejustificate, comisiile de control al serviciilor medicale, abilitate conform <>Legii nr. 145/1997 , propun sancţiuni. Depasirile justificate se suporta dintr-un fond de rezerva special constituit la nivelul direcţiilor sanitare şi, dupã caz, a municipiului Bucureşti.
ART. 51
Modul de prescriere, eliberare şi decontare a medicamentelor de uz uman este prevãzut în anexa nr. 1.

CAP. 9
Dispozitive medicale destinate corectãrii şi recuperãrii deficienţelor organice sau functionale ori corectãrii unor deficiente fizice

ART. 52
(1) Asiguraţii au dreptul la dispozitive medicale constând în: unele proteze de membre şi orteze, aparate ortopedice, mijloace şi dispozitive de mers, aparatura şi materiale ajutatoare şi/sau compensatorii pentru mers, gestualitate şi pentru corectarea deficienţelor senzoriale pentru auz şi vaz, pentru corectarea vazului, auzului, pentru protezarea membrelor, precum şi alte materiale sanitare de specialitate, pe baza prescripţiei medicale.
(2) În cazul producerii de accidente de munca sau de boli profesionale, asiguraţii care aveau încheiat contract individual de munca sau convenţie civilã de prestãri de servicii la acea data se vor adresa direcţiei sanitare judeţene sau, dupã caz, a municipiului Bucureşti, care va recupera de la angajator sumele alocate pentru procurarea dispozitivelor medicale.
(3) Lista dispozitivelor medicale prevãzute la alin. (1) se aproba prin ordin al ministrului sãnãtãţii.
(4) Pentru asiguraţii care, potrivit unor prevederi legale cu caracter special, au dreptul la gratuitate în achiziţionarea dispozitivelor medicale prevãzute la alin. (1), echivalentul contribuţiei personale este suportat din fondurile prevãzute cu aceasta destinaţie sau, dupã caz, din alte fonduri decât fondul iniţial de asigurãri sociale de sãnãtate.
ART. 53
(1) Decontarea cheltuielilor aferente dispozitivelor medicale se face de direcţia sanitarã judeteana sau, dupã caz, a municipiului Bucureşti, în baza convenţiilor încheiate de aceasta cu furnizorii de dispozitive medicale, din bugetul fondului iniţial de asigurãri sociale de sãnãtate.
(2) Dispozitivele medicale executate, livrate şi facturate în baza <>Hotãrârii Guvernului nr. 204/1998 pentru aprobarea Normelor metodologice privind acordarea ajutoarelor pentru procurarea de dispozitive medicale, precum şi pentru gestionarea fondurilor din care se suporta acestea, pana la aprobarea legii bugetului de stat pe anul 1998, şi rãmase nedecontate furnizorilor din bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat, bugetul Fondului de risc şi accident, bugetul pentru plata pensiilor şi a altor drepturi de asigurãri sociale ale agricultorilor se suporta din Fondul asigurãrilor sociale de sãnãtate, în mod centralizat.
ART. 54
(1) Modul de procurare, categoriile de dispozitive medicale, obligaţiile furnizorilor şi ale beneficiarilor, precum şi avizarea furnizorilor de dispozitive medicale sunt prevãzute în anexa nr. 2.
(2) Comenzile deschise la furnizori, dar nefinalizate, vor fi reactualizate cu documentaţia necesarã, conform prezentului contract-cadru. Decontarea acestora şi comenzile emise în condiţiile prezentului contract-cadru vor fi suportate din fondul iniţial de asigurãri sociale de sãnãtate, conform art. 53 alin. (1).
ART. 55
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezentul contract-cadru.

ANEXA 1
la contractul-cadru
-------------------

Modul de prescriere, eliberare şi decontare a medicamentelor de uz uman

CAP. 1
Prescrierea medicamentelor

1. Prescrierea şi eliberarea medicamentelor se fac prin consemnarea obligatorie în carnetul de sãnãtate la purtãtor, de cãtre medic şi farmacist, a datelor din prescripţia medicalã.
2. Prescripţiile medicale cuprind medicamentele care se acorda fãrã contribuţie sau cu plata contribuţiei personale. Prescripţia medicalã se elibereazã de cãtre medicii din unitãţile sanitare publice, precum şi de cãtre medicii care îşi desfãşoarã activitatea în sistem privat şi care în anul 1998 vor încheia contracte cu direcţiile sanitare judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.
3. Nu vor elibera prescripţii medicale medicii stagiari şi rezidentii, cu excepţia situaţiilor când sunt în serviciul de urgenta. În aceste cazuri, prescripţia medicalã nu poate cuprinde decât medicatia pentru maximum 3 zile şi trebuie înscrisã în carnetul de sãnãtate.
4. Prescripţia medicalã va purta, în mod obligatoriu, codul medicului şi specialitatea acestuia. Inscriptionarea codului pe prescripţia medicalã se va face prin aplicarea parafei, care va conţine, în mod obligatoriu, codul numeric personal.
5. Prescripţia medicalã fãrã cod este nulã şi nu va putea fi onorata de cãtre farmacii.
6. Prescrierea medicamentelor se face de cãtre medici, exclusiv în limita specialitatii pe care o au.
7. Medicii au obligaţia de a înscrie în documentele medicale ale unitãţii, precum şi în carnetul de sãnãtate al bolnavului datele corespunzãtoare formularelor tipizate (numele, prenumele, domiciliul, varsta, sexul, data consultatiei, diagnosticul, tratamentul prescris, numãrul carnetului de asigurat).
8. Decadal, unitãţile plãtitoare ale sumelor compensatorii pentru medicamentele prescrise în tratamentele ambulatorii, cu şi fãrã contribuţie personalã, vor face cunoscute sumele plãtite pentru prescripţiile medicale ale fiecãrui medic direcţiilor sanitare judeţene sau, dupã caz, a municipiului Bucureşti, în vederea urmãririi evoluţiei consumului de medicamente, comparativ cu bugetul alocat acestei categorii de cheltuieli.
9. Prescripţiile medicale pe baza cãrora se elibereazã medicamentele constituie documente financiar-contabile, conform cãrora se întocmesc borderourile centralizatoare.
10. Borderourile centralizatoare trebuie sa poarte viza de control financiar-preventiv a persoanelor împuternicite potrivit legii.
11. Prescripţia medicalã se va întocmi în trei exemplare şi va cuprinde denumirea şi sediul unitãţii medicale, numele, prenumele şi adresa completa a asiguratului, numãrul carnetului de asigurat, numãrul din registrul de consultatie, diagnosticul, ştampila unitãţii medicale unde îşi desfãşoarã activitatea medicul care elibereazã prescripţia medicalã, semnatura şi parafa medicului. Toate prescripţiile medicale vor purta, în mod obligatoriu, ştampila cu codul medicului, cod înregistrat la direcţiile sanitare judeţene sau, dupã caz, a municipiului Bucureşti. Toate datele vor fi înscrise citeţ.
12. Perioadele pentru care pot fi prescrise medicamentele sunt de pana la 3 zile în afecţiuni acute, de pana la 8-10 zile în afecţiuni subacute şi de pana la 30 de zile pentru bolnavii cu afecţiuni cronice.
13. Numãrul medicamentelor care pot fi prescrise în regim de compensare pentru un bolnav la o consultatie poate fi de 1-3 produse. Cantitatea de medicamente pentru fiecare produs se va nota în cifre şi în litere.

CAP. 2
Eliberarea medicamentelor

14. Eliberarea medicamentelor la nivelul farmaciilor se face numai pe baza prescripţiei medicale şi a carnetului de sãnãtate.
15. Eliberarea medicamentelor se face la orice farmacie de pe raza teritorialã a judeţului sau a municipiului Bucureşti, care a încheiat contract pentru eliberarea medicamentelor. Primitorul semneazã de primirea medicamentelor pe versoul prescripţiei medicale, pe care se menţioneazã numele, prenumele, adresa completa, seria şi numãrul actului de identitate.
16. La eliberarea medicamentelor farmacia va incasa contribuţia personalã suportatã de asigurat. În situaţia în care primitorul renunţa la o parte din medicamentele cuprinse în prescripţia medicalã, acestea nu se elibereazã şi se anuleazã, nefiind permisã compensarea prin medicamente a sumei pe care, potrivit reglementãrilor legale, o suporta asiguratul.
17. Farmaciile pot înlocui medicamentele prescrise pe prescripţia medicalã cu alte medicamente similare în cadrul aceloraşi denumiri comune internaţionale, în cazul absentei din farmacie a medicamentului prescris. În acest caz, farmacistul are obligaţia de a preciza pe prescripţia medicalã denumirea medicamentului eliberat. În cazul în care medicul indica numai denumirea substanţei active, farmacistul are obligaţia de a elibera medicamentul cu preţul cel mai mic din farmacie.
18. Înscrierea preţurilor de vânzare cu amãnuntul se va face de cãtre farmacist numai pentru medicamentele eliberate, pe toate exemplarele prescripţiei medicale.
19. Farmacistul va nota preţurile integrale ale medicamentelor, le va totaliza şi va mentiona pe prescripţia medicalã atât suma totalã, cat şi suma aferentã care urmeazã a fi suportatã de cãtre direcţiile sanitare judeţene sau, dupã caz, a municipiului Bucureşti.
20. Medicamentele care nu au fost eliberate de farmacie se anuleazã cu o linie, în fata primitorului, pe toate exemplarele prescripţiei medicale. Farmacistul va consemna în carnetul de sãnãtate, sub semnatura, medicamentul şi cantitatea eliberata.
21. Prevederile pct. 14-20 se aduc la cunostinta asiguraţilor, la loc vizibil în farmacii.

CAP. 3
Modul de decontare

22. Direcţiile sanitare judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, în limita plafoanelor valorice stabilite de Ministerul Sãnãtãţii, vor alimenta contul deschis la nivelul unitãţilor sanitare nominalizate din subordine, în vederea decontãrii sumelor aferente medicamentelor eliberate de cãtre farmaciile cu care au fost încheiate contracte.
23. Farmaciile vor întocmi un borderou centralizator în care fiecare prescripţie medicalã va purta un numãr curent. Acelaşi numãr va fi notat pe fiecare prescripţie medicalã. Borderourile se întocmesc în doua exemplare, specificându-se suma ce urmeazã a fi încasatã de la unitatea sanitarã.
24. Borderourile centralizatoare se vor întocmi de cãtre farmacie.
25. La termenele stabilite în contractul încheiat între unitatea sanitarã şi farmacii sau ori de câte ori este nevoie, o copie de pe borderou, certificatã pentru exactitate şi realitate de cãtre dirigintele farmaciei (inclusiv la cele particulare), împreunã cu originalul prescripţiilor medicale vor fi înaintate unitãţii sanitare cu care farmacia a încheiat contractul.
26. Suma totalã va fi achitatã astfel: 50%, la prezentarea decontului şi a actelor justificative, iar restul de 50%, într-un termen de cel mult 30 de zile de la data prezentãrii decontului, termen în cadrul cãruia se va asigura verificarea documentelor.
27. Unitãţile sanitare nominalizate vor verifica deconturile şi actele justificative prezentate de farmacii şi, dupã aprobarea acestora potrivit legii, vor pune la dispoziţie farmaciilor, în cadrul termenului prevãzut la pct. 26, diferenţa de decontat.
28. Farmaciile rãspund de exactitatea datelor cuprinse în decont şi în actele justificative, iar unitãţile sanitare contractante, de legalitatea plãţilor efectuate.
29. Pana la data de 6 a fiecãrei luni, unitãţile sanitare vor justifica direcţiei sanitare judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, plãţile efectuate în luna precedenta, iar aceasta, în termen de doua zile de la aceasta data, va raporta Ministerului Sãnãtãţii datele privind plata medicamentelor.
30. Dupã analizarea datelor prezentate, Ministerul Sãnãtãţii va pune la dispoziţie direcţiilor sanitare sumele destinate plãţii medicamentelor, în limita plafoanelor valorice stabilite.
31. Pentru realizarea obligaţiilor prevãzute mai sus se constituie, la nivelul direcţiilor sanitare judeţene sau, dupã caz, a municipiului Bucureşti, Comisia de supraveghere şi control al consumului de medicamente, iar la unitãţile sanitare nominalizate, o comisie de control având aceleaşi atribuţii. Componenta comisiilor mai sus menţionate se stabileşte de cãtre direcţiile sanitare judeţene sau, dupã caz, a municipiului Bucureşti, respectiv de conducerile unitãţilor sanitare pe lângã care funcţioneazã. Comisia va fi compusa din 5 persoane, cuprinzând urmãtoarele categorii profesionale: medici, farmacisti şi economişti.
32. Direcţiile sanitare judeţene sau, dupã caz, a municipiului Bucureşti şi unitãţile sanitare nominalizate sunt obligate sa analizeze, lunar, în consiliile de administraţie modul de gestionare a fondurilor, precum şi de prescriere şi eliberare a medicamentelor, luând mãsurile care se impun.
33. Ministerul Sãnãtãţii poate emite precizãri cu privire la decontarea şi circuitul financiar al plãţilor între unitãţi, respectiv direcţiile sanitare, şi furnizorii de medicamente.
34. În cazul încãlcãrii dispoziţiilor legale se vor întocmi actele de constatare şi de sesizare ale organelor competente, potrivit rãspunderii juridice care rezulta din actul de constatare.

ANEXA 2
la contractul-cadru
-------------------

Modul de procurare, categoriile de dispozitive medicale, obligaţiile furnizorilor şi ale beneficiarilor, precum şi avizarea furnizorilor de dispozitive medicale

CAP. 1
Procedura de înregistrare a cererilor şi acordarea dispozitivelor medicale

1. Dispozitivele medicale se acorda pe baza cererilor scrise, înregistrate la direcţia sanitarã în a carei raza teritorialã îşi are domiciliul sau resedinta persoana indreptatita.
2. Cererea se întocmeşte de beneficiar, de reprezentantul legal al acestuia sau de oricare persoana imputernicita în acest sens.
3. Cererea va fi însoţitã de actul care certifica calitatea de asigurat, precum şi de recomandarea medicalã pentru dispozitivul medical.
4. La cererea de procurare a dispozitivelor medicale destinate corectãrii auzului se anexeazã şi audiograma eliberata de clinica de specialitate sau de serviciile de specialitate autorizate de Ministerul Sãnãtãţii.
5. Recomandarea medicalã se elibereazã de medicul de specialitate acreditat.
6. Aprobarea procurãrii dispozitivelor medicale se face prin decizie a directorului direcţiei sanitare judeţene sau, dupã caz, a municipiului Bucureşti.
7. Decizia privind procurarea dispozitivelor medicale se comunica beneficiarilor în termen de cel mult 3 zile de la data înregistrãrii cererii.
8. Un exemplar din decizia privind aprobarea procurãrii dispozitivelor medicale, cererea şi actele doveditoare se arhiveaza la emitent.

CAP. 2
Procedura de procurare a dispozitivelor medicale şi a materialelor sanitare

9. Comanda pentru procurarea dispozitivului medical şi a materialelor sanitare se emite de beneficiar. Acesta se adreseazã furnizorului avizat de Ministerul Sãnãtãţii.
Beneficiarul alege furnizorul din lista producãtorilor şi comercianţilor, acreditaţi de Ministerul Sãnãtãţii, aprobatã prin ordin al ministrului sãnãtãţii şi publicatã în Monitorul Oficial al României.
10. Modul de furnizare a dispozitivelor medicale şi condiţiile de plata se stabilesc prin convenţii cu furnizorii de dispozitive medicale.
11. Decontarea dispozitivelor medicale şi a materialelor sanitare se face la preţul cel mai mic al produsului, considerat produs-etalon, din Nomenclatorul dispozitivelor medicale, aprobat prin ordin al ministrului sãnãtãţii. Dacã beneficiarul asigurat doreşte alt produs cu caracteristici tehnico-medicale superioare produsului-etalon, va suporta diferenţa dintre preţul acestuia şi preţul produsului-etalon. Preţul produsului-etalon se avizeazã şi se ajusteaza dupã însuşirea acestuia de cãtre Ministerul Sãnãtãţii.
12. Diferenţa dintre preţul de livrare al dispozitivului medical şi contribuţia suportatã de direcţia sanitarã judeteana sau, dupã caz, a municipiului Bucureşti se suporta de beneficiar şi se achitã direct furnizorului.

CAP. 3
Categoriile de dispozitive medicale, termenul de garanţie, repararea şi înlocuirea acestora

13. Categoriile de dispozitive medicale-etalon, termenele de înlocuire a acestora, precum şi dispozitivele medicale care sunt supuse reparaţiilor sunt prevãzute în Nomenclatorul stabilit de Ministerul Sãnãtãţii şi se aproba prin ordin al ministrului sãnãtãţii.
14. Termenul de garanţie este cel prevãzut de norma de fabricaţie pentru fiecare produs. În cadrul acestui termen, beneficiarii pot reclama executarea necorespunzãtoare, calitatea sau deteriorarea dispozitivului medical, dacã aceasta nu s-a produs din vina utilizatorului.
Repararea sau înlocuirea produsului respectiv cu altul corespunzãtor, în cadrul termenului de garanţie, se asigura şi se suporta de cãtre furnizor.
15. Repararea dispozitivelor medicale dupã expirarea termenului de garanţie se asigura de cãtre furnizori.
16. Repararea dispozitivelor medicale dupã expirarea termenului de garanţie se aproba pe baza urmãtoarelor acte:
a) cererea persoanei îndreptãţite;
b) carnetul de asigurat sau alte acte care atesta calitatea de asigurat.
Cuantumul contribuţiei personale pentru repararea dispozitivului medical este de pana la 50% din valoarea acestuia şi se acorda o singura data între termenele de acordare a unui nou dispozitiv.
17. Pentru copiii şi ţinerii în varsta de pana la 18 ani, precum şi pentru cei care sunt elevi sau studenţi în instituţiile de învãţãmânt prevãzute de lege, fãrã a depãşi varsta de 26 de ani, dispozitivele medicale vor fi înlocuite sau reînnoite ori de câte ori va fi necesar, având în vedere procesul de dezvoltare somatica a acestora.

CAP. 4
Gestionarea fondurilor din care se deconteazã dispozitivele medicale

18. Fondurile necesare procurãrii dispozitivelor medicale se prevãd şi se suporta din bugetul Fondului de asigurãri sociale de sãnãtate şi reprezintã o suma distinctã din acest fond.
19. Decontarea la furnizori a dispozitivelor medicale se face de direcţia sanitarã judeteana, respectiv a municipiului Bucureşti, pe baza documentelor de plata emise de furnizorii cu care a încheiat convenţii, dupã confirmarea primirii de cãtre beneficiar a dispozitivului medical.
Documentul de plata emis de furnizor este însoţit de confirmarea primirii dispozitivului medical sub semnatura beneficiarului, cu specificarea domiciliului şi a actului de identitate al acestuia (seria, numãrul, emitentul) sau a documentaţiei care confirma expedierea şi primirea la domiciliu.

CAP. 5
Obligaţiile furnizorilor şi ale beneficiarilor de dispozitive medicale

20. Furnizorii dispozitivelor medicale au urmãtoarele obligaţii:
a) sa confectioneze dispozitivul medical la parametrii tehnico-medicali corespunzatori deficientei pentru care a fost recomandat;
b) sa livreze la termen dispozitivul medical comandat şi sa asigure primirea acestuia de cãtre beneficiar;
c) sa execute orice modificare necesarã dispozitivului medical, în cazul în care nu au fost respectate specificaţiile din recomandarea medicului specialist;
d) sa verifice la livrare adaptabilitatea şi buna funcţionare a dispozitivului medical confectionat şi sa facã un instructaj privind folosirea acestuia.
21. Beneficiarii dispozitivelor medicale au urmãtoarele obligaţii:
a) sa întreţinã dispozitivele medicale în bune condiţii;
b) sa nu modifice caracteristicile functionale ale dispozitivelor medicale;
c) sa pãstreze numãrul şi data, stantate pe dispozitiv;
d) sa ridice dispozitivul medical solicitat la data stabilitã de furnizor;
e) sa anunţe furnizorul cu cel puţin 7 zile înainte, dacã, din motive bine întemeiate, nu se poate prezenta la data stabilitã pentru ridicarea dispozitivului medical;
f) sa nu înstrãineze dispozitivele medicale achiziţionate.

CAP. 6
Avizarea furnizorilor de dispozitive medicale

22. Avizarea furnizorilor de dispozitive medicale din punct de vedere al îndeplinirii condiţiilor medico-sanitare şi de calitate necesare se face pentru o perioada de un an, pe baza de cerere adresatã Ministerului Sãnãtãţii, în care se vor mentiona:
a) denumirea furnizorului;
b) obiectul de activitate;
c) sediul sau principal şi, dupã caz, sucursalele;
d) numele şi prenumele, profesia şi domiciliul reprezentantului legal al furnizorului.
23. La cererea de avizare se anexeazã:
a) copie legalizatã de pe actul constitutiv (statut şi/sau contract de societate) al furnizorului;
b) copie legalizatã de pe dovada înmatriculãrii furnizorului - societate comercialã - la oficiul registrului comerţului, codul fiscal;
c) actele doveditoare privind îndeplinirea condiţiilor medico-sanitare şi de calitate necesare producerii sau comercializãrii de dispozitive medicale.
24. Criteriile de avizare a furnizorilor de dispozitive medicale se stabilesc prin ordin al ministrului sãnãtãţii.
25. Ministerul Sãnãtãţii, o data sesizat, va proceda la emiterea avizului în termen de 15 zile lucrãtoare de la înregistrarea cererii furnizorului.
26. Cererea pentru reînnoirea avizului, însoţitã de actele mai sus menţionate, se depune cu cel puţin 30 de zile înainte de data expirãrii termenului pentru care este eliberat avizul.

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016