Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 669 din 24 mai 2006  privind aprobarea Strategiei nationale de incluziune sociala a tinerilor care parasesc sistemul de protectie a copilului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 669 din 24 mai 2006 privind aprobarea Strategiei nationale de incluziune sociala a tinerilor care parasesc sistemul de protectie a copilului

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 479 din 2 iunie 2006
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.

ARTICOL UNIC
Se aprobã Strategia naţionalã de incluziune socialã a tinerilor care pãrãsesc sistemul de protecţie a copilului, pentru perioada 2006-2008, prevãzutã în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.

PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemneazã:


────────────────
Ministrul muncii,
solidaritãţii sociale şi familiei,
Gheorghe Barbu

Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga

p. Ministrul educaţiei şi cercetãrii,
Anton Anton,
secretar de stat

Ministrul sãnãtãţii,
Gheorghe Eugen Nicolãescu

Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlãdescu

Bucureşti, 24 mai 2006.
Nr. 669.

ANEXĂ

STRATEGIA NAŢIONALĂ DE INCLUZIUNE SOCIALĂ A TINERILOR CARE PARASESC SISTEMUL DE PROTECŢIE A COPILULUI

Argument
Integrarea tinerilor în societate şi în viaţa activã, precum şi folosirea optimã a potentialului lor reprezintã elemente esenţiale pentru reducerea riscului excluziunii sociale şi pentru ajungerea la o creştere durabilã a oricãrei societãţi. Rezolvarea problematicii specifice tinerilor care pãrãsesc sistemul de protecţie a copilului necesitã o intervenţie imediatã, constituind o prioritate a Programului de Guvernare pentru perioada 2005-2008.
Astfel, este nevoie de o abordare integratã la nivel naţional, printr-o Strategie Naţionalã care include Planul de Masuri de Incluziune Socialã a tinerilor care înceteazã sã mai beneficieze de ocrotire, în baza normelor legale de protecţie acordatã copiilor instituţionalizaţi. Strategia nationala de incluziune a timeritor care pãrãsesc'c7sistemul de protectie a copilului, numitã în continuare Strategie, se fundamenteazã pe valorile şi principiile de bazã ale politicilor sociale şi vizeazã, pe termen mediu şi lung, stimularea responsabilitãţii şi solidaritãţii mediului comunitar menit sã susţinã incluziunea socialã a acestor tineri.
În elaborarea şi implementarea politicilor, acţiunea guvernamentalã se bazeazã pe principiile şi orientãrile formulate în documentele Uniunii Europene la care România aderã, cu deosebire a celor referitoare la standardele umanitare, în sensul aplicãrii unor "strategii de protejare a copiilor şi tinerilor instituţionalizaţi", conform Programului de guvernare 2005-2008, Cap. 3 - Integrarea Europeanã şi Cap. 7 - Politica de protecţie socialã.

CAP. I
Context general

1. Dimensiunea statisticã şi tendinţele fenomenului
Dezagregarea familialã cauzatã şi urmatã de sãrãcie, ca şi insuficienta dezvoltare a sistemului de servicii sociale comunitare au generat o creştere a variatelor riscuri la care sunt expuşi mai ales copiii si tinerii: violenţa în familie şi în comunitate, abandonul şcolar, cerşetoria, consumul de droguri şi alcool, traficul de persoane.
Copiii instituţionalizaţi necesitã o atenţie specialã, ei fiind privaţi de sprijinul mediului familial natural. La împlinirea vârstei de 18 ani, dacã nu-şi continuã studiile, obligaţiile sistemului legal de ocrotire a copilului înceteazã, tânãrul trebuind sã-şi asume responsabilitãţile vieţii adulte. Anual, cca. 5.000 de tineri urmeazã sã pãrãseascã sistemul de ocrotire şi sã se integreze în viaţa socialã şi profesionala.
La începutul anului 2005, se aflau în sistemul de ocrotire 32.821 de copiii, între care o pondere importantã o reprezintã cei cu vârste cuprinse între 14 şi 17 ani, respectiv 12.247 copii şi 5.983 copii de 18 ani şi peste. Procentul mai scãzut al copiilor de vârstã micã este o dovadã a faptului cã masurile alternative la instituţionalizare au început sã funcţioneze prin dezvoltarea serviciilor de îngrijire a copiilor aflaţi în dificultate în familii substitutive (asistenţi maternali, rude pânã la gradul IV inclusiv).
Numãrul copiilor instituţionalizaţi a scãzut în perioada 2000 - ianuarie 2005, de la 57.181 la 32.821, din care mai mult de jumãtate au vârste peste 14 ani, urmând ca în urmãtorii patru ani aproximativ 4.500 -5.000 de copiii sã pãrãseascã anual sistemul de protecţie. Cea. 6.600 de tineri cu vârste pânã în 26 ani urmeazã o formã de învãţãmânt şi se aflã în continuare în sistemul de protecţie socialã.
Ca nivel de instrucţie, 4,57% dintre copiii şi tinerii din sistemul de ocrotire socialã au absolvit sau sunt cuprinşi în învãţãmântul primar, 50,5% - învãţãmintul gimnazial, 26,08 - cel profesional, 13,17 - învãţãmântul liceal, 5,38% sunt neşcolarizaţi, 0,27% au abandonat şcoala şi 0,02% sunt cuprinşi sau au absolvit învãţamântul universitar. Ca şi calificare, cei mai mulţi dintre tinerii din sistemul de protecţie, cu vârste cuprinse între 14 şi 18 ani, sunt orientaţi cu precãdere spre confecţii, tâmplãrie, mecanicã, construcţii şi alimentaţie publicã.
Aceşti tineri sunt o categorie vulnerabilã, expusã riscului excluderii sociale şi marginalizarii, deoarece nu au locuinta şi nici posibilitãţi de închiriere sau de cumpãrare, întâmpinã greutãti la angajare, fiind expuşi şomajului, nu au mijloace proprii de subzistenţã şi cad adesea victime ale criminalitãţii.
2. Cadrul normativ naţionul
Reglementãri legislative cu privire la protecţia socialã a categoriilor de populaţie defavorizate, cu referiri speciale la tineri, inclusiv la tinerii instituţionalizaţi au fost promovate, astfel:
<>Legea nr. 76/2002 privind sisiemul asigurãrilor pentru şomaj şi stimularea ocupãrii forţei de muncã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, prevede mãsurile pentru realizarea strategiilor şi politicilor elaborate în vederea protecţiei persoanelor supuse riscului de şomaj, al asigurãrii unui nivel ridicat de ocupare şi adaptare a forţei de muncã la cerinţele pieţei muncii. Agenţia Naţionalã pentru Ocuparea Forţei de Muncã dezvoltã servicii gratuite finanţate din bugetul asigurãrilor pentru şomaj, în domeniul informãrii şi consilierii profesionale, al medierii muncii şi al formãrii profesionale.
Prin Normele Metodologice de Aplicare a <>Legii nr. 116/2002 privind prevenirea şi combaterea marginalizãrii sociale, aprobate prin <>Hotararea Guvernului nr. 1149/2002 , se creeazã importante instrumente de sprijin pentru tinerii care pãrãsesc centrele de plasament, şi care reprezintã un grup ţintã prioritar, dar şi pentru alte grupuri defavorizate, astfel:
a) mãsurile de garantare a accesului la un loc de muncã.
Mãsurile se realizeazã de ANOFM, prin încheierea unor contracte de solidaritate, pe o duratã de pânã la 2 ani, dar nu mai puţin de un an, în baza cãrora tinerii cu vârste cuprinse între 16 şi 25 de ani aflaţi în dificultate şi confruntaţi cu riscul excluderii profesionale, beneficiazã de un acompaniament social personalizat. Acompaniamentul social se realizeazã prin consiliere profesionalã şi mediere din partea personalului specializat al Agenţiei, urmate de plasarea în muncã la angajatorii de inserţie cu care agenţiile judeţene încheie convenţii.
b) mãsurile de garantare a accesului la o locuinţã (persoane in vârstã de pânã la 35 de ani, aflate în imposibilitatea achiziţionãrii unei locuinţe prin forţe proprii). Este o sarcinã a consiliilor judeţene care, în limita fondurilor constituite în acest scop, trebuie sã asigure, pe o listã a prioritãţilor, fie acoperirea avansului pentru dobândirea unei locuinţe, fie suportarea chiriei pentru o perioadã de pânã la 3 ani pentru o locuinta închiriatã. Fondurile vor fi constituite in principal din sume stabilite anual prin legea bugetului de stat.
c) garantarea accesului la asisienţa de sãnatate pentru tinerii din familiile beneficiare de venit minim garantat. Aceasta se va face prin plata de cãtre Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei - MMSSF - a contribuţiei de asigurãri sociale de sãnãtate. Personalul medical din unitãţile de asistenţã de sãnãtate publicã este obligat sã acorde pentru aceastã categorie de asiguraţi asistenţã medicalã de urgenţã şi curativã.
d) garantarea accesului la educaţie, prin acordarea de burse pentru continuarea siudiilor tinerilor care frecventeazã forme de invãţãmãnt preuniversitar şi universitar, condiţionate de frecventarea cursurilor şi obţinerea baremurilor de promovare, proveniţi din centrele de plasament şi din familiile care îndeplinesc condiţiile de acordare a venitului minim garantat.
e) acces gratuit in tabere de odihnã sau instruire pentru tinerii beneficiari de burse pentru continuarea studiilor.
f) participanţii la programele de alfabetizare, selectaţi conform metodologiei elaborate de Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii - MEDC - pot beneficia de burse de alfabetizare stabilite şi plãtite de consiliile locale.
Potrivit prevederilor <>Legii nr. 61/1993 privind alocaţia de stat pentru copii, republicatã, beneficiazã de alocaţie de stat şi tinerii în vârstã de peste 18 ani, pânã la terminarea cursurilor învãţãmântului liceal, profesional, organizate în condiţiile <>legii. Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificãrile şi completãrile interioare permite ca tinerii singuri sau din familii sãrace sã poatã beneficia de ajutoare sociale chiar din prima perioadã, dupã pãrãsirea centrelor de plasament, şi garanteazã un venit minim corespunzãtor unui trai decent.
<>Legea nr. 208/1997 privind cantinele de ajutor social reglementeaza accesul la acest tip de serviciu social al persoanelor cu venituri mici din grupuri de populaţie defavorizatã.
<>Legea nr. 34/1998 privind acordarea unor subvenţii asaciaţiilor şi fundaţiilor române cu personalitate juridicã, care infiinţeazã şi administreazã unitãţi de asisienţã socialã stimuleazã funcţionarea serviciilor comunitare realizate în parteneriat între ONG-uri şi consiliile locale, prin care se asigurã acordarea de asistenţã socialã, medicalã, medico-socialã şi juridicã familiilor cu multi copii, altor categorii de persoane defavorizate.
<>Legea nr. 47/2006 privind sistemul naţional de asisienţã socialã reglementeazã funcţionarea compartimentelor de asistenţã socialã ce vor fi create la nivelul Consiliilor judeţene şi locale care asigurã aplicarea politicilor de asistenţã socialã în domeniul protecţiei sociale a copilului, familiei, persoanelor singure, persoanelor vârstnice, persoanelor cu handicap şi a oricãrei persoane aflate în nevoie.
Un Raport de monitorizare CASPIS, la 1 ianuarie 2005, aratã faptul cã Planurile Judeţene Anti-Sãrãcie şi de Promovare a Incluziunii Sociale prevãd, în 38 dintre acestea, mãsuri de suport pentru tinerii postinstituţionalizaţi.
Toate programele destinate tinerilor postinstituţionalizaţi se înscriu pe douã coordonate principale: asigurarea unei locuinţe (în apartamente asistate, centre de tranzit, adãposturi temporare, de noapte etc.) şi asigurarea unui loc de muncã. În privinţa spaţiului de locuit, aproximativ o cincime dintre programe sunt de tipul adãposturilor, puţine programe fiind de tipul locuinţelor asistate.
Pentru integrarea pe piaţa muncii, programele întreprinse vizeazã, pe de o parte pregãtirea şi formarea profesionalã a tinerilor şi pe de alta, asistenta în obţinerea efectivã a unui loc de muncã. Programele de consiliere şi pregãtire socio-profesionalã sunt de altfel cele mai rãspândite pe ansamblul tuturor programelor menţionate (36 din 82 programe identificate). Acestea sunt desfãşurate fie în centre specifice de asistenţa şi sprijin, fie prin planuri individuale de pregãtire a tinerilor în instituţii. Analiza distribuţiei pe regiuni a programelor destinate tinerilor postinstituţionalizaţi evidenţiazã cã:
● Pe ansamblu, dar şi pe tipuri de programe, cele mai multe sunt în regiunea Nord-Est, cu excepţia locuinţelor asistate care sunt mai numeroase în Vest.
● În regiunea de Sud, existã mai multe programe de consiliere şi pregãtire socio-profesionala.
● În regiunea Nord-Vest existã mai multe adãposturi temporare.
Aproape trei sferturi dintre programe sunt judeţene, ponderea celor naţionale fiind extrem de redusã şi vizând angajarea în muncã prin contractele de solidaritate conform <>Legii nr. 116/2002 . În cadrul programelor judeţene, cele mai multe sunt de consiliere şi formare, iar în cadrul programelor locale, cele mai multe sunt de tipul adãposturilor temporare. Pe tipuri de programe rezultã cã:
● Programele de asigurare a locuirii - apartamentele sociale şi adãposturile temporare - sunt finanţate preponderent din venituri proprii.
● Programele de consiliere şi formare profesionalã sunt finanţate în egalã mãsurã de la bugetul de stat şi judeţean şi din venituri proprii.
● Finanţarea cheltuielilor necesare realizãrii mãsurilor de stimulare a angajatorilor, se face din bugetul asigurãrilor de şomaj.
● Celelalte programe au surse de finanţare diverse, farã a fi preponderente unele sau altele. La acestea se adaugã trei programe încadrate la categoria persoanelor cu handicap şi constau în locuinţe protejate destinate tinerilor de peste 18 ani cu handicap care pãrãsesc instituţiile de protecţie.
Serviciile de protecţie a victimelor şi reintegrare socialã a infractorilor funcţioneazã potrivit prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 92/2000 privind organizarea şi funcţionarea serviciilor de protecţie a victimelor şi reintegrare socialã a infractorilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 129/2002 cu modificãri ulterioare.
În cazul în care instanţa a aplicat minorului mãsura educativã a libertãţii supravegheate, dacã instanţa a impus obligaţia prestãrii unei activitãţi neremunerate într-o instituţie de interes public, serviciul are obligaţia de a identifica o astfel de instituţie, cu care va încheia un protocol de colaborare, stabilind condiţiile în care minorul va executa obligaţia şi relaţiile între cei doi parteneri.
În cazul aplicãrii acestei mãsuri, serviciul menţine legãtura permanentã cu familia minorului în vederea implicãrii acesteia în procesul de reintegrare socialã a minorului.
● Asistenţa şi consilierea individualã/de grup (la cerere) în ceea ce priveşte comportamentul social, de grup şi individual a urmãtoarelor categorii:
- persoanele aflate în supraveghere;
- persoanele condamnate la o pedeapsã privativã de libertate, pe durata executãrii pedepsei, cu acordul lor;
- liberaţii condiţionat
Asistenţa - demers specializat de acordare de ajutor de cãtre o persoanã specializatã unei alte persoane aflate în imposibilitatea momentanã sau permanentã de a-şi rezolva problemele, prin facilitarea accesului la resursele comunitãţii.
Consilierea - metodã care, prin utilizarea optimã a relatiei interpersonale consilier-client, faciliteazã cunoaşterea, dezvoltarea, acceptarea emoţionala, maturizarea şi mobilizarea optimã a resurselor personale în vederea formulãrii şi rezolvãrii unor probleme specifice şi luãrii unor decizii.
● Iniţierea şi derularea de programe de resocializare a persoanelor condamnate menţinute in stare de libertate care au solicitat sã participe la aceste programe, pentru sprijinirea acestora în respectarea condiţiilor impuse de instanta de judecatã şi pentru reintegrarea lor socialã.
● Iniţierea şi derularea unor programe speciale de reinserţie socialã şi dupã caz, de identificare a locurilor de muncã disponibile, a locuinţelor, precum şi a umor cursuri de calificare sau recalificare profesionalã, de care pot beneficia, la cerere:
- persoanele condamnate la o pedeapsã neprivativã de libertate;
- persoanele condamnate la pedeapsa închisorii, a cãror pedeapsã a fost graţiatã total;
- persoanele liberate condiţionat/la termen;
- minorii care au sãvârşit o faptã prevãzutã de legea penalã, faţã de care a fost înlãturatã prin lege mãsura educativã a internãrii într-un centru de reeducare.
● Derularea unor programe de reinsertie socialã pentru deţinuţi, o atenţie deosebitã fiind acordatã minorilor şi tinerilor, în colaborare cu personalul de specialitate în asistenţã şi consiliere din unitãţile penitenciare.
● Întocmirea unor referate de evaluare socio-familiala pentru persoanele aflate în detenţie înainte de punerea lor în libertate.
● Acordarea de consiliere psihologicã sau alte forme de asistenţã, gratuit, la cerere şi numai dacã organele judiciare au fost sesizate în legãturã cu comiterea faptei, victimelor urmãtoarelor categorii de infracţiuni (<>art. 8 din Legea nr. 211/2004 ):
- tentativã la infracţiunile contra vietii;
- anumite infracţiuni contra integritãţii corporale sau sãnãtãţii;
- anumite infracţiuni privitoare la viaţa sexualã;
- infracţiune de rele tratamente aplicate minorului (art. 303 Cod Penal, republicat cu modificãrile şi completãrile ulterioare);
- infracţiunile prevãzute de <>Legea nr. 678/2001 pentru prevenirea şi combaterea traficului de persoane, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
În capitolul 26 - "Politica în domeniul justiţiei" al Programului de Guvernare 2005-2008, se stabilesc drept obiective pentru acest interval temporal "perfecţionarea competenţelor privind organizarea şi funcţionarea sistemelor de executare a pedepselor în regim privativ de libertate şi în regim de libertate, precum şi îmbunãtãţirea funcţionãrii acestor sisteme, inclusiv a serviciilor de probatiune (devenite servicii de protecţie a victimelor şi reintegrare socialã a infractorilor) create în perioada 1997-2000, prin sporirea resurselor financiare şi umane alocate, prin formarea acestora din urmã şi prin extinderea şi modernizarea programelor educative privind subiecţii executãrii".
3. Programul de Guvernare 2005 - 2008
În Programul de Guvernare, la Cap. 7 Politica de protecţie sociala, o atenţie speciala este acordatã reformãrii sistemului de protecţie a copilului Guvernul României acţioneazã în vederea promovãrii şi protejãrii drepturilor tuturor copiilor, indiferent de sex, apartenenţã etnicã şi socialã, religie, opinie politicã sau de alta naturã, naţionalitate, rasã, limbã, infirmitate, naştere sau situaţia copilului ori a pãrinţilor sau tutorilor sãi.
Guvernul României continuã reforma în domeniul protecţiei copilului acţionând, cu prioritate, în direcţia integrãrii sociale a copiilor şi tinerilor instituţionalizaţi, promovând mãsuri de integrare socialã pentru tinerii instituţionalizaţi în vârstã de peste 18 ani, în vederea integrãrii acestora în viaţa socialã.
4. Cadrul normativ european
În Comunicatul Comisiei Europene nr. 693/2005, privind rãspunsul la preocupãrile tinerilor europeni şi aplicarea Planului European pentru Tineret si promovarea cetateniei active, se subliniazã cã viitorul Europei depinde tot mai mult de capacitatea acesteia de a oferi copiilor şi tinerilor o societate favorabilã.
Adoptând în 2005 Pactul European pentru Tineret din cadrul strategiei revizuite de la Lisabona, Consiliul European a recunoscut faptul cã integrarea tinerilor în societate şi în viaţa activã, precum şi folosirea optimã a potenţialului lor reprezintã elemente esenţiale pentru ajungerea la o creştere durabilã în Europa. Propunând Pactul European pentru Tineret, şefii de stat şi de guvern din Franţa, Germania, Spania şi Suedia au identificat patru teme principale: vulnerabilitatea tinerilor, necesitatea solidaritãţii intergenerationale într-o societate pe cale de îmbãtrânire, necesitatea îmbunãtãţirii competentelor tinerilor prin educaţie şi formare, necesitatea coerenţei în aplicarea politicilor privind tinerii.
Strategia pentru Incluziune Socialã conţine dimensiunea "tineret" dupã cum precizeazã comunicatul nr. 33/2005 asupra Agendei Sociale, şi ia in considerare Rezoluţia nr. 9.601/2004 a Consiliului European privind masurile de incluziune socialã pentru tineri. Astfel, ameliorarea situaţiei tinerilor celor mai vulnerabili, eradicarea sãrãciei în rândul copiilor şi promovarea iniţiativelor împotriva eşecului şcolar vor beneficia de o atenţie specialã.
Un studiu lansat în 2005 de Comisia Europeanã, referitor la integrarea socialã a tinerilor marginalizaţi, analizeazã oportunitatea inserţiei lor pe piaţa muncii, autonomia şi participarea lor activã în societate. Comisia încurajeazã angajamentul partenerilor sociali în contribuţia la aceasta iniţiativã, prin acţiuni comune în cadrul dialogului social, invitã angajatorii şi companiile sã dea dovadã de responsabilitate socialã în domeniul inserţiei profesionale a tinerilor şi recunoaşte ca prioritare pentru o cetãţenie activã activitãţi precum participarea, informarea şi voluntariatul.

CAP. II
Analiza operaţionalã

Puncte tari:
● Fundamentarea Strategiei pe cercetãri şi studii în domeniu
● Implicarea organizaţiilor neguvernamentale în domeniu
● Sistem descentralizat de protecţie a tinerilor, prin Direcţiile Generale de Asistenţã Socialã şi Protecţia Copilului
Puncte slabe:
● Comunicare ineficientã între instituţiile responsabile în domeniu
● Inexistenţa unei baze de date centralizate privind situaţia tinerilor
● Capacitate redusã de prevenţie şi recuperare
● Numãr redus de servicii sociale în domeniu
● Insuficienţa resurselor umane în domeniu
● Abordare punctualã şi nesistematizatã, fara viziune şi planificare globalã
● Pregãtire profesionalã inadecvatã a personalului din domeniu
● Dificultãţi în implementarea legislaţiei în domeniu
● Monitorizare inedecvata a stãrii de sãnãtate a acestor tineri
● Nivel scãzut de pregãtire a tinerilor pentru viaţa de familie
Oportunitaţi:
● Prioritate guvernamentalã acordatã protecţiei tinerilor
● Conştientizarea problematicii specifice tinerilor
● Promovarea şi dezvoltarea parteneriatului public-privat în furnizarea serviciilor sociale
● Disponibilitatea organizaţiilor neguvernamentale
● Accesarea fondurilor externe rambursabile şi nerambursabile
● Atitudine pozitivã a tinerilor faţã de schimbare
● Promovarea politicilor pentru integrarea socialã şi profesionalã a tinerilor şi pentru o viaţã independentã
Ameninţãri:
● Riscul crescut de marginalizare şi excludere socialã a tinerilor
● Cronicizarea fenomenului reprezentat de excluziunea socialã
● Insuficienta dezvoltare a serviciilor sociale alternative la instituţionalizare
● Lipsa mijloacelor financiare necesare implementãrii programelor în domeniu

CAP. III
Principiile Strategiei

1. Principiul respectãrii demnitãţii umane
2. Principiul egalitãţii de şanse şi nediscriminãrii
3. Principiul solidaritãţii sociale
4. Principiul parteneriatului
5. Principiul transparenţei şi responsabilitãţii publice
6. Principiul subsidiaritãtii
7. Principiul suportului social personalizat
8. Principiul abordãrii multidisciplioare
9. Principiul participãrii şi al responsabilizãrii
10. Principiul libertãţii de a alege

CAP. IV
Scopul Strategiei

Strategia are ca scop principal constituirea unui cadru legal şi instituţional în vederea susţinerii integrãrii sociale şi profesionale a tinerilor care pãrãsesc sistemul de protecţie a copilului, precum şi implementarea politicilor şi programelor de asistenţã sociala destinate asigurãrii dreptului acestora la o viaţã independentã şi demnã.

CAP. V
Grupul-tinta

Grupul-ţintã al Strategiei este reprezenlat de: tinerii care provin din sistemul de protecţie a copilului; tinerii care la împlinirea vârstei de 18 ani se aflã într-un centru de reeducare şi penitenciare pentru minori; tinerii farã adãpost la împlinirea vârstei de 18 ani.

CAP. VI
Perioada de implementare

Strategia va fi implementatã în perioada 2006-2008.

CAP. VII
Obiectivele generale

1. Crearea unui sistem coerent şi coordonat de mãsuri şi acţiuni care sã asigure incluziunea socialã a tinerilor definiţi în grupul-ţintã,
2. Reducerea riscului de marginalizare şi excluziune socialã a tinerilor definiţi în grupul-ţintã.
3. Integrarea şi participarea activã în comunitate a tinerilor definifi în grupul-ţintã.

CAP. VIII
Obiectivele operaţionale

1.1. Îmbunãtãţirea cadrului administrativ şi instituţional la nivel central şi local.
1.2. Îmbunãtãţirea, adaptarea şi armonizarea cadrului legislativ cu incidenta în domeniu.
1.3. Stabilirea unui sistem de finanţare pentru dezvoltarea mãsurilor de asistenţã socialã a tinerilor.
1.4. Dezvoltarea resurselor umane în dorneniu.
2.1. Pregãtirea tinerilor în sistemul educaţiei formale şi nonformale pentru viaţa socialã activã în comunitate.
2.2. Asigurarea accesului la forme de pregãtire profesionalã adaptate cerinţelor pieţei forţei de muncã.
2.3. Asigurarea accesului nediscriminatoriu la pachetul minim de servicii de îngrijire a sãnãtãţii, conform legii.
2.4. Promovarea acţiunilor de combatere a formelor de violenţã, abuz şi trafic de persoane.
3.1. Facilitarea accesului la locuinţã.
3.2. Facilitarea accesului la un loc de munca
3.3. Întãrirea capacitãţii autoritãţilor locale pentru integrarea socialã a tinerilor definiţi în grupul-ţintã.

CAP. IX
Monitorizarea şi evaluarea Strategiei

Îndeplinirea obiectivelor operaţionale prevãzute în Planul de Mãsuri este monitorizatã de fiecare autoritate responsabilã. În urma evaluãrii stadiului de implementare a mãsurilor şi acţiunilor concrete, rezultatele monitorizãrii Strategiei se raporteazã semestrial primului-ministru. Planul de Mãsuri se revizuieşte anual, pe baza acestor evaluãri şi la propunerea autoritãţilor responsabile.

CAP. X
Planul de Masuri pentru aplicarea Strategiei

Obiectiv general 1: Crearea unui sistem coerent şi coordonat masuri şi acţiuni care sã asigure de incluziune socialã a tinerilor definiţi în grupul-ţintã







────┬───────────────────────┬───────────────────────────────────────────┬─────────────┬──────────┐
Nr. │ OBIECTIV │ MASURA CONCRETA │ TERMEN │RESPONSA- │
crt.│ OPERATIONAL │ │ │BIL │
│ │ │ │ │
────┼───────────────────────┼───────────────────────────────────────────┼─────────────┼──────────┤
1. │ │1. Crearea în cadrul MMSSF a unui │Semestrul II │MMSSF │
│Imbunãtãţirea cadrului │compartiment responsabil cu coordonarea │2006 │ │
│administrativ şi │implementãrii strategiei, elaborarea, │ │ │
│institutional la nivel │evaluarea şi monitorizarea politicilor │ │ │
│central si local │de integrare socialã a tinerilor │ │ │
│ │menţionaţi la grupul-ţintã. │ │ │
│ ├───────────────────────────────────────────┼─────────────┼──────────┤
│ │2. Dezvoltarea serviciului de deprinderi de│2006 │MMSSF,MAI │
│ │viata independentã, în cadrul fiecãrei │ │ANPDC │
│ │DGASPC, prin preluarea atribuţiilor speci- │ │consiliile│
│ │fice în elaborarea, implementarea şi moni- │ │judeţene │
│ │torizarea planului local de incluziune │ │ │
│ │socialã a tinerilor definiti în grupul- │ │ │
│ │ţintã şi în vederea instituirii unui │ │ │
│ │mecanism de monitorizare pe o perioadã de │ │ │
│ │3 ani a acordãrii de locuinţe sociale şi │ │ │
│ │locuinţe pentru tineri, destinate │ │ │
│ │inchirierii. │ │ │
│ ├───────────────────────────────────────────┼─────────────┼──────────┤
│ │3. Dezvoltarea unei baze de date privind │Trimestrul IV│MMSSF, │
│ │situatia tinerilor definiţi la grupul-ţintã│2006 │INCSMPS, │
│ │precum şi evidenţa studiilor în domeniu. │ │alte insti│
│ │ │ │tute de │
│ │ │ │cercetare,│
│ │ │ │universi- │
│ │ │ │tãţi │
│ ├───────────────────────────────────────────┼─────────────┼──────────┤
│ │4. Crearea unui grup interministerial │Semestrul II │MMSSF, MAI│
│ │consultativ, în scopul sincronizarii │2006 │MEdC, MS, │
│ │programelor, a acţiunilor şi strategiilor │ │MJ, MTCT, │
│ │sectoriale din domeniu. │ │ANT, ANPF,│
│ │ │ │ANES, │
│ │ │ │ANPDC, │
│ │ │ │ANOFM, │
│ │ │ │ANPH, │
│ │ │ │CASPIS, │
│ │ │ │GNI │
│ ├───────────────────────────────────────────┼─────────────┼──────────┤
│ │5. Realizarea unor studii periodice de │Anual │MMSSF, MAI│
│ │evaluare a dinamicii procesului de │ │MEdC, MS, │
│ │incluziune socialã a tinerilor definiti │ │MJ, MTCT, │
│ │la grupul-tintã. │ │ANT, ANPF,│
│ │ │ │ANES, │
│ │ │ │ANPDC, │
│ │ │ │ANOFM, │
│ │ │ │ANPH, │
│ │ │ │CASPIS, │
│ │ │ │GNI, │
│ │ │ │INCSMPS │
────┼───────────────────────┼───────────────────────────────────────────┼─────────────┼──────────┤
2. │Imbunatatirea, adapta- │1. Modificarea şi completarea Legii nr. │Trimestrul I │MMSSF │
│rea si armonizarea │116/2002 privind prevenirea şi combaterea │2007 │ │
│cadrului legislativ cu │marginalizãrii sociale. │ │ │
│incidenta in domeniu. ├───────────────────────────────────────────┼─────────────┼──────────┤
│ │2. Evaluarea legislaţiei actuale şi │2007 │MS,CNAS │
│ │elaborarea propunerilor de reglementãri │ │MMSSF │
│ │care sã asigure asistenţa medicalã curentã │ │ │
│ │pentru grupul ţintã │ │ │
│ ├───────────────────────────────────────────┼─────────────┼──────────┤
│ │3. Includerea tinerilor definiţi în grupul │ 2007 │MS, │
│ │ţintã Programe specifice din domeniul │ │CNAS │
│ │asistenţei medicale comunitare şi, dupã caz│ │MMSSF │
│ │în Programele naţionale de sãnãtate. │ │ │
│ ├───────────────────────────────────────────┼─────────────┼──────────┤
│ │4. Modificarea Legii nr. 119/1996 cu │Trim. III │MMSSF, MAI│
│ │privire la actele de stare civilã, cu │2006 │ │
│ │modificãrile şi completãrile ulterioare. │ │ │
│ ├───────────────────────────────────────────┼─────────────┼──────────┤
│ │5. Modificarea şi completarea Normelor │2006-2007 │MMSSF │
│ │metodologice de aplicare a Legii nr. │ │ │
│ │116/2002 privind combaterea marginalizãrii │ │ │
│ │sociale, modificarea şi completarea O.U.G. │ │ │
│ │nr. 118/1999 privind înfiinţarea şi utili- │ │ │
│ │zarea Fondului Naţional de solidantale, │ │ │
│ │aprobata cu modificãri prin Legea │ │ │
│ │nr. 366/2001, cu modificarite ulterioare. │ │ │
│ ├───────────────────────────────────────────┼─────────────┼──────────┤
│ │6. Promovarea unui act normativ*) privind │2006 │MMSSF │
│ │înfiinţarea centrelor protejate de inserţie│ │ │
│ │socialã a tinerilor definiţi la grupul- │ │ │
│ │ţinta │ │ │
│ │*) Condiţionat de existenţa fondurilor │ │ │
│ │necesare │ │ │
────┼───────────────────────┼───────────────────────────────────────────┼─────────────┼──────────┤
3. │Stabilirea unui sistem │1. Evaluarea situaţiei existente a │2006-2007 │MAI, ANPDC│
│de finantare pentru │sistemului de finanţare care sa asigure │ │ANPH, │
│dezvoltarea masurilor │continuitatea serviciilor destinate │ │autorita- │
│de asistenta sociala a │tinerilor şi elaborarea proiectului bugetar│ │tile │
│tinerilor │prin intermediul planurilor anuale de │ │locale │
│ │acţiune │ │ │
│ ├───────────────────────────────────────────┼─────────────┼──────────┤
│ │2. Elaborarea proiecţiilor bugetare │Permanent │Toate au- │
│ │aferente implementãrii Planului de masuri, │ │toritãţile│
│ │prin intermediul planurilor anuale de │ │publice │
│ │acţiune. │ │implicate │
│ │ │ │CASPIS, │
│ │ │ │GNI │
│ ├───────────────────────────────────────────┼─────────────┼──────────┤
│ │3. Atragerea resurselor financiare │Permanent │MMSSF, MAI│
│ │internaţionale prin dezvoltarea de │ │MEdC, MS, │
│ │programe cu finanţare rambursabilã sau │ │MFP, MJ, │
│ │nerambursabilã, necesare implenientãrii │ │MTCT, ANT │
│ │Strategiei. │ │ANPF, ANES│
│ │ │ │ANPDC, │
│ │ │ │ANOFM, │
│ │ │ │ANPH, │
│ │ │ │CASPIS, │
│ │ │ │GNI │
────┼───────────────────────┼───────────────────────────────────────────┼─────────────┼──────────┤
4 │Dezvoltarea resurselor │1. Dezvoltarea de programe de pregãtire │2006-2008 │MEdC MMSSF│
│umane in domeniu │continuã pentru personalul din sistemul de │ │ANPDC, │
│ │protecţie a copilului, respectiv a │ │ANPH, auto│
│ │tinerilor definiţi la grupul-ţintã, precum │ │ritãţile │
│ │şi din sistemul post- instituţionalizare. │ │locale, │
│ │ │ │ONG prin │
│ │ │ │partene- │
│ │ │ │riat │
│ ├───────────────────────────────────────────┼─────────────┼──────────┤
│ │2. Pregãtirea iniţialã a voluntarilor care │2006-2008 │MMSSF, ANT│
│ │isi desfãşoarã activitatea conform legii, │ │ANPH, │
│ │în cadrul centrelor protejate de inserţie │ │ANPDC, ONG│
│ │socialã a tinerilor. │ │prin par- │
│ │ │ │teneriat │
│ ├───────────────────────────────────────────┼─────────────┼──────────┤
│ │3. Promovarea cooperãrii între instituţiile│2006 │MMSSF, MAI│
│ │responsabile în domeniul social, la nivel │ │CJ, MEdC, │
│ │local, in vederea implementãrii mãsurilor │ │MS, MJ, │
│ │prevãzute în Strategie, │ │MTCT, ANT,│
│ │ │ │ANPF, ANES│
│ │ │ │ANPDC, │
│ │ │ │ANOFM, │
│ │ │ │ANPH, │
│ │ │ │CASPIS, │
│ │ │ │prin struc│
│ │ │ │turile │
│ │ │ │deconcen- │
│ │ │ │trate │
────┴───────────────────────┴───────────────────────────────────────────┴─────────────┴──────────┘



Obiectiv general nr. 2: Reducerea riscului de marginalizare şi excluziune socialã a tinerilor definiţi în grupul-ţintã,





────┬───────────────────────┬───────────────────────────────────────────┬─────────────┬──────────┐
Nr. │ OBIECTIV │ MASURA CONCRETA │ TERMEN │RESPONSA- │
crt.│ OPERATIONAL │ │ │BIL │
│ │ │ │ │
────┼───────────────────────┼───────────────────────────────────────────┼─────────────┼──────────┤
1. │Pregatirea tinerilor in│1. Elaborarea modulului special de formare │Trim. III │MEdC │
│sistemul educatiei │a deprinderilor pentru viata de familie şi │2006 │ │
│formale si nonformale │integrarea socialã, precum şi introducerea │ │ │
│pentru viata sociala │acestuia în curriculum-ul şcolar. │ │ │
│activa in comunitate │ │ │ │
│ ├───────────────────────────────────────────┼─────────────┼──────────┤
│ │2. Susţinerea financiarã a furnizorilor │Permanent │MMSSF, │
│ │privaţi de servicii sociale, pentru │ │ANT, MAI │
│ │dezvoltarea de proiecte care au ca scop │ │autori- │
│ │participarea la viaţa comunitarã şi │ │tãţile │
│ │implicarea în forme asociative a tinerilor │ │locale │
│ │definiţi la grupul-tinta │ │ │
│ ├───────────────────────────────────────────┼─────────────┼──────────┤
│ │3. Coordonarea şi susţinerea financiar- │Permanent │MEdC, MCC,│
│ │logistica a proiectelor care au ca scop │ │ANT, auto-│
│ │promovarea abilitãtilor artistice ale │ │ritãtile │
│ │tinerilor definiţi la grupul-tintã şi │ │locale │
│ │asigurarea accesului nediscriminatoriu la │ │ │
│ │sursele specifice din domeniul culturii. │ │ │
│ ├───────────────────────────────────────────┼─────────────┼──────────┤
│ │4. Reglementarea modalitãţilor de înscriere│Trim. IV │MEdC │
│ │a tinerilor definiţi în grupul-ţintã în │20006 │ANPDC │
│ │formele învãţãmântului superior, prin │ │ │
│ │alocarea resurselor financiare din bugetele│ │ │
│ │locale şi bugetele instituţiilor de │ │ │
│ │învâţâmânt, pe baza de protocol │ │ │
│ ├───────────────────────────────────────────┼─────────────┼──────────┤
│ │5. Înscrierea tinerilor definiţi în grupul-│2006-2008 │ANOFM, │
│ │ţintã, proveniţi direct din sistemul │ │ANPDC, │
│ │educational, în baza de date a ANOFM ca │ │autorita- │
│ │persoane în cãutarea unui loc de munca, │ │tile │
│ │în condiţiile legii. │ │locale │
────┼───────────────────────┼───────────────────────────────────────────┼─────────────┼──────────┤
2. │Asigurarea accesului │1. Elaborarea metodologiei de evaluare a │2006 │MMSSF, │
│la forme de pregatire │cunoştinţelor generale, precum şi a │ │ANPDC, │
│profesionala, adaptate │aptitudinilor şi abilitãţilor profesionale,│ │MEdC, │
│cerintelor pietei │în vederea orientãrii spre forme de │ │ANOFM, │
│fortei de munca │pregãtire corespunzãtoare sau spre un loc │ │universi- │
│ │de munca. │ │tãţi │
│ ├───────────────────────────────────────────┼─────────────┼──────────┤
│ │2. Înscrierea tinerilor definiţi in grupul-│2006-200 │MEdC, │
│ │ţintã în forme de pregãtire şcolarã şi │ │ANOFM │
│ │profesionalã, prin încheierea de acorduri │ │ │
│ │de colaborare cu instituţiile şcolare │ │ │
│ │locale, respectiv cu agenţii economici, │ │ │
│ │cu avizul inspectoratelor şcolare. │ │ │
│ ├───────────────────────────────────────────┼─────────────┼──────────┤
│ │3. Acordarea serviciilor de consiliere │Permanent │MMSSF │
│ │profesionalã şi orientarea cãtre meserii │ │MEdC, │
│ │(profesii) cerute pe piaţa muncii. │ │ANOFM. │
│ │ │ │ANPDC │
────┼───────────────────────┼───────────────────────────────────────────┼─────────────┼──────────┤
3. │Asigurarea accesului │Facilitarea accesului la serviciile de │2007-2008 │MS │
│nediscriminatoriu la │sãnãtate prin asigurarea continuitãţii │ │CNAS │
│pachetul minim de │înregistrãrii tinerilor din grupul ţintã │ │MMSSF │
│servicii de ingrijire │la un medic de familie, de preferinţã la │ │ANPDC │
│a sanatatii, conform │aceiaşi medici la care tinerii au fost │ │ │
│legii │luaţi în evidenţã în perioada anterioara │ │ │
│ │împlinirii vârstei de 18 ani. │ │ │
────┼───────────────────────┼───────────────────────────────────────────┼─────────────┼──────────┤
4. │Promovarea actiunilor │1. Informarea şi consilierea tinerilor din │2006-2008 │ANPF, ANES│
│de combatere a formelor│grupul-ţintã cu privire la consecinţele │ │ANPDC, ONG│
│de violenta, abuz si │actelor de violenţã, abuz şi trafic de │ │prin parte│
│trafic de persoane │persoane. │ │neriat, │
│ │ │ │autoritaţi│
│ │ │ │le locale │
│ ├───────────────────────────────────────────┼─────────────┼──────────┤
│ │2. Întocmirea unor studii privind evaluarea│Trim. IV │ANPF, MS, │
│ │cazurilor de violenţã, abuz sau trafic de │2006 │ANPDC, │
│ │persoane îndreptate împotriva tinerilor din│ │MJ │
│ │grupul ţintã şi propunerea de soluţii │ │ │
│ │legislative sau de altã naturã cu privire │ │ │
│ │la mãrirea pedepselor în cazul sãvârşirii │ │ │
│ │unor astfel de infracţiuni │ │ │
│ ├───────────────────────────────────────────┼─────────────┼──────────┤
│ │3. Asigurarea de consiliere şi reprezentare│2006-2008 │ANPF, MJ │
│ │juridicã pentru tinerii definiţi în grupul-│ │ONG, prin │
│ │ţintã, în cazul în care au fost victime ale│ │parteneri-│
│ │violenţei, abuzului sau traficului de │ │at, auto- │
│ │persoane. │ │ritãţile │
│ │ │ │locale │
────┴───────────────────────┴───────────────────────────────────────────┴─────────────┴──────────┘



Obiectiv general nr. 3: Integrarea şi participarea activã în comunitate a tinerilor definiţi in grupul-ţintã




────┬───────────────────────┬───────────────────────────────────────────┬─────────────┬──────────┐
Nr. │ OBIECTIV │ MASURA CONCRETA │ TERMEN │RESPONSA- │
crt.│ OPERATIONAL │ │ │BIL │
│ │ │ │ │
────┼───────────────────────┼───────────────────────────────────────────┼─────────────┼──────────┤
1. │Facilitarera accesului │1. Monitorizarea accesului persoanelor/ │2006-2008 │Autoritãţi│
│la locuinta │familiilor definite în grupul-ţintã la │ │locale, │
│ │locuinţele construite prin programele │ │MAI, │
│ │elaborate la nivel local şi naţional │ │DGASPC │
│ │(locuinţe sociale şi locuinţe pentru tineri│ │ │
│ │destinate închirierii) │ │ │
│ ├───────────────────────────────────────────┼─────────────┼──────────┤
│ │2. Construcţia şi/sau amenajarea de │2006-2008 │Autoritãti│
│ │adãposturi şi locuinţe protejate destinate │ │locale, │
│ │persoanelor/familiilor din grupul ţintã, │ │MAI │
│ ├───────────────────────────────────────────┼─────────────┼──────────┤
│ │3. Subvenţionarea, pe o perioadã de pânã │2006-2008 │Autoritãţi│
│ │la trei ani, a plãţii chiriei destinate │ │locale, │
│ │persoanelor/familiilor din grupul ţintã, │ │MAI, CJ │
│ │în conditiile legii. │ │ │
│ ├───────────────────────────────────────────┼─────────────┼──────────┤
│ │4. Construirea de locuinţe pentru tineri │2006-2008 │MTCT, │
│ │destinate închirierii şi construirea de │ │autoritati│
│ │locuinţe sociale, prin programele elaborate│ │locale │
│ │la nivel naţional. │ │ │
────┼───────────────────────┼───────────────────────────────────────────┼─────────────┼──────────┤
2. │Facilitarea accesului │1. Identificarea la nivel local a locurilor│Permanent │ANOFM │
│la un loc de munca │de munca cu timp de lucru parţial şi pe │ │ │
│ │duratã determinatã, pentru tinerii din │ │ │
│ │grupul-ţintã │ │ │
│ ├───────────────────────────────────────────┼─────────────┼──────────┤
│ │2. Acordarea de servicii de mediere în │Permanent │ANOFM │
│ │vederea obţinerii unui loc de muncã, pentru│ │ │
│ │tinerii din grupul ţintã. │ │ │
│ ├───────────────────────────────────────────┼─────────────┼──────────┤
│ │3. Monitorizarea derulãrii contractelor de │Trimestrial │ANOFM │
│ │solidaritate. │conform │ │
│ │ │Legii 116/ │ │
│ │ │2002 │ │
│ ├───────────────────────────────────────────┼─────────────┼──────────┤
│ │4. Organizarea de burse de locuri de munca │Anual, │ANOFM │
│ │pentru tinerii din grupul-tintã. │începând cu │ │
│ │ │anul 2006 │ │
│ ├───────────────────────────────────────────┼─────────────┼──────────┤
│ │5. Informarea angajatorilor referitor la │Permanent │ANOFM │
│ │facilitatile acordate prin lege în cazul │ │ │
│ │angajãrii tinerilor din grupul-ţintã. │ │ │
│ ├───────────────────────────────────────────┼─────────────┼──────────┤
│ │6. Organizarea de servicii de formare │Permanent │ANOFM │
│ │profesionalã în vederea recalificarii, │ │ │
│ │perfecţionarii. │ │ │
│ ├───────────────────────────────────────────┼─────────────┼──────────┤
│ │7. Acordarea de servicii de acompaniament │Permanent │ANOFM │
│ │social personalizat tinerilor din grupul │ │ │
│ │ţintã, în vederea incadrarii în muncã. │ │ │
│ ├───────────────────────────────────────────┼─────────────┼──────────┤
│ │8. Acordarea de servicii de acompaniament │ Permanent │Autoritãţi│
│ │la locul de muncã, tinerilor din grupul │ │locale │
│ │ţintã, în vederea acomodãrii la/pastrarii │ │ONG prin │
│ │locului de muncã, prin promovarea │ │partene- │
│ │mentoratului/tutoriatului ca servicii │ │riat │
│ │sociale acordate de DGASPC. │ │ │
│ ├───────────────────────────────────────────┼─────────────┼──────────┤
│ │9. Dezvoltarea de Programe Nationale pentru│2006-2008 │MMSSF, │
│ │încurajarea proiectelor de economie socialã│ │MEC, │
│ │destinate tinerilor definiţi în grupul- │ │ANOFM PALR│
│ │ţinta. │ │ │
────┼───────────────────────┼───────────────────────────────────────────┼─────────────┼──────────┤
3. │Intarirea capacitatii │1. Amenajarea şi construirea de centre │2007 │MMSSF │
│autoritatilor locale │protejate de inserţie socialã destinate │ │ │
│pentru integrarea │tinerilor definiţi in grupul-ţintã, pentru │ │ │
│sociala a tinerilor │o perioada de cel mult trei ani. │ │ │
│definiti in grupul- │ │ │ │
│tinta │ │ │ │
│ ├───────────────────────────────────────────┼─────────────┼──────────┤
│ │2. Constituirea echipelor multidisciplinare│2007 │MMSSF, │
│ │de evaluare a capacitãţilor şi abilitãţilor│ │ANPDC, │
│ │individuale de adaptare la viaţa sociala, │ │autoritã- │
│ │conform legii. │ │ţile │
│ │ │ │locale │
│ ├───────────────────────────────────────────┼─────────────┼──────────┤
│ │3. Elaborarea şi difuzarea unui Ghid │Semestrul II │GNI, ANPDC│
│ │metodologic privind bunele practici în │2007 │ONG prin │
│ │domeniul integrãrii socio-profesionale a │ │partene- │
│ │tinerilor definiţi în grupul-ţintã, │ │riat │
│ ├───────────────────────────────────────────┼─────────────┼──────────┤
│ │4. Organizarea de Conferinţe regionale │Semestrul II │GNI, │
│ │pentru lansarea Ghidului metodologic de la │2007- │ONG prin │
│ │punctul 3.3. │Semestrul I │partene- │
│ │ │2008 │riat │
────┴───────────────────────┴───────────────────────────────────────────┴─────────────┴──────────┘


Autoritãţi responsabile:

1. MMSSF - Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei
2. MAI - Ministerul Administratiei si Internelor
3. MS - Ministerul Sanatatii
4. MFP - Ministerul Finantelor Publice
5. MTCT - Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului
6. MJ - Ministerul Justitiei
7. MEdC - Ministerul Educatiei si Cercetarii
8. MEC 'ad Ministerul Economiei si Comertului
9. MCC - Ministerul Culturii si Cultelor
10. ANPDC - Autoritatea Nationala pentru Drepturile Copilului
11. ANPH - Autoritatea Nationala pentru Persoane cu Handicap
12. ANT - Autoritatea Nationala pentru Tineret
13. CNAS - Casa Nationala de Asigurari de Sanatate
14. ANOFM - Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca
15. ANES - Agentia Nationala pentru Egalitatea de Sanse dintre Femei si Barbati
16. ANPF - Agentia Nationala pentru Protectia Familiei
17. DGASPC - Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului
18. CASPIS - Comisia Anti-Saracie si Promovare a Incluziunii Sociale
19. GNI - Grupul la Nivel Inalt pentru Copiii Romani
20. INCSMPS - Institutul National de Cercetare Stiintifica in domeniul Muncii si Protectiei Sociale
21. CJ - Consiliul Judetean
22. FALR - Federatia Autoritatilor Locale din Romania
23. ONC - Organizatie Neguvernamentala
__________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016