Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 63 din 24 ianuarie 2002  privind aprobarea Principiilor de buna practica de laborator, precum si inspectia si verificarea respectarii acestora in cazul testarilor efectuate asupra substantelor chimice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 63 din 24 ianuarie 2002 privind aprobarea Principiilor de buna practica de laborator, precum si inspectia si verificarea respectarii acestora in cazul testarilor efectuate asupra substantelor chimice

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 102 din 6 februarie 2002
În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României şi ale art. 69 şi 70 din Acordul european instituind o asociere între România, pe de o parte, şi Comunitatile Europene şi statele membre ale acestora, pe de alta parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat prin <>Legea nr. 20/1993 ,

Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.

ART. 1
Se aproba Principiile de buna practica de laborator, prevãzute în anexa nr. 1, şi inspecţia şi verificarea respectãrii principiilor de buna practica de laborator în cazul testarilor efectuate asupra substanţelor chimice, prevãzute în anexa nr. 2.
ART. 2
Procedurile privind efectuarea inspectiilor în vederea verificãrii respectãrii principiilor de buna practica de laborator se aproba prin ordin comun al ministrului industriei şi resurselor, ministrului sãnãtãţii şi familiei şi al ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor.
ART. 3
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 4
Prezenta hotãrâre intra în vigoare la 3 luni de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul industriei
şi resurselor,
Dan Ioan Popescu

p. Ministrul integrãrii europene,
Andrei Popescu,
secretar de stat

Ministrul sãnãtãţii şi familiei,
Daniela Bartos

Ministrul agriculturii,
alimentaţiei şi pãdurilor,
Ilie Sarbu

Ministrul muncii
şi solidaritãţii sociale,
Marian Sarbu


ANEXA 1

PRINCIPIILE DE BUNA PRACTICA DE LABORATOR

I. Introducere
1. Principiile de buna practica de laborator, denumite în continuare principii BPL, se aplica în instalaţiile de testare care efectueazã testarile proprietãţilor fizico-chimice, toxicitatii şi ecotoxicitatii substanţelor şi preparatelor chimice.
2. În sensul prezentelor principii BPL, prin substanţe şi preparate chimice se înţelege: substanţe şi preparate chimice industriale, produse medicamentoase de uz uman şi veterinar, produse de uz fitosanitar pentru combaterea bolilor, dãunãtorilor şi buruienilor în agricultura şi silvicultura, produse cosmetice, aditivi alimentari furajeri şi umani şi alte produse chimice industriale. Aceste substanţe şi preparate chimice sunt în general substanţe chimice de sinteza, dar pot fi şi substanţe de origine naturala, biologica şi, în anumite condiţii, organisme vii. Testele efectuate asupra acestor substanţe vizeazã furnizarea datelor asupra proprietãţilor şi/sau calitãţii lor de a nu fi nocive pentru sãnãtatea umanã şi/sau pentru mediu.
3. Instalaţiile de testare care efectueazã testãri ale proprietãţilor fizico-chimice, toxicitatii şi ecotoxicitatii substanţelor şi preparatelor chimice, atunci când furnizeazã rezultatele acestora, au obligaţia sa menţioneze ca acestea respecta principiile BPL.
4. Autoritatea competenta pentru verificarea respectãrii principiilor BPL, denumita în continuare Agenţie, este:
a) Agenţia Nationala pentru Substanţe şi Preparate Chimice Periculoase (A.N.S.P.C.P.), pentru substantele şi preparatele chimice periculoase, produsele de uz fitosanitar pentru combaterea bolilor, dãunãtorilor şi buruienilor în agricultura şi silvicultura, produsele cosmetice, aditivii alimentari de uz uman şi alte produse chimice industriale;
b) Agenţia Nationala a Medicamentului, pentru produsele medicamentoase de uz uman;
c) Agenţia Nationala Sanitarã Veterinara, pentru medicamentele de uz veterinar şi aditivii furajeri.
5. Principalele atribuţii ale Agenţiei sunt urmãtoarele:
a) evaluarea gradului de conformitate a instalaţiilor de testare privind respectarea principiilor BPL şi eliberarea certificatului de atestare care simbolizeaza recunoaşterea şi desemnarea acestora;
b) elaborarea planului naţional de verificare a respectãrii principiilor BPL şi monitorizarea acestuia;
c) elaborarea sistemelor de verificare a respectãrii principiilor BPL, cu stabilirea prioritatilor privind categoriile de produse chimice şi tipurile de probe care fac obiectul inspecţiei;
d) elaborarea normativelor specifice inspecţiei şi verificãrii respectãrii principiilor BPL;
e) arhivarea documentelor privind controlul efectuat în instalaţiile de testare şi a celor referitoare la gradul lor de conformitate cu principiile BPL şi cu privire la verificarea studiilor;
f) elaborarea regulamentelor privind organizarea şi desfãşurarea activitãţilor de inspecţie şi verificare şi controlul aplicãrii acestora.
6. Instalaţiile de testare prevãzute la pct. 1 vor solicita autoritãţii prevãzute la pct. 4 verificarea instalaţiilor lor de testãri, în vederea obţinerii unui certificat de atestare care recunoaşte respectarea principiilor BPL, printr-o cerere în care sunt înscrise urmãtoarele menţiuni:
a) denumirea firmei şi sediul;
b) planul construcţiei, care indica fiecare loc de testare;
c) organigrama, care indica numele şi atribuţiile membrilor care conduc instalaţiile de testare, personalul rãspunzãtor pentru asigurarea calitãţii şi conducãtorul studiului;
d) numele şi adresa persoanei de contact;
e) procedurile privind modul de operare pentru asigurarea calitãţii;
f) lista tuturor modurilor de operare procedurale;
g) categoriile de teste pe care le efectueazã;
h) orice alte date solicitate de autoritatea competenta.
Orice modificare a datelor cuprinse în documentele care au stat la baza obţinerii atestatului va trebui notificatã în termen de 30 de zile autoritãţii prevãzute la pct. 4 care va evalua modul în care aceste modificãri afecteazã aplicarea principiilor BPL şi va decide prelungirea certificatului de atestare, eliberarea unui nou certificat de atestare sau retragerea certificatului de atestare, dupã caz.
7. Terminologia utilizata este prevãzutã în anexa care face parte integrantã din prezentele principii BPL.
II. Organizarea şi personalul instalaţiei de testare
1. Responsabilitãţile conducerii instalaţiei de testare
1.1. Conducerea fiecãrei instalaţii de testare are obligaţia sa supravegheze respectarea principiilor BPL în instalatia de testare.
1.2. În acest scop conducerea instalaţiei de testare trebuie:
a) sa desemneze printr-un document persoana sau persoanele care exercita în instalatia de testare responsabilitãţile de gestionare, astfel cum sunt definite prin prezentele principii BPL;
b) sa asigure un numãr suficient de persoane calificate, precum şi instalaţiile, echipamentele şi materialele corespunzãtoare necesare pentru ca studiul sa se deruleze în timp optim şi în mod corect;
c) sa ţinã un dosar care sa cuprindã date privind nivelul profesional şi tehnic, experienta şi descrierea sarcinilor ce revin persoanelor care deservesc instalatia de testare;
d) sa asigure înţelegerea clara a sarcinilor pe care le are de îndeplinit personalul şi, dacã este cazul, sa fie şcolarizat pentru aceste sarcini;
e) sa asigure aplicarea metodelor de lucru standard adecvate şi validate tehnic şi sa aprobe toate metodele de lucru standard originale sau revizuite;
f) sa elaboreze şi sa aplice un program de asigurare a calitãţii cu personal calificat şi sa verifice modul în acest program corespunde principiilor BPL;
g) sa verifice dacã conducãtorul studiului a pus la dispoziţie personalului însãrcinat cu asigurarea calitãţii planul studiului;
h) sa asigure existenta unui fisier cronologic al tuturor metodelor de lucru standard;
i) sa asigure desemnarea unei persoane ca responsabil cu gestionarea arhivelor;
j) sa asigure o schema de desfãşurare a studiului;
k) sa aibã grija ca materialele primite în instalatia de testare sa îndeplineascã condiţiile necesare utilizãrii lor în studiu;
l) sa verifice, în cazul unui studiu care se realizeazã în mai multe locuri, dacã exista un sistem transparent de comunicare între conducãtorul studiului, responsabilul sau responsabilii de teste, responsabilul programului sau programelor de asigurare a calitãţii şi personalul care efectueazã studiul;
m) sa verifice dacã substanta chimica testata şi substanta de referinta sunt corect şi complet caracterizate;
n) sa stabileascã proceduri care sa garanteze ca sistemele informatice corespund obiectivului studiat şi ca sunt validate, utilizate şi întreţinute conform principiilor BPL.
1.3. Atunci când una sau mai multe faze ale studiului se deruleazã într-un loc de testare, conducerea locului de testare - dacã a fost desemnatã - va exercita responsabilitãţile menţionate mai sus, cu excepţia celor prevãzute la pct. 1.2. lit. g) j) şi l).
2. Responsabilitãţile conducatorului studiului
2.1. Conducãtorul studiului este singurul însãrcinat cu controlul studiului şi are responsabilitatea conducerii generale a acestuia şi a întocmirii raportului final.
2.2. Conducãtorul studiului este investit cu urmãtoarele responsabilitãţi principale:
a) sa avizeze, cu semnatura datatã, planul studiului şi orice modificare care i-ar putea fi adusã;
b) sa aibã grija ca personalul însãrcinat cu asigurarea calitãţii sa dispunã în timp util de o copie de pe planul studiului şi de pe orice modificare a acestuia şi sa comunice în mod eficient cu personalul responsabil cu efectuarea studiului;
c) sa se asigure ca personalul care realizeazã studiul are la dispoziţie planurile studiului, cu amendamentele lor, şi metodele de lucru standard;
d) sa verifice dacã planul studiului şi raportul final, în cazul unui studiu realizat în mai multe locuri, descriu şi definesc rolul fiecãrui responsabil de teste şi al fiecãrui loc sau fiecãrei instalaţii de testare, care intervin în derularea studiului;
e) sa aibã grija de respectarea procedurilor specificate în planul studiului, sa evalueze şi sa menţioneze urmãrile oricãrei abateri de la planul studiului asupra calitãţii şi integritãţii studiului şi, dacã este cazul, sa ia mãsuri corective corespunzãtoare; sa constate abaterile fata de metodele de lucru standard stabilite pentru realizarea studiului;
f) sa înregistreze datele primare obţinute şi sa completeze documentele corespunzãtoare pentru susţinerea acestora;
g) sa verifice dacã sistemele informatice utilizate în studiu au fost validate;
h) sa semneze şi sa dateze raportul final pentru asumarea responsabilitãţii asupra valabilitãţii datelor şi sa precizeze în ce mãsura studiul respecta principiile BPL;
i) sa aibã grija ca planul studiului, raportul final, datele primare şi actele justificative sa fie transferate la arhiva dupã finalizarea studiului.
3. Responsabilitãţile responsabilului de teste
Responsabilul de teste va asigura derularea fazelor studiului care i-au fost încredinţate conform principiilor BPL.
4. Responsabilitãţile personalului care participa la realizarea studiului
4.1. Personalul care participa la realizarea studiului, denumit în continuare personalul studiului, trebuie sa fie bine informat asupra principiilor BPL aplicabile la faza de studiu la care participa.
4.2. Personalul studiului va avea acces la planul studiului şi la metodele de lucru standard care se aplica la faza de studiu care i-a fost încredinţatã. Acestuia îi revine sarcina sa respecte instrucţiunile cuprinse în aceste documente. Orice abatere de la aceste instrucţiuni trebuie susţinutã cu documente şi semnalata direct responsabilului de teste sau, dacã este cazul, conducatorului studiului.
4.3. Întregului personal al studiului îi revine sarcina sa înregistreze datele primare în mod rapid şi corect, conform principiilor BPL, şi sa-îşi asume responsabilitatea calitãţii acestor date.
4.4. Personalul studiului trebuie sa ia mãsurile de protejare a sãnãtãţii, necesare pentru reducerea la minimum a riscului la care este expus şi pentru asigurarea integritãţii studiului. Trebuie sa comunice persoanelor competente orice afectare a stãrii de sãnãtate de care are cunostinta şi care poate influenta studiul, astfel încât personalul în cauza sa poatã fi exclus de la operaţiunile în care participarea sa ar putea afecta studiul.
III. Programul de asigurare a calitãţii
1. Generalitati
1.1. Instalatia de testare trebuie sa aibã un program de asigurare a calitãţii susţinut de documente care sa permitã verificarea realizãrii studiilor cu respectarea principiilor BPL.
1.2. Programul de asigurare a calitãţii este îndeplinit de una sau de mai multe persoane desemnate de conducerea instalaţiei de testare, direct subordonate acesteia şi care au experienta metodelor de testare.
1.3. Aceste persoane nu trebuie sa participe la realizarea studiului vizat de program.
2. Responsabilitãţile personalului însãrcinat cu asigurarea calitãţii
Personalul însãrcinat cu asigurarea calitãţii are urmãtoarele îndatoriri principale:
2.1. sa pãstreze copiile de pe planurile studiului şi de pe metodele de lucru standard utilizate în instalatia de testare şi sa aibã acces la un exemplar actualizat al schemei de desfãşurare a studiului;
2.2. sa verifice dacã planul studiului conţine informaţiile necesare privind respectarea principiilor BPL; aceasta verificare va trebui susţinutã cu documente;
2.3. sa efectueze controale pentru a stabili dacã toate studiile se deruleazã conform principiilor BPL; controalele trebuie sa stabileascã şi dacã planul studiului şi metodele de lucru standard au fost puse la dispoziţie personalului studiului şi sunt respectate. Aceste controale sunt de 3 tipuri: controlul studiului, controlul instalaţiei de testare şi, respectiv, controlul metodelor de lucru; rapoartele asupra acestor controale trebuie pãstrate în conformitate cu prevederile pct. XI;
2.4. sa analizeze rapoartele finale pentru a confirma ca metodele de lucru şi observaţiile sunt fidel şi integral descrise şi ca rezultatele consemnate reflecta corect şi complet datele primare ale studiilor;
2.5. sa raporteze de îndatã, în scris, orice rezultat al controlului conducerii instalaţiei de testare şi conducatorului studiului, precum şi responsabililor de teste, dupã caz;
2.6. sa redacteze şi sa semneze un document care va fi inclus în raportul final, care sa precizeze natura controalelor şi datele la care ele au avut loc, inclusiv faza sau fazele studiului controlate, precum şi datele la care rezultatele controalelor au fost comunicate conducerii instalaţiei de testare, conducatorului studiului şi, respectiv, responsabilului de teste, dupã caz. Acest document confirma faptul ca raportul final reflecta datele primare.
IV. Instalaţii
1. Generalitati
1.1. Prin dimensiunile, construcţia şi amplasarea ei instalatia de testare trebuie sa corespundã exigenţelor studiului şi sa permitã reducerea la minimum a perturbarilor care ar putea altera valabilitatea studiului.
1.2. Proiectarea instalaţiei de testare trebuie sa permitã o separare corespunzãtoare a activitãţilor, astfel încât sa asigure o realizare corecta a fiecãrui studiu.
2. Instalaţii pentru sistemele de testare
2.1. Instalatia de testare trebuie sa cuprindã un numãr suficient de încãperi şi suprafeţe pentru asigurarea separarii sistemelor de testare şi izolarea celor care utilizeazã substanţe sau organisme cunoscute a fi sau suspectate a fi periculoase din punct de vedere biologic.
2.2. Instalatia de testare trebuie sa dispunã de sali sau încãperi corespunzãtoare pentru diagnosticarea, tratarea şi controlul eventualelor infectari, contaminari şi/sau deteriorãri, astfel încât sistemul de testare sa nu suporte un grad inacceptabil de deteriorare.
2.3. Instalatia de testare trebuie sa dispunã de sali sau spaţii de stocare suficiente pentru materiale şi echipamente. Sãlile sau spaţiile de stocare trebuie separate de sãlile sau încãperile aferente sistemelor de testare şi sa fie protejate în mod corespunzãtor impotriva infectarii, contaminarii şi/sau deteriorarii.
3. Instalatia de manipulare a substanţelor chimice testate şi a substanţelor de referinta
3.1. Pentru evitarea oricãrei contaminari trebuie sa existe sali sau încãperi distincte pentru primirea şi stocarea substanţelor chimice testate şi de referinta, precum şi pentru amestecarea substanţelor chimice testate cu un agent purtãtor.
3.2. Sãlile sau spaţiile de stocare a substanţelor chimice testate trebuie sa fie separate de sãlile sau încãperile aferente sistemelor de testare. Ele trebuie sa permitã menţinerea identitãţii, concentratiei, puritatii şi stabilitatii şi sa asigure o depozitare sigura a substanţelor periculoase.
4. Sãlile de arhiva
Trebuie prevãzute sali de arhiva pentru pãstrarea şi consultarea în deplina siguranta a planurilor studiului, a datelor primare, a rapoartelor finale, a mostrelor de substanţe chimice testate şi a esantioanelor. Conceptia tehnica şi condiţiile de arhivare trebuie sa protejeze conţinutul impotriva oricãrei deteriorãri înainte de vreme.
5. Evacuarea deşeurilor
Manipularea şi evacuarea deşeurilor trebuie efectuate în asa fel încât sa nu punã în pericol integritatea studiilor, a sãnãtãţii personalului şi calitatea factorilor de mediu. Pentru acest lucru sunt necesare instalaţii care sa permitã primirea, depozitarea şi evacuarea deşeurilor în mod corespunzãtor şi trebuie stabilite proceduri de decontaminare şi transport.
V. Aparate, materiale şi reactivi
1. Aparatele, inclusiv sistemele informatice, utilizate pentru obţinerea, stocarea şi consultarea datelor şi pentru reglarea factorilor de mediu care intervin în studiu trebuie sa fie amplasate corect, concepute în mod corespunzãtor şi sa aibã o capacitate adecvatã.
2. Aparatele utilizate într-un studiu trebuie sa fie periodic verificate, curatate, întreţinute şi etalonate conform metodelor de lucru standard. Evidenta acestor activitãţi se pastreza potrivit pct. XI. Etalonarea se realizeazã potrivit normelor de metrologie legalã în vigoare.
3. Substantele chimice, reactivii şi soluţiile utilizate vor fi etichetate pentru a se indica: denumirea, concentratia, dacã este cazul, data expirãrii şi instrucţiuni specifice pentru stocare, informaţii referitoare la provenienta acestora, data preparãrii, stabilitatea substanţei, reactivului sau soluţiei, dacã este cazul. Data expirãrii poate fi prelungitã pe baza unei evaluãri sau a unei analize susţinute cu documente.
VI. Sisteme de testare
1. Fizice şi chimice
1.1. Aparatura utilizata la obţinerea caracteristicilor chimice şi fizice va avea o capacitate corespunzãtoare şi va fi amplasata în mod corect.
1.2. Trebuie asigurata integritatea sistemelor de testare fizice şi chimice.
2. Biologice
2.1. Trebuie create şi menţinute condiţii corespunzãtoare pentru stocarea, amplasarea, manipularea şi întreţinerea sistemelor de testare biologice pentru asigurarea calitãţii datelor.
2.2. Sistemele de testare animale şi vegetale primite trebuie izolate pana când starea lor sanitarã şi de vegetaţie va fi evaluatã. Dacã se observa o mortalitate sau morbiditate anormala, lotul avut în vedere nu trebuie utilizat în studii şi, dacã va fi cazul, va fi distrus. La începutul fazei experimentale a unui studiu sistemele de testare trebuie sa fie lipsite de orice boala sau simptom care s-ar putea interfera cu obiectivul sau cu derularea studiului. Subiectele supuse testului, care se imbolnavesc sau sunt ranite în cursul studiului, trebuie sa fie izolate şi ingrijite, dacã este nevoie, pentru a se pãstra integritatea studiului. Orice diagnostic şi tratament ale oricãrei boli, înainte sau în timpul studiului, trebuie consemnate.
2.3. Se vor tine registre care sa menţioneze originea, data primirii şi starea la primire a sistemelor de testare.
2.4. Sistemele de testare biologice trebuie sa fie aclimatizate la mediul de testare, într-o perioada corespunzãtoare, înainte de prima administrare sau aplicare a substanţei chimice testate ori de referinta.
2.5. Toate informaţiile necesare unei identificari corecte a sistemelor de testare vor figura pe locasul sau recipientul lor. Fiecare sistem de testare susceptibil sa fie scos din locasul sau din recipientul sau în timpul derulãrii studiului trebuie sa aibã, pe cat este posibil, marca de identificare corespunzãtoare.
2.6. În timpul utilizãrii lor locasurile sau recipientele sistemelor de testare vor fi curatate şi dezinfectate la intervale corespunzãtoare. Orice substanta care vine în contact cu un sistem de testare nu trebuie sa conţinã contaminanti cu concentratii care s-ar interfera cu studiul. Asternutul de paie al animalelor trebuie schimbat conform cerinţelor bunei practici de creştere. Utilizarea agenţilor antiparaziti trebuie sa fie explicitata.
2.7. Sistemele de testare utilizate în studii pe teren trebuie dispuse astfel încât sa se evite dispersarea produselor imprastiate şi utilizarea anterioarã a pesticidelor care ar putea sa se interfereze cu studiul.
VII. Substanţe chimice testate şi substanţe chimice de referinta
1. Primire, manipulare, prelevare de mostre şi stocare
1.1. Se vor tine registre în care sa se menţioneze caracteristicile substanţelor chimice testate şi ale substanţelor chimice de referinta, precum şi data primirii, data expirãrii şi cantitãţile primite şi folosite în studii.
1.2. Se vor stabili procedee de manipulare, de prelevare de mostre şi de stocare, care sa asigure menţinerea omogenitatii şi stabilitatii, pe cat este posibil, şi sa evite o contaminare sau o amestecare.
1.3. Recipientele de pãstrare a mostrelor vor avea date de identificare a acestora, data expirãrii şi instrucţiuni speciale de stocare, acolo unde este cazul.
2. Caracterizare
2.1. Orice substanta chimica testata şi orice substanta chimica de referinta vor fi identificate în mod corespunzãtor prin: cod, numãr de înmatriculare în Chemical Abstract Service (numãr CAS), nume, parametri biologici.
2.2. Pentru fiecare studiu trebuie sa se ştie natura exactã a substanţelor chimice testate şi a substanţelor chimice de referinta, numãrul lotului, puritatea, compozitia, concentratia sau alte caracteristici care ar putea defini în mod corespunzãtor fiecare lot.
2.3. Atunci când substanta chimica testata este furnizatã de beneficiarul studiului trebuie stabilitã o modalitate, convenitã între acesta din urma şi conducerea instalaţiei de testare, care sa permitã verificarea identitãţii substanţei chimice testate.
2.4. Trebuie cunoscutã stabilitatea substanţelor chimice testate şi a substanţelor chimice de referinta în condiţiile de stocare şi de testare ale studiului respectiv.
2.5. Dacã substanta chimica testata este administratã sau aplicatã printr-un agent purtãtor, trebuie determinate omogenitatea, concentratia şi stabilitatea substanţei chimice testate în acest agent purtãtor; pentru substantele chimice testate, utilizate în studiile pe teren (de exemplu, amestecuri în rezervor), aceste informaţii pot fi obţinute prin experienţe distincte în laborator.
2.6. Pentru fiecare studiu, cu excepţia studiilor pe termen scurt, se va pãstra câte o mostra din fiecare lot al substanţei chimice testate, în scopul unei eventuale analize.
VIII. Metode de lucru standard
1. O instalatie de testare trebuie sa aibã metode de lucru standard scrise, aprobate de conducerea instalaţiei, care trebuie sa asigure calitatea şi integritatea datelor obţinute de aceasta instalatie. Revizuirile metodelor de lucru standard trebuie aprobate de conducerea instalaţiei de testare.
2. Fiecare secţiune sau zona distinctã a instalaţiei de testare trebuie sa aibã acces imediat la metodele de lucru standard corespunzãtoare lucrãrilor care se efectueazã aici.
3. Lucrãri ştiinţifice, metode de analiza, articole şi manuale publicate pot completa metodele de lucru prevãzute la pct. 1.
4. Abaterile fata de metodele de lucru standard prevãzute la pct. 1 trebuie susţinute cu documente atât de cãtre conducãtorul studiului, cat şi de responsabilul de teste, dupã caz.
5. Trebuie sa existe metode de lucru standard*) pentru urmãtoarele categorii de activitãţi ale instalaţiei de testare:
5.1. substanţe chimice testate şi substanţe chimice de referinta:
● primirea, identificarea, etichetarea, manipularea, prelevarea de mostre şi stocarea;
5.2. aparate, materiale, reactivi:
a) aparate:
● utilizare, întreţinere, curatare şi etalonare;
b) sisteme informatice:
● validare, exploatare, întreţinere, siguranta, verificarea modificãrilor şi protecţie;
c) materiale, reactivi şi soluţii:
● preparare şi etichetare;
5.3. înregistrarea datelor, stabilirea rapoartelor, stocarea şi consultarea datelor:
● codificarea studiilor, strângerea datelor, stabilirea rapoartelor, sisteme de indexare, exploatarea datelor, inclusiv utilizarea sistemelor informatice;
5.4. sistemul de testare:
a) pregãtirea incaperii şi condiţii de ambianta pentru sistemul de testare;
b) metode de primire, de transfer, de amplasare corecta, de caracterizare, de identificare şi de întreţinere a sistemului de testare;
c) pregãtirea sistemului de testare, observaţii şi analize înaintea, în timpul şi la încheierea studiului;
d) manipularea indivizilor care aparţin unui sistem de testare, care sunt gasiti pe moarte sau morţi în cursul studiului;
e) strângerea, identificarea şi manipularea esantioanelor, inclusiv autopsie şi histopatologie;
f) instalarea şi dispunerea sistemelor de testare pe loturi experimentale;
5.5. mecanisme de asigurare a calitãţii:
● repartizarea personalului însãrcinat cu asigurarea calitãţii la planificarea, stabilirea calendarului, realizarea, explicarea şi notarea controalelor.

------------
*) Enumerarea are caracter exemplificativ şi nelimitativ.

IX. Realizarea studiului
1. Planul studiului
1.1. Pentru fiecare studiu se va stabili un plan scris înainte de începerea lucrãrilor. Planul studiului trebuie sa fie avizat de conducãtorul studiului, care îl dateazã şi îl semneazã, iar conformitatea sa cu principiile BPL trebuie verificata de personalul de asigurare a calitãţii în conformitate cu prevederile pct. III. Acest plan trebuie sa fie aprobat şi de conducerea instalaţiei de testare şi de beneficiarul studiului, dupã caz.
1.2. Modificãrile aduse la planul studiului trebuie justificate şi avizate de conducãtorul studiului, care le dateazã şi le semneazã, şi trebuie pãstrate împreunã cu planul studiului.
1.3. Abaterile de la planul studiului trebuie descrise, explicate, declarate şi datate în timp util de cãtre conducãtorul studiului şi de cãtre responsabilul de teste şi pãstrate împreunã cu datele primare ale studiului.
1.4. Pentru studiile pe termen scurt se poate utiliza un plan-tip de studiu însoţit de o completare specifica studiului respectiv.
2. Conţinutul planului studiului
Planul studiului trebuie sa cuprindã urmãtoarele informaţii a cãror lista nu este limitativa:
2.1. identificarea studiului, a substanţei chimice testate şi a substanţei chimice de referinta, astfel:
a) un titlu descriptiv;
b) o expunere asupra naturii şi obiectului studiului;
c) identificarea substanţei chimice testate printr-un cod sau nume (IUPAC, numãr CAS, parametri biologici etc.);
d) substanta chimica de referinta utilizata;
2.2. informaţii referitoare la beneficiarul studiului şi la instalatia de testare:
a) denumirea şi adresa beneficiarului studiului;
b) numele şi adresa instalaţiei de testare şi, respectiv, ale locului de testare implicat în studiu;
c) numele şi adresa conducatorului studiului;
d) numele şi adresa responsabililor de teste, precum şi fazele studiului desfãşurat sub conducerea acestora;
2.3. date:
a) data aprobãrii planului studiului, cu semnatura conducatorului studiului; data aprobãrii planului studiului, cu semnatura conducerii instalaţiei de testare şi a beneficiarului studiului;
b) date propuse pentru începutul şi sfârşitul experimentarii;
2.4. metode de testare:
● indicarea metodei de testate utilizate;
2.5. date speciale:
a) justificarea alegerii sistemului de testare;
b) caracterizarea sistemului de testare, adicã specia, rasa, varietatea, originea, numãrul de indivizi, gama de greutãţi, sexul, varsta şi alte informaţii necesare;
c) metoda de administrare şi motivele alegerii sale;
d) doza şi/sau concentratia, frecventa şi durata administrãrii sau aplicãrii;
e) informaţii detaliate asupra conceptiei experimentale, care conţin o descriere a derulãrii cronologice a activitãţilor, a tuturor materialelor, metodelor şi condiţiilor, a naturii şi frecvenţei testelor, a mãsurãtorilor, observaţiilor şi analizelor ce vor fi realizate, precum şi metodele statistice utilizate;
2.6. înregistrãri şi referate:
● lista înregistrãrilor şi a referatelor ce trebuie pãstrate.
3. Realizarea studiului
3.1. Fiecãrui studiu i se va da o identificare proprie. Toate elementele referitoare la un studiu dat trebuie sa aibã aceasta identificare. Esantioanele studiului trebuie identificate în asa fel încât sa se confirme originea lor. Aceasta identificare trebuie sa permitã recunoaşterea, dupã caz, a esantionului şi a studiului.
3.2. Studiul trebuie sa se desfãşoare conform planului stabilit.
3.3. Toate datele obţinute în cursul realizãrii studiului se vor inregistra direct, rapid, precis şi citeţ de cãtre persoanele abilitate. Listele cu date vor fi semnate, parafate şi datate.
3.4. Orice modificare a datelor primare va fi consemnatã astfel încât sa nu se ascundã menţiunea precedenta şi se va indica motivul schimbãrii, cu data, semnatura sau parafa persoanei care a efectuat schimbarea.
3.5. Datele introduse în sistemul informatic vor conţine identificarea persoanei care le-a introdus. Conceptia sistemului informatic trebuie sa permitã întotdeauna integralitatea verificãrilor precedente, astfel încât sa arate toate modificãrile aduse datelor prevãzute în planul studiului fãrã sa se ascundã menţiunea iniţialã. Trebuie sa existe posibilitatea asocierii tuturor modificãrilor aduse datelor cu persoanele care le-au adus, cu data şi ora la care au fost efectuate, chiar şi în cazul în care se foloseşte semnatura electronica; vor fi menţionate şi motivele modificãrilor.
X. Întocmirea raportului privind rezultatele studiului
1. Generalitati
1.1. Se va întocmi un raport final pentru fiecare studiu. Pentru studiile pe termen scurt se va realiza un raport final tip, care va fi însoţit de o completare specifica studiului respectiv.
1.2. Responsabilii de teste care participa la studiu vor semna şi vor data rapoartele lor.
1.3. Conducãtorul studiului va semna şi va data raportul final pentru a arata ca îşi asuma responsabilitatea validãrii datelor. Trebuie indicat gradul de conformitate cu principiile BPL.
1.4. Corectiile şi adaugarile aduse la raportul final trebuie sa se prezinte sub forma de amendamente. Aceste amendamente trebuie sa precizeze motivul corectiilor sau adaugarilor şi sa fie semnate şi datate de conducãtorul studiului.
1.5. Redactarea raportului final pentru conformarea cu cerinţele impuse de Agenţie nu constituie o corectie, o adaugare sau un amendament la acesta.
2. Conţinutul raportului final
Raportul final trebuie sa conţinã urmãtoarele informaţii, fãrã a se limita la acestea:
2.1. identificarea studiului şi a substanţei chimice testate şi, respectiv, de referinta:
a) un titlu descriptiv;
b) identificarea substanţei chimice testate printr-un cod sau un nume (IUPAC, numãr CAS, parametri biologici);
c) identificarea substanţei chimice de referinta printr-un nume;
d) caracterizarea substanţei chimice testate, în special puritatea, stabilitatea, omogenitatea sa;
2.2. informaţii referitoare la beneficiarul studiului şi la instalatia de testare:
a) denumirea şi adresa beneficiarului studiului;
b) denumirea şi adresa instalaţiei de testare şi, respectiv, ale locului de testare implicat în studiul respectiv;
c) numele şi adresa conducatorului studiului;
d) numele şi adresa responsabilului de teste şi, dacã este cazul, fazele studiului la care a fost împuternicit;
e) numele şi adresa responsabililor ştiinţifici care au furnizat date pentru raportul final, dacã este cazul.
2.3. date: datele de începere şi de terminare a experimentarii;
2.4. documentul privind programul de asigurare a calitãţii.
Un document asupra programului de asigurare a calitãţii, cu enumerarea tipurilor de controale realizate şi a datelor când acestea au fost efectuate, inclusiv faza sau fazele verificate, precum şi a datelor la care fiecare rezultat al controalelor a fost comunicat conducerii sau conducatorului studiului, precum şi responsabilului de teste, dupã caz, va servi la confirmarea faptului ca raportul final reflecta datele primare;
2.5. descrierea materialelor şi a metodelor de testare utilizate:
● o descriere a metodelor şi a materialelor utilizate;
2.6. rezultate:
a) un rezumat al rezultatelor;
b) toate informaţiile şi datele cerute de planul studiului;
c) o expunere a rezultatelor cuprinzând calculele şi determinarile de interes statistic;
d) o evaluare şi o analiza a rezultatelor şi, dacã este cazul, concluzii;
2.7. stocare:
● locul unde sunt pãstrate planul studiului, mostrele substanţelor chimice testate şi ale celor de referinta, esantioanele, datele primare şi raportul final.
XI. Stocarea şi pãstrarea arhivelor şi a materialelor
1. Vor fi pãstrate în arhive pe perioada specificatã de Agenţie:
a) planul studiului, datele primare, mostrele substanţelor chimice testate şi ale celor de referinta, esantioanele şi raportul final al fiecãrui studiu;
b) rapoartele privind toate controalele realizate conform programului de asigurare a calitãţii, precum şi schemele de desfãşurare a studiului;
c) listele privind calificarea, instruirea, experienta şi descrierea sarcinilor personalului;
d) referate şi rapoarte asupra întreţinerii şi etalonarii echipamentului;
e) documente referitoare la validarea sistemelor informatice;
f) dosarul cronologic al tuturor metodelor de lucru utilizate;
g) referate privind supravegherea mediului.
În lipsa unei perioade de pãstrare stabilite de Agenţie eliminarea definitiva a oricãrui material de studiu trebuie susţinutã cu documente. Atunci când mostrele substanţelor chimice testate şi ale celor de referinta şi esantioanele sunt distruse înaintea expirãrii perioadei de pãstrare solicitate, din orice motiv, aceasta distrugere trebuie justificatã şi susţinutã cu documente. Mostrele substanţelor chimice testate şi ale celor de referinta şi esantioanele vor fi pãstrate numai atât timp cat calitatea lor o permite.
2. Materialul pãstrat în arhive va fi indexat pentru a facilita stocarea şi identificarea metodica.
3. Numai personalul autorizat de conducere va avea acces la arhive. Orice intrare de material arhivat trebuie consemnatã.
4. Dacã o instalatie de testare sau o arhiva îşi înceteazã activitatea şi nu are un succesor legal, arhivele vor fi trimise beneficiarului studiului sau persoanelor care l-au comandat.

ANEXA 1
-------
la principiile BPL
------------------

TERMINOLOGIA UTILIZATA

I. Termeni generali
1. Principii de buna practica de laborator - principiile BPL reprezintã regulile de baza în vederea asigurãrii sistemului calitãţii şi se referã la modul de organizare a studiilor de siguranta neclinice referitoare la sãnãtate şi mediu şi la condiţiile în care aceste studii sunt planificate, realizate, verificate, înregistrate, arhivate şi difuzate.
2. Verificarea respectãrii principiilor BPL reprezintã inspecţia periodicã a instalaţiilor de testare şi/sau verificarea studiilor realizate pentru a evalua respectarea principiilor BPL.
3. Program de respectare a principiilor BPL este un sistem special elaborat de autoritatea competenta pentru evaluarea respectãrii principiilor BPL în instalaţiile de testare prin inspecţia acestora şi verificarea studiilor efectuate.
4. Instalatia de testare cuprinde laboratoare dotate cu echipamente şi personal specializat, necesare pentru realizarea studiilor de siguranta neclinice referitoare la sãnãtate şi mediu; pentru studiile realizate în mai multe locuri instalatia de testare este locul unde se gãseşte conducãtorul studiului şi alte locuri de testare care pot fi considerate, individual sau colectiv, ca instalaţii de testare.
5. Studiu de siguranta neclinic referitor la sãnãtate şi mediu, denumit în continuare studiu, consta într-o testare sau într-un ansamblu de testãri planificate, realizate, înregistrate, raportate, care se desfãşoarã în concordanta cu reguli şi regulamente bine stabilite pentru determinarea efectelor substanţelor şi preparatelor chimice asupra omului, animalelor şi mediului.
6. Verificarea studiului reprezintã compararea datelor primare şi a rapoartelor de testare care sunt asociate cu raportul preliminar sau final, pentru a stabili dacã datele primare sunt notate cu exactitate, pentru a verifica conformitatea testelor cu planul studiului şi cu metodele de lucru standard şi pentru a obţine informaţiile suplimentare care nu figureazã în raport.
7. Inspecţia instalaţiei de testare este analiza la fata locului a procedurilor şi metodelor aplicate în instalatia de testare pentru evaluarea gradului de conformitate a acesteia cu principiile BPL; în timpul controalelor sunt analizate structura administrativã, metodele de lucru utilizate, este intervievat personalul tehnic, sunt evaluate calitatea şi corectitudinea datelor obţinute şi este redactat un raport.
8. Inspector reprezintã persoana care efectueazã inspecţia instalaţiei de testare şi verificarea studiului în numele autoritãţii competente pentru evaluarea respectãrii principiilor BPL.
II. Termeni specifici
1. Termeni referitori la organizarea unei instalaţii de testare
1.1. Locul de testare cuprinde amplasamentul sau amplasamentele unde sunt realizate una sau mai multe faze ale studiului dat.
1.2. Conducerea instalaţiei de testare cuprinde persoana sau persoanele investite cu autoritatea şi responsabilitatea oficialã a organizãrii şi functionarii instalaţiei de testare, în conformitate cu prezentele principii BPL.
1.3. Conducerea locului de testare înseamnã persoana sau persoanele responsabile sa se asigure ca faza sau fazele de studiu de care rãspund se vor derula în conformitate cu prezentele principii BPL.
1.4. Beneficiarul studiului este persoana juridicã care comanda un studiu neclinic referitor la sãnãtate şi mediu.
1.5. Conducãtorul studiului este persoana care rãspunde de conducerea generalã a studiului de siguranta neclinic referitor la sãnãtate şi mediu.
1.6. Responsabilul pentru efectuarea testelor, denumit în continuare responsabilul de teste, este persoana care, în cazul unui studiu care se desfãşoarã în mai multe locuri, exercita în numele conducatorului studiului responsabilitãţi bine definite pentru fazele studiului care se desfãşoarã în locul respectiv. Conducãtorul studiului nu poate delega responsabilului sau responsabililor principali ai testelor responsabilitatea sa în ceea ce priveşte conducerea generalã a studiului, aprobarea planului studiului, cu modificãrile sale finale, raportul final şi de supraveghere a respectãrii tuturor principiilor BPL.
1.7. Programul de asigurare a calitãţii este un sistem definit potrivit legii, care include şi personalul corespunzãtor şi care este independent de desfãşurarea studiului şi este menit sa dea conducerii instalaţiei de testare asigurarea ca aceasta respecta principiile BPL.
1.8. Metodele de lucru standard sunt metode de lucru susţinute de documente, care descriu modul de realizare a testelor sau lucrãrilor, a cãror detaliere nu figureazã în mod normal în planul studiului.
1.9. Schema de desfãşurare a studiului reprezintã totalitatea informaţiilor care trebuie sa ajute la evaluarea sarcinii de lucru şi la controlul studiilor realizate într-o instalatie de testare.
2. Termenii referitori la studiul de siguranta neclinic referitor la sãnãtate şi mediu
2.1. Studiu pe termen scurt este un studiu de scurta durata realizat cu tehnici curente utilizate pe scara larga.
2.2. Planul studiului este un document care defineste obiectul studiului şi dispozitivele experimentale necesare derulãrii sale, cu orice eventuale modificãri.
2.3. Modificare la planul studiului este o modificare adusã în mod deliberat la acest plan dupã data începerii studiului.
2.4. Abatere de la planul studiului este o deviere nedeliberata de la acest plan, survenitã dupã data începerii studiului.
2.5. Sistemul de testare înseamnã orice sistem biologic, chimic ori fizic sau orice combinatie a acestora, care este utilizat în studiu.
2.6. Datele primare reprezintã ansamblul rapoartelor şi al documentelor originale ale instalaţiei de testare sau copii conforme ale acestora, care rezulta din observaţii, precum şi date din lucrãri originale care stau la baza studiului.
2.7. Esantion desemneazã orice material prelevat dintr-un sistem de testare pentru control, analiza sau pãstrare.
2.8. Data de începere a studiului este data la care conducãtorul studiului semneazã planul acestuia.
2.9. Data de începere a experientelor este data la care sunt obţinute primele date particulare pentru studiu.
2.10. Data sfarsitului experientelor este data la care sunt obţinute ultimele date provenite din studiu.
2.11. Data sfarsitului studiului este data la care conducãtorul studiului semneazã raportul final.
3. Termeni referitori la substanta chimica testata
3.1. Substanta chimica testata este o substanta chimica ce face obiectul studiului.
3.2. Substanta de referinta reprezintã orice material utilizat în vederea furnizarii unei baze de comparatie cu substanta chimica testata.
3.3. Lot reprezintã o cantitate determinata de substanta chimica testata sau de substanta de referinta care este produsã în cursul unui ciclu de fabricaţie bine definit, astfel încât el sa prezinte în mod normal un caracter uniform şi sa fie desemnat ca atare.
3.4. Agent purtãtor reprezintã orice agent care serveşte drept mediu purtãtor pentru amestecarea, dispersarea sau solubilizarea substanţei chimice testate ori a substanţei de referinta în vederea facilitãrii administrãrii sau aplicãrii sale în sistemul de testare.

ANEXA 2

INSPECŢIA ŞI VERIFICAREA
respectãrii principiilor de buna practica de laborator
în cazul testarilor efectuate asupra substanţelor chimice

1. Administraţie
Programul privind respectarea principiilor BPL este în responsabilitatea Agenţiei menţionate în anexa nr. 1 pct. 4.
În acest scop Agenţia:
a) are în structura sa inspectori cu experienta ştiinţificã şi tehnica corespunzãtoare desfãşurãrii activitãţii de inspecţie şi verificare;
b) emite documente privind aplicarea principiilor BPL, detalii asupra programului privind respectarea principiilor BPL şi orice informaţii referitoare la aplicarea acestora;
c) pãstreazã rapoartele asupra inspectiilor în instalaţiile de testare privind respectarea aplicãrii principiilor BPL.
2. Personal şi instruire
2.1. Agenţia asigura:
a) un numãr corespunzãtor de inspectori, în funcţie de:
- numãrul de instalaţii de testare incluse în programul privind respectarea principiilor BPL;
- periodicitatea cu care trebuie sa se evalueze gradul de conformitate al instaltiilor de testare cu principiile BPL;
- numãrul şi complexitatea studiilor efectuate de aceste instalaţii de testare;
- numãrul de inspecţii sau de verificãri speciale, solicitate în mod expres de autoritãţile de reglementare;
b) inspectorii cu calificarea şi experienta corespunzãtoare într-o gama de discipline ştiinţifice relevante pentru testarea substanţelor şi preparatelor chimice;
c) inspectorii, inclusiv cei angajaţi pe baza de contract, în condiţiile legii, care nu au interese financiare sau de alta natura în instalaţiile de testare care fac obiectul inspecţiei în studiile pe care le verifica sau în întreprinderile care participa la finanţarea acestor studii;
d) documentele de identificare a inspectorilor.
2.2. Inspectorii pot:
a) sa facã parte din personalul permanent al Agenţiei;
b) sa facã parte din personalul permanent al unei entitãţi distincte de Agenţie;
c) sa fie angajaţi pe baza de contract sau pe baza oricãrei alte forme legale de cãtre Agenţie pentru a realiza inspecţii în instalaţiile de testare sau verificãri de studii.
În cazurile prevãzute la lit. b) şi c) Agenţia are responsabilitatea finala în evaluarea gradului de conformitate cu principiile BPL al instalaţiei de testare şi ia mãsurile care se impun, în funcţie de rezultatele inspecţiei şi, respectiv, ale verificãrilor de studii.
2.3. Inspectorii şi orice alte persoane care, în cadrul inspectiilor efectuate în instalaţiile de testare au acces la informaţii confidenţiale cu valoare comercialã, au obligaţia sa pãstreze caracterul secret al acestora.
3. Programul privind respectarea principiilor BPL
3.1. Pentru verificarea respectãrii principiilor BPL programul privind respectarea acestora trebuie sa cuprindã urmãtoarele informaţii care:
a) sa defineascã domeniul de aplicare şi amploarea programului; programul privind respectarea principiilor BPL poate sa se refere numai la o gama restrânsã de produse chimice, de exemplu: produsele chimice industriale, pesticide, produse farmaceutice şi altele, sau poate sa includã toate produsele chimice; scopul inspecţiei trebuie precizat atât pentru categorii de produse chimice, cat şi pentru tipuri de teste care fac obiectul inspecţiei, teste ce pot fi, de exemplu: fizice, chimice, toxicologice şi/sau ecotoxicologice;
b) sa indice modalitatea prin care instalaţiile de testare sunt înscrise în programul privind respectarea principiilor BPL; verificãrile respectãrii principiilor BPL pentru datele privind nocivitatea produselor pentru sãnãtate şi mediu, care au fost obţinute în scopuri de reglementare, sunt obligatorii;
c) sa conţinã categoriile de inspecţii ale instalaţiilor de testare şi de verificãri de studii;
d) sa includã prevederi referitoare la inspecţia efectuatã în instalaţiile de testare privind controlul general al acesteia şi verificarea unuia sau mai multor studii în curs sau deja finalizate;
e) sa conţinã prevederi privind inspecţia instalaţiilor de testare şi verificarea studiilor realizate la cererea unei autoritãţi de reglementare;
f) sa confere inspectorilor autoritatea necesarã pentru accesul lor la instalaţiile de testare şi la documentaţiile deţinute de acestea;
g) sa descrie procedurile de inspecţie a instalaţiei de testare şi de verificare a studiilor pentru a verifica conformitatea cu principiile BPL;
h) sa prevadã mãsurile ce trebuie luate ca urmare a inspectiilor instalaţiilor de testare şi a verificãrilor studiilor.
4. Finalizarea inspectiilor instalaţiilor de testare şi a verificãrilor studiilor
4.1. Inspecţia instalaţiei de testare sau verificarea studiului se finalizeazã cu un raport scris asupra celor constatate.
4.2. În cazul în care instalatia de testare sau verificarea studiului indica abateri minore în raport cu principiile BPL, instalatia de testare va corecta aceste abateri minore; inspectorul va controla dacã au fost efectuate corectarile.
4.3. Dacã nu s-a constatat nici o abatere ori s-a constatat numai o abatere minora, Agenţia va proceda la:
a) emiterea unui document, în condiţiile legii, care sa certifice ca instalatia de testare a fost inspectata şi ca funcţionarea sa este conformã cu principiile BPL; documentul va cuprinde data controlului şi, dupã caz, trebuie menţionate categoriile de teste verificate în instalatia de testare la momentul respectiv;
b) comunicarea cãtre autoritatea de reglementare care a solicitat verificarea studiului a unui raport detaliat asupra concluziilor rezultate în urma efectuãrii acesteia.
4.4. Când se constata abateri grave de la principiile BPL, mãsurile care vor fi luate de Agenţie sunt:
a) emiterea unui document care sa furnizeze detalii asupra abaterilor constatate care pot afecta valabilitatea studiilor efectuate în instalatia de testare;
b) emiterea unei recomandãri de a respinge studiul, adresatã autoritãţii de reglementare;
c) suspendarea sau retragerea certificatului de atestare privind respectarea principiilor BPL;
d) solicitarea unei declaraţii date de conducãtorul studiului, care sa indice detaliat abaterile şi care sa fie anexatã la rapoartele studiilor finalizate în aceste condiţii;
e) sesizarea organului de urmãrire penalã competent, în situaţia în care faptele constatate au fost sãvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, constituie o infracţiune.
5. Soluţionarea neintelegerilor privind concluziile inspectiilor instalaţiilor de testare şi ale verificãrilor de studii
5.1. Neînţelegerile sau problemele care apar între inspectori şi conducerea instalaţiilor de testare se rezolva în timpul controlului instalaţiei de testare sau la verificarea studiului.
5.2. Neînţelegerile care nu au fost soluţionate potrivit pct. 5.1 se supun:
a) unui audit suplimentar aprobat de Agenţie, la solicitarea conducerii instalaţiei de testare;
b) instanţei judecãtoreşti competente, potrivit legii.

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016