Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 626 din 6 iulie 2001  pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a   Legii nr. 268/2001 privind privatizarea societatilor comerciale ce detin in administrare terenuri proprietate publica si privata a statului cu destinatie agricola si infiintarea Agentiei Domeniilor Statului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 626 din 6 iulie 2001 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 268/2001 privind privatizarea societatilor comerciale ce detin in administrare terenuri proprietate publica si privata a statului cu destinatie agricola si infiintarea Agentiei Domeniilor Statului

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 390 din 17 iulie 2001

În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României şi ale <>art. 30 din Legea nr. 268/2001 privind privatizarea societãţilor comerciale ce deţin în administrare terenuri proprietate publica şi privatã a statului cu destinaţie agricolã şi înfiinţarea Agenţiei Domeniilor Statului,

Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.

ART. 1
Se aproba Normele metodologice de aplicare a <>Legii nr. 268/2001 privind privatizarea societãţilor comerciale ce deţin în administrare terenuri proprietate publica şi privatã a statului cu destinaţie agricolã şi înfiinţarea Agenţiei Domeniilor Statului, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 2
(1) Ministerele şi celelalte autoritãţi publice sunt obligate sa punã la dispoziţie Agenţiei Domeniilor Statului, gratuit, datele, informaţiile şi documentele necesare în vederea aplicãrii prevederilor <>Legii nr. 268/2001 , precum şi a normelor metodologice aprobate prin prezenta hotãrâre, în termen de cel mult 10 zile de la solicitare.
(2) În termen de cel mult 5 zile de la solicitare ministerele şi autoritãţile publice desemneazã şi mandateazã în mod corespunzãtor persoanele care, potrivit <>Legii nr. 268/2001 , participa la procedurile privind aplicarea acesteia.
ART. 3
(1) În exercitarea prerogativelor ce decurg din calitatea de acţionar a statului la societãţile comerciale prevãzute la <>art. 1 şi 2 din Legea nr. 268/2001 şi pentru realizarea privatizãrii respectivelor societãţi comerciale în condiţii de eficienta Agenţia Domeniilor Statului este imputernicita sa procedeze, în numele statului, la un schimb de acţiuni, pe baza de protocol încheiat cu fiecare dintre cele 5 societãţi de investiţii financiare.
(2) Schimbul de acţiuni se face la valoarea nominalã a acestora, Agenţia Domeniilor Statului urmãrind cedarea pachetelor reziduale sau minoritare de acţiuni deţinute la unele societãţi comerciale, în scopul realizãrii sau îmbunãtãţirii poziţiei majoritare la alte societãţi comerciale pentru care privatizarea în condiţiile <>Legii nr. 268/2001 devine astfel realizabila în condiţii de eficienta economicã, inclusiv cu privire la concesionarea terenurilor agricole aferente, dupã caz.
(3) Protocolul de schimb de acţiuni convenit de Agenţia Domeniilor Statului cu fiecare societate de investiţii financiare, cu privire la societãţi comerciale la care pãrţile sunt iniţial coactionari, se aproba de conducerea societãţii de investiţii financiare, potrivit statutului propriu, şi de Consiliul de administraţie al Agenţiei Domeniilor Statului, cu avizul Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor.
(4) Data avizãrii de cãtre Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor este data la care îşi produce efectul cesiunea acţiunilor care fac obiectul schimbului astfel aprobat, iar cesiunea se înregistreazã în condiţiile legii, conform protocolului avizat de Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor.
ART. 4
(1) Agenţia Domeniilor Statului va prelua, prin protocol încheiat cu Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor sau cu Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participatiilor Statului, dupã caz, toate societãţile comerciale prevãzute la <>art. 1 şi 2 din Legea nr. 268/2001 , care nu au fost prevãzute în anexele nr. 1-4.
(2) În cazul societãţilor comerciale care au fost privatizate de cãtre instituţiile menţionate la alin. (1) se vor prelua prin protocol contractele de privatizare, în vederea urmãririi şi executãrii clauzelor asumate prin contractele încheiate.
ART. 5
Anexa nr. 2 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 12/2001 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 16 din 10 ianuarie 2001, cu modificãrile ulterioare, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Punctul 5 din capitolul II "Instituţii publice finanţate de la bugetul de stat şi din venituri extrabugetare" se abroga.
2. La capitolul III "Alte instituţii finanţate din venituri extrabugetare" se introduce punctul 3 "Agenţia Domeniilor Statului".

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Constrasemneaza:


────────────────
Ministrul agriculturii,
alimentaţiei şi pãdurilor,
Ilie Sarbu

Ministrul administraţiei publice,
Octav Cozmanca

Ministrul Autoritãţii pentru Privatizare
şi Administrarea Participatiilor Statului,
Ovidiu Tiberiu Musetescu

p. Ministrul finanţelor publice,
Maria Manolescu,
secretar de stat


ANEXA 1

NORME METODOLOGICE
de aplicare a <>Legii nr. 268/2001 privind privatizarea societãţilor comerciale ce deţin în administrare terenuri proprietate publica şi privatã a statului cu destinaţie agricolã şi înfiinţarea Agenţiei Domeniilor Statului

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezentele norme metodologice reglementeazã modul de aplicare a dispoziţiilor <>Legii nr. 268/2001 privind privatizarea societãţilor comerciale ce deţin în administrare terenuri proprietate publica şi privatã a statului cu destinaţie agricolã şi înfiinţarea Agenţiei Domeniilor Statului, denumita în continuare lege, precum şi regimul concesionarii şi al arendãrii acestor terenuri.
ART. 2
Agenţia Domeniilor Statului, denumita în continuare A.D.S., este imputernicita sa exercite în numele statului prerogativele ce decurg din calitatea de acţionar la societãţile comerciale prevãzute la art. 1 şi 2 din lege, denumite în continuare societãţi comerciale.
ART. 3
A.D.S. numeşte reprezentanţii sãi în adunarea generalã a actionarilor, mandatandu-i în mod corespunzãtor.
ART. 4
(1) Pentru acţiunile deţinute de stat la societãţile comerciale prevãzute în anexele nr. 1, 3 şi 4 la lege, în termen de 15 zile de la data publicãrii prezentelor norme metodologice în Monitorul Oficial al României, Partea I, administratorii acestora vor îndeplini toate formalitãţile legale necesare în vederea înregistrãrii ca acţionar a A.D.S. la oficiul registrului comerţului şi la societatea de registru independent cu care au încheiat contract.
(2) Pentru societãţile comerciale preluate de A.D.S. ulterior intrãrii în vigoare a prezentelor norme metodologice administratorii societãţilor comerciale au obligaţia ca în termen de 15 zile de la data încheierii protocoalelor prevãzute la art. 4 din prezenta hotãrâre sa îndeplineascã procedurile prevãzute la alin. (1).
ART. 5
Capitalul social al societãţilor comerciale cãrora li s-a eliberat certificatul de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor se majoreazã de drept cu valoarea terenurilor menţionate în certificat, în cazul în care operaţiunea nu a fost deja efectuatã.
ART. 6
Administratorii sunt obligaţi sa convoace adunarea generalã extraordinarã a actionarilor şi sa înregistreze majorarea capitalului social la oficiul registrului comerţului în termen de cel mult 30 de zile de la data publicãrii prezentelor norme metodologice, societatea comercialã fiind scutitã de plata taxelor şi a oricãror alte obligaţii legate de aceasta operaţiune.
ART. 7
În cazul în care valoarea terenurilor cu destinaţie agricolã aflate în administrarea A.D.S. a fost inclusã în capitalul social al societãţilor comerciale prevãzute la art. 1 şi 2 din lege, A.D.S. va mandata reprezentanţii sãi în adunarea generalã a actionarilor respectivelor societãţi comerciale sa ceara convocarea adunãrii generale extraordinare a actionarilor în vederea reducerii capitalului social cu valoarea acestor terenuri.
ART. 8
(1) În cazul societãţilor comerciale aflate în procedurile prevãzute de <>Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizãrii judiciare şi a falimentului, republicatã, hotãrârea de reducere a capitalului social cu valoarea terenului cu destinaţie agricolã se ia de cãtre judecatorulsindic, potrivit procedurii civile.
(2) Diminuarea capitalului social în urma operaţiunilor prevãzute la alin. (1) se face cu valoarea actuala de înregistrare a terenurilor din evidentele contabile.
ART. 9
(1) Terenurile cu destinaţie agricolã a cãror retrocedare se solicita în conformitate cu prevederile <>Legii fondului funciar nr. 18/1991 , republicatã, cu modificãrile ulterioare, şi ale <>Legii nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole şi celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor <>Legii fondului funciar nr. 18/1991 şi ale <>Legii nr. 169/1997 , cu modificãrile ulterioare, se transmit de A.D.S. comisiilor locale, pe baza de protocol, la cererea comisiilor judeţene, conform modelului aprobat de Consiliul de administraţie al A.D.S.
(2) Anterior încheierii protocolului prevãzut la alin. (1) vor fi parcurse urmãtoarele etape:
a) prezentarea cãtre A.D.S. a cererii comisiei judeţene de aplicare a Legii fondului funciar, împreunã cu actele ce stau la baza acesteia, precum şi a documentaţiei de predare a terenurilor cu destinaţie agricolã, stabilitã de Consiliul de administraţie al A.D.S.;
b) verificarea de cãtre direcţiile de specialitate din cadrul A.D.S. a legalitãţii documentaţiei prezentate.
ART. 10
Suprafeţele de teren cu destinaţie agricolã care fac obiectul contractelor de concesiune încheiate de A.D.S. anterior reconstituirii sau constituirii dreptului de proprietate conform prevederilor <>Legii nr. 18/1991 , republicatã, cu modificãrile ulterioare, şi ale <>Legii nr. 1/2000 , cu modificãrile ulterioare, se diminueazã corespunzãtor cu suprafeţele retrocedate.

CAP. 2
Agenţia Domeniilor Statului - Organizarea, funcţionarea şi delimitarea patrimoniului acesteia

SECŢIUNEA 1
Organizarea şi funcţionarea Agenţiei Domeniilor Statului. Veniturile şi cheltuielile

ART. 11
(1) Sediul central al A.D.S. este în municipiul Bucureşti, bd Carol I nr. 17, sectorul 2.
(2) A.D.S., înfiinţatã în baza art. 4 alin. (1) din lege, preia prin protocol activul şi pasivul instituţiei înfiinţate în baza <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 198/1999 .
ART. 12
(1) Atribuţiile şi structura organizatoricã ale A.D.S. se aproba prin ordin al ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor.
(2) În cel mult 45 de zile de la data aprobãrii structurii organizatorice A.D.S. va organiza concurs pentru angajarea personalului necesar în vederea desfãşurãrii activitãţii.
ART. 13
(1) Veniturile încasate de A.D.S. se vireazã semestrial în contul Fondului "Dezvoltarea agriculturii româneşti" dupã deducerea cheltuielilor proprii aprobate în bugetul de venituri şi cheltuieli.
(2) Constituie venituri încasate de A.D.S. urmãtoarele:
a) venituri încasate din vânzarea acţiunilor emise de societãţile comerciale aflate în portofoliul A.D.S.;
b) venituri din încasarea redeventei conform contractelor de concesionare a terenurilor, bunurilor, activitãţilor şi serviciilor;
c) venituri obţinute din contracte de arenda, precum şi cele obţinute în baza altor contracte;
d) venituri din dobânzi bancare, dobânzi aferente titlurilor de stat etc.;
e) venituri din dividende;
f) venituri realizate din vânzarea caietelor de sarcini, a dosarelor de prezentare etc.;
g) venituri din chirii;
h) alte venituri prevãzute în bugetul de venituri şi cheltuieli aprobat.
(3) Constituie cheltuieli ale A.D.S. urmãtoarele:
a) cheltuieli proprii de organizare şi funcţionare, efectuate în scopul privatizãrii, concesionarii sau arendãrii: cheltuieli de personal, cheltuieli materiale şi servicii, cheltuieli de capital;
b) cheltuieli legate de plata onorariilor pentru consultanţi, agenţi de privatizare, cabinete sau societãţi profesionale de avocatura şi cele pentru realizarea privatizãrii societãţilor comerciale;
c) cheltuieli aferente lansãrii ofertei de vânzare pe piata de capital, inclusiv comisioanele şi taxele;
d) costuri implicate de închiderea operationala, reorganizarea şi/sau lichidarea societãţilor comerciale;
e) plata rapoartelor de evaluare, cheltuieli de publicitate, taxe notariale, taxe de registru, taxe judiciare şi de timbru, taxe pentru avize de mediu;
f) cheltuieli pentru înregistrarea transferului acţiunilor la A.D.S.;
g) sumele plãtite efectiv cumparatorilor în executarea garanţiilor acordate acestora şi/sau cheltuielile efectuate pentru combaterea ori stingerea pretenţiilor formulate de cumpãrãtori;
h) sumele plãtite efectiv concesionarului sau terţilor în executarea contractelor de concesiune, cu titlu de despãgubiri pentru nerespectarea obligaţiilor de mediu, şi/sau cheltuielile efectuate pentru combaterea ori stingerea pretenţiilor formulate de aceştia;
i) sumele plãtite efectiv terţilor prevãzuţi la art. 85 lit. a), în vederea pregãtirii procesului de concesionare;
j) cheltuielile aferente inventarierii şi intabulãrii dreptului asupra terenurilor proprietate publica sau privatã a statului;
k) cheltuieli corespunzãtoare întocmirii balanţei terenurilor, stabilirii bonitaţii terenurilor pe clase de calitate în vederea calculãrii redeventei, pentru verificarea respectãrii tehnologiilor culturilor din asolamente, alte impozite şi taxe;
l) cheltuieli pentru preluarea, transportul, depozitarea, condiţionarea şi valorificarea redeventei sau rentei preluate în natura;
m) cheltuieli cu asigurãrile;
n) alte cheltuieli cuprinse în bugetul de venituri şi cheltuieli aprobat.
ART. 14
(1) Sumele ce se vireazã în contul Fondului "Dezvoltarea agriculturii româneşti" se stabilesc ca diferenţa între veniturile totale încasate efectiv pana la finele semestrului şi cheltuielile totale aprobate prin bugetul de venituri şi cheltuieli pentru aceeaşi perioada.
(2) Virarea sumelor calculate conform alin. (1) se efectueazã în primele 10 zile lucrãtoare ale semestrului urmãtor pentru semestrul expirat.
(3) A.D.S. are obligaţia sa deruleze fondurile rezultate din activitãţile desfãşurate prin conturi bancare purtãtoare de dobânzi.
ART. 15
Sumele colectate în contul Fondului "Dezvoltarea agriculturii româneşti" sunt destinate programelor de dezvoltare a pieţelor interne şi externe, programelor de cercetare, programelor de dezvoltare a fermelor private şi altor programe, inclusiv cele de restructurare a societãţilor comerciale din domeniul de activitate al Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor, în scopul privatizãrii eficiente a acestora. Aceste programe se aproba prin ordin al ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor.

SECŢIUNEA a 2-a
Acţiuni pentru delimitarea patrimoniului Agenţiei Domeniilor Statului

ART. 16
Inventarul terenurilor cu destinaţie agricolã, întocmit de A.D.S., cuprinde urmãtoarele elemente:
A. Teren agricol productiv:
(i) arabil;
(ii) vii;
(iii) livezi;
(iv) pepiniere viticole şi pomicole;
(v) plantaţii de hamei şi duzi;
(vi) pãşuni;
(vii) fanete;
(viii) sere şi solarii;
(ix) rasadnite şi altele asemenea.
B. Teren neagricol:
(i) vegetaţie forestierã;
(ii) pãşuni împãdurite;
(iii) construcţii şi instalaţii zootehnice;
(iv) amenajãri piscicole şi de îmbunãtãţiri funciare;
(v) drumuri tehnologice şi de exploatare agricolã;
(vi) platforme şi spaţii de depozitare;
(vii) terenuri neproductive care pot fi amenajate şi folosite pentru producţie agricolã.
ART. 17
(1) A.D.S. va inventaria şi terenurile care fac obiectul retrocedarii şi împroprietãririi în baza unor legi speciale, precum şi terenurile pentru care nu exista înregistrat un drept de proprietate. De asemenea, A.D.S. va întocmi şi va reactualiza balanţa terenurilor agricole care aparţin domeniului public sau privat al statului pentru fiecare societate comercialã.
(2) Oficiile de cadastru, geodezie şi cartografie sunt obligate sa întocmeascã planurile cadastrale ale terenurilor cu destinaţie agricolã, pe categorii de folosinta şi clase de calitate, şi sa delimiteze suprafeţele ce fac obiectul retrocedarii, în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 18/1991 , republicatã, cu modificãrile ulterioare, şi ale <>Legii nr. 1/2000 , cu modificãrile ulterioare.
(3) Planurile cadastrale prevãzute la alin. (2) vor fi întocmite şi înaintate la A.D.S. cu titlu gratuit, fãrã sa fie necesarã vreo cerere prealabilã în acest sens.
ART. 18
Operaţiunile de inventariere prevãzute la art. 16 şi 17 sunt reglementate prin ordin comun al ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor şi al ministrului administraţiei publice.
ART. 19
Terenurile cu destinaţie agricolã rãmase în domeniul public sau privat al statului dupã retrocedare, aflate în administrarea A.D.S., vor avea specificate clasele de calitate.
ART. 20
În situaţia formularii unor sesizãri şi reclamaţii A.D.S. împreunã cu direcţiile generale pentru agricultura şi industrie alimentara judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, denumite în continuare D.G.A.I.A., şi cu oficiile de cadastru, geodezie şi cartografie judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, denumite în continuare O.C.G.C., verifica legalitatea cererilor care au stat la baza dobândirii calitãţii de acţionar sau de locator, iar în situaţia în care se constata ca au fost sãvârşite abuzuri prin acte administrative se pot prevala de prevederile <>art. 60-62 din Legea nr. 18/1991 , republicatã, sau pot sesiza instanţele judecãtoreşti în a cãror raza teritorialã este situat terenul agricol.
ART. 21
În scopul protejãrii exploataţiilor agricole viabile şi eficiente, A.D.S. va stabili amplasamentele pentru terenurile care fac obiectul reconstituirii dreptului de proprietate.
ART. 22
Înscrierea în cartea funciarã a dreptului de proprietate publica sau privatã a statului, dupã caz, se face în baza procesului-verbal de inventariere semnat de A.D.S., D.G.A.I.A şi O.C.G.C. şi a planurilor cadastrale întocmite de O.C.G.C.
ART. 23
Societãţile comerciale cu capital majoritar de stat, companiile şi societãţile naţionale, institutele şi staţiunile de cercetare şi producţie agricolã, prevãzute în anexele la lege, pot exercita, în termen de maximum 45 de zile de la data publicãrii legii în Monitorul Oficial al României, Partea I, dreptul de preemţiune în concesionarea terenurilor deţinute în exploatare şi aflate în domeniul public sau privat al statului, pana la privatizarea acestora, formuland în acest sens o cerere cãtre A.D.S.
ART. 24
Contractele de concesiune încheiate cu institutele şi staţiunile de cercetãri şi unitãţile de învãţãmânt agricol şi silvic pentru terenurile proprietate publica a statului, destinate realizãrii obiectivului cercetãrii, vor avea prevãzutã redeventa zero.
ART. 25
Redeventa minima va fi stabilitã de Consiliul de administraţie al A.D.S. în funcţie de clasele de calitate ale terenurilor concesionate.
ART. 26
Contractul de concesiune înceteazã de drept la data privatizãrii, precum şi în cazul declansarii lichidãrii administrative sau a falimentului.
ART. 27
În situaţia în care exista societãţi comerciale ale cãror pachete majoritare de acţiuni au fost vândute anterior intrãrii în vigoare a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 198/1999 , terenul agricol aferent desfãşurãrii obiectului de activitate al acestor societãţi va fi concesionat de A.D.S. Aceste societãţi comerciale pot sa îşi exercite un drept de preemţiune în maximum 45 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentelor norme metodologice.
ART. 28
În situaţia în care societãţile menţionate la art. 8 alin. (3) din lege şi la art. 27 din prezentele norme metodologice nu îşi manifesta dreptul de preemţiune, A.D.S. va concesiona terenurile prin metoda licitaţiei cu plic închis.

CAP. 3
Vânzarea acţiunilor societãţilor comerciale ce deţin în exploatare terenuri cu destinaţie agricolã, precum şi concesionarea bunurilor proprietate publica sau privatã a statului şi a activitãţilor sau serviciilor aparţinând domeniului public al statului

SECŢIUNEA 1
Pregãtirea privatizãrii

ART. 29
Prin investitor se înţelege orice persoana fizica sau juridicã, romana sau strãinã. Investitor nu poate fi o persoana juridicã romana de drept public sau o societate comercialã la care statul roman ori o autoritate a administraţiei publice locale deţine mai mult de 33% din totalul acţiunilor cu drept de vot în adunarea generalã a actionarilor.
ART. 30
Concedentul poate iniţia procedura de concesionare prin întocmirea studiului de oportunitate, a caietului de sarcini şi prin publicarea anunţului privind organizarea licitaţiei.
ART. 31
Orice investitor interesat poate iniţia procedura de concesionare prin înaintarea unei scrisori de intenţie adresate concedentului, înregistratã de concedent în registrul "Candidaturi şi oferte". Scrisoarea de intenţie va cuprinde datele de identificare a investitorului, manifestarea ferma şi serioasã a intentiei de concesionare, obiectul concesiunii, planul de afaceri.
ART. 32
În termen de 30 de zile de la primirea scrisorii de intenţie care îndeplineşte toate condiţiile prevãzute la art. 31 A.D.S. va comunica investitorului condiţiile în care poate participa la cumpãrarea de acţiuni şi/sau la concesionarea terenului.
ART. 33
A.D.S. întocmeşte lista cuprinzând societãţile comerciale aflate în lichidare administrativã sau în faliment, ale cãror terenuri agricole pot face obiectul procedurii de concesionare fãrã declanşarea procedurii de privatizare.
ART. 34
Lista cuprinzând societãţile comerciale prevãzute la art. 33, ale cãror terenuri agricole pot face obiectul procedurii de concesionare fãrã declanşarea procedurii de privatizare, va fi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, şi va cuprinde:
a) datele de identificare a agentului economic;
b) suprafata totalã de teren agricol ce urmeazã sa fie concesionata.
ART. 35
(1) A.D.S. va elabora proceduri interne în baza cãrora se va desfasura procesul de privatizare şi/sau de concesionare. Procedurile vor fi aprobate de Consiliul de administraţie al A.D.S. în termen de 10 zile de la data intrãrii în vigoare a prezentelor norme metodologice.
(2) Procedurile privind vânzarea de acţiuni, precum şi concesionarea terenurilor agricole, aflate în curs de desfãşurare la data intrãrii în vigoare a prezentelor norme metodologice, vor continua conform prevederilor acestora, cu recunoaşterea valabilitãţii actelor şi etapelor parcurse.

SECŢIUNEA a 2-a
Vânzarea de acţiuni şi oferta publica de vânzare

ART. 36
Procesul de privatizare a societãţilor comerciale se declanseaza concomitent cu procedura de concesionare a terenurilor cu destinaţie agricolã din exploatarea acestor societãţi, pe baza listelor publicate conform legii.
ART. 37
(1) A.D.S. va da publicitãţii prin intermediul mijloacelor de informare în masa anunţul publicitar elaborat pentru vânzarea acţiunilor şi concesionarea terenurilor din domeniul public sau privat al statului aflate în exploatarea societãţilor comerciale prevãzute la art. 1 şi 2 din lege, precum şi a societãţilor comerciale aflate în lichidare administrativã sau în faliment.
(2) Anunţul va fi publicat atât într-un cotidian naţional, cat şi în unul local din judeţul/judeţele în care este situat terenul.
(3) Preşedinţii consiliilor de administraţie ale societãţilor comerciale au obligaţia de a afişa de îndatã la sediul societãţii comerciale anunţul publicitar prevãzut la alin. (1).
ART. 38
Anunţul publicitar va fi întocmit în baza dosarului de prezentare şi a studiului de oportunitate întocmit de A.D.S. şi va cuprinde informaţii minime cu privire la:
a) denumirea şi sediul A.D.S.;
b) denumirea, sediul social, numãrul de înmatriculare la oficiul registrului comerţului şi codul fiscal ale societãţii comerciale care se privatizeazã;
c) obiectul principal de activitate, capitalul social, numãrul total de acţiuni, valoarea nominalã a unei acţiuni şi structura actionariatului, conform ultimei cereri de înscriere de menţiuni la registrul comerţului;
d) numãrul de acţiuni oferite spre vânzare şi procentul acestora din totalul acţiunilor;
e) metoda de vânzare;
f) oferta de preţ pentru o acţiune şi pentru pachetul pus în vânzare;
g) persoana desemnatã sa dea relaţii suplimentare (numele şi prenumele, numãrul de telefon, fax);
h) criteriile de preselecţie, dacã este cazul; criteriile de preselecţie se stabilesc de A.D.S. şi se pot referi la identificarea, bonitatea şi capacitatea economico-financiarã, tehnica şi juridicã ale potenţialului cumpãrãtor de a prezenta o oferta de cumpãrare corespunzãtoare cerinţelor A.D.S.;
i) locul unde şi data pana la care se depun documentele care atesta îndeplinirea criteriilor de precalificare, dacã este cazul;
j) instrucţiuni privind condiţiile depunerii de oferte finale ori, dupã caz, preliminare şi neangajante, precum şi data şi locul deschiderii acestora; pentru depunerea ofertelor se va stabili un termen de maximum 120 de zile, dar nu mai mic de 20 de zile de la publicarea anunţului de vânzare;
k) alte date considerate importante.
ART. 39
Valabilitatea ofertei de vânzare este de maximum 180 de zile calendaristice de la data primului anunţ publicitar.
ART. 40
(1) Dosarul de prezentare va cuprinde în principal urmãtoarele elemente:
a) informaţii generale: denumirea, forma juridicã, sediul principal şi, dacã este cazul, sediile secundare, numãrul de înmatriculare la oficiul registrului comerţului, codul fiscal, codul poştal, numerele de telefon, fax, capitalul social, inclusiv numãrul total de acţiuni, valoarea nominalã a acţiunilor şi structura actionariatului, conform ultimei cereri de înscriere de menţiuni la registrul comerţului, obiectul de activitate, numãrul şi structura numericã ale personalului salariat;
b) date privind situaţia patrimonialã, cu referire la:
(i) terenuri: suprafata, amplasarea, destinaţia, valoarea de înregistrare în contabilitate, situaţia juridicã;
(ii) clãdiri principale: amplasarea, suprafata construitã şi desfasurata -, destinaţia, vechimea, valoarea de înregistrare în contabilitate, situaţia juridicã;
(iii) investiţii în curs: descrierea sumarã, valoarea totalã, procentul de realizare, data finalizarii;
(iv) participari la alte societãţi comerciale: denumirea şi numãrul de înmatriculare ale acestor alte societãţi, procentul deţinut din capitalul social, precum şi valoarea nominalã a capitalului social deţinut;
(v) bunurile imobile ipotecate şi bunurile mobile care fac obiectul unei garanţii reale mobiliare, bunurile asupra cãrora poarta un privilegiu special, precum şi bunurile imobile revendicate de terţi;
(vi) bunurile care fac obiectul contractelor de locatie de gestiune, de închiriere, asociaţie în participaţiune sau leasing;
(vii) drepturile de proprietate industriala deţinute: brevete de invenţie, mãrci, desene şi modele industriale;
(viii) litigiile cu o valoare mai mare de 500.000.000 lei, prezentate distinct în funcţie de calitatea procesuala;
c) date privind situaţia economico-financiarã: bilanţ simplificat - conform bilanţului pe anul precedent şi ultimei balante din anul în curs -, contul de profit şi pierderi la sfârşitul anului precedent şi la nivelul unui semestru al anului în curs sau, dupã caz, prin utilizarea datelor efectiv cumulate pana în luna în care se calculeazã - şi activul net contabil la data la care se întocmeşte dosarul de prezentare, inclusiv obligaţiile societãţii comerciale fata de Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participatiilor Statului rezultate din fonduri pentru restructurare şi dividende;
d) certificatele de sarcini fiscale;
e) obligaţiile de mediu ce trebuie sa fie îndeplinite de societatea comercialã, conform avizului de mediu eliberat de autoritatea de mediu competenta, şi surse potenţiale de rãspundere a societãţii comerciale pentru daune cauzate mediului, evidentiate în avizul de mediu;
f) oferta de vânzare şi, dacã este cazul, de concesionare;
g) valabilitatea preţului/acţiune din oferta de vânzare.
(2) Conţinutul dosarului de prezentare a societãţii comerciale poate varia de la caz la caz, în raport cu specificul societãţii comerciale supuse privatizãrii şi cu metoda de vânzare.
ART. 41
În cazul vânzãrii acţiunilor prin oferta publica datele şi informaţiile cuprinse în dosarul de prezentare vor fi cele indicate în Normele emise de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare privind prospectul de oferta publica. În cazul vânzãrii de valori mobiliare pe piata de capital internationala se vor respecta regulile de informare a investitorilor, specifice pieţei pe care se efectueazã tranzacţia respectiva.
ART. 42
O data cu dosarul de prezentare A.D.S. va întocmi şi un caiet de sarcini care va cuprinde în principal urmãtoarele elemente:
a) instrucţiunile pentru întocmirea ofertei de cumpãrare;
b) documentele de participare ce însoţesc oferta de cumpãrare.
ART. 43
În situaţia în care privatizarea unei societãţi comerciale este însoţitã şi de concesionarea terenului aflat în exploatarea ei A.D.S. va întocmi şi studiul de oportunitate privind concesionarea, care va cuprinde cel puţin elementele prevãzute la <>art. 7 din Legea nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor.
ART. 44
Rãspunderea cu privire la realitatea, corectitudinea şi actualitatea datelor care stau la baza întocmirii dosarului de prezentare, a calculãrii preţului de oferta, a acţiunilor, precum şi la baza întocmirii prospectului de oferta publica, dupã caz, revine în totalitate administratorilor şi cenzorilor societãţii comerciale emitente.
ART. 45
Acţiunile societãţilor comerciale se vor vinde la preţul de piata rezultat din raportul dintre cerere şi oferta, fãrã sa existe un preţ mimim de vânzare. În cazul în care, în urma negocierilor, preţul cel mai bun obţinut este sub preţul de oferta al A.D.S., consiliul de administraţie decide asupra oportunitãţii încheierii contractului de vânzare-cumpãrare de acţiuni la preţul oferit.
ART. 46
A.D.S. dispune întocmirea raportului de evaluare de cãtre un evaluator autorizat, persoana fizica sau juridicã, romana sau strãinã, agreat de A.D.S. şi angajat prin contract. Contractul se încheie cu societatea comercialã sau cu A.D.S., potrivit hotãrârii consiliului de administraţie.
ART. 47
În vederea realizãrii atribuţiilor sale A.D.S. va putea angaja serviciile unor firme de consultanţa în domeniul financiar-contabil, audit, juridic, evaluãri etc., precum şi ale unor experţi, dupã caz.
ART. 48
Preţul stabilit în baza raportului de evaluare întocmit de evaluator şi a aprecierilor experţilor din cadrul A.D.S. va fi preţul de pornire al negocierii directe cu preselecţie şi este valabil pentru toate negocierile desfãşurate în termenul de valabilitate a ofertei prevãzut la art. 39.
ART. 49
(1) Pentru societãţile comerciale care au un capital social de pana la 4 miliarde lei şi teren agricol de pana la 500 ha şi care nu este ocupat cu plantaţii, sere, solarii, iazuri etc. raportul de evaluare poate fi întocmit, potrivit hotãrârii consiliului de administraţie, de cãtre A.D.S., sub forma unui raport de evaluare simplificat.
(2) Instrucţiunile privind modul de întocmire a raportului de evaluare simplificat se aproba prin hotãrâre a Consiliului de administraţie al A.D.S.
(3) Lista cuprinzând societãţile comerciale pentru care se întocmeşte raport de evaluare simplificat se aproba prin hotãrâre a Consiliului de administraţie al A.D.S.
ART. 50
Pentru întocmirea raportului de evaluare preşedinţii consiliilor de administraţie ale societãţilor comerciale sunt obligaţi sa punã la dispoziţie evaluatorului toate datele necesare, în termenul stabilit de A.D.S.
ART. 51
Metoda de vânzare a acţiunilor cãtre investitorii interesaţi se stabileşte prin hotãrâre a Consiliului de administraţie al A.D.S.
ART. 52
Metodele vânzãrii de acţiuni pot fi oferta publica de vânzare şi negocierea directa cu preselecţie.
ART. 53
Vânzarea de acţiuni prin oferta publica de vânzare se face cu respectarea prevederilor <>Legii nr. 52/1994 privind valorile mobiliare şi bursele de valori, precum şi ale celorlalte acte normative în domeniu.
ART. 54
În cazul vânzãrii acţiunilor prin oferta publica de vânzare, prin metode specifice pieţei de capital, potrivit art. 14 alin. (1) lit. a) din lege, datele şi informaţiile cuprinse în prospectul de oferta publica vor fi cele indicate în Normele emise de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare privind prospectul de oferta publica ori, dupã caz, în alte reglementãri aplicabile tranzacţiei respective. În situaţia vânzãrii de valori mobiliare pe piata de capital internationala se vor respecta regulile de informare a investitorilor, specifice pieţei pe care se efectueazã tranzacţia respectiva.
ART. 55
Vânzarea acţiunilor prin oferta publica de vânzare se face prin intermediul unor societãţi de valori mobiliare agreate de A.D.S. Criteriile de selecţie şi punctajele pentru licitaţia organizatã în scopul selectãrii societãţilor de valori mobiliare agreate se stabilesc prin hotãrâre a Consiliului de administraţie al A.D.S.
ART. 56
Prospectul de oferta publica de vânzare va conţine şi studiul de oportunitate întocmit în vederea concesionarii terenului administrat de societatea comercialã, precum şi contractul-cadru de concesiune a terenului.
ART. 57
Prin prospectul de oferta publica de vânzare A.D.S. şi societatea emitenta vor prezenta în mod distinct, pe baza situaţiei cunoscute la data întocmirii prospectului de oferta publica, riscurile pe care şi le asuma cumpãrãtorul prin eventuala aplicare a <>Legii nr. 18/1991 , republicatã, cu modificãrile ulterioare, şi ale <>Legii nr. 1/2000 , cu modificãrile ulterioare, precum şi a oricãror alte acte normative.
ART. 58
Oferta publica de vânzare va fi facuta pentru tot pachetul de acţiuni deţinut de A.D.S., cu respectarea prevederilor art. 14 alin. (2) din lege, de regula prin metoda "totul sau nimic". Pentru subscrierea în condiţiile art. 14 alin. (2) din lege persoanele îndreptãţite vor prezenta intermediarului dovada calitãţii de salariat/membru al conducerii societãţii comerciale la data deschiderii ofertei. Dovezile vor rãmâne în original la intermediar care se va îngriji şi de pãstrarea acestora.
ART. 59
Consiliul de administraţie al A.D.S. aproba:
a) preţul de pornire al procedurii de vânzare prin oferta publica. Preţul include taxa de autorizare, comisionul de intermediere şi toate celelalte cheltuieli legate de vânzarea prin oferta publica;
b) metoda de tranzactionare pe piata de capital, avându-se în vedere situaţia concretã a fiecãrei societãţi comerciale;
c) conţinutul proiectului de prospect de oferta publica;
d) contractul de intermediere încheiat cu una dintre societãţile de valori mobiliare agreate, în condiţiile art. 55;
e) preţul de pornire al vânzãrii şi nivelul minim acceptabil, în cazul metodelor de tranzactionare care presupun proceduri de identificare a preţului de echilibru între cerere şi oferta (licitaţie olandeza, licitaţie specialã deschisã etc.).
ART. 60
A.D.S. elaboreazã proceduri interne referitoare la vânzarea de acţiuni prin oferta publica de vânzare.
Negocierea directa cu preselecţie
ART. 61
(1) Criteriile de preselecţie în vederea alegerii investitorilor care participa la negocierea privind vânzarea de acţiuni sunt urmãtoarele:
● pentru persoanele fizice:
a) pregãtirea de specialitate în domeniul agricol, doveditã cu actele eliberate de instituţiile de învãţãmânt;
b) declaraţie pe propria rãspundere ca nu are contracte reziliate din culpa sa sau restante la plãţile datorate în baza unor contracte de vânzare-cumpãrare de acţiuni, încheiate cu Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor sau cu alte instituţii publice implicate, sau în baza unor contracte de concesionare a terenurilor agricole, încheiate cu A.D.S.;
● pentru persoanele juridice:
a) sa facã dovada înregistrãrii şi functionarii legale (act constitutiv, certificat de înmatriculare, cod fiscal etc.);
b) sa aibã în obiectul de activitate "activitate agricolã" - grupa 01 din Codul CAEN;
c) sa facã dovada experienţei în domeniul agricol;
d) durata existenţei persoanei juridice, potrivit actelor constitutive, sa fie mai mare decât durata concesionarii, dacã este cazul;
e) declaraţie pe propria rãspundere ca nu are contracte reziliate din culpa sa sau restante la plãţile datorate în baza unor contracte de vânzare-cumpãrare de acţiuni, încheiate cu Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor sau cu alte instituţii publice implicate, sau în baza unor contracte de concesionare a terenurilor agricole, încheiate cu A.D.S.
(2) Asociaţiile constituite în conformitate cu <>art. 16 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societãţilor comerciale, aprobatã prin <>Legea nr. 44/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, nu sunt supuse prevederilor alin. (1) lit. b) şi c) referitoare la persoanele juridice.
ART. 62
(1) Pentru participarea la negocierea cu preselecţie potentialii cumpãrãtori depun la sediul A.D.S. urmãtoarele documente:
a) dovada privind depunerea garanţiilor de participare;
b) dovada privind achitarea preţului dosarului de prezentare şi a caietului de sarcini;
c) împuternicirea acordatã persoanei care reprezintã investitorul la negociere, care trebuie sa fie expresã, iar dacã provine din partea unei persoane fizice, sa fie în forma autenticã;
d) documentele care certifica identitatea şi calitatea investitorului, astfel:
(2) Documentele care certifica identitatea şi calitatea investitorului persoana juridicã romana sunt:
a) copia legalizatã de pe certificatul de înmatriculare eliberat de oficiul registrului comerţului, de pe actul constitutiv, inclusiv de pe actele adiţionale şi de pe certificatul de înregistrare fiscalã;
b) scrisoare de bonitate financiarã, eliberata de o banca romana, conform modelului-cadru aprobat de Consiliul de administraţie al A.D.S.;
c) dovezi privind achitarea obligaţiilor fiscale cãtre toţi creditorii bugetari, prin prezentarea certificatelor de atestare fiscalã eliberate de titularii acestor creanţe bugetare;
d) declaraţie semnatã de reprezentantul legal, potrivit cãreia societatea comercialã nu se afla în reorganizare judiciarã sau în faliment;
e) documentele menţionate la lit. b), c) şi d) vor fi prezentate în original.
(3) Documentele care certifica identitatea şi calitatea investitorului persoana juridicã strãinã sunt:
a) actul de înmatriculare a societãţii comerciale strãine;
b) scrisoare de bonitate financiarã, eliberata de o banca romana sau de o banca strãinã cu care o banca romana are relaţii de corespondent, conform modelului-cadru aprobat de Consiliul de administraţie al A.D.S.;
c) declaraţie semnatã de reprezentantul legal, potrivit cãreia societatea comercialã nu se afla în reorganizare judiciarã sau în faliment;
d) toate documentele depuse de ofertanţi, cu excepţia cazului în care acestea reprezintã rapoarte de activitate sau situaţii financiare, vor fi prezentate în original şi în copie legalizatã. Toate aceste documente vor fi însoţite de traducerea legalizatã în limba romana.
(4) Documentele care certifica identitatea şi calitatea investitorului comerciant, persoana fizica sau asociaţie familialã, sunt:
a) copie legalizatã de pe actul de identitate şi de pe autorizaţia de funcţionare eliberata de autoritatea competenta sau de pe actul legal de constituire, dupã caz;
b) dovezi privind achitarea obligaţiilor fiscale cãtre toţi creditorii bugetari, prin prezentarea unor certificate de atestare fiscalã, eliberate de titularii acestor creanţe bugetare.
(5) Documentele care certifica identitatea şi calitatea investitorului, asociaţie agricolã constituitã în baza <>Legii nr. 36/1991 , sunt:
a) procesul-verbal al adunãrii constitutive în original sau copie legalizatã;
b) acte doveditoare privind calitãţile şi capacitatile asociaţilor/angajaţilor acestora: curriculum vitae, diplome de studii - în copie legalizatã;
c) certificat de cazier judiciar pentru fiecare membru al asociaţiei;
d) dovada privind achitarea în termenele legale a obligaţiilor fiscale prin prezentarea certificatului de atestare fiscalã eliberat de organul fiscal competent pentru toţi membrii asociaţiei;
e) actele de proprietate asupra terenului (proces-verbal de punere în posesie, titlu de proprietate) ale tuturor membrilor asociaţiei, în copie legalizatã;
f) acte de donaţie, contracte de schimb, acte de vânzare-cumpãrare privind terenul deţinut de fiecare asociat, copii legalizate;
g) alte acte care atesta dobândirea dreptului de proprietate provenit din succesiune, accesiune, vânzare silitã sau uzucapiune etc., pentru fiecare asociat, copie legalizatã;
h) dovada privind întabularea actelor de proprietate în cartea funciarã, cu indicarea cotei fiecãrui coproprietar, potrivit <>art. 46 din Legea cadastrului şi a publicitãţii imobiliare nr. 7/1996 .
(6) Documentele care certifica identitatea şi calitatea investitorului, societate agricolã constituitã în baza <>Legii nr. 36/1991 , sunt:
a) dovada privind constituirea legalã a societãţii agricole:
● copii legalizate de pe statut şi de pe actul de constituire;
● copie legalizatã de pe încheierea judecãtoreascã prin care se dispune înscrierea societãţii în Registrul societãţilor agricole, cu menţionarea poziţiei din registru;
b) copii legalizate de pe actele adiţionale şi dovada privind menţionarea acestora în Registrul societãţilor agricole;
c) scrisoare de bonitate financiarã, eliberata de o banca romana, conform modelului-cadru aprobat de Consiliul de administraţie al A.D.S.;
d) dovezi privind achitarea obligaţiilor fiscale cãtre toţi creditorii bugetari, prin prezentarea unor certificate de atestare fiscalã eliberate de titularii acestor creanţe bugetare;
e) declaraţie semnatã de reprezentantul legal, potrivit cãreia societatea nu se afla în reorganizare judiciarã sau în faliment;
f) lista cuprinzând asociaţii intrati/iesiti în cursul anului curent, cu menţionarea valorii pãrţilor sociale subscrise/retrase, dupã caz;
g) suma maxima admisã de adunarea generalã a asociaţilor pana la care consiliul de administraţie al societãţii poate angaja societatea în cursul anului curent (copie de pe procesul-verbal al adunãrii generale a asociaţilor);
(7) Documentele care certifica identitatea şi calitatea investitorului persoana fizica romana: copie de pe actul de identitate şi certificatul de cazier judiciar.
(8) Documentele care certifica identitatea şi calitatea investitorului persoana fizica strãinã: copie de pe pasaport şi certificatul de cazier, traducere legalizatã.
(9) Neprezentarea sau prezentarea incompleta a documentelor de participare conduce la excluderea respectivului ofertant.
(10) Prezentarea unor declaraţii pe propria rãspundere, false sau incomplete, da dreptul A.D.S. sa excludã ofertantul din orice faza a procedurii sau, dupã caz, sa rezilieze eventualul contract încheiat cu ofertantul respectiv, urmând reluarea procedurii.
(11) Rezoluţiunea contractului în aceste condiţii atrage revenirea întregului pachet de acţiuni vândute în patrimoniul A.D.S., fãrã restituirea sumelor plãtite pana la data rezolutionarii, care vor fi reţinute cu titlu de daune-interese.
ART. 63
La negocierea directa cu preselecţie pentru societãţile comerciale care nu deţin terenuri cu destinaţie agricolã criteriul de departajare a ofertanţilor este preţul/acţiune, în condiţiile art. 14 alin. (3) din lege.
ART. 64
La negocierea directa cu preselecţie pentru societãţile comerciale care deţin terenuri cu destinaţie agricolã vânzarea acţiunilor se realizeazã concomitent cu concesionarea acestor terenuri.
ART. 65
(1) Departajarea ofertanţilor dupã negocierea directa cu preselecţie (în baza ofertei finale, ferme şi definitive) se face pe baza unei grile de punctare care conţine în principal urmãtoarele elemente:
a) preţ/acţiune, cu respectarea prevederilor art. 14 alin. (3) din lege;
b) nivelul redeventei oferite;
c) modalitatea de plata a acţiunilor;
d) investiţii pentru dezvoltarea societãţii;
e) investiţii minime pentru dezvoltarea exploataţiilor, pentru întreţinerea, exploatarea şi reabilitarea terenului, cu respectarea obligaţiilor de mediu;
f) pregãtirea de specialitate pentru persoanele fizice;
g) experienta în exploatarea terenului pentru persoane juridice.
(2) Pentru stabilirea echivalentului preţului/acţiune care se ia în calculul grilei de punctare aferente fiecãrei oferte se procedeazã astfel:
a) dacã sunt numai ofertanţi care beneficiazã de prevederile art. 14 alin. (3) din lege se ia în calcul preţul/acţiune înscris în oferta fiecãrui investitor. Preţul/acţiune va fi cel înscris în oferta câştigãtoare;
b) dacã sunt atât ofertanţi care nu beneficiazã de prevederile art. 14 alin. (3) din lege, cat şi ofertanţi care beneficiazã de aceste prevederi, iar cel mai mare preţ/acţiune oferit aparţine unui ofertant din a doua categorie, preţul va fi cel înscris în oferta câştigãtoare;
c) dacã sunt atât ofertanţi care nu beneficiazã de prevederile art. 14 alin. (3) din lege, cat şi ofertanţi care beneficiazã de acestea, iar cel mai mare preţ/acţiune oferit aparţine unui ofertant din prima categorie, pentru ofertanţii din a doua categorie care au oferit un preţ cu cel mult 40% mai mic decât cel mai mare preţ oferit, la calculul grilei de punctare se ia în calcul preţul/acţiune al acestora, la care se adauga 40% din cel mai mare preţ oferit, iar preţul/acţiune rãmâne cel înscris în oferta.
(3) În grila de punctare se înscriu şi celelalte elemente din oferta finala, ferma şi definitiva, se calculeazã punctajul, câştigãtor fiind ofertantul care obţine punctajul cel mai mare.
ART. 66
În situaţia în care A.D.S. a organizat prin metoda negocierii directe cu preselecţie vânzarea de acţiuni concomitent cu concesionarea terenurilor, ofertantul declarat câştigãtor va semna în nume propriu contractul de vânzare-cumpãrare a pachetului majoritar de acţiuni, urmând ca dupã înregistrarea la oficiul registrului comerţului a noii sale calitãţi de acţionar majoritar sa convoace adunarea generalã a actionarilor şi sa mandateze noul consiliu de administraţie al societãţii sa desemneze persoana imputernicita sa încheie contractul de concesionare cu A.D.S., în condiţiile asumate prin oferta sa.
ART. 67
În cadrul negocierii contractului de vanzarecumparare se vor stabili clauze pentru pãstrarea obiectului de activitate şi protecţia salariaţilor.
ART. 68
(1) Asociaţiile constituite în conformitate cu <>art. 16 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 , aprobatã prin <>Legea nr. 44/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi societãţile comerciale agricole, asociaţiile agricole şi alte forme asociative din agricultura, cu personalitate juridicã, pot cumpara acţiuni emise de societãţile comerciale, beneficiind de urmãtoarele facilitãţi: plata în rate egale sau descrescãtoare, eşalonate pe o perioada de maximum 5 ani de la data încheierii contractului de vânzare-cumpãrare, cu un avans de minimum 20% din preţul de adjudecare şi cu o dobanda de 10% pe an.
(2) Facilitãţile prevãzute la alin. (1) se acorda doar în cazul privatizãrii societãţilor comerciale prin metoda negocierii directe cu preselecţie.
ART. 69
(1) Acţiunile dobândite în conformitate cu prevederile art. 15 din lege nu vor putea fi înstrãinate, sub sancţiunea nulitãţii actului de înstrãinare, şi nu vor putea fi distribuite chiar în situaţia achitãrii lor de cãtre beneficiarii facilitãţilor prevãzute la art. 15 din lege şi nici nu vor putea fi grevate de sarcini pana la achitarea integrala a întregului pachet de acţiuni achiziţionat.
(2) Neîndeplinirea din culpa de cãtre beneficiarii facilitãţilor prevãzute la art. 15 din lege a oricãreia dintre obligaţiile contractuale da dreptul A.D.S. sa rezolutioneze contractul.
(3) Rezoluţiunea contractului atrage revenirea întregului pachet de acţiuni vândute în patrimoniul A.D.S., fãrã restituirea sumelor plãtite pana la data rezolutiunii, care vor fi reţinute cu titlu de daune-interese.
(4) Sancţiunea rezolutiunii va putea fi dispusã prin hotãrâre a Consiliului de administraţie al A.D.S. dupã împlinirea a 30 de zile calendaristice de la data notificãrii.
ART. 70
În aplicarea prevederilor art. 16 alin. (2) din lege Ministerul Finanţelor Publice va emite reglementãri privind înregistrarea în contabilitate a sumelor respective.
(2) Ordinea în care se vor face plãţile prevãzute la art. 16 alin. (2) din lege este:
a) dobânzi;
b) rate;
c) credite bancare pentru cumpãrarea de acţiuni;
d) penalitãţi de întârziere pentru neachitarea în termen a ratelor.
ART. 71
(1) Pentru acţiunile vândute cu plata în rate acţiunile neachitate se constituie gaj şi se elibereazã de sarcinile privind gajul pe mãsura achitãrii lor.
(2) Contractul de gaj pentru acţiunile neachitate se încheie concomitent cu contractul de vânzare-cumpãrare a acţiunilor cu plata în rate şi se actualizeazã în funcţie de plãţile efectuate.
ART. 72
(1) Contractul de gaj pentru realizarea investiţiilor necesare în vederea dezvoltãrii societãţii/aport de capital se încheie concomitent cu contractul de vanzarecumparare, prin gajarea unui procent din pachetul de acţiuni achitat, procent aprobat de Consiliul de administraţie al A.D.S. Pentru acoperirea integrala a investiţiilor angajate cumpãrãtorul va constitui garanţii suplimentare.
(2) Contractul de gaj va putea fi înregistrat în registrul actionarilor societãţii, la Arhiva Electronica de Garanţii Reale Mobiliare, la societatea de registru independent sau la registrul comerţului, dupã caz, conform dispoziţiilor legale.

SECŢIUNEA a 3-a
Concesionarea sau arendarea terenurilor cu destinaţie agricolã, precum şi concesionarea bunurilor proprietate publica sau privatã a statului şi a activitãţilor şi serviciilor publice

ART. 73
Procedura concesionarii prin licitaţie cu plic închis se aplica în urmãtoarele situaţii:
a) concesionarea cãtre investitorii interesaţi numai de concesionarea terenurilor cu destinaţie agricolã;
b) concesionarea terenurilor cu destinaţie agricolã care au fost exploatate de societãţile comerciale aflate în lichidare administrativã sau în faliment.
ART. 74
(1) În cazul în care un investitor este interesat numai de concesionarea terenului cu destinaţie agricolã şi nu solicita şi cumpãrarea de acţiuni ale societãţii comerciale care are în exploatare terenul respectiv vor putea fi concesionate numai terenurile care, potrivit studiului de oportunitate întocmit, nu sunt necesare societãţii comerciale pentru desfãşurarea activitãţii.
(2) Scoaterea la licitaţie cu plic închis se face cu acordul Consiliului de administraţie al A.D.S.
ART. 75
(1) În situaţia în care societatea comercialã se afla în lichidare administrativã sau în faliment A.D.S. va concesiona prin metoda licitaţiei cu plic închis suprafata de teren agricol care s-a aflat în exploatarea societãţii.
(2) În situaţia în care dupã organizarea a doua şedinţe de licitaţie suprafata de teren agricol nu a fost concesionata, A.D.S., pe baza studiului de oportunitate aprobat de consiliul sau de administraţie, va putea scoate la concesionare prin metoda licitaţiei cu plic închis pãrţi din suprafata totalã de teren, urmãrindu-se prin aceasta concesionarea în totalitate a suprafeţelor de teren iniţiale.
(3) În situaţia în care pe suprafata de teren ce urmeazã sa fie concesionata exista investiţii (sere, plantaţii etc.), A.D.S. va clarifica situaţia juridicã a investiţiei anterior declansarii procedurii de concesionare.
(4) Concesionarea terenurilor agricole pe care se afla investiţii (sere, plantaţii etc.) se va realiza prin procedura licitaţiei cu plic închis, cu respectarea urmãtoarei proceduri prealabile:
a) în termen de 5 de zile de la data notificãrii de cãtre A.D.S. persoanele fizice sau juridice care doresc sa se prevaleze de dreptul de proprietate asupra investiţiilor, cu prilejul concesionarii terenului respectiv, încheie în scris un acord prealabil cu A.D.S. cu privire la desemnarea unui evaluator dintre cei agreati de A.D.S., punerea la dispoziţia acestuia a tuturor documentelor şi datelor solicitate, acceptarea necondiţionatã a raportului de evaluare cu plata justa pentru investiţiile respective, ca despãgubire prealabilã încheierii contractului de concesiune în condiţiile prezentelor norme metodologice;
b) conţinutul acordului scris şi semnat prevãzut la lit. a) împreunã cu caietul de sarcini al concesionarii terenului se aproba de Consiliul de administraţie al A.D.S., iar garanţia de participare la licitaţie nu poate fi stabilitã la o suma mai mica decât valoarea din raportul de evaluare separatã a investiţiilor;
c) la constituirea garanţiei de participare persoanelor prevãzute la lit. a) li se recunoaşte valoarea rezultatã din raportul de evaluare şi acceptatã de pãrţi prin acordul prealabil, cu condiţia depunerii unui antecontract, semnat de persoanele împuternicite, de vânzare a investiţiei în favoarea castigatorului licitaţiei de concesionare, desemnat în condiţiile prezentelor norme metodologice.
ART. 76
Bunurile, activitãţile şi serviciile aparţinând domeniului public sau privat al statului, aflate în subordinea Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor şi care pot fi concesionate, vor fi stabilite prin ordin al ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor, iar concesionarea se va face prin metoda licitaţiei cu plic închis.
ART. 77
Procedura licitaţiei cu plic închis se va desfasura într-o singura etapa, cu respectarea urmãtoarelor condiţii:
● Licitaţia cu plic închis se desfãşoarã la adresa prevãzutã în anunţul publicitar, într-o singura şedinţa, la care pot participa un numãr nelimitat de ofertanţi care au achitat caietul de sarcini şi fac dovada constituirii garanţiei de participare în cuantumurile valorice şi sub formele precizate în caietul de sarcini.
● Pentru participarea la licitaţie în termenul prevãzut în anunţul publicitar ofertanţii au obligaţia sa depunã la adresa prevãzutã în anunţul publicitar plicul sigilat cuprinzând:
a) documentele de participare la licitaţie, în conformitate cu art. 62, precum şi celelalte documente solicitate în caietul de sarcini;
b) oferta tehnica şi financiarã, de asemenea în plic sigilat.
● Membrii comisiei de licitaţie şi ofertanţii sau reprezentanţii acestora vor fi prezenţi la data, ora şi locul anunţate pentru deschiderea plicurilor.
● Preşedintele comisiei de licitaţie va deschide numai plicurile ofertanţilor prezenţi.
● Documentele de participare la licitaţie ale fiecãrui ofertant vor fi semnate pe verso de toţi membrii comisiei de licitaţie şi vor fi contrasemnate de ceilalţi ofertanţi, în ordinea deschiderii plicurilor.
● Vor fi excluşi de la licitaţie ofertanţii care nu au depus toate documentele cu respectarea condiţiilor de forma şi de conţinut cerute prin caietul de sarcini, precum şi cei care nu au fost prezenţi la momentul începerii licitaţiei. Ofertanţilor excluşi li se va restitui plicul cu oferta tehnica şi financiarã, nedesfacut.
● Preşedintele comisiei de licitaţie va deschide plicurile conţinând ofertele tehnice şi financiare ale ofertanţilor acceptaţi.
● Ofertele tehnice şi financiare ale fiecãrui ofertant vor fi semnate pe verso, pe fiecare pagina, de cãtre toţi membrii comisiei de licitaţie şi vor fi contrasemnate de ceilalţi ofertanţi, în ordinea deschiderii plicurilor.
● Ofertele sunt irevocabile şi conţin:
a) numele persoanei fizice/denumirea persoanei juridice şi domiciliul/sediul acesteia;
b) redeventa oferitã;
c) celelalte elemente pe baza cãrora se stabileşte oferta câştigãtoare conform grilei de punctaj, cum ar fi: investiţiile angajate de ofertant, condiţiile de exploatare, pregãtirea profesionalã şi dotarea tehnica a ofertantului, obligaţiile de mediu solicitate prin caietul de sarcini etc.
● Comisia de licitaţie face evaluarea ofertelor pe baza punctajului din grila de selecţie a ofertelor.
● Membrii comisiei de licitaţie vor proceda, pe loc, la evaluarea ofertelor în baza grilei de selecţie, stabilind punctajul fiecãrui ofertant.
● Preşedintele comisiei de licitaţie comunica ofertanţilor conţinutul procesului-verbal de adjudecare a ofertei în favoarea ofertantului care totalizeazã punctajul cel mai mare. În situaţia în care mai mulţi ofertanţi au întrunit acelaşi punctaj maxim se declara adjudecatar ofertantul care a oferit redeventa cea mai mare. Dacã se menţine egalitate de puncte, comisia de licitaţie va organiza de îndatã între aceştia licitaţie cu strigare, la care elementul de departajare va fi redeventa, cu un pas de creştere de 5% din valoarea acesteia.
● În situaţia în care la licitaţie se prezintã un singur ofertant, iar oferta acestuia îndeplineşte condiţiile impuse de organizatorul licitaţiei, obtinand cel puţin 60% din punctajul maxim, comisia de licitaţie îl declara câştigãtor.
● Adjudecarea licitaţiei se consemneazã în procesul-verbal, întocmit în câte un exemplar atât pentru comisia de licitaţie, cat şi pentru fiecare ofertant şi semnat de membrii acesteia, de câştigãtor, precum şi de ceilalţi ofertanţi.
● Comisia de licitaţie va inmana procesul-verbal de adjudecare ofertantului în favoarea cãruia s-a adjudecat licitaţia, precum şi celorlalţi participanţi la licitaţie.
● Garanţia de participare constituitã de câştigãtor se retine de organizator. Garanţia nu se restituie ofertantului declarat câştigãtor în urmãtoarele situaţii:
a) când a revocat oferta dupã deschiderea plicului conţinând oferta tehnica şi financiarã;
b) când a refuzat semnarea procesului-verbal de adjudecare;
c) când a refuzat semnarea contractului de concesionare în termen de 10 zile lucrãtoare de la data procesuluiverbal de licitaţie.
● Licitaţia se anuleazã în condiţiile prevãzute la lit. b) şi c) ale prevederii anterioare, urmând sa fie reluatã.
● Organizatorul licitaţiei este obligat sa restituie celorlalţi ofertanţi garanţia de participare în termen de pana la 5 zile de la organizarea licitaţiei.
● Garanţia nu se restituie ofertanţilor care au fãcut declaraţii false.
● În termen de 24 ore de la primirea procesului-verbal de licitaţie ofertanţii pot face contestaţii în scris cu privire la modul în care au fost respectate dispoziţiile prezentelor norme metodologice prin care se reglementeazã procedura licitaţiei cu plic închis, la sediul organizatorului, potrivit anunţului publicitar.
● Eventualele contestaţii se soluţioneazã de comisia de soluţionare a contestaţiilor în termen de maximum 5 zile lucrãtoare de la primirea acestora şi se comunica petentului prin grija organizatorului licitaţiei.
● Procedurile referitoare la contestaţii sunt de aplicabilitate generalã.
ART. 78
(1) În vederea gestionãrii şi exploatãrii eficiente a terenurilor, A.D.S. va putea da în arenda sau în orice alte forme de exploatare eficienta terenurile aflate în administrarea sa, pana la concesionarea acestora.
(2) Procedurile privind operaţiunile prevãzute la alin. (1) vor fi aprobate de Consiliul de administraţie al A.D.S.
(3) Contractele în derulare, încheiate în vederea exploatãrii eficiente şi viabile a terenurilor agricole de cãtre societãţile comerciale din portofoliul A.D.S., aflate sub incidenta <>Legii nr. 64/1995 , republicatã, pot fi preluate de A.D.S. prin subrogare în drepturile societãţilor comerciale.
(4) În vederea gestionãrii şi exploatãrii eficiente a terenurilor, A.D.S. va putea desfasura activitãţi de protecţie a mediului, prevãzute la <>art. 62 alin. (1) din Normele metodologice-cadru de aplicare a Legii nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 216/1999 .

SECŢIUNEA a 4-a
Procedura vânzãrii acţiunilor societãţilor comerciale şi a concesionarii terenurilor cu destinaţie agricolã

ART. 79
(1) A.D.S., în baza raportului de evaluare şi a studiului de oportunitate, precum şi a aprecierilor experţilor sãi, întocmeşte în vederea aprobãrii:
a) nota de preţ privind evaluarea acţiunilor;
b) condiţiile de acordare a concesiunii.
(2) În baza notei de preţ şi a condiţiilor de acordare a concesiunii concesionarea terenurilor cu destinaţie agricolã se aproba de Consiliul de administraţie al A.D.S.
(3) În baza notei de preţ şi a studiului de oportunitate aprobate se întocmesc:
a) dosarul de prezentare a societãţii comerciale şi caietul de sarcini privind oferta de vânzare de acţiuni;
b) caietul de sarcini privind concesionarea terenurilor cu destinaţie agricolã.
ART. 80
(1) Dosarul de prezentare a societãţii comerciale şi caietul de sarcini vor cuprinde elementele obligatorii prevãzute la art. 40 şi 42.
(2) Caietul de sarcini privind concesionarea va cuprinde şi elementele obligatorii prevãzute la <>art. 9 alin. (1) din Normele metodologice-cadru de aplicare a Legii nr. 219/1998 , aprobate prin Hotãrârea Guvernului nr. 216/1998.

CAP. 4
Vânzarea de active aparţinând societãţilor comerciale ce deţin în administrare terenuri cu destinaţie agricolã

SECŢIUNEA 1
Pregãtirea pentru vânzare

ART. 81
Potrivit avizului A.D.S., adunarea generalã a actionarilor va aproba restructurarea societãţii comerciale prin divizare, vânzare de active, concesionare sau arendare de terenuri.
ART. 82
În cazul divizãrii societãţii comerciale vânzarea acţiunilor şi concesionarea terenurilor societãţilor comerciale rezultate din divizare se fac cu respectarea prevederilor prezentelor norme metodologice.
ART. 83
În cazul reorganizãrii judiciare a societãţilor comerciale A.D.S. împreunã cu creditorii se vor pronunţa asupra planului de reorganizare care va prevedea calitatea de creditor preferenţial al A.D.S. pentru recuperarea redeventei.

SECŢIUNEA a 2-a
Vânzarea de active cu plata integrala

ART. 84
(1) Vânzarea de active se face prin licitaţie cu strigare sau prin licitaţie cu plic închis.
(2) Normele privind vânzarea de active prin licitaţie cu strigare sau prin licitaţie cu plic închis se elaboreazã de Consiliul de administraţie al A.D.S. şi se aproba prin ordin al ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor.
ART. 85
Concesionarea terenurilor agricole aferente construcţiilor edificate pe aceste terenuri de cãtre constructorii de buna-credinţa, a terenurilor agricole aferente activelor pentru care exista un contract de leasing imobiliar cu clauza irevocabilã de vânzare şi, dupã caz, a eventualelor terenuri agricole aferente unor active cumpãrate anterior datei intrãrii în vigoare a prezentelor norme metodologice se va realiza prin procedura licitaţiei cu plic închis, cu respectarea urmãtoarei proceduri prealabile:
a) în termen de 45 de zile de la data notificãrii de cãtre A.D.S. persoanele fizice sau juridice care doresc sa se prevaleze de o astfel de calitate cu prilejul concesionarii terenului agricol respectiv încheie în scris un acord prealabil cu A.D.S. cu privire la desemnarea unui evaluator dintre cei agreati de A.D.S., punerea la dispoziţie acestuia a tuturor documentelor şi datelor solicitate, acceptarea necondiţionatã a raportului de evaluare ca plata justa pentru construcţia, pentru valoarea contractului de leasing imobiliar cu clauza irevocabilã de vânzare în curs de executare sau, respectiv, pentru activul deţinut şi acceptarea participãrii la licitaţia de concesionare şi/sau a despãgubirii prealabile încheierii contractului de concesionare în condiţiile prezentelor norme metodologice;
b) conţinutul acordului scris şi semnat prevãzut la lit. a) împreunã cu caietul de sarcini al concesionarii terenului se aproba de Consiliul de administraţie al A.D.S., iar garanţia de participare la licitaţie nu poate fi stabilitã la o suma mai mica decât valoarea din raportul de evaluare separatã a construcţiei, a contractului de leasing imobiliar sau a activului;
c) la constituirea garanţiei de participare persoanelor prevãzute la lit. a) li se recunoaşte valoarea rezultatã din raportul de evaluare şi acceptatã de pãrţi prin acordul prealabil, cu condiţia depunerii unui antecontract, semnat de persoanele împuternicite, de vânzare a construcţiei sau activului, ori de cedare a contractului de leasing imobiliar cu clauza irevocabilã de vânzare în favoarea castigatorului licitaţiei de concesionare, desemnat în condiţiile prezentelor norme metodologice.
ART. 86
Încheierea contractelor de leasing imobiliar cu clauza irevocabilã de vânzare, cu locatarii sau chiriaşii, poate fi aprobatã în condiţiile legii.
ART. 87
(1) A.D.S. poate aproba vânzarea de active cu plata în rate salariaţilor, precum şi societãţilor agricole, asociaţiilor agricole şi altor forme asociative din agricultura, cu personalitate juridicã, dacã în urma ofertãrii unei societãţi comerciale de doua ori şi a oferirii de facilitãţi conform art. 15 din lege nu s-a înregistrat şi/sau nu s-a acceptat nici o oferta.
(2) În cazul unor programe naţionale privind dezvoltarea prioritara a unor sectoare din domeniul agricol, zootehnic, pomicol, viticol, servicii etc., aprobate în condiţiile legii, A.D.S. va putea aproba vânzarea de active unor investitori care fac dovada capacitãţilor necesare unor astfel de programe, pe baza de plan de afaceri.


──────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016