Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 626 din 13 iulie 2000  pentru aprobarea Normelor metodologice privind conditiile de incadrare, drepturile si obligatiile asistentului personal al persoanei cu handicap    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 626 din 13 iulie 2000 pentru aprobarea Normelor metodologice privind conditiile de incadrare, drepturile si obligatiile asistentului personal al persoanei cu handicap

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 353 din 28 iulie 2000
În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României, precum şi ale art. 32 alin. (2) şi ale <>art. 58 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protecţia specialã şi încadrarea în munca a persoanelor cu handicap, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.

ARTICOL UNIC
Se aproba Normele metodologice privind condiţiile de încadrare, drepturile şi obligaţiile asistentului personal al persoanei cu handicap, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.

PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU

Contrasemneazã:
---------------
Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap
Gabriela Popescu,
secretar de stat

p. Ministrul funcţiei publice,
Marian Parjol,
secretar de stat

Ministrul muncii şi protecţiei sociale,
Smaranda Dobrescu

Ministrul finanţelor,
Decebal Traian Remes


ANEXA 1

NORME METODOLOGICE
privind condiţiile de încadrare, drepturile şi obligaţiile asistentului personal al persoanei cu handicap

ART. 1
Asistentul personal al persoanei cu handicap, denumit în continuare asistent personal, este persoana care supravegheazã, acorda asistenta şi îngrijire copilului sau adultului cu handicap grav, pe baza programului individual de recuperare şi integrare socialã a persoanei cu handicap, elaborat de comisiile de expertiza medicalã pentru adultii cu handicap şi, respectiv, comisiile de expertiza medicalã a copilului cu handicap, potrivit prevederilor <>art. 2 alin. (3)-(5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 2
Poate fi incadrata cu contract individual de munca în funcţia de asistent personal persoana care îndeplineşte urmãtoarele condiţii:
a) are varsta minima de 18 ani împliniţi, iar dacã este la prima încadrare ca asistent personal, varsta maxima de 50 de ani;
b) nu a fost condamnata pentru sãvârşirea unei infracţiuni care ar face-o incompatibilã cu exercitarea funcţiei de asistent personal;
c) are capacitate deplina de exerciţiu;
d) are o stare de sãnãtate corespunzãtoare, atestata pe baza de examen medical de specialitate;
e) a absolvit cel puţin cursurile învãţãmântului general obligatoriu;
f) semneazã un angajament, ca act adiţional la contractul individual de munca, prin care îşi asuma rãspunderea realizãrii integrale a prevederilor programului individual de recuperare şi integrare socialã a persoanei cu handicap grav, elaborat de comisiile de expertiza medicalã menţionate la art. 1.
ART. 3
(1) Asistentul personal are dreptul, pentru activitatea desfasurata, pe baza contractului individual de munca, la un salariu lunar, stabilit potrivit dispoziţiilor legale privind salarizarea asistentului social debutant cu studii medii din unitãţile de asistenta socialã din sectorul bugetar, altele decât clinice, precum şi la transport gratuit conform art. 18 alin. (1) lit. i) şi j) şi <>art. 19 alin. (1) lit. g) şi h) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Asistentul personal are dreptul la un program de lucru care sa nu depãşeascã, în medie, 8 ore pe zi şi 40 de ore pe saptamana.
(3) Asistentul personal beneficiazã de concediu anual de odihna plãtit şi de asigurãri sociale de stat şi de sãnãtate, potrivit dispoziţiilor legale aplicabile personalului încadrat cu contract individual de munca.
ART. 4
Asistentul personal are urmãtoarele obligaţii specifice:
a) sa efectueze, în termen de maximum 2 ani de la încheierea contractului individual de munca, la recomandarea primarului, un curs de instruire pentru asistenta specifica, curs organizat de Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap potrivit dispoziţiilor legale. Absolventului acestui curs i se elibereazã un atestat de cãtre Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap. Procedura de eliberare a atestatului se stabileşte prin ordin al secretarului de stat al Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap. Atestatul este valabil pe o perioada de un an, cu drept de prelungire;
b) sa presteze pentru persoana cu handicap grav toate activitãţile şi serviciile prevãzute în contractul individual de munca;
c) sa trateze cu respect, buna-credinţa şi înţelegere persoana cu handicap grav şi sa nu abuzeze fizic, psihic sau moral de starea de incapacitate în care se afla aceasta;
d) sa sesizeze primarul, în calitate de angajator, şi inspectoratul de stat teritorial pentru persoanele cu handicap despre orice modificare survenitã în starea fizica, psihicã sau socialã a persoanei cu handicap grav, de natura sa modifice acordarea drepturilor sau a accesibilitatilor prevãzute în <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
e) sa întocmeascã trimestrial un raport de activitate cãtre primar, care sa cuprindã date privind evoluţia persoanei cu handicap grav în raport cu obiectivele programului individual de recuperare şi integrare socialã elaborat de comisia de expertiza medicalã menţionatã la art. 1. Raportul va fi adus la cunostinta persoanei cu handicap grav, sub semnatura acesteia, sau, dupã caz, a reprezentantului legal şi va fi avizat de secretarul unitãţii administrativ-teritoriale respective. O copie de pe raport va fi depusa la inspectoratul de stat teritorial pentru persoanele cu handicap.
ART. 5
(1) Contractul individual de munca al asistentului personal se încheie cu primarul localitãţii de domiciliu sau, dupã caz, de resedinta, stabilitã potrivit legii, a persoanei cu handicap grav, pe baza hotãrârii consiliului local.
(2) Contractul individual de munca se întocmeşte în 3 exemplare, câte unul pentru fiecare parte contractantã, iar cel de al treilea exemplar se transmite la inspectoratul de stat teritorial pentru persoanele cu handicap, în termen de 5 zile de la încheierea acestuia. Dosarul de angajare va cuprinde:
a) cererea de angajare;
b) copie de pe actul de identitate (buletin sau carte de identitate) al persoanei care solicita angajarea;
c) carnetul de munca; dacã solicitantul nu a mai lucrat, va da o declaraţie pe proprie rãspundere în care sa se specifice aceasta situaţie;
d) copii de pe actele de studii şi de pe actele de stare civilã;
e) curriculum vitae;
f) actul de examinare medicalã, emis de o instituţie sanitarã competenta, potrivit legii;
g) cazierul judiciar;
h) certificatul de încadrare în categoria de persoana cu handicap grav al persoanei care necesita asistent personal, în original, plus 3 copii;
i) copie de pe buletinul de identitate sau de pe cartea de identitate a persoanei cu handicap grav care necesita asistent personal ori, dupã caz, de pe certificatul de naştere, în cazul copilului cu handicap grav care nu a împlinit varsta de 14 ani;
j) raportul de ancheta socialã întocmit de compartimentul de autoritate tutelara şi protecţie socialã din cadrul consiliului local al localitãţii de domiciliu sau, dupã caz, de resedinta a persoanei cu handicap grav, din care sa rezulte necesitatea angajãrii asistentului personal;
k) acordul scris al familiei sau al susţinãtorilor legali, în cazul persoanelor cu handicap grav fãrã discernãmânt.
(3) Contractul individual de munca se încheie pe durata determinata de cel puţin 3 luni, în funcţie de recomandãrile comisiei de expertiza medicalã a persoanei cu handicap grav, cu posibilitatea reînnoirii acestuia.
(4) Contractul individual de munca înceteazã în cazurile prevãzute de Codul muncii, care se aplica în mod corespunzãtor, precum şi în cazul neobtinerii atestatului conform art. 4 lit. a) sau al retragerii acestuia.
(5) Contractul individual de munca se suspenda pe perioada în care asistentul personal nu are în îngrijire persoana cu handicap grav, precum şi pe perioada suspendãrii atestatului ori în alte cazuri prevãzute de lege.
(6) În funcţie de recomandãrile comisiei de expertiza medicalã prevãzute la art. 1, consiliul local poate sa angajeze un asistent personal care sa presteze activitatea la 2 sau 3 persoane cu handicap grav, pe baza aceluiaşi contract individual de munca, cu respectarea duratei normale a programului zilnic de lucru, stabilitã potrivit legii.
ART. 6
(1) În bugetul local vor fi prevãzute sumele necesare din care se suporta salarizarea şi transportul asistentilor personali potrivit <>art. 20 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Anual, la propunerea primarului, consiliul local va aproba numãrul asistentilor personali.
(3) Compartimentul de autoritate tutelara şi protecţie socialã din cadrul consiliului local controleazã periodic activitatea asistentilor personali şi prezintã semestrial un raport consiliului local.
ART. 7
(1) Autoritãţile administraţiei publice locale care nu dispun de resurse financiare necesare pentru plata drepturilor asistentilor personali pot primi pentru completarea veniturilor proprii, prin transfer de la Fondul special de solidaritate socialã pentru persoanele cu handicap, constituit potrivit <>art. 53 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sumele necesare, astfel încât sa poatã asigura plata integrala a acestor drepturi.
(2) Transferul sumelor se stabileşte pe baza de convenţie încheiatã între Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, prin inspectoratele de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap, şi autoritãţile administraţiei publice locale respective. Modelul convenţiei este prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezentele norme metodologice.
(3) În anul 2000, pana la aprobarea bugetelor locale, cheltuielile necesare pentru plata asistentilor personali pot fi suportate din sumele alocate consiliilor locale de cãtre Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, prin inspectoratele de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap.
ART. 8
(1) Neîndeplinirea sau îndeplinirea necorespunzãtoare de cãtre asistentul personal a obligaţiilor prevãzute de dispoziţiile legale în sarcina acestuia, precum şi a celor prevãzute în contractul individual de munca atrage rãspunderea juridicã a acestuia în condiţiile legii.
(2) Personalul cu atribuţii de control al activitãţii asistentilor personali, împuternicit prin ordin al secretarului de stat al Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap, care constata ca aceştia incalca în mod repetat obligaţiile menţionate la alin. (1), propune retragerea atestatului.
(3) Dacã personalul cu atribuţii de control menţionat la alin. (2) constata ca asistentii personali au sãvârşit fapte care sunt prevãzute de legea penalã, acesta are obligaţia de a sesiza de îndatã organele de cercetare penalã.


ANEXA 1
-------
la normele metodologice
-----------------------


CONVENŢIE
încheiatã astãzi .....

între:

Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, prin Inspectoratul de stat teritorial pentru persoanele cu handicap din ..................., cu sediul în ...............................,
telefon ................, codul fiscal nr. .............., cont nr. ........................, deschis la ........................, reprezentat de ...........,
şi
Consiliul Local ....................................., cu sediul
în ..............................., telefon ........................, codul fiscal nr. ........................., cont nr. ................., deschis la ................., reprezentat de ....................... .

CAPITOLUL I
Obiectul convenţiei

Art. 1. - Prezenta convenţie are ca obiect asocierea pãrţilor menţionate în vederea asigurãrii sumelor necesare pentru plata drepturilor asistentilor personali.
Art. 2. - Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, prin Inspectoratul de stat teritorial pentru persoanele cu handicap din ..........., reprezentat de ......, aloca consiliului local, în anul ..................., suma de ...................... lei de la Fondul special de solidaritate socialã pentru persoanele cu handicap, în completarea sumelor alocate potrivit art. 3, pentru asigurarea plãţilor reprezentând drepturile asistentilor personali.
Art. 3. - Consiliul Local ..................................., reprezentat de .............................., aloca în anul ......................... suma de ........................ lei din bugetul local, pentru asigurarea plãţilor reprezentând drepturile asistentilor personali.

CAPITOLUL II
Drepturile şi obligaţiile pãrţilor

A. Drepturile şi obligaţiile Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap

Art. 4. - Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, prin Inspectoratul de stat teritorial pentru persoanele cu handicap din ..........................................., are urmãtoarele obligaţii:
1. sa aloce lunar sumele stabilite la art. 2 din prezenta convenţie;
2. sa acorde asistenta tehnica de specialitate în desfãşurarea şi realizarea programelor de servicii sociale ..................... .
Art. 5. - Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap are dreptul sa coordoneze şi sa controleze gestionarea sumelor alocate.
Art. 6. - Plata sumelor se realizeazã prin virament bancar din contul Inspectoratului de stat teritorial pentru persoanele cu handicap nr. ............. în contul Consiliului Local ....................... nr. .......... .

B. Drepturile şi obligaţiile consiliului local

Art. 7. - Consiliul Local ......................... are urmãtoarele obligaţii:
1. sa prevadã în bugetul local sumele prevãzute la art. 3 din prezenta convenţie;
2. sa plãteascã la începutul fiecãrei luni, din contul nr. ............., deschis la .................., drepturile asistentilor personali pentru persoanele cu handicap pentru luna anterioarã.
Art. 8. - Consiliul local are dreptul sa verifice modul de gestionare a sumelor alocate de la bugetul local.

CAPITOLUL III
Încetarea convenţiei

Art. 9. - (1) Convenţia înceteazã în urmãtoarele cazuri:
1. una dintre pãrţi nu aloca la termen sumele stabilite;
2. sumele nu au fost utilizate în scopul pentru care au fost alocate;
3. nu sunt prezentate la termenul stabilit rapoartele financiar-contabile privind modul de utilizare a fondurilor alocate;
4. este împiedicatã verificarea actelor financiar-contabile.
(2) Convenţia poate inceta şi prin acordul scris al pãrţilor.

CAPITOLUL IV
Clauze speciale

Art. 10. - Modificarea prezentei convenţii se poate face cu acordul pãrţilor, prin act adiţional.
Art. 11. - Convenţia se încheie pe o perioada de 3 luni sau 1 an, cu posibilitatea prelungirii, dacã nici una dintre pãrţi nu o denunta în scris cu cel puţin 30 de zile înainte de data expirãrii.
Art. 12. - Toate neînţelegerile apãrute între pãrţi în legatura cu interpretarea şi executarea prezentei convenţii se soluţioneazã de instanţele judecãtoreşti potrivit legii.
Art. 13. - Prezenta convenţie s-a încheiat în 3 (trei) exemplare.

Secretariatul de Stat Consiliul Local
pentru Persoanele cu Handicap ...............
.............................. (reprezentant)
(reprezentant)


VIZAT,
Contabil-şef

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016