Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 622 din 21 aprilie 2004  privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata a produselor pentru constructii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 622 din 21 aprilie 2004 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata a produselor pentru constructii

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 421 din 11 mai 2004
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. 5 din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitãţii produselor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.

CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
Prevederile prezentei hotãrâri stabilesc condiţiile de introducere pe piaţã a produselor pentru construcţii, denumite în continuare produse, în mãsura în care cerinţele esenţiale referitoare la construcţii prevãzute la art. 6 alin. (1) se referã la acestea.
ART. 2
(1) Pentru aplicarea prezentei hotãrâri, termenii şi expresiile de mai jos semnificã dupã cum urmeazã:
a) agrement tehnic european - specificaţie tehnicã ce exprimã o evaluare tehnicã favorabilã a adecvãrii unui produs la o utilizare preconizatã, bazatã pe satisfacerea cerinţelor esenţiale aplicabile construcţiei în care produsul urmeazã a fi utilizat;
b) atestarea conformitãţii produselor pentru construcţii sistem procedural prin care este evaluatã şi stabilitã conformitatea produselor pentru construcţii cu specificaţiile tehnice aplicabile, în vederea aplicãrii marcajului european de conformitate CE, denumit în continuare marcaj CE;
c) construcţii - orice obiect care este construit sau rezultã din operaţii şi/sau lucrãri de construcţii şi este fixat de pãmânt, termenul desemnând atât clãdirile, cât şi lucrãrile de inginerie civilã;
d) documente interpretative - documente elaborate de Comisia Europeanã, prin care cerinţele esenţiale sunt transpuse într-o formã concretã şi care creeazã legãturile necesare între cerinţele esenţiale ale construcţiei şi mandatele de standardizare, mandatele pentru ghidurile pentru agremente tehnice europene sau recunoaşterea altor specificaţii tehnice;
e) documente tehnice directoare - ghiduri, regulamente şi proceduri elaborate în temeiul prezentei hotãrâri şi în scopul aplicãrii acesteia;
f) familie de produse - grup de produse generice care au utilizãri prevãzute similare, cum ar fi: finisaje pentru pereţi interiori sau învelitori de acoperiş;
g) ghid - reglementare care cuprinde metode şi procedee detaliate de satisfacere a cerinţelor aplicate;
h) organe de control - organe ale administraţiei publice centrale care rãspund de supravegherea pieţei produselor pentru construcţii;
i) piaţa produselor pentru construcţii - întreaga arie acoperitã de lanţul de distribuţie a produselor pentru construcţii de la producãtor la consumatorul final, inclusiv şantierele de construcţii, pânã la punerea în operã;
j) produs pentru construcţii - orice produs realizat în scopul de a fi încorporat în mod permanent în construcţii, termenul desemnând materiale, elemente şi componente individuale sau alcãtuind un set, inclusiv pentru sisteme prefabricate sau instalaţii, plasate pe piaţã în forma în care urmeazã a fi încorporate, asamblate, aplicate sau instalate în construcţii prin operaţii şi/sau lucrãri de construcţii;
k) specificaţie tehnicã - document care stabileşte caracteristicile unui produs, cum ar fi niveluri de calitate, performanţã, securitate sau dimensiuni, inclusiv cerinţe care se aplicã produsului cu privire la denumirea sub care acesta este comercializat, terminologie, simboluri, încercãri şi metode de încercare, ambalare, marcare sau etichetare şi proceduri pentru evaluarea conformitãţii;
l) utilizare preconizatã - rol sau funcţie care urmeazã a fi îndeplinitã de produs pentru satisfacerea cerinţelor esenţiale ale construcţiei.
(2) Alţi termeni de specialitate utilizaţi în prezenta hotãrâre sunt definiţi în <>Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitãţii produselor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 3
(1) Activitãţile de specialitate ce decurg din aplicarea prevederilor prezentei hotãrâri se realizeazã de Consiliul Tehnic Permanent pentru Construcţii, denumit în continuare Consiliu, care funcţioneazã în cadrul Centrului de Documentare pentru Construcţii, Arhitecturã, Urbanism şi Amenajarea Teritoriului - CDCAS - Bucureşti, instituţie publicã de interes naţional, organ de specialitate cu personalitate juridicã finanţat din venituri proprii, în subordinea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.
(2) Consiliul preia şi atribuţiile Comisiei Naţionale de Agrement Tehnic în Construcţii, înfiinţatã conform <>Hotãrârii Guvernului nr. 766/1997 pentru aprobarea unor regulamente privind calitatea în construcţii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

CAP. II
Introducerea pe piaţã a produselor
ART. 4
Se admite introducerea pe piaţã a produselor destinate utilizãrii în construcţii numai dacã sunt adecvate acelei utilizãri preconizate. Aceasta înseamnã cã ele au astfel de caracteristici încât construcţiile în care urmeazã a fi încorporate, asamblate, aplicate sau instalate, dacã sunt corect proiectate şi executate, pot sã satisfacã cerinţele esenţiale ale construcţiilor prevãzute la art. 6 alin. (1), dacã şi unde construcţiile respective fac obiectul unor reglementãri conţinând astfel de cerinţe.
ART. 5
(1) În cazul în care produselor le sunt aplicabile şi alte reglementãri tehnice care transpun directive europene, cu privire la alte aspecte şi care impun, de asemenea, aplicarea marcajului CE, prevãzut la art. 7 alin. (2), aplicarea marcajului semnificã faptul cã produsele sunt presupuse ca fiind conforme şi cu prevederile acestor alte reglementãri.
(2) În cazul în care una sau mai multe dintre reglementãrile tehnice prevãzute la alin. (1) permit producãtorului, pentru o perioadã tranzitorie, sã aleagã ce mãsuri sã aplice, marcajul CE va semnifica numai conformitatea cu reglementãrile tehnice aplicate de producãtor. Acestea trebuie înscrise în documentele, anunţurile sau instrucţiunile care însoţesc produsul, cu precizarea indicativelor de referinţã ale directivelor europene corespunzãtoare, aşa cum sunt publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(3) Autoritãţile competente pot reglementa cerinţe specifice de protecţie a sãnãtãţii şi integritãţii fizice a persoanelor şi, în special, a lucrãtorilor care utilizeazã produsele. Aceste cerinţe nu trebuie sã implice modificãri ale produselor care contravin prevederilor prezentei hotãrâri.
ART. 6
(1) Cerinţele esenţiale aplicabile construcţiilor care pot influenţa caracteristicile tehnice ale unui produs, exprimate în termeni de obiective, sunt prevãzute în anexa nr. 1. Unei construcţii îi pot fi aplicabile una, mai multe sau toate cerinţele esenţiale; acestea trebuie satisfãcute pe o perioadã de viaţã a construcţiei rezonabilã din punct de vedere economic.
(2) În situaţii determinate de existenţa specificã pe plan naţional, regional sau local a anumitor condiţii geografice ori climatice, a unui anumit mod de viaţã sau a anumitor niveluri de protecţie, pentru fiecare cerinţã esenţialã se pot stabili clase specifice, în cadrul sistemelor de clasificare adoptate la nivel european, transpuse prin documentele interpretative şi specificaţiile tehnice definite conform prevederilor art. 2 alin. (1) lit. d) şi k), pentru a asigura satisfacerea cerinţei respective.
ART. 7
(1) În sensul prezentei hotãrâri, standardele şi agrementele tehnice sunt considerate specificaţii tehnice, iar standardele şi agrementele tehnice prevãzute la alin. (3) lit. a) şi b) sunt denumite generic specificaţii tehnice armonizate.
(2) Pentru produsele prevãzute la art. 4 se acceptã prezumţia cã ele sunt adecvate pentru utilizare dacã permit construcţiilor la care sunt folosite, cu condiţia ca cele din urmã sã fie corect proiectate şi executate, sã satisfacã cerinţele esenţiale prevãzute în anexa nr. 1, atunci când produsele respective poartã marcajul CE, prevãzut la alin. (3), care indicã respectarea tuturor prevederilor prezentei hotãrâri, inclusiv a procedurilor de atestare a conformitãţii prevãzute în cap. V şi a procedurii de acordare a agrementului tehnic european prevãzutã în cap. IV.
(3) Marcajul CE semnificã faptul cã:
a) produsele sunt conforme cu standardele române sau standardele naţionale ale statelor membre ale Uniunii Europene care adoptã standarde europene armonizate din domeniul produselor pentru construcţii, ale cãror indicative de referinţã au fost publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene;
b) produsele sunt conforme cu un agrement tehnic european, eliberat conform procedurii din cap. IV; sau
c) produsele sunt conforme, în mãsura în care nu existã specificaţii tehnice armonizate, cu specificaţii tehnice româneşti sau cu specificaţii tehnice naţionale ale statelor membre ale Uniunii Europene, care au fost recunoscute de Comisia Europeanã şi de statele membre ca fiind conforme cu cerinţele esenţiale prevãzute la art. 6 alin. (1), în cadrul unei proceduri coordonate de Comisia Europeanã, şi ale cãror indicative de referinţã sunt publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
ART. 8
(1) Atunci când autoritatea competentã în domeniul produselor pentru construcţii considerã cã existã specificaţii tehnice româneşti conforme cu cerinţele esenţiale, aceasta va transmite textul integral al acestor specificaţii Comisiei Europene spre a fi supuse procedurii de recunoaştere, în cadrul cãreia sunt consultate toate statele membre ale Uniunii Europene. Specificaţiile tehnice ale altor state membre supuse procedurii de recunoaştere comunitarã sunt analizate de autoritatea competentã, care stabileşte poziţia României asupra acestora. Beneficiazã de prezumţia de conformitate cu cerinţele esenţiale prevãzute la art. 6 alin. (1) specificaţiile tehnice naţionale comunicate autoritãţii competente de cãtre Comisia Europeanã.
(2) Specificaţiile tehnice prevãzute la art. 7 alin. (3) lit. c) se adoptã ca versiuni oficiale în limba românã cu denumirea genericã "Specificaţie Tehnicã Recunoscutã" şi sigla STR adãugatã indicativului original, pe baza unei metodologii care va fi elaboratã de Consiliu ca document tehnic director, iar indicativele lor se includ în lista prevãzutã la art. 13 alin. (3). Consiliul pune aceste specificaţii tehnice recunoscute la dispoziţia utilizatorilor, contra cost.
ART. 9
(1) Atunci când un producãtor sau reprezentantul sãu autorizat nu a aplicat ori a aplicat doar parţial specificaţiile tehnice prevãzute la art. 7 alin. (3), iar acestea prevãd pentru atestarea conformitãţii produselor sistemele definite în anexa nr. 3 la pct. 2 lit. E şi F, produsele respective pot fi introduse pe piaţã dupã ce conformitatea este atestatã prin procedura prevãzutã în anexa nr. 3 la pct. 2 lit. E.
(2) Produsele incluse în lista cuprinzând produsele care au un rol minor cu privire la sãnãtate şi securitate, elaboratã şi revizuitã periodic de Comisia Europeanã, pot fi introduse pe piaţã în baza declaraţiei de conformitate cu regulile cunoscute ale tehnologiei, întocmitã de cãtre producãtor.
ART. 10
(1) Marcajul CE semnificã faptul cã produsele satisfac cerinţele art. 7 alin. (3) şi ale art. 9 alin. (1).
(2) Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia are responsabilitatea pentru aplicarea marcajului CE pe produs, pe o etichetã ataşatã produsului, pe ambalaj sau pe documentele comerciale însoţitoare, potrivit prevederilor cap. V.
(3) Modelul pentru marcajul CE şi condiţiile pentru utilizarea acestuia sunt prezentate în anexa nr. 3.
(4) Produsele prevãzute la art. 9 alin. (2) nu trebuie sã poarte marcajul CE.
ART. 11
(1) Atunci când autoritatea competentã considerã cã standardele armonizate sau agrementele tehnice europene prevãzute la art. 7 alin. (3) lit. a) şi b) ori mandatele acordate de Comisia Europeanã organismelor europene de standardizare pentru elaborarea standardelor europene armonizate nu corespund prevederilor art. 4 şi 6, aceastã opinie şi motivele de justificare sunt notificate Comitetului Permanent pentru Construcţii de pe lângã Comisia Europeanã, în vederea retragerii acestora din Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(2) Atunci când autoritatea competentã considerã cã o specificaţie tehnicã naţionalã prevãzutã la art. 7 alin. (3) lit. c) nu mai îndeplineşte condiţiile necesare pentru a beneficia de prezumţia de conformitate cu prevederile art. 4 şi 6, aceastã opinie şi justificarea sa sunt notificate Comitetului Permanent pentru Construcţii de pe lângã Comisia Europeanã, în vederea stabilirii de cãtre aceasta a menţinerii prezumţiei de conformitate sau a retragerii indicativelor de referinţã respective din Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
ART. 12
(1) Pot fi introduse pe piaţã, comercializate sau utilizate în scopurile prevãzute, fãrã alte restricţii legale, numai produsele care satisfac prevederile prezentei hotãrâri.
(2) Este interzisã obstrucţionarea, prin reglementãri impuse de autoritãţi publice sau de organisme private abilitate de cãtre autoritãţi ori aflate în poziţie de monopol, a folosirii potrivit destinaţiei prevãzute a produselor care satisfac prevederile prezentei hotãrâri.
(3) În perioada în care nu sunt încã disponibile sau nu existã specificaţii tehnice de natura celor prevãzute la art. 7 alin. (3), se admite introducerea pe piaţa româneascã a produselor respective pe baza "agrementului tehnic în construcţii", eliberat conform <>Legii nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, cu modificãrile ulterioare, şi cu respectarea prevederilor acestuia.
(4) Pe produsele prevãzute la alin. (3) nu se aplicã marcajul CE.
(5) Reglementãrile care conţin prevederi referitoare la niveluri de performanţã impuse construcţiilor şi/sau produselor trebuie sã fixeze aceste niveluri numai în cadrul clasificãrilor precizate conform art. 6 alin. (2), putând folosi, dupã caz, toate clasele, o parte dintre ele sau o singurã clasã.

CAP. III
Specificaţii tehnice şi documente tehnice directoare
ART. 13
(1) Referenţiale pentru conformitatea produselor şi aplicarea marcajului CE sunt specificaţiile tehnice prevãzute la art. 7 alin. (3), ale cãror indicative sunt publicate potrivit prevederilor alin. (3).
(2) Pentru alinierea reglementãrilor potrivit cerinţelor prezentei hotãrâri, se vor utiliza ca referinţe, în plus faţã de specificaţiile tehnice menţionate la alin. (1), standardele şi documentele tehnice directoare de felul celor de mai jos, ale cãror indicative vor fi specificate de autoritatea competentã, dupã caz:
a) standardele naţionale care transpun standardele europene referitoare la terminologie, metode de încercare sau alte metode de lucru, care servesc la aplicarea specificaţiilor tehnice armonizate;
b) standardele naţionale care transpun standardele europene care trateazã proiectarea şi execuţia construcţiilor;
c) ghiduri de interpretare a cerinţelor esenţiale, reprezentând versiunea oficialã în limba românã a documentelor interpretative;
d) regulamentele specifice cu privire la clasificãri, proceduri şi alte cerinţe, stabilite la nivel european şi acceptate de România;
e) alte documente tehnice directoare care transpun documente relevante elaborate la nivel comunitar, precum ghidurile pentru agrementele tehnice europene, ghidurile şi comunicãrile Comisiei CE etc.
(3) Lista cuprinzând indicativele de referinţã ale standardelor române care transpun standarde europene armonizate şi ale specificaţiilor tehnice recunoscute se aprobã prin ordin al conducãtorului autoritãţii competente în domeniul produselor pentru construcţii şi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(4) Lista prevãzutã la alin. (3) se elaboreazã şi se actualizeazã periodic de cãtre Consiliu, pe mãsurã ce diferitele categorii de documente se adoptã de cãtre organizaţiile învestite cu atribuţii în acest sens.
ART. 14
Agrementele tehnice europene, eliberate în oricare stat membru al Uniunii Europene, se acceptã de drept ca referenţiale pentru produsele acoperite de agrementele respective. Agrementele tehnice europene se traduc şi se adoptã, pe baza unei metodologii care va fi elaboratã de cãtre Consiliu ca document tehnic director.
ART. 15
Documentele tehnice directoare prevãzute la art. 13 alin. (2) lit. c), d) şi e), asimilate reglementãrilor tehnice în construcţii, se elaboreazã din iniţiativa autoritãţilor competente, de cãtre Consiliu, şi se aprobã prin ordin al conducãtorului autoritãţii competente în domeniul produselor pentru construcţii.
ART. 16
Regulile de procedurã privind elaborarea şi/sau adoptarea diferitelor categorii de referenţiale tehnice, precum şi cele referitoare la derularea relaţiilor şi a schimbului de informaţii dintre autoritãţile publice/instituţiile implicate în aceste activitãţi se stabilesc şi se aprobã ca documente tehnice directoare.

CAP. IV
Agrementul tehnic european
ART. 17
(1) Agrementul tehnic european, denumit în continuare ETA, definit la art. 2 alin. (1) lit. a), poate fi acordat pentru:
a) produse pentru care nu existã nici un standard european armonizat, în vigoare, în lucru sau ca intenţie de elaborare, nici un standard naţional recunoscut;
b) produse care se abat în mod semnificativ de la standardele armonizate sau de la standardele naţionale recunoscute.
(2) Chiar şi în cazul în care a fost emis un mandat pentru un standard armonizat, dispoziţiile prevãzute la alin. (1) lit. a) nu vor exclude acordarea ETA pentru produse pentru care existã deja ghiduri pentru astfel de agremente. Aceastã prevedere se aplicã pânã la intrarea în vigoare a standardului armonizat în statele membre ale Uniunii Europene.
(3) În cazuri speciale, prin derogare de la prevederile alin. (1) lit. a), cu acordul Comisiei Europene, se poate autoriza eliberarea unui ETA pentru produse pentru care existã un mandat pentru un standard armonizat sau pentru care Comisia a stabilit cã poate fi elaborat un standard armonizat. Autorizarea va fi valabilã pentru o perioadã de timp determinatã.
(4) În general, durata de valabilitate a ETA este de 5 ani, cu posibilitatea de prelungire.
ART. 18
(1) Organismele prevãzute la art. 19 alin. (1) acordã ETA pentru un produs în baza examinãrilor, încercãrilor şi a unei evaluãri a produsului în conformitate cu ghidurile de interpretare prevãzute la art. 13 alin. (2) lit. c) şi cu ghidurile prevãzute la art. 20 referitoare la acel produs sau la familia de produse corespunzãtoare.
(2) Dacã ghidurile prevãzute la art. 20 nu existã sau încã nu existã, ETA se poate elibera prin referire la cerinţele esenţiale relevante şi la ghidurile de interpretare a acestora, cu evaluarea produsului adoptatã în comun de toate organismele membre ale Organizaţiei Europene pentru Agremente Tehnice - EOTA, prevãzute în anexa nr. 2. Dacã organismele membre EOTA nu pot cãdea de acord cu privire la rezultatul evaluãrii, cazul se transferã spre soluţionare Comitetului Permanent pentru Construcţii de pe lângã Comisia Europeanã.
(3) ETA va fi eliberat într-un stat membru al Uniunii Europene, potrivit procedurii din anexa nr. 2, la solicitarea producãtorului sau a reprezentantului autorizat al acestuia.
ART. 19
(1) Autoritatea competentã notificã Comisiei Europene şi celorlalte state membre ale Uniunii Europene numele şi adresele organismelor pe care le-a autorizat sã elibereze ETA.
(2) În vederea autorizãrii, organismele de agrement tehnic trebuie sã satisfacã cerinţele prezentei hotãrâri şi, în special, sã fie capabile:
a) sã evalueze adecvarea la utilizare a unor produse noi pe baza cunoştinţelor ştiinţifice şi practice;
b) sã ia decizii imparţiale în raport cu interesele producãtorilor implicaţi sau ale reprezentanţilor acestora; şi
c) sã coreleze contribuţiile tuturor pãrţilor interesate într-o evaluare echilibratã.
(3) Lista organismelor prevãzute la alin. (2), autorizate sã elibereze ETA, precum şi toate amendamentele la aceastã listã se publicã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi se actualizeazã periodic de cãtre Comisia Europeanã.
ART. 20
Ghidurile pentru ETA elaborate în cadrul EOTA se adoptã ca versiuni oficiale în limba românã de cãtre Consiliu, conform unei proceduri ce va fi elaboratã de Consiliu şi aprobatã de autoritatea competentã. Consiliul pune aceste ghiduri la dispoziţia utilizatorilor, contra cost.

CAP. V
Atestarea conformitãţii produselor
ART. 21
(1) Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia rãspunde de atestarea conformitãţii produsului cu cerinţele unei specificaţii tehnice prevãzute la art. 7 alin. (3).
(2) Produsele care fac obiectul unei atestãri a conformitãţii vor beneficia de prezumţia de conformitate cu specificaţiile tehnice prevãzute la art. 7 alin. (3). Conformitatea va fi stabilitã prin încercãri sau alte verificãri, pe baza specificaţiilor tehnice şi potrivit prevederilor din anexa nr. 3.
(3) Atestarea conformitãţii unui produs presupune ca:
a) producãtorul sã dispunã de un sistem de control al producţiei în fabricã apt sã asigure cã producţia este conformã cu specificaţiile tehnice relevante;
b) pentru anumite produse precizate în specificaţiile tehnice relevante, pe lângã sistemul de control al producţiei aplicat în fabricã, sã intervinã un organism de certificare notificat pentru a evalua şi supraveghea controlul producţiei sau produsul însuşi.
(4) Conformitatea produselor pentru construcţii este evaluatã numai în raport cu specificaţiile tehnice, utilizându-se sisteme de atestare a conformitãţii alcãtuite pe baza unor metode de control şi evaluare specifice acestui domeniu, diferite de modulele şi procedurile de evaluare a conformitãţii prevãzute de <>Legea nr. 608/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(5) Sistemele de atestare care pot fi utilizate sunt cele prevãzute la pct. 2 din anexa nr. 3. Sistemul aplicabil unui anumit produs sau unei familii de produse determinate este stabilit, conform prevederilor deciziilor Comisiei Europene, printr-un regulament specific, elaborat ca document tehnic director, şi se prevede în specificaţiile tehnice de referinţã pentru produsele respective.
(6) Produsele fabricate la bucatã sau ca unicate fac doar obiectul unei declaraţii de conformitate de al treilea tip, conform prevederilor pct. 2 lit. F din anexa nr. 3, dacã nu sunt prevãzute alte dispoziţii prin specificaţiile tehnice pentru produsele care au implicaţii deosebit de importante pentru sãnãtate şi securitate.
ART. 22
(1) Procedurile aferente sistemelor prevãzute în anexa nr. 3 se finalizeazã cu întocmirea unui document ce poate fi, dupã caz:
a) în situaţiile prevãzute la art. 21 alin. (3) lit. a), o declaraţie de conformitate EC pentru produs, întocmitã de producãtor sau de reprezentantul autorizat al acestuia; sau
b) în situaţiile prevãzute la art. 21 alin. (3) lit. b), un certificat de conformitate EC pentru un sistem de control şi supraveghere a producţiei sau pentru produsul însuşi, eliberat de un organism de certificare notificat.
(2) Declaraţia de conformitate a producãtorului sau certificatul de conformitate dã dreptul producãtorului ori reprezentantului autorizat al acestuia sã aplice în mod corespunzãtor marcajul CE, conform dispoziţiilor art. 10 alin. (2).
ART. 23
(1) Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia este obligat sã respecte toate prevederile prezentei hotãrâri referitoare la aplicarea şi utilizarea corectã a marcajului CE.
(2) În afarã de producãtor sau de reprezentantul autorizat al acestuia, aşa cum sunt definiţi la <>art. 4 alin. (1) lit. v) şi z) din Legea nr. 608/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, alte persoane fizice sau juridice care comercializeazã ori utilizeazã produsele nu au dreptul sã aplice marcajul CE.
(3) Fãrã a contraveni prevederilor art. 33:
a) atunci când organele de control constatã cã marcajul CE a fost aplicat în mod necorespunzãtor pe un produs, producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia este obligat sã aducã produsul în conformitate cu cerinţele referitoare la marcajul CE şi sã înceteze neconformitatea pânã la o datã convenitã de comun acord cu organul de control;
b) dacã neconformitatea continuã, organul de control dispune restricţionarea sau interzicerea introducerii pe piaţã şi/sau retragerea de pe piaţã a produsului în cauzã, potrivit procedurilor prevãzute la art. 33.
(4) Este interzisã aplicarea pe produse sau pe ambalaje a unor marcaje care ar putea induce în eroare organele de control sau utilizatorii asupra semnificaţiei şi formei marcajului CE. Orice alte marcaje pot fi aplicate pe produse, pe o etichetã ataşatã ambalajului sau pe documentele comerciale însoţitoare, cu condiţia ca acestea sã nu afecteze vizibilitatea ori lizibilitatea marcajului CE.
ART. 24
Sistemele de atestare a conformitãţii produselor pentru construcţii sunt prevãzute schematic în anexa nr. 5.

CAP. VI
Proceduri speciale
ART. 25
(1) Atunci când pentru un anumit produs nu existã specificaţii tehnice din categoria celor prevãzute la art. 7 alin. (3), statul membru de destinaţie va considera, la cerere pentru cazuri individuale, cã produsul este conform cu prevederile sale naţionale în vigoare, dacã acesta s-a dovedit corespunzãtor în urma încercãrilor şi inspecţiilor efectuate de cãtre un organism notificat în statul membru producãtor, potrivit metodelor în vigoare în statul membru de destinaţie sau recunoscute ca echivalente de cãtre respectivul stat membru.
(2) Statul membru producãtor va informa statul membru de destinaţie asupra organismului pe care intenţioneazã sã-l notifice pentru efectuarea încercãrilor şi inspecţiilor conform reglementãrilor aplicabile în statul de destinaţie. Statul membru de destinaţie şi statul membru producãtor îşi vor furniza unul altuia toate informaţiile necesare. La finalizarea acestui schimb de informaţii, statul membru producãtor va notifica organismul astfel desemnat. Dacã un stat membru are obiecţiuni, acesta îşi va exprima în scris poziţia şi o va transmite Comisiei Europene.
(3) Organismele desemnate de România acordã asistenţa necesarã organismelor desemnate de statele membre ale Uniunii Europene.
(4) Atunci când un stat membru constatã cã un organism notificat nu efectueazã încercãrile şi inspecţiile exact în conformitate cu dispoziţiile sale naţionale, acesta va sesiza statul membru care a notificat organismul. Într-o perioadã rezonabilã de timp statul membru notificator al organismului va informa statul membru prejudiciat asupra mãsurilor pe care le-a luat. Dacã statul membru prejudiciat considerã acţiunile luate ca insuficiente, el poate interzice introducerea pe piaţã şi utilizarea produselor respective sau le poate supune unor condiţii speciale. El va informa statul membru notificator şi Comisia Europeanã asupra mãsurilor dispuse.
ART. 26
(1) Rapoartele şi documentele de atestare a conformitãţii, eliberate în statul membru producãtor potrivit procedurii prevãzute la art. 25, au acelaşi statut ca şi documentele naţionale corespondente.
(2) În situaţiile prevãzute la art. 25, atribuţiile ce revin României în calitate de stat membru producãtor sau de destinaţie se exercitã de autoritatea competentã în domeniul produselor pentru construcţii.

CAP. VII
Organisme desemnate şi notificate
ART. 27
(1) Pentru executarea procedurilor de atestare a conformitãţii produselor se desemneazã şi se notificã organisme de certificare, organisme de inspecţie şi laboratoare de încercãri.
(2) Autoritatea competentã pentru desemnarea organismelor implicate în atestarea conformitãţii produselor este Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, cu excepţia organismelor specializate pe familii de produse cu rol în satisfacerea cerinţei de securitate la incendiu, pentru care autoritatea competentã pentru desemnare este Ministerul Administraţiei şi Internelor.
(3) Procedura de desemnare a organismelor în domeniul produselor pentru construcţii se elaboreazã ca document tehnic director şi se aprobã prin ordin comun al autoritãţilor competente prevãzute la alin. (2), care se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 28
(1) Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului notificã Comisiei Europene şi statelor membre ale Uniunii Europene organismele de certificare, organismele de inspecţie şi laboratoarele de încercãri desemnate în vederea efectuãrii de sarcini legate de agrementul tehnic european, certificate de conformitate, inspecţii şi încercãri, potrivit prevederilor prezentei hotãrâri, indicând numele şi adresele acestor organisme, precum şi numerele de identificare atribuite în prealabil de Comisia Europeanã. Notificarea organismelor desemnate în domeniul produselor pentru construcţii se face conform prevederilor <>art. 24 din Legea nr. 608/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Lista cuprinzând organismele şi laboratoarele notificate, împreunã cu numerele lor de identificare, sarcinile şi produsele pentru care au fost notificate, este publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi se actualizeazã de cãtre Comisia Europeanã.
(3) În vederea notificãrii, organismele de certificare, organismele de inspecţie şi laboratoarele de încercãri trebuie sã corespundã permanent criteriilor precizate în anexa nr. 4.
(4) În certificatul de recunoaştere al organismelor, eliberat de autoritatea competentã, se consemneazã urmãtoarele informaţii:
a) abilitarea organismului pentru efectuarea sarcinilor legate de atestarea conformitãţii produselor pentru construcţii;
b) produsele şi/sau familiile de produse care intrã în competenţele sale;
c) natura sarcinilor care îi pot fi încredinţate, dintre cele prevãzute la pct. 3 în anexa nr. 3.
ART. 29
Evaluarea iniţialã şi supravegherea sistematicã a organismelor desemnate şi notificate în domeniul produselor pentru construcţii se fac pe baza criteriilor specificate în anexa nr. 4 şi conform prevederilor procedurii prevãzute la art. 27 alin. (3).

CAP. VIII
Supravegherea pieţei
ART. 30
(1) Organele de control pentru supravegherea pieţei produselor pentru construcţii sunt:
a) Inspectoratul de Stat în Construcţii, care funcţioneazã în subordinea Autoritãţii Naţionale de Control, pentru toate produsele/familiile de produse, cu excepţia celor cu rol în satisfacerea cerinţei de securitate la incendiu;
b) Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţã, care funcţioneazã în subordinea Ministerului Administraţiei şi Internelor, pentru produsele/familiile de produse cu rol în satisfacerea cerinţei de securitate la incendiu.
(2) Modul de coordonare şi colaborare dintre aceste instituţii şi autoritatea competentã în domeniul produselor pentru construcţii va fi stabilit de autoritãţile competente implicate.
ART. 31
(1) Activitãţile de supraveghere a pieţei constau în:
a) monitorizarea produselor introduse pe piaţã, pentru a verifica dacã ele corespund prevederilor prezentei hotãrâri;
b) aplicarea mãsurilor necesare pentru asigurarea conformitãţii, atunci când sunt constatate abateri.
(2) Principalele atribuţii specifice ce revin organelor de control sunt:
a) sã verifice periodic obiectivele comerciale şi industriale, depozitele, şantierele şi construcţiile;
b) sã organizeze controale inopinate şi verificãri punctuale;
c) sã ia mostre de produse, sã le examineze şi sã le testeze, dacã este posibil;
d) sã solicite toate informaţiile şi/sau documentele necesare;
e) sã impunã acţiunile împotriva neconformitãţilor constatate, potrivit principiului proporţionalitãţii cu gradul de neconformitate.
(3) Organele de control pot subcontracta sarcinile tehnice de încercãri şi control altor organisme specializate, cu condiţia sã se asigure cã informaţiile furnizate de acestea sunt imparţiale. Responsabilitatea deciziilor luate pe baza unor astfel de informaţii revine organelor de control.
(4) Sarcinile tehnice de supraveghere a pieţei pot fi subcontractate numai cu organisme independente.
ART. 32
(1) Produsele se introduc pe piaţã numai însoţite de documentele de atestare a conformitãţii, care se impun potrivit prevederilor alin. (2) şi (3).
(2) Orice persoanã fizicã sau juridicã, care introduce pe piaţã un produs cu marcaj CE, trebuie sã fie în mãsurã sã dovedeascã, la cererea organelor de control, atestarea conformitãţii produsului prin unul dintre documentele prevãzute la art. 22 alin. (1), corespunzãtor sistemului de atestare prestabilit pentru produsul respectiv.
(3) Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia trebuie sã punã la dispoziţie organelor de control, în plus faţã de prevederile art. 22 alin. (1) lit. a) şi b), dosarul conţinând rapoartele de încercãri, procesele-verbale de control, certificatele şi toate celelalte documente care atestã conformitatea.
ART. 33
(1) Atunci când organul de control constatã cã un produs declarat a fi în conformitate cu prevederile prezentei hotãrâri nu corespunde art. 4-6, trebuie luate mãsuri adecvate pentru retragerea produselor respective de pe piaţã, interzicerea introducerii lor pe piaţã şi restricţionarea liberei lor circulaţii.
(2) În situaţii de natura celor prevãzute la alin. (1), organele de control au urmãtoarele obligaţii:
a) sã informeze în scris, în termen de 72 de ore, autoritatea competentã în domeniul produselor pentru construcţii, despre orice astfel de mãsurã, indicând motivele deciziei adoptate;
b) sã comunice în scris pãrţii implicate, de îndatã, decizia luatã, motivele pe care se bazeazã aceasta, demersurile legale ce pot fi întreprinse de partea implicatã şi termenele disponibile pentru iniţierea acestora.
(3) Informarea prevãzutã la alin. (2) trebuie sã indice expres dacã neconformitatea este determinatã de:
a) nerespectarea art. 4-6, dacã produsul nu este acoperit de nici una dintre categoriile de specificaţii tehnice prevãzute la art. 7 alin. (3);
b) aplicarea incorectã a specificaţiilor tehnice prevãzute la art. 7 alin. (3);
c) deficienţe ale specificaţiilor tehnice prevãzute la art. 7 alin. (3).
(4) În termen de maximum 30 de zile de la primirea informãrilor prevãzute la alin. (2), autoritatea competentã analizeazã situaţiile semnalate, inclusiv prin consultarea pãrţilor interesate, dupã caz, şi decide asupra mãsurilor aplicabile conform prevederilor cap. X. Autoritatea competentã va informa de îndatã statele membre ale Uniunii Europene şi Comisia Europeanã asupra neconformitãţilor constatate şi a mãsurilor luate conform prevederilor alin. (1) şi (3).
(5) Mãsurile notificate de autoritãţile din România şi din celelalte state membre ale Uniunii Europene, care au fost considerate de Comisia Europeanã ca fiind justificate, sunt comunicate tuturor statelor membre.
(6) Organul de control poate acţiona în mod adecvat împotriva oricui a fãcut declaraţia de conformitate şi va informa Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului care, la rândul sãu, va informa, prin intermediul Ministerului Economiei şi Comerţului, în legãturã cu acţiunile sale, Comisia Europeanã şi celelalte state membre.

CAP. IX
Mãsuri tranzitorii
ART. 34
(1) Pânã la data intrãrii în vigoare a protocolului PECA în domeniul produselor pentru construcţii sau pânã la data aderãrii la Uniunea Europeanã, în situaţia în care un astfel de protocol nu este încheiat, se admite introducerea pe piaţa româneascã şi a produselor cu marcaj naţional de conformitate CS, denumit în continuare marcaj CS, potrivit prevederilor <>cap. V^1 din Legea nr. 608/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Marcajul CS se aplicã de producãtor sau de reprezentantul autorizat al acestuia, stabilit în România, pe produsele care sunt conforme cu standardele sau specificaţiile tehnice prevãzute la art. 7 alin. (3) lit. a) şi c).
(3) Elementele de identificare ale marcalului CS sunt prevãzute în anexa nr. 2 la <>Legea nr. 608/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(4) Se interzice, în condiţiile prevãzute de prezenta hotãrâre, aplicarea pe acelaşi produs a marcajului CS şi a marcajului CE.
(5) Prevederile prezentei hotãrâri referitoare la marcajul CE se aplicã şi marcajului CS.
ART. 35
Pânã la termenele prevãzute la art. 34 alin. (1), organismele autorizate pentru agrement tehnic european cu sediul în România nu pot primi cereri pentru eliberarea de agremente tehnice europene, iar producãtorii sau reprezentanţii autorizaţi ai producãtorilor cu sediul în România, care doresc obţinerea unui agrement tehnic european, se adreseazã unuia dintre organismele înscrise în lista prevãzutã la art. 19 alin. (3).
ART. 36
(1) Pânã la termenele prevãzute la art. 34 alin. (1), atestarea conformitãţii produselor se realizeazã prin aceleaşi sisteme de atestare prevãzute pentru marcajul CE, cu participarea organismelor prevãzute la alin. (3).
(2) Documentele doveditoare sunt Certificatul de conformitate CS şi Declaraţia de conformitate CS. Acestea trebuie prezentate în limba românã şi cu un conţinut echivalent prevederilor pct. 4.2 şi 4.3 din anexa nr. 3, adaptat corespunzãtor.
(3) Pânã la termenele prevãzute la art. 34 alin. (1), autoritãţile competente recunosc şi aprobã, potrivit prevederilor art. 27 alin. (2), organisme pentru atestarea conformitãţii produselor cu specificaţiile tehnice în vederea aplicãrii marcajului CS.
(4) Recunoaşterea şi aprobarea prevãzute la alin. (3) se realizeazã avându-se în vedere criteriile prevãzute în anexa nr. 4, cu excepţia pct. 6, precum şi prevederile aplicabile ale procedurii prevãzute la art. 27 alin. (3).
(5) Organismele recunoscute se înscriu în Registrul organismelor recunoscute, iar lista cuprinzând organismele recunoscute, sarcinile specifice pentru care acestea au fost desemnate şi numerele lor de identificare se aprobã şi se actualizeazã prin ordin al conducãtorului autoritãţii competente, care se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(6) Cuantumul asigurãrii prevãzute la pct. 5 din anexa nr. 4 se stabileşte de cãtre autoritãţile competente pentru desemnare, de la caz la caz, în funcţie de domeniul pentru care se face desemnarea.
ART. 37
(1) Rãspunderea producãtorului sau a reprezentantului autorizat al acestuia privind produsele introduse pe piaţã cu marcaj CS este aceeaşi cu cea prevãzutã de prezenta hotãrâre pentru produsele cu marcaj CE.
(2) Sancţiunile şi mãsurile prevãzute la art. 38 se aplicã şi în cazul produselor introduse pe piaţã cu marcaj CS.

CAP. X
Sancţiuni
ART. 38
(1) Constituie contravenţii şi se sancţioneazã, dupã cum urmeazã:
a) nerespectarea prevederilor art. 4, art. 7 alin. (2), art. 9 alin. (1), art. 10, art. 23 alin. (3) lit. b) şi ale art. 32, cu amendã de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei, retragerea de pe piaţã şi/sau interzicerea utilizãrii şi a introducerii pe piaţã a produselor neconforme;
b) nerespectarea prevederilor art. 21 alin. (5) şi (6) şi ale art. 22 (alin. (1), cu amendã de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei şi interzicerea comercializãrii sau utilizãrii produsului pânã la o datã stabilitã de organul de control împreunã cu producãtorul, reprezentantul autorizat al acestuia sau importatorul, dupã caz, pentru eliminarea neconformitãţilor;
c) nerespectarea prevederilor art. 23 alin. (1) şi (4), cu amendã de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei, retragerea de pe piaţã şi/sau interzicerea introducerii pe piaţã a produselor nemarcate sau marcate incorect;
d) nerespectarea obligaţiilor de cãtre organismele autorizate pentru agrementul tehnic european şi de cãtre organismele desemnate şi/sau notificate pentru atestarea conformitãţii produselor care, nemaiîndeplinind condiţiile iniţiale, continuã sã execute astfel de sarcini, se sancţioneazã cu amendã de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei şi retragerea autorizãrii/desemnãrii.
(2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la alin. (1) se realizeazã de persoane împuternicite/abilitate din cadrul organelor de control prevãzute la art. 30 alin. (1).
(3) Dispoziţiile referitoare la contravenţiile prevãzute la alin. (1) şi (2) se completeazã cu prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile ulterioare.

CAP. XI
Dispoziţii finale
ART. 39
Autoritatea competentã în domeniul produselor pentru construcţii este Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.
ART. 40
Anexele nr. 1-5 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 41
(1) Prezenta hotãrâre intrã în vigoare la data de 27 februarie 2005.
(2) Excepţie de la prevederile alin. (1) fac:
a) prevederile art. 3 şi art. 36 alin. (3) şi (4), care intrã în vigoare la data publicãrii prezentei hotãrâri;
b) prevederile art. 25, 26 şi ale art. 28 alin. (1), care se aplicã la data intrãrii în vigoare a protocolului PECA;
c) prevederile art. 11, art. 33 alin. (4), (5) şi (6), care intrã în vigoare la data aderãrii României la Uniunea Europeanã.
(3) Reglementãrile tehnice existente şi cele care vor fi promovate ulterior intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, care conţin dispoziţii referitoare la fabricarea, comercializarea sau utilizarea produselor pentru construcţii, trebuie sã fie armonizate potrivit prevederilor prezentei hotãrâri şi celor stabilite prin documentele tehnice directoare, în sensul art. 2 alin. (1) lit. e).
(4) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abrogã:
a) Regulamentul privind autorizarea şi acreditarea laboratoarelor de analize şi încercãri în construcţii, prevãzut în anexa nr. 6, şi Regulamentul privind certificarea de conformitate a calitãţii produselor folosite în construcţii, prevãzut în anexa nr. 7 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 766/1997 pentru aprobarea unor regulamente privind calitatea în construcţii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 352 din 10 decembrie 1997, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
b) <>Hotãrârea Guvernului nr. 877/1999 privind obligativitatea furnizorilor de materiale, elemente de construcţii şi produse destinate construcţiilor de a efectua încercãri şi analize de laborator numai prin laboratoare autorizate, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 538 din 4 noiembrie 1999;
c) <>Hotãrârea Guvernului nr. 102/2003 privind stabilirea condiţiilor de introducere pe piaţã a produselor pentru construcţii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 129 din 27 februarie 2003;
d) orice alte dispoziţii contrare.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE

Contrasemneazã:
--------------
Ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului,
Miron Tudor Mitrea

p. Ministrul de stat, ministrul economiei şi comerţului,
Andrei Grigorescu,
secretar de stat

p. Ministrul de stat, ministrul administraţiei şi internelor,
Toma Zaharia,
secretar de stat

Ministrul delegat pentru administraţia publicã,
Gabriel Oprea

p. Ministrul finanţelor publice,
Neculae Eugeniu Plãiaşu,
secretar de stat

Bucureşti, 21 aprilie 2004.
Nr. 622.


ANEXA 1

CERINŢELE ESENŢIALE ALE CONSTRUCŢIILOR

Produsele pentru construcţii trebuie sã permitã realizarea construcţiilor care, în ansamblul lor şi, separat, pe elementele de construcţii componente, luând în considerare şi aspectele economice, sã fie adecvate pentru utilizarea preconizatã, şi, în acest sens, sã satisfacã cerinţe esenţiale din prezenta anexã, atunci când construcţiile sunt supuse unor reglementãri ce conţin asemenea cerinţe. Astfel de cerinţe trebuie, în condiţiile unei mentenante normale, sã fie satisfãcute de-a lungul unei durate de viatã rezonabilã din punct de vedere economic. Cerinţele au în vedere, în general, acţiuni previzibile.
1. Rezistenţã mecanicã şi stabilitate
Construcţiile trebuie sã fie proiectate şi executate astfel încât încãrcãrile susceptibile de a se exercita asupra lor în timpul construirii şi în exploatare sã nu determine nici unul din evenimentele urmãtoare:
a) prãbuşirea în întregime sau a unei pãrţi din construcţie;
b) deformaţii de o mãrime inadmisibilã;
c) deteriorãri ale unor pãrţi ale construcţiei, ale instalaţiilor sau echipamentelor înglobate ca rezultat al unor deformaţii importante ale structurii portante;
d) distrugeri determinate de evenimente accidentale, disproporţionate ca mãrime în raport cu cauzele primare.
2. Securitate la incendiu
Construcţiile trebuie sã fie proiectate şi executate astfel încât, în cazul izbucnirii unui incendiu:
a) stabilitatea elementelor portante ale construcţiei sã poatã fi estimatã pentru o perioadã determinatã de timp;
b) apariţia şi propagarea focului şi fumului în interiorul construcţiei sã fie limitate;
c) propagarea incendiului la construcţiile învecinate sã fie limitatã;
d) utilizatorii sã poatã pãrãsi construcţia sau sã poatã fi salvaţi prin alte mijloace;
e) sã fie luatã în consideraţie securitatea echipelor de intervenţie."
3. Igienã, sãnãtate şi mediu înconjurãtor
Construcţiile trebuie sã fie proiectate şi executate astfel încât sã nu constituie o ameninţare pentru igiena şi sãnãtatea ocupanţilor sau a vecinilor, în special ca urmare a :
a) degajãrii de gaze toxice;
b) prezenţei în aer a unor particule sau gaze periculoase;
c) emisiei de radiaţii periculoase;
d) poluãrii sau contaminãrii apei sau solului;
e) evacuãrii defectuoase a apelor reziduale, a fumului şi a deşeurilor solide sau lichide;
f) prezentei umiditãţii în pãrţi ale construcţiei sau pe suprafeţele interioare ale acesteia.
4. Securitate în exploatare
Construcţiile trebuie sã fie proiectate şi executate astfel încât utilizarea sau funcţionarea lor sã nu prezinte riscuri inacceptabile de accidentare, precum alunecare, cãdere, lovire, ardere, electrocutare, rãnire ca urmare a unei explozii.
5. Protecţie împotriva zgomotului
Construcţiile trebuie sã fie proiectate şi executate astfel încât zgomotul perceput de ocupanţi sau de persoanele aflate în apropiere sã fie menţinut la un nivel atât de scãzut încât sã nu afecteze sãnãtatea acestora şi sã le permitã sã doarmã, sã se odihneascã şi sã lucreze în condiţii satisfãcãtoare.
6. Economia de energie şi izolarea termicã
Construcţiile şi instalaţiile lor de încãlzire, rãcire şi ventilare trebuie sã fie proiectate şi executate astfel încât consumul de energie necesar pentru utilizarea construcţiei sã rãmânã scãzut în raport cu condiţiile climatice locale, însã fãrã a afecta confortul termic al ocupanţilor.


ANEXA 2

AGREMENTUL TEHNIC EUROPEAN

1. O cerere pentru un agrement tehnic european poate fi fãcutã de un producãtor sau de reprezentantul autorizat al acestuia numai unui singur organism autorizat în acest scop.
2. Agrementele tehnice europene (ETA) se întoctnesc de cãtre organisme specializate cu sediul în statele membre ale Uniunii Europene, autorizate în acest scop de autoritãţile statelor respective şi reunite în cadrul Organizaţiei Europene pentru Agremente Tehnice (EOTA), denumite în continuare organisme membre EOTA.
În vederea elaborãrii de agremente tehnice europene, autoritatea competentã din România poate abilita unul sau mai multe organisme specializate cu sediul pe teritoriul României, în cazul în care vor fi abilitate mai multe organisme, acestea vor fi coordonate de Consiliu, care nominalizeazã unul dintre acestea ca purtãtor de cuvânt al României în cadrul EOTA. Numele şi adresele acestor organisme se notificã Comisiei Europene şi celorlalte state membre de cãtre autoritatea competentã.
3. Regulile comune de procedurã pentru solicitarea, elaborarea şi acordarea agrementului tehnic european, stabilite în cadrul EOTA, vor fi publicate ca versiune oficialã în limba românã într-un regulament specific, elaborat de Consiliu ca document tehnic director.
4. Organismele membre EOTA iniţiazã şi deruleazã procedurile de agrementare adoptate în cadrul EOTA, acordându-şi reciproc tot sprijinul necesar.
5. Organismele membre EOTA publicã agrementele tehnice elaborate şi comunicã indicativele acestora tuturor organismelor notificate. La cererea unui organism membru EOTA, acestuia i se transmite setul complet de documente care susţin agrementul acordat.
6. Costurile generate de elaborarea agrementelor tehnice europene se stabilesc de organismele membre EOTA şi se suportã de solicitant.


ANEXA 3

ATESTAREA CONFORMITĂŢII CU SPECIFICAŢIILE TEHNICE

1. Metode pentru controlul conformitãţii
În cadrul procedurilor de atestare a conformitãţii produselor cu specificaţiile tehnice potrivit prevederilor art.21, se utilizeazã urmãtoarele metode de control al conformitãţii; selecţia şi combinarea metodelor pentru fiecare sistem determinat depind de cerinţele specifice produsului sau unui grup de produse:
a) încercãri iniţiale de tip ale produsului, efectuate de cãtre producãtor sau de un organism notificat;
b) încercãri pe eşantioane prelevate de la locul producţiei potrivit unui plan de încercãri prestabilit, efectuate de cãtre producãtor sau de un organism notificat;
c) încercãri prin sondaj pe eşantioane prelevate de la locul producţiei, de pe piaţã sau dintr-un şantier, efectuate de cãtre producãtor sau de un organism notificat;
d) încercãri pe eşantioane prelevate dintr-un lot pregãtit pentru livrare sau deja livrat, efectuate de cãtre producãtor sau de un organism notificat;
e) controlul producţiei în fabricã;
f) inspecţia iniţialã a locului de producţie şi a controlului producţiei în fabricã, efectuatã de cãtre un organism notificat;
g) supravegherea, aprecierea şi evaluarea continuã a controlului producţiei în fabricã, efectuatã de cãtre un organism notificat.
În sensul prezentei hotãrâri, prin control al producţiei în fabricã se înţelege controlul intern permanent exercitat de producãtor. Acesta trebuie sã conţinã toate elementele, cerinţele şi dispoziţiile adoptate de producãtor, documentate în mod sistematic sub forma unor politici şi proceduri scrise. Documentaţia scrisã asupra sistemului de control al producţiei în fabricã trebuie sã asigure stabilirea corespondenţei cu elementele aplicabile ale unui sistem de asigurare a calitãţii şi sã permitã verificarea realizãrii caracteristicilor cerute pentru produs şi a modului efectiv de operare al sistemului de control al producţiei în fabricã.
2. Sisteme de atestare a conformitãţii
Sistemele de atestare a conformitãţii produselor se definesc în funcţie de repartizarea sarcinilor între producãtor şi organismele notificate şi se codificã într-o notaţie numericã de la l la 4, exprimând nivelul de exigenţã în ordine descrescãtoare, dupã cum urmeazã:
A. Sistem l + : Certificarea conformitãţii produsului de cãtre un organism de certificare notificat, pe bazã de:
1) Sarcinile producãtorului
a) controlul producţiei în fabricã;
b) încercãri pe eşantioane prelevate de la locul producţiei dupã un plan de încercãri prestabilit;
2) Sarcinile organismelor notificate
a) încercãri iniţiale de tip ale produsului;
b) inspecţia iniţialã a locului de producţie şi a controlului producţiei în fabricã;
c) supravegherea continuã, evaluarea şi acceptarea controlului producţiei în fabricã;
d) încercãri prin sondaj pe eşantioane prelevate de la locul producţiei, de pe piaţã sau de pe şantiere.
B. Sistem l : Certificarea conformitãţii produsului de cãtre un organism de certificare notificat, pe bazã de:
1) Sarcinile producãtorului
a) controlul producţiei în fabricã;
b) încercãri pe eşantioane prelevate de la locul producţiei dupã un plan de încercãri prestabilit;
2) Sarcinile organismelor notificate
a) încercãri iniţiale de tip ale produsului;
b) inspecţia iniţialã a locului producţiei şi a controlului producţiei în fabricã;
c) supravegherea continuã, evaluarea şi acceptarea controlului producţiei în fabricã.
C. Sistem 2+ : Declaraţia de conformitate a produsului (de primul tip) datã de producãtor, pe bazã de:
1) Sarcinile producãtorului
a) încercãri iniţiale de tip ale produsului;
b) controlul producţiei în fabricã;
c) încercãri pe eşantioane prelevate de la locul producţiei dupã un plan de încercãri prestabilit;
2) Sarcinile organismelor notificate
a) certificarea controlului producţiei în fabricã, pe baza:
- inspecţiei iniţiale a locului producţiei şi a controlului producţiei în fabricã;
- supravegherea continuã, evaluarea şi acceptarea controlului producţiei în fabricã.
D. Sistem 2 : Declaraţia de conformitate a produsului (de primul tip) datã de producãtor, pe bazã de:
1) Sarcinile producãtorului
a) încercãri iniţiale de tip ale produsului;
b) controlul producţiei în fabricã;
c) încercãri pe eşantioane prelevate de la locul producţiei dupã un plan de încercãri prestabilit;
2) Sarcinile organismelor notificate
a) certificarea controlului producţiei în fabricã, pe baza:
- inspecţiei iniţiale a locului de producţie şi a controlului producţiei în fabricã.
E. Sistem 3 : Declaraţia de conformitate a produsului (de al doilea tip) datã de producãtor, pe bazã de:
1) Sarcinile producãtorului
a) controlul producţiei în fabricã;
2) Sarcinile laboratorului notificat
b) încercãri iniţiale de tip ale produsului.
F. Sistem 4 :Declaraţia de conformitate a produsului (de al treilea tip) datã de producãtor, pe baza urmãtoarelor sarcini efectuate de el însuşi:
a) încercãri iniţiale de tip ale produsului;
b) controlul producţiei în fabricã.
3. Organisme implicate în atestarea conformitãţii
În raport cu funcţiunile organismelor implicate în atestarea conformitãţii, trebuie fãcutã distincţie între:
a) organisme de certificare., prin care se înţeleg organisme independente, guvernamentale sau neguvernamentale, având competenta şi responsabilitatea de a efectua certificarea conformitãţii corespunzãtor unor reguli prestabilite de procedurã şi de management;
b) organisme de inspecţie, prin care se înţeleg organisme independente, având organizarea, personalul, competenţa şi integritatea necesare pentru a executa, conform unor criterii specificate, funcţiuni precum evaluarea, recomandarea acceptãrii şi auditul ulterior al operaţiilor de control al producţiei realizate de producãtor, ca şi eşantionarea şi evaluarea produselor conform criteriilor specificate;
c) laboratoare de încercãri, prin care se înţeleg laboratoare care mãsoarã, examineazã, încearcã, etaloneazã sau determinã în orice alt fel caracteristicile sau performanţele materialelor sau produselor.
În situaţiile prevãzute la pct.2 lit. A,B,C şi D, cele trei funcţiuni menţionate la pct.3 lit.a), b) şi c) pot fi îndeplinite de acelaşi organism sau de organisme diferite, în cazul din urmã organismele de inspecţie şi laboratoarele de încercãri implicate în atestarea conformitãţii executându-şi sarcinile în numele organismului de certificare.
Criteriile privind competenţa, imparţialitatea şi integritatea organismelor de certificare, a organismelor de inspecţie şi a laboratoarelor de încercãri sunt prevãzute în anexa nr.4.
4. Marcajul de conformitate CE, Certificatul de conformitate EC, Declaraţia de conformitate EC
4.1 Marcajul de conformitate CE
- Marcajul CE trebuie sã respecte elementele de identificare prevãzute în anexa nr.3 la Legea nr.608/2001.
- Marcajul CE trebuie sã fie urmat de numãrul de identificare al organismului implicat în faza de control al producţiei.
Informaţii asociate
Marcajul CE trebuie sã fie însoţit de urmãtoarele informaţii:
a) numele sau marca de identificare a producãtorului;
b) ultimele douã cifre ale anului în care a fost aplicat marcajul;
c) numãrul Certificatului de conformitate EC, dacã e cazul;
d) indicaţii pentru identificarea caracteristicilor produsului pe baza specificaţiilor tehnice;
e) indicativele directivelor comunitare aplicate.
4.2 Certificatul de conformitate EC
Certificatul de conformitate EC trebuie sã conţinã în special urmãtoarele:
a) numele şi adresa organismului de certificare;
b) numele şi adresa producãtorului sau ale reprezentantului autorizat al acestuia;
c) descrierea produsului, precizând tipul, identificarea, utilizarea etc.;
d) specificaţiile tehnice cu care este conform produsul;
e) condiţiile particulare de utilizare a produsului;
f) numãrul Certificatului;
g) condiţiile şi perioada de valabilitate a Certificatului, dupã caz;
h) numele şi funcţia persoanei abilitate sã semneze Certificatul.
4.3 Declaraţia de conformitate EC
Declaraţia de conformitate EC trebuie sã conţinã în special urmãtoarele:
a) numele şi adresa producãtorului sau ale reprezentantului autorizat al acestuia, stabilit pe teritoriul Uniunii Europene;
b) descrierea produsului, precizând tipul, identificarea, utilizarea etc.;
c) specificaţiile tehnice cu care este conform produsul;
d) condiţiile particulare de utilizare a produsului;
e) numele şi adresa organismului notificat, dacã e cazul;
f) numele şi funcţia persoanei abilitate sã semneze Declaraţia în numele producãtorului sau al reprezentantului autorizat al acestuia.
4.4 Certificatul şi declaraţia de conformitate trebuie prezentate în limba sau limbile oficiale ale statului membru al Uniunii Europene în care produsul urmeazã a fi folosit.


ANEXA 4
NOTIFICAREA LABORATOARELOR DE ÎNCERCĂRI, A
ORGANISMELOR DE INSPECŢIE ŞI A ORGANISMELOR DE CERTIFICARE

Laboratoarele de încercãri, organismele de inspecţie şi organismele de certificare desemnate în domeniul produselor pentru construcţii trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele condiţii minimale:
1. sã dispunã de personal specializat şi de necesarul de mijloace şi echipamente adecvate;
2. personalul sã dovedeascã competenţã tehnicã şi integritate profesionalã;
3. conducerea şi personalul tehnic sã acţioneze imparţial, la efectuarea încercãrilor, la întocmirea rapoartelor, la eliberarea certificatelor şi la executarea supravegherii, în raport cu toate sferele, grupurile sau persoanele care au un interes direct sau indirect asupra produselor;
4. sã fie asiguratã pãstrarea secretului profesional de cãtre personalul implicat;
5. sã deţinã o asigurare de rãspundere civilã, atunci când rãspunderea nu revine statului prin lege;
6. sã participe efectiv la cooperarea europeanã în cadrul Grupului Organismelor
Notificate în domeniul produselor pentru construcţii.
Autoritatea competentã trebuie sã verifice periodic dacã se menţine îndeplinirea condiţiilor prevãzute la pct.l şi 2.


ANEXA 5



PREZENTARE SCHEMATICĂ
a sistemelor de atestare a conformitãţii produselor pentru construcţii

┌──────────┐
│PRODUCĂTOR│
└────┬─────┘

┌──────────────┐
│Produse pentru│
│ construcţii │
└──────┬───────┘

┌───────────────────────────────────┐
┌───────────────────┤Existã standard armonizat sau altã │
│ │specificaţie tehnicã recunoscutã │
│ └────────────────┬──────────────────┘
│ │ ┌────────────────────┐
↓ │ ┌────┐ │Produsul corespunde │
┌────┐ └────→│ DA ├─→│cu standardul/ │
│ NU │ └──┬─┘ │specificaţia │
└──┬─┘ │ └─────────────────┬──┘
│ │ │
│ │ │
↓ ↓ │
┌──────────────────┐ ┌─────────────────────────┐ │
│ AGREMENT TEHNIC │←─────────────────────┤ Produsul se abate de la │ │
│ EUROPEAN │ │ standard/specificaţie │ │
└────────┬─────────┘ └─────────────────────────┘ │
│ │
│ │
↓ ↓
┌────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Sistemul de atestare a conformitãţii aplicabil este impus prin decizie a │
│ Comisiei Europene şi prevãzut în regulamentul specific şi în specificaţia │
│ tehnicã relevantã │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Producãtorul rãspunde de aplicarea sistemului de atestare impus produsului │
│ individualizat │
└────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌────────────────────────────────┐
│ Organisme desemnate/notificate │
┌─────┴────────┬──────────────┬────────┴────────┐
│ Organisme de │ Organisme de│ Laboratoare de ├────┐
│ certificare │ inspecţie │ încercãri │ │
└─┬────────────┴──────┬───────┴───────┬─────────┘ │
│←──────────────────┘ │ │
│←──────────────────────────────────┘ │
├────────────┬────────────┬─────────────┐ │
│ ┌────────┼───┬────────┼───┬─────────┼──┬───────┼───┬──────────┐
↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓
┌────────┐ ┌────────┐ ┌────────┐ ┌────────┐ ┌────────┐ ┌─────────┐
│ Sistem │ │ Sistem │ │ Sistem │ │ Sistem │ │ Sistem │ │ Sistem │
│ 1+ │ │ 1 │ │ 2+ │ │ 2 │ │ 3 │ │ 4 │
└─┬──────┘ └─┬──────┘ └─┬──────┘ └──┬─────┘ └──┬─────┘ └───┬─────┘
↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓
┌───────────────────┐ ┌───────────────────────────┐ ┌──────────┐ ┌──────────┐
│ Certificat de con-│ │ Declaraţie de conformitate│ │Declaraţie│ │Declaraţie│
│ formitate eliberat│ │ de primul tip datã de │ │de confor-│ │de confor-│
│ de un organism de │ │ producãtor │ │mitate de │ │mitate de │
│ certificare desem-│ └───────────┬───────────────┘ │al doilea │ │al treilea│
│ nat/notificat │ │ │tip datã │ │tip datã │
└──────────┬────────┘ │ │de produ- │ │de produ- │
│ ↓ ┌──────────────┤cãtor │ │cãtor │
│ ┌───────↓─┐ └──────────┘ └──┬───────┘
└────────────────→│ CE │←───────────────────────────┘
└─────────┘


------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016