Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 618 din 6 octombrie 1997  privind modul de executare a serviciului utilitar alternativ    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 618 din 6 octombrie 1997 privind modul de executare a serviciului utilitar alternativ

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 282 din 17 octombrie 1997
În temeiul prevederilor <>art. 4 din Legea nr. 46/1996 privind pregãtirea populaţiei pentru apãrare,

Guvernul României hotãrãşte:

CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
(1) Serviciul utilitar alternativ este o forma a îndeplinirii serviciului militar şi se executa de cãtre cetãţenii apţi pentru serviciul militar, care, din motive religioase, refuza sa îndeplineascã serviciul militar sub arme.
(2) Durata serviciului utilitar alternativ este de 24 de luni pentru militarii în termen şi de 12 luni pentru militarii cu termen redus.
ART. 2
(1) Serviciul utilitar alternativ se executa în instituţii publice, regii autonome, societãţi comerciale, care în continuare, au denumirea de angajatori.
(2) Angajatorii trebuie sa desfãşoare activitãţi pe teritoriul naţional, în domenii de asistenta socialã şi sanitarã, construcţii industriale, edilitare, de drumuri şi cai ferate, amenajãri şi regularizari ale cursurilor de apa, protecţia mediului înconjurãtor, agricultura şi silvicultura.

Cap. 2
Organizarea executãrii serviciului utilitar alternativ
ART. 3
(1) Anual, pana la data de 1 august, centrele militare judeţene, municipale şi de sector, denumite în continuare, centre militare, comunica direcţiilor judeţene de munca şi protecţie socialã numãrul executantilor serviciului utilitar alternativ pentru anul urmãtor, pe profesii, meserii şi locuri de munca.
(2) Direcţiile judeţene de munca şi protecţie socialã stabilesc angajatorii, a cãror lista va fi data publicitãţii pana la data de 1 noiembrie a anului în curs, pentru anul urmãtor, prin grija oficiilor judeţene ale forţelor de munca.
(3) Stabilirea ca angajatori a regiilor autonome se face cu acordul acestora.
ART. 4
(1) Centrele militare repartizeazã executantii serviciului utilitar alternativ astfel:
a) în cadrul instituţiei publice, regiei autonome sau societãţii comerciale în care lucreazã, dacã acestea îndeplinesc condiţiile de angajator în sensul prezentei hotãrâri, recrutii care se afla în situaţia derulãrii unui contract individual de munca;
b) conform pregãtirii lor profesionale şi locurilor disponibile din listele date publicitãţii de oficiile judeţene ale forţelor de munca, ceilalţi executanti ai serviciului utilitar alternativ.
(2) Centrele militare judeţene, cu 10 zile înainte de prezentare, comunica angajatorilor, nominal, recrutii repartizaţi acestora pentru îndeplinirea serviciului utilitar alternativ.
ART. 5
Angajatorii poarta intreaga rãspundere pentru organizarea şi desfãşurarea serviciului utilitar alternativ în unitãţile lor.

CAP. 3
Executarea serviciului utilitar alternativ
ART. 6
(1) Recrutii care se încadreazã în prevederile art. 1 vor declara în scris, în fata comisiei locale de recrutare-încorporare, ca se obliga sa execute serviciul utilitar alternativ.
(2) Declaraţia cuprinde: numele şi prenumele solicitantului, prenumele tatãlui, domiciliul sau resedinta, profesia, locul de munca, cultul sau gruparea religioasã al carei adept este.
(3) Secretariatul de Stat pentru Culte confirma, la solicitarea centrelor militare, faptul ca preceptele cultelor sau grupãrilor religioase declarate de recruti fac parte din categoria celor care nu permit executarea serviciului militar sub arme.
ART. 7
Neprezentarea recrutului la data stabilitã, prin ordinul de chemare, pentru începerea serviciului utilitar alternativ poate fi motivatã numai în condiţiile <>art. 64 din Legea nr. 46/1996 .
ART. 8
Executantii serviciului utilitar alternativ, care, în temeiul <>art. 13 din Legea nr. 46/1996 , solicita trecerea la îndeplinirea serviciului militar sub arme, se vor adresa în scris, prin angajator, centrelor militare care i-au repartizat.
ART. 9
Întreruperea executãrii serviciului utilitar alternativ poate avea loc în urmãtoarele cazuri:
a) lichidarea sau falimentul angajatorului;
b) executantul a fost clasat medical sau au survenit modificãri în situaţia acestuia ori a familiei sale, în sensul celor reglementate prin <>art. 21 şi 23 din Legea nr. 46/1996 .
ART. 10
(1) În cazul întreruperii serviciului utilitar alternativ în condiţiile art. 9 lit. a), centrele militare vor lua mãsura schimbãrii repartiţiei la alţi angajatori.
(2) În situaţia întreruperii serviciului utilitar alternativ, datoritã clasarii medicale a executantului de cãtre comisia de expertiza medico-militarã de pe lângã spitalul militar, care îl declara inapt pentru îndeplinirea obligaţiilor militare, precum şi în cazul în care acesta este arestat sau condamnat la pedeapsa cu închisoare, angajatorul face cunoscut acest lucru în scris, în termen de 10 zile, centrului militar care l-a repartizat.
(3) În perioada arestãrii preventive, executantul serviciului utilitar alternativ nu beneficiazã de drepturile prevãzute în prezenta hotãrâre, iar în situaţia în care durata acesteia este mai mare de o luna, serviciul utilitar alternativ se întrerupe.
(4) Reluarea serviciului utilitar alternativ, de cãtre executantul care l-a întrerupt în condiţiile art. 9 lit. b), are loc dupã încetarea cauzelor care au determinat întreruperea, dacã cel în cauza nu a împlinit varsta de 35 de ani.
ART. 11
La calculul duratei de îndeplinire a serviciului utilitar alternativ nu se iau în considerare:
a) perioada arestãrii preventive, dacã motivele acesteia au fost întemeiate;
b) durata executãrii pedepsei cu închisoarea;
c) absentele şi întârzierile nemotivate.

CAP. 4
Obligaţiile angajatorilor care primesc executanti ai serviciului utilitar alternativ
ART. 12
Angajatorul este obligat sa încheie contract individual de munca cu executantul serviciului utilitar alternativ, pe o perioada determinata, în funcţie de pregãtirea şi de calificarea acestuia. Contractul individual de munca se încheie în cel mult 3 zile de la prezentarea executantului serviciului utilitar alternativ la angajator, potrivit legislaţiei în vigoare, în condiţii identice cu cele pentru angajaţii proprii. Angajatorul are urmãtoarele obligaţii suplimentare:
a) sa respecte ziua şi orele de cult ale fiecãrui executant al serviciului utilitar alternativ;
b) sa asigure, contra cost, cazarea şi hranirea executantilor serviciului utilitar alternativ, la cererea acestora. La asigurarea hranei se vor lua în considerare şi preceptele cultului religios din care fac parte executantii serviciului utilitar alternativ;
c) sa vireze, lunar, la bugetul de stat, 30% din salariul net al executantului serviciului utilitar alternativ pentru funcţia pe care este încadrat.
ART. 13
Angajatorul este obligat sa înştiinţeze centrul militar care i-a repartizat executantii serviciului utilitar alternativ asupra urmãtoarelor situaţii:
a) executantii serviciului utilitar alternativ şi-au pierdut aptitudinile pentru îndeplinirea atribuţiilor stabilite ori ca angajatorul respectiv nu mai poate respecta clauzele contractuale, în termen de 3 zile;
b) prezentarea la unitate şi, respectiv, pierderea insemnului distinctiv, de cãtre executantii serviciului utilitar alternativ, în termen de 5 zile de la data prevãzutã în ordinul de chemare;
c) expirarea contractului individual de munca, a terminãrii duratei stagiului şi/sau întreruperea, de cãtre fiecare executant, a serviciului utilitar alternativ, înainte cu 10 zile.
ART. 14
În situaţia în care executantul serviciului utilitar alternativ incalca obligaţiile prevãzute în prezenta hotãrâre, nu respecta clauzele contractului încheiat, ordinea şi disciplina muncii, angajatorul ia mãsuri conform regulilor stabilite pentru personalul propriu şi sesizeazã centrul militar care l-a repartizat.

CAP. 5
Obligaţiile şi drepturile executantilor serviciului utilitar alternativ
ART. 15
Executantul serviciului utilitar alternativ este obligat:
a) sa se prezinte la angajatorul unde a fost repartizat, la data şi la ora menţionate în ordinul de chemare înmânat de centrul militar;
b) sa încheie contract individual de munca, în condiţiile art. 12;
c) sa pãstreze cu grija şi sa poarte însemnul distinctiv pe durata îndeplinirii serviciului utilitar alternativ. La terminarea acestuia, sa predea însemnul distinctiv angajatorului de la care l-a primit;
d) sa se instaleze la locul de cazare repartizat de angajator, dacã a solicitat aceasta fiindca nu are domiciliul sau resedinta în localitatea în care îndeplineşte serviciul utilitar alternativ.
ART. 16
Pe timpul îndeplinirii serviciului utilitar alternativ executantilor acestuia le este interzis:
a) deplasarea în strãinãtate;
b) desfãşurarea ori participarea la mitinguri, demonstratii, procesiuni sau întruniri cu caracter politic, inclusiv cele organizate de angajatorul la care a fost repartizat;
c) participarea la acţiuni greviste;
d) propaganda religioasã de orice fel în rândul angajaţilor din unitatea unde au fost repartizaţi.
ART. 17
Executantii serviciului utilitar alternativ beneficiazã atât de drepturile pe care le au şi ceilalţi angajaţi, cat şi de urmãtoarele drepturi specifice:
a) respectarea zilei şi orelor pentru serviciul religios;
b) cazare şi hranire, conform preceptelor cultului respectiv, contra cost, în situaţia în care nu au domiciliul sau resedinta în localitatea unde se afla angajatorul;
c) documente de transport, de la domiciliu sau de la resedinta pana în localitatea unde are sediul angajatorul - de la centrul militar care îl are în evidenta, la începerea serviciului utilitar alternativ - şi de la angajatorul unde a fost repartizat - pentru deplasarea de la sediul acestuia la domiciliu sau la resedinta, la terminarea executãrii serviciului utilitar alternativ ori în cazul mutãrii la un angajator aflat în alta localitate.

CAP. 5
Dispoziţii finale
ART. 18
Ministerul Apãrãrii Naţionale stabileşte modelul, materialul şi modul de purtare a însemnelor distinctive, asigurând confecţionarea şi distribuirea lor, contra cost, executantilor serviciului utilitar alternativ, pe timpul îndeplinirii acestei obligaţii.
ART. 19
Comandantii centrelor militare sunt împuterniciţi sa verifice respectarea, de cãtre angajatori şi executanti ai serviciului utilitar alternativ, a prevederilor prezentei hotãrâri.
ART. 20
Nerespectarea prevederilor prezentei hotãrâri de cãtre angajatori se sancţioneazã cu amenda, în condiţiile prevederilor art. 77 pct. 2 lit. h) şi ale <>art. 78 alin. 2 lit. c) din Legea nr. 46/1996 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 120 din 11 iunie 1996.
ART. 21
Nerespectarea prevederilor prezentei hotãrâri sau a clauzelor contractuale de cãtre executantii serviciului utilitar alternativ atrage, dupã caz, rãspunderea disciplinarã, materialã sau penalã, potrivit legii.
ART. 22
Centrele militare, direcţiile judeţene de munca şi protecţie socialã, oficiile judeţene ale forţelor de munca, precum şi angajatorii vor asigura punerea în aplicare a prezentei hotãrâri.

PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA

Contrasemneazã:
-----------------
p. Ministrul apãrãrii naţionale,
Ioan Dan Zaharia,
secretar de stat

Ministru de stat,
ministrul finanţelor,
Mircea Ciumara

Ministrul muncii
şi protecţiei sociale,
Alexandru Athanasiu

Secretariatul de Stat pentru Culte,
Gheorghe Anghelescu,
secretar de stat

-------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016