Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 617 din 29 mai 2003  pentru stabilirea conditiilor de introducere pe piata si de punere in functiune a aparatelor de cantarit cu functionare neautomata    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 617 din 29 mai 2003 pentru stabilirea conditiilor de introducere pe piata si de punere in functiune a aparatelor de cantarit cu functionare neautomata

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 418 din 16 iunie 2003
În temeiul art. 107 din Constituţie, al <>art. 5 din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor,
având în vedere prevederile art. 69 şi 70 din Acordul european instituind o asociere între România, pe de o parte, şi Comunitatile Europene şi statele membre ale acestora, pe de alta parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat prin <>Legea nr. 20/1993 ,

Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezenta hotãrâre reglementeazã condiţiile de introducere pe piata şi de punere în funcţiune a aparatelor de cantarit cu funcţionare neautomata, denumite în continuare aparate.
ART. 2
În sensul prezentei hotãrâri, termenii şi expresiile de mai jos semnifica dupã cum urmeazã:
a) aparat - mijloc de mãsurare utilizat în aplicaţii pentru determinarea masei unui corp folosind acţiunea forţei gravitationale asupra acelui corp şi care necesita intervenţia unui operator în timpul masurarii; un aparat poate servi, de asemenea, şi la determinarea altor valori, marimi, parametri şi caracteristici legate de masa;
b) introducere pe piata - acţiunea de a face disponibil un aparat pentru prima data, contra cost sau gratuit, în vederea distribuirii şi/sau utilizãrii;
c) punere în funcţiune - utilizarea unui aparat pentru prima data de cãtre un utilizator final;
d) reprezentant autorizat al producãtorului - persoana juridicã imputernicita de producãtor sa acţioneze în numele sau, stabilitã în România sau pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene.
ART. 3
Domeniile de utilizare a aparatelor definite conform prevederilor art. 2 lit. a) se împart în doua categorii:
A. Domenii de utilizare pentru urmãtoarele aplicaţii:
a) determinarea masei în tranzacţii comerciale;
b) determinarea masei pentru calculul unui impozit, tarif, bonus, unei taxe, penalizãri, remuneraţii, indemnizaţii sau al altor tipuri similare de plata;
c) determinarea masei în scopul aplicãrii legilor sau a altor reglementãri legale, precum şi în scopul efectuãrii expertizelor solicitate de instanţe judecãtoreşti;
d) determinarea masei în practica medicalã, pentru cantarirea pacientilor în scopul urmãririi, diagnosticarii şi tratamentului medical;
e) determinarea masei pentru prepararea medicamentelor în farmacii, conform prescripţiilor medicale, şi pentru efectuarea analizelor în laboratoare medicale şi farmaceutice;
f) determinarea preţului în funcţie de masa în scopul vânzãrii directe cãtre public, precum şi pentru realizarea preambalatelor.
B. Domenii de utilizare pentru toate aplicatiile, altele decât cele prevãzute la lit. A.
ART. 4
(1) Aparatele care se utilizeazã în aplicatiile prevãzute la art. 3 lit. A trebuie sa îndeplineascã cerinţele esenţiale prevãzute în anexa nr. 1.
(2) În cazurile în care aparatul include sau este conectat la dispozitive care nu sunt folosite pentru aplicatiile prevãzute la art. 3 lit. A, aceste dispozitive nu trebuie sa îndeplineascã cerinţele esenţiale.
ART. 5
(1) Introducerea pe piata a aparatelor care corespund cerinţelor aplicabile acestora din prezenta hotãrâre nu poate fi restrictionata.
(2) Punerea în funcţiune, în vederea utilizãrii în aplicatiile prevãzute la art. 3 lit. A, a aparatelor care corespund cerinţelor aplicabile acestora din prezenta hotãrâre nu poate fi restrictionata.
ART. 6
(1) Aparatele pot fi introduse pe piata numai dacã îndeplinesc cerinţele aplicabile din prezenta hotãrâre.
(2) Aparatele utilizate în aplicatiile prevãzute la art. 3 lit. A pot fi puse în funcţiune numai dacã îndeplinesc cerinţele aplicabile din prezenta hotãrâre, inclusiv procedurile de evaluare a conformitatii prevãzute la cap. II, şi poarta marcajul european de conformitate CE, denumit în continuare marcaj CE, aplicat conform prevederilor art. 10.
ART. 7
(1) Se considera ca aparatele îndeplinesc cerinţele esenţiale prevãzute în anexa nr. 1 dacã sunt conforme cu standardele romane şi/sau standardele naţionale ale unui stat membru al Uniunii Europene care adopta standardele europene armonizate şi care acoperã cerinţele esenţiale prevãzute în anexa nr. 1; numerele de referinta ale standardelor europene armonizate se publica în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(2) Lista cuprinzând standardele romane prevãzute la alin. (1) se aproba şi se actualizeazã prin ordin al ministrului industriei şi resurselor, care se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) În cazul în care se constata ca standardele prevãzute la alin. (1) nu acoperã în totalitate cerinţele esenţiale prevãzute în anexa nr. 1, Ministerul Industriei şi Resurselor va aduce la cunostinta acest fapt Comitetului Permanent de pe lângã Comisia Europeanã, înfiinţat în scopul aplicãrii procedurii de furnizare a informaţiilor în domeniul standardelor şi reglementãrilor tehnice, precum şi al regulilor referitoare la serviciile societãţii informationale.

CAP. 2
Evaluarea conformitatii

ART. 8
(1) Evaluarea conformitatii aparatelor cu cerinţele esenţiale prevãzute în anexa nr. 1 se realizeazã la alegerea producãtorului sau a reprezentantului sau autorizat, prin una dintre urmãtoarele proceduri:
a) examinarea CE de tip, prevãzutã la pct. 1 din anexa nr. 2, urmatã de declararea CE de conformitate cu tipul, denumita şi "asigurarea calitãţii producţiei", prevãzutã la pct. 2 din anexa nr. 2, sau de verificarea CE a produsului, prevãzutã la pct. 3 din anexa nr. 2;
b) verificarea CE a unitãţii de produs, prevãzutã la pct. 4 din anexa nr. 2.
(2) Examinarea CE de tip prevãzutã la alin. (1) lit. a) nu este obligatorie pentru aparatele care nu folosesc dispozitive electronice şi al cãror dispozitiv de mãsurare a sarcinii nu foloseşte un element elastic pentru echilibrarea sarcinii.
(3) Documentele şi corespondenta referitoare la procedurile prevãzute la alin. (1) trebuie sa fie elaborate în limba romana sau într-o limba acceptatã de cãtre organismul competent care evalueaza conformitatea.
(4) În cazul în care aparatelor le sunt aplicabile şi alte reglementãri tehnice care acoperã alte cerinţe şi care, de asemenea, prevãd aplicarea marcajului CE, acest marcaj indica faptul ca aparatele sunt conforme cu prevederile tuturor reglementãrilor aplicabile.
(5) În cazul în care una sau mai multe reglementãri tehnice care se aplica aparatelor permit producãtorului, pe o perioada de tranzitie, sa aleagã o anumitã varianta de aplicare a acestor reglementãri, marcajul CE va indica faptul ca aparatele sunt conforme numai cu reglementãrile tehnice aplicate de producãtor. În aceasta situaţie trebuie sa fie date detalii privind reglementãrile tehnice aplicate, în documentele, notele sau instrucţiunile care sunt cerute de reglementãrile respective şi care însoţesc aparatele.
ART. 9
(1) Ministerul Industriei şi Resurselor notifica Comisiei Europene şi celorlalte state membre ale Uniunii Europene organismele recunoscute pentru realizarea procedurilor prevãzute la art. 8, sarcinile specifice pentru care acestea au fost recunoscute şi numerele de identificare atribuite anterior acestora de cãtre Comisia Europeanã.
(2) Lista organismelor notificate şi sarcinile specifice pentru care aceste organisme au fost recunoscute se publica în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene de cãtre Comisia Europeanã.
(3) Ministerul Industriei şi Resurselor recunoaşte în vederea notificãrii organismele care îndeplinesc procedurile prevãzute la art. 8, pe baza normelor metodologice aprobate prin ordin al ministrului industriei şi resurselor, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I. Criteriile minime pentru recunoaşterea organismelor sunt prevãzute în anexa nr. 3.
(4) Ministerul Industriei şi Resurselor retrage recunoaşterea unui organism dacã organismul nu mai îndeplineşte criteriile prevãzute la alin. (3).
(5) Ministerul Industriei şi Resurselor informeazã Comisia Europeanã şi statele membre ale Uniunii Europene cu privire la retragerea notificãrii organismelor prevãzute la alin. (4).

CAP. 3
Marcajul CE şi inscriptionari

ART. 10
(1) Pentru aparatele a cãror conformitate a fost stabilitã, marcajul CE, precum şi celelalte date suplimentare, asa cum sunt prevãzute la pct. 1 din anexa nr. 4, trebuie sa fie aplicate la loc vizibil, într-o forma lizibila şi de nesters.
(2) Pentru toate celelalte aparate, inscriptionarile prevãzute la pct. 2 din anexa nr. 4 trebuie aplicate la loc vizibil, într-o forma lizibila şi de nesters.
(3) Orice alt marcaj poate fi aplicat pe aparate, cu condiţia ca marcajul CE sa rãmânã vizibil şi lizibil.
(4) Este interzisã aplicarea pe aparate a marcajelor care pot induce în eroare în ceea ce priveşte înţelesul sau forma marcajului CE.
ART. 11
În cazul în care un aparat, utilizat în aplicatiile prevãzute la art. 3 lit. A, include sau este conectat la dispozitive care nu sunt supuse evaluãrii conformitatii, potrivit prevederilor art. 8 alin. (1) şi (2), fiecare dintre aceste dispozitive va purta un simbol care sa îi restrictioneze utilizarea, conform pct. 3 din anexa nr. 4. Acest simbol trebuie aplicat pe aceste dispozitive într-o forma clar vizibila şi de nesters.

CAP. 4
Supravegherea pieţei

ART. 12
(1) Organismul de supraveghere a pieţei este Direcţia inspecţii şi supravegherea pieţei din cadrul Biroului Roman de Metrologie Legalã, denumit în continuare BRML-SP.
(2) BRML-SP va lua mãsurile necesare pentru a se asigura ca aparatele care au aplicat marcajul CE îndeplinesc în mod continuu cerinţele ce au stat la baza aplicãrii marcajului.
(3) În cazurile în care considera ca aparatele care poarta marcajul CE prevãzut la pct. 2, 3 şi 4 din anexa nr. 2 nu îndeplinesc cerinţele din prezenta hotãrâre, chiar dacã sunt instalate corect şi utilizate în scopul pentru care au fost destinate, BRML-SP ia mãsurile necesare pentru retragerea acelor aparate de pe piata sau pentru interzicerea ori restrictionarea punerii lor în funcţiune şi/sau introducerii pe piata.
(4) Ministerul Industriei şi Resurselor va informa Comisia Europeanã cu privire la mãsurile prevãzute la alin. (2), indicând motivele care au stat la baza deciziei şi, în principal, dacã neconformitatea se datoreazã:
a) neconcordantei cu cerinţele esenţiale prevãzute în anexa nr. 1, caz în care aparatele nu corespund standardelor prevãzute la art. 7 alin. (1);
b) aplicãrii incorecte a standardelor prevãzute la art. 7 alin. (1);
c) deficienţelor standardelor prevãzute la art. 7 alin. (1).
(5) Ministerul Industriei şi Resurselor va informa Comisia Europeanã şi statele membre ale Uniunii Europene în cazul în care un aparat care nu este conform poarta marcajul CE.
ART. 13
Fãrã a incalca prevederile art. 12 alin. (3)-(5):
a) în cazul în care BRML-SP constata aplicarea incorectã a marcajului CE, producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia este obligat sa asigure conformitatea aparatului cu prevederile referitoare la marcajul CE şi sa înceteze încãlcarea prevederilor prezentei hotãrâri;
b) când neconformitatea persista, BRML-SP ia toate mãsurile necesare pentru a restrictiona sau a interzice introducerea pe piata şi/sau punerea în funcţiune a aparatelor respective ori pentru retragerea lor de pe piata, conform prevederilor prezentei hotãrâri.
ART. 14
În cazul în care BRML-SP a decis restrictionarea punerii în funcţiune a aparatelor, acesta are urmãtoarele obligaţii:
a) sa informeze în scris, în termen de 72 de ore, Ministerul Industriei şi Resurselor despre orice astfel de mãsura, indicând motivele deciziei;
b) sa comunice partii interesate/implicate, în termen de 48 de ore de la data luãrii în scris a deciziei, motivele concrete pe care se bazeazã decizia luatã şi demersurile legale ce pot fi întreprinse de partea interesatã/implicata, conform legilor în vigoare, precum şi termenele pana la care acestea pot fi fãcute.

CAP. 5
Sancţiuni

ART. 15
Încãlcarea dispoziţiilor prezentei hotãrâri atrage, în condiţiile legii, rãspunderea disciplinarã, materialã, contravenţionalã sau penalã, dupã caz.
ART. 16
(1) Constituie contravenţii urmãtoarele fapte şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (1) şi ale art. 6, cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei, retragerea de pe piata şi/sau interzicerea introducerii pe piata sau a punerii în funcţiune a aparatelor neconforme;
b) nerespectarea prevederilor art. 10 şi 11, cu amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei, retragerea de pe piata şi/sau interzicerea introducerii pe piata a aparatelor nemarcate sau marcate incorect.
(2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre personalul împuternicit din cadrul BRML-SP.
(3) Contravenientul poate achitã, imediat sau în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori, dupã caz, de la data comunicãrii acestuia, jumãtate din minimul amenzii prevãzute la alin. (1), agentul constatator fãcând menţiune despre aceasta posibilitate în procesul-verbal.
(4) Contravenţiilor prevãzute la alin. (1) le sunt aplicabile dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile ulterioare.

CAP. 6
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 17
(1) Prevederile art. 9 alin. (1) şi (5) se aplica de la data intrãrii în vigoare a Protocolului european privind evaluarea conformitatii şi acceptarea produselor industriale - PECA.
(2) Prevederile art. 7 alin. (3) şi ale art. 12 alin. (4) şi (5) se aplica de la 1 ianuarie 2007.
ART. 18
Pana la data intrãrii în vigoare a Protocolului european privind evaluarea conformitatii şi acceptarea produselor industriale - PECA:
a) se admite introducerea pe piata şi/sau punerea în funcţiune şi a aparatelor cu marcaj naţional de conformitate CS, denumit în continuare marcaj CS, aplicat conform prevederilor lit. g); elementele de identificare ale marcajului CS sunt prevãzute în anexa nr. 2 la <>Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor;
b) se interzice, în condiţiile prevãzute de prezenta hotãrâre, aplicarea pe acelaşi aparat a marcajului CS şi a marcajului CE;
c) prevederile prezentei hotãrâri referitoare la marcajul CE se aplica şi marcajului CS;
d) Ministerul Industriei şi Resurselor recunoaşte şi desemneazã organismele care realizeazã evaluarea conformitatii, conform procedurilor prevãzute la art. 8;
e) recunoaşterea şi desemnarea prevãzute la lit. d) se realizeazã având în vedere criteriile minime prevãzute în anexa nr. 3 şi prevederile normelor metodologice care se aproba prin ordin al ministrului industriei şi resurselor şi care se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I;
f) lista cuprinzând organismele recunoscute, sarcinile specifice pentru care acestea au fost desemnate şi numerele lor de identificare se aproba şi se actualizeazã prin ordin al ministrului industriei şi resurselor, care va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I;
g) în situaţia în care evaluarea conformitatii aparatelor destinate pieţei naţionale se realizeazã prin utilizarea procedurilor prevãzute la art. 8 de cãtre organismele prevãzute la lit. d), producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, persoana juridicã cu sediul în România, aplica marcajul CS;
h) marcajul CS se aplica şi în situaţia în care evaluarea conformitatii aparatelor destinate pieţei naţionale se realizeazã prin urmãtoarea procedura: prezentarea unui certificat de examinare CE de tip valabil, cu toate completãrile şi amendamentele, dupã caz, emis de organisme notificate în Uniunea Europeanã, urmatã de verificarea CE a produsului, prevãzutã la pct. 3 din anexa nr. 2, sau de declararea CE de conformitate cu tipul, prevãzutã la pct. 2 din anexa nr. 2, efectuate de cãtre organismele desemnate conform lit. d).
ART. 19
(1) Rãspunderea producãtorului sau a reprezentantului sau autorizat, persoana juridicã cu sediul în România, privind aparatele introduse pe piata cu marcaj CS este aceeaşi cu cea prevãzutã de prezenta hotãrâre pentru produsele cu marcaj CE.
(2) Sancţiunile şi mãsurile prevãzute la art. 12 alin. (2) şi (3), la art. 13, 14 şi 15 se aplica şi în cazul aparatelor introduse pe piata şi/sau puse în funcţiune cu marcaj CS.
ART. 20
(1) Pana la data de 30 iunie 2004 se admit introducerea pe piata şi punerea în funcţiune a aparatelor pentru care exista aprobãri de model valabile, în conformitate cu prevederile <>Hotãrârii Guvernului nr. 318/1998 privind aprobarea instrucţiunilor de metrologie legalã.
(2) De la data prevãzutã la alin. (1) aprobãrile de model emise pentru aparate conform prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 318/1998 îşi pierd valabilitatea.
ART. 21
Începând cu data de 1 ianuarie 2007 se admite comercializarea numai a aparatelor care poarta marcajul CE.
ART. 22
Anexele nr. 1-4 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 23
Prevederile prezentei hotãrâri intra în vigoare la 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 24
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abroga <>Hotãrârea Guvernului nr. 749/2001 pentru stabilirea condiţiilor de introducere pe piata şi de punere în funcţiune a aparatelor de cantarit cu funcţionare neautomata, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 468 din 16 august 2001.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
---------------
p. Ministrul industriei şi resurselor,
Mihai Berinde,
secretar de stat

Bucureşti, 29 mai 2003.
Nr. 617.

ANEXA 1


CERINŢE ESENŢIALE
pe care trebuie sa le îndeplineascã aparatele utilizate în aplicatiile prevãzute la art. 3 lit. A din hotãrâre

Terminologia folositã în cuprinsul prezentelor cerinţe esenţiale este cea utilizata de Organizaţia Internationala de Metrologie Legalã.
Observatie preliminarã
În cazul în care un aparat include sau este conectat la mai mult de un dispozitiv de indicare sau tipãrire utilizat în aplicatiile prevãzute la art. 3 lit. A din hotãrâre, aceste dispozitive care repeta rezultatele operatiei de cantarire şi care nu pot influenta corecta funcţionare a aparatului nu trebuie sa îndeplineascã cerinţele esenţiale dacã rezultatele cantaririi sunt tipãrite sau înregistrate corect şi de nesters de un subansamblu al aparatului care îndeplineşte cerinţele esenţiale şi dacã rezultatele sunt accesibile celor doua pãrţi interesate în mãsurare. Totuşi, în cazul aparatelor utilizate pentru vânzare directa cãtre public, dispozitivele de afişare şi dispozitivele de tipãrire de la vânzãtor şi de la consumator trebuie sa satisfacã cerinţele esenţiale.
Cerinţe metrologice
1. Unitãţi de mãsura a masei
Sunt admise urmãtoarele unitãţi de mãsura:
a) unitãţi ŞI: kilogram, microgram, miligram, gram, tona;
b) unitãţi anglo-saxone (imperiale): pound, uncie, troy ounce;
c) unitãţi care nu fac parte din ŞI: carat metric pentru cantarirea pietrelor preţioase.
Sunt interzise introducerea pe piata şi/sau punerea în funcţiune pe teritoriul României a aparatelor care sa utilizeze unitãţile de mãsura prevãzute la lit. b).
2. Clase de exactitate
2.1. Sunt definite urmãtoarele clase de exactitate:
- I specialã
- II superioarã
- III medie
- IIII inferioarã.
Specificaţiile pentru aceste clase sunt prevãzute în tabelul nr. 1.
Tabelul nr. 1 - Clasele de exactitate


┌─────────────────┬──────────────────────┬─────────────┬────────────────────┐
│Clasa de │ Diviziunea de │Limita minima│Numãrul de diviziuni│
│exactitate │ verificare e │ (Min) │ de verificare │
│ │ │ │ (n = Max/e) │
│ │ ├─────────────┼──────────┬─────────┤
│ │ │ Valoarea │ Valoarea │Valoarea │
│ │ │ minima │ minima │ maxima │
├─────────────────┼──────────────────────┼─────────────┼──────────┼─────────┤
│specialã I │ 0,001 g ≤ e │ 100 e │ 50.000 │ - │
│superioarã II │ 0,001 g ≤ e ≤ 0,05 g │ 20 e │ 100 │ 100.000 │
│ │ 0,1 g ≤ e │ 50 e │ 5.000 │ 100.000 │
│medie III │ 0,1 g ≤ e ≤ 2 g │ 20 e │ 100 │ 10.000 │
│ │ 5 g ≤ e │ 20 e │ 500 │ 10.000 │
│inferioarã IIII │ 5 g ≤ e │ 10 e │ 100 │ 1.000 │
└─────────────────┴──────────────────────┴─────────────┴──────────┴─────────┘


Limita minima de cantarire se reduce la 5e pentru aparatele de clasa II şi III în cazul determinãrii unui tarif de transport.
2.2. Diviziuni
2.2.1. Valoarea diviziunii reale d şi valoarea diviziunii de verificare e trebuie sa fie de forma:
1 x 10^k, 2 x 10^k sau 5 x 10^k unitãţi de masa,
k fiind orice numãr întreg sau zero.
2.2.2. Pentru toate aparatele, altele decât cele cu dispozitive indicatoare auxiliare:
d = e.
2.2.3. Pentru aparatele cu dispozitive indicatoare auxiliare se aplica urmãtoarele:
e = 1 x 10^k g
d < e ≤ 10d,
cu excepţia aparatelor de clasa I cu d < 10^-4 g, pentru care e = 10^-3 g.
3. Clasificare
3.1. Aparate cu un singur interval de cantarire
Aparatele echipate cu un dispozitiv indicator auxiliar trebuie sa fie de clasa I sau II.
Pentru astfel de aparate valoarea minima a limitei minime de cantarire pentru aceste doua clase se obţine din tabelul nr. 1 prin înlocuirea valorii diviziunii de verificare e, în coloana 3, cu valoarea realã a diviziunii d.
Dacã d < 10^-4 g, limita maxima de cantarire pentru clasa I poate sa fie mai mica de 50.000 e.
3.2. Aparate cu intervale multiple de cantarire
Sunt permise intervale multiple de cantarire dacã acestea sunt clar indicate pe aparat. Fiecare interval de cantarire individual este clasificat în conformitate cu pct. 3.1. Dacã intervalele de cantarire se încadreazã în clase de exactitate diferite, aparatul trebuie sa satisfacã cea mai severã cerinta referitoare la clasele de exactitate pe care intervalul le cuprinde.
3.3. Aparate cu diviziuni multiple
3.3.1. Aparatele cu un singur interval de cantarire pot avea câteva intervale parţiale de cantarire. În aceasta situaţie aparatele sunt denumite aparate cu diviziuni multiple.
Aparatele cu diviziuni multiple nu vor fi echipate cu un dispozitiv de indicare auxiliar.
3.3.2. Fiecare interval parţial de cantarire (i) al unui aparat cu diviziuni multiple este definit prin:
a) valoarea diviziunii sale de verificare e(i) - cu e(i+1) > e(i);
b) limita sa maxima Max(i) - cu Max(r) = Max;
c) limita sa minima Min(i) - cu Min(i) = Max(i-1) şi Min(1) = Min, în care:
i = 1, 2, ... r;
i = indicele intervalului parţial de cantarire;
r = numãrul total al intervalelor parţiale de cantarire.
Toate valorile limitelor sunt valori limita ale sarcinii nete, indiferent de valoarea tarei utilizate.
3.3.3. Intervalele parţiale de cantarire sunt clasificate conform tabelului nr. 2.
Toate intervalele parţiale de cantarire trebuie sa se încadreze în aceeaşi clasa de exactitate, aceasta fiind clasa de exactitate a aparatului.
Tabelul nr. 2 - Aparate cu diviziuni multiple
i = 1, 2, ... r
i = indicele intervalului parţial de cantarire
r = numãrul total al intervalelor parţiale de cantarire


┌─────────────────┬──────────────────────┬─────────────┬────────────────────┐
│Clasa de │ Diviziunea de │Limita minima│Numãrul de diviziuni│
│exactitate │ verificare e │ (Min) │ de verificare │
├─────────────────┼──────────────────────┼─────────────┼──────────┬─────────┤
│ │ │ Valoarea │ Valoarea │Valoarea │
│ │ │ minima │ minima*)│ maxima │
│ │ │ │[n = │[n = │
│ │ │ │Max(i)/ │Max(i)/ │
│ │ │ │e(i+1)] │e(i)] │
├─────────────────┼──────────────────────┼─────────────┼──────────┼─────────┤
│specialã I │ 0,001 g ≤ e(i) │ 100 e(1) │ 50.000 │ - │
│superioarã II │0,001 g ≤ e(i) ≤ 0,05g│ 20 e(1) │ 5.000 │ 100.000 │
│ │ 0,1 g ≤ e(i) │ 50 e(1) │ 5.000 │ 100.000 │
│medie III │ 0,1 g ≤ e(i) │ 20 e(1) │ 500 │ 10.000 │
│inferioarã IIII │ 5 g ≤ e(i) │ 10 e(1) │ 50 │ 1.000 │
└─────────────────┴──────────────────────┴─────────────┴──────────┴─────────┘


-----------
*) Pentru i = r în coloana corespunzãtoare din tabelul nr. 1 se înlocuieşte e cu e(r).
4. Exactitatea
4.1. La implementarea procedurilor prevãzute la art. 8 din hotãrâre eroarea indicatiei nu trebuie sa depãşeascã eroarea de încadrare maxima tolerata, asa cum este prevãzutã în tabelul nr. 3. În cazul indicatiei numerice eroarea indicatiei trebuie corectatã cu eroarea de rotunjire.
Eroarea maxima tolerata se aplica la valoarea neta şi la valoarea tarei, pentru sarcinile admise (posibile), cu excepţia valorilor de ţara preselectate.



Tabelul nr. 3 - Erori tolerate

┌───────────────────────────────────────────────────────────────────────┬──────┐
│ Pentru sarcini m exprimate în diviziuni de verificare e │Erori │
├──────────────────┬──────────────────┬────────────────┬────────────────┤tole- │
│ clasa I │ clasa II │ clasa III │ clasa IIII │rate │
├──────────────────┼──────────────────┼────────────────┼────────────────┼──────┤
│ 0 ≤ m ≤ 50.000 e │ 0 ≤ m ≤ 5.000 e │ 0 ≤ m ≤ 500 e │ 0 ≤ m ≤ 50 e │±0,5 e│
│ │ │ │ │ │
│ 50.000 e < m ≤ │ 5.000 e < m ≤ │ 500 e < m ≤ │ 50 e < m ≤ │ │
│ 200.000 e │ 20.000 e │ 2.000 e │ 200 e │±1,0 e│
│ │ │ │ │ │
│ 200.000 e < m │ 20.000 e < m ≤ │ 2.000 e < m ≤ │ 200 e < m ≤ │ │
│ │ 100.000 e │ 10.000 e │ 1.000 e │±1,5 e│
└──────────────────┴──────────────────┴────────────────┴────────────────┴──────┘



4.2. Erorile tolerate în funcţionare sunt duble fata de erorile tolerate prevãzute la pct. 4.1.
5. Rezultatele de cantarire ale unui aparat trebuie sa fie repetabile şi trebuie sa fie reproductibile de cãtre alte dispozitive de indicare utilizate şi cu alte metode de echilibrare folosite.
Rezultatele de cantarire trebuie sa fie suficient de insensibile la schimbãrile de poziţie ale sarcinii pe receptorul de sarcina.
6. Aparatul trebuie sa fie sensibil la mici variatii ale sarcinii.
7. Factori de influenta şi timp
7.1. Aparatele de clasa II, III şi IIII care pot fi utilizate în poziţii înclinate trebuie sa fie suficient de insensibile la inclinarea care poate exista în condiţii normale de instalare.
7.2. Aparatele trebuie sa îndeplineascã cerinţele metrologice în intervalul de temperatura specificat de producãtor. Valoarea acestui interval trebuie sa fie cel puţin egala cu:
● 5°C pentru un aparat de clasa I;
● 15°C pentru un aparat de clasa II;
● 30°C pentru un aparat de clasa III şi IIII.
În absenta specificatiilor producãtorului aparatele trebuie sa îndeplineascã cerinţele metrologice în domeniul de temperatura: -10°C ..... +40°C.
7.3. Aparatele alimentate de la reţeaua de energie electrica trebuie sa îndeplineascã cerinţele metrologice în condiţiile de fluctuatie normalã a sursei de alimentare.
Aparatele care funcţioneazã cu alimentare de la baterie trebuie sa indice dacã tensiunea scade sub valoarea minima cerutã şi trebuie, în aceste condiţii, sa continue sa funcţioneze corect sau sa se opreascã automat din funcţionare.
7.4. Aparatele electronice, cu excepţia celor de clasa I şi II, dacã e < 1 g, trebuie sa îndeplineascã cerinţele metrologice în condiţii de umiditate relativã inalta, la limita superioarã a intervalului lor de temperatura.
7.5. Încãrcarea cu o sarcina a unui aparat de clasa II, III sau IIII, pentru o perioada mare de timp, trebuie sa aibã o influenta neglijabila asupra indicatiei (la acea sarcina) sau asupra indicarii zeroului, imediat dupã descãrcarea sarcinii.
7.6. În alte condiţii aparatele trebuie fie sa îşi continue funcţionarea corecta, fie sa se opreascã automat din funcţionare.
Proiectare şi fabricaţie
8. Cerinţe generale
8.1. Proiectarea şi fabricatia aparatelor trebuie sa fie astfel fãcute încât aparatele sa îşi pãstreze calitãţile metrologice când sunt corect utilizate şi instalate şi când sunt utilizate într-un mediu pentru care au fost proiectate. Aparatul trebuie sa indice valoarea masei.
8.2. Când sunt expuse la perturbatii, aparatele electronice nu trebuie sa fie afectate de defecte semnificative sau, când acestea apar, trebuie sa le detecteze automat şi sa le indice.
În condiţiile detectiei automate a unui defect semnificativ, aparatele electronice trebuie sa producã o alarma vizuala sau auditiva care sa continue pana când utilizatorul ia mãsurile corective sau pana la disparitia defectului.
8.3. Cerinţele menţionate la pct. 8.1 şi 8.2 trebuie sa fie îndeplinite în mod continuu pe o perioada de funcţionare care este normalã din punctul de vedere al utilizãrii corecte a aparatului.
Dispozitivele electronice digitale trebuie sa exercite întotdeauna un control adecvat asupra functionarii corecte a procesului de mãsurare, asupra facilitãţilor de indicare şi asupra stocãrii şi transferului tuturor datelor.
În condiţiile detectiei automate a unei erori de durabilitate semnificative, aparatele electronice trebuie sa producã o alarma vizuala sau auditiva care sa continue pana când utilizatorul va lua mãsuri corective sau pana la disparitia erorii.
8.4. Calitãţile metrologice ale unui aparat electronic nu trebuie sa fie influentate nefavorabil când este conectat la un echipament extern printr-o interfata corespunzãtoare.
8.5. Aparatele nu trebuie sa aibã particularitãţi susceptibile a favoriza utilizarea lor frauduloasã, iar posibilitãţile de funcţionare gresita neintentionata trebuie sa fie minime.
Componentele care nu trebuie sa fie demontate sau reglate de utilizator trebuie sa fie prevãzute cu un sistem de asigurare impotriva unor asemenea acţiuni.
8.6. Aparatele trebuie proiectate astfel încât sa permitã executarea rapida a controalelor obligatorii prevãzute în hotãrâre.
9. Indicarea rezultatelor cantaririi şi a altor valori de cantarire
Indicarea rezultatelor cantaririi şi a altor valori de cantarire trebuie sa fie exactã, neambigua şi neinselatoare, iar dispozitivul de indicare trebuie sa permitã o citire uşoarã a indicatiei, în condiţii normale de utilizare.
Denumirile şi simbolurile unitãţilor de mãsura prevãzute la pct. 1 sunt cele ale unitãţilor legale de masa (cu completarea simbolului pentru caratul metric, respectiv ct). Indicarea rezultatului cantaririi trebuie sa fie imposibila peste Max + 9e.
Un dispozitiv indicator auxiliar este permis numai la dreapta semnului zecimal. Un dispozitiv pentru extensia indicatiei se poate folosi numai temporar, iar tipãrirea trebuie sa fie opritã pe durata functionarii lui.
Se pot afişa şi indicaţii secundare, cu condiţia ca acestea sa nu fie confundate cu indicaţiile primare.
10. Tipãrirea rezultatelor cantaririi şi a altor valori de cantarire
Rezultatele tipãrite trebuie sa fie corecte, identificate în mod corespunzãtor şi neambigue. Tipãrirea trebuie sa fie clara, lizibila, de nesters şi durabila.
11. Reglarea la nivel
Atunci când este cazul, aparatele vor fi prevãzute cu un dispozitiv de reglare la nivel şi cu un indicator de nivel suficient de sensibil pentru a permite instalarea corespunzãtoare.
12. Aducerea la zero
Aparatele pot fi prevãzute cu dispozitive de aducere la zero. Funcţionarea acestor dispozitive trebuie sa realizeze cu exactitate aducerea la zero şi sa nu dea rezultate de mãsurare incorecte.
13. Dispozitive de ţara şi dispozitive de predeterminare a tarei
Aparatele pot avea unul sau mai multe dispozitive de ţara şi preselecţie a tarei. Funcţionarea acestor dispozitive trebuie sa realizeze cu exactitate aducerea la zero şi sa asigure o cantarire neta corecta.
Funcţionarea dispozitivului de predeterminare a tarei trebuie sa asigure o determinare corecta a valorii nete calculate.
14. Cerinţe adiţionale impuse aparatelor utilizate pentru vânzare directa cãtre public, cu limita maxima de cantarire mai mica sau egala cu 100 kg
Aparatele utilizate pentru vânzare directa cãtre public trebuie sa afiseze toate informaţiile esenţiale despre operatia de cantarire şi, în cazul aparatelor care indica preţul, trebuie sa îi indice clar clientului calculul preţului produsului pe care îl cumpara.
Suma de plata, dacã este indicatã, trebuie sa fie exactã.
Aparatele care calculeazã preţul trebuie sa afiseze indicaţiile esenţiale într-un interval de timp suficient de lung pentru a i se permite clientului citirea lor corecta.
Aparatele care calculeazã preţul pot efectua şi alte funcţii în afarã cantaririi pe articol şi a calculãrii preţului, cu condiţia ca toate indicaţiile referitoare la ansamblul tranzacţiilor sa fie imprimate clar, fãrã ambiguitãţi şi sa fie aranjate convenabil pe un bon sau pe o eticheta destinatã clientului.
Caracteristicile aparatelor nu trebuie sa permitã apariţia în mod direct sau indirect a unor indicaţii a cãror interpretare nu este uşoarã ori directa.
Aparatele trebuie construite astfel încât sa fie asigurata protecţia consumatorilor impotriva oricãrei tranzacţii incorecte datorate proastei lor funcţionari.
Nu sunt permise dispozitive auxiliare de indicare sau dispozitive de extindere a indicatiei.
Dispozitivele suplimentare sunt admise numai dacã ele nu conduc la o utilizare frauduloasã.
Aparatele similare cu cele utilizate în mod normal pentru vânzare directa cãtre public, care nu satisfac cerinţele din aceasta secţiune, trebuie sa aibã lângã afisaj o inscriptionare imposibil de sters: "Interzis pentru vânzare directa cãtre public."
15. Aparate pentru etichetarea preţului
Aparatele pentru etichetarea preţului trebuie sa corespundã cerinţelor pentru aparatele de indicare a preţului, utilizate pentru vânzare directa cãtre public, în mãsura în care aceste cerinţe sunt aplicabile aparatelor respective. Nu se admite imprimarea unei etichete cu preţul dacã mãsurarea se efectueazã sub limita minima de cantarire.


ANEXA 2


MODULE DE EVALUARE A CONFORMITATII

1. Examinarea CE de tip
1.1. Examinarea CE de tip este procedura prin care un organism notificat verifica şi certifica faptul ca un aparat reprezentativ dintr-o producţie luatã în considerare îndeplineşte cerinţele din hotãrâre aplicabile acestuia.
1.2. Solicitarea pentru examinarea de tip trebuie adresatã de producãtor sau de cãtre reprezentantul sau autorizat unui singur organism notificat, ales de el.
Solicitarea trebuie sa cuprindã:
a) denumirea şi sediul producãtorului, precum şi denumirea şi sediul reprezentantului autorizat, dacã solicitarea este facuta de acesta din urma;
b) o declaraţie scrisã ca solicitarea nu a mai fost facuta şi altui organism notificat;
c) documentaţia tehnica prevãzutã la pct. 6.
Solicitantul va pune la dispoziţie organismului notificat un aparat reprezentativ pentru producţia respectiva, denumit în continuare tip.
1.3. Organismul notificat:
1.3.1. examineazã documentaţia tehnica şi verifica dacã tipul a fost fabricat în concordanta cu aceasta;
1.3.2. stabileşte de comun acord cu solicitantul locul de desfãşurare a examinãrii şi/sau de efectuare a probelor;
1.3.3. efectueazã sau dispune sa se efectueze examinarea şi/sau incercarile corespunzãtoare pentru a verifica dacã soluţiile adoptate de producãtor îndeplinesc cerinţele esenţiale, atunci când standardele la care se face referire în art. 7 din hotãrâre nu au fost aplicate;
1.3.4. efectueazã sau dispune sa se efectueze examinarea şi/sau incercarile corespunzãtoare pentru a verifica dacã, atunci când producãtorul a ales sa aplice standardele prevãzute la art. 7 din hotãrâre, acestea au fost aplicate efectiv, asigurând astfel conformitatea cu cerinţele esenţiale prevãzute în anexa nr. 1.
1.4. Când tipul îndeplineşte cerinţele din hotãrâre, organismul notificat va elibera solicitantului un certificat de examinare CE de tip. Certificatul trebuie sa conţinã concluziile examinãrii, conditionari ale valabilitãţii acesteia (dacã exista), date suficiente pentru identificarea tipului aprobat şi, dacã este necesar, o descriere a functionarii lui. Toate elementele tehnice relevante, ca de exemplu desene şi scheme de conexiuni, trebuie sa fie anexate certificatului de examinare CE de tip.
Certificatul are o perioada de valabilitate de 10 ani de la data emiterii lui şi poate fi reînnoit pentru perioade ulterioare de 10 ani fiecare.
În eventualitatea unor schimbãri fundamentale în proiectarea aparatului, cum sunt modificãrile efectuate ca rezultat al aplicãrii unor tehnologii noi, valabilitatea certificatului poate fi limitatã la o perioada de 2 ani şi se poate extinde cu încã 3 ani.
1.5. Fiecare organism notificat pune periodic la dispoziţia Ministerului Industriei şi Resurselor şi statelor membre ale Uniunii Europene listele complete cuprinzând:
a) solicitarile primite pentru examinarea CE de tip;
b) certificatele de examinare CE de tip eliberate;
c) cererile de examinare CE de tip refuzate;
d) completãrile şi amendamentele referitoare la documente deja eliberate.
Fiecare organism notificat trebuie sa informeze de îndatã Ministerul Industriei şi Resurselor şi statele membre ale Uniunii Europene despre retragerea certificatelor de examinare CE de tip. Ministerul Industriei şi Resurselor va pune aceste informaţii la dispoziţia organismelor pe care le-a notificat.
1.6. Celelalte organisme notificate pot primi copii de pe certificatele de examinare CE de tip, împreunã cu anexele lor, la cerere.
1.7. Solicitantul trebuie sa informeze de îndatã organismul notificat care a eliberat certificatul de examinare CE de tip despre orice modificare a tipului aprobat.
În cazul în care modificãrile tipului aprobat influenţeazã conformitatea cu cerinţele esenţiale prevãzute în hotãrâre sau cu condiţiile de funcţionare prescrise ale aparatului respectiv, aceste modificãri trebuie sa primeascã o aprobare suplimentarã de la organismul notificat care a eliberat certificatul de examinare CE de tip. Aceasta aprobare suplimentarã se acorda sub forma unei completãri la certificatul de examinare CE de tip.
2. Declararea CE de conformitate cu tipul (asigurarea calitãţii producţiei)
2.1. Declararea CE de conformitate cu tipul (asigurarea calitãţii producţiei) este procedura prin care producãtorul care îndeplineşte obligaţiile prevãzute la pct. 2.2 asigura şi declara ca aparatele respective sunt conforme, când este cazul, cu tipul descris în certificatul de examinare CE de tip şi satisfac cerinţele din hotãrâre aplicabile acestora.
Producãtorul sau reprezentantul sau autorizat trebuie sa aplice pe fiecare aparat marcajul CE şi inscriptionarile prevãzute în anexa nr. 4 şi sa întocmeascã în scris o declaraţie de conformitate.
Marcajul CE trebuie sa fie însoţit de numãrul de identificare a organismului notificat, responsabil pentru supravegherea CE prevãzutã la pct. 2.4.
2.2. Producãtorul trebuie sa aibã implementat în mod corespunzãtor un sistem al calitãţii, asa cum se prevede la pct. 2.3, şi trebuie sa se supunã unei supravegheri CE, conform prevederilor pct. 2.4.
2.3. Sistemul calitãţii
2.3.1. Producãtorul trebuie sa adreseze unui organism notificat o solicitare pentru aprobarea propriului sistem al calitãţii. Aceasta solicitare va cuprinde:
a) un angajament de îndeplinire a obligaţiilor ce decurg din aprobarea sistemului calitãţii;
b) un angajament de menţinere a sistemului calitãţii aprobat, care sa îi asigure în mod continuu adecvarea şi eficienta necesare.
Producãtorul trebuie sa punã la dispoziţie organismului notificat toate informaţiile relevante, în special documentaţia sistemului calitãţii şi documentaţia de proiectare a aparatului.
2.3.2. Sistemul calitãţii trebuie sa asigure conformitatea aparatelor cu tipul descris în certificatul de examinare CE de tip şi cu cerinţele din hotãrâre aplicabile acestora.
Toate elementele, cerinţele şi prevederile adoptate de producãtor trebuie sa fie documentate, stabilite într-o maniera ordonatã şi sistematica, sub forma regulilor, procedurilor şi instrucţiunilor scrise. Documentaţia acestui sistem al calitãţii trebuie sa asigure o înţelegere corecta a programelor, planurilor, manualelor şi înregistrãrilor cu privire la calitate. Sistemul calitãţii trebuie sa conţinã în special o descriere adecvatã a urmãtoarelor:
a) obiectivele legate de calitate şi de structura organizatoricã a societãţii comerciale, responsabilitãţile şi atribuţiile conducerii acesteia cu privire la calitatea produsului;
b) procesul de fabricaţie, tehnicile de control şi de asigurare a calitãţii, precum şi mãsurile sistematice ce vor fi folosite;
c) examinarile şi probele ce vor fi executate înainte, în timpul şi dupã fabricaţie şi frecventa cu care vor fi executate;
d) mijloacele de supraveghere a realizãrii calitãţii cerute a produsului şi a operabilitatii efective a sistemului calitãţii.
2.3.3. Organismul notificat trebuie sa examineze şi sa evalueze sistemul calitãţii pentru a determina dacã sunt respectate cerinţele prevãzute la pct. 2.3.2. Se considera conforme cu aceste cerinţe acele sisteme ale calitãţii care implementeaza standardele armonizate corespunzãtoare.
Organismul notificat trebuie sa comunice decizia sa producãtorului şi sa informeze despre aceasta celelalte organisme notificate. Comunicarea cãtre producãtor trebuie sa conţinã concluziile examinãrii şi, în eventualitatea refuzului, justificarea deciziei.
2.3.4. Producãtorul sau reprezentantul sau autorizat trebuie sa informeze organismul notificat care a aprobat sistemul calitãţii despre orice reactualizare a acestuia, determinata de schimbãrile survenite datoritã noilor tehnologii utilizate şi noilor concepţii de calitate sau altor cauze.
2.3.5. Orice organism notificat care retrage aprobarea sistemului calitãţii trebuie sa informeze de îndatã celelalte organisme notificate cu privire la aceasta decizie.
2.4. Supravegherea CE
2.4.1. Scopul supravegherii CE este sa asigure ca producãtorul îndeplineşte corespunzãtor obligaţiile ce decurg din aprobarea sistemului calitãţii.
2.4.2. Producãtorul trebuie sa permitã accesul organismului notificat, în scopul inspecţiei, la locurile de producţie, control, încercare şi depozitare şi trebuie sa furnizeze acestuia toate informaţiile necesare, în special:
a) documentaţia sistemului calitãţii;
b) documentaţia tehnica;
c) înregistrãrile privind calitatea, de exemplu: rapoarte de inspecţie, date cu privire la încercãri şi etalonari, rapoarte de calificare a personalului implicat şi altele asemenea.
Organismul notificat are obligaţia sa efectueze periodic audituri pentru a se asigura ca producãtorul menţine şi aplica sistemul calitãţii; el va inainta producãtorului un raport de audit.
Organismul notificat poate întreprinde şi vizite inopinate la producãtor. În timpul acestor vizite organismul notificat poate efectua audituri complete sau parţiale. Organismul notificat trebuie sa înainteze producãtorului un raport cu privire la vizita efectuatã sau, acolo unde este cazul, un raport de audit.
2.4.3. Organismul notificat trebuie sa se asigure ca producãtorul menţine şi aplica sistemul calitãţii aprobat.
3. Verificarea CE a produsului
3.1. Verificarea CE a produsului este procedura prin care producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia asigura şi declara ca aparatele care au fost verificate potrivit prevederilor pct. 3.3 sunt conforme, când este cazul, cu tipul descris în certificatul de examinare CE de tip şi satisfac cerinţele din hotãrâre aplicabile acestora.
3.2. Producãtorul va lua toate mãsurile necesare pentru ca procesul de fabricaţie sa asigure conformitatea aparatelor cu tipul descris în certificatul de examinare CE de tip şi cu cerinţele din hotãrâre aplicabile acestora.
Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia trebuie sa aplice marcajul CE pe fiecare aparat şi sa întocmeascã în scris o declaraţie de conformitate.
3.3. Organismul notificat trebuie sa efectueze examinarile şi incercarile necesare în scopul verificãrii conformitatii aparatului cu cerinţele din hotãrâre, prin examinarea şi încercarea fiecãrui aparat, conform prevederilor pct. 3.5.
3.4. Pentru aparatele prevãzute la art. 8 alin. (2) din hotãrâre, care nu se supun examinãrii CE de tip, documentaţia tehnica prevãzutã la pct. 6 trebuie sa fie pusã la dispoziţie organismului notificat, în cazul în care acesta o solicita.
3.5. Verificarea prin controlul şi încercarea fiecãrui aparat
3.5.1. Fiecare aparat va fi examinat şi se vor efectua incercarile corespunzãtoare, astfel cum se prevede în standardele menţionate la art. 7 din hotãrâre, sau încercãri echivalente, în vederea verificãrii conformitatii aparatului cu tipul descris în certificatul de examinare CE de tip şi cu cerinţele din hotãrâre aplicabile acestuia.
3.5.2. Organismul notificat va aplica sau va dispune aplicarea numãrului sau de identificare pe fiecare aparat a cãrui conformitate cu cerinţele a fost stabilitã şi va elabora în scris un certificat de conformitate referitor la incercarile efectuate.
3.5.3. Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va lua mãsurile necesare pentru a putea furniza la cerere certificatele de conformitate eliberate de organismul notificat.
4. Verificarea CE a unitãţii de produs
4.1. Verificarea CE a unitãţii de produs este procedura prin care producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia asigura şi declara ca aparatul, proiectat special pentru o aplicaţie anume, pentru care s-a emis certificatul prevãzut la pct. 4.2, corespunde cerinţelor din hotãrâre aplicabile acestuia.
Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va aplica marcajul CE pe aparat şi va întocmi în scris o declaraţie de conformitate.
4.2. Organismul notificat va examina aparatul şi va efectua incercarile necesare conform standardelor prevãzute la art. 7 din hotãrâre sau va efectua încercãri echivalente, pentru a garanta conformitatea cu cerinţele relevante din hotãrâre.
Organismul notificat va aplica sau va dispune aplicarea numãrului sau de identificare pe aparatul a cãrui conformitate cu cerinţele a fost stabilitã şi va elabora în scris un certificat de conformitate referitor la incercarile efectuate.
4.3. Documentaţia tehnica referitoare la proiectarea aparatului, prevãzutã la pct. 6, are scopul sa permitã evaluarea conformitatii cu cerinţele din hotãrâre şi înţelegerea proiectãrii, fabricaţiei şi functionarii aparatului. Documentaţia tehnica trebuie sa fie pusã la dispoziţie organismului notificat.
4.4. Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va lua mãsurile necesare pentru a putea furniza, la cerere, certificatele de conformitate eliberate de organismul notificat.
5. Prevederi comune
5.1. Procedurile de evaluare a conformitatii prevãzute la pct. 2, 3 şi 4 pot fi fãcute la locul de producţie sau în alte locuri diferite de locul în care se utilizeazã aparatul, dacã transportul la locul de utilizare nu necesita demontari ale aparatului, dacã punerea în funcţiune la locul de utilizare nu necesita asamblarea aparatului sau alte operaţiuni tehnice de instalare care pot afecta performanţele aparatului şi dacã valoarea constantei gravitationale la locul de punere în funcţiune este luatã în considerare sau dacã performanţele aparatului sunt insensibile la variatia câmpului gravitational. În toate celelalte cazuri ele trebuie fãcute la locul de utilizare a aparatului.
5.2. Dacã performanţele aparatului sunt sensibile la variatiile câmpului gravitational, procedurile la care se face referire la pct. 5.1 pot fi aplicate în doua etape. Etapa a doua trebuie sa cuprindã toate examinarile şi incercarile care au rezultatele dependente de constanta câmpului gravitational, iar prima etapa trebuie sa cuprindã toate celelalte examinari şi încercãri. A doua etapa trebuie efectuatã la locul de utilizare a aparatului. În acest caz, prin expresia la locul de utilizare a aparatului se înţelege în zona de camp gravitational de utilizare a aparatului.
5.3.1. În cazul în care un producãtor a optat pentru realizarea în doua etape a uneia dintre procedurile menţionate la pct. 5.1 şi dacã aceste doua etape sunt efectuate de pãrţi diferite, un aparat care a fost supus primei etape a procedurii respective trebuie sa aibã inscripţionat numãrul de identificare a organismului notificat implicat în aceasta etapa.
5.3.2. Partea care a executat prima etapa a procedurii trebuie sa elibereze pentru fiecare aparat un certificat care sa conţinã datele necesare de identificare a acestuia şi sa specifice examinarile şi incercarile pe care le-a efectuat.
Partea care executa a doua etapa a procedurii trebuie sa efectueze acele examinari şi încercãri care nu au fost executate.
Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va lua mãsurile necesare pentru a putea furniza la cerere certificatele de conformitate eliberate de organismele notificate.
5.3.3. Producãtorul care a ales în prima etapa declararea CE de conformitate cu tipul (asigurarea calitãţii producţiei) va putea utiliza fie aceeaşi procedura în etapa a doua, fie sa continue în etapa a doua cu procedura de verificare CE a produsului.
5.3.4. Marcajul CE trebuie aplicat pe aparat la încheierea etapei a doua, împreunã cu numãrul de identificare a organismului notificat implicat în etapa a doua.
6. Documentaţia tehnica
Documentaţia tehnica a aparatului va conţine informaţii care sa permitã înţelegerea proiectului, fabricatia şi funcţionarea aparatului, precum şi efectuarea evaluãrii conformitatii aparatului cu cerinţele din hotãrâre.
Documentaţia tehnica va conţine urmãtoarele documente necesare pentru evaluarea conformitatii:
a) o descriere generalã a tipului aparatului;
b) proiecte de execuţie, planuri de fabricaţie şi scheme cu componente, subansambluri, circuite şi altele asemenea;
c) descrierile şi explicaţiile necesare pentru înţelegerea proiectelor şi schemelor prevãzute la lit. b), incluzând modul de funcţionare a aparatului;
d) o lista cuprinzând standardele prevãzute la art. 7 din hotãrâre, aplicate în întregime sau parţial, şi descrierea soluţiei adoptate pentru îndeplinirea cerinţelor esenţiale atunci când aceste standarde nu au fost aplicate;
e) rezultatele calculelor fãcute la proiectare, rezultatele examinarilor şi altele asemenea;
f) rapoarte de încercãri;
g) certificate de examinare CE de tip şi rezultatele încercãrilor relevante ale aparatelor care conţin pãrţi identice cu cele din proiect.


ANEXA 3


CRITERII MINIME
pentru recunoaşterea organismelor

Criteriile minime aplicate de Ministerul Industriei şi Resurselor pentru recunoaşterea organismelor care îndeplinesc atribuţiile privind procedurile prevãzute în art. 8 din hotãrâre sunt urmãtoarele:
1. Organismele care solicita recunoaşterea trebuie sa dispunã de personalul, de mijloacele şi de echipamentele necesare.
2. Personalul organismelor care solicita recunoaşterea trebuie sa aibã competente tehnice şi sa dovedeascã integritate profesionalã.
3. Organismele care solicita recunoaşterea trebuie sa lucreze într-o maniera independenta fata de orice medii şi grupuri sau fata de orice persoane care au un interes direct ori indirect în domeniul aparatelor de cantarit cu funcţionare neautomata, cu privire la efectuarea încercãrilor, pregãtirea rapoartelor, eliberarea certificatelor şi supravegherea impusa de hotãrâre.
4. Personalul organismelor care solicita recunoaşterea trebuie sa pãstreze secretul profesional.
5. Organismele care solicita recunoaşterea trebuie sa încheie o asigurare de rãspundere civilã pentru cazul în care rãspunderea nu revine statului potrivit legii.
Ministerul Industriei şi Resurselor trebuie sa verifice periodic îndeplinirea condiţiilor prevãzute la pct. 1 şi 2.


ANEXA 4


MARCAJE ŞI INSCRIPTIONARI

1. Aparatele care fac obiectul unei proceduri de evaluare a conformitatii potrivit anexei nr. 2
1.1. Aceste aparate trebuie sa aibã aplicate:
a) - marcajul CE, care include simbolul CE asa cum este descris la pct. 1.6, urmat de ultimele doua cifre ale anului în care a fost aplicat;
- numãrul/numerele de identificare a organismului/organismelor notificat/notificate care a/au fãcut supravegherea CE sau verificarea CE.
Marcajul menţionat mai sus şi inscriptionarile trebuie aplicate pe aparat distinct, grupate împreunã;
b) eticheta cu fond verde, de forma patrata, cu dimensiunile de cel puţin 12,5 mm x 12,5 mm, cu litera "M" imprimata în negru;
c) urmãtoarele inscriptionari:
- numãrul certificatului de examinare CE de tip, unde este cazul;
- sigla sau denumirea producãtorului;
- clasa de exactitate, inclusã într-un oval sau între doua linii paralele orizontale unite prin doua jumãtãţi de cerc;
- limita maxima de cantarire sub forma Max...;
- limita minima de cantarire sub forma Min...;
- diviziunea de verificare sub forma e = ...;
- ultimele doua cifre ale anului în care a fost aplicat marcajul CE;
şi în plus, când este cazul:
- numãrul seriei aparatului;
- pentru aparatele construite din unitãţi separate care se asambleaza, marca de identificare pe fiecare subansamblu;
- diviziunea de verificare, dacã d < e, sub forma d = ...;
- efectul maxim aditiv de ţara, sub forma T = + ...;
- efectul maxim substractiv de ţara, dacã este diferit de Max, sub forma T = - ...;
- valoarea diviziunii tarei, dacã este diferita de d, sub forma d(T) = ...;
- sarcina limita (atunci când constructorul a prevãzut o limita mai mare decât Max + T), sub forma Lim = ...;
- limitele particulare de temperatura, între care aparatul satisface condiţiile de buna funcţionare, sub forma ...°C/...°C;
- raportul dintre receptoarele de greutãţi şi sarcina.
1.2. Aparatele trebuie sa aibã facilitãţi corespunzãtoare pentru aplicarea marcajului CE şi/sau aplicarea inscriptionarilor. Marcajul şi inscriptionarile trebuie aplicate astfel încât sa fie imposibila îndepãrtarea lor de pe aparat fãrã distrugerea acestora. Marcajul şi inscriptionarile trebuie sa fie vizibile atunci când aparatul este în poziţia sa normalã de funcţionare.
1.3. Când se foloseşte o placuta cu inscriptionari, ea trebuie sa permitã sigilarea sa, cu excepţia cazului în care nu poate fi înlocuitã fãrã a fi distrusa. Dacã placuta este sigilabila, trebuie sa fie posibila aplicarea pe ea a unei mãrci de control.
1.4. Inscriptionarile Max, Min, e şi d trebuie, de asemenea, plasate lângã afisaj.
1.5. Fiecare dispozitiv de mãsurare a sarcinii, care este sau poate fi conectat la unul sau mai multe receptoare de sarcina, trebuie sa aibã inscriptionarile referitoare la receptoarele de sarcina respective.
1.6. Marcajul CE conţine initialele "CE" cu forma prezentatã în figura urmãtoare:

CE

1.6.1. În cazul în care marcajul trebuie sa fie mãrit sau micşorat, este necesar sa se respecte proportiile prezentate în schita de mai sus.
1.6.2. Diversele componente ale marcajului CE trebuie sa aibã aceeaşi dimensiune pe verticala, dar aceasta nu trebuie sa fie mai mica de 5 mm.
2. Alte aparate
Aparatele utilizate în aplicatiile prevãzute la art. 3 lit. B din hotãrâre trebuie sa aibã inscriptionate:
a) sigla sau denumirea producãtorului;
b) limita maxima de cantarire, sub forma Max... .
Aceste aparate nu trebuie sa aibã eticheta la care se face referire la pct. 1.1 lit. b).
3. Simbolul de utilizare restrictiva specificat la art. 11 din hotãrâre
Simbolul de utilizare restrictiva este reprezentat prin litera "M" colorata în negru, taiata de doua diagonale care se intersecteazã. Acest simbol este tipãrit pe o eticheta cu fond roşu, de forma unui patrat cu laturile de cel puţin 25 mm x 25 mm.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016