Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 612 din 30 iunie 2010  privind stabilirea cerintelor esentiale de securitate ale articolelor pirotehnice si a conditiilor pentru introducerea lor pe piata    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 612 din 30 iunie 2010 privind stabilirea cerintelor esentiale de securitate ale articolelor pirotehnice si a conditiilor pentru introducerea lor pe piata

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 448 din 1 iulie 2010
HOTĂ?RÂRE nr. 612 din 30 iunie 2010
privind stabilirea cerinţelor esenţiale de securitate ale articolelor pirotehnice şi a condiţiilor pentru introducerea lor pe piaţã
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 448 din 1 iulie 2010


În temeiul <>art. 108 din Constituţia României, republicatã , al <>art. 5 alin. (2) din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitãţii produselor, republicatã, cu completãrile ulterioare, şi al <>art. 51 alin. (1) lit. b) din Legea securitãţii şi sãnãtãţii în muncã nr. 319/2006 ,

Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezenta hotãrâre stabileşte:
1. reguli care urmãresc sã realizeze libera circulaţie a articolelor pirotehnice şi sã asigure, în acelaşi timp, un înalt nivel de protecţie a sãnãtãţii umane şi siguranţei publice, precum şi protecţia şi siguranţa consumatorilor, ţinând seama de aspectele aplicabile legate de protecţia mediului;
2. cerinţele esenţiale de securitate pe care trebuie sã le îndeplineascã articolele pirotehnice în vederea introducerii lor pe piaţã.
ART. 2
Prezenta hotãrâre se aplicã articolelor pirotehnice, definite conform prevederilor art. 4 lit. a) şi c)-e).
ART. 3
Prevederile prezentei hotãrâri nu se aplicã:
a) articolelor pirotehnice destinate utilizãrii în scop necomercial de cãtre forţele armate, poliţie sau personalul serviciilor profesioniste pentru situaţii de urgenţã;
b) echipamentelor cãrora li se aplicã prevederile <>Hotãrârii Guvernului nr. 494/2006 privind echipamentul maritim, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
c) articolelor pirotehnice destinate utilizãrii în industria aerospaţialã;
d) capselor acţionate prin percuţie, produse special pentru jucãrii, cãrora li se aplicã prevederile <>Hotãrârii Guvernului nr. 396/2003 privind asigurarea securitãţii utilizatorilor de jucãrii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
e) explozivilor cãrora li se aplicã prevederile <>Hotãrârii Guvernului nr. 207/2005 privind stabilirea cerinţelor esenţiale de securitate ale explozivilor de uz civil şi a condiţiilor pentru introducerea lor pe piaţã;
f) muniţiei, şi anume proiectilelor şi încãrcãturii de propulsie, precum şi muniţiei oarbe utilizate pentru armele uşoare, armele de artilerie şi alte arme de foc.
ART. 4
În sensul prezentei hotãrâri, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
a) articol pirotehnic - orice articol care conţine substanţe explozive ori un amestec exploziv de substanţe destinate producerii de cãldurã, luminã, sunet, gaz sau fum ori o combinaţie a acestor efecte prin intermediul reacţiilor chimice exoterme autoîntreţinute;
b) introducere pe piaţã - punerea la dispoziţie pentru prima datã pe piaţa româneascã a unui anumit produs în vederea distribuţiei şi/sau a utilizãrii sale, indiferent cã are loc în schimbul unei plãţi sau cu titlu gratuit; nu se considerã a fi introduse pe piaţã articolele pirotehnice de divertisment, care sunt produse de un producãtor pentru uz propriu şi care sunt utilizate pe proprietatea sa cu aprobarea autoritãţilor competente, potrivit legii;
c) articole pirotehnice de divertisment - articolele pirotehnice destinate divertismentului;
d) articole pirotehnice de scenã - articolele pirotehnice destinate utilizãrii pe scenã în interior sau în exterior, inclusiv pentru producţii cinematografice ori de televiziune sau în scopuri asemãnãtoare;
e) articole pirotehnice destinate vehiculelor - componente ale dispozitivelor de securitate din vehicule, care conţin substanţe pirotehnice folosite pentru activarea acestora sau a altor mecanisme;
f) producãtor - persoana fizicã sau juridicã care proiecteazã şi/sau produce un articol pirotehnic ori care determinã proiectarea şi producerea unui astfel de articol în vederea introducerii sale pe piaţã sub propriul sãu nume ori propria sa marcã de comerţ;
g) importator - persoana fizicã sau juridicã stabilitã în România ori în alt stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European şi care, în cadrul activitãţii sale comerciale, pune la dispoziţie pe piaţa româneascã, pentru prima datã, un articol pirotehnic provenit dintr-o ţarã terţã;
h) distribuitor - persoana fizicã sau juridicã din lanţul de distribuţie, care pune la dispoziţie pe piaţã, în cadrul activitãţii sale comerciale, un articol pirotehnic;
i) standard armonizat - standardul european adoptat de un organism european de standardizare, împuternicit de Comisia Europeanã în conformitate cu procedurile prevãzute în Directiva 98/34/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 22 iunie 1998 de stabilire a unei proceduri pentru furnizarea de informaţii în domeniul standardelor şi reglementãrilor tehnice, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 204 din 21 iunie 1998, transpusã în legislaţia naţionalã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.016/2004 privind mãsurile pentru organizarea şi realizarea schimbului de informaţii în domeniul standardelor şi reglementãrilor tehnice, precum şi a regulilor referitoare la serviciile societãţii informaţionale între România şi statele membre ale Uniunii Europene, precum şi Comisia Europeanã, cu modificãrile ulterioare, şi a cãrui aplicare este voluntarã;
j) pirotehnician - persoana care are cunoştinţe de specialitate, autorizatã sã manipuleze şi/sau sã utilizeze articole pirotehnice de divertisment din categoria 4, articole pirotehnice de scenã din categoria T2 şi/sau alte articole pirotehnice din categoria P2, definite potrivit prevederilor art. 5-7. Aceastã persoanã este consideratã a fi autorizatã, de asemenea, sã manipuleze şi/sau sã utilizeze articole pirotehnice de divertisment din categoriile 2 şi 3, precum şi articole pirotehnice de scenã din categoria T1.

CAP. II
Clasificarea articolelor pirotehnice

ART. 5
Articolele pirotehnice se clasificã de cãtre producãtori în funcţie de tipul de utilizare a acestora sau de scopul şi nivelul lor de risc, inclusiv nivelul lor de zgomot.
ART. 6
Organismele notificate trebuie sã confirme clasificarea prevãzutã la art. 5, ca parte a procedurilor de evaluare a conformitãţii stabilite la art. 24.
ART. 7
Articolele pirotehnice se clasificã dupã cum urmeazã în:
1. Articole pirotehnice de divertisment, care, la rândul lor, se clasificã în urmãtoarele categorii:
a) categoria 1 - articole pirotehnice de divertisment, care prezintã un risc foarte scãzut şi un nivel de zgomot neglijabil şi care sunt destinate utilizãrii în spaţii restrânse, inclusiv articolele pirotehnice de divertisment destinate utilizãrii în interiorul clãdirilor cu destinaţia de locuinţã;
b) categoria 2 - articole pirotehnice de divertisment, care prezintã un risc scãzut şi un nivel de zgomot scãzut, sunt destinate utilizãrii în exterior, în spaţii restrânse, şi care pot fi utilizate exclusiv de cãtre pirotehnicieni;
c) categoria 3 - articole pirotehnice de divertisment, care prezintã un risc mediu, destinate utilizãrii în exterior în spaţii deschise, vaste, al cãror nivel de zgomot nu este dãunãtor sãnãtãţii umane şi care pot fi utilizate exclusiv de cãtre pirotehnicieni;
d) categoria 4 - articole pirotehnice de divertisment de mare risc, cunoscute sub numele de "articole pirotehnice de divertisment de uz profesional", destinate utilizãrii exclusive de cãtre pirotehnicieni şi al cãror nivel de zgomot nu este dãunãtor sãnãtãţii umane.
2. Articole pirotehnice de scenã, care, la rândul lor, se clasificã în urmãtoarele categorii:
a) categoria T1 - articole pirotehnice pentru utilizarea pe scenã, care prezintã un risc scãzut şi care pot fi utilizate exclusiv de cãtre pirotehnicieni;
b) categoria T2 - articole pirotehnice pentru utilizarea pe scenã, care sunt destinate utilizãrii exclusive de cãtre pirotehnicieni.
3. Alte articole pirotehnice, care, la rândul lor, se clasificã în urmãtoarele categorii:
a) categoria P1 - articole pirotehnice, altele decât articolele pirotehnice de divertisment şi articolele pirotehnice de scenã, care prezintã un risc scãzut;
b) categoria P2 - articole pirotehnice, altele decât articolele pirotehnice de divertisment şi articolele pirotehnice de scenã, care sunt destinate manipulãrii ori utilizãrii exclusive de cãtre pirotehnicieni.
ART. 8
(1) Procedurile de identificare şi de autorizare a pirotehnicienilor sunt cele prevãzute în Normele tehnice privind deţinerea, prepararea, experimentarea, distrugerea, transportul, depozitarea, mânuirea şi folosirea materiilor explozive utilizate în orice alte operaţiuni specifice în activitãţile deţinãtorilor, precum şi autorizarea artificierilor şi a pirotehniştilor, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 536/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale informeazã Comisia Europeanã cu privire la procedurile prevãzute la alin. (1).

CAP. III
Obligaţiile producãtorilor, ale importatorilor şi ale distribuitorilor

ART. 9
Producãtorii trebuie sã asigure cã articolele pirotehnice introduse pe piaţã respectã cerinţele esenţiale de securitate prevãzute în anexa nr. 1.
ART. 10
În cazul în care producãtorul nu este stabilit în Uniunea Europeanã sau Spaţiul Economic European, importatorul articolelor pirotehnice trebuie sã asigure cã producãtorul şi-a îndeplinit obligaţiile care îi revin conform prezentei hotãrâri sau îşi asumã el însuşi aceste obligaţii.
ART. 11
Importatorul este rãspunzãtor în faţa autoritãţilor române în legãturã cu obligaţiile prevãzute la art. 10.
ART. 12
(1) Distribuitorii trebuie sã acţioneze cu diligenţa cuvenitã, în conformitate cu legislaţia aplicabilã a Uniunii Europene.
(2) Distribuitorii trebuie sã verifice, în special, faptul cã articolul pirotehnic:
a) poartã marcajul sau marcajele de conformitate impuse;
b) este însoţit de documentele cerute.
ART. 13
Producãtorii de articole pirotehnice au urmãtoarele obligaţii:
a) sã prezinte articolul pirotehnic unui organism notificat, care efectueazã procedura de evaluare a conformitãţii potrivit prevederilor art. 24; şi
b) sã aplice marcajul CE şi sã eticheteze articolul pirotehnic cu respectarea prevederilor art. 31-34 şi 35-40 sau ale art. 41-43, dupã caz.

CAP. IV
Condiţii de introducere pe piaţã şi libera circulaţie

ART. 14
(1) Articolele pirotehnice sunt introduse pe piaţã numai în condiţiile în care:
a) îndeplinesc cerinţele prezentei hotãrâri;
b) poartã marcajul CE, prevãzut la art. 32;
c) respectã obligaţiile referitoare la evaluarea conformitãţii.
(2) În cazul în care un articol pirotehnic poartã marcajul CE în mod nejustificat, Inspecţia Muncii dispune mãsurile corespunzãtoare, potrivit legii, împotriva persoanelor care au aplicat marcajul şi informeazã, în scris, Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale asupra deciziilor sale.
(3) În cazul în care Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale considerã întemeiatã mãsura luatã la alin. (2), anunţã Comisia Europeanã şi celelalte state membre cu privire la aceasta, potrivit <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.016/2004 , cu modificãrile ulterioare.
ART. 15
(1) Introducerea pe piaţã a articolelor pirotehnice care îndeplinesc cerinţele prezentei hotãrâri nu poate fi interzisã, restricţionatã sau împiedicatã.
(2) Din motive de ordine, securitate, siguranţã publicã şi pentru protecţia mediului se interzice deţinerea, utilizarea __i vânzarea cãtre publicul larg a articolelor pirotehnice de divertisment din categoriile 2, 3 şi 4, a articolelor pirotehnice de scenã şi a altor articole pirotehnice din categoria P2.
ART. 16
(1) Cu ocazia târgurilor, a expoziţiilor şi a demonstraţiilor în vederea comercializãrii articolelor pirotehnice, nu poate fi împiedicatã expunerea şi utilizarea articolelor pirotehnice neconforme cu dispoziţiile prezentei hotãrâri, cu condiţia ca un anunţ vizibil sã indice clar numele şi data târgului, a expoziţiei sau a demonstraţiei în cauzã, precum şi neconformitatea şi faptul cã acestea nu sunt disponibile spre vânzare pânã la punerea lor în conformitate de cãtre producãtor, dacã acesta este stabilit în Uniunea Europeanã sau Spaţiul Economic European, ori de cãtre importator.
(2) În timpul evenimentelor prevãzute la alin. (1), expozantul ia mãsuri de securitate şi siguranţã pentru asigurarea protecţiei persoanelor, în conformitate cu cerinţele impuse de cãtre autoritãţile competente.
ART. 17
Nu poate fi împiedicatã libera circulaţie şi utilizarea articolelor pirotehnice produse în scop de cercetare, dezvoltare şi testare şi care nu sunt conforme cu dispoziţiile prezentei hotãrâri, cu condiţia ca un semn vizibil sã indice clar neconformitatea şi faptul cã acestea nu sunt disponibile în alte scopuri decât cercetarea, dezvoltarea şi testarea.

CAP. V
Limite de vârstã

ART. 18
(1) Articolele pirotehnice de divertisment din categoria 1 nu pot fi vândute sau puse în vreun alt fel la dispoziţia consumatorilor care au vârsta sub 16 ani.
(2) Articolele pirotehnice din categoriile 2, 3, 4, T1, T2, P1 şi P2 pot fi puse la dispoziţia persoanelor care au vârsta peste 15 ani doar dacã acestea urmeazã un curs de formare, în învãţãmântul de specialitate, profesional sau altul asemenea, şi doar în scop didactic, sub directa supraveghere a unui/unor pirotehnician/pirotehnicieni şi numai în cadrul unor spaţii special amenajate, puse la dispoziţie de cãtre unitatea de învãţãmânt organizatoare.
ART. 19
Producãtorii, importatorii şi distribuitorii nu pot vinde articolele pirotehnice prevãzute la art. 15 alin. (2) şi nici nu le pot pune în vreun fel la dispoziţia vreunei persoane, cu excepţia pirotehnicienilor.

CAP. VI
Standarde armonizate

ART. 20
Standardele armonizate, ale cãror referinţe sunt publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, se adoptã ca standarde române, în condiţiile legii.
ART. 21
Se considerã ca fiind conforme cu cerinţele esenţiale de securitate, prevãzute în anexa nr. 1, articolele pirotehnice aflate sub incidenţa prezentei hotãrâri care respectã standardele naţionale aplicabile, române şi/sau ale altor state membre ale Uniunii Europene, care adoptã standarde armonizate ale cãror referinţe sunt publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
ART. 22
(1) Lista standardelor române care adoptã standarde armonizate în domeniul articolelor pirotehnice se aprobã prin ordin al ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale.
(2) Ordinul prevãzut la alin. (1) se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi se actualizeazã ori de cate ori este necesar.
ART. 23
(1) În situaţia în care organismul notificat, autoritatea de supraveghere a pieţei sau producãtorul/importatorul/distribuitorul român constatã cã standardele prevãzute la art. 20 nu satisfac în totalitate cerinţele esenţiale de securitate prevãzute în anexa nr. 1, acesta/aceasta informeazã Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, precizând motivele.
(2) Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale informeazã în legãturã cu situaţia prevãzutã la alin. (1) Asociaţia de Standardizare din România - ASRO.
(3) Asociaţia de Standardizare din România - ASRO, în temeiul prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.016/2004 , cu modificãrile ulterioare, face cunoscut Comitetului Permanent organizat în baza Directivei 98/34/CE cazul şi motivele care au generat situaţia prevãzutã la alin. (1).
(4) Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale are obligaţia de a duce la îndeplinire decizia adoptatã de Comisia Europeanã în legãturã cu situaţia prevãzutã la alin. (1) în ceea ce priveşte standardele armonizate şi publicarea prevãzutã la art. 22.

CAP. VII
Procedurile pentru evaluarea conformitãţii

ART. 24
În vederea evaluãrii conformitãţii articolelor pirotehnice, producãtorul trebuie sã urmeze una dintre urmãtoarele proceduri:
1. procedura "examinare CE de tip" (modulul B), prevãzutã la pct. 1 din anexa nr. 2, la care se adaugã, la alegerea producãtorului, una dintre urmãtoarele proceduri:
a) procedura "conformitatea cu tipul" (modulul C), prevãzutã la pct. 2 din anexa nr. 2;
b) procedura "asigurarea calitãţii producţiei" (modulul D), prevãzutã la pct. 3 din anexa nr. 2;
c) procedura "asigurarea calitãţii produsului" (modulul E), prevãzutã la pct. 4 din anexa nr. 2;
2. procedura "verificarea unitãţii de produs" (modulul G), prevãzutã la pct. 5 din anexa nr. 2; sau
3. procedura "asigurarea totalã a calitãţii produsului" (modulul H), prevãzutã la pct. 6 din anexa nr. 2, în mãsura în care priveşte articole pirotehnice de divertisment din categoria 4.

CAP. VIII
Organisme notificate

ART. 25
Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale notificã statelor membre ale Uniunii Europene şi ale Spaţiului Economic European, precum şi Comisiei Europene organismele desemnate pentru realizarea procedurilor de evaluare a conformitãţii prevãzute la art. 24, împreunã cu sarcinile specifice pe care aceste organisme au fost desemnate sã le îndeplineascã şi numerele de identificare aferente, alocate acestora de cãtre Comisia Europeanã.
ART. 26
Lista organismelor notificate de statele membre, numerele lor de identificare, precum şi sarcinile pentru care acestea au fost notificate se regãsesc pe pagina de internet a Comisiei Europene şi se actualizeazã permanent.
ART. 27
(1) În vederea realizãrii notificãrii prevãzute la art. 25, Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale desemneazã organisme de evaluare a conformitãţii a cãror competenţã a fost evaluatã raportat la criteriile minime prevãzute în anexa nr. 3 şi atestatã, în prealabil, prin acreditare, de cãtre organismul naţional de acreditare.
(2) Se prezumã cã satisfac criteriile minime aplicabile prevãzute la alin. (1) acele organisme care îndeplinesc criteriile de evaluare stabilite în standardele armonizate relevante pentru organismele notificate.
ART. 28
În situaţia în care se constatã cã un organism notificat nu mai îndeplineşte criteriile minime prevãzute la art. 27, Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale retrage notificarea organismului respectiv şi informeazã Comisia Europeanã şi celelalte state membre ale Uniunii Europene cu privire la aceastã decizie.
ART. 29
În cazul în care se retrage notificarea unui anumit organism, atestãrile conformitãţii şi documentele aferente emise de respectivul organism rãmân valabile, cu excepţia cazului în care se constatã cã existã un risc iminent şi direct pentru sãnãtatea persoanelor şi siguranţa publicã.
ART. 30
Informaţiile privind retragerea notificãrii unui organism se regãsesc pe pagina de internet a Comisiei Europene.

CAP. IX
Marcajul de conformitate CE

ART. 31
(1) Dupã efectuarea cu succes a evaluãrii conformitãţii prevãzute la art. 24, producãtorii au obligaţia de a aplica marcajul CE în mod vizibil, lizibil, astfel încât sã nu poatã fi şters, direct pe articolele pirotehnice.
(2) În situaţia în care nu este posibil sã se aplice marcajul CE direct pe articolele pirotehnice în condiţiile stabilite la alin. (1), acest marcaj se aplicã pe ambalajul articolelor pirotehnice sau pe o plãcuţã de identificare ataşatã acestora.
(3) Plãcuţa de identificare trebuie sã fie conceputã şi realizatã astfel încât sã fie imposibilã reutilizarea ei.
ART. 32
Marcajul CE este format din iniţialele "CE" cu grafica modelului prevãzut în anexa II la Regulamentul (CE) nr. 765/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 iulie 2008 de stabilire a cerinţelor de acreditare şi de supraveghere a pieţei în ceea ce priveşte comercializarea produselor şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 339/93 , publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 218 din 13 august 2008, şi prezentat în anexa nr. 4.
ART. 33
(1) Este interzisã aplicarea pe articolele pirotehnice a oricãrui marcaj sau inscripţii care poate induce în eroare persoanele terţe în ceea ce priveşte semnificaţia şi forma marcajului CE.
(2) Orice alt marcaj poate fi aplicat pe articolele pirotehnice, cu condiţia ca vizibilitatea şi lizibilitatea marcajului CE sã nu fie reduse.
ART. 34
În cazul în care articolelor pirotehnice le sunt aplicabile şi alte reglementãri ale Uniunii Europene care se referã la alte aspecte şi care prevãd aplicarea marcajului CE, acest marcaj semnificã conformitatea şi cu prevederile celorlalte reglementãri aplicabile.

CAP. X
Etichetarea articolelor pirotehnice, altele decât cele destinate vehiculelor

ART. 35
Producãtorii au obligaţia sã asigure etichetarea corespunzãtoare a articolelor pirotehnice, altele decât cele destinate vehiculelor, în mod vizibil, lizibil şi de neşters, în limba sau limbile oficiale ale statului membru în care articolele sunt vândute consumatorului.
ART. 36
Eticheta articolelor pirotehnice trebuie sã cuprindã cel puţin urmãtoarele informaţii:
a) numele şi adresa producãtorului, iar în cazul în care producãtorul nu este stabilit în Uniunea Europeanã sau în Spaţiul Economic European, numele producãtorului şi numele şi adresa importatorului;
b) denumirea şi tipul articolului;
c) limita minimã de vârstã a persoanelor care le pot utiliza, cu respectarea prevederilor art. 18;
d) clasificarea în funcţie de categorie;
e) instrucţiunile de folosire;
f) anul producerii, pentru articolele pirotehnice de divertisment prevãzute în categoriile 3 şi 4;
g) distanţa minimã de securitate, dupã caz;
h) cantitatea echivalentã netã (CEN) de material exploziv activ.
ART. 37
Eticheta articolelor pirotehnice de divertisment, suplimentar informaţiilor prevãzute la art. 36, trebuie sã mai conţinã cel puţin urmãtoarele atenţionãri şi informaţii, în funcţie de categoria în care acestea sunt clasificate:
a) categoria 1: atunci când este cazul, "A se utiliza numai în exterior", şi distanţa minimã de securitate;
b) categoria 2: "A se utiliza numai în exterior", "A se utiliza numai de pirotehnicieni" şi, atunci când este cazul, distanţa sau distanţele minime de securitate;
c) categoria 3: "A se utiliza numai în exterior", "A se utiliza numai de pirotehnicieni" şi distanţa sau distanţele minime de securitate;
d) categoria 4: "A se utiliza numai de pirotehnicieni" şi distanţa sau distanţele minime de securitate.
ART. 38
Eticheta articolelor pirotehnice de scenã, suplimentar informaţiilor prevãzute la art. 36, trebuie sã mai conţinã cel puţin urmãtoarele atenţionãri şi informaţii, în funcţie de categoria în care acestea sunt clasificate:
a) categoria T1: "A se utiliza numai de pirotehnicieni" şi, atunci când este cazul, "A se utiliza numai în exterior" şi distanţa minimã de securitate;
b) categoria T2: "A se utiliza numai de pirotehnicieni" şi distanţa sau distanţele minime de securitate.
ART. 39
În cazul în care suprafaţa articolul pirotehnic nu este suficient de mare pentru a permite etichetarea sa potrivit cerinţelor prevãzute la art. 36-38, atenţionãrile şi informaţiile aferente trebuie afişate pe cel mai mic ambalaj al acestuia.
ART. 40
Prevederile art. 35-39 nu se aplicã articolelor pirotehnice ce sunt prezentate, în condiţiile prevãzute la art. 16, la târguri, expoziţii şi demonstraţii organizate în vederea comercializãrii articolelor pirotehnice sau care sunt produse, cu respectarea prevederilor art. 17, în scopul cercetãrii, dezvoltãrii şi încercãrii.

CAP. XI
Etichetarea articolelor pirotehnice destinate vehiculelor

ART. 41
(1) Eticheta articolelor pirotehnice destinate vehiculelor trebuie sã cuprindã cel puţin urmãtoarele informaţii:
a) numele producãtorului sau, în cazul în care acesta nu este stabilit în Uniunea Europeana sau Spaţiul Economic European, numele importatorului;
b) denumirea şi tipul articolului;
c) instrucţiunile de utilizare în condiţii de securitate.
(2) În cazul în care suprafaţa articolului respectiv nu este suficient de mare pentru etichetarea acestuia potrivit cerinţelor de la alin. (1), informaţiile aferente trebuie afişate pe ambalaj.
ART. 42
Utilizatorilor profesionişti trebuie sã li se punã la dispoziţie o fişã tehnicã de securitate, redactatã în limba pe care aceştia o solicitã şi elaboratã în conformitate cu prevederile ghidului din anexa II la Regulamentul (CE) nr. 1.907/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 decembrie 2006 privind înregistrarea, evaluarea, autorizarea şi restricţionarea substanţelor chimice (REACH) de înfiinţare a Agenţiei Europene pentru Produse Chimice, de modificare a Directivei 1999/45/CE şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 793/93 al Consiliului şi al Regulamentului (CE) nr. 1.488/94 al Comisiei, precum şi a Directivei 76/769/CEE a Consiliului şi a directivelor 91/155/CE , 93/67/CEE , 93/105/CE şi 2000/21/CE ale Comisiei, cu modificãrile ulterioare.
ART. 43
Fişa tehnicã de securitate poate fi furnizatã pe hârtie sau în format electronic, cu condiţia ca destinatarul sã dispunã de mijloacele necesare pentru accesarea acesteia.

CAP. XII
Supravegherea pieţei

ART. 44
(1) Organul de control care asigurã supravegherea pieţei articolelor pirotehnice este Inspecţia Muncii, organ al administraţiei publice centrale în subordinea Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale.
(2) Inspecţia Muncii trebuie sã dispunã toate mãsurile corespunzãtoare pentru a se asigura cã articolele pirotehnice sunt introduse pe piaţã numai dacã nu pun în pericol sãnãtatea şi securitatea persoanelor, atunci când sunt depozitate în mod corespunzãtor şi utilizate în scopul pentru care au fost produse.
(3) Activitatea prevãzutã la alin. (1) se desfãşoarã cu respectarea Regulamentului (CE) nr. 765/2008 din 9 iulie 2008 al Parlamentului European şi al Consiliului.
ART. 45
Inspecţia Muncii efectueazã inspecţii periodice care privesc articolele pirotehnice atât la intrarea acestora pe teritoriul Uniunii Europene şi Spaţiului Economic European prin România, cât şi în locurile de depozitare şi de producere ale lor.
ART. 46
Personalul cu atribuţii în domeniu din cadrul Poliţiei Române, în colaborare cu personalul împuternicit din cadrul Inspecţiei Muncii, trebuie sã dispunã toate mãsurile corespunzãtoare pentru a asigura respectarea cerinţelor de siguranţã şi ordine publicã şi de protecţie, stabilite prin prezenta hotãrâre, atunci când articole pirotehnice sunt transferate pe teritoriul României.
ART. 47
Inspecţia Muncii organizeazã şi efectueazã supravegherea corespunzãtoare a articolelor pirotehnice introduse pe piaţã, ţinând seama de prezumţia de conformitate a articolelor care poartã marcajul CE, şi raporteazã anual Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale în legãturã cu rezultatele supravegherii şi alte aspecte relevante ale acestei activitãţi.
ART. 48
Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale informeazã anual Comisia Europeanã cu privire la activitãţile de supraveghere a pieţei desfãşurate de cãtre Inspecţia Muncii.
ART. 49
(1) În cazul în care Inspecţia Muncii stabileşte faptul cã un anumit articol pirotehnic, purtând marcajul CE, însoţit de declaraţia CE de conformitate şi utilizat în scopul pentru care a fost produs, poate sã punã în pericol sãnãtatea şi siguranţa persoanelor, dispune toate mãsurile provizorii corespunzãtoare de retragere a lui de pe piaţã, de interzicere a introducerii sale pe piaţã sau de restricţionare a liberei circulaţii a acestuia, dupã caz.
(2) În situaţia prevãzutã la alin. (1), Inspecţia Muncii informeazã în scris Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale despre mãsurile luate, indicând motivele care au stat la baza deciziilor sale.
(3) Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale informeazã Comisia Europeanã şi celelalte state membre ale Uniunii Europene şi Spaţiului Economic European în legãturã cu mãsurile luate de cãtre Inspecţia Muncii potrivit prevederilor alin. (1).
ART. 50
Informaţiile privind denumirea articolelor care au fost retrase de pe piaţã, care au fost interzise sau care urmeazã sã fie introduse pe piaţã în condiţii restrictive se regãsesc pe pagina de internet a Comisiei Europene.
ART. 51
(1) În cazul în care Inspecţia Muncii sau Inspectoratul General al Poliţiei Române are suficiente motive sã considere cã un articol pirotehnic prezintã un risc grav pentru sãnãtatea şi/sau siguranţa persoanelor, acestea informeazã Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale care, la rândul sãu, informeazã Comisia Europeanã şi autoritãţile competente din celelalte state membre ale Uniunii Europene şi Spaţiului Economic European cu privire la situaţia constatatã.
(2) Inspecţia Muncii evalueazã articolele pirotehnice prevãzute la alin. (1) şi informeazã Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale care, la rândul sãu, informeazã Comisia Europeanã şi celelalte state membre cu privire la motivele şi rezultatele acestei evaluãri.

CAP. XIII
Clauza de salvgardare

ART. 52
(1) În situaţia în care Comisia Europeanã considerã cã mãsurile naţionale luate potrivit art. 49 sunt justificate, Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale comunicã acest lucru Inspecţiei Muncii, iar mãsurile respective rãmân definitive.
(2) În cazul prevãzut la alin. (1), Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale se asigurã cã se iau mãsurile adecvate în legãturã cu produsul în cauzã şi informeazã Comisia cu privire la acest fapt.
(3) În cazul în care Comisia Europeanã considerã cã mãsurile naţionale luate potrivit art. 49 nu sunt justificate, Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale comunicã acest lucru Inspecţiei Muncii care trebuie sã retragã mãsurile respective.
ART. 53
În situaţia în care mãsurile provizorii luate în temeiul art. 49 se bazeazã pe o deficienţã a standardelor armonizate, Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale procedeazã în conformitate cu art. 23 alin. (2).
ART. 54
(1) Atunci când un articol pirotehnic este neconform, dar poartã un marcaj CE, Inspecţia Muncii acţioneazã în mod corespunzãtor împotriva celor care au aplicat marcajul şi informeazã Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale.
(2) Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale informeazã Comisia cu privire la articolul pirotehnic neconform identificat şi mãsurile luate potrivit alin. (1).

CAP. XIV
Mãsuri de interdicţii/restricţii

ART. 55
(1) Orice mãsurã de interzicere, restricţionare a introducerii pe piaţã sau retragere de pe piaţã a unui articol pirotehnic, luatã în temeiul prezentei hotãrâri, trebuie sã precizeze exact motivele pe care se întemeiazã.
(2) Mãsurile prevãzute la alin. (1) se notificã de cãtre instituţiile care le-au luat, de îndatã, pãrţii în cauzã, care este informatã în acelaşi timp şi cu privire la cãile de atac pe care le are la dispoziţie, precum şi termenele în care poate acţiona pe aceste cãi.
ART. 56
În cazul unei mãsuri prevãzute la art. 55, partea în cauzã trebuie sã dispunã de posibilitatea de a-şi prezenta în prealabil punctul de vedere, cu excepţia cazului în care o astfel de consultare nu este posibilã din cauza urgenţei mãsurii care trebuie luatã, justificatã în special de cerinţele privind sãnãtatea ori siguranţa publicã.

CAP. XV
Rãspunderea contravenţionalã

ART. 57
(1) Constituie contravenţie urmãtoarele fapte şi se sancţioneazã astfel:
a) nerespectarea prevederilor art. 5, 9, şi 10;
b) nerespectarea prevederilor art. 12 alin. (2);
c) nerespectarea prevederilor art. 13 lit. a);
d) nerespectarea prevederilor art. 13 lit. b), art. 31 şi 33;
e) nerespectarea prevederilor art. 35-39 şi 41.
(2) Contravenţiile prevãzute la alin. (1) se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) cele de la lit. a), cu amendã de la 30.000 lei la 50.000 lei, retragerea de pe piaţã şi interzicerea introducerii pe piaţã a articolelor pirotehnice neconforme;
b) cea de la lit. b), cu amendã de la 10.000 lei la 20.000 lei şi interzicerea de a introduce pe piaţã articole pirotehnice;
c) cea de la lit. c), cu amendã de la 12.000 lei la 15.000 lei şi interzicerea de a introduce pe piaţã articole pirotehnice;
d) cele de la lit. d), cu amendã de la 2.000 lei la 5.000 lei, retragerea de pe piaţã şi/sau interzicerea introducerii pe piaţã a articolelor pirotehnice fãrã marcajul de conformitate sau cu marcaj incorect;
e) cele de la lit. e), cu amendã de la 2.000 lei la 5.000 lei şi interzicerea de a introduce pe piaţã articole pirotehnice neetichetate.
(3) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la alin. (1) se fac de cãtre personalul împuternicit din cadrul Inspecţiei Muncii.
ART. 58
Contravenţiilor prevãzute la <>art. 57 le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 59
Personalul cu atribuţii în domeniu din cadrul Poliţiei Române, în colaborare cu personalul împuternicit din cadrul Inspecţiei Muncii, poate dispune verificarea şi reţinerea oricãrui transport sau cantitãţi de articole pirotehnice, potrivit legii, despre care existã probe cã nu respectã dispoziţiile prezentei hotãrâri.

CAP. XVI
Dispoziţii finale

ART. 60
(1) Prevederile prezentei hotãrâri intrã în vigoare dupã cum urmeazã:
a) la 1 iulie 2010, pentru articolele pirotehnice de divertisment din categoriile 1, 2 şi 3;
b) la 1 iulie 2013, pentru articolele pirotehnice de divertisment din categoria 4, a articolelor pirotehnice de scenã şi a altor articole pirotehnice.
(2) Autorizaţiile naţionale eliberate înainte de data corespunzãtoare prevãzutã la alin. (1) rãmân valabile pânã la data expirãrii lor sau pânã la cel mult 10 ani de la intrarea în vigoare a prezentei hotãrâri, termenul mai scurt având prioritate.
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), autorizaţiile privind articolele pirotehnice destinate vehiculelor, eliberate înainte de data corespunzãtoare indicatã la alin. (1), rãmân valabile pânã la expirare.
ART. 61
Anexele nr. 1-4 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.

*
Prezenta hotãrâre transpune Directiva 2007/23/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 mai 2007 privind introducerea pe piaţã a articolelor pirotehnice, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) nr. L 154 din 14 iunie 2007.

PRIM-MINISTRU
EMIL BOC

Contrasemneazã:
--------------
Ministrul muncii, familiei
şi protecţiei sociale,
Mihai Constantin Şeitan

Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga

Ministrul economiei, comerţului
şi mediului de afaceri,
Adriean Videanu

Şeful Departamentului pentru
Afaceri Europene,
Bogdan Mãnoiu

Bucureşti, 30 iunie 2010.
Nr. 612.

ANEXA 1

CERINŢE ESENŢIALE DE SECURITATE
1. Fiecare articol pirotehnic trebuie sã realizeze caracteristicile de funcţionare specificate organismului notificat de cãtre producãtor cu scopul de a asigura cel mai înalt grad de securitate şi de fiabilitate posibil.
2. Fiecare articol pirotehnic trebuie sã fie proiectat şi fabricat astfel încât sã poatã fi neutralizat în siguranţã printr-un procedeu adecvat, cu efecte negative minime asupra mediului.
3. Fiecare articol pirotehnic trebuie sã funcţioneze corect atunci când este folosit în scopul în care a fost fabricat.
Fiecare articol pirotehnic trebuie încercat în condiţii reale. Dacã acest lucru nu se poate face într-un laborator, încercãrile trebuie efectuate în condiţiile în care articolul pirotehnic va fi utilizat.
În cazurile în care sunt aplicabile, urmãtoarele informaţii şi proprietãţi trebuie sã fie luate în considerare sau încercate astfel:
a) proiectarea, fabricarea şi proprietãţile caracteristice, inclusiv compoziţia chimicã amãnunţitã (masa şi proporţiile substanţelor utilizate), precum şi dimensiunile;
b) stabilitatea fizicã şi chimicã a articolului pirotehnic în toate condiţiile de mediu normale şi previzibile la care poate sã fie expus;
c) sensibilitatea la operaţiuni normale şi previzibile de manipulare şi transport;
d) compatibilitatea tuturor componentelor din punct de vedere al stabilitãţii lor chimice;
e) rezistenţa articolului pirotehnic la umezealã, atunci când acesta este destinat utilizãrii într-un mediu umed sau în prezenţa apei şi când umezeala poate sã influenţeze nefavorabil securitatea ori fiabilitatea acestuia;
f) rezistenţa la temperaturi joase şi înalte, atunci când articolul pirotehnic este destinat depozitãrii sau utilizãrii la astfel de temperaturi şi când rãcirea ori încãlzirea uneia dintre componente sau a articolului pirotehnic în întregime poate sã influenţeze în mod nefavorabil securitatea ori fiabilitatea acestuia;
g) caracteristicile de securitate destinate sã evite declanşarea sau aprinderea intempestivã ori accidentalã;
h) instrucţiuni corespunzãtoare şi, dacã este cazul, marcaje referitoare la securitatea manipulãrii, a depozitãrii, a utilizãrii (inclusiv distanţele de securitate) şi a neutralizãrii, scrise în limba sau limbile oficiale ale statului membru de destinaţie;
i) capacitatea articolului pirotehnic, a ambalajului acestuia sau a altor componente de a rezista la deteriorarea survenitã în condiţii de depozitare normale şi previzibile;
j) indicarea tuturor dispozitivelor şi a accesoriilor necesare, precum şi a instrucţiunilor de folosire necesare pentru funcţionarea sigurã a articolului pirotehnic.
În timpul transportului şi al manipulãrii normale, articolele pirotehnice ar trebui sã fie însoţite de descrierea compoziţiei lor pirotehnice, cu excepţia cazului în care aceste informaţii sunt specificate în instrucţiunile producãtorului.
4. Articolele pirotehnice nu trebuie sã conţinã:
a) explozivi comerciali, cu excepţia pulberii negre şi a compoziţiilor folosite pentru efecte luminoase;
b) explozivi militari.
5. Diferitele grupuri de articole pirotehnice trebuie sã îndeplineascã, de asemenea, cel puţin urmãtoarele cerinţe:
A. Articole pirotehnice de divertisment
1. Producãtorul trebuie sã încadreze articolele pirotehnice de divertisment în diferite categorii, potrivit art. 5-7 din hotãrâre, caracterizate prin cantitatea echivalentã netã de exploziv, distanţele de securitate, nivelul de zgomot sau alte caracteristici similare. Categoria trebuie sã fie indicatã clar pe etichetã.
a) Pentru articolele pirotehnice de divertisment din categoria 1 trebuie sã fie îndeplinite urmãtoarele condiţii:
(i) distanţa de securitate trebuie sã fie de cel puţin 1 m.
Cu toate acestea, dacã este necesar, distanţa de securitate poate fi mai micã;
(ii) nivelul maxim de zgomot nu trebuie sã depãşeascã 120 dB (A, imp) sau un nivel de zgomot echivalent mãsurat printr-o altã metodã adecvatã, la distanţa de securitate;
(iii) categoria 1 nu trebuie sã cuprindã petarde, baterii de petarde, petarde luminoase şi baterii de petarde luminoase;
(iv) pocnitorile din categoria 1 nu pot sã conţinã mai mult de 2,5 mg de fulminat de argint.
b) Pentru articolele pirotehnice de divertisment din categoria 2 trebuie sã fie îndeplinite urmãtoarele condiţii:
(i) distanţa de securitate trebuie sã fie de cel puţin 8 m.
Cu toate acestea, dacã este necesar, distanţa de securitate poate fi mai micã;
(ii) nivelul maxim de zgomot nu trebuie sã depãşeascã 120 dB (A, imp) sau un nivel de zgomot echivalent mãsurat printr-o altã metodã adecvatã, la distanţa de securitate.
c) Pentru articolele pirotehnice de divertisment din categoria 3 trebuie sã fie îndeplinite urmãtoarele condiţii:
(i) distanţa de securitate trebuie sã fie de cel puţin 15 m.
Cu toate acestea, dacã este necesar, distanţa de securitate poate fi mai micã;
(ii) nivelul maxim de zgomot nu trebuie sã depãşeascã 120 dB (A, imp) sau un nivel de zgomot echivalent mãsurat printr-o altã metodã adecvatã, la distanţa de securitate.
2. Articolele pirotehnice de divertisment pot conţine numai materiale care reduc riscurile pentru sãnãtate, bunuri şi mediu datorate proiectãrii de fragmente.
3. Metoda de aprindere trebuie sã fie vizibilã clar sau trebuie sã fie indicatã prin etichetare ori instrucţiuni.
4. Articolele pirotehnice de divertisment nu trebuie sã aibã o traiectorie necontrolatã şi imprevizibilã.
5. Articolele pirotehnice de divertisment din categoriile 1, 2 şi 3 trebuie sã fie protejate împotriva aprinderii accidentale printr-un capac de protecţie, prin ambalare sau prin construcţia articolului pirotehnic. Articolele pirotehnice de divertisment din categoria 4 trebuie sã fie protejate împotriva aprinderii accidentale prin metode indicate de producãtor.
B. Alte articole pirotehnice
1. Articolele pirotehnice trebuie sã fie proiectate astfel încât sã reducã la minimum riscurile pentru sãnãtate, bunuri şi mediu, în condiţii de utilizare normalã.
2. Metoda de aprindere trebuie sã fie vizibilã clar sau trebuie sã fie indicatã prin etichetare ori instrucţiuni.
3. Articolul pirotehnic trebuie sã fie proiectat astfel încât sã reducã riscurile pentru sãnãtate, bunuri şi mediu, datorate proiectãrii de fragmente în caz de aprindere accidentalã.
4. Acolo unde este cazul, articolul pirotehnic trebuie sã funcţioneze corect pânã la data de expirare indicatã de producãtor.
C. Dispozitive de aprindere
1. Dispozitivele de aprindere trebuie sã fie capabile de o declanşare fiabilã şi sã aibã o capacitate de declanşare suficientã în toate condiţiile de utilizare normalã şi previzibilã.
2. Dispozitivele de aprindere trebuie sã fie protejate împotriva descãrcãrilor electrostatice în condiţii de depozitare şi utilizare normale şi previzibile.
3. Aprinzãtoarele electrice trebuie sã fie protejate împotriva câmpurilor electromagnetice în condiţii normale şi previzibile de depozitare şi utilizare.
4. Învelişul fitilurilor trebuie sã aibã o rezistenţã mecanicã suficientã şi sã protejeze în mod adecvat încãrcãtura explozivã atunci când aceasta este expusã la solicitãri mecanice normale şi previzibile.
5. Parametrii care determinã timpii de ardere a fitilurilor trebuie sã fie furnizaţi şi împreunã cu articolul.
6. Caracteristicile electrice ale aprinzãtoarelor electrice (de exemplu, curent minim de funcţionare, rezistenţã etc.) trebuie sã fie furnizate împreunã cu articolul.
7. Reoforii aprinzãtoarelor electrice trebuie sã aibã o izolaţie şi o rezistenţã mecanicã suficiente, inclusiv în ceea ce priveşte soliditatea legãturii cu aprinzãtorul, ţinând seama de utilizarea acestora.

ANEXA 2
Proceduri de evaluare a conformitãţii

1. MODULUL B: Examinarea CE de tip
1. Acest modul descrie acea parte din procedurã prin care un organism notificat constatã şi atestã cã un exemplar reprezentativ din producţia avutã în vedere respectã dispoziţiile prezentei hotãrâri.
2. Cererea pentru examinarea CE de tip trebuie înaintatã de producãtor cãtre un organism notificat, ales de el însuşi.
Cererea trebuie sã includã:
a) numele şi adresa producãtorului;
b) o declaraţie scrisã în care se specificã faptul cã aceeaşi cerere nu a mai fost depusã şi la un alt organism notificat;
c) documentaţia tehnicã descrisã la pct. 3.
Solicitantul trebuie sã punã la dispoziţia organismului notificat un eşantion reprezentativ din producţia avutã în vedere, denumit în continuare tip. Organismul notificat poate solicita eşantioane suplimentare dacã acestea îi sunt necesare pentru a realiza programul de încercãri.
3. Documentaţia tehnicã trebuie sã permitã evaluarea conformitãţii articolului cu cerinţele prezentei hotãrâri. Ea trebuie sã acopere proiectarea, fabricarea şi funcţionarea articolului în mãsura necesarã pentru realizarea acestei evaluãri şi sã cuprindã, în mãsura în care evaluarea o impune, urmãtoarele:
a) o descriere generalã a tipului;
b) conceptul de proiectare, desene de execuţie şi scheme ale componentelor, ale subansamblurilor, ale circuitelor etc.;
c) descrieri şi explicaţii necesare pentru înţelegerea desenelor şi schemelor şi a modului de funcţionare a articolului;
d) lista standardelor armonizate prevãzute la art. 20-23 din hotãrâre, aplicate integral sau parţial, precum şi o descriere a soluţiilor adoptate pentru îndeplinirea cerinţelor esenţiale de securitate ale prezentei hotãrâri, atunci când nu au fost aplicate standardele armonizate prevãzute la art. 20-23 din hotãrâre;
e) rezultate ale calculelor de proiectare fãcute, ale examinãrilor efectuate etc.;
f) rapoartele de încercãri.
4. Organismul notificat trebuie:
a) sã examineze documentaţia tehnicã, sã verifice dacã tipul a fost fabricat în conformitate cu aceastã documentaţie şi sã identifice elementele concepute conform prevederilor aplicabile ale standardelor armonizate prevãzute la art. 20-23 din hotãrâre, precum şi pe cele concepute fãrã aplicarea prevederilor aplicabile ale acestor standarde armonizate;
b) sã efectueze sau sã fi efectuat examinãrile adecvate şi încercãrile necesare pentru a verifica dacã soluţiile adoptate de producãtor îndeplinesc cerinţele esenţiale de securitate ale prezentei hotãrâri, atunci când nu au fost aplicate standardele armonizate prevãzute la art. 20-23 din hotãrâre;
c) sã efectueze sau sã fi efectuat examinãrile corespunzãtoare şi încercãrile necesare pentru a verifica dacã, în cazul în care producãtorul a decis sã utilizeze standardele armonizate aplicabile prevãzute la art. 20-23 din hotãrâre, acestea au fost aplicate;
d) sã stabileascã de comun acord cu solicitantul locul unde se vor efectua examinãrile şi încercãrile necesare.
5. Atunci când tipul este conform cu dispoziţiile aplicabile din prezenta hotãrâre, organismul notificat trebuie sã emitã solicitantului un certificat de examinare CE de tip. Certificatul trebuie sã cuprindã numele şi adresa producãtorului, rezultatele examinãrii şi datele necesare pentru identificarea tipului aprobat.
La certificat trebuie anexatã o listã cu elementele relevante din documentaţia tehnicã, iar o copie a acesteia trebuie sã fie pãstratã la organismul notificat.
Atunci când refuzã sã emitã producãtorului un certificat de tip, organismul notificat trebuie sã îşi motiveze în amãnunt refuzul.
Trebuie sã fie prevãzutã o procedurã de apel.
6. Solicitantul trebuie sã informeze organismul notificat care deţine documentaţia tehnicã referitoare la certificatul de examinare CE de tip cu privire la toate modificãrile articolului aprobat care trebuie sã primeascã o nouã aprobare atunci când aceste modificãri pot afecta conformitatea cu cerinţele esenţiale sau cu condiţiile de utilizare prevãzute pentru articolul respectiv. Aceastã nouã aprobare trebuie sã fie eliberatã sub forma unei completãri la certificatul iniţial de examinare CE de tip.
7. Fiecare organism notificat trebuie sã comunice celorlalte organisme notificate informaţiile utile referitoare la certificatele de examinare CE de tip şi la completãrile emise sau retrase.
8. Celelalte organisme notificate pot primi copii ale certificatelor de examinare CE de tip şi/sau ale completãrilor aduse acestora. Anexele la certificate trebuie sã fie ţinute la dispoziţia celorlalte organisme notificate.
9. Producãtorul trebuie sã pãstreze pentru o perioadã de cel puţin 10 ani de la ultima datã de fabricaţie a articolului respectiv documentaţia tehnicã împreunã cu copii ale certificatelor de examinare CE de tip şi ale completãrilor acestora.
Atunci când producãtorul nu este stabilit în Comunitate, obligaţia de a ţine la dispoziţie documentaţia tehnicã îi revine persoanei care introduce produsul pe piaţã.
2. MODULUL C: Conformitatea cu tipul
1. Acest modul descrie acea parte din procedurã prin care producãtorul asigurã şi declarã cã articolele pirotehnice respective sunt în conformitate cu tipul descris în certificatul de examinare CE de tip şi îndeplinesc cerinţele din prezenta hotãrâre care le sunt aplicabile. Producãtorul trebuie sã aplice marcajul CE pe fiecare articol pirotehnic şi sã redacteze o declaraţie de conformitate scrisã.
2. Producãtorul trebuie sã ia toate mãsurile necesare pentru a se asigura cã procesul de producţie asigurã conformitatea produsului fabricat cu tipul descris în certificatul de examinare CE de tip şi cu cerinţele esenţiale de securitate din prezenta hotãrâre.
3. Producãtorul trebuie sã pãstreze o copie a declaraţiei de conformitate pentru o perioadã de cel puţin 10 ani de la ultima datã de fabricaţie a articolului respectiv.
Atunci când producãtorul nu este stabilit în Comunitate, obligaţia de a pãstra la dispoziţie documentaţia tehnicã îi revine persoanei care introduce produsul pe piaţã.
4. Un organism notificat ales de producãtor trebuie sã efectueze sau sã dispunã efectuarea de examinãri ale articolului la intervale de timp aleatorii. Un eşantion adecvat de articole finite, prelevat la faţa locului de cãtre organismul notificat, trebuie sã fie examinat şi supus la încercãri adecvate, specificate în standardele armonizate aplicabile, prevãzute la art. 20-23 din hotãrâre, sau la alte încercãri echivalente efectuate pentru verificarea conformitãţii articolului cu cerinţele prezentei hotãrâri. În cazul în care unul sau mai multe eşantioane de articole examinate nu sunt conforme, organismul notificat trebuie sã ia mãsuri corespunzãtoare.
Sub responsabilitatea organismului notificat, producãtorul trebuie sã aplice numãrul de identificare al organismului respectiv, în cursul procesului de fabricaţie.
3. MODULUL D: Asigurarea calitãţii producţiei
1. Acest modul descrie procedura prin care un producãtor care îndeplineşte obligaţiile prevãzute la pct. 2 garanteazã şi declarã cã articolele pirotehnice în cauzã sunt conforme cu tipul descris în certificatul de examinare CE de tip şi îndeplinesc cerinţele prezentei hotãrâri. Producãtorul trebuie sã aplice marcajul CE pe fiecare articol şi sã redacteze o declaraţie de conformitate scrisã. Marcajul CE trebuie sã fie însoţit de numãrul de identificare al organismului notificat responsabil cu supravegherea menţionatã la pct. 4.
2. Producãtorul trebuie sã utilizeze un sistem al calitãţii aprobat pentru producţie, sã efectueze o inspecţie şi încercãri ale produselor finite potrivit prevederilor pct. 3. Acesta trebuie supus supravegherii prevãzute la pct. 4.
3. Sistemul de calitate
3.1. Producãtorul trebuie sã depunã la un organism notificat ales de el o cerere de evaluare a sistemului sãu de calitate în legãturã cu articolele pirotehnice în cauzã.
Cererea trebuie sã cuprindã:
a) toate informaţiile pertinente pentru categoria de articole pirotehnice în cauzã;
b) documentaţia referitoare la sistemul calitãţii;
c) documentaţia tehnicã referitoare la tipul aprobat şi o copie a certificatului de examinare CE de tip.
3.2. Sistemul calitãţii trebuie sã asigure conformitatea articolelor pirotehnice cu tipul descris în certificatul de examinare CE de tip şi cu cerinţele aplicabile din prezenta hotãrâre.
Toate elementele, cerinţele şi dispoziţiile adoptate de producãtor trebuie sã fie consemnate în mod sistematic şi ordonat în documente sub formã de politici, proceduri şi instrucţiuni scrise. Documentaţia sistemului calitãţii trebuie sã permitã o interpretare consecventã a programelor, planurilor şi manualelor calitãţii, precum şi a înregistrãrilor calitãţii.
Documentaţia sistemului calitãţii trebuie sã cuprindã, în special, o descriere adecvatã pentru:
a) obiectivele calitãţii şi structura organizaţionalã, precum şi responsabilitãţile şi competenţele conducerii referitoare la calitatea articolelor pirotehnice;
b) procedeele de fabricaţie, tehnicile de control al calitãţii şi de asigurare a calitãţii, precum şi tehnicile şi acţiunile sistematice care vor fi aplicate;
c) examinãrile şi încercãrile care vor fi efectuate înaintea, în timpul şi dupã fabricaţie, precum şi frecvenţa cu care vor fi efectuate;
d) înregistrãrile calitãţii, cum ar fi rapoarte de inspecţie şi date referitoare la încercãri, date referitoare la etalonare şi rapoarte privind calificarea personalului implicat;
e) mijloacele de supraveghere privind atingerea calitãţii cerute a articolelor pirotehnice şi a funcţionãrii eficace a sistemului calitãţii.
3.3. Organismul notificat trebuie sã evalueze sistemul calitãţii pentru a determina dacã acesta satisface cerinţele prevãzute la pct. 3.2. El trebuie sã presupunã cã sistemele calitãţii care pun în aplicare standardele armonizate aplicabile sunt conforme cu aceste cerinţe. Echipa de audit trebuie sã conţinã cel puţin un membru cu experienţã în domeniul evaluãrii tehnologiei produsului respectiv. Procedura de evaluare trebuie sã includã o vizitã de inspecţie în spaţiile producãtorului.
O decizie de evaluare temeinic motivatã trebuie comunicatã producãtorului. Aceasta trebuie sã conţinã concluziile examinãrii.
3.4. Producãtorul trebuie sã se angajeze sã îndeplineascã obligaţiile ce decurg din sistemul calitãţii, aşa cum a fost aprobat, şi sã îl menţinã la un nivel adecvat şi eficace.
Producãtorul trebuie sã informeze permanent organismul notificat care a aprobat sistemul calitãţii în legãturã cu orice intenţie de modificare a sistemului calitãţii.
Organismul notificat trebuie sã evalueze modificãrile propuse şi sã decidã dacã sistemul calitãţii modificat continuã sã îndeplineascã cerinţele prevãzute la pct. 3.2 sau dacã este necesarã o nouã evaluare.
O decizie de evaluare temeinic motivatã trebuie comunicatã producãtorului. Aceasta trebuie sã conţinã concluziile examinãrii.
4. Supravegherea sub responsabilitatea organismului notificat
4.1. Supravegherea are scopul de a asigura cã producãtorul îndeplineşte integral obligaţiile ce decurg din sistemul calitãţii aprobat.
4.2. Producãtorul trebuie sã permitã accesul organismului notificat, în scopul inspecţiei, în spaţiile de fabricaţie, de inspecţie, de încercare şi de depozitare şi sã îi furnizeze toate informaţiile necesare şi, în special, urmãtoarele:
a) documentaţia sistemului calitãţii;
b) înregistrãrile calitãţii, cum ar fi rapoarte de inspecţie şi date referitoare la încercãri, date referitoare la etalonare şi rapoarte privind calificarea personalului implicat.
4.3. Organismul notificat trebuie sã efectueze periodic audituri pentru a se asigura cã producãtorul menţine şi aplicã sistemul de calitate şi trebuie sã furnizeze producãtorului un raport de audit.
4.4. În plus, organismul notificat poate sã facã vizite inopinate producãtorului. În timpul unor astfel de vizite organismul notificat poate, dacã este necesar, sã efectueze sau sã dispunã efectuarea unor încercãri pentru a verifica dacã sistemul calitãţii funcţioneazã corect. Organismul notificat trebuie sã furnizeze producãtorului un raport asupra vizitei şi, în cazul în care au fost efectuate încercãri, un raport de încercãri.
5. Producãtorul trebuie sã pãstreze la dispoziţia autoritãţilor naţionale, timp de cel puţin 10 ani de la ultima datã de fabricaţie a articolului, urmãtoarele:
a) documentele prevãzute la pct. 3.1 lit. b);
b) documentele referitoare la modificãrile prevãzute la pct. 3.4 paragraful al doilea;
c) deciziile şi rapoartele organismului notificat prevãzute la pct. 3.4 paragraful al patrulea şi la pct. 4.3 şi 4.4.
6. Fiecare organism notificat trebuie sã furnizeze celorlalte organisme notificate informaţiile pertinente referitoare la aprobãrile sistemului calitãţii emise sau retrase.
4. MODULUL E: Asigurarea calitãţii produsului
1. Acest modul descrie procedura prin care un producãtor care îndeplineşte obligaţiile prevãzute la pct. 2 garanteazã şi declarã cã articolele pirotehnice sunt în conformitate cu tipul descris în certificatul de examinare CE de tip. Producãtorul trebuie sã aplice marcajul CE pe fiecare articol şi sã redacteze o declaraţie de conformitate scrisã.
Marcajul CE trebuie sã fie însoţit de numãrul de identificare al organismului notificat responsabil cu supravegherea prevãzutã la pct. 4.
2. Producãtorul trebuie sã utilizeze un sistem al calitãţii aprobat pentru inspecţia şi încercarea articolului pirotehnic finit, potrivit prevederilor pct. 3. El trebuie supus supravegherii prevãzute la pct. 4.
3. Sistemul de calitate
3.1. Producãtorul trebuie sã depunã la un organism notificat ales de el o cerere de evaluare a sistemului calitãţii în legãturã cu articolele sale pirotehnice.
Cererea trebuie sã cuprindã urmãtoarele:
a) toate informaţiile pertinente pentru categoria de articole pirotehnice în cauzã;
b) documentaţia sistemului calitãţii;
c) documentaţia tehnicã referitoare la tipul aprobat şi o copie a certificatului de examinare CE de tip.
3.2. În cadrul sistemului calitãţii, fiecare articol pirotehnic trebuie sã fie examinat şi trebuie sã fie supus la încercãri adecvate specificate în standardul sau standardele armonizate aplicabile, prevãzute la art. 20-23 din hotãrâre, sau la încercãri echivalente efectuate pentru verificarea conformitãţii articolului cu cerinţele aplicabile din prezenta hotãrâre.
Toate elementele, cerinţele şi dispoziţiile adoptate de producãtor trebuie sã fie consemnate în mod sistematic şi ordonat în documente sub formã de politici, proceduri şi instrucţiuni scrise. Documentaţia sistemului calitãţii trebuie sã permitã o interpretare consecventã a programelor, planurilor, manualelor şi înregistrãrilor calitãţii.
Documentaţia trebuie sã cuprindã, în special, o descriere adecvatã pentru:
a) obiectivele calitãţii şi structura organizaţionalã, precum şi responsabilitãţile şi competenţele conducerii referitoare la calitatea produselor;
b) examinãrile şi încercãrile care vor fi efectuate dupã fabricaţie;
c) mijloacele de supraveghere privind funcţionarea eficace a sistemului calitãţii;
d) înregistrãrile calitãţii, cum ar fi rapoarte de inspecţie şi date referitoare la încercãri, date referitoare la etalonare şi rapoarte privind calificarea personalului implicat.
3.3. Organismul notificat trebuie sã evalueze sistemul calitãţii pentru a determina dacã acesta satisface cerinţele prevãzute la pct. 3.2. Acesta trebuie sã presupunã cã sistemele calitãţii care pun în aplicare standardul armonizat aplicabil sunt conforme cu aceste cerinţe.
Echipa de audit trebuie sã conţinã cel puţin un membru cu experienţã în domeniul evaluãrii tehnologiei produsului respectiv. Procedura de evaluare trebuie sã includã o vizitã de inspecţie în spaţiile producãtorului.
O decizie de evaluare temeinic motivatã trebuie comunicatã producãtorului. Aceasta trebuie sã conţinã concluziile examinãrii.
3.4. Producãtorul trebuie sã se angajeze sã îndeplineascã obligaţiile ce decurg din sistemul calitãţii, aşa cum a fost aprobat, şi sã îl menţinã astfel încât acesta sã rãmânã adecvat şi eficace.
Producãtorul trebuie sã informeze permanent organismul notificat care a aprobat sistemul calitãţii în legãturã cu orice intenţie de modificare a sistemului calitãţii.
Organismul notificat trebuie sã evalueze modificãrile propuse şi sã decidã dacã sistemul calitãţii modificat continuã sã îndeplineascã cerinţele prevãzute la pct. 3.2 sau dacã este necesarã o nouã evaluare.
O decizie de evaluare temeinic motivatã trebuie comunicatã producãtorului. Aceasta trebuie sã cuprindã concluziile examinãrii.
4. Supravegherea sub responsabilitatea organismului notificat
4.1. Supravegherea are scopul de a asigura cã producãtorul îndeplineşte integral obligaţiile care decurg din sistemul calitãţii aprobat.
4.2. Producãtorul trebuie sã permitã accesul organismului notificat, în scopul inspecţiei, în spaţiile de fabricaţie, de inspecţie, de încercare şi depozitare şi sã îi furnizeze toate informaţiile necesare şi, în special:
a) documentaţia sistemului calitãţii;
b) documentaţia tehnicã;
c) înregistrãrile calitãţii, cum ar fi rapoarte de inspecţie şi date referitoare la încercãri, date referitoare la etalonare şi rapoarte privind calificarea personalului implicat.
4.3. Organismul notificat trebuie sã efectueze periodic audituri pentru a se asigura cã producãtorul menţine şi aplicã sistemul calitãţii şi sã furnizeze producãtorului un raport de audit.
4.4. În plus, organismul notificat poate sã facã vizite inopinate producãtorului. În timpul unor astfel de vizite organismul notificat poate, dacã este necesar, sã efectueze sau sã dispunã efectuarea unor încercãri pentru a verifica dacã sistemul calitãţii funcţioneazã corect. Organismul notificat trebuie sã furnizeze producãtorului un raport asupra vizitei şi, în cazul în care au fost efectuate încercãri, un raport de încercãri.
5. Producãtorul trebuie sã pãstreze la dispoziţia autoritãţilor naţionale timp de cel puţin 10 ani de la ultima datã de fabricaţie a articolului urmãtoarele:
a) documentele prevãzute la pct. 3.1 lit. b);
b) documentele referitoare la modificãrile prevãzute la pct. 3.4 paragraful al doilea;
c) deciziile şi rapoartele organismului notificat prevãzute la pct. 3.4 paragraful al patrulea şi la pct. 4.3 şi 4.4.
6. Fiecare organism notificat trebuie sã comunice celorlalte organisme notificate informaţiile pertinente referitoare la aprobãrile sistemului calitãţii emise sau retrase.
5. MODULUL G: Verificarea unitãţii de produs
1. Acest modul prezintã procedura prin care producãtorul garanteazã şi declarã cã articolul pirotehnic care a obţinut certificatul prevãzut la pct. 2 este conform cu cerinţele aplicabile din prezenta hotãrâre. Producãtorul trebuie sã aplice marcajul CE pe articol şi sã redacteze o declaraţie de conformitate.
2. Organismul notificat trebuie sã examineze articolul pirotehnic şi sã efectueze încercãrile adecvate specificate în standardul sau standardele armonizate aplicabile, prevãzute la art. 20-23 din hotãrâre, sau încercãri echivalente, pentru a verifica conformitatea articolului cu cerinţele aplicabile din prezenta hotãrâre.
Organismul notificat trebuie sã aplice sau sã dispunã aplicarea numãrului sãu de identificare pe articolul pirotehnic aprobat şi întocmeşte un certificat de conformitate referitor la încercãrile efectuate.
3. Documentaţia tehnicã are ca scop sã permitã evaluarea conformitãţii cu cerinţele prezentei hotãrâri, precum şi sã permitã înţelegerea proiectãrii, a fabricãrii şi a modului de funcţionare a articolului pirotehnic.
Atunci când este necesar pentru evaluare, documentaţia trebuie sã cuprindã:
a) o descriere generalã a tipului;
b) conceptul de proiectare şi desene de execuţie şi scheme ale componentelor, subansamblurilor şi circuitelor;
c) descrieri şi explicaţii necesare pentru înţelegerea conceptului de proiectare şi desenelor de execuţie, a schemelor componentelor, subansamblurilor şi circuitelor, precum şi a modului de funcţionare a articolului pirotehnic;
d) o listã a standardelor armonizate, prevãzute la art. 20-23 din hotãrâre, aplicate integral sau parţial, precum şi o descriere a soluţiilor adoptate pentru îndeplinirea cerinţelor esenţiale de securitate ale prezentei hotãrâri, atunci când nu au fost aplicate standardele armonizate prevãzute la art. 20-23 din hotãrâre;
e) rezultatele calculelor de proiectare fãcute şi ale examinãrilor efectuate;
f) rapoarte de încercãri.
6. MODULUL H: Asigurarea totalã a calitãţii produsului
1. Acest modul prezintã procedura prin care producãtorul care îndeplineşte obligaţiile prevãzute la pct. 2 garanteazã şi declarã cã articolele în cauzã îndeplinesc cerinţele prezentei hotãrâri. Producãtorul sau importatorul acestuia trebuie sã aplice marcajul CE pe fiecare articol şi sã redacteze o declaraţie de conformitate scrisã.
Marcajul CE trebuie sã fie însoţit de numãrul de identificare al organismului notificat responsabil cu supravegherea prevãzutã la pct. 4.
2. Producãtorul trebuie sã utilizeze un sistem al calitãţii aprobat pentru proiectarea, fabricarea, inspecţia şi încercarea produsului finit, potrivit prevederilor pct. 3, şi trebuie supus supravegherii prevãzute la pct. 4.
3. Sistemul de calitate
3.1. Producãtorul trebuie sã depunã la un organism notificat o cerere de evaluare a sistemului sãu de calitate.
Cererea trebuie sã cuprindã:
a) toate informaţiile pertinente pentru categoria de articole pirotehnice în cauzã;
b) documentaţia referitoare la sistemul calitãţii.
3.2. Sistemul calitãţii trebuie sã garanteze conformitatea articolului cu cerinţele prezentei hotãrâri.
Toate elementele, cerinţele şi dispoziţiile adoptate de producãtor trebuie sã fie consemnate în mod sistematic şi ordonat în documente sub formã de politici, proceduri şi instrucţiuni scrise. Documentaţia sistemului calitãţii trebuie sã permitã o interpretare consecventã a programelor, planurilor, manualelor şi înregistrãrilor calitãţii.
Documentaţia trebuie sã cuprindã, în special, o descriere adecvatã pentru:
a) obiectivele calitãţii şi structura organizaţionalã, precum şi responsabilitãţile şi competenţele conducerii referitoare la proiectarea şi calitatea produselor;
b) specificaţiile tehnice de construcţie, inclusiv standardele aplicate şi, dacã standardele menţionate la art. 20-23 din hotãrâre nu au fost aplicate integral, mijloacele pentru garantarea îndeplinirii cerinţelor esenţiale aplicabile din prezenta hotãrâre;
c) tehnicile de control şi evaluare a rezultatelor dezvoltãrii proiectului, a proceselor şi a acţiunilor sistematice care vor fi utilizate pentru a dezvolta produse aparţinând categoriei de produse în cauzã;
d) procedeele de fabricaţie, tehnicile de control al calitãţii şi de asigurare a calitãţii şi a proceselor, precum şi acţiunile sistematice care vor fi aplicate;
e) examinãrile şi încercãrile care vor fi efectuate înaintea, în timpul şi dupã fabricaţie, precum şi frecvenţa cu care vor fi efectuate;
f) înregistrãrile calitãţii, cum ar fi rapoarte de inspecţie şi date referitoare la încercãri, date referitoare la etalonare şi rapoarte privind calificarea personalului implicat;
g) mijloacele de supraveghere care permit atingerea obiectivelor cerute pentru proiect şi calitatea produsului, precum şi funcţionarea eficace a sistemului calitãţii.
3.3. Organismul notificat trebuie sã evalueze sistemul calitãţii pentru a stabili dacã acesta îndeplineşte cerinţele prevãzute la pct. 3.2. Acesta trebuie sã presupunã cã sistemele calitãţii care pun în aplicare standardul armonizat aplicabil sunt conforme cu acestea.
Echipa de audit trebuie sã conţinã cel puţin un membru cu experienţã în domeniul evaluãrii tehnologiei produsului respectiv. Procedura de evaluare trebuie sã includã o vizitã de inspecţie în spaţiile producãtorului.
O decizie de evaluare temeinic motivatã trebuie comunicatã producãtorului. Aceasta trebuie sã cuprindã concluziile examinãrii.
3.4. Producãtorul trebuie sã se angajeze sã îndeplineascã obligaţiile ce decurg din sistemul calitãţii aprobat şi sã îl menţinã astfel încât acesta sã rãmânã adecvat şi eficace.
Producãtorul trebuie sã informeze permanent organismul notificat care a aprobat sistemul calitãţii în legãturã cu orice intenţie de modificare a sistemului calitãţii.
Organismul notificat trebuie sã evalueze modificãrile propuse şi sã decidã dacã sistemul calitãţii modificat continuã sã îndeplineascã cerinţele prevãzute la pct. 3.2 sau dacã este necesarã o nouã evaluare.
O decizie de evaluare temeinic motivatã trebuie comunicatã producãtorului. Aceasta trebuie sã cuprindã concluziile examinãrii.
4. Supravegherea CE sub responsabilitatea organismului notificat
4.1. Supravegherea CE are scopul de a asigura cã producãtorul îndeplineşte integral obligaţiile care decurg din sistemul calitãţii aprobat.
4.2. Producãtorul trebuie sã permitã accesul organismului notificat, în scopul inspectãrii, în spaţiile de fabricaţie, de inspecţie, de încercare şi depozitare, furnizând acestuia toate informaţiile necesare şi, în special:
a) documentaţia sistemului calitãţii;
b) înregistrãrile calitãţii prevãzute în partea sistemului calitãţii destinatã proiectãrii, cum ar fi rezultate ale analizelor, calculelor şi încercãrilor;
c) înregistrãrile calitãţii prevãzute în partea sistemului calitãţii destinatã fabricaţiei, cum ar fi rapoarte de inspecţie şi date referitoare la încercãri, date referitoare la etalonare şi rapoarte privind calificarea personalului implicat.
4.3. Organismul notificat trebuie sã efectueze periodic audituri pentru a se asigura cã producãtorul menţine şi aplicã sistemul calitãţii şi sã furnizeze producãtorului un raport de audit.
4.4. În plus, organismul notificat poate sã facã vizite inopinate producãtorului. În timpul unor astfel de vizite organismul notificat poate, dacã este necesar, sã efectueze sau sã dispunã efectuarea unor încercãri pentru a verifica dacã sistemul calitãţii funcţioneazã corect. Organismul notificat trebuie sã furnizeze producãtorului un raport asupra vizitei şi, în cazul în care au fost efectuate încercãri, un raport de încercãri.
5. Producãtorul trebuie sã pãstreze la dispoziţia autoritãţilor naţionale timp de cel puţin 10 ani de la ultima datã de fabricaţie a articolului urmãtoarele:
a) documentele prevãzute la pct. 3.1 lit. b);
b) documentele referitoare la modificãrile prevãzute la pct. 3.4 paragraful al doilea;
c) deciziile şi rapoartele organismului notificat prevãzute la pct. 3.4 paragraful al patrulea şi la pct. 4.3 şi 4.4.
6. Fiecare organism notificat trebuie sã comunice celorlalte organisme notificate informaţiile pertinente referitoare la aprobãrile sistemului calitãţii emise sau retrase.

ANEXA 3

CRITERII MINIME
care trebuie luate în considerare pentru notificarea
organismelor responsabile de evaluarea
conformitãţii

1. Organismul, directorul acestuia şi personalul responsabil cu efectuarea încercãrilor de verificare nu trebuie sã fie proiectantul, producãtorul, furnizorul, instalatorul sau importatorul articolelor pirotehnice pe care le examineazã şi nici reprezentantul autorizat al vreuneia din aceste pãrţi. Ei nu trebuie sã fie implicaţi, fie direct, fie ca reprezentant autorizat, în proiectarea, construcţia, comercializarea, întreţinerea sau importul unor astfel de articole. Aceasta nu exclude posibilitatea unui schimb de informaţii tehnice între producãtor şi organism.
2. Organismul şi personalul sãu trebuie sã efectueze încercãrile de verificare cu cel mai înalt grad de integritate profesionalã şi competenţã tehnicã şi trebuie sã fie liberi de orice presiuni şi stimulente, în special de ordin financiar, care le-ar putea influenţa deciziile sau rezultatele examinãrilor pe care le efectueazã, în special cele din partea unor persoane sau grupuri de persoane interesate de rezultatele verificãrilor.
3. Organismul trebuie sã dispunã de personalul şi mijloacele necesare care sã îi permitã sã îşi îndeplineascã în mod corespunzãtor sarcinile administrative şi tehnice legate de verificare; de asemenea, organismul trebuie sã aibã acces la echipamentele necesare pentru verificãri speciale.
4. Personalul responsabil cu examinãrile trebuie sã aibã:
a) o pregãtire tehnicã şi profesionalã solidã;
b) cunoştinţe satisfãcãtoare ale cerinţelor pentru încercãrile pe care le efectueazã şi o experienţã adecvatã în efectuarea unor astfel de încercãri;
c) capacitatea de a întocmi certificatele, înregistrãrile şi rapoartele cerute pentru demonstrarea efectuãrii încercãrilor.
5. Imparţialitatea personalului care efectueazã examinãrile trebuie sã fie garantatã. Remuneraţia acestuia nu trebuie sã depindã de numãrul încercãrilor efectuate sau de rezultatele acestora.
6. Organismul trebuie sã încheie o asigurare de rãspundere civilã, valabilã pe întreg teritoriul Uniunii Europene.
7. Personalul organismului trebuie sã respecte secretul profesional cu privire la toate informaţiile obţinute în timpul îndeplinirii sarcinilor sale, mai puţin faţã de autoritãţile administrative competente din statul în care îşi desfãşoarã activitãţile, în baza prezentei hotãrâri sau a Directivei 2007/23/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 mai 2007 privind introducerea pe piaţã a articolelor pirotehnice, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 154 din 14 iunie 2007.

ANEXA 4

MARCAJUL DE CONFORMITATE CE

Marcajul de conformitate CE constã în iniţialele "CE", având urmãtoarea formã:
-------
NOTÃ (CTCE)
Marcajul de conformitate CE se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 448 din 01 iulie 201, la pagina 16 (a se vedea imaginea asociatã).

În caz de reducere sau de mãrire a marcajului, trebuie sã fie respectate proporţiile din reprezentarea graficã gradatã de mai sus.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016