Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 611 din 6 octombrie 1997  pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a   Legii imbunatatirilor funciare nr. 84/1996     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 611 din 6 octombrie 1997 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Legii imbunatatirilor funciare nr. 84/1996

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 285 din 21 octombrie 1997
În temeiul prevederilor <>art. 36 din Legea imbunatatirilor funciare nr. 84/1996 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 159 din 24 iulie 1996,

Guvernul României hotãrãşte:

ARTICOL UNIC
Se aproba Regulamentul de aplicare a <>Legii imbunatatirilor funciare nr. 84/1996 , prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.

PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul agriculturii
şi alimentaţiei,
Dinu Gavrilescu

Ministru de stat, ministrul
finanţelor,
Mircea Ciumara

p. Ministrul lucrãrilor
publice
şi amenajãrii teritoriului,
Ioan Lucacel,
secretar de stat

ANEXA 1

REGULAMENT
de aplicare a Legii imbunatatirilor funciare

CAP. 1
Prevederi generale

ART. 1
Rolul regulamentului şi domeniul de aplicare
(1) Prezentul regulament reprezintã sistemul unitar de norme, reguli, criterii şi principii privind aplicarea <>Legii imbunatatirilor funciare nr. 84/1996 .
(2) Regulamentul precizeazã aplicarea <>Legii nr. 84/1996 în activitãţile de cercetare, studii de teren, proiectare, execuţie, exploatare, întreţinere, reparaţii, finanţare din fondurile constituite potrivit legii şi altele asemenea din domeniul imbunatatirilor funciare.
(3) Prevederile prezentului regulament sunt obligatorii pentru persoanele juridice şi fizice din ţara şi din strãinãtate, care realizeazã activitãţi în domeniul imbunatatirilor funciare pe teritoriul României.
(4) Înţelesul unor termeni de specialitate din lege şi din regulament este cuprins în anexa nr. 1 la prezentul regulament.
ART. 2
Definirea, rolul, scopul, importanta şi particularitãţile amenajãrilor de îmbunãtãţiri funciare
(1) Amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare sunt lucrãri complexe de construcţii hidrotehnice şi agropedoameliorative, care se realizeazã pe terenuri cu destinaţie agricolã sau silvicã.
(2) Rolul amenajãrilor de îmbunãtãţiri funciare este de a preveni, de a reduce şi de a inlatura procesele de deteriorare a fondului funciar, cauzate de factori naturali - seceta, inundatii, exces de umiditate - sau de activitãţi antropice prin mãsuri specifice.
(3) Scopul amenajãrilor de îmbunãtãţiri funciare este de valorificare superioarã a fondului funciar, în principal creşterea potenţialului productiv al solului şi introducerea în circuitul economic a terenurilor neproductive.
(4) Importanta amenajãrilor de îmbunãtãţiri funciare este definitã de:
a) întinderea deosebit de mare a terenurilor afectate de factori limitativi - peste 70% din suprafata cu destinaţie agricolã -, care reclama amenajãri / lucrãri de îmbunãtãţiri funciare pentru ameliorare;
b) caracterul de utilitate publica de interes naţional şi, dupã caz, local al acestor amenajãri / lucrãri;
c) contribuţia majorã pe care o au la protecţia, conservarea şi utilizarea durabila a solului, la asigurarea securitãţii alimentare şi la menţinerea şi ameliorarea calitãţii mediului.
(5) Particularitãţile principale ale amenajãrilor de îmbunãtãţiri funciare sunt:
a) proiectarea, executarea şi exploatarea, dupã caz:
- pe genuri de lucrãri sau în complex, pe aceeaşi suprafata, în funcţie de necesitãţile de ameliorare a terenului;
- într-o singura etapa sau în mai multe etape, în funcţie de necesitatea, oportunitatea, complexitatea şi efectul lucrãrilor din etapele anterioare;
- în corelare cu conţinutul planurilor de amenajare a teritoriului, aprobate potrivit legii;
- în acord cu interesele proprietarilor de terenuri, potrivit prevederilor legale;
- ţinând seama de cerinţele economiei naţionale şi de mãsurile de protecţie a mediului;
b) ajustarea, periodic, în acord cu cerinţele procesului de ameliorare la noile condiţii din teritoriu, impuse de schimbãrile importante care pot avea loc pe suprafeţele amenajate, datoritã oscilatiilor periodice ale factorilor de risc şi progresului social; ajustarea implica, dupã caz, reabilitarea, modernizarea, completarea şi extinderea amenajãrilor.
ART. 3
Lucrãrile şi zonele de protecţie aferente din amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare
(1) Indiguirile şi regularizãrile cursurilor de apa cuprind, dupã caz, urmãtoarele lucrãri: îndiguiri, calibrari şi reprofilari de albii, taieturi de coturi, derivatii, consolidãri de maluri, acumulari temporare, cantoane, construcţii pentru asigurarea pazei şi a siguranţei în exploatare, cu instalaţiile aferente.
(2) Amenajãrile de irigaţii cuprind, dupã caz:
a) lucrãri pentru captarea apei: prize cu pompare şi/sau gravitationale, puţuri forate, conducte, bazine de aspiratie şi de refulare, apãrãri şi consolidãri de maluri, lucrãri pentru dirijarea curentilor de apa, cu instalaţiile aferente;
b) lucrãri pentru aductiunea şi distribuţia apei: canale, conducte, noduri hidrotehnice, stavilare, construcţii de traversare şi de subtraversare, staţii de pompare, bazine de aspiratie şi de refulare, consolidãri, captuseli, cu instalaţiile aferente;
c) lucrãri pentru amenajarea interioarã: canale şi conducte ingropate, care alimenteazã cu apa instalaţiile de irigaţii şi, dupã caz, agregatele de pompare mobile, lucrãri de nivelare a terenului, cu instalaţiile aferente;
d) instalaţii de irigaţii şi agregate de pompare mobile pentru aplicarea udarilor;
e) lucrãri pentru evacuarea apei în caz de avarii: canale, conducte, deversoare, stavilare, cu instalaţiile aferente;
f) ploturi demonstrative-pilot, cu instalaţiile şi dotãrile aferente, inclusiv instalaţiile de irigaţii;
g) lucrãri pentru alimentarea cu energie electrica, pentru automatizare şi dispecerizare şi altele asemenea, cu instalaţiile aferente;
h) cantoane, construcţii pentru asigurarea pazei şi siguranţei în exploatare, stationare hidrogeologice, drumuri de exploatare, cu instalaţiile aferente;
i) lucrãri şi mãsuri pedoameliorative, prevãzute la alin. (6).
(3) Orezariile cuprind, dupã caz:
a) lucrãri pentru captarea apei: prize cu pompare şi/sau gravitationale, conducte, bazine de aspiratie şi de refulare, apãrãri şi consolidãri de maluri, lucrãri pentru dirijarea curentilor de apa, cu instalaţiile aferente;
b) lucrãrile pentru aductiunea şi distribuţia apei: canale, conducte, noduri hidrotehnice, stavilare, vanete, construcţii de traversare şi subtraversare, staţii de pompare, consolidãri, captuseli, cu instalaţiile aferente;
c) lucrãri pentru colectarea şi evacuarea apei: canale, conducte, lucrãri de traversare şi de subtraversare, consolidãri, stavilare, cu instalaţiile aferente;
d) lucrãri pentru evacuarea apei în emisar: staţii de pompare, bazine de aspiratie şi de refulare, conducte, construcţii de subtraversare, consolidãri şi apãrãri de maluri, cu instalaţiile aferente;
e) drumuri de exploatare;
f) lucrãrile pentru amenajarea interioarã: lucrãri de nivelare a terenului, digulete, rigole şi canale de contur;
g) instalaţii de irigaţii şi agregate de pompare mobile pentru aplicarea udarilor;
h) lucrãri pentru alimentarea cu energie electrica, pentru automatizare şi dispecerizare, cu instalaţiile aferente;
i) cantoane, construcţii pentru asigurarea pazei şi siguranţei în exploatare, cu instalaţiile aferente;
j) lucrãri şi mãsuri agropedoameliorative, prevãzute la alin. (6).
(4) Amenajãrile de desecare şi de drenaj cuprind, dupã caz:
a) lucrãri pentru amenajarea interioarã: lucrãri de nivelare şi de modelare a terenului, canale provizorii de colectare şi de evacuare a apei, drenuri orizontale, drenuri verticale, cu instalaţiile aferente;
b) lucrãri pentru colectarea şi evacuarea apei: canale, drenuri colectoare, drenuri verticale, conducte, lucrãri de traversare şi de subtraversare, staţii de pompare, bazine de aspiratie şi de refulare, noduri hidrotehnice, consolidãri, cu instalaţiile aferente;
c) lucrãri pentru evacuarea apei în emisar: staţii de pompare, bazine de aspiratie şi de refulare, conducte, subtraversari, consolidãri, şi apãrãri de maluri, cu instalaţiile aferente;
d) lucrãri pentru alimentarea cu energie electrica, pentru dispecerizare şi automatizare, cu instalaţiile aferente;
e) cantoane, construcţii pentru asigurarea pazei şi siguranţei în exploatare, drumuri de exploatare, stationare hidrogeologice, cu instalaţiile aferente;
f) lucrãri şi mãsuri agropedoameliorative, prevãzute la alin. (6).
(5) Amenajãrile de combatere a eroziunii solului cuprind, dupã caz:
a) lucrãri pentru amenajarea versantilor / terenurilor în panta: nivelarea-modelarea terenurilor, captãri de izvoare, drumuri cu caracter antierozional, canale, debusee, terase, cleionaje, praguri, caderi, consolidãri, lucrãri de traversare şi de subtraversare, drenuri, cu instalaţiile aferente;
b) mãsuri agrotehnice pentru protecţia solului: sisteme de culturi pe curbele de nivel, în fisii şi în benzi inierbate, asolamente de protecţie; lucrãri agropedoameliorative, prevãzute la alin. (6);
c) lucrãri pentru stingerea formatiunilor torentiale / ameliorarea torentialitatii / combaterea eroziunii de adancime: nivelãri-modelãri şi umpluturi cu terasamente, canale de nivel, plantaţii silvice, împrejmuiri, taluzari, ziduri de sprijin, caderi în trepte, instalaţii de curent rapid, consolidãri, cleionaje, gardulete, traverse, praguri, baraje, casoaie, gabioane, canale de evacuare în emisar, lucrãri de traversare şi de subtraversare, cu instalaţiile aferente;
d) lucrãri pentru ameliorarea terenurilor afectate de alunecãri: canale de evacuare a apei, drenuri, captãri de izvoare, împãduriri, împrejmuiri, ziduri de sprijin, contrabanchete, lucrãri de nivelare-modelare a terenului;
e) lucrãri pentru stabilizarea / ameliorarea nisipurilor mişcãtoare / de combatere a eroziunii eoliene: lucrãri de nivelare-modelare a terenului, de desecare, de drenaj, de irigaţii, plantaţii de protecţie şi de livezi, împrejmuiri, drumuri de exploatare, lucrãri şi mãsuri agropedoameliorative, prevãzute la alin. (6), şi agrotehnice specifice şi altele asemenea;
f) câmpuri / perimetre demonstrative-pilot, cu instalaţiile şi dotãrile aferente;
g) cantoane, construcţii pentru paza şi siguranta în exploatare, cu instalaţiile aferente.
(6) Lucrãrile şi mãsurile agropedoameliorative cuprind, dupã caz: lucrãri de nivelare-modelare a terenului, scarificari, afanari adânci, rigole şi santuri de scurgere a apei, arãturi în benzi cu coame, drenuri cartita, udari de spalare a sarurilor, aplicarea de amendamente şi îngrãşãminte, defrisari, scoateri de cioate:
a) se executa, dupã caz, în mai multe cicluri, pe toatã durata de ameliorare a terenului;
b) se pot asocia, dupã caz, la amenajãrile de irigaţii, de desecare, de drenaj, de combatere a eroziunii solului, de ameliorare a terenurilor saraturate, acide, pe nisipuri, terenuri poluate, degradate antropic, precum şi pe alte terenuri care şi-au pierdut total sau parţial capacitatea de producţie.
(7) Amenajãrile silvice de înfiinţare a perdelelor forestiere pentru protecţia terenurilor agricole şi lucrãrilor de îmbunãtãţiri funciare, precum şi a plantaţiilor antierozionale cuprind, dupã caz, urmãtoarele lucrãri: lucrãri de pregãtire a terenului, plantari, împrejmuiri; aceste amenajãri se pot asocia, dupã caz, la îndiguiri şi regularizari, la amenajãrile de irigaţii, de desecare-drenaj, de combatere a eroziunii solului.
(8) Amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare mai cuprind soluţii şi lucrãri noi, rezultate din activitatea de cercetare şi tehnica noua promovata prin documentaţiile tehnico-economice aprobate.
(9) Zonele de protecţie a lucrãrilor din amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare sunt obligatorii pentru lucrãrile principale. Aceste zone sunt cuprinse în anexa nr. 2 la prezentul regulament. Proiectantul lucrãrilor poate propune, pe baza de justificãri tehnice şi economice, zone de protecţie şi pentru alte lucrãri care nu sunt menţionate în anexa nr. 2 la regulament.
(10) Stabilirea zonelor de protecţie, cu dimensiunile şi categoriile de folosinta aferente, precum şi indicarea regimului restrictional se evidenţiazã la studiul de fezabilitate.
(11) Terenul aferent zonelor de protecţie se ocupa definitiv. Terenul ocupat definitiv de cãtre zonele de protecţie, aferente lucrãrilor de utilitate publica, se expropriaza potrivit legii.
(12) Amplasamentul, lãţimea, categoria de folosinta şi vecinii zonei, precum şi construcţia pe care o protejeaza, se înscriu în cadastru potrivit legii.
(13) Regimul restrictional al zonelor de protecţie se asigura de cãtre administratorul amenajãrii / lucrãrilor.
ART. 4
Utilitatea publica a amenajãrilor de îmbunãtãţiri funciare
(1) Amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare de utilitate publica de interes naţional sau local sunt prezentate în anexa nr. 3 la prezentul regulament. Amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare de pe terenurile din fondul forestier proprietate publica a statului se încadreazã la utilitatea publica de interes naţional, indiferent de mãrimea suprafeţei sau de lungimea formatiunilor torentiale.
(2) Amenajãrile complexe de îmbunãtãţiri funciare preiau caracterul de utilitate publica dobândit de amenajãrile predominante din cadrul acestora.
(3) Amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare care nu fac parte din categoria amenajãrilor de utilitate publica sunt amenajãri de utilitate privatã.
ART. 5
Propuneri şi iniţiative privind realizarea amenajãrilor de îmbunãtãţiri funciare
(1) Propunerile de proiect pentru realizarea amenajãrilor de îmbunãtãţiri funciare se pot face de cãtre proprietarii de terenuri, Regia Autonomã de Îmbunãtãţiri Funciare, Consiliul General al Municipiului Bucureşti, consiliile judeţene şi locale, organizaţiile neguvernamentale şi de cãtre alte persoane juridice sau fizice interesate.
(2) Propunerile de proiect, însoţite de un memoriu justificativ care va cuprinde: date generale privind amplasamentul, mãrimea şi necesitatea amenajãrii, proprietarii terenurilor şi sursele de finanţare, se transmit:
a) Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei şi Ministerului Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului, pentru amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare de utilitate publica de interes naţional;
b) Consiliul General al Municipiului Bucureşti, consiliilor judeţene şi locale, pentru amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare de interes local.
(3) Initiativa realizãrii amenajãrilor de îmbunãtãţiri funciare aparţine:
a) Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei, pentru terenuri cu destinaţie agricolã, pe care se propun proiecte de utilitate publica de interes naţional;
b) Ministerul Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului, pentru terenuri cu destinaţie silvicã;
c) Consiliul General al Municipiului Bucureşti, consiliilor judeţene sau locale, pentru proiecte de interes local.
(4) Selectarea şi stabilirea prioritatii iniţiativelor se fac, pe baza documentelor prevãzute la alin. (2), de cãtre autoritãţile menţionate la alin. (3).
ART. 6
Acordul proprietarilor de terenuri pentru realizarea amenajãrilor de îmbunãtãţiri funciare pe terenurile care le aparţin
(1) Acordul proprietarilor de terenuri este obligatoriu pentru realizarea amenajãrilor de îmbunãtãţiri funciare de utilitate publica, potrivit legii.
(2) Acordul proprietarilor de terenuri se obţine în faza studiului de fezabilitate de cãtre beneficiarul de investiţie, în doua etape:
a) în etapa I se obţine acordul preliminar/de principiu, prealabil elaborãrii studiului de fezabilitate, dacã studiul a fost inclus în lista obiectivelor de investiţii, aprobatã potrivit legii; acest acord se referã, dupã caz, la:
- includerea suprafeţelor în amenajarea preconizata;
- acceptarea accesului/trecerii libere a personalului însãrcinat cu efectuarea cercetãrii, studiilor de teren şi cu proiectarea lucrãrilor;
b) în etapa a II-a se obţine acordul ferm, pe baza datelor şi elementelor din studiul de fezabilitate; acest acord se referã, dupã caz, la:
- amenajarea suprafeţelor care le aparţin;
- participarea cu fonduri la realizarea investiţiei;
- asumarea managementului amenajãrilor/lucrãrilor;
- acceptarea accesului/trecerii libere a personalului însãrcinat cu efectuarea studiilor de teren şi proiectãrii la fazele urmãtoare de proiectare, cu executarea, cu exploatarea, întreţinerea şi repararea lucrãrilor, precum şi accesului/trecerii libere a instalaţiilor şi utilajelor de îmbunãtãţiri funciare şi a personalului autorizat, potrivit legii;
- reglementarea schimburilor de terenuri şi despãgubirilor pentru ocuparea temporarã a terenurilor, pentru exproprieri şi altele asemenea.
(3) Proprietarii de terenuri au dreptul la despãgubiri pentru daunele produse la culturile agricole.
(4) Amenajãrile/lucrãrile de utilitate publica se proiecteazã, se promoveazã şi se executa în cazul în care s-au obţinut acordurile proprietarilor de terenuri pentru suprafata prevãzutã la amenajare, în condiţiile legii. Acordul nu este necesar în caz de extrema urgenta, impusa de executarea imediata a unor lucrãri, şi în caz de calamitati naturale, potrivit legii.
(5) Proprietarii de terenuri, care nu sunt de acord cu realizarea lucrãrilor de îmbunãtãţiri funciare pe terenurile care le aparţin, pot face întâmpinãri, în condiţiile legii.
ART. 7
Exproprieri
(1) Transferurile de proprietate şi exproprierile în vederea executãrii amenajãrilor de îmbunãtãţiri funciare de utilitate publica se fac potrivit legii.
(2) Sunt supuse exproprierii terenurile ocupate definitiv de lucrãrile şi de zona de protecţia aferentã acestora, care servesc mai mulţi proprietari.
(3) Administrarea terenurilor expropriate revine administratorului lucrãrilor - Regia Autonomã a Imbunatatirilor Funciare.
(4) Proprietarii de terenuri, care au fost expropriati, au dreptul la o dreapta şi prealabilã despãgubire potrivit legii.
(5) Procedurile de plata a despãgubirilor, precum şi cele de expropriere sunt reglementate prin lege.
(6) Cheltuielile privind despãgubirile şi exproprierile se suporta din devizul general al investiţiei.
ART. 8
Ocuparea terenurilor pentru lucrãrile de îmbunãtãţiri funciare
(1) Ocuparea terenurilor pentru lucrãrile de îmbunãtãţiri funciare poate fi definitiva şi/sau temporarã.
(2) Ocuparea definitiva a terenurilor agricole şi silvice pentru lucrãrile de îmbunãtãţiri funciare este scutitã de taxe, potrivit legii.
(3) Ocuparea temporarã a terenurilor agricole şi silvice pentru activitãţi ce au legatura cu realizarea lucrãrilor de îmbunãtãţiri funciare necesita depunerea unei garanţii în bani, egala cu taxa prevãzutã în cazul în care terenurile respective ar fi scoase definitiv din circuitul agricol şi silvic, potrivit legii.
(4) Proprietarii de terenuri au dreptul, dupã caz:
a) la schimburi de terenuri, în cazul în care exista aceasta posibilitate;
b) la despãgubiri, în caz de ocupare definitiva şi/sau temporarã cu lucrãri.
(5) Reglementãrile în legatura cu ocuparea terenurilor se soluţioneazã în cadrul studiului de fezabilitate şi se pun în aplicare înainte de începerea executãrii lucrãrilor.
ART. 9
Afectarea amenajãrilor de îmbunãtãţiri funciare, în funcţiune sau prevãzute a se realiza, de cãtre alte investiţii ori de cãtre modificãri ale folosintelor terenurilor pe care le servesc
(1) Afectarea amenajãrilor de îmbunãtãţiri funciare, în funcţiune sau prevãzute a se realiza, de cãtre alte investiţii ori de cãtre modificãri ale folosintelor terenurilor pe care le servesc, nu se poate face decât în concordanta cu planurile de amenajare a teritoriului, legal aprobate, şi cu acordul scris, emis, dupã caz, de cãtre:
a) Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, pentru amenajãrile/lucrãrile aflate în administrarea acestuia, şi Ministerul Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului, pentru amenajãrile/lucrãrile din domeniul silvic şi al gospodãririi apelor;
b) autoritãţile administrativ-teritoriale, pentru amenajãrile/lucrãrile finanţate de la bugetele locale;
c) proprietarii de terenuri amenajate cu lucrãri de îmbunãtãţiri funciare finanţate de cãtre aceştia, alţii decât cei nominalizaţi la lit. a) şi b).
(2) Solicitarea acordului va fi însoţitã de o documentaţie justificativã, care va cuprinde, dupã caz:
a) amplasamentul, necesitatea şi oportunitatea investiţiei/modificãrilor folosintelor terenurilor care afecteazã amenajãrile/lucrãrile de îmbunãtãţiri funciare;
b) sinteza elementelor şi datelor tehnice şi economice privind investiţia/modificarea folosintelor terenurilor care afecteazã amenajãrile/lucrãrile de îmbunãtãţiri funciare;
c) date şi elemente privind amenajãrile/lucrãrile de îmbunãtãţiri funciare;
d) evaluarea daunelor şi a despãgubirilor privind amenajãrile/lucrãrile de îmbunãtãţiri funciare afectate;
e) mãsurile prevãzute pentru funcţionarea amenajãrilor/lucrãrilor de îmbunãtãţiri funciare afectate parţial;
f) acordul proprietarilor de terenuri afectate, dacã acestea nu se expropriaza pentru cauza de utilitate publica;
g) alte elemente şi date specifice;
h) piese desenate specifice.
(3) Emiterea acordului se face cu plata unui tarif de cãtre solicitant, stabilit de cãtre emitent pe baza cheltuielilor efective efectuate în acest scop.
ART. 10
Scoaterea din funcţiune a amenajãrilor de îmbunãtãţiri funciare de utilitate publica
(1) Scoaterea din funcţiune a amenajãrilor de îmbunãtãţiri funciare de utilitate publica poate fi facuta, indiferent de gradul de amortizare şi de durata de funcţionare, în urmãtoarele cazuri:
a) din motive economice, sociale şi/sau ecologice;
b) în situaţiile de imposibilitate a functionarii din cauza de forta majorã - dezastre naturale, razboaie şi altele asemenea.
(2) Initiatorul scoaterii din funcţiune a amenajãrilor de îmbunãtãţiri funciare de utilitate publica, finanţate de la bugetul de stat, este, dupã caz:
a) Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, în cazul amenajãrilor de îmbunãtãţiri funciare care servesc terenuri cu folosinta preponderenta agricolã;
b) Ministerul Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului, în cazul amenajãrilor care servesc terenuri cu folosinta silvicã, precum şi cele care au legatura cu lucrãri de gospodãrire a apelor.
(3) Initiatorul scoaterii din funcţiune a amenajãrilor de îmbunãtãţiri funciare de utilitate publica, finanţate de la bugetele locale, este autoritatea administraţiei publice locale.
(4) Când scoaterea din funcţiune a amenajãrilor de îmbunãtãţiri funciare se impune şi din motive ecologice, potrivit alin. (1) lit. a), initiatorul scoaterii din funcţiune, în cazul amenajãrilor de îmbunãtãţiri funciare de utilitate publica finanţate de la bugetul de stat, poate fi şi autoritatea centrala pentru protecţia mediului, iar în cazul amenajãrilor de îmbunãtãţiri funciare de utilitate publica finanţate de la bugetele locale, iniţiatorii scoaterii din funcţiune pot fi şi agenţiile teritoriale pentru protecţia mediului.
(5) Aprobarea scoaterii din funcţiune a amenajãrilor de îmbunãtãţiri funciare de utilitate publica se face prin:
a) hotãrâre a Guvernului, în cazul amenajãrilor finanţate de la bugetul de stat;
b) hotãrâre a autoritãţii administraţiei publice locale, în cazul amenajãrilor finanţate de la bugetele locale.
(6) Mijloacele fixe din amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare de utilitate publica, finanţate de la bugetul de stat şi din sursele proprii ale Regiei Autonome a Imbunatatirilor Funciare, scoase din funcţiune pe o durata mai mare de 1 an şi care nu sunt cuprinse într-un program de restructurare şi/sau reabilitare, vor fi vândute prin licitaţie publica, potrivit legii. În cazul în care mijloacele fixe aflate în conservare nu sunt vândute prin licitaţie, acestea pot fi scoase din funcţiune şi casate, potrivit legii.
(7) Fondurile obţinute din valorificarea mijloacelor fixe din amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare de utilitate publica, finanţate de la bugetul de stat, scoase la licitaţie sau casate, potrivit legii, constituie surse de finanţare pentru lucrãrile de îmbunãtãţiri funciare aprobate conform legii.
ART. 11
Coordonarea activitãţilor de îmbunãtãţiri funciare
(1) Coordonarea activitãţilor de îmbunãtãţiri funciare din domeniul agricol se face de cãtre Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei.
(2) Coordonarea activitãţilor de îmbunãtãţiri funciare din domeniul silvic se face de cãtre Ministerul Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului.
(3) În rezolvarea problemelor majore de îmbunãtãţiri funciare, Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei colaboreazã cu Comitetul Naţional Roman pentru Irigaţii şi Drenaje, care este organism consultativ în domeniu, cu unitãţile de cercetare şi de învãţãmânt superior de profil, cu organizaţiile guvernamentale şi neguvernamentale din domeniu şi, dupã caz, cu ministerele interesate.

CAP. 2
Cercetare şi proiectare

ART. 12
Cercetarea în domeniul imbunatatirilor funciare
(1) Organizarea şi desfãşurarea activitãţii de cercetare în domeniul imbunatatirilor funciare se fac potrivit legii.
(2) Coordonarea activitãţii de cercetare în domeniul imbunatatirilor funciare este în sarcina Academiei de Ştiinţe Agricole şi Silvice "Gheorghe Ionescu Sisesti".
(3) Programul de cercetare în domeniu se elaboreazã de cãtre Academia de Ştiinţe Agricole şi Silvice "Gheorghe Ionescu Sisesti" şi, dupã caz, de cãtre Institutul de Cercetãri şi Amenajãri Silvice, pe baza strategiilor sectoriale ale Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei şi Ministerului Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului, şi se aproba potrivit legii.
ART. 13
Studiile de teren şi proiectarea în domeniul imbunatatirilor funciare
(1) Studiile de teren şi proiectarea în domeniul imbunatatirilor funciare se asigura de persoane juridice şi/sau fizice atestate. Adjudecarea studiilor de teren şi proiectarea pentru amenajãrile/lucrãrile de îmbunãtãţiri funciare de utilitate publica se fac pe baza de licitaţie publica, potrivit legii.
(2) Atestarea se face pe baza metodologiilor emise, dupã caz, de cãtre:
a) Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, în cazul persoanelor juridice şi/sau fizice care efectueazã studii de teren şi elaboreazã documentaţii tehnico-economice pentru amenajãrile/lucrãrile de îmbunãtãţiri funciare din domeniul agricol;
b) Ministerul Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului, în cazul persoanelor juridice şi/sau fizice care efectueazã studii de teren şi elaboreazã documentaţii tehnico-economice pentru amenajãrile/lucrãrile de îmbunãtãţiri funciare din domeniul silvic.
(3) Metodologiile de atestare se aproba prin ordinul ministrului şi se publica în Monitorul Oficial al României.
(4) Fazele de proiectare sunt cele stabilite potrivit prevederilor legale.
(5) Pentru amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare de utilitate publica, cu grad înalt de complexitate, se poate organiza concurs de idei pentru fundamentarea elaborãrii studiului de prefezabilitate, cu aprobarea ordonatorului principal de credite, în conformitate cu prevederile legale.
(6) Verificarea studiilor şi a documentaţiilor tehnico-economice privind amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare se efectueazã de cãtre specialişti atestaţi, potrivit legii.
(7) Normele şi responsabilitãţile în efectuarea studiilor de teren şi în elaborarea documentaţiilor tehnico-economice de îmbunãtãţiri funciare sunt cele stabilite de lege.

CAP. 3
Executarea şi receptionarea lucrãrilor

ART. 14
Date generale privind executarea lucrãrilor din amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare
(1) Executarea lucrãrilor din amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare de utilitate publica se face de cãtre persoane juridice şi/sau fizice atestate, pe baze contractuale. Adjudecarea contractului privind executarea lucrãrilor din amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare de utilitate publica se face prin licitaţie publica, potrivit legii.
(2) Atestarea se face pe baza metodologiilor emise, dupã caz, de cãtre:
a) Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, în cazul persoanelor juridice şi/sau fizice care executa lucrãri de îmbunãtãţiri funciare în domeniul agricol;
b) Ministerul Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului, în cazul persoanelor juridice şi/sau fizice care executa lucrãri de îmbunãtãţiri funciare în domeniul silvic.
(3) Metodologiile de atestare se aproba prin ordin al ministrului şi se publica în Monitorul Oficial al României.
(4) Executarea lucrãrilor din amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare de utilitate privatã, precum şi a lucrãrilor pedoameliorative, începând cu ciclul 2 de ameliorare, şi a mãsurilor agrotehnice antierozionale din cadrul amenajãrilor de îmbunãtãţiri funciare de utilitate publica este în sarcina deţinãtorilor de terenuri cu orice titlu.
(5) Normele şi responsabilitãţile în executarea lucrãrilor din amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare, incluzând şi condiţiile de execuţie prevãzute în documentaţiile tehnico-economice aprobate şi în contractele de execuţie, sunt cele stabilite prin lege.
ART. 15
Urmãrirea executãrii lucrãrilor din amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare de utilitate publica
(1) Urmãrirea executãrii lucrãrilor din amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare de utilitate publica se face de cãtre beneficiarul de investiţie, pe toatã durata executãrii lucrãrilor, potrivit legii.
(2) Lucrãrile realizate necorespunzãtor se opresc/sisteaza de cãtre organisme şi persoane abilitate prin lege, urmând ca pentru refacerea lucrãrilor sa se aplice prevederile contractuale.
ART. 16
Sistarea şi întreruperea execuţiei lucrãrilor din amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare finanţate de la bugetul de stat
(1) Sistarea execuţiei lucrãrilor se poate face în urmãtoarele cazuri:
a) oprirea execuţiei din lipsa surselor de finanţare pe o perioada mai mare de un an;
b) din cauza de forta majorã - dezastre naturale, razboaie şi altele asemenea;
c) din lipsa avizelor, acordurilor şi autorizaţiei de construire, prevãzute de lege, sau din nerespectarea condiţiilor prevãzute în acestea.
(2) Initiatorul sistãrii lucrãrilor este ordonatorul principal de credite, pentru cazurile prevãzute la alin. (1) lit. a) şi b). Pentru cazul prevãzut la alin. (1) lit. c), initiatorul sistãrii lucrãrilor poate fi oricare dintre autoritãţile abilitate de lege sa emita avizele, acordurile şi autorizaţia de construire şi de punere în funcţiune.
(3) Aprobarea sistãrii lucrãrilor este necesarã numai pentru situaţiile prevãzute la alin. (1) lit. a) şi se da de cãtre Guvern.
(4) Întreruperea executãrii lucrãrilor poate fi hotãrâtã de cãtre beneficiarul de investiţie, în cazul perioadelor climatice nefavorabile prelungite şi/sau sistãrii finanţãrii, cu luarea mãsurilor de conservare în condiţii care sa le asigure integritatea corespunzãtoare stadiului realizat pana la reluarea lucrãrilor.
ART. 17
Receptionarea şi punerea în funcţiune a amenajãrilor de îmbunãtãţiri funciare
(1) Amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare de utilitate publica se receptioneaza şi se pun în funcţiune de cãtre beneficiarul de investiţie, antreprenorul general şi de proprietarii de terenuri, în prezenta proiectantului general, potrivit legii.
(2) Comisiile de recepţie se constituie şi îşi desfãşoarã activitatea potrivit legii.
(3) Amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare de utilitate privatã se receptioneaza şi se pun în funcţiune de cãtre proprietarii de terenuri, cu respectarea procedurilor legale.
(4) Executantul lucrãrilor este obligat sa efectueze toate remedierile şi completãrile cerute de comisia de recepţie, la termenele şi în condiţiile stabilite de aceasta, potrivit legii.
ART. 18
Cartea tehnica a construcţiei
(1) Cartea tehnica a construcţiei se întocmeşte pentru fiecare amenajare de îmbunãtãţiri funciare de utilitate publica prin grija investitorului, potrivit legii.
(2) Cartea tehnica a construcţiei se completeazã de cãtre investitor sau, dupã caz, de cãtre administrator, ori de câte ori se realizeazã lucrãri de reabilitare, de modernizare sau de extindere, care modifica situaţia iniţialã a amenajãrilor de îmbunãtãţiri funciare de utilitate publica, în condiţiile legii.
ART. 19
Urmãrirea comportãrii în exploatare a amenajãrilor de îmbunãtãţiri funciare
(1) Urmãrirea comportãrii în exploatare a amenajãrilor de îmbunãtãţiri funciare reprezintã acţiunile care au drept scop asigurarea menţinerii exigenţelor esenţiale, inclusiv a parametrilor proiectati, şi realizarea la timp a interventiilor care se impun asupra lucrãrilor, potrivit legii, şi este obligatorie pe toatã durata normalã de funcţionare a mijloacelor aferente.
(2) Urmãrirea comportãrii în exploatare a amenajãrilor de îmbunãtãţiri funciare se face, dupã caz, de cãtre investitor, proprietar, administrator sau utilizator, potrivit legii.
(3) Nerealizarea parametrilor proiectati, pe baza cãrora s-au obţinut avizele, acordurile şi autorizaţiile prevãzute la art. 16 alin. (1) lit. c), obliga la punerea în aplicare a mãsurilor dispuse de autoritãţile abilitate.

CAP. 4
Exploatarea, întreţinerea şi repararea lucrãrilor

ART. 20
Preluarea în exploatare a amenajãrilor de îmbunãtãţiri funciare
(1) Amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare din domeniul agricol, finanţate de la bugetul de stat, din alte surse ale Regiei Autonome a Imbunatatirilor Funciare, sunt proprietate publica a statului şi se administreazã de cãtre Regia Autonomã a Imbunatatirilor Funciare sau pot fi, dupã caz, concesionate ori închiriate persoanelor juridice, potrivit legii.
(2) Mijloacele fixe şi dotãrile aflate în patrimoniul Regiei Autonome a Imbunatatirilor Funciare, precum şi cele pe care le realizeazã din surse proprii, credite şi alocaţii de la buget constituie proprietate publica.
(3) Amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare finanţate de proprietarii de terenuri se preiau şi pot fi administrate de cãtre aceştia sau de cãtre persoane juridice şi/sau fizice de specialitate.
(4) Amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare din domeniul silvic, finanţate de la bugetul de stat sau din surse proprii ale Regiei Naţionale a Pãdurilor, sunt proprietate publica a statului şi se administreazã de cãtre Regia Nationala a Pãdurilor.
ART. 21
Obligaţiile principale ale administratorului amenajãrilor de îmbunãtãţiri funciare de utilitate publica
Obligaţiile principale ale administratorului amenajãrilor de îmbunãtãţiri funciare de utilitate publica sunt urmãtoarele:
a) sa asigure funcţionarea lucrãrilor la parametrii proiectati, cu excepţia cazurilor când funcţionarea este împiedicatã de factori naturali care nu pot fi influentati de administrator;
b) sa întreţinã şi sa repare lucrãrile, inclusiv instalaţiile şi echipamentele aferente;
c) sa asigure paza şi sa pãstreze integritatea patrimoniului pe care îl gestioneazã;
d) sa fundamenteze necesarul de surse şi de fonduri şi sa gestioneze fondurile alocate şi mijloacele de care dispune pentru funcţionarea, întreţinerea şi repararea lucrãrilor;
e) sa constituie stocul minim de material, combustibili, lubrifianţi, unelte şi utilaje necesare exploatãrii amenajãrilor de îmbunãtãţiri funciare, în corelare cu fondurile alocate;
f) sa organizeze şi sa desfãşoare acţiuni de apãrare impotriva inundatiilor, fenomenelor meteorologice periculoase la construcţiile hidrotehnice din amenajãri;
g) sa constituie stocul intangibil de materiale, combustibili, lubrifianţi, unelte şi utilaje necesare pentru apãrarea impotriva inundatiilor, fenomenelor meteorologice periculoase şi accidentelor la construcţiile hidrotehnice din amenajãri;
h) sa acorde, la cerere, asistenta tehnica pentru aplicarea udarilor din amenajãrile de irigaţii, pe baza de contract încheiat pe principii comerciale;
i) sa urmãreascã impactul lucrãrilor asupra factorilor de mediu şi sa aplice mãsuri de corectie, în cazul constatãrii unor tendinte negative, stabilite prin documentaţii tehnico-economice şi/sau ecologice;
j) sa aplice procedeele tehnologice, soluţiile, tehnologiile şi tehnica adecvatã, care sa permitã realizarea activitãţilor în condiţiile de calitate prevãzute în normele, standardele şi reglementãrile legale în vigoare;
k) sa comunice autoritãţilor abilitate prin lege şi sa informeze Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, ori de câte ori este cazul şi prin orice mijloace, despre situaţiile majore care afecteazã sau pun în pericol amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare, precum şi cele care îi impiedica sa aplice de urgenta mãsurile care se impun pentru prevenirea şi/sau remediere;
l) sa evalueze, dupã caz, direct sau prin alte persoane juridice sau fizice de specialitate, efectele şi pagubele produse amenajãrilor de îmbunãtãţiri funciare din administrare de acţiunile factorilor de risc şi de calamitatile naturale şi sa facã demersurile necesare obţinerii de fonduri în vederea remedierii, potrivit legii;
m) sa pãstreze şi sa arhiveze documentele justificative privind proiectarea şi executarea amenajãrilor de îmbunãtãţiri funciare, la care a fost ordonator de credite, potrivit legii;
n) sa respecte prevederile care îi revin din lege şi din prezentul regulament de aplicare a acesteia.
ART. 22
Acţiuni operative principale în activitatea de exploatare a amenajãrilor de îmbunãtãţiri funciare de utilitate publica
Acţiunile operative principale în activitatea de exploatare a amenajãrilor de îmbunãtãţiri funciare de utilitate publica sunt urmãtoarele:
(1) În sarcina administratorului lucrãrilor:
a) în amenajãrile de irigaţii: determinarea rezervei de apa din sol, prognozarea şi avertizarea udarilor, prelevarea apei din sursa, aductiunea şi distribuţia apei pana la instalaţiile de irigaţii pentru aplicarea udarilor, asigurarea şi supravegherea functionarii lucrãrilor, înlãturarea avariilor, urmãrirea evoluţiei regimului apelor freatice şi altele asemenea;
b) în amenajãrile de desecare-drenaj: asigurarea colectãrii apei din parcelele de desecare-drenaj, evacuarea apei din canale şi drenuri colectoare în emisar, asigurarea şi supravegherea functionarii lucrãrilor, înlãturarea avariilor, urmãrirea evoluţiei regimului apelor freatice şi altele asemenea;
c) în amenajãrile de combatere a eroziunii solului: asigurarea colectãrii şi evacuarii apelor în emisar, asigurarea şi supravegherea functionarii lucrãrilor, înlãturarea avariilor şi altele asemenea;
d) la îndiguiri şi regularizari ale cursurilor de apa: organizarea şi aplicarea acţiunilor operative pentru prevenirea şi apãrarea impotriva inundatiilor, potrivit legii, înlãturarea avariilor şi altele asemenea;
e) la perdelele forestiere, pentru protecţia terenurilor agricole şi a lucrãrilor de îmbunãtãţiri funciare, precum şi la plantaţiile silvice antierozionale: organizarea şi aplicarea mãsurilor prevãzute de lege pentru menţinerea integritãţii şi creşterea rolului protector şi ecologic, inclusiv pentru refacerea diversitatii biologice naturale în aceste perimetre.
(2) În sarcina proprietarilor de terenuri/beneficiarilor de lucrãri: organizarea şi aplicarea udarilor, respectarea tehnologiilor agricole specifice terenurilor amenajate cu lucrãri de irigaţii, asigurarea scurgerii apei în exces din parcelele de desecare-drenaj spre canalele de colectare-evacuare, realizarea/aplicarea mãsurilor agrotehnice antierozionale şi a lucrãrilor pedoameliorative, prevãzute în documentaţiile de exploatare şi/sau în tehnologiile de cultura specifice.
(3) Exploatarea amenajãrilor de îmbunãtãţiri funciare are la baza regulamentul de exploatare elaborat de cãtre proiectantul amenajãrii la faza de proiect tehnic, potrivit legii.
(4) Modificarea regulamentului de exploatare este permisã numai în cazul în care se modifica parametrii proiectati ai amenajãrii; modificarea se face de cãtre proiectantul lucrãrilor modificatoare, se însuşeşte de cãtre administratorul amenajãrii şi se aproba potrivit legii.
(5) Livrarea apei de irigaţii se face pe baza de contract de prestaţii, încheiat între administrator şi proprietarii/beneficiarii de terenuri pe principii comerciale, în afarã de cazul în care administratorul este şi proprietarul terenului care se iriga şi sursa de alimentare nu este dependenta de amenajãrile administrate de Regia Autonomã a Imbunatatirilor Funciare.
(6) Proprietarii de terenuri amenajate cu lucrãri de îmbunãtãţiri funciare pot solicita efectuarea operaţiunilor de exploatare care le revin, de cãtre persoane juridice şi/sau fizice de specialitate, pe baza de contract încheiat pe principii comerciale.
ART. 23
Întreţinerea şi repararea lucrãrilor din amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare
(1) Întreţinerea şi repararea lucrãrilor din amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare este obligatorie pentru toţi deţinãtorii de astfel de amenajãri, potrivit legii.
(2) Regulile generale de întreţinere şi reparare a lucrãrilor din amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare de pe terenurile cu destinaţie agricolã se stabilesc de cãtre Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei prin Regia Autonomã a Imbunatatirilor Funciare, iar cele de pe terenurile cu destinaţie silvicã, de cãtre Ministerul Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului, se aproba prin ordin al ministrului şi se aplica de cãtre toţi deţinãtorii de amenajãri.
(3) Lucrãrile de întreţinere şi reparaţii la amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare de utilitate publica se realizeazã pe baza de documentaţii tehnico-economice, potrivit legii, de cãtre administrator.
(4) Lucrãrile de întreţinere şi reparaţii din amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare de utilitate privatã sunt în sarcina proprietarilor de terenuri şi se executa pe baza de documentaţii tehnico-economice. Proprietarii pot solicita efectuarea acestor lucrãri de cãtre persoane juridice şi/sau fizice de specialitate, pe principii comerciale.
ART. 24
Despãgubirea proprietarilor de terenuri pentru pagubele produse prin acţiunile de exploatare, întreţinere şi reparaţii ale lucrãrilor din amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare publice
(1) Proprietarii de terenuri din amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare cu lucrãri de utilitate publica, afectaţi de activitãţile de exploatare, întreţinere şi reparaţii ale lucrãrilor, au dreptul la despãgubiri potrivit legii.
(2) Fondurile necesare pentru achitarea pagubelor neimputabile se asigura de cãtre administratorii amenajãrilor, din surse proprii sau de la bugetul de stat. Pentru pagubele imputabile, fondurile se recupereazã de la cei vinovaţi.
ART. 25
Folosirea apei prin lucrãrile de utilitate publica din amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare, în alte scopuri decât cele stabilite prin documentaţiile tehnico-economice aprobate
(1) Folosirea apei prin lucrãrile de utilitate publica din amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare de utilitate publica, în alte scopuri decât cele stabilite prin documentaţiile tehnico-economice aprobate, este permisã cu acordul organelor abilitate potrivit legii şi al administratorului amenajãrilor.
(2) Modificãrile generate de folosirea apei şi a lucrãrilor în alte scopuri se fac pe cheltuielile solicitantului şi nu trebuie sa afecteze funcţionarea lucrãrilor în scopul pentru care au fost realizate.
(3) Tarifele pentru prestaţiile efectuate de cãtre administratorul amenajãrii, în scopul folosirii lucrãrilor şi a apei, potrivit alin. (1), se negociaza între administratorul amenajãrii şi solicitantul prestaţiei.
ART. 26
Aplicarea agrotehnicii antierozionale
(1) Aplicarea agrotehnicii antierozionale este obligatorie pentru toţi deţinãtorii de terenuri agricole şi se aplica pe terenurile cu potenţial de eroziune sau afectate de eroziune, în scopul protecţiei solului şi, dupã caz, al refacerii capacitãţii de producţie a acestuia.
(2) Agrotehnica antierozionala consta, în principal, din arãturi pe curba de nivel/lucrãri agricole pe contur, din folosirea terenului în acord cu condiţiile naturale, precum şi din aplicarea mãsurilor agrotehnice şi a lucrãrilor agropedoameliorative prevãzute, orientativ, la art. 3 alin. (5) lit. b) şi alin. (6) din prezentul regulament.
(3) Lucrãrile şi mãsurile agrotehnice antierozionale pe terenurile agricole se stabilesc, de la caz la caz, prin documentaţii tehnico-economice, elaborate de persoane juridice şi/sau fizice atestate potrivit art. 13 alin. (2) şi (3) din prezentul regulament.
(4) Normele tehnice privind lucrãrile şi mãsurile agrotehnice se elaboreazã de cãtre Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, prin Academia de Ştiinţe Agricole şi Silvice "Gheorghe Ionescu Sisesti", în termen de 1 an de la publicarea prezentului regulament. Pana la elaborarea acestora îşi pãstreazã valabilitatea şi se vor aplica normele existente, cuprinse în documentaţiile lucrãrilor antierozionale şi în tehnologiile de cultura specifice.
(5) Fondurile necesare pentru elaborarea documentaţiilor tehnico-economice, menţionate la alin. (4), inclusiv pentru studiile de teren, se asigura de cãtre Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei din alocaţii bugetare sau din alte surse, potrivit legii.
(6) Fondurile necesare pentru aplicarea mãsurilor agrotehnice şi lucrãrilor agropedoameliorative antierozionale se suporta de cãtre proprietarii de terenuri.

CAP. 5
Finanţarea lucrãrilor

ART. 27
Finanţarea amenajãrilor/lucrãrilor de îmbunãtãţiri funciare
(1) Sursele de finanţare a amenajãrilor/lucrãrilor de îmbunãtãţiri funciare pot fi: bugetul de stat, bugetele locale, creditele interne şi externe, sursele proprii şi alte surse.
(2) Finanţarea amenajãrilor/lucrãrilor de îmbunãtãţiri funciare se poate face din una sau mai multe surse de finanţare menţionate la alin. (1).
(3) Se finanţeazã de la bugetul de stat:
a) cercetarea în domeniul imbunatatirilor funciare;
b) studiile de prefezabilitate şi de fezabilitate, proiectele tehnice, caietele de sarcini şi detaliile de execuţie pentru obiectivele de investiţii privind amenajãrile/lucrãrile de utilitate publica, înscrise în listele de investiţii aprobate în condiţiile legii, cercetãrile şi studiile necesare pentru fundamentarea programelor prioritare de investiţii publice de îmbunãtãţiri funciare;
c) lucrãrile prevãzute la art. 3 alin. (1), alin. (2) lit. a), b), c), e), f), g), h) şi i), cu excepţia rigolelor şi a santurilor de scurgere, a araturilor în benzi cu coame şi a udarilor de spalare, alin. (3) lit. a), d), h) şi i), alin. (4) lit. a), numai drenurile orizontale şi verticale, lit. b), c) d), e) şi f), cu excepţia rigolelor şi a santurilor de scurgere, a araturilor în benzi cu coame şi a udarilor de spalare, alin. (5), cu excepţia mãsurilor agrotehnice prevãzute la lit. b), alin. (6) pe terenurile care se amelioreaza numai cu aceste mãsuri, alin. (7) şi alin. (8), din cadrul obiectivelor de investiţii privind amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare de utilitate publica, inclusiv cele privind protecţia, reabilitarea, modernizarea şi extinderea acestora, prevãzute în listele de investiţii aprobate în condiţiile legii;
d) reabilitarea construcţiilor şi instalaţiilor de utilitate publica din amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare care conditioneaza funcţionarea acestora, deteriorate de dezastre naturale sau accidente datorate fenomenelor naturale;
e) amenajãrile/lucrãrile de îmbunãtãţiri funciare pentru reconstrucţie ecologica, necesare protecţiei mediului;
f) cheltuielile necesare pentru conservarea obiectivelor de investiţii sistate, finanţate de la bugetul de stat;
g) acţiunile de apãrare impotriva inundatiilor, fenomenelor meteorologice periculoase şi accidentelor la construcţiile din amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare finanţate de la bugetul de stat;
h) realizarea şi funcţionarea sistemului naţional de supraveghere, evaluare, prognoza şi avertizare privind efectul amenajãrilor de îmbunãtãţiri funciare, parte componenta a sistemului naţional de monitorizare pentru protecţia mediului;
i) cadastrul amenajãrilor de îmbunãtãţiri funciare, componenta a cadastrului agricol şi cadastrului silvic de specialitate.
(4) Înscrierea obiectivelor de investiţii de îmbunãtãţiri funciare, care se finanţeazã total sau parţial de la bugetul de stat sau din bugetele locale, în listele de investiţii, se face în conformitate cu normele privind finanţele publice şi cu cele referitoare la finanţarea investiţiilor publice prin trezoreria statului.
Plãţile pentru aceste cheltuieli de capital se dispun şi se efectueazã în limita creditelor bugetare repartizate cu aceasta destinaţie, a disponibilitãţilor alocate din bugetul local, din fonduri speciale şi a mijloacelor extrabugetare, dupã caz.
ART. 28
Criteriile privind selectarea obiectivelor de investiţii noi de îmbunãtãţiri funciare de utilitate publica, care se includ în listele de investiţii
Selectarea obiectivelor de investiţii noi de îmbunãtãţiri funciare de utilitate publica, care se includ în listele de investiţii, are la baza urmãtoarele criterii:
a) strategia sectoriala: încadrarea în direcţiile principale de acţiune privind investiţiile din strategia în domeniul imbunatatirilor funciare, vizând, în principal, lucrãri în continuare, precum şi reabilitarea, modernizarea, completarea şi extinderea amenajãrilor pe terenurile afectate de factorii de risc;
b) încadrarea în legislaţie: documentaţii aprobate;
c) necesitatea şi oportunitatea: factorii de risc asupra cãrora se acţioneazã şi efectele scontate;
d) eficienta economicã: rata interna de rentabilitate, raportul cost/profit, durata de recuperare a investiţiei, durata de realizare a investiţiei, pagube evitate;
e) factorul de ajustare: investiţia specifica, energia consumatã, suprafata terenurilor scoase definitiv din circuitul agricol şi/sau silvic.
ART. 29
Criteriile privind selectarea lucrãrilor din amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare noi, care se finanţeazã de la bugetul de stat
Selectarea lucrãrilor din amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare noi, care se finanţeazã de la bugetul de stat, are la baza urmãtoarele criterii:
a) utilitatea publica: încadrarea în categoriile de lucrãri de utilitate publica;
b) categoria de lucrãri: lucrãri care servesc terenuri aparţinând mai multor beneficiari cu orice titlu, precum şi terenuri aparţinând domeniului proprietãţii private a statului, regiilor autonome şi societãţilor comerciale cu capital majoritar de stat;
c) interesul beneficiarilor de terenuri pentru lucrãri: gradul de utilizare a amenajãrii, asigurarea cu instalaţii de irigaţii pentru aplicarea udarilor, participarea cu fonduri la realizarea lucrãrilor;
d) eficienta nationala: locuri de munca create pe durata realizãrii investiţiei, locuri de munca create pe durata functionarii investiţiei;
e) impactul regional: amplasarea şi localizarea, impactul asupra dezvoltãrii regionale, impactul asupra mediului.
ART. 30
Importanta construcţiilor, instalaţiilor, obiectivelor, zonelor şi domeniilor privind amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare de utilitate publica
(1) Importanta construcţiilor şi instalaţiilor din amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare se încadreazã în categorii/clase de importanta, în funcţie de:
a) categoria construcţiei şi instalaţiei, determinata, în principal, de:
- utilitatea publica/suprafata amenajatã/importanta obiectivului servit şi gravitatea pagubelor în caz de avarii;
- valoarea şi importanta investiţiei;
- impactul asupra mediului;
- impactul asupra activitãţilor sociale şi economice;
b) caracterul construcţiei şi al instalaţiei, în funcţie de durata de serviciu;
c) rolul funcţional în cadrul amenajãrii:
- construcţii şi instalaţii principale, a cãror avarie sau distrugere parţialã sau totalã provoacã scoaterea din funcţiune a amenajãrii sau reducerea capacitãţii de producţie ori de apãrare impotriva inundatiilor;
- construcţii şi instalaţii secundare, a cãror avarie sau distrugere nu are repercusiuni grave asupra amenajãrii.
(2) Încadrarea construcţiilor şi a instalaţiilor din amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare în categorii/clase de importanta se face la studiul de fezabilitate, ţinând seama de criteriile menţionate la alin. (1) şi de normele legale.
(3) Investitorul sau proprietarul de teren poate solicita, prin clauze contractuale în cadrul contractului încheiat cu proiectantul, unele exigente legate de categoria sau clasa de importanta a construcţiilor şi instalaţiilor.
(4) Importanta obiectivelor, zonelor şi domeniilor, pentru care sunt necesare amenajãri de îmbunãtãţiri funciare în vederea protecţiei mediului, se stabileşte în funcţie de:
a) utilitatea publica: de interes naţional sau de interes local;
b) factorii de mediu afectaţi: solul, apa, aerul, omul;
c) obiectivele sociale şi economice afectate: terenuri cu destinaţie agricolã sau silvicã, localitãţi, acumulari de apa, amenajãri hidroenergetice, cai de comunicaţii şi altele asemenea.
ART. 31
Cheltuielile pentru exploatarea, întreţinerea şi repararea lucrãrilor de îmbunãtãţiri funciare
(1) Cheltuielile pentru exploatarea, întreţinerea, repararea lucrãrilor de îmbunãtãţiri funciare, în care se cuprind, potrivit legii, şi digurile, barajele şi construcţiile-anexe din patrimoniul Regiei Autonome de Îmbunãtãţiri Funciare, energia electrica necesarã pomparii apei de irigaţii de la priza pana la hidrant şi pentru evacuarea apei din sistemele de desecare din amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare, se suporta de cãtre beneficiari şi se pot subventiona, potrivit legii, total sau parţial de la bugetul de stat.
(2) Cheltuielile pentru lucrãrile de utilitate publica se efectueazã pe baza de contracte de prestãri-servicii, încheiate de cãtre administratorul amenajãrilor cu proprietarii de terenuri/beneficiarii de lucrãri, şi pe baza de tarife. Tarifele pentru exploatarea, întreţinerea şi repararea lucrãrilor din amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare de pe terenurile cu destinaţie agricolã se elaboreazã de cãtre Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei prin Regia Autonomã a Imbunatatirilor Funciare. Categoriile de tarife sunt prezentate în anexa nr. 4.
(3) Cheltuielile pentru lucrãrile de utilitate privatã se efectueazã de proprietarii de terenuri. În cazul în care exploatarea, întreţinerea şi repararea lucrãrilor sunt încredinţate de cãtre aceştia unor persoane juridice sau fizice de specialitate, cheltuielile se efectueazã pe baza de tarife de prestãri servicii, negociate şi elaborate de prestator.
(4) La fundamentarea bugetului de stat anual, pentru îmbunãtãţiri funciare, Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei stabileşte şi cota-parte din tarife, ce se va suporta de cãtre proprietarii de terenuri/beneficiarii de lucrãri.
(5) Plata cheltuielilor pentru întreţinerea şi repararea lucrãrilor, ce revin proprietarilor de terenuri/beneficiarilor de lucrãri, este obligatorie şi se face pentru suprafeţele amenajate care se afla în evidenta Oficiului de cadastru agricol şi organizarea teritoriului şi confruntate cu cele din evidenta prestatorului.
(6) Plata cheltuielilor pentru exploatarea lucrãrilor de îmbunãtãţiri funciare, cu excepţia lucrãrilor de irigaţii, este obligatorie şi se include în tariful pentru întreţinerea şi repararea lucrãrilor respective. Cheltuielile pentru exploatarea amenajãrilor de irigaţii se fac prin tarif distinct şi se suporta de proprietarii de terenuri/beneficiarii de lucrãri, în funcţie de volumul de apa livrat.
(7) Prestatorul de servicii, altul decât Regia Autonomã de Îmbunãtãţiri Funciare, poate acorda beneficiarului de prestãri de servicii, prin contract, facilitãţi privind eşalonarea plãţilor şi reduceri ale tarifului.
(8) Pentru refuzul nejustificat de a plati sumele datorate, cat şi pentru nerespectarea termenelor de plata, beneficiarul de prestãri de servicii suporta penalitãţile potrivit prevederilor legale şi clauzelor contractuale.
(9) Contractele pentru exploatarea, întreţinerea şi repararea lucrãrilor din amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare de pe terenurile cu destinaţie agricolã se întocmesc de Regia Autonomã a Imbunatatirilor Funciare şi de alţi agenţi economici, în calitate de prestatori de servicii.
(10) Încasarea contravalorii prestãrilor de servicii se poate face direct de cãtre prestator sau de cãtre alte persoane juridice sau fizice, pe baza de contract sau de convenţie.
(11) În cazul amenajãrilor complexe de îmbunãtãţiri funciare, prestatorii de servicii stabilesc, iar beneficiarii lucrãrilor plãtesc tarife pentru fiecare tip de lucrare.

CAP. 6
Sancţiuni

ART. 32
Sancţiunile pentru încãlcarea prevederilor Legii imbunatatirilor funciare
(1) Întreţinerea, repararea şi paza lucrãrilor din amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare de utilitate publica este obligatorie şi revine persoanelor juridice sau fizice care administreazã aceste lucrãri, pentru a se preveni distrugerea, degradarea sau aducerea în stare de nefunctionare a acestora.
(2) Constatarea contravenţiilor la normele privind proiectarea, executarea, exploatarea, întreţinerea, repararea şi protecţia amenajãrilor de îmbunãtãţiri funciare din domeniul agricol, prevãzute la <>art. 31 din Legea nr. 84/1996 , precum şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la art. 32 din aceasta lege se fac, dupã caz, de cãtre specialişti împuterniciţi în acest scop de cãtre Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, prin ordin al ministrului, sau de cãtre Regia Autonomã a Imbunatatirilor Funciare, prin decizie a directorului general al acesteia, în urma hotãrârii consiliului de administraţie al regiei, precum şi de cãtre organele abilitate prin lege.
(3) Specialiştii împuterniciţi vor avea în vedere, la aplicarea sancţiunilor, pe lângã împrejurãrile prevãzute de lege, şi constatãrile referitoare la importanta lucrãrilor de îmbunãtãţiri funciare, precum:
a) cauza de utilitate publica nationala sau localã a amenajãrii din care fac parte lucrãrile;
b) complexitatea lucrãrilor şi legãturile lor functionale;
c) extinderea impactului lucrãrilor afectate de contravenţie, în timp şi în spaţiu.
4) Faptele contravenţionale sãvârşite la lucrãrile care au legatura cu apãrarea impotriva inundatiilor şi gospodãrirea apelor, precum: diguri, baraje şi altele asemenea, din administrarea Regiei Autonome a Imbunatatirilor Funciare, pot fi constatate şi sancţionate de specialişti împuterniciţi de Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei şi/sau Regia Autonomã a Imbunatatirilor Funciare, în condiţiile prevãzute de <>Legea apelor nr. 107/1996 .

CAP. 7
Dispoziţii finale

ART. 33
Atribuţiile Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei şi ale Ministerului Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului în domeniul imbunatatirilor funciare
Atribuţiile Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei şi ale Ministerului Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului în domeniul imbunatatirilor funciare din sectoarele lor de activitate sunt urmãtoarele:
(1) Elaboreazã strategia sectoriala în domeniul imbunatatirilor funciare şi coordoneazã, în concordanta cu prevederile legii, îndeplinirea obiectivelor acesteia.
(2) Elaboreazã recomandãri pentru strategiile subsectoriale.
(3) Fundamenteazã şi elaboreazã programe prioritare de finanţare de la bugetul de stat a activitãţilor privind amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare publice.
(4) Colaboreazã cu organizaţiile guvernamentale şi neguvernamentale pentru realizarea programelor şi acţiunilor din domeniul imbunatatirilor funciare.
(5) Avizeazã şi, dupã caz, aproba, potrivit legii, studiile şi proiectele pentru amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare din domeniul agricol, prin organele sale de specialitate.
(6) Coordoneazã activitãţile de îmbunãtãţiri funciare.
(7) Avizeazã producerea şi utilizarea utilajelor şi a echipamentelor specifice activitãţii de îmbunãtãţiri funciare.
(8) Aproba regulile generale de exploatare, întreţinere şi reparare a amenajãrilor/lucrãrilor de îmbunãtãţiri funciare.
(9) Asigura organizarea şi funcţionarea sistemului de supraveghere, evaluare, prognoza şi avertizare privind efectele economice şi ecologice ale lucrãrilor de îmbunãtãţiri funciare.
(10) Coordoneazã acţiunile de cooperare cu alte tari şi asigura aplicarea, în condiţiile legii, a convenţiilor şi acordurilor încheiate pentru amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare din domeniul agricol.
(11) Sprijinã organizarea asocierii, bazatã pe libera initiativa, a proprietarilor de terenuri amenajate cu lucrãri de îmbunãtãţiri funciare din domeniul agricol şi silvic şi propune Guvernului facilitãţi de adoptat pentru aceştia, în vederea folosirii eficiente a apei şi a instalaţiilor de irigaţii, precum şi pentru protecţia antierozionala a solului.
(12) Iniţiazã, elaboreazã sau, dupã caz, avizeazã proiecte de acte normative, norme tehnice, reglementãri, proceduri şi directive, în concordanta cu standardele internaţionale, privind amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare.
(13) Pregãteşte şi iniţiazã, în colaborare cu Ministerul Finanţelor, instrumente financiare pentru activitãţi de îmbunãtãţiri funciare.
(14) Urmãreşte aplicarea <>Legii nr. 84/1996 .
(15) Numeşte comisii de experţi de specialitate pentru efectuarea de verificãri, analize şi controale de specialitate.
(16) Împuterniceşte specialişti care sa constate contravenţiile şi sa aplice sancţiunile prevãzute în <>Legea nr. 84/1996 .
(17) Elaboreazã metodologii de atestare a persoanelor juridice sau fizice care pot desfasura activitãţi de îmbunãtãţiri funciare.
(18) Atesta, în baza metodologiilor aprobate prin ordin al ministrului agriculturii şi alimentaţiei, persoanele fizice sau juridice care solicita desfãşurarea activitãţii de îmbunãtãţiri funciare.
(19) Elaboreazã statutul specialistului de îmbunãtãţiri funciare.
(20) Alte atribuţii specifice prevãzute în legile şi actele normative în vigoare.

ANEXA 1
la regulament

ÎNŢELESUL UNOR TERMENI
în sensul Legii imbunatatirilor funciare şi ai regulamentului de aplicare a acestei legi

* amplasamentele lucrãrilor de îmbunãtãţiri funciare: locurile propuse pentru realizarea lucrãrilor, acestea se materializeaza prin pichetare, pe baza de mãsurãtori topografice şi de folosire a planurilor de situaţie din documentaţiile de proiectare;
* amendamente: substanţe care se incorporeaza în sol pentru îmbunãtãţirea însuşirilor fizico-chimice ale acestuia şi crearea condiţiilor favorabile de viata pentru plantele de cultura;
* ameliorarea terenurilor: ansamblul de lucrãri şi de mãsuri prin care unui sol cu capacitate productiva redusã i se mãreşte capacitatea de producţie sau prin care un teren neproductiv este introdus în circuitul agricol;
* ampriza: lãţimea totalã, masurata în proiectie orizontala, a fasiei de teren pe care se construieste un canal, dig, drum sau alta lucrare de terasamente, inclusiv zona de proiectie aferentã;
* cadastrul lucrãrilor de îmbunãtãţiri funciare: activitatea privind inventarierea, clasificarea, evidenta şi sinteza datelor referitoare la suprafeţele amenajate cu lucrãri de îmbunãtãţiri funciare şi la aceste lucrãri;
* emisar: apa de suprafata - curs de apa temporar sau permanent, lac, acumulare -, care serveşte pentru descãrcarea apei de pe terenuri;
* lucrãri de captare a apei: ansamblul de lucrãri care servesc la preluarea unor debite de apa din surse de apa de suprafata, freatice sau subterane;
* lucrãri de aductiune şi de distribuţie a apei: ansamblul de lucrãri care servesc la transportul apei de la lucrãrile de captare a apei din sursa pana la suprafeţele care urmeazã sa fie irigate;
* lucrãri de evacuare a apei: ansamblul de lucrãri care servesc la colectarea şi aducerea apei la locurile de evacuare a apei în emisar;
* lucrãri de amenajare interioarã: ansamblul de lucrãri prin care o parcela sau o sola este amenajatã cu lucrãri de îmbunãtãţiri funciare;
* lucrãri de îmbunãtãţiri funciare: ansamblul de lucrãri care compun o amenajare de îmbunãtãţiri funciare;
* stingerea formatiunilor torentiale: reducerea la minimum a procesului de eroziune în adancime, ca urmare a mãsurilor aplicate şi lucrãrilor executate în bazinul de recepţie sau în albia formatiunii torentiale respective;
* stabilizarea nisipurilor mişcãtoare: ansamblul operaţiunilor şi lucrãrilor prin care se opreşte procesul de deplasare a unor mase de nisip sub acţiunea vantului, în vederea introducerii în circuitul agricol a terenurilor constituite din aceste nisipuri;
* sistem de supraveghere, evaluare, prognoza şi avertizare privind efectele lucrãrilor de îmbunãtãţiri funciare: ansamblul de observaţii, analize şi mãsurãtori, inclusiv baza materialã necesarã pentru obţinerea acestora, care au în vedere evaluarea sistematica, calitativã şi cantitativã, a efectelor lucrãrilor de îmbunãtãţiri funciare asupra mediului, precum şi asupra evoluţiei şi implicatiilor sociale, urmate de mãsuri care se impun;
* zona de protecţie a lucrãrilor: zona adiacenta lucrãrilor în care se introduc, dupã caz, interdicţii sau restrictii privind regimul construcţiilor ori exploatarea terenului aferent zonei, în scopul asigurãrii stabilitatii lucrãrilor şi construcţiilor respective şi al prevenirii poluarii.

ANEXA 2
la regulament

ZONELE DE PROTECŢIE
ale lucrãrilor din amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare




1. Zona de protecţie de-a lungul digurilor
- Înãlţimea medie a digului (m) 0,5-2,5 2,6-5 >5
- Lãţimea zonei de protecţie (m)
* spre cursul de apa 5 10 15
* spre incinta 3 4 4
2. Zona de protecţie în jurul lacurilor de acumulare
- Volumul brut al lacului de acumulare (mil. mc)<0,1-1 >1,1
- Lãţimea zonei de protecţie (m) 5 10
3. Zona de protecţie la baraje
- Înãlţimea barajului (m) 5-15 >15
- Lãţimea zonei de protecţie (m):
* baraj 10 20
* lucrãri anexe la baraje 5 10
* construcţii şi instalaţii 2 m în jurul acestora
4. Zona de protecţie la canale
- Cu adâncimea, dupã caz, înãlţimea medie (m) 0,5-2 2,1-5 >5
- Lãţimea zonei de protecţie (m):
* canal cu debitul <0,3 mc/s 0,5 0,5 0,5
* canal cu debitul 0,3-2 mc/s 0,5 1 1,5
* canal cu debitul 2,1-5 mc/s 1 1,5 2
* canal cu debitul 5,1-10 mc/s 1,5 2 3
* canal cu debitul 10,1-50 mc/s 2 3 4
* canal cu debitul >50 mc/s 3 4 5
5. Zona de protecţie la prize de apa, evacuari de apa, lucrãri în albie şi altele asemenea:
- Lãţimea zonei de protecţie (m) 5-10
6. Zona de protecţie la staţii de pompare:
a) Imprejmuite
- Lãţimea zonei de protecţie, masurata de la
împrejmuire (m) 1
b) Neimprejmuite
- Lãţimea zonei de protecţie, masurata de la limita
construcţiei (m) 1,5
7. Zona de protecţie la perdelele forestiere de protecţie a terenurilor agricole şi la plantaţiile antierozionale
- Lãţimea zonei de protecţie, masurata de la împrejmuire sau, dupã caz, de la ultimul rând al perdelelor/plantaţiilor (m) 2
8. Zona de protecţie la construcţiile pentru întreţinere şi exploatare:
a) Imprejmuite
- Lãţimea zonei de protecţie, masurata de la împrejmuire (m) 1
b) Neimprejmuite
- Lãţimea zonei de protecţie, masurata de la limita construcţiei (m) 1,5

NOTA:
- Zonele de protecţie se mãsoarã astfel:
a) la lacurile de acumulare, de la nivelul normal de retenţie;
b) la celelalte lucrãri, de la limita zonei de construcţie.
- În lãţimea zonelor de protecţie nu se includ drumurile de exploatare.
- În cazul în care, de la piciorul taluzului digului spre apa, distanta pana la mal este mai mica decât zona de protecţie, pentru lãţimea zonei de protecţie se ia distanta de la dig la mal.
- Înãlţimea şi adâncimea medie se determina pe tronsoane caracteristice.



ANEXA 3
la regulament

UTILITATEA PUBLICA
a amenajãrilor/lucrãrilor de îmbunãtãţiri funciare




Unitatea Utilitatea publica
Amenajãrile/lucrãrile de ------------------------ Utilitate
mãsura de interes de interes privatã
naţional local
-------------------------------------------------------------------------------
1. Îndiguiri şi/sau regularizari*):
a) pentru terenuri cu destinaţie
agricolã şi/sau silvicã ha >50 <50 -
2. Irigaţii ha >50 10-50 <10
3. Orezãrii ha >250 5-250 <5
4. Desecare ha >50 10-50 <10
5. Drenaj ha >150 1-150 <1
6. Combaterea eroziunii solului:
a) lucrãri de amenajare a terenului ha >50 <50 -
b) mãsuri agrotehnice ha - - >0
7. Amenajarea / ameliorarea
formatiunilor torentiale /
diminuarea torentialitatii km >10 <10 -
8. Amenajarea/ameliorarea terenurilor
afectate de alunecãri ha >10 <10 -
9. Amenajarea/ameliorarea nisipurilor
mişcãtoare ha >250 <250 -
10. Perdele forestiere de protecţie
şi/sau plantaţii antierozionale ha >50 <50 -
11. Sistemul de supraveghere, evaluare,
prognoza şi avertizare - naţional judeţean -
-------------------------------------------------------------------------------


----------------
*) Indiguirile şi regularizãrile care apara şi alte obiective economice şi sociale se încadreazã la utilitatea publica de interes naţional, indiferent de suprafata apãratã.
Amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare de pe terenurile din fondul forestier proprietate publica a statului se încadreazã la utilitatea publica de interes naţional, indiferent de mãrimea suprafeţei sau de lungimea formatiunilor torentiale.

CATEGORII DE TARIFE
pentru întreţinerea, repararea şi exploatarea lucrãrilor de îmbunãtãţiri funciare de utilitate publica

A. Categorii de tarife pentru întreţinerea, repararea şi exploatarea lucrãrilor de desecare-drenaj, combatere a eroziunii solului şi de apãrare a suprafeţelor agricole indiguite
1. Desecare gravitationala:
a) densitatea reţelei de canale mai mica de 30 m/ha;
b) densitatea reţelei de canale mai mare de 30 m/ha.
2. Desecare cu pompare:
a) densitatea reţelei de canale mai mica de 30 m/ha;
b) densitatea reţelei de canale mai mare de 30 m/ha.
3. Drenaj:
a) drenuri absorbante, cu descãrcare în canale de desecare, cu densitate pana la 300 m/ha;
b) drenuri absorbante, cu descãrcare în canale de desecare, cu densitate mai mare de 300 m/ha;
c) drenuri absorbante, cu descãrcare în drenuri colectoare, cu densitate pana la 300 m/ha;
d) drenuri absorbante, cu descãrcare în drenuri colectoare, cu densitate mai mare de 300 m/ha.
4. Combaterea eroziunii solului
5. Apãrarea suprafeţelor agricole indiguite
B. Categorii de tarife pentru întreţinerea şi repararea lucrãrilor de irigaţii
1. Amenajãri cu alimentare gravitationala şi:
a) cu reţea de canale deschise şi cu distribuţie gravitationala a apei;
b) cu reţea de canale deschise şi cu agregate mobile de pompare pentru distribuţia apei;
c) cu reţea de canale deschise şi cu staţii de punere sub presiune a apei, cu densitatea reţelei de conducte pana la 20 m/ha;
d) cu reţea de canale deschise şi cu staţii de punere sub presiune a apei, cu densitatea reţelei de conducte mai mare de 20 m/ha.
2. Amenajãri cu alimentare prin staţii de pompare de baza şi:
a) cu pana la 2 trepte de pompare şi canale deschise pentru distribuţia apei;
b) cu pana la 2 trepte de pompare, cu canale deschise şi agregate mobile de pompare pentru distribuţia apei;
c) cu peste 2 trepte de pompare şi cu canale deschise pentru distribuţia apei;
d) cu peste 2 trepte de pompare, cu canale deschise şi agregate mobile de pompare pentru distribuţia apei;
e) cu pana la 2 trepte de pompare, cu staţii de punere sub presiune a apei şi densitatea reţelei de conducte pana la 20 m/ha;
f) cu pana la 2 trepte de pompare, cu staţii de punere sub presiune a apei şi densitatea reţelei de conducte mai mare de 20 m/ha;
g) cu peste 2 trepte de pompare, cu staţii de punere sub presiune a apei şi densitatea reţelei de conducte pana la 20 m/ha;
h) cu peste 2 trepte de pompare, cu staţii de punere sub presiune a apei şi densitatea reţelei de conducte mai mare de 20 m/ha.
C. Categorii de tarife pentru exploatarea lucrãrilor de irigaţii
1. Pentru pomparea apei:
a) cu staţii de pompare de baza;
b) prin prima treapta de pompare;
c) prin a doua treapta de pompare;
d) prin a treia treapta de pompare;
e) prin staţii de punere sub presiune.
2. Pentru alimentarea cu apa la orezãrii
3. Pentru evacuarea apei din orezãrii.

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016