Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 610 din 23 iunie 2005  pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a   Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin   Hotararea Guvernului nr. 44/2004     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 610 din 23 iunie 2005 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 575 din 4 iulie 2005
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.

ART. I
Normele metodologice de aplicare a <>Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 44/2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 112 din 6 februarie 2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
A. Titlul II "Impozitul pe profit":
1. Punctul 16 va avea urmãtorul cuprins:
"Codul fiscal:
(3) Contribuabilii care au optat pânã la data de 30 aprilie 2005 inclusiv, conform prevederilor legale, pentru impunerea veniturilor aferente contractelor de vânzare cu plata în rate, pe mãsurã ce ratele devin scadente, beneficiazã în continuare de aceastã facilitate pe durata derulãrii contractelor respective; cheltuielile corespunzãtoare sunt deductibile la aceleaşi termene scadente, proporţional cu valoarea ratei înregistrate în valoarea totalã a contractului.

Norme metodologice:
16. Pentru contribuabilii care au optat la momentul livrãrii bunurilor, executãrii lucrãrilor sau prestãrii serviciilor pentru impunerea veniturilor aferente contractelor cu plata în rate pânã la data de 30 aprilie 2005 inclusiv, veniturile şi cheltuielile aferente bunurilor mobile şi imobile produse, lucrãrilor executate şi serviciilor prestate, valorificate în baza unui contract cu plata în rate, sunt impozabile, respectiv deductibile, pe mãsurã ce ratele devin scadente, pe durata derulãrii contractelor respective."
2. Punctul 71^1 se completeazã cu un nou alineat cu urmãtorul cuprins:
"Codul fiscal:
(12) Contribuabilii care au investit în mijloace fixe amortizabile sau în brevete de invenţie amortizabile şi care au dedus cheltuieli de amortizare reprezentând 20% din valoarea de intrare a acestora, conform prevederilor legale, la data punerii în funcţiune a mijlocului fix sau a brevetului de invenţie, pânã la data de 30 aprilie 2005 inclusiv, au obligaţia sã pãstreze în patrimoniu aceste mijloace fixe amortizabile cel puţin o perioadã egalã cu jumãtate din durata lor normalã de utilizare. În cazul în care nu sunt respectate prevederile prezentului alineat, impozitul pe profit se recalculeazã şi se stabilesc dobânzi şi penalitãţi de întârziere de la data aplicãrii facilitãţii respective, potrivit legii.

Norme metodologice:
[...]
Cheltuielile de amortizare reprezentând deducerea de 20% prevãzutã la art. 24 alin. (12) din codul fiscal sunt deductibile numai pentru mijloacele fixe amortizabile, respectiv brevete de invenţie amortizabile înregistrate şi puse în funcţiune pânã la data de 30 aprilie 2005 inclusiv. Valoarea fiscalã rãmasã se determinã dupã scãderea din valoarea de intrare a respectivelor mijloace fixe amortizabile/brevete de invenţie amortizabile a sumei egale cu deducerea fiscalã de 20% şi se recupereazã pe durata normalã de funcţionare. În cazul în care duratele normale de funcţionare au fost recalculate, potrivit normelor legale în vigoare, perioada pentru care existã obligaţia pãstrãrii în patrimoniu a acestor mijloace fixe se coreleazã cu duratele normale de funcţionare recalculate."
3. Punctul 97 va avea urmãtorul cuprins:
"97. Profitul impozabil rezultat din vânzarea-cesionarea proprietãţilor imobiliare situate în România şi a titlurilor de participare deţinute la o persoanã juridicã românã se impune cu cota de 10% numai pentru tranzacţiile efectuate pânã la data de 30 aprilie 2005 inclusiv. În condiţiile în care se realizeazã pierdere din aceste tranzacţii pânã la data de 30 aprilie 2005 inclusiv, aceasta se recupereazã din profiturile impozabile rezultate din operaţiuni de aceeaşi naturã, pe perioada prevãzutã la art. 26 din Codul fiscal."
B. Titlul III "Impozitul pe venit":
1. La punctul 3, dupã liniuţa a 10-a se introduc trei noi liniuţe în aplicarea articolului 42 litera a), cu urmãtorul cuprins:
"Codul fiscal:
[...]
a) ajutoarele, indemnizaţiile şi alte forme de sprijin cu destinaţie specialã, acordate din bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, bugetele locale şi din alte fonduri publice, precum şi cele de aceeaşi naturã primite de la alte persoane, cu excepţia indemnizaţiilor pentru incapacitate temporarã de muncã. Nu sunt venituri impozabile indemnizaţiile pentru: risc maternal, maternitate, creşterea copilului şi îngrijirea copilului bolnav, potrivit legii.

Norme metodologice:
[...]
- indemnizaţia pentru risc maternal;
- indemnizaţia pentru îngrijirea copilului bolnav în vârstã de pânã la 7 ani, iar în cazul copilului cu handicap, pentru afecţiunile intercurente, pânã la împlinirea vârstei de 18 ani;
- indemnizaţia lunarã pentru activitatea de liber-profesionist a artiştilor interpreţi sau executanţi din România, acordatã potrivit <>Legii nr. 109/2005 privind instituirea indemnizaţiei pentru activitatea de liber-profesionist a artiştilor interpreţi sau executanţi din România."
2. Dupã punctul 3, în aplicarea articolului 42 litera a), se introduce un nou punct, punctul 3^1, cu urmãtorul cuprins:
"3^1. Nu sunt venituri impozabile indemnizaţiile pentru risc maternal şi cele pentru îngrijirea copilului bolnav în vârstã de pânã la 7 ani, iar în cazul copilului cu handicap, pentru afecţiunile intercurente, pânã la împlinirea vârstei de 18 ani, reprezentând drepturi primite de persoanele fizice conform legii, începând cu data de 1 mai 2005. Veniturile de natura celor de mai sus, aferente perioadei de pânã la 1 mai 2005, sunt impozabile potrivit legii."
3. La punctul 38, în aplicarea articolului 48, liniuţele a opta şi a cincisprezecea vor avea urmãtorul cuprins:
"- cheltuielile cu primele de asigurare care privesc imobilizãrile corporale şi necorporale, inclusiv pentru stocurile deţinute, precum şi primele de asigurare pentru asigurarea de risc profesional potrivit legii;
...................................................................
- cheltuielile reprezentând contribuţiile pentru asigurãrile sociale, pentru constituirea Fondului pentru plata ajutorului de şomaj, pentru asigurãrile sociale de sãnãtate, pentru accidente de muncã şi boli profesionale, precum şi alte contribuţii obligatorii pentru contribuabil şi angajaţii acestuia;".
4. La punctul 39, în aplicarea articolului 48, liniuţa a treia va avea urmãtorul cuprins:
"- cheltuieli reprezentând cotizaţii plãtite asociaţiilor profesionale şi contribuţii profesionale obligatorii plãtite organizaţiilor profesionale din care fac parte contribuabilii şi datorate potrivit legii;".
5. Punctele 51 şi 52, în aplicarea articolului 50, se abrogã.
6. La punctul 68, în aplicarea articolului 55 alineatele (1) şi (2), liniuţa a treia de la litera a) va avea urmãtorul cuprins:
"- indemnizaţii pentru trecerea temporarã în altã muncã, pentru reducerea timpului de muncã, pentru carantinã, precum şi alte indemnizaţii de orice fel, altele decât cele menţionate la pct. 3, având aceeaşi naturã;".
7. Dupã punctul 87 se introduce un nou punct, punctul 87^1, în aplicarea articolului 55 alineatul (4) litera k^1), cu urmãtorul cuprins:
"Codul fiscal:
k^1) veniturile din salarii realizate de cãtre persoanele fizice cu handicap grav şi accentuat, încadrate cu contract individual de muncã;

Norme metodologice:
87^1. Nu sunt venituri impozabile veniturile din salarii realizate de persoanele fizice cu handicap grav şi accentuat, încadrate cu contract individual de muncã, încasate începând cu data de 1 mai 2005. Veniturile de natura celor de mai sus, aferente perioadei de pânã la 1 mai 2005, sunt impozabile potrivit legii."
8. Dupã punctul 140 se introduc trei noi puncte, punctele 140^1, 140^2 şi 140^3, în aplicarea articolului 65 alineatul (2) litera a) şi articolului 66 alineatul (1), cu urmãtorul cuprins:
"Codul fiscal:
[...]
a) venituri din dobânzi la depozitele la vedere/conturile curente pentru care ratele dobânzilor sunt mai mici sau egale cu nivelurile ratelor dobânzilor de referinţã de pe pieţele interbancare la depozitele la o lunã, comunicate în prima zi lucrãtoare a lunii pentru care se face calculul, corespunzãtoare monedelor în care sunt denominate depozitele la vedere/conturile curente respective, precum şi la depunerile la casele de ajutor reciproc; [...]

Norme metodologice:
[...]
140^1. Reprezintã venit impozabil suma totalã obţinutã sub formã de dobândã, în cazul în care ratele dobânzilor la depozitele la vedere/conturile curente care au generat dobânda respectivã sunt mai mari decât nivelurile ratelor dobânzilor de referinţã de pe pieţele interbancare la depozitele la o lunã, comunicate în prima zi lucrãtoare a lunii pentru care se face calculul, corespunzãtoare monedelor în care sunt denominate depozitele la vedere/conturile curente, începând cu data de 4 iunie 2005.
Pentru depozitele la vedere/conturile curente în lei, nivelul ratei dobânzii de referinţã de pe piaţa interbancarã la depozitele la o lunã este nivelul BUBID la o lunã, comunicat de Banca Naţionalã a României în prima zi bancarã a lunii pentru care se face calculul.
Pentru depozitele la vedere/conturile curente în devize, Banca Naţionalã a României va comunica la începutul fiecãrei luni nivelul ratelor dobânzilor de referinţã la o lunã de pe pieţele interbancare externe reprezentative pentru devizele respective, aşa cum sunt ele comunicate prin sisteme de difuzare a informaţiei tip Reuters, Bloomberg etc., în prima zi lucrãtoare a lunii pentru care se face calculul (EURIBOR la o lunã pentru depozitele la vedere/conturile curente în EUR; LIBOR la o lunã pentru depozitele la vedere/conturile curente în USD, GBP, CHF etc.).
Codul fiscal:
[...]
Art. 66. - (1) Câştigul sau pierderea rezultat/rezultatã din transferul titlurilor de valoare, altele decât titlurile de participare la fondurile deschise de investiţii şi pãrţile sociale, reprezintã diferenţa pozitivã sau negativã dintre preţul de vânzare şi preţul de cumpãrare pe tipuri de titluri de valori, diminuatã, dupã caz, cu costurile aferente; în cazul tranzacţiilor cu acţiuni primite de persoanele fizice cu titlu gratuit, în cadrul Programului de privatizare în masã, preţul de cumpãrare la prima tranzacţionare va fi asimilat cu valoarea nominalã a acestora. În cazul tranzacţiilor cu acţiuni cumpãrate la preţ preferenţial, în cadrul sistemului stock options plan, câştigul se determinã ca diferenţã între preţul de vânzare şi preţul de cumpãrare preferenţial, diminuat cu costurile aferente. [...]

Norme metodologice:
140^2. Preţul de cumpãrare al unui titlu de valoare este preţul determinat şi evidenţiat de intermediar pentru respectivul titlu, deţinut de un client, pe fiecare simbol, la care se adaugã costurile aferente, conform normelor emise de Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare, potrivit art. 67 alin. (6) din Codul fiscal. Preţul de cumpãrare pentru determinarea impozitului pe câştigul obţinut din transferul titlurilor de valoare se stabileşte prin aplicarea metodei preţului mediu ponderat.
140^3. Ordinea de vânzare a titlurilor de valoare, raportatã la deţinerile pe simbol, se înregistreazã cronologic, în funcţie de data dobândirii, de la cea mai veche deţinere la cea mai nouã deţinere."
9. Dupã punctul 144 se introduc trei puncte noi, punctele 144^1, în aplicarea articolului 67 alineatul (2), şi punctele 144^2 şi 144^3, în aplicarea articolului 67 alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
"Codul fiscal:
[...]
(2) Veniturile sub formã de dobânzi se impun cu o cotã de 10% din suma acestora, pentru depozitele la termen constituite, instrumentele de economisire dobândite, contractele civile încheiate, începând cu data de 1 iunie 2005. Pentru depozitele la termen constituite, instrumentele de economisire dobândite, contractele civile încheiate, a cãror scadenţã este ulterioarã datei de 1 iunie 2005, în scop fiscal, data scadenţei se asimileazã cu data constituirii. Pentru veniturile sub formã de dobânzi, impozitul se calculeazã şi se reţine de cãtre plãtitorii de astfel de venituri la momentul înregistrãrii în contul curent sau în contul de depozit al titularului, în cazul dobânzilor capitalizate, respectiv la momentul rãscumpãrãrii, în cazul unor instrumente de economisire. În situaţia sumelor primite sub formã de dobândã pentru împrumuturile acordate în baza contractelor civile, calculul impozitului datorat se efectueazã la momentul plãţii dobânzii. Virarea impozitului pentru veniturile din dobânzi se face lunar, pânã la data de 25 inclusiv a lunii urmãtoare înregistrãrii/rãscumpãrãrii, în cazul unor instrumente de economisire, respectiv la momentul plãţii dobânzii, pentru venituri de aceastã naturã pe baza contractelor civile.

Norme metodologice:
[...]
144^1. Impozitul pe dobânda rezultatã din calcul se determinã prin aplicarea cotei de 1% din suma acesteia pentru depozitele la termen constituite, instrumentele de economisire dobândite, contractele civile încheiate înainte de 4 iunie 2005 şi a cãror scadenţã este ulterioarã datei de 4 iunie 2005 inclusiv.
Veniturile din dobânzi pentru depozitele la termen constituite, instrumentele de economisire dobândite, contractele civile încheiate între 4 iunie 2005 şi 31 decembrie 2005 inclusiv se impun cu cota de 10% din suma acestora. Cota de impozit de 10% se aplicã şi pentru veniturile impozabile, generate de depozitele la vedere/conturile curente definite la pct. 140^1, începând cu 4 iunie 2005.
Cota de impozit de 16% se aplicã asupra venitului din dobândã obţinut pentru depozitele la termen constituite, instrumentele de economisire dobândite, contractele civile încheiate la 1 ianuarie 2006.
Cota de impozit de 16% se aplicã şi pentru veniturile impozabile, generate de depozitele la vedere/conturile curente definite la pct. 140^1, începând cu data de 1 ianuarie 2006.
Codul fiscal:
(3) Calculul, reţinerea şi virarea impozitului pe veniturile din investiţii, altele decât cele prevãzute la alin. (1) şi (2), se efectueazã astfel:
a) în cazul câştigului din transferul dreptului de proprietate asupra titlurilor de valoare, altele decât titlurile de participare la fondurile deschise de investiţii şi pãrţile sociale, care au fost dobândite şi înstrãinate într-o perioadã mai micã de 365 de zile, obligaţia calculãrii şi virãrii impozitului revine persoanei care deţine şi tranzacţioneazã astfel de titluri de valoare, iar termenul de virare a impozitului este pânã la data de 25 ianuarie a anului urmãtor pentru anul fiscal încheiat;
a^1) în cazul câştigului din transferul dreptului de proprietate asupra titlurilor de valoare, altele decât titlurile de participare la fondurile deschise de investiţii şi pãrţile sociale, care au fost dobândite şi înstrãinate într-o perioadã mai mare de 365 de zile, obligaţia calculãrii, reţinerii şi virãrii impozitului revine intermediarilor, iar termenul de virare a impozitului este pânã la data de 25 inclusiv a lunii urmãtoare celei în care a fost reţinut;

Norme metodologice:
144^2. Pentru determinarea perioadei de deţinere a titlurilor de valoare, conform prevederilor art. 67 alin. (3) lit. a) şi a^1) din Codul fiscal, intermediarii vor evidenţia la fiecare operaţiune de cumpãrare, începând cu data de 4 iunie 2005, data intrãrii titlurilor de valoare în portofoliul persoanelor care deţin şi efectueazã tranzacţii cu acestea.
Codul fiscal:
b) în cazul câştigului din rãscumpãrarea titlurilor de participare la un fond deschis de investiţii, obligaţia calculãrii, reţinerii şi virãrii impozitului revine societãţii de administrare a investiţiilor.

Norme metodologice:
144^3. Termenul de virare a impozitului reţinut de societãţile de administrare a investiţiilor este pânã la data de 25 inclusiv a lunii urmãtoare celei în care a fost reţinut."
10. Dupã punctul 151 se introduc unsprezece puncte noi, punctele 151^1-151^11 în aplicarea articolelor 77, 77^1-77^3, cu urmãtorul cuprins:
"Codul fiscal:
Reţinerea impozitului aferent veniturilor din premii şi din jocuri de noroc
Art. 77. - (1) Venitul sub formã de premii dintr-un singur concurs se impune, prin reţinere la sursã, cu o cotã de 16% aplicatã asupra venitului net.
(2) Veniturile din jocuri de noroc se impun, prin reţinere la sursã, cu o cotã de 20% aplicatã asupra venitului net care nu depãşeşte cuantumul de 100 milioane lei şi cu o cotã de 25% aplicatã asupra venitului net care depãşeşte cuantumul de 100 milioane lei.
(3) Obligaţia calculãrii, reţinerii şi virãrii impozitului revine plãtitorilor de venituri.
(4) Nu sunt impozabile veniturile obţinute din premii şi din jocuri de noroc, în bani şi/sau în naturã, sub valoarea sumei neimpozabile stabilite în sumã de 6.000.000 lei pentru fiecare concurs sau joc de noroc, realizate de acelaşi organizator sau plãtitor într-o singurã zi.
(5) Impozitul calculat şi reţinut în momentul plãţii este impozit final.
(6) Impozitul pe venit astfel calculat şi reţinut se vireazã la bugetul de stat pânã la data de 25 inclusiv a lunii urmãtoare celei în care a fost reţinut.

Norme metodologice:
151^1. Începând cu data de 1 mai 2005 inclusiv, veniturile din jocuri de noroc se impun, prin reţinere la sursã, aplicându-se cotele de impozit de mai jos asupra venitului net calculat ca diferenţã între venitul brut şi suma neimpozabilã de 6 milioane lei, astfel:
- cu o cotã de 20% aplicatã asupra venitului net care este mai mic sau egal cu 100 milioane lei; şi
- cu o cotã de 25% aplicatã asupra venitului net care depãşeşte cuantumul de 100 milioane lei.
Codul fiscal:
Definirea venitului din transferul proprietãţilor imobiliare din patrimoniul personal
Art. 77^1. - (1) Sunt supuse impozitãrii veniturile realizate din transferul dreptului de proprietate asupra construcţiilor de orice fel şi terenul aferent acestora, care se înstrãineazã în termen de pânã la 3 ani inclusiv, de la data dobândirii, precum şi veniturile realizate din transferul dreptului de proprietate asupra terenurilor de orice fel, fãrã construcţii, dobândite dupã 1 ianuarie 1990.

Norme metodologice:
151^2. Definirea unor termeni:
a) prin construcţii de orice fel se înţelege:
- construcţii cu destinaţia de locuinţã;
- construcţii cu destinaţia de spaţii comerciale;
- construcţii industriale, hale de producţie, sedii administrative, platforme industriale, garaje, parcãri;
- orice construcţie sau amenajare subteranã ori suprateranã cu caracter permanent, pentru a cãrei edificare este necesarã autorizaţia de construcţie în condiţiile <>Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
b) prin terenul aferent acestora (construcţiilor) se înţelege terenuri - curţi, construcţii -, conform titlului de proprietate.
În cazul în care construcţiile au fost demolate, la înstrãinarea terenului se va aplica regimul de impozitare prevãzut pentru terenurile fãrã construcţii;
c) prin transferul dreptului de proprietate se înţelege înstrãinarea, prin acte juridice între vii, a dreptului de proprietate în oricare dintre modalitãţile prevãzute de lege.
Este supus impozitãrii şi transferul dreptului de proprietate asupra unei cote indivize din imobilele menţionate la art. 77^1 alin. (1) din Codul fiscal.
Nu este supusã impozitãrii constituirea unor dezmembrãminte ale dreptului de proprietate uzufruct, uz, habitaţie, servitute, superficie cu privire la imobilele menţionate la art. 77^1 alin. (1) din Codul fiscal;
d) prin terenuri de orice fel, fãrã construcţii, se înţelege: terenurile situate în intravilan sau extravilan, dobândite dupã data de 1 ianuarie 1990.
Dacã ulterior dobândirii terenului pe acesta s-a edificat o construcţie, acestui teren i se va aplica regimul de impozitare pentru terenurile menţionate la lit. b) (teren aferent construcţiilor);
e) data de la care începe sã curgã termenul de 3 ani este data actului de dobândire, iar calculul termenului de 3 ani se face în condiţiile dreptului comun, finalizându-se în ziua celui de-al treilea an de la dobândire.
Pentru construcţiile noi, termenul de 3 ani curge de la data încheierii procesului-verbal de recepţie finalã a construcţiei, în condiţiile legii.
Pentru construcţiile neterminate, la înstrãinarea acestora valoarea de bazã se va stabili pe baza unui raport de expertizã, care va cuprinde valoarea construcţiei neterminate la care se adaugã valoarea terenului aferent stabilitã în condiţiile legii, raport ce va fi întocmit, pe cheltuiala contribuabilului, de un expert autorizat în condiţiile legii, iar termenul de 3 ani se calculeazã de la data expirãrii termenului legal prevãzut în autorizaţia de construire.
În situaţia imobilelor definite la art. 77^1 alin. (1) din Codul fiscal, care au fost deţinute într-o stare de indiviziune, sistatã printr-un act de partaj voluntar sau judiciar, data şi modalitatea dobândirii va fi data la care fiecare coindivizar a dobândit proprietatea, având în vedere caracterul declarativ şi retroactiv al efectelor partajului.
Codul fiscal:
(2) Venitul impozabil din transferul proprietãţilor imobiliare, cu excepţiile prevãzute la alin. (3), reprezintã diferenţa favorabilã dintre valoarea de înstrãinare a proprietãţilor imobiliare, terenuri şi/sau construcţii, şi valoarea de bazã a acestora.

Norme metodologice:
151^3. Prin valoare de bazã se înţelege valoarea bunului imobil care face obiectul tranzacţiei, stabilitã sau evaluatã în condiţiile art. 77^1 alin. (4) din Codul fiscal.
Prin valoare de înstrãinare a proprietãţilor imobiliare se înţelege:
- preţul de vânzare declarat de pãrţi, în cazul înstrãinãrii imobilului prin contract de vânzare-cumpãrare;
- valoarea stabilitã de pãrţile contractante pe baza propriei aprecieri, în cazul transferului dreptului de proprietate prin alte acte încheiate în formã autenticã: donaţie, întreţinere, rentã viagerã, schimb, dare în platã etc.
Prin venit impozabil se înţelege diferenţa pozitivã ce rezultã în urma scãderii valorii de bazã din valoarea de înstrãinare a proprietãţilor imobiliare.
Codul fiscal:
(3) Sunt exceptate de la prevederile alin. (1) aportul în naturã la capitalul social al societãţilor comerciale, precum şi veniturile realizate din înstrãinarea construcţiilor de orice fel cu terenul aferent, terenurile fãrã construcţii din intravilan şi extravilan dobândite de contribuabil prin:
a) reconstituirea dreptului de proprietate;
b) moştenire sau donaţie între rudele pânã la gradul al patrulea inclusiv;
c) schimb imobiliar.

Norme metodologice:
151^4. Nu sunt supuse impozitãrii veniturile realizate din înstrãinarea construcţiilor de orice fel cu terenul aferent, precum şi a terenurilor fãrã construcţii din intravilan şi extravilan, dacã au fost dobândite de transmiţãtor prin:
a) reconstituirea dreptului de proprietate în condiţiile legilor speciale: <>Legea fondului funciar nr. 18/1991 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, <>Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole şi a celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor <>Legii fondului funciar nr. 18/1991 şi ale <>Legii nr. 169/1997 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, <>Legea nr. 112/1995 pentru reglementarea situaţiei juridice a unor imobile cu destinaţia de locuinţe, trecute în proprietatea statului, cu modificãrile ulterioare, şi <>Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, republicatã, şi orice alte acte normative cu caracter reparatoriu;
b) moştenire legalã sau/şi testamentarã. În cazul succesiunii testamentare nu are relevanţã gradul de rudenie între autorul succesiunii şi moştenitorul testamentar sau legatarul cu titlu particular;
c) donaţie între rude pânã la gradul al patrulea inclusiv. În cazul în care gradul de rudenie nu rezultã în mod explicit din actul de dobândire, transmiţãtorul va putea face dovada rudeniei pânã la gradul al IV-lea inclusiv cu persoana de la care a dobândit imobilul, cu acte de stare civilã.
În cazul în care imobilul a fost dobândit de la mai mulţi proprietari aflaţi în indiviziune, este suficient ca dobânditorul sã facã dovada gradului de rudenie cu oricare dintre coindivizarii transmiţãtori;
d) schimb imobiliar, indiferent de natura bunului imobil: construcţii de orice fel cu terenul aferent, terenuri fãrã construcţii în intravilan sau extravilan, indiferent de persoanele între care s-a fãcut schimbul.
Transmiterea, prin moştenire, donaţie sau schimb imobiliar, a construcţiilor de orice fel şi a terenului aferent, precum şi a terenurilor de orice fel, fãrã construcţii, indiferent de modalitatea de dobândire a acestora, neconstituind o operaţiune juridicã aducãtoare de venituri, nu genereazã o diferenţã favorabilã în sensul prevederilor art. 77^1 alin. (2) din codul fiscal şi, în consecinţã, nu este supusã impozitului pe venitul din transferul proprietãţilor imobiliare din patrimoniul personal.
Nu este supus impozitãrii aportul în naturã adus la capitalul social al societãţilor comerciale, indiferent de forma de organizare a acestora.
În situaţia constituirii ca aport la capitalul social, adus de cãtre asociaţi, constând în construcţii de orice fel cu terenul aferent şi/sau terenuri fãrã construcţii situate în intravilan ori extravilan, nu are relevanţã data sau modul de dobândire a bunurilor imobile de natura celor de mai sus, care sunt aportate la capitalul social al unei societãţi comerciale.
Codul fiscal:
(4) Valoarea de bazã a bunurilor imobile prevãzute la alin. (1), în funcţie de modalitatea de dobândire, se stabileşte avându-se în vedere:
a) preţul de achiziţie pentru bunurile imobile dobândite prin cumpãrare, majorat cu 5%;
b) valoarea imobilului menţionatã în act, dacã acesta a fost dobândit prin donaţie, schimb, rentã viagerã, dare în platã, adjudecare, contract de întreţinere, hotãrâre judecãtoreascã etc., majoratã cu 5%;
c) pentru construcţiile noi, costul acestora la data realizãrii, dovedit prin raport de expertizã întocmit de un expert autorizat, în condiţiile legii, la care se adaugã valoarea terenului aferent, stabilitã în condiţiile prezentei legi;
d) valoarea rezultatã din expertizele utilizate de cãtre camerele notarilor publici, la data dobândirii imobilelor a cãror valoare de bazã nu se poate stabili prin modalitãţile prevãzute la lit. a)-c);
e) valoarea stabilitã în funcţie de modul de dobândire, în condiţiile prevãzute la lit. a) şi b), pentru terenurile situate în intravilan şi extravilan, actualizatã cu rata inflaţiei pe economie din ultima lunã pentru care existã date oficiale comunicate de cãtre Institutul Naţional de Statisticã, dacã la data dobândirii nu erau întocmite expertize de cãtre camerele notarilor publici. Pentru terenurile şi construcţiile de orice fel, dobândite de contribuabili într-o modalitate din care nu rezultã valoarea la care acestea au fost dobândite, valoarea de bazã este valoarea minimã stabilitã în prima expertizã utilizatã de camera notarilor publici în circumscripţia cãreia se aflã terenul;
f) preţul de achiziţie pentru bunurile dobândite în condiţiile prevãzute la lit. a) sau valoarea menţionatã pentru bunurile dobândite în condiţiile prevãzute la lit. b), la care se adaugã costul lucrãrilor şi serviciilor de naturã sã creascã valoarea imobilului, la data efectuãrii acestora, dovedite prin raport de expertizã întocmit de un expert autorizat, în condiţiile legii.

Norme metodologice:
151^5. a) Prin preţ de achiziţie se înţelege preţul cu care a fost cumpãrat bunul imobil. Preţul de cumpãrare se majoreazã cu 5% din acel preţ rezultând valoarea de bazã.
b) În oricare dintre modurile de dobândire menţionate la art. 77^1 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal, valoarea de bazã se calculeazã prin majorarea valorii menţionate în act cu 5%.
c) În cazul construcţiilor noi, prin costul acestora la data realizãrii se înţelege valoarea stabilitã prin expertizã la care se adaugã valoarea terenului aferent.
d) În cazul în care, din orice motive, valoarea de bazã pentru bunurile dobândite conform lit. a), b) şi c) nu se poate stabili prin modalitãţile prevãzute mai sus pentru fiecare bun, valoarea de bazã va fi aceea stabilitã prin expertizele utilizate de camerele notarilor publici la data dobândirii acestor imobile. În cazul în care în aceste expertize erau menţionate o valoare minimã şi o valoare maximã, valoarea de bazã va fi consideratã valoarea minimã stabilitã în expertize.
e) Pentru terenurile dobândite într-o perioadã cuprinsã între 1 ianuarie 1990 şi data de la care notarii publici au început sã utilizeze expertizele folosite de camerele notarilor publici, prin care s-au stabilit valorile de circulaţie pentru bunurile imobile, valoarea de bazã se stabileşte prin majorarea preţului de achiziţie, calculatã în condiţiile lit. a), ori a valorii menţionate în act, pentru terenurile dobândite în modalitãţile prevãzute la lit. b), cu rata inflaţiei pe economie, calculatã pânã în ultima lunã şi comunicatã lunar Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România de cãtre Institutul Naţional de Statisticã.
Pentru terenurile neconstruite din intravilan şi extravilan, dobândite într-o modalitate din care nu rezultã valoarea terenului ce a fãcut obiectul tranzacţiei, valoarea de bazã este valoarea minimã stabilitã în prima expertizã utilizatã de camera notarilor publici în circumscripţia cãreia se aflã terenul.
Pentru construcţiile de orice fel cu terenul aferent acestora, dobândite într-o modalitate din care nu rezultã valoarea imobilului, valoarea de bazã o reprezintã valoarea minimã stabilitã în expertizele utilizate de camerele notarilor publici la data dobândirii bunului imobil.
f) Bunurile dobândite în una dintre modalitãţile prevãzute la lit. a) şi b) pot suferi, între momentul dobândirii şi momentul înstrãinãrii, îmbunãtãţiri care sã le aducã un spor de valoare. Acest spor de valoare se va dovedi printr-un raport de expertizã întocmit de un expert autorizat, în condiţiile legii. În aceastã situaţie valoarea de bazã se va stabili prin cumularea valorilor stabilite în condiţiile lit. a) şi b), la care se va adãuga valoarea îmbunãtãţirilor stabilite prin expertiza întocmitã în condiţiile de mai sus.
Codul fiscal:
(5) Expertizele întocmite de camerele notarilor publici vor fi reactualizate cel puţin o datã pe an şi avizate de Ministerul Finanţelor Publice, prin direcţiile teritoriale.

Norme metodologice:
151^6. Expertizele se fac de cãtre experţi autorizaţi în condiţiile legii şi vor conţine date şi informaţii privind terenurile şi construcţiile de orice fel.
Expertizele utilizate de camerele notarilor publici vor avea în vedere, la prima reactualizare, stabilirea unei valori unice, fãrã a se mai stabili valori minime şi maxime, ori a unor criterii tehnice prin care sã se poatã stabili în mod obiectiv valorile de circulaţie pentru bunurile imobile supuse impozitãrii, în condiţiile prezentelor norme metodologice.
Codul fiscal:
(6) Pierderea din transferul proprietãţii imobiliare reprezintã pierdere definitivã a contribuabilului.

Norme metodologice:
151^7. Prin pierderea din transferul proprietãţii imobiliare se înţelege diferenţa negativã dintre valoarea de înstrãinare şi valoarea de bazã a bunurilor imobile menţionate la art. 77^1 alin. (1) din Codul fiscal.
Aceastã diferenţã reprezintã pierderea contribuabilului şi nu se poate compensa cu alte venituri realizate de contribuabil.
Codul fiscal:
Stabilirea şi plata impozitului pe veniturile din transferul proprietãţilor imobiliare
Art. 77^2. - (1) Impozitul se calculeazã prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului impozabil determinat potrivit art. 77^1.
(2) Notarii publici care autentificã actele între vii translative ale dreptului de proprietate au obligaţia de a calcula, de a încasa şi de a vira impozitul la bugetul de stat pânã la data de 25 inclusiv a lunii urmãtoare celei în care a fost autentificat actul.

Norme metodologice:
151^8. Cota de impozit de 10% se aplicã pentru veniturile din transferul proprietãţilor imobiliare, realizate începând cu data de 4 iunie 2005 şi pânã la 31 decembrie 2005 inclusiv. Începând cu data de 1 ianuarie 2006, veniturile realizate din transferul proprietãţilor imobiliare sunt impozitate cu cota de 16%.
151^9. Impozitul determinat în condiţiile prezentelor norme metodologice se va încasa de cãtre notarul public la autentificarea actului şi se va vira la bugetul de stat, pânã la data de 25 inclusiv a lunii urmãtoare, într-un cont unic deschis de Trezoreria Statului.
Încasarea impozitului determinat în condiţiile de mai sus de cãtre notarii publici se va face fie prin emiterea de chitanţe cu regim special fiscal (cod 14-4-1), fie prin emiterea de bonuri fiscale cu aparate de marcat electronice fiscale. Aceste chitanţe sau bonuri fiscale se vor centraliza lunar în Fişa pentru operaţiuni diverse (cod 14-6-22/b), care stã la baza înregistrãrilor în declaraţia informativã.
Impozitul încasat în cursul unei luni se va declara lunar la organul fiscal în a cãrui razã teritorialã se desfãşoarã activitatea notarului public, pânã la data de 25 a lunii urmãtoare celei în care a fost autentificat actul.
Cheltuielile ocazionate de aplicarea acestor reglementãri sunt deductibile, fiind cheltuieli aferente veniturilor realizate de notarii publici.
Codul fiscal:
(3) În cazul în care transferul dreptului de proprietate asupra construcţiilor sau terenurilor se face prin altã procedurã decât cea notarialã, contribuabilul are obligaţia de a declara venitul obţinut, în maximum 5 zile de la data înstrãinãrii bunului, la organul fiscal în a cãrui razã teritorialã îşi are domiciliul fiscal. Contribuabilii care nu au domiciliul fiscal în România declarã venitul obţinut la organul fiscal în a cãrui razã teritorialã este situat imobilul înstrãinat.

Norme metodologice:
151^10. Stabilirea impozitului pe veniturile din transferul proprietãţilor imobiliare din patrimoniul personal, în cazul în care transferul dreptului de proprietate asupra construcţiilor sau terenurilor se face prin altã procedurã decât cea notarialã, revine organului fiscal competent, prin emiterea unei decizii de impunere.
Prin organ fiscal competent se înţelege:
- organul fiscal în a cãrui razã teritorialã se aflã domiciliul fiscal al contribuabilului, pentru persoanele fizice care au domiciliul fiscal în România;
- organul fiscal în a cãrui razã teritorialã se aflã imobilul înstrãinat, pentru ceilalţi contribuabili persoane fizice.
Termenul de platã a impozitului este de 30 de zile de la data comunicãrii deciziei de impunere.
Codul fiscal:
Obligaţiile declarative ale notarilor publici cu privire la transferul proprietãţilor imobiliare
Art. 77^3. - Notarii publici au obligaţia sã depunã semestrial la organul fiscal teritorial o declaraţie informativã privind transferurile de proprietãţi imobiliare, cuprinzând urmãtoarele elemente pentru fiecare tranzacţie:
a) pãrţile contractante;
b) valoarea înscrisã în documentul de transfer;
c) impozitul pe venitul din transferul proprietãţilor imobiliare din patrimoniul personal;
d) taxele notariale aferente transferului.

Norme metodologice:
151^11. Prin taxe notariale aferente transferului se înţelege taxa de timbru pentru activitatea notarialã, tariful pentru activitatea de publicitate imobiliarã care se deduce din taxa de timbru pentru activitatea notarialã, valoarea timbrului judiciar încasat pentru actul respectiv.
Declaraţia informativã se depune semestrial la organul fiscal în a cãrui razã teritorialã se desfãşoarã activitatea notarului public.
La declaraţia informativã întocmitã în condiţiile de mai sus nu se anexeazã actele autentificate de cãtre notarii publici, prin care s-au realizat tranzacţii imobiliare supuse impozitãrii în condiţiile prezentelor norme metodologice.
Declaraţia informativã cuprinde numai tranzacţiile prin care s-au efectuat transferuri ale dreptului de proprietate imobiliarã supuse impozitãrii în condiţiile prezentelor norme metodologice."
C. Titlul V "Impozitul pe veniturile obţinute din România de nerezidenţi şi impozitul pe reprezentanţele firmelor strãine înfiinţate în România":
1. Punctul 9^2 va avea urmãtorul cuprins:
"9^2. Cota de impozit de 10% se aplicã şi la dobânzile aferente depozitelor colaterale, inclusiv conturilor escrow, constituite începând cu data de 4 iunie 2005 inclusiv."
2. Dupã punctul 9^6 se introduc cinci noi puncte, punctele 9^7 şi 9^8, în aplicarea articolului 116 alineatul (2) litera a), precum şi punctele 9^9, 9^10 şi 9^11, în aplicarea articolului 117 litera a), cu urmãtorul cuprins:
"Codul fiscal:
[...]
a) cota de impozit de 10% se aplicã pentru dobânzile la depozite la termen, certificate de depozit şi alte instrumente de economisire la bãnci şi la alte instituţii de credit autorizate şi situate în România, constituite/achiziţionate începând cu data de 1 iunie 2005. Pentru depozitele la termen, certificatele de depozit şi alte instrumente de economisire a cãror scadenţã este ulterioarã datei de 1 iunie 2005, în scop fiscal, data scadenţei este asimilatã cu data constituirii;

Norme metodologice:
[...]
9^7. Impozitul pe dobânda rezultatã din calcul se determinã prin aplicarea cotei de 5% din suma acesteia pentru depozitele la termen, certificatele de depozit şi alte instrumente de economisire la bãnci şi la alte instituţii de credit autorizate şi situate în România, constituite/achiziţionate înainte de 4 iunie 2005 şi a cãror scadenţã este ulterioarã datei de 4 iunie 2005.
9^8. Veniturile din dobânzi pentru depozitele la termen, certificatele de depozit şi alte instrumente de economisire la bãnci şi la alte instituţii de credit autorizate şi situate în România, constituite/achiziţionate între 4 iunie şi 31 decembrie 2005 inclusiv, se impun cu cota de 10% din suma acestora.
Codul fiscal:
[...]
a) venitul din dobânzi la depozitele la vedere/conturile curente pentru care ratele dobânzilor sunt mai mici sau egale cu nivelurile ratelor dobânzilor de referinţã pe pieţele interbancare la depozitele la o lunã, comunicate în prima zi lucrãtoare a lunii pentru care se face calculul, corespunzãtoare monedelor în care sunt denominate depozitele la vedere/conturile curente respective, precum şi la depunerile la casele de ajutor reciproc; [...]

Norme metodologice:
9^9. Cota de impozit de 10% se aplicã, începând cu data de 4 iunie 2005, la suma totalã a venitului din dobânzi, atunci când ratele dobânzilor la depozitele la vedere/conturile curente sunt mai mari decât nivelurile ratelor dobânzilor de referinţã pe pieţele interbancare la depozitele la o lunã, comunicate în prima zi lucrãtoare a lunii pentru care se face calculul, corespunzãtoare monedelor în care sunt denominate depozitele la vedere/conturile curente respective.
9^10. Dobânzile la depozitele la vedere/conturile curente pentru care în cursul lunii ratele la care sunt calculate sunt mai mici sau egale cu nivelul ratelor dobânzilor de referinţã pe pieţele interbancare la depozitele la o lunã sunt scutite de impozit.
9^11. Pentru depozitele la vedere/conturile curente în lei, nivelul ratei dobânzii de referinţã de pe piaţa interbancarã la depozitele la o lunã este nivelul BUBID la o lunã, comunicat de Banca Naţionalã a României în prima zi bancarã a lunii pentru care se face calculul.
La depozitele la vedere/conturile curente în devize, Banca Naţionalã a României va comunica la începutul fiecãrei luni nivelul ratelor dobânzilor de referinţã la o lunã de pe pieţele interbancare externe reprezentative pentru devizele respective, aşa cum sunt ele comunicate prin sisteme de difuzare a informaţiei tip Reuters, Bloomberg etc., în prima zi lucrãtoare a lunii pentru care se face calculul (EURIBOR la o lunã pentru depozitele la vedere/conturile curente în EURO; LIBOR la o lunã pentru depozitele la vedere/conturile curente în USD, GBP, CHF etc.)."

D. Titlul VI "Taxa pe valoarea adãugatã":
1. Punctul 23 se completeazã cu un nou alineat, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
"(3) În cazul reducerilor de preţ acordate de producãtorii/distribuitorii de bunuri pe bazã de cupoane valorice, în cadrul unor campanii promoţionale, se considerã cã aceste reduceri sunt acordate în beneficiul comercianţilor care au acceptat aceste cupoane valorice de la consumatorii finali, chiar dacã în circuitul acestor bunuri de la producãtori/distribuitori la comercianţi s-au interpus unul ori mai mulţi intermediari cumpãrãtori-revânzãtori. Reflectarea acestor reduceri de preţ în facturi fiscale se realizeazã potrivit prevederilor pct. 59^1. Cupoanele valorice trebuie sã conţinã minimum urmãtoarele elemente:
a) numele producãtorului/distribuitorului care acordã reducerea de preţ în scopuri promoţionale;
b) produsul pentru care se face promoţia;
c) valoarea reducerii acordate în sumã globalã, care conţine şi taxa pe valoarea adãugatã aferentã reducerii, dar care nu se menţioneazã distinct în cupon;
d) termenul de valabilitate a cuponului;
e) menţiunea potrivit cãreia cupoanele pot fi utilizate numai în magazinele agreate în desfãşurarea promoţiei în cauzã;
f) instrucţiunile privind utilizarea acestor cupoane;
g) denumirea societãţii specializate în administrarea cupoanelor valorice, dacã este cazul;".
2. Dupã punctul 34 se introduce un nou punct, punctul 34^1, cu urmãtorul cuprins:
"Codul fiscal:
k) prestãrile de servicii culturale, precum şi livrãrile de bunuri strâns legate de aceste servicii, efectuate de instituţiile publice sau de organizaţii culturale nonprofit;

Norme metodologice:
34^1. (1) Prestãrile de servicii culturale prevãzute de art. 141 alin. (1) lit. k din Codul fiscal, efectuate de instituţii publice sau de organizaţii culturale nonprofit, cuprind activitãţi precum: reprezentaţiile de teatru, operã, operetã şi alte reprezentaţii culturale similare, organizarea de expoziţii, festivaluri, restaurarea şi punerea în valoare a patrimoniului cultural mobil şi imobil. Livrãrile de bunuri strâns legate de aceste servicii cuprind livrãri precum: vânzarea de broşuri, pliante şi alte materiale care popularizeazã un eveniment cultural.
(2) Cinematografele care sunt înregistrate ca plãtitori de taxã pe valoarea adãugatã la data de 1 iunie 2005 vor aplica cota de 19% de taxã pe valoarea adãugatã în perioada 1-3 iunie 2005, iar începând cu data de 4 iunie 2005 vor aplica cota redusã de 9%. Cinematografele care nu sunt înregistrate ca plãtitori de taxã pe valoarea adãugatã la 1 iunie 2005 vor aplica prevederile art. 152 din Codul fiscal."
3. Punctul 36 va avea urmãtorul cuprins:
"Codul fiscal:
m) activitãţile specifice posturilor publice naţionale de radio şi de televiziune, cu excepţia activitãţilor de publicitate şi altor activitãţi de naturã comercialã;

Norme metodologice:
36. (1) Prin posturi publice naţionale de radio şi televiziune se înţelege Societatea Românã de Radiodifuziune şi Societatea Românã de Televiziune, prevãzute de <>Legea nr. 41/1994 privind organizarea şi funcţionarea Societãţii Române de Radiodifuziune şi Societãţii Române de Televiziune, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Societãţile care au ca obiect difuzarea prin cablu a programelor audiovizuale au obligaţia sã aplice regimul de taxare pentru abonamentele care se referã la perioade de difuzare ulterioare datei de 1 iunie 2005, indiferent dacã încasarea acestora s-a realizat în avans. Abonamentele restante, neîncasate pentru perioade de difuzare anterioare datei de 1 iunie 2005, nu se supun regimului de taxare, indiferent de data la care vor fi încasate."
4. Punctul 37 se abrogã.
5. Punctul 40 se abrogã.
6. Punctul 52 va avea urmãtorul cuprins:
"Codul fiscal:
Perioada fiscalã
Art. 146. - (1) Perioada fiscalã pentru taxa pe valoarea adãugatã este luna calendaristicã.
(2) Prin derogare de la prevederile alin. (1), pentru persoanele impozabile care nu au depãşit în cursul anului precedent o cifrã de afaceri din operaţiuni taxabile şi/sau scutite cu drept de deducere de 100.000 euro inclusiv, la cursul de schimb valutar din ultima zi lucrãtoare a anului precedent, perioada fiscalã este trimestrul calendaristic.
..................................................................
Deducerea taxei pentru persoanele impozabile cu regim mixt
Art. 147 [...]
(11) Regularizarea deducerilor operate dupã pro-rata provizorie se realizeazã prin aplicarea pro-rata definitivã asupra sumei taxei pe valoarea adãugatã deductibile aferente achiziţiilor prevãzute la alin. (5). Diferenţa în plus sau în minus faţã de taxa dedusã, conform pro-rata provizorie, se înscrie pe un rând distinct în decontul ultimei perioade fiscale.
.................................................................
Determinarea taxei de platã sau a sumei negative de taxã
Art. 148. - (1) În situaţia în care taxa pe valoarea adãugatã aferentã bunurilor şi serviciilor achiziţionate de o persoanã impozabilã, care este dedusã într-o perioadã fiscalã, este mai mare decât taxa pe valoarea adãugatã colectatã, aferentã operaţiunilor taxabile, rezultã un excedent în perioada de raportare, denumit în continuare sumã negativã a taxei pe valoarea adãugatã.
(2) În situaţia în care taxa pe valoarea adãugatã aferentã operaţiunilor taxabile, exigibilã într-o perioadã fiscalã, denumitã taxa colectatã, este mai mare decât taxa pe valoarea adãugatã aferentã bunurilor şi serviciilor achiziţionate, dedusã în acea perioadã fiscalã, rezultã o diferenţã denumitã taxa pe valoarea adãugatã de platã pentru perioada fiscalã de raportare.

Norme metodologice:
52. (1) În perioada fiscalã de raportare se deduce taxa pe valoarea adãugatã aferentã achiziţiilor de bunuri/servicii, care devine exigibilã în acea perioadã fiscalã. Taxa pe valoarea adãugatã aferentã achiziţiilor de bunuri/servicii, exigibilã în perioada fiscalã de raportare, pentru care nu s-au primit documente de justificare a deducerii pânã la data depunerii decontului de taxã pe valoarea adãugatã, se include în deconturile întocmite pentru perioadele fiscale urmãtoare. Nu este permisã deducerea taxei pe valoarea adãugatã în perioada fiscalã de raportare dacã exigibilitatea intervine într-o perioadã fiscalã viitoare.
(2) La persoanele impozabile înregistrate ca plãtitori de taxã pe valoarea adãugatã, inclusiv cele cu regim mixt, în cursul unei perioade fiscale taxa pe valoarea adãugatã aferentã achiziţiilor de bunuri/servicii se reflectã în contul 4426 «Taxa pe valoarea adãugatã deductibilã», indiferent dacã sunt destinate realizãrii de operaţiuni care dau drept de deducere, total sau parţial, conform pro rata, sau de operaţiuni care nu dau drept de deducere.
(3) În cursul anului, diferenţele nedeductibile rezultate ca urmare a aplicãrii pro rata conform art. 147 alin. (5) din codul fiscal sau taxa pe valoarea adãugatã devenitã nedeductibilã conform art. 147 alin. (4) din codul fiscal se înregistreazã pe cheltuielile perioadei fiscale de raportare.
(4) Prin derogare de la prevederile alin. (3), persoanele impozabile cu regim mixt, care aplicã pro rata provizorie în cursul anului, includ în valoarea de intrare a activelor amortizabile diferenţele nedeductibile rezultate ca urmare a aplicãrii pro rata conform art. 147 alin. (5) din codul fiscal sau taxa pe valoarea adãugatã devenitã nedeductibilã conform art. 147 alin. (4) din Codul fiscal.
(5) Taxa de dedus în plus, rezultatã ca urmare a regularizãrii efectuate conform art. 147 alin. (11) din Codul fiscal, se înregistreazã prin diminuarea cheltuielilor ultimei perioade fiscale, iar taxa de dedus în minus, prin majorarea cheltuielilor ultimei perioade fiscale.
(6) Persoanele impozabile înregistrate ca plãtitori de taxã pe valoarea adãugatã, inclusiv cele cu regim mixt, trebuie sã colecteze într-o perioadã fiscalã taxa pe valoarea adãugatã aferentã operaţiunilor taxabile care sunt exigibile în aceeaşi perioadã fiscalã. Taxa pe valoarea adãugatã aferentã livrãrilor de bunuri şi/sau prestãrilor de servicii, care este exigibilã în perioada fiscalã de raportare, dar nu a fost evidenţiatã în decontul de taxã pe valoarea adãugatã al perioadei fiscale de raportare, se înscrie în deconturile perioadelor fiscale urmãtoare.
(7) În cazul persoanelor impozabile, pentru care perioada fiscalã este trimestrul, jurnalele de vânzãri şi cumpãrãri se totalizeazã numai la sfârşitul fiecãrui trimestru. Conturile de taxã pe valoarea adãugatã nu se închid la fiecare sfârşit de lunã, ci numai la sfârşitul unui trimestru care reprezintã perioada fiscalã în scopul aplicãrii taxei pe valoarea adãugatã. Taxa de platã şi suma negativã a taxei pe valoarea adãugatã se determinã la finele perioadei fiscale, respectiv a trimestrului. Cifra de afaceri care serveşte drept referinţã la aplicarea art. 146 alin. (2) din codul fiscal este constituitã din suma, fãrã taxa pe valoarea adãugatã, a livrãrilor de bunuri şi prestãrilor de servicii taxabile şi/sau scutite cu drept de deducere, inclusiv avansurile încasate în anul precedent pentru astfel de operaţiuni."
7. Punctul 57 va avea urmãtorul cuprins:
"57. (1) Orice asociat sau partener al unei asocieri ori organizaţii fãrã personalitate juridicã este considerat persoanã impozabilã separatã pentru acele activitãţi economice care nu sunt desfãşurate în numele asocierii sau organizaţiei respective.
(2) Asocierile în participaţiune constituite exclusiv din persoane impozabile române nu dau naştere unei persoane impozabile separate. Asocierile de tip joint-venture, consortium sau alte forme de asociere în scopuri comerciale, care nu au personalitate juridicã şi sunt constituite în temeiul Codului comercial sau al Codului civil, sunt tratate drept asocieri în participaţiune.
(3) În cazul asocierilor în participaţiune dintre persoane impozabile române şi persoane impozabile stabilite în strãinãtate sau exclusiv din persoane impozabile stabilite în strãinãtate, se aplicã urmãtoarele reguli:
a) asocierea constituie persoanã impozabilã şi are dreptul sã solicite înregistrarea ca plãtitor de taxã pe valoarea adãugatã în situaţia în care prin contractul de asociere se prevede cã asocierea nu este reprezentatã faţã de terţi prin asociatul activ, ci acţioneazã în nume propriu în contul asociaţilor;
b) asocierea nu constituie persoanã impozabilã şi nu se înregistreazã ca plãtitor de taxã pe valoarea adãugatã, dacã prin contractul de asociere se prevede cã asociatul activ reprezintã asocierea faţã de terţi. Dacã asociatul activ este persoanã impozabilã românã, acesta va aplica prevederile art. 156 alin. (1) lit. d) din Codul fiscal. În cazul asocierilor în participaţiune constituite exclusiv din persoane stabilite în strãinãtate, asociatul activ trebuie sã îşi desemneze în România un reprezentant fiscal sau, dupã caz, sã îşi înregistreze un sediu permanent, dacã sunt îndeplinite condiţiile prevãzute la titlul I din codul fiscal pentru un astfel de sediu, şi apoi va aplica art. 156 alin. (1) lit. d) din Codul fiscal."
8. Dupã punctul 59 se introduce un nou punct, punctul 59^1, care va avea urmãtorul cuprins:
"59^1. (1) În cazul reducerilor de preţ acordate de producãtorii/distribuitorii de bunuri potrivit prevederilor pct. 23 alin. (3), pe bazã de cupoane valorice, facturile de reducere se întocmesc direct pe numele comercianţilor care au acceptat cupoanele valorice de la consumatorii finali, chiar dacã iniţial facturile de livrare a bunurilor pentru care se acordã aceste reduceri de preţ au fost emise de producãtori/distribuitori cãtre diverşi intermediari cumpãrãtori-revâ nzãtori. La rubrica "Cumpãrãtor" se înscriu datele de identificare ale cumpãrãtorului care a acceptat cupoanele valorice de la consumatorii finali. În plus, în factura fiscalã de reducere de preţ se va menţiona "reducere de preţ acordatã în baza cupoanelor valorice".
(2) În cazul în care producãtorii/distribuitorii de bunuri încheie contracte cu societãţi specializate în administrarea cupoanelor valorice, facturile de reduceri de preţ se întocmesc astfel:
a) producãtorii/distribuitorii emit o singurã facturã fiscalã cu semnul minus pentru valoarea reducerilor de preţ acordate în cursul unei luni şi a taxei pe valoarea adãugatã aferente, care trebuie sã cuprindã menţiunea "reduceri de preţ acordate în baza cupoanelor valorice conform anexei". Anexa trebuie sã conţinã informaţii din care sã rezulte valoarea reducerilor de preţ acordate de un producãtor/distribuitor pentru fiecare comerciant, pe categorii de bunuri. La rubrica "Cumpãrãtor" se vor înscrie datele de identificare ale societãţii specializate în administrarea cupoanelor valorice;
b) societãţile specializate în administrarea cupoanelor valorice vor emite cãtre fiecare comerciant o singurã facturã fiscalã cu semnul minus pentru toate bunurile în cauzã, în care vor înscrie valoarea reducerilor de preţ acordate de producãtori/distribuitori în cursul unei luni şi a taxei pe valoarea adãugatã aferente. Aceste facturi fiscale trebuie sã conţinã menţiunea "reduceri de preţ acordate în baza cupoanelor valorice conform anexei". Anexa trebuie sã conţinã informaţii din care sã rezulte valoarea reducerilor de preţ acordate de un producãtor/distribuitor pentru fiecare comerciant, pe categorii de bunuri. La rubrica "Furnizor" se vor înscrie datele de identificare ale societãţii specializate în administrarea cupoanelor valorice."

E. Titlul VII "Accize"
1. La punctul 1 alineatul (2), litera g) va avea urmãtorul cuprins:

"g) pentru uleiuri minerale:

A= Q x K x R,

unde:
A = cuantumul accizei
Q = cantitatea exprimatã în tone, litri sau gigajouli
K = acciza unitarã prevãzutã la art. 176 nr. crt. 9-16 din Codul fiscal
R = cursul de schimb leu/euro;"
2. La punctul 1 alineatul (2), dupã litera g) se introduce o nouã literã, litera h), cu urmãtorul cuprins:
"h) pentru electricitate:

A = Q x K x R,

unde:
A = cuantumul accizei
Q = cantitatea de energie electricã activã exprimatã în MWh
K = acciza unitarã prevãzutã la art. 176 nr. crt. 17 şi 18 din Codul fiscal
R = cursul de schimb leu/euro."
3. La punctul 5, dupã alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) Pentru combustibilul lichid uşor, utilizat în exclusivitate la producerea energiei termice, se datoreazã bugetului de stat o accizã la nivelul accizei datorate pentru pãcurã."
4. Dupã punctul 5 se introduc douã puncte noi, punctele 5^1 şi 5^2, cu urmãtorul cuprins:
"Codul fiscal:
Nivelul accizelor
Art. 176 [...]


─────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Denumirea produsului Acciza
crt. sau a grupei U.M. (echivalent
de produse euro/U.M.)
─────────────────────────────────────────────────────────────────
[...]
17. Electricitate utilizatã
în scop comercial MWh 0,14
18. Electricitate utilizatã
în scop necomercial MWh 0,30
─────────────────────────────────────────────────────────────────



Norme metodologice:
5^1. (1) Utilizarea în scop comercial reprezintã utilizarea de cãtre un agent economic - consumator final -, identificat în conformitate cu alin. (2), care, în mod independent, realizeazã, în orice loc, furnizarea de bunuri şi servicii, oricare ar fi scopul sau rezultatele unor astfel de activitãţi economice.
(2) Activitãţile economice cuprind toate activitãţile producãtorilor, comercianţilor şi persoanelor care furnizeazã servicii, inclusiv activitãţile agricole şi de minerit şi activitãţile profesiilor libere sau asimilate.
(3) Utilizarea în scop necomercial reprezintã orice utilizare de cãtre consumatorii finali, alţii decât cei prevãzuţi la alin. (1).
(4) Nu este considerat fapt generator de accize consumul de electricitate destinat producţiei de electricitate, producţiei combinate de energie electricã şi energie termicã, precum şi consumul utilizat pentru menţinerea capacitãţii de a produce electricitate.
Codul fiscal:
Calculul accizei pentru ţigarete
Art. 177 [...]
(1^1) La propunerea Ministerului Finanţelor Publice, Guvernul poate modifica acciza minimã în funcţie de evoluţia accizei aferente ţigaretelor din categoria de preţ cea mai vândutã, astfel încât nivelul accizei minime sã reprezinte 90% din acciza aferentã ţigaretelor din categoria de preţ cea mai vândutã.

Norme metodologice:
5^2. În vederea determinãrii accizei aferente ţigaretelor din categoria de preţ cea mai vândutã, antrepozitarii autorizaţi şi importatorii autorizaţi de astfel de produse sunt obligaţi sã prezinte lunar, odatã cu situaţia utilizãrii marcajelor, situaţia livrãrilor de ţigarete efectuate în luna de raportare. Aceastã situaţie va cuprinde informaţii referitoare la cantitãţile livrate în luna de raportare, exprimate în 1.000 de bucãţi ţigarete, aferente fiecãrei categorii de preţ practicate."
5. Alineatul (2) al punctului 7 se abrogã.
6. La punctul 8, alineatul (4) va avea urmãtorul cuprins:
"(4) În cazul producţiei de uleiuri minerale, antrepozitarul autorizat propus trebuie sã depunã documentaţia conform prevederilor prezentelor norme metodologice, dupã ce a fost avizatã de Ministerul Economiei şi Comerţului din punct de vedere tehnic şi dupã ce lista cuprinzând semifabricatele şi produsele finite din nomenclatorul lor de fabricaţie, domeniul de utilizare şi acciza propusã pentru fiecare produs au fost verificate şi avizate de Autoritatea Naţionalã a Vãmilor din punct de vedere al încadrãrii pe poziţii tarifare. Verificarea şi avizarea din punctul de vedere al încadrãrii pe poziţii tarifare se vor efectua de cãtre Autoritatea Naţionalã a Vãmilor în urma analizãrii documentaţiei specifice depuse de antrepozitarul autorizat propus. Documentaţia specificã trebuie sã conţinã: descrierea detaliatã a mãrfii, care sã permitã identificarea acesteia; compoziţia mãrfii, stabilitã inclusiv pe bazã de analizã de laborator, cu menţionarea metodei de expertizare utilizate; alte date şi elemente care sã permitã Autoritãţii Naţionale a Vãmilor sã verifice dacã a fost corect stabilitã clasificarea tarifarã."
7. La punctul 8, dupã alineatul (4^1) se introduce un nou alineat, alineatul (4^2), cu urmãtorul cuprins:
"(4^2) În cazul electricitãţii se vor autoriza ca antrepozitari agenţii economici care furnizeazã direct cãtre consumatorii finali energia electricã. Antrepozitarul autorizat propus trebuie sã depunã documentaţia întocmitã conform prevederilor prezentelor norme metodologice, însoţitã de copia licenţei de furnizare de energie electricã, emisã de Autoritatea Naţionalã de Reglementare în Domeniul Energiei."
8. La punctul 9^1, dupã alineatul (1) se introduc douã noi alineate, alineatele (2) şi (3), cu urmãtorul cuprins:
"(2) Locurile destinate producerii de uleiuri minerale pentru care se datoreazã accize numai în euro/tonã sau euro/1.000 kg, locurile destinate producerii combustibililor al cãror cod tarifar se încadreazã la art. 175 alin. (2) lit. d) din Codul fiscal, precum şi locurile destinate îmbutelierii gazului petrolier lichefiat vor fi dotate cu mijloace de mãsurare a masei.
(3) În vederea înregistrãrii producţiei de bere obţinute, fiecare antrepozitar autorizat pentru producţie este obligat:
a) sã înregistreze producţia de bere rezultatã la finele procesului tehnologic, prin aparatura adecvatã de mãsurare a butoaielor, sticlelor, navetelor, paleţilor sau a berii filtrate la vasele de depozitare, şi sã înscrie aceste date în rapoartele de producţie şi gestionare, cu specificarea capacitãţii ambalajelor şi a cantitãţii de bere exprimate în litri;
b) sã determine concentraţia zaharometricã a berii, conform standardelor în vigoare privind determinarea concentraţiei exprimate în grade Plato a berii, elaborate de Asociaţia de Standardizare din România, şi sã elibereze buletine de analize fizico-chimice. La verificarea realitãţii concentraţiei zaharometrice a sortimentelor de bere se va avea în vedere concentraţia înscrisã în specificaţia tehnicã internã, elaboratã pe baza standardului în vigoare pentru fiecare sortiment."
9. La punctul 11, dupã alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
"(3) În cazul electricitãţii, antrepozitarul autorizat pentru furnizarea energiei electrice cãtre consumatorul final nu are obligaţia constituirii garanţiei."
10. Alineatele (5) şi (6) ale punctului 12 vor avea urmãtorul cuprins:
"(5) Cazanele deţinute de gospodãriile individuale care produc ţuicã şi rachiuri din fructe, în cazul producţiei destinate vânzãrii, precum şi cazanele deţinute de antrepozitarii autorizaţi pentru producţia de ţuicã şi rachiuri din fructe trebuie sã fie litrate şi dotate cu vase litrate de organele abilitate de Biroul Român de Metrologie Legalã, precum şi cu mijloace de mãsurare legalã a concentraţiei alcoolice a produselor obţinute.
(6) Antrepozitarii autorizaţi au obligaţia, dupã caz, sã deţinã autorizaţia de mediu, eliberatã potrivit reglementãrilor legale în vigoare."
11. La punctul 12^1, dupã alineatul (5) se introduc trei noi alineate, alineatele (6), (7) şi (8), cu urmãtorul cuprins:
"(6) Antrepozitarii autorizaţi pentru producţia de produse accizabile supuse marcãrii, cãrora le-a fost revocatã sau anulatã autorizaţia, sunt obligaţi sã plãteascã în termen de 15 zile de la data revocãrii sau anulãrii, în contul Companiei Naţionale "Imprimeria Naţionalã" - S.A., contravaloarea tuturor marcajelor achiziţionate, precum şi a celor executate şi aflate în stoc la Compania Naţionalã "Imprimeria Naţionalã" - S.A., neachitate pânã la acea datã.
(7) Eliberarea unei noi autorizaţii sau a acordului comisiei prevãzute la alin. (5), privind valorificarea produselor înregistrate în stoc, va fi condiţionatã de dovada plãţii în contul Companiei Naţionale "Imprimeria Naţionalã" - S.A. a tuturor marcajelor menţionate la alin. (6).
(8) În termen de 15 zile de la data achitãrii, marcajele neutilizate, menţionate la alin. (6), vor fi distruse de cãtre Compania Naţionalã "Imprimeria Naţionalã" - S.A. Cheltuielile legate de distrugere vor fi suportate de cãtre agenţii economici în cauzã."
12. Dupã punctul 15 se introduce un nou punct, punctul 15^1, cu urmãtorul cuprins:
"Codul fiscal:
Momentul exigibilitãţii accizelor
Art. 192. - (1) Pentru orice produs accizabil, acciza devine exigibilã la data când produsul este eliberat pentru consum în România.

Norme metodologice:
15^1. În cazul electricitãţii, acciza devine exigibilã la momentul facturãrii energiei electrice furnizate cãtre consumatorii finali."
13. Alineatul (1) al punctului 17 va avea urmãtorul cuprins:
"17. (1) În toate situaţiile prevãzute la art. 192 alin. (3), (5), (6) şi (7) din Codul fiscal, acciza se plãteşte în termen de 5 zile de la data la care a devenit exigibilã. În plus, în cazurile în care se acordã scutire de la plata accizelor în baza certificatelor de scutire sau a autorizaţiilor de utilizator final, certificatul sau autorizaţia, dupã caz, se va retrage de cãtre autoritatea fiscalã emitentã a acestora."
14. La punctul 19, dupã alineatul (9) se introduce un nou alineat, alineatul (9^1), cu urmãtorul cuprins:
"(9^1). Prin excepţie de la prevederile alin. (9), în cazul electricitãţii nu se întocmeşte document administrativ de însoţire."
15. Alineatul (1) al punctului 21 va avea urmãtorul cuprins:
"21. (1) Scutirea de la plata accizelor se acordã direct beneficiarului atunci când produsele accizabile de la un antrepozit fiscal, de la un importator, de la rezerva de stat şi de la rezerva de mobilizare sau de la un distribuitor agreat, astfel cum este definit acesta la pct. 23, denumiţi în continuare furnizori. Beneficiazã de scutire directã şi contractanţii forţelor armate aparţinând oricãrui stat parte la Tratatul Atlanticului de Nord, aşa cum sunt definiţi în acordurile speciale (NATO/SOFA)."
16. Alineatul (3) al punctului 22 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Scutirea se acordã direct pentru:
a) alcoolul etilic şi alte produse alcoolice, denaturate şi utilizate în producerea de produse specifice industriei de apãrare;
b) alcoolul etilic şi alte produse alcoolice, utilizate de antrepozitarii autorizaţi care funcţioneazã în sistem integrat. Prin sistem integrat se înţelege utilizarea alcoolului etilic şi a altor produse alcoolice de cãtre antrepozitar, pentru realizarea de produse finite destinate a fi consumate ca atare, fãrã a mai fi supuse vreunei modificãri;
c) alcoolul etilic şi alte produse alcoolice, denaturate, importate şi utilizate de importatori în procesul de producţie."
17. La alineatul (15) al punctului 22, literele a) şi b) vor avea urmãtorul cuprins:
"a) pentru alcoolul etilic tehnic: violet de metil în concentraţie de 0,6-1,2 g la 1.000 litri, alcooli superiori în concentraţie de 0,2-0,5 kg/1.000 litri, benzinã de extracţie în concentraţie de 0,4-1 kg/1.000 litri, propilen glicol în concentraţie de 2-5 kg/1.000 litri sau dietilftalat în concentraţie de 0,2-1 kg/1.000 litri;
b) pentru alcoolul etilic: fenolftaleinã în concentraţie de 10-40 g/1.000 litri;".
18. La punctul 22, dupã alineatul (15) se introduce un nou alineat, alineatul (15^1), cu urmãtorul cuprins:
"(15^1) Denaturarea alcoolului etilic se realizeazã numai în antrepozitele fiscale de producţie unde a fost produs alcoolul etilic."
19. La punctul 22, dupã alineatul (17) se introduce un nou alineat, alineatul (17^1), cu urmãtorul cuprins:
"(17^1) Scutirile de la plata accizelor, în vigoare pânã la data de 1 aprilie 2005, se acordã prin compensare şi/sau restituire numai pentru cantitãţile de alcool etilic şi produse alcoolice utilizate efectiv pânã la acea datã, în scopurile pentru care au fost eliberate autorizaţiile de utilizator final."
20. La punctul 23, alineatele (2) şi (3) vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Scutirea se acordã direct pentru:
a) produsele prevãzute la art. 201 alin. (1) din Codul fiscal, cu excepţia celor prevãzute la lit. a) din acelaşi articol;
b) uleiurile minerale achiziţionate de distribuitorii agreaţi şi destinate scopurilor prevãzute la art. 201 alin. (1) lit. b) şi c) din Codul fiscal;
c) uleiurile minerale cu codul NC 2711 14 00, utilizate în orice alt scop decât drept carburant sau combustibil.
(3) Pentru situaţia prevãzutã la art. 201 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, cu excepţia uleiurilor minerale cu codul NC 2711 14 00, scutirea se acordã indirect prin compensare şi/sau restituire, dupã caz, potrivit prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã, republicatã, cu modificãrile ulterioare."
21. Alineatul (7) al punctului 23 va avea urmãtorul cuprins:
"(7) Autorizaţia de utilizator final se emite în toate cazurile de cãtre autoritatea fiscalã teritorialã. Autorizaţia se emite în 3 exemplare cu urmãtoarele destinaţii:
a) primul exemplar se pãstreazã de cãtre utilizatorul final sau de cãtre distribuitorul agreat;
b) al doilea exemplar este utilizat ca document administrativ de însoţire;
c) exemplarul 3 se transmite de cãtre utilizatorul final furnizorului şi se pãstreazã de cãtre acesta. În cazul achiziţionãrii produselor accizabile printr-un distribuitor agreat, acesta transmite o copie a exemplarului 3 cãtre antrepozitul fiscal expeditor sau cãtre importator."
22. Alineatul (10) al punctului 23 va avea urmãtorul cuprins:
"(10) Autorizaţia de utilizator final va fi solicitatã şi de cãtre beneficiarii uleiurilor minerale neaccizabile, rezultate din prelucrarea ţiţeiului sau a altor materii prime, care au punctul de inflamabilitate sub 85°C, destinate utilizãrii în alt scop decât drept carburant sau combustibil. În acest caz, în autorizaţia de utilizator final la rubrica destinatã articolului se va înscrie art. 201 alin. (1) lit. a) din codul fiscal şi în plus menţiunea: «În conformitate cu precizãrile pct. 23 alin. (10) aferente titlului VII "Accize" din <>Hotãrârea Guvernului nr. 44/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare»."
23. Alineatul (16) al punctului 23 se abrogã.
24. Alineatul (20) al punctului 23 va avea urmãtorul cuprins:
"(20) În cazul gazului petrolier lichefiat, pentru care scutirea de la plata accizelor se acordã direct utilizatorilor finali, livrat prin distribuitorii agreaţi, distribuitorul agreat se aprovizioneazã cu gaz petrolier lichefiat la preţuri cu accize, iar livrarea cãtre utilizatorii finali se face la preţuri fãrã accize. Distribuitorul agreat este cel care va solicita autoritãţii fiscale compensarea şi/sau restituirea, dupã caz, a accizelor aferente cantitãţilor livrate în regim de scutire, potrivit prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 , republicatã, cu modificãrile ulterioare."
25. Alineatele (22) şi (23) ale punctului 23 se abrogã.
26. La punctul 23, dupã alineatul (25) se introduce un nou alineat, alineatul (25^1), cu urmãtorul cuprins:
"(25^1) Scutirile de la plata accizelor, în vigoare pânã la data de 1 aprilie 2005, se acordã prin compensare şi/sau restituire numai pentru cantitãţile de uleiuri minerale utilizate efectiv pânã la acea datã, în scopurile pentru care au fost eliberate autorizaţiile de utilizator final."
27. La punctul 28, dupã alineatul (12) se introduce un nou alineat, alineatul (13), cu urmãtorul cuprins:
"(13) În cazul marcajelor pierdute sau sustrase, antrepozitarii şi importatorii autorizaţi au obligaţia ca, în termen de 15 zile de la înregistrarea declaraţiei, procesului-verbal de constatare sau a sesizãrii scrise a persoanei care a constatat dispariţia marcajelor, sã achite contravaloarea acestora în contul Companiei Naţionale «Imprimeria Naţionalã» - S.A."
28. Alineatul (7) al punctului 29 va avea urmãtorul cuprins:
"(7) În cazul antrepozitarului autorizat ca producãtor, cantitatea de marcaje ce poate fi aprobatã în decursul unei luni se stabileşte de cãtre autoritatea fiscalã competentã, de comun acord cu Compania Naţionalã «Imprimeria Naţionalã» - S.A. Aceastã cantitate se determinã în funcţie de cantitatea de marcaje rãmasã de ridicat de la Compania Naţionalã «Imprimeria Naţionalã» - S.A., cantitate comunicatã de aceasta la cerere autoritãţii fiscale competente, de stocul de marcaje neutilizat, existent la data solicitãrii, şi de numãrul de marcaje aferent livrãrilor efectuate în luna anterioarã. Cantitatea maximã de marcaje ce poate fi aprobatã pentru o lunã nu poate depãşi cantitatea de marcaje aferentã livrãrilor din luna anterioarã solicitãrii, la care se mai poate adãuga 10% din aceasta. În situaţia în care se solicitã o cantitate de marcaje mai mare decât cea prevãzutã de prezentele norme metodologice, nota de comandã va fi aprobatã numai dupã obţinerea unui aviz prealabil, bine justificat, al autoritãţii fiscale emitente a autorizaţiei de antrepozit fiscal. La preluarea marcajelor de la Compania Naţionalã «Imprimeria Naţionalã» - S.A., solicitantul este obligat sã prezinte şi dovada virãrii în contul acestei companii a contravalorii marcajelor utilizate, aferente livrãrilor efectuate în luna anterioarã, fãrã de care nu poate ridica noua comandã."
29. Punctul 30^1 se abrogã.
30. Dupã punctul 30 se introduce un nou punct, punctul 30^1, cu urmãtorul cuprins:
"Codul fiscal:
Nivelul şi calculul accizelor
Art. 208 [...]
(7) În cazul produselor prevãzute la alin. (4) şi (5), accizele preced taxa pe valoarea adãugatã şi se calculeazã o singurã datã prin aplicarea cotelor procentuale prevãzute de lege asupra bazei de impozitare, care reprezintã:
[...]
b) pentru produsele din import - valoarea în vamã stabilitã potrivit legii, la care se adaugã taxele vamale şi alte taxe speciale, dupã caz.

Norme metodologice:
30^1. (1) Definirea categoriilor de autoturisme sau autoturisme de teren din import noi ori rulate se face în funcţie de starea autoturismului la momentul introducerii în ţarã, în conformitate cu prevederile legislaţiei vamale în vigoare.
(2) În cazul autoturismelor sau al autoturismelor de teren din import noi ori rulate, care fac obiectul achiziţionãrii ca urmare a unui contract de leasing, accizele se calculeazã în funcţie de starea autoturismului sau autoturismului de teren din momentul introducerii în ţarã. Cota de accizã datoratã este cea în vigoare la momentul plãţii - aferentã stãrii autoturismului la momentul introducerii acestuia în ţarã - şi ea se aplicã asupra bazei de impozitare formate din valoarea de intrare a autoturismului, stabilitã la introducerea în ţarã a acestuia, la care se adaugã cuantumul taxelor vamale şi alte taxe speciale, dupã caz, datorate la momentul încheierii regimului vamal.
(3) Pentru alte produse supuse accizelor achiziţionate din import în baza unui contract de leasing, baza de impozitare pentru accize este valoarea de intrare la care se adaugã cuantumul taxelor vamale şi alte taxe speciale, dupã caz, la momentul închiderii operaţiunii de import.
(4) Transformarea în lei a valorii de intrare se efectueazã conform prevederilor legislaţiei vamale în vigoare."
31. Alineatele (2) şi (3) ale punctului 33 vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Sumele datorate drept accize şi impozit la ţiţeiul şi la gazele naturale din producţia internã se vireazã de cãtre plãtitori în urmãtoarele conturi de venituri ale bugetului de stat, deschise la unitãţile de trezorerie şi contabilitate publicã în a cãror razã teritorialã aceştia sunt înregistraţi ca plãtitori de impozite şi taxe, şi anume:
- contul 20.14.01.01 "Accize încasate din vânzarea uleiurilor minerale": accizele datorate pentru uleiuri minerale
- contul 20.14.01.02 "Accize încasate din vânzarea de alcool, distilate şi bãuturi alcoolice": accizele datorate pentru alcool, distilate, bãuturi alcoolice, vinuri şi bere
- contul 20.14.01.03 "Accize încasate din vânzarea produselor din tutun": accizele datorate pentru produse din tutun
- contul 20.14.01.04 "Accize încasate din vânzarea de cafea": accizele datorate pentru cafea
- contul 20.14.01.05 "Accize încasate din vânzarea altor produse": accizele datorate pentru alte produse şi grupe de produse cuprinse la cap. II "Alte produse accizabile" de la titlul VII din Codul fiscal
- contul 20.14.01.07 "Accize încasate din vânzarea energiei electrice": accizele datorate pentru energie electricã
- contul 20.17.01.24 "Impozitul pe ţiţeiul din producţia internã şi gazele naturale": impozitul pentru ţiţei şi pentru gazele naturale din producţia internã provenite din zãcãminte de gaze naturale, din zãcãminte de gaze cu condensat şi din zãcãminte de ţiţei.
(3) Accizele datorate pentru importuri de produse accizabile se achitã de cãtre plãtitori în urmãtoarele conturi deschise la unitãţile Trezoreriei Statului pe numele birourilor vamale prin care se deruleazã operaţiunile de import:
- contul 20.14.01.08 "Accize încasate în vamã din importul uleiurilor minerale"
- contul 20.14.01.09 "Accize încasate în vamã din importul de alcool, distilate şi bãuturi alcoolice"
- contul 20.14.01.10 "Accize încasate în vamã din importul de produse din tutun"
- contul 20.14.01.11 "Accize încasate în vamã din importul de cafea"
- contul 20.14.01.12 "Accize încasate în vamã din importul altor produse"
- contul 20.14.01.13 "Accize încasate în vamã din importul energiei electrice"
32. La punctul 38, dupã alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (5^1), cu urmãtorul cuprins:
"(5^1) Cantitãţile de produse accizabile provenite din stocul înregistrat la data de 31 decembrie 2004, deţinute de agenţii economici prevãzuţi la alin. (5), care nu mai au dreptul potrivit legii de a fi comercializate, pot fi predate sub supraveghere fiscalã, în vederea distrugerii, în condiţiile prevãzute de legislaţia în domeniu."
33. La punctul 38, dupã alineatul (13) se introduce un nou alineat, alineatul (14), cu urmãtorul cuprins:
"(14) Produsele alcoolice de natura celor definite la art. 169-173 din codul fiscal şi produsele din tutun care nu îndeplinesc condiţiile legale de comercializare, deţinute de antrepozitarii autorizaţi pentru producţie şi/sau depozitare, precum şi de cãtre agenţii economici comercianţi, pot fi predate sub supraveghere fiscalã, în vederea distrugerii, în condiţiile prevãzute de legislaţia în domeniu. Supravegherea fiscalã va fi asiguratã de cãtre autoritatea fiscalã în a cãrei razã teritorialã îşi desfãşoarã activitatea agentul economic."
34. Dupã punctul 41 se introduc douã noi puncte, punctele 41^1 şi 41^2, cu urmãtorul cuprins:
"41^1. Agenţii economici care desfãşoarã activitate de furnizare de energie electricã sunt obligaţi ca pânã la data de 30 septembrie 2005 sã depunã cererile şi documentaţia întocmitã în conformitate cu prevederile prezentelor norme metodologice, în vederea autorizãrii ca antrepozitari.
41^2. (1) Un contract de leasing se considerã a fi iniţiat la momentul în care beneficiarul contractului de leasing a încheiat prin semnare un contract ferm cu societatea de leasing, în baza cãruia urmeazã sã se deruleze operaţiunea de leasing.
(2) În cazul contractelor de leasing iniţiate înainte de data de 1 aprilie 2005, acciza datoratã la închiderea regimului vamal de import se calculeazã în funcţie de starea autoturismelor la momentul introducerii lor în ţarã şi pe baza cotelor de accizã în vigoare la momentul iniţierii contractului de leasing, în condiţiile prevãzute de legislaţia în domeniu aplicabilã pânã la data de 1 aprilie 2005.
(3) Prevederile alin. (1) şi (2) se aplicã şi în cazul altor produse supuse accizelor, cuprinse la art. 208 din Codul fiscal, introduse în ţarã în baza unor contracte de leasing."
F. Titlul VIII "Mãsuri speciale privind supravegherea producţiei, importului şi circulaţiei unor produse accizabile"
1. Alineatul (2) al punctului 6 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Toate reziduurile de uleiuri minerale rezultate din exploatare - scurgeri, spãlãri, curãţãri, decantãri, contaminãri - în alte locaţii decât antrepozitele fiscale de producţie pot fi vândute sau cedate numai în vederea prelucrãrii şi numai cãtre un antrepozit fiscal de producţie. Vânzarea sau cedarea poate avea loc numai pe bazã de facturã şi, respectiv, aviz de însoţire, vizate de reprezentantul organului fiscal teritorial în a cãrui razã îşi desfãşoarã activitatea antrepozitul fiscal. Colectarea şi prelucrarea reziduurilor petroliere pot fi efectuate numai de cãtre un antrepozit fiscal de producţie de uleiuri minerale. Colectarea uleiurilor uzate provenite de la motoare de combustie, transmisii la motoare, turbine, compresoare etc. se face de cãtre agenţii economici autorizaţi în acest sens, iar prelucrarea uleiurilor respective se poate face numai în antrepozite fiscale de producţie de uleiuri minerale."
2. La punctul 6, dupã alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu urmãtorul cuprins:
"(2^1) În situaţia în care nici un antrepozit fiscal de producţie nu acceptã cumpãrarea sau preluarea reziduurilor de uleiuri minerale, atunci deţinãtorii reziduurilor de uleiuri minerale pot preda aceste produse sub supraveghere fiscalã, în vederea distrugerii, în condiţiile prevãzute de legislaţia în domeniu."
3. Alineatul (3) al punctului 7 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) În noţiunea scop industrial menţionatã la art. 240 alin. (1) din codul fiscal se includ activitatea privind utilizarea uleiurilor minerale ca materie primã pentru obţinerea altor produse, care se regãsesc în produsul final rezultat din procesul de producţie, precum şi acele activitãţi cu caracter industrial care se regãsesc încadrate în Clasificarea activitãţilor din economia naţionalã - CAEN, aprobatã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 656/1997 , cu modificãrile ulterioare."
4. La punctul 7^3, dupã alineatul (3) se introduc trei noi alineate, alineatele (4), (5) şi (6), cu urmãtorul cuprins:
"(4) Intrã sub incidenţa prevederilor art. 244^1 alin. (2) din codul fiscal toate bãuturile alcoolice, respectiv: bere, vinuri, bãuturi fermentate - altele decât bere şi vinuri -, produse intermediare, bãuturi alcoolice din grupa alcoolului etilic. Pentru bãuturile alcoolice realizate de cãtre agenţii economici producãtori care deţin certificat de marcã sau adeverinţã eliberatã de Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mãrci, livrãrile vor fi însoţite de o copie a acestor documente.
(5) Pentru realizarea bãuturilor alcoolice sub licenţã, se va obţine în prealabil avizul autoritãţii fiscale emitente a autorizaţiei de antrepozit fiscal. Activitatea desfãşuratã fãrã acest aviz se considerã a fi activitate în afara antrepozitului fiscal. Livrãrile vor fi însoţite de un document legal din care sã rezulte dreptul producãtorului de a utiliza marca în cursul duratei de protecţie a mãrcii. Documentul legal poate fi contract de licenţã, cesiune, consimţãmânt scris din partea titularului mãrcii sau declaraţia producãtorului înregistrat în România din care sã rezulte cã acesta fabricã sortimentele respective, concret nominalizate în declaraţie, în baza contractelor de licenţã.
(6) Pentru vinurile realizate de agenţii economici producãtori, livrãrile vor fi însoţite de o copie a buletinului de analizã fizico-chimicã şi caracteristici organoleptice, eliberat de laboratoare autorizate."
ART. II
Pentru antrepozitarii care deja produc bãuturi alcoolice sub licenţã, avizul autoritãţii emitente a autorizaţiei de antrepozit fiscal se va obţine în termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri.
ART. III
<>Hotãrârea Guvernului nr. 44/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a <>Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 112 din 6 februarie 2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta hotãrâre, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouã numerotare.

PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul finanţelor publice,
Ionel Popescu

Bucureşti, 23 iunie 2005.
Nr. 610.
-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016