Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 599 din 6 iulie 2000  pentru aprobarea procedurilor de raportare, monitorizare si informare in aplicarea   Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 599 din 6 iulie 2000 pentru aprobarea procedurilor de raportare, monitorizare si informare in aplicarea Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 340 din 21 iulie 2000


În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României, ale art. 23 alin. (2), ale art. 24 alin. (2) lit. b) şi alin. (4), ale <>art. 26 alin. (6) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, precum şi ale art. 37 lit. g), art. 39-46 şi ale <>art. 55 din Legea concurentei nr. 21/1996 ,

Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.

ART. 1
Se aproba urmãtoarele proceduri:
a) Procedura de raportare a ajutoarelor de stat cãtre Oficiul Concurentei, în vederea întocmirii şi actualizãrii inventarului ajutoarelor de stat, prevãzutã în anexa nr. 1;
b) Procedura de monitorizare a ajutoarelor de stat, prevãzutã în anexa nr. 2;
c) Procedura privind modalitãţile de informare asupra fluxurilor financiare, care au loc între autoritãţile publice sau organismele care administreazã fonduri în numele statului şi agenţii economici cãrora li s-a încredinţat executarea unor servicii publice de interes general, prevãzutã în anexa nr. 3.
ART. 2
Faptele prevãzute în anexele nr. 1, 2 şi 3, calificate drept contravenţie, dacã nu sunt sãvârşite în astfel de condiţii încât potrivit legii sa fie considerate infracţiuni, se sancţioneazã potrivit prevederilor <>art. 55 din Legea concurentei nr. 21/1996 .
ART. 3
Anexele nr. 1, 2 şi 3 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.


PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU

Contrasemneazã:


───────────────
p. Şeful Oficiului Concurentei,
Constantin Prigoreanu

p. Ministrul finanţelor,
Sebastian Vladescu,
secretar de stat

Ministrul funcţiei publice,
Vlad Rosca

Ministrul muncii
şi protecţiei sociale,
Smaranda Dobrescu


ANEXA 1

PROCEDURA
de raportare a ajutoarelor de stat cãtre Oficiul Concurentei, în vederea întocmirii şi actualizãrii inventarului ajutoarelor de stat

Definirea inventarului ajutoarelor de stat acordate

1. Potrivit <>Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, denumita în continuare lege, Oficiul Concurentei va întocmi un inventar al schemelor de ajutor şi al ajutoarelor de stat individuale pentru ultimii 3 ani anteriori adoptãrii acesteia, inventar care va fi actualizat anual.
2. În sensul prezentei proceduri, inventarul ajutoarelor de stat acordate se constituie din:
a) inventarul actelor normative care conţin sau sunt susceptibile sa conţinã scheme de ajutor de stat şi/sau ajutoare de stat individuale, care au fost instituite sau acordate ori care au avut efecte în anii 1996, 1997 şi 1998 sau care au efecte în anul de raportare;
b) lista cuprinzând alocarile specifice în cadrul unei scheme de ajutor de stat, care cuprinde valoarea ajutoarelor de stat acordate pe fiecare beneficiar, precum şi informaţii cum ar fi: baza legalã a acordãrii ajutoarelor de stat, obiectivele, natura şi originea ajutoarelor de stat, condiţiile de alocare a ajutoarelor de stat, alte informaţii relevante;
c) lista cuprinzând ajutoarele de stat individuale, care cuprinde valoarea acestor ajutoare de stat acordate fiecãrui beneficiar nominalizat, precum şi informaţii cum ar fi: baza legalã a acordãrii ajutoarelor de stat, obiectivele, natura şi originea ajutoarelor de stat, condiţiile de alocare a ajutoarelor de stat, alte informaţii relevante;
d) centralizatorul ajutoarelor de stat, care cuprinde într-o forma sinteticã valoarea ajutoarelor de stat acordate prin intermediul schemelor de ajutor de stat şi a ajutoarelor de stat individuale, cuantificate şi clasificate în funcţie de natura, originea şi obiectivele codificate ale acestora, astfel cum sunt precizate la pct. 3-7 din prezenta procedura.

Determinarea ajutoarelor de stat în funcţie de natura acestora

3. Cuantumul ajutorului de stat se determina conform prevederilor din actele normative prjn care se instituie o schema de ajutor de stat sau se acorda un ajutor de stat individual.
În cazul în care modalitãţile de cuantificare a ajutoarelor de stat nu sunt prevãzute în actele normative prin care se instituie o schema de ajutor de stat sau se acorda un ajutor de stat individual, determinarea cuantumului ajutoarelor de stat se face conform formulelor avute în vedere la autorizarea acestora de cãtre Consiliul Concurentei sau stabilite prin regulamente şi instrucţiuni ale Consiliului Concurentei.
În orice situaţie în care nu este prevãzutã în mod explicit o formula, identificarea şi cuantificarea ajutorului de stat se vor face în funcţie de natura ajutorului de stat, astfel cum sunt prevãzute în prezenta procedura.
4. Sumele acordate sau cele la care statul a renunţat în favoarea agenţilor economici, indiferent dacã este vorba de alocari specifice în cadrul unei scheme de ajutor de stat sau de un ajutor de stat individual, se determina în funcţie de natura ajutorului.
4.1. În cazul ajutoarelor de stat directe - ajutoare de natura cheltuielilor bugetare sau a veniturilor bugetare la care statul renunţa, altele decât cele de natura fiscalã:
a) la subvenţii, alocaţii, prime (inclusiv prime pentru export), precum şi la orice alte sume nerambursabile - valoarea ajutorului de stat coincide cu valoarea efectivã a sumei alocate;
b) la participarea cu capital a statului sau a altor organisme care administreazã fonduri în numele statului în vederea finanţãrii directe din fonduri publice a unor investiţii sau activitãţi, dacã rata anticipata a profitului este mai mica decât cea normalã - valoarea ajutorului de stat este egala cu contravaloarea capitalului investit din fonduri publice;
c) la vânzarea de terenuri, clãdiri şi alte active, aparţinând domeniului privat al statului, sub preţul pieţei - valoarea ajutorului de stat este egala cu diferenţa dintre preţul pieţei şi preţul efectiv de vânzare al terenurilor, clãdirilor şi al altor active. Preţul pieţei reprezintã preţul la care terenurile, clãdirile şi alte active sunt vândute în condiţii concurentiale;
d) la reduceri de preţ la bunurile furnizate şi la serviciile prestate de cãtre autoritãţile publice sau de alte organisme care administreazã resurse ale statului - valoarea ajutorului de stat este egala cu diferenţa dintre preţul/tariful pe piata al acestor produse/servicii şi preţul/tariful redus la care ele sunt furnizate în situaţiile amintite;
e) la anularea sau reducerea datoriilor - valoarea ajutorului de stat este egala cu valoarea datoriei cãtre stat de la plata cãreia agentul economic este scutit;
f) la credite cu dobanda preferentiala - valoarea ajutorului de stat reprezintã diferenţa dintre dobanda activa, calculatã ca medie a dobânzilor practicate pe piata bancarã şi dobanda efectiv plãtitã de beneficiarul ajutorului;
g) la garanţii acordate de stat sau de alte autoritãţi publice în condiţii preferenţiale pentru credite interne şi externe - se considera ca valoarea ajutorului de stat este de 10% din sumele nominale garantate la creditele în derulare, pentru fiecare an.
4.2. În cazul ajutoarelor indirecte - ajutoare de stat acordate indirect prin sistemul fiscal sau prin intermediul asigurãrilor sociale:
a) la exceptari, reduceri şi/sau scutiri de la plata taxelor vamale - valoarea ajutorului de stat consta în cuantumul taxelor vamale exceptate de la obligaţia de plata, respectiv valoarea reducerii şi/sau scutirii de la plata taxelor vamale care au fost acordate, la diferenţa respectiva adãugându-se şi influentele rezultate din alte taxe şi impozite dependente de baza de calcul;
b) la reduceri şi/sau scutiri de la plata impozitelor, taxelor şi a altor obligaţii bugetare - valoarea ajutorului de stat este valoarea reducerii şi/sau a scutirii acordate anual;
c) la amânãri şi/sau eşalonãri la plata impozitelor, taxelor şi a altor obligaţii bugetare - valoarea ajutorului de stat consta în diferenţa dintre suma datoratã ca majorare de întârziere şi cea datoratã ca majorare aferentã sumelor amânate sau eşalonate;
d) la reduceri şi/sau scutiri de la plata majorãrilor de întârziere - valoarea ajutorului de stat consta în valoarea reducerii şi/sau a scutirii.
În cazul în care beneficiarul de credite garantate de stat intra în indisponibilitate de plata, achitarea sumelor datorate este, conform art. 34 alin. (2) şi <>art. 43 alin. (3) din Legea datoriei publice nr. 81/1999 , o obligaţie prioritara a agenţilor economici cãtre bugetul de stat şi deci, în funcţie de natura sa, ajutorul de stat este un ajutor indirect, acordat prin sistemul fiscal.
În vederea transmiterii informaţiilor cãtre Oficiul Concurentei şi în conformitate cu prevederile pct. 8 şi 9 din prezenta procedura, pentru sumele plãtite de garant în contul garanţiei, precum şi pentru scutirea de la plata a penalitatilor legale se vor întocmi fise distincte (anexa nr. 1A, 1B sau 1C, dupã caz), altele decât fişele întocmite pentru ajutorul de stat direct acordat sub forma de garanţie de stat. Valoarea ajutorului de stat se va determina conform lit. b), c) şi d).
4.3. Enumerarile prevãzute la pct. 4.1 şi 4.2 nu sunt exhaustive. În cazul apariţiei unor situaţii speciale, în care nu poate fi identificat modul de calcul conform pct. 4.1 şi 4.2, Oficiul Concurentei va acorda asistenta de specialitate în vederea determinãrii formulei de calcul şi a cuantumului ajutorului de stat.

Obiectivele acordãrii ajutoarelor de stat

5. În funcţie de scopul urmãrit la acordarea ajutoarelor de stat obiectivele acordãrii ajutoarelor de stat se clasifica în obiective principale sau obiective secundare, iar în funcţie de destinaţie, în obiective orizontale, sectoriale sau regionale.
Obiectivul principal are în vedere motivatia adoptãrii actului normativ prin care s-a initiat schema de ajutor şi care, de regula, constituie un obiectiv prioritar de politica economicã la nivel micro sau macroeconomic, în funcţie de autoritatea care acorda ajutorul de stat respectiv. Acesta poate fi obiectiv orizontal, sectorial sau regional. Ori de câte ori un ajutor de stat are destinaţie regionala aceasta va fi specificatã ca obiectiv principal.
Obiectivul secundar se referã la precizarea altor criterii decât cel avut în vedere la definirea obiectivului principal şi care, în subsidiar, a condus la emiterea schemei de ajutor de stat. Obiectivul secundar poate fi un obiectiv sectorial sau orizontal.
6. Obiectivul principal poate fi din categoria celor orizontale, sectoriale sau regionale, iar obiectivul secundar poate fi din categoria obiectivelor orizontale sau sectoriale, astfel:
Obiectivele orizontale se referã la ajutoarele de stat acordate unui agent economic beneficiar, indiferent de domeniul (sectorul) de activitate al acestuia, pentru realizarea în bune condiţii a unor acţiuni, cum ar fi cele de cercetare-dezvoltare, de adaptare la standardele de mediu, de sustinere şi promovare a întreprinderilor mici şi mijlocii, de combatere a somajului, de pregãtire profesionalã sau cu alte destinaţii orizontale.
Obiectivele sectoriale se referã la ajutoarele de stat destinate strict unui anumit sector de activitate, clasificarea lor pe grupe punând în evidenta sectoarele sensibile concurential, respectiv cele cu probleme structurale de supracapacitate (în plan european: oţel, construcţii navale, cãrbune etc.).
Obiectivele regionale au în vedere ajutoarele de stat destinate dezvoltãrii regiunilor defavorizate, prin susţinerea investiţiilor şi a creãrii de locuri de munca, prin promovarea dezvoltãrii, modernizãrii şi diversificãrii activitãţii agenţilor economici localizati în acele regiuni şi prin încurajarea infiintarii de noi firme în regiune.
Prin ajutoare regionale se înţelege ajutoarele de stat acordate:
- zonelor pentru care au fost elaborate programe naţionale de dezvoltare regionala, respectiv cele pentru care se acorda ajutor de stat în vederea facilitãrii dezvoltãrii anumitor activitãţi economice, în condiţiile în care un astfel de ajutor de stat nu afecteazã în mod contrar climatul concurential;
- zonelor defavorizate, respectiv zonelor declarate defavorizate prin acte normative, ca urmare a încadrãrii în criteriile stabilite prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/1998 privind regimul zonelor defavorizate, republicatã, cu modificãrile ulterioare.
Ajutoarele de stat acordate pentru agricultura, respectiv pentru silvicultura şi piscicultura, nu se încadreazã pe obiective, ci se înregistreazã ca atare.
7. Obiectivele ajutorului de stat sunt clasificate şi codificate în conformitate cu prevederile art. 14 din lege şi cu reglementãrile existente în Uniunea Europeanã, astfel:





──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Codul
de clasificare Denumirea obiectivului
a obiectivelor
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1.1. Agricultura
1.2. Silvicultura, piscicultura

2.1. Obiective orizontale, respectiv:

2.1.1. Cercetare-dezvoltare
2.1.2. Mediul înconjurãtor
2.1.3. Întreprinderi mici şi mijlocii
2.1.4. Comerţ
2.1.5. Economisirea energiei
2.1.6. Investiţii generale
2.1.7. Combaterea somajului
2.1.8. Pregãtirea profesionalã
2.1.9. Alte obiective (salvare, restructurare etc.)

2.2. Obiective sectoriale, respectiv:

2.2.1. Oţel
2.2.2. Construcţii navale
2.2.3. Transporturi şi comunicaţii
2.2.4.1. Cãrbune: ajutoare pentru producţia curenta
2.2.4.2. Cãrbune: alte ajutoare
2.2.5. Alte sectoare
2.2.6. Servicii financiare

3. Obiective regionale, respectiv:

3.1. Zone pentru care au fost elaborate programe naţionale
de dezvoltare regionala, altele decât zonele defavorizate
3.2. Zone defavorizate
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



Organizarea evidentei, transmiterea informaţiilor şi controlul privind ajutoarele de stat acordate

A. Întocmirea inventarului ajutoarelor de stat acordate
8. În vederea întocmirii inventarului ajutoarelor de stat acordate, autoritãţile responsabile, respectiv furnizorii de ajutor de stat, vor completa fişele conţinute în anexele nr. 1A (schema de ajutor de stat) şi nr. 1B (ajutor de stat individual), specificand natura, obiectivele şi codul de clasificare a ajutoarelor de stat. Fişele completate integral vor fi transmise la Oficiul Concurentei.
8.1. Pentru întocmirea inventarului schemelor de ajutor de stat şi al ajutoarelor de stat individuale pentru ultimii 3 ani anteriori adoptãrii legii, respectiv pentru anii 1996, 1997 şi 1998, anexele se vor completa, conform prezentei proceduri, în baza evidentei existente şi se vor transmite la Oficiul Concurentei în termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri.
8.2. Inventarul ajutoarelor de stat acordate în anii 1996, 1997 şi 1998 va cuprinde informaţiile transmise de furnizorii de ajutoare de stat. Ajutoarele de stat acordate în perioada 1996-1998 sunt considerate ajutoare existente şi vor fi cuantificate, clasificate şi codificate în conformitate cu criteriile menţionate la pct. 3-7 din prezenta procedura.
8.3. Informaţiile transmise vor cuprinde şi observaţii cu privire la contextul acordãrii ajutoarelor de stat, respectiv existenta unor programe de salvare/restructurare, de dezvoltare regionala, de privatizare, a altor programe guvernamentale, cu precizarea condiţiilor specifice de acordare, inclusiv acordarea lor o singura data, la un moment dat (ajutoare de stat ad-hoc). Orice informaţii suplimentare solicitate de Oficiul Concurentei vor fi transmise în maximum 15 zile de la primirea solicitãrii.
8.4. Autoritãţile responsabile sunt ministerele, agenţiile guvernamentale, autoritãţile administraţiei publice locale, organele de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale şi alte organisme care administreazã surse de stat, alte instituţii similare care au competenta de a iniţia acte normative prin care se instituie o schema de ajutor de stat sau un ajutor de stat individual şi/sau care sunt împuternicite sa furnizeze ajutoare de stat.
8.5. Informaţiile transmise se referã la toate ajutoarele de stat, inclusiv la cele exceptate de la obligaţia notificãrii, în condiţiile stabilite prin regulamente ale Consiliului Concurentei, respectiv situate sub pragul minim de un miliard lei pe beneficiar pentru o perioada de 3 ani, conform art. 20 din lege, sau sunt considerate autorizate potrivit art. 21 din lege.
Identificarea acestor ajutoare de stat se face pe baza prevederilor art. 2 şi 4 din lege şi a criteriilor cuprinse în regulamentele emise de Consiliul Concurentei.
B. Actualizarea anuala a inventarului ajutoarelor de stat
9. În vederea actualizãrii anuale a inventarului ajutoarelor de stat acordate, autoritãţile care elaboreazã scheme de ajutor de stat şi furnizorii de ajutor, precum şi beneficiarii de ajutor vor comunica Oficiului Concurentei informaţii referitoare la ajutoarele de stat acordate/primite prin intermediul schemelor de ajutor şi la ajutoarele individuale, inclusiv la ajutoarele exceptate de la obligaţia notificãrii cãtre Consiliul Concurentei şi care au efecte în anul de raportare. Actualizarea anuala începe în anul 2000 pentru anul de raportare 1999.
10. Potrivit legii, autoritãţile care elaboreazã scheme de ajutor de stat şi furnizorii de ajutor de stat vor transmite informaţii referitoare la:
a) natura ajutorului de stat - informaţiile vor fi structurate şi clasificate conform pct. 3 şi 4 din prezenta procedura;
b) condiţii impuse la acordarea ajutoarelor - se vor referi atât la condiţiile stabilite de initiator, cat şi la cele impuse în cursul procedurii de autorizare de Consiliul Concurentei sau la condiţiile impuse în temeiul art. 13 din lege. Condiţiile sunt asociate obiectivelor ajutoarelor de stat definite la pct. 5-7 din prezenta procedura.
c) originea ajutorului - se precizeazã dacã este vorba de un ajutor de stat din surse ale bugetului de stat sau pe seama acestuia, din surse ale bugetului asigurãrilor sociale de stat sau pe seama acestuia, din surse ale bugetelor locale (judeţ, localitate) sau pe seama acestora, precum şi din alte surse de stat;
d) suma estimatã a fiecãrui ajutor de stat acordat - se vor preciza sumele prevãzute sa fie acordate pe intreaga perioada de aplicare a schemei de ajutor de stat sau sumele prevãzute ca ajutoare de stat individuale, dupã caz, cu repartizarea acestora pe fiecare an şi, respectiv, pe transe de alocare;
e) durata schemei ajutorului de stat - este cea prevãzutã în actul normativ prin care este promovata schema de ajutor de stat.
11. Informaţiile prevãzute la pct. 10 se vor transmite şi vor conţine referiri la:
a) schemele de ajutor de stat în derulare, precum şi alocarile specifice în cadrul acestora, considerate ajutoare existente în condiţiile art. 3 din lege. În aceasta categorie se includ schemele operationale anterioare anului de raportare şi care continua ulterior acestuia, noile scheme adoptate în cursul anului de raportare sau cele a cãror aplicare înceteazã în cursul anului de raportare;
b) ajutoarele de stat individuale, considerate ajutoare existente în condiţiile art. 3 din lege. În aceasta categorie se includ ajutoarele de stat individuale considerate ajutoare de stat ad-hoc, precum şi tranşele alocate efectiv în cursul anului de raportare, atunci când se are în vedere alocarea în transe a ajutorului de stat individual;
c) ajutoarele exceptate de la obligaţia notificãrii, conform art. 20 şi 21 din lege.
12. Prin furnizori de ajutor de stat se înţelege ministerele, agenţiile guvernamentale, autoritãţile administraţiei publice locale, organele de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale, alte organisme care administreazã surse de stat şi care sunt împuternicite sa acorde ajutoarele de stat existente. Autoritãţile care elaboreazã scheme de ajutor de stat pot fi şi furnizori de ajutor de stat.
12.1. Furnizorii de ajutor de stat vor organiza evidenta sumelor acordate sub forma de ajutoare de stat, astfel încât sa permitã furnizarea de informaţii conform pct. 10 şi 11 din prezenta procedura, precum şi cuantificarea nivelului ajutoarelor de stat acordate:
a) anual, pentru fiecare schema de ajutor de stat sau ajutor de stat individual gestionat;
b) anual, pentru fiecare agent economic beneficiar de ajutor de stat individual sau de alocari specifice în cadrul unei scheme de ajutor de stat.
Evidenta va fi organizatã astfel încât sa permitã identificarea şi cuantificarea ajutoarelor de stat acordate în ultimii 3 ani consecutivi.
12.2. Furnizorii de ajutor de stat vor transmite informaţii conform anexelor nr. 1A şi 1B, dupã caz, şi instrucţiunilor la acestea, pana la data de 30 iulie a anului urmãtor anului de raportare, pe baza datelor cuprinse în darea de seama contabila anuala şi a evidentei organizate în acest scop, a altor acte care prezintã importanta pentru identificarea sumelor acordate ca ajutor de stat, precum şi pe baza actelor normative prin care s-au acordat ajutoare de stat.
13. Beneficiarii de ajutor de stat vor transmite datele privind cuantumul ajutoarelor de stat, determinate pe baza evidentelor organizate în acest scop, conform anexei nr. 1C şi instrucţiunilor de completare a anexei, pana la data de 30 iulie a anului urmãtor anului de raportare.
13.1. Potrivit legii, beneficiarii de ajutor de stat vor transmite informaţii referitoare la:
a) suma ajutorului de stat primit în funcţie de natura ajutorului. În acest caz informaţiile vor fi structurate şi cuantificate conform pct. 3 şi 4 din prezenta procedura.
b) furnizorul de ajutor de stat - se precizeazã autoritatea care a acordat ajutorul de stat, precum şi, atunci când este cazul, prin cine se deruleazã alocarile specifice şi/sau ajutoarele individuale (bãnci, companii naţionale etc.);
c) informaţii cu caracter general, respectiv:
- baza legalã a acordãrii ajutoarelor de stat;
- condiţii impuse la acordarea ajutoarelor de stat;
- dacã ajutoarele de stat sunt exceptate de la obligaţia notificãrii conform art. 20 şi 21 din lege;
- alte date relevante privind modul de determinare a ajutorului de stat.
13.2. Informaţiile prevãzute la pct. 13.1 din prezenta procedura se referã, fãrã a se limita, la:
a) sumele primite în cadrul fiecãrei scheme de ajutor de stat, prin intermediul alocarilor specifice;
b) sumele primite anual prin intermediul ajutoarelor de stat individuale;
c) sumele primite anual ca ajutor de stat exceptat de la obligaţia notificãrii conform art. 20 şi 21 din lege;
d) valoarea totalã a ajutoarelor de stat primite, rezultatã prin însumarea anuala a alocarilor specifice din diversele scheme de ajutor de stat, a ajutoarelor de stat individuale, a ajutoarelor de stat exceptate de la obligaţia notificãrii cãtre Consiliul Concurentei, inclusiv a celor situate sub pragul minim.
13.3. Beneficiarii de ajutor de stat trebuie sa fie în mãsura sa furnizeze informaţiile prevãzute la pct. 13.1 şi 13.2 din prezenta procedura pentru toate ajutoarele de stat primite în ultimii 3 ani consecutivi.
14. Anul de raportare este anul anterior anului curent. Informaţiile vizeazã atât ajutoarele de stat acordate în anul de raportare, cat şi pe cele acordate în cei 2 ani consecutivi, anteriori anului de raportare.
15. O data cu informaţiile curente se transmit, dacã este cazul, informaţii ce reprezintã corectii legale (recuperari, rambursãri conform legii, neraportate în anul/anii anteriori) ale sumelor raportate anterior ca valoare a ajutoarelor de stat acordate. Aceste informaţii vor fi reflectate în inventarul ajutoarelor de stat, în funcţie de explicaţiile date de furnizor sau de beneficiar. Oficiul Concurentei îşi rezerva dreptul verificãrii ulterioare a realitãţii informaţiilor primite conform procedurii de monitorizare a ajutoarelor de stat cuprinse în anexa nr. 2 la prezenta hotãrâre.
16. Oficiul Concurentei va cere informaţii suplimentare ori de câte ori este nevoie, iar furnizorii şi beneficiarii de ajutoare de stat le vor transmite în maximum 15 zile de la primirea solicitãrii.
17. În toate cazurile informaţiile se transmit atât pe suport de hârtie, cat şi pe suport magnetic informatic, cu semnatura de primire (numãr de înregistrare), sau prin posta, cu confirmare de primire. Transmiterea pe suport magnetic informatic se face într-o forma care sa permitã utilizarea şi procesarea datelor de cãtre Oficiul Concurentei.
În termen de 5 zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, Oficiul Concurentei va pune la dispoziţie furnizorilor de ajutoare de stat configuraţia informatica standard pentru completarea anexelor nr. 1A şi 1B.
De asemenea, la solicitare, Oficiul Concurentei va pune la dispoziţie beneficiarilor de ajutoare de stat configuraţia informatica standard pentru completarea anexei nr. 1C.
18. În cazul în care considera necesar, Oficiul Concurentei, prin persoane împuternicite în acest scop, va verifica la furnizorii şi beneficiarii de ajutoare de stat corectitudinea determinãrii cuantumului ajutoarelor, veridicitatea informaţiilor care au stat la baza acestui calcul, precum şi orice alte informaţii necesare.
Furnizorii şi beneficiarii de ajutoare de stat vor pune la dispoziţie persoanelor împuternicite de cãtre Oficiului Concurentei toate datele necesare pentru calculul valorii şi intensitatii ajutorului de stat, indiferent de natura şi de obiectivele acestuia.
Intensitatea ajutorului de stat se defineste ca reprezentând ponderea ajutorului de stat în totalul costului proiectului.

Contravenţii şi sancţiuni

19. Constituie contravenţii la prevederile prezentei proceduri urmãtoarele fapte, dacã nu sunt sãvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii, sa fie considerate infracţiuni:
a) refuzul sau omisiunea transmiterii de date şi informaţii, precum şi transmiterea de date sau informaţii eronate ori incomplete de cãtre furnizorii de ajutor de stat, conform prevederilor pct. 8, 10-12, 15-18, respectiv de cãtre beneficiarii de ajutor de stat, conform prevederilor pct. 13, 15-18 din prezenta procedura;
b) întârzieri în transmiterea datelor sau a informaţiilor fata de termenele stabilite pentru furnizorii de ajutor de stat, conform prevederilor pct. 8.1, 8.3 şi 16, respectiv pentru beneficiarii de ajutor de stat, conform prevederilor pct. 13 şi 16 din prezenta procedura.
20. Contravenţiile prevãzute la pct. 19, sãvârşite de cãtre beneficiarii şi furnizorii de ajutor de stat, în cazul în care aceştia sunt sau se comporta ca agenţi economici, se sancţioneazã potrivit <>art. 55 din Legea concurentei nr. 21/1996 . Dispoziţiile prezentului punct se completeazã cu prevederile <>Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, în cazul furnizorilor de ajutor de stat-autoritãţi publice, precum şi cu alte prevederi legale privind rãspunderea civilã, administrativã sau penalã, dupã caz, conform legislaţiei în vigoare.
21. În exercitarea atribuţiilor legale, constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre personalul de control de specialitate al Oficiului Concurentei, împuternicit în acest scop.

Raportul privind ajutoarele de stat

22. Conform art. 27 din lege, activitatea de inventariere se finalizeazã prin realizarea unui raport cu periodicitate anuala, întocmit de cãtre Oficiul Concurentei pana la data de 30 noiembrie a anului urmãtor anului de raportare. Centralizatorul cuprinzând ajutoarele de stat va face parte integrantã din raport.
Raportul se înainteazã spre avizare Guvernului, se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, conform art. 27 alin. (1) din lege şi se transmite Comisiei Europene în vederea asigurãrii deplinei transparente în acest domeniu şi îndeplinirii de cãtre România a obligaţiilor asumate prin acordurile internaţionale la care este parte.

Dispoziţii finale

23. Anexele nr. 1A, 1B şi 1C fac parte integrantã din prezenta procedura.


ANEXA 1A
────────
la procedura de raportare
──────────────────────────

┌────────────────────────────────────────────────┐
│ Furnizorul de ajutor de stat: │
│ ............................................ │
│ Adresa ..................................... │
│ Localitatea ......., judeţul ............... │
│ Telefon: ........ Fax: ..................... │
codul fiscal ............................... │
│ Persoana de contact ........................ │
│ │
└────────────────────────────────────────────────┘

FIŞA
privind ajutoarele de stat acordate în baza ...., în anul...........

1. Titlul schemei de ajutor de stat:
2. Baza legalã:
3. Obiectivele acordãrii ajutorului de stat:
- principal
- secundar
4. Natura ajutorului de stat:
5. Originea ajutorului de stat:
6. Condiţii de acordare:
7. Beneficiarii şi cuantumul alocarilor specifice în cadrul schemei
de ajutor de stat
┌─┬─────────────────────────────────┬─────────────┬────────────────────────────┐
│ │ Beneficiarii │Valoarea │ Din care: │
│N│ de ajutor de stat │ajutorului │ │
│r├─────────┬────────────┬──────────┤ de stat ├────────┬───────────────────┤
│ │Denumirea│Localitatea/│Sectorul │cumulat pe │În anul │În anii precedenti │
│c│ │ Judeţul │ de │─────── │de rapor│anului de raportare│
│r│ │ │activitate│ultimii 3 ani│tare │ - mii lei - │
│t│ │ │ │ - mii lei - │ ...... ├─────────┬─────────┤
│ │ │ │ │ │ mii lei│ În anul │ În anul │
│ │ │ │ │ │ │ ...... │ ...... │
│ │ │ │ │ │ ├─────────┼─────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │
├─┼─────────┼────────────┼──────────┼─────────────┼────────┼─────────┼─────────┤
│0│ 1 │ 2 │ 3 │ 4 (5+6+7) │ 5 │ 6 │ 7 │
├─┼─────────┼────────────┼──────────┼─────────────┼────────┼─────────┼─────────┤
│1│ │ │ │ │ │ │ │
├─┼─────────┼────────────┼──────────┼─────────────┼────────┼─────────┼─────────┤
│2│ │ │ │ │ │ │ │
├─┼─────────┼────────────┼──────────┼─────────────┼────────┼─────────┼─────────┤
│3│ │ │ │ │ │ │ │
├─┴─────────┴────────────┴──────────┼─────────────┼────────┼─────────┼─────────┤
│ TOTAL: │ │ │ │ │
└───────────────────────────────────┴─────────────┴────────┴─────────┴─────────┘



8. Date privind modul de determinare a cuantumului ajutorului de stat:
9. Observaţii:

Instrucţiuni de completare a anexei nr. 1A

Se completeazã câte o fişa pentru fiecare schema de ajutor de stat, menţionându-se în titlu actul normativ prin care s-a initiat schema de ajutor de stat respectiva şi anul de raportare. Se completeazã, pentru anul de raportare 1998, fise privind alocarile specifice acordate în anii 1996, 1997 şi 1998; pentru anul de raportare 1999 se completeazã fise privind alocarile specifice acordate în anii 1997, 1998, 1999 etc. În cazul în care printr-un act normativ se promoveazã mai multe scheme de ajutor de stat, se completeazã câte o fişa pentru fiecare schema. În cazul în care prin actul normativ ce promoveazã schema de ajutor de stat sunt prevãzute ajutoare de stat de naturi diferite, se completeazã câte o fişa pentru fiecare natura a ajutorului de stat.
Pct. 1. - Titlul schemei de ajutor de stat va cuprinde descrierea sinteticã a acesteia.
Pct. 2. - Baza legalã va cuprinde atât actul normativ prin care a fost initiata schema de ajutor de stat, cat şi actele normative prin care acesta a fost reînnoit, prelungit sau modificat, precum şi actele normative prin care s-au efectuat alocari specifice în cadrul schemei de ajutor de stat, dupã caz.
Pct. 3. - În stabilirea şi codificarea obiectivului se vor avea în vedere prevederile cuprinse la pct. 5-7 din Procedura de raportare a ajutoarelor de stat cãtre Oficiul Concurentei în vederea întocmirii şi actualizãrii inventarului ajutoarelor de stat. Atât în cazul obiectivului principal, cat şi în cazul obiectivelor secundare se menţioneazã în mod obligatoriu şi codul de obiectiv al acestora.
Pct. 4. - Se menţioneazã natura ajutorului de stat, conform pct. 3 şi 4 din Procedura de raportare a ajutoarelor de stat cãtre Oficiul Concurentei în vederea întocmirii şi actualizãrii inventarului ajutoarelor de stat.
Pct. 5. - Se precizeazã originea ajutorului de stat, respectiv acordarea din bugetul de stat, din bugetul asigurãrilor sociale de stat, din bugetele locale (judeţ, municipiu, oraş, comuna) sau din alte surse de stat.
Pct. 6. - Se menţioneazã condiţiile (criterii, limite etc.) pentru acordarea de alocari specifice agenţilor economici beneficiari de ajutor de stat, asa cum sunt ele prevãzute atât în baza legalã a schemei de ajutor de stat, cat şi în decizia Consiliului Concurentei, când este cazul.
Pct. 7. - (col. 1, 2 şi 3) Se specifica toţi beneficiarii de alocari specifice (la realizarea inventarului pentru ultimii 3 ani anteriori adoptãrii <>Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, se au în vedere toţi beneficiarii din ultimii 3 ani, indiferent dacã aceştia au beneficiat sau nu de ajutor de stat în anul de raportare). Pentru fiecare beneficiar de ajutor de stat se va specifica şi sectorul de activitate în care opereazã. În cazul în care ajutorul de stat se acorda pentru o alta activitate decât cea de baza, se specifica activitatea pentru care a fost acordat ajutorul.
- (col. 4) Valoarea ajutorului de stat se determina prin însumarea valorilor din col. 5, 6 şi 7.
- (col. 5, 6 şi 7) Sumele primite sub forma de ajutor de stat (cheltuieli bugetare sau sume la care statul a renunţat în favoarea agenţilor economici) vor fi determinate în funcţie de natura ajutorului de stat, conform pct. 3 şi 4 din Procedura de raportare a ajutoarelor de stat cãtre Oficiul Concurentei în vederea întocmirii şi actualizãrii inventarului ajutoarelor de stat.
Pct. 8. - Se menţioneazã informaţiile utilizate la determinarea valorii ajutorului de stat, cum ar fi: preţurile de referinta, dobanda de referinta în cazul creditelor cu dobanda preferentiala, regimul acordãrii garanţiei de stat, nivelul penalizãrilor în cazul scutirilor de impozite şi taxe etc., precum şi, atunci când este cazul, formulele de calcul.
Pct. 9. - Se prezintã comentarii privind derularea schemei de ajutor de stat şi se menţioneazã dacã exista decizia de autorizare a Consiliului Concurentei sau dacã ajutoarele de stat acordate se încadreazã sub pragul minim de exceptare ori fac parte din categoria ajutoarelor de stat exceptate de la obligaţia notificãrii cãtre Consiliul Concurentei. Se înscriu orice alte observaţii referitoare la schemele de ajutor de stat.



ANEXA 1B
────────
la procedura de raportare
─────────────────────────

┌─────────────────────────────────────────────────┐
│ Furnizorul de ajutor de stat: │
│ ............................................... │
│ Adresa ........................................ │
│ Localitatea ........., judeţul ................ │
│ Telefon: .......... Fax: ...................... │
codul fiscal .................................. │
│ Persoana de contact ........................... │
└─────────────────────────────────────────────────┘


FIŞA
privind ajutoarele de stat individuale acordate în anul ............

1. Beneficiarul de ajutor de stat individual:
Denumirea ...............................................
Adresa ..................................................
Localitatea ..................., judeţul ................
Telefon: .............. Fax: ............................
codul fiscal ............................................
Sectorul de activitate ..................................
2. Baza legalã a acordãrii ajutorului de stat individual:
3. Obiectivele acordãrii ajutorului de stat individual:
- principal
- secundar
4. Natura ajutorului de stat individual:
5. Originea ajutorului de stat individual:
6. Valoarea ajutorului de stat individual, cumulat pe ultimii 3 ani, din care:
- în anul de raportare;
- în anul anterior anului de raportare.
7. Date privind modul de determinare a cuantumului ajutorului de stat individual:
8. Observaţii:

Instrucţiuni de completare a anexei nr. 1 B

Se completeazã de cãtre furnizorul de ajutor de stat câte o fişa pentru fiecare dintre ajutoarele de stat individuale acordate în anii 1996, 1997 şi 1998 pentru anul de raportare 1998; în anul de raportare 1999, fise privind ajutoarele de stat individuale acordate în anii 1997, 1998 şi 1999 etc. În cazul în care printr-un act normativ se promoveazã pentru un beneficiar mai multe ajutoare de stat individuale, diferite în funcţie de natura lor, se completeazã câte o fişa pentru fiecare dintre acestea.
Pct. 1. - Se prezintã datele de identificare privind beneficiarul de ajutor de stat individual.
Pct. 2. - Baza legalã va cuprinde atât actul normativ prin care a fost initiat ajutorul de stat individual, cat şi actele normative prin care acesta a fost reînnoit, prelungit sau modificat.
Pct. 3. - În stabilirea şi codificarea obiectivului se vor avea în vedere prevederile cuprinse la pct. 5-7 din Procedura de raportare a ajutoarelor de stat cãtre Oficiul Concurentei în vederea întocmirii şi actualizãrii inventarului ajutoarelor de stat. Atât în cazul obiectivului principal, cat şi în cazul obiectivelor secundare se menţioneazã în mod obligatoriu şi codul de obiectiv al acestora.
Pct. 4. - Se menţioneazã natura ajutorului de stat individual, conform pct. 3-4 din Procedura de raportare a ajutoarelor de stat cãtre Oficiul Concurentei în vederea întocmirii şi actualizãrii inventarului ajutoarelor de stat.
Pct. 5. - Se precizeazã originea ajutorului de stat individual, respectiv acordarea din bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat, bugetele locale (judeţ, municipiu, oraş, comuna) sau din alte surse de stat.
Pct. 6. - Sumele primite sub forma de ajutor de stat individual (cheltuieli bugetare sau sume la care statul a renunţat în favoarea agenţilor economici) vor fi determinate în funcţie de natura ajutorului de stat individual conform pct. 3-4 din Procedura de raportare a ajutoarelor de stat cãtre Oficiul Concurentei în vederea întocmirii şi actualizãrii inventarului ajutoarelor de stat.
Pct. 7. - Se menţioneazã informaţiile utilizate la determinarea valorii ajutorului de stat individual, cum ar fi: preţurile de referinta, dobanda de referinta în cazul creditelor cu dobanda preferentiala, regimul acordãrii garanţiei de stat, nivelul penalizãrilor în cazul scutirilor de impozite şi taxe etc., precum şi, atunci când este cazul, formulele de calcul.
Pct. 8. - Se prezintã comentarii privind derularea ajutorului de stat individual şi referitoare la problemele ce apar în acordarea acestuia şi se menţioneazã dacã exista decizia de autorizare a Consiliului Concurentei sau dacã ajutoarele acordate se încadreazã sub pragul minim de exceptare ori fac parte din categoria ajutoarelor exceptate de la obligaţia notificãrii cãtre Consiliul Concurentei. Se înscriu orice alte informaţii referitoare la ajutoarele de stat individuale.



ANEXA 1C
────────
la procedura de raportare
─────────────────────────

┌──────────────────────────────────────────────┐
│ Beneficiarul de ajutor de stat: │
│ ............................................ │
│ Adresa ..................................... │
│ Localitatea .........., judeţul ............ │
│ Telefon: ......... Fax: .................... │
│ Registrul comerţului nr. ................... │
codul fiscal ............................... │
│ Persoana de contact: ....................... │
│ │
└──────────────────────────────────────────────┘

FIŞA
privind ajutoarele de stat primite în anul .............

1. Cuantumul ajutorului de stat:
┌─┬──────┬──────────┬──────────┬──────────┬───────────────────────────┬────────┐
│N│ │ │ │Valoarea │ Din care: │Date re-│
│r│ Baza │ Natura │Furnizorul│ajutorului├───────┬───────────────────┤levante │
│ │legalã│ajutorului│de ajutor │ de stat │În anul│În anii precedenti │privind │
│c│ │ de stat │ de stat │cumulat pe│de ra- │anului de raportare│modul de│
│r│ │ │ │─────── │portare│ - mii lei - │determi-│
│t│ │ │ │ultimii │ ..... ├─────────┬─────────┤nare a │
│ │ │ │ │ 3 ani │mii lei│ În anul │ În anul │ajutoru-│
│ │ │ │ │-mii lei -│ │ ....... │ ....... │lui de │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ stat │
├─┼──────┼──────────┼──────────┼──────────┼───────┼─────────┼─────────┼────────┤
│0│ 1 │ 2 │ 3 │ 4 (5+6+7)│ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │
├─┼──────┼──────────┼──────────┼──────────┼───────┼─────────┼─────────┼────────┤
│1│ │ │ │ │ │ │ │ │
├─┼──────┼──────────┼──────────┼──────────┼───────┼─────────┼─────────┼────────┤
│2│ │ │ │ │ │ │ │ │
├─┼──────┼──────────┼──────────┼──────────┼───────┼─────────┼─────────┼────────┤
│3│ │ │ │ │ │ │ │ │
├─┴──────┴──────────┴──────────┼──────────┼───────┼─────────┼─────────┼────────┤
│ TOTAL: │ │ │ │ │ │
└──────────────────────────────┴──────────┴───────┴─────────┴─────────┴────────┘



2 Observaţii:

Instrucţiuni de completare a anexei nr. 1C

Orice agent economic beneficiar al uneia sau al mai multor alocari specifice în cadrul unor scheme de ajutor de stat şi/sau de ajutoare de stat individuale, acordate fie pe plan local, fie la nivel central, va completa fişa privind ajutoarele de stat primite pentru anul de raportare.
Pct. 1. - Tabelul sintetic se va completa astfel:
(col. 1) Baza legalã - va cuprinde atât actul normativ prin care a fost initiata schema de ajutor de stat/ajutorul de stat individual, cat şi actele normative prin care acesta a fost reînnoit, prelungit sau modificat, precum şi actele normative prin care s-au efectuat alocari specifice în cadrul schemei de ajutor de stat, dupã caz.
(col. 2) Natura ajutorului de stat - se menţioneazã natura ajutorului de stat, conform pct. 3 şi 4 din Procedura de raportare a ajutoarelor de stat cãtre Oficiul Concurentei în vederea întocmirii şi actualizãrii inventarului ajutoarelor de stat. Lista nu este exhaustiva, putând aparea şi alte forme de ajutor de stat.
(col. 3) Se menţioneazã atât autoritatea care a acordat ajutorul de stat, cat şi, atunci când este cazul, prin cine se deruleazã alocarile specifice (bãnci, companii naţionale etc.).
(col. 4-7) Sumele primite sub forma de ajutor de stat (cheltuieli bugetare sau sume la care statul a renunţat în favoarea agenţilor economici) se determina cumulat şi pentru fiecare dintre cei 3 ani, în funcţie de natura ajutorului de stat, conform pct. 3 şi 4 din Procedura de raportare a ajutoarelor de stat cãtre Oficiul Concurentei în vederea întocmirii şi actualizãrii inventarului ajutoarelor de stat.
(col. 8) Se menţioneazã informaţiile utilizate la determinarea valorii ajutorului de stat, cum ar fi: preţurile de referinta, dobanda de referinta în cazul creditelor cu dobanda preferentiala, regimul acordãrii garanţiei de stat, nivelul penalizãrilor în cazul scutirilor de impozite şi taxe etc., precum şi, atunci când este cazul, formulele de calcul (toate acestea pot fi prezentate şi într-o nota explicativa separatã, atunci când volumul informaţiilor este prea mare).
Pct. 2. - Se fac menţiuni privind:
- existenta unor programe proprii care au fundamentat cererea de acordare a facilitãţilor de natura ajutorului de stat;
- derularea alocarilor specifice şi/sau a ajutoarelor de stat individuale, global sau în transe;
- problemele care au apãrut în acordarea acestora;
- existenta unei decizii de autorizare de cãtre Consiliul Concurentei a alocarilor specifice sau încadrarea ajutoarelor de stat acordate sub pragul minim de exceptare ori în categoria ajutoarelor de stat exceptate de la obligaţia notificãrii cãtre Consiliul Concurentei;
- orice alte informaţii referitoare la alocarile specifice şi/sau la ajutoarele de stat individuale.


ANEXA 2

PROCEDURA
de monitorizare a ajutoarelor de stat

Conţinutul monitorizarii ajutoarelor de stat

1. Potrivit legii, Oficiul Concurentei, în exercitarea atribuţiilor sale conform prevederilor art. 26, monitorizeazã ajutoarele de stat acordate, supuse obligaţiei de notificare şi autorizare, precum şi pe cele exceptate de la aceasta obligaţie, prin:
a) supravegherea respectãrii prevederilor actelor normative în temeiul cãrora au fost acordate ajutoarele de stat, precum şi a îndeplinirii deciziilor luate de cãtre Consiliul Concurentei;
b) supravegherea modului de acordare a ajutoarelor de stat cu privire la utilizarea fondurilor publice în concordanta cu programele guvernamentale în derulare;
c) evaluarea dimensiunii ajutoarelor de stat acordate în cadrul schemelor de ajutoare de stat prin intermediul alocarilor specifice şi a ajutoarelor de stat individuale;
d) propunerea de mãsuri pentru obţinerea rezultatelor anticipate la acordarea de ajutoare de stat.

Sfera ajutoarelor de stat monitorizate

2. Sunt supuse monitorizarii toate ajutoarele de stat existente, definite conform prevederilor art. 3 din lege, precum şi orice alte mãsuri de sprijin care întrunesc trãsãturile prin care se identifica un ajutor de stat.
În categoria ajutoarelor de stat monitorizate intra atât ajutoarele de stat supuse autorizãrii de cãtre Consiliul Concurentei, cat şi cele care se încadreazã în categoriile exceptate de la obligaţia notificãrii, în condiţiile stabilite prin regulamente ale Consiliului Concurentei, conform prevederilor art. 20 şi 21 din lege.

Activitatea de supraveghere a ajutoarelor de stat

3. Supravegherea aplicãrii şi respectãrii modului de acordare a ajutoarelor de stat existente se realizeazã verificandu-se:
a) existenta unei decizii a Consiliului Concurentei, luatã în temeiul dispoziţiilor art. 12 alin. (2) din lege;
b) încadrarea ajutorului de stat în categoriile exceptate în condiţiile stabilite prin regulamente ale Consiliului Concurentei, conform prevederilor art. 20 şi 21 din lege;
c) respectarea condiţiilor impuse prin actul normativ de acordare, prin decizia de autorizare emisã de Consiliul Concurentei sau prin regulamentele şi instrucţiunile puse în aplicare prin ordin al preşedintelui Consiliului Concurentei;
d) existenta evidentei ajutoarelor de stat, astfel încât sa fie posibila identificarea termenilor, formulelor de calcul, asa cum au fost definite prin actul normativ de adoptare, prin decizia de autorizare emisã de Consiliul Concurentei sau prin regulamentele şi instrucţiunile emise prin ordin al preşedintelui Consiliului Concurentei;
e) mãsurile luate şi recomandãrile formulate de cãtre Consiliul Concurentei în timpul derulãrii schemelor de ajutor de stat sau a ajutorului de stat individual, conform art. 13 din lege;
f) aplicarea clauzei suspensive, conform cãreia un ajutor de stat nou nu poate fi acordat, iar un ajutor de stat existent nu poate fi modificat pana în momentul în care Consiliul Concurentei nu ia o decizie de autorizare sau pana când ajutorul nu poate fi considerat autorizat;
g) aplicarea deciziilor de revocare a ajutoarelor de stat autorizate pe baza unor informaţii incorecte ori de rambursare sau de recuperare a ajutoarelor de stat interzise sau ilegale, precum şi a celor de suspendare rãmase definitive în condiţiile legii;
h) îndeplinirea obiectivelor înscrise în programe guvernamentale prin derularea schemelor de ajutor de stat sau a ajutoarelor de stat individuale iniţiate în baza acestora;
i) existenta, la solicitarea de alocari specifice sau la acordarea de ajutoare de stat individuale, a unor programe individuale, întocmite de beneficiarii de ajutor de stat (program de redresare economicã, plan de salvare şi/sau restructurare, de dezvoltare, de atragere a forţei de munca, de protecţie a mediului sau a oricãrui alt program de acest fel), şi modul lor de derulare;
j) existenta şi respectarea modalitãţilor de raportare periodicã cãtre autoritãţile responsabile a realizãrii obiectivelor înscrise în programele proprii de cãtre beneficiarii de ajutor de stat.

Organizarea evidentei, evaluarea şi transmiterea informaţiilor privind ajutoarele de stat

4. Evaluarea dimensiunilor ajutorului de stat, precum şi a diferenţei dintre suma prevãzutã a se aloca şi suma alocarilor specifice sau a ajutoarelor de stat individuale efectiv acordate se face pe baza evidentei special organizate în acest scop de cãtre autoritãţile iniţiatoare, furnizorii de ajutor de stat şi agenţii economici beneficiari de ajutor de stat.
În sensul prezentei reglementãri constituie autoritãţi iniţiatoare acele autoritãţi ale administraţiei publice care iniţiazã proiecte de acte normative ce implica acordarea unor ajutoare de stat.
4.1. Autoritãţile iniţiatoare de acte normative prin care se promoveazã scheme de ajutor de stat sau ajutoare de stat individuale, precum şi de modificare a celor existente au obligaţia sa organizeze evidenta sumelor prevãzute a se aloca anual, aprobate ca ajutoare de stat directe sau estimate ca ajutoare de stat indirecte.
În termen de 15 zile de la autorizarea de cãtre Consiliul Concurentei a noilor scheme de ajutor de stat sau de ajutoare de stat individuale ori de la intrarea în vigoare a actelor normative prin care sunt adoptate scheme de ajutor de stat sau de ajutoare de stat individuale, autoritãţile iniţiatoare vor transmite Oficiului Concurentei informaţiile privind titlul schemei de ajutor de stat sau ajutorului de stat individual, obiectivul principal şi secundar al acordãrii ajutorului de stat, natura, condiţiile de acordare, cuantumul total şi anual al sumei preliminate, durata schemei de ajutor de stat sau ajutorului de stat individual, termenele de acordare a transelor, precum şi alte informaţii relevante (programe guvernamentale, formule de calcul etc.).
4.2. Furnizorii de ajutor de stat vor organiza evidenta atât a sumelor prevãzute sa se aloce în cadrul schemelor de ajutor de stat şi al ajutoarelor de stat individuale existente, cat şi a celor efectiv acordate sub forma de alocari specifice în cadrul schemelor de ajutor de stat, respectiv de transe în cadrul ajutoarelor de stat individuale, cu respectarea prevederilor pct. 12.1. din Procedura de raportare a ajutoarelor de stat cãtre Oficiul Concurentei în vederea întocmirii şi actualizãrii inventarului ajutoarelor de stat (anexa nr. 1 la prezenta hotãrâre).
Suma prevãzutã în cadrul schemei de ajutor de stat sau a ajutorului de stat individual se stabileşte o data cu:
- elaborarea şi rectificarea bugetului de stat sau a bugetului asigurãrilor sociale de stat, prin propriile prevederi referitoare la anumite facilitãţi, precum şi defalcat pe ordonatori de credite, ţinând seama de actele normative prin care se instituie scheme de ajutor de stat;
- elaborarea şi rectificarea bugetelor fondurilor speciale;
- elaborarea şi rectificarea bugetelor autoritãţilor administraţiei publice locale;
- elaborarea bugetelor instituţiilor publice sau ale altor organisme care administreazã surse ale statului şi care gestioneazã fonduri publice direct sau în numele autoritãţilor administraţiei publice centrale sau locale.
În termen de 15 zile de la adoptarea/rectificarea bugetelor proprii, furnizorii de ajutor de stat vor transmite Oficiului Concurentei datele de fundamentare privind sumele anuale aprobate ca ajutoare de stat directe, respectiv sumele anuale estimate la care statul va renunţa, prevãzute ca ajutoare de stat indirecte, în condiţiile prevãzute la alineatul precedent, precum şi lista cuprinzând beneficiarii de ajutoare de stat individuale sau de alocari specifice în cadrul schemelor de ajutor de stat administrate.
Furnizorii de ajutor de stat au obligaţia sa transmitã Oficiului Concurentei în termen de cel mult 15 zile din momentul în care devin efective noile scheme de ajutor de stat sau ajutoare de stat individuale informaţii privind: titlul schemei de ajutor de stat/ajutorului de stat individual, baza legalã a acordãrii, sursa de finanţare, cuantumul preliminat al ajutorului de stat, conditionalitati la acordarea de alocari specifice, formula de calcul şi termenii de referinta pentru cuantificarea ajutorului de stat, alte aspecte relevante privind derularea schemei de ajutor de stat/ajutorului de stat individual.
4.3. Beneficiarii de ajutor de stat vor organiza evidenta sumelor reprezentând ajutor de stat, astfel încât sa poatã fi cuantificat atât nivelul total primit anual, cat şi pe fiecare schema, cu respectarea prevederilor pct. 13 din Procedura de raportare a ajutoarelor de stat cãtre Oficiul Concurentei în vederea întocmirii şi actualizãrii inventarului ajutoarelor de stat (anexa nr. 1 la prezenta hotãrâre).
Beneficiarii de ajutor de stat vor transmite, la solicitarea Oficiului Concurentei, în maximum 15 zile de la primirea solicitãrii, informaţii referitoare la alocarile specifice primite prin intermediul diferitelor scheme de ajutor de stat, precum şi la ajutoarele de stat individuale primite.
4.4. Sumele vor fi determinate de cãtre furnizorii şi beneficiarii de ajutor de stat pentru fiecare operaţiune generatoare de avantaje specifice (de exemplu, la fiecare termen de vãrsare a impozitului pe profit sau la fiecare scadenta a obligaţiilor de plata cãtre buget, dupã caz) şi se înregistreazã în evidenta organizatã în acest scop.
4.5. Formulele de determinare a cuantumului ajutoarelor de stat stabilite conform prevederilor pct. 3 din Procedura de raportare a ajutoarelor de stat cãtre Oficiul Concurentei în vederea întocmirii şi actualizãrii inventarului ajutoarelor de stat se vor aplica pana la modificarea condiţiilor de acordare a ajutorului de stat.
Pentru determinarea cuantumului ajutorului de stat, precum şi a diferenţelor dintre sumele estimate şi cele efectiv acordate ca ajutor de stat, inspectorii Oficiului Concurentei vor conlucra cu experţii din cadrul autoritãţilor iniţiatoare sau furnizoare de ajutoare de stat.
La solicitarea expresã a furnizorilor/beneficiarilor de ajutor de stat, Oficiul Concurentei va acorda asistenta de specialitate în domeniu.
4.6. Informaţiile se transmit sub semnatura persoanei autorizate care angajeazã autoritatea iniţiatoare şi/sau furnizorul de ajutor de stat, respectiv agentul economic beneficiar.
În toate cazurile informaţiile se transmit atât pe suport de hârtie, cat şi pe suport magnetic informatic, pe baza semnãturii de primire (numãr de înregistrare) sau prin posta, cu confirmare de primire. Transmiterea pe suport magnetic informatic se face, în funcţie de evolutiile din domeniu, într-o forma care sa permitã utilizarea şi procesarea datelor de cãtre Oficiul Concurentei.

Controlul efectuat de cãtre Oficiul Concurentei

5. În cazul în care Oficiul Concurentei considera necesar, va efectua controale la autoritãţile iniţiatoare, la furnizorii şi agenţii economici beneficiari de ajutor de stat, inclusiv la obiectivele la care au fost puse în aplicare mãsurile de sprijin.
5.1. La autoritãţile iniţiatoare şi/sau la furnizorii de ajutor de stat persoanele împuternicite de cãtre Oficiul Concurentei vor verifica:
a) respectarea termenelor şi a condiţiilor din programele proprii de realizare a obiectivelor propuse şi concordanta lor cu modul efectiv de derulare a schemei de ajutor de stat sau a ajutorului de stat individual, precum şi existenta rapoartelor periodice privind realizarea acestor programe, dupã caz;
b) concordanta dintre efortul preliminat al statului şi cel efectiv, respectiv dintre impactul estimat prin programe guvernamentale şi cel efectiv realizat;
c) respectarea procedurii legale sub aspectul eligibilitãţii beneficiarului, termenelor şi condiţiilor de acordare a unor alocari specifice;
d) evidenta sumelor acordate pe beneficiari şi pe operaţiuni.
5.2. Furnizorii de ajutor de stat vor pune la dispoziţie persoanelor împuternicite de cãtre Oficiul Concurentei evidenta pe fiecare beneficiar de ajutor de stat a sumelor alocarilor specifice acordate în cadrul fiecãrei scheme de ajutor de stat pe care o au în administrare, precum şi a transelor acordate în cazul ajutoarelor de stat individuale.
5.3. Beneficiarii de ajutor de stat vor pune la dispoziţie persoanelor împuternicite de cãtre Oficiului Concurentei datele privind sumele de care au beneficiat pe fiecare alocare specifica şi/sau ajutor de stat individual, precum şi cumulat, pe întregul an.
La agenţii economici beneficiari de ajutor de stat inspectorii Oficiului Concurentei vor verifica datele necesare pentru evaluarea ajutorului de stat, precum şi pentru determinarea intensitatii acestuia, indiferent de forma şi de obiectivele ajutorului de stat, asa cum sunt definite în Procedura de raportare a ajutoarelor de stat cãtre Oficiul Concurentei în vederea întocmirii şi actualizãrii inventarului ajutoarelor de stat (pct. 18 din anexa nr. 1 la prezenta hotãrâre).
5.4. Inspectorii Oficiului Concurentei vor efectua controale atunci când: evaluarea ajutorului de stat este dificila, obiectivele ajutorului de stat sunt complexe, exista condiţii speciale de acordare, suma ajutorului de stat este semnificativã sau când sunt prevãzute termene pentru acordarea ajutorului de stat în actul normativ.
Controalele la fata locului se vor finaliza cu întocmirea unor note de constatare sau procese-verbale, dupã caz.
6. Oficiul Concurentei va efectua controale în cazul în care va constata:
a) modificarea condiţiilor de piata şi afectarea semnificativã, în noile condiţii, a mediului concurential;
b) afectarea acordurilor internaţionale la care România este parte;
c) neconcordanta dintre efectele scontate prin mecanismul de acordare a ajutoarelor de stat şi efectele obţinute pe plan economic;
d) neconcordanta dintre modul de acordare prevãzut în actele normative şi modul de derulare efectivã a schemei de ajutor de stat.
Controlul va fi declansat de Oficiul Concurentei:
a) din oficiu;
b) ca urmare a plângerii unei persoane fizice sau juridice prejudiciate în mod real şi direct prin acordarea ajutorului de stat;
c) ca urmare a unei sesizãri sau la cererea autoritãţilor publice, a instituţiilor, a altor organizaţii, cum ar fi: organizaţii profesionale, patronale, sindicale, pentru protecţia consumatorului.
Mãsurile propuse în urma controlului vor fi transmise Consiliului Concurentei, precum şi autoritãţilor iniţiatoare şi furnizorilor de ajutoare de stat pentru a acţiona în conformitate cu competentele lor legale.

Contravenţii şi sancţiuni

7. Constituie contravenţii la prevederile prezentei proceduri urmãtoarele fapte, dacã nu sunt sãvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii, sa fie considerate infracţiuni:
a) refuzul sau omisiunea transmiterii de date şi informaţii, precum şi transmiterea de date sau informaţii eronate ori incomplete de cãtre autoritãţile iniţiatoare, conform prevederilor pct. 4.1., 4.6. şi 5.1., de cãtre furnizorii de ajutor de stat conform prevederilor pct. 4.2., 4.6. şi 5.2., respectiv de cãtre beneficiarii de ajutor de stat conform prevederilor pct. 4.3., 4.6. şi 5.3. din prezenta procedura;
b) întârzierile în transmiterea datelor sau a informaţiilor fata de termenele stabilite pentru autoritãţile iniţiatoare, conform prevederilor pct. 4.1., pentru furnizorii de ajutor de stat, conform prevederilor pct. 4.2., respectiv pentru beneficiarii de ajutor de stat conform prevederilor pct. 4.3. din prezenta procedura;
c) încãlcarea de cãtre furnizorii de ajutor de stat a prevederilor pct. 5.2., respectiv de cãtre beneficiarii de ajutor de stat a prevederilor pct. 5.3. din prezenta procedura.
8. Contravenţiile prevãzute la pct. 7, sãvârşite de cãtre beneficiarii şi furnizorii de ajutor de stat, în cazul în care aceştia sunt sau se comporta ca agenţi economici, se sancţioneazã potrivit <>art. 55 din Legea concurentei nr. 21/1996 . Dispoziţiile prezentului punct se completeazã cu prevederile <>Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, în cazul furnizorilor de ajutor de stat - autoritãţi publice, precum şi cu alte prevederi legale privind rãspunderea civilã, administrativã sau penalã, dupã caz, conform legislaţiei în vigoare.
9. În exercitarea atribuţiilor legale constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre personalul de control de specialitate al Oficiului Concurentei, împuternicit în acest scop.

Propunerea de mãsuri pentru obţinerea rezultatelor anticipate la acordarea ajutoarelor de stat

10. Oficiul Concurentei va elabora analize de piata privind:
a) efectele economice ale acordãrii ajutoarelor de stat, corelate cu efectele scontate la iniţierea schemelor de ajutor de stat sau a ajutoarelor de stat individuale;
b) efectele economice ale acordãrii ajutoarelor de stat, corelate cu programele guvernamentale în derulare şi cu evaluarea impactului acordãrii ajutoarelor de stat asupra pieţei interne;
c) evaluarea şi reevaluarea situaţiei pieţei interne afectate şi a beneficiarilor ajutoarelor de stat;
d) evolutiile înregistrate pe pieţele externe similare celor asupra cãrora ajutoarele de stat acordate în ţara au incidenta.
Pe aceasta baza Oficiul Concurentei va propune mãsuri pentru obţinerea rezultatelor anticipate în ceea ce priveşte acordarea ajutoarelor de stat.
Mãsurile propuse vor fi transmise Consiliului Concurentei, precum şi initiatorilor şi furnizorilor de ajutoare de stat, pentru a acţiona în conformitate cu competentele lor legale.

Raportul de monitorizare

11. Raportul de monitorizare se realizeazã pe baza informaţiilor primite sau cerute de la autoritãţile iniţiatoare, de la furnizorii şi beneficiarii de ajutor de stat, a activitãţii de control, precum şi ţinând seama de concluziile rezultate din activitatea de inventariere a ajutoarelor de stat şi de monitorizare a fluxurilor financiare dintre autoritãţile publice sau organismele care administreazã fonduri în numele statului şi agenţii economici cãrora li s-a încredinţat executarea unor servicii publice de interes general.
Raportul de monitorizare va prezenta sintetic:
a) activitatea de supraveghere a ajutoarelor de stat;
b) concluzii asupra modului în care au fost respectate conditionalitatile impuse şi evaluãrii dimensiunilor ajutoarelor de stat, precum şi determinarea diferenţei dintre suma alocarilor specifice efective şi suma prevãzutã a se aloca;
c) constatãri asupra respectãrii deciziilor Consiliului Concurentei privind autorizarea, interzicerea sau modificarea unor scheme de ajutoare de stat ori ajutoare de stat individuale;
d) constatãri privind efectele obţinute în urma acordãrii ajutoarelor de stat, comparativ cu efectele scontate la acordarea acestora;
e) mãsurile propuse de cãtre Oficiul Concurentei în vederea obţinerii rezultatelor anticipate, în cazul în care apar efecte negative nescontate iniţial, în cazul în care efectele negative depãşesc nivelul prevãzut iniţial sau în cazul în care s-au modificat condiţiile de piata din momentul acordãrii ajutoarelor de stat;
f) concluzii privind evaluarea impactului acordãrii ajutoarelor de stat asupra mediului concurential.

ANEXA 3

PROCEDURA
privind modalitãţile de informare asupra fluxurilor financiare care au loc între autoritãţile publice sau organismele care administreazã fonduri în numele statului şi agenţii economici cãrora li s-a încredinţat executarea unor servicii publice de interes general

Scop şi definiţii

1. Oficiul Concurentei va fi informat despre fluxurile financiare care au loc între autoritãţile publice sau organismele care administreazã fonduri în numele statului, pe de o parte, şi agenţii economici cãrora li s-a încredinţat executarea unor servicii publice de interes general, pe de alta parte, astfel încât sa se asigure deplina transparenta în acest domeniu.
2. În sensul prezentei proceduri, prin autoritãţi publice sau organisme care administreazã fonduri în numele statului, denumite în continuare autoritãţi, se înţelege ministerele, agenţiile guvernamentale, autoritãţile administraţiei publice locale, organele de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale, precum şi orice alte entitãţi de drept public sau privat care administreazã surse de stat în numele statului.
3. Fac obiectul acestei proceduri agenţii economici cãrora li s-a încredinţat, în regim concurential, executarea unor servicii publice de interes general, calificate astfel prin acte normative, inclusiv servicii financiare şi de credit, denumiţi în continuare agenţi economici, servicii pe care trebuie sa le efectueze în mod continuu şi regulat, în condiţiile impuse de autoritãţi. În cazul în care agenţii economici înregistreazã efecte economice negative ca urmare a prestãrii acestor activitãţi, aceştia beneficiazã, în compensare, de anumite facilitãţi acordate de stat.
În cazul în care exista dubii cu privire la natura acestei facilitãţi, respectiv dacã este compensare sau ajutor de stat, Consiliul Concurentei va fi solicitat sa îşi exprime punctul de vedere în conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 din Legea concurentei nr. 21/1996 .
4. Fluxurile financiare care fac obiectul prezentei proceduri se referã la urmãtoarele aspecte ale relaţiilor financiare dintre autoritãţile publice şi agenţii economici:
a) compensarea pierderilor de operare, respectiv punerea la dispoziţie agenţilor economici, cu titlu gratuit, a unor sume pentru finanţare curenta sau pentru acoperirea pierderilor curente;
b) furnizarea de capital, respectiv punerea la dispoziţie agenţilor economici, cu titlu gratuit, a unor sume ca aport la capital;
c) alocaţii nerambursabile sau credite în termeni preferentiali;
d) acordarea de avantaje financiare prin renunţarea la profituri sau la recuperarea sumelor datorate;
e) acordarea de avantaje financiare prin practicarea unor rate preferenţiale de recuperare, în cazul fondurilor publice utilizate;
f) alte facilitãţi acordate de autoritãţi agenţilor economici.
Oficiul Concurentei va fi informat despre fluxurile financiare de natura celor enumerate mai sus, în mãsura în care sprijinul primit de agenţii economici asigura acoperirea efectelor economice negative asupra activitãţii lor, rezultate din încredinţarea serviciilor publice de interes general.
5. Procedura nu se aplica fluxurilor financiare dintre autoritãţi şi:
a) Banca Nationala a României, responsabilã de realizarea politicii monetare;
b) instituţii bancare şi de credit, referitor la depozitele de fonduri publice plasate de autoritãţi în termeni comerciali normali.

Organizarea evidentei, transmiterea de informaţii şi controlul acestora

6. În vederea asigurãrii transparenţei fluxurilor financiare autoritãţile au obligaţia:
a) sa îşi organizeze evidenta fluxurilor financiare, a agenţilor economici cãrora le-au încredinţat efectuarea unor servicii publice de interes general, precum şi a cuantumului fluxurilor financiare pe fiecare agent economic;
b) sa transmitã Oficiului Concurentei lista cuprinzând agenţii economici, inclusiv cifra lor de afaceri, în termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri. Lista va fi actualizatã anual, pana la data de 31 martie a anului urmãtor anului de raportare;
c) sa transmitã date referitoare la fluxurile financiare prevãzute la pct. 4 din prezenta procedura. Informaţiile vor fi comunicate anual Oficiului Concurentei pana la data de 31 mai a anului urmãtor anului de raportare. Pentru anul de raportare 1999 informaţiile referitoare la fluxurile financiare vor fi transmise în termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, pe baza evidentelor existente;
d) sa furnizeze, la solicitarea Oficiului Concurentei, în maximum 15 zile de la primirea acesteia, orice alte informaţii necesare pentru determinarea corecta a fluxurilor financiare;
e) pentru informarea asupra flluxurilor financiare derulate în ultimii 3 ani anteriori adoptãrii legii, informaţiile se transmit de cãtre autoritãţi, pe baza evidentelor existente, în termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri.
7. În vederea asigurãrii transparenţei fluxurilor financiare, agenţii economici au obligaţia:
a) sa organizeze evidenta fluxurilor financiare de natura celor prezentate la pct. 4 din prezenta procedura, pe surse de finanţare;
b) sa raporteze anual Oficiului Concurentei informaţiile privind fluxurile financiare prevazure la pct. 4 din prezenta procedura, dupã încheierea bilanţului contabil anual, dar nu mai târziu de 31 mai a anului curent. Pentru anul de raportare 1999 informaţiile referitoare la fluxurile financiare vor fi transmise în termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, pe baza evidentelor existente;
c) sa furnizeze informaţii suplimentare, necesare pentru determinarea corecta a fluxurilor financiare, la solicitarea Oficiului Concurentei, în maximum 15 zile de la primirea solicitãrii.
8. Informaţiile se transmit sub semnatura persoanei autorizate care angajeazã autoritatea, respectiv agentul economic raportor.
9. Informaţiile referitoare la fluxurile financiare se pãstreazã la dispoziţia autoritãţii cu responsabilitãţi în domeniul inventarierii şi monitorizarii ajutoarelor de stat, respectiv Oficiul Concurentei, o perioada de 5 ani începând de la finele anului financiar în care fondurile au fost transmise agenţilor economici. În cazul în care fondurile au fost utilizate pe parcursul anului financiar urmãtor, timpul limita de 5 ani va începe de la sfârşitul acelui an financiar.
10. În toate cazurile, informaţiile se transmit atât pe suport de hârtie, cat şi pe suport magnetic informatic, pe baza semnãturii de primire (numãr de înregistrare) sau prin posta, cu confirmare de primire. Transmiterea pe suport magnetic informatic se face, în funcţie de evolutiile din domeniu, într-o forma care sa permitã utilizarea şi procesarea datelor de cãtre Oficiul Concurentei.
11. Oficiul Concurentei va efectua controale la autoritãţile şi la agenţii economici implicaţi, în vederea verificãrii corectitudinii determinãrii cuantumului fluxurilor financiare şi a veridicitatii informaţiilor care au stat la baza acestui calcul, precum şi a altor informaţii relevante.

Convenţii şi sancţiuni

12. Constituie contravenţii la prevederile prezentei proceduri urmãtoarele fapte, dacã nu sunt sãvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii, sa fie considerate infracţiuni:
a) refuzul sau omisiunea transmiterii de date şi informaţii, precum şi transmiterea de date sau informaţii eronate ori incomplete de cãtre autoritãţi conform prevederilor pct. 6, 8-11, respectiv de cãtre agenţii economici, conform prevederilor pct. 7, 8-11 din prezenta procedura;
b) întârzieri în transmiterea datelor sau informaţiilor fata de termenele stabilite pentru autoritãţi, conform prevederilor pct. 6, respectiv pentru agenţii economici, conform prevederilor pct. 7, din prezenta procedura.
13. Contravenţiile prevãzute la pct. 12, sãvârşite de cãtre beneficiarii şi furnizorii de ajutor de stat, în cazul în care aceştia sunt sau se comporta ca agenţi economici, se sancţioneazã potrivit <>art. 55 din Legea nr. 21/1996 .
Dispoziţiile prezentului punct se completeazã cu prevederile <>Legii nr. 188/1999 , în cazul furnizorilor de ajutor de stat, autoritãţi publice, precum şi cu alte prevederi legale privind rãspunderea civilã, administrativã sau penalã, dupã caz, conform legislaţiei în vigoare.
14. În exercitarea atribuţiilor legale controlul, constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre personalul de control de specialitate al Oficiului Concurentei, împuternicit în acest scop.




──────────


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016