Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 594 din 4 iunie 2008  privind aprobarea Regulamentului de aplicare a prevederilor   Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, precum si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii actelor de terorism    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 594 din 4 iunie 2008 privind aprobarea Regulamentului de aplicare a prevederilor Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, precum si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii actelor de terorism

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 444 din 13 iunie 2008
HOTĂ?RÂRE nr. 594 din 4 iunie 2008
privind aprobarea Regulamentului de aplicare a prevederilor <>Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spãlãrii banilor, precum şi pentru instituirea unor mãsuri de prevenire şi combatere a finanţãrii actelor de terorism
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 444 din 13 iunie 2008

În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. II alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 53/2008 privind modificarea şi completarea <>Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spãlãrii banilor, precum şi pentru instituirea unor mãsuri de prevenire şi combatere a finanţãrii actelor de terorism,

Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.

ART. 1
Se aprobã Regulamentul de aplicare a prevederilor <>Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spãlãrii banilor, precum şi pentru instituirea unor mãsuri de prevenire şi combatere a finanţãrii actelor de terorism, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 904 din 12 decembrie 2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 2
Prezenta hotãrâre intrã în vigoare la data prevãzutã la <>art. II alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 53/2008 privind modificarea şi completarea <>Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spãlãrii banilor, precum şi pentru instituirea unor mãsuri de prevenire şi combatere a finanţãrii actelor de terorism.

*

Prin regulamentul prevãzut la art. 1 sunt transpuse prevederile art. 6, 7, art. 8 alin. (1) şi (2), art. 9 alin. (1), alin. (5) teza a doua şi alin. (6), art. 10 alin. (1), art. 11 alin. (2), (3), (4) şi (5), art. 12, art. 13 alin. (2), (3) şi (4), art. 15 alin. (2) şi (3), art. 16 alin. (1), art. 18, art. 19, art. 30 lit. a) şi b), art. 31 alin. (1) şi (2) şi ale art. 32 din Directiva 2005/60/CE a Parlamentului European şi a Consiliului privind prevenirea folosirii sistemului financiar în scopul spãlãrii banilor şi al finanţãrii terorismului, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L nr. 309 din 25 noiembrie 2005, şi ale art. 3 alin. (3) din Directiva 2006/70/CE a Comisiei Europene din 1 august 2006 de stabilire a mãsurilor de punere în aplicare a Directivei 2005/60/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte definiţia "persoanelor expuse politic" şi criteriile tehnice de aplicare a procedurilor simplificate de precauţie privind clientela, precum şi de exonerare pe motivul unei activitãţi financiare desfãşurate în mod ocazional sau la scarã foarte limitatã, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L nr. 214 din 4 august 2006.

PRIM-MINISTRU
CÃLIN POPESCU-TÃRICEANU

Contrasemneazã:


─────────────────
p. Ministrul justiţiei,
Theodor Cãtãlin Nicolescu,
secretar de stat

Ministrul internelor
şi reformei administrative,
Cristian David

Departamentul pentru Afaceri Europene,
Adrian Ciocãnea,
secretar de stat

p. Ministrul pentru întreprinderi
mici şi mijlocii, comerţ, turism
şi profesii liberale,
Ştefan Imre,
secretar de stat

p. Ministrul economiei
şi finanţelor,
Cãtãlin Doica,
secretar de stat

Bucureşti, 4 iunie 2008.
Nr. 594.


ANEXÃ

REGULAMENT
de aplicare a prevederilor <>Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spãlãrii banilor, precum şi pentru instituirea unor mãsuri de prevenire şi combatere a finanţãrii actelor de terorism

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
În aplicarea prevederilor <>Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spãlãrii banilor, precum şi pentru instituirea unor mãsuri de prevenire şi combatere a finanţãrii actelor de terorism, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, denumitã în continuare <>Legea nr. 656/2002 , prezentul regulament reglementeazã mãsurile de prevenire şi combatere a spãlãrii banilor şi a finanţãrii actelor de terorism.
ART. 2
(1) În sensul prezentului regulament, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
a) Raport de tranzacţii suspecte - documentul ale cãrui conţinut şi formã se stabilesc prin decizie a Plenului Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spãlãrii Banilor, denumit în continuare Oficiul, prin care persoanele prevãzute la <>art. 8 din Legea nr. 656/2002 transmit Oficiului informaţiile privind operaţiunile suspecte de spãlare a banilor sau de finanţare a actelor de terorism;
b) Raport de tranzacţii cu numerar - documentul ale cãrui conţinut şi formã se stabilesc prin decizie a Plenului Oficiului şi prin care persoanele prevãzute la <>art. 8 din Legea nr. 656/2002 transmit Oficiului informaţiile privind tranzacţiile cu sume în numerar, a cãror limitã minimã reprezintã echivalentul în lei a 15.000 euro;
c) Raport de transferuri externe -- documentul ale cãrui conţinut şi formã se stabilesc prin decizie a Plenului Oficiului şi prin care persoanele prevãzute la <>art. 8 din Legea nr. 656/2002 transmit Oficiului informaţiile privind transferurile externe în şi din conturi, a cãror limitã minimã reprezintã echivalentul în lei a 15.000 euro;.
d) Terţe pãrţi - instituţiile de credit şi instituţiile financiare, situate în state membre, precum şi cele similare, situate în state terţe, care îndeplinesc urmãtoarele condiţii:
1. sunt supuse unei proceduri obligatorii de înregistrare profesionalã pentru desfãşurarea activitãţii, recunoscutã de legislaţia aplicabilã;
2. aplicã proceduri de cunoaştere a clientelei şi de pãstrare a evidenţelor referitoare la aceasta, similare celor prevãzute în <>Legea nr. 656/2002 şi în prezentul regulament, şi sunt supravegheate, referitor la aplicarea acestora, de o manierã echivalentã celei reglementate prin <>Legea nr. 656/2002 .
(2) Nu sunt considerate terţe pãrţi în sensul alin. (1) lit. d) entitãţile specializate ce presteazã servicii de transmitere de bani şi cele care desfãşoarã activitate de schimb valutar.

CAP. II
Proceduri de cunoaştere a clienţilor şi de prelucrare a informaţiilor referitoare la spãlarea banilor şi finanţarea terorismului

ART. 3
Persoanele prevãzute la <>art. 8 din Legea nr. 656/2002 sunt obligate ca în desfãşurarea activitãţii lor sã adopte mãsuri adecvate de prevenire a spãlãrii banilor şi a finanţãrii actelor de terorism şi, în acest scop, pe bazã de risc, aplicã mãsuri-standard, simplificate sau suplimentare de cunoaştere a clientelei, care sã le permitã identificarea, dupã caz, şi a beneficiarului real.

SECŢIUNEA 1
Mãsuri-standard de cunoaştere a clientelei

ART. 4
(1) Persoanele prevãzute la <>art. 8 din Legea nr. 656/2002 au obligaţia de a aplica mãsurile-standard de cunoaştere a clientelei în urmãtoarele situaţii:
a) la stabilirea unei relaţii de afaceri;
b) la efectuarea tranzacţiilor ocazionale în valoare de cel puţin 15.000 euro ori echivalent, indiferent dacã tranzacţia se realizeazã printr-o singurã operaţiune sau mai multe operaţiuni care par a avea o legãturã între ele;
c) când existã suspiciuni cã operaţiunea în cauzã are drept scop spãlarea banilor sau finanţarea actelor de terorism, indiferent de valoarea operaţiunii sau de incidenţa prevederilor derogatorii de la obligaţia de a aplica mãsurile-standard de cunoaştere a clientelei, stabilite în <>Legea nr. 656/2002 şi în prezentul regulament;
d) dacã existã îndoieli privind veridicitatea sau pertinenţa informaţiilor de identificare deja deţinute despre client;
e) la cumpãrarea sau schimbarea în cazinouri de jetoane a cãror valoare minimã reprezintã echivalentul în lei a 2.000 euro.
(2) Când suma nu este cunoscutã în momentul acceptãrii tranzacţiei, persoana fizicã sau juridicã obligatã sã stabileascã identitatea clienţilor va proceda la identificarea de îndatã a acestora, atunci când este informatã despre valoarea tranzacţiei şi când a stabilit cã a fost atinsã limita minimã prevãzutã la alin. (1) lit. b).
(3) Persoanele prevãzute la <>art. 8 din Legea nr. 656/2002 vor aplica mãsurile-standard de cunoaştere a clientelei tuturor clienţilor noi, precum şi, cât mai curând posibil, în funcţie de risc, în cazul tuturor clienţilor existenţi.
(4) Instituţiile de credit şi instituţiile financiare nu vor deschide şi opera conturi anonime, respectiv conturi pentru care identitatea titularului sau a beneficiarului nu este cunoscutã şi evidenţiatã în mod corespunzãtor.
(5) În aplicarea prevederilor alin. (3), persoanele prevãzute la <>art. 8 din Legea nr. 656/2002 vor aplica cât mai curând posibil mãsurile-standard de cunoaştere a clientelei tuturor titularilor şi beneficiarilor conturilor şi carnetelor de economii anonime existente.
(6) Utilizarea în orice fel a conturilor şi carnetelor de economii anonime existente nu va fi permisã decât dupã aplicarea mãsurilor-standard de cunoaştere a clientelei prevãzute la alin. (5).
ART. 5
(1) Mãsurile-standard de cunoaştere a clientelei sunt:
a) identificarea clientului şi verificarea identitãţii acestuia pe bazã de documente şi, dupã caz, de informaţii obţinute din surse de încredere independente;
b) identificarea, dacã este cazul, a beneficiarului real şi verificarea pe bazã de risc a identitãţii acestuia, astfel încât informaţiile deţinute sã fie satisfãcãtoare pentru persoana prevãzutã la <>art. 8 din Legea nr. 656/2002 şi sã permitã, inclusiv, înţelegerea structurii de proprietate şi de control a clientului entitate juridicã;
c) obţinerea de informaţii despre scopul şi natura relaţiei de afaceri;
d) monitorizarea continuã a relaţiei de afaceri, inclusiv prin analizarea tranzacţiilor încheiate pe parcursul acesteia, pentru a se asigura cã aceste tranzacţii corespund informaţiilor deţinute despre client, profilul sãu de risc şi profilul activitãţii, inclusiv, dupã caz, despre sursa fondurilor, şi prin asigurarea actualizãrii documentelor, datelor şi informaţiilor deţinute.
(2) Datele de identificare a clienţilor vor cuprinde cel puţin:
a) în cazul persoanelor fizice - datele de stare civilã menţionate în documentele de identitate prevãzute de lege;
b) în cazul persoanelor juridice - datele menţionate în documentele de înmatriculare prevãzute de lege, precum şi dovada cã persoana fizicã care conduce tranzacţia reprezintã legal persoana juridicã.
(3) Persoanele prevãzute la <>art. 8 din Legea nr. 656/2002 vor aplica toate mãsurile prevãzute la alin. (1) lit. a)-d), putând sã le circumstanţieze pe bazã de risc, în funcţie de tipul de client, de relaţia de afaceri, de produs sau tranzacţie, caz în care trebuie sã poatã demonstra autoritãţilor sau structurilor prevãzute la <>art. 17 din Legea nr. 656/2002 cã mãsurile de cunoaştere a clientelei sunt adecvate în raport de riscul de spãlare a banilor şi finanţare a terorismului.
(4) Atunci când persoanele prevãzute la <>art. 8 din Legea nr. 656/2002 nu pot aplica prevederile alin. 1 lit. a)-c), acestea au obligaţia, dupã caz, de a nu efectua tranzacţia, de a nu începe relaţia de afaceri sau de a termina relaţia de afaceri şi de a semnala de îndatã acest aspect Oficiului.
(5) Dispoziţiile alin. (4) nu se aplicã persoanelor prevãzute la <>art. 8 lit. e) şi f) din Legea nr. 656/2002 în ceea ce priveşte informaţiile obţinute de la sau despre clienţi, în cazurile în care evalueazã situaţia juridicã a acelui client, reprezintã sau asistã respectivul client în cadrul ori în legãturã cu o procedurã judiciarã sau îl consiliazã în scopul iniţierii ori evitãrii unei astfel de proceduri, chiar dacã respectivele informaţii au fost obţinute anterior, în cursul sau dupã procedura în cauzã.
(6) Persoanele prevãzute la <>art. 8 din Legea nr. 656/2002 au obligaţia de a verifica identitatea clientului şi a beneficiarului real înainte de stabilirea relaţiei de afaceri sau de efectuarea tranzacţiei ocazionale.
ART. 6
(1) Persoanele prevãzute la <>art. 8 din Legea nr. 656/2002 pot utiliza, în scopul aplicãrii mãsurilor-standard de cunoaştere a clientelei prevãzute la art. 5 alin. (1) lit. a)-c), informaţiile referitoare la client obţinute de la terţe pãrţi, chiar dacã respectivele informaţii se obţin pe baza unor documente a cãror formã diferã de cea folositã la nivel intern.
(2) În situaţia prevãzutã la alin. (1), responsabilitatea pentru îndeplinirea tuturor mãsurilor-standard de cunoaştere a clientelei aparţine persoanelor care utilizeazã informaţiile obţinute de la terţa parte.
(3) Terţa parte din România care intermediazã contactul cu clientul va transmite persoanei care aplicã mãsurile-standard de cunoaştere a clientelei toate informaţiile obţinute în cadrul procedurilor proprii de identificare, astfel încât sã fie respectate cerinţele prevãzute la art. 5 alin. (1) lit. a)-c).
(4) Copii ale documentelor pe baza cãrora s-au realizat identificarea şi verificarea identitãţii clientului şi, dupã caz, a beneficiarului real vor fi transmise imediat de terţa parte din România, la cererea persoanei cãreia i-a fost recomandat clientul.
(5) Persoanele prevãzute la <>art. 8 din Legea nr. 656/2002 au obligaţia sã asigure aplicarea prevederilor <>Legii nr. 656/2002 şi ale prezentului regulament şi în cazul activitãţilor externalizate ori al celor desfãşurate prin agenţi. Agenţii şi entitãţile prin care sunt desfãşurate activitãţi externalizate de cãtre persoanele anterior menţionate nu pot fi considerate terţe pãrţi, în înţelesul art. 2 alin. (1) lit. d).
(6) Persoanele prevãzute la <>art. 8 din Legea nr. 656/2002 nu vor utiliza pentru îndeplinirea cerinţelor de cunoaştere a clientelei prevãzute la art. 5 alin. (1) lit. a)-c) mãsurile de cunoaştere a clientelei aplicate de o terţã parte dintr-un stat terţ, cu privire la care Comisia Europeanã a adoptat o decizie în acest sens.

SECŢIUNEA a 2-a
Mãsuri simplificate de cunoaştere a clientelei

ART. 7
(1) Prin excepţie de la prevederile art. 4 alin. (1) lit. a), b) şi d), persoanele prevãzute la <>art. 8 din Legea nr. 656/2002 aplicã mãsuri simplificate de cunoaştere a clientelei în cazul în care clientul este o instituţie de credit sau financiarã dintr-un stat membru sau, dupã caz, o instituţie de credit ori financiarã dintr-un stat terţ, care impune cerinţe similare cu cele prevãzute de <>Legea nr. 656/2002 şi le supravegheazã referitor la aplicarea acestora.
(2) Prin derogare de la prevederile art. 4 alin. (1) lit. a), b) şi d), persoanele prevãzute la <>art. 8 din Legea nr. 656/2002 pot aplica mãsurile simplificate de cunoaştere a clientelei în urmãtoarele situaţii:
a) în cazul poliţelor de asigurare de viaţã, dacã prima de asigurare sau ratele de platã anuale sunt mai mici ori egale cu echivalentul în lei al sumei de 1.000 euro ori prima unicã de asigurare plãtitã este în valoare de pânã la echivalentul în lei a 2.500 euro. Dacã ratele de primã periodice sau sumele de platã anuale sunt ori urmeazã sã fie mãrite în aşa fel încât sã depãşeascã limita echivalentului în lei a 1.000 euro, respectiv echivalentului în lei a 2.500 euro, se vor aplica mãsurilestandard de cunoaştere a clientelei;
b) în cazul actelor de aderare la fondurile de pensii;
c) în cazul monedei electronice definite de <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 227/2007 , în legãturã cu produsele şi tranzacţiile care au urmãtoarele caracteristici:
1. în cazul în care dispozitivele electronice pentru stocarea monedei electronice nu sunt reîncãrcabile şi suma maximã ce poate fi stocatã pe acestea nu depãşeşte echivalentul în lei a 150 euro; sau
2. dispozitivele electronice pentru stocarea monedei electronice sunt reîncãrcabile şi valoarea totalã a tranzacţiilor realizate pe parcursul unui an este limitatã la echivalentul în lei a 2.500 euro, cu excepţia situaţiei în care o sumã în valoare de cel puţin echivalentul în lei a 1.000 euro a fost rãscumpãratã în cursul aceluiaşi an.
ART. 8
Prin excepţie de la prevederile art. 4 alin. (1) lit. a), b) şi d), persoanele prevãzute la <>art. 8 din Legea nr. 656/2002 pot aplica mãsurile simplificate de cunoaştere a clientelei în cazul urmãtorilor clienţi:
a) societãţile ale cãror valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţã reglementatã în înţelesul Legii nr. 297/2004 privind piaţa de capital, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, în unul sau mai multe state membre şi societãţile listate pe o piaţã din state terţe şi care sunt supuse unor cerinţe de raportare şi transparenţã echivalente cu legislaţia comunitarã;
b) beneficiarii reali ai tranzacţiilor derulate prin conturile colective administrate de notari şi alte persoane care exercitã profesii juridice liberale din state membre sau din state terţe care impun cerinţe de prevenire şi combatere a spãlãrii banilor şi finanţãrii terorismului echivalente standardelor prevãzute de <>Legea nr. 656/2002 şi de prezentul regulament şi le supravegheazã referitor la aplicarea acestora, cu condiţia ca, la cerere, administratorii respectivelor conturi colective sã furnizeze depozitarilor conturilor informaţii privind identitatea beneficiarilor reali;
c) autoritãţile publice naţionale;
d) clienţii care prezintã un risc scãzut din perspectiva spãlãrii banilor sau a finanţãrii terorismului şi care îndeplinesc cumulativ urmãtoarele criterii:
1. sunt autoritãţi sau organisme publice învestite cu respectivele competenţe în baza legislaţiei comunitare;
2. identitatea acestora este disponibilã public, transparentã şi certã;
3. activitatea şi evidenţele contabile ale acestora sunt transparente;
4. respectivul client este rãspunzãtor în faţa unei instituţii comunitare sau a unei autoritãţi a unui stat membru ori activitatea clientului este supusã controlului prin proceduri de verificare adecvate.
ART. 9
(1) Prin excepţie de la prevederile art. 4 alin. (1) lit. a), b) şi d), persoanele prevãzute la <>art. 8 din Legea nr. 656/2002 pot aplica mãsurile simplificate de cunoaştere a clientelei în cazul produselor şi al operaţiunilor aferente acestora, care îndeplinesc cumulativ urmãtoarele criterii:
a) produsul este oferit pe baza unui contract scris;
b) operaţiunea aferentã produsului este desfãşuratã prin intermediul unui cont al clientului deschis la o instituţie de credit din state membre sau din state terţe care impun cerinţe similare cu cele prevãzute în <>Legea nr. 656/2002 şi în prezentul regulament;
c) produsul sau operaţiunea aferentã este nominativã şi prin natura ei permite aplicarea corespunzãtoare a prevederilor art. 4 alin. (1) lit. c);
d) valoarea produsului nu depãşeşte limita prevãzutã la <>art. 12 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 656/2002 , în cazul poliţelor de asigurare şi al produselor de economisire similare, sau limita de 15.000 euro ori echivalent, în cazul celorlalte produse;
e) beneficiarul produselor sau al operaţiunilor aferente acestora nu poate fi o terţã persoanã, cu excepţia cazurilor de deces, invaliditate, vârstã predeterminatã sau a altor situaţii similare;
f) în cazul în care produsele sau operaţiunile aferente acestora permit investiţii în active financiare sau creanţe, inclusiv asigurãri de orice tip ori alte creanţe contingente, dacã se îndeplinesc urmãtoarele criterii cumulative:
1. beneficiile produsului sau ale operaţiunilor aferente acestuia se materializeazã doar pe termen lung;
2. produsul sau operaţiunea aferentã acestuia nu poate fi utilizatã drept garanţie;
3. pe parcursul relaţiei contractuale nu pot fi fãcute plãţi anticipate, nu existã clauze de reziliere anticipatã şi nu se pot stinge anticipat obligaţii contractuale.
ART. 10
(1) În situaţiile prevãzute la art. 7 şi 8, persoanele prevãzute la <>art. 8 din Legea nr. 656/2002 trebuie sã obţinã informaţii suficiente despre clienţi şi sã monitorizeze permanent activitatea acestora pentru a stabili cã aceştia se încadreazã în categoria pentru care este prevãzutã respectiva derogare.
(2) Oficiul informeazã autoritãţile cu competenţe similare din alte state membre şi Comisia Europeanã asupra cazurilor în care apreciazã cã un stat terţ îndeplineşte cerinţele prevãzute la art. 7 şi 8 sau în situaţiile prevãzute de art. 9.
ART. 11
Persoanele prevãzute la <>art. 8 din Legea nr. 656/2002 nu pot aplica prevederile art. 7-9 în cazul clienţilor instituţii de credit, instituţii financiare sau societãţi ale cãror valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţã reglementatã din statele terţe, cu privire la care Comisia Europeanã a adoptat o decizie în acest sens.

SECŢIUNEA a 3-a
Mãsuri suplimentare de cunoaştere a clientelei

ART. 12
(1) Persoanele prevãzute la <>art. 8 din Legea nr. 656/2002 aplicã, în plus faţã de mãsurile-standard de cunoaştere a clientelei, pe bazã de risc, mãsuri suplimentare de cunoaştere a clientelei în toate situaţiile care prin natura lor pot prezenta un risc sporit de spãlare a banilor sau de finanţare a terorismului. Aplicarea mãsurilor suplimentare de cunoaştere a clientelei este obligatorie cel puţin în urmãtoarele situaţii:
a) în cazul persoanelor care nu sunt prezente fizic la efectuarea operaţiunilor;
b) în cazul relaţiilor de corespondent cu instituţii de credit din state terţe;
c) referitor la tranzacţiile ocazionale sau relaţiile de afaceri cu persoanele expuse politic, care sunt rezidente într-un alt stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European ori într-un stat strãin.
(2) În cazul prevãzut la alin. (1) lit. a), persoanele prevãzute la <>art. 8 din Legea nr. 656/2002 aplicã una sau mai multe dintre urmãtoarele mãsuri, fãrã ca aceastã enumerare sã fie limitativã:
a) solicitã documente şi informaţii suplimentare pentru a stabili identitatea clientului;
b) întreprind mãsuri suplimentare pentru verificarea ori certificarea documentelor furnizate sau vor solicita o certificare din partea unei instituţii de credit ori financiare supuse unor cerinţe de prevenire şi combatere a spãlãrii banilor şi finanţãrii terorismului echivalente standardelor prevãzute în <>Legea nr. 656/2002 şi în prezentul regulament;
c) solicitã ca prima operaţiune sã se realizeze prin intermediul unui cont deschis în numele clientului la o instituţie de credit supusã unor cerinţe de prevenire şi combatere a spãlãrii banilor şi finanţãrii terorismului echivalente standardelor prevãzute în <>Legea nr. 656/2002 şi în prezentul regulament.
(3) În cazul prevãzut la alin. (1) lit. b), instituţiile de credit vor aplica urmãtoarele mãsuri:
a) obţin suficiente informaţii despre instituţia de credit din statul terţ pentru a înţelege pe deplin natura activitãţii acesteia şi pentru a determina, pe baza informaţiilor disponibile în mod public, reputaţia acesteia şi calitatea supravegherii la care este supusã;
b) evalueazã mecanismele de control implementate de instituţia de credit din statul terţ în scopul prevenirii şi combaterii spãlãrii banilor şi finanţãrii actelor de terorism;
c) obţin aprobarea conducerii executive înainte de stabilirea fiecãrei noi relaţii de corespondent;
d) stabilesc pe bazã de documente rãspunderea fiecãreia dintre cele douã instituţii de credit;
e) în cazul conturilor de corespondent accesibile direct clienţilor instituţiei de credit din statul terţ, se asigurã cã aceasta a aplicat mãsuri-standard de cunoaştere a clientelei tuturor clienţilor care au acces la aceste conturi şi cã este în mãsurã sã ofere, la cerere, informaţii despre clienţi, obţinute prin aplicarea respectivelor mãsuri.
(4) În cazul tranzacţiilor ocazionale sau al relaţiilor de afaceri cu persoanele expuse politic, persoanele prevãzute la <>art. 8 din Legea nr. 656/2002 sunt obligate sã aplice urmãtoarele mãsuri:
a) sã dispunã de proceduri pe bazã de risc care sã le permitã identificarea clienţilor care se încadreazã în aceastã categorie;
b) sã obţinã aprobarea conducerii executive înainte de stabilirea unei relaţii de afaceri cu un client din aceastã categorie;
c) sã adopte mãsuri corespunzãtoare pentru a stabili sursa veniturilor şi sursa fondurilor implicate în relaţia de afaceri sau în tranzacţia ocazionalã;
d) sã realizeze o supraveghere sporitã, permanentã, a relaţiei de afaceri.
(5) Persoanele prevãzute la <>art. 8 din Legea nr. 656/2002 vor acorda atenţie sporitã tranzacţiilor şi produselor care, prin natura lor, pot favoriza anonimatul sau pot avea legãturã cu spãlarea banilor ori cu finanţarea terorismului.

CAP. III
Alte dispoziţii procedurale şi sancţiuni

ART. 13
(1) Instituţiile financiare şi instituţiile de credit aplicã, dupã caz, în sucursale şi în filialele majoritare situate în state terţe mãsuri de cunoaştere a clientelei şi de ţinere a evidenţelor cel puţin echivalente celor prevãzute de <>Legea nr. 656/2002 şi de prezentul regulament.
(2) În cazul în care legislaţia statului terţ nu permite aplicarea unor astfel de mãsuri echivalente, instituţiile de credit şi instituţiile financiare vor informa autoritãţile române competente potrivit <>art. 17 din Legea nr. 656/2002 .
(3) În cazul în care legislaţia statului terţ nu permite aplicarea mãsurilor obligatorii de cunoaştere a clientelei, instituţiile de credit şi instituţiile financiare vor aplica mãsurile necesare de cunoaştere a clientelei pentru a face faţã în mod eficace riscului de spãlare a banilor sau de finanţare a terorismului.
ART. 14
(1) În cazurile în care aplicarea mãsurilor de cunoaştere a clientelei este obligatorie, persoanele prevãzute la <>art. 8 din Legea nr. 656/2002 vor pãstra o copie de pe documentul utilizat ca dovadã de identitate sau referinţã de identitate o perioadã de minimum 5 ani, începând cu data când se încheie relaţia cu clientul.
(2) Persoanele prevãzute la <>art. 8 din Legea nr. 656/2002 vor pãstra, într-o formã corespunzãtoare pentru a putea fi folosite ca mijloace de probã în justiţie, evidenţele secundare sau operative şi înregistrãrile tuturor operaţiunilor financiare ce decurg din derularea unei relaţii de afaceri ori a unei tranzacţii ocazionale o perioadã de minimum 5 ani de la încheierea relaţiei de afaceri, respectiv de la realizarea tranzacţiei ocazionale.
ART. 15
(1) Persoanele prevãzute la art. 8 lit. a)-d), g)-j), precum şi structurile de conducere ale profesiilor liberale prevãzute la <>art. 8 lit. e) şi f) din Legea nr. 656/2002 vor desemna printr-un act intern, întocmit potrivit anexei care face parte din prezentul regulament, una sau mai multe persoane care au responsabilitãţi în aplicarea <>Legii nr. 656/2002 şi a prezentului regulament, ale cãror nume vor fi comunicate Oficiului, împreunã cu natura şi cu limitele responsabilitãţilor menţionate. Actul intern va fi comunicat direct la sediul Oficiului sau prin intermediul serviciilor poştale, cu confirmare de primire.
(2) Persoanele prevãzute la alin. (1) vor stabili politici şi proceduri adecvate în materie de cunoaştere a clientelei, de raportare şi de pãstrare a evidenţelor secundare sau operative, de control intern, evaluare şi gestionare a riscurilor, managementul de conformitate şi comunicare pentru a preveni şi a împiedica operaţiunile suspecte de spãlarea banilor sau finanţarea actelor de terorism, asigurând instruirea corespunzãtoare a angajaţilor. Instituţiile de credit şi instituţiile financiare au obligaţia de a desemna un ofiţer de conformitate subordonat conducerii executive, care coordoneazã implementarea politicilor şi procedurilor interne pentru aplicarea <>Legii nr. 656/2002 şi a prezentului regulament.
(3) Persoanele desemnate conform alin. (1) şi (2) rãspund pentru îndeplinirea sarcinilor stabilite în aplicarea <>Legii nr. 656/2002 .
(4) Dispoziţiile alin. (1)-(3) nu sunt aplicabile persoanelor fizice şi juridice prevãzute la <>art. 8 lit. k) din Legea nr. 656/2002 .
(5) Instituţiile de credit şi instituţiile financiare trebuie sã informeze toate sucursalele şi filialele lor situate în state terţe asupra politicilor şi procedurilor stabilite potrivit alin. (2).
ART. 16
Instituţiile de credit şi instituţiile financiare sunt obligate sã aibã proceduri interne şi sã dispunã de sisteme care sã le permitã transmiterea promptã, la solicitarea Oficiului ori a organelor de urmãrire penalã, a informaţiilor privind identitatea şi natura relaţiei pentru clienţii specificaţi în solicitare, cu care sunt în relaţie de afaceri sau cu care au avut o relaţie de afaceri în ultimii 5 ani.
ART. 17
(1) Raportãrile prevãzute la <>art. 3 alin. (1) din Legea nr. 656/2002 se transmit Oficiului de îndatã, iar cele prevãzute la <>art. 3 alin. (6) şi (7) din Legea nr. 656/2002 , în cel mult 10 zile lucrãtoare, în baza unei metodologii de lucru elaborate în acest sens de Oficiu.
(2) Oficiul stabileşte printr-o metodologie de lucru internã un sistem de efectuare a analizelor financiare, care va fi adaptat periodic în funcţie de indicatorii de risc identificaţi.
ART. 18
(1) Oficiul va informa autoritãţile cu atribuţii similare din alte state membre şi Comisia Europeanã asupra cazurilor de state terţe despre care apreciazã cã îndeplinesc cerinţele prevãzute la <>art. 18 alin. (4) lit. b)-d) din Legea nr. 656/2002 .
(2) Oficiul va informa Comisia Europeanã asupra cazurilor în care un stat terţ se aflã în situaţia prevãzutã la art. 13 alin. (3).
(3) Oficiul va informa autoritãţile cu atribuţii similare din alte state membre şi Comisia Europeanã asupra cazurilor în care apreciazã cã un stat terţ impune aplicarea de proceduri de cunoaştere a clientelei şi de pãstrare a evidenţelor referitoare la aceasta echivalente cu cele prevãzute în <>Legea nr. 656/2002 şi în prezentul regulament, iar aplicarea acestora este supravegheatã de o manierã echivalentã celei reglementate prin <>Legea nr. 656/2002 şi prin prezentul regulament.
ART. 19
(1) Încãlcarea de cãtre persoanele prevãzute la <>art. 8 din Legea nr. 656/2002 a dispoziţiilor art. 6 alin. (3) şi (4), art. 10 alin. (1), art. 13 alin. (2) şi (3) şi ale art. 16 constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 10.000 lei la 30.000 lei.
(2) Dispoziţiile <>art. 22 alin. (3)-(5) din Legea nr. 656/2002 se aplicã în mod corespunzãtor.

ANEXÃ
──────
la regulament
──────────────

Denumirea persoanei juridice: ..........
Codul unic de înregistrare .............
Numãrul de înregistrare la oficiul registrului comerţului ............
Sediul social ..........................
Telefon/fax ............................

Cãtre

Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spãlãrii Banilor

Persoana juridicã ......, reprezentatã de ........(administrator/ director/preşedinte-nume, prenume, CNP)....., având ca obiect principal de activitate ....../(denumire şi cod CAEN) ......., în conformitate cu prevederile <>art. 14 din Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spãlãrii banilor, precum şi pentru instituirea unor mãsuri de prevenire şi combatere a finanţãrii actelor de terorism, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, împuterniceşte pe ..../(numele şi prenumele uneia sau mai multor persoane)...., posesor/posesori al/ai CI seria ..... nr. ....., CNP ......, în relaţia cu Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spãlãrii Banilor, având responsabilitãţi în aplicarea actului normativ menţionat mai sus.
Pentru îndeplinirea prevederilor <>Legii nr. 656/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, persoana/persoanele desemnatã/desemnate în relaţia cu Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spãlãrii Banilor va/vor avea urmãtoarele responsabilitãţi: ................................................

L.S.
Semnãturã
.............

NOTÃ:
- un exemplar se transmite la sediul Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spãlãrii Banilor.
- un exemplar se pãstreazã la sediul emitentului.
___________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016