Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 58 din 2 februarie 1998  pentru aprobarea Strategiei nationale de informatizare si implementare in ritm accelerat a societatii informationale si a Programului de actiuni privind utilizarea pe scara larga si dezvoltarea sectorului tehnologiilor informatiei in Romania    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 58 din 2 februarie 1998 pentru aprobarea Strategiei nationale de informatizare si implementare in ritm accelerat a societatii informationale si a Programului de actiuni privind utilizarea pe scara larga si dezvoltarea sectorului tehnologiilor informatiei in Romania

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 93 din 27 februarie 1998
Guvernul României hotãrãşte:

ART. 1
Se aproba Strategia nationala de informatizare şi implementare în ritm accelerat a societãţii informationale şi Programul de acţiuni privind utilizarea pe scara larga şi dezvoltarea sectorului tehnologiilor informatiei în România, prevãzute în anexele nr. 1 şi 2, care fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 2
Se autorizeaza Comisia Nationala de Informatica sa coordoneze aplicarea Strategiei naţionale de informatizare şi implementare în ritm accelerat a societãţii informationale şi a Programului de acţiuni privind utilizarea pe scara larga şi dezvoltarea sectorului tehnologiilor informatiei în România.

PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA

Contrasemneazã:
---------------
Comisia Nationala de Informatica
Iustin Tanase,
secretar de stat

Ministru delegat
pe lângã primul-ministru
pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului
şi a Departamentului
pentru Administraţie Publica Localã,
Remus Opris

Ministrul comunicaţiilor,
Sorin Pantis

Ministrul finanţelor,
Daniel Daianu

Ministrul reformei,
preşedintele Consiliului pentru Reforma,
Ilie Serbanescu

Ministru de stat,
ministrul industriei şi comerţului,
Mircea Ciumara

Ministru de stat,
ministrul muncii şi protecţiei sociale,
Alexandru Athanasiu

Ministrul educaţiei naţionale,
Andrei Marga

Ministru delegat
pe lângã primul-ministru
pentru integrare europeanã,
Alexandru Herlea


ANEXA 1

STRATEGIA NATIONALA
de informatizare şi implementare în ritm accelerat a societãţii informationale

ART. 1
În vederea realizãrii societãţii informationale*) în România şi a pregãtirii aderãrii la Uniunea Europeanã se prevãd urmãtoarele obiective globale:

-----------
*) Termen sinonim cu "societate a informatiei" şi "societate bazatã pe informaţie".

(1) pe termen scurt, pana în anul 2000:
a) realizarea infrastructurii informationale, suport al informatizarii administraţiei publice centrale şi locale (pana la nivelul municipiilor);
b) dezvoltarea industriei naţionale de produse şi servicii specifice tehnologiilor informatiei şi comunicaţiilor (TIC), cu prioritate a industriei de software);
c) crearea contextului favorabil utilizãrii pe scara larga a tehnologiilor informatiei şi comunicaţiilor în industrie, comerţ, transporturi, agricultura, apãrare şi siguranta nationala, turism, sãnãtate, protecţia mediului, educaţie, cercetare, cultura şi armonizarea cu reglementãrile Uniunii Europene.
(2) pe termen mediu-lung, pana în anul 2005:
a) extinderea infrastructurii informationale (pana la nivelul comunelor);
b) atingerea unui nivel de informatizare a societãţii româneşti care sa permitã integrarea în societatea informationala europeanã.
ART. 2
Realizarea obiectivelor prevãzute la art. 1 va contribui la:
a) realizarea reformei politice, economice şi sociale;
b) creşterea competitivitatii operatorilor economici pe piata interna şi internationala;
c) adaptarea, integrarea şi compatibilitatea cu mediul economic, de cultura şi civilizatie din Uniunea Europeanã.
ART. 3
Pentru realizarea obiectivelor globale de la art. 1 se prevãd urmãtoarele direcţii de acţiune:
a) extinderea şi modernizarea infrastructurii informationale naţionale;
b) asigurarea resurselor umane şi pregãtirea populaţiei pentru societatea informationala;
c) dezvoltarea industriei de produse şi servicii TIC, cu prioritate a producţiei de software pentru export;
d) utilizarea TIC pentru susţinerea reformei în administraţia publica.
ART. 4
În vederea extinderii şi modernizãrii infrastructurii informationale naţionale se prevãd:
a) realizarea nucleului informaţional, constituit din nomenclatoare şi clasificari de interes general, registre permanente (populaţie; unitãţi teritorial-administrative şi artere de circulaţie; agenţi economici şi sociali; cadastru; dictionarul documentelor şi procedurilor administrative), bãnci de date publice (legislaţie, indicatori statistici, obiecte de patrimoniu, brevete şi invenţii etc.);
b) realizarea infrastructurii de comunicaţii de date a administraţiei publice, inclusiv în sistemul justiţiei, bazatã pe dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii de telecomunicaţii, în vederea asigurãrii capacitãţilor de transport şi de acces necesare comunicaţiilor de date la nivel naţional, regional şi local;
c) asigurarea cadrului legislativ specific dezvoltãrii şi utilizãrii tehnologiei informatiei, compatibil cu reglementãrile europene şi internaţionale, care sa trateze libertate informatiei, protecţia şi securitatea datelor, protecţia persoanelor fizice fata de prelucrarea datelor cu caracter personal, protecţia drepturilor intelectuale din domeniul tehnologiei informatiei, documentul electronic, raspunderi şi sancţiuni pentru frauda informatica, sistemul institutional necesar realizãrii societãţii informationale; modificarea reglementãrilor existente şi elaborarea de noi acte normative pentru susţinerea Strategiei naţionale de informatizare şi implementare în ritm accelerat a societãţii informationale.
ART. 5
Pentru asigurarea resurselor umane şi pentru pregãtirea populaţiei pentru societatea informationala se prevãd:
a) formarea de specialişti de inalta competenta în domeniul tehnologiilor informatiei şi comunicaţiilor;
b) susţinerea cercetãrii-dezvoltãrii şi a transferului tehnologic pentru societatea informationala;
c) ridicarea nivelului de cultura generalã prin utilizarea tehnologiilor informatiei şi comunicaţiilor;
d) constientizarea şi formarea unei atitudini favorabile a publicului.
ART. 6
În vederea dezvoltãrii industriei de produse şi servicii TIC, cu prioritate a producţiei de software pentru export, se prevãd:
a) stimularea ofertei de produse ale industriei TIC, prin încheierea de parteneriate strategice cu mari producãtori de TIC, pentru a dezvolta în România capacitãţi locale de producţie, în primul rând pentru componente software, dezvoltarea de parcuri tehnologice software, facilitãţi fiscale şi alte mãsuri de stimulare economicã pentru societãţile româneşti din domeniul TIC;
b) stimularea cererii de produse şi servicii TIC prin introducerea treptata a circulaţiei sub forma electronica a documentelor din sfera administrativã, civilã, comercialã şi din alte sectoare; stimularea utilizãrii unor forme electronice de plata între persoane fizice/juridice şi administraţia publica; susţinerea unor proiecte-pilot pentru comerţul electronic;
c) îmbunãtãţirea calitãţii produselor şi serviciilor TIC, prin introducerea unui sistem riguros de asigurare şi certificare a calitãţii conform standardelor internaţionale.
ART. 7
(1) Partener strategic poate fi orice organizaţie sau societate comercialã care îndeplineşte urmãtoarele condiţii:
a) are ca obiectiv principal furnizarea de produse şi/sau servicii în domeniul tehnologiilor informatiei şi comunicaţiilor;
b) deţine segmente importante din piata mondialã;
c) oferã garanţii tehnice, juridice, financiare şi de asigurare a calitãţii;
d) are o poziţie activa pe piata României, ca furnizor de produse şi servicii TIC;
e) coopereazã cu firme româneşti din domeniu;
f) realizeazã transferul efectiv de produse şi tehnologii din domeniul TIC în România;
g) declara oficial intenţia de a fi recunoscut ca partener strategic şi susţine declaraţia prin acţiuni promotionale;
h) poate oferi soluţii complete, inclusiv finanţarea unor proiecte complexe de interes naţional.
(2) Partenerilor strategici le sunt oferite urmãtoarele avantaje:
a) invitarea din oficiu la licitaţii pentru achiziţii publice în domeniul produselor şi/sau serviciilor TIC;
b) invitarea din oficiu la activitãţile de standardizare din domeniul TIC;
c) invitarea din oficiu la licitaţii având ca obiect concesionari din domeniul serviciilor TIC.
(3) Acordarea calitãţii de partener strategic se va face pe baza unei proceduri stabilite de Comisia Nationala de Informatica prin ordin al preşedintelui acesteia.
Acordarea calitãţii de partener strategic se va face de cãtre Comisia Nationala de Informatica, în numele Guvernului României.
Calitatea de partener strategic se acorda pentru o perioada limitatã de maximum 36 de luni şi poate fi retrasã de cãtre Comisia Nationala de Informatica, în numele Guvernului României, în cazul încãlcãrii regulilor comerciale şi/sau deontologice recunoscute de legislaţia romana.
Calitatea de partener strategic poate fi reînnoitã la cererea partenerului, pe baza aceleiaşi proceduri.
ART. 8
Parcul tehnologic software (PTS) este o schema de promovare a exportului de software.
Parcurile tehnologice software sunt zone cu statut special, care oferã societãţilor orientate cãtre export de software urmãtoarele facilitãţi fiscale, administrative şi de infrastructura:
a) regim de scutire vamalã privind importurile pentru propriile necesitaţi;
b) punere în funcţiune şi gestiune de resurse proprii de infrastructura, precum: facilitãţi de telecomunicaţii, putere de tehnica de calcul comuna, spaţii construite, amenajãri comune etc.;
c) servicii administrative funcţionând pe principiul ghiseului unic (licenţe de import, aprobãri de proiecte, vama etc.);
d) suport tehnologic, de analiza şi segmentare a pieţei, suport de marketing etc.;
e) instruire în inginerie software şi tehnologii software;
f) colaborare cu institutele de învãţãmânt superior.
ART. 9
În vederea sustinerii reformei în administraţia publica prin utilizarea tehnologiilor informatiei şi comunicaţiilor, se prevãd:
a) asigurarea informatizarii omogene şi coordonate a instituţiilor din administraţia publica centrala şi localã, inclusiv în sistemul justiţiei, pentru îmbunãtãţirea serviciilor publice, simplificarea procedurilor şi practicilor administrative, înlãturarea arbitrarului şi coruptiei;
b) optimizarea comunicãrii şi a fluxului de informaţii între instituţiile de la nivel central şi local, asigurarea cooperãrii interdepartamentale;
c) generalizarea treptata a schimbului de informaţii bazat pe documente electronice;
d) asigurarea accesului cetãţenilor la informaţia publica (centre de informare, chioscuri electronice plasate în locuri publice);
e) asigurarea compatibilitatii şi interoperabilitatii sistemelor informatice din administraţia publica, la nivel naţional şi internaţional, prin accelerarea elaborãrii şi aplicãrii de metodologii, norme şi standarde;
f) coordonarea achiziţiilor publice de produse şi servicii TIC, conforme cu reglementãrile europene, şi monitorizarea fondurilor de informatizare prevãzute în proiectele de asistenta şi cooperare internationala.
ART. 10
Dintre acţiunile prevãzute la art. 4, 5, 6 şi 9 sunt prioritare urmãtoarele:
a) realizarea infrastructurii informationale naţionale, bazatã pe dezvoltarea infrastructurii de comunicaţii şi pe sistemele de nomenclatoare, registre şi bãnci de date de interes naţional;
b) crearea condiţiilor stimulative pentru dezvoltarea industriei naţionale de produse şi servicii TIC, cu prioritate a industriei de software pentru export;
c) încurajarea proiectelor informatice, menite sa susţinã reforma în administraţia publica şi în justiţie, şi îmbunãtãţirea serviciilor publice pentru cetãţeni;
d) participarea activa la programele europene privind societatea informationala şi armonizarea legislaţiei naţionale cu cea europeanã;
e) asigurarea specialiştilor de inalta competenta în domeniul TIC şi creşterea expertizei profesionale prin programele de cercetare-dezvoltare naţionale;
f) educarea şi formarea continua a tinerilor şi a populaţiei active pentru societatea informationala.
ART. 11
În scopul implementarii în ritm accelerat a strategiei naţionale de informatizare şi a programului de acţiuni care o susţin, sunt necesare:
a) creşterea rolului Comisiei Naţionale de Informatica, ca organ de specialitate al Guvernului şi autoritate de stat, pentru: elaborarea şi actualizarea periodicã a strategiei de informatizare în conformitate cu prioritãţile naţionale şi cu tendintele mondiale în domeniu, monitorizarea acţiunilor de implementare a strategiei şi evaluarea periodicã a stadiului de realizare;
b) constituirea unui consiliu consultativ permanent privind strategia nationala de informatizare şi implementare a societãţii informationale, care va revedea prioritãţile strategiei naţionale de informatizare şi implementare a societãţii informationale la fiecare început de exerciţiu bugetar şi va identifica reglementãrile necesare de elaborat sau de modificat, conforme cu aceste prioritati, cu cerinţele de armonizare cu legislaţia şi cu practicile comunitare, stabilind, totodatã, autoritãţile administraţiei publice centrale responsabile;
c) resursele financiare necesare implementarii acţiunilor înscrise în strategia nationala de informatizare şi implementare în ritm accelerat a societãţii informationale se vor aloca prin legea bugetului de stat, pe ordonatorii de credite responsabili pentru acţiunile respective, identificandu-se şi surse extrabugetare;
d) realizarea obiectivelor prevãzute de cãtre ministerele şi alte organe centrale menţionate, cu responsabilitãţi în programul de acţiuni; actualizarea strategiilor sectoriale de informatizare pe aceasta baza;
e) stabilirea şi urmãrirea unui set de indicatori statistici privind stadiul informatizarii în România şi avansul spre societatea informationala, aliniata la cerinţele Uniunii Europene;
f) organizarea de acţiuni de publicitate, educaţie şi sensibilizare a opiniei publice în favoarea utilizãrii pe scara larga a tehnologiilor informatiei şi comunicaţiilor.


ANEXA 2

PROGRAMUL DE ACŢIUNI
privind utilizarea pe scara larga şi dezvoltarea sectorului tehnologiilor informatiei în România

1. Infrastructura informationala

1.1. Nucleu informaţional
-------------------------

1.1.1. Obiective:
Constituirea şi utilizarea în comun a colectiilor de informaţii de interes general (nomenclatoare, registre permanente, bãnci de date publice), care asigura coerenta informationala în administraţia publica şi în relaţia cu publicul, prin:
* unicitatea codificarii şi a identificarii informaţiilor;
* desemnarea instituţiilor responsabile pentru administrarea şi asigurarea calitãţii acestor colecţii de informaţii;
* dezvoltarea progresiva, pe niveluri: central, judeţean, local;
* asigurarea accesului la informaţii în baza unui temei legal.
Facilitarea punerii rapide în aplicare, la nivel naţional, a unor reglementãri privind: fondul funciar, fiscalitatea, protecţia socialã, asistenta medicalã etc.

a) Acţiuni



Nr. Acţiunea Responsabilul Termenul Costuri Observaţii
crt. (mii $)
-------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5
-------------------------------------------------------------------------------
A. Nomenclatoare şi clasificari de interes general
1. Modificarea/actualizarea Ho- * Comisia Trim. II
tararii Guvernului nr. 575 Nationala 1998
bis/1992, privind nomencla- pentru
toarele de interes general, Statistica
responsabilii şi institu- şi institu-
tiile implicate tiile implicate
2. Organizarea şi punerea pro- * Comisia Trim. IV 50 Diseminarea
gresiva în funcţiune a Nationala de 1997 informati-
serverului naţional Statistica ilor la ni-
de nomenclatoare şi instituţiile vel judeţean
(SNN), cu asigurarea accesu- implicate beneficiazã
lui public de dotarea
prevãzutã
pentru re-
gistre

B. Registre permanente
3. Elaborarea unei * Comisia Trim. II
hotãrâri Nationala de 1998
a Guvernului care sa re- Informatica,
glementeze principii, Ministerul
frecvente minime de ac- Justiţiei şi
tualizare, drepturi de ac- ministerele
ces, sancţiuni, inclusiv implicate
constituirea unui organism
de control al drepturilor
de acces şi asigurarea pro-
tectiei datelor personale
4. Registrul permanent al per-
soanelor fizice (R.P.P.F.):
* analiza oportunitãţii mo- * Comisia Trim. I Costurile
dificarii Hotãrârii Nationala de 1998 estimate nu
Guvernului nr. 113/1997, Informatica, includ şi
privind condiţiile de ac- Ministerul cheltuielile
ces la Registrul permanent de Interne de exploata-
de evidenta a populaţiei re şi între-
ţinere cu-
renta
* proiectare sistem, punere * Comisia 1998- 800
în funcţiune, şcolarizare Nationala de 1999
personal Informatica
* dotarea Departamentului pen- * Departamentul 1998 250
tru Administraţie Publica pentru
Localã cu server central pen- Administraţie
tru R.P.P.F. şi pentru Publica
Registrul permanent al unita- Localã
tilor teritorial-administra-
tive şi arterelor de circula-
tie (RUTAC)
* dotarea cu servere judeţe- * Departamentul 1998- 2.500
ne şi conectarea consiliilor pentru 1999
judeţene/prefecturilor ca Administraţie
furnizori principali de date Publica
la serverul R.P.P.F. Localã
* conectarea Registrului * Ministerul 1998 20
permanent de evidenta a de Interne
populaţiei la R.P.P.F., în
scopul încãrcãrii iniţiale a
acestuia, precum şi al sin-
cronizarii actualizarilor pe-
riodice ale ambelor registre
* dotarea şi conectarea pri- * Departamentul 1999 6.000
mariilor municipiilor la ser- pentru
verele judeţene ale R.P.P.F. Administraţie
Publica
Localã
* extinderea dotãrii şi conec- * Departamentul 2002 9.000 etapa I -
tarii surselor de date pana pentru 800 comune
la nivelul primãriei Administraţie
comunale Publica
Localã
* generalizarea pentru restul * Departamentul 2005 20.000 etapa a II-a
primãriilor comunale pentru 1.888 comune
Administraţie
Publica
Localã
5. Registrul permanent al unita- Costurile
tilor teritorial-administra- estimate nu
tive şi arterelor de circula- includ şi
tie (RUTAC): cheltuielile
* proiectare sistem, punere în * Comisia 1998- 500 de exploata-
funcţiune, şcolarizare perso- Nationala de 1999 re şi de
nal Informatica întreţinere
* dotarea şi conectarea con- * Departamentul 1998- curenta;
siliilor judeţene/prefecturi- pentru 1999 celelalte
lor ca furnizori de date la Administraţie resurse sunt
serverul RUTAC Publica comune cu
Localã cele de la
pct. 4
* conectarea Comisiei Naţionale* Comisia 1998 20
pentru Statistica la serverul Nationala
RUTAC pentru furnizarea de pentru
date şi actualizarea Statistica
Sistemului informatic al
Registrului unitãţilor te-
ritorial-administrative
* dotarea şi conectarea pri- * Departamentul 1999
mariilor municipiilor la pentru
serverele judeţene ale RUTAC Administraţie
Publica
Localã
* extinderea dotãrii şi conec- * Departamentul 2002 etapa I -
tarii surselor de date pana pentru 800 comune
la nivelul primãriei Administraţie
comunale Publica
Localã
* generalizarea pentru restul * Departamentul 2005 etapa a II-a
primãriilor comunale pentru 1.888 comune
Administraţie
Publica
Localã
6. Registrul permanent al per- Costurile
soanelor juridice (R.P.P.J.) estimate nu
(organele administraţiei pu- includ şi
blice, unitãţi bugetare, cheltuielile
agenţi economici, organizaţii de exploata-
patronale, sindicale, pro- re şi între-
fesionale şi politice, ţinere
fundaţii, asociaţii şi curenta
alte persoane juridice):
* proiectare sistem, punere în * Comisia 1998- 600
funcţiune, şcolarizare Nationala de 1999
personal Informatica şi
Ministerul
Finanţelor
* conectarea surselor de date * Ministerul 1998 30
(Ministerul Finanţelor, Finanţelor
Comisia Nationala pentru
Statistica, oficiul registru-
lui comerţului) la serverul
R.P.P.J., cu sincronizarea
informaţiilor între surse
* dotarea Ministerului * Ministerul 1998 50
Finanţelor cu un server cen- Finanţelor
tral pentru R.P.P.J.
* distribuirea informaţiilor * Departamentul 1998- Resursele
la nivel teritorial prin co- pentru 1999 necesare sunt
nectarea serverelor judeţene Administraţie comune cu
(consilii judeţene/prefec- Publica cele de la
turi) la R.P.P.J. Localã pct. 4
7. Registrul permanent al ca- * Comisia 1998 1.000 Nu sunt în-
dastrului (R.P.C.) şi al pu- Nationala de cluse chel-
blicitatii imobiliare: Informatica, tuielile de
* proiectarea sistemului R.P.C., Oficiul culegere/în-
cu specificarea schimbului de Naţional de troducere de
informaţii cu cadastrele de Cadastru, date, de ex-
specialitate şi cu alţi utili- Geodezie şi ploatare şi
zatori Cartografie, întreţinere
Ministerul curenta
Lucrãrilor
Publice şi
Amenajãrii
Teritoriului
şi alte minis-
tere/instituţii
titulare ale
cadastrelor
de specialitate
* punere progresiva în fun- * Comisia 2004 1.000
ctiune, şcolarizare personal Nationala de
Informatica şi
Oficiul
Naţional de
Cadastru,
Geodezie şi
Cartografie
* dotarea Oficiului Naţional * Oficiul 2004 250
de Cadastru, Geodezie şi Naţional de
Cartografie cu server central Cadastru,
pentru R.P.C. Geodezie şi
Cartografie
* dotarea consiliilor judeţene/* Oficiul 2004 2.250
prefecturilor cu servere; do- Naţional de
tarea şi conectarea la ser- Cadastru,
verele judeţene a surselor de Geodezie şi
date primare (oficii de ca- Cartografie
dastru general şi birouri de şi Ministerul
publicitate imobiliarã), pen- Justiţiei
tru efectuarea operativã a
tranzacţiilor imobiliare

C. Dictionarul documentelor şi * Secretariatul 1998- 150 Pentru admi-
procedurilor administrative: General al 2000 nistratia
* dotarea şi conectarea surse- Guvernului publica lo-
lor de date primare (minis- cala resur-
tere şi alte instituţii ale sele sunt
administraţiei publice loca- comune cu
le cu atribuţii în modifica- cele de la
rea fluxurilor informationale) registre

D. Bãnci de date: 1998- 1.600
2002
* dotarea şi conectarea în re-
telele publice
* legislaţie * Consiliul
Legislativ
* indicatori statistici * Comisia
Nationala
pentru
Statistica şi
instituţiile
implicate în
furnizarea
datelor
* obiecte de patrimoniu * Ministerul
cultural Culturii
* opere (obiect al dreptului * Ministerul
de autor) Culturii
* catalog colectiv naţional al * Ministerul
bibliotecilor şi muzeelor Culturii
* brevete şi invenţii * Oficiul de Stat
pentru invenţii
şi Mãrci
* standarde şi reglementãri * Organismul
tehnice naţional de
standardizare
* educaţie-învãţãmânt * Ministerul
Educaţiei
Naţionale
* Fondul Arhivistic Naţional * Ministerul
de Interne -
Arhivele
Naţionale
--------------------------------------------------------------------------------


b) Efecte scontate:
* reducerea costului total datorat multiplicãrii eforturilor de realizare/difuzare;
* facilitarea schimbului internaţional de informaţii;
* realizarea coerentei şi calitãţii informatiei;
* creşterea calitãţii serviciilor prestate de administraţia publica;
* reducerea evaziunii fiscale prin asigurarea rigurozitatii evidentelor privind activitãţile economice ale persoanelor juridice;
* respectarea legalitãţii.

1.2. Comunicaţii de date
------------------------
1.2.1. Obiectiv: Accelerarea dezvoltãrii şi modernizãrii infrastructurii de telecomunicaţii şi asigurarea capacitãţilor de transport şi acces necesare comunicaţiilor de date la nivel naţional, regional şi local



a) Acţiuni:


Nr. Acţiunea Responsabilul Termenul Costuri*) Observaţii
crt. (mii $)
-------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5
-------------------------------------------------------------------------------
1. Realizarea magistralelor digi-* Ministerul 1999-
tale de transport pe fibra Comunicaţiilor2000
optica la nivel naţional, în- (1998-
tre nodurile celor 7 centre de Bucureşti)
zona, cu o capacitate de tran-
smisie determinata de studiile
de trafic, în tehnologie SDH
2. Securizarea reţelei naţionale * Ministerul 1998
de transport prin realizarea Comunicaţiilor
inelelor SDH naţionale
3. Realizarea magistralelor digi-* Ministerul iunie
tale de transport pe fibra Comunicaţiilor 1998
optica la nivel regional cu o
capacitate de minimum 622 Mbps
în tehnologie STM4; aceste ma-
gistrale vor conecta nodurile
zonale cu resedintele de judeţ
şi cu municipiile arondate
4. Securizarea reţelelor regiona-* Ministerul iunie
le de transport prin realiza- Comunicaţiilor 1998
rea inelelor SDH regionale
5. Realizarea accesului prin fi- * Ministerul 2002
bra optica la magistralele re- Comunicaţiilor
gionale pentru toate oraşele
României (260 de oraşe) în
tehnologie STM1 la 155 Mbps
sau PDH la 34 Mbps, în funcţie
de volumul de trafic
6. Realizarea unei reţele * Ministerul 1998-
metropolitane de fibra optica Comunicaţiilor 1999
în Bucureşti, cu atingerea
tuturor sediilor instituţiilor
publice
7. Asigurarea unui nivel de pene-* Ministerul 2003-
trare de cel puţin 22 de linii Comunicaţiilor 2004
principale la 100 de locuitori. (pentru
Toate liniile nou-instalate vor 500.000
permite viteze de transmisii linii/an)
de date de cel puţin 64 Kbps, 2001-2002
iar liniile în funcţiune vor (pentru
permite minimum 14,4 Kbps pen- 700.000
tru minimum 90% dintre cazuri linii/an)
8. Introducerea şi extinderea * Ministerul 2% în 1998 Pentru punctele
serviciilor ISDN pentru mini- Comunicaţiilor 8-11: ritmul
mum 10% din numãrul abonatilor de dezvoltare
în toate resedintele de judeţ va fi deter-
şi în municipii minat de
apariţia
cererilor co-
respunzatoare
9. Introducerea şi extinderea * Ministerul
tehnologiilor de acces radio Comunicaţiilor
în reţeaua de abonat, în vede-
rea rezolvarii rapide a cere-
rilor de circuite de acces la
servicii telematice
10. Proiectarea şi realizarea re- * Ministerul
telelor fixe de telecomunica- Comunicaţiilor
tii de transport şi de acces,
cu rezerve de capacitate care
sa permitã evoluţia pe termen
lung a capacitãţii de transmi-
sii de date
11. Conectarea zonelor libere în * Ministerul
sistemele de comunicaţii euro- Comunicaţiilor
pene şi internaţionale
12. Realizarea reţelei de transmi-* Ministerul 1998-2003 În derulare
siuni permanente (RTP) a Apãrãrii din anul 1997
Ministerului Apãrãrii Nationa- Naţionale aprobatã de
le şi interconectarea acesteia Consiliul
cu reţelele publice şi private Suprem de
de date din România, la o ca- Apãrare a
pacitate convenitã între pãrţi Tarii, Guvern
şi Ministerul
Apãrãrii
Naţionale
13. Realizarea reţelei naţionale * Ministerul 1998-2002
de transmisii de date a de Interne
Ministerului de Interne şi
interconectarea acesteia cu
reţelele publice din România,
la o capacitate convenitã
între pãrţi
--------------------------------------------------------------------------------


------------
*) Costurile de la pct. 1-11 vor fi prevãzute în cadrul strategiei de dezvoltare a infrastructurii de telecomunicaţii.

b) Efecte scontate:
* realizarea, la sfârşitul perioadei prevãzute prin termenele de mai sus, a unei infrastructuri de telecomunicaţii, capabilã sa suporte volumul maxim de trafic generat de cerinţele de comunicaţie de date, la un nivel calitativ corespunzãtor standardelor internaţionale.

1.2.2. Obiectiv: Realizarea infrastructurii naţionale de transport şi de acces, folosind drept suport infrastructura de telecomunicaţii şi furnizarea de servicii de transport de date cu acoperire nationala, la calitatea şi performanţele corespunzãtoare standardelor europene
1.2.3. Obiectiv: Actualizarea şi completarea cadrului normativ în domeniu, în vederea alinierii la normativele şi legislaţia europeanã şi pentru facilitarea dezvoltãrii infrastructurii de telecomunicaţii şi a serviciilor de comunicaţii de date



a) Acţiuni:


Nr. Acţiunea Responsabilul Termenul Costuri Observaţii
crt. (mii $)
-------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5
-------------------------------------------------------------------------------
1. Amendarea Legii telecomunica- * Ministerul 1998
tiilor pentru satisfacerea ce- Comunicaţiilor
rintelor specifice pieţei ser-
viciilor de transport şi acces
la date
2. Liberalizarea utilizãrii şi * Comisia sfârşitul
ocupãrii benzilor de frecven- Superioarã anului
te, conform recomandãrilor de Radio- 1998
CEPT comunicaţii
şi Ministerul
Comunicaţiilor
3. Reglementarea obligaţiilor o- * Ministerul sfârşitul
peratorilor de transport de Comunicaţiilor anului
date privind acoperirea geo- 1998
grafica, interconectarea şi
interoperabilitatea servici-
ilor, performanta, calitatea
şi tarifele
4. Propuneri pentru acordarea de * Ministerul 1998 Prin Comisia
facilitãţi financiare şi fis- Finanţelor Nationala de
cale operatorilor de reţele şi Informatica
servicii de transport de date şi Ministerul
Comunicaţi-
ilor
5. Iniţierea mãsurilor legislati-* Comisia 1998 Prin Ministe-
ve pentru stimularea investi- Nationala rul Finanţe-
tiilor în infrastructura de de Informatica lor
telecomunicaţii şi de transmi- şi Ministerul
sii de date, prin scutiri de Comunicaţiilor
taxe şi impozite, garanţii de
stat
6. Elaborarea de specificaţii * Ministerul 1999 400 Fondurile a-
tehnice minime, obligatorii Comunicaţiilor locate de la
pentru achiziţia şi instalarea şi Comisia buget în a-
echipamentelor de telecomuni- Nationala cest scop vor
catii şi transmisii de date ca- de Informatica fi gestionate
re sa promoveze tehnologiile şi de Ministerul
standardele Uniunii Europene Comunicaţi-
ilor
7. Elaborarea normelor tehnice * Ministerul 1999 300 Fondurile
minime, obligatorii pentru re- Comunicaţiilor alocate de la
telele de acces, care sa a- şi Comisia buget în a-
sigure calitatea şi perfor- Nationala cest scop vor
manta transmisiei de date pen- de Informatica fi gestionate
tru utilizatori de Ministerul
Comunicaţi-
ilor
--------------------------------------------------------------------------------


b) Efecte scontate:
* creşterea pieţei de servicii de comunicaţii de date şi apariţia unor operatori puternici, capabili sa ofere servicii diverse, de calitate, la nivel naţional;
* creşterea ponderii în oferta de servicii şi echipamente pentru transmisie de date a produselor aliniate la standardele internaţionale, cu satisfacerea cerinţelor de integrare europeanã.

1.2.4. Obiectiv: Realizarea infrastructurii de comunicaţii de date a administraţiei publice şi încredinţarea operarii acesteia
Estimarea preliminarã a investiţiei minimale, în echipamentele active pentru infrastructura de comunicaţii de date a administraţiei publice: 60-100 milioane $; costul va fi recalculat la realizarea caietului de sarcini pentru reţeaua administraţiei publice.



a) Acţiuni


Nr. Acţiunea Responsabilul Termenul Costuri Observaţii
crt. (mii $)
-------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5
-------------------------------------------------------------------------------
1. Elaborarea caietului de sar- * Comisia 1998 30 Fondurile
cini şi atribuirea pe baza de Nationala alocate de la
licitaţie a licenţei de opera- de Informatica buget în a-
re pentru reţeaua de comunica- şi Ministerul cest scop vor
tii de date a administraţiei Comunicaţiilor fi gestionate
publice. Cerinţele functionale de Comisia
şi de acoperire pentru aceasta Nationala de
reţea vor include: Informatica
* asigurarea serviciului de re-
tele virtuale;
* garantarea unor caracteristici
de calitate a serviciilor;
* oferirea de largime de banda
flexibila (la cerere)
* conectarea tuturor sediilor
administraţiei publice centrale
şi locale din toate resedinte-
le de judeţ în maximum 2 ani
de la începerea proiectului;
* conectarea tuturor sediilor
administraţiei publice din
toate oraşele în maximum 5 ani
de la demararea proiectului;
* conectarea tuturor sediilor
administraţiei publice din co-
mune în maximum 8 ani de la
demararea proiectului;
* instalarea în locuri publice,
a cel puţin 5.000 de chioscuri
informatizate în termen de 8
ani.
2. Reglementarea investiţiilor * Comisia 1998
administraţiei publice în Nationala
elemente de infrastructura de de Informatica
comunicaţii de date pana la
realizarea reţelei administra-
tiei publice, în vederea garan-
tarii posibilitatii de integra-
re cu aceasta reţea
3. Promovarea utilizãrii unor so-* Comisia 1998
lutii alternative pentru în- Nationala de
frastructura de comunicaţii de Informatica
date pentru instituţiile ad- Ministerul
ministratiei publice, cu li- Finanţelor,
mitarea investiţiilor proprii Ministerul
cu termen de amortizare mediu- Educaţiei
lung în infrastructura Naţionale,
Ministerul
Cercetãrii şi
Tehnologiei,
Regia Autonomã
"Societatea
Nationala a Cãilor
Ferate Romane",
Regia Autonomã
de Electricitate
"Renel" şi Regia
Autonomã "Apele
Romane"
-------------------------------------------------------------------------------

b) Efecte scontate:
* o soluţie unitarã şi moderna pentru cerinţele de comunicaţii de date ale administraţiei publice, realizatã în condiţii de utilizare eficienta a investiţiilor;
* integrarea eficienta a soluţiilor de comunicaţie deja existente sau în curs de realizare, la nivelul unor segmente ale administraţiei publice, pentru comunicaţii de date.

1.3. Cadru legislativ
---------------------
1.3.1. Obiectiv: Elaborarea unei reglementãri la nivel de lege având ca obiect activitatea informatica, tehnologiile informatiei şi comunicaţiilor şi desfãşurarea procesului de informatizare
Proiectul va trebui sa trateze materia libertãţii informatiei, a protecţiei persoanelor fizice fata de prelucrarea datelor cu caracter personal, sa epuizeze reglementãrile privind dreptul de autor în domeniu, sa rezolve problema instituţiilor specifice care sa permitã aplicarea legii şi sa contureze elementele corespunzãtoare de drept civil şi penal.
1.3.2. Obiectiv: Modificarea reglementãrilor existente şi elaborarea de noi acte normative în conformitate cu Programul de acţiuni privind utilizarea pe scara larga şi dezvoltarea sectorului tehnologiei informatiei în România (conform pct. 4)

1.4. Educaţie, cercetare şi cultura pentru societatea informationala
--------------------------------------------------------------------
1.4.1. Obiectiv: Crearea deprinderilor şi asimilarea cunoştinţelor informatice specifice la nivelul elevilor, studenţilor, cadrelor didactice, în vederea ridicãrii calitãţii vieţii şi a standardului de civilizatie în societatea româneascã printr-un acces cat mai larg la resursele informationale naţionale şi mondiale



a) Acţiuni:


Nr. Acţiunea Responsabilul Termenul Costuri Observaţii
crt. (mii $)
-------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5
-------------------------------------------------------------------------------
1. Asigurarea cu resurse TI a * Ministerul
instituţiilor de educaţie şi Educaţiei
cultura prin dotare hardware Naţionale
şi software, asigurare service,
conectare la INTERNET:
* dotarea hardware şi software 2001-2002 230.000 7.623 şcoli
(minimum 2 LAN x 8 calculatoare)
şi conectarea la INTERNET a
şcolilor generale din România
* dotarea hardware şi software 1999, 80.000 1.295 licee
(minimum 4 LAN x 12 calcula- jumãtate
toare) şi conectarea la INTERNET din numãrul
a liceelor din România liceelor;
pana în anul
2000, restul
* dotarea hardware şi software 1999 50.000 48 institu-
(LAN, WAN de dimensiuni dife- tii
rite) şi conectarea la INTERNET
a tuturor universitatilor din
România
* dotarea hardware şi software 1999 600
(WAN de minimum 100 de calcula-
toare şi sistem integrat de
biblioteca) şi asigurarea conec-
tivitatii la INTERNET a celor 4
biblioteci centrale universitare
din România (Biblioteca Centrala
Universitarã din Bucureşti,
Biblioteca Centrala Universitarã
din Cluj-Napoca, Biblioteca
Centrala Universitarã din Iaşi
şi Biblioteca Centrala Universitarã
din Timişoara)
* dotarea hardware şi software 750 50 unitãţi
(LAN sau WAN de dimensiuni di-
ferite) şi conectarea la INTERNET
a tuturor bibliotecilor univer-
sitare din România.
2. Introducerea de noi discipline * Ministerul 1998
care sa ofere cunoştinţe de Educaţiei
calculatoare adecvate speciali- Naţionale
tatilor şi materiilor predate
la diferite forme de învãţãmânt
3. Formarea profesorilor în u- * Ministerul începând
tilizarea TI, în viziunea no- Educaţiei cu anul
ului curriculum, şi actualiza- Naţionale 1998
rea conţinutului cursurilor de
TI la nivel tehnologic mondial
4. Introducerea graduala în re- * Ministerul începând
teaua de învãţãmânt, pe nive- Educaţiei cu anul
luri, a disciplinelor de în- Naţionale 1998
formatica
5. Introducerea, ca disciplina * Ministerul începând
obligatorie pentru promotia Educaţiei cu anul
cu început de an şcolar 1998- Naţionale 1998
1999, a informaticii în toate
instituţiile de învãţãmânt
superior
-------------------------------------------------------------------------------


1.4.2. Obiectiv: Diversificarea şi pregãtirea de specialişti de inalta competenta pentru industria TIC



a) Acţiuni:


Nr. Acţiunea Responsabilul Termenul Costuri Observaţii
crt. (mii $)
-------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5
-------------------------------------------------------------------------------
1. Schimbarea structurii inva- * Ministerul începând
tamantului superior, astfel Educaţiei cu anul
încât numãrul anual de ab- Naţionale 1998
solventi de specialitate
(software) sa ajungã la mini-
mum 1.500 pana în anul 2000.
Înfiinţarea de secţii ale unor
institute de învãţãmânt superior,
dedicate managementului, mar-
ketingului şi asigurãrii cali-
tatii în TIC. Adaptarea, din
punct de vedere calitativ, a
învãţãmântului superior la ne-
voile industriei TIC
2. Diversificarea formelor de * Ministerul 1998-1999
învãţãmânt superior de spe- Educaţiei
cialitate. Crearea invataman- Naţionale
tului superior de scurta dura-
ta în domeniul industriei de
software. Crearea specializa-
rilor în managementul proiec-
telor de software şi în a-
asigurarea calitãţii. Crearea
specializãrii de marketing în
domeniul TIC
3. Alocarea bugetului necesar * Ministerul 1998 1.000
învãţãmântului TIC, pentru a- Educaţiei
asigurarea resurselor materiale Naţionale
şi umane necesare creşterii
calitãţii şi a numãrului de
absolvenţi
4. Întãrirea cooperãrii între în-* Ministerul începând
dustria de software şi în- Educaţiei cu anul
vatamant, prin stimularea e- Naţionale 1998
fectuarii de stagii în indus- şi Comisia
trie, a realizãrii proiectelor Nationala
de diploma orientate cãtre şi de Informatica
în cadrul industriei. Neimpo-
zitarea burselor oferite stu-
dentilor de cãtre industrie
-------------------------------------------------------------------------------


1.4.3. Obiectiv: Susţinerea cu prioritate a programelor pentru societatea informationala în cadrul Planului naţional de cercetare-dezvoltare



a) Acţiuni:


Nr. Acţiunea Responsabilul Termenul Costuri Observaţii
crt. (mii $)
-------------------------------------------------------------------------------
1. Armonizarea Programului de * Ministerul 1998
cercetare-dezvoltare privind Cercetãrii
societatea informationala cu şi Tehnologiei
prioritãţile Strategiile na-
tionale de informatizare şi
implementare în ritm accelerat
a societãţii informationale,
prin includerea celor mai re-
levante proiecte
2. Dezvoltarea cooperãrii şi * Comisia începând
cofinanţãrii internaţionale, Nationala cu anul
în special cu Uniunea Europea- de Informatica, 1998
na, cu acordarea de prioritate Ministerul
proiectelor naţionale prevãzute Comunicaţiilor,
în Strategia nationala de în- Ministerul
formatizare şi implementare în Educaţiei Naţionale
ritm accelerat a societãţii şi Ministerul
informationale Cercetãrii şi
Tehnologiei
-------------------------------------------------------------------------------


1.4.4. Obiectiv: Susţinerea prin mijloace TIC a integrãrii educaţiei, cercetãrii şi culturii în circuitul de valori european şi mondial



a) Acţiuni:


Nr. Acţiunea Responsabilul Termenul Costuri Observaţii
crt. (mii $)
-------------------------------------------------------------------------------
1. Construirea bazelor de date * Ministerul 2000 2.500
integrate (bibliografice, do- Educaţiei
cumentare, full text, imagini Naţionale,
digitizate, înregistrãri sono- Ministerul
re şi video digitizate), ac- Cercetãrii şi
cesibile prin INTERNET, la ni- Tehnologiei,
velul instituţiilor din educa- Ministerul
tie, cultura, cercetare Culturii şi
Fundaţia Culturalã
Romana
2. Integrarea resurselor infor- * Comisia 2002 300
mationale româneşti în circu- Nationala de
itul internaţional prin dis- Informatica,
ponibilizarea acestora, prin Ministerul
asigurarea interconectivitatii Educaţiei Naţionale,
şi interoperabilitatii infor- Ministerul Cercetãrii
mationale şi tehnologice cu şi Tehnologiei
sistemele informationale mon- şi Ministerul
diale, în vederea initierii Culturii
schimbului de informaţii, a
comunicaţiilor interpersonale
şi interinstitutionale (im-
prumut interbibliotecar natio-
nal şi internaţional, achiziţii,
rezervari sau programari)
-------------------------------------------------------------------------------


2. Industrie TIC (tehnologia informatiei şi comunicaţiilor)
2.1. Obiectiv: Stimularea ofertei de produse şi servicii ale industriei TIC, în special a producţiei de software pentru export



a) Acţiuni:


Nr. Acţiunea Responsabilul Termenul Sursele Observaţii
crt. de
finanţare*)
-------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5
-------------------------------------------------------------------------------
1. Încheierea unor parteneriate * Comisia Etapa I - - Cu asistenta
strategice cu marii producãtori Nationala de 1998 ATIC (Asoci-
de TIC pentru a dezvolta în Informatica atia pentru
România capacitãţi locale de Tehnologia
producţie, în primul rând pen- Informatiei
tru software şi Comuni-
catiilor)
şi a altor
asociaţii
profesionale
din domeniul
TIC
---------------
*) Surse de finanţare: B - bugetare, I - împrumutate, A - atrase (investiţii strãine directe).

2. Dezvoltarea de parcuri tehno- * Ministerul Etapa I - I Cu asistenta
logice software. Crearea unei Cercetãrii 1998 ATIC şi a al-
grupe de lucru, coordonata de şi Tehnologiei tor asociaţii
C.N.I., pentru tratarea aspec- şi Comisia profesionale
telor legislative şi de finan- Nationala de din domeniul
tare. Acordarea, în acest ca- Informatica TIC
dru, de facilitãţi de acces la
infrastructura de comunicaţii
pe fibra optica furnizorilor
mici şi mijlocii, eventual pe
perioade limitate
3. Asigurarea de garanţii guver- * Comisia 1998 - Cu asistenta
namentale pentru firmele mici Nationala de ATIC şi a al-
şi mijlocii din domeniul TIC, Informatica tor asociaţii
participante la licitaţii profesionale
din domeniul
TIC
4. Propuneri pentru scutirea de * Ministerul 1998 - Cu asistenta
impozit pe profit, pentru o Finanţelor şi ATIC şi a al-
perioada de 10 ani de la Comisia tor asociaţii
înfiinţarea societãţii sau de Nationala de profesionale
la intrarea în vigoare a Informatica din domeniul
legii, pentru activitatea de TIC
export, a întreprinderilor din
industria de software.
Întreprinderile din industria
de software beneficiazã de
facilitãţile fiscale propuse,
dacã volumul exportului este
mai mare decât suma dintre
1,5 x valoarea echipamentelor
achiziţionate (preţuri CIF)
pentru aceasta activitate şi
1,5 x valoarea salariilor
anuale
5. Propuneri pentru reducerea cu * Ministerul 1998 - Cu asistenta
50% a impozitului pe profit Finanţelor ATIC şi a al-
obţinut din activitatea şi Comisia tor asociaţii
unitãţilor din industria de Nationala de profesionale
software dedicata pieţei Informatica din domeniul
româneşti, pe o perioada de 10 TIC
ani de la înfiinţarea societãţii
6. Propuneri pentru scutirea de * Ministerul 1998 - Cu asistenta
impozit pe profitul reinvestit Finanţelor ATIC şi a al-
în produse din domeniul TIC sau şi Comisia tor asociaţii
utilizat pentru formarea Nationala de profesionale
personalului Informatica din domeniul
TIC
7. Propuneri pentru eliminarea * Ministerul 1998 - Cu asistenta
impozitului pe profitul rezul- Finanţelor şi ATIC şi a al-
tat din venituri financiare Comisia Nationala tor asociaţii
(impozit realizat pe fasul de Informatica profesionale
profit rezultat din diferenţele din domeniul
de curs valutar la costurile TIC
din devize)
8. Întãrirea cadrului de aplicare* Comisia Etapa I - B Cu asistenta
şi urmãrire a aplicãrii legii Nationala trimestrul ATIC, a altor
drepturilor de autor cu privire de Informatica I 1998 asociaţii
la TIC Oficiul Roman profesionale
pentru Drepturile din domeniul
de Autor, TIC şi
Ministerul de Business
Interne şi Software
Ministerul Alliance
Justiţiei România
-------------------------------------------------------------------------------


b) Efecte scontate:
* creşterea volumului pieţei interne de software. Atingerea, începând cu anul 1999, a unei rate minime de 150% a creşterii anuale a volumului pieţei, astfel încât, în valoarea absolutã, sa atinga 230 milioane US$ în anul 2000 (software, excluzând serviciile);
* reducerea drastica a gradului de folosire ilegala de software;
* limitarea emigrarii specialiştilor în informatica;
* creşterea numãrului de întreprinderi mici şi mijlocii implicate în producţia de date pentru export;
* atingerea unui nivel de export de producţie de date de 20 milioane US$, pana în anul 2000;
* absorbirea unui numãr de 6.000 de someri în activitatea de producţie de date, pana în anul 2000.

2.2. Obiectiv: Stimularea cererii de produse ale industriei TIC



a) Acţiuni:


Nr. Acţiunea Responsabilul Termenul Sursele Observaţii
crt. de
finanţare
-------------------------------------------------------------------------------
1. Susţinerea acţiunilor de * Ministerul Etapa I - I/A Cu asistenta
promovare a imaginii Afacerilor iunie 1998 ATIC şi a al-
industriei de software Externe, tor asociaţii
româneşti în mediile de larga Ministerul profesionale
circulaţie internationala, Industriei din domeniul
sprijinirea financiarã a şi Comerţului, TIC
publicitãţii internaţionale, a Comisia Nationala
prezentei româneşti în acest de Informatica,
domeniu (reviste, târguri etc.) Camerele de
comerţ şi
industrie
2. Propuneri pentru scutirea de * Ministerul 1998 - Cu asistenta
taxe vamale şi de T.V.A. a Finanţelor, ATIC şi a al-
importului de echipamente şi Ministerul tor asociaţii
subansambluri hardware, de Industriei profesionale
comunicaţii şi produse software şi Comerţului din domeniul
şi Comisia TIC
Nationala de
Informatica
3. Propuneri pentru reducerea la * Ministerul 1998 - Cu asistenta
9% a T.V.A. pentru produsele Finanţelor ATIC şi a al-
software şi Comisia tor asociaţii
Nationala de profesionale
Informatica din domeniul
TIC
4. Sprijinirea de cãtre Guvern a * Comisia Etapa I - B/I/A Cu asistenta
unor proiecte-pilot în domeniul Nationala de iunie ATIC şi a al-
comerţului electronic şi a Informatica 1998 tor asociaţii
elaborãrii de aplicaţii profesionale
software în acest domeniu din domeniul
TIC
-------------------------------------------------------------------------------


b) Efecte scontate:
* creşterea volumului exportului industriei de software la 150 milioane US$ pana în anul 2000. Un cadru legislativ, fiscal şi administrativ stimulativ va avea ca efect creşterea la circa 200 a numãrului de întreprinderi mici şi mijlocii implicate în dezvoltarea de software pentru export pana în anul 2000;
* atingerea, pana în anul 2001, a unui volum de consum anual de 200.000 de PC şi, pana în anul 2003, a unui parc total de 1.000.000 de PC;
* atingerea, pana în anul 2000, a unui consum mediu de produse TIC de 50-100 US$/locuitor (echipamente şi servicii de informatica şi comunicaţii, programe informatice).

2.3. Obiectiv: Îmbunãtãţirea calitãţii produselor TIC



a) Acţiuni:


Nr. Acţiunea Responsabilul Termenul Sursele Observaţii
crt. de
finanţare
-------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5
-------------------------------------------------------------------------------
1. Introducerea unui sistem * Comisia trimestrul B/I/A Cu asistenta
riguros de asigurare şi Nationala de II 1998 ATIC şi a al-
certificare a calitãţii în Informatica tor asociaţii
domeniul echipamentelor şi profesionale
programelor TIC, la nivelul din domeniul
reglementãrilor europene TIC
2. Propuneri pentru modificarea * Comisia trimestrul - Cu asistenta
criteriilor de adjudecare a Nationala de I 1998 ATIC şi a al-
licitaţiilor, în ideea Informatica tor asociaţii
urmãririi calitãţii şi a şi Ministerul profesionale
performantelor sistemelor ce Finanţelor din domeniul
se achiziţioneazã (eliminarea TIC
obligativitatii ponderii de
70% - preţ, 30% - calitate,
ca şi a preţului fix în lei).
Acceptarea plãţii parţiale în
avans în contractele cu
administraţia publica
3. Introducerea obligativitatii * Comisia martie - Cu asistenta
ca toate sistemele de calcul Nationala de 1998 ATIC şi a al-
vândute în România sa posede Informatica (pentru tor asociaţii
tesatura conform standardului SR-13392) profesionale
SR-13392 şi sa poatã afişa iunie 1998 din domeniul
caracterele diacritice (pentru SR TIC
româneşti, conform standardului în elaborare)
SR (în elaborare); caracterul
obligatoriu devine efectiv în
termen de 6 luni de la data
aprobãrii standardelor în
administraţia publica şi dupã
12 luni, pentru restul pieţei;
reglementarea se va aplica
numai sistemelor de calcul
complete, nu şi tastaturilor
vândute ca piese de schimb
4. Introducerea obligativitatii * Comisia Etapa I - - Cu asistenta
ca toate monitoarele cu afisaj Nationala de martie 1998 ATIC şi a al-
catodic din componenta Informatica tor asociaţii
sistemelor de calcul care se profesionale
vand în România sa satisfacã din domeniul
norma de radiaţie şi consum TIC
energetic de minimum TCO 92
Introducerea obligativitatii Etapa a II-a
ca, în termen de 12 luni, decembrie
sistemele de calcul 1998
comercializate în România sa
satisfacã normele ecologice,
ergonomice, de radiatii şi de
consum energetic de minimum
TCO 95 (bazat pe ISO-9241)
Elaborarea standardelor * Organismul 1998 -
româneşti privind normele naţional de
ecologice, ergonomice, de standardizare
radiatii şi de consum energe-
tic minim
5. Propuneri pentru acordarea de * Ministerul 1998 - Cu asistenta
facilitãţi fiscale suplimenta- Finanţelor ATIC şi a al-
re întreprinderilor din dome- şi Comisia tor asociaţii
niul TIC, certificate ISO-9000 Nationala de profesionale
Informatica din domeniul
TIC
6. Sprijinirea întreprinderilor * Comisia Etapa I - I Cu asistenta
mici şi mijlocii din domeniul Nationala de 1998 ATIC şi a al-
TIC în vederea certificãrii Informatica şi tor asociaţii
ISO-9000 Grupul profesionale
Interministerial din domeniul
pentru TIC
Întreprinderi
Mici, Inovare
şi Dezvoltare
Localã
-------------------------------------------------------------------------------


b) Efecte scontate:
* creşterea competitivitatii produselor TIC pe piata interna şi internationala;
* atingerea, pana în anul 2000, a unui nivel de minimum 30 de întreprinderi din industria de software, focalizate pe export, certificate ISO-9000.

2.4. Obiectiv: Asigurarea resurselor umane pentru industria TIC



a) Acţiuni:


Nr. Acţiunea Responsabilul Termenul Sursele Observaţii
crt. de
finanţare
-------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5
-------------------------------------------------------------------------------
1. Tratarea legislativã a unor * Comisia iunie - Cu asistenta
aspecte legate de nomencla- Nationala de 1998 ATIC şi a al-
torul de funcţii şi meserii, Informatica tor asociaţii
de igiena şi ergonomia muncii şi Ministerul profesionale
în informatica, precum şi a Muncii şi din domeniul
celor privind sporurile spe- Protecţiei TIC
cifice lucrului în condiţii Sociale
grele în domeniul informaticii
-------------------------------------------------------------------------------


b) Efecte scontate:
* protecţia investiţiilor în oameni (formarea profesionalã a personalului din informatica etc.);
* protecţia impotriva distrugerilor de informaţii, respectiv a furtului de tehnologie şi de know-how.

3. Tehnologia informatiei pentru administraţia publica
3.1. Metodologii, norme şi standarde
------------------------------------
3.1.1. Obiectiv: Asigurarea compatibilitatii şi interoperabilitatii sistemelor informatice în administraţia publica



a) Acţiuni:


Nr. Acţiunea Responsabilul Termenul Costuri Observaţii
crt. (mii $)
-------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5
-------------------------------------------------------------------------------
1. Urgentarea elaborãrii de
standarde româneşti originale
şi a adoptãrii standardelor
europene şi internaţionale în
domeniul TI, cu prioritate:
* aprobarea rapida a standardu- * Organismul martie -
lui romanesc SR-13392 privind naţional de 1998
tastatura româneascã standardizare
şi Comisia
Nationala de
Informatica,
* aprobarea standardului privind Organismul martie -
pagina de cod care conţine naţional de 1998
semne diacritice româneşti standardizare
şi Comisia
Nationala de
Informatica
2. Încheierea de acorduri de re- din anul -
cunoaştere reciprocã cu alte 1998
tari, privind:
* mãrcile de conformitate cu * Organismul
standardele naţional de
standardizare
* rezultatele verificãrilor şi * Comisia
încercãrilor Nationala de
Informatica şi
ministerele
interesate
3. Impulsionarea activitãţii de * Comisia din anul -
acreditare a laboratoarelor şi Nationala de 1998
de creare a organismelor de Informatica şi
certificare produse specifice Organismul
TI, în condiţii de naţional de
competitivitate acreditare
4. Promovarea şi vizibilitatea pe* Comisia din anul 1.000
piata a normelor, normativelor Nationala de 1998
tehnice şi metodologiilor Informatica
existente în domeniul TI şi
impunerea caracterului obliga-
toriu pentru administraţia
publica (publicitate, publica-
re în tiraje corespunzãtoare
şi la preţuri accesibile,
instruire pentru utilizatori
etc.)
5. Constientizarea populaţiei * Comisia din anul 1.000
asupra standardelor la care Nationala 1998
trebuie sa rãspundã produsele/ de Informatica,
serviciile TI pe care le Ministerul
consuma (pregãtire, forma Comunicaţiilor
minimala de prezentare, baza- şi Organismul
ta pe cuvinte-cheie pentru naţional de
consultare, asigurare acces standardizare
pe Web)
6. Prevederea distinctã în bu- * Ministerul din anul 1.500/
getele ministerelor de resort Comunicaţiilor 1998 an
a finantarilor pentru activi- şi Comisia
tatea de standardizare în Nationala de
domeniul TIC Informatica
7. Elaborarea şi actualizarea de * Comisia decembrie 500
metodologii pentru domeniul Nationala 1998
TI: de Informatica
* metodologie de analiza, pro- şi Institutul
iectare, realizare şi exploa- de Cercetãri
tare sisteme şi aplicaţii în- în Informatica
formatice
* metodologie de elaborare pro-
iecte directoare de infor-
matizare
* metodologie pentru achiziţia
publica de resurse specifice
domeniului TI, experimentare
EUROMETHOD şi EPHOS
8. Elaborarea şi actualizarea de decembrie 500
norme şi normative tehnice 1998
pentru domeniul TI:
* norme de evaluare a calitãţii * Comisia
produselor şi serviciilor TI Nationala de
Informatica,
Institutul de
Cercetãri în
Informatica,
Societatea
Romana pentru
Asigurarea
Calitãţii şi
Organismul
naţional de
standardizare
* norme obligatorii pentru * Comisia
achiziţia publica de resurse Nationala de
din domeniul TI, bazate pe Informatica
standarde specifice şi Ministerul
Finanţelor
* norme privind organizarea şi * Comisia
funcţionarea compartimentelor Nationala de
de TIC în administraţia pu- Informatica,
blica (roluri în informatiza- Ministerul
re; competente profesionale, Finanţelor şi
calificãri; normative de perso- Ministerul
nal şi încadrare specifice; Muncii şi
reguli privind accesul la Protecţiei
date, programe şi reţele de Sociale
transmisie de date în interior
şi în cadrul administraţiei
publice; normative privind
consumurile specifice de ma-
teriale consumabile şi de
întreţinere în activitatea de
informatica etc.)
* norme privind securitatea, * Comisia
arhivarea şi accesul la Nationala de
informaţia digitala în sec- Informatica şi
torul public Ministerul
Justiţiei
* norme privind formatele * Comisia
documentelor tipizate digi- Nationala de
tale, pentru facilitarea Informatica,
schimbului dintre organisme Ministerul
ale administraţiei publice şi Finanţelor,
pentru arhivare Ministerul
Muncii şi
Protecţiei
Sociale şi
Ministerul
Comunicaţiilor
* proceduri administrative pen- * Comisia
tru stocarea şi regasirea Nationala
documentelor, utilizând for- de Informatica,
mate de documente tipizate; Ministerul
simplificarea procedurilor Finanţelor,
prin aplicarea principiului Ministerul
ghiseului unic Muncii şi
Protecţiei
Sociale,
Ministerul
Comunicaţiilor
* norme privind siguranta, sto- * Comisia
carea, accesul şi utilizarea Nationala de
informaţiilor din Fondul Informatica şi
Arhivistic Naţional Arhivele
Naţionale
9. Organizarea de grupe de lucru * Comisia din anul
pentru elaborarea de metodolo- Nationala de 1998
gii şi de norme specifice do- Informatica
meniului TI, formate din
specialişti din administraţia
publica, institute de învaţã-
mant, cercetare şi din re-
prezentanti ai comunitãţii
informaticienilor. Stabilirea
cadrului organizatoric şi fi-
nanciar de funcţionare a aces-
tora
-------------------------------------------------------------------------------


3.2. Sisteme informatice pentru administraţia publica
-----------------------------------------------------
3.2.1. Obiectiv: Utilizarea TIC în susţinerea reformei administraţiei publice



a) Acţiuni:


Nr. Acţiunea Responsabilul Termenul Costuri Observaţii
crt. (mii $)
-------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5
-------------------------------------------------------------------------------
1. Realizarea sistemului informa- * Comisia decembrie 3.000
tic pentru aparatul Guvernului, Nationala de 1998
în conexiune cu ministerele şi Informatica,
cu celelalte autoritãţi ale Secretariatul
administraţiei publice cen- General al
trale, care susţin Proiectul Guvernului şi
reformei administraţiei Consiliul
publice pentru Reforma
2. Realizarea sistemului informa- * Comisia decembrie 6.000
tic pentru prefecturi Nationala de 1998
Informatica şi
Departamentul
pentru
Administraţie
Publica Localã
3. Realizarea sistemului informa- * Comisia 1998-1999 12.000 (80 munici-
tic pentru administraţia Nationala de 2002 30.000 pii) (182 o-
publica localã Informatica, rase, 800
comune)
Departamentul 2005 40.000 1.888 comune
pentru
Administraţie
Publica Localã
şi Ministerul
Lucrãrilor
Publice şi
Amenajãrii
Teritoriului
4. Dezvoltarea sistemelor infor- * Comisia decembrie 1.000/ Costurile
matice la nivel sectorial Nationala de 1998 minis- asigura nu-
(ministere şi organe centrale) Informatica, ter mai revizu-
pe baza de proiecte directoare ministere şi irea pro-
de informatizare, avizate de alte organe iectelor
C.N.I., pentru asigurarea centrale directoare
coerentei informationale şi şi realiza-
tehnologice în administraţia rea inter-
publica, cu evidentierea: fetelor
* realizãrii, cu prioritate, a intersecto-
misiunilor instituţiilor res- riale
pective şi a serviciilor pu-
blice oferite pentru cetãţeni
şi agenţi economici, la nivel
central şi teritorial
* considerarii elementelor
definite pentru nucleul
informaţional (clasificari,
nomenclatoare, registre, bãnci
de date)
* definirii interactiunilor în-
formatice cu administraţia
publica localã
* respectãrii cadrului metodo-
logic, normativ şi de standar-
dizare
* surselor de finanţare
* compatibilitatii cu sistemele
europene
5. Generalizarea treptata a * Banca din anul 2.000
utilizãrii cardurilor în do- Nationala a 1999
meniile: plata salariilor în României,
administraţia publica, asigu- Asociaţia
rari sociale şi de sãnãtate, Romana a
tranzacţii financiare şi Bãncilor,
comerciale etc. Ministerul
Finanţelor,
Ministerul
Comunicaţiilor,
Comisia Nationala
de Informatica şi
Ministerul Muncii
şi Protecţiei
Sociale
6. Susţinerea investiţiilor pen-
tru achiziţionarea de produse
şi servicii TI, prin:
* evidentierea distinctã în bu- * Ministerul din anul -
getele instituţiilor din ad- Finanţelor, 1998
ministratia publica a fonduri- Comisia
lor necesare pentru informa- Nationala de
tizare (cu defalcare pe Informatica şi
software, echipamente, resurse instituţiile
umane etc.), ceea ce poate implicate
permite şi cuantificarea
acestora la nivel naţional ca
procent din PIB
* evidentierea distinctã, în * Ministerul din anul -
proiectele de asistenta econo- Finanţelor, 1998
mica internationala, a actiu- Departamentul
nilor de informatizare pentru
Integrare
Europeanã,
Consiliul pentru
Reforma şi
Comisia Nationala
de Informatica
* alocarea a minimum 50% din * Ministerul din anul -
veniturile rezultate din Finanţelor 1998
serviciile informatice furni-
zate terţilor pentru finanta-
rea activitãţilor informatice
proprii
* introducerea în practica a * Ministerul din anul -
bugetelor de angajament Finanţelor 1998
multianual, care dau posibili-
tatea unor contracte de
achiziţii publice (mai ales în
domeniul TI), capabile sa
pãstreze coerenta dotãrilor şi
sa protejeze mai bine investi-
tiile pe termen lung
7. Realizarea de aplicaţii infor- * Ministerul 1999 20.000
matice standard pentru activi- Finanţelor,
tati generale din administra- Ministerul
tia publica (elaborare buget Muncii şi
şi urmãrire execuţie bugetarã, Protecţiei
gestiune personal, calcul/ Sociale şi
plata salarii, gestiune patri- Comisia Nationala
moniu, contabilitate), omolo- de Informatica
gate de instituţiile abilitate
(Ministerul Finanţelor,
Ministerul Muncii şi Protecţiei
Sociale etc.)
8. Coordonarea achiziţiilor în
sectorul public:
* stabilirea de parteneri * Comisia din anul -
strategici Nationala de 1998
Informatica şi
* armonizarea reglementãrilor * Ministerul 1998 -
naţionale cu Directivele Finanţelor
Uniunii Europene privind or-
ganizarea licitaţiilor publice
9. Armonizarea şi urmãrirea * Ministere şi din anul -
realizãrii strategiilor sec- alte organe 1998
toriale de informatizare, în centrale
conformitate cu Strategia
nationala de informatizare şi
implementare în ritm accelerat
a societãţii informationale
10. Perfecţionarea şi reorientarea* Comisia din anul -
treptata a activitãţilor de Nationala 1998
realizare, exploatare şi de Informatica
întreţinere a sistemelor
informatice din administraţia
publica, prin:
* obligativitatea adoptãrii şi
utilizãrii de norme şi
metodologii unitare
* transferarea acestor activi-
tati cãtre societãţi de servi-
cii specializate în domeniul
TIC
* impunerea, prin caietele de
sarcini pentru aplicatiile
administraţiei publice, a ce-
lor mai moderne tehnologii
(de exemplu tehnologii client/
server, INTERNET etc.)
11. Organizarea de acţiuni de for- * Comisia din anul 3.000/ Anual, 1/3
mare şi de perfecţionare a Nationala de 1998 an din numãrul
personalului din administraţia Informatica, funcţionari-
publica pentru utilizarea ministere şi lor publici
tehnologiilor informatiei şi alte organe
comunicaţiilor centrale
12. Constituirea cadrului insti- 1998 -
tutional necesar realizãrii
şi coordonãrii acţiunilor de
informatizare a administraţiei
publice:
* redefinirea rolului şi * Guvernul
autoritãţii C.N.I. în relaţia
cu instituţiile administraţiei
publice centrale şi locale
* organizarea unor structuri/ * Comisia
instituţii noi pentru contro- Nationala de
lul aplicãrii cadrului legis- Informatica,
lativ în domeniul TI (exem- Ministerul Justiţiei
plu: protecţia persoanei şi Ministerul
fizice, protecţia şi securi- Finanţelor
tatea datelor, protecţia
dreptului de autor pentru pro-
duse informatice)
* organizarea unor structuri/ * Comisia Nationala
instituţii pentru acordarea de de Informatica
consultanţa, asistenta tehnica şi Ministerul
şi juridicã pentru achiziţii Finanţelor
de resurse TI
-------------------------------------------------------------------------------


b) Efecte scontate:
* creşterea PIB prin îmbunãtãţirea deciziilor, pe baza informatiei mai sigure, mai complete şi mai operative, circa 1%;
* creşterea veniturilor bugetare prin reducerea evaziunii fiscale, realizarea de venituri din taxe pentru servicii noi oferite agenţilor economici;
* reducerea cheltuielilor bugetare prin eliminarea culegerilor periodice de volume mari de date, circa 0,3 milioane $/an;
* reducerea cheltuielilor bugetare prin îmbunãtãţirea gestiunii financiare a administraţiei publice, circa 5 milioane $;
* reducerea cheltuielilor bugetare pentru achiziţia publica de mijloace specifice TI, beneficiind de efectul de scala.

4. Sinteza propunerilor de reglementare ce urmeazã a fi elaborate
4.1. Nucleul informaţional
--------------------------




Nr. Acţiunea Responsabilul Termenul Reglementarea
crt.
-------------------------------------------------------------------------------
1. Modificarea/actualizarea Hotãrârii * Comisia Trimestrul Hotãrâre a
Guvernului nr. 575 bis/1992, pri- Nationala II 1998 Guvernului
vînd lista nomenclatoarelor de pentru Sta-
interes general şi a responsabililor tistica
pe fiecare nomenclator
2. Elaborarea unei hotãrâri a Guvernului* Comisia Trimestrul Hotãrâre a
care sa reglementeze principii, frec- Nationala de II 1998 Guvernului
vente minime de actualizare, drepturi Informatica,
de acces, sancţiuni pentru registrele Ministerul
permanente, inclusiv constituirea unui Justiţiei şi
organism de control al drepturilor de Ministerele
acces şi asigurarea protecţiei datelor implicate
personale
3. Analiza oportunitãţii revizuirii * Comisia Trimestrul Hotãrâre a
<>Hotãrârii Guvernului nr. 113/1997 , Nationala I 1998 Guvernului
privind condiţiile de acces la de Informatica
Registrul permanent de evidenta a şi Ministerul
populaţiei de Interne
-------------------------------------------------------------------------------

4.2. Comunicaţii de date
------------------------
-------------------------------------------------------------------------------
Nr. Acţiunea Responsabilul Termenul Reglementarea
crt.
-------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4
-------------------------------------------------------------------------------
1. Amendarea Legii telecomunicatiilor * Comisia 1998 Lege
pentru satisfacerea cerinţelor Nationala de
specifice pieţei serviciilor de Informatica
transport şi acces la date şi Ministerul
Comunicaţiilor
2. Iniţierea mãsurilor legislative * Comisia 1998 Hotãrâre
pentru stimularea investiţiilor Nationala de a
în infrastructura de telecomuni- Informatica, Guvernului
catii şi de transmisii de date prin Ministerul
scutiri de taxe şi impozite, garanţii Comunicaţiilor
de stat şi Ministerul
Finanţelor
-------------------------------------------------------------------------------

4.3. Industrie TIC
------------------
-------------------------------------------------------------------------------
Nr. Acţiunea Responsabilul Termenul Reglementarea
crt.
-------------------------------------------------------------------------------
1. Crearea cadrului normativ pentru * Ministerul Etapa I -
dezvoltarea de parcuri tehnologice Cercetãrii 1998
software (aspecte legislative şi şi Tehnologiei
de finanţare) şi Comisia Nationala
de Informatica
2. Întãrirea cadrului de aplicare şi * Comisia Etapa I -
urmãrire a aplicãrii legii drepturilor Nationala de
de autor cu privire la TIC Informatica, trimestrul
Oficiul Roman I 1998
pentru Dreptul
de Autor,
Ministerul
de Interne şi
Ministerul
Justiţiei
3. Modificarea criteriilor de adjude- * Comisia trimestrul
care a licitaţiilor, în ideea Nationala I 1998
urmãririi calitãţii şi a perfor- de Informatica
mantelor sistemelor ce se achizi- şi Ministerul
tioneaza Finanţelor
4. Elaborarea legilor privind semnatu- * Comisia iunie 1998 Lege
ra electronica, comerţul electronic, Nationala de
confidenţialitatea, brevetarea Informatica şi
tehnologiilor etc. Ministerul
Justiţiei
5. Tratarea legislativã a unor aspecte * Comisia iunie 1998
legate de nomenclatorul de funcţii Nationala de
şi meserii, de igiena şi ergonomia Informatica
muncii în informatica, precum şi a şi Ministerul
celor privind sporurile specifice Muncii şi
lucrului în condiţii grele în dome- Protecţiei
niul informaticii Sociale
6. Crearea unui cadru fiscal stimulativ * Ministerul din anul
pentru dezvoltarea industriei TIC Finanţelor 1998
şi Comisia
Nationala de
Informatica
7. Amendarea Legii sponsorizarii, în * Comisia 1998 Lege
sensul includerii de facilitãţi Nationala de
fiscale pentru sumele cedate în Informatica,
scopul utilizãrii TIC în educaţie, Ministerul
cercetare, cultura Educaţiei Naţionale
Ministerul Culturii
şi Ministerul
Cercetãrii şi
Tehnologiei
-------------------------------------------------------------------------------

4.4. Metodologii, norme şi standarde
------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------
Nr. Acţiunea Responsabilul Termenul Reglementarea
crt.
-------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4
-------------------------------------------------------------------------------
1. Prevederea distinctã în bugetele * Ministerul din anul Legea
ministerelor de resort a finan- Comunicaţiilor 1998 bugetului de
tarii pentru activitatea de şi Comisia stat
standardizare în domeniul TIC Nationala de
Informatica
2. Norme obligatorii pentru achi- * Comisia decembrie Ordin
zitia publica de resurse din Nationala 1998 comun -
domeniul TI, bazate pe standarde de Informatica, C.N.I. -
specifice Ministerul M.F.
Finanţelor
Norme privind organizarea şi * Comisia Ordin comun
funcţionarea compartimentelor de Nationala de C.N.I., M.F.
TIC în administraţia publica (ro- Informatica, M.M.P.S.
luri în informatizare; competente Ministerul
profesionale, calificãri; normative Finanţelor şi
de personal şi încadrare specifice; Ministerul
reguli privind accesul la date, Muncii şi
programe şi reţele de transmisie Protecţiei
de date în interior şi în cadrul Sociale
administraţiei publice; normative
privind consumurile specifice de
materiale consumabile şi de
întreţinere în activitatea de
informatica etc.)
3. Organizarea de grupe de lucru pen- * Comisia din anul Lege
tru elaborarea de metodologii şi Nationala 1998
norme specifice domeniului TI, de Informatica
formate din specialişti din
administraţia publica, institute
de învãţãmânt, cercetare şi
reprezentanţi ai comunitãţii
informaticienilor. Stabilirea
cadrului organizatoric şi finan-
ciar de funcţionare a acestora
-------------------------------------------------------------------------------

4.5. Sisteme informatice pentru administraţia publica
-----------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------
Nr. Acţiunea Responsabilul Termenul Reglementarea
crt.
-------------------------------------------------------------------------------
1. Susţinerea investiţiilor pentru
achiziţionarea de produse şi
servicii TI, prin:
* evidentierea distinctã în bugetele * Ministerul din anul Legea
instituţiilor din administraţia Finanţelor, 1998 bugetului
publica a fondurilor necesare pentru Comisia Nationala
informatizare, ceea ce poate permite de Informatica
şi cuantificarea acestora la nivel şi instituţiile
naţional ca procent din PIB implicate
* evidentierea distinctã, în proiec- * Ministerul din anul
tele de asistenta economicã Finanţelor, 1998
internationala, a acţiunilor de Departamentul
informatizare pentru Integrare
Europeanã,
Consiliul pentru
Reforma şi Comisia
Nationala de
Informatica
* alocarea a minimum 50% din venitu- * Ministerul din anul
rile rezultate din serviciile Finanţelor 1998
informatice furnizate terţilor pentru
finanţarea activitãţilor informatice
proprii
* introducerea în practica a bugetelor * Ministerul din anul
de angajament multianual, care dau Finanţelor 1998
posibilitatea unor contracte de
achiziţii publice (mai ales în
domeniul TI), capabile sa pãstreze
coerenta dotãrilor şi sa protejeze
mai bine investiţiile pe termen
lung
2. Coordonarea achiziţiilor în sectorul
public:
* stabilirea de parteneri strategici * Comisia din anul Ordin
Nationala 1998 comun
de Informatica M.F.-C.N.I.
* armonizarea reglementãrilor nationa- * Ministerul 1998
le cu Directivele Uniunii Europene Finanţelor
privind organizarea licitaţiilor
publice
3. Constituirea cadrului institutional 1998 Lege
necesar realizãrii şi coordonãrii
acţiunilor de informatizare a
administraţiei publice
* creşterea rolului şi autoritãţii * Guvernul
C.N.I. în relaţia cu instituţiile
administraţiei publice centrale şi
locale
* organizarea unor structuri/institu- * Comisia
tii noi pentru controlul aplicãrii Nationala de
cadrului legislativ în domeniul TI Informatica,
(exemplu: protecţia persoanei Ministerul
fizice, protecţia şi securitatea Justiţiei,
datelor, protecţia dreptului de Ministerul
autor pentru produse informatice) Finanţelor şi
Ministerul de
Interne
* organizarea unor structuri/ * Comisia
instituţii pentru acordarea de Nationala de
consultanţa, asistenta tehnica şi Informatica
juridicã pentru achiziţii de resurse şi Ministerul
TI Finanţelor
-------------------------------------------------------------------------------

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016