Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 562 din 15 iulie 1999  privind aprobarea Planului national pentru cercetare-dezvoltare si inovare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 562 din 15 iulie 1999 privind aprobarea Planului national pentru cercetare-dezvoltare si inovare

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 344 din 20 iulie 1999
În temeiul art. 7 alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 8/1997 privind stimularea cercetãrii ştiinţifice, dezvoltãrii tehnologice şi inovarii, astfel cum a fost aprobatã şi modificatã prin Legea nr. 95/1998,

Guvernul României hotãrãşte:

ART. 1
Se aproba Planul naţional pentru cercetare-dezvoltare şi inovare pentru perioada 1999-2002, denumit în continuare plan naţional, cuprins în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 2
(1) Prin programele componente ale planului naţional se finanţeazã activitãţi de cercetare ştiinţificã, dezvoltare tehnologicã, transfer tehnologic, valorificare şi alte activitãţi, denumite activitãţi de sprijin pentru stimularea cercetãrii-dezvoltãrii şi inovarii.
(2) Resursele alocate de la bugetul de stat în anul 1999 pentru finanţarea programelor componente ale planului naţional sunt în valoare de 50 miliarde lei. Aceste sume sunt cuprinse în bugetul Agenţiei Naţionale pentru Ştiinţa, Tehnologie şi Inovare.
(3) În anul 1999 programele din planul naţional se finanţeazã în mod experimental.
ART. 3
Agenţia Nationala pentru Ştiinţa, Tehnologie şi Inovare poate conduce în mod direct programele din planul naţional sau poate atribui conducerea acestora, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.

PRIM-MINISTRU
RADU VASILE

Contrasemneazã:
---------------
p. Preşedintele Agenţiei Naţionale
pentru Ştiinţa, Tehnologie şi Inovare,
Mircea Pusca,
vicepreşedinte

Ministrul finanţelor,
Decebal Traian Remes


ANEXA 1

PLANUL NAŢIONAL PENTRU CERCETARE - DEZVOLTARE ŞI INOVARE
pentru perioada 1999-2002

A. Obiectivele strategice ale planului naţional

Politica guvernamentalã în domeniul cercetãrii-dezvoltãrii şi inovarii urmãreşte ca obiective strategice:
- creşterea relevantei şi impactului activitãţilor de cercetare-dezvoltare şi de stimulare a inovarii, în vederea satisfacerii cerinţelor prioritare în plan economic şi social, în perspectiva asigurãrii relansarii şi a dezvoltãrii durabile a economiei;
- intensificarea proceselor de inovare şi transformarea lor în suport direct pentru creşterea calitãţii şi competitivitatii produselor şi serviciilor oferite de întreprinderile româneşti pe piata interna şi internationala;
- concentrarea competentelor şi resurselor din domeniul ştiinţei şi tehnologiei pentru extinderea patrimoniului ştiinţific, tehnologic şi de inovare naţional;
- armonizarea cu cadrul legal, institutional şi procedural din Uniunea Europeanã, în vederea implementarii rapide şi eficiente a parteneriatului pentru aderare.
Instrumentul prin care se realizeazã politica guvernamentalã în domeniu este reprezentat de Planul naţional pentru cercetare-dezvoltare şi inovare, denumit în continuare plan naţional.
Programele cuprinse în planul naţional sunt de cercetare-dezvoltare şi de stimulare a inovarii.
Obiectivele strategice cuprinse în planul naţional urmãresc:
a) relansarea economicã a României, bazatã pe competitivitate şi crearea de noi locuri de munca, ca urmare a introducerii inovarii în activitatea economicã:
- creşterea competitivitatii agenţilor economici şi, în special, a întreprinderilor mici şi mijlocii, prin introducerea de produse, tehnologii sau servicii noi ori modernizate;
- adaptarea activitãţii agenţilor economici şi, în special, a întreprinderilor mici şi mijlocii la cerinţele şi exigenţele pieţei;
- stimularea dezvoltãrii regionale şi locale;
- eficientizarea utilizãrii resurselor existente;
- promovarea unei culturi referitoare la inovare printre agenţii economici romani, în special la nivelul întreprinderilor mici şi mijlocii;
b) creşterea nivelului tehnic şi calitativ al produselor şi serviciilor româneşti, în scopul asigurãrii competitivitatii lor pe plan intern şi extern:
- eliminarea decalajului fata de nivelul european în privinta standardelor, precum şi a masurarilor şi încercãrilor, prin promovarea unor mijloace de realizare care sa asigure precizia, repetabilitatea şi reproductibilitatea acestora;
- susţinerea şi dezvoltarea Sistemului naţional al calitãţii, cu componentele de acreditare, certificare şi evaluare a conformitatii, standardizare, metrologie:
* armonizarea şi integrarea europeanã şi internationala a politicilor şi practicilor uzuale în domeniul calitãţii;
* dezvoltarea infrastructurilor adecvate;
c) dezvoltarea parteneriatului internaţional în domeniul ştiinţific şi tehnologic, în scopul acumularii şi difuzãrii tehnologiilor, precum şi a cunoştinţelor şi competentelor tehnologice avansate:
- intensificarea cooperãrii în plan european şi integrarea în programele-cadru de cercetare şi dezvoltare tehnologicã ale Uniunii Europene;
- dezvoltarea cooperãrii ştiinţifice şi tehnice bi- şi multilaterale în cadrul acordurilor interguvernamentale;
- extinderea şi diversificarea participãrii la organisme ştiinţifice şi tehnice internaţionale;
- îmbunãtãţirea imaginii României în lume, prin obţinerea şi difuzarea rezultatelor ştiinţifice şi tehnologice de nivel internaţional.
Activitatea de cercetare-dezvoltare şi inovare, desfasurata în vederea realizãrii programelor din componenta planului naţional, urmãreşte realizarea unor efecte favorabile pentru dezvoltarea României şi facilitarea integrãrii sale social-economice în structurile regionale şi euroatlantice.

B. Programe de cercetare-dezvoltare şi de stimulare a inovarii

B.1. Relansare economicã prin cercetare şi inovare

B.1.1. Scop
Relansarea economicã a unor unitãţi, grupuri sau categorii de unitãţi economice, cu capital majoritar romanesc, prin implementarea de proiecte integrate care vizeazã atât procesul de cercetare-dezvoltare, cat şi procesul de realizare a investiţiei necesare pentru obţinerea rezultatelor economice preconizate

B.1.2. Obiective generale:
- creşterea competitivitatii unitãţilor economice;
- adaptarea activitãţii unitãţilor economice la cerinţele şi exigenţele pieţei şi penetrarea lor pe noi segmente de piata;
- stimularea dezvoltãrii economice regionale şi locale;
- eficientizarea utilizãrii resurselor de cãtre unitãţile economice;
- dezvoltarea parteneriatului între unitãţi economice, precum şi între acestea şi unitãţi de cercetare-dezvoltare;
- creşterea capacitãţii unitãţilor economice de a absorbi şi de a asimila rezultatele activitãţii de cercetare-dezvoltare, inclusiv prin stimularea inovarii şi prin transfer tehnologic.

B.1.3. Obiective specifice/Direcţii tematice:
- crearea de produse noi sau modernizate şi introducerea lor în fabricaţie de cãtre unitãţi economice;
- realizarea de tehnologii noi sau modernizate şi punerea lor în aplicare de cãtre agenţii economici;
- realizarea de servicii noi sau perfectionate şi punerea lor în aplicare de cãtre agenţii economici;
- introducerea sau consolidarea sistemului de management al calitãţii în unitãţi economice;
- atingerea unor obiective strategice în dezvoltarea tehnologicã, prin sprijinirea formãrii unor centre de excelenta în domenii considerate prioritare;
- stimularea implementarii rezultatelor activitãţilor de cercetare-dezvoltare în economie, prin dezvoltarea infrastructurii de transfer tehnologic şi inovare.

B.1.4. Rezultate estimate:
a) rezultate cu efect economic previzibil, pe termen scurt sau mediu, concretizate prin produse, tehnologii sau servicii noi ori modernizate, care:
- sa rãspundã cerinţelor de pe piata interna şi externa, în perspectiva globalizarii activitãţilor economice:
* standarde de calitate, performanţe la nivelul celor existente în Uniunea Europeanã;
* protecţia mediului;
- sa asigure recuperarea investiţiei în termenul prevãzut prin analiza de piata şi planul de afaceri, care au stat la baza proiectelor finanţate în cadrul programului;
b) asigurarea, prin centrele de excelenta, a unor surse interne de competenta ştiinţificã şi expertiza tehnologicã de înalt nivel, precum şi de tehnologii avansate, pentru a rãspunde cerinţelor industriei şi ale dezvoltãrii pe termen lung;
c) servicii şi organizaţii specializate pentru transfer tehnologic şi inovare.

B.1.5. Condiţii de finanţare
Finanţarea proiectelor se va asigura atât din fondurile alocate în acest scop de cãtre Agenţia Nationala pentru Ştiinţa, Tehnologie şi Inovare (A.N.S.T.I.), cat şi din resursele unitãţii/unitãţilor economice care beneficiazã de rezultatele activitãţii de cercetare-dezvoltare şi realizeazã investiţia necesarã pentru implementarea lor, precum şi din alte surse atrase.
Proiectele vor fi realizate prin cofinantare de cãtre A.N.S.T.I. şi unitatea economicã/grupul de unitãţi economice beneficiare.
Contribuţia financiarã a unitãţilor economice, respectiv din sursele atrase, va creste pe parcursul derulãrii proiectelor.

B.2. Calitate şi standardizare

B.2.1. Scop
Creşterea capacitãţii României de a realiza produse sigure, cu un înalt nivel de calitate, în conformitate cu standardele internaţionale şi, în special, ale Uniunii Europene, precum şi de a asigura aplicarea corecta a exigenţelor comunitare privitoare la Piata Unica, în primul rând cele legate de libera circulaţie a bunurilor, serviciilor şi a persoanelor

B.2.2. Obiective generale
Crearea şi dezvoltarea cadrului adecvat realizãrii calitãţii europene a produselor/proceselor/serviciilor, în vederea alinierii şi integrãrii în Uniunea Europeanã, prin:
- eliminarea decalajului fata de nivelul european în privinta modului şi a mijloacelor de realizare a masurarilor şi încercãrilor;
- dezvoltarea de metode şi de mijloace moderne de control al calitãţii în fabricatia de produse, care sa asigure competitivitatea produselor industriale şi a proceselor de fabricaţie;
- dezvoltarea şi armonizarea sistemului de standarde naţionale, în conformitate cu cerinţele organismelor de standardizare europene şi internaţionale;
- menţinerea şi dezvoltarea Sistemului naţional de etaloane al României, ca baza a asigurãrii uniformitatii şi corectitudinii masurarilor.

B.2.3. Obiective specifice/Direcţii tematice:
- crearea şi dezvoltarea procedurilor/mijloacelor de mãsurare şi încercare, care sa permitã evaluarea precisa a caracteristicilor produselor, în condiţiile unui preţ competitiv şi ale respectãrii standardelor de siguranta şi a altor reglementãri;
- realizarea de sisteme performanţe de verificare, reglare şi control, pe tipuri de produse şi procese de fabricaţie, care sa asigure creşterea preciziei, a productivitatii şi care permit un retur rapid al informatiei cãtre producãtor;
- elaborarea de documente şi reglementãri armonizate cu tendintele pe plan european şi mondial, referitoare la organizarea şi desfãşurarea activitãţilor de standardizare, certificare şi acreditare, la corelarea acţiunilor politicilor, strategiilor şi obiectivelor în domeniul calitãţii şi asigurãrii calitãţii pe plan naţional;
- crearea bazei tehnico-ştiinţifice necesare, precum şi dezvoltarea şi certificarea sistemelor de asigurare a calitãţii şi încadrarea activitãţii acestora în tendintele existente pe plan european;
- asigurarea bazei ştiinţifice pentru elaborarea standardelor româneşti şi adoptarea prin acestea a standardelor europene şi internaţionale, în scopul inlaturarii barierelor tehnice din comerţ, precum şi dezvoltarea parteneriatului internaţional şi participarea la procesul de elaborare de standarde europene şi internaţionale;
- aducerea etaloanelor naţionale şi de referinta ale României la performanţele metrologice cerute de Uniunea Europeanã, introducerea metrologiei legale progresiv în domeniile legate de siguranta şi calitatea vieţii, asigurarea recunoaşterii mutuale a etalonarilor şi verificãrilor metrologice;
- dezvoltarea de metode/mijloace noi sau imbunatatite privind siguranta vieţii, protecţia sãnãtãţii şi a mediului, evaluarea corecta a originii, stãrii, precum şi a gradului de deteriorare a patrimoniului naţional, masurari şi încercãri specifice luptei impotriva fraudelor, traficului de droguri, terorismului etc., care sa permitã cooperarea României la acţiunile comune europene.

B.2.4. Rezultate estimate:
- armonizarea legislaţiei şi a reglementãrilor tehnice în domeniu cu cerinţele Uniunii Europene;
- formarea de specialişti şi crearea unei culturi a calitãţii la nivelul economiei naţionale;
- realizarea unui sistem armonizat de standarde naţionale;
- extinderea accesului la informare prin dezvoltarea sistemului de diseminare a informaţiilor;
- realizarea unui sistem naţional de etaloane dezvoltat, cu performanţe metrologice la nivelul cerut de Uniunea Europeanã;
- realizarea de prototipuri/echipamente la nivelul tehnic al Uniunii Europene, precum şi de metode/tehnologii de mãsurare/încercare pentru evaluarea conformitatii;
- optimizarea conceptiei produselor pe criterii legate de raportul calitate-cost;
- metode şi procedee de control, masurari şi încercãri pentru atestarea de noi tehnologii, produse şi servicii.

B.2.5. Condiţii de finanţare
Finanţarea proiectelor se va asigura din fondurile alocate în acest scop de cãtre A.N.S.T.I. din resursele unitãţii/unitãţilor economice care beneficiazã de rezultatele activitãţii de cercetare-dezvoltare şi realizeazã investiţia necesarã pentru implementarea lor, precum şi din alte surse atrase.
Proiectele vor fi realizate prin cofinantarea de cãtre A.N.S.T.I. şi unitatea economicã/grupul de unitãţi economice beneficiare.
Contribuţia financiarã a unitãţilor economice, respectiv din sursele atrase, va creste pe parcursul derulãrii proiectelor.

B.3. Consolidarea infrastructurilor standardizarii şi calitãţii

B.3.1. Scop
Dezvoltarea şi adaptarea functionarii infrastructurilor calitãţii şi standardizarii, pentru realizarea cadrului tehnic şi organizatoric armonizat cu prevederile şi regulile Uniunii Europene

B.3.2. Obiective generale:
- creşterea capacitãţii de elaborare şi implementare de politici în domeniu, prin crearea cadrului favorabil necesar pentru întãrirea comunicãrii între pãrţile interesate;
- dezvoltarea şi armonizarea infrastructurilor calitãţii şi standardizarii, care stau la baza asigurãrii recunoaşterii mutuale şi liberei circulatii a bunurilor şi serviciilor.

B.3.3. Obiective specifice/Direcţii tematice:
- reorganizarea şi consolidarea activitãţii de standardizare nationala, în vederea creãrii cadrului institutional necesar pentru integrarea în structurile europene de standardizare;
- sprijin pentru construcţie institutionala în domeniul standardizarii;
- consolidarea structurilor de certificare a conformitatii produselor şi serviciilor cu standardele naţionale, a sistemelor calitãţii şi a celor de management al mediului;
- certificarea integrata a sistemelor de asigurare a calitãţii şi de management al mediului, precum şi utilizarea metodei încercãrilor interlaboratoare;
- creşterea capacitãţii sistemului naţional de acreditare şi evaluare a conformitatii, în vederea accelerarii integrãrii în sistemul european specific;
- elaborarea şi implementarea de strategii şi politici în domeniu;
- promovarea culturii calitãţii şi consolidarea conducerii schimbãrii;
- constientizarea publica a rolului şi avantajelor standardizarii naţionale şi a politicilor în domeniu;
- diseminarea de informaţii;
- parteneriat internaţional şi activitãţi în reţea în domeniul standardizarii.

B.3.4. Rezultate estimate:
- recunoaşterea la nivelul Uniunii Europene a organismului naţional de standardizare;
- recunoaşterea la nivelul Uniunii Europene a organismului naţional de acreditare;
- realizarea şi acreditarea unor laboratoare de referinta şi organisme de certificare pentru recunoaşterea nationala şi internationala a certificatelor emise, în scopul asigurãrii liberei circulatii a produselor româneşti;
- crearea de noi organisme de certificare a conformitatii produselor şi serviciilor, a sistemelor de management de mediu, de inspecţie, de personal etc. şi consolidarea celor existente.

B.3.5. Condiţii de finanţare
Finanţarea proiectelor se va asigura atât din fondurile alocate în acest scop de A.N.S.T.I., precum şi din alte surse atrase.

B.4. Cooperare şi parteneriat internaţional

B.4.1. Scop
Scopul principal al activitãţilor de cooperare şi parteneriat internaţional, precum şi al mãsurilor de sprijin este acela de a integra comunitatea ştiinţificã şi tehnologicã româneascã în comunitatea internationala şi, în primul rând, europeanã, prin creşterea nivelului de excelenta, armonizarea tendinţelor naţionale de dezvoltare a potenţialului ştiinţific şi tehnologic cu tendintele înregistrate pe plan internaţional şi creşterea eficientei şi eficacitatii activitãţilor de cercetare-dezvoltare şi inovare, prin însuşirea unor tehnici moderne în cercetare şi în managementul acesteia.

B.4.2. Obiective generale
Principalele obiective ale cooperarilor şi parteneriatelor internaţionale sunt:
- întãrirea capacitãţii naţionale de cercetare-dezvoltare şi creşterea eficientei utilizãrii potenţialului ştiinţific şi tehnologic şi a aplicabilitatii rezultatelor obţinute;
- obţinerea excelentei ştiinţifice şi tehnologice pe plan naţional, în contextul globalizarii;
- realizarea de contribuţii semnificative în îndeplinirea unor obiective de politica specifica, în anumite sectoare ale economiei naţionale şi în domeniul politicii externe;
- integrarea europeanã a potenţialului naţional de cercetare.

B.4.3. Obiective specifice/Direcţii tematice:
- promovarea cooperãrii dintre întreprinderi, organizaţii şi unitãţi de cercetare româneşti şi strãine în cadrul unor parteneriate realizate la nivel european, în scopul de a se obţine beneficii semnificative pentru participanţi;
- formarea şi desfãşurarea de practici în conformitate cu reglementãrile în vigoare în domeniul drepturilor de proprietate intelectualã şi industriala;
- facilitarea accesului la centre de cercetare de prestigiu şi la centre de cercetare din întreprinderi, cu realizari ştiinţifice şi tehnologice de prestigiu, în scopul obţinerii unor cunoştinţe de nivel ştiinţific şi tehnologic mondial sau european şi al utilizãrii acestora în proiecte de interes naţional;
- formarea de tineri cercetãtori la nivel european;
- favorizarea dezvoltãrii unei cooperãri ştiinţifice şi tehnologice cu tari partenere vecine, cu tari partenere traditionale, cu tari în care exista interese de export potenţial sau cu tari cu care se pot construi programe de cercetare-dezvoltare de interes reciproc, ca avangarda pentru dezvoltarea unor relaţii economice avantajoase (deschiderea sau dezvoltarea semnificativã a prezentei pe noi pieţe);
- instituirea unor concepte moderne de organizare şi management în cercetare-dezvoltare şi inovare şi integrarea acestora în economia de piata.

B.4.4. Rezultate estimate:
- portofoliu de soluţii privind probleme de interes comun la nivel european, bilateral sau regional;
- parteneriate de lungã durata, cu sanse crescute de participare la programele internaţionale/reţelele naţionale de cercetare conectate la reţelele europene de profil;
- transferul şi absorbtia de cunoştinţe şi rezultate în domeniile tehnologice avansate, care sa asigure sansele de relansare a economiei şi de integrare mai rapida în structurile de nivel global, inclusiv pentru sectorul întreprinderilor mici şi mijlocii;
- echipamente şi facilitãţi de cercetare-dezvoltare, de nivel apropiat celui european;
- reglementãri care sa asigure armonizarea cu cadrul legal, institutional şi procedural din Uniunea Europeanã, în vederea implementarii rapide şi eficiente a parteneriatului pentru aderare.

B.4.5. Condiţii de finanţare
Finanţarea proiectelor se va asigura atât din fondurile alocate în acest scop de cãtre A.N.S.T.I. şi din sursele de finanţare asigurate prin programele internaţionale, cat şi din resurse atrase, inclusiv din partea unitãţii/unitãţilor economice care beneficiazã de rezultatele activitãţilor de cercetare-dezvoltare.

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016