Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 555 din 7 iunie 2001  pentru aprobarea Regulamentului privind procedurile pentru supunerea proiectelor de acte normative spre adoptare Guvernului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 555 din 7 iunie 2001 pentru aprobarea Regulamentului privind procedurile pentru supunerea proiectelor de acte normative spre adoptare Guvernului

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 334 din 22 iunie 2001
În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României, ale <>art. 80 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativã pentru elaborarea actelor normative şi ale <>art. 26 alin. (2) teza finala din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor,

Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.

ART. 1
Se aproba Regulamentul privind procedurile pentru supunerea proiectelor de acte normative spre adoptare Guvernului, prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 2
Ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi prefecturile vor aduce la îndeplinire prevederile prezentei hotãrâri.
ART. 3
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abroga <>Hotãrârea Guvernului nr. 400/2000 pentru aprobarea Regulamentului privind procedurile pentru pregãtirea, elaborarea, avizarea şi prezentarea proiectelor de acte normative care se înainteazã Guvernului, precum şi procedurile de supunere spre adoptare a acestora, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 268 din 14 iunie 2000, cu modificãrile ulterioare.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Petru Şerban Mihailescu

p. Ministrul administraţiei publice,
Ionel Flesariu,
secretar de stat


ANEXA 1

REGULAMENT
privind procedurile pentru supunerea proiectelor de acte normative spre adoptare Guvernului

CAP. 1
Dispoziţii privind pregãtirea, elaborarea şi avizarea proiectelor de acte normative

ART. 1
Reglementarea relaţiilor sociale prin acte normative se realizeazã cu respectarea principiilor generale de legiferare proprii sistemului dreptului romanesc.
ART. 2
(1) Actele normative se iniţiazã, se elaboreazã, se adopta şi se aplica în conformitate cu prevederile Constituţiei României, cu dispoziţiile <>Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativã pentru elaborarea actelor normative, precum şi cu principiile ordinii de drept.
(2) Actul normativ trebuie sa se integreze organic în sistemul legislaţiei, scop în care:
a) proiectul de act normativ trebuie corelat cu prevederile actelor normative de nivel superior sau de acelaşi nivel, cu care se afla în conexiune, precum şi cu reglementãrile comunitare şi cu tratatele internaţionale la care România este parte;
b) proiectul de act normativ, întocmit pe baza unui act de nivel superior, nu poate depãşi limitele competentei instituite prin acel act şi nici nu poate contraveni principiilor şi dispoziţiilor acestuia.
ART. 3
(1) Potrivit Constituţiei României Guvernul adopta hotãrâri şi ordonanţe.
(2) Hotãrârile Guvernului se emit pentru organizarea executãrii legilor.
(3) Ordonanţele simple, emise în domenii care nu fac obiectul legilor organice, se adopta numai în temeiul unei legi speciale de abilitare a Guvernului, în limitele şi în condiţiile prevãzute de aceasta, iar ordonanţele de urgenta, numai în situaţiile prevãzute la art. 114 alin. (4) din Constituţia României.
(4) Guvernul îşi exercita initiativa legislativã potrivit Constituţiei României, prin însuşirea proiectelor de lege elaborate de ministere sau de alte autoritãţi ale administraţiei publice şi transmiterea acestora spre dezbatere şi adoptare uneia dintre Camerele Parlamentului.
ART. 4
(1) Proiectele de acte normative se elaboreazã de cãtre autoritãţile abilitate sa le initieze, cu respectarea prevederilor <>Legii nr. 24/2000 .
(2) Au dreptul sa initieze proiecte de acte normative, în conformitate cu atribuţiile şi cu domeniul lor de activitate, urmãtoarele autoritãţi publice:
a) ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale aflate în subordinea Guvernului, precum şi autoritãţile administrative autonome;
b) organele de specialitate ale administraţiei publice centrale aflate în subordinea sau în coordonarea ministerelor - prin ministerele în a cãror subordine sau coordonare se afla;
c) prefecturile, consiliile judeţene, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucureşti - prin Ministerul Administraţiei Publice.
ART. 5
(1) În vederea elaborãrii proiectelor de acte normative, la toate autoritãţile publice prevãzute la art. 4 alin. (2) se constituie, prin ordin sau, dupã caz, prin dispoziţie a conducatorului acestora, colective speciale în componenta cãrora sunt desemnaţi: jurişti, specialişti în domeniul integrãrii europene, precum şi specialişti din compartimentele corespunzãtoare profilului propunerilor de reglementare. Colectivul va fi coordonat de un secretar de stat, respectiv de secretarul general.
(2) Colectivul prevãzut la alin. (1) întocmeşte o prima forma a proiectului de act normativ, care este prezentat conducatorului autoritãţii publice iniţiatoare ori persoanei desemnate prin ordin sau, dupã caz, prin dispoziţie a acestuia.
ART. 6
(1) Proiectele de acte normative trebuie însoţite de urmãtoarele instrumente de prezentare şi motivare:
a) expuneri de motive - în cazul proiectelor de legi;
b) note de fundamentare - în cazul ordonanţelor, al ordonanţelor de urgenta şi al hotãrârilor Guvernului;
c) referate de aprobare - pentru celelalte acte normative.
(2) Instrumentele de prezentare şi motivare a actelor normative trebuie sa cuprindã menţiunile prevãzute la <>art. 29 alin. (1)-(3) din Legea nr. 24/2000 .
ART. 7
Proiectul de act normativ insusit de conducãtorul autoritãţii publice iniţiatoare se transmite concomitent, în copie, autoritãţilor publice interesate în aplicarea acestuia, în funcţie de obiectul reglementãrii, care au obligaţia sa analizeze şi sa comunice iniţiatorului eventualele observaţii şi propuneri în termen de cel mult 5 zile de la primirea proiectului, dacã nu s-a stabilit un alt termen. Proiectele de acte normative care urmãresc armonizarea legislaţiei naţionale cu prevederile comunitare se transmit spre analiza şi Ministerului Integrãrii Europene, însoţite de tabelul de concordanta între actul comunitar propus sa fie transpus şi proiectul de act normativ pe care îl transpune. În aceasta etapa proiectul de act normativ nu se transmite Ministerului Justiţiei decât în situaţia în care acesta are calitatea de minister coinitiator. Pentru obţinerea avizului din punct de vedere al legalitãţii proiectul de act normativ se transmite Ministerului Justiţiei în condiţiile art. 8 alin. (6).
ART. 8
(1) Dupã obţinerea punctelor de vedere ale autoritãţilor publice care urmeazã sa avizeze, initiatorul definitiveaza proiectul de act normativ. La operaţiunea de definitivare de cãtre colectivul prevãzut la art. 5 alin. (1) pot participa şi reprezentanţi ai autoritãţilor publice avizatoare.
(2) Dacã în urma propunerilor şi observaţiilor primite de la autoritãţile publice avizatoare s-au adus modificãri proiectului de act normativ, instrumentele de prezentare şi motivare iniţiale vor fi reformulate în mod corespunzãtor, astfel încât acestea sa se refere la forma proiectului de act normativ care va fi transmisã spre avizare.
(3) Dupã definitivare originalul proiectului de act normativ, însoţit de instrumentul de prezentare şi motivare, refãcut conform modificãrilor operate, se transmite succesiv spre avizare de cãtre initiator autoritãţilor publice prevãzute la alin. (2) în termen de maximum 3 zile de la primirea punctelor de vedere ale acestora.
(4) Proiectele de acte normative ce transpun prevederi comunitare se transmit spre avizare şi Ministerului Integrãrii Europene.
(5) În situaţia în care între initiator şi autoritãţile publice avizatoare exista puncte de vedere diferite, proiectul de act normativ va fi avizat în termen de maximum 3 zile de la primirea acestuia, cu obiecţii, care vor fi anexate şi prezentate în cadrul şedinţei Guvernului.
(6) Proiectele de acte normative se transmit Ministerului Justiţiei în original, împreunã cu o copie şi numai dupã obţinerea avizelor autoritãţilor publice interesate. Ministerul Justiţiei avizeazã proiectele de acte normative exclusiv din punct de vedere al legalitãţii, încheind succesiunea operaţiunilor din etapa de avizare.
(7) Avizul Ministerului Justiţiei nu este obligatoriu în cazul hotãrârilor Guvernului cu caracter individual ce au ca obiect numiri şi revocari din funcţie, stabilirea unor date, precum şi aprobarea de indicatori tehnico-economici de investiţii, care sunt avizate din punct de vedere al legalitãţii de Secretariatul General al Guvernului.
ART. 9
Proiectele de acte normative pentru care, potrivit legii, este necesar avizul Consiliului Concurentei se supun spre adoptare Guvernului numai dupã obţinerea acestui aviz. Avizul Consiliului Concurentei se obţine de cãtre autoritatea publica iniţiatoare a respectivului proiect de act normativ.
ART. 10
Proiectele de acte normative pentru care, potrivit legii, este necesar avizul Consiliului Suprem de Apãrare a Tarii se supun spre adoptare Guvernului numai dupã obţinerea acestui aviz.
ART. 11
(1) Înţelegerile internaţionale la nivel guvernamental sau departamental se negociaza şi se semneazã de cãtre persoanele desemnate în acest scop, pe baza împuternicirii Guvernului.
(2) Memorandumurile prin care se supun spre aprobare Guvernului negocierea şi/sau semnarea înţelegerilor internaţionale prevãzute la alin. (1) vor fi iniţiate, în funcţie de obiectul reglementãrii, împreunã cu Ministerul Afacerilor Externe şi/sau Ministerul Integrãrii Europene şi vor fi avizate de autoritãţile publice interesate. Avizul Ministerului Justiţiei este obligatoriu în cazul în care se solicita împuternicirea de semnare a actelor internaţionale.
(3) Dupã aprobare Secretariatul General al Guvernului comunica autoritãţilor publice iniţiatoare decizia Guvernului.
ART. 12
(1) În cazul acordurilor, convenţiilor şi al altor înţelegeri internaţionale care se supun Parlamentului de cãtre Guvern în vederea ratificãrii sau pentru care competenta de aprobare revine, potrivit legii, Guvernului, proiectul de act normativ trebuie sa fie însoţit de textul actului internaţional în limba originara şi în traducere oficialã sau autorizata.
(2) Proiectele de acte normative prevãzute la alin. (1) vor fi iniţiate, în funcţie de obiectul reglementãrii, împreunã cu Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Integrãrii Europene şi cu celelalte ministere sau autoritãţi publice interesate.
(3) Textele actelor cu caracter internaţional care se supun ratificãrii sau aprobãrii se vor ştampila pe fiecare pagina, iar pe ultima pagina se vor mentiona explicit numele persoanelor semnatare şi se va atesta, prin semnatura persoanei autorizate şi prin aplicarea ştampilei, conformitatea documentului cu originalul.
ART. 13
Prin decizie a primului-ministru, pe lângã Secretariatul General al Guvernului se pot constitui grupuri de lucru formate din specialişti - colaboratori externi - pentru analizarea proiectelor de acte normative sub aspectul soluţiilor propuse, cerinţelor de corelare cu ansamblul reglementãrilor interne, armonizarii cu legislaţia europeanã şi tratatele internaţionale la care România este parte, precum şi al respectãrii normelor de tehnica legislativã.
ART. 14
(1) Proiectele de acte normative avizate se transmit de cãtre initiator atât în original, stampilate pe fiecare pagina, cat şi pe suport magnetic Secretariatului General al Guvernului.
(2) Secretariatul General al Guvernului va solicita de îndatã urmãtoarele avize:
a) avizul Consiliului Legislativ, ce urmeazã sa fie emis, potrivit legii, în termenul solicitat de Guvern, care nu poate fi mai mic de:
- 24 de ore pentru proiectele de ordonanta de urgenta;
- 2 zile pentru proiectele de lege care urmeazã sa fie transmise Parlamentului cu solicitarea dezbaterii în procedura de urgenta;
- 10 zile pentru celelalte proiecte de acte normative;
b) avizul Consiliului Suprem de Apãrare a Tarii, în cazul proiectelor de acte normative prevãzute la art. 10;
c) avizul Consiliului Economic şi Social, în cazul proiectelor de acte normative care privesc domeniile prevãzute la <>art. 5 din Legea nr. 109/1997 privind organizarea şi funcţionarea Consiliului Economic şi Social, care urmeazã sa fie emis, potrivit legii, în termen de:
- 10 zile calendaristice de la primirea solicitãrii, în cazul proiectelor de hotãrâri, de ordonanţe şi de legi ordinare;
- 20 de zile calendaristice de la primirea solicitãrii, în cazul proiectelor de legi organice.
(3) Secretariatul General al Guvernului verifica îndeplinirea condiţiilor de forma ale fiecãrui proiect de act normativ, inclusiv respectarea normelor de tehnica legislativã prevãzute de <>Legea nr. 24/2000 , întocmind, dacã este cazul, o nota cuprinzând propuneri şi/sau observaţii.
ART. 15
Autoritãţile publice, inclusiv Secretariatul General al Guvernului, sunt obligate sa furnizeze Consiliului Legislativ informaţiile şi documentaţiile necesare privind avizarea proiectelor de acte normative, în termenele şi în condiţiile stabilite prin Legea nr. 73/1993 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Consiliului Legislativ.
ART. 16
Proiectele de acte normative care nu corespund condiţiilor de forma prevãzute de prezentul regulament vor fi restituite initiatorilor de cãtre Secretariatul General al Guvernului, în vederea refacerii lor.
ART. 17
(1) Dupã parcurgerea etapelor prevãzute la art. 14 Secretariatul General al Guvernului transmite iniţiatorului, dupã caz, urmãtoarele documente:
a) avizul Consiliului Legislativ;
b) avizul Consiliului Suprem de Apãrare a Tarii;
c) avizul Consiliului Economic şi Social;
d) nota cuprinzând propunerile şi/sau observaţiile sale.
(2) Pe baza documentelor menţionate la alin. (1) colectivul prevãzut la art. 5 alin. (1) are obligaţia de a reanaliza şi, dupã caz, de a reface proiectul de act normativ. Proiectul de act normativ refãcut va fi transmis Secretariatului General al Guvernului, stampilat pe fiecare fila, cu cel puţin 5 zile înainte de data şedinţei Guvernului pe a carei agenda de lucru se solicita sa fie înscris.
(3) În situaţia în care initiatorul nu accepta, total sau parţial, observaţiile şi propunerile formulate în documentele prevãzute la alin. (1), acesta va transmite Secretariatului General al Guvernului forma proiectului de act normativ ce urmeazã sa fie supusã spre adoptare Guvernului, însoţitã de o nota justificativã cuprinzând argumentele care au condus la neacceptarea observaţiilor şi/sau a propunerilor respective.

CAP. 2
Dispoziţii privind analiza şi supunerea spre adoptare a proiectelor de acte normative

ART. 18
(1) Pregãtirea şedinţelor Guvernului se realizeazã de Secretariatul General al Guvernului.
(2) Membrii Guvernului, reprezentanţii autoritãţilor publice interesate, precum şi ceilalţi invitaţi a cãror prezenta este necesarã pentru buna desfãşurare a şedinţelor Guvernului se convoacã de ministrul pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului, conform dispoziţiei primului-ministru.
(3) Agenda de lucru a Guvernului cuprinde: proiecte de acte normative, rapoarte, note, note-mandat, memorandumuri, puncte de vedere, informãri şi alte materiale, în funcţie de necesitaţi.
(4) Pe agenda de lucru a Guvernului se înscriu numai proiectele de acte normative care au avizele tuturor autoritãţilor publice interesate în aplicarea acestora, avizul din punct de vedere al legalitãţii şi, dupã caz, avizul Consiliului Legislativ, avizul Consiliului Suprem de Apãrare a Tarii şi avizul Consiliului Economic şi Social.
(5) Proiectul agendei de lucru, avizat de ministrul pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului, este prezentat de acesta spre aprobare primului-ministru. Agenda de lucru aprobatã se comunica de Secretariatul General al Guvernului tuturor membrilor Guvernului, precum şi conducãtorilor altor autoritãţi publice interesate, cu cel puţin 36 de ore înainte de începerea şedinţei Guvernului.
ART. 19
(1) Înainte de începerea dezbaterilor sau în cursul acestora iniţiatorii pot solicita primului-ministru, motivat, retragerea sau amânarea proiectelor de acte normative aflate pe agenda de lucru.
(2) În cazuri excepţionale primul-ministru poate aproba ca pe durata desfãşurãrii şedinţei Guvernului sa fie luate în discuţie şi proiecte de acte normative sau materiale neînscrise pe agenda de lucru. În cazul adoptãrii de cãtre Guvern a acestor proiecte de acte normative initiatorul are obligaţia sa îşi însuşeascã observaţiile şi propunerile cu privire la forma şi legalitatea acestor proiecte, cuprinse în documentele prevãzute la art. 17 alin. (1).
(3) Decizia Guvernului cu privire la fiecare proiect de act normativ, luatã ca urmare a rezultatului dezbaterilor, este marcata prin anunţul primului-ministru privind adoptarea, amânarea, respingerea sau retragerea acestuia, dupã caz.
ART. 20
(1) Dupã adoptare Secretariatul General al Guvernului finalizeazã proiectul de act normativ prin operarea observaţiilor de tehnica legislativã.
(2) În situaţia în care în şedinţa Guvernului au fost formulate observaţii de fond, Secretariatul General al Guvernului le va comunica initiatorilor atât prin fax, cat şi prin posta specialã, imediat dupã ce stenograma şedinţei Guvernului a fost redactatã.
(3) În termen de cel mult doua zile de la primirea observaţiilor formulate în şedinţa Guvernului initiatorul este obligat sa transmitã Secretariatului General al Guvernului reformularile textelor vizate de acestea; în acest rãspuns vor fi cuprinse, dacã este cazul, şi reformularile textelor vizate de observaţiile de fond cuprinse în documentele prevãzute la art. 17 alin. (1). Initiatorul aplica ştampila conducatorului instituţiei pe fiecare pagina ce conţine textele reformulate. Reformularile textelor vizate, însoţite de o adresa din partea iniţiatorului, se transmit prin fax, precum şi prin posta specialã, originalul urmând sa fie atasat la dosarul actului normativ în cauza.
(4) Dupã finalizare Secretariatul General al Guvernului transmite autoritãţii publice iniţiatoare forma finala a actului normativ.
(5) În situaţia în care initiatorul nu accepta propunerile şi/sau observaţiile aprobate de Guvern, proiectul de act normativ va fi repus în mod obligatoriu pe agenda de lucru a şedinţei Guvernului.
ART. 21
(1) Proiectele de acte normative cãrora li s-au adus modificãri de fond ca urmare a discutarii şi adoptãrii lor în şedinţa Guvernului vor fi supuse unei noi avizari a Consiliului Legislativ, a Consiliului Suprem de Apãrare a Tarii şi a Consiliului Economic şi Social, dupã caz. În situaţia în care, ca urmare a noii avizari de cãtre aceste autoritãţi, este necesarã operarea unor modificãri de fond ori avizul respectiv este negativ, proiectul de act normativ va fi repus în mod obligatoriu pe agenda de lucru a şedinţei Guvernului.
(2) Repunerea pe agenda de lucru a şedinţei Guvernului este obligatorie şi în cazul proiectelor de acte normative adoptate potrivit art. 19 alin. (2), dacã:
a) acceptarea ulterioara a observaţiilor cuprinse în documentele prevãzute la art. 17 alin. (1) determina modificãri de fond ale proiectului;
b) avizul Consiliului Legislativ şi/sau avizul Consiliului Economic şi Social sunt negative, dupã transmiterea de cãtre initiator a punctului sau de vedere Secretariatului General al Guvernului.
(3) În toate cazurile, dacã ulterior adoptãrii initiatorul solicita operarea altor modificãri care nu au fost aprobate de Guvern, Secretariatul General al Guvernului are obligaţia sa repuna respectivul proiect de act normativ pe agenda de lucru.
ART. 22
(1) Dupã şedinţa Guvernului Secretariatul General al Guvernului va proceda la:
a) definitivarea actului normativ adoptat, în condiţiile art. 20;
b) prezentarea actului normativ adoptat primului-ministru, în vederea semnãrii, şi ministrilor care au obligaţia punerii lui în executare, în vederea contrasemnarii. Contrasemnarea unui act normativ adoptat de Guvern este obligatorie în termen de cel mult 24 de ore de la data semnãrii lui de cãtre primul-ministru;
c) numerotarea actelor normative în cadrul anului calendaristic; actele Guvernului vor purta data şedinţei Guvernului în care acestea au fost adoptate;
d) transmiterea la Senat sau la Camera Deputaţilor, dupã caz, a proiectelor de legi, însoţite de expunerile de motive ale acestora şi de hotãrârile de supunere a lor spre adoptare, semnate de primul-ministru;
e) transmiterea cãtre secretarul general al Camerei Deputaţilor, cu solicitarea publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, a ordonanţelor şi a hotãrârilor Guvernului, împreunã cu notele de fundamentare ale acestora, semnate de ministrul sau de miniştrii initiatori. Sunt exceptate de la publicare hotãrârile Guvernului care intra sub incidenta prevederilor art. 107 alin. (4) ultima teza din Constituţia României, care se comunica numai instituţiilor interesate;
f) transmiterea la Senat sau la Camera Deputaţilor, dupã caz, a ordonanţelor şi a ordonanţelor de urgenta ale Guvernului, însoţite de expunerile de motive ale proiectelor de legi pentru aprobarea acestora şi de hotãrârile de adoptare, semnate de primul-ministru.
(2) În vederea publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, initiatorilor le revine obligaţia sa transmitã Secretariatului General al Guvernului, imediat dupã adoptare, nota de fundamentare semnatã numai de conducãtorul/conducãtorii autoritãţii/autoritãţilor publice iniţiatoare, care sa se refere la forma finala a actului normativ, precum şi la avizul Consiliului Legislativ.
ART. 23
Instrumentele de prezentare şi motivare, variantele şi formele succesive ale proiectelor de acte normative, precum şi originalul actului normativ adoptat se pãstreazã de Secretariatul General al Guvernului, astfel încât sa se asigure cunoaşterea întregului proces de elaborare a actului normativ respectiv.
ART. 24
(1) Actul normativ modificat sau completat în mod substanţial va fi republicat având la baza dispoziţia cuprinsã în actul de modificare, respectiv de completare.
(2) Republicarea actelor normative modificate sau completate prin ordonanţe ale Guvernului se poate face numai dupã aprobarea acestora din urma prin lege, pentru a nu se crea eventuale discrepanţe cu actul de aprobare, în cazul în care acesta aduce alte modificãri ordonanţei supuse aprobãrii.
(3) Legile, precum şi ordonanţele şi hotãrârile Guvernului vor fi republicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, prin grija autoritãţii publice care a emis actul de modificare, respectiv de completare. În acest sens autoritãţile publice iniţiatoare ale proiectelor de ordonanţe sau hotãrâri ale Guvernului de modificare, respectiv de completare, au obligaţia de a transmite Secretariatului General al Guvernului textul actului normativ de baza, în forma republicabila, cu solicitarea de republicare în conformitate cu dispoziţiile <>Legii nr. 24/2000 .
(4) Forma republicabila conţine textul actului normativ de baza, în care se integreaza prevederile modificate sau cele de completare, se actualizeazã denumirile schimbate între timp, cum ar fi cele ale unor instituţii sau localitãţi, şi se da, atunci când s-a dispus în mod expres, o noua numerotare alineatelor, articolelor, capitolelor şi celorlalte structuri ale actului normativ în cauza.
(5) Legile, precum şi ordonanţele şi hotãrârile Guvernului vor fi republicate cu avizul Consiliului Legislativ asupra noului text, la solicitarea Secretariatului General al Guvernului adresatã secretarului general al Camerei Deputaţilor.
ART. 25
(1) În cazul în care dupã publicarea ordonanţelor sau hotãrârilor Guvernului se descoperã erori materiale în cuprinsul acestora, se procedeazã la publicarea unei note cuprinzând rectificãrile necesare.
(2) Rectificarea textelor ordonanţelor şi hotãrârilor Guvernului se face cu avizul Consiliului Legislativ, la cererea Secretariatului General al Guvernului adresatã secretarului general al Camerei Deputaţilor. În acest sens autoritãţile publice iniţiatoare ale proiectelor de ordonanţe sau hotãrâri ale Guvernului, care conţin erori materiale, au obligaţia de a transmite Secretariatului General al Guvernului textele vizate, în forma rectificabila, justificând necesitatea îndreptãrii erorii materiale, cu solicitarea de a se dispune rectificarea necesarã în conformitate cu dispoziţiile <>Legii nr. 24/2000 .

CAP. 3
Dispoziţii privind ordinele, instrucţiunile şi celelalte acte normative emise de conducãtorii ministerelor şi ai celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi de prefecţi

ART. 26
(1) Ordinele cu caracter normativ, instrucţiunile şi alte asemenea acte ale conducãtorilor ministerelor şi ai celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi cele ale prefecţilor se emit pe baza şi în executarea legilor, a ordonanţelor şi a hotãrârilor Guvernului.
(2) Ordinele, instrucţiunile şi alte asemenea acte se emit atunci când se prevede aceasta printr-o dispoziţie legalã, cu încadrarea în termenul stabilit şi cu indicarea expresã a temeiului legal.
(3) Ordinele, instrucţiunile şi alte asemenea acte vor fi elaborate respectându-se normele de tehnica legislativã prevãzute de <>Legea nr. 24/2000 , cu consultarea compartimentelor de specialitate din cadrul autoritãţii publice respective, şi vor fi avizate în mod obligatoriu de compartimentul juridic propriu.
(4) Actele prevãzute la alin. (1) se semneazã numai de cãtre conducãtorii autoritãţilor publice emitente.
ART. 27
(1) Toate ordinele, instrucţiunile şi alte asemenea acte cu caracter normativ ale ministrilor şi conducãtorilor celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, prin grija acestora.
(2) Prefectii vor dispune publicarea ordinelor emise în monitoarele oficiale ale judeţelor, potrivit reglementãrilor în vigoare.
(3) Nu sunt supuse regimului de publicare în Monitorul Oficial al României, Partea I, dacã legea nu dispune altfel, ordinele, instrucţiunile şi alte acte cu caracter normativ care au ca obiect reglementãri din sectorul de apãrare, ordine publica şi siguranta nationala.

CAP. 4
Dispoziţii finale

ART. 28
(1) Pe întregul parcurs al elaborãrii proiectelor de acte normative se interzice personalului autoritãţilor publice iniţiatoare şi avizatoare furnizarea în afarã instituţiilor respective a unor date sau informaţii cu privire la respectivele proiecte de acte normative.
(2) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) actele, datele sau informaţiile referitoare la proiectele de acte normative, care sunt furnizate în afarã instituţiilor, cu adresa oficialã, datatã şi sub semnatura conducerii autoritãţilor publice iniţiatoare sau avizatoare.
ART. 29
Ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi prefectii vor analiza periodic stadiul aplicãrii actelor normative din domeniul lor de activitate şi vor face propuneri temeinic justificate de adaptare a reglementãrilor legale la cerinţele impuse de evoluţia vieţii economico-sociale.
ART. 30
(1) În situaţia în care impotriva unui act al Guvernului se formuleazã o reclamaţie administrativã în condiţiile prevederilor legale privind contenciosul administrativ, adresatã Secretariatului General al Guvernului, aceasta se comunica de îndatã iniţiatorului, care are obligaţia sa reanalizeze actul respectiv şi sa comunice Secretariatului General al Guvernului, în termen de 10 zile de la solicitare, propuneri de menţinere, de modificare şi/sau de completare ori de abrogare a acestuia.
(2) În situaţia în care initiatorul propune menţinerea actului administrativ Secretariatul General al Guvernului comunica reclamantului soluţia de respingere a reclamaţiei administrative. Secretariatul General al Guvernului va susţine soluţia de menţinere a actului administrativ în fata instanţelor de judecata, în conformitate cu prevederile <>art. 3 alin. (1) lit. f) din Hotãrârea Guvernului nr. 26/2001 privind stabilirea atribuţiilor Secretariatului General al Guvernului.
(3) În situaţia în care initiatorul propune admiterea reclamaţiei administrative acesta are obligaţia de a promova un proiect de modificare, de completare sau de abrogare, dupã caz, a actului administrativ contestat, respectând dispoziţiile prezentului regulament şi ale legislaţiei privind contenciosul administrativ.

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016