Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 546 din 7 aprilie 2004  privind aprobarea Metodologiei pentru delimitarea domeniului public al statului in zona costiera    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 546 din 7 aprilie 2004 privind aprobarea Metodologiei pentru delimitarea domeniului public al statului in zona costiera

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 393 din 4 mai 2004
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. 9 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 202/2002 privind gospodãrirea integratã a zonei costiere, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 280/2003 .

Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.

ARTICOL UNIC
Se aprobã Metodologia pentru delimitarea domeniului public al statului în zona costierã, prevãzutã în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul mediului şi gospodãririi apelor,
Speranţa Maria Ianculescu

p. Ministrul de stat,
ministrul administraţiei şi internelor,
Nicolae Berechet,
secretar de stat

Ministrul delegat pentru administraţia publicã,
Gabriel Oprea

Bucureşti, 7 aprilie 2004.
Nr. 546.

ANEXĂ

METODOLOGIE
pentru delimitarea domeniului public al statului în zona costierã

ART. 1
Zona costierã se delimiteazã potrivit <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 202/2002 privind gospodãrirea integratã a zonei costiere, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 280/2003 , şi în conformitate cu prezenta metodologie.
ART. 2
(1) Aparţin domeniului public al statului din zona costierã urmãtoarele:
a) litoralul şi aria maximã costierã ce includ: zona dintre limita minimã şi maximã de înaintare a valurilor, în cazul celor mai puternice furtuni înregistrate, cu toate porţiunile de ţãrm inundate periodic prin acţiunea valurilor, şi zona de depozite neconsolidate, formate din nisip, pietriş şi roci, incluzând şi dunele, indiferent dacã sunt sau nu acoperite cu vegetaţie, formate prin acţiunea mãrii, vânturilor dinspre mare sau a altor cauze naturale sau artificiale;
b) depozitele sedimentare la linia ţãrmului sau formate prin retragerea mãrii, indiferent de cauze;
c) avansarea uscatului, cauzatã direct sau indirect de orice fel de lucrare costierã;
d) uscatul invadat de mare, din orice cauzã, devenind o parte a fundului mãrii;
e) falezele care sunt în contact cu marea sau cu proprietatea publicã a statului, pânã la 10 m în spatele crestei falezei;
f) uscatul, delimitat la punctele anterioare, care, din orice cauzã, a pierdut calitatea sa de plajã sau de falezã;
g) insulele formate în marea interioarã/teritorialã;
h) lucrãrile şi instalaţiile situate în zona costierã, inclusiv cele de semnalizare, ce constituie bunuri aparţinând proprietãţii publice a statului, precum şi uscatul aferent funcţionãrii acestora;
i) incintele portuare şi lucrãrile de protecţie a acestora;
j) marea teritorialã, resursele naturale ale zonei economice exclusive şi ale platoului continental.
(2) Litoralul care se dezvoltã în regim natural este constituit din sectoare de ţãrm neafectate de intervenţia directã a activitãţii umane. Acesta se clasificã în litoral cu altitudine joasã - plajele şi litoral cu altitudine relativ înaltã falezele.
(3) Litoralul în regim construit se referã la lucrãri, instalaţii şi structuri hidrotehnice costiere realizate sau care se vor realiza pentru activitãţi economice - porturi, structuri similare sau adiacente - şi pentru amenajarea şi protecţia zonei costiere - diguri, consolidãri.
ART. 3
Din punct de vedere geomorfologic zona costierã se împarte în douã sectoare:
a) sectorul nordic, delimitat de Braţul Chilia şi Capul Midia, care include Rezervaţia Biosferei "Delta Dunãrii";
b) sectorul sudic, delimitat de Capul Midia şi Vama Veche.
ART. 4
(1) Delimitarea zonei terestre de cea marinã se realizeazã prin intermediul interfeţei mare-uscat, linia ţãrmului, existenţa la data sau în perioada mãsurãrii şi pe care Direcţia hidrograficã maritimã din cadrul Ministerului Apãrãrii Naţionale o utilizeazã la realizarea hãrţilor de navigaţie.
(2) Conform standardelor Organizaţiei Hidrografice Internaţionale, mãsurãtorile privind linia ţãrmului se actualizeazã într-un interval de 3-5 ani, în funcţie de situaţia concretã a zonei în cauzã.
(3) În cazul sectoarelor de ţãrm unde nu existã mãsurãtori sau acestea sunt incomplete, delimitarea domeniului public al statului se face prin aplicarea procedurii de delimitare a sectoarelor învecinate sau zonelor similare aparţinând zonei costiere.
ART. 5
În zonele cu plaje acoperite cu vegetaţie naturalã se considerã limita de înaintare a valurilor de furtunã la contactul cel mai apropiat de interfaţa mareuscat dintre plaja fãrã vegetaţie şi cea cu vegetaţie frecventã.
ART. 6
Reprezentarea pe hãrţi şi planuri a zonei dintre limita minimã şi cea maximã de înaintare a valurilor se realizeazã prin raportare la linia medie a contactului mare-uscat.
ART. 7
Limita maximã terestrã a domeniului public al statului în sectoarele prevãzute la art. 3 se stabileşte luându-se în considerare delimitarea zonelor funcţionale, dar şi componentele geomorfologice specifice, în conformitate cu prevederile legale.
ART. 8
(1) Plaja reprezintã un depozit sedimentar natural de protejare a ţãrmului împotriva acţiunii distructive a mãrii.
(2) Plaja emersã este o fâşie neconsolidatã de ţãrm, constituitã din nisip/galeţi/fragmente de roci, ce se extinde în mod natural de la linia apei pânã la contactul cu vegetaţia permanentã.
(3) Delimitarea fizicã a plajei se stabileşte dupã identificarea componentelor geomorfologice specifice pentru plajele naturale - berme, dune - şi geomorfologice combinate cu cele antropice pentru plajele în regim construit. Delimitarea fizicã a plajei va fi precedatã de efectuarea unor analize geomorfologice şi ecologice pentru identificarea caracteristicilor funcţionale ale acesteia.
ART. 9
Din punct de vedere tehnic, delimitarea domeniului public al statului în zona costierã se realizeazã prin determinarea, pe bazã de mãsurãtori, a poziţiei, configuraţiei şi mãrimii suprafeţelor, situate de o parte şi de alta a liniei ţãrmului.
ART. 10
Pe baza criteriilor de utilizare şi gestionare, zona costierã se clasificã în urmãtoarele zone funcţionale:
a) în sectorul nordic - zona terestrã;
a.1. zone strict protejate;
a.2. zone tampon;
a.3. zone economice;
b) în sectorul sudic - zona terestrã:
b.1. zone cu plaje turistice;
b.2. zone cu plaje neamenajate, care includ dune şi vegetaţie de nisip;
b.3. zone cu faleze;
b.4. rezervaţii naturale;
c) în sectorul sudic - zona de la interfaţa mare-uscat:
c.1. porturi şi construcţii hidrotehnice aferente;
c.2. construcţii hidrotehnice - emerse şi submerse de protecţie litoralã;
c.3. lucrãri de consolidare a falezelor;
d) în sectorul nordic şi sudic - zona marinã:
d.1. zone de cãi navigabile şi rade portuare;
d.2. raioane de pregãtire şi execuţie a misiunilor specifice de cãtre navele militare;
d.3. zone de creştere a moluştelor;
d.4. zone de pescuit;
d.5. zone de agrement nautic;
d.6. zone de îmbãiere.
ART. 11
(1) Delimitarea şi marcarea limitei administrative a domeniului public al statului în zona costierã se realizeazã în condiţiile legii, cu avizul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, Ministerului Administraţiei şi Internelor şi Ministerului Mediului şi Gospodãririi Apelor, de cãtre instituţii de specialitate autorizate de Oficiul Naţional de Cadastru, Geodezie şi Cartografie şi, dupã caz, de Direcţia topograficã militarã, Direcţia hidrograficã maritimã din cadrul Ministerului Apãrãrii Naţionale şi Administraţia Naţionalã "Apele Române".
(2) În sensul prezentei hotãrâri, prin limitã administrativã a domeniului public al statului se înţelege zona costierã administratã de cãtre autoritãţile publice centrale competente potrivit legii şi delimitatã potrivit prezentei metodologii.
ART. 12
Unitãţile administrativ-teritoriale au obligaţia sã actualizeze o datã la 5 ani, folosind metode fotogrammetrice, planurile urbanistice generale prin introducerea zonelor costiere şi de litoral aparţinând statului, dupã finalizarea lucrãrilor tehnice de delimitare a acestora.
ART. 13
În delimitarea domeniului public şi a zonelor funcţionale din zona costierã se va lua în considerare necesitatea asigurãrii accesului liber al publicului la linia ţãrmului, în condiţiile legii.
ART. 14
Principalele documente tehnice necesare delimitãrii domeniului public al statului, corespunzãtor zonei costiere, sunt:
a) registrul cadastral al proprietarilor;
b) planuri şi hãrţi topografice la scãri convenabile;
c) planuri cadastrale la diferite scãri;
d) planuri de amenajare a teritoriului şi de urbanism;
e) imagini aeriene - analogice sau digitale;
f) imagini satelitare - analogice sau digitale.
ART. 15
La nivelul unitãţilor administrativ-teritoriale, lucrãrile tehnice pentru delimitarea domeniului public al statului în zona costierã în cadrul studiului cadastral constau în:
a) recunoaşterea terenului;
b) stabilirea metodelor adecvate de ridicare topograficã;
c) delimitarea pe toatã lungimea litoralului a unei fâşii de teren late de 50-150 m, mãsuratã de la linia cea mai înaintatã a mãrii, în funcţie de lãţimea zonei costiere, în care sunt interzise orice fel de construcţii definitive;
d) identificarea categoriilor de folosinţã, a destinaţiei terenurilor şi a proprietarilor de terenuri din cadrul zonei costiere;
e) mãsurãtori topografice cu aparate de mare precizie pentru marcarea pe teren a limitei zonei costiere şi actualizarea planurilor cadastrale existente în zonã. Mãsurãtorile din teren se fac plecându-se de la reţeaua geodezicã de stat şi axul cadastral de referinţã al zonei costiere. În funcţie de necesitãţi, se va proceda la o îndesire a mãsurãtorilor;
f) întocmirea, conform Normelor tehnice de introducere a cadastrului general, aprobate în condiţiile legii, a planurilor cadastrale cuprinzând zona costierã;
g) întocmirea schiţelor de reperaj şi a descrierilor topografice pentru punctele bornate pe limita zonei costiere şi a punctelor bornate din reţeaua de îndesire şi de ridicare;
h) marcarea în teren, prin borne, a porţiunii din zona costierã care constituie domeniul public;
i) inventarierea coordonatelor, în sistemul naţional de referinţã Stereografic 1970, pentru toate punctele materializate, pe suport analogic şi digital (fişier ASCII);
j) întocmirea planurilor cadastrale digitale şi a bazelor de date aferente, conform Normelor tehnice elaborate în condiţiile legii de Oficiul Naţional de Cadastru, Geodezie şi Cartografie.
ART. 16
Documentaţia cadastralã pentru delimitarea zonei costiere se va întocmi de cãtre persoane fizice sau juridice autorizate sã realizeze şi sã verifice lucrãri de specialitate în domeniul cadastrului, geodeziei şi cartografiei pe teritoriul României, în condiţiile legii.
ART. 17
(1) Pentru delimitãrile topometrice în teren se vor utiliza reţeaua geodezicã de stat, precum şi reţeaua bazei bornate litorale.
(2) Pentru supravegherea elementelor constituente ale zonei costiere, reţeaua bazei bornate determinatã în sistemul de referinţã naţional va fi reactualizatã periodic de cãtre instituţiile abilitate conform prevederilor legale.
(3) Reţeaua geodezicã de stat va fi inventariatã permanent de cãtre oficiile judeţene de cadastru, geodezie şi cartografie, în condiţiile legii.
ART. 18
(1) Gestionarea informaţiei şi a bazei de date integrate referitoare la zona costierã se realizeazã în permanenţã de cãtre autoritatea publicã centralã pentru protecţia mediului şi gospodãririi apelor, sub coordonarea Comitetului naţional al zonei costiere.
(2) În cazul unor evenimente de mediu deosebite, cu efecte distructive majore asupra litoralului, Comitetul naţional al zonei costiere se întruneşte de urgenţã pentru analizarea situaţiei create, în vederea actualizãrii delimitãrii domeniului public al statului.
ART. 19
Toate activitãţile, informaţiile, documentaţiile cu privire la delimitarea domeniului public al statului în zona costierã se vor constitui în elemente de inventar la nivel naţional, ca informaţii asupra zonei costiere şi de mediu.
ART. 20
Persoanele fizice şi juridice, autoritãţile administraţiei publice centrale şi locale, deţinãtorii de date şi informaţii legate de procesul de delimitare a zonei costiere şi de stabilire a proprietãţii au obligaţia sã furnizeze executantului lucrãrii toate informaţiile solicitate, în condiţiile legii.
ART. 21
Guvernul este împuternicit sã verifice, prin autoritatea publicã centralã pentru protecţia mediului şi gospodãrirea apelor, statutul legal al proprietãţii în zona costierã şi sã acţioneze în consecinţã pentru respectarea dreptului proprietãţii publice.
ART. 22
(1) Comitetul naţional al zonei costiere va semna cu fiecare vecin, proprietar sau administrator al zonei costiere, un proces-verbal de situaţie.
(2) Documentaţia finalã a delimitãrii domeniului public în zona costierã va fi transmisã la oficiul judeţean de cadastru, geodezie şi cartografie spre a fi recepţionatã din punct de vedere topografic, apoi la biroul de carte funciarã pentru publicitatea imobiliarã, în condiţiile legii.
------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016