Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 53 din 19 ianuarie 2011  pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauza de utilitate publica, necesara realizarii unor obiective de interes national, judetean si local    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 53 din 19 ianuarie 2011 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauza de utilitate publica, necesara realizarii unor obiective de interes national, judetean si local

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 84 din 1 februarie 2011

    În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. 33 din Legea nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauzã de utilitate publicã, necesarã realizãrii unor obiective de interes naţional, judeţean şi local,

    Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.

    ART. 1
    Se aprobã Normele metodologice de aplicare a <>Legii nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauzã de utilitate publicã, necesarã realizãrii unor obiective de interes naţional, judeţean şi local, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
    ART. 2
    La data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abrogã:
    a) <>Hotãrârea Guvernului nr. 242/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a <>Legii nr. 407/2005 privind unele mãsuri prealabile lucrãrilor de reabilitare şi extindere a infrastructurii feroviare publice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.190 din 20 martie 2007;
    b) <>Hotãrârea nr. 1.129/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a <>Legii nr. 85/2007 privind unele mãsuri prealabile lucrãrilor de dezvoltare a infrastructurii aeroportuare la "Aeroportul Internaţional Henri Coandã - Bucureşti", publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 676 din 4 octombrie 2007;
    c) <>Hotãrârea Guvernului nr. 434/2009 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a <>Legii nr. 198/2004 privind unele mãsuri prealabile lucrãrilor de construcţie de drumuri de interes naţional, judeţean şi local, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 309 din 11 mai 2009.

                                 PRIM-MINISTRU
                                    EMIL BOC

                                Contrasemneazã:
                                ---------------
                 Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
                              Anca Daniela Boagiu

                 Ministrul dezvoltãrii regionale şi turismului,
                              Elena Gabriela Udrea

                 Ministrul agriculturii şi dezvoltãrii rurale,
                                 Valeriu Tabãrã

                        Ministrul mediului şi pãdurilor,
                                 Laszlo Borbely

            Ministrul economiei, comerţului şi mediului de afaceri,
                                   Ion Ariton

                   p. Ministrul administraţiei şi internelor,
                                Gheorghe Emacu,
                                secretar de stat

                        p. Ministrul finanţelor publice,
                              Gheorghe Gherghina,
                                secretar de stat

    Bucureşti, 19 ianuarie 2011.
    Nr. 53.


    ANEXĂ
                               NORME METODOLOGICE
                    de aplicare a <>Legii nr. 255/2010 privind
                exproprierea pentru cauzã de utilitate publicã,
   necesarã realizãrii unor obiective de interes naţional, judeţean şi local


    CAP. I
    Dispoziţii generale

    ART. 1
    (1) Prezentele norme metodologice au ca obiect reglementarea aplicãrii prevederilor <>Legii nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauzã de utilitate publicã, necesarã realizãrii unor obiective de interes naţional, judeţean şi local, denumitã în continuare lege, pentru lucrãrile prevãzute la art. 2 alin. (1) din lege.
    (2) Coridorul de expropriere reprezintã suprafaţa de teren cu sau fãrã alte imobile aferente, ce urmeazã a fi afectatã de lucrãrile prevãzute la art. 2 alin. (1) din lege, stabilitã pe baza variantei finale a studiilor de fezabilitate sau a documentaţiilor de urbanism, dupã caz, aprobate în conformitate cu prevederile legale în vigoare, şi delimitatã în baza unui plan topografic realizat în sistemul naţional de proiecţie STEREOGRAFIC 1970.
    (3) Pentru lucrãrile necesare dezvoltãrii reţelei de transport cu metroul şi de modernizare a reţelei existente, prevãzute la art. 2 alin. (1) lit. a) din lege, coridorul de expropriere este reprezentat de suprafeţele de teren ce urmeazã a fi afectate de lucrãri, astfel cum vor fi evidenţiate în planurile topocadastrale cuprinse în studiul de prefezabilitate, respectiv în varianta finalã a studiului de fezabilitate, dupã caz.
    (4) Planurile topocadastrale anterior menţionate vor avea anexate inventarele de coordonate ale suprafeţelor de teren necesar a fi expropriate în vederea realizãrii lucrãrilor.
    (5) Documentaţia privind coridorul de expropriere va avea anexatã lista proprietarilor şi a altor titulari de drepturi reale identificaţi pe baza evidenţelor Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã şi ale unitãţilor administrativ-teritoriale. Elementele coridorului de expropriere vor fi stabilite, în condiţiile legii, în studiul de fezabilitate şi/sau în documentaţiile de urbanism şi amenajare a teritoriului.
    (6) Amplasamentul lucrãrii este stabilit pe baza variantei finale a studiului de fezabilitate sau a documentaţiilor de urbanism, dupã caz, aprobate în conformitate cu prevederile legale în vigoare. Acesta va fi delimitat în baza planurilor topografice realizate în sistemul naţional de proiecţie STEREOGRAFIC 1970 pentru lucrãrile necesare dezvoltãrii reţelei de transport cu metroul şi de modernizare a reţelei existente, respectiv în baza unui plan topografic realizat în sistemul naţional de proiecţie STEREOGRAFIC 1970 şi materializat prin bornarea tuturor punctelor de coordonate care îl definesc, pentru toate celelalte lucrãri prevãzute la art. 2 alin. (1) din lege.
    ART. 2
    (1) Lucrãrile de utilitate publicã enumerate la art. 2 alin. (1) din lege includ totalitatea lucrãrilor prealabile, a lucrãrilor execuţiei propriu-zise, precum şi a celor ce urmeazã finalizãrii operaţiunilor de construire, reabilitare, dezvoltare, modernizare, deviere, extindere, amenajare, ecologizare etc.
    (2) Sunt de interes naţional lucrãrile miniere executate de operatorii economici cu capital integral sau majoritar de stat, în baza unei licenţe de exploatare acordate potrivit prevederilor <>Legii minelor nr. 85/2003, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, în vederea extracţiei lignitului (PCS < 23.865 kj/kg) destinat producţiei de energie electricã şi termicã.
    (3) Dupã finalizarea lucrãrilor, imobilele care fac obiectul prevederilor art. 28 alin. (1) din lege, aflate în domeniul public al statului, se pot transfera în proprietatea publicã a unitãţilor administrativ-teritoriale, în baza prevederilor legale în vigoare.
    ART. 3
    (1) Documentaţia tehnico-economicã aferentã lucrãrilor de utilitate publicã de interes naţional, judeţean şi local corespunzãtoare unui coridor de expropriere se elaboreazã potrivit dispoziţiilor referitoare la studiul de fezabilitate din anexa nr. 2 la Hotãrârea Guvernului nr. 28/2008 privind aprobarea conţinutului-cadru al documentaţiei tehnico-economice aferente investiţiilor publice, precum şi a structurii şi metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investiţii şi lucrãri de intervenţii.
    (2) Documentaţiile de urbanism şi amenajare a teritoriului aferente obiectivelor de ecologizare şi de reabilitare a zonei litorale a Mãrii Negre se elaboreazã în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

    CAP. II
    Etapele procedurii de expropriere

    ART. 4
    (1) Aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai lucrãrilor de utilitate publicã de interes naţional, judeţean sau local, a documentaţiilor de urbanism şi/sau amenajare a teritoriului pentru lucrãrile de interes naţional, judeţean sau local, respectiv pentru realizarea obiectivelor de ecologizare şi de reabilitare a zonei litorale a Mãrii Negre, prevãzute la art. 2 alin. (1) din lege, se face prin hotãrâre de Guvern pentru aprobarea declanşãrii procedurii de expropriere sau, dupã caz, prin hotãrâre a autoritãţii administraţiei publice locale sau judeţene, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucureşti.
    (2) Prin hotãrârea pentru aprobarea declanşãrii procedurii de expropriere, în cazul lucrãrilor de investiţii, se aprobã:
    a) indicatorii tehnico-economici ai lucrãrilor de interes naţional, judeţean şi local, pe baza documentaţiei tehnico-economice aferente;
    b) amplasamentul lucrãrilor, conform variantei finale a studiului de prefezabilitate, respectiv a variantei finale a studiului de fezabilitate, dupã caz;
    c) sursa de finanţare;
    d) declanşarea procedurii de expropriere a tuturor imobilelor care constituie coridorul de expropriere;
    e) lista proprietarilor şi a altor titulari de drepturi reale ai cãror imobile sunt afectate de coridorul de expropriere, identificaţi pe baza evidenţelor Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã şi ale unitãţilor administrativ-teritoriale;
    f) sumele individuale aferente despãgubirilor estimate de cãtre expropriator pe baza unui raport de evaluare întocmit având în vedere expertizele întocmite şi actualizate de camerele notarilor publici;
    g) termenul în care sumele individuale aferente despãgubirilor se vireazã într-un cont deschis pe numele expropriatorului la dispoziţia proprietarilor de imobile.
    (3) În cazul lucrãrilor de investiţii, documentaţiile de urbanism şi/sau amenajare a teritoriului necesare a fi realizate pentru autorizarea executãrii lucrãrilor se întocmesc şi se aprobã în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
    (4) Hotãrârea pentru aprobarea documentaţiilor de urbanism şi/sau amenajare a teritoriului va conţine:
    a) documentaţia de urbanism şi/sau amenajare a teritoriului;
    b) sursa de finanţare;
    c) declanşarea procedurii de expropriere a tuturor imobilelor care constituie coridorul de expropriere;
    d) lista proprietarilor şi a altor titulari de drepturi reale identificaţi pe baza evidenţelor Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã şi ale unitãţilor administrativ-teritoriale;
    e) sumele individuale aferente despãgubirilor estimate de cãtre expropriator pe baza unui raport de evaluare întocmit având în vedere expertizele întocmite şi actualizate de camerele notarilor publici;
    f) termenul în care acestea se vireazã într-un cont deschis pe numele expropriatorului la dispoziţia proprietarilor de imobile.
    (5) Hotãrârea va fi însoţitã de planul topografic care conţine coridorul de expropriere, realizat în sistem naţional de proiecţie STEREOGRAFIC 1970, avizat şi recepţionat de cãtre Agenţia Naţionalã de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã.
    (6) Indicatorii tehnico-economici aferenţi realizãrii lucrãrilor de utilitate publicã vor fi elaboraţi în condiţiile <>Legii nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale <>Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale celorlalte acte normative incidente şi vor conţine varianta finalã a studiului de fezabilitate.
    (7) Listele imobilelor afectate, cele ale proprietarilor şi cele ale altor titulari de drepturi reale, identificaţi pe baza evidenţelor Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã şi ale unitãţilor administrativ-teritoriale, vor cuprinde informaţiile privind:
    a) judeţul, unitatea administrativ-teritorialã, tarlaua, parcela, numele şi prenumele/denumirea deţinãtorului, puse la dispoziţie de unitãţile administrativ-teritoriale;
    b) judeţul, unitatea administrativ-teritorialã, numãrul cadastral sau topografic, dupã caz, şi numãrul de carte funciarã, numele şi prenumele/denumirea deţinãtorului terenului, suprafaţa înscrisã în evidenţele Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã;
    c) suprafaţa care urmeazã a fi expropriatã şi valoarea despãgubirii stabilitã conform raportului de evaluare întocmit pe categorii de folosinţã pentru fiecare unitate administrativ-teritorialã.
    (8) În termen de 30 de zile de la publicarea hotãrârii prevãzute la alin. (1), la solicitarea expropriatorului, ordonator principal de credite, Ministerul Finanţelor Publice aprobã deschiderea de credit bugetar în contul acestuia pentru suma reprezentând valoarea totalã a despãgubirilor, în condiţiile <>Legii nr. 500/2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    ART. 5
    (1) Dupã publicarea hotãrârii şi efectuarea deschiderilor de credit bugetar în conformitate cu art. 4 alin. (8), cu respectarea prevederilor legale, expropriatorul are obligaţia de a consemna sumele individuale reprezentând plata despãgubirii pe numele expropriaţilor conform listei prevãzute la art. 4 alin. (2).
    (2) Expropriatorul are obligaţia de a afişa lista imobilelor ce urmeazã a fi expropriate şi planul topografic care conţine coridorul de expropriere la sediul consiliului local şi pe pagina proprie de internet şi de a notifica intenţia de expropriere a imobilelor cuprinse în coridorul de expropriere.
    (3) Notificarea intenţiei de expropriere a imobilelor ce urmeazã a fi expropriate se transmite cãtre proprietari prin poştã.
    (4) În termen de 30 de zile lucrãtoare de la data notificãrii prevãzute la alin. (3), proprietarii imobilelor au obligaţia de a se prezenta la sediul expropriatorului şi de a depune actele care atestã dreptul de proprietate sau alt drept real asupra imobilelor supuse exproprierii, în vederea stabilirii unei juste despãgubiri.
    (5) Sumele individuale prevãzute la art. 7 din lege pot fi suplimentate, prin hotãrâre a Guvernului, la cererea expropriatorului, în situaţia modificãrii numãrului de imobile necesar a fi expropriate ca urmare a modificãrii studiului de fezabilitate sau a proiectului tehnic, precum şi în orice alte situaţii, temeinic motivate.
    ART. 6
    (1) În termen de 5 zile lucrãtoare de la expirarea datei prevãzute la art. 8 alin (2) din lege, expropriatorul are obligaţia emiterii deciziei de expropriere pentru întreg coridorul de expropriere sau, în cazuri justificate, pe etape.
    (2) În cazul în care existã imobile afectate de expropriere care sunt înscrise în evidenţele de cadastru şi carte funciarã, acestea vor fi identificate în anexa la decizia de expropriere cu numãr cadastral sau topografic şi numãr de carte funciarã.
    (3) În cazul imobilelor afectate de expropriere care nu sunt înscrise în evidenţele de cadastru şi carte funciarã, acestea vor fi identificate în anexa la decizia de expropriere cu numãrul de tarla şi de parcelã sau prin orice altã modalitate de identificare a acestora.
    (4) Decizia de expropriere produce efecte de la data emiterii şi constituie titlu executoriu, fãrã alte formalitãţi, pentru predarea bunului imobil împotriva celor expropriaţi, dupã consemnarea sumelor aferente despãgubirii.
    (5) Decizia de expropriere produce efecte de la data emiterii şi constituie titlu executoriu, fãrã alte formalitãţi, şi împotriva celor care pretind un drept asupra bunului imobil expropriat pânã la pronunţarea unei hotãrâri definitive şi irevocabile cu privire la dreptul asupra imobilului expropriat, dupã consemnarea sumelor aferente despãgubirii.
    (6) Decizia de expropriere va fi afişatã la sediul consiliilor locale de pe raza unitãţilor administrativ-teritoriale afectate de coridorul de expropriere, precum şi pe pagina proprie de internet a expropriatorului.
    (7) Decizia de expropriere se emite şi îşi produce efecte de la data emiterii, ulterior consemnãrii sumelor aferente despãgubirii şi în situaţia în care proprietarii imobilelor cuprinse în listã nu se prezintã în termenul stabilit la art. 8 alin. (2) din lege, nu prezintã un titlu valabil sau nu sunt cunoscuţi proprietarii, precum şi în situaţia succesiunilor nedeschise sau aflate în dezbatere, precum şi a succesorilor necunoscuţi sau când nu se ajunge la o înţelegere privind valoarea despãgubirii.
    (8) În baza deciziei de expropriere şi a documentaţiei întocmite în vederea înscrierii în cartea funciarã pentru fiecare unitate administrativ-teritorialã în parte, în conformitate cu dispoziţiile legale aplicabile, expropriatorul solicitã intabularea dreptului de proprietate, respectiv a dreptului de administrare asupra coridorului de expropriere.
    (9) În cazul imobilelor înscrise în cartea funciarã, care se includ în coridorul de expropriere, odatã cu intabularea dreptului de proprietate al expropriatorului asupra coridorului de expropriere, se va nota din oficiu în cãrţile funciare existente suprapunerea acestor imobile cu coridorul de expropriere. Prin excepţie, în situaţia în care se expropriazã întregul imobil înscris în cartea funciarã, aceasta se închide, cu menţionarea transcrierii imobilului în cartea funciarã a coridorului de expropriere.
    (10) Notarea suprapunerii se va radia, din oficiu, în baza documentaţiilor cadastrale individuale întocmite prin grija expropriatorului şi recepţionate de Agenţia Naţionalã de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã, în condiţiile legii.
    (11) Dupã înscrierea în cartea funciarã a coridorului de expropriere pe numele expropriatorului, acesta are obligaţia de a începe execuţia lucrãrilor într-un termen considerat rezonabil, în funcţie de complexitatea acestora.

    CAP. III
    Documentaţiile cadastrale

    ART. 7
    (1) În vederea clarificãrii situaţiei juridice a zonelor afectate de expropriere, expropriatorul va întocmi documentaţiile cadastrale individuale conform dispoziţiilor legale aplicabile, pe baza planurilor parcelare întocmite pe sectoare cadastrale.
    (2) Coridorul de expropriere trebuie suprapus peste planurile parcelare afectate de expropriere, întocmite conform prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 890/2005 pentru aprobarea Regulamentului privind procedura de constituire, atribuţiile şi funcţionarea comisiilor pentru stabilirea dreptului de proprietate privatã asupra terenurilor, a modelului şi modului de atribuire a titlurilor de proprietate, precum şi punerea în posesie a proprietarilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, inclusiv planurile de amplasament şi delimitare a imobilelor recepţionate de Agenţia Naţionalã de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã, prin unitãţile sale teritoriale. În situaţia în care planurile parcelare nu au fost întocmite pânã la demararea procedurii de expropriere, comisiile locale de aplicare a legilor fondului funciar sunt obligate sã întreprindã demersurile legale pentru întocmirea acestora cu celeritate. În zonele foste necooperativizate suprapunerea se face peste planurile cadastrale şi de carte funciarã.
    (3) Pentru lucrãrile prevãzute la art. 1 alin. (3) coridorul de expropriere se va suprapune cu planurile cadastrale existente în baza de date a Oficiului de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã.
    (4) În cazul în care nu existã documentaţie cadastralã şi se expropriazã o parte dintr-un imobil, expropriatorul va întocmi o documentaţie cadastralã pentru întreg imobilul, o documentaţie cadastralã pentru suprafaţa care rãmâne expropriatului şi o documentaţie cadastralã pentru suprafaţa expropriatã. Numãrul cadastral se va acorda doar pentru suprafaţa neexpropriatã. Documentaţia cadastralã pentru suprafaţa expropriatã va fi respinsã cu menţiunea cã aceasta a fost înscrisã în cartea funciarã pe numele expropriatorului.
    (5) În cazul în care existã documentaţie cadastralã şi se expropriazã doar o parte dintr-un imobil care este înscris în cartea funciarã, pe baza mãsurãtorilor executate de expropriator se determinã atât suprafaţa expropriatã, cât şi cea neexpropriatã. Numãrul cadastral se acordã doar pentru suprafaţa neexpropriatã. Documentaţia cadastralã pentru suprafaţa expropriatã va fi respinsã cu menţiunea cã aceasta a fost înscrisã în cartea funciarã pe numele expropriatorului.
    (6) În cazul în care documentaţiile cadastrale din arhiva Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã sunt executate în sistem local de coordonate, expropriatorul este obligat sã integreze documentaţia în sistemul naţional de proiecţie STEREOGRAFIC 1970, pãstrând toate elementele definitorii ale planului de amplasament şi delimitare.
    (7) Având în vedere caracterul de excepţie al mãsurilor de expropriere, în cazul documentaţiilor cadastrale aferente imobilelor înscrise în cartea funciarã, actualizarea informaţiilor tehnice se face cu acordul proprietarului, iar în lipsa consimţãmântului acestuia, cu acordul preşedintelui comisiei locale pentru stabilirea dreptului de proprietate privatã asupra terenului sau al reprezentantului expropriatorului, dupã o prealabilã notificare prin poştã a proprietarului.
    (8) Documentaţiile cadastrale pentru imobilele expropriate se recepţioneazã în termen de 10 zile lucrãtoare de la depunere de cãtre Agenţia Naţionalã de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã, prin unitãţile sale teritoriale.
    ART. 8
    (1) Expertul evaluator specializat în evaluarea proprietãţilor imobiliare, membru al Asociaţiei Naţionale a Evaluatorilor din România - ANEVAR, care va întocmi raportul de evaluare prevãzut la art. 11 alin. (7) din lege, este obligat sã se raporteze la expertizele întocmite şi actualizate de camerele notarilor publici, potrivit <>art. 77^1 alin. (5) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    (2) Camerele notarilor publici vor pune la dispoziţia expropriatorului expertizele prevãzute la alin. (1).
    (3) În aplicarea dispoziţiilor art. 11 alin. (9) din lege, Uniunea Naţionalã a Notarilor Publici din România va pune la dispoziţia evaluatorului, la cerere, expertizele întocmite de camerele notarilor publici
    ART. 9
    (1) Imobilele proprietate privatã necesare pentru relocarea utilitãţilor pentru drumurile tehnologice, drumurile temporare, drumurile ocolitoare, cele necesare gropilor de împrumut pentru asigurarea servituţilor aeronautice, precum şi cele necesare pentru construcţii hidrotehnice speciale şi alte amenajãri necesare protecţiei/realizãrii lucrãrii de utilitate publicã pot fi expropriate şi se supun prevederilor legii.
    (2) În cazul în care nu au fost stabilite prin studiul de fezabilitate, terenurile prevãzute la alin. (1) se stabilesc de cãtre expropriator şi pot fi expropriate potrivit prevederilor din lege.
    ART. 10
    (1) Agenţia Naţionalã de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã, prin unitãţile sale teritoriale, dupã recepţia amplasamentului lucrãrii şi a fiecãrei documentaţii cadastrale de expropriere, are obligaţia de a transmite unitãţilor administrativteritoriale lista încheierilor de respingere aferente imobilelor situate pe coridorul de expropriere dupã care se interzice emiterea de cãtre autoritãţile competente a oricãrui aviz, acord, permis, autorizaţie cu privire la imobilele supuse exproprierii.
    (2) Atât procedura de expropriere, cât şi realizarea lucrãrilor de utilitate publicã ce fac obiectul legii nu pot fi suspendate sau sistate la cererea vreunei persoane care invocã existenţa unor litigii privind posesia ori proprietatea imobilului expropriat.
    ART. 11
    La cererea expropriatorilor prevãzuţi la art. 2 din lege, secretarii unitãţilor administrativ-teritoriale în raza cãrora sunt situate imobilele expropriate, precum şi notarii publici sunt obligaţi ca în termen de 5 zile sã comunice informaţii cu privire la deschiderea procedurilor succesorale.

    CAP. IV
    Accesul la imobilele afectate de expropriere

    ART. 12
    (1) Deţinãtorii cu orice titlu ai imobilelor afectate de elaborarea variantei finale a studiului de fezabilitate pe coridorul de expropriere sunt obligaţi, dupã o prealabilã şi obligatorie înştiinţare efectuatã de cãtre expropriator, sã permitã accesul pentru efectuarea mãsurãtorilor topografice, a studiilor geotehnice şi a oricãror operaţiuni necesare studiului de fezabilitate, documentaţiilor de urbanism şi amenajare a teritoriului, precum şi a studiilor de teren arheologice.
    (2) Aceste dispoziţii se aplicã şi pentru efectuarea mãsurãtorilor topografice necesare întocmirii planurilor, precum şi pentru întocmirea rapoartelor de evaluare sau pentru orice alte activitãţi necesare, prevãzute de lege.
    (3) În vederea efectuãrii activitãţilor prevãzute la alin. (1) şi (2), înştiinţarea efectuatã de expropriator se face printr-un anunţ afişat la sediul consiliului local al unitãţii administrativ-teritoriale/Consiliului General al Municipiului Bucureşti, ce va cuprinde cel puţin amplasamentul lucrãrii şi calendarul referitor la datele în care se va permite accesul pentru activitãţile respective.
    ART. 13
    Autoritãţile administraţiei publice locale şi forţele de ordine publicã sunt obligate sã îşi dea concursul pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor art. 16 din lege.

    CAP. V
    Funcţionarea comisiei de verificare a dreptului de proprietate sau a altor drepturi reale şi acordarea despãgubirilor

    ART. 14
    (1) La nivelul fiecãrei unitãţi administrativ-teritoriale, în termen de 5 zile de la data emiterii deciziei de expropriere se va numi prin decizie a expropriatorului o comisie de verificare a dreptului de proprietate sau a altui drept real în temeiul cãruia cererea a fost formulatã şi constatã acceptarea sau, dupã caz, neacceptarea cuantumului despãgubirii de cãtre proprietar sau titularii altor drepturi reale asupra imobilelor supuse exproprierii.
    (2) Comisia de verificare a dreptului de proprietate sau a altui drept real (denumitã în continuare comisie) nu are personalitate juridicã.
    ART. 15
    (1) Se considerã cerere în înţelesul art. 19 alin. (2) din lege manifestarea de voinţã fãcutã în formã scrisã de cãtre titularul/titularii dreptului de proprietate sau al/ai altor drepturi reale sau de cãtre persoanele care justificã un interes legitim, denumiţi în continuare persoane interesate, ce va fi însoţitã de documentele doveditoare prevãzute de lege. Cererea va cuprinde urmãtoarele elemente:
    a) numele şi prenumele persoanei interesate;
    b) adresa de domiciliu;
    c) documentele doveditoare referitoare la existenţa drepturilor reale asupra bunului imobil expropriat, în original sau în copie legalizatã;
    d) opţiunea privind cuantumul despãgubirii.
    (2) În cazul în care comisia va fi constituitã la nivelul unei localitãţi unde nu funcţioneazã birouri ale notarilor publici, legalizarea copiilor de pe documentele doveditoare se va realiza de cãtre secretarii unitãţilor administrativ-teritoriale ale localitãţilor respective, în conformitate cu prevederile <>art. 12 din Legea notarilor publici şi a activitãţii notariale nr. 36/1995, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    (3) În cazul în care existã mai multe persoane interesate cu privire la imobilul supus exproprierii, cererea va fi semnatã de toţi, personal sau prin mandatar împuternicit cu procurã specialã autenticã, iar procura se va ataşa cererii.
    (4) Dupã numirea comisiei, expropriatorul va transmite decizia consiliului local competent/Consiliului General al Municipiului Bucureşti, care are obligaţia de a asigura prin secretarul unitãţii administrativ-teritoriale secretariatul comisiei, care va primi, înregistra şi arhiva cererile şi documentele doveditoare depuse potrivit art. 5 alin. (4).
    (5) Secretariatul comisiei va constitui registre şi arhive speciale, în care se vor înregistra cererile şi originalele/copiile legalizate ale documentelor anexate acestora. Cererile se arhiveazã şi se pãstreazã prin grija secretariatelor constituite la nivelul unitãţilor administrativ-teritoriale. Registrele vor cuprinde menţiuni privitoare la:
    a) data înregistrãrii cererii;
    b) numele şi prenumele titularului/titularilor cererii;
    c) elementele de identificare a imobilului pentru care se solicitã despãgubirea, respectiv numãrul cadastral, suprafaţa, unitatea administrativ-teritorialã în care se situeazã, proprietarul sau titularul altui drept real;
    d) documentele doveditoare care însoţesc cererea.
    (6) Membrii comisiei au acces nelimitat la registre şi arhive.
    (7) Dupã finalizarea procedurilor de acordare a despãgubirilor, registrele şi arhivele vor fi transmise expropriatorului pentru a fi pãstrate de acesta, conform reglementãrilor în vigoare.
    (8) Comisia este formatã din 5 membri, dupã cum urmeazã:
    a) primarul unitãţii administrativ-teritoriale sau, în lipsa acestuia, viceprimarul;
    b) un reprezentant al instituţiei prefectului;
    c) un reprezentant al oficiului de cadastru şi publicitate imobiliarã;
    d) 2 reprezentanţi ai expropriatorului, având calificare juridicã.
    (9) Comisia îşi începe activitatea la sediul consiliului local/Consiliului General al Municipiului Bucureşti, potrivit art. 11 alin. (5) din lege.
    (10) Şedinţele comisiei se vor ţine zilnic pânã la data la care vor fi emise şi comunicate, potrivit legii, toate hotãrârile de acordare a despãgubirilor pentru imobilele supuse exproprierii.
    (11) Comisia este legal întrunitã şi îşi poate desfãşura lucrãrile în prezenţa a cel puţin 3 membri, prezenţa reprezentanţilor expropriatorului fiind obligatorie.
    (12) În termen de 10 zile de la data începerii activitãţii, comisia va analiza cererile şi documentele anexate acestora şi, dupã caz:
    a) constatã cã dosarul este complet şi convoacã titularul/titularii cererii, în scris, prin poştã, cu scrisoare recomandatã cu confirmare de primire, în vederea semnãrii procesului-verbal;
    b) constatã cã dosarul nu este complet şi convoacã titularul/titularii cererii, în scris, prin poştã, cu scrisoare recomandatã cu confirmare de primire, în termenul prevãzut de lege, în vederea completãrii documentelor şi a semnãrii procesului-verbal.
    (13) Convocarea va cuprinde data, ora şi locul şedinţei în cadrul cãreia va fi încheiat procesul-verbal ce cuprinde elementele de identificare a imobilului propus spre expropriere, respectiv tarlaua, parcela, numãrul topografic sau numãrul cadastral, dupã caz, şi numãrul de carte funciarã, dupã caz, valoarea despãgubirii, determinatã pe baza raportului de evaluare, şi, dupã caz, vor fi analizate documentele doveditoare solicitate în completarea celor anexate cererii.
    (14) În situaţia în care titularul dreptului de proprietate sau al altui drept real care este cunoscut a fost identificat pe baza datelor de carte funciarã, respectiv extrase de carte funciarã pentru informare, a documentaţiei cadastral-juridice, a titlului de proprietate, a procesului-verbal de punere în posesie, a posesiei de fapt, a registrului agricol şi a altor acte/fapte similare care produc efecte juridice potrivit legii nu întocmeşte cererea sau nu depune documentele doveditoare solicitate în completare, dupã împlinirea termenelor prevãzute de lege pentru îndeplinirea acestor obligaţii, comisia va face menţiune despre aceasta într-un proces-verbal, va emite şi va comunica hotãrârea conform art. 20 din lege. Sumele datorate ca despãgubire vor fi consemnate de expropriator pe numele persoanei/persoanelor astfel identificate.
    (15) În cazul în care nicio persoanã interesatã nu a depus cerere, iar documentaţia cadastral-juridicã prevãzutã de lege a fost întocmitã pe baza documentelor puse la dispoziţie de cãtre oficiile de cadastru şi publicitate imobiliarã şi/sau consiliile locale ale unitãţilor administrativ-teritoriale competente şi din aceste documente nu rezultã adresa completã a titularilor drepturilor reale, comisia va face menţiune despre aceasta într-un procesverbal şi va emite hotãrârea pentru sumele propuse cu titlu de despãgubire. Notificarea respectivelor sume cãtre aceştia se va realiza prin afişare la sediul consiliului local/Consiliului General al Municipiului Bucureşti competent, iar consemnarea lor se va face potrivit legii.
    (16) În cazurile prevãzute la alin. (14) şi (15) persoana îndreptãţitã se poate adresa expropriatorului ulterior cu o cerere însoţitã de documentele doveditoare în condiţiile prevãzute de lege sau de o hotãrâre judecãtoreascã definitivã şi irevocabilã, solicitând eliberarea despãgubirii, potrivit legii.
    (17) În cazul în care persoana interesatã a fãcut cererea, a depus în termen documentele care fac dovada calitãţii sale şi este de acord cu suma propusã cu titlu de despãgubire, între comisie şi aceasta se încheie un proces-verbal în care se menţioneazã acordul cu privire la valoarea despãgubirii. Procesul-verbal se semneazã de cãtre membrii comisiei şi de cãtre persoana interesatã.
    (18) În situaţia în care persoana îndreptãţitã nu este de acord cu cuantumul despãgubirii, comisia face menţiune despre aceastã situaţie în procesul-verbal, arãtând cã persoana îndreptãţitã este în drept sã se adreseze instanţei de judecatã în condiţiile prevederilor <>art. 21-27 din Legea nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauzã de utilitate publicã. Procesul-verbal se semneazã de cãtre membrii comisiei şi de cãtre persoana îndreptãţitã sau se menţioneazã faptul cã aceasta nu poate semna ori refuzã sã semneze.
    (19) În cazul în care persoana interesatã a fãcut cererea, dar nu a depus în termen documentele care fac dovada calitãţii sale, comisia va face menţiune despre acesta într-un proces-verbal şi va adopta hotãrârea prevãzutã de art. 20 din lege.
    (20) În situaţia în care coproprietarii aflaţi în concurs sunt de acord cu cuantumul despãgubirii propuse, între aceştia şi comisie se va încheia un proces-verbal în care se va consemna acest fapt. Pe baza acestui proces-verbal comisia va emite hotãrârea, urmând ca plata despãgubirilor sã se facã în contul deschis de cãtre expropriator pe numele acestora.
    (21) În situaţia în care coproprietarii aflaţi în concurs nu sunt de acord cu cuantumul despãgubirii propuse sau unii dintre aceştia nu se prezintã în faţa comisiei, între coproprietarii prezenţi şi comisie se va încheia un proces-verbal în care se va consemna acest fapt. În cazul în care coproprietarii prezenţi refuzã semnarea procesului-verbal, se va face menţiune în acest sens în cuprinsul acestuia. În temeiul procesului-verbal comisia va emite hotãrârea în temeiul cãreia expropriatorul va consemna sumele datorate ca despãgubire pe numele tuturor.
    (22) În situaţia în care aceeaşi despãgubire este cerutã în contradictoriu de mai multe persoane ce se pretind deopotrivã îndreptãţite şi între care existã un litigiu pe rolul instanţelor judecãtoreşti, comisia va solicita pãrţilor sã prezinte un certificat de grefã din care sã rezulte existenţa litigiului. Între comisie şi persoanele aflate în litigiu se va încheia un proces-verbal care va atesta situaţia de fapt. Pe baza acestuia comisia va emite hotãrârea în temeiul cãreia expropriatorul va consemna despãgubirea pe numele pãrţilor aflate în litigiu.
    (23) În situaţia în care titularul dreptului de proprietate a înstrãinat imobilul prin simpla tradiţiune a titlului sau prin tradiţiunea titlului însoţitã de acte sub semnãturã privatã, comisia, împreunã cu cel puţin una dintre pãrţi, va încheia un proces-verbal în care se va consemna situaţia de fapt existentã şi se va indica pãrţilor sã procedeze la întocmirea formalitãţilor legale de înstrãinare. Pe baza acestui proces-verbal comisia va emite hotãrârea în temeiul cãreia expropriatorul va consemna despãgubirea pe numele pãrţilor.
    (24) În toate cazurile procesele-verbale se înregistreazã într-un registru unic, numerotat şi sigilat. Originalele proceselor-verbale se anexeazã la hotãrârile de acordare a despãgubirilor.
    (25) În situaţia în care, ca urmare a procesului de identificare, rezultã cã titularul dreptului este decedat, iar procedura succesoralã nu a fost deschisã sau în cazul în care comisia este sesizatã de cãtre o persoanã în calitate de succesibil al defunctului, dar care nu deţine certificat de moştenitor, comisia consemneazã aceasta în procesul-verbal, iar un reprezentant împuternicit al expropriatorului, în calitate de persoanã interesatã, se va adresa unui notar din circumscripţia în care şi-a avut ultimul domiciliu defunctul, solicitându-i informaţii cu privire la deschiderea procedurii succesorale.
    (26) Suma reprezentând despãgubirile se va consemna pe numele moştenitorilor aparenţi, cu menţiunea cã suma face parte din masa succesoralã. Aceastã sumã va fi eliberatã la cererea expropriatorului, pe baza certificatului de moştenitor sau pe baza unei hotãrâri judecãtoreşti definitive şi irevocabile.
    (27) În situaţia în care procedura succesoralã a fost deja deschisã, expropriatorul va consemna suma în condiţiile prevãzute la alin. (26).
    (28) În cazul în care, ca urmare a procesului de identificare, rezultã cã titularul dreptului este decedat, iar moştenitorii aparenţi nu pot fi cunoscuţi sau identificaţi, suma reprezentând despãgubirea se va consemna pe seama succesiunii, cu menţiunea cã suma face parte din masa succesoralã. Suma va rãmâne consemnatã pânã la stabilirea moştenitorilor, când se va proceda potrivit alin. (26) teza a doua, sau, dupã caz, pânã la împlinirea termenului prevãzut de lege pentru vacanţa succesoralã.
    ART. 16
    (1) În toate cazurile comisia va emite o hotãrâre de stabilire a despãgubirilor în termen de douã zile de la încheierea procesului-verbal, care va cuprinde menţiuni privitoare la:
    a) data emiterii şi componenţa comisiei;
    b) elementele de identificare a imobilului afectat: judeţul, localitatea, numãrul cadastral şi numãrul de carte funciarã, dupã caz, suprafaţa şi numele proprietarului/deţinãtorului;
    c) datele de identificare a titularului cererii, dacã a fost formulatã cererea, numele şi prenumele persoanelor îndreptãţite sã primeascã despãgubiri sau menţiunea conform cãreia nu a fost depusã nicio cerere întemeiatã pe dispoziţiile art. 5 din lege;
    d) acordul/dezacordul persoanelor îndreptãţite sã primeascã despãgubiri cu privire la cuantumul despãgubirilor, exprimat în cuprinsul procesului-verbal, sau menţiunea referitoare la neprezentarea acestuia în faţa comisiei;
    e) valoarea despãgubirilor şi modul de platã a acestora;
    f) documentele avute în vedere la emiterea hotãrârii;
    g) concluzia comisiei şi textul de lege pe care se întemeiazã;
    h) calea de atac împotriva hotãrârii şi termenul în care poate fi exercitatã.
    (2) Hotãrârea comisiei se emite în 4 exemplare originale şi poartã semnãturile membrilor comisiei prezenţi. Hotãrârea va avea ca anexã procesul-verbal întocmit în condiţiile prezentelor norme metodologice. În cazul pluralitãţii persoanelor interesate, hotãrârea se emite într-un numãr de exemplare originale corespunzãtor.
    (3) Hotãrârea comisiei poate fi revocatã pentru motive temeinice. În acest caz titularul cererii va fi notificat.
    (4) Hotãrârea se comunicã în original titularului cererii prin scrisoare recomandatã cu confirmare de primire sau poate fi ridicatã personal de titularul cererii ori de mandatarul acestuia cu procurã specialã autenticã, cu semnãturã de primire.
    (5) Hotãrârea comisiei poate fi consultatã la sediul expropriatorului. Hotãrârile, cuprinzând şi cuantumul despãgubirilor, se vor afişa în extras atât la sediul consiliului local/Consiliului General al Municipiului Bucureşti în raza cãruia se aflã situat imobilul expropriat, cât şi pe pagina proprie de internet a expropriatorului.
    (6) În cazul în care, potrivit hotãrârii comisiei, expropriatorul consemneazã despãgubirile într-un cont bancar, un exemplar al hotãrârii se va comunica unitãţii bancare la care s-a deschis contul pe numele titularului/titularilor de drepturi reale.
    ART. 17
    (1) În cazul în care existã mai multe persoane îndreptãţite sã primeascã despãgubiri, eliberarea sumei în numerar se va face tuturor titularilor de drepturi reale sau mandatarilor acestora, cu procurã autenticã şi specialã, care vor semna de primire. Mai multe persoane pot fi reprezentate de un singur mandatar.
    (2) Consemnarea despãgubirilor se va face de cãtre expropriator la unitãţi bancare, dupã urmãtoarea procedurã:
    a) în cazul în care existã un singur titular de drepturi reale, al cãrui drept este recunoscut de comisia constituitã de expropriator, expropriatorul va consemna despãgubirile pe numele acestuia;
    b) în cazul în care existã mai mulţi titulari de drepturi reale care nu au convenit asupra despãgubirilor, expropriatorul va consemna despãgubirile pe numele tuturor. La cererea expropriatorului unitatea bancarã va elibera despãgubirile persoanelor care îşi probeazã dreptul real în faţa expropriatorului, în temeiul unei hotãrâri judecãtoreşti definitive şi irevocabile sau în temeiul unui alt act autentic prin care se consfinţeşte învoiala tuturor titularilor de drepturi reale cu privire la cuantumul despãgubirilor ce le revin fiecãruia dintre ei;
    c) în cazul în care existã mai multe persoane care pretind în contradictoriu un drept real, expropriatorul va consemna despãgubirile pe numele tuturor pãrţilor aflate în litigiu. La cererea expropriatorului, unitatea bancarã va elibera despãgubirile persoanei care îşi probeazã dreptul real în temeiul unei hotãrâri judecãtoreşti definitive şi irevocabile;
    d) în cazul în care titularul unic sau unul/unii dintre titularii de drepturi reale a/au decedat şi procedura succesoralã a fost deschisã, expropriatorul va consemna despãgubirile pe seama succesiunii într-un cont deschis pe numele notarului pe rolul cãruia se aflã procedura succesoralã, cu menţiunea cã suma reprezintã despãgubire în temeiul legii. La cererea expropriatorului, suma va fi eliberatã de cãtre notar moştenitorilor, pe bazã de certificat de moştenitor sau în temeiul unei hotãrâri judecãtoreşti definitive şi irevocabile;
    e) în cazul în care titularul unic sau unul/unii dintre titularii de drepturi reale a/au decedat şi succesiunea nu a fost deschisã, expropriatorul va solicita deschiderea succesiunii. În acest caz, procedura de consemnare şi de acordare a despãgubirilor este cea prevãzutã la lit. d).
    (3) La cererea expropriatorului, unitatea bancarã va deschide conturi pe numele persoanelor expropriate pe baza informaţiilor furnizate de expropriator cu privire la numele persoanelor şi la elementele de identificare a imobilului, respectiv numãrul cadastral şi numãrul de carte funciarã, ce a fost expropriat. Unitatea bancarã va elibera sumele consemnate doar la cererea expropriatorului şi numai persoanei indicate de cãtre acesta.

    CAP. VI
    Avize, acorduri, certificate si autorizaţii

    ART. 18
    Documentaţia de avizare şi aprobare a scoaterii definitive sau temporare a terenurilor necesare pentru lucrãri de utilitate publicã de interes naţional, judeţean şi local din circuitul agricol şi, respectiv, din fondul forestier naţional, fãrã plata taxelor prevãzute la <>art. 92 alin. (4) din Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, respectiv a taxelor şi a celorlalte sume datorate potrivit art. 33 alin. (2) lit. h), art. 36 alin. (2), <>art. 41 şi 42 din Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se va întocmi, conform reglementãrilor în vigoare, de cãtre expropriator. Documentaţia pentru terenurile forestiere se întocmeşte în condiţiile art. 19 şi 20.
    ART. 19
    Pentru terenurile forestiere cu suprafaţa mai micã de 1,0 ha, documentaţiile în baza cãrora se emit aprobãrile de scoatere din fondul forestier naţional conţin urmãtoarele documente:
    a) solicitarea expropriatorului de scoatere definitivã/temporarã a terenului din fondul forestier naţional, adresatã inspectoratului teritorial de regim silvic şi de vânãtoare în raza cãruia se aflã terenul solicitat pentru scoatere din fondul forestier;
    b) plan de încadrare în zonã;
    c) plan de situaţie al amplasamentului care urmeazã a fi ocupat. Din plan va rezulta situaţia terenului înainte de a fi scos din fondul forestier, precum şi dupã ce va fi realizat obiectivul pentru care s-a solicitat scoaterea;
    d) fişa tehnicã de transmitere-defrişare;
    e) avizul Regiei Naţionale a Pãdurilor - Romsilva, pentru terenurile forestiere proprietate publicã a statului. În cazul în care terenul a fost expropriat fãrã sã mai fie transmis în administrarea Regiei Naţionale a Pãdurilor - Romsilva, nu este nevoie de aviz;
    f) actul administrativ al autoritãţii de protecţie a mediului;
    g) decizia de expropriere şi documentele care atestã plata, în copie, certificate conform cu originalul, pentru terenurile dobândite în baza legii.
    ART. 20
    Pentru terenurile forestiere cu suprafaţa mai mare sau egalã cu 1,0 ha, documentaţiile în baza cãrora se emit aprobãrile de scoatere din fondul forestier naţional conţin urmãtoarele documente:
    a) solicitarea de scoatere definitivã/temporarã a terenului din fondul forestier naţional, adresatã autoritãţii publice centrale care rãspunde de silviculturã;
    b) plan de încadrare în zonã;
    c) plan de situaţie al amplasamentului care urmeazã a fi ocupat. Din plan va rezulta situaţia terenului înainte de a fi scos din fondul forestier, precum şi situaţia terenului dupã ce va fi realizat obiectivul pentru care s-a solicitat scoaterea;
    d) fişa tehnicã de transmitere-defrişare a terenului solicitat pentru scoatere din fondul forestier naţional, întocmitã de unitãţi abilitate. Fişa tehnicã va fi vizatã de cãtre inspectoratul teritorial de regim silvic şi de vânãtoare;
    e) avizul Regiei Naţionale a Pãdurilor - Romsilva, pentru terenurile forestiere proprietate publicã a statului. În cazul în care terenul forestier a fost expropriat, nu mai este nevoie de acest aviz;
    f) avizul inspectoratului teritorial de regim silvic şi de vânãtoare în raza cãruia se aflã terenul solicitat pentru scoatere din fondul forestier naţional;
    g) acordul de mediu;
    h) decizia de expropriere şi documentele care atestã plata, în copie, certificate conform cu originalul, pentru terenurile dobândite în baza legii.

                                      ----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016