Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 522 din 8 mai 2003  pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor   Ordonantei Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesionala a adultilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 522 din 8 mai 2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesionala a adultilor

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 346 din 21 mai 2003
În temeiul art. 107 din Constituţie şi al <>art. 47 din Ordonanta Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesionalã a adulţilor, republicatã,

Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.

ARTICOL UNIC
Se aproba Normele metodologice de aplicare a prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesionalã a adulţilor, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul muncii
şi solidaritãţii sociale,
Marian Sarbu

p. Ministrul educaţiei şi cercetãrii,
Radu Damian,
secretar de stat

p. Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat

Bucureşti, 8 mai 2003.
Nr. 522.

ANEXA 1

NORME METODOLOGICE
de aplicare a prevederilor Ordonanţei Guvernului
nr. 129/2000 privind formarea profesionalã a adulţilor

CAP. 1
Organizarea formãrii profesionale a adulţilor

ART. 1
Prezentele norme metodologice, denumite în continuare norme, reglementeazã punerea în aplicare a prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesionalã a adulţilor, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 711 din 30 septembrie 2002, denumita în continuare ordonanta.
ART. 2
(1) Furnizorii de formare profesionalã, prevãzuţi la art. 6 alin. (1) din ordonanta, sunt prestatorii de servicii de formare profesionalã, persoane juridice de drept public sau privat ori persoane fizice, care au prevãzut în actul de înfiinţare sau, dupã caz, în autorizaţia pentru desfãşurarea unor activitãţi independente activitãţi de formare profesionalã.
(2) Potrivit art. 6 alin. (3), respectiv art. 22 alin. (3) din ordonanta, furnizori de formare profesionalã pot fi şi filialele acestora, precum şi centrele de formare profesionalã fãrã personalitate juridicã, înfiinţate, potrivit legii, de persoane juridice de drept public sau privat.
(3) Persoanele fizice pot avea calitatea de furnizori de formare profesionalã numai pentru organizarea uceniciei la locul de munca.
ART. 3
(1) Nivelurile de pregãtire prevãzute la art. 7 din ordonanta reprezintã nivelurile de calificare stabilite prin Registrul naţional al calificarilor profesionale din România, care se aproba prin hotãrâre a Guvernului.
(2) Pana la intrarea în vigoare a hotãrârii Guvernului prevãzute la alin. (1) se utilizeazã nivelurile de calificare prevãzute în anexa nr. 1.
(3) Condiţiile pentru obţinerea nivelurilor de calificare, precum şi funcţionarea sistemului de credite transferabile, prevãzut la art. 7 alin. (1) din ordonanta, se stabilesc prin Registrul naţional al calificarilor profesionale din România.
ART. 4
Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale şi Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii solicita, în temeiul art. 8 alin. (1) din ordonanta, ministerelor, agentiilor naţionale şi altor organe ale administraţiei publice centrale de specialitate, dupã caz, cu consultarea autoritãţilor administraţiei publice locale, sa punã la dispoziţie strategiile sectoriale şi teritoriale de dezvoltare a resurselor umane, inclusiv cele de formare profesionalã.
ART. 5
(1) Conform art. 11 alin. (1) din ordonanta, programele de formare profesionalã se organizeazã de furnizorii de formare profesionalã pentru ocupaţii cuprinse în Clasificarea Ocupatiilor din România - C.O.R., precum şi pentru competente profesionale comune mai multor ocupaţii.
(2) În situaţii deosebite, cu aprobarea Consiliului Naţional de Formare Profesionalã a Adulţilor, furnizorii de formare profesionalã care solicita autorizarea pot propune programe de formare profesionalã pentru grupãri de ocupaţii care permit folosirea unei programe de pregãtire comune în proporţie de minimum 70%. În acest caz furnizorii de formare profesionalã achitã o singura data taxa de autorizare prevãzutã la art. 26 din ordonanta.
(3) Programele de formare profesionalã prin care se realizeazã calificarea sau recalificarea adulţilor se vor organiza pentru calificarile cuprinse în Registrul naţional al calificarilor profesionale din România.
ART. 6
(1) Registrul naţional al calificarilor profesionale din România, prevãzut la art. 11 alin. (2) din ordonanta, cuprinde calificarile recunoscute la nivel naţional. Acesta are la baza nivelurile de calificare, competentele profesionale şi sistemul de credite transferabile, corespunzãtor cerinţelor pieţei muncii.
(2) Pana la intrarea în vigoare a Registrului naţional al calificarilor profesionale din România, nomenclatorul calificarilor pentru care se pot organiza programe finalizate cu certificate de calificare se stabileşte de Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale şi de Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii şi se aproba prin ordin comun al ministrului muncii şi solidaritãţii sociale şi al ministrului educaţiei şi cercetãrii, care se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 7
(1) Programele de formare profesionalã se elaboreazã, potrivit art. 12 alin. (1) din ordonanta, în concordanta cu standardele ocupationale recunoscute la nivel naţional, aprobate în condiţiile reglementãrilor legale în vigoare.
(2) Standardele ocupationale pot fi obţinute de cãtre furnizorii de formare profesionalã în condiţiile stabilite de organismul abilitat, potrivit legii, cu gestionarea acestora.
ART. 8
(1) Persoanele cu nevoi speciale, prevãzute la art. 14 alin. (3) din ordonanta, sunt persoane care se încadreazã, în condiţiile legii, într-o categorie de persoane cu handicap.
(2) Programele de formare profesionalã la care participa persoanele cu nevoi speciale respecta particularitãţile acestei categorii de persoane atât în privinta condiţiilor materiale, cat şi a programei de pregãtire.
ART. 9
Furnizorii de formare profesionalã care organizeazã programe finalizate cu certificate de calificare recunoscute la nivel naţional încheie cu participanţii la aceste programe, potrivit art. 16 alin. (1) din ordonanta, contracte de formare profesionalã, conform modelului prevãzut în anexa nr. 2.
ART. 10
Organizarea şi desfãşurarea uceniciei la locul de munca, prevãzutã la art. 17 alin. (1) din ordonanta, se reglementeazã prin lege specialã.

CAP. 2
Autorizarea furnizorilor de formare profesionalã

ART. 11
Potrivit art. 18 alin. (1) din ordonanta, sunt supuşi autorizãrii numai furnizorii de formare profesionalã care doresc sa elibereze certificate de calificare sau de absolvire cu recunoaştere nationala. Ceilalţi furnizori de formare profesionalã pot organiza programe de formare profesionalã finalizate cu documente de absolvire proprii, care nu sunt însã certificate cu recunoaştere nationala.
ART. 12
Instituţiile de învãţãmânt superior acreditate se supun autorizãrii potrivit prezentelor norme pentru programele de formare profesionalã care nu intra sub incidenta prevederilor art. 18 alin. (2) din ordonanta.
ART. 13
În temeiul art. 19 alin. (1) din ordonanta, Consiliul Naţional de Formare Profesionalã a Adulţilor coordoneazã activitatea de autorizare a furnizorilor de formare profesionalã, asa încât aceasta sa se desfãşoare în mod unitar în intreaga ţara, scop în care:
a) poate infiinta comisii de autorizare a furnizorilor de formare profesionalã la nivel judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti, conform art. 19 alin. (2) din ordonanta;
b) îndeplineşte atribuţiile prevãzute la art. 25 din ordonanta;
c) centralizeazã datele cu privire la comisiile de autorizare, precum şi la activitatea acestora;
d) elaboreazã şi transmite instrucţiuni comisiilor de autorizare şi secretariatelor tehnice;
e) semnaleaza Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale, Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii, Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Munca, asociaţiilor patronale şi organizaţiilor sindicale deficientele constatate în activitatea comisiilor de autorizare;
f) tine evidenta profesiilor sau ocupatiilor pentru care exista cerinţe speciale la organizarea pregãtirii profesionale în colaborare cu autoritãţile de reglementare, în condiţiile legii;
g) acorda consultanţa de specialitate privind formarea profesionalã;
h) întocmeşte şi actualizeazã Registrul naţional al furnizorilor de formare profesionalã a adulţilor, care cuprinde toţi furnizorii de formare profesionalã autorizaţi.
ART. 14
(1) Autorizarea furnizorilor de formare profesionalã se face de cãtre comisii de autorizare judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.
(2) Conform art. 20 alin. (1) din ordonanta, comisiile de autorizare a furnizorilor de formare profesionalã sunt formate din 5 membri, din care un preşedinte care este directorul general al direcţiei generale de munca şi solidaritate socialã judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.
(3) În vederea infiintarii comisiilor de autorizare, în temeiul art. 20 alin. (2) lit. a)-c) din ordonanta, Consiliul Naţional de Formare Profesionalã a Adulţilor solicita Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii, Agenţiei Naţionale de Ocupare a Forţei de Munca, organizaţiilor sindicale şi asociaţiilor patronale reprezentative la nivel judeţean sa îşi nominalizeze reprezentanţii în comisiile de autorizare, persoane cu experienta în domeniul formãrii profesionale.
ART. 15
În sensul art. 20 alin. (2) lit. d) şi e) din ordonanta, reprezentative la nivel judeţean sunt organizaţiile sindicale şi asociaţiile patronale care reprezintã în plan judeţean organizaţiile sindicale şi asociaţiile patronale reprezentative la nivel naţional, conform <>Legii nr. 130/1996 privind contractul colectiv de munca, republicatã, cu modificãrile ulterioare.
ART. 16
Organizaţiile sindicale şi asociaţiile patronale reprezentative la nivel naţional stabilesc prin consens organizaţiile ai cãror reprezentanţi vor fi desemnaţi în comisiile de autorizare la nivelul fiecãrui judeţ şi al municipiului Bucureşti şi le comunica Consiliului Naţional de Formare Profesionalã a Adulţilor în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a prezentelor norme.
ART. 17
În cazul în care, din motive obiective, membrii titulari nu sunt disponibili, înlocuitorii acestora, desemnaţi în scris de autoritãţile publice, organizaţiile sindicale şi asociaţiile patronale prevãzute la art. 14 alin. (3) din prezentele norme, vor participa cu drept de vot la şedinţele de lucru ale comisiei de autorizare.
ART. 18
(1) Dupã nominalizarea membrilor de cãtre autoritãţile publice, organizaţiile sindicale şi asociaţiile patronale prevãzute la art. 14 alin. (3) din prezentele norme, comisiile de autorizare sunt înfiinţate prin hotãrâre a Consiliului Naţional de Formare Profesionalã a Adulţilor.
(2) Hotãrârea de înfiinţare a comisiilor de autorizare va fi comunicatã Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale, Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii, Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Munca, asociaţiilor patronale şi organizaţiilor sindicale, reprezentative la nivel naţional.
ART. 19
(1) Comisiile de autorizare îşi desfãşoarã lucrãrile în prezenta tuturor membrilor.
(2) În situaţii excepţionale, lucrãrile se pot desfasura în prezenta a minimum 3 membri, cu condiţia ca preşedintele şi reprezentanţii partenerilor sociali sa fie prezenţi.
ART. 20
Hotãrârile se iau cu minimum 3 voturi exprimate pentru acordarea, neacordarea sau retragerea autorizaţiei, dupã caz.
ART. 21
Potrivit art. 20 alin. (3) din ordonanta, pentru evaluarea furnizorilor de formare profesionalã în vederea autorizãrii, comisiile de autorizare pot folosi specialişti sau experţi în domeniul ocupational, respectiv care verifica îndeplinirea de cãtre furnizorul de formare profesionalã a criteriilor de evaluare în vederea autorizãrii.
ART. 22
Nivelul indemnizaţiilor membrilor comisiei de autorizare şi a specialiştilor pe domeniile ocupationale, folosiţi de cãtre comisii, este stabilit anual de Consiliul Naţional de Formare Profesionalã a Adulţilor şi este avizat de Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale.
ART. 23
(1) Taxele de autorizare se vireazã de cãtre persoanele juridice în contul direcţiei generale de munca şi solidaritate socialã din judeţul în care se solicita autorizarea.
(2) Taxele de autorizare plãtite de cãtre furnizorii de formare profesionalã se constituie venituri la bugetul de stat, conform legii.
(3) Salariul mediu brut pe economie luat în calcul la plata taxelor de autorizare este cel comunicat de Institutul Naţional de Statistica în luna precedenta celei în care se achitã taxa de autorizare de cãtre furnizorul de formare profesionalã.
ART. 24
Cheltuielile pentru funcţionarea comisiilor de autorizare, respectiv cheltuielile curente şi de capital, cheltuielile cu salarizarea personalului secretariatelor tehnice judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, plata indemnizaţiilor membrilor comisiilor de autorizare şi ale specialiştilor pe domenii ocupationale se efectueazã de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale, de cãtre direcţiile generale de munca şi solidaritate socialã judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.
ART. 25
Pentru buna desfãşurare a activitãţii comisiilor de autorizare şi a secretariatelor tehnice ale acestora, conform art. 20 alin. (5) din Ordonanta, direcţiile generale de munca şi solidaritate socialã judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, pun la dispoziţie comisiilor de autorizare un spaţiu corespunzãtor la sediul direcţiei.
ART. 26
Pentru îndeplinirea atribuţiilor menţionate la art. 21 din ordonanta, comisiile de autorizare:
a) aproba listele de specialişti şi experţi la care se poate apela pentru activitãţile de evaluare a furnizorilor de formare profesionalã şi de examinare a participanţilor la programele de formare profesionalã;
b) emit decizii;
c) transmit Consiliului Naţional de Formare Profesionalã a Adulţilor date privind activitatea de autorizare şi monitorizare a furnizorilor de formare profesionalã;
d) desfãşoarã alte activitãţi necesare pentru îndeplinirea atribuţiilor ce le revin.
ART. 27
(1) Secretariatele tehnice judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, ale comisiilor de autorizare ajuta comisiile în exercitarea atribuţiilor ce le revin, asistand la lucrãrile comisiei şi întocmind documentele în care se consemneazã conţinutul şi rezultatele acestor lucrãri.
(2) Pentru realizarea atribuţiilor prevãzute în art. 21 alin. (2) din ordonanta, secretariatele tehnice judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, ale comisiilor de autorizare realizeazã urmãtoarele activitãţi:
a) sprijinã comisiile de autorizare în activitãţile legate de evaluarea şi monitorizarea furnizorilor de formare profesionalã;
b) rezolva lucrãrile de secretariat legate de procesul de autorizare;
c) asigura comunicarea dintre Consiliul Naţional de Formare Profesionalã a Adulţilor, comisiile de autorizare, furnizorii de formare profesionalã, specialiştii implicaţi în activitãţile de evaluare a furnizorilor de formare profesionalã şi de examinare a participanţilor la programele de formare profesionalã;
d) oferã informaţii publicului interesat despre procesul de autorizare şi despre furnizorii de formare profesionalã autorizaţi.
ART. 28
(1) Fiecare comisie de autorizare dispune de ştampila proprie şi dispozitiv de aplicare a timbrului sec. Modelele de ştampila şi de timbru sec se aproba de Consiliul Naţional de Formare Profesionalã a Adulţilor şi se transmit comisiilor de autorizare.
(2) Cheltuielile necesare pentru procurarea stampilelor, a dispozitivului de aplicare a timbrului sec, tipizatelor şi a celorlalte imprimate necesare în activitatea de autorizare se efectueazã de cãtre direcţiile generale de munca şi solidaritate socialã judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, la solicitarea comisiilor de autorizare.
ART. 29
(1) Problemele ivite în activitatea comisiilor de autorizare se soluţioneazã de cãtre Consiliul Naţional de Formare Profesionalã a Adulţilor.
(2) Instituţiile şi organizaţiile reprezentate în comisiile de autorizare vor acorda tot sprijinul Consiliului Naţional de Formare Profesionalã a Adulţilor pentru soluţionarea problemelor care se pot ivi în activitatea comisiilor de autorizare.
ART. 30
(1) Documentul prin care se certifica autorizarea, prevãzut la art. 22 alin. (4) din ordonanta, se numeşte autorizaţie şi i se elibereazã furnizorului de formare profesionalã pentru fiecare tip de program de formare profesionalã.
(2) Forma, conţinutul şi regimul de eliberare a autorizaţiei sunt cuprinse în metodologia de autorizare, care se aproba prin ordin comun al ministrului muncii şi solidaritãţii sociale şi al ministrului educaţiei şi cercetãrii şi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) Metodologia de autorizare cuprinde criteriile şi procedurile de evaluare a furnizorilor de formare profesionalã în vederea autorizãrii sau retragerii autorizaţiei prevãzute la art. 25 lit. c) din ordonanta.
(4) Metodologia de autorizare se elaboreazã de Consiliul Naţional de Formare Profesionalã a Adulţilor, în colaborare cu Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale şi Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentelor norme.
ART. 31
(1) Potrivit art. 22 alin. (2) din ordonanta, autorizarea se face pentru fiecare dintre ocupatiile, gruparile de ocupaţii sau calificarile pentru care furnizorul de formare profesionalã organizeazã programe de formare profesionalã, conform art. 5 din prezentele norme.
(2) Furnizorii de formare profesionalã care sunt autorizaţi sa organizeze programe de formare profesionalã finalizate cu certificate de calificare cu recunoaştere nationala pot organiza şi programe de iniţiere pentru dobândirea unora dintre competentele aferente programului de calificare respectiv, finalizate cu certificate de absolvire cu recunoaştere nationala, în baza aceleiaşi autorizaţii.
ART. 32
(1) Activitatea de monitorizare prevãzutã la art. 21 alin. (1) lit. c) şi la art. 25 lit. e) din ordonanta consta în urmãrirea sistematica a îndeplinirii de cãtre furnizorul de formare profesionalã a criteriilor care au stat la baza autorizãrii acestuia, pentru organizarea unui program de formare profesionalã.
(2) Neîndeplinirea criteriilor care au stat la baza autorizãrii furnizorului de formare profesionalã, pentru organizarea programului de formare profesionalã, determina retragerea autorizaţiei respective.
(3) Procedura de monitorizare, criteriile şi procedura de retragere a autorizaţiei fac parte integrantã din metodologia de autorizare prevãzutã la art. 30 alin. (2) din prezentele norme.
ART. 33
(1) În cazul în care comisia de autorizare respinge cererea de autorizare a unui furnizor de formare profesionalã, acesta poate contesta decizia la Consiliul Naţional de Formare Profesionalã a Adulţilor.
(2) Modalitatea de soluţionare a contestaţiei este cuprinsã în metodologia de autorizare prevãzutã la art. 30 alin. (2) din prezentele norme.
ART. 34
(1) În temeiul art. 27 din ordonanta, Consiliul Naţional de Formare Profesionalã a Adulţilor stabileşte modalitãţile de colectare şi de organizare a datelor cuprinse în Registrul naţional al furnizorilor de formare profesionalã a adulţilor.
(2) Aceste date sunt puse la dispoziţie publicului interesat prin secretariatele tehnice ale comisiilor de autorizare, prin secretariatul tehnic al Consiliului Naţional de Formare Profesionalã a Adulţilor şi prin Internet.
(3) Structura Registrului naţional al furnizorilor de formare profesionalã a adulţilor, denumit în continuare prescurtat RNFFPA, este prevãzutã în anexa nr. 3.

CAP. 3
Evaluarea şi certificarea formãrii profesionale a adulţilor

ART. 35
(1) În temeiul art. 28 şi 29 din ordonanta, examenele de absolvire susţinute de participanţii la programele de formare profesionalã se organizeazã conform Metodologiei certificãrii formãrii profesionale a adulţilor.
(2) Metodologia certificãrii formãrii profesionale a adulţilor se elaboreazã de cãtre Consiliul Naţional de Formare Profesionalã a Adulţilor, în temeiul art. 30 din ordonanta, se aproba în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentelor norme prin ordin comun al ministrului muncii şi solidaritãţii sociale şi al ministrului educaţiei şi cercetãrii şi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 36
(1) Certificatele de calificare profesionalã sau de absolvire cu recunoaştere nationala, prevãzute la art. 31 din ordonanta, sunt imprimate-tip, tipãrite pe hârtie specialã, având elemente de securizare, conform modelelor prevãzute în anexele nr. 4 şi 5, şi au regimul actelor de studii.
(2) Certificatele prevãzute la alin. (1) se elibereazã însoţite de o anexa denumita "Supliment descriptiv al certificatului", în care se precizeazã competentele profesionale dobândite, conform modelului prevãzut în anexa nr. 6.
(3) Cheltuielile pentru tipãrirea certificatelor de calificare profesionalã şi de absolvire, precum şi a anexelor acestora sunt suportate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale.
ART. 37
(1) Procedura de evaluare şi certificare a competentelor obţinute pe alte cai decât cele formale, prevãzutã la art. 32 din ordonanta, se elaboreazã de Consiliul pentru Standarde Ocupationale şi Atestare în colaborare cu Consiliul Naţional de Formare Profesionalã a Adulţilor, se aproba în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentelor norme prin ordin comun al ministrului muncii şi solidaritãţii sociale şi al ministrului educaţiei şi cercetãrii şi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Procedura de evaluare şi certificare a competentelor prevãzutã la alin. (1) stabileşte şi modul de autorizare a centrelor care au dreptul sa organizeze evaluarea şi certificarea competentelor obţinute pe alte cai decât cele formale.

CAP. 4
Dispoziţii finale

ART. 38
Cheltuielile cu pregãtirea profesionalã a salariaţilor, efectuate de cãtre societãţile comerciale, companiile şi societãţile naţionale, unitãţile cooperatiste, regiile autonome şi alte instituţii, precum şi de cãtre persoane fizice autorizate sa desfãşoare activitãţi independente, înregistrate în contabilitatea proprie, sunt cheltuieli deductibile la calculul profitului impozabil, respectiv al venitului impozabil.
ART. 39
Metodologia de realizare a cercetãrii statistice aferente formãrii profesionale a adulţilor, prevãzutã la art. 45 alin. (2) din ordonanta, se va elabora în termen de 12 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentelor norme metodologice.
ART. 40
Pentru alcãtuirea şi completarea listei profesiilor şi ocupatiilor pentru care exista cerinţe speciale la organizarea pregãtirii profesionale prevãzute la art. 13 lit. f) din prezentele norme metodologice, ministerele, agenţiile naţionale şi alte autoritãţi sau organizaţii responsabile vor transmite Consiliului Naţional de Formare Profesionalã a Adulţilor, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentelor norme metodologice, informaţiile privind aceste profesii şi ocupaţii, cu menţionarea cadrului legislativ şi a condiţiilor de reglementare.
ART. 41
(1) Activitatea de control prevãzutã la art. 46 din ordonanta are în vedere:
a) activitatea de formare profesionalã desfasurata de furnizorii de formare profesionalã;
b) activitatea de autorizare a furnizorilor de formare profesionalã.
(2) Controlul asupra modului de organizare a activitãţii de formare profesionalã desfãşurate de furnizorii de formare profesionalã se efectueazã de Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale şi de Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii.
(3) Pentru realizarea controlului prevãzut la alin. (2), furnizorii de formare profesionalã vor pune la dispoziţie persoanelor împuternicite sa exercite controlul toate informaţiile solicitate, referitoare la activitatea de formare profesionalã.
(4) Consiliul Naţional de Formare Profesionalã a Adulţilor va întocmi periodic rapoarte privind activitatea de autorizare a furnizorilor de formare profesionalã pe care o coordoneazã şi le va pune la dispoziţie ministrului muncii şi solidaritãţii sociale şi ministrului educaţiei şi cercetãrii.
ART. 42
Nerespectarea prezentelor norme metodologice atrage, dupã caz, rãspunderea disciplinarã, contravenţionalã, penalã sau civilã a persoanelor vinovate, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
ART. 43
Anexele nr. 1-6 fac parte integrantã din prezentele norme metodologice.

ANEXA 1
-------
la normele metodologice
-----------------------

NIVELURILE DE CALIFICARE

Nivelul 1
Persoana este responsabilã de execuţia propriei activitãţi. Munca presupune în special activitãţi simple, de rutina.
Formare profesionalã care oferã acces la acest nivel: de regula învãţãmânt obligatoriu şi iniţiere profesionalã. Iniţierea profesionalã este dobandita fie în cadrul învãţãmântului profesional prin şcoala de ucenici, fie printr-un program de iniţiere profesionalã în sistemul de formare profesionalã a adulţilor.
Nivelul 2
Persoana este responsabilã de execuţia propriei activitãţi. În plus exista o responsabilitate colectivã în cadrul activitãţilor desfãşurate, care presupune colaborarea cu colegii. Munca presupune o gama larga de activitãţi realizate în contexte variate. Unele dintre aceste activitãţi sunt complexe sau nerutiniere.
Formare profesionalã care oferã acces la acest nivel: de regula învãţãmânt obligatoriu şi calificare profesionalã prin învãţãmântul profesional - şcoala profesionalã - sau prin programe de formare profesionalã în sistemul de formare profesionalã a adulţilor.
Nivelul 3
Persoana este responsabilã de execuţia propriei activitãţi, dar şi de realizarea sarcinilor încredinţate grupului din care face parte, având atribuţii de coordonare şi control. Munca presupune o gama larga de activitãţi complexe, nerutiniere, realizate în contexte variate.
Formare profesionalã care oferã acces la acest nivel: învãţãmânt liceal - filiera tehnologicã şi vocationala sau învãţãmânt postliceal ori învãţãmânt liceal şi program de formare profesionalã de specialitate în sistemul de formare profesionalã a adulţilor.
Nivelul 4
Persoana este responsabilã de execuţia propriei activitãţi, dar şi de realizarea sarcinilor încredinţate grupului din care face parte, putând desfasura şi activitãţi de tip managerial. Munca presupune aplicarea cunoştinţelor într-o gama larga de activitãţi complexe, realizate într-o mare varietate de contexte, implicând combinarea de proceduri diverse sau definirea altora noi.
Formare profesionalã care oferã acces la acest nivel: formare tehnica postsecundara prin învãţãmânt universitar.
Nivelul 5
Persoana este responsabilã de execuţia activitãţilor proprii şi ale grupului pe care îl conduce, având o autonomie personalã ridicatã. Munca presupune aplicarea unui complex de principii fundamentale într-o larga varietate de contexte, adesea imprevizibile. Presupune cunoştinţe şi competente de nivel înalt atât legate de domeniile ocupationale, cat şi independente de aceste domenii. Caracteristici esenţiale ale nivelului sunt: capacitatile de analiza, diagnoza, structurare, planificare, execuţie şi evaluare.
Formare profesionalã care oferã acces la acest nivel: învãţãmânt universitar şi postuniversitar.
NOTA:
1. Calificarile dobândite în sistemul de educaţie a adulţilor, pentru care se organizeazã pregãtirea, şi prin sistemul de învãţãmânt nu permit continuarea studiilor conform procedurilor care reglementeazã mobilitatea interna între nivelurile educaţionale stabilite de Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii.
2. Persoanele care obţin o calificare în afarã sistemului de învãţãmânt şi care doresc sa continue studiile pot beneficia de recunoaşterea achiziţiilor de cunoaştere, aptitudini şi deprinderi dobândite prin sistemul creditelor transferabile reglementate în condiţiile art. 3 alin. (3) din normele metodologice.

ANEXA 2
-------
la normele metodologice
-----------------------

CONTRACT
de formare profesionalã
(model)
Nr. ........... din .............

1. Pãrţile contractante:
A. .................., în calitate de furnizor de formare profesionalã, denumit în continuare furnizor, reprezentat prin ........, având funcţia de ................., cu sediul în ....................., str. ............. nr. ..., judeţul (sectorul) ........., telefon ......, fax ..............., e-mail .................., cod fiscal/cod unic de înregistrare ......................, cont bancar ........................ la ........................, posesor al autorizaţiei de furnizor de formare profesionalã pentru ocupaţia ................, seria ........... nr. ............., înmatriculat în Registrul naţional al furnizorilor de formare profesionalã a adulţilor cu nr. ......../.....................
B. ..............., în calitate de beneficiar de formare profesionalã, denumit în continuare beneficiar, cu domiciliul în ..................., str. .......... nr. ...., judeţul (sectorul) ....., telefon ............
2. Obiectul contractului:
Obiectul contractului îl constituie prestarea de cãtre furnizor a serviciului de formare profesionalã, pentru ocupaţia de .............. .
3. Durata contractului:
Durata contractului este de ...... luni, reprezentând ............ ore de pregãtire teoreticã şi .................... ore de pregãtire practica; derularea contractului începe la data de ........................ .
4. Valoarea contractului:
Valoarea totalã a contractului este de ....................... lei. Beneficiarul va achitã aceasta suma reprezentând contravaloarea serviciilor prestate de cãtre furnizor în ............... transe, pana la data de ........, prima transa fiind achitatã pana la data de .........., iar celelalte transe la datele de ....................... . Valoarea contractului, precum şi modalitãţile de plata pot fi modificate ulterior, cu acordul pãrţilor, prin acte adiţionale la prezentul contract.
5. Obligaţiile pãrţilor:
A. Furnizorul se obliga:
a) sa presteze serviciile de formare profesionalã, cu respectarea normelor legale şi a metodologiilor în materie, punând accent pe calitatea formãrii profesionale;
b) sa asigure resursele umane, materiale, tehnice sau altele asemenea, necesare desfãşurãrii activitãţii de formare profesionalã;
c) sa asigure finalizarea procesului de formare profesionalã şi susţinerea examenelor de absolvire la terminarea stagiilor de pregãtire teoreticã şi practica;
d) sa asigure instructajul privind protecţia muncii;
e) sa nu impunã beneficiarului sa participe la alte activitãţi decât cele prevãzute în programul de formare profesionalã.
B. Beneficiarul se obliga:
a) sa frecventeze programul de formare profesionalã pe intreaga perioada. Înregistrarea a mai mult de 10% absente nemotivate sau 25% absente motivate din durata totalã a programului conduce la pierderea dreptului beneficiarului de a susţine examenul de absolvire;
b) sa utilizeze resursele materiale, tehnice şi altele asemenea potrivit scopului şi destinaţiei acestora şi numai în cadrul procesului de formare profesionalã, evitand degradarea, deteriorarea sau distrugerea acestora;
c) sa pãstreze ordinea, curãţenia şi disciplina pe parcursul frecventarii cursurilor de formare profesionalã;
d) sa respecte normele privind protecţia muncii.
6. Rãspunderea contractualã
Pentru nerespectarea clauzelor prezentului contract, pentru neexecutarea sau executarea necorespunzãtoare a contractului partea vinovata rãspunde potrivit legii.
În cazul în care beneficiarul nu poate începe, continua sau finaliza cursul din motive absolut obiective, acesta va suporta doar cheltuielile efectiv efectuate de furnizor în executarea contractului, dar nu mai puţin de 15%.
Nefinalizarea cursului din motive imputabile furnizorului conferã beneficiarului dreptul de a solicita şi a obţine restituirea contravalorii taxei achitate, potrivit pct. 4.
7. Forta majorã
Forta majorã exonereaza pãrţile de rãspundere în cazul în care aceasta este doveditã în condiţiile legii.
Partea care, din cauza de forta majorã, nu îşi poate respecta obligaţiile contractuale va înştiinţa în scris cealaltã parte contractantã, în termen de cel mult 5 zile de la data încetãrii situaţiei de forta majorã.
8. Soluţionarea litigiilor
Pãrţile contractante vor depune toate diligenţele pentru rezolvarea pe cale amiabila a neintelegerilor ce se pot ivi între ele cu ocazia executãrii contractului.
Dacã rezolvarea pe cale amiabila nu este posibila, pãrţile se pot adresa instanţei de judecata competente, potrivit legii.
9. Modificarea, suspendarea şi încetarea contractului
Contractul poate fi modificat numai prin acordul de vointa al pãrţilor, exprimat prin act adiţional la prezentul contract.
Pãrţile pot stabili de comun acord suspendarea pe o durata limitatã a contractului.
Prezentul contract poate inceta în urmãtoarele condiţii:
a) prin expirarea termenului şi realizarea obiectului contractului;
b) prin acordul de vointa al pãrţilor;
c) prin reziliere.
În cazul în care una dintre pãrţi nu îşi respecta obligaţiile asumate prin contract, partea lezata poate cere rezilierea contractului.
10. Clauze speciale
Pãrţile contractante pot stabili prin act adiţional şi alte clauze contractuale, dacã acestea nu sunt contrare legii.
11. Dispoziţii finale
Prezentul contract reprezintã acordul de vointa al pãrţilor şi a fost încheiat astãzi, ...................., în doua exemplare, din care unul pentru furnizor şi unul pentru beneficiar.

Furnizor, Beneficiar,
............... ...................



ANEXA 3


la normele metodologice
-----------------------

CONSILIUL NAŢIONAL DE FORMARE PROFESIONALĂ A ADULŢILOR

REGISTRUL NAŢIONAL
al furnizorilor de formare profesionalã a adulţilor


┌────┬────┬────┬────┬────┬────┬────┬──────────────┬────────┬────────┬────────┐
│ │ │ │ │ │ │ │ Programul de │Autoriza│Duplicat│Retrage-│
│ │ │ │ │ │ │ │ formare │tia │ │rea │
│ │ │ │ │ │ │ │ autorizat │ │ │autoriza│
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │tie │
├────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┬────┬────┼────┬───┼────┬───┼────┬───┤
│ 0 │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9 │ 10 │ 11│ 12 │ 13│ 14 │15 │
├────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼───┼────┼───┼────┼───┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼───┼────┼───┼────┼───┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼───┼────┼───┼────┼───┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼───┼────┼───┼────┼───┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼───┼────┼───┼────┼───┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼───┼────┼───┼────┼───┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
└────┴────┴────┴────┴────┴────┴────┴────┴────┴────┴────┴───┴────┴───┴────┴───┘

NOTA C.T.C.E. PIATRA-NEAMT

0 = Nr. de înmatriculare
1 = Data
2 = Denumirea furnizorului
3 = Adresa
4 = Forma de organizare sau statutul juridic
5 = Codul unic de înregistrare sau codul fiscal
6 = Numãrul de telefon, fax
7 = Numele
8 = Tipul
9 = Cod COR/Cod Nomenclator
10 = Seria Nr.
11 = Data eliberãrii
12 = Seria Nr.
13 = Data eliberãrii
14 = Decizia
15 = Data comunicãrii





ANEXA 4


la normele metodologice
-----------------------

PARTEA STANGA A CERTIFICATULUI DE CALIFICARE PROFESIONALĂ

ROMÂNIA
MMSS MEC

SERIA .....NR ....................

CERTIFICAT
DE CALIFICARE PROFESIONALĂ


Dl/D-na................................
cod numeric personal ...............
nãscut(a) în anul ........luna ........
ziua ..... în localitatea ...............
jud./sect. .............. fiul (fiica) lui
..................şi al (a)............
a participat în perioada ..............
la programul de calificare/recalificare
ucenicie ..............................
.......................................
cu durata de ...... ore, organizat
de ....................................
cu sediul în localitatea ..............
Judeţul .................. înmatriculat
în RNFFPA cu nr. ........../...........
şi a promovat examenul de absolvire în
anul ... luna ... ziua ... cu media ...
obtinand calificarea de................
.......................................

DIRECTOR,

LS

Nr. ..... Data eliberãrii .............
Semnatura absolvent....................


PARTEA DREAPTA A CERTIFICATULUI DE CALIFICARE PROFSIONALA

ROMÂNIA

Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii


┌─────────────────────┐
│SERIA...... NR:..... │ TS
└─────────────────────┘



CERTIFICAT

DE CALIFICARE PROFESIONALĂ

Dl/D-na. ...................... cod numeric personal .....................
nãscut(a)în anul .... luna .... ziua .... în localitatea .................
judeţul/sectorul ...........
fiul(fiica) lui ............ şi al (a) ..... a participat în perioada ....
la programul de calificare/recalificare/ucenicie .........................
..........................................................................
.............................. ............ cu durata de ............ ore,
organizat de .................................... cu sediul în localitatea
...................... judeţul ................. înmatriculat în Registrul
naţional al furnizorilor de formare profesionalã a adulţilor cu nr. .../...
şi a promovat examenul de absolvire în anul ..... luna ...... ziua.......
cu media ................. obtinand calificarea de .......................

Prezentul certificat se elibereazã în conformitate cu prevederile O.G. nr.
129/2000, republicatã şi este însoţit de suplimentul descriptiv al
certificatului.


DIRECTOR*) PREŞEDINTE**)

LS
Secretar,

Nr. ................
Data eliberãrii: anul ...... luna ...... ziua ........


*) Directorul furnizorului de formare
**) Preşedintele comisiei de examinare




ANEXA 5


la normele metodologice
-----------------------

PARTEA STANGA A CERTIFICATULUI DE ABSOLVIRE

ROMÂNIA
MMSS MEC

SERIA ..... NR ...................

CERTIFICAT
DE ABSOLVIRE


Dl/D-na................................
cod numeric personal ..................
nãscut(a) în anul ........luna ........
ziua ..... în localitatea .............
jud./sect. ............... fiul (fiica) lui
..................şi al (a) ...........
a participat în perioada ..............
la programul de iniţiere/perfecţionare/
specializare cu durata de ......... ore,
pentru ocupaţia (competente comune)
.......................................
.......................................
cod COR ....... organizat de ..........
.......................................
cu sediul în localitatea ..............
judeţul ................... înmatriculat
în RNFFPA cu nr. ........../...........
şi a promovat examenul de absolvire în
anul ... luna ... ziua .... cu nota/
calificativul ........................

DIRECTOR,

LS

Nr. ..... Data eliberãrii ...........
Semnatura absolvent .................


PARTEA DREAPTA A CERTIFICATULUI DE ABSOLVIRE

ROMÂNIA

Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii


┌─────────────────────┐
│SERIA...... NR:..... │
└─────────────────────┘


CERTIFICAT

DE ABSOLVIRE

Dl/D-na. ...................... cod numeric personal .....................
nãscut(a)în anul .... luna .... ziua .... în localitatea .................
judeţul/sectorul ...........
fiul(fiica) lui ............ şi al (a) ..... a participat în perioada ....
la programul de iniţiere/perfecţionare/specializare cu durata de .........
cu durata de ............ ore, pentru ocupaţia (competente comune) .......
.................................... cod COR ............... organizat de
............................................................ cu sediul în
localitatea ............. judeţul ............. înmatriculat în Registrul
naţional al furnizorilor de formare profesionalã a adulţilor cu nr. ..../
............ şi a promovat examenul de absolvire în anul .... luna ......
ziua ...... cu nota/calificativul .......................................


Prezentul certificat se elibereazã în conformitate cu prevederile O.G.
129/2000, republicatã şi este însoţit de suplimentul descriptiv al
certificatului.


DIRECTOR*) PREŞEDINTE**)

LS
Secretar,

Nr. ................
Data eliberãrii: anul ...... luna ...... ziua ........


*) Directorul furnizorului de formare
**) Preşedintele comisiei de examinare




ANEXA 6


la normele metodologice
-----------------------


ROMÂNIA
SUPLIMENT DESCRIPTIV AL CERTIFICATULUI



┌────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ 1. Certificatul │
│ │
│ │
│tipul ................................... │
│seria ............... nr. ............... │
│calificarea/ocupaţia*1) ............................. cod COR ............. │
│cod Nomenclator/Registrul naţional al calificarilor profesionale din România│
│.................. │
│ │
└────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ 2. Autoritãţile naţionale responsabile │
│ │
│ Ministerul Muncii Consiliul Naţional de Formare Ministerul Educaţiei │
│Solidaritãţii Sociale Profesionalã a Adulţilor şi Cercetãrii │
└────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ 3. Denumirea furnizorului de formare profesionalã care a eliberat │
│ certificatul │
│........................................................................... │
│ │
│Nr. de înmatriculare în Registrul naţional al furnizorilor de formare │
│profesionalã a adulţilor............................ │
│ │
└────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ 4. Nivelul de calificare certificat │
│ │
│........................................................................ │
│ │
└────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘

Nota:
Acest document nu este un act oficial de calificare.
*1) Se va completa calificarea pentru certificatele de calificare şi
ocupaţia pentru certificatul de absolvire.

┌────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ 5. Sistemul de evaluare │
│ │
│note:..................... │
│calificative:............. │
└────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ 6. Baza legalã pentru eliberarea certificatului │
│ │
│......................................................................... │
│ │
└────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ 7. Nivelul studiilor pentru accesul la programul de formare profesionalã │
│ │
│.......................................................................... │
└────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ 8. Tipul de program de formare profesionalã │
│ │
│........................................................................... │
│ │
│Durata (ore) total: ..................... │
│din care: pregãtire teoreticã ........ │
│ pregãtire practica ......... │
└────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ 9. Competente profesionale dobândite │
│ │
│........................................................................... │
│........................................................................... │
│........................................................................... │
│........................................................................... │
│........................................................................... │
│........................................................................... │
│........................................................................... │
│........................................................................... │
│........................................................................... │
│........................................................................... │
│ │
└────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘

DIRECTOR*), PREŞEDINTE**),

LS


Secretar,


*) Directorul furnizorului de formare
**) Preşedintele comisiei de examinare


---------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016