Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 481 din 2 septembrie 1997  pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 10/1997 cu privire la diminuarea blocajului financiar si a pierderilor din economie    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 481 din 2 septembrie 1997 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 10/1997 cu privire la diminuarea blocajului financiar si a pierderilor din economie

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 236 din 10 septembrie 1997
În temeiul prevederilor <>art. 10 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 10/1997 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 151/1997 ,

Guvernul României hotãrãşte:

ARTICOL UNIC
Se aproba Normele metodologice de aplicare a prevederilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 10/1997 cu privire la diminuarea blocajului financiar şi a pierderilor din economie, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.

PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA

Contrasemneazã:
---------------
Ministru de stat,
ministrul reformei,
Ulm Spineanu

Ministru de stat,
ministrul finanţelor,
Mircea Ciumara

Preşedintele Agenţiei Naţionale
pentru Privatizare,
Valentin M. Ionescu

ANEXA 1

NORME METODOLOGICE
de aplicare a prevederilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 10/1997 cu privire la diminuarea blocajului financiar şi a pierderilor din economie

1. În vederea utilizãrii instrumentelor şi modalitãţilor de plata garantate, prevãzute la <>art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 10/1997 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 151/1997 , denumita în continuare ordonanta, se vor respecta urmãtoarele reglementãri:

1.1. La art. 2 alin. (1) lit. a) şi b):
a) <>Legea nr. 58/1934 asupra cambiei şi biletului la ordin, modificatã prin <>Ordonanta Guvernului nr. 11/1993 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 201 din 23 august 1993 şi aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 83/1994 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 292 din 14 octombrie 1994;
b) <>Legea nr. 59/1934 asupra cecului, modificatã prin <>Ordonanta Guvernului nr. 11/1993 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 83/1994 ;
c) <>Normele-cadru nr. 6/1994 privind comerţul fãcut de societãţile bancare şi celelalte societãţi de credit, cu cambii şi bilete la ordin, pe baza <>Legii nr. 58/1934 asupra cambiei şi biletului la ordin, modificatã prin <>Ordonanta Guvernului nr. 11/1993 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 83/1994 , emise de Banca Nationala a României;
d) <>Normele-cadru nr. 7/1994 privind comerţul fãcut de societãţile bancare şi celelalte societãţi de credit, cu cecuri, pe baza <>Legii nr. 59/1934 asupra cecului, modificatã prin <>Ordonanta Guvernului nr. 11/1993 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 83/1994 , emise de Banca Nationala a României;
e) <>Regulamentul Bãncii Naţionale a României nr. 10/1994 privind compensarea multilaterala a plãţilor interbancare fãrã numerar pe suport hârtie, republicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 64 bis din 29 martie 1996, cu modificãrile ulterioare.

1.2. La art. 2 alin. (2) lit. b):
- Valoarea la care aderentul va ceda prin contractul de factoring, cu titlu de vânzare sau de gaj, creanţele nãscute din vânzarea de bunuri sau din prestarea de servicii cãtre terţi va fi cea negociata între pãrţi şi aprobatã de consiliul de administraţie sau managerul aderentului, dupã caz.
2. Pentru punerea în aplicare a prevederilor art. 3 şi 4 din ordonanta, se va proceda dupã cum urmeazã:

2.1. La art. 3 lit. a):
Compensarea datoriilor nerambursate la scadenta se va realiza pe baza de contract încheiat între pãrţi, în care vor fi înscrise, în mod obligatoriu, valoarea, numãrul şi data facturilor pentru care se face compensarea.
Contractul se încheie de cãtre conducerile executive ale pãrţilor, pe baza mandatului primit de acestea de la consiliul de administraţie al regiilor autonome sau al societãţilor comerciale care intra sub incidenta ordonanţei.

2.2. La art. 3 lit. b) şi la art. 4:
Conversia datoriilor nerambursate la scadenta în acţiuni sau pãrţi sociale se va face în cazul în care adunarea generalã a actionarilor sau asociaţilor a aprobat aceasta mãsura ca una dintre acţiunile care conduc la redresarea financiarã a societãţii comerciale.
Conversia datoriilor nerambursate la scadenta în acţiuni sau pãrţi sociale se face pe baza de convenţie între:
a) societãţi comerciale şi societãţi bancare;
b) societãţi comerciale la care statul este acţionar sau asociat şi societãţi comerciale din sectorul privat.
Convenţiile vor stipula şi valoarea datoriilor care pot fi convertite în acţiuni sau pãrţi sociale.
Conversia datoriilor nerambursate la scadenta în acţiuni sau pãrţi sociale la societãţile comerciale se poate face în limita acţiunilor sau a pãrţilor sociale deţinute de Fondul Proprietãţii de Stat.
Conversia datoriilor nerambursate la scadenta se face la o valoare a acţiunilor sau a pãrţilor sociale stabilitã pe baza unui raport de evaluare şi convenitã, în urma negocierilor, între societatea comercialã creditoare şi reprezentanţii Fondului Proprietãţii de Stat, conform mandatului special acordat de Consiliul de administraţie al Fondului Proprietãţii de Stat.
Convenţiile încheiate între debitori şi creditori, semnate de administratorii pãrţilor, nu produc efecte juridice pana la aprobarea conversiei datoriilor nerambursate la scadenta în Consiliul de administraţie al Fondului Proprietãţii de Stat.
În vederea aprobãrii conversiei datoriilor nerambursate la scadenta de cãtre Consiliul de administraţie al Fondului Proprietãţii de Stat şi acordãrii mandatului special reprezentanţilor sãi în adunarea generalã a actionarilor la societãţile comerciale debitoare la care statul deţine acţiuni sau pãrţi sociale, acestea vor depune la Fondul Proprietãţii de Stat urmãtoarele documente:
a) toate convenţiile de conversie a datoriilor nerambursate la scadenta în acţiuni sau pãrţi sociale, încheiate de societatea comercialã;
b) raportul de evaluare a societãţii comerciale;
c) nota de fundamentare privind aplicarea mãsurilor prevãzute la art. 6 din ordonanta, în vederea redresarii financiare a societãţii comerciale, utilizata la încheierea convenţiilor;
d) bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi aferente ultimului exerciţiu financiar, înregistrate la direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, raportul de gestiune şi raportul cenzorilor;
e) situaţia patrimoniului, întocmitã pe baza ultimei balante de verificare, care a stat la baza stabilirii datoriilor nerambursate la scadenta - certificate de cenzori;
f) structura actionariatului sau a asociaţilor (conform registrului consolidat al actionarilor sau asociaţilor) la data inaintarii documentaţiei;
g) proiectele actelor adiţionale de modificare a contractului şi a statutului societãţii comerciale;
h) alte documente solicitate de Fondul Proprietãţii de Stat.
În urma aprobãrii de cãtre Consiliul de administraţie al Fondului Proprietãţii de Stat a sintezei documentaţiei de mai sus, se va acorda mandat special reprezentanţilor Fondului Proprietãţii de Stat, care vor hotãrî conversia datoriilor nerambursate la scadenta în acţiuni sau pãrţi sociale şi vor încheia un contract de cesiune de acţiuni sau pãrţi sociale.
Contractul de cesiune în baza cãruia se face conversia datoriilor nerambursate la scadenta în acţiuni sau pãrţi sociale constituie documentul cu care se face înregistrarea în registrul actionarilor sau asociaţilor societãţii comerciale.
Conversia datoriilor nerambursate la scadenta în acţiuni sau pãrţi sociale nu se poate face la societãţile comerciale la care exista oferta de vânzare-cumpãrare de acţiuni sau de pãrţi sociale.
În aplicarea prevederilor art. 4 alin. (3) din ordonanta, societãţile bancare îşi pot converti drepturile de creanta în acţiuni sau pãrţi sociale prin stingerea proporţionalã atât a creditului, cat şi a dobânzilor aferente, neîncasate la scadenta. Conversia drepturilor de creanta în acţiuni sau pãrţi sociale poate fi efectuatã de o societate bancarã numai pe baza hotãrârii adunãrii generale a actionarilor respectivei societãţi bancare.
În maximum 60 de zile de la aprobarea conversiei datoriilor nerambursate la scadenta în acţiuni sau pãrţi sociale, Fondul Proprietãţii de Stat are obligaţia de a întocmi oferta de vânzare a acţiunilor sau a pãrţilor sociale ce i-au mai rãmas în portofoliu la societãţile comerciale care au procedat la conversia datoriilor.
3. În aplicarea art. 5 din ordonanta se precizeazã ca, potrivit monografiei prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezentele norme metodologice, veniturile înregistrate în contul "Alte venituri excepţionale din operaţiuni de gestiune", reprezentând valoarea datoriilor nerambursate la scadenta, pentru care s-a fãcut conversia în acţiuni sau pãrţi sociale, sunt cuprinse la calculul profitului impozabil. Excepţie face situaţia prevãzutã la art. 5 din ordonanta, respectiv atunci când cedentul acţiunilor este Fondul Proprietãţii de Stat, caz în care respectivele venituri se înscriu în declaraţiile privind impozitul pe profit ca sume deductibile la calculul profitului impozabil.
4. În aplicarea art. 8 din ordonanta, se considera ca Fondul Proprietãţii de Stat a dispus lichidarea unei societãţi comerciale la data expirãrii termenului de 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României a hotãrârii adunãrii generale a actionarilor de dizolvare-lichidare.
5. Pentru aplicarea prevederilor din ordonanta se vor efectua înregistrãrile contabile potrivit monografiei, anexa la prezentele norme metodologice.
6. Pe perioada cuprinsã între data semnãrii convenţiei privind conversia datoriilor nerambursabile la scadenta în acţiuni sau pãrţi sociale între pãrţi şi data când creditorul devine acţionar nu se datoreazã penalizãri pentru datoriile care fac obiectul convenţiei.

ANEXA 1
-------
la normele metodologice
-----------------------

MONOGRAFIE
privind reflectarea în contabilitate a operaţiunilor ce decurg din prevederile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 10/1997 cu privire la diminuarea blocajului financiar şi a pierderilor din economie

Art. 2 alin. (1) lit. a) şi b)

* Evidenta cambiilor şi biletelor la ordin avalizate de o societate bancarã şi acceptate în prealabil de obligatul principal se tine cu ajutorul conturilor:


5113 "Efecte de încasat" - la agenţii economici beneficiari;
403 "Efecte de plãtit" - la agenţii economici care au calitatea de
"obligat principal";
413 "Efecte de primit" - la agenţii economici beneficiari;

* Evidenta cecurilor, certificate potrivit prevederilor legale, se asigura cu ajutorul conturilor:

5112 "Cecuri de încasat" - la agenţii economici beneficiari;
403 "Efecte de plãtit" - la agenţii economici care au obligaţia de
plata (tragator);
413 "Efecte de primit" - la agenţii economici beneficiari.

a) La beneficiar

413 = 411 - cu valoarea cambiilor şi
"Efecte de primit" "Clienţi" biletelor la ordin acceptate
de cãtre tras;

5113 = 413 - avalizarea cambiilor sau
"Efecte de încasat" "Efecte de primit" biletelor la ordin;

512 = 5113 - cu valoarea cambiilor şi
"Conturi curente "Efecte de încasat" biletelor la ordin la
la bãnci" scadenta.

b) La obligatul principal

401 = 403 - cu valoarea acceptatã a
"Furnizori" "Efecte de plãtit" cambiilor şi biletelor la
ordin;

403 = 512 - cu valoarea cambiilor şi
"Efecte de plãtit" "Conturi curente biletelor la ordin plãtite
la bãnci" la scadenta.

c) La beneficiar

5112 = 411 - cu valoarea cecurilor primite
"Cecuri de încasat" "Clienţi" de la clienţi;

512 = 5112 - cu valoarea cecurilor
"Conturi curente "Cecuri de încasat" încasate.
la bãnci"

d) La tragator

401 = 512 - cu valoarea cecurilor
"Furnizori" "Conturi curente plãtite.
la bãnci"

Art. 2 alin. (2) lit. a)

512 = 411 - cu valoarea creanţelor
"Conturi curente "Clienţi" vândute unei societãţi
la bãnci" bancare sau instituţii
financiare specializate;

668 = 512 - cu taxa de forfetare plãtitã
"Alte cheltuieli "Conturi curente societãţii bancare sau
financiare" la bãnci" instituţiei financiare
specializate"

sau

% = 411 - cu valoarea creanţelor
"Clienţi" vândute.
512 - cu suma încasatã;
"Conturi curente
la bãnci"
668 - cu taxa de forfetare (în
"Alte cheltuieli situaţia în care aceasta s-a
financiare" reţinut din valoarea
creanţei).

Art. 2 alin. (2) lit. b)

La aderent (agent economic)

a) când valoarea negociata este mai mica decât valoarea de înregistrare în contabilitate a creanţei cedate:

% = 411 - cu valoarea de înregistrare a creanţelor
sau cedate factorului pe baza de contract;
461
5121 - cu suma încasatã reprezentând valoarea
negociata a creanţelor cedate;
668 - cu diferenţa dintre valoarea de înregistrare
(mai mare) şi valoarea negociata încasatã
(mai mica) a creanţelor cedate;

b) când valoarea negociata a creanţei cedate este mai mare decât valoarea de înregistrare în contabilitate:

5121 = % - cu suma încasatã reprezentând valoarea
negociata a creanţelor cedate factorului
conform contractului;
411 - cu valoarea de înregistrare a creanţelor în
sau contabilitate;
461
778 - cu diferenţa dintre valoarea negociata (mai
mare) decât valoarea de înregistrare (mai
mica) a creanţelor cedate.

Art. 3 lit. a)

401 = 411 - cu valoarea datoriilor
"Furnizori" "Clienţi" nerambursate la scadenta,
compensate cu creanţele.

Art. 3 lit. b) şi art. 4 alin. (1) şi (2)

a) La agentul economic care a efectuat conversia datoriilor nerambursate la scadenta

162 = 7718 - cu valoarea datoriilor
"Credite bancare "Alte venituri nerambursate la scadenta,
pe termen lung excepţionale din pentru care s-a fãcut
sau mediu" operaţiuni de conversia în acţiuni sau
gestiune" pãrţi sociale;
1682
"Dobânzi aferente
creditelor bancare
pe termen lung
sau mediu"
sau
401
"Furnizori"
sau
404
"Furnizori de
imobilizari"
519
"Credite bancare
pe termen scurt"
sau
5198
"Dobânzi aferente
creditelor bancare
pe termen scurt"

b) La agentul economic care a efectuat conversia creanţelor în acţiuni sau pãrţi sociale

% = 411 - cu valoarea acţiunilor sau
"Clienţi" pãrţilor sociale în urma
conversiei creanţelor;
261
"Titluri de participare"
sau
262
"Titluri imobilizate
ale activitãţii de
portofoliu"
sau
503
"Acţiuni"

c) La societãţile bancare care îşi transforma drepturile de creanta în acţiuni sau pãrţi sociale

412 = Conturile de credite
"Titluri de Conturile de dobânzi
participare"
sau
413
"Titluri de
activitãţi de
portofoliu"

Art. 6 lit. a)

461 = % - valoarea de vânzare a activelor (inclusiv
T.V.A.);
7721 - cu valoarea de vânzare a activelor;
4427 - cu T.V.A. aferentã;

% = 212 - cu valoarea de înregistrare a activelor
vândute;
281 - cu amortizarea calculatã pana la data
vânzãrii activelor;
6721 - cu valoarea rãmasã neamortizata a activelor
vândute;
119 = 111 - constituirea fondului de dezvoltare cu
valoarea rãmasã neamortizata;
5121 = 461 - cu suma încasatã reprezentând valoarea de
vânzare;
129 = 111 - constituirea fondului de dezvoltare cu
diferenţe între veniturile rezultate din
vânzare şi valoarea rãmasã neamortizata,
inclusiv cheltuielile efectuate pentru
realizarea acestor venituri şi impozitul pe
profit aferent;
401 = 5121 - cu datoriile plãtite;
"Furnizori" "Conturi
curente la
bãnci"
sau
519
"Credite bancare
pe termen scurt"
sau
162
"Credite bancare
pe termen lung
şi mediu"

Art. 6 lit. c)

a) La societatea comercialã debitoare care s-a divizat în mai multe societãţi comerciale

892 = Soldurile conturilor - solduri transmise pe baza
"Bilanţ de de activ transmise de balanţa de verificare şi
închidere" societãţilor protocol de predare-primire;
comerciale
nou-înfiinţate
Soldurile = 892 - solduri transmise pe baza
conturilor de "Bilanţ de închidere" de balanţa de verificare şi
pasiv transmise protocol de predare-primire.
societãţilor
comerciale
nou-înfiinţate

b) La societatea comercialã care s-a înfiinţat prin divizarea altei societãţi comerciale

891 = Soldurile conturilor - solduri primite pe baza
"Bilanţ de de pasiv primite de de balanţa de verificare şi
deschidere" la societatea protocol de predare-primire;
comercialã care s-a
divizat
Soldurile = 891 - solduri primite pe baza
conturilor de "Bilanţ de deschidere" de balanţa de verificare şi
activ primite de protocol de predare-primire.
la societatea
comercialã care
s-a divizat



---------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016