Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 459 din 5 aprilie 2006  pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 189/2002 privind operatiunile compensatorii referitoare la contractele de achizitii pentru nevoi de aparare, ordine publica si siguranta nationala    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 459 din 5 aprilie 2006 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 189/2002 privind operatiunile compensatorii referitoare la contractele de achizitii pentru nevoi de aparare, ordine publica si siguranta nationala

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 344 din 17 aprilie 2006

În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. 53 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 189/2002 privind operaţiunile compensatorii referitoare la contractele de achiziţii pentru nevoi de apãrare, ordine publicã şi siguranţã naţionalã, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 354/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.

ART. 1
Se aprobã Normele metodologice de aplicare a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 189/2002 privind operaţiunile compensatorii referitoare la contractele de achiziţii pentru nevoi de apãrare, ordine publicã şi siguranţã naţionalã, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 354/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 2
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abrogã <>Hotãrârea Guvernului nr. 87/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 189/2002 privind operaţiunile compensatorii referitoare la contractele de achiziţii pentru nevoi de apãrare, ordine publicã şi siguranţã naţionalã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 120 din 10 februarie 2004, cu modificãrile ulterioare.

PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemneazã:
--------------
Preşedintele Agenţiei de Compensare pentru Achiziţii de
Tehnicã Specialã,
Cristinel Tarara

Ministrul apãrãrii naţionale,
Teodor Atanasiu

Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga

p. Ministrul finanţelor publice,
Doina-Elena Dascãlu,
secretar de stat

Bucureşti, 5 aprilie 2006.
Nr. 459.


ANEXĂ

NORME METODOLOGICE
de aplicare a Ordonanţei de urgenţã a
Guvernului nr. 189/2002 privind operaţiunile compensatorii
referitoare la contractele de achiziţii pentru
nevoi de apãrare, ordine publicã şi siguranţã naţionalã

Ordonanţa de urgenţã:
1. Art. 4 lit. a)
a) operaţiuni compensatorii - un set de compensaţii economice utilizate în practica comercialã internaţionalã sub denumirea de offset, ca o condiţie pentru achiziţionarea de produse, lucrãri sau servicii de pe piaţa externã, în domeniul apãrãrii, ordinii publice şi siguranţei naţionale;
Norme metodologice:
Derularea operaţiunilor compensatorii se face numai în urma acceptãrii şi aprobãrii prealabile a acestora, de cãtre Agenţia de Compensare pentru Achiziţii de Tehnicã Specialã, denumitã în continuare Agenţia. De la operaţiunile compensatorii acceptate şi aprobate în prealabil fac excepţie tranzacţiile derulate sau în derulare pânã la momentul intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 19/2006 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 30/2005 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 189/2002 privind operaţiunile compensatorii referitoare la contractele de achiziţii pentru nevoi de apãrare, ordine publicã şi siguranţã naţionalã, care sunt supuse prevederilor pct. 9.3. din prezentele norme metodologice.
Ordonanţa de urgenţã:
2. Art. 5
(1) Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţã se aplicã pentru îndeplinirea obligaţiilor de compensare rezultate din contractul de achiziţie din import de cãtre autoritatea contractantã de produse, servicii sau lucrãri necesare domeniului apãrãrii, ordinii publice şi siguranţei naţionale, a cãror valoare depãşeşte, individual sau cumulat, 3 milioane de euro.
(2) Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţã se aplicã şi în cazul în care un operator economic din România, pentru realizarea obiectului unui contract încheiat cu o autoritate contractantã, încheie contracte de import de produse, servicii sau lucrãri necesare domeniului apãrãrii, ordinii publice şi siguranţei naţionale a cãror valoare depãşeşte, individual sau cumulat, 3 milioane euro.
Norme metodologice:
2.1. Autoritatea contractantã va include în anunţul de intenţie sau în invitaţia de participare cu ofertã obligativitatea clauzelor referitoare la operaţiunile de compensare şi a respectãrii prevederilor legale în vigoare referitoare la acestea şi va notifica Agenţia despre intenţia efectuãrii unei astfel de achiziţii.
2.2. Operatorul economic român va depune în oferta pe care o face o declaraţie pe propria rãspundere, precum şi orice alte documente pe care Agenţia le solicitã, privind valoarea produselor, serviciilor şi lucrãrilor pe care le importã pentru realizarea obiectului contractului de achiziţie. În cazul în care valoarea acestora depãşeşte, individual sau cumulat, 3 milioane euro, operatorul economic român este responsabil pentru îndeplinirea obligaţiei de compensare pentru cel puţin 80% din respectiva valoare.
La încheierea contractului de achiziţie cu autoritatea contractantã, operatorul economic român va depune, anexat la contractul încheiat, o declaraţie pe propria rãspundere, precum şi orice alte documente pe care Agenţia le solicitã, privind valoarea produselor, serviciilor şi lucrãrilor pe care le importã pentru realizarea obiectului contractului de achiziţie. Contractul de achiziţie încheiat cu autoritatea contractantã va conţine şi clauze referitoare la asumarea executãrii obligaţiei de compensare şi a modului de executare a acesteia.
Agenţia poate lua în considerare ca operaţiune compensatorie activitatea derulatã de operatorul economic român în vederea realizãrii obiectului contractului de achiziţie, aşa cum e prevãzutã de <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 189/2002 privind operaţiunile compensatorii referitoare la contractele de achiziţii pentru nevoi de apãrare, ordine publicã şi siguranţã naţionalã, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 354/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Ordonanţa de urgenţã:
3. Art. 6
(1) Valoarea obligaţiei de compensare trebuie sã fie cel puţin 80% din valoarea contractului de achiziţie.
(2) Majorarea sau reducerea valorii contractului de achiziţie atrage revizuirea valorii obligaţiei de compensare, modificãrile apãrute urmând a fi consemnate în scris, prin acordul pãrţilor.
(3) Autoritatea contractantã are obligaţia de a notifica Agenţiei eventualele modificãri ale valorii contractului de achiziţie.
(4) Valoarea obligaţiei de compensare se exprimã în moneda stabilitã prin contractul de achiziţie.
(5) Pentru achiziţii în caz de urgenţã sau stare de necesitate, prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea autoritãţii contractante prevãzute la art. 4 lit. f), obligaţia de compensare poate fi modificatã.
Norme metodologice:
Autoritatea contractantã are obligaţia de a notifica Agenţiei eventualele modificãri ale valorii contractului de achiziţie, în maximum 30 de zile de la data la care a intervenit modificarea acestuia. Contractantul, prin contractul de achiziţie, îşi va asuma şi obligaţia de a accepta modificarea corespunzãtoare a obligaţiei de compensare.
Contractantul are obligaţia sã semneze, în termen de maximum 60 de zile de la data la care a intervenit modificarea contractului de achiziţii, un act adiţional la acordul de compensare, care sã reflecte modificarea corespunzãtoare a valorii obligaţiei de compensare, precum şi modul de îndeplinire a acesteia.
Ordonanţa de urgenţã:
4. Art. 7
Perioada în care obligaţia de compensare trebuie îndeplinitã este de maximum 10 ani, în funcţie de valoarea obligaţiei şi de complexitatea acesteia, dar fãrã sã depãşeascã cu mai mult de 2 ani durata de executare a contractului de achiziţie. Preşedintele Agenţiei poate propune prelungirea oricãreia din perioadele de mai sus, perioada de îndeplinire a obligaţiei de compensare respective fiind stabilite prin hotãrâre a Guvernului.
Norme metodologice:
În cazul în care la contractul de achiziţie, prin acte adiţionale, apar modificãri din punct de vedere al valorii sau al termenului, pentru valoarea sau termenul suplimentar se ia în considerare durata de executare a actelor adiţionale.
Depãşirea duratei de îndeplinire a obligaţiilor compensatorii cu 2 ani faţã de durata de executare a contractului de achiziţie poate fi negociatã şi acceptatã de Agenţie.
Prin hotãrâre a Guvernului se pot prelungi numai termenele peste cele douã termene de 10 ani, respectiv de 2 ani.
Ordonanţa de urgenţã:
5. Art. 14
La elaborarea caietului de sarcini, autoritatea contractantã include şi specificaţii cu privire la clauza de compensare.
Norme metodologice:
Autoritatea contractantã va include în caietul de sarcini obligaţia de compensare a contractantului pentru cel puţin 80% din valoarea contractului de achiziţie.
Autoritatea contractantã va include obligaţia de compensare sus-menţionatã şi în cadrul contractului de achiziţie.
Ordonanţa de urgenţã:
6. Art. 16
În contractul de achiziţie se menţioneazã expres obligaţia contractantului de a executa operaţiuni compensatorii.
Norme metodologice:
Agenţia va fi consultatã de cãtre autoritatea contractantã în privinţa prevederilor referitoare la obligaţiile de realizare a operaţiunilor compensatorii, care urmeazã sã fie incluse în contractul de achiziţie.
Ordonanţa de urgenţã:
7. Art. 17^1
În contractul de achiziţie se menţioneazã expres:
a) obligaţia contractantului de a perfecta cu Agenţia acordul de compensare, în termenul prevãzut la art. 19 alin. (1);
b) valoarea obligaţiei de compensare asumate;
c) angajamentul contractantului de a pune la dispoziţie Agenţiei o scrisoare de garanţie de bunã execuţie conform prevederilor art. 35;
d) acceptarea de cãtre contractant a penalitãţilor prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã pentru cazul în care obligaţia asumatã nu se realizeazã conform acordului de compensare.
Norme metodologice:
Nesemnarea acordului de compensare în termenul prevãzut la <>art. 19 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 189/2002 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 354/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, constituie o execuţie necorespunzãtoare a contractului de achiziţie şi, la sesizarea Agenţiei, autoritatea contractantã va proceda la executarea garanţiei de bunã execuţie a contractului de achiziţie. Autoritatea contractantã va introduce o astfel de prevedere în contractul de achiziţie.
Ordonanţa de urgenţã:
8. Art. 19
(1) În termen de cel mult 60 de zile de la semnarea contractului de achiziţie, contractantul semneazã acordul de compensare.
(2) Acordul de compensare se semneazã de contractant şi de Agenţie.
(3) Acordul de compensare cuprinde în mod obligatoriu clauze referitoare la: valoarea obligaţiei de compensare, perioada în care obligaţia de compensare trebuie îndeplinitã, derularea acesteia pe fiecare an, tipul de operaţiune compensatorie - directã sau indirectã, domeniile care vor beneficia de operaţiuni compensatorii, garanţiile bancare de bunã execuţie a acordului, declaraţia privind acceptarea necondiţionatã a penalitãţilor şi a prevederilor stipulate în prezenta ordonanţã de urgenţã, precum şi oricare alte informaţii considerate utile.
Norme metodologice:
În situaţia în care contractantul are de îndeplinit, în acelaşi timp, mai multe obligaţii de compensare rezultate din contracte diferite de achiziţie, semnate de cãtre contractant cu aceeaşi autoritate contractantã sau cu autoritãţi contractante diferite, Agenţia, la cererea motivatã a contractantului, poate accepta conexarea tuturor obligaţiilor de compensare într-un singur acord de compensare, respectând termenii, termenele şi obligaţiile individuale asumate în fiecare contract de achiziţie.
Agenţia poate solicita informaţii suplimentare referitoare la îndeplinirea acordului de compensare, tranzacţiile propuse a fi derulate, inclusiv conţinutul şi modul de derulare a acestora, precum şi la participanţii la tranzacţii.
În situaţia în care contractul de achiziţie intrã în vigoare la o datã ulterioarã datei semnãrii, contractantul va semna un acord de compensare care va putea intra în vigoare la data la care intrã în vigoare contractul de achiziţie. În acest caz, termenul de referinţã pentru începerea efectivã a executãrii obligaţiei de compensare şi pentru scrisoarea de garanţie bancarã de bunã execuţie a acordului devine momentul intrãrii în vigoare a acordului de compensare.
La momentul intrãrii în vigoare a acordului de compensare contractantul va prezenta Agenţiei un plan al îndeplinirii anuale a obligaţiei de compensare asumate.
La apariţia unor schimbãri semnificative ale circumstanţelor în care se realizeazã operaţiunile compensatorii, motivate de contractant, modificarea operaţiunilor compensatorii şi/sau a valorii anuale a acestora, angajate prin plan, poate fi negociatã şi acceptatã de cãtre Agenţie, cu condiţia ca solicitarea sã fie fãcutã cu cel puţin 6 luni înaintea intervenirii modificãrii şi sã nu afecteze solicitãrile referitoare la operaţiunile compensatorii directe fãcute de autoritatea contractantã la momentul derulãrii procedurii de achiziţie sau semnãrii contractului de achiziţie.
Ordonanţa de urgenţã:
9. Art. 23
(1) Executarea obligaţiei de compensare începe efectiv din momentul semnãrii acordului de compensare cu contractantul.
(1^1) Executarea obligaţiei de compensare poate începe dupã semnarea contractului de achiziţie şi înainte de semnarea acordului de compensare cu contractantul, în condiţiile stabilite prin normele de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţã.
(2) Executarea obligaţiei de compensare se realizeazã prin acumularea, în perioada prevãzutã în acordul de compensare, a unui credit curent egal cu valoarea obligaţiei de compensare.
(3) Este permisã acumularea unor credite de compensare în avans, aceasta neputând constitui nici un fel de obligaţie din partea unei autoritãţi contractante de a atribui contracte de achiziţie pe aceastã bazã sau de a le folosi ca element de punctare în cadrul procedurii de atribuire a contractului.
(4) Angajarea şi creditarea operaţiunilor compensatorii realizate în avans se fac în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenţã.
(5) Creditele acumulate în avans se menţin în contul firmei care le-a realizat pe o perioadã de maximum 3 ani de la creditare.
Norme metodologice:
9.1. În situaţia în care contractul de achiziţie intrã în vigoare la o datã ulterioarã datei semnãrii, termenul de referinţã pentru începerea executãrii efective a obligaţiei de compensare devine momentul intrãrii în vigoare a acordului de compensare.
9.2. Pentru contracte de achiziţie semnate la un moment ulterior momentului intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 19/2006 , executarea obligaţiei de compensare poate începe dupã semnarea contractului de achiziţie şi înainte de semnarea acordului de compensare cu contractantul, dacã sunt îndeplinite, în mod cumulativ, urmãtoarele condiţii:
a) depunerea de cãtre contractant la Agenţie, pentru fiecare tranzacţie, în prealabil derulãrii acesteia, a unei cereri de tranzacţie eligibilã;
b) acceptarea şi aprobarea de cãtre Agenţie, în prealabil derulãrii tranzacţiei, a respectivei cereri de tranzacţie eligibilã.
Calculul şi acceptarea valorii efective a tranzacţiei prin compensare, dacã respectiva tranzacţie a fost acceptatã de cãtre Agenţie, precum şi toate celelalte operaţiuni vor fi efectuate dupã semnarea acordului de compensare şi depunerea de cãtre contractant a documentelor solicitate pentru operaţiuni compensatorii.
Tranzacţia va fi recunoscutã ca operaţiune compensatorie numai dacã contractantul a perfectat acordul de compensare cu Agenţia în termenul prevãzut de lege.
9.3. Pentru contractele de achiziţie semnate înainte de momentul intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 19/2006 , executarea obligaţiei de compensare poate începe dupã semnarea contractului de achiziţie şi înainte de semnarea acordului de compensare cu contractantul, dacã sunt îndeplinite, în mod cumulativ, urmãtoarele condiţii:
a) depunerea de cãtre contractant la Agenţie, pentru fiecare tranzacţie derulatã sau în derulare, a unei cereri de tranzacţie eligibilã;
b) acceptarea şi aprobarea de cãtre Agenţie a respectivei cereri de tranzacţie eligibilã.
Calculul şi acceptarea valorii efective a tranzacţiei prin compensare, dacã respectiva tranzacţie a fost acceptatã de cãtre Agenţie, precum şi toate celelalte operaţiuni vor fi efectuate dupã semnarea acordului de compensare şi depunerea de cãtre contractant a documentelor solicitate pentru operaţiuni compensatorii.
Tranzacţia va fi recunoscutã ca operaţiune compensatorie numai dacã contractantul a perfectat acordul de compensare cu Agenţia în termenul prevãzut de lege.
9.4. Creditele de compensare în avans sunt credite acumulate de un operator economic strãin, în baza unui acord de precompensare perfectat în prealabil cu Agenţia. Acordul de precompensare este un acord între un operator economic strãin şi Agenţie, perfectat fãrã ca operatorul economic respectiv sã aibã, la momentul încheierii acestuia, orice tip de obligaţie de compensare rezultatã dintr-un contract de achiziţie cu o autoritate contractantã, în care sã se facã referiri la operaţiunile propuse a fi derulate în baza respectivului acord de precompensare.
Ordonanţa de urgenţã:
10. Art. 23^1
Condiţiile de angajare, acceptare, derulare, creditare, restricţiile, cotele şi limitãrile aplicabile operaţiunilor compensatorii, operaţiunilor compensatorii în avans şi transferului de credite de compensare se stabilesc, la propunerea Agenţiei, prin hotãrâre a Guvernului.
Norme metodologice:
10.1. Operaţiuni compensatorii
Contractantul poate angaja o operaţiune compensatorie numai dacã, în prealabil, pentru respectiva tranzacţie existã o cerere de tranzacţie eligibilã acceptatã şi aprobatã de Agenţie, cu excepţia situaţiilor prevãzute la pct. 9.3 din prezentele norme metodologice. Agenţia poate solicita documente suplimentare faţã de cele depuse de contractant, referitoare la tranzacţie sau la participanţii la aceasta, în vederea acceptãrii angajãrii tranzacţiei.
Pentru derularea operaţiunilor compensatorii Agenţia va întocmi o procedurã în conformitate cu <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 189/2002 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 354/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi cu prezentele norme metodologice, aprobatã prin ordin al preşedintelui Agenţiei.
Creditarea unei operaţiuni compensatorii se va face, dacã toate condiţiile prealabile în privinţa angajãrii şi derulãrii acesteia au fost respectate, numai dacã existã un acord de compensare între Agenţie şi contractant. Agenţia poate solicita documente suplimentare faţã de cele depuse de contractant, referitoare la o tranzacţie, în vederea evaluãrii şi acceptãrii creditãrii tranzacţiei, în conformitate cu procedura pentru derularea operaţiunilor compensatorii.
Condiţiile de angajare, acceptare, derulare, creditare, restricţiile, cotele şi limitãrile aplicabile operaţiunilor compensatorii vor fi prevãzute în hotãrârea Guvernului referitoare la aprobarea domeniilor prioritare care pot beneficia de operaţiuni compensatorii şi a modului de ierarhizare a acestora prin multiplicatori de compensare.
10.2. Operaţiuni compensatorii în avans
Operatorul economic strãin poate angaja o operaţiune compensatorie în avans numai dacã, în prealabil, au fost parcurse în mod cumulativ urmãtoarele etape:
a) a perfectat cu Agenţia un acord de precompensare;
b) pentru respectiva tranzacţie existã o cerere de tranzacţie eligibilã acceptatã şi aprobatã de Agenţie.
Pot fi acceptate de cãtre Agenţie ca operaţiuni compensatorii în avans numai tranzacţiile noi, care sunt efectuate de contractant dupã perfectarea acordului de precompensare.
Agenţia poate solicita documente suplimentare faţã de cele depuse de operatorul economic strãin, referitoare la o tranzacţie, în vederea acceptãrii angajãrii tranzacţiei. Pentru derularea şi evaluarea operaţiunilor compensatorii în avans se aplicã prevederile referitoare la tranzacţiile compensatorii.
Agenţia va întocmi o procedurã de derulare a operaţiunilor compensatorii în avans în conformitate cu <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 189/2002 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 354/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi cu prezentele norme metodologice, aprobatã prin ordin al preşedintelui Agenţiei.
Forma şi conţinutul cererii de tranzacţie eligibilã, precum şi ale celorlalte documente utilizate pe parcursul iniţierii, derulãrii şi creditãrii operaţiunilor compensatorii în avans vor fi stabilite de Agenţie.
Creditarea unei operaţiuni compensatorii în avans se va face luându-se în considerare condiţiile de angajare, acceptare, derulare, creditare, restricţiile, cotele şi limitãrile aplicabile operaţiunilor compensatorii în avans ce vor fi prevãzute în hotãrârea Guvernului referitoare la aprobarea domeniilor prioritare care pot beneficia de operaţiuni compensatorii şi a modului de ierarhizare a acestora prin multiplicatori de compensare.
10.3. Transferul de credite de compensare în avans
Transferul de credite de compensare în avans este permis numai dacã, în prealabil, au fost parcurse în mod cumulativ urmãtoarele etape:
a) titularul creditelor de compensare în avans a depus la Agenţie o cerere de transfer de credite de compensare în avans, indicând cel puţin beneficiarul transferului şi valoarea creditului solicitat a fi transferat;
b) Agenţia a aprobat respectivul transfer de credite de compensare în avans. Agenţia poate solicita, în vederea analizãrii cererii de transfer de credite de compensare în avans, documente suplimentare referitoare la tranzacţii;
c) titularul creditelor de compensare în avans împreunã cu beneficiarul transferului au perfectat cu Agenţia un acord de transfer de credite de compensare în avans.
Forma şi conţinutul cererii de transfer de credite de compensare în avans, precum şi ale celorlalte documente utilizate pe parcursul iniţierii şi derulãrii operaţiunilor de transfer de credite de compensare în avans vor fi stabilite de Agenţie.
În cazul în care transferul de credite de compensare în avans este aprobat de Agenţie, condiţiile de angajare, acceptare, derulare, creditare, restricţiile, cotele şi limitãrile aplicabile operaţiunilor compensatorii în avans vor fi prevãzute în hotãrârea Guvernului referitoare la aprobarea domeniilor prioritare care pot beneficia de operaţiuni compensatorii şi a modului de ierarhizare a acestora prin multiplicatori de compensare.
În cazul în care titularul creditelor de compensare în avans coincide cu beneficiarul transferului sau titularul creditelor de compensare în avans şi beneficiarul transferului aparţin aceluiaşi grup de companii, creditele de compensare în avans se pot transforma în credite de compensare. Pentru transformarea creditelor de compensare în avans se vor aplica prevederile referitoare la transferul de credite de compensare în avans.
Ordonanţa de urgenţã:
11. Art. 25
(1) Pentru fiecare operaţiune compensatorie, contractantul va transmite la Agenţie o cerere de tranzacţie eligibilã.
(2) Dupã executarea tranzacţiei aprobate de Agenţie ca fiind eligibilã, contractantul va transmite o cerere de creditare însoţitã de documentaţia stabilitã de Agenţie ca fiind necesarã pentru stabilirea/creditarea valorii efective şi, respectiv, a valorii de compensare a acesteia.
(3) Contractantul şi beneficiarul român al operaţiunii compensatorii rãspund de veridicitatea datelor prezentate Agenţiei.
Norme metodologice:
Forma şi conţinutul cererii de tranzacţie eligibilã, ale cererii de creditare, precum şi ale celorlalte documente utilizate pe parcursul iniţierii, derulãrii şi creditãrii operaţiunilor compensatorii vor fi stabilite de Agenţie.
Dacã este cazul, Agenţia poate recurge la serviciile unui evaluator pentru determinarea valorii efective a tranzacţiei prin compensare.
În cazul în care contravaloarea evaluãrii solicitate de Agenţie este suportatã de contractant, iar evaluatorul este acceptat de Agenţie, vor putea fi creditate în contul contractantului numai cheltuielile cu evaluarea efectuate în România.
Ordonanţa de urgenţã:
12. Art. 30
Contractantul elaboreazã şi supune spre analizã Agenţiei:
a) raportul trimestrial, care trebuie prezentat în termen de 15 zile de la expirarea perioadei pentru care a fost întocmit;
b) raportul anual, care trebuie prezentat în termen de 30 de zile de la expirarea perioadei pentru care a fost întocmit.
Norme metodologice:
Contractantul va elabora şi va supune spre analizã Agenţiei ultimul raport anual, sub forma unui raport final, care trebuie prezentat în termen de 30 de zile de la expirarea perioadei pentru care a fost întocmit.
Ordonanţa de urgenţã:
13. Art. 31
(1) Determinarea creditului acumulat pentru fiecare tranzacţie se face prin înmulţirea valorii efective a tranzacţiei cu multiplicatorul de compensare aferent; suma creditelor obţinute pentru fiecare tranzacţie reprezintã creditul curent.
(2) Dupã aprobarea de cãtre Agenţie, creditul curent, calculat conform alin. (1), se trece în contul contractantului, iar obligaţia de compensare se va reduce în mod corespunzãtor.
(3) În momentul în care creditul acumulat este egal cu valoarea obligaţiei de compensare, contractantul şi-a îndeplinit în totalitate obligaţia.
(4) Valoarea creditului curent se exprimã în moneda de platã stabilitã prin contractul de achiziţie. Transformarea dintr-o altã monedã sau din lei în moneda contractului de achiziţie se realizeazã prin aplicarea cursului de referinţã al Bãncii Naţionale a României valabil la data încasãrii facturilor de cãtre operatorii economici români pentru produsele, serviciile sau lucrãrile realizate în cadrul operaţiunilor compensatorii.
Norme metodologice:
În cazul altor forme de operaţiuni compensatorii, transformarea dintr-o altã monedã sau din lei în moneda contractului de achiziţie se realizeazã prin aplicarea cursului de referinţã al Bãncii Naţionale a României valabil la data realizãrii operaţiunii compensatorii, respectiv încasarea facturii de cãtre operatorii economici români, efectuarea plãţii pentru investiţii, livrarea produsului/ prestarea serviciului pentru donaţii, şcolarizare, transfer de tehnologie, know-how sau licenţe.
Creditele de compensare în avans vor fi exprimate în lei. Transformarea în lei se va realiza prin aplicarea cursului de referinţã leu/valuta respectivã al Bãncii Naţionale a României, valabil la data realizãrii operaţiunii compensatorii în avans, respectiv încasarea facturii de cãtre operatorii economici români, efectuarea plãţii pentru investiţii, livrarea produsului/prestarea serviciului pentru donaţii, şcolarizare, transfer de tehnologie, know-how sau licenţe.
La transformarea sau transferul creditelor de compensare în avans, acestea vor fi exprimate în moneda de platã stabilitã prin contractul de achiziţie al beneficiarului transferului, prin convertirea valorii din lei în moneda de platã a contractului de achiziţie, prin aplicarea cursului de referinţã al Bãncii Naţionale a României pentru respectiva monedã, din ziua în care se realizeazã transformarea sau transferul.
Pentru alte forme de operaţiuni în afara celor sus-menţionate, data cursului de referinţã al Bãncii Naţionale a României va fi stabilitã de Agenţie, luându-se în considerare momentul în care operaţiunea este realizatã.
Ordonanţa de urgenţã:
14. Art. 32
(1) Îndeplinirea obigaţiilor contractantului se urmãreşte separat pe cele douã categorii de operaţiuni compensatorii, directe şi indirecte.
(2) În cazul în care valoarea totalã a uneia dintre cele douã categorii de operaţiuni compensatorii, obţinutã în final, depãşeşte valoarea totalã a angajamentului prevãzutã în acord, valoarea excedentarã poate fi creditatã în contul contractantului, la cererea acestuia, cu scopul îndeplinirii angajamentelor sale pentru cealaltã categorie de operaţiuni compensatorii.
(3) Depãşirile obligaţiilor de compensare se menţin în contul contractantului pe o perioadã de maximum 2 ani de la expirarea acordului de compensare.
Norme metodologice:
14.1. În cazul în care valoarea totalã a uneia dintre cele douã categorii de operaţiuni compensatorii, obţinutã la finalul perioadei prevãzute în acordul de compensare, inclusiv prelungirile, dacã au fost acordate, pentru executarea obligaţiilor de compensare, depãşeşte valoarea totalã a angajamentului prevãzutã în acord, creditarea valorii excedentare în contul celeilalte categorii se va realiza luându-se în considerare condiţiile de angajare, acceptare, derulare, creditare, restricţiile, cotele şi limitãrile aplicabile operaţiunilor compensatorii ce vor fi prevãzute în hotãrârea Guvernului referitoare la aprobarea domeniilor prioritare care pot beneficia de operaţiuni compensatorii şi a modului de ierarhizare a acestora prin multiplicatori de compensare.
14.2. Depãşirile obligaţiilor de compensare creditate în contul contractantului vor putea fi folosite ca atare de cãtre contractant, în perioada de maximum 2 ani de la expirarea acordului de compensare, pentru:
a) îndeplinirea unor obligaţii compensatorii suplimentare ale contractantului, care pot apãrea ca urmare a modificãrii valorii contractului de achiziţie care a generat obligaţia de compensare respectivã;
b) acoperirea altor obligaţii de compensare ale contractantului care au fost conexate într-un singur acord de compensare conform pct. 8 din prezentele norme metodologice, dar numai în limita obligaţiilor de compensare asumate pentru perioada de maximum 2 ani de la expirarea acordului de compensare în care au fost acumulate depãşirile;
c) transformarea în credite de compensare în avans, pe baza unui acord de precompensare perfectat în prealabil cu Agenţia. La transformarea în credite de compensare în avans, convertirea în lei se va realiza prin aplicarea cursului de referinţã leu/valuta respectivã al Bãncii Naţionale a României, valabil la data transformãrii.
14.3. Condiţiile de angajare, acceptare, derulare, creditare, restricţiile, cotele şi limitãrile aplicabile vor fi prevãzute în hotãrârea Guvernului referitoare la aprobarea domeniilor prioritare care pot beneficia de operaţiuni compensatorii şi a modului de ierarhizare a acestora prin multiplicatori de compensare.
Ordonanţa de urgenţã:
15. Art. 34
(1) Dacã obligaţiile de compensare nu sunt îndeplinite la termen şi în modul cerut, contractantul va plãti pãrţii române penalitãţi de întârziere de 0,01% pe zi din suma neobţinutã prin operaţiunea compensatorie. Limita penalitãţilor va fi stabilitã prin hotãrâre a Guvernului.
(2) Plata penalitãţilor prevãzute la alin. (1) nu scuteşte contractantul de rãspunderea ce îi revine pentru pierderile cauzate pãrţii române din cauza neîndeplinirii sau îndeplinirii necorespunzãtoare a clauzelor contractuale.
Norme metodologice:
15.1. Dacã suma neobţinutã prin operaţiunile compensatorii, constând în diferenţa dintre valoarea obligaţiei de compensare asumatã prin acordul de compensare pentru perioada respectivã şi valoarea de compensare efectiv realizatã pentru perioada respectivã, este mai mare de 10% din valoarea operaţiunilor compensatorii scadente pentru perioada respectivã, astfel cum au fost asumate de contractant prin acordul de compensare, atunci se aplicã penalitãţi de întârziere dupã cum urmeazã:
a) penalitãţile de 0,01% pe zi încep sã curgã de la data de 1 ianuarie a anului urmãtor celui în care a intervenit scadenţa, dar nu mai devreme de data de 1 ianuarie a celui de-al doilea an care urmeazã celui în care a fost perfectat acordul de compensare. În cazul în care prin acordul de compensare sunt prevãzute termene ferme pentru realizarea anumitor operaţiuni compensatorii, atunci penalitãţile se aplicã de la acest termen. În toate cazurile, penalitãţile se aplicã la valoarea nerealizatã a operaţiunilor compensatorii scadente la momentul de la care încep sã curgã penalitãţile;
b) penalitãţile de 0,01% pe zi se aplicã începând cu data de 1 ianuarie a anului urmãtor scadenţei sau cu prima zi care urmeazã termenului ferm al operaţiunii compensatorii, dupã caz, la valoarea nerealizatã a operaţiunilor compensatorii scadente în perioada precedentã. Se calculeazã aplicându-se penalitãţile de 0,01% pe fiecare zi de întârziere pentru perioada scursã de la data de 1 ianuarie a anului urmãtor anului de scadenţã a valorii obligaţiei compensatorii asumate pentru perioada respectivã sau din prima zi care urmeazã termenului ferm al operaţiunii compensatorii, dupã caz, şi pânã la realizarea valorii obligaţiei compensatorii scadente. Penalitãţile care se aplicã la valoarea nerealizatã a operaţiunilor compensatorii scadente curg pânã la acoperirea valorii nerealizate la termen, dacã valoarea nerealizatã a fost acoperitã înainte de termenul final al acordului de compensare, sau pânã la termenul final al acordului de compensare, dacã valoarea nerealizatã nu a fost acoperitã pânã la termenul final al acordului de compensare. Termenul final al acordului de compensare este considerat momentul expirãrii duratei de executare a obligaţiei de compensare incluzând şi prelungirile, dacã au fost acordate. La termenul final al acordului de compensare contractantul va plãti penalitãţile cumulate şi neîncasate pânã în acel moment. Dacã valoarea nerealizatã se acoperã din mai multe operaţiuni compensatorii, calculul penalitãţilor se va face pentru valoarea rãmasã nerealizatã dupã fiecare operaţiune compensatorie realizatã şi creditatã, luându-se în considerare momentele în care au fost realizate operaţiunile compensatorii. Momentul realizãrii unei operaţiuni compensatorii este considerat, dacã operaţiunea a fost aprobatã în vederea creditãrii de cãtre Agenţie, momentul la care contractantul a depus documentaţia completã la Agenţie.
15.2. Penalitãţile totale cumulate sunt limitate la maximum 20% din valoarea totalã a obligaţiei de compensare.
15.3. La termenul final al acordului de compensare, în plus faţã de penalitãţi, pentru suma neobţinutã prin operaţiuni compensatorii, Agenţia va executa scrisoarea de garanţie bancarã de bunã execuţie a acordului pentru o valoare reprezentând 10% din suma neobţinutã prin operaţiuni compensatorii.
15.4. Pentru neîndeplinirea sau îndeplinirea necorespunzãtoare a clauzelor contractuale Agenţia va executa scrisoarea de garanţie bancarã de bunã execuţie a acordului de compensare.
Ordonanţa de urgenţã:
16. Art. 35
În termen de 45 de zile de la semnarea acordului-cadru de compensare, contractantul va emite cãtre Agenţie o scrisoare de garanţie bancarã de bunã execuţie a acordului, în valoare de minimum 10% din valoarea obligaţiei asumate, care va fi valabilã pe toatã durata de executare a acordului-cadru de compensare.
Norme metodologice:
Scrisoarea de garanţie bancarã de bunã execuţie a acordului va fi emisã, în favoarea Agenţiei, de cãtre o bancã agreatã de aceasta.
În situaţia în care contractul de achiziţie intrã în vigoare la o datã ulterioarã datei semnãrii, termenul de referinţã pentru scrisoarea de garanţie bancarã de bunã execuţie a acordului devine momentul intrãrii în vigoare a acordului de compensare.
În cazul în care contractantul nu îşi plãteşte obligaţiile de platã acumulate, inclusiv penalitãţile, pânã la scadenţa termenului de platã a acestora, Agenţia va deduce valoarea acestora din cadrul valorii scrisorii de garanţie bancarã de bunã execuţie a acordului de compensare.
Scrisoarea de garanţie bancarã de bunã execuţie a acordului de compensare va trebui sã reprezinte în orice moment cel puţin 10% din valoarea obligaţiei asumate şi rãmase de îndeplinit. Creşterea sau diminuarea obligaţiei asumate va determina creşterea sau diminuarea corespunzãtoare a valorii scrisorii de garanţie bancarã de bunã execuţie.
Pe mãsura executãrii acordului de compensare şi a diminuãrii valorii obligaţiei de compensare rãmase de îndeplinit de cãtre contractant, valoarea scrisorii de garanţie bancarã de bunã execuţie va fi redusã corespunzãtor, dar numai dupã plata de cãtre contractant a obligaţiilor de platã, inclusiv a penalitãţilor, acumulate pânã în acel moment.
Ordonanţa de urgenţã:
17. Art. 36
Valoarea nerealizatã a obligaţiei de compensare, corespunzãtoare unui an, se reporteazã pentru anul urmãtor.
Norme metodologice:
Valoarea nerealizatã a obligaţiei de compensare, corespunzãtoare unui an, se reporteazã pentru anul urmãtor şi se adaugã la valoarea de realizat pentru anul respectiv.
Aceastã reportare nu aduce atingere dreptului Agenţiei de a solicita şi a încasa sumele datorate de contractant cu titlu de penalitãţi de întârziere.
Ordonanţa de urgenţã:
18. Art. 37
Contractantul care nu îşi executã angajamentele de compensare este exclus de la o altã procedurã de atribuire a unui contract de achiziţie ce implicã şi executarea unei obligaţii de compensare pe o perioadã de 5 ani, calculatã de la momentul expirãrii acordului de compensare executat necorespunzãtor.
Norme metodologice:
Se considerã neexecutare a angajamentelor de compensare urmãtoarele situaţii:
a) contractantul nu semneazã cu Agenţia acordul de compensare în termenul prevãzut la <>art. 19 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 189/2002 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 354/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare. În acest caz perioada se calculeazã începând cu ziua imediat urmãtoare expirãrii termenului prevãzut de lege;
b) contractantul nu emite în termen scrisoarea de garanţie bancarã de bunã execuţie a acordului de compensare, în valoare de minimum 10% din valoarea obligaţiei asumate;
c) contractantul nu executã, conform acordului de compensare şi în termenul specificat de acesta, inclusiv prelungirile dacã au fost acordate, operaţiunile compensatorii angajate prin acordul de compensare perfectat cu Agenţia. În acest caz perioada se calculeazã începând cu ziua imediat urmãtoare termenului final al acordului de compensare.
Agenţia întocmeşte şi ţine la zi "Lista cu contractanţii care se exclud de la o altã procedurã de atribuire a unui contract de achiziţie ce implicã şi executarea unei obligaţii de compensare".
Autoritãţile contractante au obligaţia de a consulta lista prevãzutã la alineatul precedent înainte de declanşarea procedurilor de achiziţie.

-------------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016