Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 454 din 18 aprilie 2003  privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata a recipientelor simple sub presiune    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 454 din 18 aprilie 2003 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata a recipientelor simple sub presiune

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 290 din 25 aprilie 2003
În temeiul art. 107 din Constituţie, al <>art. 5 din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor şi având în vedere prevederile art. 69 şi 70 din Acordul european instituind o asociere între România, pe de o parte, şi Comunitatile Europene şi statele membre ale acestora, pe de alta parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat prin <>Legea nr. 20/1993 ,

Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.

CAP. 1
Dispoziţii generale

SECŢIUNEA 1
Domeniu de aplicare

ART. 1
(1) Prevederile prezentei hotãrâri se aplica recipientelor simple sub presiune executate în serie în ţara sau importate, reglementand cerinţele esenţiale de securitate impuse acestora pentru a fi introduse pe piata şi puse în funcţiune.
(2) Prevederile prezentei hotãrâri nu se aplica:
a) recipientelor simple sub presiune special destinate folosirii în domenii nucleare, care prin avariere ar cauza emisii radioactive;
b) recipientelor simple sub presiune special folosite pentru instalare în interiorul navelor maritime sau aeriene ori pentru propulsarea acestora;
c) stingatoarelor de foc.

SECŢIUNEA a 2-a
Definirea unor termeni

ART. 2
În înţelesul prezentei hotãrâri, urmãtorii termeni se definesc astfel:
a) recipient simplu sub presiune - orice recipient sudat, supus unei presiuni interioare relative mai mari de 0,5 bari, care este destinat umplerii cu aer sau azot şi care nu va fi expus la foc, denumit în continuare recipient;
b) introducere pe piata - acţiunea de a face disponibil un produs pentru prima data, contra cost sau gratuit, în vederea distribuirii şi/sau utilizãrii;
c) practici inginereşti - ansamblu de activitãţi, de la proiectarea recipientelor pana la recepţia produsului finit, incluzând activitãţi de control şi verificare, desfãşurate şi consemnate în documentele firmei producãtoare.

SECŢIUNEA a 3-a
Condiţii tehnice impuse la construcţia recipientelor

ART. 3
(1) Recipientele se executa:
a) fie dintr-o parte cilindrica de secţiune circulara, închisã la capete, cu funduri bombate spre exterior şi/sau plane, având aceeaşi axa de revoluţie cu partea cilindrica;
b) fie din doua funduri bombate spre exterior, care au aceeaşi axa de revoluţie.
(2) Piesele componente şi ansamblurile care contribuie la rezistenta recipientelor se executa fie din oţel de calitate nealiat, fie din aluminiu nealiat sau aliaje din aluminiu rezistente în timp.
(3) Presiunea maxima de lucru a recipientului nu trebuie sa depãşeascã 30 bari, iar produsul PS x V (presiunea x capacitatea recipientului) nu trebuie sa depãşeascã 10.000 bari x litru.
(4) Temperatura minima de lucru nu trebuie sa fie inferioarã valorii de -50°C.
(5) Temperatura maxima de lucru nu trebuie sa fie superioarã valorii de 300°C pentru recipientele din oţel şi valorii de 100°C pentru recipientele din aluminiu şi aliaj de aluminiu.
ART. 4
(1) Recipientele la care produsul PS x V este mai mare de 50 bari x litru trebuie sa satisfacã cerinţele esenţiale de securitate prevãzute în anexa nr. 1.
(2) Recipientele la care produsul PS x V este mai mic sau egal cu 50 bari x litru trebuie fabricate conform practicilor inginereşti şi trebuie sa poarte marcajele prevãzute la pct. 1 din anexa nr. 2, cu excepţia marcajului european de conformitate CE, prevãzut la art. 15.

SECŢIUNEA a 4-a
Condiţii de introducere pe piata a recipientelor

ART. 5
(1) Se admit introducerea pe piata şi punerea în funcţiune a recipientelor dacã, atunci când sunt corect instalate şi întreţinute, nu pun în pericol siguranta persoanelor, a animalelor domestice şi a proprietãţii, în condiţiile în care sunt utilizate conform scopului prevãzut.
(2) Se considera ca sunt respectate cerinţele prezentei hotãrâri şi se admit introducerea pe piata şi punerea în funcţiune a recipientelor dacã acestea poarta marcajul european de conformitate CE, aplicat de un producãtor sau de reprezentantul autorizat al acestuia, persoana juridicã cu sediul în România sau într-un stat membru al Uniunii Europene. Elementele de identificare a marcajului european de conformitate CE sunt prevãzute în anexa nr. 3 la <>Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor.
(3) Autoritãţile publice pot reglementa cerinţe specifice de protecţie pentru lucrãtorii care utilizeazã recipiente. Respectivele reglementãri nu pot aduce modificãri care contravin prevederilor prezentei hotãrâri.
(4) Introducerea pe piata şi punerea în funcţiune a recipientelor care satisfac cerinţele prezentei hotãrâri nu pot fi restrictionate.
ART. 6
(1) Se considera ca recipientele care poarta marcajul CE corespund tuturor prevederilor prezentei hotãrâri, inclusiv procedurilor pentru evaluarea conformitatii prevãzute în cap. II. Conformitatea recipientelor cu standardele romane şi/sau cu standardele naţionale ale statelor membre ale Uniunii Europene care adopta standardele europene armonizate, ale cãror numere de referinta au fost publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, conduce la prezumţia de conformitate cu cerinţele prevãzute la art. 4.
(2) Pentru recipientele la care producãtorul nu a aplicat sau a aplicat doar parţial standardele prevãzute la alin. (1) ori pentru care nu exista asemenea standarde conformitatea cu cerinţele esenţiale prevãzute la art. 4 alin. (1) trebuie doveditã printr-o examinare CE de tip, stabilitã în condiţiile prezentei hotãrâri, urmatã de emiterea certificatului de examinare CE de tip. Conformitatea acestor recipiente cu prototipul aprobat este certificatã prin aplicarea marcajului CE.
(3) a) În cazul în care recipientului i se aplica şi alte reglementãri care acoperã şi alte cerinţe şi care, de asemenea, prevãd aplicarea marcajului CE, acest marcaj indica conformitatea cu prevederile tuturor reglementãrilor aplicabile.
b) Atunci când una sau mai multe dintre reglementãrile prevãzute la lit. a) permit producãtorului, într-o perioada de tranzitie, sa aleagã ce reglementãri sa aplice, marcajul de conformitate CE indica conformitatea numai cu reglementãrile aplicate de producãtor. În acest caz trebuie specificate în documentele, notele sau instrucţiunile care însoţesc aceste recipiente, conform cerinţelor reglementãrilor, elementele de identificare particulare ale reglementãrilor aplicate, asa cum sunt publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(4) În situaţia în care se constata ca un standard prevãzut la alin. (1) nu rãspunde în totalitate cerinţelor esenţiale de conformitate prevãzute la art. 4, Ministerul Industriei şi Resurselor sesizeazã Comisia Europeanã sau statul membru al Uniunii Europene, oferind şi motivatiile pentru aceasta sesizare. În baza deciziei adoptate, din care rezulta necesitatea retragerii standardului armonizat, Ministerul Industriei şi Resurselor retrage standardul în cauza din lista standardelor armonizate, aprobatã prin ordin al ministrului industriei şi resurselor, şi actualizeazã corespunzãtor lista standardelor armonizate, conform prevederilor prezentei hotãrâri.
ART. 7
(1) Atunci când organismul de control constata ca recipientele care poarta marcajul CE, folosite corespunzãtor destinaţiei lor, ar putea pune în pericol siguranta persoanelor, a animalelor domestice şi a proprietãţii, ia mãsuri corespunzãtoare de retragere a acelor recipiente de pe piata sau interzice ori limiteazã introducerea acestora pe piata.
(2) Organismul de control informeazã imediat, în scris, Ministerul Industriei şi Resurselor cu privire la deciziile luate, indicând motivele care au stat la baza deciziei sale şi, în special, dacã neconformitatea se datoreazã:
a) nerespectãrii cerinţelor esenţiale prevãzute la art. 4, în cazul în care recipientele nu respecta standardele prevãzute la art. 6 alin. (1);
b) aplicãrii incorecte a standardelor prevãzute la art. 6 alin. (1);
c) deficienţelor din cuprinsul standardelor prevãzute la art. 6 alin. (1).
(3) Atunci când organismul de control constata ca un recipient care nu este conform poarta marcajul CE, ia mãsuri corespunzãtoare impotriva celui care a aplicat marcajul şi informeazã Ministerul Industriei şi Resurselor, într-un interval de 72 de ore, cu privire la orice decizie adoptatã.
(4) Ministerul Industriei şi Resurselor va informa imediat Comisia Europeanã şi statele membre ale Uniunii Europene asupra oricãrei decizii adoptate conform prevederilor alin. (1) şi (3).

CAP. 2
Proceduri pentru evaluarea conformitatii

SECŢIUNEA 1
Proceduri de certificare

ART. 8
(1) Înaintea introducerii în fabricaţie a recipientului la care produsul PS x V este mai mare de 50 bari x litru şi care este realizat:
a) în conformitate cu standardele prevãzute la art. 6 alin. (1), producãtorul sau reprezentantul sau autorizat, persoana juridicã cu sediul pe teritoriul României sau pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, acţioneazã la libera sa alegere, dupã cum urmeazã:
1. informeazã un organism notificat, care, în urma examinãrii dosarului tehnic de fabricaţie prevãzut la pct. 3 din anexa nr. 2, emite un atestat prin care se certifica faptul ca dosarul tehnic de fabricaţie este adecvat cerinţelor tehnice; sau
2. supune un prototip de recipient examinãrii CE de tip, în condiţiile prezentei hotãrâri;
b) fãrã a fi în conformitate, total sau parţial, cu standardele prevãzute la art. 6 alin. (1), producãtorul sau reprezentantul sau autorizat, persoana juridicã cu sediul pe teritoriul României sau pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, supune un prototip de recipient examinãrii CE de tip, în condiţiile prezentei hotãrâri.
(2) Înainte de a fi introduse pe piata recipientele realizate în conformitate cu standardele prevãzute la art. 6 alin. (1) sau cu prototipul aprobat se supun:
a) dacã produsul PS x V este mai mare de 3.000 bari x litru, verificãrii CE, în condiţiile prezentei hotãrâri;
b) dacã produsul PS x V nu este mai mare de 3.000 bari x litru, dar este mai mare de 50 bari x litru, la libera alegere a producãtorului:
1. declarãrii conformitatii CE; sau
2. verificãrii CE, în condiţiile prezentei hotãrâri.
(3) Documentele şi corespondenta realizate în legatura cu procedurile de evaluare prevãzute la alin. (1) şi (2) se efectueazã în limba romana sau într-o limba acceptatã de organismul notificat.

SECŢIUNEA a 2-a
Examinarea CE de tip

ART. 9
(1) Examinarea CE de tip este procedura prin care un organism notificat constata şi certifica faptul ca prototipul de recipient satisface prevederile aplicabile din prezenta hotãrâre.
(2) Cererea pentru examinarea CE de tip cu privire la prototipul de recipient sau un prototip reprezentând o clasa de recipiente se încredinţeazã de cãtre producãtor sau reprezentantul sau autorizat, persoana juridicã cu sediul în România sau într-un stat membru al Uniunii Europene, unui singur organism notificat, ales de el. Cererea, la care se ataşeazã dosarul tehnic de fabricaţie prevãzut la pct. 3 din anexa nr. 2, include denumirea şi adresa producãtorului sau ale reprezentantului sau autorizat, persoana juridicã cu sediul în România sau într-un stat membru al Uniunii Europene, indicandu-se şi locul de fabricaţie a recipientelor. O data cu cererea se prezintã un recipient reprezentativ pentru producţia avutã în vedere.
(3) Organismul notificat examineazã dosarul tehnic de fabricaţie pentru a verifica conformitatea sa, precum şi recipientul transmis. La examinarea recipientului organismul notificat:
a) verifica dacã recipientul a fost fabricat conform dosarului tehnic de fabricaţie şi poate fi utilizat în siguranta conform destinaţiei sale;
b) executa examinari şi teste pentru a verifica dacã recipientul respecta cerinţele esenţiale de securitate aplicabile, prevãzute în anexa nr. 1.
(4) Dacã prototipul este conform prevederilor aplicabile, organismul notificat emite un certificat de examinare CE de tip, care se înainteazã solicitantului. Certificatul cuprinde concluziile examinãrii, indica orice condiţie care a stat la baza emiterii acestuia şi este însoţit de descrierile şi desenele necesare pentru identificarea prototipului aprobat. Comisia Europeanã, alte organisme notificate şi autoritãţile din statele membre ale Uniunii Europene pot primi o copie de pe certificat şi, în baza unei cereri justificate, o copie de pe dosarul tehnic de fabricaţie şi de pe rapoartele de examinare şi testare executate.
(5) Dacã un organism notificat refuza sa emita un certificat de examinare CE de tip, informeazã fãrã întârziere nejustificatã solicitantul şi celelalte organisme notificate. Un organism notificat care retrage un certificat de examinare CE de tip în condiţiile prezentei hotãrâri informeazã Ministerul Industriei şi Resurselor şi statul membru al Uniunii Europene în care certificatul a fost acordat. Statul membru în cauza, la rândul sau, informeazã Comisia Europeanã, motivand în scris decizia adoptatã.

SECŢIUNEA a 3-a
Verificarea CE

ART. 10
(1) Verificarea CE este procedura prin care un producãtor sau reprezentantul autorizat al acestuia, persoana juridicã cu sediul în România sau într-un stat membru al Uniunii Europene, asigura şi declara ca recipientele care au fost verificate potrivit prevederilor alin. (3) sunt conforme cu prototipul descris în certificatul de examinare CE de tip sau cu dosarul tehnic de fabricaţie prevãzut la pct. 3 din anexa nr. 2 şi pentru care s-a primit deja un atestat, conform prevederilor art. 8 alin. (1).
(2) Producãtorul ia toate mãsurile necesare pentru ca în procesul de fabricaţie sa se asigure ca recipientele se conformeazã prototipului descris în certificatul de examinare CE de tip sau dosarului tehnic de fabricaţie prevãzut la pct. 3 din anexa nr. 2. Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, persoana juridicã cu sediul în România sau într-un stat membru al Uniunii Europene, aplica marcajul CE pe fiecare recipient şi emite o declaraţie de conformitate.
(3) Organismul notificat efectueazã examinarile şi testele adecvate pentru a verifica conformitatea recipientelor cu cerinţele prezentei hotãrâri, prin examinarea şi testarea recipientelor, dupã cum urmeazã:
a) Producãtorul prezintã recipientele sale în forma de loturi uniforme şi ia toate mãsurile necesare pentru ca procesul de fabricaţie sa asigure uniformitatea fiecãrui lot fabricat.
b) Aceste loturi sunt însoţite de certificatul de examinare CE de tip emis conform prevederilor art. 9 sau, în cazul în care recipientele nu sunt fabricate în conformitate cu un prototip aprobat, de dosarul tehnic de fabricaţie prevãzut la pct. 3 din anexa nr. 2. În cea de-a doua situaţie enuntata organismul notificat examineazã dosarul tehnic de fabricaţie pentru a certifica conformitatea acestuia, înainte de verificarea CE.
c) Când un lot este examinat, organismul notificat se asigura ca recipientele au fost fabricate şi examinate în concordanta cu dosarul tehnic de fabricaţie şi efectueazã pe fiecare recipient din lot un test hidrostatic sau un test pneumatic cu efect echivalent, la o presiune Ph egala cu de 1,5 ori presiunea de proiectare, pentru a verifica rezistenta recipientului. Testul pneumatic se executa respectându-se condiţiile de siguranta a testarii din România. Pe lângã aceasta, organismul notificat efectueazã probe pe piese-test luate dintr-o producţie reprezentativa de piese-test sau dintr-un recipient, la alegerea producãtorului, pentru a examina calitatea sudurii. Testele se efectueazã pe suduri longitudinale. Atunci când sunt folosite diferite tehnici de sudura pentru suduri longitudinale şi circulare, se repeta testele pe sudurile circulare.
Pentru recipientele la care grosimea peretelui se stabileşte conform prevederilor pct. 2.1.2. din anexa nr. 1 aceste probe pe piese-test se înlocuiesc cu un test hidrostatic pe 5 recipiente luate la întâmplare din fiecare lot, pentru a se verifica conformitatea acestora cu cerinţele prevãzute la pct. 2.1.2 din anexa nr. 1.
d) În cazul loturilor acceptate, organismul notificat aplica sau impune aplicarea numãrului sau de identificare pe fiecare recipient şi întocmeşte un certificat scris de conformitate referitor la testele efectuate. Toate recipientele din lot pot fi introduse pe piata, cu excepţia acelora care nu au trecut cu succes un test hidrostatic sau pneumatic.
Dacã un lot este respins, organismul notificat ia mãsurile necesare de prevenire a introducerii pe piata a acelui lot. În cazul respingerilor frecvente de loturi, organismul notificat poate suspenda verificarea statistica.
Producãtorul are posibilitatea ca, în baza responsabilitãţii organismului notificat, sa aplice numãrul de identificare a acestuia în timpul procesului de fabricaţie.
e) Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, persoana juridicã cu sediul în România sau într-un stat membru al Uniunii Europene, are obligaţia sa punã la dispoziţie, la cererea organismului de control, certificatele de conformitate prevãzute la lit. d), emise de organismul notificat.

SECŢIUNEA a 4-a
Declararea conformitatii CE

ART. 11
(1) Producãtorul care şi-a îndeplinit obligaţiile ce îi revin conform prevederilor art. 12 aplica marcajul CE, prevãzut în condiţiile prezentei hotãrâri, pe recipientele pe care le declara conforme cu:
a) dosarul tehnic de fabricaţie prevãzut la pct. 3 din anexa nr. 2, pentru care a fost emis un atestat conform prevederilor art. 8 alin. (1); sau
b) un prototip aprobat.
(2) Prin aceasta procedura de declarare a conformitatii CE producãtorul se supune supravegherii CE în cazurile în care produsul PS x V depãşeşte 200 bari x litru.
ART. 12
(1) Dacã un producãtor face uz de procedura prevãzutã la art. 11, înainte de a începe fabricatia, acesta trebuie sa înainteze organismului notificat care a emis certificatul de examinare CE de tip sau atestatul, conform prevederilor art. 8 alin. (1), un document care descrie procesul de fabricaţie şi ansamblul de mãsuri prestabilite şi sistematice care se aplica pentru a asigura conformitatea recipientelor cu standardele prevãzute la art. 6 alin. (1) sau cu prototipul aprobat. Acest document cuprinde:
a) descrierea mijloacelor de fabricaţie şi verificare adecvate construcţiei recipientelor;
b) dosarul de control, care descrie examinarile şi testele adecvate care trebuie executate în procesul de fabricaţie, precum şi procedurile respective şi frecventa lor de execuţie;
c) angajamentul scris privind executarea examinarilor şi testelor, în acord cu dosarul de control prevãzut la lit. b), şi privind executarea testului hidrostatic sau a testului pneumatic fãcut pe fiecare recipient fabricat, la o presiune de testare de 1,5 ori mai mare decât cea de proiectare. Aceste examinari şi teste vor fi executate de un personal calificat, care este independent de personalul de producţie, şi vor fi incluse într-un raport;
d) adresele locurilor de fabricaţie şi de depozitare şi data la care începe fabricatia.
(2) În plus, dacã produsul PS x V este mai mare de 200 bari x litru, producãtorii trebuie sa autorizeze accesul organismului notificat responsabil cu supravegherea CE, pentru a inspecta la locurile de producţie şi depozitare, şi trebuie sa permitã acestui organism sa selecteze mostre de recipiente, furnizandu-i toate informaţiile necesare, în special cele legate de:
a) dosarul tehnic de fabricaţie;
b) dosarul de control;
c) certificatul de examinare CE de tip sau atestatul conform art. 8 alin. (1), dupã caz;
d) rapoartele examinarilor şi testelor executate.
ART. 13
(1) În situaţia în care recipientele nu sunt fabricate în conformitate cu un prototip aprobat, organismul notificat care a emis certificatul de examinare CE de tip sau atestatul conform prevederilor art. 8 alin. (1), înaintea datei de începere a oricãrei fabricatii, trebuie sa examineze documentul prevãzut la art. 12 alin. (1), precum şi dosarul tehnic de fabricaţie prevãzut la pct. 3 din anexa nr. 2, în scopul de a certifica conformitatea acestor recipiente.
(2) În plus, dacã produsul PS x V este mai mare de 200 bari x litru în cursul fabricaţiei, acel organism notificat trebuie:
a) sa asigure ca producãtorul verifica în fapt recipientele produse în serie, conform prevederilor art. 12 alin. (1) lit. c);
b) sa preleveze mostre, în mod aleatoriu, de la locurile de fabricaţie sau de depozitare, pentru a fi inspectate.
Organismul notificat înainteazã o copie de pe raportul de inspecţie Ministerului Industriei şi Resurselor şi, la cerere, altor organisme notificate ale statelor membre ale Uniunii Europene şi Comisiei Europene.
ART. 14
Scopul supravegherii CE este sa asigure, conform cerinţelor art. 13 alin. (2), ca producãtorul şi-a îndeplinit complet obligaţiile ce deriva din art. 12 alin. (2). Supravegherea se exercita de cãtre organismul notificat în condiţiile prezentei hotãrâri, care emite certificatul de examinare CE de tip prevãzut la art. 9, dacã recipientele au fost fabricate conform prototipului aprobat sau, dacã nu este cazul, de cãtre organismul notificat cãruia i s-a transmis dosarul tehnic de fabricaţie, conform prevederilor art. 8 alin. (1) lit. a).

CAP. 3
Marcaje

ART. 15
(1) Marcajul de conformitate CE şi inscriptionarile prevãzute în anexa nr. 2 trebuie aplicate în mod vizibil, uşor lizibil şi durabil direct pe recipient sau pe o placa de marcaj montata pe recipient astfel încât sa nu poatã fi detasata. Marcajul CE este urmat de numãrul de identificare a organismului notificat, atribuit conform prevederilor art. 16 alin. (2), desemnat pentru verificarea CE sau supravegherea CE.
(2) Este interzisã aplicarea pe recipiente a marcajelor asemãnãtoare cu marcajul CE, care pot fi confundate cu acest marcaj de conformitate. Orice alt marcaj poate fi aplicat pe recipiente sau pe placa de marcaj, cu condiţia ca vizibilitatea şi lizibilitatea marcajului CE sa nu fie reduse.
(3) Când organismul de control constata ca marcajul CE a fost incorect aplicat, producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, persoana juridicã cu sediul în România sau într-un stat membru al Uniunii Europene, este obligat sa aducã recipientul în stare de conformitate cu prevederile privind aplicarea marcajului CE şi sa înceteze încãlcarea prevederilor prezentei hotãrâri. Atunci când organismul de control constata ca neconformitatea continua, trebuie sa ia mãsurile necesare de limitare sau interzicere de la introducerea pe piata a recipientului în cauza sau sa asigure retragerea de pe piata, în conformitate cu prevederile prezentei hotãrâri.

CAP. 4
Organisme notificate şi organisme de control

SECŢIUNEA 1
Organisme notificate

ART. 16
(1) Ministerul Industriei şi Resurselor evalueaza competenta organismelor din România pe baza unor norme metodologice elaborate, având în vedere criteriile minime prevãzute în anexa nr. 3, aprobate prin ordin al ministrului industriei şi resurselor, care se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Ministerul Industriei şi Resurselor va notifica Comisiei Europene şi statelor membre ale Uniunii Europene organismele recunoscute pe care le-a desemnat pentru realizarea procedurilor de evaluare a conformitatii prevãzute la art. 8 alin. (1) şi (2), împreunã cu atribuţiile specifice pe care aceste organisme au fost desemnate sa le îndeplineascã şi numãrul de identificare alocat acestora anterior de cãtre Comisia Europeanã.
(3) Lista organismelor notificate şi numãrul alocat acestora, precum şi sarcinile specifice pentru care au fost notificate se publica şi se actualizeazã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(4) În condiţiile în care constata ca un organism notificat nu mai întruneşte criteriile minime prevãzute în anexa nr. 3, Ministerul Industriei şi Resurselor retrage recunoaşterea unui astfel de organism.
(5) Ministerul Industriei şi Resurselor informeazã Comisia Europeanã şi statele membre ale Uniunii Europene asupra deciziei adoptate conform prevederilor alin. (4), în scopul retragerii notificãrii la nivel european.

SECŢIUNEA a 2-a
Supravegherea pieţei

ART. 17
Organismul de control care verifica respectarea prevederilor prezentei hotãrâri este Inspecţia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat - Departamentul supraveghere piata - ISCIR - SP, organ de specialitate care funcţioneazã în subordinea Ministerului Industriei şi Resurselor.

CAP. 5
Raspunderi şi sancţiuni

ART. 18
(1) Încãlcarea prevederilor prezentei hotãrâri atrage rãspunderea materialã, civilã, contravenţionalã sau penalã, dupã caz, a celor vinovaţi, în condiţiile legii.
(2) Constituie contravenţii urmãtoarele fapte şi se sancţioneazã astfel:
a) nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (1) referitoare la cerinţele esenţiale şi a prevederilor art. 6 alin. (1) referitoare la aplicarea standardelor armonizate, cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei, retragerea de pe piata şi/sau interzicerea utilizãrii şi introducerii pe piata a produselor neconforme;
b) nerespectarea prevederilor art. 8 alin. (1) lit. a) referitoare la dosarul tehnic de fabricaţie, cu amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei şi interzicerea comercializãrii, pana la o data stabilitã de organismul de control de comun acord cu producãtorul sau cu reprezentantul autorizat al acestuia, persoana juridicã cu sediul în România sau într-un stat membru al Uniunii Europene, dupã caz, pentru eliminarea neconformitatilor;
c) nerespectarea prevederilor art. 15 referitoare la aplicarea marcajului de conformitate, cu amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei, retragerea de pe piata şi/sau interzicerea introducerii pe piata a produselor nemarcate sau marcate incorect, pana la eliminarea neconformitatilor.
(3) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la alin. (2) se realizeazã de persoane împuternicite de Inspecţia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat - Departamentul supraveghere piata - ISCIR-SP.
(4) Contravenţiilor prevãzute la alin. (2) le sunt aplicabile dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile ulterioare.
(5) Orice decizie luatã în baza acestei hotãrâri de ISCIR-SP, din care rezulta sancţiuni şi restrictii de introducere pe piata sau punere în funcţiune a recipientelor, trebuie sa menţioneze temeiul legal al deciziei, în condiţiile prezentei hotãrâri, şi se aduce la cunostinta Ministerului Industriei şi Resurselor.
(6) Decizia se aduce la cunostinta într-un interval de 72 de ore celui sancţionat, informandu-l cu privire la posibilitatea de exercitare a cãilor de atac potrivit legislaţiei în vigoare în România.

CAP. 6
Dispoziţii finale

ART. 19
Ministerul Industriei şi Resurselor elaboreazã şi actualizeazã periodic lista standardelor romane care adopta standardele europene armonizate referitoare la recipientele simple sub presiune, prevãzute la art. 6 alin. (1), aprobatã prin ordin al ministrului industriei şi resurselor, care se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 20
(1) Pana la data intrãrii în vigoare a Protocolului european privind evaluarea conformitatii şi acceptarea produselor industriale - PECA se admit introducerea pe piata şi punerea în funcţiune şi a recipientelor care poarta marcaj naţional de conformitate CS, aplicat conform prevederilor art. 22 alin. (1). Elementele de identificare a marcajului naţional de conformitate CS sunt prevãzute în anexa nr. 2 la <>Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor.
(2) Se interzice aplicarea pe recipiente a marcajului naţional de conformitate CS concomitent cu marcajul CE, în condiţiile prezentei hotãrâri.
ART. 21
(1) Pana la data intrãrii în vigoare a Protocolului european privind evaluarea conformitatii şi acceptarea produselor industriale - PECA, pentru realizarea procedurilor de evaluare a conformitatii prevãzute de prezenta hotãrâre, Ministerul Industriei şi Resurselor recunoaşte şi desemneazã organisme la nivel naţional.
(2) Recunoaşterea şi desemnarea prevãzute la alin. (1) se realizeazã conform unor norme metodologice, elaborate având în vedere criteriile minime prevãzute în anexa nr. 3, aprobate prin ordin al ministrului industriei şi resurselor, care se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) Lista cuprinzând organismele prevãzute la alin. (1), sarcinile specifice pentru care acestea au fost desemnate şi numerele lor de identificare se aproba şi se actualizeazã prin ordin al ministrului industriei şi resurselor, ori de câte ori este necesar, şi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 22
(1) În situaţia în care evaluarea conformitatii recipientelor destinate pieţei naţionale se realizeazã prin utilizarea procedurilor prevãzute de prezenta hotãrâre de cãtre organisme recunoscute şi desemnate la nivel naţional, în condiţiile prezentei hotãrâri, producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, persoana juridicã cu sediul în România, trebuie sa aplice marcajul naţional de conformitate CS.
(2) Prevederile art. 6 alin. (3) se aplica şi pentru produsele care poarta marcaj naţional de conformitate CS.
ART. 23
(1) Producãtorul, reprezentantul autorizat al acestuia, persoana juridicã cu sediul în România, dupã caz, care introduce pe piata recipiente cu marcaj CS, are aceleaşi responsabilitãţi cu cele prevãzute pentru recipientele introduse pe piata cu marcaj CE.
(2) Pana la data intrãrii în vigoare a Protocolului european privind evaluarea conformitatii şi acceptarea produselor industriale - PECA prevederile referitoare la marcajul CE sunt aplicabile şi pentru marcajul naţional de conformitate CS.
(3) Sancţiunile şi mãsurile prevãzute în cap. V se aplica şi în cazul recipientelor introduse pe piata cu marcajul naţional de conformitate CS.
ART. 24
Începând cu data de 1 ianuarie 2007 vor fi admise la comercializare numai recipientele simple sub presiune care poarta marcajul CE.
ART. 25
Anexele nr. 1-3 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 26
(1) Prezenta hotãrâre intra în vigoare la 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepţia prevederilor art. 6 alin. (4) şi ale art. 7 alin. (4), care intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2007, precum şi ale art. 9 alin. (5) şi ale art. 16 alin. (2) şi (5), care se aplica de la data intrãrii în vigoare a Protocolului european privind evaluarea conformitatii şi acceptarea produselor industriale - PECA.
(2) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abroga <>Hotãrârea Guvernului nr. 571/2001 privind stabilirea condiţiilor de introducere pe piata a recipientelor simple sub presiune, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 375 din 11 iulie 2001.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul industriei şi resurselor,
Dan Ioan Popescu

Ministrul muncii şi solidaritãţii sociale,
Marian Sarbu

Bucureşti, 18 aprilie 2003.
Nr. 454.


ANEXA 1


CERINŢELE ESENŢIALE
de securitate impuse recipientelor

1. Materiale
Materialele trebuie sa fie selectate în conformitate cu destinaţia recipientelor şi în conformitate cu cerinţele menţionate la pct. 1.1-1.4.
1.1. Pãrţi sub presiune
Materialele la care se referã pct. 1, utilizate în fabricaţie pentru pãrţile sub presiune, trebuie:
- sa poatã fi sudate;
- sa fie ductile şi rezistente astfel încât o rupere la o temperatura minima de lucru sa nu permitã fragmentarea sau o rupere de tip fragil;
- sa nu fie afectate intens de procesul de imbatranire.
În plus, pentru recipientele din oţel materialele trebuie sa respecte cerinţele formulate la pct. 1.1.1, iar pentru recipientele din aluminiu sau din aliaj de aluminiu, cerinţele menţionate la pct. 1.1.2.
Materialele trebuie sa fie însoţite de un certificat de inspecţie elaborat de producãtorul materialelor, astfel cum este prevãzut în anexa nr. 2.
1.1.1. Recipiente din oţel
Otelurile nealiate de calitate trebuie sa satisfacã urmãtoarele cerinţe:
a) sa fie calmate şi sa fie livrate dupã un tratament de normalizare sau într-o stare echivalenta;
b) conţinutul de carbon pe produs sa fie mai mic de 0,25%, iar conţinutul de sulf şi cel de fosfor sa fie fiecare mai mic de 0,05%;
c) fiecare produs sa aibã urmãtoarele calitãţi mecanice:
(i) rezistenta maxima la tracţiune R(m, max) trebuie sa fie mai mica de 580 N/mmp;
(ii) alungirea la rupere trebuie sa fie:
● dacã epruvetele sunt prelevate paralel cu direcţia de laminare:
- grosimea ≥ 3 mm; A ≥ 22%;
- grosimea < 3 mm; A(80mm) ≥ 17%;
● dacã epruvetele sunt prelevate perpendicular pe direcţia de laminare:
- grosimea ≥ 3 mm; A ≥ 20%;
- grosimea < 3 mm; A(80 mm) ≥ 15%;
(iii) rezilienta KCV, pentru 3 epruvete testate longitudinal, la temperatura minima de lucru nu trebuie sa fie mai mica de 35 J/cmp. Cel mult una dintre cele 3 valori mãsurate la testare poate fi mai mica de 35 J/cmp, cu un minim de 25 J/cmp.
Aceasta proprietate trebuie verificata în cazul otelurilor utilizate la fabricarea recipientelor a cãror temperatura de lucru este mai mica de -10°C şi care au grosimea pereţilor mai mare de 5 mm.
1.1.2. Recipiente din aluminiu
Recipientele din aluminiu nealiat trebuie sa aibã conţinutul de aluminiu de cel puţin 99,5% şi acele aliaje descrise în art. 3 alin. (2) din hotãrâre trebuie sa aibã o rezistenta adecvatã la coroziunea intercristalina, la temperatura maxima de lucru.
În plus aceste materiale trebuie sa satisfacã urmãtoarele cerinţe:
a) sa fie livrate în stare recoapta;
b) sa aibã urmãtoarele caracteristici mecanice pe produs:
- rezistenta maxima la tracţiune, R(m, max) sa nu fie mai mare de 350 N/mmp;
- alungirea la rupere sa fie:
- A ≥ 16% dacã epruveta este prelevata paralel cu direcţia de laminare;
- A ≥ 14% dacã epruveta este prelevata perpendicular pe direcţia de laminare.
1.2. Materiale de sudura
Materialele de sudura utilizate în execuţia recipientelor sau la sudarea unor accesorii pe recipiente trebuie sa fie adecvate şi compatibile cu materialele care se sudeaza.
1.3. Accesorii care contribuie la rezistenta recipientului
Aceste accesorii (de exemplu: suruburi şi piulite) trebuie sa fie executate dintr-un material specificat la pct. 1.1. sau din alte tipuri de oţel ori din aluminiu sau aliaj adecvat de aluminiu, compatibile cu materialele utilizate în fabricarea pãrţilor sub presiune.
Aceste materiale trebuie sa aibã la temperatura minima de lucru alungire la rupere şi rezilienta adecvate.
1.4. Pãrţile care nu sunt sub presiune
Toate pãrţile nepresurizate ale recipientelor sudate trebuie sa fie din materiale care sunt compatibile cu materialele componentelor pe care sunt sudate.
2. Proiectarea recipientului
La proiectarea recipientului producãtorul trebuie sa defineascã destinaţia utilizãrii acestuia şi sa selecteze:
a) temperatura minima de lucru;
b) temperatura maxima de lucru;
c) presiunea maxima de lucru.
În orice caz, chiar dacã temperatura minima de lucru este mai mare de -10°C, calitãţile cerute materialelor trebuie sa fie satisfacute pentru temperatura de -10°C.
De asemenea, producãtorul trebuie sa ţinã seama de urmãtoarele prevederi:
a) sa poatã fi inspectat interiorul recipientului;
b) sa poatã fi drenat recipientul;
c) calitãţile mecanice sa fie menţinute de-a lungul perioadei de utilizare a recipientului în scopul pentru care a fost destinat;
d) luându-se în considerare destinaţia lor, recipientele vor fi protejate corespunzãtor impotriva coroziunii, şi de faptul ca în condiţiile de utilizare avute în vedere:
e) recipientele nu trebuie sa fie supuse la solicitãri care sa le afecteze siguranta în funcţionare;
f) presiunea interioarã nu va depãşi în mod permanent presiunea maxima de lucru PS; se pot admite cresteri momentane de presiune cu pana la 10%.
Cordoanele de sudura circulare şi longitudinale trebuie fãcute utilizându-se suduri cu patrundere totalã sau suduri cu efect echivalent.
Fundurile convexe, altele decât cele emisferice, trebuie sa fie prevãzute cu o margine cilindrica.
2.1. Grosimea peretelui
Dacã PS x V < 3.000 bari x litru, producãtorul trebuie sa aleagã una dintre metodele descrise la pct. 2.1.1 şi 2.1.2 pentru determinarea grosimii peretelui recipientului.
Dacã PS x V > 3.000 bari x litru sau dacã temperatura maxima de lucru este mai mare de 100°C, grosimea peretelui trebuie determinata prin metoda de lucru descrisã la pct. 2.1.1.
Grosimea realã a peretelui secţiunii cilindrice şi a capacelor nu poate fi mai mica de 2 mm la recipientele din oţel şi mai mica de 3 mm la recipientele din aluminiu sau aliaj de aluminiu.
2.1.1. Metoda de calcul
Grosimea minima a pãrţilor sub presiune trebuie calculatã avându-se în vedere intensitatea solicitãrilor şi urmãtoarele prevederi:
a) presiunea de calcul adoptatã nu trebuie sa fie mai mica decât presiunea maxima de lucru aleasã;
b) efortul unitar de membrana admisibil nu trebuie sa fie mai mare decât cea mai mica dintre valorile 0,6 R(ET) şi 0,3 R(m).
Producãtorul trebuie sa foloseascã valorile minime ale R(ET) şi R(m) garantate de producãtorul materialului pentru a determina solicitarea admisibilã.
În orice caz, dacã porţiunea cilindrica a recipientului are una sau mai multe suduri longitudinale executate printr-un procedeu de sudura neautomat, grosimea calculatã prin metoda descrisã mai sus trebuie multiplicata cu un coeficient de 1,15.
2.1.2. Metoda experimentala
Grosimea peretelui trebuie determinata astfel încât recipientele sa reziste la temperatura ambianta la o presiune egala cu de cel puţin 5 ori presiunea maxima de lucru, cu un factor permanent de deformare pe circumferinta nu mai mare de 1%.
3. Procesul de fabricaţie
Recipientele vor fi construite şi verificate în procesul de fabricaţie, în conformitate cu dosarul tehnic de fabricaţie descris la pct. 3 din anexa nr. 2.
3.1. Pregãtirea pãrţilor componente
Pregãtirea pãrţilor componente (de exemplu: formare şi sanfrenare) nu trebuie sa conducã la defecte de suprafata, fisuri sau modificãri ale caracteristicilor mecanice, care sa afecteze siguranta recipientelor.
3.2. Suduri pe pãrţile sub presiune
Caracteristicile sudurilor şi zonelor adiacente trebuie sa fie similare cu cele ale materialelor sudate şi sa nu prezinte nici un defect intern sau de suprafata care poate periclita siguranta recipientelor.
Sudurile trebuie executate de sudori sau operatori având un nivel de competenta corespunzãtor, conform procedurilor de sudare aprobate. Aceste aprobãri ale procedurilor şi testarea gradului de calificare a personalului trebuie efectuate de un organism notificat.
În timpul fabricaţiei producãtorul trebuie, de asemenea, sa asigure o calitate constanta a sudurii prin teste specifice, folosind proceduri adecvate. Rezultatele acestor teste trebuie sa fie consemnate într-un raport.
4. Punerea în funcţiune a recipientelor
Recipientele trebuie sa fie însoţite de instrucţiuni elaborate de producãtor, astfel cum este prevãzut la pct. 2 din anexa nr. 2.


ANEXA 2

1. Inscriptionari
Recipientul sau placa de marcaj trebuie sa cuprindã cel puţin urmãtoarele informaţii:
a) presiunea maxima de lucru (PS în bar);
b) temperatura maxima de lucru [T(max) în °C];
c) temperatura minima de lucru [T(min) în °C];
d) capacitatea recipientului (V în I);
e) numele sau sigla producãtorului;
f) tipul şi seria sau lotul de identificare a recipientului;
g) ultimele doua cifre ale anului în care a fost aplicat marcajul de conformitate.
Atunci când se foloseşte placa de marcaj, aceasta trebuie proiectata în asa fel încât sa nu poatã fi refolosita şi trebuie sa cuprindã un spaţiu liber în care sa se poatã plasa o alta informaţie.
2. Instrucţiuni
Instrucţiunile vor cuprinde urmãtoarele informaţii:
- caracteristicile inserate la pct. 1, cu excepţia seriei de identificare a recipientului;
- destinaţia recipientului;
- condiţiile de întreţinere şi instalare pentru securitatea recipientului.
Instrucţiunile vor fi redactate în limba romana sau în limbile oficiale ale ţãrilor de destinaţie.
3. Dosarul tehnic de fabricaţie
Dosarul tehnic de fabricaţie trebuie sa cuprindã o descriere a tehnicilor şi operaţiunilor utilizate în scopul îndeplinirii cerinţelor esenţiale cuprinse în art. 3 sau în standardele prevãzute la art. 6 alin. (1) din hotãrâre, şi anume:
a) un proiect de execuţie detaliat al tipului de recipient;
b) instrucţiunile;
c) un document care descrie:
- materialele alese;
- procedeele de sudura alese;
- verificãrile alese;
- orice detaliu pertinent referitor la proiectarea recipientului.
Dacã se utilizeazã procedurile descrise la art. 8-12 din hotãrâre, documentaţia va include, de asemenea:
(i) certificatele cu privire la alegerea potrivita a procedeelor de sudura şi a sudorilor sau a operatorilor;
(ii) certificatul de inspecţie pentru materialele utilizate în fabricatia pãrţilor şi ansamblurilor care contribuie la rezistenta recipientului sub presiune;
(iii) raportul examinarilor şi al testelor executate sau o descriere a verificãrilor propuse.
4. Definiţii şi simboluri
4.1. Definiţii
a) Presiunea de proiectare (P) este presiunea aleasã de producãtor şi folositã pentru determinarea grosimii pãrţilor sub presiune.
b) Presiunea maxima de lucru (PS) este presiunea maxima care poate fi exercitatã în condiţii normale de lucru.
c) Temperatura minima de lucru [T(min)] este temperatura stabilizata cea mai mica în peretele recipientului, în condiţii normale de lucru.
d) Temperatura maxima de lucru [T(max)] este temperatura stabilizata cea mai mare în peretele recipientului, în condiţii normale de lucru.
e) Limita de curgere [R(ET)] este valoarea la temperatura maxima de lucru T(max):
- a limitei de curgere în punctul superior R(eH) pentru un material care are atât punct de curgere superior, cat şi inferior; sau
- a limitei de curgere R(p) 0,2;
- a limitei de curgere R(p)I,0 în cazul aluminiului nealiat.
f) Familii de recipiente:
Recipientele formeazã o parte din aceeaşi familie, dacã diferã de prototip doar prin diametru, cu condiţia ca cerinţele specificate la pct. 2.1.1 sau 2.1.2 din anexa nr. 1 sa fie respectate şi/sau, pe lungimea porţiunii lor cilindrice,
- variantele din cadrul familiei trebuie sa aibã minimum o virola dacã un prototip are unul sau mai multe virole suplimentare la capete;
- variantele din cadrul familiei nu trebuie sa aibã o virola dacã un prototip are doar doua capete elipsoidale.
Pentru fiecare varianta trebuie indicate în desen variatiile în lungime care pot duce la crapaturi şi/sau penetrari care trebuie modificate.
g) Un lot de recipiente este alcãtuit din cel mult 3.000 de recipiente din acelaşi tip de model.
h) Se considera fabricaţie în serie, în sensul prezentei hotãrâri, dacã cel puţin un recipient de acelaşi tip este fabricat într-o perioada data printr-un proces continuu de fabricaţie, conform unui proiect comun şi utilizându-se acelaşi proces de fabricaţie.
i) Certificatul de inspecţie este documentul prin care producãtorul certifica faptul ca produsele livrate îndeplinesc cerinţele comenzii şi în care el prezintã rezultatele verificãrii curente de fabricaţie, în special compozitia chimica şi caracteristicile mecanice, executat pe produsele fabricate prin acelaşi proces de fabricaţie cu cel al comenzii, dar nu în mod special pe produsele livrate.
4.2. Simboluri
A - alungirea la rupere [Lo = 5,65 √'76S(o)] % (unde Lo este lungimea calculatã, exprimatã în mm, iar S(o) este aria secţiunii transversale a secţiunii testate, exprimatã în mmp);
A(80 mm) - alungirea la rupere (Lo = 80mm) %;
KCV - rezilienta J/cmp;
P - presiunea de proiectare bar;
PS - presiunea de lucru bar;
P(h) - presiunea de proba hidraulica sau pneumatica bar;
R(p) 0,2 - limita de curgere la 0,2% N/mmp;
R(ET) - limita de curgere la temperatura maxima de lucru N/mmp
R(eH) - limita de curgere în punctul superior N/mmp;
R(m) - rezistenta la tracţiune N/mmp;
T(max) - temperatura maxima de lucru °C;
T(min) - temperatura minima de lucru °C;
V - volumul recipientului I;
R(m, max) - rezistenta maxima la tracţiune N/mmp;
R(p)1,0 - limita de curgere la 1,0% N/mmp.


ANEXA 3

CRITERIILE MINIME
care trebuie avute în vedere la desemnarea organismelor pentru realizarea procedurilor de evaluare a conformitatii

1. Organismul, directorul sau/şi personalul responsabil pentru executarea testelor de verificare trebuie sa fie alţii decât proiectantul, producãtorul, furnizorul sau instalatorul de recipiente, pe care aceştia le inspecteaza, şi decât reprezentanţii autorizaţi ai acestuia. Ei nu se vor implica direct în proiectarea, construcţia, comercializarea sau întreţinerea acestor recipiente şi nici nu vor reprezenta pãrţile angajate în aceste activitãţi. Aceasta nu exclude posibilitatea schimburilor de informaţii tehnice dintre producãtor şi organismul de inspecţie.
2. Organismul şi personalul sau trebuie sa execute testele de verificare cu cel mai înalt grad de integritate profesionalã şi competenta tehnica şi trebuie sa fie independenţi de orice presiuni şi stimulente, îndeosebi financiare, din partea unor persoane sau grupuri de persoane care au interes în rezultatul verificãrii şi care ar putea influenta decizia lor sau rezultatele verificãrilor.
3. Organismul trebuie sa aibã la dispoziţie personalul necesar şi sa dispunã de dotãrile necesare care sa îi permitã îndeplinirea în bune condiţii a sarcinilor sale administrative şi tehnice legate de verificare; de asemenea, trebuie sa aibã acces la echipamentul necesar pentru verificãri speciale.
4. Personalul organismului trebuie sa aibã:
- pregãtire tehnica şi profesionalã temeinica;
- cunoştinţe satisfãcãtoare în ceea ce priveşte cerinţele testelor ce trebuie executate şi experienta adecvatã pentru aceste teste;
- abilitatea de a emite certificate, înregistrãri şi rapoarte de autentificare a performantelor testelor.
5. Trebuie garantatã imparţialitatea personalului. Remunerarea personalului nu trebuie sa fie dependenta de numãrul de teste executate şi nici de rezultatul acestora.
6. Organismul trebuie sa încheie o asigurare de rãspundere civilã dacã rãspunderea pentru teste nu este asumatã de cãtre stat prin lege sau statul însuşi este responsabil pentru efectuarea testelor.
7. Personalul este obligat sa pãstreze secretul profesional cu privire la informaţiile dobândite în exercitarea sarcinilor sale ce decurg din respectarea prevederilor prezentei hotãrâri sau a altor reglementãri, cu excepţia situaţiei în care informaţiile sunt solicitate de Ministerul Industriei şi Resurselor în calitate de autoritate de stat în domeniu.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016